طبق گزارش وزارت بهداشت در روز جمعه 7 آبان 1400، در حال حاضر ۲۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۲۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۱۵ شهر در وضعیت زرد و ۸۳ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: ۱۲۳بیمار مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۵ هزار و ۹۹۸ نفر رسید.

از دیروز تا امروز جمعه ۷ آبان ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۴۰۹ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۲۸۵ نفر از آنها بستری شدند.

بر اساس این گزارش، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۹۰۹هزار و ۴۰۲ نفر رسید. در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۳بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۵ هزار و ۹۹۸ نفر رسید.

همچنین تاکنون ۵ میلیون ۴۸۱هزار و ۷۳۷نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند و ۴ هزار و ۱۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. بر اساس آمار وزارت بهداشت، تاکنون ۳۵ میلیون و ۲۹۸هزار و ۵۷۱ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

براساس این گزارش همچنین تا کنون ۵۲ میلیون و ۵۹ هزار و ۲۳۷ نفر دُز اول، ۳۲ میلیون و ۴۶۸ هزار و ۸۰۰ نفر دُز دوم و ۸۰ هزار و ۳۴۳ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۸۴ میلیون و ۶۰۸ هزار و ۳۸۰ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته، یک میلیون و ۷۸ هزار و ۴۶۴ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شد. در حال حاضر ۲۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۲۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۱۵ شهر در وضعیت زرد و ۸۳ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

خیز پنجم کرونا از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد و مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هشتم مهر ماه از عبور این خیز از کشور خبر دادند. در این خیز در ۲۸ مرداد و و هفتم مهر ماه به ترتیب شمار تلفات از یکصد و ۱۲۰ هزار نفر عبور کرد.

همچنین رکورد تلفات روزانه کرونا در این مدت چند بار شکسته شد و روز دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین شمار تلفات از ابتدای شیوع کرونا (اسفند ۹۸) در کشور رسید.

گرچه طی ماه های اخیر به پشتوانه رویکرد دولت سیزدهم در افزایش واردات واکسن و تسریع واکسیناسیون تلفات کرونا کاهش یافته هر گونه عادی سازی و بی توجهی به پروتکل های بهداشتی می تواند طغیان مجدد ویروس را رقم بزند.

هفتم آبان و آخرین اخبار کرونایی استان ها

برخی شهرستان ها مجدد از رنگ آبی به زرد و نارنجی در حال تغییر هستند و آمار بیماران سرپایی در حال افزایش است لذا با توجه به تغییر فصل و امکان بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و بی توجهی به رعایت پروتکل های بهداشتی می تواند روند شیوع موج ششم کرونا را تسریع کند.

به گزارش گروه استان ها، واکسیناسیون علیه بیماری کووید۱۹، در کنار رعایت کامل پروتکل های بهداشتی، دو عامل مهم در کنترل بیماری کرونا است که هرگونه بی توجهی و سهل انگاری در برابر این بیماری نیز می تواند وضعیت استان ها را مجدد بحرانی کند.

با وجود اینکه حدود ۲ سال از شیوع این بیماری می گذرد و با وجود توصیه های مکرر همچنان برخی از مردم نسبت به رعایت این نکات که شامل زدن ماسک و رعایت فاصله است، بی دقت هستند.

اعمال محدودیت‌ها و وضع پروتکل‌های بهداشتی در روزهای سخت کرونا دستاویزی برای عبور از بحران بود اما، امروز در سایه واکسیناسیون ضریب ایمنی بیشتری در برابر این تهدید سلامت حاصل شده هرچند تزریق واکسن ایمنی کامل نیست و باید رعایت موازین بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی به عنوان سبک نوین در زندگی روزمره مردم با حساسیت دنبال شود.

آخرین اخبار از وضعیت شیوع کرونا و روند واکسیناسیون در شهرستان ها 

افزایش تعداد بیماران کرونایی ترخیصی در بیمارستان‌های مازندران طی شبانه‌روز گذشته سبب شد که مجموع تعداد بستری‌شدگان کرونایی مازندران از ۴۱۵ نفر در روز پنجم آبان به ۳۹۷ نفر در روز ۶ آبان کاهش یابد. طی شبانه‌روز گذشته یک نفر نیز در مازندران بر اثر ابتلا به کرونا جان باخت.

در شهرستان آمل در روزهای اخیرآمار مبتلایان به بیماری کرونا در شهرستان تقریبا به ۲ برابر افزایش یافته است که این افزایش مبتلایان با توجه به بافت طایفه ای آمل نگران کننده است. و  تعداد بستری های کرونایی در شهرستان آمل از ۳۰ نفر طی هفته اخیر به ۵۴ نفر رسیده است که این می تواند زنگ خطری برای افزایش کرونا در شهرستان باشد. به طوری که آمار مراجعه بیماران سرپایی نیز در آمل افزایش داشته است و در روز گذشته حدود ۷۰ نفر بیمار کرونایی به صورت سرپایی ویزیت شدند.

براساس تازه‌ترین ارزیابی نرم‌افزار ماسک مربوط وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی رنگ کرونایی آبی از مازندران پاک شده است و در حال حاضر  ۵ شهرستان نور ،قائمشهر، جویبار، سوادکوه و تنکابن در وضعیت نارنجی و ۱۷ شهرستان  دیگر در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

یکی از خبرهای خوب امروز اینکه برای ششمین روز در پیک پنجم کرونا، استان اردبیل، روز بدون فوتی را پشت سر گذاشت و به نقل از ستاد مدیریت کرونای ستان اردبیل، مجموع جانباختگان پنج موج شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان همچنان  در رقم ۲ هزار و ۵۱۸ نفر باقی ماند.

 طی شبانه روز گذشته با بستری ۳۳ بیمار کووید.۱۹ در بیمارستان و ترخیص ۴۲ بیمار بهبود یافته،مجموع بستری مبتلایان کرونا در مراکز درمانی این استان به ۱۷۹ نفر رسید.

روند کاهشی موج پنجم شیوع کرونا در استان که از حدود چهار هفته پیش آغاز شده بود، متوقف شده و به وضعیت پایدار رو به افزایش رسیده است.

خبر دیگر اینکه از ابتدای اجرای طرح واکسیناسیون علیه ویروس کرونا ۷۷ درصد جمعیت چهارمحال و بختیاری دُز نخست و ۵۰ درصد دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

یوسف مرادی فرماندار خانمیرزا با اشاره به لزوم اجرای واکسیناسیون مقابله با ویروس کرونا اعلام کرده که تاکنون ۷۵.۵ درصد جمعیت هدف بالای ۱۲ سال این شهرستان دُز نخست واکسن علیه ویروس کرونا را دریافت و تزریق کرده‌اند. به گفته وی تاکنون ۲۵ درصد جمعیت هدف شهرستان خانمیرزا موفق به دریافت و تزریق دُز دوم واکسن علیه ویروس کرونا شده‌اند.

مرادی افزود: در مرحله نخست تزریق واکسن علیه ویروس کرونا در شهرستان خانمیرزا افزون‌بر ۳۰ هزار نفر و در مرحله دوم تاکنون بیش از ۱۱ هزار نفر واکسن را دریافت و تزریق کردند.

خبری دیگر از زنجان به نقل از رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اینکه تاکنون یک میلیون و ۲۱۴ هزارو ۴۶۰ دُز واکسن کرونا در این استان تزریق شده که از این میزان ۷۵۲ هزارو ۳۰۳ دُز تزریق نوبت اول و ۴۶۲ هزارو ۱۵۷ دُز نیز نوبت دوم بوده است.

دکتر پرویز قزلباش با اشاره به وضعیت واکسیناسیون در استان افزود: بر مبنای کل جمعیت یک میلیون و ۹۵ هزار نفری استان می توان گفت تزریق نوبت اول معادل ۶۸.۷۰ درصد و نوبت دوم نیز ۴۲.۲۱ درصد بوده است.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون گروه سنی بالای ۱۸ سال استان مبتنی بر جمعیت آزاد بالای ۵۶ درصد و بدون آن حدود ۶۰ درصد اعلام شده است، اظهار داشت:  واکسیناسیون گروه سنی بالای ۱۲ ساله های استان نیز با در نظر گرفتن جمعیت آزاد ۵۱ درصد و بدون این مولفه، حدود ۵۵ درصد است.

از کرمانشاه نیر خبر رسیده که رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه گفته هم‌اکنون ۶۸۸ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند که تعداد آنها نسبت به روز گذشته ۱۵ نفر بیشتر شده است.

«مهدی محمدی» با اشاره به اینکه در شبانه‌روز گذشته ۶ نفر دیگر بر اثر ابتلای قطعی به کرونا فوت کردند، گفت: مجموع جان‌ باختگان استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۷۶۰ نفر رسیده است.

براساس رنگ بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های پاوه، جوانرود، سرپل ذهاب و روانسر از روز شنبه اول آبان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

هفتم آبان و آخرین اخبار کرونایی استان ها

در هرمزگان نیز کرونا جان دختر هفت ساله در جاسک گرفت و در این رابطه سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: در شبانه روز گذشته کرونا جان یک دختر هفت ساله در جاسک و مرد ۴۹ساله در میناب را گرفت.

دکتر فاطمه نوروزیان اضافه کرد: اکنون شمار کل قربانیان کرونایی در هرمزگان به ۲ هزار و ۴۲۷ نفر رسیده است. وی بیان داشت: در شبانه روز گذشته ۵۴ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های هرمزگان بستری شدند که شمار بسترهای کرونایی در استان به ۱۵۳ نفر رسید.

نوروزیان یادآورشد: در حال حاضر ۲ میلیون و ۸۷ هزار و ۵۱ دز واکسن کرونا در استان تزریق‌شده است که ۲۹ هزار و۲۷۲ دز مربوط به ️یک روز اخیر می باشد.

خبر خوب دیگر امروز اینکه مراکز درمانی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل طی ۲۴ ساعت گذشته مورد فوتی مبتلا به کرونا گزارش نکردند.

معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفته اکنون ۲۹۳ بیمار حاد تنفسی مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۲۲۹ بیمار در کاشان و ۶۴ نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند؛ همچنین ۷۶ بیمار به طور موقت بستری شده‌اند.

وی با اشاره به تزریق ۴۶۸ هزار و ۷۴ دُز واکسن کرونا از ابتدای طرح ملی واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل اضافه کرد: ۲۸۸ هزار ۶۳۵ دز از این تعداد مربوط به نوبت نخست و ۱۷۹ هزار و ۴۳۹ دز مربوط به نوبت دوم بوده است.

در شهرستان سردشت نیز به گفته مدیر شبکه بهداشت و درمان سردشت  طرح واکسیناسیون سراسری کرونا در این شهرستان با عبور از مرز ۱۰۰ هزار دُز امروز، جمعه به ۱۰۱ هزار و ۵۰۰ دُز رسید.

داوود آتشی اظهار داشت: از این تعداد تاکنون بیش از ۶۶ هزار نفر از واجدان شرایط دُز اول واکسن کرونا را دریافت و ۳۴ هزار نفر نیز دز دوم خود را پس از تکمیل فرآیند دُز اول تزریق کرده‌اند.

از استان البرز خبر رسیده که اکنون ۵۲۲ بیمار کووید۱۹ در بیمارستان های این استان تحت درمان قرار دارندکه ۶۴ نفر آنان در ۲۴ ساعت گذشته پذیرش شده اند و با فوت هفت بیمار دیگر کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته  در البرز شمار کل جانباختگان این بیماری  به ۶ هزارو ۳۱۴ نفر رسید.

خبر دیگر اینکه دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی اعلام کرده که موارد کرونا مثبت سرپایی در این استان افزایشی است و با ادامه این روند آمار بستری در بیمارستان‌ها هم افزایش می‌یابد.

غلامرضا شریف‌زاده افزود: میزان مراجعه‌کنندگان به مراکز سرپایی و درمانی مجددا از مهر امسال افزایش یافت و رکورد تست مثبت روزانه در یک ماه گذشته شکسته شده به طوری که از ۱۲۷ مورد در اول آبان به ۲۱۲ نفر تا شامگاه گذشته رسیده است.  میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان خراسان جنوبی به زیر ۵۰ درصد رسیده است که تداوم این روند خیز ششم بیماری را به دنبال خواهد داشت.

عبدالرضا قاسمپور جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت کرونا با بیان اینکه نیمی از جمعیت فارس ۲ دُز واکسن کووید۱۹ را دریافت کرده اند،گفته که تاکنون پنج میلیون و ۵۹۷ هزار و ۳۸۹ دُز واکسن در استان تزریق شده که از این تعداد سه میلیون و ۳۱۸ هزار و ۴۴ مورد دُز اول و ۲ میلیون و ۲۷۹ هزار و ۳۴۵ مورد نیز دُز دوم است.

وی ادامه داد: تقریبا افزون بر ۸۰ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال استان دُز اول را دریافت کرده‌اند و ۵۰ درصد جمعیت نیز دُز دوم خود را تزریق کرده‌اند.

از سویی دیگر مریم کوشکی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اعلام کرد: ۲۶۲بیمار جدید به کووید ۱۹ طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شده و تعداد مبتلایان به ۱۹۱هزار و ۲۲۷ نفر رسیده است.

به گفته سه بیمار مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان جان باختند و شمار قربانیان کرونا در استان به ۲ هزار و ۵۸۵ نفر رسید. هم اکنون ۴۳۸ مبتلا یا بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این استان بستری و در حال درمان هستند.

۶ نفر دیگر در کرمانشاه بر اثر کرونا جان باختند

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه در شبانه‌روز گذشته ۶ نفر دیگر بر اثر ابتلای قطعی به کرونا فوت کردند، گفت: مجموع جان‌ باختگان استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۷۶۰ نفر رسیده است.

«مهدی محمدی» روز جمعه افزود: هم‌اکنون ۷۱۲ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند که تعداد آنها نسبت به روز گذشته ۲۴ نفر بیشتر شده است.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: از این تعداد، ۱۵۸ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند و حال ۲۷ نفر هم وخیم است.

وی اظهار داشت: در شبانه‌روز گذشته ۱۷۱ نفر شامل ۷۲ بیمار مثبت بستری و ۹۹ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل ۵۵ نفر کمتر است.

محمدی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۶۶ نفر در مراکز درمانی استان با علایم کرونا بستری و ۱۳۵ نفر هم پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند.

وی ادامه داد: در شبانه روز گذشته ۲۹۹ بیمار هم در مراکز درمانی استان کرمانشاه برای تزریق رمدسیویر بستری موقت شدند که نسبت به روز قبل ۱۰ نفر بیشتر است.

براساس رنگ بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های پاوه، جوانرود، سرپل ذهاب و روانسر از روز شنبه اول آبان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

براساس این گزارش، شهرستان‌ های کرمانشاه، هرسین، سنقر وکلیایی، کنگاور، صحنه، اسلام آبادغرب، گیلانغرب و روانسر در وضعیت نارنجی و شهرستان های قصرشیرین، ثلاث باباجانی و دالاهو نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۴ شهرستان و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.  

 

۵۲۲ بیمار کووید ۱۹ درالبرز تحت درمان قرار دارند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد که اکنون ۵۲۲ بیمار کووید۱۹ در بیمارستان های این استان تحت درمان قرار دارندکه ۶۴ نفر آنان در ۲۴ ساعت گذشته پذیرش شده اند.

دکتر شهرام صیادی  روز جمعه به خبرنگاران گفت: ۷۶هزارو ۱۴۵ بیمار کووید۱۹ از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون در البرز بستری شده اند.

وی بیان داشت: از این تعداد ۶۹ هزارو۳۰۸ بیمار پس از بهبودی از بیمارستان ها ترخیص  و به منازل خود بازگشتند.

صیادی افزود: با مرگ هفت بیمار دیگر کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته  در البرز شمار کل جانباختگان این بیماری  به ۶ هزارو ۳۱۴ نفر رسید.

رعایت فاصله اجتماعی ، تزریق واکسن ، استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده توصیه مهم برای مهار کرونا است.

۲ شهرستان تابعه البرز نارنجی ، چهارشهرستان  زرد و یک شهرستان آبی کرونایی است.

 

۵۰ بیمار جدید کرونایی درقم بستری شدند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در این استان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۵۰ بیمار جدید کرونایی در مراکز درمانی قم بستری شده و تحت معالجه و درمان قرار گرفتند.

 محمد رضا قدیر در گفت‌وگویی اظهار داشت: در شبانه روز منتهی به هفتم آبان‌ماه، ۵۶ تَن مشکوک و یا با علائم قطعی ابتلا به کرونا توسط اورژانس بیمارستان‌های قم پذیرش شدند.

وی ترخیص ۴۲ تَن که طی روزهای گذشته بستری شده بودند را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: چهار تَن که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت شده بود، جان خود را از دست دادند.

قدیر مجموع بیماران کرونایی که هم اکنون در بیمارستان‌های استان بستری هستند را ۲۶۴ تَن ذکر کرد و بیان داشت: ۴۶ تَن از این افراد به دلیل وضعیت وخیم جسمی در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

وی ادامه داد: از ۴۷۷ آزمایش کرونای انجام شده نتیجه ۸۶ مورد مثبت شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد: از ابتدای اجرای طرح واکسیناسیون کرونا در قم یک میلیون و ۷۴ هزار و ۱۸۹ دُز واکسن به جامعه هدف تزریق شده است.

بر اساس آخرین رنگ بندی کرونایی اعلام شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، استان قم از نخستین روز آبان‌ماه جاری در فهرست مناطق زرد و نسبتا پرخطر کرونایی کشور قرار گرفته است.

 

روز بدون فوتی کرونا در منطقه کاشان ثبت شد

معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: مرکزهای درمانی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل طی ۲۴ ساعت گذشته مورد فوتی مبتلا به کرونا گزارش نکردند.

مهدی دلاوری روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: ۳۳ بیمار جدید حاد تنفسی طی ۲۴ ساعت گذشته در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۲۲ بیمار با سن ۲۰ تا ۹۱ سال در مرکزهای درمانی کاشان و ۱۱ نفر با سن ۲۱ تا ۸۵ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند.

وی شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۲۹ نفر اعلام و اضافه کرد: ۲۳ نفر از بیماران در کاشان و ۶ نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۱۰۰ مورد جدید به ۵۲  هزار و ۹۲۱ نفر رسید.

وی ادامه داد: اکنون ۲۹۳ بیمار حاد تنفسی مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۲۲۹ بیمار در کاشان و ۶۴ نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند؛ همچنین ۷۶ بیمار به طور موقت بستری شده‌اند.

دلاوری با اشاره به مراجعه ۲۱ نفر به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در ۲۴ ساعت گذشته، گفت: ۶ هزار و ۳۵۰ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) دانشگاه است.

به گفته وی، ۲۷۶ هزار و ۱۰۶ نفر از آغاز شیوع کرونا (اسفند ۹۸) تاکنون به مرکزهای بستری و سرپایی تشخیصی و درمانی ۲ شهرستان کاشان و آران و بیدگل مراجعه کرده‌اند و ۱۷ هزار و ۸۶۴ بیمار حاد تنفسی نیز تاکنون از بیمارستان‌های شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل مرخص شده‌اند.

تزریق ۴۶۸ هزار و ۷۴ دُز واکسن کرونا

معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به تزریق ۴۶۸ هزار و ۷۴ دُز واکسن کرونا از ابتدای طرح ملی واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل اضافه کرد: ۲۸۸ هزار ۶۳۵ دز از این تعداد مربوط به نوبت نخست و ۱۷۹ هزار و ۴۳۹ دز مربوط به نوبت دوم بوده است.

وی خاطر نشان کرد: تاکنون ۷۱ و یک صدم درصد گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال منطقه کاشان نیز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

وضعیت کرونایی کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی به ترتیب نارنجی و آبی است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

تعداد بیماران کووید ۱۹ کرمانشاه به ۶۸۸ نفر افزایش یافت

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه گفت: هم‌اکنون ۶۸۸ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند که تعداد آنها نسبت به روز گذشته ۱۵ نفر بیشتر شده است.

«مهدی محمدی» پنجشنبه شب با اشاره به اینکه در شبانه‌روز گذشته چهار نفر دیگر بر اثر ابتلای قطعی به کرونا فوت کردند، افزود: مجموع جان‌ باختگان استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۷۵۴ نفر رسیده است.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: از این تعداد، ۱۵۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند و حال ۳۱ نفر هم وخیم است.

وی اظهار داشت: در شبانه‌روز گذشته ۲۲۶ نفر شامل ۹۱ بیمار مثبت بستری و ۱۳۵ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل ۲۳ نفر بیشتر است.

محمدی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۸۵ نفر در مراکز درمانی استان با علایم کرونا بستری و ۱۵۸ نفر هم پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند.

محمدی ادامه داد: در شبانه روز گذشته ۲۸۹ بیمار هم در مراکز درمانی استان کرمانشاه برای تزریق رمدسیویر بستری موقت شدند که نسبت به روز قبل ۱۶ نفر کمتر است.

براساس رنگ بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های پاوه، جوانرود، سرپل ذهاب و روانسر از روز شنبه اول آبان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

براساس این گزارش، شهرستان‌ های کرمانشاه، هرسین، سنقر وکلیایی، کنگاور، صحنه، اسلام آبادغرب، گیلانغرب و روانسر در وضعیت نارنجی و شهرستان های قصرشیرین، ثلاث باباجانی و دالاهو نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۴ شهرستان و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است. 

روند ابتلا به کرونا در خراسان جنوبی افزایشی است

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی گفت: موارد کرونا مثبت سرپایی در این استان افزایشی است و با ادامه این روند آمار بستری در بیمارستان‌ها هم افزایش می‌یابد.

غلامرضا شریف‌زاده روز جمعه افزود: میزان مراجعه‌کنندگان به مراکز سرپایی و درمانی مجددا از مهر امسال افزایش یافت و رکورد تست مثبت روزانه در یک ماه گذشته شکسته شده به طوری که از ۱۲۷ مورد در اول آبان به ۲۱۲ نفر تا شامگاه گذشته رسیده است.

وی گفت: در شبانه‌روز منتهی به ششم آبان ماه، ۲۶۰ آزمایش مولکولی تشخیص کرونا در استان خراسان جنوبی انجام شد که در نتیجه ۸۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ و از ۷۱۱ آزمایش سریع نیز ۱۲۳ بیمار جدید شناسایی شدند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۱۶۰ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد تست کرونای ۶۰ نفر مثبت بوده است و هشت نفر در آی سی یو بستری هستند.

وی کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تجمع‌ها و برگزاری مراسم جشن و عزا را از مهمترین دلایل شیوع مجدد ویروس کرونا عنوان کرد و گفت: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان خراسان جنوبی به زیر ۵۰ درصد رسیده است که تداوم این روند خیز ششم بیماری را به دنبال خواهد داشت.

شریف‌زاده با اشاره به ادامه واکسیناسیون عمومی، آن را در کاهش موارد ابتلا و شدت بیماری موثر دانست و اضافه کرد: تاکنون ۸۰۴ هزار و ۳۹۶ دز واکسن کرونا در خراسان جنوبی تزریق شده است که از این تعداد ۴۹۵ هزار و ۹۲۱ نفر دز اول، ۳۰۸ هزار نفر دز دوم و ۳۸۰ نفر دز سوم (یادآور) را دریافت کرده‌اند.

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان تیر امسال در شروع خیز پنجم شیوع کرونا قرار گرفت و شهریور ماه از قله موج پنجم عبور کرد.

اولین مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در شهر بیرجند چهارم اسفند ۱۳۹۸ گزارش شد و این استان تاکنون پنج موج بیماری کووید۱۹ را پشت سر گذاشته است.

حدود ۴۵ روز پس از فروکش کردن موج پنجم کرونا در خراسان جنوبی رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از افزایش تدریجی موارد سرپایی و بستری در بیمارستان‌های استان خبر داد و گفت: اگر این روند تداوم داشته باشد قطعا ما در مسیر شروع موج بعدی کرونا قرار خواهیم گرفت.

محمد دهقانی ۲۵ مهر امسال اظهار داشت: هفته گذشته شاهد افزایش تدریجی و مختصر مراجعه‌کنندگان هم سرپایی و هم بستری به بیمارستان‌های سطح استان بودیم که باعث شد استان خراسان جنوبی در زمره هفت استانی در کشور قرار بگیرد که افزایشی را در میزان بستری‌ها نشان می‌دهند.

براساس آخرین رنگ‌بندی در خراسان جنوبی سه شهرستان در وضعیت نارنجی (پرخطر)، هفت شهرستان در وضعیت زرد (متوسط خطر) و یک شهرستان در وضعیت آبی (کم‌خطر) است.

عادی انگاری زمینه ساز خیز ششم کرونا 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: با ساده انگاری و کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی زمینه خیز ششم بیماری کرونا در کشور فراهم می شود که به شدت باید از این موضوع پرهیز کرد.

دکتر حمید سوری افزود: هرچند روند واکسیناسیون در کشور مناسب است و در چند ماه اخیر چندین میلیون دُز واکسن کرونا تولید یا وارد کشور شده و تعداد زیادی از مردم واکسن زده اند، اما تعجیل در عادی انگاری بسیار خطرناک است.

وی اظهار داشت: مردم و مسوولان نباید فکر کنند که فقط با تزریق ۲ دُز واکسن کرونا، می توان به شرایط عادی زندگی برگشت.

این اپیدمیولوژیست ادامه داد: در شرایط کنونی علاوه بر تزریق واکسن کرونا باید توصیه های بهداشتی را به شدت رعایت کرد تا از بروز خیزهای بعدی کرونا جلوگیری شود و جان انسان ها را به خطر نیندازد. 

وی تاکید کرد:‌ مردم همچنان باید مواردی مانند استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی، شستن مرتب دست ها با آب و صابون را به دقت رعایت کنند. 

بازگشایی ها با چاشنی احتیاط

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در این شرایط باید با احتیاط بسیار بیشتری بازگشایی ها صورت گیرد تا مردم دچار آسیب نشوند.

وی افزود: هرچند هنوز وارد خیز ششم بیماری کرونا نشده ایم، اما اگر اقدامات لازم و پیشگیرانه انجام نگیرد، این اتفاق دور از انتظار نخواهد بود.

سوری خاطرنشان کرد: نیاز است در مناطقی که خطر خیز ششم بیشتر است، اقدامات جدی تری انجام گیرد تا ضمن پیشگیری های لازم، از این روند بیماری هم جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه وضعیت فعلی بیماری کرونا نگران کننده است، گفت: افزایش بیماری در برخی مناطق کشور مشاهده می شود که باید برنامه ریزی مناسب در این زمینه انجام گیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.