با توجه به گزارش وزارت بهداشت در روز یکشنبه 2 آبان 1400، در حال حاضر ۱۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۷ شهر در وضعیت زرد و ۸۶ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۷۱ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۵ هزار و ۲۲۳ نفر رسید.

تا کنون ۵۰ میلیون و ۸۴۳ هزار و ۵۷۸ نفر دُز اول، ۲۹ میلیون و ۵۰۳ هزار و ۷۸۳ نفر دُز دوم و ۵۹ هزار و ۴۲۷ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۸۰ میلیون و ۴۰۶ هزار و ۷۸۸ دُز رسید.

شبانه روز گذشته، ۸۷۲ هزار و ۹۶۹ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شد.

از دیروز تا امروز ۲ آبان ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۹ هزار و ۱۷۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۲۳۷ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۸۶۰ هزار و ۸۴۴ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۷۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۵ هزار و ۲۲۳ نفر رسید.

خوشبختانه تا کنون ۵ میلیون ۴۱۶ هزار و ۶۹۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

۴ هزار و ۲۹۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۳۴ میلیون و ۷۶۵ هزار و ۱۶۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر ۱۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۷ شهر در وضعیت زرد و ۸۶ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

 

دوم آبان ماه و مهمترین اخبار کرونایی استانها

همکاری مردم، دستگاههای اجرایی و توجه جدی دولت به واردات واکسن در ۲ ماه اخیر موجب شد واکسیناسیون بیش از ۷۵ میلیون نفر انجام شود؛با این وجود برای مقابله با موج ششم بیماری کووید - ۱۹ باید آماده بود و برای کاهش فوتی ها و رساندن آن به حداقل باید بیش از پیش پروتکل ها را رعایت کرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شنبه شب در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما، تعداد هموطنانی که تاکنون  واکسن کرونا تزریق کرده اند را حدود ۸۰ میلیون نفر ذکر کرد و با بیان اینکه در مرداد ماه سال جاری فقط ۵ میلیون نفر در کشور واکسینه شده بودند، یادآورشد: در مرداد ماه سال جاری تعداد فوتی های روزانه کشور، حدود ۷۰۰ نفر بود اما این آمار در زمان حاضر کاهش چشمگیری پیدا کرده است.

بهرام عین الهی تاکید کرد:  درمرداد ماه سال جاری بیش از ۷ هزار نفر در روز بستری می شدند اما با افزایش تعداد تزریق واکسن هم اکنون تعداد بستری ها به ۱۴۰۰ نفر کاهش یافته است .

وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت شکننده مقابله با کرونا با وجود تزریق واکسن گفت: هرچند که در شرایط مناسبی این بیماری به کنترل در آمده، اما باید برای مقابله با موج ششم این بیماری آماده بود.

در حال حاضر ۱۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۷ شهر در وضعیت زرد و ۸۶ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

کارشناسان بهداشت و درمان تاکید دارند که در برابر ویروس کرونا و خیز ششم آن، در کنار واکسیناسیون، "رعایت پروتکل های بهداشتی" کلیدی ترین ابزار دفاعی محسوب می شود.

براین اساس رعایت پروتکل های بهداشتی و پرهیز از دورهمی ها از وظایف هموطنان بشمار می رود و تامین واکسن از طریق تولید داخل و واردات نیز از جمله تعهدات و وظایف دولت است که وزارت بهداشت دولت سیزدهم بخوبی از پس آن برآمده است.

در این راستا سی‌امین محموله واکسن کرونا تهیه شده از سوی جمعیت هلال‌احمر حاوی ۶ میلیون دُز واکسن، امروز یک‌شنبه؛ دوم آبان‌ماه در فرودگاه امام خمینی (ره) به وزارت بهداشت تحویل داده شد.

کریم همتی رئیس جمعیت هلال احمر با اعلام اینکه ۷ محموله ۶ میلیون دُزی واکسن سینوفارم از ۴ مهرماه تاکنون وارد کشور شده گفت: طبق تاکید معاون اول رئیس جمهوری مبنی بر ادامه‌دار بودن واردات واکسن کرونا از سوی هلال‌احمر، این دستگاه با همکاری خوب وزارت بهداشت و وزارت امور خارجه، فرآیند وارداتش را ادامه داده و عدد محموله‌هایش را به ۳۰ رسانده، همچنان هم واردات واکسن سینوفارم را ادامه می‌دهد.

وی افزود: جمعیت هلال‌احمر در مجموع از اردیبهشت ماه تاکنون، ۹۴ میلیون و ۳۹۰ هزار دُز واکسن سینوفارم به کشور وارد کرده است.

همتی گفت: ما برای رسیدن به جامعه‌ای آرام و به پایان رساندن همه‌گیری کرونا در دنیا نیازمند همراهمی مردم عزیز هستیم، همانطور که با واکسینه کردن بخش زیادی از جامعه نظیر کادر درمان، کارمندان، سالمندان و سایر افراد به شکل محسوسی میزان ابتلا و مرگ‌ومیر را کاهش دادیم الان هم می‌توانیم با مشارکت سایر کسانی که هنوز واکسن نزده اند به شرایط مطلوب و ایده‌آل برسیم.

 

اخبار کرونایی و واکسیناسیون برخی استان های کشور 

 با وجودی که واکسیناسیون در سراسر کشور با سرعت در حال انجام است اما این مهم در برخی از استان ها از سرعت قابل توجهی برخوردار است که از جمله می توان به آذربایجان غریی اشاره کرد .

رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا اذربایجان غربی در خبری اعلام کرد که طی مهرماه امسال، یک میلیون و ۳۶۷ هزار دُز واکسن در شهرستان های مختلف استان تزریق شده است.

علی‌احمد آقاپور افزود: این در حالی است که در شهریور امسال، یک میلیون و ۵۳ هزار دُز واکسن در استان تزریق شده بود و در مهرماه، رشد ۳۰ درصدی و ۳۱۴ هزار دُزی را شاهد بودیم.

وی اضافه کرد: با این آمار، طی مهرماه امسال روزانه به طور متوسط نزدیک به ۴۶ هزار دُز واکسن کرونا در آذربایجان غربی تزریق شد در حالی که این رقم در شهریور ۳۴ هزار دُز و در مرداد ۱۴ هزار دُز بود.  

رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی ادامه داد: این آمار روز به روز در حال افزایش بوده به طوری که در ۲۴ ساعت گذشته، ۴۵ هزار و ۱۸۰ نفر به این تعداد اضافه شده است.

وی با اشاره به اینکه میزان واکسیناسیون در استان به سه میلیون و ۱۱۰ هزار دُز رسیده، ادامه داد: امیدواریم با تداوم این روند، تعداد بیشتری از مردم استان با سرعت بیشتر واکسینه شوند.

مدیر گروه پیشگیری و مقابله با بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت آذربایجان‌شرقی  اما با اشاره به افزایش مسافرت‌ها و عادی‌انگاری مردم، وضعیت بیماری کووید- ۱۹ در استان را شکننده توصیف کرد.

دکتر سیمین خیاط‌ زاده در گفت وگویی با بیان اینکه اگرچه در روزهای اخیر کاهش موارد ابتلا و بستری داریم، اظهار کرد: احتمال دارد این وضعیت در شهرستان‌های دیگر استان شکننده باشد زیرا این کاهش آهسته است و وقتی که کاهش ابتلا آهسته پیش برود، احتمال شکنندگی وضع موجود حتمی است.

وی دلیل شکنندگی وضع موجود را مسافرت‌های اخیر مردم به خصوص به شهرستان مهمان‌پذیری چون جلفا عنوان کرد و گفت: در تعطیلی‌های اخیر افراد بیشتری به جلفا مسافرت کرده‌اند که این یکی از عوامل قرمز شدن وضعیت شهرستان شده است؛ همچنین در شهرستان مرند به دلیل استقبال کم شهروندان از واکسیناسیون احتمال قرمز شدن شهرستان وجود دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام  نیز از پوشش واکسیناسیون کرونا در ایلام به ۴۴ درصد خبر داد و گفت: در تلاش هستیم این آمار افزایش یابد.

دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: با وجود اینکه استقبال از واکسیناسیون خوب بوده اما تنها ۲۰۷ هزار و ۲۳۵ نفر هر دو دز واکسن را تزریق کرده اند.

وی افزود: تاکنون ۸۱۲ هزار و ۶۶۰ دز واکسن کرونا وارد استان شده که ۵۶۷ هزار و ۵۴ دز تزریق شده و ۲۴۰ هزار و ۲۲۰ دز واکسن اکنون در استان موجود است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: هم‌اینک پوشش واکسیناسیون کرونا در حوزه زیر پوشش این دانشگاه در جمعیت سنی بالای ۱۸ سال به ۵۵ درصد رسیده است.

دکتر سید مهدی طباطبایی اظهارداشت: با توجه به افزایش تعداد شهرهای قرمز در کشور وضعیت کرونا شکننده است و احتمال خیز جدید کرونا در کشور و سیستان و بلوچستان وجود دارد.

وی با اشاره بر رصد کردن و حساسیت بیشتر بر وضعیت کرونا در سطح سیستان‌ و بلوچستان افزود: تقویت نظام مراقبت این ویروس و تشدید نظارت بر مراکز غربالگری کرونا مورد تاکید است.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان با افزوده شدن ۱۶۸ مورد جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۲۷ هزار و ۱۳۱ نفر رسید.

دبیر ستاد مبارزه با کرونای استان قزوین هم گفت: با برنامه ریزی صورت گرفته و تلاش دستگاه‌های اجرایی، تاکنون ۸۳ و ۹۱ دهم درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال این استان دُز اول واکسن را دریافت کرده اند.

قدرت‌الله مهدیخانی افزود: از ابتدایی طرح  واکسیناسیون عمومی تاکنون به یک میلیون و ۳۵۹ هزار و ۶۲۰ نفر واکسن کرونا در استان تزریق شده است که از این تعداد ۸۶۲ هزار و ۹۳۷ نفر دُز نوبت اول و ۴۹۵ هزار و ۹۸۸ نیز دز نوبت دوم را نیز دریافت کرده اند.

وی اظهار داشت : تاکنون ۵۲ و ۸۱  دهم درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال استان هر دُز واکسن را دریافت کرده اند و همچنین  ۶۹۵ نفر نیز در استان قزوین دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کردند.

مهدیخانی افزود : از نظر میزان واکسیناسیون تک‌ مرحله‌ای  شهرستان آوج با واکسینه کردن  ۹۳ و ۲۵ دهم درصد جمعیت هدف رتبه اول در این حوزه را به خود اختصاص داده و کمترین آمار واکسیناسیون تک‌ مرحله‌ای هم متعلق به شهرستان بویین زهرا  با ۷۵ و ۷۰ دهم درصد بود که یک دوز واکسن کرونا را تزریق کردند.

وی تصریح کرد: همچنین ۶۷ و ۹۲ دهم درصد افراد زیر ۱۸ سال علیه بیماری کرونا واکسینه شدند که از این تعداد ۷۵ و ۵۷ دهم درصد دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال بوده اند.

دبیر کارگروه اطلاع‌رسانی کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون افزون بر ۴۰۶ هزار بیمار کرونایی در شهرستانهای زیرپوشش این دانشگاه در خراسان رضوی شناسایی شده‌اند.

دکتر محمد پهلوان افزود: ویروس کرونا تاکنون پنج بار در خراسان رضوی طغیان کرده که پنجمین مورد آن سهمگین‌ترین موج شیوع این ویروس بود و خطر شیوع موج ششم آن در این استان نیز طی روزهای آتی پیش‌بینی شده است.

وی تعداد بستری‌شدگان جدید کرونا در استان خراسان رضوی را روزانه ۱۷۵ بیمار عنوان کرد و گفت: ۱۳۵ بیمار از این تعداد مربوط به مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ۱۶ شهرستان این استان است. 

دبیر کارگروه اطلاع‌رسانی کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد کل بیماران بستری شده در بیمارستانهای استان خراسان رضوی را در حال حاضر کمتر از ۸۰۰ نفر عنوان کرد. 

سرپرست مرکز بهداشت شوش نیز  گفت: رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای مقابله با کرونا و قطع زنجیره انتقال ویروس در مناطق این شهرستان حدود ۵۰ درصد است.

فیض الله دیناروند اظهارداشت: خیلی‌ها فکر می‌کنند زدن واکسن کرونا به معنای حذف ماسک از چهره و بی‌توجهی به رعایت فاصله اجتماعی است در صورتی که زدن واکسن و رعایت شیوه‌نامه بهداشتی در کنار هم باعث جلوگیری از شیوع این بیماری در سطح جامعه می‌شود.

وی مهمترین علت شکل گیری شرایط کنونی را کاهش استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی دانست و افزود: مردم بدون توجه به اینکه لازمه کنترل کرونا، پرهیز از شرکت در تجمعات است به صورت دسته جمعی در فضاهای عمومی و فروشگاه‌های سطح شهرستان تردد می‌کنند.

دیناروند گفت: ضریب واکسیناسیون در روستاهای شهرستان‌ شوش مطلوب نیست و مسئولان و دهیاران باید نسبت به فرهنگ‌سازی و ترغیب مردم به دریافت واکسن اقدام کنند تا در این رابطه به متوسط استانی برسیم.

سرپرست مرکز بهداشت شوش تاکید کرد: چنانچه رعایت پروتکل‌های بهداشتی به همین منوال پیش برود و مردم نسبت به واکسیناسیون اقدام نکنند تغییر رنگ این شهرستان از زرد به نارنجی محتمل است. 

دوم آبان ماه و مهمترین اخبار کرونایی استانها

 مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قزوین گفت: تمام اتباع خارجی مجاز و غیرمجاز در سطح این استان واکسینه می‌شوند و هیچ محدودیتی در واکسیناسیون این افراد نداریم.

بهمن عشایری افزود: براساس سند ملی واکسیناسیون باید تمام افرادی که در کشور حضور دارند اعم از ایرانی و اتباع خارجی واکسن دریافت می کنند.

وی اظهار داشت : هم اکنون روند واکسیناسیون اتباع خارجی مجاز در این استان به شکل عادی و همانند دیگر شهروندان در حال انجام است و  تمامی مراکز واکسیناسیون ملزم به تزریق واکسن کرونا به اتباع خارجی هستند،

عشایری تصریح کرد: در حال حاضر ۲۵ هزار اتباع خارجی در استان قزوین ساکن هستند که از این تعداد ۱۵ هزار نفر پناهنده و نزدیک به ۱۰ هزار نفر دارای گذرنامه هستند.

وی اضافه کرد: تمام این افراد می توانند جهت دریافت واکسن به مراکز تجمیعی مراجعه کنند و هیچ تفاوتی بین ایرانیان و اتباع خارجی در تزریق واکسن وجود ندارد.

در این میان از استان اردبیل خبر رسیده است که روند نزولی شیوع بیماری کووید.۱۹ که از چهار هفته پیش آغاز شده بود، در روزهای اخیر در شرایط پایدار قرار گرفته و مجموع بستری مبتلایان کرونا در این استان به ۱۶۳ نفر رسیده است.

 بنا به اعلام ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، طی شبانه روز گذشته مجموع بستری مبتلایان کرونا در مراکز درمانی این استان به ۱۶۳ نفر رسیده که ۷۳۴ نفر کمتر از بالاترین آمار ثبت شده در این زمینه است.

بنا به اعلام این مرجع، طی شبانه روز گذشته ۳۶ فرد جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل بستری شدند که این میزان بستری نیز نسبت به بالاترین آمار ثبت شده در ۲ ماه پیش، ۱۵۳ نفر کاهش را نشان می‌دهد.

گزارشی از شکنندگی روند نزولی کرونا و خیز آرام موج ششم در خراسان شمالی

خبرگزاری جمهوری اسلامی بجنورد در گزارشی با عنوان " شکنندگی روند نزولی کرونا و خیز آرام موج ششم در خراسان شمالی " نوشته است که روند نزولی آمارهای کرونایی خراسان شمالی گرچه در هفته های اخیر ادامه داشت اما به اعتقاد کارشناسان بهداشتی و مسوولان استان، عادی انگاری ها و بی توجهی به شیوه نامه های بهداشتی این روند را شکننده و مسیر را برای حرکت موج ششم کرونا هموار کرده است.

این گزارش می افزاید: موج پنجم با سویه جدید ویروس کرونا تحت عنوان دلتا که از نیمه دوم مردادماه در خراسان شمالی اوج گرفت و با روندی بی سابقه روزهای سیاه کرونایی را در استان بجا گذاشت این روزها روندی کاهشی به خود گرفته است و بعد از پنج ماه آمار روزانه فوتی های کرونایی به صفر رسیده است.

تداوم روند نزولی مبتلایان در خراسان شمالی، بالاخره شهرستان های این استان ۸۶۳ هزار نفری در شمال شرق کشور از وضعیت قرمز کرونایی خارج و به وضعیت زرد و آبی کرونایی وارد کرد ولی در این میان روند کاهشی مبتلایان با آغاز بی توجهی به شیوه نامه بهداشتی همراه بوده است به گونه ای که شهروندان با این پیش فرض که کرونا فروکش کرده است،  مسافرت ها و ترددهای غیرضروری خود را آغاز کرده اند و با پایان ماه صفر نیز همچنان شاهد برگزاری مراسم های عروسی و تجمعاتی هستیم که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بهداشت و سلامت زمینه ساز بروز موج ششم کرونا در کشور و استان خواهد شد.

 

۲۷۳ نفر در بخش آی‌سی‌یو کرونای مراکز درمانی آذربایجان‌غربی بستری هستند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی گفت: هم اینک ۲۷۳ نفر از مبتلایان به کرونا در بخش‌های آی‌سی‌یو مراکز درمانی استان، تحت مراقبت‌ ویژه قرار دارند که هرچند ۵۵ نفر کمتر از ۴۰ روز گذشته است ولی همچنان رقم بالایی به شمار می رود.

دکتر جواد آقازاده روز یکشنبه افزود: از این تعداد همچنین ۴۹ نفر تحت دستگاه ونتیلاتور قرار داشته و با کمک این دستگاه تنفس می کنند که شرایط آنان نیز بسیار نامناسب تر است.

وی با اشاره به ابتلای ۵۱۴ نفر به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در استان، اظهار کرد: از این تعداد ۲۰۶ نفر در مراکز درمانی بستری شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی بیان کرد: در حال حاضر هزار و ۳۳۱ نفر به خاطر سندرم حاد تنفسی در استان بستری هستند که نسبت به اوایل مهر امسال ۶۰۰ نفر کمتر است.

آقازاده با اشاره به فوت ۱۴ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته در آذربایجان‌غربی از جمله چهار نفر در ارومیه و چهار نفر در بوکان افزود: کل فوتی‌های ناشی از کرونا در استان به ۶ هزار و ۷۴۳ نفر رسید.

تاکنون حدود ۲۹۹ هزار نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده اند که بیش از ۸.۵ درصد جمعیت استان را شامل می شود.

۵۰ مبتلای جدید به کرونا در خراسان شمالی بستری شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی گفت: ۵۰ مبتلای جدید به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته بستری شدند و یک نفر دیگر هم فوت کرد.

دکتر سیداحمد هاشمی روز یکشنبه اظهار داشت: هم اکنون ۱۷۸ بیمار علائم بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۸۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال در استان واکسینه شده اند، اظهار داشت: زمینه صدور کارت واکسن برای بهره مندی از تمام خدمات در اماکن تجمعی فراهم شده است.

هاشمی افزود: واکسن به طور گسترده و با دسترسی آسان و بدون انتظار در تمام شهرهای استان توزیع شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: لازم است مردم شیوه نامه های بهداشتی را همچنان رعایت کنند زیرا واکسیناسیون به تنهایی موجب کنترل این بیماری نمی شود.

 از ابتدای طرح ملی واکسیناسیون تاکنون، ۸۰۰ هزار دُز واکسن کرونا در خراسان شمالی دریافت و از این تعداد بیش از ۷۵۰ هزار دُز تزریق شده است.

براساس آخرین فهرست رنگ‌بندی کرونایی شهرها که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد، شهرستان‌های بجنورد، شیروان،  اسفراین،  مانه و سملقان، فاروج، گرمه، جاجرم و رازوجرگلان در وضعیت زرد قرار گرفته است.

کرونا جان سه نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت سه بیمار دیگردر ۲۴ ساعت گذشته آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در استان از ابتدای اپیدمی ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۹۹۲ مورد رسیده است.

دکتر «محمد طاهری» روز یکشنبه افزود: همچنین با شناسایی ۱۵۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۲۹ هزار و ۶۵۷ و بیماران سرپایی مثبت به ۹۴  هزار و ۱۸۵ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۷۸۴ نفر بود که ۹۲ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

طاهری افزود: ۱۸ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۳۵ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

وی درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری (از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد یک هزار و ۵۵۰ و بهار یک هزار و ۴۷۷، تویسرکان یک هزار و ۴۹۷، رزن یک هزار و ۱۸۰، درگزین ۳۹۵، فامنین ۳۹۵ و کبودراهنگ یک هزار و ۴۵۶ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون پنج هزار و ۵۶۳ نفر در ملایر، سه هزار و ۹۴۵ نفر در نهاوند و ۱۱ هزار و ۵۶۲ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از ۱۰ شهرستان تابعه استان همدان، ۶ شهرستان در وضعیت زرد و چهار شهرستان همدان، رزن، نهاوند و تویسرکان نیز در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

کرونا در کردستان با مرگ ۱۱ نفر رکورد تازه‌ای زد

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: در شبانه روز گذشته کرونا در استان ۱۱ قربانی داشت که از ابتدای امسال تاکنون بی سابقه بوده است.

دکتر فرزین رضاعی روز یکشنبه اظهار داشت: با مرگ این تعداد، شمار جانباختگان کرونا در استان از اسفند ۱۳۹۸ تا ظهر امروز به یک‌ هزار و ۷۸۶ نفر رسید که ۷۶۸ نفر آنها به سنندج اختصاص دارد و از فوتی‌های شبانه‌روز گذشته هم هشت نفر در این شهر جان خود را از دست داده‌اند.

وی به بستری ۸۴۵ بیمار در مراکز درمانی استان اشاره کرد و افزود: از این تعداد حال ۸۶ بیمار وخیم است و در بخش آی‌سی‌یو تحت مراقبتهای ویژه قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به شناسایی ۲۱۰ بیمار جدید در این مدت، اضافه کرد: سنندج از وضعیت قرمز خارج شده است ولی بانه و سقز قرمز شده‌اند.

وی با اشاره به واکسیناسیون ۶۵ درصد از مردم استان، یادآور شد: سرعت واکسیناسیون در استان در مقایسه با دیگر مناطق کشور کُند است و تنها ۳۲ درصد دُز دوم را دریافت کرده‌اند که نیازمند همراهی بیشتر مردم برای واکسیناسیون و نیز رعایت پروتکلهای بهداشتی هستیم، ضمن اینکه برای رسیدن به وضعیت مطلوب ایمنی باید واکسیناسیون به بیش از ۷۰ درصد برسد.

دکتر رضاعی با بیان اینکه کردستان، قزوین و آذربایجان غربی از استانهای پایلوت اجرای طرح "هوشمندسازی قرنطینه" هستند، یادآور شد:  این طرح تنها در قزوین به اجرا درآمده است و در کردستان و آذربایجان به دلیل مشکل اتصال سامانه‌های وزارت بهداشت فعلا اجرایی نشده است.

بر اساس آخرین رنگ‌بندی کرونا در کشور، ۱۶ شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارند که سقز و بانه در کردستان نیز جزو آنها است.

شهرستانهای قروه، بیجار، کامیاران، سنندج، دهگلان، دیواندره  و مریوان در وضعیت نارنجی و سروآباد نیز در وضعیت زرد هستند.

 

کرونا جان پنج تَن دیگر را درقم گرفت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در این استان گفت: در شبانه روز گذشته پنج تَن که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت شده بود، جان خود را از دست دادند.

محمد رضا قدیر در گفت‌وگویی اظهار داشت: در ۲۴ ساعت منتهی به دوم آبان‌ماه ۵۳ تَن مشکوک و یا با علائم قطعی ابتلا به کرونا توسط اورژانس مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی بستری شدن ۴۸ تَن از این افراد را مورد توجه قرار داد و گفت: ۴۹ تَن که طی روزهای گذشته بستری شده بودند، نیز به تشخیص پزشکان معالج برای انجام درمان در منزل از بیمارستان مرخص شدند.

وی مجموع بیمارانی که هم اکنون در بیمارستان‌های قم بستری هستند را ۲۳۵ تَن ذکر کرد و گفت: ۶۳ تَن به دلیل وخامت وضعیت جسمی در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

قدیر گفت: از ۷۰۸ آزمایش کرونای انجام شده نتیجه ۱۲۷ مورد مثبت شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد: از ابتدای اجرای طرح واکسیناسیون کرونا در قم یک میلیون و ۲۴ هزار و ۵۹۵ دُز واکسن به جامعه هدف تزریق شده‌است.

در آخرین رنگ بندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، استان قم از نخستین روز از آبان‌ماه در فهرست مناطق زرد کرونایی کشور قرار گرفته است.

 

 کرونا جان سه بوشهری دیگر را گرفت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با فوت سه نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان ناشی از ابتلا به این ویروس در این استان به یک هزار و ۹۹۵ نفر رسید.

دکتر سعید کشمیری روز یکشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: جان‌ باختگان کرونایی ۲۴ ساعت گذشته شامل یک مرد با ۶۲ و یک زن با ۶۵ و یک کودک با هفت سال سن با سابقه بیماری زمینه ای سرطان، فشار خون و دیابت در استان بوشهر به ثبت رسید.

دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر گفت: با بستری ۳۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا شمار بیماران بستری در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های این استان به ۱۱۱ نفر رسیده است.

وی بیان کرد: از این شمار ۱۳ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان بستری هستند که سه نفر از آنان در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهرافزود: در شبانه‌ روز گذشته ۲۶  بیمار نیز باحال عمومی خوب از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شده‌اند، که از این تعداد ۱۴ نفر از آنها مثبت قطعی بوده ‎اند.

وی اضافه کرد: از آغاز شیوع کرونا تاکنون ۸۷هزار و ۵۸۱ نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده اند.

براساس گزارش سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۵۰ درصد از شهرستان‌های استان بوشهر در وضعیت آبی کم خطر کرونایی و ۵۰ درصد نیز در وضعیت زرد با خطر متوسط کرونایی قرار دارند. 

کرونا دفتر زندگی چهار کرمانشاهی دیگر را بست

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه در شبانه‌روز گذشته چهار نفر دیگر بر اثر ابتلای قطعی به کرونا فوت کردند، گفت: مجموع جان‌ باختگان استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۷۱۳ نفر رسیده است.

«مهدی محمدی» شنبه شب افزود: هم‌اکنون ۷۷۳ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند که تعداد آنها نسبت به روز گذشته ۶ نفر کمتر شده است.

وی اظهار داشت: در شبانه‌روز گذشته ۱۷۲ نفر شامل ۸۶ بیمار مثبت بستری و ۸۶ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که در مقایسه با روز گذشته ۲۲ نفر کمتر است.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: از این تعداد، ۱۵۴ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند و حال ۲۹ نفر هم وخیم است.

وی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۷ نفر در مراکز درمانی استان با علایم کرونا بستری و ۱۱۸ نفر هم پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند.

محمدی ادامه داد: در شبانه روز گذشته ۳۳۲ بیمار هم در مراکز درمانی استان کرمانشاه برای تزریق رمدسیویر بستری موقت شدند که نسبت به روز قبل هشت نفر بیشتر است.

براساس رنگ بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های پاوه، جوانرود، سرپل ذهاب و روانسر از روز شنبه اول آبان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

براساس این گزارش، شهرستان‌ های کرمانشاه، هرسین، سنقروکلیایی، کنگاور، صحنه، اسلام آبادغرب، گیلانغرب و روانسر در وضعیت نارنجی و شهرستان های قصرشیرین، ثلاث باباجانی و دالاهو نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۴ شهرستان و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.  

۴۰۶ هزار بیمار کرونایی در حوزه دانشگاه علوم پزشکی مشهد شناسایی شده‌اند

دبیر کارگروه اطلاع‌رسانی کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون افزون بر ۴۰۶ هزار بیمار کرونایی در شهرستانهای زیرپوشش این دانشگاه در خراسان رضوی شناسایی شده‌اند.

دکتر محمد پهلوان روز یکشنبه افزود: ویروس کرونا تاکنون پنج بار در خراسان رضوی طغیان کرده که پنجمین مورد آن سهمگین‌ترین موج شیوع این ویروس بود و خطر شیوع موج ششم آن در این استان نیز طی روزهای آتی پیش‌بینی شده است.

وی تعداد بستری‌شدگان جدید کرونا در استان خراسان رضوی را روزانه ۱۷۵ بیمار عنوان کرد و گفت: ۱۳۵ بیمار از این تعداد مربوط به مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ۱۶ شهرستان این استان است. 

دبیر کارگروه اطلاع‌رسانی کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد کل بیماران بستری شده در بیمارستانهای استان خراسان رضوی را در حال حاضر کمتر از ۸۰۰ نفر عنوان کرد. 

وی همچنین تعداد بیماران بدحال بستری شده در بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانهای استان خراسان رضوی را ۱۹۰ نفر ذکر کرد و افزود: ۱۵۵ نفر از این تعداد در بخشهای مراقبتهای ویژه زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد تحت درمان هستند.

دکتر پهلوان رعایت پروتکلهای بهداشتی و پوشش فراگیر واکسیناسیون برای پیشگیری از خطر موج ششم شیوع کرونا از سوی همه مردم را مورد تاکید قرار داد. 

۸۰ درصد جمعیت استان ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند. ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به ۲۰ درصد جمعیت خراسان رضوی نیز بر عهده دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، تربت‌حیدریه، گناباد و دانشکده‌های پزشکی تربت‌جام و نیشابور است.

براساس آخرین آمار رسمی تاکنون پنج میلیون و ۸۵۱ هزار و ۶۷۰ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۲۴ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به ۱۲۵ هزار و ۵۲ نفر رسیده است.

همچنین تاکنون پنج میلیون و ۴۰۲ هزار و ۸۶۵ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

 

۱۴ بیمار کووید۱۹ در البرز جان باختند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که ۱۴ بیمار بدحال کووید۱۹ با وجود تلاش های مدافعان سلامت طی ۲۴ ساعت گذشته دراین استان جان خود را از دست دادند.

دکتر شهرام صیادی روز یکشنبه به خبرنگاران گفت: با مرگ این افراد شمار کل جانباختگان کووید۱۹ در استان البرز به ۶ هزارو۲۷۳ نفر رسید.

وی بیان داشت: ۷۲ بیمار بدحال کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های این استان پذیرش و تحت و مراقبت پزشکی قرار گرفتند.

صیادی گفت: اکنون ۵۴۹ بیمار کووید۱۹ در بیمارستان های البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان البرز افزود: ۷۵هزارو۴۹۶ بیمار کووید۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در بیمارستان های البرز بستری شده اند که ۶۸هزارو۶۷۲ بیمار آنان بهبود یافته اند.

اکنون ۲ شهرستان تابعه البرز نارنجی ، چهارشهرستان زرد و یک شهرستان آبی کرونایی است.

تزریق واکسن، استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده و رعایت فاصله اجتماعی مهمترین توصیه ها برای پیشگیری از کرونا است.

 

اقداماتی که پای ویروس مرگبار کرونا را به بند می‌کشد

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رصد و رهگیری هوشمند بیماری کرونا، شناسایی و مراقبت از گروه‌های پرخطر، کنترل مرزها، بیماریابی به موقع و روند مناسب واکسیناسیون را از مهم‌ترین اقداماتی دانست که می‌تواند پای چموش ویروس کرونا را به بند بکشد و به عبارتی آن را کنترل کند.

دکتر حمید سوری اپیدمیولوژیست روز یکشنبه اظهار داشت: اقدامات خوبی در برخی از این موضوعات مانند واکسیناسیون انجام شده اما در سایر موضوعات باید فعالیت های جدی تری انجام شود تا بتوان این بیماری را مهار کرد.

وی افزود: دل خوش کردن فقط به افزایش مناسب واکسیناسیون کرونا، می تواند ما را از سایر اقدامات پیشگیرانه در این زمینه غافل کند که به شدت باید از آن اجتناب کرد.

این اپیدمیولوژیست، یکی از اقدامات مهم و اساسی برای رصد، رهگیری و کنترل بیماری کرونا را بهره گیری از فناوری ها اعلام کرد و گفت: رصد و رهگیری هوشمند بیماری کرونا با استفاده از فناوری ها، هر چه سریع تر باید در دستور کار قرار گیرد.

سوری یادآور شد: برخی کشورها از جمله کره جنوبی از این ظرفیت بهره های بسیار مناسبی بردند و به دستاوردهای بسیار خوبی رسیدند که از جمله آن می توان به کاهش میزان بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا اشاره کرد.

وی اقدام مهم و اساسی دوم را شناسایی و مراقبت مناسب از گروه های پرخطر عنوان کرد و گفت: بیشترین مرگ ها و بستری ها را این افراد به خود اختصاص دادند و باید مورد حمایت و مراقبت های لازم قرار گیرند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اقدام مهم دیگر را کنترل شدید مرزهای کشور ذکر کرد و اظهارداشت: ترددهای مرزی به شدت باید کنترل شود و کسانی که تردد می کنند حداقل به مدت ۲ هفته تحت مراقبت باشند.

وی، یکی دیگر از برنامه هایی که باید مورد تاکید قرار گیرد را ادامه اجرای طرح شهید سلیمانی اعلام کرد و افزود: ظاهرا برنامه ها منسجم و هدفمندی در این زمینه مشاهده نمی شود و به نظر می رسد اراده لازم برای ادامه این طرح وجود ندارد.  

آیا سازوکار مناسب برای حضور دانش آموزان و دانشجویان فراهم شده است

وی با طرح این سوال که آیا سازوکار مناسب برای حضور دانش آموزان و دانشجویان در مدارس و دانشگاه فراهم شده است، گفت: هنوز سازکار لازم برای حضور بدون دغدغه دانش آموزان و دانشجویان، فراهم نشده است.

سوری با اشاره به اینکه بازگشایی مدارس و دانشگاه ها را نباید فقط به واکسیناسیون منوط کرد، افزود: هرچند اقداماتی در این زمینه انجام گرفته اما کافی نیست و باید شرایط مناسب فراهم شود و بعد از آن شاهد حضور فیزیکی دانش آموزان و دانشجویان باشیم.

وی تاکید کرد که بازگشایی مدارس کاری بسیار مطلوب است و باید این کار انجام گیرد اما آیا سازکارهای نظارتی وجود دارد که در مشاهده طغیان بیماری، شرایط را اصلاح کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: در آمریکا هر هفته تعداد فراوانی از دانش آموزان تست تشخیصی کرونا می گیرند، ما اصلا سازوکاری برای این موضوع ندیده ایم.

سوری ادامه داد: اقدامات در این زمینه باید بر پایه مستندات متقن و علمی باشد و کارها از روی احساسات و هیجان صورت نگیرد که در صورت انجام این کار، عواقب فراوانی می تواند بهمراه داشته باشد.

وی افزود: تصمیم گیری در شرایط حاضر بسیار پیچیده شده و به ویژه در شرایط اپیدمی این کار همانند صحنه جنگ است که کوچکترین خطا می تواند تبعات زیادی را تحمیل کند. تعادل منطقی بین محافظه کاری و خطرپذیری و تصمیم گیری درست اجتناب ناپذیر است.

این اپیدمیولوژیست افزود: اعمال هر مداخله ای (چه مثبت یعنی کاری بکنیم و چه منفی یعنی مداخله ای انجام ندهیم) در شرایط اپیدمی می تواند جان بسیاری را به خطر بیندازد.

سوری افزود: بنظر بنده آنچه می تواند در این دو راهی تصمیم گیری کمک کننده باشد، مراجع به منابع علمی موثق بین المللی و بومی، تجارب موفق جهانی و یا اجماع نظر خبرگان و دست اندکاران موضوع است.  وقتی هیچکدام از اینها حاصل نباشد ما نباید جرآت استفاده از کلماتی مثل حتما و قطعا را داشته باشیم، و ترجیح دهیم در اعمال مداخلاتی مثل بازگشایی مدارس، محافظه کارانه تر تصمیم بگیرم.

براساس آمار روز شنبه اول آبان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و بر این اساس شمار تلفات کرونا در کشور از ۱۲۵ هزار نفر گذشت.

همچنین مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۸۵۱ هزار و ۶۷۰ نفر رسید.

تا کنون پنج میلیون ۴۰۲ هزار و ۸۶۵ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند. و چهار هزار و ۳۴۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

همچنین در کشور تاکنون ۵۰ میلیون و ۶۰۴ هزار و ۳۲۱ نفر دُز اول، ۲۸ میلیون و ۸۷۲ هزار و ۹۵۹ نفر دُز دوم و ۵۶ هزار و ۵۳۹ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۷۹ میلیون و ۵۳۳ هزار و ۸۱۹ دُز رسید.

آیا کووید۱۹ یک بیماری فصلی است؟

محققان موسسه بهداشت جهانی بارسلونا در اسپانیا دریافتند کووید ۱۹ یک بیماری فصلی مانند آنفلوآنزای فصلی است که با رطوبت و دمای پایین ارتباط دارد.

طبق گزارش پایگاه خبری ساینس، در این تحقیقات تلاش شد رفتار کووید ۱۹ مورد ارزیابی قرار گیرد تا مشخص شود آیا شیوع این بیماری در تمام فصول و در تمام مناطق یکسان است یا مانند سایر بیماری‌های فصلی، با کاهش دما و رطوبت میزان و نحوه شیوع آن تغییر می‌کند.

برای این منظور محققان ابتدا دما و رطوبت ۱۶۲ کشور در ۵ قاره زمین را در زمان شیوع اولیه کووید ۱۹ و پیش از تغییر رفتار انسان‌ها و اجرای تدابیر محافظتی در واکنش به این بیماری مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

در نتیجه این بررسی بین نرخ انتقال بیماری و دو عامل دما و رطوبت، یک رابطه‌ منفی در مقیاس جهانی شناسایی شد. در واقع مشخص شد که با کاهش دما و رطوبت، نرخ بیماری افزایش می‌یابد.

سپس محققان این ارتباط و نحوه تحول آن در طول زمان را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و مشخص شد همین رابطه منفی بین شیوع بیماری و تغییرات آب و هوا با یک الگوی مشخص در موج‌های اول، دوم و سوم شیوع بیماری و در سطح کشورها و حتی شهرها قابل مشاهده است.

به عبارت دیگر با افزایش دما و رطوبت موج شیوع بیماری کاهش یافته و با کاهش دما و رطوبت موج جدیدی از شیوع بیماری آغاز شده است.

در پایان محققان این یافته‌ها را در یک مدل اپیدمیولوژیک مورد استفاده قرار دادند و مشخص شد با استفاده از این اطلاعات می‌توان شیوع بیماری کووید ۱۹ را با دقت بالاتری پیش‌بینی کرد.

به اعتقاد محققان به دلیل این که دما و رطوبت پایین موجب کاهش اندازه ذرات معلق در هوا و در نتیجه افزایش میزان انتقال ویروس‌های فصلی مانند آنفلوآنزا در هوا می‌شود، فصلی بودن ویروس کووید ۱۹ نقش مهمی را در شیوع آن ایفا می‌کند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Computational Science منتشر شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.