طبق گزارش وزارت بهداشت در روز چهارشنبه 21 مهر 1400، در حال حاضر هفت شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۰۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۴۸ شهر در وضعیت زرد و ۸۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۱۹۴ بیمار کووید۱۹ در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند.

تلفات روزانه کرونا ۱۶ و ۱۷ مهر ماه و پس از گذشت حدود یک هفته از عبور خیز پنجم کرونا به ترتیب با ۱۸۵ و ۱۷۳ مورد مرگ به زیر ۲۰۰ نفر رسید و روز ۱۷ مهر ماه به رکورد ۸۲ روز پیش و زیر ۲۰۰ نفر در ۲۷ تیر ماه دست یافت.    

روز یکشنبه ۱۸ مهر ماه نیز تلفات روزانه کرونا با ۲۲۲ مورد مرگ به بالایی ۲۰۰ نفر بازگشت و روز دوشنبه ۱۹ مهر ماه به عدد ۲۷۶ مرگ رسید و روز سه شنبه ۲۰ مهر ماه به مرز ۲۰۰ نزدیک شد و در ایستگاه ۲۱۳ توقف کرد. 

بر اساس اعلام روز چهارشنبه وزارت بهداشت، از دیروز(سه شنبه) تا امروز(چهارشنبه) ۲۱ مهر ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۲ هزار و ۲۹۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۶۹۹ نفر از آنها بستری شدند.

همچنین مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۷۴۲ هزار و ۸۳ نفر رسید.

طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۹۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۳ هزار و ۲۷۵ نفر رسید.

۵ میلیون ۲۶۴ هزار و ۷۷۵ نفر از بیماران نیز بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

همچنین ۵ هزار و ۲۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۳۳ میلیون و ۵۶۳ هزار و ۳۹۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

همچنین ۴۶ میلیون و ۸۰۹ هزار و ۱۰۰ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۲۱ میلیون و ۵۴۸ هزار و ۲۰۷ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۶۸ میلیون و ۳۵۷ هزار و ۳۰۷ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته، یک میلیون و ۳۲۷ هزار و ۹۲۶ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شد.

در حال حاضر هفت شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۰۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۴۸ شهر در وضعیت زرد و ۸۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

خیز پنجم و مرگبار کرونا از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد و وزارت بهداشت هشتم مهر ماه از عبور این خیز از کشور خبر داد.

در این خیز در ۲۸ مرداد و و هفتم مهر ماه به ترتیب شمار تلفات از یکصد و ۱۲۰ هزار نفر عبور کرد.

همچنین رکورد تلفات روزانه کرونا در این مدت چندین بار شکسته شد و روز دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین شمار تلفات از ابتدای شیوع کرونا(اسفند ۹۸) در کشور رسید. 

۲۱ مهرماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

تغییر و کاهش تعداد فوتی‌ها و مبتلایان بیماری کووید ۱۹ گاه دلمان را گرم می‌کند به نزدیک شدن پایان روزهای کرونایی و گاه با بالارفتن آمار، دغدغه‌ها و نگرانی‌ها از پایدار ماندن این ویروس بار دیگر به سراغمان می‌آید.

نگاهی به آمار ابتلا به ویروس کرونا و افرادی که جان خود را از دست داده اند نشان می دهد که هر لحظه امکان اوج گرفتن بیماری کووید ۱۹ وجود دارد و از خطرات این ویروس که در کمین نشسته تا طعمه خود را صید کند، نباید غافل شد.

کمترین آمار فوتی‌ها در هفته جاری مربوط به ۱۷ مهرماه با ۱۷۳ نفر بود که هر چند عده ای از خانواده ها به واسطه این مرگ و میرها داغدار شدند اما این نوید را هم می داد که به تدریج تعداد جان باختگان کاهش یابد اما با فوت ۲۲۲ بیمار در ۱۸ مهر، ۲۷۶ نفر در ۱۹ مهر، ۲۱۳ نفر در ۲۰ مهر و رسیدن این آمار به ۱۹۴ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته باید تاملی کنیم در رفتارمان که بیانگر آن است رعایت نکردن دستورالعمل ها اگر به همین منوال ادامه پیدا کند کشور را به سمت موج ششم کرونایی سوق خواهد داد.

برگزاری دورهمی‌های خانوادگی و مراسم عروسی در فضای سربسته و بدون توجه به موارد بهداشتی همچنان متهم اصلی خیز و افزایش تدریجی مبتلایان و فوتی ها است، موضوعی که بر اساس اعلام مسوولان دانشگاه های علوم پزشکی در استان های شمالی کشور بیشتر نمود دارد به گونه ای که اکنون تنها ۴۵ درصد مردم در این نقاط دستورالعمل های بهداشتی را رعایت می کنند.

هر چند اقدامات پیشگیرانه از جمله اینکه در فضای باز تالارهای پذیرایی با در نظر گرفتن فاصله سه متر برای هر صندلی و تامین فضای هشت متر مربع برای هر نفر، حداکثر با ۳۰ درصد مشتری پذیرش کنند و در خصوص فضای بسته و مسقف تالارهای پذیرایی یا سالن هم علاوه بر الزام رعایت دستورالعمل های اعلام شده در فضای باز، بر رعایت محدودیت پذیرش مشتری در شرایط قرمز حداکثر تا ۱۵ نفر، نارنجی تا ۲۰ نفر، زرد تا ۳۰ نفر و با شرایط آبی تا ۵۰ نفر تاکید شده اما گویی بازدارنده نبوده و شیوع ویروس کرونا ادامه دارد.

همچنین روند مبتلایان از ۷ هزار و ۶۵۴ بیمار در ۱۷ مهرماه به ۱۲ هزار و ۲۹۸ نفر در امروز (۲۱ مهرماه) رسیده و برخی استان ها شرایط مناسبی در این رابطه ندارند از جمله در آذربایجان غربی که طی ۲۴ ساعت گذشته هزار و ۲۰۸ نفر در آذربایجان غربی به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده و ۲۵۰  نفر آنان در مراکز درمانی استان بستری شده اند و فوتی ها نیز در این مدت ۲۳ نفر بوده است.

در استان مازندران نیز آمارهای کرونایی طی ۲۴ ساعت گذشته برای سومین روز پیاپی افزایش تعداد بیماران را ثبت کرد تا احتمال آغاز موج ششم کرونا در این استان قوی‌تر شود به گونه ای که مجموع بستری‌شدگان با افزایش ۲۳ نفری نسبت به روز گذشته به ۳۹۶ نفر رسید. آمارها در بستری جدید و بیماران بدحال نیز افزایش یافته است.

اما در خصوص وضعیت استان گیلان هم باید گفت که هر چند آمار بیماران بستری مبتلا به کرونا در بیمارستان های گیلان شیب نزولی یافته با این حال کارشناسان بهداشتی استان عادی انگاری و بی توجهی مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی را عاملی برای بروز موج ششم بیماری می دانند.

در آخرین خیز بیماری کووید ۱۹ در  گیلان همه شهرستان ها به وضعیت قرمز در آمد اما با کاهش بیماران بستری مبتلا به کرونا رنگ نارنجی، زرد و آبی به شهرستان های استان بازگشت و از وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی خارج شد.

آمار بستری های مبتلا به کرونا در بیمارستان های گیلان در مهرماه امسال نیز نشانگر این است که سیر نزولی بیماری همچنان در این استان ادامه دارد، بر اساس آمارها طی ۲ هفته اخیر آمار بستری ها  ۱۳ درصد کاهش یافته است.

ایلام نیز طی شبانه روز گذشته شاهد ۳ فوتی و شناسایی ۱۶۸ مورد ابتلای جدید به کرونا بود و اکنون شهرستان های ایلام، ایوان و چرداول در وضعیت نارنجی، دره شهر و دهلران، آبدانان، بدره، ملکشاهی و چوار در وضعیت زرد و شهرستان های مهران، هلیلان و سیروان نیز در وضعیت آبی  قرار دارند.

در استان البرز هم که شهرستان کرج و فردیس در وضعیت نارنجی، چهارشهرستان ساوجبلاغ ، نظرآباد، چهارباغ و اشتهارد زرد و شهرستان طالقان آبی کرونایی قرار دارند در ۲۴ ساعت گذشته ۶ بیمار جان خود را از دست داده اند و ۹۲ بیمار به علت وخامت حال عمومی در مراکز درمانی استان بستری و تحت درمان قرار هستند.

در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز ویروس کرونا طی ۲۴ ساعت قبل جان سه بیمار را گرفته است و هم اکنون ۲۳۰ نفر در بیمارستان‌های معین کرونا در کهگیلویه و بویراحمد بستری هستند.

همچنین در استان سیستان و بلوچستان با افزوده شدن ۱۲۹ مورد جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار مبتلایان به ۱۲۵هزار و ۷۴۷ نفر و با فوت یک نفر دیگر شمار درگذشتگان ناشی از کرونا به ۲ هزار و ۵۵۴ نفر رسیده است.

بر اساس آخرین خبرها تعداد مراکز قرمز استان قم از ۱۱ به هفت منطقه کاهش یافته و مراکز نارنجی  از ۱۵ به ۱۷ و مناطق زرد از ۲ به چهار افزایش یافته البته این استان در زمان حاضر منطقه آبی ندارد و موضوع نگران کننده اینکه ۳۷ تا ۴۴ درصد نمونه های تست کرونا مثبت است.

درباره وضعیت کرونایی استان اردبیل هم بنا بر اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی، در شبانه روز گذشته یک بیمار کووید۱۹ جان باخته و مجموع جانباختگان این بیماری در ۱۹ ماه گذشته به ۲ هزار و ۴۹۳ نفر رسیده است و هم‌اینک شهرستان‌های کوثر، بیله‌سوار، سرعین و اصلاندوز در وضعیت آبی و شهرستان‌های نمین، گرمی، نیر، اردبیل، خلخال، پارس‌آباد و مشکین‌شهر در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

۶ فوتی، شناسایی ۱۱۸ ابتلا نتیجه دست و پنجه نرم کردن مردم استان کرمانشاه با ویروس کرونا است که البته آمار مبتلایان در مقایسه با روز گذشته ۳۵ نفر کمتر است.

درباره طرح مدیریت هوشمند مدیریت کرونا نیز که این روزها بسیار مطرح می شود با توجه به اینکه با اجرای این طرح از یک سو منجر به رعایت دستورالعمل های بهداشتی و تزریق واکسن کرونا شده و از سوی دیگر کسب و کارها با خیال راحت به فعالیت ادامه می دهند، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین از رسانه ها خواسته است تا در این رابطه تولید محتوا کنند.

محمد حسین اسماعیلی بر این موضوع هم تاکید کرده است که با اجرای سراسری طرح مدیریت هوشمند کرونا بسیاری از محدودیت های فعلی که باعث ایجاد مشکل در خیلی از کسب وکارها از جمله مشاغل فرهنگی و هنری شده، مرتفع خواهد شد.

وی یادآورشد: دستورالعمل جامعی پیرامون اجرای طرح هوشمند کرونا از سوی کمیته عملیات امنیت روانی ستاد کرونا در وزارت فرهنگ و ارشاد  ابلاغ شده و در اختیار دستگاه های ذیربط و رسانه ها قرار گرفته است تا شاهد تبیین و اطلاع رسانی بهتر از این طرح باشیم.

۲۱ مهرماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

از دیگر خبرهای مهم کرونایی امروز می توان به تزریق دُز اول واکسن کرونا به ۴۹ هزار و ۶۰۷ نفر از کیشوندان، دریافت دُز اول واکسن توسط ۷۹.۴ درصد جامعه هدف معادل ۲ میلیون و ۳۹۰ هزار نفری استان مازندران، واکسینه شدن بیش از ۷۶ درصد از جمعیت بالای ۱۲ سال مردم شهرستان پاکدشت در جنوب شرق تهران، دریافت ۲ دُز واکسن کرونا توسط ۳۲ درصد جمعیت ۳۵۰ هزار نفری شهرستان بروجرد، دریافت ۲ دُز واکسن توسط ۷۰۰ هزار نفر در استان آذربایجان غربی، دریافت دُز اول واکسن کرونا توسط ۶۹ درصد جمعیت هدف بالای ۱۲ سال شهرستان بروجن در استان چهارمحال و بختیاری، راه اندازی چهار پایگاه واکسیناسیون سیار برای تسریع در امر تزریق واکسن در شهرستان مرزی سردشت، آغاز تزریق واکسن پاستوکووک به دانش آموزان آذربایجان شرقی، آغاز واکسیناسیون دانش آموزان دزفول، تزریق دُز اول واکسن کرونا به یک میلیون و ٧٣٠ هزار نفر از جمعیت بالای ١٢ سال استان گیلان معادل ۸۱ درصد، دریافت دُز اول واکسن توسط بیش از ۴۰ درصد جمعیت ۱۲ تا ۱۸ سال دانش آموزان دوره متوسطه اول و دوم شهرستان گرگان اشاره کرد.

آمار کرونایی‌های کشور در ۲۴ ساعت گذشته

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۱۹۴ بیمار کووید۱۹ در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۳ هزار و ۲۷۵ نفر رسید. از دیروز(سه شنبه) تا امروز(چهارشنبه) ۲۱ مهر ماه هم بنابر معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۲ هزار و ۲۹۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۶۹۹ نفر از آنها بستری شدند.

همچنین مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۷۴۲ هزار و ۸۳ نفر رسید.

۵ میلیون ۲۶۴ هزار و ۷۷۵ نفر از بیماران نیز بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند و ۵ هزار و ۲۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۳۳ میلیون و ۵۶۳ هزار و ۳۹۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

همچنین ۴۶ میلیون و ۸۰۹ هزار و ۱۰۰ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۲۱ میلیون و ۵۴۸ هزار و ۲۰۷ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۶۸ میلیون و ۳۵۷ هزار و ۳۰۷ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته، یک میلیون و ۳۲۷ هزار و ۹۲۶ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شد.

در زمان حاضر هفت شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۰۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۴۸ شهر در وضعیت زرد و ۸۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

در پایان هم گزارشی با عنوان ناجیان غریق، غرق در موج‌های کرونا از مرکز همدان بخوانید که به بررسی مشکلات ناجیان غریق در دوران کرونا پرداخته است.

 کرونا جان ۶ نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت ۶ بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در استان از ابتدای اپیدمی ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۹۴۴ مورد رسیده است.

دکتر «محمد طاهری» روز چهارشنبه افزود: همچنین با شناسایی ۳۶۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۲۸ هزار و ۹۷۷ و بیماران سرپایی مثبت به ۹۱ هزار و ۲۲۹ مورد رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۸۸۹ نفر بود که ۱۱۷ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

طاهری اضافه کرد: ۱۲ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۴۴ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

وی درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد یک هزار و ۵۰۶، بهار یک هزار و ۴۵۵، تویسرکان یک هزار و ۴۶۵، رزن یک هزار و ۱۴۷، درگزین ۳۸۳، فامنین ۳۹۰ و کبودراهنگ یک هزار و ۴۳۵ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون پنج هزار و ۴۴۴ نفر در ملایر، سه هزار و ۸۰۵ نفر در نهاوند و ۱۱ هزار و ۳۲۵ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از ۱۰ شهرستان تابعه استان همدان، شهرستان های همدان، نهاوند، اسدآباد ، رزن و درگزین در وضعیت نارنجی و پنج شهرستان مابقی در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

۳۲۹ بیمار مبتلا به کرونا در منطقه کاشان بستری هستند

معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: اکنون ۳۲۹ بیمار مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۲۵۷ بیمار در کاشان و ۷۲ نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

مهدی دلاوری روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به بستری موقت ۸۰ بیمار در مرکزهای درمانی منطقه کاشان افزود:  طی ۲۴ ساعت گذشته یک مرد ۹۱ ساله مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در  مرکز درمانی کاشان جان باخت.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۴۳ نفر اعلام کرد و اظهار داشت: ۳۶ نفر از بیماران در کاشان و هفت نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

وی با اشاره به بستری موقت ۱۳ بیمار جدید از ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی این منطقه اضافه کرد: ۱۲ بیمار در کاشان و یک نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

دلاوری با بیان اینکه شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۱۴۳ مورد جدید به ۵۰ هزار و ۹۸۴ نفر رسید، ادامه داد: ۲۶۶ هزار و ۷۰۴ نفر از آغاز شیوع کرونا (اسفند ۹۸) تاکنون به مرکزهای بستری و سرپایی تشخیصی و درمانی کاشان و آران و بیدگل مراجعه کرده‌اند و ۱۷ هزار و ۳۳۵ بیمار حاد تنفسی نیز از بیمارستان‌های این شهرستان‌ها مرخص شده‌اند.

به گفته وی، در ۲۴ ساعت گذشته ۴۲ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۳۰  بیمار با سن  هشت ماه  تا  ۸۶ سال در مرکزهای درمانی کاشان و ۱۲ نفر با سن ۲۲ تا ۸۳ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند.

وی با اشاره به مراجعه ۳۵۰ نفر به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در ۲۴ ساعت گذشته، ادامه داد: ۶ هزار و  ۹۹ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) دانشگاه است.

تزریق ۳۷۹ هزار و ۱۳۳ دُز واکسن کرونا

معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به تزریق ۳۷۹ هزار و ۱۳۳ دُز واکسن کرونا از ابتدای طرح ملی واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل گفت: ۲۵۵ هزار  و ۹۰۵ دز از این تعداد مربوط به نوبت نخست و ۱۲۳ هزار و ۲۲۸ دز مربوط به نوبت دوم بوده است.

وضعیت کرونایی کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی به ترتیب نارنجی و زرد است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

کرونا جان ۶ کرمانشاهی دیگر را گرفت

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه در شبانه‌روز گذشته ۶ نفر دیگر بر اثر ابتلای قطعی به کرونا فوت کردند، گفت: مجموع جان‌باختگان در این استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۶۴۵ نفر رسیده است.

«مهدی محمدی» روز چهارشنبه افزود: در شبانه‌روز گذشته ۱۸۸ نفر شامل ۶۴ بیمار مثبت بستری و ۱۲۴ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که در مقایسه با روز گذشته ۳۵ نفر کمتر است.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون ۸۶۱ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند که تعداد آنها نسبت به روز گذشته ۲۴ نفر بیشتر شده است.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: از این تعداد، ۱۸۹ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند و حال ۲۱ نفر هم وخیم است.

وی یادآور شد: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۸۷ نفر در مراکز درمانی استان با علایم بیماری کرونا بستری و ۱۵۹ نفر هم پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند.

محمدی ادامه داد: در شبانه روز گذشته ۳۴۸ بیمار هم در مراکز درمانی استان کرمانشاه برای تزریق رمدسیویر بستری موقت شدند که نسبت به روز قبل ۱۰۲ نفر بیشتر است.

براساس رنگ بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های پاوه، جوانرود و سرپل ذهاب در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

براساس این گزارش، شهرستان‌ های کرمانشاه، گیلانغرب، هرسین، سنقروکلیایی، کنگاور، صحنه، اسلام آبادغرب و روانسر در وضعیت نارنجی و شهرستان های قصرشیرین، ثلاث باباجانی و دالاهو نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۴ شهرستان و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.    

۱۲۹ سیستان و بلوچستانی دیگر به کرونا مبتلا شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۱۲۹ مورد جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۲۵هزار و ۷۴۷ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری روز چهارشنبه اظهار داشت: با فوت یک نفر دیگر در شبانه‌روز گذشته شمار درگذشتگان ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۵۵۴ نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه هم‌اینک ۱۷۷ بیمار حاد تنفسی و۶۴ مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: از مردم عزیز درخواست می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس براساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان‌ تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی خاطرنشان کرد:‌ کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات موردنیاز بیماران کرونایی در سیستان و بلوچستان وجود ندارد.

هاشمی شهری بیان کرد: براساس مطالعات انجام شده واکسیناسیون عمومی از شمار مبتلایان، بستری و فوت‌شدگان ناشی از کرونا به شدت کاسته و این روند کاهشی موارد ابتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان نیز ارتباط مستقیمی با انجام واکسیناسیون داشته است.

 

۹۲ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی البرز بستری شدند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته ۹۲ بیمار به علت وخامت حال عمومی در مراکز درمانی استان بستری و تحت درمان قرار گرفتند.

دکتر شهرام صیادی  روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: مجموع کل موارد بستری از ابتدای شیوع کرونا تا امروز در استان البرز ۷۴ هزار و ۳۹ نفر ثبت شده است .

وی با بیان اینکه در زمان حاضر۶۴۴ نفر در مراکز درمانی بستری هستند، گفت: متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته ۶ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان  این بیماری در استان به ۶ هزار و ۱۹۲ نفر رسید.

صیادی  اظهار داشت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۶۷ هزار و ۱۹۸ نفر بهبود یافته و از مراکز درمانی استان ترخیص شده اند.

همچنان توصیه کارشناسان بهداشت و درمان البرز به مردم برای پیشگیری از ابتلا به کرونا،‌ تزریق واکسن، ‌حفظ فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و شستن مکرر دست‌ها است.

شهرستان کرج و فردیس نارنجی ، چهارشهرستان ساوجبلاغ ، نظرآباد، چهارباغ و اشتهارد زرد و شهرستان طالقان آبی کرونایی است. 

بستری‌های روزانه کرونا در آذربایجان غربی همچنان بالای ۲۰۰ نفر است

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته، ۲۵۰ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در مراکز درمانی استان بستری شدند که نشان دهنده وخامت اوضاع کرونایی در استان است.

دکتر جواد آقازاده روز چهارشنبه افزود: طی ۲ ماه گذشته، فشار بسیار زیادی به کادر درمان در آذربایجان غربی به ویژه شهر ارومیه وارد شده و حتی در برخی روزها، تعداد بستری شدگان به بیش از ۴۵۰ نفر نیز رسید که در حال حاضر، این روند کاهشی شده است.

وی اضافه کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته، هزار و ۲۰۸ نفر در آذربایجان غربی به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده و نزدیک به یک پنجم این تعداد، در مراکز درمانی بستری شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی ادامه داد: با بستری شدن این تعداد، کل بستری شدگان سندرم حاد تنفسی در استان به هزار و ۵۲۲ نفر رسید.

آقازاده گفت: همچنین در حال حاضر، ۳۰۰ نفر از بستری شدگان در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بوده و ۵۸ نفر نیز فقط با استفاده از ونتیلاتور تنفس می‌کنند.

وی از فوت ۲۳ نفر در آذربایجان غربی از جمله پنج نفر در مهاباد، چهار نفر در میاندوآب، سه نفر در ارومیه و سه نفر در نقده طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و افزود: با اضافه شدن این تعداد، فوتی‌های ناشی از کرونا در استان به ۶ هزار و۵۶۰ نفر رسید.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا حدود ۲۹۰ هزار تن به این بیماری مبتلا شده اند که ۴.۸ درصد کل مبتلایان کشور را شامل می شود.

 

آیا افزایش‌ اخیر شاخص‌های کرونایی به منزله ورود به پیک ششم است؟

اپیدمیولوژیست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: هر چند تغییر شاخص‌های کرونایی از جمله افزایش بستری‌ها در روزهای اخیر، جای نگرانی جدی دارد اما این موضوع را نمی‌توان به حساب آغاز پیک ششم بیماری در کشور گذاشت.

حمید سوری روز چهارشنبه در این خصوص توضیح داد: متوسط روند افزایش شاخص های کرونایی از جمله ابتلا، بستری و مرگ و میر باید ۲ هفته ادامه داشته باشد تا آن را به عنوان پیک ششم این بیماری، محسوب کرد.

وی ادامه داد: اگر میانگین شاخص های کرونایی طی یک مدت معینی، روند افزایشی داشته باشد، آن وقت می توان ادعا کرد که وارد پیک ششم بیماری کرونا شدیم.

سوری به نگرانی‌هایی در مورد افزایش شاخص‌های کرونایی در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: نشانه هایی از طغیان جدید بیماری کرونا در کشور مشاهده می شود که ما احتمالا در حال تجربه طغیان‌های کرونایی جدید در کشور هستیم‌. اگر تمهیدات لازم را برای کنترل آن انجام ندهیم، احتمال بروز پیک ششم طی چند هفته پیش رو دور از انتظار نیست.

وی تاکید کرد: در مناطق مختلف کشور که خطر شیوع این بیماری، بیشتر است باید کنترل و نظارت دقیق تری اعمال شود تا از ابتلا و بستری های جدید کاسته شود.

افزایش های اخیر شاخص ها نگران کننده است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش مرگ و میر و بستری شدگان کرونایی جای نگرانی دارد یا یک افزایش موقت است، گفت: این موضوع نگران کننده است و در روزهای اخیر شاهد افزایش تست های مثبت، بستری شدگان و مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا در کشور هستیم. این موضوع نشان می دهد که چرخش ویروس در جامعه زیاد شده و این موضوع بسیار نگران کننده است.

وی با اشاره به اینکه تردد مسافران در مرزها و در مقصد مسافران مشکوک و حامل بیماری باید به شدت کنترل شود، گفت: در مرزهای شمال شرقی هم تعدادی اتباع افغانستانی که برخی از آنها به صورت غیرقانونی وارد کشور ما می شوند، می توانند عامل انتشار بیماری کرونا در ایران باشند.

سوری بر لزوم رعایت اصول بهداشتی در همه مناطق کشور تاکید کرد و گفت: مردم همچنان باید اصول بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و شستن مرتب دست ها باید به دقت رعایت کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.