با توجه به گزارش وزارت بهداشت در روز یکشنبه 4 مهر 1400، در حال حاضر ۲۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۲۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۶۵ شهر در وضعیت زرد و ۳۰ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ گرچه شیوع ویروس کرونا دغدغه جدی والدین، مدیران و معلمان، متولیان آموزش و پرورش است اما گستردگی ایمن‌سازی عمومی در جامعه و آغاز واکسیناسیون گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال ، نور امیدی را در دل ها روشن کرده و چراغ راهی در تصمیم‌گیری برای بازگشایی مدارس شده است.

وزیر بهداشت قول سرعت‌ گرفتن واکسیناسیون و واکسینه‌ کردن تمام گروه‌های هدف تا ۲۲ بهمن ماه را داده است،  قولی که البته با توجه به افزایش واردات واکسن و ورود محموله‌های هفتگی به نظر می‌رسد، زودتر از موعد مقرر محقق شود و در واقع با واکسینه‌ کردن بخش قابل توجهی از جامعه، می‌توان کنترل بیماری را انتظار داشت،  هرچند که رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچنان بعد از واکسیناسیون هم باید تداوم یابد.

آغاز سال تحصیلی و فصل کلاس و درس، پس از وقفه‌ای ۲ ساله، اندک‌اندک شکل پیشین را به نظام آموزشی بازگردانده و برنامه بازگشایی تدریجی مدارس برای آموزش حضوری دانش‌آموزان در پی تداوم ۱۹ ماهه بحران کرونا و تبعات گسترده آن بر روند تعلیم و تربیت رسمی، مهرماه امسال کلید خورده است.

بازگشایی تدریجی مدارس که رسما از سوم مهرماه کلید خورد در حقیقت تلاشی برای آموزش همزیستی با کرونا همزمان با مدیریت مهار شیوع این ویروس همه‌گیر در ایران تلقی می شود.  

مدتی است که واکسیناسیون کرونا در اقصی نقاط کشور شتاب گرفته و این موجب شده است تا ویروس هزار چهره کرونا که هر از چندگاهی با سویه ای متفاوت خودنمایی و عده زیادی از هموطنان را مبتلا می‌کند و تعدادی را به کام مرگ می‌کشاند، اکنون در دام واکسن قرار گرفته و طعمه هایش روز به روز کاهش یابد.

در این میان استان‌های مختلف کشورمان پیک های متعدد کرونا را تجربه کردند که به فوت تعداد زیادی از هموطنان منجر شد و عده بسیاری هم به این بیماری مبتلا شدند، که حتی پس از بهبودی با عوارض ناشی از آن دست و پنجه نرم می کنند.

ورود اولین محموله واکسن تک دُز برای ۳ تا ۱۷ ساله‌ها 

محمدحسن قوسیان مقدم دبیرکل جمعیت هلال احمر از شروع واردات محموله‌های ۶ میلیون دُزی واکسن کرونا تهیه شده توسط این جمعیت در فصل پاییز خبر داد و گفت: با ورود اولین محموله ۶ میلیون دُزی به ایران، به طور کلی این جمعیت از اردیبهشت ماه تاکنون ۴۶ میلیون و ۳۹۰ هزار دُز واکسن به کشور وارد کرده است.

با اعلام واردات واکسن تک دُز برای سنین ۳ تا ۱۷ سال از امروز گفت: امروز ۶ میلیون دُز واکسن کرونا (تک دُز) از مجموع ۱۲ میلیون دُز توصیه شده برای سنین ۳ الی ۱۷ سال وارد کشور و تحویل وزارت بهداشت شد.

آخرین اخبار کرونایی استان‌ها

آذربایجان غربی/ طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۸ نفر در ۹ شهرستان این استان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند که ۱۷ نفر از این تعداد، مربوط به ارومیه بود/کل فوتی های ناشی از کرونا در آذربایجان غربی از ابتدای شیوع بیماری کووید ۱۹ به ۶ هزار و ۲۳۸ نفر رسیده است.

هرمزگان/ موارد بستری کرونایی در ۲ هفته اخیر در استان ۲۵ درصد و فوتی ها ۵۴ درصد کاهش یافته است/در ۲۴ ساعت گذشته با جانباختن پنج بیمارجدید کرونایی دیگر در هرمزگان، جمع فوتی‌ها در استان به ۲ هزار و ۳۶۳ نفر رسید.

اردبیل/ طی شبانه روز گذشته مجموع آمار مبتلایان بستری در مراکز درمانی این استان به ۲۷۸ نفر کاهش یافت/مجموع آمار مبتلایان کرونا در این استان ۶۱۹ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده در یک ماه پیش است.

ایلام/ تعداد کل بستری های استان ایلام ناشی از ابتلا به ویروس کرونا هم اکنون ۱۹۹ نفر است/ویروس کرونا امروز نیز باعث فوت پنج نفر دیگر از ساکنان استان شد.

سیستان و بلوچستان/ با افزوده شدن ۱۷۲ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان طی ۲۴ ساعت گذشته شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۲۳ هزار و ۵۵۹ نفر رسید.

لرستان / ۳۸۸ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شدند و مجموع مبتلایان به ۱۸۲ هزار و ۱۴۷ نفر رسید/۶ نفر دیگر در لرستان قربانی کرونا شدند.

کرمانشاه / هم‌اکنون یک هزار و ۲۳۸ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند که نسبت به روز گذشته یک نفر بیشتر است/ در شبانه‌ روز گذشته هشت نفر دیگر بر اثر ابتلای قطعی به کرونا فوت کردند.

البرز/ ۱۳۲ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان بستری شدند/ ۹۰۵  بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

خراسان رضوی / هم اینک کمتر از هزار و ۲۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان خراسان رضوی بستری هستند/ در اوج موج پنجم کرونا تعداد بستری شدگان در خراسان رضوی تا چهار هزار نفر رسید و شمار مبتلایان استان در بخش سرپایی نیز تا هفت هزار نفر گزارش شد.

گیلان / شمار بستری های مبتلا به بیماری کووید ١٩ در بیمارستان های استان گیلان طی ١٠ روز اخیر حدود ۳۴ درصد کاهش یافته است.

همدان/ کرونا جان ۱۴ نفر دیگر را در استان همدان گرفت/شناسایی ۳۳۸ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۲۷ هزار و ۶۳۳ و بیماران سرپایی مثبت به ۸۵ هزار و ۷۵۴ نفر رسید.

آخرین خبرهای واکسیناسیون در کشور

با تزریق حدود ۵۰ میلیون دُز واکسن در کشور، در حال حاضر ۲۹ شهر  در وضعیت قرمز، ۲۲۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۶۵ شهر در وضعیت زرد و ۳۰ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

خراسان رضوی/ حدود ۶۳ هزار دُز واکسن کرونا در شهرهای جنوبی خراسان رضوی تزریق شد/ تاکنون ۶۲ هزار و ۷۸۲ دُز واکسن کرونا در شهرستانهای گناباد و بجستان تزریق شده است

هرمزگان/ بیش از یک میلیون دُز واکسن در هرمزگان تزریق شد/ یک هزارو ۱۵۶دانش آموز رودان هرمزگان علیه بیماری کرونا واکسینه شدند/ تا کنون ۵۹۰ نفر از معلمان در جزیره واکسن کرونا را دریافت کردند.

آذربایجان  غربی/ بیش از یک میلیون دُز واکسن طی شهریور امسال در آذربایجان‌غربی تزریق شد.

لرستان/ تزریق واکسن کرونا برای دانش‌آموزان ۱۵ سال به بالا در لرستان آغاز شد

ایلام/ بر اساس آمار هنوز ۴۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال استان هنوز واکسن کرونا تزریق نکرده اند و در خطر ابتلا هستند/ ۶۵ هزار واکسن کرونا در ایلام وجود دارد/تزریق واکسن افراد زیر ۱۸ سال در ایلام شروع شد.

خراسان جنوبی/ افزایش سهمیه واکسن استان خراسان جنوبی به ۸۰ هزار دُز/ سهمیه دریافتی واکسن استان از ۳۷ هزار دُز به ۸۰ هزار دُز افزایش یافت و از این تعداد ۲۰ هزار دُز واکسن برکت خواهد بود/ تاکنون ۳۲۹ هزار و ۸۲۹ نفر در استان خراسان جنوبی دُز اول واکسن کرونا و ۱۷۰ هزار و ۶۳۲ نفر دُز دوم را تزریق کرده‌اند.

 قم/ ۳۵ هزار دُز واکسن برکت وارد قم شد/ ۲۰ هزار دُز واکسن سینوفارم هم وارد استان شد.

خوزستان/ تزریق دُز دوم واکسن اسپوتنیک از امروز در اهواز

اردبیل /۷۳ درصد از جمعیت خلخال واکسن کرونا دریافت کردند/ تاکنون ۶۷ هزار و ۳۷۳ دُز واکسن کرونا در این شهرستان واکسن کرونا تزریق شده است.

زنجان /با واکسیناسیون افراد بالای ۱۸ سال این میزان از ۶۳ درصد در شهریور امسال هم اکنون به ۷۰ درصد رسیده است.

۲۸۸ نفر دیگر قربانی کرونا شدند

براساس اعلام روز یکشنبه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۸۸ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور از ۵۰ میلیون دز عبور کرد.

همچنین از دیروز (شنبه) تا امروز یکشنبه ۴ مهر ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۷۹۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۹۲۶ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به پنج میلیون و ۵۳۳ هزار و ۵۲۰ نفر رسید. تا کنون چهار میلیون ۹۴۴ هزار و ۸۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

۶ هزار و ۳۲۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته با مرگ ۲۸۸ نفر، مجموع تلفات کرونا در کشور به ۱۱۹ و هزار و ۳۶۰ نفر رسید.

تا کنون ۳۱ میلیون و ۷۵۶ هزار و ۹۹۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

تا کنون ۳۵ میلیون و ۴۹۱ هزار و ۷۲۷ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۵ میلیون و ۴۶۷ هزار و ۲۵۵ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۵۰ میلیون و ۹۵۸ هزار و ۹۸۲ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته، یک میلیون و ۱۶۹ هزار و ۴۷۸ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شد.

 

۱۱۶ مبتلای جدید به کرونا در چهارمحال و بختیاری شناسایی شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: ۴۱۳ بیمار مشکوک به علائم بالینی کرونا در شبانه‌روز گذشته به مراکز بهداشتی استان مراجعه کردند که با انجام تست pcr، قطعی بودن ابتلای ۱۱۶ نفر از این افراد به بیماری کووید ۱۹ اعلام شد.

مجید شیرانی روز یکشنبه افزود: از بیماران جدید، ۳۶ نفر در مراکز درمانی استان بستری شدند و ۸۰ نفر نیز به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند.

وی تصریح کرد: بر این اساس مجموع مبتلایان به کرونا در استان از ابتدای شیوع تاکنون به ۷۷ هزار و ۱۸۸ نفر افزایش یافت.

وی همچنین از فوت پنج بیمار مبتلا به کرونا در استان طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت: با احتساب فوتی‌های جدید، کرونا تاکنون منجر به مرگ و میر یک هزار و ۵۵۴ نفر در استان شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با اشاره به تاثیر واکسیناسیون کرونا در کاهش موارد ابتلا و فوتی کرونا، اظهار داشت: پس از آنکه موج پنجم کرونا در استان به مدت ۶۰ روز ادامه یافت امید می‌رود در روزهای آینده شیوع کرونا در استان به کمترین میزان خود برسد.

شیرانی همچنین با اشاره به روند پرشتاب واکسیناسیون در استان از افراد بالای ۱۸ سال تقاضا کرد تا چنانچه تاکنون اقدام به دریافت واکسن نکرده نسبت به این مهم سریع‌تر اقدام کنند چرا که به زودی با آغاز واکسیناسیون دانش‌آموزان ممکن است با تراکم در پایگاه‌ها مواجه شوند.

وی همچنین با تبریک روز جهانی بهداشت محیط با قدردانی از فعالان این عرصه خاطر نشان کرد: با شیوع کرونا نقش حیاتی کارشناسان بهداشت محیط برای مقابله با این ویروس اثرگذاری بالایی داشت و به ویژه با انجام کار طاقت‌فرسای نظارت بر کفن و دفن فوت‌شدگان ناشی از بیماری کووید ۱۹ و اقدامات و نظارت‌های پیشگرانه در غلبه بر این بیماری همه‌گیر پیشرو هستند.

از ابتدای شیوع کرونا تا چهارم مهر، ۲۱۷ هزار و ۹۶ مورد تست pcr تشخیص کرونا در استان انجام گرفته است.

بر اساس جدیدترین رنگ‌بندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های خانمیرزا، کوهرنگ و سامان در وضعیت زرد (خطر متوسط) و سایر شهرستان‌های استان در وضعیت نارنجی ( پرخطر) قرار دارند.

 

شمار مراجعان مشکوک کرونا به مراکز درمانی کاشان از ۲۵۶ هزار نفر گذشت

معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: ۲۵۶ هزار و ۶۱۷ نفر از آغاز شیوع کرونا (اسفند ۹۸) تاکنون به مرکزهای بستری و سرپایی تشخیصی و درمانی کاشان و آران و بیدگل مراجعه کرده‌اند و ۱۶ هزار و ۶۷۹ بیمار حاد تنفسی نیز از بیمارستان‌های این شهرستان‌ها مرخص شده‌اند.

مهدی دلاوری روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به بستری موقت ۱۱۰ بیمار در مرکزهای درمانی منطقه کاشان، افزود: پنج بیمار مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در این منطقه فوت کردند که از این تعداد سه زن ۴۳، ۶۲ و ۶۹ ساله و یک مرد ۷۴ ساله در مرکزهای درمانی کاشان و یک مرد ۹۵ ساله اهل آران  و بیدگل جان باختند.

وی با بیان اینکه شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۱۷۶مورد جدید به ۴۸ هزار و ۵۶۰ نفر رسید، ادامه داد: ۴۲۱ بیمار مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۳۲۳ بیمار در کاشان و ۹۸ نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به بستری موقت ۱۴ بیمار جدید از ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی این منطقه تصریح کرد: هشت بیمار در کاشان و ۶ نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

وی شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۶۵ نفر اعلام و اضافه کرد: ۵۷ نفر از بیماران در کاشان و هشت نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

دلاوری اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۵۲ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۳۷ بیمار با سن ۲۵ تا ۹۰سال در مرکزهای درمانی کاشان و ۱۵ نفر با سن چهار تا ۸۴ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند.

وی با اشاره به مراجعه ۴۲۴ نفر به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در ۲۴ ساعت گذشته، گفت: پنج هزار و  ۷۱۸ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) دانشگاه است.

تزریق ۲۸۵ هزار و ۱۶۷ دُز واکسن کرونا

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به تزریق ۲۸۵ هزار و ۱۶۷ دُز واکسن کرونا از ابتدای طرح ملی واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل گفت: ۱۹۶ هزار  و ۷۳۸ دز از این تعداد مربوط به نوبت نخست و ۸۸ هزار و ۴۲۹ دز مربوط به نوبت دوم بوده است.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وضعیت کرونایی کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی نارنجی است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

ویروس کرونا (COVID-۱۹) اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌ برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد؛ این ویروس در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، واکسیناسیون و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

 

آمار مبتلایان به کرونا در مشهد ۲۵ درصد کاهش یافت

مدیر توسعه شبکه و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر آمار موارد مثبت‌ کرونا از ۶۰ درصد به ۳۵ درصد کاهش پیدا کرده و نسبت به هفته گذشته ۲۵ درصد کمتر شده است که با تداوم این شرایط می‌توان به وضعیت بهتر هم رسید.

دکتر محمدحسن درخشان افزود: میزان مراجعات مردم به مراکز منتخب کرونا نیز پس از فروکش موج پنجم بحران کرونا ۵۰ درصد کاهش یافته است اما این وضعیت نباید به معنای پایان بحران و عادی‌انگاری معنا شود زیرا اگر کوچکترین غفلت و بی‌توجهی صورت پذیرد بار دیگر در وضعیت بسیار سخت کرونایی گرفتار خواهیم شد.

وی ادامه داد: در روزهای اوج موج پنجم بحران کرونا روزانه هفت هزار نفر به مراکز منتخب کرونا مراجعه‌ می‌کردند و اکنون این عدد به سه هزار و ۵۰۰ نفر در روز کاهش یافته است اما همان گونه که اشاره شد نباید کاهش آمارها را به معنای پایان بحران معنا کرد زیرا این ویروس به دنبال کوچکترین فرصتی برای خودنمایی مجدد است و ما می‌توانیم با رعایت دستورالعمل های بهداشتی کاری کنیم که چنین فرصتی به‌وجود نیاید.

عضو کمیته بهداشت ستاد مدیریت اجرایی مبارزه با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر تعداد ۴۱ مرکز منتخب کرونا در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعال است که از این تعداد ۲۳ مرکز در مشهد و ۱۸ مرکز در شهرستان‌های تابعه قرار دارد و از مجموع مراکز فعال منتخب کرونا چهار مرکز مشهد شبانه‌روزی و بقیه مراکز از ساعت ۷:۳۰ تا ۲۰:۳۰ فعال هستند.

درخشان با ذکر این نکته که مراجعه بی‌دلیل به مراکز منتخب کرونا باعث می‌شود افرادی هم که کرونا ندارند به این بیماری مبتلا شوند افزود: افراد زیادی هستند که علائم کرونا را ندارند اما برای دریافت تست پی.سی.آر منفی به بهانه‌های مختلف همچون بازگشت به محل کار و دریافت واکسن کرونا مراجعه می‌کنند که نه تنها نیازی به انجام این کار نیست بلکه خطرناک هم هست و اگر فرد بهبود یافته می‌خواهد به محیط کار باز گردد گواهی پزشک کافی است و کسی که می‌خواهد واکسن کرونا دریافت کند باید اقدام نماید و برای هیچ کدام از این موارد نیازی به مراجعه به مراکز منتخب کرونا نیست.

۸۰ درصد جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارند. این دانشگاه به عنوان قطب پزشکی در شرق کشور دارای حدود ۱۰ هزار دانشجو و ۲۵ هزار کارمند بهداشتی و درمانی است.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۸۸ بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور از ۵۰ میلیون دز عبور کرد.

از دیروز شنبه تا امروز یکشنبه چهارم مهر ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۷۹۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و هزار و ۹۲۶ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به پنج میلیون و ۵۳۳ هزار و ۵۲۰ نفر رسید.

تا کنون چهار میلیون ۹۴۴ هزار و ۸۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در کشور بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند اما ۶ هزار و ۳۲۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۳۴ میلیون و ۵۶۹ هزار و ۶۸۰ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۵ میلیون و ۲۱۹ هزار و ۸۲۴ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۴۹ میلیون و ۷۸۹ هزار و ۵۰۴ دُز رسید.

 

۱۲ بیمار کرونا مثبت در قم جان باختند

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: طی بیست و چهار ساعت منتهی به چهارم مهرماه جاری، ۱۲ بیمار کرونا مثبت در قم جان خود را از دست دادند.

محمدرضا قدیر با اشاره به آخرین وضعیت کووید ۱۹ در قم، افزود: طی مدت یاد شده، ۹۸ بیمار با علائم ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان‌های این استان پذیرش شدند.

وی اضافه کرد: از این تعداد، ۵۹ تن بستری و ۱۰۶ تن از افراد مبتلا به کرونا که در روزهای گذشته در مراکز درمانی استان بستری بودند نیز ترخیص شدند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۵۳۹ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در این استان بستری هستند که ۲۰۴ تن از ایشان در بخش‌ مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار دارند.

قدیر بیان کرد: در ۲۴ ساعت منتهی به چهارم مهرماه، ۸۷۸ تست تشخیص کرونا از شهروندان قمی گرفته شده که جواب ۱۹۹ مورد آن مثبت بوده است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون ۶۹۰ هزار و ۵۷۴ دُز واکسن کرونا به شهروندان قمی تزریق شده است.

وضعیت کرونایی قم که از ۲۳ تیرماه امسال در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفته بود، براساس رنگ‌بندی اپلیکیشن ماسک، از بیستم شهریورماه جاری وارد مناطق پرخطر و نارنجی کرونایی شده ‌است.

 

روند کاهشی مبتلایان کرونا در خراسان رضوی با اوج موج چهارم برابر شد

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با وجود روند کاهشی تعداد مبتلایان اکنون تعداد بیماران کرونایی خراسان رضوی با اوج خیز چهارم این بیماری در استان برابر شده است.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد روز یکشنبه به نقل از دکتر محمد کیانی گزارش داد: در حال حاضر تعداد مبتلایان، بستری شدگان و جانباختگان ناشی از کرونا در خراسان رضوی روند کاهشی دارد، اما همچنان تعداد بیماران رقم بالایی است.

 وی تصریح کرد: برای قطع زنجیره ویروس کرونا و افزایش ایمنی جامعه، تمامی افراد جامعه باید موضوع واکسیناسیون و رعایت شیوه نامه های بهداشتی را در اولویت قرار دهند.

وی تاکید کرد: تنها همکاری موثر مردم است که مانع از پیدایش موج ششم و روبه رو شدن با شرایط بحرانی می شود، بنابراین بهترین واکسن در دسترس ترین واکسن محسوب می شود و از همه مردم می خواهیم که موضوع واکسیناسیون را جدی بگیرند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: هم اینک تمامی گروه های بالای ۱۵ سال واجد شرایط دریافت واکسن هستند و می توانند با مراجعه به مراکز واکسیناسیون نسبت به دریافت واکسن اقدام نمایند.

دکتر کیانی گفت: تاکنون دانشگاه علوم پزشکی مشهد اقدامات بسیار موثری را برای مدیریت بحران کرونا به اجرا گذاشته است که به طور حتم از این تجربیات برای پیشبرد اهداف استفاده خواهد شد تا اگر به طور مجدد با موج بیماری مواجه شدیم بتوانیم به بهترین شکل ممکن شرایط را مدیریت کنیم.

هم اینک کمتر از هزار و ۲۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان خراسان رضوی بستری هستند.

در اوج موج پنجم کرونا تعداد بستری شدگان در خراسان رضوی تا چهار هزار نفر رسید و شمار مبتلایان استان در بخش سرپایی نیز تا هفت هزار نفر گزارش شد.

۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش خدمات دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام نیز بقیه جمعیت این استان را زیرپوشش خدمات‌ بهداشتی و درمانی دارند.

براساس آخرین آمار رسمی تاکنون پنج میلیون و ۵۱۹ هزار و ۷۲۸ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۲۸۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۱۱۹ هزار و ۷۲ نفر رسیده است.

همچنین تاکنون چهار میلیون و ۹۲۰ هزار و ۹۷۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

 

۱۳۲ بیمار کووید ۱۹ در البرز بستری شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که ۱۳۲ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان بستری شدند.

دکتر محمد فتحی روز یکشنبه به خبرنگاران گفت: اکنون ۹۰۵  بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

وی بیان داشت: ۷۰ هزارو ۸۸۹ بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در بیمارستان های البرز بستری شده اند که ۶۴ هزارو۱۷ بیمار آنان بهبود یافته اند.

فتحی گفت: با مرگ ۶ بیمار دیگر کووید ۱۹ در البرز شمار کل جانباختگان این بیماری در استان البرز به پنج هزارو۹۶۳ نفر رسید.

اکنون ۶ شهرستان تابعه البرز در وضعیت نارنجی و یک شهرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد.

استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده و رعایت فاصله اجتماعی مهمترین توصیه ها برای پیشگیری از کرونا است.

 

کرونا جان هشت کرمانشاهی دیگر را گرفت

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه در شبانه‌ روز گذشته هشت نفر دیگر بر اثر ابتلای قطعی به کرونا فوت کردند، افزود: شرایط کرونا در بیشتر مناطق این استان همچنان قرمز است.

«مهدی محمدی» روز یکشنبه اعلام کرد: با احتساب این تعداد، مجموع جان‌باختگان استان کرمانشاه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۴۹۲ نفر رسیده است.

وی افزود: هم‌اکنون یک هزار و ۲۳۸ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند که نسبت به روز گذشته یک نفر بیشتر است.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: از این تعداد ۲۱۹ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند و حال ۴۰ نفر هم وخیم است.

وی گفت: در شبانه‌ روز گذشته ۱۶۶ نفر شامل ۷۲ بیمار مثبت بستری و ۹۴ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که در مقایسه با روز گذشته ۱۱۹ نفر کمتر است.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه یادآور شد: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۶۶ نفر در مراکز درمانی استان با علایم بیماری کرونا بستری و ۲۴۹ نفر هم پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند.

محمدی ادامه داد: در شبانه روز گذشته ۵۵۴ بیمار هم در مراکز درمانی استان کرمانشاه برای تزریق رمدسیویر بستری موقت شدند که نسبت به روز قبل ۳۸ نفر کمتر است.

براساس رنگ‌بندی جدید وزارت بهداشت، از روز شنبه سوم مهر ماه شهرستان‌های پاوه، گیلانغرب، اسلام‌آبادغرب، هرسین، کرمانشاه، جوانرود، سرپل‌ذهاب و روانسر در وضعیت قرمز و شهرستان های سنقروکلیایی، کنگاور و صحنه در وضعیت نارنجی و شهرستان های قصرشیرین، ثلاث باباجانی و دالاهو نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۴ شهرستان و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.      

 

کرونا جان ۱۴ نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت ۱۴ بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در این استان از ابتدای اپیدمی ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۸۵۱ مورد رسیده است.

دکتر «محمد طاهری» روز یک شنبه افزود: همچنین با شناسایی ۳۳۸ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۲۷ هزار و ۶۳۳ و بیماران سرپایی مثبت به ۸۵ هزار و ۷۵۴ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۹۹۶ مورد بود که ۱۵۵ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

طاهری اضافه کرد: ۲۴ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۴۸ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

وی درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد یک هزار و ۴۱۲، بهار یک هزار و ۴۰۵، تویسرکان یک هزار و ۴۲۷، رزن یک هزار و ۱۰۰، درگزین ۳۶۶، فامنین ۳۸۴ و کبودراهنگ یک هزار و ۳۹۱ نفر است.

طاهری خاطر نشان کرد: همچنین تاکنون پنج هزار و ۲۳۶ نفر در ملایر، سه هزار و ۵۴۰ نفر در نهاوند و ۱۰ هزار و ۷۷۹ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، شهرستان فامنین در وضعیت زرد و مابقی شهرستان ها در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

 

۱۷۲ سیستان و بلوچستانی دیگر به کرونا مبتلا شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۱۷۲ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان طی ۲۴ ساعت گذشته شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۲۳ هزار و ۵۵۹ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی شهری روز یکشنبه اظهار داشت: طی شبانه روز گذشته با افزوده شدن ۲ مورد جدید شمار در گذشتگان فوت ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۵۳۱ نفر رسید.

وی با بیان اینکه هم اینک ۱۷۹ بیمار حاد تنفسی و ۵۷ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: از مردم عزیز درخواست می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس براساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان‌ تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی خاطرنشان کرد:‌ کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات موردنیاز بیماران کرونایی در سیستان و بلوچستان وجود ندارد.

هاشمی شهری بیان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده واکسیناسیون از میزان مبتلایان، بستری و فوت شدگان ناشی از کرونا به شدت کاسته و  روند فعلی کاهشی موارد مبتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان نیز ارتباط مستقیمی با انجام واکسیناسیون داشته است.

 

استاندار تهران: ۶۱ درصد از مردم واکسینه شدند

استاندار تهران اعلام کرد: ۶۱ درصد مردم استان تهران بر علیه ویروس کرونا واکسینه شدند.

انوشیروان محسنی بندپی عصر یکشنبه در جلسه ستاد فرماندهی مقابله با کرونا استان تهران گفت: تاکنون شش میلیون و ۶۲۱ نفر در سطح استان دز اول و همچنین حدود ۳ میلیون از مردم نیز دز اول و دوم را دریافت کردند.

به گفته وی، مجموع افراد بالای ۱۸ سال در استان تهران بالای ۱۰ میلیون نفر است که حدود هفت میلیون واکسن دریافت کردند.

استاندار تهران با اشاره به مراکز واکسیناسیون نیز گفت: تاکنون ۵۰۶ مرکز واکسیناسیون در ۲ شیفت کاری فعال است که تعداد ۱۹ مرکز بصورت شبانه روزی فعال هستند.

استاندار تهران ادامه داد: نسبت به هفته گذشته ۱۲.۴ درصد در مراجعان سرپایی، ۱۴.۸ درصد، در بستری ها ۴.۸ درصد در بستری های ویژه، ۱۸.۹ درصد در فوتی ها شاهد کاهش بوده ایم.

وی افزود: با توجه به افزایش تعداد مراکز تزریق واکسن انتظار داشتیم که روزانه بیش از ۵۰۰ هزار دز تزریق واکسن داشته باشیم اما در حال حاضر خروجی ما ۲۴۰ تا ۲۶۰ هزار دُز در روز است. لذا نیاز است که با در نظر گرفتن مشوق هایی مردم را برای تزریق واکسن مجاب کنیم.

وی ادامه داد: باید واکسیناسیون روستاهای استان تهران نیز به صورت حداکثری در دستور کار قرار بگیرد و در این مسیر هر کمبودی که وجود داشته باشد باید فرمانداران شهرستان های استان تهران کمک های لازم را انجام دهند. در حال حاضر سه شهرستان استان تهران از میانگین استانی در تزریق واکسن دُز اول گروه های هدف عقب تر هستند. شهرستان قرچک با ۵۰.۲ درصد، ورامین با ۵۴.۱ درصد و پاکدشت با ۵۹.۴ درصد از سایر شهرستان‌ها که بالای ۶۰ درصد هستند عقب افتاده اند که باید دلایل آن رصد و احصا شود.

استاندار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره برگزاری راهپیمایی جاماندگان از کربلا نیز، گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا هیچ مصوبه ای در مورد برگزاری مراسم صادر نکرده است و مجوزی صادر نشده ولی مراسم راهپیمایی با تجمع در یک جا متفاوت است؛ لذا با شروطی این راهپیمایی برگزار می شود. نخست آنکه فرمانداران قرچک، ورامین، پیشوا و پاکدشت نباید هیچ وسیله حمل و نقل عمومی کار جابجایی جمعیت از این شهرستان ها به شهر ری را انجام دهند و فرمانداران باید به همراه نیروی انتظامی در این خصوص رصد و مراقبت کاملی داشته باشند. بی تردید هیچ اجتماعی در مرقد حضرت عبدالعظیم حسنی نخواهیم داشت.

استاندار تهران تاکید کرد: قرار نیست جمعیتی از جایی به جای دیگر منتقل شود و هیچ وسیله حمل و نقل عمومی مجاز به انتقال جمعیت نیست در هیچ کجا سخنرانی انجام نخواهد شد و مراسمی که موجب تجمع شود نخواهیم داشت ما نیت کرده ایم حال که از حضور در کربلا برای مراسم اربعین محروم شده ایم به عنوان جامانده ۱۰۰ تا ۶۰۰ متر راهپیمایی داشته باشیم. این حرکت از میدان امام حسین بدون توقف، با رعایت پروتکل های بهداشتی، فاصله گذاری و الزام استفاده از ماسک انجام خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.