اولین زن در تاریخ آمریکا که به سمت ریاست مجلس نمایندگان این کشور دست یافته‌، این روزها به بلای جان ترامپ تبدیل شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، پس از انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا و پیروزی دموکرات‌ ها در این انتخابات، پنجشنبه گذشته «نانسی پلوسی» مجددا به ریاست کنگره آمریکا انتخاب شد. این رهبر 78 ساله دموکرات‌ ها در حالی توانست ریاست مجلس نمایندگان را بار دیگر در اختیار بگیرد که 220 رای از مجموع 435 رای کنگره به خود اختصاص داد.

 

2019

 

مسئله مهم انتخاب نانسی پلوسی به ریاست کنگره آمریکا، همزمانی آن با دوران ریاست‌ جمهوری «دونالد ترامپ» است؛ شخصی که از زمان روی کار آمدنش در سال 2016 تنش‌ های زیادی را علاوه بر دموکرات‌ ها، با هم‌ حزبی‌ های خود نیز تجربه کرده است. در همین رابطه در حالی دموکرات‌ ها با رهبری نانسی پلوسی کنگره را در اختیار گرفته‌ اند که کاخ سفید درگیر یک چالش جدی بر سر بودجه دیوار مرزی با مکزیک است و هنوز بخش‌ هایی از دولت آمریکا به واسطه عدم توافق بر سر بودجه این دیوار تعطیل است. از سوی دیگر سایه استیضاح بر سر مسئله دخالت روسیه در انتخابات سال 2016 همچنان بر سر ترامپ سنگینی می‌ کند و بسیاری از دموکرات‌ ها قصد دارند از موقعیت خود برای به استیضاح کشاندن رئیس‌ جمهور استفاده کنند. رئیس جدید کنگره که همچنان با کاخ سفید بر سر توقف تعطیلی دولت چالش دارد، به صراحت گفته که ترامپ به کنگره و سنای جمهوری خواه عادت کرده بود اما اکنون وضعیت به روال سابق نیست، زیرا نظارت بر فعالیت‌ های دولت یکی از مسئولیت‌ های ما است. او در مراسم سوگند خود همچنین اعلام کرد که دموکرات‌ ها در دو سال آینده با ترامپ و حزبش مشکل خواهند داشت و با بودجه‌های کلانی مانند ساخت دیوار مرزی با مکزیک موافقت نخواهند کرد. او همچنین تاکید کرده که اختلاف نظر اساسی بر سر بودجه با دولت همچنان باقی است و در آینده نیز تشدید خواهد شد.

این زن سیاستمدار که در سال جاری میلادی ترامپ را به چالش می کشد، بیشتر بشناسیم:

زندگی نامه 

«نانسی پاتریشیا د الساندرو پلوسی» متولد 26 مارس 1940 در یک خانواده ایتالیایی - آمریکایی در «بالتیمور» مرکز ایالت «مریلند» آمریکا است.

او کوچک ترین فرزند و تنها دختر از 7 فرزند «آنونسیاتا» و «توماس» بود. 

 

b679h_dalesandro_pelosi

Untitled

 

زمانی که نانسی بدنیا آمد، پدرش نماینده دموکرات مریلند در کنگره بود و 7 سال بعد شهردار بالتیمور شد. 

مادر نانسی هم در زمینه سیاست فعال بود و گروه زنان دموکرات را راه اندازی کرد و به دخترش ارزش شبکه های اجتماعی را آموخت. 

یکی از برادران نانسی هم یک نماینده دموکرات، و همچنین شهردار بالتیمور از 1967 تا 1971 بود.

نانسی از سن بسیار کم وارد دنیای سیاست شد و به پدرش در برگزاری اجتماعات تبلیغاتی اش کمک می کرد. 

 

bs-fe-retro-trivia-nancy-pelosi-school-20181107

 

او زمانی که «جان اف کندی» در ژانویه 1961 رئیس جمهور آمریکا شد، در مراسم تحلیف اش حضور یافت.

 

741d8cd1d9fc317a285989727249f230

 

او از موسسه نوتردام - دبیرستان کاتولیک دخترانه در بالتیمور - دیپلم گرفت. در سال 1962 او لیسانس علوم سیاسی اش را از کالج «ترینیتی» در واشنگتن گرفت. 

فعالیت های ابتدایی

پلوسی پس از نقل مکان به سانفرانسیسکو به سمت دموکرات ها حرکت کرد. او دوست «فیلیپ بورتون» نماینده کنگره و یکی از رهبران حزب دموکرات در کالیفرنیا شد. 

 

220px-Philip_Burton

 

در  سال 1976 او به عنوان عضو کمیته ملی دموکرات ها از کالیفرنیا منصوب شد؛ پستی که تا سال 1996 آن را در اختیار داشت. او در 30 ژانویه 1977 به عنوان رئیس حزب برای شمال کالیفرنیا، و سپس و برای حزب دموکرات کالیفرنیا منصوب شد. او این سمت را از 1981 تا 1983 در اختیار داشت. 

همان سال او تلاش کرد رئیس کمیته ملی دموکرات ها شود اما از «پاول جی. کرک» رقیبش، شکست خورد. 

مجلس نمایندگان آمریکا

انتخابات ها

فیلیپ بورتون در سال 1983 درگذشت و همسرش «سالا» جای او را گرفت. سالا هم به سرطان مبتلا شد و نتوانست د انتخابات 1988 شرکت کند بنابراین تصمیم گرفت پلوسی را جایگزین خود کند. 

 

SalaBurton

 

سالا در 1 فوریه 1987 تنها یک ماه پس از اینکه برای دومین دور سوگند یاد کرد، درگذشت. پلوسی در انتخاباتی فوق العاده برنده شد و جای او را گرفت. 

 

1993

 

او یکی از امن ترین کرسی های کشور را در اختیار گرفت. او 16 بار دیگر بدون هیچ رقیب جدی ای پیروز شد.

چالشی ترین رقابت او در انتخابات سال 2016 بود که او باز هم با 80.9 درصد آرا برنده شد.

او پیشتر نیز رئیس این مجلس بود تا این که این مقام را در 4 ژانویه 2011 به «جان بینر» تحویل داد.

 

nancy-and-father

 

دیدگاه‌ های بین المللی

او یکی از مخالفان سیاست‌ های جرج بوش در اعزام نیرو به جنگ عراق بود.

وی در این خصوص گفته بود: «به دلیل این جنگ غیر ضروری تقریبا بیش از 2900 تن از سربازان آمریکایی جان خود را از دست دادند و بیش از 11000 تن از سربازان ارتش آمریکا معلول دائمی شده اند. کنگره آمریکا بیش از 350 میلیارد دلار برای این جنگ اختصاص داد و جایگاه سیاسی و اخلاقی آمریکا به دلیل پیامدهای این جنگ در عرصه بین المللی زیر سوال رفت.»

پلوسی همچنین مخالف دخالت آمریکا در جنگ خلیج فارس در سال 1991 بود.

 

nancy-pelosi-announces-she-is-a-democratic-party-candidate-for-a-seat-BT03PK

 

او همچنین با تحریم کوبا مخالفت کرده بود.

پلوسی همچنین از مخالفان اقدامات ترامپ در خصوص خروج آمریکا از توافق های بین المللی از جمله توافق هسته ای با ایران بوده است.

افتخارها

وی اولین زن در تاریخ آمریکا است که به سمت ریاست مجلس نمایندگان دست یافته‌ است.

یکی از خیابان های سانفرانسیسکو در «گلدن گیت پارک»، نانسی پلوسی نامگذاری شده است.

 

800px-Nancy_pelosi_drive

 

رکورد شکنی

او با ایراد سخنرانی از ساعت 10:04 دقیقه صبح 7 فوریه 2018 تا غروب همان روز به مدت 8  ساعت، رکورد پیشین طولانی‌ ترین سخنرانی، مربوط به «چمپ کلارک» در سال 1909 را شکست. در آن سال، چمپ کلارک سناتور سابق دموکرات ها به مدت 5 ساعت و 15 دقیقه بدون وقفه صحبت کرده بود.

 

0

 

در شبکه‌های اجتماعی بسیاری از کاربران گفتند که پلوسی در این هشت ساعت، تنها اندکی آب خورده و در تمام این مدت با کفش پاشنه بلند بوده است!

دموکرات‌ ها از این حرکت استقبال کرده اما جمهوری خواهان از آن انتقاد کردند.

ریاست یکصد و شانزدهمین مجلس

نمایندگان مجلس آمریکا با 220 رای نانسی پلوسی نماینده دموکرات کالیفرنیا را برای ریاست یکصد و شانزدهمین مجلس برگزیدند.

 

2

 

رقیب او «کوین مک‌ کارتی» رهبر جمهوری‌ خواهان مجلس نمایندگان 192 رای آورد. 12 نماینده دموکرات علیه پلوسی رای دادند.

مجلس نمایندگان پس از 8 سال بار دیگر در دست دموکرات ها قرار گرفته است و با توجه به اختلاف های شدیدی که با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دارند، دوره پر تنشی برای این دوره از مجلس پیش بینی می شود.

پلوسی اولین رئیس مجلس نمایندگان آمریکا است که در زمانه‌ ای به این سمت انتخاب شده که چشم‌ ها برای نظارت بر رئیس‌ جمهور دمدمی‌ مزاج آمریکا به کنگره است.

پلوسی در مقابل ترامپ

انتخاب مجدد پلوسی به ریاست مجلس نمایندگان آمریکا از دو جنبه حائز اهمیت است. نخست اینکه وی از زمان انتخاب شدنش در سال 2006 فضای کنگره را به شکلی تغییر داد که زنان بیشتری امکان ورود به آن را داشته باشند. در سال 2006 مجلس نمایندگان مجلسی کاملا مردانه بود و حالا با حضور زنان در این مجلس تغییر محسوسی در شکل و شمایل آن رخ داده است. 

دومین مسئله مهم انتخاب نانسی پلوسی به ریاست کنگره آمریکا، همزمانی آن با دوران ریاست‌ جمهوری ترامپ است. شخصی که از زمان روی کار آمدنش در سال 2016 تنش‌ های زیادی را علاوه بر دموکرات‌ ها، با هم‌ حزبی‌ های خود نیز تجربه کرده است. در همین رابطه در حالی دموکرات‌ ها با رهبری نانسی پلوسی کنگره را در اختیار گرفته‌ اند که کاخ سفید درگیر یک چالش جدی بر سر بودجه دیوار مرزی با مکزیک است و هنوز بخش‌ هایی از دولت آمریکا به واسطه عدم توافق بر سر بودجه این دیوار تعطیل است. از سوی دیگر سایه استیضاح بر سر مسئله دخالت روسیه در انتخابات سال 2016 همچنان بر سر ترامپ سنگینی می‌ کند و بسیاری از دموکرات‌ ها قصد دارند از موقعیت خود برای به استیضاح کشاندن رئیس‌ جمهور استفاده کنند.

 

800px-President-elect_Donald_J._Trump_and_House_Minority_Leader_Nancy_Pelosi__January_20__2017

 

رئیس جدید کنگره که همچنان با کاخ سفید بر سر توقف تعطیلی دولت چالش دارد، به صراحت گفته که ترامپ به کنگره و سنای جمهوری خواه عادت کرده بود اما اکنون وضعیت به روال سابق نیست، زیرا نظارت بر فعالیت‌ های دولت یکی از مسئولیت‌ های ما است. او در مراسم سوگند خود همچنین اعلام کرد که دموکرات‌ ها در دو سال آینده با ترامپ و حزبش مشکل خواهند داشت و با بودجه‌ های کلانی مانند ساخت دیوار مرزی با مکزیک موافقت نخواهند کرد. او همچنین تاکید کرده که اختلاف نظر اساسی بر سر بودجه با دولت همچنان باقی است و در آینده نیز تشدید خواهد شد.

جدای از جدال بر سر تصویب بودجه دیوار مرزی، یکی دیگر مسائل مهمی که ترامپ با کنگره آمریکا خواهد داشت موضوع استیضاح رئیس‌ جمهور است. به گفته برخی از رسانه‌های آمریکایی به نقل از مقامات آگاه، سال جدید میلادی سال استیضاح ترامپ خواهد بود. دو اهرم فشار ترامپ مسئله مبهم دخالت روسیه در انتخابات و نیز موضوع حق‌ السکوت به دو زن از سوی وکیل ترامپ است که از جمله مهم‌ ترین بهانه‌ های لازم برای به استیضاح کشاندن وی محسوب می‌ شود.

زندگی خصوصی

او در زمانی که در کالج بود با «پل پلوسی» آشنا شد. آنها در 7 سپتامبر 1963 در بالتیمور با هم ازدواج کردند.

 

dc8743f0479ce4709012c78b5bc1bda1

 

آنها بعد از ازدواج به نیویورک وبعد در سال 1969 به سانفرانسیسکو نقل مکان کردند. آنها 5 فرزند به نام های «نانسی کارین»، «کریستین»، «ژاکلین»، «پل» و «الکساندر» دارند.

 

original

 

آنها همچنین 8 نوه دارند.

 

1076657120.jpg.0

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.