طبق گزارش وزارت بهداشت در روز یکشنبه 25 مهر 1400، در حال حاضر ۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۰۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۸ شهر در وضعیت زرد و ۱۰۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ کرونا طی یکسال و هشت ماهی که از اعلام ورود رسمی اش به کشور می گذرد پنج خیز برای هموطنان برداشته و زمزمه ها برای احتمال خیز ششم آن هم به گوش می رسد. خیز پنجم و مرگبار کرونا از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد و وزارت بهداشت هشتم مهرماه از عبور این خیز از کشور خبر داد.

همچنین رکورد تلفات روزانه کرونا در این مدت چندین بار شکسته شد و روز دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین شمار تلفات از ابتدای شیوع کرونا(اسفند ۹۸) در کشور رسید. 

این درحالیست که مسوولان طی روزهای اخیر از احتمال خیز ششم کرونا در کشور از آبان ماه خبر می دهند. در این میان ، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز گفت:‌ هنوز بابت کرونا و پیک ششم آسوده خاطر نیستیم و باید درحالت آماده‌باش بمانیم و امیدوارم با انجام واکسیناسیون سراسری در ماه‌های آینده، در وضعیت بهتری قرار بگیریم. 

البته ناگفته نماند مناطقی از کشور مثل اردبیل هم وجود دارد که از وضعیت پایدار برخوردار هستند. به عبارت دیگر بر اساس گزارش روند نزولی شیوع بیماری کووید ۱۹ در استان اردبیل که از چهار هفته پیش آغاز شده در روزهای اخیر در وضعیت پایدار قرار گرفته است به طوری که طی شبانه‌روز گذشته ۳۰ فرد مبتلا به کرونا در مراکز درمانی این استان بستری شدند.

 بنا به اعلام ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، شمار مبتلایان روزانه کرونا در این استان نسبت به بالاترین آمار ثبت شده در ۴۰ روز پیش ۱۵۹ نفر کاهش را نشان می‌دهد.

 

۲۵ مهر و آخرین اخبار کرونایی استان ها

درست است که این پایداری ها و کاهش آمار ثبت شده ها از مناطقی مثل اردبیل اعلام می شود و یا اینکه مثلا دکتر فرهاد ابول نژادیان، رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفته است: با توجه به وضعیت بیماری در کشور و استان، آمادگی لازم برای مواجهه با پیک ‌جدید کرونا در خوزستان وجود دارد و تمام داروها و تجهیزات بیمارستانی مورد نیاز برای مقابله با ورود پیک جدید بیماری را آماده است؛ اما  همان طور که در بالا بدان اشاره شد از یک طرف هشدار دکتر عین اللهی وزیر بهداشت را داریم مبنی بر اینکه هنوز بابت کرونا و پیک ششم آسوده خاطر نیستیم و باید درحالت آماده‌باش بمانیم.

اینکه چرا باید در حالت آماده باش بسر ببریم شاید یک علتش کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی است مثلا برای امروز بیست و پنجم مهر ماه  از مناطقی مثل خوزستان امروز منتشر شد که نشان از کاهش  ۱۰ درصدی رعایت پروتکل های بهداشتی را می دهد.

دکتر محمد علوی رییس مرکز بهداشت خوزستان روز یکشنبه گفت: متوسط میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در خوزستان ۴۷ درصد بوده که نسبت به ۲ هفته قبل ۱۰ درصد کاهش یافته است.

وی اظهار داشت: از وقتی که رنگبندی شهرهای استان زرد و آبی شد، مردم شروع به عادی انگاری کردند که این وضعیت اگر ادامه داشته باشد نگران کننده است.

همچنین به گفته علوی پوشش ماسک از جانب مردم در مناطق مرکزی استان از ۷۵ به ۶۵ درصد کاهش یافته و  در مناطق حاشیه ای از ۲۵ به پنج درصد رسیده است.

از سنندج هم خبر آمده است که رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سنندج کمتر از ۳۵ درصد است. به عبارت دیگر دکتر جهانبخش یوسفی ، رییس شبکه بهداشت سنندج گفت: با وجود شرایط قرمز کرونا در این شهر، بی تفاوتی و سهل‌انگاری نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی ادامه دارد و کمتر از ۳۵ درصد جمعیت آن را رعایت می‌کنند.

به گفته یوسفی ، سنندج تنها شهر قرمز استان است که روند ابتلا و بستری در آن افزایشی است و در شبانه روز گذشته از ۱۰ فوتی کرونا در استان، هشت نفر در این شهرستان به ثبت رسیده است.

خطر موج ششم‌ ویروس کرونا در کمین شهروندان سرپل‌ذهابی است

دکتر محسن مرادی معاون شبکه بهداشت و درمان سرپل‌ذهاب امروز این هشدار را داد مبنی بر اینکه خطر موج ششم‌ ویروس کرونا در کمین است از این رو مردم برای در امان ماندن از شر این ویروس منحوس باید هرچه سریع تر برای تزریق واکسن کرونا اقدام کنند.

سخن از واکسیناسیون شد. باید اذعان داشت، درست است که واکسیناسیون سراسری ، وضعیت را بهتر می کند اما باید شماری از هموطنان که بنا به دلایلی به تزریق واکسن اهمیتی نمی دهند هم ترغیب شوند.

واکسیناسیون و سرعت تزریق آن آنقدر مهم است که برخی مسئولان بهداشت و درمان کشور دست به دامان مردم شده اند تا هر چه زودتر تزریق واکسن را داشته باشند . به عنوان نمونه ، دکتر همایون دادگربا اشاره به اجرای طرح ضربتی واکسیناسیون در شهرستان چابهار و ایجاد پایگاه‌های سیار در سطح شهر و مناطق روستایی، از مردم خواست هرچه سریع‌تر نسبت به این امر مهم اقدام کنند.

دادگر با اشاره به خیز موج ششم کرونا گفت: موج ششم ویروس در حال شکل‌گیری و برای مقابله با آن واکسیناسیون کامل یعنی تزریق هر ۲ دوز واکسن لازم و ضروری است.

اتفاقا امروز رضا فدایی ، مسوول بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم خاطرنشان کرد: استان هنوز در شرایط پرخطر همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ قرار دارد به همین دلیل تشویق مردم به دریافت واکسن کرونا ضروری است.

رضا فدایی مسوول بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: آمار کرونا در استان اصفهان بصورت پلکانی پایین می‌آید و در برخی روزها ثابت می‌شود اما بطور کلی هنوز در وضعیت پرخطر همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ قرار داریم که لازم است ضمن رعایت دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی، واکسیناسیون را تسریع و تشویق کنیم.

ممکن است برخی از عوارض واکسن بگویند و برای عزیزان خود از جمله دانش آموزان ابراز نگرانی کنند که بد نیست نظر دکتر جمیل صادقی فر، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام را داشته باشیم که امروز اعلام کرد: با وجود اینکه بیش از ۶۰ درصد جمعیت دانش آموزی استان واکسن کرونا را تزریق کرده اند، اما تاکنون خوشبختانه مواردی از عوارض مشاهده نشده است.

از طرفی دیگر سالمندان هم از متقاضیان دریافت واکسن هستند اما سوال این است که اگر نتوانستند به خارج از منزل برای واکسیناسیون بروند چه کنند؟ پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، برای این سوال ، این پاسخ را دارد که سالمندان دارای مشکلات جسمی و حرکتی در استان گیلان برای دریافت واکسن کرونا باید با شماره ۴۴۰۱ تماس بگیرند. تا در منزل واکسن دریافت کنند.

وضعیت واکسیناسیون در کشور

امروز در خصوص وضعیت واکسیناسیون و شمار یا میزان دریافت کنندگان واکسن خبرهایی همچون روزهای گذشته اخباری منتشر شد . به عنوان مثال علی احمد آقاپور، رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی گفت: ۷۷ درصد جعیت این استان حداقل یک دُز واکسن کرونا را دریافت کرده اند .

در بین شهرستان های آذربایجان غربی، شهرستان های ارومیه، خوی و تکاب پیشتاز واکسیناسیون علیه بیماری کووید ۱۹ به شمار می روند به طوری که در ارومیه، میزان تزریق واکسن به حدود ۸۷ درصد رسیده است.

همچنن فرماندار سنقر و کلیایی این خبر را داد که ٧٩ درصد از جمعیت هدف بالای ١٢ سال این شهرستان تاکنون دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

امروز احمد ناصر، مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل اعلام کرد: ۹۵ درصد فرهنگیان در این استان دُز اول و دوم واکسن کرونا را دریافت کردند.واکسیناسیون ۷۵ درصد دانش‌آموزان در گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال در استان انجام شده و آموزش و پرورش استان اردبیل در واکسیناسیون معلمان و دانش‌آموزان رتبه سوم کشور را دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان نیز از واکسیناسیون  ۱۴۹ هزار و۲۳۶ دانش آموز ۱۲ تا ۱۸ سال در این استان علیه کرونا خبر داد.

از ایلام این خبر رسیده است که به نقل از رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام یعنی دکتر محمد کریمیان تا کنون ۳۶ درصد جمعیت این استان هر ۲ دُز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و در برخی افراد نیز تزریق دُز سوم آغاز شده است.

دکتر حسن رخ شاد، مدیر گروه بیماری های مرکز بهداشت گیلان امروز گفت: ۴۰ هزار دُز واکسن پاستوکووک برای تزریق گروه سنی ١٢ تا ١٨ سال در این استان دریافت شده است.

به گفته رخ شاد، تاکنون ۸۲ درصد از " ۱۷۶ هزار دانش آموز ١٢ تا ١٨ سال" در استان گیلان واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

ساسان قربانی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آبادان هم از جمله مسئولانی بود این خبر را داد که  ۲۶ درصد از دانش آموزان بالای ۱۲ سال در شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان علیه کرونا واکسینه شدند.

قربانی افزود: ۵۳ هزار دانش آموز ۱۲ تا ۱۸ سال در شهرستانهای آبادان، خرمشهر و شادگان باید علیه کرونا واکسینه شوند که تاکنون فقط ۱۷ هزار و ۲۹۵ دانش آموز دُز اول واکسن را دریافت کردند.

غلامرضا نظر علیلو مدیر آموزش و پرورش خوی هم این خبر را داد مبنی بر اینکه  ۶۳ درصد از دانش آموزان این شهرستان واکسن کرونا دریافت کرده‌اند که در صدد رساندن این عدد به نزدیکی های ۱۰۰ درصد هستیم.

و اما کیانوش نادری فرماندار بن با اشاره به لزوم اجرای واکسیناسیون مقابله با ویروس کرونا گفت: تاکنون ۸۰.۶۲ درصد جمعیت هدف بالای ۱۲ سال این شهرستان دُز نخست واکسن علیه ویروس کرونا را دریافت و تزریق کرده‌اند.

اخبار امروز استان ها فوتی ها و مبتلایان

هر روز متاسفانه خبرهایی به ویژه آمار فوتی های کرونا در رسانه ها منتشر می شود؛  مثل خبر رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج که امروز اعلام کرد: ۲بیمار کرونایی در کهگیلویه و بویراحمد جان باختند. همچنین از طرفی دیگر بر اساس اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۲ تن از بیماران مبتلا به کرونا در این استان جان باختند که ۱۱تن از آنان در ارومیه بسر می بردند.

دکتر شهرام صیادی ، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که ۹۶ بیمار بدحال کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان به تخت های بستری بیمارستان ها انتقال یافتند.   اکنون ۶۱۴ بیمار کووید۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

همچنین بر اساس اعلام علوم پزشکی لرستان، چهار بیمار در لرستان طی یک شبانه روز گذشته جان باختند.

از سیستان و بلوچستان این خبر را به نقل از دکتر سید محمد هاشمی شهری رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان داشتیم که با افزوده شدن ۱۶۵مورد جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۲۶هزار و ۲۵۵ نفر رسید.

هاشمی شهری این را هم اضافه کرد: با فوت ۲ نفر دیگر در شبانه‌روز گذشته شمار درگذشتگان ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۵۵۹ نفر رسیده است.

۱۹۹ بیمار کووید ۱۹ طی شبانه روز گذشته جان باختند

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز یکشنبه اعلام کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۹۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و چهار هزار و ۷۶۹ بیمار کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستانها تحت درمان قرار دارند.

روز گذشته(شنبه) تلفات کرونا ۱۸۱ نفر اعلام شد و اما این ویروس، امروز(یکشنبه) با افزودن ۱۸ نفر در فهرست مرگ خود، ۱۹۹ خانواده را داغدار کرد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۲۵ مهر ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۳۹۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۴۸۲ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به پنج میلیون و ۷۸۴ هزار و ۸۱۵ نفر رسید.

 

سه بیمار مبتلا به کرونا در کاشان جان باختند

معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به فوت سه نفر بیمار دیگر مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی این شهرستان گفت: جان‌ باختگان شامل سه زن ۵۲ ، ۷۹ و ۸۱ ساله هستند.

مهدی دلاوری روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۱۶۲ مورد جدید به ۵۱ هزار و ۴۹۴ نفر رسید.

وی ادامه داد: اکنون ۳۱۵ بیمار حاد تنفسی مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۲۴۴ بیمار در کاشان و ۷۱ نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند؛ همچنین ۸۳ بیمار به طور موقت بستری شده‌اند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: طی ۲۴ ساعت گذشته هشت بیمار جدید در مرکزهای درمانی کاشان و ۲ بیمار نیز به صورت موقت در آران و بیدگل بستری شدند.

وی شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۳۳  نفر اعلام و اضافه کرد: ۲۷ نفر از بیماران در کاشان و ۶ نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

دلاوری افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۵۲ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۳۶ بیمار با سن سه تا ۸۱ سال در مرکزهای درمانی کاشان و ۱۶ نفر با سن ۳۸ تا ۷۹ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند.

وی با اشاره به مراجعه ۳۹۴  نفر به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در ۲۴ ساعت گذشته، گفت: ۶ هزار و ۱۵۲ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) دانشگاه است.

به گفته دلاوری، ۲۶۹ هزار و ۷۹ نفر از آغاز شیوع کرونا (اسفند ۹۸) تاکنون به مرکزهای بستری و سرپایی تشخیصی و درمانی ۲ شهرستان کاشان و آران و بیدگل مراجعه کرده‌اند و ۱۷ هزار و ۴۷۱ بیمار حاد تنفسی نیز تاکنون از بیمارستان‌های شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل مرخص شده‌اند.

تزریق ۴۰۲ هزار و ۴۳۸ دُز واکسن کرونا

معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به تزریق ۳۷۱ هزار و ۸۷۸ دُز واکسن کرونا از ابتدای طرح ملی واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل اضافه کرد: ۲۶۶ هزار ۴۷۰ دز از این تعداد مربوط به نوبت نخست و ۱۳۵ هزار و ۹۶۸ دز مربوط به نوبت دوم بوده است.

وی با اشاره به تزریق واکسیناسیون دانش‌آموزان بیان کرد:  اکنون ۵۷.۵ (۵۷ و نیم درصد) درصد گروه سنی ۱۸ - ۱۲ سال علیه بیماری کرونا در منطقه کاشان واکسینه شده اند.

وضعیت کرونایی کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی به ترتیب نارنجی و زرد است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

 

هفت تن بر اثر کرونا در قم جان باختند

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: طی بیست و چهار ساعت منتهی به بیست و پنجم مهرماه جاری، متاسفانه هفت تن دیگر از شهروندان قمی بر اثر بیماری ناشی از ویروس کرونا، جان خود را از دست دادند.

محمدرضا قدیر در گفت‌وگویی، اظهار داشت: طی این مدت ۵۵ تن به صورت سرپایی با احتمال ابتلا به کرونا در مراکز درمانی استان مورد پذیرش قرار گرفتند و ۵۱ تن از ایشان بستری شدند.

وی با اشاره به ترخیص ۳۰ تن از بیماران کرونایی که طی روزهای اخیر در مراکز درمانی استان بستری بودند، گفت: در حال حاضر ۳۰۲ بیمار کرونا مثبت در مراکز درمانی قم بستری هستند که حال ۸۸ تن از ایشان وخیم است.

وی ادامه داد: همچنین از مجموع ۷۴۲مورد آزمایش کرونای انجام شده طی بیست و چهار ساعت گذشته، نتیجه ۱۴۹ مورد آن مثبت بوده‌است.

 

کرونا همچنان در چهارمحال و بختیاری قربانی می‌گیرد

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری از فوت ۲ بیمار کرونایی دیگر در این استان خبر داد و گفت: مجموع قربانیان ویروس کرونا از ابتدای شیوع تا روز یکشنبه ۲۵ مهر به یک هزار و ۶۲۱ نفر رسید.

مجید شیرانی روز یکشنبه افزود: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۱۵۷ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شده است که از این تعداد ۲۹ نفر بستری شدند و ۱۲۸ نفر نیز به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند.

وی، تعداد بیماران بستری در بخش‌های ویژه کرونا مراکز درمانی استان را ۲۸۲ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد حال عمومی ۳۶ بیمار وخیم است و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

شیرانی واکسیناسیون علیه کرونا را از عوامل مهم کاهش مرگ و میر ناشی از این ویروس در استان دانست و گفت: انتظار می‌رود جدای از اینکه آن دسته از افرادی که هنوز اقدام به دریافت واکسن نکرده‌اند هرچه سریع‌تر به پایگاه‌های واکسیناسیون مراجعه کنند بلکه تمامی افرادی که واکسینه شده‌اند نیز دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا بار ویروس در سطح جامعه کاهش یابد.

وی استقبال جمعیت زیر ۱۸ سال استان از واکسن کرونا را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در برخی شهرستان‌ها نظیر بن، کوهرنگ و اردل بیش از ۹۰ درصد دانش‌آموزان دُز نخست واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: در مجموع تاکنون بیش از ۷۵ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال استان دُز نخست و ۵۰ درصد دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند که پیش‌بینی می‌شود ظرف ۲ هفته آینده بیش از ۷۵ درصد جمعیت استان علیه کرونا به طور کامل واکسینه شده باشند.

از ابتدای شیوع کرونا تا ۲۵ مهر ۲۲۹ هزار و ۴۹۳ مورد تست تشخیص مولکولی تشخیص کرونا در استان انجام گرفته شده که از این تعداد ۸۱ هزار و ۲۴۳ مبتلای به بیماری کووید ۱۹ شناسایی شده است.

بر اساس جدیدترین رنگبندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، فارسان، لردگان و کیار در وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان‌های سامان، بن، کوهرنگ، خانمیرزا و اردل در وضعیت زرد (خطر متوسط) شیوع کرونا قرار دارند.

آمار کرونا در مازندران ؛ ۲۴ مهر

بر اساس اعلام دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل در شبانه روز گذشته تعداد فوتی‌های کرونایی استان صفر شد. همچنین مجموع بستری‌های کرونایی استان با ۹۶ بیمار جدید به ۳۹۰ نفر رسید.

 

کرونا ۹ خانواده دیگر را در استان همدان داغدار کرد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت ۹ بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در استان از ابتدای اپیدمی ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۹۶۴ مورد رسیده است.

دکتر «محمد طاهری» روز یکشنبه افزود: همچنین با شناسایی ۲۴۸ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۲۹ هزار و ۲۵۹ و بیماران سرپایی مثبت به ۹۲ هزار و ۳۷۱ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۸۹۸ نفر بود که ۱۳۳ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

طاهری افزود: ۲۱ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۴۲ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد یک هزار و ۵۳۳ و بهار یک هزار و ۴۶۵، تویسرکان یک هزار و ۴۷۹، رزن یک هزار و ۱۵۸، درگزین ۳۸۷، فامنین ۳۹۴ و کبودراهنگ یک هزار و ۴۴۰ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون پنج هزار و ۴۹۰ نفر در ملایر، سه هزار و ۸۵۲ نفر در نهاوند و ۱۱ هزار و ۴۳۵ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از ۱۰ شهرستان تابعه استان همدان، شهرستان های همدان، نهاوند، اسدآباد ، رزن و درگزین در وضعیت نارنجی و پنج شهرستان مابقی در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

۹۶ بیمار کووید ۱۹ در البرز بستری شدند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که ۹۶ بیمار بدحال کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان به تخت های بستری بیمارستان ها انتقال یافتند.

دکتر شهرام صیادی روز یکشنبه به خبرنگاران گفت: اکنون ۶۱۴ بیمار کووید۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

وی بیان داشت: ۷۴ هزار و ۶۲۸ بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی قرار گرفته اند که ۶۷ هزار و ۷۹۵ بیمار ترخیص شده اند.

صیادی گفت : با مرگ چهار بیمار دیگر کووید۱۹ در البرز طی ۲۴ ساعت گذشته شمار کل جانباختگان این بیماری در استان به ۶ هزار و ۲۱۹ نفر رسید.

اکنون ۲ شهرستان تابعه البرز نارنجی ، چهارشهرستان زرد و یک شهرستان آبی کرونایی است.

تزریق واکسن کرونا، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده همچنان مهمترین توصیه ها برای مهار کرونا است.

 

۱۶۵ سیستان و بلوچستانی دیگر به کرونا مبتلا شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۱۶۵مورد جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۲۶هزار و ۲۵۵ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری روز یکشنبه اظهارداشت: با فوت ۲ نفر دیگر در شبانه‌روز گذشته شمار درگذشتگان ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۵۵۹ نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه هم‌اینک ۱۷۳ بیمار حاد تنفسی و ۵۵ فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: از مردم عزیز درخواست می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس براساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان‌ تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی خاطرنشان کرد:‌ کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات موردنیاز بیماران کرونایی در سیستان و بلوچستان وجود ندارد.

هاشمی شهری بیان کرد: براساس مطالعات انجام شده واکسیناسیون عمومی از شمار مبتلایان، بستری و فوت‌شدگان ناشی از کرونا به شدت کاسته و این روند کاهشی موارد ابتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان نیز ارتباط مستقیمی با انجام واکسیناسیون داشته است.

تغییر رنگ بندی کرونا در این استان به آبی نشان دهنده تلاش بی وقفه کادر بهداشت و درمان و جهادگران سلامت و همکاری خوب مردم در رعایت دستورالعمل های بهداشتی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.