طبق گزارش وزارت بهداشت در روز چهارشنبه 12 آبان 1400، در حال حاضر ۲۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۱ شهر در وضعیت زرد و ۸۶ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد:‌ ۱۴۷ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته جان خود را بر اثر کرونا از دست دادند و این درحالیست که واکسن‌های تزریق شده در کشور از ۹۰ میلیون دز عبور کرد.

از دیروز (سه شنبه) تا امروز چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۰ هزار و ۳۶۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۳۵۳ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۹۵۴ هزار و ۹۶۲ نفر رسید.

طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۴۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۶ هزار و ۷۶۳ نفر رسید.

تا کنون ۵ میلیون ۵۴۷ هزار و ۳۴۹ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

سه هزار و ۷۸۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

همچنین تا کنون ۳۵ میلیون و ۸۳۴ هزار و ۸۱۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

تا کنون ۵۳ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۴۵۶ نفر دُز اول، ۳۶ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۵۳۴ نفر دُز دوم و ۱۰۲ هزار و ۸۶۶ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۹۰ میلیون و ۶۸ هزار و ۸۶۵ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته، ۸۱۳ هزار و ۶۵۴ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شد.

در حال حاضر ۲۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۱ شهر در وضعیت زرد و ۸۶ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

گرچه طی ماه های اخیر به پشتوانه رویکرد دولت سیزدهم در افزایش واردات واکسن و تسریع واکسیناسیون تلفات کرونا کاهش یافته اما هر گونه عادی سازی و بی توجهی به پروتکل های بهداشتی می تواند طغیان مجدد ویروس را رقم بزند.

سید ابراهیم رییسی رییس جمهوری روز شنبه یکم آبان ماه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه مهم‌تر از تعداد دز واکسن تزریقی، صیانت از سلامت مردم است، گفت: اقناع افکار عمومی در موفقیت مقابله با کرونا یک ضرورت است و باید تلاش کرد سطح رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از شیب نزولی به صعودی بازگردد.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه ۲۵ مهر ماه نیز گفت:‌ هنوز بابت کرونا و پیک ششم آسوده خاطر نیستیم و باید رحالت آماده‌باش بمانیم و امیدوارم با انجام واکسیناسیون سراسری در ماه‌های آینده، در وضعیت بهتری قرار بگیریم. 

بر این اساس کلیدی ترین ابزار دفاعی در برابر ویروس کرونا و خیز ششم آن، در کنار واکسیناسیون، رعایت پروتکل های بهداشتی است و بدون شک می توان در صورت بروز این خیز، سر به سلامت برد و مانع از تجربه مرگبار خیز پنجم کرونا شد.

ویروس کرونا از اوایل اسفند سال ۹۸ در کشور شیوع یافت و واکسیناسیون سراسری همزمان با ۲۲ بهمن سال گذشته آغاز شد.

 

۱۲ آبان و مهمترین اخبار کرونایی استان‌ها 

تعدادی از استان‌ها بیش از پیش درگیر کرونا شده‌ و تغییراتی را در نقشه کرونایی ایران ایجاد کرده اند به طوری که هم اکنون ۲۹ شهرستان در وضعیت قرمز کرونایی، ۱۱۲ شهرستان نارنجی، ۲۲۱ شهرستان زرد و ۸۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

با وجود شتابگیری تامین و تزریق واکسن کرونا و در حالی که سیر نزولی ابتلا و بستری در تعدادی از استان ها و شهرستان ها تداوم دارد، غفلت یا سهل انگاری برخی شهروندان در رعایت توصیه‌ها و  پروتکل‌های بهداشتی  مجال بیشتری برای چرخش کووید ۱۹ سایر استان ها فراهم کرده است.

در تازه ترین نقشه کرونایی اسان ها که در اپلیکیشن ماسک منتشر شد و از امروز چهارشنبه ۱۲ آبان اعمال می شود، شهرستان های جلفا، مرند (آذربایجان شرقی)، اشنویه، پیرانشهر، چایپاره (آذربایجان غربی)، مبارکه (اصفهان)، چرداول، دره‌شهر (ایلام)، کیار (چهارمحال و بختیاری)، قائنات (خراسان جنوبی)، خلیل آباد، سبزوار، کاشمر (خراسان رضوی)، دامغان، شاهرود (سمنان)، زابل (سیستان و بلوچستان)، استهبان، سرچهان، ممسنی (فارس)، آبیک (قزوین)، بانه، دیواندره، مریوان (کردستان)، شهربابک (کرمان)، پاوه، روانسر، سرپل ذهاب (کرمانشاه)، پلدختر (لرستان) و مهریز (یزد) در وضعیت قرمز کرونایی محسوب می شوند. 

به بیان کارشناسان، شرکت در مراسم شادی و عزا، بازگشایی حتی موقت بعضی مدارس، سهل‌انگاری هموطنان در رعایت پروتکل ها و اعتماد بیش از حد به اینکه با زدن واکسن دیگر مبتلا نمی‌شویم، از جمله دلایل خیز مجدد کرونا در این مناطق است. 

در استان خراسان جنوبی که شهرستان قائنات آن به تازگی در وضعیت قرمز قرار گرفت، بستری شدن بیماران تنفسی و کرونایی در بیمارستان ولی‌عصر (عج) بیرجند، طی سه روز اخیر افزایش چند برابری داشته و آغاز فصل سرما و احتمال شیوع بیماری های این فصل می تواند شرایط دشوارتری را در این استان ایجاد کند. 

"مسعود ضیایی" رییس بخش عفونی این بیمارستان با اشاره به افزایش احتمال پر شدن تخت های بیمارستانی با توجه به تجربه های قبلی، ابراز امیدواری کرده است که پوشش چند برابر واکسیناسیون طی چند ماه اخیر مانع از تحقق این امر شود. 

در خراسان رضوی، شهرستان‌های مه ولات، تربت حیدریه و زاوه در وضعیت زرد (خطر متوسط) قرار گرفتند و و شهرستان های کاشمر و سبزوار در وضعیت قرمز کرونایی  به سبزوار و ششتمد اضافه شدند. در حال حاضر از بین ۳۳ شهرستان خراسان رضوی، ۲ شهرستان خواف و تایباد در وضعیت نارنجی قرار دارند، مشهد و ۱۶ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

بر این اساس شهرستانهایی مانند مشهد، تایباد، بینالود، چناران، تربت‌حیدریه، مه ولات، درگز، قوچان، گناباد، نیشابور، کلات، بجستان، بردسکن، داورزن و جوین در وضعیت زرد کرونایی هستند. همچنین  ۱۰ شهرستان تربت‌جام، باخرز، فریمان، رشتخوار، سرخس، چناران، زاوه، خوشاب، جغتای و صالح آباد در شرایط آبی کرونایی قرار دارند.

در استان هایی نیز همچون آذربایجان شرقی که روند نزولی ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا گزارش شده است، کارشناسان و مسوولان حوزه بهداشت و درمان وضعیت را شکننده می دانند و به همگان تاکید می کنند که خاطرجمعی و فراغ بال تنها در گرو واکسیناسیون حداکثری جامعه و رعایت پروتکل هاست. 

از آذربایجان شرقی خبر رسیده است که تعداد بستری‌های کرونایی استان به کمتر از یک هزار نفر کاهش یافته و اساسا روند شیوع کرونا در استان با شیب ملایم در حال کاهش است. گزارش شده است که در هر شبانه روز ۱۳۰ تا ۱۴۰ نفر مبتلا به کرونا در مراکز درمانی آذربایجان شرقی بستری می‌شوند و روزانه به طور متوسط ۱۲ تا  ۱۳ نفر بر اثر کرونا  در استان فوت می کنند که آمار نسبت به قبل کاهش یافته است.

 تاکنون ۶۹ درصد از جمعیت کل استان دُز اول  واکسن کرونا را دریافت کرده اند. همچنان تاکنون به ۵۱ درصد از مردم آذربایجان شرقی دُز دوم واکسن کرونا تزریق شده است.

در اردبیل آمار ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در استان که تا چند روز اخیر در حال کاهش بود، متوقف شده و نگرانی از احتمال اوج گیری امار را افزایش داده است.  ۳۲ بیمار جدید مبتلا به ویروس کرونا طی شبانه روز گذشته در مراکز درمانی استان بستری شدند و  این میزان بستری نسبت به بالاترین آمار ثبت شده در ۲.۵ ماه قبل، ۱۵۷ نفر کاهش را نشان می‌دهد. طی شبانه‌روز گذشته مجموع بستری مبتلایان کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل نیز به ۱۸۶ نفر رسیده که ۷۱۱ نفر کمتر از بالاترین آمار ثبت شده در ۲.۵ ماه پیش است. با فوت یک فرد مبتلای دیگر طی شبانه‌روز گذشته، آمار جان‌باختگان کرونا طی ۲۰ ماه گذشته در این استان به رقم ۲ هزار و ۵۲۶ نفر رسید.

در استان بوشهر،  هیچ گونه تغییر وضعیت و رنگ کرونایی گزارش نشده و در زمان حاضر بوشهر و سیستان و بلوچستان تنها استان‌های کشور هستند که در وضعیت آبی (کم خطر) قرار دارند. ۶۰ درصد شهرستان‌های استان بوشهر در وضعیت آبی کرونایی و ۴۰ درصد نیز در وضعیت زرد (خطر متوسط) کرونایی قرار دارند.

 ورودی روزانه ناشی از کرونا به بیمارستان‌های استان بوشهر به ۳۵ نفر رسیده و تعداد کل بستری‌های بیمارستانی نیز  ۱۰۰ نفر است. همچنین شمار مبتلایان روزانه به کرونا در استان بوشهر به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است و این نشان می‌دهد آلودگی و گردش ویروس در این استان پایین است.

در زمان حاضر بیمارستان‌های شهرستان‌های دشتستان، دشتی، جم، دیر، عسلویه و کنگان که در وضعیت آبی قرار دارند کمترین بستری‌های ناشی از کرونا دارند و بیشترین شمار بستری‌های ناشی از کرونا در شهرستان‌های بوشهر، گناوه و دیلم است.

همچنین در ایلام، شهرستان های چرداول و دره شهر در وضعیت قرمز، سه شهرستان ایلام، آبدانان و ایوان در وضعیت نارنجی و شهرستان های دهلران، بدره، سیروان، ملکشاهی، هلیلان و مهران نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

بر اساس اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام، یک فوتی ناشی از کرونا در شبانه روز گذشته ثبت شد و مجموع فوتی های استان به هزار و ۳۱ نفر افزایش یافت.

همچنین  ۱۵۰ ابتلای جدید کرونا در شبانه روز گذشته در استان  شناسایی و ۳۷ بیمار جدید کرونایی در مراکز درمانی بستری شدند

اما در لرستان، ۲ بیمار مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان جان باختند و شمار قربانیان به ۲ هزار و ۵۹۸ نفر رسید.هم اکنون ۳۸۵مبتلا یا بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این استان بستری و در حال درمان هستند.در حال حاضر وضعیت کرونایی شهرستان‌ های ازنا، چگنی، سلسله، دلفان، الیگودرز و رومشکان زرد، خرم‌آباد، بروجرد، کوهدشت و دورود نارنجی و پلدختر قرمز می باشد.

از استان  اصفهان  هم خبر رسیده است که شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۹۴ مورد جدید به ۵۳  هزار و ۳۸۳ نفر رسید. ودر ۲۴ ساعت گذشته   ۳۳۳ نفر به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان مراجعه کردند. 

کرمانشاه استان کرونازده دیگری است که در آن، طی شبانه‌روز گذشته پنج نفر بر اثر ابتلای قطعی به این ویروس فوت کردند و با احتساب قربانیان جدید، مجموع جان‌ باختگان استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۷۸۸ نفر رسید. هم‌اکنون ۶۰۷ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی این استان بستری هستند که تعداد آنها نسبت به روز گذشته ۲ نفر بیشتر  شده است.

 شهرستان‌های جوانرود و قصرشیرین از امروز (چهارشنبه ۱۲ آبان) در وضعیت نارنجی کرونایی قرار گرفتند. براساس رنگ بندی جدید شهرستان‌های پاوه، سرپل ذهاب و روانسر همچنان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند و شهرستان‌ های کرمانشاه، هرسین، سنقروکلیایی، کنگاور، صحنه، اسلام آبادغرب، گیلانغرب، قصرشیرین و روانسر در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های ثلاث باباجانی و دالاهو نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

امروز همچنین رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری درباره تازه‌ترین وضعیت این استان گفت: با وجود اینکه در نرم‌افزار ماسک شهرستان کیار در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار گرفته اما هنوز علائمی حاکی از افزایش شیوع این ویروس در استان گزارش نشده است.

مجید شیرانی افزود: روند شیوع کرونا در استان همچنان در وضعیت باثباتی قرار دارد و حتی در تعداد بیماران بستری همچنان روند کاهشی است و هنوز هیچ علائمی مبنی بر شروع موج ششم در استان گزارش نشده است.

 وضعیت دیگر شهرستان‌ها کماکان بدون تغییر است به طوری که شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، فارسان و لردگان در وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان‌های بن، سامان، کوهرنگ و خانمیرزا در وضعیت زرد (خطر متوسط) قرار دارند.

تازه ترین نقشه کرونایی  استان ها نشان می دهد که در البرز، شهرستان کرج در وضعیت نارنجی ، پنج شهرستان ساوجبلاغ ، فردیس، نظرآباد ، چهارباغ و اشتهارد در وضعیت زرد و شهرستان طالقان آبی کرونایی است. 

۷۰ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در مراکز درمانی استان پذیرش و تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گرفتند. هفت بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته  در استان البرز جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری در استان به ۶ هزارو ۳۴۶ نفر رسید.

واکسیناسیون در استان‌ها چگونه پیش می‌رود 

واکسیناسیون به عنوان راهکاری برای مقابله با کووید ۱۹ و پیامد مرگبار آن در مناطق مختلف گشور با شتاب در حال پیگیری است و کارشناسان معتقدند که وخامت حال و یا مرگ و میر بر اثر کرونا در افراد واکسینه شده  بسیار کمتر است.

تازه ترین اخبار دریافتی حاکی از آن است که در برخی مناطق کشور از امروز  امکان تزریق دُز سوم واکسن برای افراد بالای ۶۰ سال  فراهم شده است. 

از خوزستان که تاکنون ۷۳ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال آن زیر پوشش واکسیناسیون قرار گرفته‌اند و هم اکنون بیش از ۴۰۰ بیمار کرونایی بستری دارد، خبر رسیده است که کلیه افراد بالای ۶۰ سال که واکسن "سینوفارم، بهارات وکووبرکت" دریافت کرده‌اند، می‌توانند نسبت به تزریق دز سوم اقدام کنند و این افراد می‌توانند پس از گذشت چهار ماه از تزریق نوبت دوم، برای دریافت نوبت سوم واکسن مشابه نوبت‌های قبل به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

- همچنین مرحله سوم واکسیناسیون برای افراد بالای ۶۰ سال در شهرستان گراش استان فارس از چهارشنبه ۱۲ آبان آغاز شد و افراد بالای ۶٠ سال که دو نوبت واکسیناسیون اولیه از واکسن های غیرفعال شده (سینوفارم، کوواکسین ،بهارات و کووایران برکت) استفاده کرده اند آماده دریافت دُز سوم باشند.

ساکنان بالای ۶۰ سال در جزیره کیش واقع در هرمزگان هم که چهار ماه از نوبت دوم واکسن آن‌ها گذشتهاست،  می توانند دز سوم واکسن را دریافت کنند. 

اما در بوشهر، تا کنون ۸۰ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال استان یک نوبت و ۵۵ درصد نیز هر دو نوبت واکسن خود را دریافت کرده اند و با توجه به تزریق روزانه ۱۲ تا ۱۵ هزار دز واکسن در استان  انتظار می‌رود تا پایان آبان ماه ۷۰ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال این استان هر ۲ نوبت واکسن خود را دریافت کنند.

همچنین بیش از ۱۰۲ هزار دانش آموز در استان مرکزی نوبت نخست و  ۲۸ هزار دانش‌آموز  دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. بیش از ۹۰ درصد فرهنگیان استان نیز تاکنون واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند

در قم نیز که روند نزولی ولی کُند شیوع کرونا ادامه دارد، ۳۸ درصد مردم ۲ دُز واکسن کرونا را دریافت کرده اند. در واقع، تاکنون یک میلیون و ۱۲۷ هزار دُز واکسن در این استان تزریق شده که ۷۱۶ هزار دُز مربوط به مرحله اول و ۴۲۰ هزار نیز دُز دوم طرح واکسیناسیون سراسری بوده است.

برای سرعت بخشی و دسترسی بیشتر شهروندان طی هفته جاری مرکز واکسیناسیون حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران فعال شده و ۲ اتوبوس آمبولانس نیز در سطح شهر مستقر شده است.

با این همه به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی قم،  پایین بودن پوشش واکسیناسیون در آموزش و پرورش استان سبب شده تا آمار کلی استان در این زمینه پایین باشد.

این در حالی است که در خراسان شمالی، تاکنون ۹۲ درصد از جمعیت دانش آموزی ۱۲ تا ۱۸ سال این استان دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند و در مجموع ۷۷ هزار و ۳۰ نفر از دانش آموزان گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال در سال تحصیلی جدید ثبت نام کرده اند. ۹۵ درصد فرهنگیان استان نیز واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

اما در البرز  که در روزهای اخیر شاهد کاهش نسبی تعداد مبتلایان و مرگ و میرهای کرونایی هستیم، سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا استان البرز با اشاره به خیز دوباره کرونا در برخی استان های همجوار و شیوع ویروس های فصل سرما، از ساکنان البرز خواست با رعایت کامل پروتکل ها و واکسیناسیون از شیوع موج ششم کرونا جلوگیری کنند.

دکتر مهرداد بابایی  اظهار داشت: اکنون ۲ شهرستان کرج و فردیس استان البرز همچنان نارنجی هستند و وضعیت کرونایی استان شکننده است.

تاکنون سه میلیون دز واکسن کرونا در استان البرز تزریق شده است و تزریق دز سوم واکسن  کرونا به تازگی آغاز شده و کارکنان بهداشت و درمان و  بیماران صعب العلاج که ۶ ماه از تزریق دز دوم واکسن آنها گذشته در حال دریافت دز سوم هستند.

سایر خبرهای کرونایی 

افزایش وسواس فکری با شیوع کرونا/ صدیقه حمزه لو روانپزشک قزوینی گفت: وسواس فکری شهروندان با شیوع کرونا افزایش یافته است و فرد مبتلا به این اختلال روانی از نظر فکری، گفتاری و عصبی دچار مشکل می‌شود.

رونمایی از پنج اثر مکتوب با عنوان کرونا در ایلام/ پنج اثر مکتوب با موضوع کرونا در آیینی با عنوان کرونا، کتاب و فرهنگ عمومی روز چهارشنبه در مجتمع فرهنگی، هنری ارشاد اسلامی ایلام رونمایی شد.این آثار با عنوان ماسک اثر خداداد ابراهیمی، کرونا آتش بدون دود اثر مرتضی حاتمی، نقش تغذیه مناسب در پیشگیری و درمان کرونا ویروس اثر مشترک صادق امیدی و دینا قلی پور، راهنمای مراقبت از قهرمانان کوچولو اثر وحیده میرزایی و لار و کرونا اثر مشترک منصور محبی و رومینا ملکشاهی در این آیین رونمایی شدند.

کرونا و تازه ترین آمار کشوری  

-وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز اعلام کرد که ۱۴۷ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته جان خود را بر اثر کرونا از دست دادند و این درحالیست که واکسن‌های تزریق در کشور از ۹۰ میلیون دز عبور کرد.

 از دیروز(سه شنبه) تا امروز چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۰ هزار و ۳۶۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۳۵۳ نفر از آنها بستری شدند.

تا کنون ۵۳ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۴۵۶ نفر دُز اول، ۳۶ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۵۳۴ نفر دُز دوم و ۱۰۲ هزار و ۸۶۶ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۹۰ میلیون و ۶۸ هزار و ۸۶۵ دُز رسید.در شبانه روز گذشته، ۸۱۳ هزار و ۶۵۴ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شد.

شمار مبتلایان به کرونا در چهارمحال و بختیاری از مرز ۸۴ هزار نفر گذشت

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری از شناسایی ۱۷۴ مبتلای به کرونا در این استان طی شبانه‌روز گذشته خبر داد و گفت: بر این اساس شمار مبتلایان به این ویروس در استان از ابتدای شیوع تاکنون به ۸۴ هزار و ۲۳ نفر رسید.

مجید شیرانی روز چهارشنبه افزود: با مراجعه ۶۵۷ بیمار مشکوک به علائم بالینی کرونا به مراکز بهداشتی و درمانی استان در شبانه‌روز گذشته، ابتلای ۱۷۴ بیمار به ویروس کرونا قطعی شد که از این تعداد ۱۵ نفر بستری شدند و ۱۵۹ بیمار نیز به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند.

وی همچنین از فوت چهار بیمار مبتلا به کرونا در استان در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت: با احتساب فوتی‌ها جدید مجموع فوتی‌های کرونا در استان به یک هزار و ۶۷۳ نفر رسید.

شیرانی، مجموع بیماران بستری‌ در بخش‌های کرونا این استان را ۲۲۴ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۲۳ بیمار با حال عمومی وخیم در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اجرای طرح واکسیناسیون علیه کرونا در استان، تصریح کرد: تاکنون ۷۸ درصد جمعیت استان دُز اول و ۵۰ درصد دُز دوم را واکسن دریافت کرده‌اند.

شیرانی با اشاره به ورود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دُز واکسن کرونا به استان، خاطر نشان کرد: تاکنون بیش از ۹۰ درصد این تعداد تزریق شده است.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود ظرف یک ماه آینده، ۷۰ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال استان هر ۲ دُز واکسن کرونا را دریافت کنند.

از ابتدای شیوع کرونا تا ۱۲ آبان ۲۳۹ هزار و ۷۱۵ مورد تست تشخیص مولکولی از بیماران مشکوک به علائم بالینی کرونا گرفته شده است.

۲۵۵ مورد دیگر کرونا در سیستان و بلوچستان ثبت شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۲۵۵ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس تاکنون به ۱۲۹ هزار و ۴۴ نفر رسیده است.

دکتر سید محمد هاشمی شهری روز چهارشنبه اظهارداشت: در شبانه‌روز گذشته با فوت سه نفر دیگر شمار درگذشتگان ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۶۰۰ نفر رسید.

وی با بیان اینکه هم‌اینک۱۹۶ بیمار حاد تنفسی و ۴۸ فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: از مردم عزیز درخواست می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس براساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان‌ تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات موردنیاز بیماران کرونایی در سیستان و بلوچستان وجود ندارد، گفت: براساس مطالعات انجام شده واکسیناسیون عمومی از شمار مبتلایان، بستری و فوت‌شدگان ناشی از کرونا به شدت کاسته و این روند کاهشی موارد ابتلا به کرونا در این استان نیز ارتباط مستقیمی با انجام واکسیناسیون داشته است.

۲۴۴ بیمار کرونایی در قم بستری هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم گفت: ۲۴۴ تَن بیمار به علت بیماری کووید-۱۹ در مرکزهای درمانی این استان بستری هستند که ۴۶ تن از آن‌ها بَدحال هستند.

محمدرضا قدیر در گفت‌وگویی درباره آخرین وضعیت بیماران کووید-۱۹ در این استان افزود: در ۲۴ ساعت منتهی به ۱۲ آبان‌ماه جاری، ۵۹ تَن بیمار با علایم کرونا مثبت به صورت سرپایی پذیرش شدند.

وی خاطرنشان کرد: در این مدت ۲۹ تن بیمار جدید در زمینه مذکور در مرکزهای درمانی استان قم بستری و همچنین ۵۳ تن بیمار در این رابطه از مراکز درمانی این استان ترخیص شدند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت کرونا در قم «زرد» است، اعلام کرد: خوشبختانه در ۲۴ ساعت گذشته، هیچ کس به علت کرونا در استان قم فوت نشده است.

قدیر با بیان اینکه تاکنون تعداد یک میلیون و ۱۳۱ هزار و ۸۹۰ دُز واکسن کرونا در استان قم تزریق شده است، گفت: همچنین در ۲۴ گذشته ۵۱۹ مورد آزمایش (تست) در زمینه کرونا در این استان انجام شده که ۱۲۳ مورد آن مثبت بوده است. 

وضعیت کرونایی قم که از ۲۳ تیرماه سال جاری در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفته بود، ۲۰  شهریورماه امسال به رنگ نارنجی کرونایی و از اول آبان‌ماه جاری نیز به رنگ زرد در آمد.

مرگ پنج کرمانشاهی دیگر، تعداد کشته‌های کرونا به مرز ۲۸۰۰ نفر رسید

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه در شبانه‌روز گذشته پنج نفر دیگر بر اثر ابتلای قطعی به کرونا فوت کردند، گفت: مجموع جان‌ باختگان استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۷۸۸ نفر رسیده است.

«مهدی محمدی» روز چهارشنبه افزود: هم‌اکنون ۶۰۷ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی این استان بستری هستند که تعداد آنها نسبت به روز گذشته ۲ نفر بیشتر شده است.

وی اظهار داشت: از این تعداد، ۱۴۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند که حال ۲۷ نفر آنها وخیم است.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه گفت: در شبانه‌روز گذشته ۱۹۱ نفر شامل ۵۰ بیمار مثبت بستری و ۱۴۱ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل ۱۰ نفر بیشتر است.

محمدی یادآور شد: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۳۹ نفر در مراکز درمانی استان با علایم کرونا بستری و ۱۲۶ نفر هم پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند.

وی ادامه داد: ۱۸۹ بیمار هم در شبانه روز گذشته در مراکز درمانی استان کرمانشاه برای تزریق رمدسیویر بستری موقت شدند که نسبت به روز قبل ۳۱ نفر کمتر است.

براساس رنگ‌بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شهرستان‌های جوانرود و قصرشیرین از امروز (چهارشنبه ۱۲ آبان) در وضعیت نارنجی کرونایی قرار گرفتند.

براساس این گزارش از امروز شهرستان جوانرود از وضعیت قرمز به نارنجی و شهرستان قصرشیرین از وضعیت زرد به نارنجی تغییر وضعیت دادند.

براساس رنگ بندی جدید شهرستان‌های پاوه، سرپل ذهاب و روانسر همچنان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند و شهرستان‌ های کرمانشاه، هرسین، سنقروکلیایی، کنگاور، صحنه، اسلام آبادغرب، گیلانغرب، قصرشیرین و روانسر در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های ثلاث باباجانی و دالاهو نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۴ شهرستان و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.

۷۰ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی البرز بستری شدند

سرپرست ‌دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد که ۷۰ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در مراکز درمانی استان پذیرش و تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گرفتند.

دکتر شهرام صیادی  روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: مجموع کل موارد بستری کووید ۱۹  از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در استان البرز ۷۶ هزار و ۷۷۱ نفر  ثبت شده  است.

وی ادامه داد:  اکنون  ۴۸۳ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان  البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

صیادی  بیان داشت:  هفت بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته  در استان البرز جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری در استان به ۶ هزارو ۳۴۶ نفر رسید.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز یادآور شد: ۶۹ هزارو ۹۳۵  بیمار کووید ۱۹  از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در استان بهبود یافته و از مراکز درمانی استان ترخیص شده اند.

همچنان توصیه کارشناسان بهداشت و درمان استان البرز به مردم برای پیشگیری از ابتلا به کرونا رعایت فاصله اجتماعی،‌ استفاده از ماسک،‌ شستن مکرر دست‌ها و تزریق واکسن کرونا است.

اکنون شهرستان کرج در وضعیت نارنجی ، پنج شهرستان ساوجبلاغ ، فردیس، نظرآباد ، چهارباغ و اشتهارد در وضعیت زرد و شهرستان طالقان آبی کرونایی است.

دانشگاه علوم پزشکی: ۹۴ مورد جدید کرونا در منطقه کاشان ثبت شد

معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۹۴ مورد جدید به ۵۳  هزار و ۳۸۳ نفر رسید.

مهدی دلاوری روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه ۲۸ بیمار جدید حاد تفنسی در ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های این منطقه بستری شدند، افزود: ۲۲ نفر از بیماران  با سن ۶ تا ۸۹ سال در مرکزهای درمانی کاشان و ۶ نفر با سن ۲۰ تا ۷۸ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند.

وی با اشاره به بستری موقت ۳۲ بیمار مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی منطقه کاشان ادامه داد: ۲ مرد ۷۰ و ۷۸ ساله طی ۲۴ ساعت گذشته در  شهرستان کاشان جان باختند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: اکنون ۲۵۰ بیمار حاد تنفسی مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۱۶۹ بیمار در کاشان و ۸۱ نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

وی اضافه کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۱ نفر بیمار جدید در بیمارستان کاشان و یک نفر نیز به صورت موقت در مرکز درمانی آران و بیدگل بستری شدند.

وی شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را  ۲۹ نفر اعلام و اضافه کرد: ۲۴ نفر از بیماران در کاشان و پنج نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

دلاوری با اشاره به مراجعه ۳۳۳ نفر به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در ۲۴ ساعت گذشته گفت: ۶ هزار و ۳۹۲ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) دانشگاه است.

به گفته وی، ۲۷۸ هزار و ۹۲۶ نفر از آغاز شیوع کرونا (اسفند ۹۸) تاکنون به مرکزهای بستری و سرپایی تشخیصی و درمانی ۲ شهرستان کاشان و آران و بیدگل مراجعه کرده‌اند و ۱۸ هزار و ۱۸ بیمار حاد تنفسی نیز تاکنون از بیمارستان‌های شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل مرخص شده‌اند.

تزریق ۴۹۱ هزار و ۹۹۶ دُز واکسن کرونا

معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به تزریق ۴۹۱ هزار و ۹۹۶ دُز واکسن کرونا از ابتدای طرح ملی واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل اضافه کرد: ۲۹۵ هزار ۲۳۱ دز از این تعداد مربوط به نوبت نخست و ۱۹۶ هزار و ۷۶۵ دز مربوط به نوبت دوم بوده است.

وضعیت کرونایی کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی به ترتیب نارنجی و آبی است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

رئیس دانشگاه پزشکی: بوشهر آبی کرونایی باقی ماند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: مطابق آخرین گزارش سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، این استان هیچ گونه تغییر وضعیت و رنگ کرونایی نداشته و در زمان حاضر بوشهر و سیستان و بلوچستان تنها استان‌های کشور هستند که در وضعیت آبی (کم خطر) قرار دارند.

دکتر سعید کشمیری روز چهارشنبه افزود: براین اساس ۶۰ درصد شهرستان‌های استان بوشهر در وضعیت آبی کرونایی و ۴۰ درصد نیز در وضعیت زرد (خطر متوسط) کرونایی قرار دارند.

وی بیان کرد: در زمان حاضر ورودی روزانه ناشی از کرونا به بیمارستان‌های استان بوشهر به ۳۵ نفر رسیده و تعداد کل بستری‌های بیمارستانی نیز به ۱۰۰ نفر است.

کشمیری اضافه کرد: همچنین شمار مبتلایان روزانه به کرونا در استان بوشهر به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است و این نشان می‌دهد آلودگی و گردش ویروس در این استان در پایین است.

وی یادآور شد: در زمان حاضر بیمارستان‌های شهرستان‌های دشتستان، دشتی، جم، دیر، عسلویه و کنگان که در وضعیت آبی قرار دارند کمترین بستری‌های ناشی از کرونا دارند و بیشترین شمار بستری‌های ناشی از کرونا در شهرستان‌های بوشهر، گناوه و دیلم است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: براساس آخرین آمارها ۸۰ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال این استان یک نوبت و ۵۵ درصد نیز هر دو نوبت واکسن خود را دریافت کرده اند.

وی تاکید کرد: با توجه به تزریق روزانه ۱۲ تا ۱۵ هزار دز واکسن در استان بوشهر انتظار می‌رود تا پایان آبان ماه ۷۰ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال این استان هر ۲ نوبت واکسن خود را دریافت کنند.

کشمیری گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۸۸هزار و ۹ نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا و ۲هزار و یک نفر نیز براثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده اند.

 

۹۰ تا ۹۵ درصد جان‌باختگان اخیر کرونا در اصفهان واکسن نزده بودند

مسوول بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد ۹۰ تا ۹۵ درصد جان‌باختگان بیماری کووید-۱۹ در روزها و هفته های اخیر در این استان واکسن کرونا را تزریق نکرده بودند.

رضا فدایی روز چهارشنبه افزود: بیشتر جان‌باختگان کرونا در اصفهان در رده سنی سالمندان قرار دارند و اکثریت آن‌ها افرادی هستند که به هر دلیلی برای دریافت واکسن اقدام نکردند.

وی بابیان اینکه تاکنون حدود پنج میلیون و ۳۰۰ هزار دُز واکسن کرونا در استان اصفهان تزریق‌شده است، اظهار داشت: ۷۲ درصد افراد بالای ۱۲ سال یک نوبت و ۵۱ درصد ۲ نوبت واکسن کرونا را دریافت کردند.

فدایی با اشاره به اینکه روزانه حدود ۵۴ هزار نفر برای دریافت واکسن کرونا به مراکز تجمیعی و بهداشت استان اصفهان مراجعه می‌کنند، اضافه کرد: این تعداد معادل یک‌سوم ظرفیت تزریق مراکز واکسیناسیون است.

وی بابیان اینکه در این روزها حدود یک‌سوم از مراجعه‌کنندگان به مراکز تجمیعی برای نوبت اول واکسن کرونا هستند، گفت: هنوز جمعیت قابل‌توجهی در استان اصفهان برای دریافت واکسن اقدام نکرده‌اند که از آن‌ها درخواست داریم هرچه زودتر اقدام کنند.

مسوول بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره درج تاریخ نوبت سوم واکسن کرونا بر روی کارت‌های واکسن، توضیح داد: در زمان حاضر تزریق دُز سوم برای برخی از گروه‌ها مانند کادر درمان و افراد مسن مستقر در خانه سالمندان انجام می‌شود به همین دلیل تاریخ نوبت سوم نیز بر روی برخی از کارت‌ها درج شد اما به این معنی نیست که اکنون تزریق دُز سوم برای همه گروه‌ها انجام می‌شود.

فدایی پوشش واکسن کرونا در میان نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال را برای دُز اول و دُز دوم به ترتیب ۶۳ و ۲۶ درصد اعلام کرد و درباره اختلاف این اعداد با آماری که از سوی آموزش‌وپرورش منتشر می‌شود، گفت: ازجمله این دلایل می‌توان به محصل نبودن برخی از نوجوانان در این رده سنی، اتباع غیر ایرانی، تاریخ اخذ مدرک دیپلم و زمان تولد برخی از دانش آموزان در نیمه دوم سال ۸۸ اشاره کرد که به متفاوت بودن این ارقام منجر شده است.

وی همچنین بابیان اینکه آمار موارد سرپایی و بستری کرونا در استان اصفهان رو به کاهش است، افزود: میزان مرگ‌ومیر نیز متغیر و بین ۱۰ تا ۱۵ نفر در روز است. 

بر اساس آخرین رنگ‌بندی همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ در زمان حاضر فقط شهرستان‌ برخوار در استان اصفهان در وضعیت آبی (کم‌خطر) قرار دارد و شهرستان مبارکه به وضعیت قرمز (بسیار پرخطر) رسیده است.

حدود یک هزار و یک‌صد بیمار دارای علائم کرونا در بیمارستان‌های استان اصفهان بستری هستند که حدود ۲۱۰ نفر آن‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار دارند.

جمعیت استان اصفهان حدود پنج میلیون و ۴۰۰ هزار نفر است.

 

 

169169233

 

رنگ‌بندی جدید شهرستان‌های استان کرمانشاه

براساس رنگ‌بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شهرستان‌های جوانرود و قصرشیرین از روز چهارشنبه ۱۲ آبان در وضعیت نارنجی کرونایی قرار گرفتند.

براساس این گزارش از امروز شهرستان جوانرود از وضعیت قرمز به نارنجی و شهرستان قصرشیرین از وضعیت زرد به نارنجی تغییر وضعیت دادند.

براساس رنگ بندی جدید شهرستان‌های پاوه، سرپل ذهاب و روانسر همچنان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند و شهرستان‌ های کرمانشاه، هرسین، سنقروکلیایی، کنگاور، صحنه، اسلام آبادغرب، گیلانغرب، قصرشیرین و روانسر در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های ثلاث باباجانی و دالاهو نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.