طبق گزارش وزارت بهداشت در روز سه شنبه 6 مهر 1400، در حال حاضر ۲۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۲۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۶۵ شهر در وضعیت زرد و ۳۰ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۳۹ بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و ۱۱ هزار و ۷۰۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده است.

واردات گسترده واکسن و تسریع واکسیناسیون طی هفته های اخیر سبب کاهش چشمگیر تلفات کرونا در کشور شده و روز چهارشنبه ۳۱ شهریور ماه بود که تلفات کرونا از ۹ مرداد که ۲۸۶ مورد بود، همین رقم را تجربه کرد.

امروز(سه شنبه) و طی خیز پنجم کرونا تلفات روزانه به عدد ۲۳۹ نفر رسید که از ابتدای تیر ماه و آغاز این موج مرگبار یک رکورد محسوب می شود.

تلفات کرونا در خیز پنجم که از ابتدای تیر ماه آغاز شد شدت بیشتری گرفت و ۲۸ مرداد ماه از مرز یکصد هزار نفر عبور کرد و روز سه شنبه دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ، رکورد تلفات روزانه طی ۱۹ ماه گذشته شکست.

گرچه اپلیکشین ماسک ۲۳ شهریور ماه از عبور کشور از خیز پنجم کرونا خبر داد و همچنین ۲۶ شهریور ماه در برآوردی دیگر اعلام کرد تهران و چندین شهرستان از وضعیت قرمز کرونایی خارج شده اند، اما معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز چهارشنبه ۳۱ شهریور ماه اعلام کرد که از موج پنجم کرونا رد نشده‌ایم.

با این حال خبرها از ضعیف شدن کرونا حکایت دارد چنانکه مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت روز گذشته(دوشنبه) اعلام کرد: تاثیر واکسیناسیون در کاهش مرگ و میر بیماران کووید۱۹ کاملا مشهود است و مرگ و میر روزانه کرونا در ۱۶ استان کشور، کمتر از ۵ نفر بود.  

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت نیز امروز(سه شنبه) اعلام کرد از روز گذشته(دوشنبه) تا امروز (سه شنبه) ۶ مهرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۷۰۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۸۲۱ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۵۵۹ هزار و ۶۹۱ نفر رسید.

تا کنون ۴ میلیون ۹۸۸ هزار و ۱۰۹ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

۶ هزار و ۱۲۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۳۹ بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و مجموع تلفات کرونا در کشور به ۱۱۹ هزار و ۸۸۸ نفر رسید

تا کنون ۳۱ میلیون و ۹۷۶ هزار و ۷۴۵ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

تا کنون ۳۶ میلیون و ۹۰۸ هزار و ۱۹۱ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۵ میلیون و ۸۲۴ هزار و ۵۲۰ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۵۲ میلیون و ۷۳۲ هزار و ۷۱۱ دُز رسید.

افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند.

در حال حاضر ۲۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۲۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۶۵ شهر در وضعیت زرد و ۳۰ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

روند واردات واکسن همچنان ادامه دارد و دو میلیون دز واکسن کرونا امروز وارد کشور شد.

همچنین معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران روز یکشنبه چهارم مهر ماه از ورود پنجاه وهفتمین محموله واکسن کرونا شامل ۶ میلیون دز از نوع سینوفارم خبر داد و گفت: میزان واکسن‌های وارداتی از مرز ۷۱ میلیون دز گذشت.

«مهرداد جمالی ارونقی» با بیان اینکه این میزان دز واکسن وارداتی کرونا سی و چهارمین محموله واکسن چینی سینوفارم است، اظهار داشت: این محموله شمار واکسن‌ها را به ۷۱ میلیون و ۳۲۳ هزار و ۶۰۶ دز رساند.

وی با بیان اینکه محموله وارداتی به صورت حمل یک‌سره تحویل نمایندگان وزارت بهداشت شده است، خاطرنشان‌کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها مقرر شده در هفته جاری بخشی از محموله ۱۰ میلیون دز جانسون اند جانسون و فایزر وارد کشور شود.

اسفند ۹۸ ویروس کووید ۱۹ در کشور شیوع پیدا کرد و ۲۲ بهمن سال ۹۹ واکسیناسیون عمومی آغاز شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز امروز گفت: تا ۲ هفته آینده ۷۰ درصد جمعیت کشور علیه کرونا واکسینه می‌شوند و جشن پیروزی واکسیناسیون را خواهیم گرفت.

بهرام عین اللهی روز سه‌شنبه ششم شهریور ماه در حاشیه  مراسم تودیع و معارفه رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: تاکنون ۵۳ میلیون نفر از جمعیت ایران علیه کرونا واکسینه شده‌اند که این تعداد تا ۲ هفته آینده به ۶۰ میلیون نفر خواهد رسید.

وی با اشاره به سرعت مطلوب واکسیناسیون در کشور ادامه داد: طی یک هفته گذشته هشت میلیون و ۲۰۰ هزار دُز واکسن در کشور تزریق‌ شد که این عدد در دنیا بی‌سابقه و منحصر به‌ فرد بوده است.

وزیر بهداشت گفت: به زودی جشن پیروزی در انجام واکسیناسیون را خواهیم گرفت ولی باید توجه داشت که واکسیناسیون به‌ منزله عدم نیاز به رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیست.

 

۶ مهرماه و مهمترین اخبار کرونایی استان‌ها

تداوم سرعت واکسیناسیون در کشور باعث شده طی روزهای اخیر میزان بستری و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در اغلب استان ها روندی کاهشی داشته باشد و این موضوع نشان می دهد که موج پنجم کرونا ضعیف تر شده است.

 به گفته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که امروز به مشهد سفر کرده است، تا ۲ هفته آینده ۷۰ درصد جمعیت کشور علیه کرونا واکسینه می‌شوند و جشن پیروزی واکسیناسیون را خواهیم گرفت.

دکتر بهرام عین اللهی اعلام کرده است که تاکنون ۵۳ میلیون نفر از جمعیت ایران علیه کرونا واکسینه شده‌اند و این تعداد تا ۲ هفته آینده به ۶۰ میلیون نفر خواهد رسید.

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا نیز پیشتر با اشاره به گذر کشور از قله پیک پنجم کرونا بیان کرده بود: پیش‌بینی آن است که تا ۲ هفته آینده از سه هزار بستری روزانه ابتلا به کرونا کاسته شود و تا چهار هفته آینده به کف آن در پیک پنجم خواهیم رسید.

به گفته وی، اگر تا آبان ماه میزان واکسیناسیون را قابل توجه انجام داده باشیم حتی با ویروس جدید جهش یافته و در صورت میزان ابتلا، میزان مرگ و میر بالا نخواهد رفت.

درحالی‌که گمانه زنی‌ها در مورد آغاز خیز ششم کرونا در آبان ماه شدت گرفته، بطور قطع تسریع واردات واکسن و مشارکت مردم برای انجام واکسیناسیون می‌تواند این خیز را تا حدودی کنترل کند.

متاسفانه طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۳۹ بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و ۱۱ هزار و ۷۰۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده است.

در حال حاضر ۲۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۲۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۶۵ شهر در وضعیت زرد و ۳۰ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

۶ مهر ماه و مهمترین اخبار کرونایی استان ها

یاسوج/ رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: شمار قربانیان کووید ۱۹ در کهگیلویه و بویراحمدبا فوت۲ بیمار کرونایی دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته به ۹۴۵ نفر رسید.

یزدان پناه عنوان کرد: گرچه در روز های اخیر میزان ابتلا و قربانیان بیماری کرونا در کهگیلویه و بویراحمد کاهش یافته بود اما در این هفته تعداد مبتلابان دوباره صعودی شده است.

آبادان /  رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان گفت: ۲۰ تیم غربالگری کرونا برای بررسی سلامت زائران در مسیر بازگشت از کشور عراق در مرز شلمچه مستقر شد.

دکتر شکرالله سلمان‌زاده سه‌شنبه اظهار داشت: همه زائران هنگام بازگشت از سفر اربعین در مرز شلمچه با دستگاه‌های تب سنج لیزی تست می‌شوند و افرادیکه دارای تب بالا باشند با انتقال به محل در نظر گرفته شده ، فرآیند درمان روی آنها انجام می شود.

وی افزود: در صورت افزایش روند بازگشت زائران اربعین حسینی از مرز شلمچه این آمادگی وجود دارد تا تیم های غربالگری در این گذرگاه مرزی افزایش یابند.

بندرعباس / سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: روز گذشته نخستین روز بدون فوتی کرونا در استان پس از گذشت پنج ماه از اوج گیری شیوع این ویروس در استان ثبت شد.

دکتر فاطمه نوروزیان دوشنبه شب با اعلام این خبر به رسانه‌ها افزود: مجموع شمار فوتی‌های کرونایی در استان هرمزگان همچنان به ۲هزار و ۳۶۴ نفر باقی ماند.

اردبیل / روند نزولی شیوع بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل که از سه هفته پیش آغاز شده، همچنان ادامه دارد به طوری که شاخص شمار ابتلای جدید، آمار بستری همزمان و تعداد جان‌باختگان به پایین‌ترین حد ۲ ماه اخیر رسیده است.

آخرین آمار اعلام شده توسط دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل نشان می‌دهد که طی شبانه‌روز گذشته مجموع مبتلایان بستری در مراکز درمانی این استان به ۲۵۵ نفر کاهش یافته  که ۶۴۲ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده در یک ماه پیش است.

همچنین بنا به اعلام این مرجع، در ادامه روند نزولی شیوع کرونا در استان اردبیل، آمار مبتلایان روزانه کرونا در این استان به ۳۲ نفر رسیده که نسبت به بالاترین آمار ثبت شده در یک ماه پیش، ۱۵۷ نفر کاهش را نشان می‌دهد.

ایلام  / رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: ۴۳ بیمار جدید کرونایی در شبانه روز گذشته در مراکز درمانی ایلام بستری شدند که با این احتساب مجموع بستری های موجود استان به ۱۹۰ نفر افزایش یافت.

دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: از بستری های جدید ۱۵ نفر مربوط به ایلام، هشت نفر دهلران، پنج نفر آبدانان، چهار نفر ایوان، چهار نفر چرداول، سه نفر ملکشاهی، ۲ نفر مهران، یک نفر دره شهر و یک نفر نیز مربوط به سیروان است.

زاهدان / رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۹۱ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان طی ۲۴ ساعت گذشته شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۲۳ هزار و ۸۲۲ نفر رسید.

دکتر سید محمد هاشمی شهری اظهارداشت: در شبانه‌روز گذشته با افزوده شدن یک مورد جدید شمار در گذشتگان فوت ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۵۳۳ نفر رسید.

رشت / فرماندار رشت با بیان اینکه تاکنون ۶۵۵ هزار دز واکسن در شهرستان تزریق شده است گفت: ۶۴ درصد از جمعیت ۱۵ سال به بالا دز اول و ۲۳ درصد نیز دز دوم واکسن را در شهرستان رشت دریافت کرده اند.

علی فتح اللهی اعلام کرد که از مجموع واکسن های کووید ۱۹ تزیرق شده در شهرستان رشت، ۴۹۳ هزار نفر دز اول و ۱۶۲هزار نفر دز دوم را دریافت کردند.

فتح اللهی با اشاره به کاهش آمار بیماران بستری مبتلا به کرونا در بیمارستان های رشت با رعایت دستورالعمل های بهداشتی از سوی مردم گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شهرستان رشت به حدود ۶۸ درصد رسیده است.

شهرکرد / رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری از تزریق میانگین روزانه ۱۸ هزار و ۳۸۲ دُز واکسن کرونا در استان خبر داد و گفت: این در حالی است که هدفگذاری تزریق واکسن در استان روزانه ۱۴ هزار و ۱۵۰ دُز بوده است.

سید راشد جزایری روز سه‌شنبه استقبال مردم استان از طرح واکسیناسیون علیه کرونا را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: این استقبال خوب سبب شد تا نسبت به هدفگذاری تعیین شده جلوتر عمل کنیم.

وی، مجموع واکسن وارد شده به استان از ابتدا تاکنون را ۶۴۲ هزار و ۴۰۵ دُز اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۵۸۲ هزار و ۱۳۲ دُز تزریق شده است.

تبریز / معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز با مطلوب توصیف کردن روند واکسیناسیون در آذربایجان‌شرقی، گفت: تاکنون ۷۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال استان علیه کرونا واکسینه شده‌اند.

عباسعلی درستی روز سه شنبه در گفت وگویی،  افزود: همچنین ۶۶ درصد افراد بالای ۱۵ سال نیز در استان علیه کرونا واکسینه شده اند.

قصرشیرین /  رییس شبکه بهداشت و درمان گیلانغرب با اشاره به روند مطلوب واکسیناسیون در این شهرستان، گفت: ۷۳.۱ درصد افراد بالای ۱۸ سال این شهرستان تاکنون دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

 دکتر فریدون نوری افزود : با مشارکت فعال سربازان خط مقدم بهداشت، بهورزان سخت کوش خانه های بهداشت و مراقبین سلامت در پایگاه های سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی شهرستان ۳۲.۳ درصد افراد ۱۲ تا ۱۷ ساله نیز علیه ویروس کرونا واکسینه شده اند و از این لحاظ گیلانغرب همچنان پیشتاز واکسیناسیون در استان کرمانشاه است.

سبزوار/  رییس  دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با اشاره به شتاب روزافزون واکسیناسیون گفت: تاکنون ۷۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال در حوزه زیر پوشش این دانشگاه در غرب استان خراسان رضوی دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

دکتر علیرضا مسلم افزود: همچنین به بیش از ۳۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در شهرستان های سبزوار، جوین، جغتای، داورزن، خوشاب و ششتمد دُز دوم کرونا تزریق شده است.

اراک / مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان شازند گفت: ۹۷ هزار نفر از شهروندان شازند تاکنون علیه ویروس کرونا ایمن‌سازی شدند که معادل ۷۰ درصد از جامعه هدف واکسیناسیون در این شهرستان است.

مرتضی واعظ  افزود: ۶۶ هزار نفر از جامعه هدف در شازند دُز اول  و ۳۰ هزار نفر نیز دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کردند.

وی بیان داشت:  واکسیناسیون نیروهای انسانی واحدهای تولیدی این شهرستان از جمله پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه حرارتی شازند و سایر کارگاه‌های تولیدی نیز انجام شده است.

ساری / معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : ۴۴ درصد گروه سنی ۴۰ تا ۵۰ سال در استان مازندران باوجود اعلام رسمی برای واکسیناسیون عمومی برای دریافت واکسن اقدام نکرده‌اند.

دکتر قاسم اویس افزود: باتوجه به ناشناخته بودن کرونا تمام افراد واجد شرایط براساس شاخص هایی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نظر گرفته است می بایست برای تزریق واکسن اقدام کند و سهل انگاری در اجرای طرح واکسیناسیون سراسری، احتمال موج ششم شیوع این ویروس در استان مازندران را شدت خواهد داد.

وی خاطر نشان کرد: ابتلا به کرونا ویروس در گروه های سنی ۴۰ تا ۵۰ سال و ۳۰ تا ۴۰ به نسبت دیگر گروه های سنی در استان شایع تر است و به همین دلیل مردم مازندران به نوع واکسن تزریقی توجه نکنند چراکه تمام روند واکسیناسیون در استان مورد تایید وزارت بهداشت است.

فوت ۱۴ نفر و بستری شدن ۱۱۳ بیمار کووید ۱۹ در البرز

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد که ۱۴ بیمار کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در البرز جان باختند و ۱۱۳ بیمار دیگر در بیمارستان ها بستری شدند.

دکتر محمد فتحی روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: اکنون ۸۹۱ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

وی بیان داشت: با مرگ ۱۴ بیمار کووید۱۹ شمار کل جانباختگان این بیماری در البرز به پنج هزارو۹۹۰ نفر رسید.

فتحی افزود: ۷۱ هزار و ۲۹۷  بیمار کووید۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در بیمارستان های البرز بستری شده اند که  ۶۴ هزار و ۴۰۷ نفر آنان بهبود یافته اند.

رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک مهمترین توصیه ها برای مهار کرونا است.

اکنون ۶ شهرستان تابعه البرز نارنجی و یک شهرستان زرد کرونایی است.

 

رئیس علوم پزشکی: کرونا جان ۱۰ تَن دیگر را در قم گرفت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در این استان، گفت: در شبانه روز گذشته ۱۰ بیمار که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت شده بود، جان خود را از دست دادند.

محمد رضا قدیر در گفت‌وگویی، اظهار داشت: در شبانه روز منتهی به ششم مهرماه ۸۰ تَن مشکوک و یا با علائم قطعی ابتلا به کرونا توسط اورژانس مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی با اشاره به بستری شدن ۶۷ تَن از این افراد، یادآور شد: ۵۹ تَن که طی روزهای گذشته بستری شده بودند، نیز به تشخیص پزشکان معالج برای درمان در منزل از بیمارستان مرخص شدند.

رئیس علوم پزشکی قم کل بیماران کرونایی که هم اکنون در بیمارستان‌های قم بستری هستند را ۴۹۶ تَن ذکر کرد و افزود: ۱۵۴ بیمار نیز به دلیل وخامت جسمی در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

وی افزود: از ۴۴۴ آزمایش کرونای انجام شده،‌ نتیجه ۱۷۴ مورد مثبت شد.

۹۱ سیستان و بلوچستانی دیگر به کرونا مبتلا شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۹۱ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان طی ۲۴ ساعت گذشته شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۲۳ هزار و ۸۲۲ نفر رسید.

دکتر سید محمد هاشمی شهری روز سه‌شنبه اظهارداشت: در شبانه‌روز گذشته با افزوده شدن یک مورد جدید شمار در گذشتگان فوت ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۵۳۳ نفر رسید.

وی با بیان اینکه هم‌اینک ۱۵۱بیمار حاد تنفسی و ۵۶ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: از مردم عزیز درخواست می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس براساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان‌ تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی خاطرنشان کرد:‌ کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات موردنیاز بیماران کرونایی در سیستان و بلوچستان وجود ندارد.

هاشمی شهری بیان کرد: براساس مطالعات انجام شده واکسیناسیون از میزان مبتلایان، بستری و فوت‌شدگان ناشی از کرونا به شدت کاسته و روند فعلی کاهشی موارد مبتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان نیز ارتباط مستقیمی با انجام واکسیناسیون داشته است.

 

۶ بیمار مبتلا به کرونا در کاشان جان باختند

معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: چهار مرد ۴۷، ۸۳، ۸۴ و ۸۵ ساله و ۲ زن ۵۴ و ۷۳ ساله مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی این شهرستان جان باختند.

مهدی دلاوری روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۹۹ مورد جدید به ۴۸ هزار و ۸۴۷ نفر رسید.

وی اظهار داشت:  اکنون ۴۱۶ بیمار حاد تنفسی مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۳۱۵ بیمار در کاشان و ۱۰۱ نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند؛ همچنین ۸۰ بیمار به طور موقت بستری شده‌اند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به بستری موقت ۳۶ نفر بیمار جدید از ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی این منطقه ادامه داد: ۲۹ بیمار در کاشان و هفت نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

وی شمار بیماران کووید۱۹ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۶۱ نفر اعلام و اضافه کرد: ۵۴ نفر از بیماران در کاشان و هفت نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

به گفته وی، در ۲۴ ساعت گذشته ۲۷ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۱۷ بیمار با سن ۱۴ تا ۹۷ سال در مرکزهای درمانی کاشان و ۱۰  نفر با سن ۳۶ تا ۸۶ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند.

دلاوری با اشاره به مراجعه ۳۳ نفر به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در ۲۴ ساعت گذشته گفت: پنج هزار و ۷۷۷ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) دانشگاه است.

وی گفت: ۲۵۷ هزار و ۸۱۷ نفر از آغاز شیوع کرونا (اسفند ۹۸) تاکنون به مرکزهای بستری و سرپایی تشخیصی و درمانی ۲ شهرستان کاشان و آران و بیدگل مراجعه کرده‌اند و ۱۶ هزار و ۷۵۷ بیمار حاد تنفسی نیز تاکنون از بیمارستان‌های شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل مرخص شده‌اند.

تزریق ۲۹۳ هزار و ۷۷۲ دُز واکسن کرونا

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به تزریق  ۲۹۳ هزار و ۷۷۲ دُز واکسن کرونا از ابتدای طرح ملی واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل افزود: ۲۰۳ هزار ۳۶۹ دز از این تعداد مربوط به نوبت نخست و ۹۰ هزار و ۴۰۳ دز مربوط به نوبت دوم بوده است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

ویروس کرونا (COVID-۱۹) اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌ برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد؛ این ویروس در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، واکسیناسیون و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

بیشتر فوت شدگان دیلمی مبتلا به کرونا، بیماری زمینه‌ای داشته‌اند

کارشناس مسئول واحد بیماری‌های غیرواگیر شبکه بهداشت و درمان دیلم استان بوشهر گفت: از بدو شیوع ویروس کرونا تاکنون طبق آمار استخراج شده ۶۴ نفر به علت این بیماری کووید ۱۹ در این شهرستان فوت شده‌اند که بیشتر آنها دچار یک یا چند بیماری زمینه‌ای نظیر قلبی و عروقی بوده‌اند.

زینب دهداری روز سه شنبه افزود: یکی از مهم‌ترین خدمات ارایه شده شبکه بهداشت ودرمان در شهر و روستا برای همه افراد ۳۰ سال پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی زودرس است که اولین علت مرگ در این شهرستان شناخته شده است.

وی اظهارداشت: باتوجه به اینکه خدماتی که به عموم مردم در مراکز جامع سلامت  این شهرستان ارائه می‌شود،  نشان می‌دهد در ۱۰ سال آینده احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی به چه میزان و درصد است، شهروندان برای حفظ سلامتی خود به این مراکز مراجعه کنند.

دهداری افزود: بیماران دیابتی، فشارخون و اختلالات چربی خون ممکن است سال‌های اول هیچ علامتی نداشته باشند اما  عوارض متعددی را  در پی خواهند داشت.

کارشناس واحد بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان دیلم بیان کرد: اگر کسانی دیابت، فشارخون و اختلال چربی خون دارند، به دنبال درمان آنها باشند و منتظر بروز عوارض و  شروع درمان نباشند.

وی گفت: با یک آزمایش ساده می توان از وضعیت خود آگاه شویم و شیوه زندگی‌مان را تا حد امکان اصلاح کنیم.

دهداری افزود: فعالیت بدنی و تغذیه سالم از مهم‌ترین فاکتورها در پیشگیری و درمان این گونه بیماری‌ها است.

وی بیان کرد: بیماران در صورت تجویز دارو توسط پزشک خودسرانه مصرف آن را قطع و یا شروع نکنند و اگر با مصرف دارو مشکلی بوجود آمد با پزشک یا مراقب سلامت خود در مراکز  خدمات جامع سلامت مشورت کنند.

شهرستان دیلم در شمال استان بوشهر واقع است و در وضعیت زرد کرونا قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.