بر اساس گزارش وزارت بهداشت در روز جمعه 2 مهر 1400، در حال حاضر ۲۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۲۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۶۵ شهر در وضعیت زرد و ۳۰ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۸۴ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۱۱۸ هزار و ۷۹۲ نفر رسید.

از دیروز تا امروز (۲ مهر ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۵ هزار و ۲۹۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۱۶۱ نفر از آنها بستری و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۵۰۸ هزار و ۸۸۵ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۸۴ بیمار مبتلا به کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۱۸ هزار و ۷۹۲ نفر رسید.

همچنین تا کنون ۴ میلیون ۸۹۷ هزار و ۸۷۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

۶ هزار و ۵۰۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

مجموع تزریق واکسن کرونا در کشور در محدوده ۴۹ میلیون دُز

براساس این گزارش همچنین تا کنون ۳۴ میلیون و ۷ هزار و ۳۸۰ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۵ میلیون و ۹۳ هزار و ۲۹۲ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۴۹ میلیون و ۱۰۰ هزار و ۶۷۲ دُز رسید.

افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند.

تا کنون ۳۱ میلیون و ۵۴۵ هزار و ۳۳۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر ۲۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۲۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۶۵ شهر در وضعیت زرد و ۳۰ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

 

دوم مهر و آخرین اخبار کرونایی استان ها

شیوع ویروس کرونا در کشور اگر چه موجب شد تا اقدامات مهمی صورت بگیرد اما مهار این ویروس و واکسیناسیون عمومی در دولت مردمی و جهادی سیزدهم به اصلی ترین رویکرد تبدیل شد و مسوولان و دست اندرکاران بهداشت و درمان توانستند عقب ماندگی های چند ماهه گذشته را تا حدودی جبران کنند.

واکسن به عنوان نوشداروی درمان کرونا، نخستین و بهترین ابزار مقابله با این ویروس کشنده معرفی شده که با ایجاد ایمنی، ریسک پیشرفت بیماری کووید- ۱۹ و عواقب جدی ناشی از این بیماری را به طور قابل توجهی کاهش داده و میلیون ها نفر در سراسر جهان را از زندگی قرنطینه ای به زندگی عادی و انجام فعالیت های روزمره بازگردانده است.

موضوعی که در کشور هم با اقدامات به موقع وزارت بهداشت بخصوص در دولت سیزدهم در انجام واکسیناسیون سراسری، گام های مهمی برداشته شده و قرار است جهش های افسارگسیخته کرونا مهار و زندگی به روال عادی بازگردد.

دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز امروز جمعه در سفر به ایلام به این مهم  اشاره کرد و با یادآوری اقدامات دولت سیزدهم در خصوص کرونا، از تزریق بیش از ۴۸ میلیون دُز واکسن کرونا در کشور خبر داد و گفت که یکی از اقدامات مهم دولت در این مدت بحث واکسیناسیون بود که عقب ماندگی ۹ ماهه گذشته را جبران کرد.

روندی که به رویکرد اصلی دولت سیزدهم تبدیل شده و می رود تا با تلاش و اهتمام مسوولان، همه افراد واجد شرایط واکسینه شوند. شاهد مدعا سرعت بخشیدن به واردات واکسن و افزایش مراکز تزریق واکسن و همچنین کاهش سن واکسیناسیون  در سراسر کشور است.

همراهی مردم و تلاش کادر درمان در کشور و بویژه در پایتخت که بیش از ۱۰ میلیون جمعیت را در خود جای داده است موضوع سخنرانی و تاکید شهردار تهران بود که در مراسم راه اندازی ۲۶ مرکز واکسیناسیون خودرویی و سیار این کلانشهر گفت که همه بخش‌های شهرداری به طور یکپارچه برای خدمت‌رسانی به مردم در عرصه مقابله با ویروس کرونا دست به کار و وارد میدان شده‌اند.

 علیرضا زاکانی تاکید کرد که باید فضای اتحاد را به عرصه نبرد با کرونا منتقل کنیم؛ چراکه بیماری کووید - ۱۹ چیزی نیست که یک روزه پرونده آن بسته شود بلکه باید با آن زیست و آن را زمین گیر کرد.

وی افزود: کادر درمان در این ماه های متمادی و بعد از شیوع کرونا تا کنون، با سر بلندی ظرفیت بزرگی از خدمت را به ثبت رساند و این راه نیاز به مشارکت همه بخش ها برای تکمیل این جهاد دارد و شهرداری یکی از این مراکز است.

از مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از شیوع کرونا که تمامی کشورهای دنیا از جمله ایران بر آن اذعان دارد، استفاده از واکسن مطلوب برای ایجاد ایمنی در برابر این بیماری است. کما اینکه می‌بینیم بسیاری از کشورها توانسته‌اند با واکسینه کردن شهروندان خود به زندگی عادی برگردند.

 در ایران هم با سرعت گرفتن واکسیناسیون در آینده‌ای نه چندان دور شاهد این موضوع خواهیم بود، اما با توجه به این مهم، برخی‌ها بنا به دلایل واهی از جمله ترس و پرخطر دانستن واکسن ها، مخالف واکسن هستند و از همین رو از زدن واکسن خودداری می‌کنند که با این تخلف جان خود و دیگران را به خطر می‌اندازند.

در این میان برخی از کشورها از جمله فرانسه برای آنکه مانع از انتقال بیماری شوند واکسیناسیون را اجبار کرده‌اند و حتی برای کسانی که از زدن واکسن خودداری کنند محرومیت‌های اجتماعی در نظرگرفته اند.

ایران هم از این قاعده مستثنی نیست و چندی پیش دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت تاکید کرد که "در آینده برای ارائه خدمات در هتل‌ها و بانک‌ها و دریافت بلیت هواپیما و اتوبوس، ارائه کارت واکسن لازم خواهد بود؛ بنابراین اگر کسی واکسن تزریق نکند ممکن است بسیاری از این خدمات را دریافت نکند." 

این تصمیم اما مشکلاتی را هم پیش روی مسوولان خواهد گشود و آن اینکه برخی ها برای فرار از این تدابیر و دور زدن تصمیم های وزارت بهداشت، مرتکب تخلف و جعل کارت های بهداشت شوند موضوعی که اگر هوشمندانه با ان برخورد نشود سلامت جامعه به خطر خواهد افتاد.

در حال حاضر ۲۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۲۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۶۵ شهر در وضعیت زرد و ۳۰ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

در این میان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم به هموطنان توصیه کرد که به هیچ وجه در تزریق واکسن کرونا تردید نکنند و آن را حتما در اسرع وقت بزنند.

دکتر پیام طبرسی متخصص بیماری های عفونی گفت: بررسی های نهادهای بین المللی از جمله سازمان جهانی بهداشت نشان می دهد که واکسن های موجود علاوه بر اینکه آسیب های جدی ندارند، دارای فواید مناسبی هم هستند و توصیه این مراکز تزریق واکسن کرونا است.

وی تاکید کرد مطالب منتشره در فضای مجازی درمورد برخی واکسن ها سبب تردیدهایی در عده ای شده است که بیشتر این مطالب پایه و اساس علمی ندارد و مردم نباید به اخبار بدون پشتوانه علمی توجه کنند و خود را به مخاطره بیاندازند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه برخی افراد به دنبال واکسن های خاصی هستند، تاکید کرد: مردم واکسن در دسترس را تزریق کنند و به دنبال واکسن خاصی نباشند.

واکسن هراسی، ممنوع 

طبرسی یادآور شد: باید از واکسن هراسی نیز پرهیز کرد و به عبارتی این کار در شرایط فعلی ممنوع است، گروهی با اهداف خاص به دنبال این موضوع هستند که نباید به آن دامن بزنیم.

وی افزود: اگر عده اندکی که تمایل به واکسیناسیون ندارند، نظام سلامت برای آنان باید برنامه ای داشته باشد که از جمله آن می توان به محرومیت از خدمات اجتماعی اشاره کرد.

متخصص بیماری های عفونی ادامه داد: در بیشتر کشورها از جمله ایران، افرادی مخالف تزریق واکسن کرونا هستند که مردم نباید تحت تاثیر القائات آنان قرار گیرند.

بیش از ۴۰ درصد از ظرفیت تخت‌های بیمارستانی کرونا خالی شد

در حالی که دولت تمام توان خود را برای تهیه واکسن و انجام واکسیناسیون کرونا بکار گرفته است اما معاون درمان وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور با بیان خبری امیدوار کننده عنوان کرد که در همه استان‌ها روند رو به کاهشی را در شیوع بیماری کرونا شاهد هستیم و بیش از ۴۰ درصد از ظرفیت بیمارستان‌ها که در اوج پیک پنجم پر شده بود در حال حاضر خالی شده است.

دکتر قاسم جان بابایی افزود: خوشبختانه طی هفته های اخیر در همه استان های کشور شیوع بیماری کرونا کاهش یافته است که این میزان کاهش در استان های شمالی بیشتر بوده است و نشان از عبور از پیک پنجم دارد.

وی توضیح داد:در برخی استان های دیگر همچون آذربایجان غربی و کردستان روند کاهشی ملایم تری را طی می کنند ولی در مجموع نسبت به یک ماه گذشته، بیش از ۴۰ درصد ظرفیت تخت های بیمارستان ها خالی شده است. 

جان بابایی گفت که در پیک پنجم کرونا بیش از دو برابر پیک های دیگر بیمار در بیمارستان های کشور بستری شدند.

معاون وزیر بهداشت اظهار داشت: در حال حاضر هم از نظر تعداد بیماران بدحال کرونایی بستری در مراقبت های ویژه و هم تعداد فوتی ناشی از کرونا سیر نزولی دارد که امیدواریم با انجام واکسیناسیون همه اقشار جامعه میزان فوتی به صفر برسد.

وی با بیان اینکه بیماری کووید ۱۹ هنوز هم یک بیماری  ناشناخته است ، افزود: رعایت پروتکل های بهداشتی همچنان باید در اولویت رفتار مردم جامعه باشد زیرا ممکن است سویه های جدیدی از این بیماری مشاهده شود و در پی آن پیک جدیدی را شاهد باشیم.

جان بابایی گفت:  باتوجه به آمار بالای واکسیناسیون در سراسر کشور امیدواریم که پیک بعدی رخ ندهد و الزام این امر علاوه بر واکسیناسیون علیه کرونا، رعایت کامل پروتکل های بهداشتی است.

 

بیماران کرونایی گلستان در یک ماه گذشته ۸۰ درصد کاهش یافتند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی گلستان با اشاره به بستری ۳۳۰ بیمار کرونایی در مراکز درمانی استان گفت این رقم نسبت به یک ماه گذشته بیش از ۸۰ درصد کاهش یافته است.

عبدالرضا فاضل روز جمعه اظهارداشت: از مجموع شمار بیماران کرونایی بستری شده در مراکز درمانی ۷۰ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۳۷ نفر از آنان وخیم و با دستگاه ونتیلاتور به حیات ادامه می‌دهند.

در دوم شهریور ماه یک‌هزار و ۷۲۱ بیمار کرونایی در مراکز درمانی گلستان بستری بودند.

وی تاکید کرد: کاهش آمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان به معنای عادی‌انگاری و ساده‌پنداری نیست و مردم باید همچنان نکات بهداشتی مانند ضدعفونی کردن و شستشوی دست‌ها را رعایت کنند و ضمن استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی از حضور در هرگونه تجمعات خودداری کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: استفاده از واکسن حتی در ۲ نوبت به معنای مبتلا نشدن به این ویروس و رعایت نکردن شیوه‌نامه‌ها و پروتکل‌های بهداشتی نیست، بلکه واکسن زدن خطر ابتلا به ویروس و مرگ و میر ناشی از مبتلا شدن به کرونا را به شدت کاهش می‌دهد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گلستان گفت : استمرار روند کاهشی شیوع پیک پنجم کرونا در استان سبب شد تا مطابق آخرین رنگ‌بندی‌ اعلام شده توسط ستاد ملی پیشگیری و مقابله با کرونا، وضعیت ۲ شهرستان رامیان و ترکمن در وضعیت آبی کرونا قرار گیرند.

وی اظهار داشت : در زمان حاضر شهرستان‌های گرگان، علی‌آباد کتول و گالیکش هم در وضعیت کرونایی نارنجی دارندو سایر شهرستان ها مراوه تپه کلاله گنبد کاووس مینودشت آزادشهر گمیشان بندرگز مینودشت کردکوی در وضعیت زرد هستند.

فاضل با بیان این که به سبب بار زیاد مراجعات داوطلبین و واجدین شرایط (متولدین ۱۳۷۰ به قبل) تزریق واکسن کرونا در شهر گرگان، چندین مرکز تزریق در نظر گرفته شد  و با اشاره به برنامه فعالیت و نوع واکسن موجود در این مراکز بیان کرد: سالن‌های تختی و خورشید به ترتیب در خیابان‌های پنجم آذر و امام رضا (ع) کوچه ۹۳ فقط در نوبت صبح برای تزریق نوبت دوم واکسن‌های آسترازنکا و سینوفارم فعال هستند.

وی تصریح کرد: در سالن قابوس واقع در جرجان ۶ و مصلی نمازجمعه که در ۲ نوبت صبح و عصر فعال خواهند بود، نوبت اول و دوم واکسن سینوفارم تزریق خواهد شد.

وی افزود: همچنین در سالن شهید گرزین واقع در خیابان شهید رجایب، گلشن ۱۹ پشت مرکز بهداشت شهرستان نوبت اول واکسن سینوفارم تنها در شیفت صبح تزریق خواهد شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان این که ساعت کار این مراکز هشت صبح الی ۱۳ و ۱۴ الی ۱۸ خواهد بود، تاکید کرد: افراد برای تزریق باید ابتدا در سامانه مربوطه به نشانی  salamat.giv.ir ثبت‌نام کنند و در روز و ساعت مشخص شده که برایشان پیامک خواهد شد، مراجعه نمایند تا از ازدحام و شلوغی در مراکز جلوگیری شود.

۵ بیمار مبتلا به کرونا در کاشان و آران و بیدگل جان باختند

معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به فوت پنج بیمار مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در این منطقه گفت: چهار مرد ۶۶، ۷۳، ۸۱ و ۸۵ ساله در مرکزهای درمانی کاشان و یک مرد ۵۸ سال در آران و بیدگل جان باختند.

مهدی دلاوری روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۲۰۱ مورد جدید به ۴۸ هزار و ۲۸۸ نفر رسید.

وی اظهار داشت:  اکنون ۴۷۴ بیمار حاد تنفسی مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۳۶۶بیمار در کاشان و ۱۰۸نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند؛ همچنین ۱۶۰بیمار به طور موقت بستری شده‌اند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به بستری موقت ۲۳ نفر بیمار جدید از ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی این منطقه تصریح کرد: ۱۶ بیمار در کاشان و هفت نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

وی شمار بیماران کووید۱۹ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۶۰ نفر اعلام و اضافه کرد: ۵۲ نفر از بیماران در کاشان و هشت نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

دلاوری اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۴۹ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۳۵ بیمار با سن ۱۱ تا ۸۶ سال در مرکزهای درمانی کاشان و ۱۴  نفر با سن ۲۹ تا ۸۷ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند.

وی با اشاره به مراجعه ۶۷ نفر به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در ۲۴ ساعت گذشته گفت: پنج هزار و ۶۹۵ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) دانشگاه است.

به گفته وی، ۲۵۵ هزار و ۴۶۱ نفر از آغاز شیوع کرونا (اسفند ۹۸) تاکنون به مرکزهای بستری و سرپایی تشخیصی و درمانی ۲ شهرستان کاشان و آران و بیدگل مراجعه کرده‌اند و ۱۶ هزار و ۵۹۹ بیمار حاد تنفسی نیز تاکنون از بیمارستان‌های شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل مرخص شده‌اند.

تزریق ۲۷۵ هزار و ۱۱۲ دُز واکسن کرونا

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به تزریق ۲۷۵ هزار و ۱۱۲دُز واکسن کرونا از ابتدای طرح ملی واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل گفت: ۱۸۸ هزار ۳۱۶ دز از این تعداد مربوط به نوبت نخست و ۸۶ هزار و ۷۲۱ دز مربوط به نوبت دوم بوده است.

 بنا بر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وضعیت کرونایی کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی نارنجی است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

ویروس کرونا (COVID-۱۹) اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌ برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد؛ این ویروس در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، واکسیناسیون و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

فوت ۱۳ نفر و بستری شدن ۱۱۳ بیمار کووید ۱۹ در البرز

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد که ۱۳ بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان جان باختند و ۱۱۳ بیمار دیگر بستری شدند.

دکتر محمد فتحی روز جمعه به خبرنگاران گفت :  اکنون ۸۸۹ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

وی بیان داشت: با مرگ ۱۳ بیمار کووید۱۹ شمار کل جانباختگان این بیماری در البرز به پنج هزارو۹۴۷ نفر رسید.

فتحی افزود: ۷۰ هزار و ۴۲۵  بیمار کووید۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در البرز بستری شده اند که  ۶۳ هزار و ۵۷۰ نفر آنان بهبود یافته اند.

رعایت فاصله اجتماعی و  استفاده از ماسک مهمترین توصیه ها برای پیشگیری از کرونا است.

اکنون ۶ شهرستان تابعه البرز نارنجی و یک شهرستان زرد کرونایی است.

 

۲۶ مرکز واکسیناسیون کرونا در پایتخت افتتاح شد

۲۶ مرکز واکسیناسیون خودرویی و سیار با حضور علیرضا زاکانی شهردار پایتخت و اعضای شورای شهر تهران، امروز (جمعه) با هدف خدمت‌رسانی به جامعه هدف راه‌اندازی شد.

این مراکز واکسناسیون شامل ۱۳ مرکز ثابت، سه مرکز خودرویی و ۱۰ مرکز سیار است که به صورت نمادین یکی از آنها در خیابان قلعه مرغی محله زمزم راه اندازی شد.

سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در آیین بهره برداری از این مراکز گفت: ساماندهی کمک های مومنانه، مشارکت در اجرای طرح شهید سلیمانی، شکل گیری طرح سلامت یار، تجهیز نقاهتگاه ها، ارایه خدمات خاص در بهشت زهرا(س) و تزریق حدود ۲ میلیون دُز واکسن در مراکز زیر پوشش و مدیریت شهرداری، از جمله اقدامات مدیریت شهری تهران در این زمینه است.

علی نصیری اعلام کرد: پویشی از سه شنبه هفته گذشته در تهران برای واکسیناسیون همه شهروندان بالای ۱۸ سال تا ۱۰ مهر آغاز شده است و لازمه تحقق آن تزریق روزانه بیش از ۷۰۰ هزار دُز واکسن بود.

نصیری اضافه کرد: از همین رو مسئولیت ایجاد ظرفیت تزریق ۳۰۰ هزار دُز واکسن در این پویش را شهرداری پایتخت بر عهده گرفت.

وی افزود: در همین ارتباط ۱۳ مرکز ثابت، سه مرکز خودرویی و ۱۰ ون تجهیز شده برای واکسیناسیون سیار پیش بینی شده است تا گروه های آسیب پذیر، معتادان متجهار، پاتوق های مصرف مواد مخدر و سالماندان فاقد توانایی مراجعه به مراکز واکسیناسیون، زیر پوشش این طرح قرار گیرند.

سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به راه اندازی پویشی در شهرداری پایتخت اظهار داشت: این پویش در شهرداری تهران با شعار "تهران دوباره جان می گیرد" در حال اجراست.

نصیری اضافه کرد: با شروع دوره جدید مدیریتی از اهدافی که به شکل راهبردی در راس برنامه ها اعلام شد، برداشتن بار کرونا از دوش دولت در شهر تهران بود.

 

سنقر و کلیایی از وضعیت قرمز کرونایی خارج شد

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه گفت: براساس رنگ‌بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شهرستان سنقر و کلیایی از وضعیت قرمز به نارنجی و شهرستان‌های قصرشیرین، ثلاث باباجانی و دالاهو از وضعیت نارنجی به زرد تغییر وضعیت دادند.

«مهدی محمدی» افزود: شهرستان های اسلام آبادغرب، پاوه، جوانرود، روانسر، سرپل‌ذهاب، کرمانشاه، گیلانغرب و هرسین از روز شنبه سوم مهر ماه همچنان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

وی اظهار داشت: شهرستان های سنقروکلیایی، کنگاور و صحنه هم در وضعیت نارنجی و شهرستان های قصرشیرین، ثلاث باباجانی و دالاهو نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

براساس رنگ‌بندی قبلی (۲۷ شهریور ماه) وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های اسلام آبادغرب، پاوه، جوانرود، روانسر، سرپل‌ذهاب، سنقروکلیایی، کرمانشاه، گیلانغرب و هرسین در وضعیت قرمز و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، دالاهو، کنگاور، صحنه و قصرشیرین هم در وضعیت نارنجی کرونایی قرار داشتند.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۴ شهر، ۱۴ شهرستان و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.

هم‌اکنون یک هزار و ۲۷۱ بیمار کرونایی در مراکز درمانی استان بستری هستند که از این تعداد ۲۱۹ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند و حال ۴۸ نفر هم وخیم است.

مجموع جان‌باختگان استان کرمانشاه هم از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۴۶۵ نفر رسیده است.

 

کاهش بستری‌ و فوتی‌های کرونا در استان اردبیل 

روند کاهشی تعداد بستری‌ و فوتی‌های کرونا در استان اردبیل همچنان ادامه داشته و در شبانه روز گذشته ۳۳ نفر مبتلا به بیماری کووید.۱۹ در استان بستری شده و پنج نفر نیز جان باخته‌اند.

با ترخیض ۵۶ از بیماران بستری در استان در شبانه روز گذشته، مجموع بستری‌های کرونا در استان اردبیل به ۳۰۲نفر کاهش یافت ضمن اینکه تعداد بیماران تحت نظر در منازل مسکونی نیز با روند کاهشی به ۲۱۲ نفر رسید.

آمار بستری مبتلایان به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی این استان نیز در حال کاهش بوده و به ۷۸ نفر رسیده است.

بنا به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشگی اردبیل‌، با فوت پنج نفر در شبانه روز گذشته مجموع آمار جان‌باختگان کرونا در این استان به ۲ هزار و ۴۵۱ نفر رسیده است.

دکتر شهرام حبیب زاده افزود: شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان در وضعیت نارنجی قرار دارد  و بر این اساس، هم‌اینک شهرستان‌های کوثر، نمین، گرمی، سرعین و اصلاندوز در وضعیت زرد و شهرستان‌های اردبیل، خلخال و پارس‌آباد، مشگین‌شهر، نیر و بیله‌سوار در وضعیت نارنجی قرار گرفته‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اظهار کرد: روند کاهشی موج پنجم شیوع کرونا در استان که از سه هفته پیش آغاز شده، ادامه دارد و امید برای مهار این موج افزایش یافته است.

حبیب‌زاده با اشاره به قرار داشتن استان اردبیل در وضعیت نارنجی و با هشدار نسبت به احتمال افزایشی شدن روند شیوع کرونا در این استان افزود: در صورت عادی‌انگاری توسط شهروندان، افزایش موج شیوع محتمل است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اضافه کرد: با کاهش شمار بستری‌ها، مشکل بستری بیماران کرونایی در استان تا حدودی رفع شده و پذیرش و درمان مبتلایان با سرعت مطلوب جریان دارد.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه سال گذشته با ۲۲ فوتی، بیشترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا با ۱۸۹ نفر و بالاترین رکورد بستری همزمان مبتلایان نیز با ۸۹۷ نفر در روز ۳۱ مردادماه ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است.

سیستان و بلوچستان برای سومین روز متوالی بدون فوت کرونا را تجربه کرد

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: سیستان و بلوچستان برای سومین روز متوالی با اقدامات مطلوب انجام شده و افزایش سطح واکسیناسیون روز بدون فوتی کرونا را تجربه کرد.

دکتر محمد هاشمی شهری روز جمعه اظهار داشت: با افزوده شدن ۱۵۶ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان طی ۲۴ ساعت گذشته شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۲۳ هزار و ۱۰۳ نفر رسید.

وی با بیان اینکه ۲۴۹ بیمار حاد تنفسی و ۷۶ مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: از مردم عزیز درخواست می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس براساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان‌ تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی خاطرنشان کرد:‌ کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات موردنیاز بیماران کرونایی در سیستان و بلوچستان وجود ندارد.

هاشمی شهری بیان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده واکسیناسیون از میزان مبتلایان، بستری و فوت شدگان ناشی از کرونا به شدت کاسته و  روند فعلی کاهشی موارد مبتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان نیز ارتباط مستقیمی با انجام واکسیناسیون داشته است.

تبریز و ملکان در وضعیت قرمز کرونا باقی ماندند 

بر اساس آخرین اعلام وضعیت کرونایی مناطق مختلف کشور، شهرستان‌های تبریز و ملکان همچنان در وضع قرمز کرونایی باقی ماندند.

در حالی تعداد مناطق قرمز کرونایی آذربایجان‌شرقی از ۶ به ۲ شهرستان کاهش یافت که تبریز و ملکان در بین شهرستان‌های ۲۱ گانه استان همچنان در وضعیت قرمز قرار دارند.

آذربایجان‌شرقی یکی از پنج استان کشور است که دارای شهرستان های قرمز و خیلی پرخطر در رنگ‌بندی جدید است.

بر اساس این گزارش، در این رنگ‌بندی که از فردا، سوم مهر اعمال می‌شود، مناطق قرمز کشور به ۲۹ شهرستان رسیده است. 

به گفته «دکتر روزبه رجایی» معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، آمار ورودی بیماران کرونایی به بیمارستان های استان با شیب ملایم در حال کاهش است.

اکنون حدود هزار و ۷۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های آذربایجان‌شرقی بستری هستند و پیش‌بینی می‌شود این روند کاهشی در روزهای آینده نیز ادامه داشته باشد. 

 

 آمار مبتلایان روزانه کرونا در کرمانشاه کاهش یافت

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه گفت: در شبانه‌ روز گذشته ۲۶۲ نفر شامل ۱۰۸ بیمار مثبت بستری و ۱۵۴ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که در مقایسه با روز گذشته ۴۶ نفر کمتر است.

«مهدی محمدی» روز جمعه با اشاره به اینکه در شبانه‌ روز گذشته هشت نفر دیگر بر اثر ابتلای قطعی به کرونا فوت کردند، افزود: این تعداد نسبت به روز گذشته پنج نفر کمتر است.

وی اظهار داشت: با احتساب این تعداد، مجموع جان‌باختگان استان کرمانشاه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۴۷۳ نفر رسیده است.

محمدی گفت: هم‌اکنون یک هزار و ۲۸۸ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند که از این تعداد ۲۲۴ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند و حال ۵۳ نفر هم وخیم است.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه یادآور شد: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۸۲ نفر در مراکز درمانی استان با علایم بیماری کرونا بستری و ۲۴۷ نفر هم پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند.

محمدی ادامه داد: در شبانه روز گذشته ۴۸۲ بیمار هم در مراکز درمانی استان کرمانشاه برای تزریق رمدسیویر بستری موقت شدند که نسبت به روز قبل ۱۷۳ نفر کمتر است.

براساس رنگ‌بندی جدید وزارت بهداشت، از روز شنبه سوم مهر ماه شهرستان‌های پاوه، گیلانغرب، اسلام‌آبادغرب، هرسین، کرمانشاه، جوانرود، سرپل‌ذهاب و روانسر در وضعیت قرمز و شهرستان های سنقروکلیایی، کنگاور و صحنه در وضعیت نارنجی و شهرستان های قصرشیرین، ثلاث باباجانی و دالاهو نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۴ شهرستان و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.  

سیستان و بلوچستان برای سومین روز متوالی بدون فوت کرونا را تجربه کرد

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: سیستان و بلوچستان برای سومین روز متوالی با اقدامات مطلوب انجام شده و افزایش سطح واکسیناسیون روز بدون فوتی کرونا را تجربه کرد.

دکتر محمد هاشمی شهری روز جمعه اظهارداشت: با افزوده شدن ۱۵۶ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان طی ۲۴ ساعت گذشته شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۲۳ هزار و ۱۰۳ نفر رسید.

وی با بیان اینکه ۲۴۹ بیمار حاد تنفسی و ۷۶ مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: از مردم عزیز درخواست می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس براساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان‌ تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی خاطرنشان کرد:‌ کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات موردنیاز بیماران کرونایی در سیستان و بلوچستان وجود ندارد.

هاشمی شهری بیان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده واکسیناسیون از میزان مبتلایان، بستری و فوت شدگان ناشی از کرونا به شدت کاسته و  روند فعلی کاهشی موارد مبتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان نیز ارتباط مستقیمی با انجام واکسیناسیون داشته است.

مناطق با وضع قرمز کرونایی آذربایجان غربی به ۱۰ شهرستان کاهش یافت

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی گفت: طبق اعلام وزارت بهداشت در حال حاضر، ۱۰ شهر استان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد که نشانه بهبود وضعیت ۶ شهرستان نسبت به هفته گذشته است.

علی مصطفوی روز جمعه افزود: طبق آخرین بررسی ها، ارومیه به همراه خوی در شمال و همچنین میاندوآب، مهاباد، بوکان، نقده، اشنویه، سردشت، تکاب و شاهین دژ در جنوب استان وضعیت قرمز کرونایی دارند.

وی اضافه کرد: علاوه بر پلدشت که تنها شهرستان با وضعیت نارنجی کرونایی آذربایجان غربی از ۲ هفته گذشته بود، شهرستان های ماکو، شوط، چایپاره، سلماس، چالدران و پیرانشهر بهبود وضعیت پیدا کرده اند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: وضعیت همه شهرهای استان از ششم شهریور امسال به مدت ۲ هفته قرمز بود و همچنان البته تعداد بیماران بستری در آذربایجان غربی بیش از ۲ هزار نفر است.

مصطفوی با اعلام هشدار جدی نسبت به ضرورت رعایت دستورالعمل های بهداشتی اظهار کرد: استفاده از ماسک و پرهیز از تجمع به ویژه اجتناب از سفرهای غیرضروری در همه استان از جمله مهمترین اقداماتی است که باید رعایت شود.

وی افزود: فرمانداران و مدیران دستگاه های مرتبط نیز نسبت به اجرای محدودیت های ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا متناسب با وضعیت شهرها از جمله دورکاری ادارات، ترددهای شبانه و فعالیت صنوف اهتمام ویژه داشته باشند.

آذربایجان غربی ۱۷ شهرستان دارد.

شمار جان‌باختگان کرونا در استان سمنان به ۱۳۹۵ نفر رسید

ویروس کرونا جان ۲ نفر دیگر را در استان سمنان گرفت و بر این اساس از ابتدای شیوع این ویروس تا ظهر پنجشنبه، تعداد جان‌باختگان مبتلا به این ویروس در استان به یکهزار و ۳۹۵ نفر رسید.

کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت مقابله با کرونا استان سمنان شامگاه پنجشنبه با ارائه آخرین آمار شیوع این ویروس در استان اعلام کرد: ۱۸۸ مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در استان سمنان از ظهر چهارشنبه تا ظهر پنجشنبه شناسایی شد و مجموع آمار بیماران کووید ۱۹ در این استان از ابتدا تاکنون به ۶۴ هزار و ۱۵۴ نفر رسید.

بنا بر این گزارش در مدت مذکور ۱۴۹ نفر دارای موارد مثبت سرپایی بودند. ضمن این که ۳۹ نفر نیز در این مدت به جمع بستریان کرونایی استان سمنان اضافه شدند.

هم چنین این کمیته خبر داد که ۵۴ نفر در همین مدت از مراکز درمانی استان سمنان ترخیص شدند و هم اکنون جمع کل افراد کرونایی بستری استان سمنان در روز جاری شامل مبتلایان قطعی و مشکوک ۳۷۴ نفر است.

براساس آخرین رنگ بندی اعلام شده از سوی سامانه ماسک وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی، شهرستان شاهرود، سمنان، دامغان، مهدیشهر و گرمسار در وضعیت نارنجی، شهرستان‌های سرخه و آرادان در وضعیت زرد و میامی آبی کرونایی است.

از دیروز تا امروز ۱ مهرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۶ هزار و ۳۶۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۲۰۲ نفر از آنها بستری شدند.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۱۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۱۸ هزار و ۵۰۸ نفر رسید.

۶ هزار و ۵۸۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

در حال حاضر ۵۷ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۳۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۳۶ شهر در وضعیت زرد و ۱۷ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.