طبق گزارش وزارت بهداشت در روز شنبه 3 مهر 1400، در حال حاضر ۲۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۲۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۶۵ شهر در وضعیت زرد و ۳۰ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

 

به گزارش جماران؛ مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۸۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۴۹ میلیون و ۷۸۹ هزار و ۵۰۴ دُز رسید.

از دیروز(جمعه) تا امروز شنبه سوم مهر ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۰ هزار و ۸۴۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۵۶۷ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۵۱۹ هزار و ۷۲۸ نفر رسید.

تا کنون ۴ میلیون ۹۲۰ هزار و ۹۷۸ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

همچنین ۶ هزار و ۴۱۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

طی ۲۴ ساعت گذشته، ۲۸۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۱۱۹ هزار و ۷۲ نفر رسید.

تا کنون ۳۱ میلیون و ۶۵۳ هزار و ۷۹۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

تا کنون ۳۴ میلیون و ۵۶۹ هزار و ۶۸۰ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۵ میلیون و ۲۱۹ هزار و ۸۲۴ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۴۹ میلیون و ۷۸۹ هزار و ۵۰۴ دُز رسید.

افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند.

در حال حاضر ۲۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۲۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۶۵ شهر در وضعیت زرد و ۳۰ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

طی روزهای گذشته تلفات روزانه کرونا با توجه به واردات واکسن و تسریع واکسیناسیون روندی کاهشی گرفته و روز ۳۱ شهریور ماه پس از ۵۳ روز که تلفات کرونا به بالای ۳۰۰ نفر افزایش یافت، به رقم ۲۸۶ و زیر ۳۰۰ رسید. 

تلفات کرونا در خیز پنجم که از ابتدای تیر ماه آغاز شد شدت بیشتری گرفت و ۲۸ مرداد ماه از مرز یکصد هزار نفر عبور کرد و روز سه شنبه دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ، رکورد تلفات روزانه طی ۱۹ ماه گذشته شکست.

گرچه اپلیکشین ماسک ۲۳ شهریور ماه از عبور کشور از خیز پنجم کرونا خبر داد و همچنین ۲۶ شهریور ماه در برآوردی دیگر اعلام کرد تهران و چندین شهرستان از وضعیت قرمز کرونایی خارج شده اند، اما معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز چهارشنبه ۳۱ شهریور ماه اعلام کرد که از موج پنجم کرونا رد نشده‌ایم

قاسم جان بابایی افزود: گاهی ممکن است این شرایط رو به کاهش در برخی استان ها که دستورالعمل ها به درستی رعایت نکنند طولانی شود.

معاون وزیر بهداشت یادآور شد: در تجربه های قبل دیدیم گاهی یک پیک در استانی یک تا دو ماه طول می کشد اما در برخی استان ها، تا چهار ماه هم طول می کشد که نمونه های آن را در استان های بزرگ داشتیم.

کرونا اوایل اسفند ۹۸ در ایران شیوع یافت.

 

سوم مهرماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها 

با کم توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، پیک پنجم شیوع کرونا، کشور را فراگرفت و هزینه‌های سنگینی را از جمله به نظام تعلیم و تربیت تحمیل کرد، اما با اتخاذ تدابیر لازم، هم اکنون سیر ابتلا و مرگ و میر در بیشتر استان‎‌ها کاهشی شده است.

از اسفندماه سال ۱۳۹۸ به دلیل شیوع ویروس  کرونا سال های تحصیلی ۱۳۹۹-۱۳۹۸ و ۱۴۰۰-۱۳۹۹ به صورت غیر حضوری و از طریق ارائه درس نامه، صدا و سیما، شبکه شاد و فضای مجازی برگزار شد.

هم اکنون گسترش دامنه و سرعت واکسیناسیون و همچنین رعایت توصیه های بهداشتی موجب کمرنگ شدن وضعیت کرونایی استان ها شده است، شرایطی که یکی از دستاوردهای آن فراهم شدن بستر آموزش حضوری است. 

با تزریق حدود ۵۰ میلیون دُز واکسن در کشور، در حال حاضر ۲۹ شهر  در وضعیت قرمز، ۲۲۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۶۵ شهر در وضعیت زرد و ۳۰ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

در همین حال، زنگ مهر و مقاومت امروز (سوم مهر) همزمان در سراسر کشور به صدا درآمد تا با اولویت سلامت دانش اموزان،  امکان بهره‌مندی آنها از نعمت حضور معلم فراهم شود.

به واقع، در حالی که معلمان، رانندگان سرویس‌ها، خدمتگزاران مدارس و تمام کسانی که  با دانش آموزان ارتباط دارند واکسینه شده اند و بخشی از دانش آموزان هم در حال تزریق واکسن هستند، قرار است امسال مدارس به‌صورت تدریجی و در سه مرحله از ابتدای مهر تا نیمه دوم آبان بازگشایی می‌شوند.

اخبار کرونایی استان‌ها در یک نگاه 

لرستان/ ۴۱۴ مبتلای جدید به کرونا در استان، هفت بیمار مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان جان باختند و تعداد قربانیان به ۲ هزار و ۴۵۸ نفر رسید،  تمامی ۱۱ شهرستان‌ لرستان در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

زنجان/ خروج استان زنجان از وضعیت قرمز کرونایی، رنگ کرونایی شهرستان‌های ماهنشان، ایجرود، طارم و سلطانیه زرد و شهرستان‌های زنجان، خدابنده، ابهر و خرم‌دره نارنجی ، ثبت  پنج مورد فوتی جدید بر اثر کرونا، هم اکنون ۳۹۶ بیمار کرونایی در بیمارستانهای استان بستری هستند که ۳۱ نفر مربوط به موارد مثبت روز گذشته است.

چهار محال و بختیاری/ پیش بینی واکسیننه شدن کامل ۷۰ درصد جمعیت استان تا یک ماه دیگر، شهرستان‌های خانمیرزا، کوهرنگ و سامان در وضعیت زرد (خطر متوسط) و سایر شهرستان‌های استان در وضعیت نارنجی ( پرخطر) هستند. 

هرمزگان/تزریق در مجموع  ۴۳ هزار و ۷۳۳ دُز واکسن در کیش و آغاز مراسم پنج روزه  تعزیه خوانی اربعین سالار شهیدان که می تواند آغازگر شکرانه شکست پیک پنجم کرونا در این جزیره باشد.

کرمانشاه/ کاهش تعداد بیماران بستری کووید ۱۹ در کرمانشاه، هم‌اکنون یک هزار و ۲۳۷ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند که نسبت به روز گذشته ۵۱ نفر کمتر است؛ از این تعداد، حال ۴۲ نفر وخیم است؛ شناسایی  ۲۸۵ نفر شامل ۱۰۰ بیمار مثبت بستری و ۱۸۵ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در شبانه روز گذشته که در مقایسه با روز قبل از آن ۲۳ نفر بیشتر است، 

۳۱ درصد جامعه هدف کرمانشاه ۲ دُز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند؛ فعالیت  ۴۱ مرکز تجمیعی واکسیناسیون و سه مرکز خودرویی در استان؛ شهرستان‌های پاوه، گیلانغرب، اسلام‌آبادغرب، هرسین، کرمانشاه، جوانرود، سرپل‌ذهاب و روانسر در وضعیت قرمز و شهرستان های سنقروکلیایی، کنگاور و صحنه در وضعیت نارنجی و شهرستان های قصرشیرین، ثلاث باباجانی و دالاهو نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

خراسان شمالی/ تداوم روند نزولی ابتلا و مرگ و میر در استان، سه فوتی و بستری شدن  ۸۶ مبتلای جدید در ۲۴ ساعت گذشته؛ پرداخت  ۱۸ میلیارد ریال کمک هزینه بیکاری به  ۶۰۰ فعال فرهنگی هنری استان از ابتدای شیوع کرونا؛ شهرستان‌های بجنورد، شیروان، اسفراین، مانه و سملقان، فاروج، گرمه، جاجرم در وضعیت نارنجی (پرخطر) و رازوجرگلان نیز در وضعیت زرد قرار دارد.

۵۳درصد جمعیت هدف در خراسان شمالی واکسینه شده اند، سرعت واکسیناسیون در برخی روستاهای استان هنوز پایین است.

آذربایجان شرقی/  روند کاهشی ابتلا به کرونا در آذربایجان شرقی آغاز شده است، هم اکنون هزار و ۶۸۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان بستری هستند؛ تسریع روند واکسیناسیون در استان و در عین حال کاهش استقبال از واکسن کرونا، واکسینه شدن تنها  ۶۴ درصد جمعیت بالای ۱۵ سال، فعالیت  ۲۷۰ مرکز واکسیناسیون در استان.

تهران/ برای جلوگیری از شیوع کرونا،  ضریح‌های حرم عبدالعظیم (ع) در روز اربعین بسته خواهد بود.

البرز/ روند کاهشی بستری و مرگ و میر کووید۱۹ در استان، بستری شدن  ۹۳ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در استان، فوت ۶ بیمار دیگر که  مجموع جانباختگان این بیماری در استان را به  پنج هزارو ۹۵۳ نفر رساند؛ اکنون ۶ شهرستان تابعه البرز در وضعیت نارنجی و یک شهرستان زرد کرونایی است.

سیستان و بلوچستان/  با افزوده شدن ۸۳ مورد جدید کرونا در استان طی ۲۴ ساعت گذشته شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۲۳ هزار و ۳۸۴ نفر رسید، یک فوتی دیگر آمار قربانیان را به  ۲ هزار و ۵۲۹ نفر رساند، هم اکنون ۲۳۷ بیمار حاد تنفسی و ۶۴ مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند.

اصفهان/ آمار مبتلایان به کرونا در استان کاهشی است؛ حدود ۲ هزار و ۳۰۰ بیمار دارای علائم کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند و تا کنون حدود ۵۰ درصد از جمعیت استان نوبت نخست واکسن کرونا را دریافت کرده اند؛ چهار شهرستان استان در وضعیت زرد کرونایی (خطر متوسط) و سایر شهرستان ها در وضعیت نارنجی (پر خطر) قرار دارند،  در زمان حاضر برای تردد بین شهری در سطح استان ممنوعیت وجود ندارد اما تردد به شهرهای قرمز ممنوع است.

همدان/ تعداد مراکز واکسیناسیون در استان امروز به ۹۸ مرکز می رسد؛ تاکنون ۳۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال استان هر ۲ دُز واکسن را دریافت کردند, روز گذشته ۱۰۳ بیمار مثبت در بیمارستان ها بستری و ۴۱۱ بیمار کرونایی مثبت به صورت سرپایی پذیرش شدند و شاخص سرایت پذیری به ۹ دهم رسیده است؛ هم اینک از ۱۰ شهرستان تابعه استان همدان، فامنین در وضعیت زرد و مابقی شهرستان ها در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

آذربایجان غربی/ تزریق دستکم دُز اول واکسن کرونا به ۵۶ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال مهاباد، تاکنون  بیش از ۴۷۰ نفر در مهاباد به علت ابتلا به کرونا فوت کرده اند. 

ایلام/  هفت فوت ناشی از کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در ایلام ثبت شد و مجموع فوتی های استان به هزار و ۶۳ نفر افزایش یافت، ۱۱۱ ابتلای جدید هم  شناسایی شد و مجموع مبتلایان استان به ۵۹ هزار و ۲۱۳ نفر رسید، در شبانه روز گذشته ۲۳ بیمار جدید نیز در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بستری های موجود استان ۱۹۴ نفر است. 

شهرستان های ایلام، آبدانان، چرداول، ایوان، مهران، آبدانان، دره شهر، دهلران و چوار در وضعیت نارنجی و شهرهای بدره، سیروان، ملکشاهی نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

خراسان رضوی/ راه اندازی مرکز تزریق واکسن در رواق دارالمرحمه حرم امام رضا(ع) با همکاری آستان قدس رضوی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد و بسیج دانشجویی، ۹۵ درصد فرهنگیان تربت حیدریه موفق به دریافت دُز نخست و افزون بر ۵۰ درصد نیز موفق به دریافت دُز دوم واکسن کرونا شده‌اند.

خوزستان/  روند بستری بیماران ناشی از کرونا در آبادان، خرمشهر و شادگان کاهشی است؛ کرونا در ۲۴ ساعت گذشته جان سه نفر در آبادان، چهار نفر در خرمشهر و یک نفر در شادگان را گرفت؛ همچنین در این مدت  ۲۷ نفر در آبادان، ۲۶ نفر در خرمشهر و ۱۴ نفر در شادگان بر اساس معیارهای آزمایشگاهی به کووید۱۹ مبتلا شدند.

کرمان/شیب نزولی ابتلا به کرونا در استان؛ اکنون حدود ۸۵۰ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند.

با وجود دو برابر شدن مراکز، نیمی از ظرفیت واکسیناسیون کرونا در کرمان خالی است؛ ۲۶ درصد معادل ۵۸۰ هزار نفر ۲ دز واکسن کرونا را در استان دریافت کرده اند که تا رسیدن به مرز ۷۰ درصد و قطع زنجیره فاصله است؛ احتمال زیاد با اعمال مدیریت هوشمند افرادی که واکسن نزده اند در آینده از برخی خدمات اجتماعی محروم می شوند.

هفت فوت ناشی از کرونا در ایلام ثبت شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: هفت فوت ناشی از کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در ایلام ثبت شد و مجموع فوتی های استان به هزار و ۶۳ نفر افزایش یافت.

دکتر محمد کریمیان روز شنبه اظهار داشت: در شبانه روز گذشته ۱۱۱ ابتلای جدید کرونا شناسایی شد و مجموع مبتلایان استان به ۵۹ هزار و ۲۱۳ نفر رسید.

وی افزود: همچنین در شبانه روز گذشته ۲۳ بیمار جدید نیز در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بستری های موجود استان ۱۹۴ نفر است و ایلام با ۱۰ نفر بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده است.

دکتر کریمیان ادامه داد: از بستری های جدید سه نفر دیگر مربوط به ایوان، یک نفر دهلران، ۲ نفر دره شهر، چهار نفر چرداول، یک نفر آبدانان، یک نفر بدره و یک نفر هلیلان است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: شهرستان های ایلام، آبدانان، چرداول، ایوان، مهران، آبدانان، دره شهر، دهلران و چوار در وضعیت نارنجی و شهرهای بدره، سیروان، ملکشاهی نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

 

۸۳ سیستان و بلوچستانی دیگر به کرونا مبتلا شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۸۳ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان طی ۲۴ ساعت گذشته شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۲۳ هزار و ۳۸۴ نفر رسید.

دکتر محمد هاشمی شهری روز شنبه اظهار داشت: طی شبانه روز گذشته با افزوده شدن یک مورد جدید شمار در گذشتگان فوت ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۵۲۹ نفر رسید.

وی با بیان اینکه ۲۳۷ بیمار حاد تنفسی و ۶۴ مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: از مردم عزیز درخواست می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس براساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان‌ تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی خاطرنشان کرد:‌ کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات موردنیاز بیماران کرونایی در سیستان و بلوچستان وجود ندارد.

هاشمی شهری بیان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده واکسیناسیون از میزان مبتلایان، بستری و فوت شدگان ناشی از کرونا به شدت کاسته و  روند فعلی کاهشی موارد مبتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان نیز ارتباط مستقیمی با انجام واکسیناسیون داشته است.

 

تعداد بیماران بستری کووید ۱۹ در کرمانشاه کاهش یافت

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه گفت: هم‌اکنون یک هزار و ۲۳۷ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند که نسبت به روز گذشته ۵۱ نفر کمتر است.

«مهدی محمدی» روز شنبه افزود: از این تعداد ۲۱۹ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند و حال ۴۲ نفر هم وخیم است.

وی اضافه کرد: در شبانه‌ روز گذشته ۲۸۵ نفر شامل ۱۰۰ بیمار مثبت بستری و ۱۸۵ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که در مقایسه با روز گذشته ۲۳ نفر بیشتر است.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه در شبانه‌ روز گذشته ۱۱ نفر دیگر بر اثر ابتلای قطعی به کرونا فوت کردند، افزود: این تعداد نسبت به روز گذشته سه نفر بیشتر است.

وی اظهار داشت: با احتساب این تعداد، مجموع جان‌باختگان استان کرمانشاه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۴۸۴ نفر رسیده است.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه یادآور شد: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۸۶ نفر در مراکز درمانی استان با علایم بیماری کرونا بستری و ۲۲۴ نفر هم پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند.

محمدی ادامه داد: در شبانه روز گذشته ۵۹۲ بیمار هم در مراکز درمانی استان کرمانشاه برای تزریق رمدسیویر بستری موقت شدند که نسبت به روز قبل ۱۱۰ نفر بیشتر است.

براساس رنگ‌بندی جدید وزارت بهداشت، از روز شنبه سوم مهر ماه شهرستان‌های پاوه، گیلانغرب، اسلام‌آبادغرب، هرسین، کرمانشاه، جوانرود، سرپل‌ذهاب و روانسر در وضعیت قرمز و شهرستان های سنقروکلیایی، کنگاور و صحنه در وضعیت نارنجی و شهرستان های قصرشیرین، ثلاث باباجانی و دالاهو نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۴ شهرستان و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.    

 

کرونا جان هفت بیمار دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت هفت بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در این استان از ابتدای اپیدمی ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۸۳۷ مورد رسیده است.

دکتر «محمد طاهری» روز شنبه افزود: همچنین با شناسایی ۴۴۵ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۲۷ هزار و ۵۵۰ و بیماران سرپایی مثبت به ۸۵  هزار و ۵۰۳ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته یک هزار و ۵۷ مورد بود که ۱۷۴ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

طاهری اضافه کرد: ۱۶ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۴۴ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

وی درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد یک هزار و ۴۰۷ ، بهار یک هزار و ۴۰۲، تویسرکان یک هزار و ۴۲۶، رزن یک هزار و ۹۵، درگزین ۳۶۵، فامنین ۳۸۴ و کبودراهنگ یک هزار و ۳۸۶ نفر است.

طاهری خاطر نشان کرد: همچنین تاکنون پنج هزار و ۲۲۲ نفر در ملایر، سه هزار و ۵۲۲ نفر در نهاوند و ۱۰ هزار و ۷۴۶ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، شهرستان فامنین در وضعیت زرد و مابقی شهرستان ها در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

۴۹۹ بیمار جدید کووید ۱۹ در استان مرکزی شناسایی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی، ۴۹۹ بیمار جدید مبتلا به ویروس کرونا ۴۸ ساعت اخیر در استان مرکزی شناسایی شدند.

دکتر سید «محمد جمالیان» افزود: ۶۴ نفر از این بیماران به‌لیل وخامت حال عمومی برای پیگیری امور تخصصی درمانی در بیمارستان‌ها بستری شدند.

وی بیان کرد: ۴۳۵ نفر از این افراد نیز خدمات درمانی سرپایی دریافت کرده و باید تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: شمار مبتلایان به ویروس کرونا از زمان شیوع تاکنون در این  استان به ۹۴ هزار و ۳۰۷ نفر رسیده است.

جمالیان بیان کرد: ۱۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ۲ روز اخیر جان باختند و شمار فوتی‌های این بیماری به ۲ هزار و ۷۰۹ نفر رسید.

شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال ۹۸ آغاز شد و استان مرکزی پس از قم در زمره نخستین استان‌هایی بود که موارد ابتلا در آن مشاهده شد.

 ۱۹ نفر بر اثر کرونا در قم جان باختند

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به سوم مهرماه ۱۴۰۰، ۱۹ نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در این استان جان خود را از دست دادند.

محمدرضا قدیر با اشاره به آخرین وضعیت کووید ۱۹ در قم، افزود: در ۲۴ ساعت منتهی به سوم مهرماه ۱۴۰۰، ۷۸ بیمار با علائم ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان‌های این استان پذیرش شدند.

وی اضافه کرد: از این تعداد، ۶۰ نفر بستری و ۴۷ نفر از افراد مبتلا به کرونا که در روزهای گذشته بستری شده بودند، ترخیص شدند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۵۹۸ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در این استان بستری هستند که ۱۹۱ نفرشان بدحال می‌باشند.

قدیر بیان کرد: در ۲۴ ساعت منتهی به سوم مهرماه ۱۴۰۰، یک هزار و ۱۷۵ تست تشخیص کرونا از شهروندان گرفته شده که ۱۸۴ مورد مثبت بوده است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون ۶۸۰ هزار و ۸۴ دُز واکسن کرونا به شهروندان قمی تزریق شده است.

وضعیت کرونایی قم که از ۲۳ تیرماه امسال در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفته بود، براساس رنگ‌بندی اپلیکیشن ماسک، از بیستم شهریورماه جاری وارد مناطق پرخطر و نارنجی کرونایی شده ‌است.

کرونا جان هفت بیمار دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت هفت بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در این استان از ابتدای اپیدمی ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۸۳۷ مورد رسیده است.

دکتر «محمد طاهری» روز شنبه افزود: همچنین با شناسایی ۴۴۵ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۲۷ هزار و ۵۵۰ و بیماران سرپایی مثبت به ۸۵  هزار و ۵۰۳ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته یک هزار و ۵۷ مورد بود که ۱۷۴ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

طاهری اضافه کرد: ۱۶ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۴۴ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

وی درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد یک هزار و ۴۰۷ ، بهار یک هزار و ۴۰۲، تویسرکان یک هزار و ۴۲۶، رزن یک هزار و ۹۵، درگزین ۳۶۵، فامنین ۳۸۴ و کبودراهنگ یک هزار و ۳۸۶ نفر است.

طاهری خاطر نشان کرد: همچنین تاکنون پنج هزار و ۲۲۲ نفر در ملایر، سه هزار و ۵۲۲ نفر در نهاوند و ۱۰ هزار و ۷۴۶ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، شهرستان فامنین در وضعیت زرد و مابقی شهرستان ها در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

خراسان رضوی از نظر کاهش ابتلای به کرونا رتبه هشتم کشور را دارد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هم‌اکنون استان خراسان رضوی از نظر پایین بودن ابتلا به کرونا در کشور شرایط خوبی دارد و رتبه هشتم به لحاظ کاهش مبتلایان را داراست.

دکتر مهدی قلیان اول روز شنبه در نشست خبری پس از جلسه ستاد استانی مقابله با کرونای خراسان رضوی افزود: استان سیستان و بلوچستان پایین ترین میزان ابتلا به کرونا را در بین استانهای کشور به خود اختصاص داده است.

وی بیان کرد: خوشبختانه تعداد مبتلایان به کرونا در خراسان رضوی در بین مبتلایان سرپایی، بستری شدگان و فوتی ها همچنان روند کاهشی دارد.

وی ادامه داد: تعداد مبتلایان سرپایی کرونا در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در اوج موج پنجم تا بیش از سه هزار و ۷۵۰ نفر رسید که این میزان اکنون نصف شده است.

قلیان خاطرنشان کرد: همچنین تعداد بستری شدگان روزانه کرونا در خراسان رضوی دیروز به ۲۳۶ نفر رسید که نشان از کاهش قابل توجه آن نسبت به هفته گذشته دارد.

وی با بیان اینکه ۳۳۴ بیمار بدحال کرونایی اکنون در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان های خراسان رضوی بستری هستند، گفت: تعداد فوتی های ناشی از کرونا در استان نیز به ۱۹ نفر در روز کاهش یافته است که ۱۵ نفر از این تعداد مربوط به شهر مشهد است.

وی افزود: با ادامه روند کاهش تعداد مبتلایان، نتایج مثبت تست های کرونا در بیماران بستری به ۳۴ درصد کاهش یافته است، در حالی که این میزان در خیز موج پنجم بالاتر از ۷۰ درصد بود.

۵۴ درصد از جمعیت خراسان رضوی واکسینه شدند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره  به شتاب گرفتن واکسیناسیون در خراسان رضوی گفت: هم اکنون بیش از ۵۴ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال استان دز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند که تا پیش از آبانماه این رقم به بالاتر از ۷۰ درصد خواهد رسید.

دکتر قلیان افزود: در برخی از شهرستانهای استان مانند بردسکن، پوشش واکسیناسیون بالا و اکنون تا ۷۰ درصد نیز رسیده است.

وی تاکید کرد: بهترین واکسن، در دسترس ترین واکسن است و مردم منتظر واکسنی که هنور وارد نشده و موجود نیست نباشند و بدانند که  همه واکسن های موجود ۸۰ درصد ایمنی دارند و از بیماری شدید در صورت ابتلا به کرونا پیشگیری می کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه  واکسیناسیون مادران باردار نیز از ابتدای شهریور در خراسان رضوی آغاز شده است، گفت: کرونا میزان مرگ و میر مادران باردار را در این استان و کشور طی سالهای ۹۹ تا ۱۴۰۰ به میزان بیش از ۷۰ درصد افزایش داده است.

وی گفت: واکسن هراسی در بین مادران باردار، علمی نیست و طبق تحقیقات، تزریق  واکسن هیچ مشکلی برای جنین و مادر ایجاد نمی کند بلکه در صورت ابتلا به کرونا از خطر مرگ و میر افراد پیشگیری می کند.

قلیان ادامه داد: وضعیت بیماری کرونا در کشور در آبان ماه امسال دچار ابهام است و برای پیشگیری از تلفات جانی و اوج گیری موج بعدی باید پوشش واکسیناسیون در بین تمامی گروههای هدف فراگیر شود.

وی در مورد ممموعیت سفر به مشهد در ایام اربعین و دهه پایانی ماه صفر، گفت: در این راستا با ستاد ملی کرونا مکاتباتی انجام شده است که در صورت تصویب اجرایی خواهد شد.

۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش خدمات دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام نیز بقیه جمعیت این استان را زیرپوشش خدمات‌ بهداشتی و درمانی دارند.

براساس آخرین آمار رسمی تاکنون پنج میلیون و ۵۱۹ هزار و ۷۲۸ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۲۸۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۱۱۹ هزار و ۷۲ نفر رسیده است.

همچنین تاکنون چهار میلیون و ۹۲۰ هزار و ۹۷۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

 

کرونا جان هشت نفر را در جنوب غرب خوزستان گرفت

رییس دانشگاه علوم پزشکی آبادان گفت:کرونا در ۲۴ ساعت گذشته جان سه نفر در آبادان ، چهار نفر در خرمشهر و یک نفر در شادگان را گرفت.

دکتر شکراله سلمان‌زاده شنبه اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۷ نفر در آبادان، ۲۶ نفر در خرمشهر و ۱۴ نفر در شادگان بر اساس معیارهای آزمایشگاهی به کووید۱۹ مبتلا شدند.

وی افزود: از موارد مثبت جدید ثبت شده در جنوب غرب خوزستان، ۲۱ نفر در آبادان ، ۱۷ نفر در خرمشهر و ۱۲ نفر در شادگان به صورت سرپایی خدمات درمانی دریافت کردند و از آنها خواسته شد تا قرنطینه خانگی را رعایت و در صورت تشدید عوارض بیماری به بیمارستان مراجعه کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی آبادان روند بستری بیماران ناشی از کرونا را در آبادان، خرمشهر و شادگان کاهشی دانست و گفت: در ۲۴ ساعت گذشته هشت نفر بستری و ۱۵ نفر پس از بهبودی از بیمارستان مرخص شدند.

وی با تاکید بر واکسیناسیون همگانی و مشارکت عموم مردم در این طرح همچنین رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و استفاده از ماسک افزود: هم اکنون ۱۱۲ بیمار با عوارض تنفسی در بیمارستان‌های این سه شهرستان بستری هستند.

شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان زیر مجموعه خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی آبادان هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.