براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت در روز پنجشنبه 8 مهر 1400، ۱۶ شهرستان قرمز، ۱۹۸ شهرستان نارنجی، ۱۷۶ شهرستان زرد و ۵۸ شهرستان آبی هستند.

به گزارش جماران؛ تاکنون بیش از ۵۴ میلیون دُز واکسن به عنوان محتمل‌ترین راه پیشگیری به مردم تزریق شده است؛ اما قطعی‌ترین روش همان استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی است که ایمنی جامعه را تضمین می‌کند.

طبق گفته متخصصان، تزریق واکسن کرونا، فرد را از ابتلا به کووید۱۹ مصون نمی‌کند بلکه در صورت ابتلا، بیماری خفیف خواهد بود و خطر مرگ وجود نخواهد داشت، بنابراین رعایت پروتکل‌ها و استفاده از ماسک همچنان مورد تاکید کارشناسان بهداشت است‌.

مسئولان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی هم هشدار داده اند که در صورت عادی انگاری و بی توجهی به واکسیناسیون، آبان ماه شاهد بروز پیک ششم کرونا که گفته می‌شود مخوف تر از سایر پیک ها است، خواهیم بود.

با پایان یافتن اربعین حسینی و بازگشت زائران از مرزهای شلمچه و مهران به کشور ،ستادهای اربعین و کرونا دستورالعمل‌های لازم را برای بررسی سلامت زوار و پیشگیری از شیوع کرونا در بازگشت ابلاغ کرده و تصمیمات لازم برای شناسایی زائران مبتلا در ورودی مرزها اتخاذ شده است.

عبور تمام استان‌های کشور از قله خیز پنجم کرونا

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با عبور استان‌های آذربایجان غربی و کردستان از قله خیز پنجم، روند بستری در تمامی استان‌های کشور کاهشی شد.

هنوز میزان ابتلا و بستری کرونا در بسیاری از نقاط کشور به خصوص نواحی شمال غربی قابل توجه است، سهل‌انگاری و کاهش مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند باعث افزایش مبتلایان شود.

براساس این گزارش با عبور همه‌ استان‌های کشور از قله خیز پنجم کرونا، تعداد شهرستان‌های قرمز از ۲۹ به ۱۶ کاهش یافت.

این گزارش با اشاره به انتشار رنگ‌بندی روز پنج شنبه ۸ مهر ۱۴۰۰ در اپلیکیشن ماسک افزوده است: ارومیه، اشنویه، بوکان، سردشت، مهاباد (آذربایجان غربی)، بانه، سقز، سنندج، کامیاران، مریوان (کردستان)، پاوه، جوانرود، سرپل ذهاب، کرمانشاه، گیلانغرب و هرسین (کرمانشاه) شهرستان‌هایی که کماکان در وضعیت قرمز هستند.

مردم در شهرهای آبی، زرد و نارنجی حتی پس از دریافت واکسن می‌بایست کماکان مراقبت‌های بهداشتی را رعایت کنند. عادی‌انگاری می‌تواند به موج جدید بیماری منجر شود.

آغاز اجرای آزمایشی مدیریت هوشمند کرونا در یکی از استان‌ها 

رییس‌جمهوری با تاکید بر توجه ویژه به مدیریت هوشمند در اجرای شیوه‌نامه‌های مربوط به کرونا، خواستار آغاز اجرای آزمایشی آن در یکی از استان‌های کشور شد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا باتاکید بر اهمیت رعایت شیوه نامه های بهداشتی در کنترل و مهار کرونا، افزود: مردم عزیز باید موارد بهداشتی را در همه ایام، به‌ویژه در مراسم مربوط به دهه آخر ماه صفر به طور جدی مورد توجه قرار دهند.

وی با تاکید بر تسریع در واکسیناسیون عمومی به‌ویژه برای دانشجویان و دانش‌آموزان،اعلام کرد: ایمن‌سازی عمومی برای رفع محدودیت‌های کرونایی ضروری است و در این راستا تزریق دُز سوم واکسن برای کادر بهداشت و درمان به لحاظ اینکه در معرض خطر قرار دارند، انجام شود.

آخرین اخبار کرونایی استان‌ها

براساس آخرین آمار، ۱۶ شهرستان قرمز، ۱۹۸ شهرستان نارنجی، ۱۷۶ شهرستان زرد و ۵۸ شهرستان آبی هستند.

سیستان و بلوچستان / شمار مبتلایان کرونا در سیستان و بلوچستان از مرز ۱۲۴ هزار نفر گذشت./ با افزوده شدن ۲۰۱ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان طی ۲۴ ساعت گذشته شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۲۴ هزار و ۱۵۵ نفر رسید. در شبانه‌روز گذشته فوت ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان ثبت نشده است.

خوزستان / مطابق جدیدترین رنگ بندی شیوع کرونا در استان خوزستان شهرهای اندیمشک، دزفول، شوشتر، اهواز، ایذه، باغملک، رامهرمز، خرمشهر، آبادان، ماهشهر، بهبهان و امیدیه در وضعیت نارنجی قرار گرفتند.

گیلان/ هم اکنون ۴۱۰ بیمار مبتلا به بیماری کووید ١٩ در بیمارستان های استان گیلان بستری هستند که حال عمومی ۷۵ بیمار بدحال می باشد./ با گذشت حدود ۶ ماه بار دیگر رنگ آبی کرونایی به استان گیلان بازگشت و شهرستان املش از وضعیت زرد کرونایی به آبی تغییر یافت.

مازندران / با کاهش سرعت شیوع کرونا در مازندران سه شهر دیگر این استان وارد رنگ‌بندی آبی شدند و تعداد مناطق دارای وضعیت آبی مازندران به پنج شهرستان افزایش یافته است.

کرمانشاه / هم‌اکنون یک هزار و ۱۴۰ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند که نسبت به روز گذشته ۶۵ نفر کمتر است./ شهرستان‌های گیلانغرب و روانسر از وضعیت قرمز کرونایی خارج شدند./ میانگین سنی مرگ و میر مبتلایان به کرونا در کرمانشاه به ۴۸سال کاهش یافت.

کردستان/ سنندج، سقز، بانه، مریوان و کامیاران جزو ۱۶ شهر کشور هستند که وضعیت کرونا در آن قرمز است و در تازه‌ترین رنگ‌بندی‌ها، دیواندره و دهگلان از وضعیت پر خطر خارج شده‌اند./ روند بستری در استان همچنان افزایشی است و برای چندمین روز متوالی تعداد بستری‌ها همچنان بالای ۹۰۰ نفر بود و تعداد بستری‌ها دیروز در استان به بالاترین تعداد در سال جاری یعنی ۹۵۳ نفر رسید.

بوشهر / در زمان حاضر تنها شهرستان‌های بوشهر، تنگستان و عسلویه استان بوشهر در وضعیت نارنجی پرخطر قرار دارند.

آذربایجان غربی / طبق آخرین بررسی ها، ارومیه به همراه مهاباد، بوکان، اشنویه و سردشت وضعیت قرمز کرونایی دارند.

کهگیلویه و بویراحمد/ شمار قربانیان کووید ۱۹ در کهگیلویه و بویراحمد با فوت یک بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته به مرز ۹۴۶ نفر رسید.

خراسان رضوی / مشهد از نارنجی کرونایی به وضعیت زرد تغییر رنگ داده است و اکنون ۲۰ شهرستان خراسان رضوی در شرایط زرد قرار دارند. / ۹ شهرستان دیگر خراسان رضوی در وضعیت نارنجی و چهار شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند و هم‌ اکنون هیچ شهرستانی در این استان در شرایط قرمز کرونایی قرار ندارد.

سمنان / آخرین رنگ‌بندی کرونایی چهار شهرستان استان سمنان را نارنجی نمایش داد.

اردبیل/ شمار جان‌باختگان روزانه کرونا در استان اردبیل طی ۲۴ ساعت گذشته به ۲ نفر کاهش یافت./طی شبانه‌روز گذشته مجموع مبتلایان بستری در مراکز درمانی این استان به ۲۳۳ نفر کاهش یافته  که ۶۶۴ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده در ۴۰ روز قبل است.

گلستان / فقط یک شهرعلی آباد در وضعیت نارنجی قرار دارد و شرایط بقیه شهرها زرد و آبی است./ در حال حاضر ۲۸۱ تخت مراکز درمانی گلستان در اختیار بیماران کرونایی قرار دارد که از این تعداد حال ۲۸ نفر وخیم است.

لرستان / ۶ بیمار مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان جان باختند و تعداد قربانیان به ۲ هزار و ۴۸۴نفر رسید.

زنجان/ وضعیت کرونایی سلطانیه آبی شد اما شهرستان‌های زنجان، خدابنده، ابهر و خرمدره همچنان در وضعیت نارنجی قرار دارند./ هم اکنون ۳۸۹ بیمار کرونایی در بیمارستانهای استان بستری هستند که از این تعداد ۲۱ نفر مربوط به موارد مثبت روز گذشته است. 

البرز/ فوت ۱۸ نفر و بستری شدن ۱۴۰ بیمار کووید۱۹ در البرز / اکنون ۸۳۴ بیمار کووید۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

آخرین خبرهای واکسیناسیون در کشور

 با روی کارآمدن دولت سیزدهم و تاکید سید ابراهیم رئیسی رییس جمهوری ، واکسیناسیون مردم در برابر ویروس کرونا مدتی است که شتاب خوبی گرفته است و دولت توانسته واکسن مورد نیاز گروه‌های سنی هدف را تامین کند.

فارس / تزریق واکسن کرونا در فسا از مرز ۱۵۰ هزار دُز گذشت.

آذربایجان شرقی /  ۶۲ درصد جمعیت مراغه واکسن کرونا زدند.

بوشهر / در زمان حاضر ۷۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال استان بوشهر یک نوبت واکسن خود را دریافت کرده و انتظار می‌رود با همکاری مردم تا پایان مهرماه ۸۰ درصد جمعیت این استان حداقل یک نوبت واکسن خود را دریافت کنند. 

آذربایجان غربی / میزان تزریق حداقل یک دُز واکسن کرونا در ارومیه، مرکز استان به ۷۴.۱ درصد رسید که بیشترین میزان در استان است./تاکنون بیش از یک میلیون و ۹۶۳ هزار دُز واکسن کرونا در آذربایجان غربی تزریق شده است.

سیستان و بلوچستان/ درصد جمعیت سیستان و بلوچستان دُز اول واکسن کرونا را دریافت کردند.

کرمانشاه / بیش از یک میلیون نفر از جمعیت استان کرمانشاه واکسن کرونا دریافت کردند.

مازندران/ ۶۳ درصد بابلی‌ها واکسن کرونا دریافت کردند./ در مجموع تاکنون ۱۲۰ هزار و ۳۱۷ نفر از جمعیت هدف شهرستان هر دو نوبت واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

تلفات روزانه کرونا به ۲۶۸ نفر رسید

روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز پنجشنبه اعلام کرد: در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۶۸ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۰ هزار و ۴۲۸ نفر رسید.

همچنین تاکنون ۳۸ میلیون و ۷۰۸ هزار و ۶۴۲ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۶ میلیون و ۲۷۲ هزار و ۷۹۹ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۵۴ میلیون و ۹۸۱ هزار و ۴۴۱ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته، یک میلیون ۱۷۱ هزار و ۷۸۰ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. از دیروز تا امروز ۸ مهرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۴ هزار و ۷۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۱۴۴ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۵۸۷ هزار و ۴۰ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۶۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۰ هزار و ۴۲۸ نفر رسید.

تاکنون ۵ میلیون و ۳۱ هزار و ۶۹۲ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند. ۵ هزار و ۹۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۳۲ میلیون و ۱۹۶ هزار و ۴۴۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

 

۲ شهرستان دیگر چهارمحال و بختیاری در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار گرفت

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری از کاهش تعداد شهرستان‌های پرخطر شیوع کرونا در این استان خبر داد و گفت: در رنگ‌بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۲ شهرستان دیگر استان در وضعیت زرد (خطر متوسط) قرار گرفت.

مجید شیرانی روز پنجشنبه افزود: بر این اساس شهرستان‌های شهرکرد، فارسان، اردل، لردگان و بروجن کماکان در وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان‌های بن، کیار، سامان، کوهرنگ و خانمیرزا در وضعیت زرد (خطر متوسط) شیوع کرونا قرار دارند.

وی تصریح کرد: رنگ‌بندی جدید از روز شنبه (۱۰ مهر) در کشور و به تبع آن در استان اجرا می‌شود و انتظار می‌رود محدودیت‌های مربوط به هر رنگ‌بندی با جدیت در شهرستان‌های استان رعایت شود.

شیرانی در ادامه از مراجعه ۷۱۲ بیمار مشکوک به علائم بالینی کرونا به مراکز بهداشتی، درمانی استان در شبانه‌روز گذشته خبر داد و گفت: با انجام آزمایش pcr ابتلای ۲۳۱ نفر مثبت اعلام شد که از این تعداد ۴۳ بیمار بستری شدند و ۱۸۸ بیمار نیز به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری همچنین از فوت ۲ بیمار دیگر مبتلا به کرونا در استان طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و افزود: با احتساب فوتی‌های جدید، مجموع قربانیان ناشی از ویروس کرونا در استان به یک هزار و ۵۶۷ نفر رسید.

شیرانی، روند شیوع کرونا در استان را همچنان کاهشی با شیب ملایم اعلام کرد و اظهار داشت: شرایط آرامی از نظر شیوع کرونا در استان حاکم است و با توجه به نشانه‌های مثبت در خصوص کاهش موارد بدحال و فوتی کرونا انتظار می‌رود از هفته آینده در این خصوص روند کاهشی قابل توجهی شکل گیرد.

وی، مجموع بیماران بستری در بخش‌های کرونا مراکز درمانی استان را ۳۲۴ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد حال عمومی ۴۱ بیمار وخیم گزارش شده و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

از ابتدای شیوع کرونا تاکنون (۸ مهر) ۲۱۹ هزار و ۵۰۳ مورد تست مولکولی تشخیص کرونا در استان انجام شده که بر اساس آن ۷۷ هزار و ۹۹۸ مبتلای به بیماری کووید ۱۹ شناسایی شده است.

 

کرونا ۶ نفر دیگر را در استان همدان قربانی کرد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت ۶ بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در استان از ابتدای اپیدمی ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۸۷۸ مورد رسیده است.

دکتر «محمد طاهری» روز پنجشنبه افزود: همچنین با شناسایی ۴۷۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۲۸ هزار و هشت و بیماران سرپایی مثبت به ۸۷ هزار و ۱۸۷ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته یک هزار و ۴۲ نفر بود که ۱۶۰ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

طاهری افزود: ۲۸ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۴۲ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد یک هزار و ۴۳۶، بهار یک هزار و ۴۲۱، تویسرکان یک هزار و ۴۳۵ رزن یک هزار و ۱۱۷، درگزین ۳۷۵، فامنین ۳۸۶ و کبودراهنگ یک هزار و ۴۰۶ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون پنج هزار و ۲۹۸ نفر در ملایر، سه هزار و ۵۹۶ نفر در نهاوند و ۱۰ هزار و ۹۳۱ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از ۱۰ شهرستان تابعه استان همدان، فامنین در وضعیت زرد و مابقی شهرستان ها در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

شمار مراجعان مشکوک کرونا به مراکز درمانی کاشان از ۲۵۹ هزار نفر گذشت

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: ۲۵۹ هزار و ۱۴۲ نفر از آغاز شیوع کرونا (اسفند ۹۸) تاکنون به مرکزهای بستری و سرپایی تشخیصی و درمانی کاشان و آران و بیدگل مراجعه کرده‌اند و ۱۶ هزار و ۸۴۶ بیمار حاد تنفسی نیز از بیمارستان‌های این شهرستان‌ها مرخص شده‌اند.

مریم امیدی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به بستری موقت ۱۱۲ بیمار در مرکزهای درمانی منطقه کاشان افزود: ۲ مرد ۵۹ و ۷۹ ساله بیمار مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی کاشان و آران و بیدگل فوت کردند.

وی با بیان اینکه شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۱۵۷ مورد جدید به ۴۹ هزار و ۱۶۴ نفر رسید، ادامه داد: ۴۱۸ بیمار مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۳۳۰ بیمار در کاشان و ۸۸ نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به بستری موقت ۳۰ بیمار جدید از ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی این منطقه اضافه کرد: ۲۶ بیمار در کاشان و چهار  نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

وی شمار بیماران کووید۱۹ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۶۱ نفر اعلام کرد و اظهار داشت: ۵۶ نفر از بیماران در کاشان و پنج نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

امیدی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۴۸ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۳۲ بیمار با سن ۱۲ تا ۸۶ سال در مرکزهای درمانی کاشان و ۱۶ نفر با سن ۱۴ تا ۸۷ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند.

وی با اشاره به مراجعه ۴۴۱ نفر به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در ۲۴ ساعت گذشته، ادامه داد: پنج هزار و  ۸۲۴ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) دانشگاه است.

تزریق ۳۰۴ هزار و ۲۵۶ دُز واکسن کرونا

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به تزریق ۳۰۴ هزار و ۲۵۶ دُز واکسن کرونا از ابتدای طرح ملی واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل گفت: ۲۱۱ هزار  و ۳۵۶ دز از این تعداد مربوط به نوبت نخست و ۹۲ هزار و ۹۰۰ دز مربوط به نوبت دوم بوده است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

 

شمار مبتلایان کرونا در سیستان و بلوچستان از مرز ۱۲۴ هزار نفر گذشت

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۲۰۱ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان طی ۲۴ ساعت گذشته شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۲۴ هزار و ۱۵۵ نفر رسید.

دکتر سید محمد هاشمی شهری روز پنجشنبه اظهار داشت: در شبانه‌روز گذشته فوت ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان ثبت نشده است.

وی با بیان اینکه هم‌اینک ۱۶۷ بیمار حاد تنفسی و ۵۹ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: از مردم عزیز درخواست می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس براساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان‌ تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی خاطرنشان کرد:‌ کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات موردنیاز بیماران کرونایی در سیستان و بلوچستان وجود ندارد.

هاشمی شهری بیان کرد: براساس مطالعات انجام شده واکسیناسیون از میزان مبتلایان، بستری و فوت‌شدگان ناشی از کرونا به شدت کاسته و روند فعلی کاهشی موارد مبتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان نیز ارتباط مستقیمی با انجام واکسیناسیون داشته است.

 

پنج شهر مازندران در وضعیت آبی کرونایی قرار گرفتند

بر اساس نتایج تازه‌ترین ارزیابی سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، با کاهش سرعت شیوع کرونا در مازندران سه شهر دیگر این استان وارد رنگ‌بندی آبی شدند و تعداد مناطق دارای وضعیت آبی مازندران به پنج شهرستان افزایش یافته است.

سامانه ماسک تازه ترین ارزیابی خود را امروز پنجشنبه منتشر کرد ولی زمان اعمال مقررات مربوط به رنگ بندی جدید را شنبه دهم مهر ماه اعلام کرده است.

فریدونکنار، عباس آباد و کلاردشت که پیش از این در وضعیت زرد کرونایی قرار داشتند ، با تغییر رنگ بندی وارد وضعیت آبی شده اند. پیش از این هم شهرستان های سیمرغ و میاندرود وارد رنگ بندی آبی شده بودند.

رنگ آبی هفته گذشته بعد از ۶ ماه و گذراندن دو موج پیاپی کرونا به استان مازندران بازگشت. آخرین بار اوایل فروردین امسال چهار شهر مازندران وضعیت آبی داشتند.

طبق ارزیابی جدید سامانه ماسک ، آمار مناطق دارای وضعیت نارنجی مازندران هم به یک شهرستان کاهش یافت. هفته پیش رامسر و بابلسر در وضعیت نارنجی قرار داشتند که اکنون در ارزیابی جدید ، بابلسر وارد رنگ بندی زرد شده است ولی رامسر همچنان در وضعیت نارنجی باقی مانده است. این دو شهرستان مهم ترین مناطق گردشگری مازندران به شمار می روند.

سامانه ماسک وضعیت ۱۶ شهرستان مازندران شامل بهشهر، نکا، ساری ،قایمشهر، جویبار ، سوادکوه ، آمل، بابل، محمودآباد، نور ، نوشهر، چالوس، تنکابن، گلوگاه ، سوادکوه شمالی و بابلسر را زرد ارزیابی کرده است.

رنگ آبی در فرهنگ ستاد مقابله با کرونا به معنی خطر کم و ۲ بیمار بستری به ازای هر یکصد هزار نفر جمعیت را نشان می دهد.

رنگ زرد هم به معنای خطر متوسط محسوب می شود. مناطقی که بیشتر از بین چهار تا ۶ نفر از میان هر یکصد هزار نفر بیمار کووید ۱۹ بستری به صورت روزانه داشته باشند با وضعیت زرد تعریف می شوند.

رنگ نارنجی به معنای وضعیت کرونایی پرخطر است. آمار روزانه بستری بیشتر از ۶ نفر از میان یکصد هزار نفر جمعیت آن منطقه را در وضعیت نارنجی تعریف می کند. همچنین رنگ قرمز هم که از مدتی پیش از ایران رخت بربسته است ، وضعیت کرونایی " بسیار پرخطر " محسوب می شود.

مازندران از شروع موج چهارم کرونا که در تاریخ ۱۳ فروردین ماه امسال با ورود رنگ قرمز به شهرستان قائمشهر آغاز شده بود دو موج پی در پی را پشت سر گذاشت و در این مدت رنگ آبی از نقشه مازندران محو شده بود.

موج پنجم کرونا که از ۳۰ خرداد در مازندران  همزمان با سایر نقاط کشور با افزایشی شدن تعداد مجموع بستری‌شدگان آغاز شده بود و تا ۲۱ مرداد نیز این روند افزایشی مشاهده شد، در یک ماه گذشته روندی کاهشی را طی کرده است. 

مجموع بستری‌شدگان کرونایی مازندران که در روز ۲۱ مرداد با ثبت رکورد چهار هزار و ۷۶ نفر به رقمی فراتر از حد تصور و پیش‌بینی‌ها رسیده بود ،در حال حاضر به کمتر از ۵۰۰ نفر رسیده است

طبق گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل تعداد بیماران مبتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان طی شبانه‌روز اخیر پس از ۹۰ روز دو رقمی شد و به ۹۹ نفر کاهش یافت  و همچنین تعداد بیماران بستری نیزبه ۴۳۵ نفر رسیده است.

شهرستان‌های گیلانغرب و روانسر از وضعیت قرمز کرونایی خارج شدند

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه گفت: براساس رنگ بندی جدید وزارت بهداشت، شهرستان‌های گیلانغرب و روانسر از روز شنبه دهم مهر از وضعیت قرمز کرونایی خارج می‌شوند.

«مهدی محمدی» روز پنجشنبه افزود: شهرستان های سرپل ذهاب، پاوه، کرمانشاه، جوانرود، گیلانغرب و هرسین از روز شنبه هفته آینده همچنان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

وی اظهار داشت: شهرستان های سنقر و کلیایی، کنگاور، گیلانغرب، روانسر و صحنه هم در وضعیت نارنجی و شهرستان های قصرشیرین، ثلاث باباجانی و دالاهو در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

براساس رنگ‌بندی قبلی (سوم مهر ماه) وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های اسلام آبادغرب، پاوه، جوانرود، روانسر، سرپل‌ذهاب، کرمانشاه، گیلانغرب و هرسین در وضعیت قرمز کرونایی و شهرستان های سنقروکلیایی، کنگاور و صحنه هم در وضعیت نارنجی و شهرستان های قصرشیرین، ثلاث باباجانی و دالاهو نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار داشتند.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۴ شهر، ۱۴ شهرستان و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.

هم‌اکنون یک هزار و ۱۴۰ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند که از این تعداد ۲۱۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند و حال ۵۱ نفر هم وخیم است.

مجموع جان‌باختگان استان کرمانشاه هم از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۵۲۴ نفر رسیده است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.