طبق گزارش وزارت بهداشت در روز چهارشنبه 14 مهر 1400، در حال حاضر ۱۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۹۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۷۶ شهر در وضعیت زرد و ۵۸ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۱۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و در عین حال شمار تزریق واکسن در کشور از ۶۰ میلیون دز گذشت.

تعداد تلفات روزانه کووید۱۹ روز گذشته(سه شنبه) به عدد ۲۱۶ و پایین ترین رقم پس از پایان خیز پنجم کرونا رسید و امروز نیز بر همین عدد متوقف ماند.

خیز پنجم و مرگبار کرونا از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد و روز جمعه ۹ مهر ماه و بر اساس اعلام وزارت از کشور عبور کرد.

در این خیز در ۲۸ مرداد و هفتم مهر ماه به ترتیب شمار تلفات به یکصد و ۱۲۰ هزار نفر رسید.

همچنین رکورد تلفات روزانه کرونا در این مدت چندین بار شکسته شد و روز دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین شمار تلفات از ابتدای شیوع کرونا(اسفند ۹۸) در کشور رسید.       

بدون شک رویکرد دولت سیزدهم در افزایش واردات واکسن و تسریع واکسیناسیون تاثیر بسزایی در کاهش تلفات و موارد بستری  کرونایی گذاشته اما کارشناسان بر این باورند پایان خیز پنجم به معنای پایان کرونا نیست و نسبت به احتمال وقوع خیز ششم کرونا در کشور و از آبان ماه هشدار می دهند.

به هر روی مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت امروز (چهارشنبه) اعلام کرد، از روز گذشته تا امروز ۱۴ مهر ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۰ هزار و ۴۹۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۸۰۵ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۶۶۲ هزار و ۴۵۸ نفر رسید.

طی ۲۴ ساعت گذشته، ۲۱۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۱ هزار و ۷۷۹ نفر رسید.

۵ میلیون ۱۵۳ هزار و ۴۸ نفر از بیماران نیز بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

۵ هزار و ۵۹۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

همچنین تا کنون ۳۲ میلیون و ۸۲۹ هزار و ۹۴۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

تزریق واکسن کرونا در کشور از مرز ۶۰ میلیون دُز گذشت

تا کنون ۴۲ میلیون و ۹۲۱ هزار و ۲۲۱ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۷ میلیون و ۴۹۶ هزار و ۷۲۴ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۶۰ میلیون و ۴۱۷ هزار و ۹۴۵ دُز رسید.

همچنین در حال حاضر ۱۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۹۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۷۶ شهر در وضعیت زرد و ۵۸ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

۱۴ مهرماه و مهمترین اخبار کرونایی استان‌ها 

شیوع کرونا در کشور به مدد شتاب جریان واکسیناسیون و رعایت پروتکل های بهداشتی نزولی شده، اما تازه‌ترین آمار ۲۱۶ نفر فوتی در روز نشان می‌دهد که خطر همچنان در کمین است و نباید از موج جدید شیوع غافل شد.

بسیج همگانی به تسریع در جریان واکسیناسیون در مناطق مختلف کشور منجر شده به طوری که طی دو هفته اخیر به طور متوسط روزانه بیش از یک میلیون دز واکسن تزریق شده است.

واکسن ضد کرونا زنجیره انتقال کووید ۱۹  را قطع می‌کند و دریافت آن با توجه به انبوه آسیب های جسمی، روانی و اقتصادی شیوع کرونا طی بیش از دو سال گذشته، یک وظیفه و مسوولیت اجتماعی است که نباید در این زمینه تعلل کرد.

به گفته دکتر «محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، هم اکنون حدود ۶۰ میلیون نفر از هموطنان دوز اول و دوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند، اما هنوز هم به مرز دلخواه نرسیده ایم.

هرچه واکسیناسیون بیشتر شود جمعیت کشور ایمنی بیشتری خواهند داشت و در این راستا وزارت بهداشت تالاش می کند واکسیناسیون مردم در استان ها به صورت متوازن در حال انجام است، گفت: همه تلاش ما این است که اختلاف زیادی در واکسیناسیون استان ها به وجود نیاید وپیش رود.

در همین حال، مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت قم معتقد است واکسن نزدن باعث می‌شود زنجیره‌های انتقال ویروس به‌سرعت به یکدیگر متصل شوند و بار دیگر شاهد طغیان ویروس کرونا شویم.

محمد نیک‌پور اضافه کرد: قبل از ورود احتمالی سویه‌های جدید کرونا، باید پوشش حداقلی واکسیناسیون در کشور صورت گیرد تا ایمنی لازم ایجاد شود.

طبق ارزیابی ها و برآوردهای متخصصان پزشکی و درمانی، افرادی که هنوز اقدام به تزریق واکسن نکرده اند طعمه اصلی موج بعدی کرونا خواهند شد.

این همه در حالی است که در کنار واکسیناسیون نباید از رعایت پروتکل های بهداشتی و احتمال بروز موج دیگر شیوع غافل شد.

باورهای نادرست درباره واکسن کرونا

در حالی که کارشناسان بر اهمیت واکسیناسیون از جمله زنان باردار تاکید دارند، صحبت های غیرلمی در میان برخی افراد رد و بدل می شود.

عضو هیات علمی گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این خصوص گفت: مصرف مکمل‌های معمول دوران بارداری همچون آهن، ویتامین دی و کلسیم با دریافت واکسن کرونا در مادران باردار هیچ تداخلی ندارد.

دکتر فاطمه تارا افزود: براساس مطالعات، واکسن کرونا مشکلی هم  برای روی باروری افراد نداشته و از این بابت جای نگرانی وجود ندارد.

وی با بیان این که در حال حاضر عده‌ای از افراد دغدغه استفاده از واکسن دارند، ادامه داد: می توان با قطعیت بیان کرد که واکسیناسیون، شدت بیماری، میزان بستری و مخصوصا بستری در آی. سی. یو و همچنین میزان مرگ‌ و میر را کاهش می‌دهد.

وضعیت شیوع کرونا و واکسیناسیون در استان‌ها 

آذربایجان غربی/  وضعیت کرونا در آذربایجان غربی هرچند نسبت به هفته های آخر شهریور بهتر شده ولی  آمار ابتلا، بستری و فوتی ها در این استان هنوز و یکی از بالاترین آمارها نسبت به کشور، مربوط به این استان است/طی ۲۴ ساعت گذشته هزار و ۲۲۸ نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده و حدود ۳۱۰ نفر از آنان در مراکز درمانی بستری شدند/ ۳۱۱ نفر از بیماران کرونایی در بخش های مراقبت های ویژه مراکز درمانی بستری هستند/ فوت ۱۱ نفر در استان طی ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹/ارومیه به همراه مهاباد، بوکان، اشنویه و سردشت وضعیت قرمز کرونایی، شهرستان های خوی، سلماس، ماکو و چایپاره در شمال آذربایجان غربی و نقده، تکاب، میاندوآب، پیرانشهر و شاهین دژ در جنوب استان وضعیت زرد کرونایی دارند و سه شهرستان پلدشت، شوط و چالدران در شمال استان وضعیت زرد پیدا کرده اند /متوسط واکسیناسیون در استان بیش از ۶۸ درصد است/استقبال کمرنگ از واکسیناسیون در سردشت که تنها  ۲ هزار دانش آموز بالای ۱۲ سال این شهرستان علیه ویروس کرونا واکسینه شدند/

یزد/ هم‌اکنون ۳۷۶ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۸۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات دریافت می‌کنند./ کردستان/ شهرهای سنندج، سقز، بانه، مریوان و کامیاران شهرهای قرمز کرونایی در استان هستند / 

زنجان/ از ابتدای شیوع کووید ۱۹، شمار مبتلایان سرپایی کرونا در زنجان به بیش از ۱۲۵ هزار نفر رسید/ روز گذشته این استان ۲ مورد فوتی بر اثر کرونا ثبت کرد که بر این اساس شمار فوتی‌های کرونایی از زمان شیوع ویروس تاکنون در این استان به یک‌هزارو ۷۱۹ نفر رسید/ شمار مبتلایان سرپایی و بستری در استان روند نزولی به خود گرفته است اما شهروندان باید همچنان رعایت نکات اعلام شده را تا کنترل بیماری مورد توجه قرار دهند/وضعیت کرونایی شهرستان سلطانیه آبی است و شهرستان‌های زنجان، خدابنده، ابهر و خرمدره در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های ماهنشان، ایجرود و طارم در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند/ 

هرمزگان/ ۲۵بسیجی واکسیناسیون مناطق روستایی و سخت گذر شهرستان حاجی آباد را انجام می‌دهند/۱۲ مرکز تجمیعی واکسیناسیون در قالب طرح حاج قاسم سلیمانی با همکاری سپاه و بسیج در استان هرمزگان ایجاد شده است./در کیش، تا کنون ۲ هزار و ۳۲ دُز واکسن کرونا به اتباع خارجی ساکن  این جزیره تزریق شده است/ 

کرمانشاه/ بیش از ۹۷.۸ درصد عشایر کرمانشاه علیه بیماری کووید ۱۹ واکسینه شدند که تا قبل از شروع کوچ عشایر، واکسیناسیون آنها تکمیل خواهد شد/ واکسیناسیون افراد زیر ۱۸ سال و دانش‌آموزان عشایر هم در دست اقدام است/ تاکنون بیش از یک میلیون و ۳۵۱ هزار دُز واکسن کرونا در استان کرمانشاه تزریق شده است/ 

خوزستان/ میزان مراجعه بیماران کرونایی سرپایی و بستری به مراکز درمانی منطقه غرب اهواز نسبت به هفته های قبل ۵۰ درصد کاهش یافته است/در حال حاضر حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر به مراکز ۱۶ ساعته غرب اهواز مراجعه می کنند/تاکنون بیش از ۴۱۰ هزار دُز واکسن در غرب اهواز تزریق شده است و حدود ۷۰ درصد جمعیت غرب اهواز حداقل یک دُز واکسن را دریافت کرده اند / ۱۲ شهرستان خوزستان در وضعیت نارنجی، ۶ شهرستان زرد و ۹ شهرستان آبی کرونایی هستند/

همدان/ طرح واکسیناسیون افراد مسن و بیمار علیه کرونا در قالب «خانه به خانه» در مناطق شهری و روستایی این استان اجرا می‌شود/از ۱۰ شهرستان تابعه استان همدان، فامنین در وضعیت زرد و مابقی شهرستان ها در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند/

کردستان/ تاکنون ۱۰ درصد از جمعیت دانش‌آموزی استان علیه کرونا واکسینه شدند/

آذربایجان شرقی/ وزانه ۴۵۰ تا حدود ۶۰۰ نفر مبتلا به ویروس کرونا در آذربایجان شرقی شناسایی می شود/ در حال حاضر یکهزار و ۵۰۰ کرونایی در بیمارستان های آذربایجان شرقی بستری هستند/ واکسیناسیون ۳۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال در آذربایجان‌شرقی تکمیل شد/برای ۴۲ درصد دانش آموزان رده سنی ۱۲ تا ۱۷ سال آذربایجان شرقی نیز مرحله نخست واکسن کرونا تزریق شده است./

قم/ با تزریق ۸۱۵ هزار دُز واکسن، پوشش واکسیناسیون عمومی قم به ۵۸ درصد رسیده‌است/ رعایت پروتکل‌های بهداشتی صعودی است اما وضعیت آرامستانها، پایانه‌های مسافربری درون شهری و برون شهری، هتل‌ها و مسافرخانه‌ها، مجتمع‌های خرید و پاساژها، آرایشگاه ها، آبمیوه و بستنی فروشی‌ها، گیم نت‌ها و مطب‌های پزشکی از نظر رعایت پروتکل‌های بهداشتی  رضایت بخش نیست/ روند واکسیناسیون گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال در قم وضعیت کُندی دارد.

البرز/ ۱۰ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته دراستان  جان باختند و ۱۰۱ بیمار دیگر به تخت های بستری انتقال یافتند/ اکنون پنج شهرستان تابعه البرز در وضعیت نارنجی ، یک شهرستان زرد و یک شهرستان آبی کرونایی است/ 

اردبیل/ از ۲۲ بهمن سال گذشته تاکنون ۹۶۱ هزار و ۸۰۹ دُز واکسن کرونا برای گروه‌های هدف در استان تزریق شده است/روند نزولی شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان که از چهار هفته پیش آغاز شد، همچنان ادامه دارد به طوری که طی شبانه‌روز گذشته شمار افراد جدید مبتلا به کرونا نیز به ۳۴ نفر کاهش یافت/ شهرستان‌های کوثر، نمین، گرمی، اصلاندوز، سرعین، نیر و بیله‌سوار در وضعیت زرد و شهرستان‌های اردبیل، خلخال، پارس‌آباد و مشگین‌شهر در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارند/

فارس/ روند استقبال از واکسیناسیون در لارستان فارس بهبود یافت/

 

رییس علوم پزشکی: ۱۱ بیمار کرونایی دیگر در قم جان باختند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۱ تَن به علت کرونا در استان قم جان خود را از دست دادند.

محمدرضا قدیر در گفت‌وگویی درباره آخرین وضعیت بیماران کووید-۱۹ در این استان افزود: در ۲۴ ساعت منتهی به ۱۴ مهرماه جاری، ۷۷ تَن بیمار با علایم کرونا مثبت به صورت سرپایی پذیرش شدند.

وی خاطرنشان کرد: در این مدت ۵۷ تن بیمار جدید در زمینه مذکور در مراکز درمانی استان قم بستری و همچنین ۵۶ تن بیمار در این رابطه از مراکز درمانی این استان ترخیص شدند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت کرونا در قم «نارنجی» است، بیان کرد: ۴۳۵ تن بیمار به علت بیماری کووید-۱۹ در مراکز درمانی قم بستری که ۱۰۵ تن از آن‌ها بَدحال هستند.  

قدیر با بیان اینکه تاکنون تعداد ۸۱۸ هزار و ۲ دُز واکسن کرونا در استان قم تزریق شده است، گفت: همچنین در ۲۴ گذشته ۸۵۷ مورد آزمایش (تست) در زمینه کرونا در این استان انجام شده که ۱۶۵ مورد آن مثبت بوده است.     

کرونا ۳ خانواده دیگر در چهارمحال و بختیاری را عزادار کرد

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: سه بیمار دیگر در شبانه‌روز گذشته بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

مجید شیرانی روز چهارشنبه افزود: با احتساب فوتی‌های جدید، مجموع قربانیان کرونا در استان به یک هزار و ۵۸۳ نفر رسید.

وی همچنین از شناسایی ۱۳۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت: در طی این مدت ۴۰۶ بیمار مشکوک به مراکز بهداشتی و درمانی استان مراجعه کردند که از این تعداد آزمایش تشخیص مولکولی ۱۳۵ بیمار مثبت اعلام شد.

شیرانی تصریح کرد: از این تعداد ۴۵ بیمار در مراکز درمانی استان بستری شدند و ۹۰ بیمار نیز به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با اشاره به کاهش بیماران بستری مبتلا به کرونا در استان، اظهار داشت: با این وجود در روزهای اخیر تعداد بیماران بدحال بستری در بخش‌ مراقبت‌های ویژه در حال افزایش است و به ۵۲ نفر رسیده است.

شیرانی با اشاره به روند پرشتاب واکسیناسیون در استان خاطر نشان کرد: پیش‌بینی می‌شود تا یک ماه آینده ۷۰ درصد جمعیت استان علیه کرونا واکسینه شوند اما همچنان نیازمند رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی هستیم.

از ابتدای شیوع کرونا تا ۱۴ مهر، ۲۲۳ هزار و ۱۶۴ مورد تست مولکولی تشخیص کرونا در استان گرفته شده که از این تعداد ۷۹ هزار و ۲۱۰ نفر مبتلای به بیماری کویید ۱۹ شناسایی شده است.

بر اساس جدیدترین رنگ‌بندی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های شهرکرد، فارسان، اردل، لردگان و بروجن کماکان در وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان‌های بن، کیار، سامان، کوهرنگ و خانمیرزا در وضعیت زرد (خطر متوسط) شیوع کرونا قرار دارند.

آمار کرونا در مازندران ؛ ۱۴ مهر

بر اساس اعلام دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل در شبانه روز گذشته آمار مجموع بستری‌های کرونایی استان با ۴۷ بیمار جدید به ۳۵۴ نفر رسید. طی ۲۴ ساعت گذشته سه نفر دیگر از شهروندان مازندرانی هم به خاطر ابتلا به کرونا جان باختند.

بستری شدگان بخش کرونای شاهین‌دژ به نصف کاهش یافت

مدیر شبکه بهداشت و درمان شاهین‌دژ گفت: شمار بستری شدگان بخش کرونای بیمارستان شهید راثی این شهرستان نسبت به ۱۰ روز گذشته به نصف کاهش یافته است.

امین قلندرزاده روز چهارشنبه افزود: هم اکنون ۳۴ بیمار در بخش کرونای بیمارستان شهید راثی این شهرستان بستری هستند که نسبت به هفته گذشته بیش از ۳۰ نفر کمتر شده است.

وی اضافه کرد: کاهش بستری شدگان وضعیت رنگ بندی شاهین دژ را از حالت قرمز به وضعیت نارنجی تغییر داده و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شاهین‌دژ اظهار داشت: همکاری شهروندان در اجرای پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی موجب کاهش آمار مراجعه کنندگان و بستری شدگان بخش کرونای بیمارستان این شهرستان شده است.

قلندرازده تاکید کرد: با تلاش گسترده کارکنان شبکه بهداشت و درمان در قالب طرح‌های مختلف، آموزش، همراهی دستگاه‌های اجرایی و مشارکت مردم، امکان تغییر وضعیت به حالت زرد نیز در ماه‌های آینده امکان‌پذیر و دور از دسترس نیست.

وی با تاکید بر اینکه عادی انگاری در شرایط فعلی نیز می‌تواند خطرناک باشد، بیان کرد: انتظار می‌رود این وضعیت با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و مشارکت مردم همچنان تداوم داشته باشد.

وی اظهار داشت: در شرایط فعلی تنها راهی که می‌توان از طریق آن بر بیماری به صورت کامل غلبه و از ابتلا به آن جلوگیری کرد، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اصول پیشگیرانه است.

شاهین‌دژ با ۹۸ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است؛ این شهرستان از جمله نخستین شهرستان‌های آذربایجان‌غربی بود که شیوع بیماری کرونا در آن تثبیت شد.

کرونا ۱۰ خانواده دیگر کرمانشاهی را داغدار کرد

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه در شبانه‌ روز گذشته ۱۰ نفر دیگر بر اثر ابتلای قطعی به کرونا فوت کردند، گفت: مجموع جان‌باختگان در این استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۵۸۶ نفر رسیده است.

«مهدی محمدی» روز چهارشنبه افزود: در شبانه‌ روز گذشته ۲۲۷ نفر شامل ۱۰۳ بیمار مثبت بستری و ۱۲۴ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که در مقایسه با روز گذشته ۷۱ نفر کمتر است.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون ۹۹۲ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند که تعدا آنها نسبت به روز گذشته ۲ نفر بیشتر شده است.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: از این تعداد، ۲۰۳ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند و حال ۳۸ نفر هم وخیم است.

وی یادآور شد: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۹۳ نفر در مراکز درمانی استان با علایم بیماری کرونا بستری و ۱۸۱ نفر هم پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند.

محمدی ادامه داد: در شبانه روز گذشته ۴۵۵ بیمار هم در مراکز درمانی استان کرمانشاه برای تزریق رمدسیویر بستری موقت شدند که نسبت به روز قبل ۳۹ نفر بیشتر است.

براساس رنگ بندی جدید وزارت بهداشت، شهرستان های سرپل ذهاب، پاوه، کرمانشاه، جوانرود، گیلانغرب و هرسین همچنان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

شهرستان های سنقر و کلیایی، کنگاور، گیلانغرب، روانسر و صحنه هم در وضعیت نارنجی و شهرستان های قصرشیرین، ثلاث باباجانی و دالاهو در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۴ شهرستان و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.

۳۸۵ بیمار کووید۱۹ در مرکزهای درمانی منطقه کاشان بستری هستند

معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: ۳۸۵ بیمار مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۳۰۶ بیمار در کاشان و ۷۹ نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

مهدی دلاوری روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به بستری موقت ۱۱۸ بیمار در مرکزهای درمانی منطقه کاشان افزود: ۲ مرد ۶۸ و ۷۰ ساله و یک زن ۸۴ ساله بیمار مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی کاشان جان باختند.

وی شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۵۱ نفر اعلام کرد و اظهار داشت: ۴۷ نفر از بیماران در کاشان و چهار نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به بستری موقت ۲۲ بیمار جدید از ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی این منطقه اضافه کرد: ۱۸ بیمار در کاشان و چهار نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

وی با بیان اینکه شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۱۲۹ مورد جدید به ۵۰ هزار و ۷۸ نفر رسید، ادامه داد: ۲۶۲ هزار و ۶۲۵ نفر از آغاز شیوع کرونا (اسفند ۹۸) تاکنون به مرکزهای بستری و سرپایی تشخیصی و درمانی کاشان و آران و بیدگل مراجعه کرده‌اند و ۱۷ هزار و ۹۵ بیمار حاد تنفسی نیز از بیمارستان‌های این شهرستان‌ها مرخص شده‌اند.

دلاوری افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۰ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۱۴ بیمار با سن هفت تا ۸۷ سال در مرکزهای درمانی کاشان و ۶ نفر با سن ۳۶ تا ۵۱ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند.

وی با اشاره به مراجعه ۱۷ نفر به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در ۲۴ ساعت گذشته، ادامه داد: پنج هزار و  ۹۶۸ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) دانشگاه است.

تزریق ۳۳۴ هزار و ۵۳۰ دُز واکسن کرونا

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به تزریق ۳۳۴ هزار و ۵۳۰ دُز واکسن کرونا از ابتدای طرح ملی واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل گفت: ۲۳۳ هزار  و ۴۰۶ دز از این تعداد مربوط به نوبت نخست و ۱۰۱ هزار و ۱۲۴ دز مربوط به نوبت دوم بوده است.

وضعیت کرونایی کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی به ترتیب نارنجی و زرد است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

ویروس کرونا (COVID-۱۹) اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌ برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد؛ این ویروس در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، واکسیناسیون و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

فوت ۱۰ نفر و بستری شدن ۱۰۱ بیمار کووید ۱۹ در البرز

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد که ۱۰ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در البرز جان باختند و ۱۰۱ بیمار دیگر به تخت های بستری انتقال یافتند.

دکتر محمد فتحی روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت : اکنون ۷۸۲ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

وی بیان داشت:  با مرگ ۱۰ بیمار کووید۱۹ در البرز شمار کل جانباختگان  این بیماری در البرز به ۶ هزارو۹۵ نفر رسید.

فتحی افزود: ۷۲ هزارو۸۵۱ بیمار کووید۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در البرز بستری شده اند که ۶۵هزارو۹۶۷ بیمار آنان بهبود یافته اند.

رعایت فاصله اجتماعی ، استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده مهمترین راهکار برای پیشگیری از کرونا است.

اکنون پنج شهرستان تابعه البرز در وضعیت نارنجی ، یک شهرستان زرد و یک شهرستان آبی کرونایی است.

 

کرونا هزینه درمان بیمه سلامت خراسان شمالی را ۱۸ درصد افزایش داد

مدیرکل بیمه سلامت خراسان شمالی گفت: هزینه درمان نیمه نخست امسال ۷۳۵ میلیارد و ۷۵۷ میلیون ریال بود که این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال به علت شیوع گسترده کرونا ۱۸ درصد افزایش یافته است.

دکتر محسن رعنایی روز چهارشنبه اظهار داشت: این میزان هزینه در مدت مشابه سال گذشته ۶۲۵ میلیارد و ۹۵۵ میلیون ریال بود که این رشد ناشی از داروهای گران قیمت بیماران کووید۱۹ است.

رعنایی تعداد نسخه های پیچیده شده در قسمت سرپایی در این مدت را ۳۳۱ هزار و ۳۷۵ نخسه عنوان کرد و افزود: پارسال در همین مدت ۳۳۶ هزار و ۵۳۰ مورد نسخه پیچیده شده بود.

 مدیرکل بیمه سلامت خراسان شمالی گفت: از مجموع نسخه های سرپایی پیچیده شده در سال جاری ۲۴ هزار و ۶۲۸ مورد کاغذی، ۱۸۱ هزار و ۸۳۱ مورد نیمه الکترونیک، ۱۲۴ هزار و ۹۱۶ مورد الکترونیکی بوده است در حالی که در مدت مشابه سال گذشته تنها ۴۵۱ مورد الکترونیکی و ۱۸ هزار و ۵۲۲ مورد نیمه الکترونیک و مابقی کاغذی بود.

رعنایی شاخص درصد نخسه الکترونیک در شهریور ماه سال جاری را ۵۹.۳ درصد عنوان کرد.

افزایش ۱۷ درصدی مراجعه به مراکز درمانی 

مدیرکل بیمه سلامت خراسان شمالی گفت: مراجعه به مراکز درمانی بخش‌های مختلف خصوصی و دولتی استان در نیمه نخست امسال در مقایسه بامدت مشابه پارسال ۱۷ درصد افزایش یافت.

وی افزود: در سال جاری ۶۷۱ هزار و ۹۷۷ نفر  به مراکز درمانی طرف قرار داد این استان مراجعه کردند که این آمار در مدت مشابه سال گذشته ۵۷۴ هزار و ۴۳۲ بار مراجعه بود.

رعنایی تعداد افراد زیر پوشش این سازمان بیمه گر در استان را ۶۹۹ هزار نفر عنوان کرد و گفت: این افراد در قالب پنج صندوق عضو بیمه سلامت هستند که شامل ۵۷ هزار نفر از کارکنان دولت، ۴۷۷ هزار نفر بیمه شده روستایی، هفت هزار و ۷۰۰ نفر ایرانیان، ۱۶۰ هزار نفر بیمه سلامت همگانی و ۲۷ هزار نفر نیز مددجویان نهاد های حمایتی، خانواده شهدا و طلاب است، می شود.

 مدیرکل بیمه سلامت خراسان شمالی اظهار داشت: در مجموع حدود ۸۴ درصد بیمه شدگان از خدمات رایگان بهره مند هستند که شامل بیمه شدگان روستایی و بیمه سلامت همگانی است که حق بیمه پرداخت نمی کنند.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آن در روستاها سکونت دارند.

 از ابتدای آغاز طرح ملی واکسیناسیون،  تاکنون ۶۳۰ هزار دُز واکسن وارد استان شده است که از این میزان، ۶۱۶ هزار آن توزیع و تزریق شده است.

براساس آخرین فهرست رنگ‌بندی کرونایی شهرها که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد، شهرستان‌های بجنورد، شیروان، اسفراین و مانه و سملقان در وضعیت نارنجی (پرخطر)،  فاروج، گرمه و جاجرم زرد و شهرستان رازوجرگلان نیز در وضعیت آبی قرار گرفته است.

 

۸۰ بیمار کرونایی یزد در بخش مراقبت‌های ویژه، خدمات دریافت می‌کنند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: هم‌اکنون ۳۷۶ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۸۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات دریافت می‌کنند.

ابراهیم سلمانی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته از یک‌هزار و ۵۶ نمونه گرفته شده از بیماران مشکوک به کرونا، ۳۹۳ فرد مبتلای قطعی به ویروس در استان شناسایی شدند.

وی ادامه داد: از این تعداد ۳۶ نفر در بیمارستان‌های استان بستری و ۳۵۷ نفر در منزل دوران نقاهت را طی می‌کنند.

این مسئول بیان کرد: چهار بیمار در ابرکوه، یک بیمار در اردکان، یک فرد در بافق، یک بیمار در بهاباد، ۲ بیمار در تفت، ۲ نفر در مهریز، ۲ بیمار در میبد و ۲۳ بیمار در شهر یزد شناسایی شدند.

سلمانی با اشاره به فوت سه بیمار در این مدت گفت: از این تعداد یک بیمار در اردکان، یک بیمار در میبد و یک بیمار در یزد قربانی کرونا شدند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.