در زمان حاضر شمار شهرهای قرمز و نارنجی کرونایی هم کاهش یافته است و واکسیناسیون گروه‌های مختلف سنی و هدف با سرعت و جدیت ادامه دارد اما نباید به بهانه تزریق واکسن رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری را فراموش کرد. طبق گزارش وزارت بهداشت در روز سه شنبه 20 مهر 1400، ۷ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۰۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۴۸ شهر در وضعیت زرد و ۸۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ افزایش دوباره روزانه تعداد مبتلایان و قربانیان کرونا کشور در دو سه روز اخیر را می‌توان نتیجه بی‌توجهی و عادی انگاری عده‌ای از مردم به شیوه نامه‌های بهداشتی و انجام سفرهای غیر ضرور دانست، رفتارهایی که در صورت تداوم ممکن است به ایجاد دوباره موج ششم این بیماری بیانجامد.

شیوع کرونا در کشور با سرعت بخشی به جریان واکسیناسیون در روزهای گذشته تا حدی نزولی شده بود اما افزایش آمار جانباختگان در یکی دو روز اخیر این هشدار را می دهد که خطر همچنان در کمین است و نباید از موج ششم که به احتمال با سرمای هوا همراه است، غافل شد.

در زمان حاضر شمار شهرهای قرمز و نارنجی کرونایی هم کاهش یافته است و  واکسیناسیون گروه‌های مختلف سنی و هدف با سرعت و جدیت ادامه دارد اما نباید به بهانه تزریق واکسن رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری را فراموش کرد.

یک متخصص بیماری‌های عفونی هم در این زمینه گفت که در برخی از جمله افراد مسن یا دارای نقص ایمنی ممکن است واکسن ایمنی لازم را ایجاد نکند.

محسن ابراهیم‌زاده با تأکید براینکه تنها به تزریق واکسن نباید اطمینان کرد، اظهار داشت: واکسن زمانی می‌تواند تأثیربخش باشد که واکسیناسیون جمعی اتفاق بیفتد رسیدن به این نقطه هم زمان‌بر است و در این راه همچنان باید مراقب باشیم، چون هنوز ما با مواردی مواجه هستیم که با وجود تزریق دو دوز واکسن همچنان بیمار شدند.

هم اکنون هفت شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۰۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۴۸ شهر در وضعیت زرد و ۸۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

 وضعیت واکسیناسیون و روند آن 

براساس مطالعات انجام شده واکسیناسیون عمومی در طی ماه های اخیر از شمار مبتلایان، بستری و فوت‌شدگان ناشی از کرونا به شدت کاسته است که  ادامه این روند می‌تواند به کاهشی شدن هرچه بیشتر این آمار کمک کند.

به گفته معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران با ورود شصت و پنجمین محموله وارداتی واکسن کرونا، میزان ورود این دارو به ۹۲ میلیون و ۸۴۸ هزار و ۶۰۶ دُز رسید.

مهرداد جمالی ارونقی با بیان اینکه تاکنون تمام محموله‌های وارداتی به صورت حمل یک‌سره تحویل نمایندگان وزارت بهداشت شده است، خاطرنشان‌کرد: از بهمن‌ماه ۹۹ که واردات واکسن کرونا آغاز شده است تا ۲۰ مهرماه سال جاری ۸۱ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۳۹۶ دُز سینوفارم چین در ۳۸ محموله به کشور وارد شده است و تا پایان هفته نیز ۶ میلیون دُز دیگر از این نوع دارو تحویل داده می شود.

در ادامه تزریق واکسن به جامعه هدف و  سرعت بخشی به این جریان ، ۶۶ درصد از اتباع بیگانه دلیجان در خمین واکسن دریافت کردند که رئیس مرکز بهداشت شهرستان دلیجان در این خصوص گفت :چهار هزار نفر معادل ۶۶ درصد از مجموع جمعیت اتباع افغان این شهرستان دُز نخست واکسن کرونا را دریافت کردند.

دکتر مرتضی اسحاقی اظهار داشت: اتباع کشور افغانستان که به‌ صورت مجاز در این شهرستان سکونت دارند، می‌توانند پس از دریافت کد خانوار از مراکز بهداشتی مربوطه برای تزریق واکسن به مرکز تجمیع واکسیناسیون تزکیه در دلیجان مراجعه کنند.

 فرماندار ماکو هم با اشاره به این‌که با تلاش مسوولان هیچ مشکلی در تامین واکسن کرونا نداریم، گفت: تاکنون در این شهرستان ۷۳ درصد شهروندان دُز اول و ۲۴ درصد هم دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

علی محمدی ایروانلو اظهار داشت: در حال حاضر واکسیناسیون در ۴۶ خانه بهداشت، مرکز جامع خدمات سلامت و پایگاههای تجمیعی انجام می شود.

کاهش ۵۰ درصدی شمار مبتلایان به کرونا بر اثر سرعت بخشی به واکسیناسیون خبر دیگری از ادامه روند تزریق واکسن در استان آذربایجان شرقی است .

 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی افزود:تاکنون ۷۶ درصد افراد بالای ۱۸ سال در آذربایجان شرقی علیه کرونا واکسینه شده اند و تعداد افرادی که هر ۲ دُز واکسن را دریافت کرده اند، ۳۱ درصد است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل هم اعلام کرد: از ۲۲ بهمن سال گذشته تاکنون یک میلیون و ۷۶ هزار و ۵۲۱ دُز واکسن کرونا برای گروه‌های هدف در استان اردبیل استان تزریق شده است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده افزود: تاکنون ۷۵۶ هزار و ۱۸ دُز واکسن نوبت اول و ۳۲۰ هزار و ۵۰۳ دُز واکسن نوبت دوم در استان اردبیل تزریق شده است.

وی با اشاره به تداوم فرایند واکسیناسیون کرونا در استان اردبیل و افزایش سرعت واکسیناسیون در این استان با اختصاص محموله‌های پرتعداد واکسن کرونا به استان افزود: امیدواریم با ادامه همین روند، تا آخر همین ماه، تمام گروه‌های سنی و بسیاری از گروه‌های شغلی واکسینه شوند.

بنا بر اعلام  رییس مرکز بهداشت خوزستان ، تاکنون حدود ۶۹ درصد جمعیت شهری و ۴۶ درصد جمعیت روستایی خوزستان حداقل یک دُز واکسن را دریافت کردند.

 دکتر محمد علوی با اعلام اینکه ظرفیت آن را داریم که تا روزی ۱۰۰ هزار دُز واکسن را در استان تزریق کنیم از مردم درخواست می‌شود زمان دریافت واکسن را به عقب موکول نکنند.

در سرپل ذهاب هم ۶۵ درصد جمعیت هدف بالای ١٢ سال  واکسینه شدند که این مطلب را معاون شبکه بهداشت و درمان سرپل‌ذهاب اعلام کرد و اظهار داشت: این درصد جمعیت هدف بالای ١٢ سال در این شهرستان است که با دریافت دُز اول و دوم واکسن علیه ویروس کرونا واکسینه شدند.

دکتر محسن مرادی با قرمز اعلام کردن وضعیت کرونایی استان افزود: با توجه به خطر کرونا، دُز سوم واکسن برای کادر بهداشت و درمان این شهرستان آغاز شده است.

وی همچنین اظهار داشت: با هماهنگی های انجام شده واکسیناسیون دانش آموزان شهرستان آغاز شده و تاکنون بیش از سه هزار و ۲۰۰ نفر و حدود ۴۵ درصد دُز اول واکسن را دریافت کرده‌اند.

در قشم و بنا بر اظهارات مدیر شبکه بهداشت و درمان این جزیره تا امروز بیش از ۱۴۰ هزار و ۶۹۷ دُز واکسن در این شهرستان تزریق شده است که از این تعداد ۱۰۱ هزار و ۷۶۱ نفر دُز اول واکسن را دریافت کرده‌اند.

حمیدرضا بهزادی افزود: بیش از ۸۳ درصد مردم قشم، دُز اول واکسن خود را دریافت کرده‌اند که پس از تزریق دُز دوم، ایمنی مردم قشم به سطح قابل قبولی می‌رسد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی هم گفت: ارومیه، تکاب و خوی، سه شهرستان پیشتاز استان در واکسیناسیون علیه بیماری کووید ۱۹ به شمار می روند به طوری که در ارومیه، میزان تزریق واکسن به بیش از ۸۳ درصد رسیده است.

دکتر جواد آقازاده  افزود: در ارومیه تا ۱۷ مهر امسال، ۸۳.۱ درصد، تکاب نزدیک به ۷۶ درصد و در خوی نیز ۷۵ درصد واجدان شرایط، واکسن کرونا تزریق کرده اند.

مدیر گروه بیماری های مرکز بهداشت گیلان گفت: ٨١ درصد از جمعیت هدف این استان دُز اول واکسن کرونا را دریافت کردند.

دکتر حسن رخ شاد ر اظهار داشت: دُز اول واکسن کرونا تاکنون به یک میلیون و ٧٣٠ هزار نفر از جمعیت ١٢ سال به بالای استان گیلان تزریق شده است.

وی با بیان اینکه پوشش کلی واکسیناسیون شامل دریافت هر ٢ دُز واکسن نیز در گیلان به بیش از ٣٢ درصد رسید افزود: تاکنون ۶۹۸ هزار نقر در این استان هر ٢ دُز واکسن کرونا را دریافت کردند.

تهران/ جانشین شهردار پایتخت در ستاد مدیریت بحران کرونای شهرداری با اشاره به اجرای پویش واکسیناسیون با شعار «تهران دوباره جان می گیرد»، گفت: تاکنون ۲۰ هزار نفر از افراد آسیب‌پذیر این کلانشهر از جمله کارگران فصلی، اتباع خارجی و معتادان کمپ‌ها بر علیه ویروس کرونا واکسینه شدند.

علی نصیری اظهار داشت: معتادان پاتوق‌ها، کودکان کار و خانواده آنان، کارتن خواب‌ها و حاشیه نشین‌ها از دیگر اقشار زیر پوشش این طرح هستند که شناسایی و توسط نیروهای واحدهای سیار واکسینه شدند و این طرح ادامه می یابد.

اصفهان / دبیر پروژه مهر تحصیلی اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان هم از واکسیناسیون نیمی از دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال دوره متوسطه اول و دوم در استان خبر داد.

محمدرضا ناظم‌زاده  با اشاره به جمعیت دانش‌آموزی بالای ۱۲ سال در استان افزود: بیش از ۳۰۰ هزار دانش‌آموز در ۲ دوره آموزش متوسطه اول و دوم در استان در جمعیت هدف برای دریافت واکسن قرار دارند که تاکنون  ۵۰ درصد از آنها برای دریافت واکسن مراجعه کرده‌اند.

خراسان شمالی / رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی نیز از آغاز مرحله سوم واکسیناسیون گروه‌های هدف در بخش‌های درمانی این استان در برابر کرونا خبر داد.

دکتر سیداحمد هاشمی اظهار داشت: هم اینک تمامی گروه‌های هدف فعال در بخش‌های درمانی استان که از دومین دُز واکسن تزریقی آنها ۶ ماه گذشته است، می توانند با مراجعه به مراکز تجمیعی واکسیناسیون دُز سوم واکسن را تزریق کنند.

بر اساس آمار اعلامی وزارت بهداشت  تا کنون ۴۶ میلیون و ۲۵۰ هزار و ۵۰۱ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۲۰ میلیون و ۷۷۸ هزار و ۸۸۰ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۶۷ میلیون و ۲۹ هزار و ۳۸۱ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته، یک میلیون و ۳۶۱ هزار و ۹۱۴ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شد.

در استانها چه خبر؟

یاسوج/ فوت یک بیمار در ۲۴ ساعت گذشته/بهبود ۷۴هزار و ۲۳۷بیمار کرونایی از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون 

مشهد/ بستری ۸۰ درصد از بیماران بدحال کرونایی خراسان رضوی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های مشهد /۲۱  شهرستان در وضعیت زرد / ۲ شهرستان نارنجی و ۹ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

اردبیل/ آغاز روند نزولی شیوع بیماری کووید.۱۹ در استان / کاهش شمار بستری های روزانه مبتلایان کرونا در این استان به ۲۵ نفر /صفر شدن شمار جانباختگان برای سومین بار در سه ماه اخیر /استان در وضعیت زرد/

آذربایجان‌غربی / وضعیت خطرناک استان به لحاظ شیوع / بستری یک هزار و ۵۵۰ نفر /فوت ۱۸ بیمار در ۲۴ ساعت گذشته در ارومیه، میاندوآب و خوی /تزریق ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دُز واکسن 

خراسان رضوی / پیش‌بینی نیاز دارویی خراسان رضوی برای موج ششم کرونا / کسب آمادگی لازم برای مقابله/ پیش بینی  موجودی اقلام دارویی در داروخانه‌های بیمارستانی را برای مدت ۲ ماه / تاکید بر تهیه و ذخیره سازی ۲۰ قلم داروی مورد نیاز برای بیماران کرونایی 

زنجان/ بستری ۳۱۶ بیمار مثبت کرونایی در بیمارستان‌های زنجان / یک مورد فوتی کرونایی 

کاشان/ فوت پنج نفر بیمار دیگر مبتلا به کرونا / ثبت ۱۸۷ مورد جدید ابتلا/ بستری  ۳۴۳ بیمار حاد تنفسی مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی

هشدارها و توصیه ها 

رییس اداره امورتربیتی، مشاوره و مراقبت در برابرآسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش البرز تاکید کرد که سلامت روانی دانش آموزان در دوران کرونا از سوی فرهنگیان بویژه مشاوران مدارس و والدین مورد توجه قرارگیرد.

علی رحمانی در نشست با کارشناسان و کارشناس مسئولان آموزش و پرورش استان البرز با محوریت هفته سلامت روان اظهارداشت: کرونا بیشترین آسیب را به حوزه سلامت روانی اجتماعی در جامعه وارد کرد اما با طولانی شدن پاندمی می بایست بطور جهادی وار میدان خدمت به جامعه هدف در راستای ارتقاء سلامت روانی دانش آموزان شد.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد کرونا خوزستان هم گفت: اگرچه روند شیوع کرونا در استان خوزستان کاهشی شده اما افزایش عادی انگاری ها خطر شیوع موج جدید کرونا را افزایش می دهد.

ولی الله حیاتی در نشست قرارگاه عملیاتی ستاد کرونا خوزستان  با بیان اینکه تزریق یک دُز واکسن به تنهایی کافی نیست افزود: اگرچه اکنون شرایط نرمال است اما چنانچه پروتکل های بهداشتی رعایت نشود و استقبال مردم از واکسن چشمگیر نباشد بار دیگر در استان خوزستان با چالش جدی مواجه می‌شویم.

وی با اعلام اینکه واکسن به میزان کافی در استان وجود دارد از  مردم خواست تا واکسن خود را به موقع تزریق کنند.

 مسوول گروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم  با اشاره به مجازی و غیر حضوری بودن کلاس های درس در دوران کرونا افزود: همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ تهدیدی برای سلامت جسمی و روانی است و اثرهای روانی مانند اضطراب، افسردگی و وسواس بهمراه دارد.

ناهید گرامیان در خصوص بازتاب اخبار کرونا، یادآورد شد: به جای تکیه صرف بر تبعات منفی کرونا  و ذکر اخبار آن، به سمت هدایت اخبار امیدوارکننده برای آینده بعد از کرونا باشیم و به کودکان و نوجوانان اطلاعات لازم درباره روش های پیشگیری از بیماری کووید-۱۹ را متناسب با سن آنها ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه ممکن است هریک از افراد در دوره ای از زندگی خود نیازمند دریافت خدمات سلامت روان باشند، اضافه کرد: اختلالات روانپزشکی نیز مانند بیماری های جسمی نیاز به شناخت زودهنگام و مداخله مناسب دارند بنابراین در صورت احساس مشکلات روانی باید هرچه زودتر بمنظور دریافت خدمات مناسب از متخصصان مربوطه اقدام کرد.

آخرین آمار وزارت بهداشت / ۲۱۳ نفر دیگر قربانی کرونا

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۲۱۳ بیمار کووید۱۹ در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند و در همین بازه شمار واکسن های تزریقی از ۶۷ میلیون دُز عبور کرد.

از دیروز(دوشنبه) تا امروز(سه شنبه) ۲۰ مهر ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۳۹۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۸۶۹ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به پنج میلیون و ۷۲۹ هزار و ۷۸۵ نفر رسید.

طی ۲۴ ساعت گذشته، ۲۱۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۳ هزار و ۸۱ نفر رسید.

پنجمیلیون ۲۴۹ هزار و ۹۵۶ نفر از بیماران نیز بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

همچنین پنج هزار و ۱۲۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

رکورد تلفات روزانه کرونا در این مدت چندین بار شکسته شد و روز دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین شمار تلفات از ابتدای شیوع کرونا(اسفند ۹۸) در کشور رسید.        

 

کرونا جان ۶ بیمار دیگر خراسان شمالی را گرفت

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی گفت: در شبانه روز گذشته ۶ بیمار دیگر کرونایی در استان جان باختند و ۵۰ مبتلای جدید نیز بستری شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، دکتر سید احمد هاشمی روز سه شنبه اظهار داشت: اکنون ۲۰۱ بیمار با علایم بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند.

وی با بیان اینکه تاکنون حدود ۷۰ درصد از جمعیت هدف در خراسان شمالی واکسینه شدند، گفت: با توجه به توزیع گسترده واکسن، دسترسی آسان و بدون انتظار در تمام شهرهای استان، زمینه صدور کارت واکسن برای بهره مندی از همه خدمات در اماکن تجمعی و هم چنین برای استفاده از بلیط هواپیما، قطار، اتوبوس بر اساس ارائه کارت واکسن در استان طبق برنامه وزارتی فراهم شده است.

هاشمی یادآور شد: در این میان واکسیناسیون به تنهایی موجب کنترل بیماری نخواهد شد بلکه همچنان نیازمند پایبندی مردم به شیوه نامه های بهداشتی است.

 از ابتدای آغاز طرح ملی واکسیناسیون، تاکنون ۷۲۰ هزار دُز واکسن کرونا در خراسان شمالی دریافت و حدود ۶۰۰ هزار دُز تزریق شده است.

براساس آخرین فهرست رنگ‌بندی کرونایی شهرها که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد، شهرستان‌های بجنورد، شیروان، اسفراین و مانه و سملقان در وضعیت نارنجی (پرخطر)،  فاروج، گرمه و جاجرم زرد و شهرستان رازوجرگلان نیز در وضعیت آبی قرار گرفته است.

شش بیمار کرونایی درقم جان باختند

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به بیستم مهرماه ۱۴۰۰، شش بیمار ابتلا به ویروس کرونا در این استان جان خود را از دست دادند.

محمدرضا قدیر در گفت وگویی اظهار داشت: دراین مدت ۴۵ نفر با علائم کرونا در مراکز درمانی قم پذیرش که ۴۲ نفر بستری شدند. 

وی اظهار داشت: درحال حاضر ۳۱۴ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی قم بستری هستند و ۸۸ نفر نیز ترخیص شدند.

قدیر بیان کرد: همچنین ۷۴۵تست تشخیص کرونا از شهروندان گرفته شده که ۲۱۴ مورد مثبت بوده است.

وی گفت:  در حال حاضر  ۹۲ نفرشان از بیماران کرونایی بدحال می‌باشند.

وی گفت: تاکنون ۸۸۷ هزار و ۴۸۷دُز واکسن کرونا به شهروندان قمی تزریق شده است.

وضعیت کرونایی قم که از ۲۳ تیرماه امسال در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفته بود، براساس رنگ‌بندی اپلیکیشن ماسک، از بیستم شهریورماه جاری وارد مناطق پرخطر و نارنجی کرونایی شده ‌است.

شمار بیماران بستری کرونا در فارس دوباره افزایش یافت

کرونا چون آتش زیر خاگستر همچنان در فضای آمیخته با بیم و امید در کمین شهروندانی است که با عادی انگاری و سهل انگاری ، شیوه نامه های بهداشتی را رعایت نمی کنند ، آمارهای موجود بیانگر زبانه کشیدن دوباره این آتش زیر خاکستر در استان فارس و افزایش بیماران مبتلا است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز روز سه شنبه در  در نشست امروز ستاد مدیریت کرونا در دانشگاه از افزایش موارد بستری بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان های فارس طی چند روز گذشته خبر داد.

دکتر «مهرزاد لطفی» در چهارصد و بیست و سومین نشست دانشگاهی مدیریت کرونا با اعلام اینکه ورودی بیمارستان های فارس روزانه به حدود ۳۰۰ نفر رسیده است، گفت: آمار موارد بستری هفتگی بیماران کرونا در فارس روند افزایشی دارد و تعداد موارد بستری روزانه این بیماران نیز در چند روز گذشته افزایش داشته است که نشان دهنده کاهش رعایت شیوه نامه های بهداشتی است.

وی هرگونه سهل انگاری و بی توجهی نسبت به ضرورت رعایت دستورالعمل های بهداشتی مقابله با کرونا را زمینه ساز گردش گسترده ویروس در سطح جامعه دانست و افزود: مقابله با کرونا نیازمند همکاری و مشارکت تمام اقشار جامعه و نهادها و سازمان هاست و با همت و همکاری همگانی است که می توان به ثمربخش بودن تلاش و مجاهدت مدافعان سلامت در راستای مقابله با این اپیدمی، کمک کرد.  

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه با بررسی دیگر آمارهای موجود، میزان مراجعه بیماران و موارد مشکوک ابتلا به کرونا  به مراکز شانزده ساعته استان را نیز همچنان بالا خواند و اضافه کرد: بالا بودن این آمار می تواند به منزله هشداری جدی در استان باشد.

دکتر لطفی در ادامه این نشست، با بیان اینکه روزانه بیش از ۱۰۰ هزار دز واکسن کرونا در استان به مراجعان پایگاه ها و مراکز واکسیناسیون استان تزریق می شود، گفت: مجموعه سلامت استان با تمام توان برای افزایش ایمنی و سلامت مردم در تلاش است و برنامه واکسیناسیون عمومی علیه کرونا  تا رسیدن به ایمنی ۱۰۰ درصدی و واکسینه شدن تمام جمعیت استان، ادامه دارد.

او با تاکید بر اینکه در کنار واکسیناسیون، رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی اولویت نخست مقابله با کرونا به شمار می رود، از مردم استان به ویژه جوانان و نوجوانان خواست به رعایت دستورالعمل های بهداشتی، استفاده از ماسک، حفظ فاصله فیزیکی و پرهیز از حضور در اجتماعات و دورهمی های دوستانه و خانوادگی، توجه ویژه ای داشته باشند.

شناسایی ۴۵۸ هزار و ۵۷۷ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در فارس

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، هم  با بیان اینکه از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا امروز سه شنبه بیستم مهر ۱۴۰۰، ۴۵۸ هزار و ۵۷۷ بیمار کووید۱۹ در فارس شناسایی شده است، تازه ترین آمارهای کرونا در استان از ابتدای شیوع تاکنون را اعلام کرد. 

 دکتر «عبدالرسول همتی»  گفت: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، یک میلیون و ۵۷۹ هزار و ۲۴۳ تست کرونا شامل یک میلیون و ۳۷۹ هزار و ۶۳۹ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه های استان تهیه شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۴۱۳ هزار و ۳۶۰ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» تاکنون، ۱۹۹ هزار و ۶۰۴ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۴۵ هزار و ۲۱۷ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۴۵۸ هزار و ۵۷۷ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

او همچنین از بهبودی ۴۴۳ هزار و ۹۴۹ نفر از ابتدا تاکنون خبر داد که از بیمارستان ها مرخص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.

معاون بهداشت دانشگاه در ادامه با اعلام جان باختن ۹ هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون، مجموع جانباختگان ناشی از کووید۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تاکنون را ۶ هزار و ۷۸۶ نفر اعلام کرد.

دکتر همتی با بیان اینکه ۳۰۱ بیمار جدید طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های استان بستری شده اند، افزود: هم اکنون هزار و ۹۳۶ بیمار مثبت و مشکوک دارای علایم در بیمارستان های فارس بستری هستند که از این تعداد، ۱۹۵ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

او در ادامه اضافه کرد: در شبانه روز گذشته هزار و ۶۵۹ بیمار نیز به صورت سرپایی در مراکز منتخب شانزده ساعته استان تحت درمان قرار گرفته اند.

معاون بهداشت دانشگاه با بیان اینکه مجموع تزریق واکسن کرونا در فارس به چهار میلیون و ۱۵۶ هزار و ۹۵ دز رسیده است، اعلام کرد: در روز گذشته مدافعان سلامت حوزه بهداشت استان فارس ۱۱۸ هزار و ۶۰۹ دز واکسن در پایگاه های تجمیعی واکسیناسیون در شیراز و شهرستان ها، به مردم استان تزریق کرده اند و تاکنون دو میلیون و ۷۰۲ هزار و ۷۷۳ دز اول واکسن کرونا و یک میلیون و ۴۵۳ هزار و ۳۲۲ دز دوم واکسن کرونا، به جمعیت هدف در فارس تزریق شده است.

دکتر همتی اظهار امیدواری کرد، با توجه به وجود واکسن کرونا به اندازه کافی در فارس، تمام هم استانی ها به ویژه سه گروه دانش آموزان، دانشجویان و خانم های بارداری که تاکنون نسبت به تزریق واکسن اقدام نکرده اند، برای واکسینه شدن بر علیه بیماری کووید۱۹ به مراکز واکسیناسیون سطح استان، مراجعه کنند.

او افزود: واکسیناسیون به تنهایی برای مقابله با کرونا کافی نیست و کماکان باید به رعایت شیوه نامه های بهداشتی پایبند باشیم و ضمن استفاده از ماسک، از حضور در تجمعات، اماکن شلوغ و دورهمی ها خودداری کنیم تا بتوانیم به ایمنی جمعی دست پیدا کنیم و به روزی برسیم که از این بحران عبور کنیم.

پنج بیمار دیگر در کاشان قربانی کرونا شدند

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به فوت پنج نفر بیمار دیگر مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی این منطقه گفت: جان‌ باختگان شامل ۲ زن ۴۵ و ۶۸ ساله و یک مرد ۹۰ ساله در کاشان و یک مرد ۹۵ ساله و یک نفر زن ۴۲ ساله در آران و بیدگل هستند.

مریم امیدی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۱۸۷ مورد جدید به ۵۰ هزار و ۸۴۱ نفر رسید.

وی ادامه داد: اکنون ۳۴۳ بیمار حاد تنفسی مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۲۶۷ بیمار در کاشان و ۷۶ نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند؛ همچنین ۹۸ بیمار به طور موقت بستری شده‌اند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: ۱۴ بیمار جدید به صورت موقت طی ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی کاشان بستری شدند.

وی شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۴۰ نفر اعلام و اضافه کرد: ۳۳ نفر از بیماران در کاشان و هفت نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

امیدی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۹ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۱۹ بیمار با سن ۲۵ تا ۷۷ سال در مرکزهای درمانی کاشان و ۱۰ نفر با سن ۱۰ تا ۹۵ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند.

وی با اشاره به مراجعه ۲۴۱ نفر به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در ۲۴ ساعت گذشته، گفت: ۶ هزار و ۸۶ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) دانشگاه است.

به گفته وی، ۲۶۶ هزار و ۱۵۹ نفر از آغاز شیوع کرونا (اسفند ۹۸) تاکنون به مرکزهای بستری و سرپایی تشخیصی و درمانی ۲ شهرستان کاشان و آران و بیدگل مراجعه کرده‌اند و ۱۷ هزار و ۲۹۸ بیمار حاد تنفسی نیز تاکنون از بیمارستان‌های شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل مرخص شده‌اند.

تزریق ۳۷۱ هزار و ۸۷۸ دُز واکسن کرونا

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به تزریق ۳۷۱ هزار و ۸۷۸ دُز واکسن کرونا از ابتدای طرح ملی واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل اضافه کرد: ۲۵۲ هزار ۶۴۹ دز از این تعداد مربوط به نوبت نخست و ۱۱۹ هزار و ۲۲۹ دز مربوط به نوبت دوم بوده است.

وضعیت کرونایی کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی به ترتیب نارنجی و زرد است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

شمار مبتلایان جدید کرونا در سیستان و بلوچستان به ۱۶۸ نفر رسید

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۱۶۸ مورد جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۲۵هزار و ۶۱۸ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری روز سه شنبه اظهارداشت: با فوت سه نفر دیگر در شبانه‌روز گذشته شمار درگذشتگان ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۵۵۳ نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه هم‌اینک ۱۷۱ بیمار حاد تنفسی و۵۸ مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: از مردم عزیز درخواست می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس براساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان‌ تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی خاطرنشان کرد:‌ کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات موردنیاز بیماران کرونایی در سیستان و بلوچستان وجود ندارد.

هاشمی شهری بیان کرد: براساس مطالعات انجام شده واکسیناسیون عمومی از شمار مبتلایان، بستری و فوت‌شدگان ناشی از کرونا به شدت کاسته و این روند کاهشی موارد ابتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان نیز ارتباط مستقیمی با انجام واکسیناسیون داشته است

تعداد بستری‌شدگان در آذربایجان‌غربی به ۱۵۵۰ نفر رسید

رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی با اشاره به اینکه همچنان وضعیت استان در خصوص شیوع کرونا خطرناک است، گفت: بستری شدگان سندرم حاد تنفسی در استان به هزار و ۵۵۰ نفر رسیده است.

علی احمد آقاپور روز سه شنبه افزود: این آمار نسبت به یک ماه گذشته، حدود ۷۰۰ نفر کاهش یافته که امیدواریم این روند با سرعت بیشتری ادامه یابد.

وی اضافه کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته ۹۱۹ نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده و ۳۵ درصد این تعداد شامل ۳۲۵ نفر در مراکز درمانی بستری شدند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر ۳۰۲ نفر در این مراکز بستری هستند و ۶۰ نفر نیز تنها با استفاده از دستگاه ونتیلاتور تنفس می کنند.

رییس کارگروه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی ادامه داد: همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته، متاسفانه ۱۸ بیمار در استان از جمله پنج نفر در ارومیه، پنج نفر در میاندوآب و چهار نفر در خوی جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست دادند.

آقاپور گفت: با اضافه شدن این تعداد، کل فوتی های ناشی از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در استان به ۶ هزار و ۵۳۷ نفر رسیده است.

تاکنون ۲۸۸ هزار نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده و ۲.۳ درصد از این تعداد، جان خود را از دست داده اند.

همچنین تاکنون نزدیک به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دز واکسن در آذربایجان غربی تزریق شده است.

خیز آرام کرونا در مازندران برای آغاز موج ششم

نمودار آمارهای کرونایی در مازندران پس از حدود دو ماه که در شیب رو به پایین قرار گرفته بود، با متوقف شدن روند کاهشی از روز ۱۷ مهر ، حالا علائمی از افزایشی شدن و احتمال آغاز موج ششم کرونا را نشان می‌دهد.

مازندران پس از حدود دو ماه درگیری ی با کرونای هندی یا سویه دلتا که موج پنجم کووید۱۹ را در این استان به شکلی عجیب رقم زده بود، از دهه سوم مرداد در شیب کاهشی آمارهای کرونایی قرار گرفت و این روند تا ۱۷ مهر نیز ادامه داشت ، اما در روزهای ۱۸ و ۱۹ مهر آمارهایی ثبت شده که احتمال آغاز موج ششم کرونا را مطرح می‌کند ؛ احتمالی که با توجه به پایین آمدن بسیار مشهود سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مازندران، ازدیاد حضور مسافران در این استان طی دو ماه اخیر و برپایی تجمعات مختلف در برخی شهرها به دلایل گوناگون می‌تواند نزدیک به واقعیت باشد.

طبق آمارهایی که دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل منتشر کرده‌اند، تعداد مجموع بستری‌شدگان کرونایی این استان از ۵۴۶ نفر در یکم مهر به ۳۴۹ نفر در روزهای ۱۵ و ۱۶ مهر  رسید و روز ۱۷ مهر با سه نفر کاهش نسبت به دو روز ماقبل ۳۴۶ نفر شد ، اما روز یکشنبه ۱۸ مهر این آمار ۱۳ نفر افزایش یافت و به ۳۵۹ نفر رسید و روز دوشنبه ۱۹ مهر نیز با ۱۴ نفر افزایش روی عدد ۳۷۳ ایستاد.

نگاهی به مجموع بستری‌شدگان جدید هر شبانه‌روز نیز در دو روز گذشته افزایش تعداد بیماران جدید شناسایی شده را تایید می‌کند. به طوری که از ۵۳ نفر روز ۱۶ مهر و ۴۶ نفر در ۱۷ مهر به ۹۶ نفر در ۱۷ مهر و ۹۴ نفر در ۱۹ مهر افزایش یافت.

این روند برای مازندران که هم تراکم جمعیتی‌اش بالاست و هم به دلیل حضور همیشگی و پرتعداد مسافران و پایتخت‌نشینان در آن جمعیت شناور زیادی دارد می تواند هشداردهنده باشد. از سوی دیگر نیز با توجه به بازگشایی تالارها و برپایی مجالس عروسی و محافل خانوادگی و مناسبتی در صورت آغاز موجی دیگر از کرونا، سرعت انتقال ویروس در جامعه بالا خواهد بود.

خیز آرام کرونا در مازندران برای آغاز موج ششم

روند آهسته افزایش آمارها

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار می‌کند: قبلا هم پیش‌بینی کرده بودیم و اعلام شد که با توجه به شواهد موجود و رفتار جامعه نسبت به پروتکل‌های بهداشتی طی دو ماه اخیر احتمال افزایشی شدن آمارهای کرونایی از نیمه دوم مهر یا اوایل آبان در مازندران وجود دارد و ممکن است که این روند آغاز موج جدید کرونا در مازندران باشد ، اما برای اعلام دقیق و قطعی این موضوع باید چند روز دیگر منتظر بمانیم و آمارها را رصد کنیم.

دکتر قاسم اویس افزود: طی دو سه روز اخیر تعداد مراجعات و بستری‌ها در برخی نقاط مازندران افزایشی شد و شاهد افزایش آهسته آمارها هستیم. باید ببینیم که نمودار کرونایی استان در هفته آینده چه وضعیتی را نشان می‌دهد.

وی گفت: فعلا طبق آمارها و مشاهدات در مناطق غربی مازندران بیشتر از مناطق شرقی و مرکزی شاهد روند آهسته افزایش آمارهای کرونایی هستیم، اما اگر این افزایش آمارها ادامه داشته باشد باید منتظر گسترش آن در سایر نقاط استان نیز باشیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد: معمولا موج‌های جدید بیماری با سویه‌های جدید ویروس آغاز می‌شوند، بنابراین می‌توان این احتمال را هم در نظر گرفت که با ویروس‌های جهش‌یافته جدید که البته ورودشان به کشور هنوز تایید نشده، موجی جدید آغاز شود.

تاثیر واکسیناسیون در مهار موج جدید

اویس درباره احتمال درگیری شدید مازندران با کرونا مانند موج پنجم در صورت آغاز موج ششم نیز تصریح کرد: یکی از پرسش‌ها این است که در صورت آغاز موج جدید آیا رشد انفجاری آمارها را مانند موج پنجم داریم؟ به نظر می‌رسد که با توجه به انجام واکسیناسیون در استان و کشور این بار شاهد رشد انفجاری آمارها نباشیم.

این مسئول اظهار کرد: در مازندران تا کنون حدود ۸۰ درصد جمعیت هدف دُز اول واکسن را دریافت کردند و درصد افرادی که دُز دوم واکسن هم به آن‌ها تزریق شد به ۳۳ درصد رسیده است. تا دو هفته آینده حدود ۶۰ تا ۷۰ دصد جمعیت هدف مازندران دُز دوم را نیز دریافت می‌کنند. این واکسیناسیون سطح ایمنی جامعه نسبت به کرونا و موج بعدی آن را بالا می‌برد. با این حال نمی‌توانیم نسبت به رعایت پروتکل‌ها و ایجاد موج جدید غفلت کنیم. چون سویه‌های جدید کرونا همواره ناشناخته هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود: تحت هر شرایطی از همه مردم می‌خواهیم که پروتکل‌های بهداشتی را به بهترین شکل ممکن رعایت کنند و از حضور در تجمعات بپرهیزند. حتی با تزریق واکسن کرونا نیز باید پروتکل‌ها در حد مناسب رعایت شود و نباید این باور بین افراد تقویت شود که با تزریق یک یا دو دُز واکسن می‌توانند بدون ماسک در محافل و تجمعات حضور یابند.

بر اساس آخرین ارزیابی‌های سامانه ماسک در حال حاضر ۱۵ شهرستان استان مازندران در وضعیت زرد و هفت شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

تعداد فوتی‌های کرونایی از یکم مهر تا ظهر روز نوزدهم این ماه ۶۵ نفر بود. از یکم فروردین سال جاری تا ظهر روز دوشنبه ۱۹ مهر طبق آمارهای رسمی ۲ هزار و ۴۴۹ نفر در بیمارستان‌های مازندران بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند که از این تعداد یک‌هزار و ۲۹ مرگ کرونایی در مرداد ثبت شد.

 موج پنجم کرونا در مازندران از ۳۰ خرداد با افزایشی شدن تعداد مجموع بستری‌شدگان آغاز شده بود و تا ۲۱ مرداد که مجموع بستری‌شدگان به چهار هزار و ۷۶ نفر رسید این روند افزایشی ادامه داشت و پس از آن در مسیر کاهشی قرار گرفت.

 

۸۰ درصد بیماران بدحال کرونایی خراسان رضوی در مشهد بستری هستند

مسوول کارگروه اطلاع‌رسانی بیماری کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: حدود ۸۰ درصد از بیماران بدحال کرونایی استان خراسان رضوی، در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های مشهد بستری هستند.

دکتر حمیدرضا رحیمی روز سه شنبه افزود: هم اینک ۲۶۰ بیمار بدحال کرونایی در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان های خراسان رضوی بستری هستند که حدود ۲۰۰ نفر آنان در بیمارستان های مشهد دوران درمان را سپری می کنند.

وی بیان کرد: تعداد کل بستری‌شدگان کرونایی استان خراسان رضوی ۸۹۰ نفر است که ۶۲۰ نفر از آنان در بیمارستانهای زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد زیر درمان قرار دارند و این دانشگاه علاوه بر کلانشهر مشهد، ۱۵ شهرستان دیگر استان را پوشش می دهد.

وی خاطرنشان کرد: تعداد بستری‌شدگان روزانه کرونایی استان دیروز ۲۰۶ بیمار بود که نسبت به روزهای گذشته نوسان دارد و در روزهای ماقبل آن این تعداد کمتر بوده است. 

وی از هم استانی‌ها  خواست همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و پوشش واکسیناسیون خود و فرزندانشان را جدی بگیرند تا موج ششم کرونا را در استان خراسان رضوی تجربه نکنیم.

هم اکنون ۹ شهرستان خراسان رضوی در شرایط آبی کرونایی، مشهد و ۲۱ شهرستان دیگر در وضعیت زرد و ۲ شهرستان استان در شرایط نارنجی قرار دارند.

۸۰ درصد جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش خدمات دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های علوم پزشکی نیشابور و تربت‌جام نیز بقیه جمعیت این استان را زیرپوشش خدمات‌ بهداشتی و درمانی خود دارند.

در حال حاضر ۵ هزار و ۳۰۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبتهای ویژه بیمارستانهای کشور تحت مراقبت قرار دارند.

۱۹۲ مبتلای به کرونا در چهارمحال و بختیاری شناسایی شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: در شبانه‌روز گذشته ۶۸۰ بیمار مشکوک به علائم بالینی کرونا به مراکز بهداشتی و درمانی استان مراجعه کردند که از این تعداد ابتلای ۱۹۲ بیمار قطعی شد.

مجید شیرانی دوشنبه شب افزود: از مجموع مبتلایان جدید ۲۶ نفر بستری شدند و ۱۶۶ بیمار نیز سرپایی تحت درمان قرار گرفتند.

وی ادامه داد: با احتساب بیماران جدید، مجموع مبتلایان کرونایی بستری در مراکز درمانی استان به ۲۳۳ نفر رسید که از این تعداد ۳۶ بیمار بدحال و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

شیرانی همچنین از فوت چهار بیمار کرونایی در شبانه‌روز گذشته خبر داد و اظهار داشت: بر این اساس از ابتدای شیوع کرونا تاکنون یک هزار و ۶۰۴ بیمار کرونایی در استان جان خود را از دست دادند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری، چالش کنونی استان در خصوص شیوع ویروس کرونا را کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی دانست و گفت: با توجه به کُند شدن روند کاهشی شیوع کرونا در استان نگرانی از توقف و یا افزایشی شدن روند شیوع وجود دارد از این رو همچنان به مردم توصیه می‌شود با وجود واکسینه شدن در برابر کرونا از آنجاکه هنوز ۷۵ درصد جمعیت استان در برابر این ویروس ایمن نشدند همچنان خطر ابتلا برای همه افراد جامعه جدی است.

شیرانی خاطرنشان کرد: زمانی که دست‌کم ۷۵ درصد جامعه هر ۲ دُز واکسن را دریافت کنند و ۲ هفته از آن بگذرد بار ویروس در جامعه کم شده و امکان شیوع گسترده ویروس در جامعه از بین می‌رود.

از ابتدای شیوع کرونا تا ۱۹  مهر، ۲۲۵ هزار و ۷۷۸ مورد تست مولکولی تشخیص کرونا در استان گرفته شده که بر اساس آن ۸۰ هزار و ۱۱۸ مبتلای به بیماری کووید ۱۹ شناسایی شده است.

بر اساس جدیدترین رنگ‌بندی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های شهرکرد، فارسان، اردل، لردگان و بروجن کماکان در وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان‌های بن، کیار، سامان، کوهرنگ و خانمیرزا در وضعیت زرد (خطر متوسط) شیوع کرونا قرار دارند.

۴۶۷ مورد ابتلای جدید کرونا در استان مرکزی به ثبت رسید 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: ۴۶۷ مورد ابتلای جدید کرونا در استان مرکزی بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی در شبانه روز اخیر به ثبت رسید.

دکتر سید« محمد جمالیان» افزود: ۷۱ نفر از بیماران جدید شناسایی شده در این استان برای پیگیری امور تخصصی درمانی در بیمارستان‌ها بستری شدند.

وی بیان کرد: ۳۹۶ نفر از این افراد نیز خدمات درمانی سرپایی دریافت کرده و باید تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: شمار مبتلایان به کرونا از زمان شیوع این ویروس تاکنون در استان به ۹۸  هزار و ۶۵۹ نفر رسیده است.

جمالیان بیان کرد: ۱۰ بیمار کووید ۱۹ نیز در این بازه زمانی در استان به دلیل کرونا جان باختند و شمار فوتی‌های این بیماری به ۲ هزار و ۸۰۱ نفر رسید.

شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال ۹۸ آغاز شد و استان مرکزی پس از قم در زمره نخستین استان‌هایی بود که موارد ابتلا در آن مشاهده شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.