سنای آمریکا با وجود مخالفت های ترامپ، با بررسی و پیشبرد قطعنامه توقف حمایت این کشور از عربستان‌ سعودی در جنگ یمن موافقت کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد: مجلس سنای آمریکا با وجود مخالفت صریح کاخ سفید به ادامه بررسی طرح قطع کمک به ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در یمن رای مثبت داد.

با این رای، راه برای بررسی این طرح در مجلس نمایندگان و تبدیل آن به قانون هموار شد.

دولت دونالد ترامپ از کنگره آمریکا خواسته بود از ادامه کمک به این ائتلاف که از سال 2015 درگیر جنگ در یمن است، حمایت کند. با این حال شمار قابل توجهی از سناتورهای جمهوری‌ خواه با رد این درخواست، از اعضای دموکرات سنا حمایت کردند.

این طرح با 60 رای موافق در برابر 39 رای مخالف تصویب شد.

قطعنامه یاد شده که توسط «برنی سندرز» سناتور ایالت «ورمونت» و «مایک لی» سناتور ایالت «یوتا» تدوین شده بود.

برنی سندرز در واکنش به حمایت های واشنگتن از ائتلاف سعودی در جنگ یمن گفت: کنگره هرگز مشارکت آمریکا در جنگ یمن را که اقدامی بر خلاف قانون اساسی است، تصویب نخواهد کرد.

«باب منندز» سناتور ایالت «نیوجرسی» نیز پس از رای گیری تاکید کرد باید برای توقف جنگ در یمن از فروش سلاح به عربستان جلوگیری کرد.

«کریس مورفی» سناتور ایالت «کنتیکات» نیز با تاکید بر اینکه قطعنامه توقف حمایت آمریکا از جنگ یمن تصویب خواهد شد، تصریح کرد این قطعنامه می تواند بهترین پاسخ به عربستان باشد.

دونالد ترامپ حمایت از ریاض و متحدانش در جنگ یمن را با ادعای مقابله با ایران و به دلیل سودآوری اقتصادی برای آمریکا، قابل دفاع می‌ داند.

غرب به ویژه آمریکا سهم مهمی در جنگ یمن با ارائه انواع کمک های نظامی، لجستیکی و اطلاعاتی به سعودی ها و اماراتی ها داشته است.

با این حال مساله قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول و واکنش های جهانی و نیز واکنش ها در داخل آمریکا و درخواست های متعدد و فشار افکار عمومی برای مجازات رژیم سعودی باعث شده تا مساله توقف حمایت آمریکا از ائتلاف سعودی در جنگ یمن به طور جدی مطرح شود.

عربستان‌‌ با حمایت آمریکا، امارات و چند کشور دیگر از مارس 2015 به یمن حمله و سپس این کشور فقیر را محاصره زمینی، دریایی و هوایی کرده است. اوضاع انسانی در این کشور رقت بار است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.