طبق گزارش وزارت بهداشت در روز شنبه 10 مهر 1400، در حال حاضر ۱۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۹۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۷۶ شهر در وضعیت زرد و ۵۸ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ دو روز پس از اعلام عبور همه استان‌های کشور از قله خیز پنجم کرونا، تلفات روزانه این ویروس به عدد ۲۱۷ رسید اما تا رسیدن به ۱۲ فروردین سال جاری که تعداد جان باختگان دو رقمی بود، فاصله زیاد است.

خیز پنجم کرونا از ابتدای تیر سال جاری در کشور آغاز شد و پس از حدود ۷۰ روز جولان مرگبار، روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز پنجشنبه هشتم مهر ماه از عبور همه استان‌های کشور از قله خیز پنجم کرونا خبر داد.

۱۲ فروردین سال ۱۴۰۰ بود که رقم تلفات روزانه کرونا ۹۴ نفر بود اما روز ۱۳ فروردین روند مرگ های کرونایی با ۱۱۷ نفر سه رقمی شد و تا کنون این ارابه مرگ بر این مدار می تازد.

تلفات کرونا در پی روند افزایشی واردات واکسن و تسریع واکسیناسیون، طی روزهای اخیر کاهشی شده و روز گذشته(جمعه) به کمترین تعداد مرگ یعنی ۲۳۵ نفر از ابتدای تیر ماه رسید اما امروز با ۲۱۷ مورد فوتی، رکورد جدیدی حاصل شد اما برای رسیدن به روزهای قبل از ۱۳ فروردین باید تلاش بیشتری شود.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز(شنبه) اعلام کرد از دیروز(جمعه) تا امروز شنبه ۱۰ مهر ماه و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۰ هزار و ۱۳۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۶۷۳ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۶۱۱ هزار و ۷۰۰ نفر رسید.

طی ۲۴ ساعت گذشته نیز ۲۱۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۰ هزار و ۸۸۰ نفر رسید.

همچنین تا کنون ۵ میلیون ۷۵ هزار و ۴۸۲ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

۵ هزار و ۸۰۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۳۲ میلیون و ۴۱۱ هزار و ۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بیش از ۵۶ میلیون نفر واکسینه شدند

تا کنون ۴۰ میلیون و ۶۳ هزار و ۵۷۰ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۶ میلیون و ۵۳۲ هزار و ۵۵۴ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۵۶ میلیون و ۵۹۶ هزار و ۱۲۴ دُز رسید.

افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند.

در حال حاضر ۱۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۹۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۷۶ شهر در وضعیت زرد و ۵۸ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

 

دهم مهرماه و مهمترین خبرهای کرونایی استان ها

روند نزولی بیماری کووید ۱۹ در اغلب استان ها همچنان ادامه دارد اما به گفته کارشناسان بهداشت و درمان شرایط همچنان شکننده است و در صورت بی‌تفاوتی ، شرایط یکباره تغییر جهت داده و بازهم درگیر مشکلات خواهیم شد.

آمارهای چند روز اخیر از موارد مرگ و میر و بستری بیماران کووید ۱۹ در اغلب نقاط کشور بیانگر این نکته است که پیک پنجم کرونا در مدار نزولی قرار گرفته اما باید همچنان تمامی پروتکل‌ها را جدی بگیریم و رعایت کنیم.

به گفته کارشناسان ، سرعت واکسیناسیون در جامعه نباید باعث اشتباه محاسباتی در میان مردم شود چرا که ایمنی واکسن‌ها  در شرایطی ایجاد می‌شود که حداقل ۷۰ درصد از کل جمعیت جامعه فرآیند واکسیناسیون خود را تکمیل کرده باشند.

متاسفانه طی ۲۴ ساعت گذشته  ۲۱۷ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۰ هزار و ۸۸۰ نفر رسید.

تا کنون ۴۰ میلیون و ۶۳ هزار و ۵۷۰ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۶ میلیون و ۵۳۲ هزار و ۵۵۴ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۵۶ میلیون و ۵۹۶ هزار و ۱۲۴ دُز رسید.

در زمان حاضر ۱۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۹۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۷۶ شهر در وضعیت زرد و ۵۸ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

آخرین اخبار کرونایی استان‌ها

هم‌ اکنون بسیاری از استان‌های کشور وارد مرحله نزولی ابتلا به بیماری کووید ۱۹ شده‌اند و اپیدمی موج پنجم در حال از بین رفتن است اما همچنان کرونا جان هموطنانمان را می گیرد به گونه‌ای که در ۲۴ ساعت گذشته  ۲۱۷ نفر از هموطنان قربانی این ویروس شدند.

اردبیل / روند نزولی شیوع بیماری کووید ۱۹ در استان اردبیل که از چهار هفته پیش آغاز شده، همچنان ادامه دارد به طوری که شمار جان‌باختگان روزانه کرونا در این استان طی ۲۴ ساعت گذشته به یک نفر کاهش یافت.

شمار جان‌باختگان کرونا در این استان که در اوج موج پنجم شیوع در اوایل شهریور ماه تا ۲۱ نفر افزایش یافته بود، به یک نفر در شبانه‌روز گذشته کاهش یافته و مجموع جان‌باختگان کرونا در این استان نیز به ۲ هزار و ۴۷۲ نفر رسیده است.

بنا به اعلام ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، در ادامه روند نزولی شیوع کرونا در این استان، آمار مبتلایان روزانه کرونا به ۳۲ نفر رسیده که نسبت به بالاترین آمار ثبت شده در ۴۰ روز پیش، ۱۵۷ نفر کاهش را نشان می‌دهد.

ساری / بستری بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی بابل بعد از سه ماه تاخت و تاز سنگین کرونایی در موج پنجم ۲ رقمی شد و به ۹۵ نفر کاهش یافته است.

آمار بیماران کرونایی بستری در بخش مراقبت های ویژه هم در موج پنجم به رکورد ۶۳ نفر در این مدت رسیده بود که در حال حاضر به ۱۹ بیمار کاهش یافته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: ۳۸ درصد از جمعیت ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفری بالای ۱۸ سال استان مازندران هر ۲ دُز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

دکتر قاسم اویس آمار جمعیتی را که  هر ۲ دُز واکسن کرونا را دریافت کرده اند، ۷۴۰ هزار نفر اعلام کرد.

ایلام / رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: ۲ شهرستان سیروان و هلیلان این استان در وضعیت آبی کرونا قرار گرفتند.

دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: شهرستان هلیلان از وضعیت نارنجی به آبی و شهرستان سیروان از وضعیت زرد به آبی تغییر کرد.

اراک / رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: تمامی شهرستان‌های استان مرکزی از وضعیت پرخطر کرونا خارج و بر اساس آخرین گزارش رنگ‌بندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رنگ قرمز از پهنه این استان برچیده شد.

 دکتر سید «محمد جمالیان» افزود: با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و اعمال برخی محدودیت‌ها، اکنون هیچ منطقه‌ ای از استان مرکزی وضعیت پرخطر کرونا را ندارد و ۲ شهر ساوه و محلات که به‌تازگی قرمز بودند به رنگ نارنجی تغییر شرایط داده‌اند.

مشهد / رییس کارگروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با تغییر رنگ‌بندی کرونایی مشهد از نارنجی به زرد، بیشتر مشاغل و صنوف در این کلانشهر اجازه فعالیت یافته‌اند.

محمد باباخانی افزود: در حال حاضر تنها برخی از مشاغل گروه شغلی ۴ مانند گیم نت‌ها و باغ وحش اجازه فعالیت ندارند و بقیه موارد با رعایت پروتکل های بهداشتی و ظرفیت مربوطه می توانند فعال باشند.

شهرکرد / رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: با اجرای طرح واکسیناسیون علیه کرونا در استان و شتاب‌بخشی به آن از ۲۰ شهریور، تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا در استان در مقایسه با دوره‌های مشابه قبل، ۵۰ درصد کاهش یافته است.

مجید شیرانی افزود: در ابتدای موج پنجم کرونا اگر چه بخش قابل توجهی از جمعیت استان واکسینه نشده بود اما در ادامه با تزریق واکسن برای گروه‌های سنی بالای ۶۰ سال ،درصد مرگ و میر در این گروه‌های سنی به شدت کاهش یافت و در ادامه نیز با گسترش طرح به دیگر گروه‌های سنی در شرایط بهتری نسبت به قبل از طرح واکسیناسیون قرار گرفته‌ایم.

ارومیه / رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: بستری شدگان روزانه سندرم حاد تنفسی در استان از نیمه مرداد امسال، بیش از ۲۵۰ نفر بوده که این روند همچنان با وجود گذشت حدود ۲ ماه ادامه دارد.

جواد آقازاده افزود: در این مدت تعداد بستری شدگان روزانه کرونا در آذربایجان غربی به نزدیکی های ۴۶۰ نفر هم رسید ولی طی روزهای اخیر، حدود ۳۰۰ نفر بوده است.

بیرجند / دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی گفت: همزمان با اجرای طرح واکسیناسیون همگانی علیه ویروس کرونا هزار و ۱۰ تبعه خارجی در این استان واکسینه شدند.

غلامرضا شریف‌زاده افزود: تاکنون هزار و ۱۰ تبعه خارجی در استان خراسان جنوبی دُز اول واکسن کرونا و ۲۴۱ نفر دز دوم را دریافت کرده‌اند.

وی تصریح کرد: اتباع خارجی که در سامانه سلامت مشخصات آنان ثبت است، از طریق همین سامانه می‌توانند ثبت‌نام کنند.

زاهدان / رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۶۹ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان طی ۲۴ ساعت گذشته شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۲۴ هزار و ۳۶۲ نفر رسید.

دکتر سید محمد هاشمی شهری اظهارداشت: در شبانه‌روز گذشته با فوت ۲ نفر دیگر شمار درگذشتگان ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۵۳۸ نفر رسید.

زنجان / رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: هم اکنون ۳۵۹ بیمار کرونایی در بیمارستانهای استان بستری هستند که از این تعداد ۳۰ نفر مربوط به موارد مثبت روز گذشته است.

دکتر پرویز قزلباش افزود: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در این استان تاکنون مجموع مبتلایان به این بیماری" تمامی موارد مثبت بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی" به رقم ۱۳۵ هزارو ۹۵۶ نفر رسیده است.

مهاباد / رییس مرکز بهداشت مهاباد گفت: رکورد تزریق واکسن کرونا در این شهرستان شکسته شده و کادر پزشکی در مناطق مختلف موفق به تزریق ۶ هزار دُز واکسن در یک روز کاری شدند.

قاسم امینی افزود: با افزایش پایگاه‌های تجمیعی و همچنین اضافه شدن ساعت فعالیت مراکز واکسیناسیون به بالای ۶ هزار دز در یک روز دست یافتیم و تلاش می کنیم با همکاری و مشارکت شهروندان این روند را ادامه دهیم.

کرج /  سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا استان البرز اعلام کرد که یک میلیون و ۸۰۰ هزار دز واکسن کرونا از ابتدای طرح واکسیناسیون تا نهم مهرماه جاری در این استان به گروه های هدف تزریق شده است.

دکتر مهرداد بابایی افزود:  تاکنون حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در البرز حداقل یک دز واکسن دریافت کرده اند.

خرم‌آباد / معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۶۲۸ بیمار مشکوک و مبتلا به کرونا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این استان بستری و در حال درمان هستند.

دکتر مریم کوشکی اعلام کرد: ۲۹۹بیمار جدید مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شدند تا مجموع مبتلایان به ۱۸۴ هزار و ۲۰۹ نفر برسد.

همدان / معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: شاخص واکسیناسیون علیه کرونا در این استان هفت درصد بالاتر از میانگین کشوری است.

محمد خزائی بیان کرد: شاخص کشوری واکسیناسیون ۴۳،۲ درصد است در حالیکه این آمار در استان همدان ۵۰.۱ درصد گزارش و ثبت شده است.

رشت / مدیر گروه بیماری های مرکز بهداشت گیلان گفت: یک میلیون و ۴۴۱ هزار نفر در گیلان واکسن کرونا زدند که نزدیک به ۶۹ درصد از جمعیت واجد شرایط را شامل می شود.

دکتر حسن رخ شاد اظهار داشت: ۵۴۵ هزار نفر نیز در گیلان دز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند که نزدیک به ۲۶ درصد افراد واجد شرایط است.

وی یادآور شد: با آغاز واکسیناسیون دانش آموزان نیز تاکنون ۴۴ هزار نفر از گروه سنی ١٢ تا ١٨ سال در استان گیلان واکسینه شدند.

آبادان / معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی آبادان با بیان اینکه مردم شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و به خصوص شادگان از واکسیناسیون استقبال نمی‌کنند گفت: تاکنون نیمی از جمعیت بالای ۵۰ سال منطقه جنوب غرب خوزستان نوبت دوم واکسن خود را دریافت کردند.

دکتر ساسان قربانی اظهار داشت : بعد اعلام گروه سنی‌ ۱۲سال به بالا برای دریافت واکسن کووید ۱۹ انتظار بر این بود که استقبال بیشتری برای تزریق واکسن در منطقه را شاهد باشیم ولی این انتظار محقق نشد.

ثبت شبانه‌روز بدون مرگ کرونایی در مازندران پس از ۸۹ روز

آمارهای اعلام شده توسط دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل نشان می‌دهد که این استان ۲۴ ساعت منتهی به ظهر امروز شنبه را بدون مرگ بیماران کرونایی سپری کرده تا زنجیره مرگ کرونایی پس از ۸۹ روز پاره شود.

جدیدترین آمارهای کرونایی مازندران نشان می‌دهد که در شبانه‌روز منتهی به ظهر شنبه ۱۰ مهر هیچ مرگ ناشی از ابتلا به کرونا در مازندران ثبت نشد. به این ترتیب پس از حدود سه ماه، شبانه‌روز بدون مرگ کرونایی در مازندران ثبت شد.

آخرین باری که شبانه‌روز بدون مرگ کرونایی در مازندران ثبت شد ۱۴ تیر و هفته دوم آغاز موج پنجم کرونا در این استان بود، اما پس از آن آمار مرگ‌های کرونایی مازندران روندی افزایشی گرفت و در روزهای ۱۷، ۱۸ و ۱۹ مرداد تا ۵۰ نفر در شبانه‌روز نیز رسید. پس از آن روند مرگ‌های کرونایی در شیب کاهشی قرار گرفت و ۲۰ شهریور پس از ۵۶ روز یک رقمی شد.

بر اساس آمارهای موجود از ابتدای سال جاری تا ظهر امروز -۱۰ مهر- مجموع بیمارانی که بر اثر ابتلا به کرونا در بیمارستان‌های مازندران جان باختند به دو هزار و ۴۲۸ نفر رسید که یک‌هزار و ۲۹ نفر –معادل ۴۲ درصد- این مرگ‌ها مربوط به مرداد ماه است.

بر اساس آمارهای دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل، فروردین امسال ۲۵۰ نفر، در اردیبهشت ۲۷۹ نفر، خرداد ۶۶ نفر، تیر ۱۶۷ نفر، مرداد یکهزار و ۲۹ نفر و شهریور امسال نیز ۵۹۳ نفر در بیمارستان‌های مازندران بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند. از یکم تا ۱۰ مهر نیز ۴۴ مرگ ناشی از کرونا در بیمارستان‌های مازندران ثبت شده است.

طبق آخرین آمار اعلام شده مجموع تعداد بستری‌شدگان کرونایی در بیمارستان‌های مازندران به ۳۹۷ نفر رسید. از این تعداد ۹۴ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که کمترین تعداد بیماران بدحال کرونایی مازندران در ۹۵ روز گذشته است.

مرگ‌های کرونایی مازندران به صفر رسید

موج پنجم کرونا در مازندران از ۳۰ خرداد با افزایشی شدن تعداد مجموع بستری‌شدگان آغاز شده بود و تا ۲۱ مرداد که مجموع بستری‌شدگان به چهار هزار و ۷۶ نفر رسید این روند افزایشی ادامه داشت و پس از آن در مسیر کاهشی قرار گرفت. همزمان با آغاز روند کاهشی آمارهای کرونا در مازندران نیز سرعت واکسیناسیون در این استان افزایش یافت. طبق آخرین آمارهای رسمی تا کنون بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دُز واکسن کرونا در مازندران به جامعه هدف بالای ۱۸ سال تزریق شده که بیش از ۴۰۰ هزار دُز توسط دانشگاه علوم پزشکی و حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دُز توسط دانشگاه علوم پزشکی مازندران ارائه شده است.

به گفته دکتر قاسم اویس معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، در حال حاضر ۷۴۰ هزار نفر در مازندران هر دو دُز واکسن کرونا را دریافت کردند و به ۶۷ درصد جامعه هدف استان نیز دست‌کم یک دُز واکسن تزریق شده است ، اما پایین بودن میزان توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مازندران یکی از نگرانی‌های جدی مسئولان این استان است. بنا بر اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، میزان استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در مازندران از ۴۵ درصد در ۲۵ شهریور اکنون به ۴۰ درصد رسیده است.

در حال حاضر پنج شهرستان فریدونکنار، عباس‌آباد، کلاردشت، سیمرغ و میاندورود در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند و رنگ کرونایی ۱۶ شهرستان بهشهر، نکا، ساری، قائمشهر، جویبار، سوادکوه، آمل، بابل، محمودآباد، نور، نوشهر، چالوس، تنکابن، گلوگاه، سوادکوه شمالی و بابلسر زرد است. رامسر نیز تنها دشهرستان مازندران است که هنوز در وضعیت نارنجی قرار دارد.

 

شمار فوتی‌های کرونا در سرپل‌ذهاب به ۱۳۳ نفر رسید

معاون شبکه بهداشت و درمان سرپل‌ذهاب با اعلام اینکه وضعیت این شهرستان از نظر ابتلا به ویروس کرونا همچنان قرمز است، گفت: شمار فوتی‌های ناشی از این ویروس از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به ۱۳۳ نفر رسیده است.

دکتر «محسن مرادی» روز شنبه افزود: پروتکل های بهداشتی به نحو مطلوبی از سوی افراد در این شهرستان رعایت نمی شود و همچنان تعداد بیماران بستری کرونا در شهرستان بالا است.

وی اظهار داشت: از اوایل اسفندماه سال ۹۸ با شیوع ویروس کرونا در کشور و به تبع آن در شهرستان سرپل ذهاب هشت هزار و ۴۳۵نمونه گیری انجام شده است.

معاون شبکه بهداشت و درمان سرپل ذهاب گفت: از مجموع سه هزار و ۸۶۹ مورد کرونای مثبت در این شهرستان یک هزار و ۴۸۴ مورد از مبتلایان بستری و ۲هزار و ۳۸۶ مورد مثبت سرپایی تحت درمان و بهبودی قرار گرفته اند.

دکتر مرادی ادامه داد: همچنین از مجموع نمونه گیری های انجام شده در این شهرستان چهار هزار و ۵۶۶ مورد منفی بوده است.

وی از تزریق ۴۱هزار و ۳۵۴ دُز واکسن نوبت اول کرونا و ۲۱هزار و ۷۰ دُز واکسن نوبت دوم در این شهرستان خبر داد و گفت: در مجموع ۶۲هزار و ۴۲۹ دُز واکسن برای سنین مختلف تزریق شده که ۵۹درصد پوشش اولی ها و ۵۱درصد پوشش دومی ها است.

او اضافه کرد: هم اکنون جمعیت بالای ۱۸ سال در شهرستان واکسینه می شوند و جمعیت دانش آموزی ۱۲ سال به بالا نیز در برنامه واکسیناسیون قرار دارند.

سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه بیش از ۹۰ هزار نفر جمعیت دارد.

شمار مبتلایان جدید کرونا در سیستان و بلوچستان به ۶۹ نفر رسید

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۶۹ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان طی ۲۴ ساعت گذشته شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۲۴ هزار و ۳۶۲ نفر رسید.

دکتر سید محمد هاشمی شهری روز شنبه اظهار داشت: در شبانه‌روز گذشته با فوت ۲ نفر دیگر شمار درگذشتگان ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۵۳۸ نفر رسید.

وی با بیان اینکه هم‌اینک ۱۶۸ بیمار حاد تنفسی و ۶۲ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: از مردم عزیز درخواست می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس براساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان‌ تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی خاطرنشان کرد:‌ کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات موردنیاز بیماران کرونایی در سیستان و بلوچستان وجود ندارد.

هاشمی شهری بیان کرد: براساس مطالعات انجام شده واکسیناسیون از میزان مبتلایان، بستری و فوت‌شدگان ناشی از کرونا به شدت کاسته و روند فعلی کاهشی موارد مبتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان نیز ارتباط مستقیمی با انجام واکسیناسیون داشته است.

وضعیت جسمی ۱۲۶ بیمار کرونایی درقم وخیم است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، گفت: در حال حاضر ۴۷۶ بیمار کرونایی در مراکز درمانی قم بستری هستند، که ۱۲۶ تَن از آنها به دلیل وخامت جسمانی در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

محمد رضا قدیر در گفت‌وگویی با اشاره به وضعیت کرونایی این استان در شبانه روز منتهی به دهم مهرماه، اظهار داشت: طی این مدت ۶۹ بیمار مشکوک و یا با علائم قطعی ابتلا به کرونا توسط اورژانس بیمارستان‌های قم پذیرش، و ۶۷ تَن از آنها نیز تحت معالجه و درمان قرار گرفتند.

وی ترخیص ۳۹ بیمار که طی روزهای گذشته بستری شده بودند را مورد توجه قرار داد، و بیان داشت: ۶ تَن که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت شده بودند، نیز جان خود را از دست دادند.

وی افزود: از ۵۶۷ آزمایش کرونای انجام شده، نتیجه ۲۳۸ مورد مثبت شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم یادآور شد: از ابتدای اجرای طرح واکسیناسیون کرونا در استان ۷۷۰ هزار و ۸۵۵ دُز واکسن به جامعه هدف تزریق شده است.

وی بیان کرد: با تزریق این تعداد واکسن که ۵۳۰ هزار دُز آن مربوط به نوبت اول است، نرخ واکسیناسیون استان از مرز ۵۵ درصد گذشت.

وضعیت کرونایی قم که از ۲۳ تیرماه امسال در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفته بود، براساس رنگ‌بندی اپلیکیشن ماسک، از بیستم شهریورماه جاری وارد مناطق پرخطر و نارنجی کرونایی شده ‌است.

 ابتلا به کرونا در آذربایجان شرقی روند کاهشی دارد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اینکه روند ابتلا به کرونا در استان با سرعت پایین روند کاهشی دارد، گفت: برای جلوگیری از همه گیری کرونا باید ۷۰ درصد جامعه واکسینه شوند و هر ۲ دوز واکسن را دریافت کنند.

غلامعلی درستی روز شنبه اظهار کرد: اکنون بیش از  ۶۷.۶ درصد افراد بالای ۱۲ سال آذربایجان شرقی واکسینه شده اند اما تا رسیدن به مصونیت جمعی راه طولانی داریم چون این درصد مربوط به دوز اول است در حالی که باید ۷۰درصد کل جامعه هر ۲دوز واکسن را دریافت کرده باشند تا به سمت پیشگیری اساسی و جلوگیری از همه گیری کرونا حرکت کنیم. 

وی افزود: با وجود اینکه تعداد مراکز واکسیناسیون و مراکز تجمیعی در آذربایجان شرقی افزایش یافته است و واکسن کافی وجود دارد اما اکنون روزانه ۴۰ تا ۴۵ هزار نفر برای واکسیناسیون مراجعه می کنند در حالی که باید این تعداد حدود ۱۰۰هزار نفر در روز باشد. 

درستی گفت: استقبال مردم از واکسیناسیون باید بیش از این باشد تا شاهد پیک ششم کرونا نباشیم .

وی با اشاره به اینکه اکنون یکهزار و ۵۹۰ کرونایی در بیمارستان های آذربایجان شرقی بستری هستند، ادامه داد: به رغم تدابیر انجام شده و کاهش ابتلا، روزانه حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ آزمایش کرونا در آذربایجان شرقی مثبت می شود و حدود ۱۹ تا ۲۰ نفر در روز فوت می کنند. 

درستی اضافه کرد: در شهرستان ها طرح محله به محله و خانه به خانه برای واکسیناسیون در حال انجام است و اکنون حدود ۵۶ درصد کل جامعه واکسینه شدند که این تنها شامل دوز اول است. 

وی با اشاره به آخرین وضعیت رنگ بندی آذربایجان شرقی گفت: شهرستان قرمز در استان وجود ندارد اما به جز شهرستان های خداآفرین، کلیبر، هوراند، ورزقان، هشترود و چاراویماق بقیه شهرستان های استان مثل تبریز در وضع نارنجی قرار دارند. 

 

شمار فوتی‌های کرونا در سرپل‌ذهاب به ۱۳۳ نفر رسید

معاون شبکه بهداشت و درمان سرپل‌ذهاب با اعلام اینکه وضعیت این شهرستان از نظر ابتلا به ویروس کرونا همچنان قرمز است، گفت: شمار فوتی‌های ناشی از این ویروس از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به ۱۳۳ نفر رسیده است.

دکتر «محسن مرادی» روز شنبه افزود: پروتکل های بهداشتی به نحو مطلوبی از سوی افراد در این شهرستان رعایت نمی شود و همچنان تعداد بیماران بستری کرونا در شهرستان بالا است.

وی اظهار داشت: از اوایل اسفندماه سال ۹۸ با شیوع ویروس کرونا در کشور و به تبع آن در شهرستان سرپل ذهاب هشت هزار و ۴۳۵نمونه گیری انجام شده است.

معاون شبکه بهداشت و درمان سرپل ذهاب گفت: از مجموع سه هزار و ۸۶۹ مورد کرونای مثبت در این شهرستان یک هزار و ۴۸۴ مورد از مبتلایان بستری و ۲هزار و ۳۸۶ مورد مثبت سرپایی تحت درمان و بهبودی قرار گرفته اند.

دکتر مرادی ادامه داد: همچنین از مجموع نمونه گیری های انجام شده در این شهرستان چهار هزار و ۵۶۶ مورد منفی بوده است.

وی از تزریق ۴۱هزار و ۳۵۴ دُز واکسن نوبت اول کرونا و ۲۱هزار و ۷۰ دُز واکسن نوبت دوم در این شهرستان خبر داد و گفت: در مجموع ۶۲هزار و ۴۲۹ دُز واکسن برای سنین مختلف تزریق شده که ۵۹درصد پوشش اولی ها و ۵۱درصد پوشش دومی ها است.

او اضافه کرد: هم اکنون جمعیت بالای ۱۸ سال در شهرستان واکسینه می شوند و جمعیت دانش آموزی ۱۲ سال به بالا نیز در برنامه واکسیناسیون قرار دارند.

سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه بیش از ۹۰ هزار نفر جمعیت دارد.

 

آمار مراجعه کرونایی‌ها به هفت بیمارستان گلستان صفر شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گلستان با اشاره به روند رو به کاهش ابتلا به کرونا در استان گفت که طی ۲۴ ساعت گذشته هفت بیمارستان استان هیچ مراجعه‌کننده کرونایی برای دریافت خدمات سرپایی و بستری نداشتند.

عبدالرضا فاضل روز شنبه در ستاد استانی پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا اظهار داشت: با توجه به کاهش سن گروه‌های تزریق واکسن در کشور، جمعیت هدف گلستان از یک میلیون و ۲۴۰ هزار نفر به یک میلیون و ۴۵۵ هزار نفر رسید.

وی با اشاره به تزریق یک میلیون و ۲۶۰ هزار دُز واکسن کرونا در استان از ابتدای شروع طرح واکسیناسیون گفت که میانگین تزریق روزانه واکسن در این استان به ۳۰ هزار دُز رسید.

وی بیان داشت: از کل تزریق‌های انجام شده ۸۴۰ هزار دُز مربوط به نوبت اول و ۴۲۰ هزار دُز برای نوبت دوم بود.

وی خاطرنشان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته تعداد مبتلایان کرونایی بستری در مراکز درمانی استان از ۴۰۰ نفر در شیوع پیک پنجم به ۲۸ نفر رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: اکنون ۲۵۸ نفر به علت مبتلا شدن به کرونا بستری هستند حال ۱۹ مبتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه وخیم است.

ناهید جعفری معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی گلستان هم در این جلسه با انتقاد از استقبال کم ساکنان برخی مناطق استان از تزریق واکسن کرونا گفت: با توجه به این که به زودی داشتن کارت واکسیناسیون برای دریافت خدمات اجتماعی اجباری خواهد شد برخی افراد با وجود ثبت نام، از تزریق واکسن خودداری میکنند که این کار فریب حوزه بهداشت و درمان است.

هادی حق‌شناس استاندار گلستان هم در این جلسه گفت : پارسال ۶ هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش ناشی از خسارت کرونا پرداخت شد اما برخی از آن ها به علت مشکلات ناشی از شیوع این ویروس موفق به بازپرداخت آن نشدند که رایزنی برای دریافت مهلت پرداخت این وام ها از بانک های عامل آغاز شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.