شب گذشته نانسی پلوسی مخالف سرسخت ترامپ مجددا رئیس مجلس نمایندگان آمریکا شد تا کام ترامپ در آخرین روزهای حضورش در کاخ سفید تلخ بماند.

 

به گزارش جماران،در اولین جلسه یکصدوهفدهمین کنگره آمریکا، «نانسی پلوسی» رهبر اکثریت دموکرات ‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا برای یک دوره دیگر به عنوان رئیس این مجلس انتخاب شد.

بدین ترتیب نانسی پلوسی قانونگذار 80 ساله آمریکایی برای دومین دور پیاپی و چهارمین دور غیرپیاپی از سوی قانونگذاران این کشور به عنوان رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده انتخاب شد.

پلوسی که نزدیک به 50 سال است در عرصه سیاسی و قانونگذاری آمریکا فعال است، پیش از این طی سال‌ های 2007 تا 2011 میلادی رئیس مجلس نمایندگان بود و از ژانویه 2019 نیز بار دیگر برای این سمت انتخاب شد. او اولین زنی است که در این کشور به مقام ریاست بر مجلس نمایندگان رسیده است.

در حال حاضر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا در اختیار حزب دموکرات قرار دارد، اما در سنای این کشور اکثریت فعلا در دست جمهوی خواهان است. با این حال نتیجه انتخابات سنا در چند ایالت آمریکا طی چند ماه آینده ممکن است ترکیب این مجلس را نیز تغییر دهد.

خانم پلوسی یکی از کهنه کار‌ترین سیاستمداران در کنگره آمریکاست. نانسی پلوسی همچنین از مخالفان سرسخت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکاست و گفته برای خروج وی از کاخ سفید لحظه شماری می کند.

حتی لحظه رای گیری کنگره برای انتخاب پلوسی در این دوره هم برای ترامپ با بدبیاری همراه بود چرا که همزمان، فایلی صوتی از مکالمه رئیس جمهور آمریکا با یک مقام ارشد ایالت «جورجیا» منتشر شده است که در جریان آن دونالد ترامپ التماس می کند که وی بیش از 11 هزار رای برایش پیدا کند تا او بتواند برنده انتخابات ریاست جمهوری شود.

 

56121427_303

 

پاره کردن متن سخنرانی دونالد ترامپ در جلسه کنگره هنگام سخنرانی وی در مقابل قانونگذاران آمریکایی از مهمترین تقابل‌ های میان این دو نفر طی 4 سال گذشته بود.

در حقیقت پلوسی را باید «کابوس ترامپ» خواند؛ زنی که در این چهار سال ریاست جمهوری این رئیس جمهور متفاوت، مقابل بسیاری از سیاست ها و تصمیمات اشتباه و عجولانه او ایستاد.

این زن جسور که طومار ترامپ را در هم پیچید، بیشتر بشناسیم:

زندگی نامه 

«نانسی پاتریشیا د الساندرو پلوسی» متولد 26 مارس 1940 در یک خانواده ایتالیایی - آمریکایی در «بالتیمور» مرکز ایالت «مریلند» آمریکا است.

او کوچک ترین فرزند و تنها دختر از 7 فرزند «آنونسیاتا» و «توماس» بود. 

 

b679h_dalesandro_pelosi

Untitled

زمانی که نانسی بدنیا آمد، پدرش نماینده دموکرات ایالت «مریلند» در کنگره بود و 7 سال بعد شهردار «بالتیمور» شد. 

مادر نانسی هم در زمینه سیاست فعال بود و گروه زنان دموکرات را راه اندازی کرد و به دخترش ارزش شبکه های اجتماعی را آموخت. 

یکی از برادران نانسی هم یک نماینده دموکرات، و همچنین شهردار بالتیمور از 1967 تا 1971 بود.

نانسی از سن بسیار کم وارد دنیای سیاست شد و به پدرش در برگزاری اجتماعات تبلیغاتی اش کمک می کرد. 

 

bs-fe-retro-trivia-nancy-pelosi-school-20181107

 

او زمانی که «جان اف کندی» در ژانویه 1961 رئیس جمهور آمریکا شد، در مراسم تحلیف اش حضور یافت.

 

741d8cd1d9fc317a285989727249f230

 

او از موسسه نوتردام - دبیرستان کاتولیک دخترانه در بالتیمور - دیپلم گرفت. در سال 1962 او لیسانس علوم سیاسی اش را از کالج «ترینیتی» در واشنگتن گرفت. 

 

فعالیت های ابتدایی

پلوسی پس از نقل مکان به سانفرانسیسکو به سمت دموکرات ها حرکت کرد. او دوست «فیلیپ بورتون» نماینده کنگره و یکی از رهبران حزب دموکرات در کالیفرنیا شد. 

 

220px-Philip_Burton

 

در  سال 1976 او به عنوان عضو کمیته ملی دموکرات ها از کالیفرنیا منصوب شد؛ پستی که تا سال 1996 آن را در اختیار داشت. او در 30 ژانویه 1977 به عنوان رئیس حزب برای شمال کالیفرنیا، و سپس و برای حزب دموکرات کالیفرنیا منصوب شد. او این سمت را از 1981 تا 1983 در اختیار داشت. 

همان سال او تلاش کرد رئیس کمیته ملی دموکرات ها شود اما از «پاول جی. کرک» رقیبش، شکست خورد. 

 

مجلس نمایندگان آمریکا

انتخابات ها

فیلیپ بورتون در سال 1983 درگذشت و همسرش «سالا» جای او را گرفت. سالا هم به سرطان مبتلا شد و نتوانست در انتخابات 1988 شرکت کند بنابراین تصمیم گرفت پلوسی را جایگزین خود کند. 

 

SalaBurton

 

سالا در 1 فوریه 1987 تنها یک ماه پس از اینکه برای دومین دور سوگند یاد کرد، درگذشت. پلوسی در انتخاباتی ویژه برای جایگزینی او، برنده شد و «هری بریت» را در 7 آوریل 1987 شکست داد. 

 

1993

 

پس از آن «هریت راس» رقیب جمهوری‌ خواهش را به آسانی در 2 ژوئن 1987 شکست داد و یک هفته بعد روی صندلی نمایندگی کنگره نشست.

او یکی از امن ترین کرسی های کشور را در اختیار گرفت. او 16 بار دیگر بدون هیچ رقیب جدی ای پیروز شد.

این نماینده ایالت کالیفرنیا ازسال 2007 تا 2011 عهده دار ریاست مجلس نمایندگان آمریکا بوده و اولین زنی است که به عنوان رئیس مجلس نمایندگان انتخاب شد.  در نهایت او این که این مقام را در 4 ژانویه 2011 به «جان بینر» تحویل داد.

 

nancy-and-father

 

چالشی ترین رقابت او در انتخابات سال 2016 بود که او باز هم با 80.9 درصد آرا برنده شد.

دیدگاه‌ های بین المللی

او یکی از مخالفان سیاست‌ های «جورج بوش» در اعزام نیرو به جنگ عراق بود.

وی در این خصوص گفته بود: «به دلیل این جنگ غیر ضروری تقریبا بیش از 2900 تن از سربازان آمریکایی جان خود را از دست دادند و بیش از 11000 تن از سربازان ارتش آمریکا معلول دائمی شده اند. کنگره آمریکا بیش از 350 میلیارد دلار برای این جنگ اختصاص داد و جایگاه سیاسی و اخلاقی آمریکا به دلیل پیامدهای این جنگ در عرصه بین المللی زیر سوال رفت.»

پلوسی همچنین مخالف دخالت آمریکا در جنگ خلیج فارس در سال 1991 بود.

 

nancy-pelosi-announces-she-is-a-democratic-party-candidate-for-a-seat-BT03PK

 

او همچنین با تحریم کوبا مخالفت کرده بود.

پلوسی همچنین از مخالفان اقدامات ترامپ در خصوص خروج آمریکا از توافق های بین المللی از جمله توافق هسته ای با ایران بوده است.

 

افتخارها

وی اولین زن در تاریخ آمریکا است که به سمت ریاست مجلس نمایندگان دست یافته‌ است.

یکی از خیابان های سانفرانسیسکو در «گلدن گیت پارک»، نانسی پلوسی نامگذاری شده است.

 

800px-Nancy_pelosi_drive

 

رکورد شکنی

او با ایراد سخنرانی از ساعت 10:04 دقیقه صبح 7 فوریه 2018 تا غروب همان روز به مدت 8 ساعت، رکورد پیشین طولانی‌ ترین سخنرانی، مربوط به «چمپ کلارک» در سال 1909 را شکست. در آن سال، چمپ کلارک سناتور سابق دموکرات ها به مدت 5 ساعت و 15 دقیقه بدون وقفه صحبت کرده بود.

 

0

 

در شبکه ‌های اجتماعی بسیاری از کاربران گفتند که پلوسی در این هشت ساعت، تنها اندکی آب خورده و در تمام این مدت با کفش پاشنه بلند بوده است!

دموکرات‌ ها از این حرکت استقبال کرده اما جمهوری خواهان از آن انتقاد کردند.

 

ریاست یکصد و شانزدهمین مجلس

در ژانویه 2019 نمایندگان مجلس آمریکا با 220 رای نانسی پلوسی نماینده دموکرات کالیفرنیا را برای ریاست یکصد و شانزدهمین مجلس برگزیدند.

 

2

 

رقیب او «کوین مک‌ کارتی» رهبر جمهوری‌ خواهان مجلس نمایندگان 192 رای آورد. 12 نماینده دموکرات علیه پلوسی رای دادند.

از همین زمان بود که دوره پر تنش مجلس با کاخ سفید آغاز شد.

 

خصومت شدید پلوسی با ترامپ

پلوسی همواره چهره ‌ای بحث ‌برانگیز و خبرساز در مجلس نمایندگان آمریکا بود و روابط متشنجی را با دونالد ترامپ تجربه کرد. 

جمهوری ‌خواهان می‌ گویند خانم پلوسی به عنوان رئیس مجلس نمایندگان و ارشد‌ترین چهره دموکرات در نظام آمریکا تنها ماموریت خود را ساقط کردن دولت ترامپ تعریف کرده بود.

پلوسی در زمانه‌ ای به سمت رئیس مجلس انتخاب شد که چشم‌ ها برای نظارت بر رئیس‌ جمهور دمدمی‌ مزاج آمریکا به کنگره بود. او در مراسم سوگند خود همچنین اعلام کرد که دموکرات‌ ها در دو سال آینده با ترامپ و حزبش مشکل خواهند داشت و با بودجه‌ های کلانی مانند ساخت دیوار مرزی با مکزیک موافقت نخواهند کرد. پلوسی همواره مخالفت خود را با تأمین مالی این دیوار در بودجه آمریکا ابراز کرده بود و بارها حتی در مقابل دوربین های خبرنگاران در این خصوص به ترامپ تاخته بود.

 

12dc-nancy-videoSixteenByNine3000

 

او همچنین تاکید کرد که اختلاف نظر اساسی بر سر بودجه با دولت همچنان باقی است و در آینده نیز تشدید خواهد شد.

انتخاب پلوسی به ریاست مجلس نمایندگان آمریکا در آن زمان از دو جنبه حائز اهمیت بود: نخست اینکه وی از زمان انتخاب شدنش در سال 2006 فضای کنگره را به شکلی تغییر داد که زنان بیشتری امکان ورود به آن را داشته باشند. در سال 2006 مجلس نمایندگان مجلسی کاملا مردانه بود و حالا با حضور زنان در این مجلس تغییر محسوسی در شکل و شمایل آن رخ داده است. 

دومین مسئله مهم انتخاب نانسی پلوسی به ریاست کنگره آمریکا، همزمانی آن با دوران ریاست‌ جمهوری ترامپ بود؛ شخصی که از زمان روی کار آمدنش در سال 2016 تنش‌ های زیادی را علاوه بر دموکرات‌ ها، با هم‌ حزبی‌ های خود نیز تجربه کرده بود.

جدای از جدال بر سر تصویب بودجه دیوار مرزی، پلوسی، ترامپ را در موضوع استیضاح به شدت به چالش کشید. او به جد پرونده استیضاح را دنبال می کرد و خواستار به نتیجه رسیدن آن بود.

ترامپ هم بارها پلوسی را «نانسی دیوانه» خطاب کرده است.

در اکتبر 2019 نیز در جلسه کاخ سفید در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، دعوای ترامپ و پلوسی به فحاشی و توهین رسید.

 

pelosi-trump-mtg-ht-ps-191017_hpMain_1x1_992

 

رهبران دموکرات کنگره پس از آنکه نانسی پلوسی توسط ترامپ «یک سیاستمدار درجه سوم» خوانده شد، با عصبانیت جلسه را ترک کردند.

 

102

 

شدت خصومت پلوسی با ترامپ به اندازه ‌ای بود که او در زمان سخنرانی رئیس ‌جمهور در برابر قانونگذاران آمریکایی در کنگره در بهمن ماه گذشته، متن سخنرانی ترامپ را پاره کرد.

 

72157_120

 

پس از آنکه دونالد ترامپ- پیش از آغاز سخنرانی ‌اش - با پلوسی که دستش را برای دست دادن به سمت ترامپ دراز کرده بود، دست نداد، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که همچون سایر زنان دموکرات عضو کنگره آمریکا لباسی با سفید رنگ در اعتراض به رفتارها و سیاست ‌های داخلی و خارجی ترامپ پوشیده بود، به محض پایان یافتن سخنرانی ترامپ و در حالی که وی هنوز جایگاه را ترک نکرده بود، متن سخنرانی وی را پاره و آن را به روی میز پرتاب کرد. پلوسی پس از این سخنرانی به خبرنگاران گفت: «پاره ‌اش کردم. با در نظرگرفتن گزینه‌ های دیگر این مودبانه‌ ترین کاری بود که انجام شد.»

 

72155_722

 

در موردی دیگر، در آوریل 2020، پس از آنکه نانسی پلوسی درج اسم دونالد ترامپ روی چک ‌های کمک به مردم را «اقدامی شرم‌ آور» خواند، ترامپ  در صفحه توئیترش نوشت: «نانسی پلوسی، تو شخص دیوانه و ضعیفی هستی که خصوصیات رهبری را نداری. امثال تو سبب شده ‌اند که مردم از سیاستمداران متنفر باشند. نانسی عروسک ترحم‌ برانگیز و ناکارآمدی است که تحت کنترل چپ های تندرو قرار دارد.» او از پلوسی خواست به واشنگتن برگشته و به کار خود مشغول باشد. 

 

ریاست یکصد و هفدهمین مجلس

نانسی پلوسی روز یکشنبه برای دومین دور پیاپی و چهارمین دور غیرپیاپی از سوی قانونگذاران این کشور به عنوان رئیس مجلس نمایندگان انتخاب شد.

در حقیقت نانسی پلوسی برای آخرین بار به عنوان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب شد.

انتخاب دوباره او در روز یکشنبه در حالی انجام شد که دموکرات ‌ها با از دادن 11 کرسی خود در انتخابات اخیر، اکثریت شکننده‌ ای را در این مجلس در اختیار دارند و تلاش‌ ها در میان جمهوری خواهان کنگره برای حفظ دونالد ترامپ بر مسند ریاست جمهوری نیز ادامه دارد.

در جریان رای گیری این روز، نمایندگان با 216 رای موافق به او در مقابل 209 رای به رقیبش کوین مک‌ کارتی که رهبری جمهوری خواهان را در این مجلس برعهده دارد، با ابقای پلوسی در این پست موافقت کردند.

 

102 (1)

 

پلوسی در اولین سخنرانی خود پس از این انتخاب گفت: «باعث افتخار من است که به عنوان رئیس متنوع‌ ترین مجلس نمایندگان در تاریخ کشورمان ایفای نقش کنم.»

او اعلام کرد که اولویت کاریش، اتخاذ تدابیر لازم برای شکست ویروس کرونا است و با اشاره به مرگ بیش از 350 هزار نفر تاکنون در این کشور، خود را متعهد کرد تا برای تصویب حمایت‌ های مالی بیشتر پس تصویب از آخرین بسته مالی 892 میلیارد دلاری در ماه دسامبر، تلاش کند.

انتظار می‌ رود انتخاب دوباره او، نقشی اساسی در پیشبرد برنامه‌های «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب آمریکا داشته باشد.

 

زندگی خصوصی

خانم پلوسی در زمانی که در کالج بود با «پل پلوسی» آشنا شد. آنها در 7 سپتامبر 1963 در بالتیمور با هم ازدواج کردند.

 

dc8743f0479ce4709012c78b5bc1bda1

 

آنها بعد از ازدواج به نیویورک وبعد در سال 1969 به سانفرانسیسکو نقل مکان کردند. آنها 5 فرزند به نام های «نانسی کارین»، «کریستین»، «ژاکلین»، «پل» و «الکساندر» دارند.

 

Paul-Pelosi

 

آنها همچنین 8 نوه دارند.

 

1076657120.jpg.0​​

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.