بر اساس گزارش وزارت بهداشت در روز دوشنبه 26 مهر 1400، در زمان حاضر ۲۲۸ شهر در وضعیت زرد و ۱۰۵ شهر نیز در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ حدود یک ماه از کاهشی شدن موج پنجم شیوع کرونا در کشور می گذرد و آمارهای ابتلا و مرگ و میر هم روند نزولی دارد اما همچنان نگرانی از بی توجهی و عادی انگاری مردم در رعایت شیوه نامه های بهداشتی و بروز موج ششم وجود دارد، موضوعی که متولیان حوزه بهداشت در روزهای اخیر نسبت به آن هشدار می دهند.

با نزولی شدن روند شیوع بیماری ،تعداد شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی به رقم ۹ و ۱۰۶ شهرستان رسیده است اما با تغییر فصل  و سرد شدن هوا ، افزایش سفرها و ترددهای غیر ضرور در تعطیلات، بیم شیوع موج ششم وجود دارد.

کاهش آمار جانباختگان به رقم زیر ۲۰۰ نفر این خطر را گوشزد می کند که مردم با بی توجهی و رفتارهای عادی انگارانه باعث بروز موج ششم شیوع و افزایش شدن دوباره آمارها بشوند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم روز گذشته اظهار داشت که بابت کرونا و پیک ششم آسوده خاطر نیستیم و باید درحالت آماده‌باش بمانیم و امیدواریم با انجام واکسیناسیون سراسری در ماه‌های آینده، در وضعیت بهتری قرار بگیریم. 

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز نسبت به مواجهه با موج ششم این بیماری هشدار داد و گفت : عواملی از جمله تعدد مسافرت‌ها، بازگشایی مدارس و برگزاری اجتماعات در این زمینه دخیل هستند .

 محمدمهدی گویا با بیان آخرین وضعیت کرونا در کشور، تداوم طرح شهید سلیمانی با قوت و کیفیت بیشتر را یکی از ارکان اساسی برای کنترل همه گیری این بیماری خواند.

وضعیت کرونا در استانها

از سنندج خبر رسیده که از میان ۳۱ مبتلا به قارچ سیاه تا کنون چهار نفر  جان خود را از دست داده اند و ۱۶ نفر دیگر بستری هستند  و ۲ تن دیگر به دلیل درگیری شدید چشمی به بیمارستان تهران اعزام شدند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه درمان این افراد برای بیمارستان‌ها هزینه زیادی را در بر می‌گیرد و افراد مبتلا طول درمان زیادی دارند افزود: قارچ سیاه معمولا سینوس‌ها و مغز را آلوده کرده و منجر به آبریزش بینی، تورم و درد یک‌طرفه صورت، سردرد، تب و بافت‌مردگی می‌شود و انواع دیگر بیماری ممکن است ریه‌ها، معده، روده‌ها و پوست را آلوده کند.

دکتر صدیق جدیدالاسلامی با بیان اینکه این بیماری غیر ویروسی واگیر نیست و از فردی به فرد دیگر منتقل نمی‌شود، اظهار داشت:کرونا عامل اصلی شیوع قارچ سیاه است و مصرف داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی، ترس و استرس از عوامل مهم ایجاد این بیماری است.

کرونا در یزد هم طی شبانه روز گذشته سه قربانی گرفت، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: اکنون   ۴۰۵ فرد مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد  ۸۱ نفر در بخش مراقبت های ویژه خدمات درمانی دریافت می کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی هم گفت: بستری شدگان روزانه سندرم حاد تنفسی در استان طی ۲۴ ساعت گذشته به ۲۱۰ نفر رسید که کمترین رقم طی ۱۱ هفته اخیر بوده است.

جواد آقازاده افزود: در این مدت تعداد بستری شدگان روزانه کرونا در آذربایجان غربی به نزدیکی های ۴۶۰ نفر هم رسیده بود ولی طی روزهای اخیر، کاهش خوبی داشته است.

در لرستان هم روند ابتلا به کرونا کاهشی شده که به گفته قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی استان این آمار  ۶۰ درصد کاهش یافته است .

دکتر علی فرهادی اظهار داشت: اکنون روند بستری در استان ۴۵ درصد کاهش یافته و به متوسط روزانه ۱۴۴ نفر رسیده است.

هم اکنون وضعیت کرونایی شهرستان‌ های ازنا، دورود، چگنی، سلسله، دلفان، کوهدشت، الیگودرز و رومشکان زرد و خرم‌آباد، پلدختر و بروجرد همچنان نارنجی است.

جمع بستری‌شدگان کرونا در دانشگاه علوم پزشکی سمنان  هم به گفته ریس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان به ۱۰ هزار و ۵۶ نفر رسید .

نوید دانایی بیان داشت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۴۵ هزار و ۳۷۲ مورد مثبت کرونا بر اساس معیارهای تشخیصی آزمایشگاهی پی‌سی‌آر در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شناسایی شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان نیز گفت: با افزوده شدن ۱۴۷ مورد جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۲۶هزار و ۴۰۲ نفر رسید.

دکتر سید محمد هاشمی‌شهری اظهارداشت: با فوت یک نفر دیگر در شبانه‌روز گذشته شمار درگذشتگان ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۵۶۰ نفر رسیده است.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم گفت: بر اساس پیش بینی‌ها ، شروع موج ششم کرونا در مازندران به دلیل کاهش شدید رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و بی‌توجهی ۵۰ درصد گروه سنی ۲۰ تا ۴۰ سال به دریافت واکسن از اوایل آبان دور از انتظار نیست.

دکتر قاسم اویس  افزود: در اوایل مهر سال جاری پیش‌بینی کرده بودیم که در صورت تدوام رعایت نشدن دستورالعمل‌های بهداشتی و همچنین افزیش مسافرت‌های غیرضروری و بی رغبتی گروه های مختلف سنی نسبت به دریافت واکسن کرونا، موج ششم کرونا در مازندران در دومین ماه  پاییز محتمل خواهد بود و اکنون شاهدیم که رعایت دستورالعمل های بهداشتی در روزهای گذشته در مازندران به کمترین حدممکن از زمان شیوع کرونا یعنی کمتر از ۳۵ درصد رسیده است.

وی  با درخواست از شهروندان مازندرانی برای دریافت واکسن کرونا و همچنین رعایت دستورالعمل های بهداشتی ، هشدار داد : در صورت ادامه بی اعتنایی های کنونی نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی و واکسن گریزی ، متاسفانه باید منتظر فاجعه ای باشیم که نتیجه آن تا پایان آذر ماه از دست رفتن جان صدها تن دیگر از هم استانی‌ها خواهد بود.

 فرماندار رشت نیز با اشاره به بستری بودن ۲۰۵ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های این شهرستان از افزایش ۱۲ درصدی آن نسبت به هفته گذشته خبر داد .

علی فتح اللهی اظهار داشت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح شهرستان رشت به حدود ۶۵ درصد رسیده که به نسبت به هفته گذشته نشان دهنده کاهش است.

شهرستان رشت با ۸۸۱ هزار نفر در وضعیت زرد کرونایی قرار داد که بر اساس آخرین ارزیابی نرم افزار ماسک اعلام شده در جمعه گذشته ، نسبت به هفته قبل تغییری نداشت.

فرماندار اردکان هم با اعلام اینکه موج پنجم کرونا در این شهرستان فروکش کرده است از شکننده بودن شرایط شیوع ابراز نگرانی کرد.

در خبر دیگر سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که پنج بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در استان جان باختند و ۹۵ بیمار دیگر به تخت های بستری انتقال یافتند.

دکتر شهرام صیادی افزود:  با مرگ پنج بیمار کووید ۱۹ شمار کل جانباختگان این بیماری در البرز به ۶ هزارو۲۲۴ نفر رسیده است.

وضعیت واکسیناسیون در کشور

حدود  هفت ماه از آغاز واکسیناسیون کرونا در کشور می گذرد و  تا کنون ۴۸ میلیون و ۹۵۶ هزار و ۶۹۳ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۲۵ میلیون و ۱۵۶ هزار و ۹۸۷ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند که مجموع رقم واکسن های تزریق شده  به بیش از ۷۴ میلیون  دُز می رسد ،با سرعت گرفتن واکسیناسیون تا اندازه ای نگرانی ها از مرگ و میرهای سه رقمی کاسته شده است اما به گفته کارشناسان هنوز تا رسیدن به ایمنی جمعی یعنی واکسیناسیون ۸۵ درصدی جامعه فاصله داریم.

 معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به گستردگی مراکز واکسیناسیون در پایتخت گفت: این مراکز در حاشیه شهر نیز ایجاد شده است و تاکنون ۲۰ هزار نفر از اتباع و افراد در حاشیه شهرها در این مراکز واکسینه شدند.

 محمد امین توکلی زاده توضیح داد: اولویت شهردار تهران سلامت شهروندان است و به این منظور دستورالعمل و تکالیف گسترده ای در این زمینه تهیه و تدوین شد. در اولین گام موفق شدیم تمامی اماکن ورزشی و سوله های بحران شهر را به امر واکسیناسیون اختصاص دهیم و حتی این مراکز را در حاشیه شهر گسترش دادیم تا روند واکسیناسیون تسریع شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۶۰ هزار دُز واکسن کرونا در این شهرستان تزریق شده است، گفت: ۴۸ هزار و ۶۸۰ نفر هر ۲ دُز واکسن را دریافت کرده و ۱۱۱ هزار و ۸۷۲ نفر نیز تزریق دُز اول را انجام داده‌اند.

حسن خیرخواه در خصوص آخرین وضعیت واکسیناسیون در شهرستان دماوند اظهار داشت: آمار واکسیناسیون در سطح کشور افزایش یافته و به تبع آن میزان واکسیناسیون در این شهرستان نیز سیر صعودی داشته است.

در آذربایجان غربی هم حدود ۸۴۰هزار نفر هر ۲دُز واکسن کرونا را دریافت کردند که این رقم با سرعت بسیار زیاد در حال افزایش است.

دکتر علی‌احمد آقاپور رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی گفت: ۸۳۸ هزار و ۵۹۰ نفر در استان هر ۲ دُز واکسن کرونا را دریافت و  بیش از ۷۷ درصد مردم آذربایجان غربی تاکنون حداقل یک دز واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

۶۷ درصد جمعیت ۱۲ تا ۱۸ سال در لارستان ، خنج و اوز نیز دُز اول واکسن دریافت کردند، معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان فارس گفت: واکسیناسیون نوبت نخست در این شهرستان ها و در جمعیت بالای ۱۸ سال به بالا نیز حدود ۷۰ درصد است.

وحید یگانه اضافه کرد: تاکنون حدود ۴۰ درصد سنین ۱۸ سال به بالا در این شهرستان ها اقدام به تزریق واکسن نوبت دوم کرده اند که به نظر می رسد باید در این زمینه اطلاع رسانی و فرهنگ سازی بیشتری شود.

در آران و بیدگل هم بیش از ۵۸ درصد جمعیت هدف (۱۲ سال به بالا ) علیه  کرونا واکسینه شدند، سرپرست شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل با اشاره به افزایش مرکزهای تزریق واکسن کرونا گفت: حدود ۹۱ هزار نفر از جمعیت منطقه بالای ۱۲ سال هستند، که تاکنون ۵۳ هزار و ۲۰۴ نفر علیه کرونا واکسینه شدند.

اعظم باقری به افزایش چهار برابری مرکزهای واکسیناسیون کرونا در شهر آران و بیدگل اشاره کرد و افزود: هم اکنون در چهار مرکز در شهر آران و بیدگل تزریق واکسن کرونا انجام می شود.

آغاز تزریق دُز یادآور واکسن کرونا برای مدافعان سلامت خبری از مرکز خراسان رضوی است ،مدیر اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: تزریق دُز سوم واکسن کرونا به مدافعان سلامت با اولویت کارکنان شاغل در بخش‌های مربوط به بیماران کرونایی و بخش‌های مراقبت‌های ویژه، داخلی، عفونی و آزمایشگاه کرونا که بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به بیماری قرار دارند به صورت مرحله ‌به ‌مرحله انجام می‌شود.

دکتر امیررضا صالح مقدم اظهار داشت :در این مرحله دُز سوم واکسن کرونا به هفت هزار نفر از کادر درمان که اسفند ماه سال گذشته و فروردین ماه امسال دُزهای اول و دوم واکسن را دریافت کرده‌اند، تزریق می‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم هم خواستار تبیین نقش موثر واکسیناسیون در کاهش آمار ابتلا به ویروس کرونا در  استان شد.

بیژن سلیمان‌پور افزود: بیان روشن و تولید آثار رسانه‌ای جذاب پیرامون نقش واکسیناسیون در کاهش چشمگیر آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از کرونا در قم، عامل موثری برای تشویق به واکسن زدن در میان کسانی‌ است که تاکنون این کار را انجام ندادند.

 مدیرگروه آموزش و ارتقا سلامت مرکز بهداشت قم نیز گفت: باید در کمترین زمان ممکن به پوشش حداکثری واکسیناسیون در قم برسیم تا در صورت بروز احتمالی پیک ششم، آن را با کمترین میزان مشکل سپری کنیم.

در سردشت و به گفته  مدیر شبکه بهداشت و درمان این شهرستان تاکنون ۳۵ درصد دانش آموزان ۱۲ تا ۱۷ سال این شهرستان مرزی علیه ویروس کرونا واکسینه شده‌اند.

داود آتشی  افزود: همزمان با شروع واکسیناسیون دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال، اطلاع رسانی برای واکسیناسیون دانش آموزان و مراجعه آنها به مراکز درمانی جهت دریافت واکسن آغاز و تاکنون چهار هزار نفر به مراکز واکسیناسیون مراجعه کرده اند.

دکتر مجید جعفری‌نژاد معاون اجرایی حوزه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم با اعلام اینکه عوارض واکسیناسیون در کودکان و نوجوانان همانند سایر گروههای سنی تا ۴۸ ساعت پس از تزریق طبیعی است افزود : والدین نباید از این بابت نگرانی داشته باشند.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد: تاکنون ۷۱.۵ درصد از دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال استان اردبیل علیه ویروس کرونا واکسینه شده‌اند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده  گفت: بر اساس اعلام اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل ۱۲۴ هزار دانش آموز ۱۲ تا ۱۸ سال در حال تحصیل استان اردبیل مشمول طرح واکسیناسیون علیه کرونا هستند و فرایند تزریق واکسن آنها در استان با سرعت ادامه دارد.

براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۱۸۱ بیمار مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۴ هزار و ۲۵۶ نفر رسید.

از دیروز(یکشنبه) تا امروز دوشنبه ۲۶ مهرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۸۴۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۸۰۴ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به پنج میلیون و ۷۹۶ هزار و ۶۵۹ نفر رسید.

در زمان حاضر  ۲۲۸ شهر در وضعیت زرد و ۱۰۵ شهر نیز در وضعیت آبی قرار دارند.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان جهانی بهداشت در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌ گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد ،این ویروس با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطره های تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. 

حدود ۸۰ درصد افراد مبتلا بدون نیاز به درمان خاصی از این بیماری بهبود می‌یابند، برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که ویروس کرونا حتی از افرادی که هیچ علایمی ندارند قابل انتقال است و میزان انتقال از این طریق هنوز مشخص نیست که تحقیقات در این زمینه جریان دارد. 

سه بیمار کرونایی دیگر در خراسان شمالی جان باختند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی گفت: شبانه روز گذشته سه بیمار دیگر کرونایی در استان جان باختند و ۲۹ مبتلای جدید بستری شدند.

دکتر سید احمد هاشمی روز دوشنبه اظهار داشت: اکنون ۱۷۰ بیمار با علایم بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۷۳ درصد از جمعیت هدف در خراسان شمالی واکسینه شدند، گفت: با توجه به توزیع گسترده واکسن، دسترسی آسان و بدون انتظار در تمام شهرهای استان، زمینه صدور کارت واکسن برای بهره مندی از همه خدمات در اماکن تجمعی و هم چنین برای استفاده از بلیط هواپیما، قطار، اتوبوس بر اساس ارائه کارت واکسن در استان طبق برنامه وزارتی فراهم شده است.

هاشمی یادآور شد: در این میان واکسیناسیون به تنهایی موجب کنترل بیماری نخواهد شد بلکه همچنان نیازمند پایبندی مردم به شیوه نامه های بهداشتی است.

 از ابتدای آغاز طرح ملی واکسیناسیون، تاکنون ۸۰۰ هزار دُز واکسن کرونا در خراسان شمالی دریافت و ۷۴۰ هزار دُز تزریق شده است.

براساس آخرین فهرست رنگ‌بندی کرونایی شهرها که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد، شهرستان‌های بجنورد، شیروان و اسفراین در وضعیت نارنجی (پرخطر)،  مانه و سملقان، فاروج، گرمه و جاجرم زرد و شهرستان رازوجرگلان نیز در وضعیت آبی قرار گرفته است.

وضعیت سرپل‌ذهاب از نظر ابتلا به کرونا همچنان قرمز است

 معاون شبکه بهداشت و درمان سرپل‌ذهاب گفت: وضعیت این شهرستان از نظر ابتلا به کرونا قرمز است و نیاز ایت مردم همچنان دستورالعمل‌ها را رعایت کنند و به اصول و موازین بهداشتی پایبند باشند.

دکتر محسن مرادی روز دوشنبه افزود: هر چند تعداد بیماران مبتلا به ویروس کرونا بستری در بیمارستان نسبت به روزهای گذشته اندکی کاهش یافته اما همچنان کاهش قابل ملاحظه که انتظار داریم هنوز اتفاق نیفتاده است.

وی اظهار کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک و فاصله اجتماعی و عدم حضور در اجتماعات در شهرستان سرپل‌ذهاب وضعیت قابل قبولی ندارد و همچنان از همشهریان خواهش می‌کنیم که رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

معاون شبکه بهداشت و درمان سرپل ذهاب گفت: تعداد مراسم شادی و عروسی در روزهای بعد از ماه صفر افزایش پیدا کرده که نیاز است مردم از تجمعات خودداری کنند و اگر مجبور به حضور در تجمعات شدند حتما ماسک بزنند و از فاصله فیزیکی با سایر افرادر را جدی بگیرند.

مرادی ادامه داد: افراد در صورت ابتلا به بیماری کووید ۱۹ و یا داشتن هر گونه علایم سرما خوردگی تا بهبودی کامل در منزل قرنطینه شوند.

وی تاکید کرد: در واقع ما چشم امیدمان به واکسیناسیون هست که با تمام قوا در حال انجام است و ظرف یک ماه اخیر استقبال مردم از واکسیناسیون بهتر شده اما درخواست می‌کنیم افرادی که هنوز واکسن نزده‌اند تا پایان همین هفته نسبت به تزریق واکسن کرونا اقدام کنند.

مرادی یادآور شد: جمعیت دانش آموزی این شهرستان هر چه سریعتر واکسینه شوند زیرا که موج ششم کرونا با نوع ویروس لامبدا در کمین است.

وی گفت: فردا برای واکسن زدن دیر است و همین امروز همهی افرادی که واکسن تزریق نکردند برای تزریق واکسن به مراکز مراجعه کنند و محدودیت سنی برای واکسیناسیون نداریم.

مرادی اضافه کرد: همه افراد بالای ۱۲ سال می‌توانند واکسن بزنند از این رو از جمعیت دانش‌آموزی و از پدر و مادرها درخواست می کنیم همین امروز برای واکسیناسیون خود و فرزندانشان اقدام کنند.

معاون شبکه بهداشت و درمان سرپل ذهاب افزود: به جمعیت مادران باردار هشدار می‌دهیم که هر چه سریعتر برای تزریبق واکسن اقدام کنند و افرادی که دُز اول را دریافت کرده اند نیز با توجه به فاصله زمانی که به آن ها گفته شده و در کارت واکسیناسیون قید شده برای دُزدوم  مراجعه کنند و تزریق دُز دوم را به تاخیر نیندازند.

او ادامه داد: موج ششم کرونا از نوع لامبداد در راه است و با توجه به اینکه ما هنوز در موج پنجم با وضعیت قرمز هستیم نیاز است همه همشهریان برای واکسیناسیون اقدام کنند چون مطمئن ترین راه برای پیشگیری از بیماری واکسن است و در کنار واکسن رعایت پروتکل‌ها، ماسک زدن و فاصله از افراد لازم و اجباری و الزامی است.

سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه بیش از ۹۰ هزار جمعیت دارد.

مرگ پنج نفر و بستری شدن ۹۵ بیمار کووید۱۹ در البرز

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که پنج بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در استان جان باختند و ۹۵ بیمار دیگر به تخت های بستری انتقال یافتند.

دکتر شهرام صیادی روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: اکنون ۶۱۵ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

وی بیان داشت:  ۷۴ هزار و ۷۷۸ بیمار کووید۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در البرز بستری شده اند که ۶۷ هزارو ۹۳۷ نفر آنان بهبود یافته اند.

صیادی افزود: با مرگ پنج بیمار کووید ۱۹ شمار کل جانباختگان این بیماری در البرز به ۶ هزارو۲۲۴ نفر رسیده است.

اکنون ۲ شهرستان تابعه البرز نارنجی ، چهارشهرستان زرد و یک شهرستان آبی کرونایی است.

تزریق واکسن ، استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده و رعایت فاصله اجتماعی مهمترین توصیه ها برای مهار کرونا است.

کرونا چهار خانواده دیگر را در استان همدان داغدار کرد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت چهاربیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در استان از ابتدای اپیدمی ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۹۶۸ مورد رسیده است.

دکتر «محمد طاهری» روز دوشنبه افزود: همچنین با شناسایی ۳۷۹ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۲۹ هزار و ۳۱۰ و بیماران سرپایی مثبت به ۹۲ هزار و ۶۹۹ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۹۱۵ نفر بود که ۱۲۵ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

طاهری افزود: ۲۰ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۳۷ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری (از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد یک هزار و ۵۳۳ و بهار یک هزار و ۴۶۵، تویسرکان یک هزار و ۴۸۱، رزن یک هزار و ۱۶۰، درگزین ۳۸۹، فامنین ۳۹۴ و کبودراهنگ یک هزار و ۴۴۱ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون پنج هزار و ۵۰۳ نفر در ملایر، سه هزار و ۸۶۳ نفر در نهاوند و ۱۱ هزار و ۴۵۳ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از ۱۰ شهرستان تابعه استان همدان، شهرستان های همدان، نهاوند، اسدآباد ، رزن و درگزین در وضعیت نارنجی و پنج شهرستان مابقی در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

۳۳۰ بیمار مبتلا به کرونا در منطقه کاشان بستری هستند

معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: ۳۳۰ بیمار مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۲۵۷ بیمار در کاشان و ۷۳ نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

مهدی دلاوری روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: شمار آزمایش مثبت کرونا از آغاز شیوع این ویروس (اسفند ۹۸) تاکنون در این منطقه با ثبت ۱۴۷ مورد جدید به ۵۱ هزار و ۶۴۱ رسید.

وی اظهار داشت: ۲۶۹ هزار و ۸۱۷ نفر از ابتدا شیوع کرونا  تاکنون به مرکزهای بستری و سرپایی تشخیصی و درمانی کاشان و آران و بیدگل مراجعه کرده‌اند و ۱۷ هزار و ۴۹۸ بیمار حاد تنفسی نیز از بیمارستان‌های این شهرستان‌ها مرخص شده‌اند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به بستری موقت ۸۵ بیمار در مرکزهای درمانی این منطقه، ادامه داد:  یک مرد ۹۰ و یک زن ۸۸ ساله بیمار مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی کاشان طی ۲۴ ساعت گذشته فوت کردند.

 وی اضافه کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۶ بیمار جدید به صورت موقت در مرکزهای درمانی شهرستان کاشان بستری شده‌اند.

دلاوری شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۳۵  نفر اعلام و اضافه کرد: ۲۹ نفر از بیماران در کاشان و ۶ نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

به گفته وی، در ۲۴ ساعت گذشته ۴۲ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۲۹ بیمار با سن ۳۷ تا ۸۵ سال در مرکزهای درمانی کاشان و ۱۳ نفر با سن ۲۸ تا ۶۸ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به مراجعه ۳۴۱ نفر به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در ۲۴ ساعت گذشته گفت: ۶ هزار و ۱۷۸ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) دانشگاه است.

تزریق ۴۰۸ هزار و ۴۹۱ دُز واکسن کرونا

وی با اشاره به تزریق ۴۰۸ هزار و ۴۹۱ دُز واکسن کرونا  از ابتدای طرح ملی واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل گفت: ۲۶۸ هزار  و ۸۷۵ دز از این تعداد مربوط به نوبت نخست و ۱۳۹ هزار و ۶۱۶ دز مربوط به نوبت دوم بوده است.

وضعیت کرونایی کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی به ترتیب نارنجی و زرد است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

 

۱۴۷ سیستان و بلوچستانی دیگر به کرونا مبتلا شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۱۴۷ مورد جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۲۶هزار و ۴۰۲ نفر رسید.

دکتر سید محمد هاشمی‌شهری روز دوشنبه اظهار داشت: با فوت یک نفر دیگر در شبانه‌روز گذشته شمار درگذشتگان ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۵۶۰ نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه هم‌اینک ۱۷۳ بیمار حاد تنفسی و ۵۶ فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: از مردم عزیز درخواست می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس براساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان‌ تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات موردنیاز بیماران کرونایی در سیستان و بلوچستان وجود ندارد: براساس مطالعات انجام شده واکسیناسیون عمومی از شمار مبتلایان، بستری و فوت‌شدگان ناشی از کرونا به شدت کاسته و این روند کاهشی موارد ابتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان نیز ارتباط مستقیمی با انجام واکسیناسیون داشته است.

 

کرونا سه قربانی در یزد گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به افزایش مبتلایان به کرونا در استان گفت: در شبانه روز گذشته سه نفر جان خود بر اثر ابتلا به این ویروس از دست دادند.

سید ابراهیم سلمانی افزود: از ۹۱۳ نمونه گرفته شده از بیماران افراد مشکوک به کرونا در شبانه روز گذشته، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی سازمان جهانی بهداشت ،۳۵۶ بیمار مبتلای قطعی به کووید ۱۹ در استان شناسایی شده اند.

 وی ادامه داد: از این تعداد، ۳۶ نفر در بیمارستان های استان بستری شدند و ۳۲۰ نفر هم در منزل دوران نقاهت خود را طی می کنند.

سلمانی تصریح کرد: در حال حاضر   ۴۰۵ فرد مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد  ۸۱ نفر در بخش مراقبت های ویژه خدمات درمانی دریافت می کنند.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان جهانی بهداشت در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌ گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد ،این ویروس با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطره های تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. 

حدود ۸۰ درصد افراد مبتلا بدون نیاز به درمان خاصی از این بیماری بهبود می‌یابند، برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که ویروس کرونا حتی از افرادی که هیچ علایمی ندارند قابل انتقال است و میزان انتقال از این طریق هنوز مشخص نیست که تحقیقات در این زمینه جریان دارد. 

بستری‌های روزانه کرونا در آذربایجان‌غربی؛ کمترین رقم در ۱۱ هفته اخیر

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: بستری شدگان روزانه سندرم حاد تنفسی در استان طی ۲۴ ساعت گذشته به ۲۱۰ نفر رسید که کمترین رقم طی ۱۱ هفته اخیر بوده است.

جواد آقازاده روز دوشنبه افزود: در این مدت تعداد بستری شدگان روزانه کرونا در آذربایجان غربی به نزدیکی های ۴۶۰ نفر هم رسیده بود ولی طی روزهای اخیر، کاهش خوبی داشته است.

وی اضافه کرد: با اضافه شدن ۲۱۰ بیمار مبتلا یا مشکوک به کرونای بستری شده طی ۲۴ ساعت گذشته، کل بستری شدگان سندرم حاد تنفسی در آذربایجان غربی به هزار و ۳۷۶ نفر رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی ادامه داد: از این تعداد، ۲۷۴ نفر در بخش های مراقبت های ویژه مراکز درمانی بستری بوده و ۳۸ نفر با استفاده از ونتیلاتور قادر به تنفس هستند.

آقازاده اظهار کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته ۸۰۶ نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده اند که از این تعداد حدود ۲۶ درصد مجبور به بستری در مراکز درمانی شدند.

وی گفت: همچنین متاسفانه در این مدت ۲۲ نفر در آذربایجان غربی از جمله هشت نفر در ارومیه و سه نفر در هریک از شهرستان های بوکان، مهاباد و میاندوآب بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند که با اضافه شدن این تعداد، کل فوتی های ناشی از کرونا در استان به ۶ هزار و ۶۵۸ نفر رسید.

تاکنون ۲۹۴ هزار نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده و ۲.۳ درصد از این تعداد، جان خود را از دست داده اند.

موج ششم کرونا اوایل آبان به مازندران می‌رسد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: بر اساس پیش بینی‌ها ، شروع موج ششم کرونا در مازندران به دلیل کاهش شدید رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و بی‌توجهی ۵۰ درصد گروه سنی ۲۰ تا ۴۰ سال به دریافت واکسن از اوایل آبان دور از انتظار نیست.

دکتر قاسم اویس روز دوشنبه افزود: در اوایل مهر سال جاری پیش‌بینی کرده بودیم که در صورت تدوام رعایت نشدن دستورالعمل‌های بهداشتی و همچنین افزیش مسافرت‌های غیرضروری و بی رغبتی گروه های مختلف سنی نسبت به دریافت واکسن کرونا، موج ششم کرونا در مازندران در دومین ماه  پاییز محتمل خواهد بود و اکنون شاهدیم که رعایت دستورالعمل های بهداشتی در روزهای گذشته در مازندران به کمترین حدممکن از زمان شیوع کرونا یعنی کمتر از ۳۵ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین حدود ۵۰ درصد از گروه سنی ۲۰ تا ۴۰ سال که ۲۵ درصد کل جمعیت استان مازندران را شامل می شود، همچنان اعتقادی به دریافت واکسن ندارند و این بی توجهی سبب می شود تا استان درگیر موج ششم شود.

اویس با درخاست از شهروندان مازندرانی برای دریافت واکسن کرونا و همچنین رعایت دستورالعمل های بهداشتی ، هشدار داد : در صورت ادامه بی اعتنایی های کنونی نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی و واکسن گریزی ، متاسفانه باید منتظر فاجعه ای باشیم که نتیجه آن تا پایان آذر ماه از دست رفتن جان صدها تن دیگر از هم استانی‌ها خواهد بود.

وی اضافه کرد : اجرای طرح محدودیت‌های هوشمند یکی از اقدامات موثر و الزام‌آور برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است که امیدواریم ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا برای تسریع در اجرای این طرح در تمام نقاط کشور دستورالعمل های را مصوب و ابلاغ کند تا هر چه زودتر در استان ها اجرایی شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام این که از گروه هدف ۲ میلیون و ۳۹۰ هزار نفری استان تاکنون ۸۳.۸ درصد دُز اول و ۴۰.۴ درصد هم دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کردند ، اظهار داشت : دُز سوم واکسن کرونا هم به یک‌هزار و ۲۰۰ نفر از کادر درمان استان تزریق شده است و در این مرحله قرار است ۶ هزار نفر از کادر درمان در سراسر مازندران دُز سوم واکسن کرونا را در روزهای آینده دریافت کنند.

وی افزود: مشکلی در تامین واکسن در استان مازندران ندارد و هر۲ روز یک بار حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار دُز واکسن وارد استان می شود.

بر اساس اعلام دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل در شبانه روز گذشته تعداد فوتی‌های کرونایی استان صفر شد. همچنین مجموع بستری‌های کرونایی استان با ۹۶ بیمار جدید به ۳۹۰ نفر رسید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.