بر اساس گزارش وزارت بهداشت در روز شنبه 24 مهر 1400، در حال حاضر ۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۰۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۸ شهر در وضعیت زرد و ۱۰۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۸۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند.

در حالیکه تلفات روزانه کرونا روز گذشته(جمعه) ۱۹۷ نفر اعلام شد، امروز این رقم به ۱۸۱ رسید و به نظر می رسد با تاکید دولت سیزدهم بر واردات واکسن و تسریع واکسیناسیون، افزایش شهرهای آبی کرونایی، مشروط به بوقوع نپیوستن خیز ششم کرونا، فوتی های ویروس شاخدار به روند کاهشی خود ادامه دهد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از دیروز(جمعه) تا امروز(شنبه) ۲۴ مهر ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷ هزار و ۵۱۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۱۹۷ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۷۷۳ هزار و ۴۱۹ نفر رسید.

طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۸۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۳ هزار و ۸۷۶ نفر رسید.

همچنین تا کنون ۵ میلیون ۳۰۹ هزار و ۹۹۲ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

۴ هزار و ۸۴۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۳۳ میلیون و ۸۹۸ هزار و ۹۷۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

همچنین تا کنون ۴۸ میلیون و ۱۵ هزار و ۱۵۹ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۲۳ میلیون و ۳۴۳ هزار و ۱۱۸ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۷۱ میلیون و ۳۵۸ هزار و ۲۷۷ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته، ۸۲۸ هزار و ۴۸۳ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شد.

در حال حاضر ۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۰۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۸ شهر در وضعیت زرد و ۱۰۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

ویروس کرونا طی روزهای گذشته با یک روند نوسانی شمار قربانیان خود را به بالای و یا زیر ۲۰۰ نفر رسانده است.    

تلفات روزانه کرونا ۱۶ و ۱۷ مهر ماه و پس از گذشت حدود یک هفته از عبور خیز پنجم کرونا به ترتیب با ۱۸۵ و ۱۷۳ مورد مرگ به زیر ۲۰۰ نفر رسید و روز ۱۷ مهر ماه به رکورد ۸۲ روز پیش و زیر ۲۰۰ نفر در ۲۷ تیر ماه دست یافت.    

روز یکشنبه ۱۸ مهر ماه نیز تلفات روزانه کرونا با ۲۲۲ مورد مرگ به بالایی ۲۰۰ نفر بازگشت و روز دوشنبه ۱۹ مهر ماه به عدد ۲۷۶ مرگ رسید و روز سه شنبه ۲۰ مهر ماه به مرز ۲۰۰ نزدیک شد و در ایستگاه ۲۱۳ توقف کرد. 

روز چهارشنبه ۲۱ مهر ماه تلفات کرونا به ۱۹۴ نفر رسید اما روز پنجشنبه ۲۲ مهر ماه رقم ۲۲۳ فوتی را برجای گذاشت.

روز گذشته(جمعه) نیز تلفات روزانه کرونا به روی عدد ۱۹۷ ثبت شد. 

خیز پنجم و مرگبار کرونا از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد و وزارت بهداشت هشتم مهر ماه از عبور این خیز از کشور خبر داد.

در این خیز در ۲۸ مرداد و و هفتم مهر ماه به ترتیب شمار تلفات از یکصد و ۱۲۰ هزار نفر عبور کرد.

همچنین رکورد تلفات روزانه کرونا در این مدت چندین بار شکسته شد و روز دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین شمار تلفات از ابتدای شیوع کرونا(اسفند ۹۸) در کشور رسید. 

این درحالیست مسولان طی روزهای اخیر از احتمال خیز ششم کرونا در کشور از آبان ماه خبر می دهند.

 

۲۴ مهرماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز شنبه در یک نشست خبری به مناسبت فرارسیدن ۲۳ مهر روز ملی مبارزه با سل که بصورت مجازی برگزار شد گفته است که به فصل سرما نزدیک تر می شویم و با توجه به اینکه دانش آموزان به مدرسه و دانشجویان به دانشگاه می‌روند موارد بیماری کرونا بیشتر می‌شود و موج ششم این بیماری نزدیک است.

وی اظهار داشت: دلتا کرونا سویه‌ای بود که چندین برابر قدرت سرایت و بیماری زایی بیشتر داشته و با آغاز این موج، هنوز واکسیناسیون کامل انجام نمی شد، اما  ظرف یک ماه اخیر بیش از یک میلیون دُز واکسن در روز تزریق می شود و اما اگر این تصور را داشته باشیم تنها واکسن باعث کنترل این بیماری شود، به بیراهه رفتیم و  رعایت توصیه های بهداشتی بویژه استفاده از ماسک، شستشوی دست ها، پرهیز از  اجتماعات و استفاده در تهویه در محیط های پر ازدحام ضروری است.

در استان مازندران تعداد شهرهای آبی کرونایی کاهش یافت و بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تازه‌ترین ارزیابی خود وضعیت آبی کرونایی دو شهرستان مازندران را به زرد تغییر داد و به این ترتیب تعداد شهرهای آبی استان هم از هفت به پنج کاهش یافته است.

بر اساس آخرین ارزیابی از امروز شنبه ۲۴ مهرماه اعمال خواهد شد، ۱۷ شهرستان استان مازندران در وضعیت زرد و پنج شهرستان در وضعیت آبی قرار گرفته اند.

وضعیت کرونایی شهرستان فریدونکنار و عباس آباد که پیش‌تر در شرایط آبی قرار داشتند ، به خاطر روند افزایشی شیوع کرونا و بالا رفتن آمار بستری های روزانه به رنگ زرد تغییر کرده است.

در حال حاضر وضعیت کرونایی شهرستان های کلاردشت، سوادکوه شمالی، سیمرغ،  میاندرود و گلوگاه آبی است و شهرستان های بهشهر، نکا، ساری، قائمشهر، جویبار، سوادکوه، آمل، بابل، محمودآباد، نور، نوشهر، چالوس، تنکابن، رامسر ، عباس آباد،  فریدونکنار و بابلسر در وضعیت زرد قرار دارند.

در استان کردستان هم سنندج همچنان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد و بر اساس آخرین رنگ‌بندی کرونا در کشور، ۹ شهرستان این استان در وضعیت قرمز قرار دارند که سنندج نیز جزو آنها است.

شهرستانهای بانه، قروه، سقز، کامیاران در وضعیت نارنجی و دهگلان، بیجار، دیواندره و سروآباد نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

همچنین دراستان بوشهر با تغییر رنگ بندی برخی شهرستانها در زمان حاضر در شرایط کم خطر کرونایی قرار گرفته است و شهرستان‌های دشتستان، دیر و گناوه از وضعیت زرد با (خطر متوسط) کرونایی به آبی (کم خطر) تغییر رنگ داده اند.

 این تغییر رنگ و آبی شدن برخی از شهرستانهای استان پس از ۶ ماه پرتلاطم ایجاد شده و انتظار می‌رود با ادامه روند واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی تا هفته آینده شاهد خارج شدن کامل استان از رنگ زرد و همه شهرستانها به رنگ آبی و سفید کرونایی تغییر رنگ بدهند.

درباره وضعیت کرونایی استان آذربایجان غربی هم طبق اعلام وزارت بهداشت در حال حاضر، چهار شهرستان استان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد که ۲ شهرستان بیشتر از هفته گذشته است.

طبق آخرین بررسی ها، شهرستان های اشنویه، پیرانشهر، بوکان و سردشت در جنوب آذربایجان غربی وضعیت قرمز کرونایی دارند.

همچنین طبق آخرین برآورد صورت گرفته، شهرستان های ارومیه، خوی، سلماس و ماکو در شمال آذربایجان غربی و نقده، تکاب، میاندوآب، مهاباد و شاهین دژ در جنوب استان وضعیت نارنجی کرونایی دارند.

در گیلان نیز شهرستان های آبی و زرد کرونایی استان نسبت به ارزیابی هفته گذشته تغییر نکرده است. همچنان ٢ شهرستان استان گیلان آبی و ۱۵ شهرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد.

در استان ایلام ۲ شهرستان آبدانان و دره شهر از وضعیت زرد خارج و به رنگ نارنجی تغییر و تعداد شهرهای نارنجی ایلام به پنج شهر افزایش یافت و  شهرستان های ایلام، ایوان، چرداول، دره شهر و آبدانان هم اکنون در وضعیت نارنجی قرار دارند.

شهرستان های دهلران، مهران، بدره و ملکشاهی در وضعیت زرد و شهرهای هلیلان و سیروان نیز در وضعیت آبی قرار دارند.

استان مرکزی نیز با عبور از پیک پنجم کرونا اکنون هشت شهرستان استان مرکزی در موقعیت زرد و کم‌خطر است و تنها چهار شهرستان رنگ‌بندی نارنجی دارد.

شهرستان‌های زرندیه، تفرش، کمیجان، فراهان، آشتیان، خنداب، شازند و خمین از توابع استان مرکزی در فهرست رنگ‌بندی کرونا در موقعیت کم‌خطر و زرد قرار دارند و اراک، ساوه، دلیجان و محلات به‌دلیل شرایط نارنجی همچنان مشمول رعایت پروتکل‌های خاص هستند.

در استان کرمانشاه از امروز(شنبه ۲۴ مهر) نیمی از شهرستان‌های استان در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

شهرستان‌ های کرمانشاه، هرسین، سنقر و کلیایی، کنگاور، صحنه، اسلام آبادغرب و روانسر در وضعیت نارنجی و شهرستان های قصرشیرین، ثلاث باباجانی، گیلانغرب و دالاهو نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند. شهرستان‌های پاوه، جوانرود و سرپل‌ذهاب هم در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

همچنین در جدیدترین رنگ‌بندی کرونایی در استان سمنان تنها یک تغییر داشت که تنها تغییر استان سمنان در آن تبدیل وضعیت آرادان از زرد به آبی بود.

شهرستان‌های سمنان، شاهرود، گرمسار و دامغان در وضعیت نارنجی کرونایی باقی ماندند. وضعیت زرد کرونایی شهرستان‌های مهدیشهر و سرخه نیز حفظ شد و تنها تغییر در استان سمنان تبدیل وضعیت آرادان از زرد به آبی بود و این شهر در کنار میامی دو شهرستان آبی استان شدند.

مطابق جدیدترین رنگ بندی کرونایی در خوزستان، ۱۲ شهر در وضعیت زرد و ۱۵ شهر در وضعیت آبی قرار گرفتند. شهرهای اهواز، اندیمشک، دزفول، شوش، شوشتر، مسجدسلیمان، ایذه، خرمشهر، آبادان، ماهشهر، بهبهان و رامهرمز در وضعیت زرد قرار دارند.

وضعیت کرونایی شهرستان‌ زنجان همچنان نارنجی و شهرستان‌های سلطانیه و ایجرود آبی است.پنج شهر این استان شامل شهرستان‌های ماهنشان، خدابنده، ابهر، خرمدره و  طارم در وضعیت زرد قرار گرفته اند.

همچنین ۸۰ درصد شهرهای استان گلستان وارد وضعیت آبی شیوع این ویروس شدند و در حال حاضر از مجموع ۱۴ شهرستان گلستان، ۹ شهر در وضعیت آبی و بقیه در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند. هفته گذشته شهرهای کردکوی، بندرترکمن، گمیشان، رامیان و آزادشهر در وضعیت آبی قرار داشتند و از امروز گنبدکاووس، کلاله، مراوه‌تپه و گالیکش به جمع آنها اضافه شد.

در لرستان هم اکنون وضعیت کرونایی شهرستان‌ های ازنا، دورود، چگنی، سلسله، دلفان، کوهدشت، الیگودرز و رومشکان زرد و خرم‌آباد، پلدختر و بروجرد همچنان نارنجی است .

خراسان جنوبی نیز براساس رنگ‌بندی کرونایی جدید کشور چهار شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت نارنجی، ۶ شهرستان در وضعیت زرد و شهرستان خوسف هم در وضعیت آبی (کم‌خطر) است. وضعیت شهرستان‌های قاینات، طبس و نهبندان، نارنجی شده و با احتساب مرکز استان اکنون چهار شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت پرخطر است. شهرستان‌های قاینات، طبس و نهبندان به همراه ۶ شهرستان دیگر استان در رنگ‌بندی قبلی زرد رنگ (متوسط خطر) بودند و بیرجند تنها شهرستان نارنجی (پرخطر) استان بود. 

وضعیت مبتلایان و فوتی های کرونایی در استان ها 

درباره وضعیت کرونایی استان اردبیل بنا بر اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی، روند نزولی شیوع بیماری کووید۱۹ در استان اردبیل که از چهار هفته پیش آغاز شده، همچنان ادامه دارد به طوری که طی شبانه‌روز گذشته شمار بستری روزانه مبتلایان کرونا در این استان به ۲۵ نفر کاهش یافت.

شمار مبتلایان روزانه کرونا در این استان نسبت به بالاترین آمار ثبت شده در ۴۰ روز پیش، ۱۴۹ نفر کاهش را نشان می‌دهد.

مجموع مبتلایان بستری همزمان در مراکز درمانی این استان نیز به ۱۸۵ نفر تنزل کرده که نسبت به بالاترین رکورد ثبت شده در ۴۰ روز قبل ۷۱۲ نفر کاهش یافته است.

فوتی های روزانه کرونا در استان آذربایجان غربی بالاخره یک رقمی شد و طی ۲۴ ساعت گذشته به هشت نفر کاهش یافت و با اضافه شدن این تعداد، کل فوتی های ناشی از کرونا در آذربایجان غربی به ۶ هزار و ۶۱۴ نفر  رسیده است.  همچنین در ۲۴ ساعت گذشته هزار و ۵۴ نفر در استان به کرونا مبتلا و ۲۵۲ نفر بستری شدند.

از سوی دیگر شمار قربانیان کووید۱۹ در کهگیلویه و بویراحمد با فوت یک بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته به۹۶۵ نفر رسید.  هم اکنون ۲۲۸ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های معین کرونا در کهگیلویه و بویراحمد بستری هستند. از این تعداد ۱۰۱ بیمار کرونای قطعی و ۱۷ بیمار بد حال  هم در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها خدمات درمانی دریافت می کنند.

همچنین در استان چهارمحال و بختیاری، شهرستان کیار در وضعیت نارنجی (پرخطر) شیوع کرونا قرار گرفت.این در حالیست که در این رنگ‌بندی جدید، شهرستان اردل که پیش از این در وضعیت نارنجی قرار داشت به وضعیت زرد (خطر متوسط ) تغییر رنگ داده است.

برهمین اساس در حال حاضر شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، فارسان، لردگان و کیار در وضعیت پرخطر و شهرستان‌های سامان، بن، کوهرنگ، خانمیرزا و اردل در وضعیت خطر متوسط شیوع کرونا قرار دارند.

در استان سمنان از دیروز(پنجشنبه) تا امروز(جمعه) ۲۳ مهر ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۸۵۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۵۹۱ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به پنج میلیون و ۷۶۵ هزار و ۹۰۴ نفر رسید که طی ۲۴ ساعت گذشته نیز ۱۹۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۳ هزار و ۶۹۵ نفر رسید.

هرمزگان در شبانه روز گذشته فوتی ناشی از کرونا نداشت، تا سومین روز بدون فوتی کرونای استان در مهرماه ثبت شود.در حال حاضر مجموع شمار جانباختگان کرونا در استان  ۲ هزار و ۴۱۳ نفر است. امروز با بستری شدن ۵۲ نفر دیگر، شمار کل بستری‌های کرونا در استان هرمزگان به ۲۰۶ نفر رسید.

کرمانشاه در شبانه‌روز گذشته ۶ نفر دیگر بر اثر ابتلای قطعی به کرونا فوت کردند و مجموع جان‌باختگان در این استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۶۶۱ نفر رسیده است. هم‌اکنون ۸۵۹ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند که تعداد آنها نسبت به روز گذشته شش نفر کمتر شده است.

همچنین روز گذشته استان زنجان، ۲ مورد فوتی ناشی از کرونا را ثبت کرد و بر این مبنا شمار فوتی‌های ناشی از کرونا از زمان شیوع ویروس تاکنون در این استان به یک‌هزارو ۷۳۷ نفر رسید. هم اکنون ۲۸۹ بیمار کرونایی در بیمارستانهای استان بستری هستند که از این تعداد ۲۳ نفر مربوط به موارد مثبت روز گذشته است.

در استان لرستان ۵۲۹ مبتلا یا بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این استان بستری و در حال درمان هستند و چهار بیمار مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان جان باختند و تعداد قربانیان این ویروس به ۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.

همچنین ۲۱۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شد و مجموع مبتلایان نیز به ۱۸۸ هزار و ۴۹ نفر رسیده است.

ایلام نیز طی شبانه روز گذشته شاهد ۲ فوتی در ۲۴ ساعت گذشته و شناسایی ۱۰۰ ابتلای جدید و مجموع فوتی های استان تا این لحظه به هزار و ۱۰۵ نفر افزایش یافت.  ۱۴ بیمار جدید کرونایی نیز در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بستری های موجود استان هم اکنون به ۱۴۱ نفر کاهش یافت.

در آذربایجان شرقی شاهد کاهش ۵۰ درصدی بستری‌های کرونایی نسبت به اوج موج پنجم هستیم و اکنون کاهش تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا، چندان محسوس نبوده و میانگین روزانه از ۲۳ نفر به ۱۹ نفر رسیده است اما از هفته‌ آتی، شاهد کاهش چشمگیر آمار در این خصوص نیز خواهیم بود.

همچنین در استان سیستان و بلوچستان با افزوده شدن ۶۷ مورد جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۲۶هزار و ۹۰ نفر رسید. با فوت ۲ نفر دیگر در شبانه‌روز گذشته شمار درگذشتگان ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۵۵۷ نفر رسیده است.

روند واکسیناسیون در استان ها 

در آذربایجان شرقی تاکنون ۷۷ درصد افراد بالای ۱۸ سال در این خطه مقابل کرونا واکسینه شده اند. همچنین ۶۲ درصد از کل جمعیت استان تاکنون دُز اول واکسن خود را دریافت کرده‌اند.

همچنین بیش از ۸۴ درصد جمعیت ۸۹ هزارنفر بالای ۱۸ سال گچساران تاکنون در مقابل ویروس کرونا واکسینه شده اند. تاکنون ۱۲۰ هزار و ۵۵۷ دُز واکسن کرونا برای گروه های هدف در گچساران تزریق شده است. از این میزان  ۷۵ هزار و ۱۷۳ نفر در دُز اول و ۴۵هزارو ۳۸۲ نفر در دُز دوم واکسن کرونا  را در شهرستان دریافت کردند.

در استان مرکزی نیز ۷۰ درصد از دانش‌آموزان این استان علیه ویروس کرونا ایمن‌سازی شدند و واکسن دریافت کردند. ۱۱۴ هزار دانش‌آموز در سنین ۱۲ تا ۱۸ سال در استان مرکزی وجود دارد که تاکنون بیش از ۷۰ هزار نفر آنان علیه ویروس کرونا واکسینه شده‌اند. استان مرکزی با واکسیناسیون این تعداد از دانش آموزان علیه ویروس کرونا در زمره ۱۰ استان برتر کشور قرار دارد.

همچنین تزریق واکسن در هرمزگان از مرز یک میلیون و ۷۰۰ دُز گذشت و در یک روز اخیر نیز ۲۳ هزار و ۶۷۶ دُز واکسن کرونا در هرمزگان تزریق شده است.

از سویی دیگر تاکنون ۹۰ درصد فرهنگیان استان خراسان شمالی دُز اول و ۷۴ درصد نیز دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند و همچنین تاکنون ۷۵ درصد از جمعیت دانش آموزی ۱۲ تا ۱۸ سال این استان دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

در خراسان جنوبی تاکنون ۴۶۳ هزار و ۷۵۴ نفر در خراسان جنوبی نوبت اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و ۷۰.۳ درصد جامعه هدف بالای ۱۲ سال استان واکسینه شده‌اند.  همچنین ۲۳۲ هزار و ۸۸۶ واکسن نوبت دوم تزریق شده که ۳۵.۳ درصد جامعه هدف بالای ۱۲ سال را در برگرفته است.

در لرستان یک میلیون و ۶۹۴ هزار و ۳۱ دُز واکسن کرونا تاکنون وارد استان شده که از این تعداد یک میلیون و ۴۸۷ هزار و ۶۹۵ دُز تزریق شده است.

در استان همدان نیز ۸۲ درصد جمعیت بالای ۶۰ سال و ۷۱ درصد جمعیت بالای ۵۰ سال با دریافت هر ۲ دُز واکسن، علیه ویروس کرونا واکسینه شده اند. برهمین اساس تاکنون، ۵۹ درصد کل جمعیت استان یک نوبت و ۲۵ درصد جمعیت نیز هر ۲ نوبت واکسن کرونا را تزریق کرده اند. 

آمار کرونا در مازندران؛ ۲۴ مهر

طی ۲۴ ساعت گذشته ۵۵ بیمار مبتلا به کرونا از بیمارستان‌های مازندران ترخیص شدند و با بستری ۶۱ بیمار دیگر ، تعداد مجموع بستری‌شدگان کرونایی در مازندران به ۳۸۹ نفر رسید. با فوت ۲ بیمار دیگر در شبانه‌روز اخیر نیز تعداد قربانیان کرونا در مازندران طی ماه جاری به ۷۹ نفر رسید.

۶۲۷ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی البرز بستری هستند 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد که اکنون ۶۲۷ بیمار کووید ۱۹ به خاطر وخامت حال عمومی در مراکز درمانی البرز بستری و تحت مراقبت های پزشکی قرار دارند .

دکتر شهرام صیادی روز شنبه به خبرنگاران گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۴۷ بیمار کووید ۱۹ بدحال در مراکز درمانی استان پذیرش و تحت درمان  قرار گرفتند .

وی افزود: مجموع بیماران بستری از ابتدای شیوع کرونا تا کنون در مراکز درمانی البرز ۷۴ هزار و ۴۳۴ نفر است .

این مسوول خاطرنشان کرد: پنج نفر طی ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان کووید ۱۹ از ابتدای شیوع تا کنون در استان البرز به ۶ هزار و ۲۱۲ نفر رسید .

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز اظهارداشت: ۶۷ هزار و ۵۹۱ نفر از ابتدای شیوع کرونا تا کنون بهبود یافته و از مراکز درمانی استان  ترخیص شدند.

توصیه کارشناسان بهداشت و درمان البرز به مردم برای پیشگری از ابتلا به کرونا ، حفظ فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک ، شستن مکرر دست ها و تزریق واکسن کرونا است .

خطر شیوع موج ششم کرونا در خراسان رضوی بالا گرفت

دبیر کارگروه اطلاع‌رسانی کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اگرچه شمار مبتلایان و بستری‌شدگان کرونا در استان خراسان رضوی کاهش یافته است اما طبق نظر متخصصان، خطر شیوع موج ششم این بیماری بالا گرفته است.

دکتر محمد پهلوان روز شنبه اظهار داشت: هم‌اکنون تعداد بستری‌شدگان روزانه کرونا در خراسان رضوی به ۱۶۰ نفر رسیده است که ۱۳۵ نفر از این تعداد مربوط به حوزه دانشگاه علوم پزشکی مشهد است که علاوه بر کلانشهر مشهد، ۱۵ شهرستان دیگر استان را زیر پوشش خدمات خود دارد. 

وی بیان کرد: در زمان اوج گیری موج پنجم کرونا طی مردادماه امسال، تعداد بستری‌شدگان این بیماری در خراسان رضوی به ۹۰۰ نفر در روز نیز رسید.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد کل بستری‌شدگان در استان خراسان رضوی بیش از ۸۵۰ نفر است که ۲۵۰ نفر از این تعداد بدحال بوده و در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانهای استان تحت درمان قرار دارند.

وی از شهروندان خواست نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و توجه به واکسیناسیون فراگیر با جدیت عمل کنند تا از ورود به موج ششم کرونا در این استان جلوگیری شود و در صورت تجربه آن با کمترین تبعات سپری گردد.

۸۰ درصد جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش خدمات دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌ حیدریه و دانشکده‌های علوم پزشکی نیشابور و تربت‌جام نیز بقیه جمعیت این استان را زیر پوشش خدمات‌ بهداشتی و درمانی خود دارند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در ۲۴ ساعت گذشته هفت هزار و ۵۱۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که هزار و ۱۹۷ نفر آنان بستری شدند و در این مدت مجموع بیماران کووید ۱۹ به پنج میلیون و ۷۷۳ هزار و ۴۱۹ نفر رسید.

در این مدت ۱۸۱ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۳ هزار و ۸۷۶ نفر رسید.

همچنین تاکنون پنج میلیون و ۳۰۹ هزار و ۹۹۲ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده‌اند.

زنگ خطر موج ششم کرونا در مازندران به صدا درآمد

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام این که روند شیوع کرونا در شهرستان‌های استان افزایشی شده است، گفت: شهرستان‌های استان یکی پس از دیگری در حال خروج از وضعیت عادی کرونایی هستند و احتمال نارنجی و قرمز شدن استان در هفته‌های آتی وجود دارد.

سیمین بابایی روز شنبه روند اوج گیری مجدد همه گیری ویروس کرونا در استان را نگران کننده توصیف کرد و افزود: با افزایش آمار بستری بیماران کووید۱۹ در بیمارستان ها ، زنگ خطر موج ششم در مازندران به صدا در آمده است .

وی با بیان اینکه مجموع بستری شدگان در بیمارستان های استان نسبت به هفته قبل ۱۴ درصد افزایش یافته است، گفت : به طور حتم با ادامه این روند شاهد تغییر رنگ مازندران از آبی و زرد کرونایی به سمت نارنجی و قرمز خواهیم بود.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران عادی انگاری را مهم ترین محرک ورود استان به موج ششم کرونا دانست و افزود : متاسفانه رعایت پروتکل های بهداشتی در استان بشدت در مردم کاهش یافته است.

وی ادامه داد : در هفته های اخیر شاهد میزان بالایی از نشست های جمعی مانند جشن عروسی و عزا در استان بودیم که در فضاهای بسته و بدون تهویه مناسب بودیم.

بابایی بازگشایی تالارها را یکی از عوامل مهم افزایشی شدن روند بستری بیماران کرونایی در استان عنوان کرد و گفت : فعالیت تالارها بدون توجه به پروتکل های بهداشتی ادامه دارد و نظارت در این حوزه بسیار ضعیف است.

وی مسافرت و جابه جایی را عامل دیگری بر روند افزایشی ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در استان دانست و افزود : طی هفته های اخیر همراه با بهبود وضعیت رنگ بندی حجم عظیمی از مسافرات ها را به مازندران و از مازندران شاهد بودیم. 

بابایی با بیان اینکه برخی بعد از تزریق واکسن حتی استفاده از ماسک را نیز کنار می گذارند، گفت : تا زمان ریشه کن شدن کامل کرونا ، ماسک باید جز پوشش همیشگی باشد زیرا ماسک زدن مهم ترین روش پیشگیری از بیماری های ویروسی و حتی آنفلوانزا است که در فصل پاییز شاهد اوج گیری آن خواهیم بود.

به گفته وی ، تاکنون حدود ۸۳ درصد مردم استان دز اول واکسن را دریافت کردند و میزان دریافت گنندگان دز دوم نیز تا پایان هفته به ۴۵ درصد خواهد رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : در حال حاضر ۷۵ درصد از دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال استان نیز واکسن کرونا را دریافت کرده اند که شامل بیش از ۱۶۰ هزار نفر جمعیت می شود.

بابایی با تاکید بر اینکه از نظر علمی و عملی مهم ترین راه کنترل بیماری کووید۱۹ واکسیناسیون است ، از مردم خواست نسبت به تزریق هر نوع واکسنی که در حوزه بهداشتی دانشگاه ها موجود است ، اقدام کنند.

 

بالا رفتن دوباره آمار بستری‌های کرونایی کرمانشاه نگران کننده است

استاندار کرمانشاه درباره احتمال ورود کرمانشاه به پیک ششم هشدار داد و گفت: از دیروز تعداد بستری‌های کرونایی در استان روندی رو به افزایش داشته که علت اصلی آن بی توجهی به رعایت پروتکل‌ها است.

«هوشنگ بازوند» روز شنبه در نشست ستاد ملی کرونا که به ریاست رئیس جمهور و به صورت ارتباط تصویری با استانداران برگزار شد؛ اظهار کرد: متاسفانه کرمانشاه از لحاظ رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی جزو سه استان آخر کشور است و این هزینه های زیادی را برای استان در پی خواهد داشت.

وی افزود: تاکنون از جامعه هدف ما ۶۸ درصد دُز اول و ۴۲ درصد دُز دوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند که میانگین ۵۰ درصد است و اگر می‌خواهیم به یک جامعه ایمن برسیم این میزان میانگین باید به۸۰ درصد برسد.

بازوند یادآور شد: باوجود اینکه اینکه واکسن به اندازه کافی موجود هست ولی برخی افراد تمایل کمی برای واکسن زدن دارند.

وی ادامه داد: ممکن است ابهاماتی در فضای مجازی و دیگر جاها پیرامون واکسیناسیون مطرح شود که از رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه می خواهیم در قالب برگزاری میزگردهایی در صدا و سیما این ابهامات را برطرف کنند.

استاندار کرمانشاه در مورد بازگشایی حضوری مدارس هم گفت: حدود ۵۷ درصد از دانش آموزان دُز اول زده اند و باید دُز دوم را تزریق کنند تا برای برگزاری حضوری کلاس ها مشکلی نداشته باشند.

وی عنوان کرد: همچنین استمهال وام های کارآفرینان حوزه صنعت گردشگری تا پایان سال و موضوع مالیات آن ها نیز تا پایان آذرماه تمدید شد.

بازوند در مورد ساعات کاری ادارات نیز گفت: رئیس سازمان امور استخدامی به زودی طی بخشنامه ای، وضعیت کار ادارات را مشخص می‌کند.

۵۰ درصد شهرستان‌های استان کرمانشاه در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه نیز گفت: براساس رنگ بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از امروز(شنبه ۲۴ مهر) نیمی از شهرستان‌های استان در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

«مهدی محمدی» افزود: براساس این گزارش، شهرستان‌ های کرمانشاه، هرسین، سنقر و کلیایی، کنگاور، صحنه، اسلام آبادغرب و روانسر در وضعیت نارنجی و شهرستان های قصرشیرین، ثلاث باباجانی، گیلانغرب و دالاهو نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

وی اظهار داشت: شهرستان‌های پاوه، جوانرود و سرپل‌ذهاب هم در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

تنها تغییر ایجاد شده در رنگ بندی جدید نسبت به ۱۷ مهرماه جاری تغییر رنگ شهرستان گیلانغرب از نارنجی به زرد است.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۴ شهرستان و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.

 

۲۹۴ بیمار مبتلا به کرونا در منطقه کاشان بستری هستند

معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: اکنون ۲۹۴ بیمار مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۲۲۷ بیمار در کاشان و ۶۷ نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

مهدی دلاوری روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به بستری موقت ۶۶ بیمار در مرکزهای درمانی منطقه کاشان افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته یک مرد ۷۷ ساله مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در مرکز درمانی آران و بیدگل جان باخت.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۳۴ نفر اعلام کرد و اظهار داشت: ۲۸ نفر از بیماران در کاشان و ۶ نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

وی با اشاره به بستری موقت ۱۱ بیمار جدید از ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی این منطقه اضافه کرد: هفت بیمار در کاشان و چهار نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

دلاوری با بیان اینکه شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۸۲ مورد جدید به ۵۱ هزار و ۳۳۲ نفر رسید، ادامه داد: ۲۶۸ هزار و ۳۶۸ نفر از آغاز شیوع کرونا (اسفند ۹۸) تاکنون به مرکزهای بستری و سرپایی تشخیصی و درمانی کاشان و آران و بیدگل مراجعه کرده‌اند و ۱۷ هزار و ۴۲۸ بیمار حاد تنفسی نیز از بیمارستان‌های این شهرستان‌ها مرخص شده‌اند.

به گفته وی، در ۲۴ ساعت گذشته ۲۳ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۱۶ بیمار با سن ۳۰ تا ۸۵ سال در مرکزهای درمانی کاشان و هفت نفر با سن ۳۲ تا ۸۷ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند.

وی با اشاره به مراجعه ۵۶ نفر به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در ۲۴ ساعت گذشته، ادامه داد: ۶ هزار و ۱۴۲ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) دانشگاه است.

تزریق ۳۹۶ هزار و ۳۲۸ دُز واکسن کرونا

معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به تزریق ۳۹۶ هزار و ۳۲۸ دُز واکسن کرونا از ابتدای طرح ملی واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل گفت: ۲۶۳ هزار و ۹۰۰ دز از این تعداد مربوط به نوبت نخست و ۱۳۲ هزار و ۴۲۸ دز مربوط به نوبت دوم بوده است.

وضعیت کرونایی کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی به ترتیب نارنجی و زرد است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

سه شهرستان زرد خراسان جنوبی نارنجی شد

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی گفت: براساس رنگ‌بندی کرونایی جدید کشور وضعیت شهرستان‌های قاینات، طبس و نهبندان، نارنجی شده و با احتساب مرکز استان اکنون چهار شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت پرخطر است.

غلامرضا شریف‌زاده روز شنبه افزود: شهرستان‌های قاینات، طبس و نهبندان به همراه ۶ شهرستان دیگر استان در رنگ‌بندی قبلی زرد رنگ (متوسط خطر) بودند و بیرجند تنها شهرستان نارنجی (پرخطر) استان بود.

وی بیان کرد: با توجه به رنگ‌بندی جدید که از امروز ۲۴ مهر ماه اعمال می‌شود، چهار شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت نارنجی، ۶ شهرستان در وضعیت زرد و شهرستان خوسف هم در وضعیت آبی (کم‌خطر) است.

 دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی از کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این استان خبر داد و گفت: مواردی گزارش شده که جشن‌های عروسی با ظرفیت کامل در تالارها برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر استفاده از ماسک در مکان‌های پرجمعیت و رعایت فاصله اجتماعی تصریح کرد: ادامه این روند ورود استان را به خیز جدید بیماری محتمل می‌کند در حالی که هنوز زمان زیادی از پشت سر گذاشتن موج پنجم نگذشته است.

شریف‌زاده واکسیناسیون عمومی را در کاهش موارد ابتلا و مرگ ناشی از کرونا بسیار موثر دانست و افزود: تاکنون ۴۶۳ هزار و ۷۵۴ نفر در خراسان جنوبی نوبت اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و ۷۰.۳ درصد جامعه هدف بالای ۱۲ سال استان واکسینه شده‌اند.

وی گفت: همچنین ۲۳۲ هزار و ۸۸۶ واکسن نوبت دوم تزریق شده که ۳۵.۳ درصد جامعه هدف بالای ۱۲ سال را در برگرفته است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی با بیان اینکه هیچ گونه کمبودی در زمینه واکسن وجود ندارد افزود: متاسفانه استفاده از فضای مجازی برخی‌ افراد را به تزریق نکردن واکسن سوق داده که خطری برای جامعه در همه‌گیری کرونا است.

وی از آغاز تزریق نوبت سوم تزریق واکسن کرونا به کادر بهداشت و درمان با اولویت بیمارستان‌ها و بیماران خاص خبر داد و گفت: این روند برای سایر جامعه هدف براساس دستورالعمل ابلاغی ادامه خواهد داشت.

۵۰ درصد شهرستان‌های استان کرمانشاه در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه گفت: براساس رنگ بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از امروز(شنبه ۲۴ مهر) نیمی از شهرستان‌های استان در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

«مهدی محمدی» روز شنبه افزود: براساس این گزارش، شهرستان‌ های کرمانشاه، هرسین، سنقر و کلیایی، کنگاور، صحنه، اسلام آبادغرب و روانسر در وضعیت نارنجی و شهرستان های قصرشیرین، ثلاث باباجانی، گیلانغرب و دالاهو نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

وی اظهار داشت: شهرستان‌های پاوه، جوانرود و سرپل‌ذهاب هم در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

تنها تغییر ایجاد شده در رنگ بندی جدید نسبت به ۱۷ مهرماه جاری تغییر رنگ شهرستان گیلانغرب از نارنجی به زرد است.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۴ شهرستان و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.

تاکنون بیش از یک میلیون و ۳۵۱ هزار دُز واکسن کرونا در استان کرمانشاه تزریق شده است.

 هم‌اکنون ۸۵۹ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند که از این تعداد، ۱۷۸ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند و حال ۲۷ نفر هم وخیم است.

مجموع جان‌باختگان کرمانشاه هم از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۶۶۱ نفر رسیده است.

 

دام مرگبار کرونا در پس شایعات واکسن‌گریزان

پیروی‌کردن از شایعات ریز و درشت و حتی عجیب و به دور از منطق واکسن‌گریزان و واکسن‌ستیزان، تنها موجب می‌شود که با بی‌تفاوت‌شدن نسبت به واکسینه‌شدن، هرروز به دام مرگبار کرونا نزدیک‌تر شویم.

با آغاز واکسیناسیون به میزان قابل ملاحظه ای شاهد فروکش کردن تب کرونا در جهان و ایران شدیم و اکنون با سرعت گرفتن این اقدام، شاهد کاهش و روند نزولی تعداد مبتلایان و جان باختگان ناشی از شیوع این ویروس هستیم.

اما از زمان آغاز طرح واکسیناسیون در کشور ادعاهای در رد تزریق وجود دارد و عده ای به دنبال تشویق مردم به واکسن ندادن هستند با این حال در پشت سر این ادعاها هیچ دلیل محکم و قانع کننده ای وجود ندارد و تنها به بخش بهداشت و درمان و سلامت عموم مردم آسیب می رساند، غافل از اینکه، گسترش این شایعات می تواند خانواده ای دیگر را داغدار کند و جان عزیزی را بگیرد.

اینکه اگر در گذشته به کرونا مبتلا شده ایم دیگر نیازی به واکسن نداریم، مغناطیسی‌شدن بدن، مرگ افراد واکسینه‌شده پس از ۲ سال، انتظار برای تولید واکسن های باکیفیت تر و اینکه واکسیناسیون موجب لخته شدن خون و جهش سلولی در بدن می شود، تنها بخشی از این شایعات مرگبار است که این روزها شنیده می شود.

ویروس های تضعیف شده واکسن، بیماری زایی نمی کند

چنانچه یک شهروند که پس از تردیدهای فراوان، سرانجام در مرکز واکسیناسیون خیابان منزه شهر کرمانشاه حاضر شده گفت: نقل و قول های متعدد که باز هم می دانستم هیچ منبع علمی ندارد باعث شد که روزها و ماه ها واکسینه شدن علیه کرونا را به تاخیر بیندازم.

«سمیه.ا» افزود: حرف و حدیث های جان باختن پس از ۲ سال از گذشت تزریق واکسن و یا شایعه ابتلا به کرونا پس از تزریق دُز دوم، از جمله بحث هایی بود که موجب واهمه من و خانواده ام از واکسیناسیون شده بود.

او با تاکید براینکه شفاف سازی و پاسخ به شایعات از سوی متخصصان و مسوولان مربوطه بسیاری از تردیدها را از بین می برد، یادآور شد، هنگامی که از سوی مراجع دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعلام شد که «این حرف بسیار مضحک است و تنها چندماه از آغاز واکسیناسیون می گذرد و از کجا مشخص شده که بعد ۲ سال از گذشت تزریق واکسن افراد می میرند؟» بسیاری از دل نگرانی های ما از بین رفت.

این شهروند افزود: همچنین منابع علمی در خصوص شایعه ابتلا به کرونا در صورت تزریق واکسن، تاکید کردند که این واکسن ها از ویروس های کشته شده و ضعیف هستند و توان ایجاد بیماری ندارند.

دام مرگبار کرونا در پس شایعات واکسن‌گریزان

چون جوانی سالم هستم؛ واکسن نیاز ندارم!

یکی دیگر از شهروندان جوان که در حال بازگشت از مرکز واکسیناسیون بود گفت: چند نفر از همسالانم معتقد هستند که چون جوان و سالم هستند نیازی به تزریق واکسن ندارند، شاید از یاد برده اند که چه تعداد جوان با داشتن این خیال در دام کرونا افتاده و جان خود را از دست داده اند.

«مهرداد مهدی پور» ادامه داد: اگر شایعاتی همانند اینکه واکسن ها بی کیفیت است و یا موجب عوارضی همچون تشنج و یا لخته شدن خون می شود باید پرسید چرا به تاییدیه سازمان بهداشت جهانی رسیده و یا چرا پزشکان سرشناس شهر خود و خانواده خود را با همین واکسن ها ایمن کرده اند؟

تنها مراجعه و استناد به سایت ها و مراکز معتبر و متخصصان توانمند می تواند پاسخگوی تبلیغات مخرب افرادی باشد که به بخش بهداشت و  افکار عمومی جامعه آسیب می رسانند.

هیچ ارتباطی بین مرگ و میر و تزریق واکسن به اثبات نرسیده است

از همین رو رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه اظهار داشت: تاکنون با بررسی های انجام شده هیچ ارتباطی بین مرگ و میر و تزریق واکسن به اثبات نرسیده است.

دکتر «ابراهیم شکیبا» با تاکید بر اینکه واکسیناسیون یکی از اصلی ترین و بهترین راه برای کنترل بیماری است، گفت: اکنون با توجه به شرایطی که در سراسر دنیا و همچنین کشور ما در خصوص شیوع ویروس کرونا وجود دارد، بهترین و ایمن ترین راه برای پیشگیری از ابتلا و بستری و مرگ، واکسیناسیون است زیرا تجربه نشان داده که هر بیماری واگیری که واکسن آن کشف و تزریق شده کنترل گردیده است.

وی معتقد است واکسن سیستم دفاعی بدن را فعال می کند تا اگر ویروس واقعی وارد بدن شد، سیستم ایمنی بدن در مقابل آن مقاومت کند و از بدحال شدن، بستری شدن در بیمارستان و همچنین از مرگ و میر جلوگیری کند.

شکیبا یادآور شد، البته باید این نکته را بدانیم که واکسن از ابتلا به بیماری جلوگیری نمی کند اما به میزان بسیار زیادی از شدت بیماری و بستری شدن و حتی مرگ و میر جلوگیری می کند.

احتمال ورود به موج ششم با واکسیناسیون بیشتر، کم می شود

 این مسوول تاکید کرد، زمانی که بیش از ۸۵ درصد جامعه هدف واکسینه شوند، به ایمنی نسبی می رسیم که دیگر قدرت انتقال این ویروس و بیماری به شدت کاهش پیدا کرده و کم می شود و احتمال ورود به موج ششم بسیار بسیار کم است.

شکیبا افزود: واکسیناسیون افراد ۱۲ تا ۱۸ سال باید جدی گرفته شود، آنان نیز به اندازه بزرگسالان در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند و واکسینه شدن این افراد از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی عنوان کرد، سرعت واکسیناسیون خیلی خوب است اما باید تلاش کنیم که هر چه سریع تر به آن نقطه ایده آل و منطقه امن برسیم.

به گفته این مسوول، اکنون روزانه حدود ۱۸تا ۱۹ هزار نفر برای تزریق نوبت اول واکسن کرونا در گروه های سنی مختلف به پایگاه های تجمیعی مراجعه می کنند و با توجه به زیرساخت ها، ظرفیت تزریق ۷۰ هزار دُز واکسن در استان وجود دارد و امیدواریم که افراد بیشتری برای تزریق واکسن مراجعه کنند تا هر چه زودتر به آن ایمنی در جامعه برسیم تا جایی که این ویروس ضعیف و ضعیف تر شود.

تاثیر واکسن در مرگ و میر مبتلایان مشخص است

در ادامه معاون فنی مرکز بهداشت استان کرمانشاه نیز گفت: تزریق سراسری واکسن در کشور و در کرمانشاه از افراد سالمند شروع شد و تاثیر تزریق واکسن در موج پنجم کرونا بطور کامل مشخص گردید.

«سارا شاه آبادی» ادامه داد: به این صورت که در موج های قبلی کرونا، میانگین سن مرگ و میر در اثر ابتلا به کرونا ۶۴ سال بوده اما با توجه به اینکه این گروه سنی یعنی سالمندان بیش از ۷۰ درصد واکسینه شده اند، میانگین سن مرگ و میر در اثر ابتلا به کرونا به ۴۸ سال رسیده  است.

وی یادآور شد، مطلب فوق بدان معنا است که میانگین مرگ در گروهی که هنوز میزان واکسیناسیون در آن ها به ۷۰ درصد نرسیده، بالاتر از گروه سنی است که واکسیناسیون آن ها بالای ۷۰ درصد است و این نشان دهنده تاثیر واکسن در کاهش میزان مرگ و میر است. 

شاه آبادی اظهار داشت: به هر میزان که واکسیناسیون بیشتر انجام شود و افراد بیشتری در جامعه در مقابل این بیماری واکسینه شوند بدون شک چرخش و انتقال ویروس کمتر و کمتر شده و بیماری کنترل خواهد شد و در مقابل بی توجهی به تزریق واکسن و کاهش میزان واکسیناسیون به شیوع و انتقال بیشتر بیماری منجر خواهد شد.

پزشکان سرشناس شهر از واکسن دوری نکرده اند

وی تاکید کرد که پزشکان و متخصصان سرشناس شهرمان نیز برای جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری و کنترل هر چه سریع تر آن علاوه بر اینکه خودشان واکسن تزریق کرده اند، فرزندان و عزیزان خود را هم به تزریق واکسن ترغیب و تشویق کرده و آنها نیز واکسینه شده اند.

این مسوول افزود: این موضوع نشان دهنده اعتماد به واکسن ها و واکسیناسیون عمومی است زیرا هر چقدر که میزان پوشش واکسیناسیون بیشتر باشد جامعه ایمن تر خواهد شد، چرخش ویروس کمتر می شود و از یک پاندمی به اندمی و یک بیماری بومی و بسیار ضعیف مانند آنفلوآنزای فصلی تبدیل خواهد شد.

معاون فنی مرکز بهداشت استان کرمانشاه در ادامه گفت: نکته مهم این است، افراد باید به این موضوع توجه کنند که تسریع در میزان واکسیناسیون بسیار موثر است تا جایی که حتی اگر یک روز زودتر برای تزریق واکسن اقدام کنند از دام کرونا فاصله می گیرند و یک قدم از این بیماری دورتر خواهند شد.

وی با مردود دانستن رواج شایعات در مورد عدم نیاز به تزریق واکسن در افراد مبتلا، گفت: با توجه به مطالعات جهانی، افرادی که به این بیماری مبتلا شده اند، پس از بهبودی حتما باید واکسن تزریق کنند تا یک ایمنی بسیار خوبی در بدن آن ها ایجاد شود.

شاه آبادی در پاسخ به افرادی که مخالف تزریق واکسن و انجام واکسیناسیون هستند، ادامه داد: باید بگوییم، تجربه ثابت کرده که در ایران و سراسر جهان، هر زمانی که یک بیماری به صورت گسترده شیوع پیدا کرده و افراد زیادی را به کام خود کشانده و حتی باعث مرگ و میرهای بسیار زیادی شده است، تنها چیزی که افراد را از ابتلا به آن بیماری ها در امان نگه داشته و از انتقال و شیوع مجدد آن ها جلوگیری کرده و حتی باعث از بین رفتن کامل آن ویروس و بیماری ها شده، تزریق واکسن و انجام واکسیناسیون عمومی بوده است.

شاه آبادی یادآور شد، واکسن مرسومی که اکنون در ایران در انجام واکسیناسیون عمومی مورد استفاده قرار می گیرد دارای تاییدیه از سازمان بهداشت جهانی است و تاییدیه سازمان بهداشت جهانی یعنی اینکه این واکسن در پیشگیری از بیماری اثر بخش و کارآمد است.

دام مرگبار کرونا در پس شایعات واکسن‌گریزان

براساس رنگ بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از امروز (شنبه ۲۴ مهر) نیمی از شهرستان‌های استان در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

براساس این گزارش، شهرستان‌ های کرمانشاه، هرسین، سنقر و کلیایی، کنگاور، صحنه، اسلام آبادغرب و روانسر در وضعیت نارنجی و شهرستان های قصرشیرین، ثلاث باباجانی، گیلانغرب و دالاهو نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند. شهرستان‌های پاوه، جوانرود و سرپل‌ذهاب هم در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۴ شهرستان و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.