بر اساس گزارش وزارت بهداشت در روز یکشنبه 9 آبان 1400، در حال حاضر ۲۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۰۱ شهر در وضعیت زرد و ۱۱۱ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد:‌ ۱۷۷ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته جان خود را بر اثر کرونا از دست دادند و ۸۴۲۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده است.

از دیروز (شنبه) تا امروز یکشنبه نهم آبان ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۴۲۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۱۰۸ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۹۲۴ هزار و ۶۳۸ نفر رسید.

طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۷۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۶ هزار و ۳۰۳ نفر رسید.

تا کنون ۵ میلیون ۵۰۸ هزار و ۸۱۵ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

همچنین سه هزار و ۸۸۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۳۵ میلیون و ۵۱۶ هزار و ۳۹۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

تزریق یک میلیون و ۴۹ هزار دُز واکسن کرونا در شبانه روز گذشته در کشور

تا کنون ۵۲ میلیون و ۶۱۵ هزار و ۹۳۷ نفر دُز اول، ۳۴ میلیون و ۴۸۲ هزار و ۶۱۷ نفر دُز دوم و ۸۸ هزار و ۶۹ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۸۷ میلیون و ۱۸۶ هزار و ۶۲۳ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته، یک‌میلیون و ۴۹ هزار و ۱۵۳ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شد.

در حال حاضر ۲۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۰۱ شهر در وضعیت زرد و ۱۱۱ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

گرچه طی ماه های اخیر به پشتوانه رویکرد دولت سیزدهم در افزایش واردات واکسن و تسریع واکسیناسیون تلفات کرونا کاهش یافته اما هر گونه عادی سازی و بی توجهی به پروتکل های بهداشتی می تواند طغیان مجدد ویروس را رقم بزند.

سید ابراهیم رییسی رییس جمهوری روز شنبه یکم آبان ماه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه مهم‌تر از تعداد دز واکسن تزریقی، صیانت از سلامت مردم است، گفت: اقناع افکار عمومی در موفقیت مقابله با کرونا یک ضرورت است و باید تلاش کرد سطح رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از شیب نزولی به صعودی بازگردد.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه ۲۵ مهر ماه نیز گفت:‌ هنوز بابت کرونا و پیک ششم آسوده خاطر نیستیم و باید رحالت آماده‌باش بمانیم و امیدوارم با انجام واکسیناسیون سراسری در ماه‌های آینده، در وضعیت بهتری قرار بگیریم. 

بر این اساس کلیدی ترین ابزار دفاعی در برابر ویروس کرونا و خیز ششم آن، در کنار واکسیناسیون، رعایت پروتکل های بهداشتی است و بدون شک می توان در صورت بروز این خیز، سر به سلامت برد و مانع از تجربه مرگبار خیز پنجم کرونا شد.

نهم آبان‌ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

وضعیت بستری کرونایی در استان‌ هایی مانند ایلام، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، کردستان، مازندران و یزد اندکی در حال صعودی شدن است ، با این وجود با سرد شدن هوا در فصل پاییز و زمستان و کم شدن تهویه فضاهای سربسته ، احتمال بروز موج ششم کرونا را تجربه خواهیم کرد.

وضعیت کرونایی شهرها همچنان در حال قرمزتر شدن است و تا پنجم آبان ماه، ۲۲ شهر با وضعیت قرمز، ۱۲۸ شهر با وضعیت نارنجی و ۲۱۵ شهر با وضعیت زرد کرونا داشتیم و تعداد شهرهای با وضعیت آبی به ۸۳ شهر کاهش یافته است. البته این وضعیت در هشتم آبان ماه، در شهرهای با وضعیت قرمز کرونا روی عدد ۲۲ ثابت ماند و شهرهای نارنجی به ۱۱۴ و شهرهای زرد به ۲۰۱ کاهش یافت و شهرهای آبی به ۱۱۱ مورد افزایش پیدا کرد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، اکنون شهرستان‌های جلفا، مرند در استان آذربایجان شرقی، اشنویه، چایپاره، پیرانشهر در استان آذربایجان غربی، استهبان، سرچهان در استان فارس، بانه، دیواندره در استان کردستان، پاوه، جوانرود، روانسر، سرپل ذهاب در استان کرمانشاه، چرداول، دره‌شهر در استان ایلام، سبزوار در استان خراسان رضوی، دامغان، شاهرود در استان سمنان، آبیک در استان قزوین، شهربابک در استان کرمان، پلدختر در استان لرستان و مهریز در استان یزد در وضعیت قرمز قرار دارند.

با توجه به اهمیت تزریق واکسن در ایمنی جمعی و پیشگیری از وخامت بیماری و جهش ویروس، اما هنوز هم بسیاری افراد به دلایل مختلف و بر مبنای اطلاعات نادرست و گاهی مغرضانه که در فضای مجازی، رسانه‌های نامعتبر و توسط افراد غیر متخصص منتشر می‌شود، بر سر دوراهی تزریق یا اجتناب از واکسن کرونا مانده‌اند.

گرچه طی ماه های اخیر به پشتوانه رویکرد دولت سیزدهم در افزایش واردات واکسن و تسریع واکسیناسیون تلفات کرونا کاهش یافته اما هر گونه عادی سازی و بی توجهی به پروتکل های بهداشتی می تواند طغیان مجدد ویروس را رقم بزند.

بر این اساس کلیدی ترین ابزار دفاعی در برابر ویروس کرونا و خیز ششم آن، در کنار واکسیناسیون، رعایت پروتکل های بهداشتی است و بدون شک می توان در صورت بروز این خیز، سر به سلامت برد و مانع از تجربه مرگبار خیز پنجم کرونا شد.

وضعیت شیوع کرونا در شهرستان ها

 با وجود اینکه تنها چند هفته از کاهش تعداد مبتلایان به کووید۱۹ و فروکش کردن موج پنجم شیوع ویروس کرونا در استان اردبیل گذشته است، برآیند آمارها و اظهارات مسوولان امر نشان می‌دهد که این استان در صورت تداوم روند کنونی می‌تواند با خطر شیوع موج ششم درگیر شود.

روند کاهشی موج پنجم شیوع کرونا در استان اردبیل که با کاهش چشمگیر شمار مبتلایان جدید و افراد بستری همزمان امیدواری برای مهار این ویروس را افزایش داده بود، بار دیگر نشان داد که این میهمان ناخوانده به‌این زودی‌ها رفتنی نیست و خیال عقب‌نشینی ندارد.

اگرچه استان اردبیل در ۲۴ ساعت منتهی به روز شنبه برای ششمین بار طی پیک پنجم کرونا روز بدون فوتی را پشت سر گذاشته بود اما چنان که آمارهای رسمی نشان می‌دهد، روند ابتلا به بیماری کووید۱۹ بار دیگر در این استان روند افزایشی به خود گرفته است.

در خبری دیگری رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان اعلام کرده که روز گذشته این استان یک مورد فوتی کرونایی را ثبت کرد که بر این اساس شمار فوتی‌های کرونایی از زمان شیوع ویروس تاکنون در این استان به یکهزارو ۷۶۴ نفر رسیده است.

دکتر پرویز قزلباش افزود: هم اکنون ۲۰۹ بیمار کرونایی در بیمارستانهای استان بستری هستند که از این تعداد ۱۵ نفر مربوط به موارد مثبت روز گذشته است.

طبق آخرین رنگ بندی اعلام شده کرونایی وضعیت کرونایی شهرستان‌ زنجان همچنان نارنجی است و پنج شهر این استان در وضعیت زرد، ۲ شهر آبی و یک شهر نارنجی قرا گرفته‌اند که شهرستان‌های ماهنشان، خدابنده، ابهر، خرمدره و طارم در وضعیت زرد قرار دارند.

از یزد خبر رسیده که سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد اعلام کرده در شبانه روز گذشته، چهار نفر در مرکز استان ، شهرهای اردکان و بهاباد بر اثر ابتلای به ویروس کرونا که منشاء بیماری کووید ۱۹، است جان خود را از دست دادند.

سید ابراهیم سلمانی افزود: از ۷۳۷ نمونه گرفته شده از افراد مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در مراجعه به مراکز درمانی استان ، بر اساس معیارهای تشخیصی سازمان جهانی بهداشت، ۲۶۷ بیمار مبتلای قطعی به کووید ۱۹ شناسایی شدند. از این تعداد، ۱۹ نفر به دلیل وخامت حال عمومی در بیمارستان های استان بستری شدند و ۲۴۸ نفر هم به دلیل خفیف بودن بیماری در منزل دوران نقاهت خود را طی می کنند.

به گفته مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در هفته منتهی به هفتم آبان ماه کل موارد بیماری در استان خوزستان ۲۸ درصد کاهش یافت، همچنین موارد بستری ۲۴ درصد و موارد فوت ۲۰ درصد کاهشی بوده است. بر اساس آخرین رنگ بندی یک شهرستان خوزستان نارنجی، هفت شهرستان زرد و ۱۹ شهرستان آبی کرونایی هستند.

همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۹۶ بیمار کرونایی در بیمارستان های استان بستری شدند که ۲۳ نفر آنها قطعی مثبت و مابقی مشکوک به کرونا بودند.

از سویی دیگر رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری اعلام کرد با مراجعه ۴۰۱ بیمار مشکوک به علائم بالینی کرونا به مراکز بهداشتی و درمانی استان در ۲۴ ساعت گذشته، آزمایش ۱۰۶ بیمار مثبت قطعی اعلام شد. از بیماران جدید، ۲۱ نفر بستری شدند و ۸۵ بیمار نیز به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند.

مجید شیرانی همچنین از فوت چهار بیمار مبتلا به کرونا در استان طی شبانه‌روز گذشته خبر داد و گفت: بر اساس آن فوتی‌های ناشی از کرونا در استان به یک هزار و ۶۶۱ نفر رسید.

شیرانی با بیان اینکه روند شیوع کرونا در استان همچنان در وضعیت باثبات کاهشی قرار دارد، تصریح کرد: تاکنون هیچ گونه علامتی مبنی بر شکل‌گیری موج ششم در استان شکل نگرفته و شرایط شیوع کرونا در استان همچنان کاهشی است.

از سیستان بلوچستان خبر رسیده که با افزوده شدن ۱۳۴ مورد جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۲۸هزار و ۳۷۶ نفر رسید.

دکتر سید مهدی طباطبایی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان اظهارداشت: در شبانه‌روز گذشته با فوت ۲ نفر دیگر شمار درگذشتگان ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۵۹۴ نفر رسید.

همچنین در شبانه روز گذشته چهار ایلامی دیگر را قربانی کرد و مجموع فوتی های استان تا این لحظه به یک هزار و ۱۲۹ نفر افزایش یافته است. طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۴۳ ابتلای جدید کرونا شناسایی شد و مجموع مبتلایان استان به ۶۳ هزار و ۸۵۴ نفر افزایش یافت و مجموع بهبودیافتگان نیز ۶۶ هزار و ۶۲ نفر است.

خبر دیگر از کرمانشاه اینکه رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه در شبانه‌روز گذشته پنج نفر دیگر بر اثر ابتلای قطعی به کرونا فوت کردند، گفت: مجموع جان‌ باختگان استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۷۶۹ نفر رسیده است.

مهدی محمدی افزود: هم‌اکنون ۶۵۱ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند که تعداد آنها نسبت به روز گذشته ۵۳ نفر کمتر شده است.

در البرز نیز ۶۵ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته به تخت های بستری در بیمارستان‌های استان انتقال یافتند و طی ۲۴ ساعت گذشته ۶ بیمار کووید ۱۹ در استان جان خود را از دست دادند،

روند واکسیناسیون در شهرهای مختلف

رییس دانشگاه علوم‌ پزشکی گلستان با تاکید بر ضرورت واکسیناسیون همه اقشار جامعه برای جلوگیری از گسترش دوباره بیماری کووید ۱۹ گفت که تاکنون ۱۱ هزار و ۱۴۲ دُز واکسن کرونا به اتباع خارجی ساکن این استان تزریق شد.

عبدالرضا فاضل اظهار داشت: این تعداد واکسن به صورت تجمیعی تزریق شده که شامل ۹ هزار و ۹۳۲ دُز نوبت اول و هزار و ۲۱۰ دُز در مرحله دوم است.تاکنون یک میلیون و ۸۰۹ هزار و ۹۲۰ دُز واکسن کرونا در سه نوبت به ساکنان گلستان تزریق شد.

همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفته است که ۷۹۰ نفر در استان مرکزی و شهرهای زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اراک، تاکنون نوبت سوم واکسن کرونا را دریافت کردند. 

در خراسان رضوی نیز بنا بر اظهارات رییس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار ،تاکنون ۸۵ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال در حوزه زیر پوشش این دانشگاه در غرب استان خراسان رضوی علیه ویروس کرونا واکسینه شده‌اند که این میزان حدود ۱۰ درصد از میانگین کشوری آن بالاتر است.

به گفته دکتر علیرضا مسلم، تاکنون به بیش از ۶۵ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در شهرستان های سبزوار، جوین، جغتای، داورزن، خوشاب و ششتمد دُز اول واکسن کرونا تزریق شده است.

همچنین بنابر اعلام رئیس شبکه بهداشت و درمان گناوه از ابتدای اجرای طرح واکسیناسیون کرونا در این شهرستان، ۷۶ درصد جمعیت هدف یک دز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

در شهرستان مراغه هم فرماندار چاراویماق گفته است که ۹۲ درصد از افراد جامعه هدف واکسیناسیون در این شهرستان دُز اول واکسن کرونا و ۶۰ درصد هر ۲ دُز را دریافت کرده‌اند.

خبر خوب دیگر اینکه رییس مرکز توسعه سلامت کیش گفته است که تا کنون بیش از ۷۰ درصد ساکنان این جزیره هر ۲ دُز واکسن کرونای خود را دریافت کردند که آمار قابل قبولی برای ایمنی مقابل این ویروس است.

محمدرضا رضانیان با بیان اینکه برای ایمنی نسبی جامعه باید ۸۰ درصد افزار علیه ویروس کرونا واکسینه شوند اظهار داشت: تا کنون ۸۷ هزار و ۶۵۰ دُز واکسن در این جزیره تزریق شده است.

همچنین مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اهواز از تزریق ۲ میلیون و ۹۲۰ هزار دُز واکسن کرونا در شهرهای تابعه این دانشگاه خبر داد و گفت: از این تعداد حدود یک میلیون و ۸۴۳ هزار نفر دُز اول و بیش از یک میلیون و ۷۵ هزار نفر هر ۲ دُز واکسن را دریافت کردند.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود گفته که ۵۴ درصد افراد بالای ۱۲ سال در شهرستان‌های شاهرود و میامی که دارای پرونده الکترونیک سلامت هستند، ۲ دُز واکسن کرونا را دریافت کردند.

رضا چمن با بیان اینکه ۸۵ درصد افراد زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی شاهرود یک دُز واکسن کرونا را دریافت کردند، افزود: به این ترتیب شرق استان سمنان هنوز در برابر کرونا به ایمنی نرسیده است.

در خبری دیگری احمد گودرزیان معاون استاندار لرستان و فرماندار بروجرد گفته که با توجه به تاکید وزارت بهداشت مبنی بر تسریع در کار واکسیناسیون تاکنون ۷۵ درصد جمعیت این شهرستان دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند و تا زمانی که ۸۰ درصد جامعه هر۲ دُز واکسن را تزریق نکرده اند مردم باید همچنان دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

وی افزود: ۷۵ درصد جمعیت بالای ۱۲سال بروجرد معادل حدود ۲۰۵ هزار نفر می باشند که دُز اول واکسن کرونا  را تزریق نموده اند.

از سویی دیگر معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آبادان اعلام کرده که تاکنون ۳۰ هزار و ۶۹۱ نفر از جمعیت دانش‌آموزی ۱۲ تا ۱۸ سال در آبادان، خرمشهر و شادگان علیه کرونا واکسینه شده‌اند.

ساسان قربانی بیان کرد: ۵۶ هزار دانش‌آموز ۱۲ تا ۱۸ سال باید در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان علیه کرونا واکسینه شوند که تاکنون ۵۵ درصد دُز اول واکسن را دریافت کرده‌اند.

کرونا جان چهار شهروند دیگر خراسان شمالی را گرفت

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی گفت: در شبانه روز گذشته، ۳۵ مبتلای جدید کرونا در استان بستری شدند و چهار بیمار دیگر کووید۱۹ نیز فوت شدند.

دکتر سید جواد پورنقی روز یکشنبه اظهار داشت: هم اینک ۲۰۹ بیمار دارای علائم بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند.

وی با بیان این که واکسیناسیون با شتاب و دقت در حال انجام است، افزود: بیش از ۸۳ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال استان واکسینه شده اند، اما برای پایان شیوع بیماری کرونا، واکسیناسیون به تنهایی کفایت نمی کند.

پورنقی با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی به ویژه فاصله گذاری فیزیکی و اجتماعی، بیان کرد: مهم ترین راه قطع زنجیره کرونا رعایت موازین بهداشتی است.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که واکسن کرونا را دریافت کرده اند می‌توانند با ورود به سامانه مربوطه کارت واکسن الکترونیک خود را دریافت نمایند.

براساس آخرین فهرست رنگ‌بندی کرونایی شهرها که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد، شهرستان‌های بجنورد، شیروان،  اسفراین،  مانه و سملقان، فاروج، گرمه، جاجرم و رازوجرگلان در وضعیت زرد قرار گرفته است.

۵ بیمار دیگر در منطقه کاشان قربانی کرونا شدند

معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به فوت پنج بیمار دیگر مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی این منطقه گفت: جان‌ باختگان شامل۲ زن ۶۴ و ۷۴ ساله و یک مرد۸۳ ساله در کاشان و ۲ زن ۴۲ و ۸۳ ساله در آران و بیدگل هستند.

مهدی دلاوری روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۳۸ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۲۳ بیمار با سن پنج تا ۸۴ سال در مرکزهای درمانی کاشان و ۱۲ نفر با سن هفت تا ۷۷ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند.

وی شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۲۸ نفر اعلام و اضافه کرد: ۲۴ نفر از بیماران در کاشان و چهار نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۶۷ مورد جدید به ۵۳ هزار و ۸۶ نفر رسید.

وی ادامه داد: اکنون ۲۶۹ بیمار حاد تنفسی مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۲۰۳ بیمار در کاشان و ۶۶ نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند؛ همچنین ۵۳ بیمار به طور موقت بستری شده‌اند.

دلاوری با اشاره به مراجعه ۴۱۸ نفر به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در ۲۴ ساعت گذشته، گفت: ۶ هزار و ۳۵۹ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) دانشگاه است.

به گفته وی، ۲۷۷ هزار و ۱۴۴ نفر از آغاز شیوع کرونا (اسفند ۹۸) تاکنون به مرکزهای بستری و سرپایی تشخیصی و درمانی ۲ شهرستان کاشان و آران و بیدگل مراجعه کرده‌اند و ۱۷ هزار و ۹۲۴ بیمار حاد تنفسی نیز تاکنون از بیمارستان‌های شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل مرخص شده‌اند.

تزریق ۴۷۷ هزار و ۴۴۵ دُز واکسن کرونا

معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به تزریق ۴۷۷ هزار و ۴۴۵ دُز واکسن کرونا از ابتدای طرح ملی واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل اضافه کرد: ۲۹۱ هزار ۱۷ دز از این تعداد مربوط به نوبت نخست و ۱۸۶ هزار و ۴۲۸ دز مربوط به نوبت دوم بوده است.

وضعیت کرونایی کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی به ترتیب نارنجی و آبی است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

 

رییس علوم پزشکی: ۶ تن دیگر در قم قربانی کرونا شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: طی بیست و چهار ساعت منتهی به نهم آبان‌ماه جاری، کرونا موجب جان باختن ۶ تن دیگر در قم شد.

محمد رضا قدیر در گفت‌وگویی اظهار داشت: در شبانه روز منتهی به نهم آبان‌ماه، ۳۶ تَن مشکوک و یا با علائم قطعی ابتلا به کرونا توسط اورژانس مراکز درمانی قم پذیرش و از این تعداد ۲۹ تن در مراکز درمانی استان بستری شدند.

وی افزود: همچنین ۷۱ تَن از بیمارانی که طی روزهای گذشته در مراکز درمانی قم بستری شده بودند، نیز به تشخیص پزشکان معالج برای ادامه روند درمان در منزل از بیمارستان مرخص شدند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون ۲۴۲ بیمار در مراکز درمانی استان تحت درمان هستند که حال ۶۳ تن از ایشان وخیم است.

قدیر افزود: طی بیست و چهار ساعت گذشته از مجموع ۵۶۰ آزمایش کرونای انجام شده در سطح استان نتیجه ۸۲ مورد مثبت بوده‌است.

وی بیان کرد: از ابتدای اجرای طرح واکسیناسیون کرونا در قم تاکنون یک میلیون و ۹۷هزار و ۲۸۱ دُز واکسن به جامعه هدف تزریق تزریق شده‌است.

لازم به ذکر است بر اساس گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی قم تمامی زیرساخت‌های سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون در استان پیش بینی و اجرایی شده‌است و از تمامی شهروندان انتظار می‌رود در اسرع وقت برای تزریق واکسن اقدام کنند.

براساس آخرین رنگ‌بندی کرونایی اعلام شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، استان قم از اول آبان‌ماه جاری در فهرست مناطق زرد و نسبتا پرخطر کرونایی قرار دارد.

کرونا، پنج خانواده دیگر کرمانشاهی را عزادار کرد

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه در شبانه‌روز گذشته پنج نفر دیگر بر اثر ابتلای قطعی به کرونا فوت کردند، گفت: مجموع جان‌ باختگان استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۷۶۹ نفر رسیده است.

«مهدی محمدی» روز یکشنبه افزود: هم‌اکنون ۶۵۱ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند که تعداد آنها نسبت به روز گذشته ۵۳ نفر کمتر شده است.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: از این تعداد، ۱۴۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند و حال ۳۳ نفر هم وخیم است.

وی اظهار داشت: در شبانه‌روز گذشته ۱۳۳ نفر شامل ۶۱ بیمار مثبت بستری و ۷۲ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل ۷۲ نفر کمتر است.

محمدی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۳۸ نفر در مراکز درمانی استان با علایم کرونا بستری و ۱۸۶ نفر هم پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند.

وی ادامه داد: در شبانه روز گذشته ۲۱۱ بیمار هم در مراکز درمانی استان کرمانشاه برای تزریق رمدسیویر بستری موقت شدند که نسبت به روز قبل ۳۱ نفر کمتر است.

براساس رنگ بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های پاوه، جوانرود، سرپل ذهاب و روانسر از روز شنبه اول آبان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

براساس این گزارش، شهرستان‌ های کرمانشاه، هرسین، سنقر وکلیایی، کنگاور، صحنه، اسلام آبادغرب، گیلانغرب و روانسر در وضعیت نارنجی و شهرستان های قصرشیرین، ثلاث باباجانی و دالاهو نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۴ شهرستان و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.  

۶۵ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان‌های البرز بستری شدند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد که ۶۵ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته به تخت های بستری در بیمارستان‌های استان انتقال یافتند.

دکتر شهرام صیادی روزیکشنبه به خبرنگاران گفت: ۷۶هزارو ۳۴۹  بیمار کووید۱۹ از  ابتدای شیوع کرونا تا کنون در مراکز درمانی استان بستری شده اند که ۶۹ هزارو۴۹۷ بیمار آنان بهبود یافته اند.

وی خاطرنشان کرد:  اکنون ۵۲۰  بیمار کووید۱۹  در مراکز درمانی استان البرز  تحت مراقبت پزشکی و درمانی قرار دارند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته ۶ بیمار کووید ۱۹ در استان جان خود را از دست دادند، اظهارداشت: مجموع جانباختگان این بیماری در البرز از ابتدای شیوع بیماری کووید۱۹  تا کنون به ۶ هزارو ۳۲۶ نفر رسیده است.

همچنان توصیه کارشناسان بهداشت و درمان استان البرز به مردم برای پیشگیری از شیوع کرونا رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک،‌ شستن مکرر دست‌ها و تزریق واکسن کرونا است.

اکنون ۲ شهرستان تابعه البرز در وضعیت نارنجی ، چهارشهرستان زرد و یک شهرستان آبی کرونایی است.

استهبان و سرچهان فارس در چنبره آسیب های موج ششم کرونا 

بر اساس اعلام رنگ بندی های تازه وزارت بهداشت،دو شهرستان استهبان و سرچهان در استان فارس در شرایط قرمز کرونا و در معرض آسیب‌های موج ششم این بیماری قرار دارند؛پرهیز از برگزاری نشست‌های دورهمی و پایبندی به شیوه‌نامه های بهداشتی از جمله توصیه‌هایی بهداشتی برای رهایی از موج ششم است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز  یکشنبه در چهارصد و سی و پنجمین نشست ستاد مدیریت بیماری کووید ۱۹ در دانشگاه هشدار داد: در صورتی که مردم با عادی پنداری و سهل انگاری شیوه نامه های بهداشتی را رعایت نکنند، وضعیت رنگ بندی کرونا در شهرستان های استان به سرعت تغییر می کند.

مهرزاد لطفی با بیان اینکه عادی انگاری و بی توجهی نسبت به رعایت شیوه نامه های بهداشتی آفت سلامت عمومی است،اضافه کرد: با گذشت حدود ۲۰ ماه از شیوع کرونا، همچنان پایبندی به رعایت اصول بهداشتی و تزریق واکسن دو ضرورت مهم برای حفظ سلامت عمومی در برابر این بحران است و در این زمینه جوانان و نوجوانان استان نقش تاثیرگذاری دارند که می توانند پا به پای مدافعان سلامت در تامین سلامت جامعه نقش داشته باشند.

او با اعلام اینکه هم اکنون دو شهرستان در استان در وضعیت قرمز به سر می برند، با مهم برشمردن تشدید نظارت مسوولان در شهرستان های استان به ویژه مناطقی که در وضعیت هشدار قرار دارند، گفت: تغییر وضعیت شهرستان های استان به دلیل افزایش آمارها، خطری جدی است که با بی توجهی نسبت به رعایت بهداشت، تشدید شده و جان تمام اعضای جامعه را تهدید می کند.

لطفی با اعلام اینکه که همچنان کرونا در جامعه وجود دارد و بی رحمانه خانواده ها را داغدار می کند، اضافه کرد: عزم جدی مردم، نهادها و دستگاه های اجرایی در کاهش آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از کووید۱۹، بسیار تاثیرگذار است.

وی با تاکید بر نقش مردم در سلامت جامعه، تنها راه برون رفت از این بحران و مهمترین اقدام برای کنترل کرونا را مشارکت در واکسیناسیون عمومی و پایبندی جدی به شیوه نامه های بهداشتی دانست و از مردم خواست تا با توجه به سرد شدن هوا، از سهل انگاری در این وضعیت بحرانی، به ویژه برگزاری مهمانی و دورهمی بپرهیزند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه نشست امروز ضمن پایش آخرین وضعیت ابتلا در مناطق مختلف استان به ویژه شهرستان های با وضعیت قرمز، به بررسی روند نمونه گیری در آزمایشگاه های تشخیصی استان، میزان مراجعه به مراکز ۱۶ ساعته استان، وضعیت سلامت بیماران در بخش های عادی و ویژه بیمارستان ها، میزان اشغال تخت های اختصاص یافته به بیماران کرونا، علت های جان باختن مبتلایان در ۲۴ ساعت گذشته و روند واکسیناسیون در استان پرداخت.

شهرستان سرچهان در شمال و استهبان در شرق استان فارس واقع شده اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز هم آخرین وضعیت کرونا  در استان فارس را از ابتدای شیوع تا امروز یکشنبه، نهم آبان ۱۴۰۰ اعلام کرد.

عبدالرسول همتی گفت: ۱۳ هم استانی دیگر در اثر کرونا جان دادند و مجموع جانباختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تا کنون به ۶ هزار و ۹۷۸ نفر رسید.

او ادامه داد: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، یک میلیون و ۴۲۹ هزار و ۶۳۷ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه های استان تهیه شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۴۲۶ هزار و ۲۹۱ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است؛ همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۲۱۹ هزار و ۳۰۳ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد پنجاه هزار و ۸۲۷ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۴۷۷ هزار و ۱۱۸ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

همتی با اشاره به بستری ۱۸۱ بیمار جدید طی ۲۴ ساعت گذشته افزود: هم اکنون هزار و ۵۳۳ بیمار مثبت و مشکوک دارای علایم کرونا در بیمارستان های فارس بستری هستند که از این تعداد، ۲۰۱ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: ۴۶۳ هزار و ۵۷۲ نفر از ابتدا تاکنون در فارس بهبودی یافتند که از بیمارستان ها ترخیص یا از ایزوله خانگی خارج شدند.

او مجموع تعداد دز تزریق شده واکسن کرونا در شهرستان های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از ابتدا تاکنون را پنج میلیون و ۱۳۵ هزار و ۸۰۸ دُز اعلام کرد و گفت: از این تعداد دو میلیون و ۹۸۴ هزار و ۹۷۹ دز نوبت اول و دو میلیون و ۱۵۰ هزار و ۸۲۹ دز نوبت دوم واکسن بوده است.

این مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز از مردم خواست تا با توجه به سرد شدن هوا و احتمال شیوع بیماری آنفلوآنزا همزمان با کووید۱۹، با جدیت بیشتری نسبت به استفاده از ماسک پایبند باشند و از حضور در مراکز شلوغ و پُرتردد پرهیز کنند تا چرخه انتقال بیماری کووید۱۹ و دیگر بیماری های ویروسی فصلی قطع شود.

 

۱۳ بیمار کرونایی جدید در مراکز دانشگاه علوم پزشکی سمنان بستری شدند

رئیس دانشگاه علوم علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: ۱۳ بیمار جدید با تشخیص قطعی ابتلا به کووید- ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته در مناطق تابعه این دانشگاه بستری شدند.

نوید دانائی روز یکشنبه به رسانه‌ها  ابراز داشت: ۴۶ هزار ۹۵۰ نفر از ابتدای بروز و شیوع ویروس کرونا تاکنون بر اساس معیارهای تشخیصی آزمایشگاهی PCR در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی این استان شناسایی شدند.

وی ادامه داد: شناسایی ۱۳ بیمار مثبت جدید مبتلا به کووید- ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته (از هشتم الی نهم آبان۱۴۰۰) در شهرستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی سمنان این آمار را به ۱۰ هزار و ۲۶۲ نفر مبتلا افزایش داد.

دانایی از شناسایی ۳۶ هزار و ۶۸۸ بیمار کرونایی به صورت سرپایی در مراکز درمانی استان سمنان خبر داد و بیان کرد که از ابتدای شیوع ویروس کرونا، ۹هزار و ۱۱۰ نفر مبتلا به این ویروس با بهبودی از بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه ترخیص شدند.

۵۱۰ هزار دُز واکسن کرونا تاکنون در شهرستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان در ۶ شهرستان این استان تزریق شده‌است.

در تازه ترین اعلام رنگ بندی کرونا، شاهرود و دامغان به وضعیت قرمز بازگشتند، سمنان و گرمسار در وضعیت نارنجی، میامی در وضعیت آبی و آرادان، سرخه و مهدیشهر در وضعیت زرد کرونایی قرار گرفتند.

 

استاندار یزد: ارایه خدمت به مردم فقط با کارت واکسن کرونا امکان پذیر است

استاندار یزد گفت: ارایه خدمات مختلف به شهروندان در دستگاه‌های خدمات‌رسان به زودی فقط بر اساس کارت واکسن کرونا امکان پذیر خواهد بود.

مهران فاطمی در نشست ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای استان با اشاره به شکنندگی وضعیت کنترل این ویروس بر افزایش نظارت‌ها بر روند رعایت شیوه‌نامه‌ها و تسریع در روند واکسیناسیون همگانی علیه بیماری کووید ۱۹ تاکید کرد.

وی تصریح کرد: کسانی که واکسن تزریق کردند از هفته آینده می‌توانند از طریق سامانه مدیریت هوشمند خدمات دریافت کنند.

استاندار یزد با اشاره به تاثیرپذیری مداخله مسئولان استان در روند رعایت شیوه‌نامه‌ها در شهرستان‌ها از آن‌ها خواست با حضور میدانی و موثر خود و تشکیل جلسه ستاد کرونا در شهرستان‌ها زمینه افزایش رعایت شیوه نامه‌ها را فراهم کنند.

فاطمی با قدردانی از تلاش دست اندرکاران در پوشش مطلوب واکسیناسیون با تاکید بر رفع نواقص احتمالی و ترغیب بیشتر مردم برای دریافت واکسن از فرمانداران شهرستان هایی که میزان پوشش جمعیت دریافت واکسن در مناطق آنها پایین‌تر است خواست هرچه سریعتر با بررسی و اعلام سریع علت برای رفع آن اقدام کنند.

وی با بیان اهمیت بازگشایی تدریجی مدارس بر لزوم رعایت شیوه‌نامه‌ها و تزریق واکسن به گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال در استان تاکید کرد و گفت با توجه به حساسیت موضوع و اهمیت سلامت دانش آموزان میزان نظارت‌ها بر روی مدارس افزایش می‌یابد و چنانچه تخلفی در این زمینه مشاهده شود علاوه بر برخورد با مسئول مربوطه درباره تعطیلی مدرسه نیز تصمیم گیری می‌شود.

استاندار یزد با اشاره به افزایش نظارت‌ها بر اصناف، مراکز تجمع نظیر پایانه‌ها ،رستوران‌ها،مجالس ، نیز اداره ها  و بانک‌ها افزود: بی شک با مجموعه‌های خاطی در هر قشری برخورد و آن مجموعه تعطیل می شود.

 فاطمی با اشاره به عملکرد خوب گروه‌های مردمی و جهادی در خدمات‌رسانی و نظارت بر عملکرد مردم در رعایت شیوه‌ نامه‌ها از آن‌ها خواست با حضور بیشتر در این زمینه فعال‌تر شوند.

هفته گذشته معاون فنی مرکز بهداشت یزد گفته بود که از ابتدای طرح واکسیناسیون همگانی علیه کرونا تاکنون ۵۵ درصد جمعیت استان در مجموع ، ۲ دُز واکسن این ویروس را تزریق کرده اند.

دکتر مسعود شریفی در نشست فوق‌العاده ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای مهریز افزود: تاکنون در مجموع یک میلیون و ۱۸۰ هزار دز نوبت اول و دوم واکسن کرونا در استان تزریق شد.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین آمار تاکنون ۸۵ درصد افراد بالای ۱۸ سال نوبت  اول و ۵۵ درصد هم  ۲ دز واکسن دریافت کردند امیدواریم با همکاری مردم تا پایان آبان ماه جاری این عدد به بیش از ۸۰ درصد برسد.

این مسئول اظهار کرد: دانش‌آموزان گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال استان  ۷۱ درصد واکسن دریافت کردند که آمار نسبتا خوبی است ولی باید با همکاری مدرسه  و فرهنگیان این عدد افزایش یابد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.