طبق گزارش وزارت بهداشت در روز شنبه 8 آبان 1400، در حال حاضر ۲۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۰۱ شهر در وضعیت زرد و ۱۱۱ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد:‌ ۱۲۸ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته جان خود را بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند.

گرچه شمار تلفات روزانه کرونا روز گذشته(جمعه) ۱۲۳ و پایین ترین رقم فوتی پس از عبور خیز پنجم از کشور اعلام شد اما طی ۲۴ ساعت گذشته این ویروس پنج نفر دیگر را به جمع قربانیان خود افزود.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز شنبه هشتم آبان ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۸۰۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۸۳ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۹۱۶ هزار و ۲۱۱ نفر رسید.

طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۶ هزار و ۱۲۶ نفر رسید.

خوشبختانه تا کنون ۵ میلیون ۴۹۴ هزار و ۶۸۹ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

همچنین سه هزار و ۹۴۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۳۵ میلیون و ۴۰۳ هزار و ۸۶۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

همچنین تا کنون ۵۲ میلیون و ۳۷۹ هزار و ۵۷ نفر دُز اول، ۳۳ میلیون و ۶۷۴ هزار و ۷۳ نفر دُز دوم و ۸۴ هزار و ۳۴۰ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۸۶ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۴۷۰ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته نیز ۷۶۷ هزار و ۵۵۳ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شد.

در حال حاضر ۲۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۰۱ شهر در وضعیت زرد و ۱۱۱ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

خیز پنجم و مرگبار کرونا از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد و وزارت بهداشت هشتم مهر ماه از عبور این خیز از کشور خبر داد.

در این خیز در ۲۸ مرداد و و هفتم مهر ماه به ترتیب شمار تلفات از یکصد و ۱۲۰ هزار نفر عبور کرد.

همچنین رکورد تلفات روزانه کرونا در این مدت چندین بار شکسته شد و روز دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین شمار تلفات از ابتدای شیوع کرونا(اسفند ۹۸) در کشور رسید. 

گرچه طی ماه های اخیر به پشتوانه رویکرد دولت سیزدهم در افزایش واردات واکسن و تسریع واکسیناسیون تلفات کرونا کاهش یافته اما هر گونه عادی سازی و بی توجهی به پروتکل های بهداشتی می تواند طغیان مجدد ویروس را رقم بزند.

آیت الله دکتر سید ابراهیم رییسی رییس جمهوری روز شنبه یکم آبان ماه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه مهم‌تر از تعداد دز واکسن تزریقی، صیانت از سلامت مردم است، گفت: اقناع افکار عمومی در موفقیت مقابله با کرونا یک ضرورت است و باید تلاش کرد سطح رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از شیب نزولی به صعودی بازگردد.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه ۲۵ مهر ماه نیز گفت:‌ هنوز بابت کرونا و پیک ششم آسوده خاطر نیستیم و باید رحالت آماده‌باش بمانیم و امیدوارم با انجام واکسیناسیون سراسری در ماه‌های آینده، در وضعیت بهتری قرار بگیریم. 

بر این اساس کلیدی ترین ابزار دفاعی در برابر ویروس کرونا و خیز ششم آن، در کنار واکسیناسیون، رعایت پروتکل های بهداشتی است و بدون شک می توان در صورت بروز این خیز، سر به سلامت برد و مانع از تجربه مرگبار خیز پنجم کرونا شد.

 

هشتم آبان‌ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

شرایط کرونایی کشور بر اساس آخرین آمار بسیار متغیر و در نوسان است به گونه‌ای که هیچ گونه وضعیت پایداری برای نقاط مختلف متصور نیست و هر روز امکان افزایش شمار مبتلایان و فوتی‌ها وجود دارد.

آنچه از خبرهای کرونایی امروز می توان دریافت اینکه وضعیت زرد و آبی به برخی شهرها بازگشته اما در عین حال آژیر قرمز برای مناطق دیگری از کشورمان به صدا درآمده است، مسئله ای که بار دیگر از احتمال شیوع بیشتر و اعمال محدودیت های سختگیرانه حکایت دارد.

بنابر ارزیابی نرم افزار سامانه ماسک مربوط وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعداد شهرهای نارنجی کرونایی مازندران از پنج به ۲ کاهش و مناطق آبی هم از سه به پنج شهرستان افزایش یافته است و شهرستان های جویبار، سوادکوه و تنکابن که پیش تر در وضعیت نارنجی کرونایی قرار داشتند از این رنگ پرخطر خارج شدند و به رنگ زرد کرونایی در آمدند اما همچنان ۲ شهرستان نور و قایمشهر  به علت روند افزایشی شیوع کرونا در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

همچنین بر اساس این ارزیابی رنگ شهرستان های میاندرود و سیمرغ که در اواسط هفته گذشته زرد شده بود ، دوباره به رنگ آبی کرونایی در آمده و وضعیت شهرستان های گلوگاه، بهشهر، نکا، ساری، جویبار، سوادکوه، سوادکوه شمالی، آمل، محمودآباد، بابل، بابلسر، نوشهر، چالوس، تنکابن، رامسر، فریدونکنار ، عباس آباد و کلاردشت زرد ارزیابی شده است.

در استان گیلان هم رنگ آبی پس از یک هفته بار دیگر به نقشه کرونایی این استان بازگشت و شهرستان املش که هفته گذشته در ارزیابی نرم افزار ماسک از آبی به زرد تغییر رنگ داده بود، پس از یک هفته دوباره به رنگ بندی آبی پیوست و شهرستان رودسر به رنگ زرد درآمد اما شهرستان رودبار که پیشتر از زرد به نارنجی تغییر رنگ داده بود، نتوانست در ارزیابی جدید وارد رنگ بندی زرد شود و همچنان نارنجی ماند.

همچنین بر اساس ارزیابی نرم افزار ماسک باقی شهرستان های استان گیلان شامل سیاهکل، لنگرود، لاهیجان، ماسال، آستانه اشرفیه، رشت، خمام، شفت، صومعه سرا، فومن، بندرانزلی، تالش، آستارا ، رضوانشهر زرد هستند.

از استان مرکزی هم خبر رسیده که اکنون از وضعیت قرمز کرونا خارج شده و ۶ شهرستان شامل اراک، آشتیان، تفرش، ساوه، زرندیه و فراهان استان مرکزی نارنجی و ۶ شهرستان محلات، خمین، دلیجان شازند، خنداب، کمیجان در وضعیت زرد کرونایی قرار گرفتند.

بر اساس آخرین اطلاعات امروز با تغییر رنگ کرونایی شهرستان‌های عسلویه و دشتی از زرد (خطر متوسط) به آبی در زمان حاضر  شهرستان‌های دشتستان، دشتی، جم، دیر، عسلویه و کنگان در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند و همچنین با تغییر رنگ شهرستان گناوه از آبی به زرد شهرستان‌های بوشهر، تنگستان، دیلم و گناوه در وضعیت زرد کرونایی هستند.

در کنار رسیدن این استان ها به شرایط نسبتا مطلوب کرونایی، برخی استان ها به دلیل بالارفتن شمار مبتلایان در وضعیت قرمز قرار گرفته اند از جمله اینکه ۲ شهرستان دره شهر و چرداول در استان ایلام از وضعیت نارنجی به قرمز تغییر کرده و هم اکنون سه شهرستان  ایلام، آبدانان، چوار و ایوان در وضعیت نارنجی و دهلران، بدره، سیروان، ملکشاهی، هلیلان و مهران نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

استان کردستان هم شرایط خوبی ندارد و بر اساس آخرین رنگ‌بندی کرونا اکنون شهرستان های دیواندره و بانه در وضعیت قرمز، قروه، بیجار، کامیاران، سنندج، دهگلان، سقز و مریوان در وضعیت نارنجی و سروآباد نیز در وضعیت زرد قرار دارد.

علاوه بر این شهرستان‌های سبزوار و ششتمد خراسان رضوی نیز طبق آخرین گزارش نرم‌افزار ماسک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به رنگ قرمز کرونایی درآمده و سه شهرستان کاشمر، خلیل‌آباد و خواف استان هم در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

بنابر این گزارش شهرستانهای نیشابور و بردسکن خراسان رضوی که در هفته گذشته نارنجی بودند تغییر وضعیت داده و به زرد تبدیل شده‌اند و رنگ شهرستان خواف که زرد بوده به نارنجی تبدیل شده است.

از بین ۳۳ شهرستان این استان ۱۴ شهرستان از جمله مشهد، تایباد، بینالود، چناران، تربت‌حیدریه، درگز، قوچان، گناباد، بردسکن، نیشابور و ریوش در وضعیت زرد کرونایی و ۱۵ شهرستان خراسان رضوی شامل تربت‌جام، باخرز، فریمان، رشتخوار، سرخس، چناران، مه‌ولات، رشتخوار، بجستان، خوشاب، جغتای، جوین، داورزن، جوین و فیروزه در استان خراسان رضوی در وضعیت آبی کرونایی به سر می‌برند.

آژیر قرمز در شهرستان‌های شاهرود و دامغان هم به صدادرآمده و گرمسار و سمنان در وضعیت نارنجی، میامی در وضعیت آبی و آرادان، سرخه و مهدیشهر در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند و با افزایش تعداد بیماران کرونایی و قرمز شدن وضعیت شهرستان سبزوار بیمارستان واسعی این شهر به حال آماده‌باش کامل درآمد.

وضعیت شیوع کرونا در شهرستان پلدختر در استان لرستان بر اساس اعلام جدید سامانه ماسک از نارنجی به قرمز تغییر کرده و شهرستان‌ های ازنا، چگنی، سلسله، دلفان،  الیگودرز و رومشکان زرد و خرم‌آباد، بروجرد، کوهدشت و دورود هم تغییری نداشته و در وضعیت نارنجی قرار دارند.

همچنین مطابق جدیدترین رنگ بندی کرونایی در خوزستان، شهرستان رامهرمز در وضعیت نارنجی، هفت شهرستان اهواز، اندیمشک، دزفول، خرمشهر، آبادان، شوشتر و مسجدسلیمان در وضعیت زرد و ۱۹ شهرستان بهبهان، آغاجاری، امیدیه، رامشیر، هندیجان، باغملک، شوش، ایذه، اندیکا، لالی، گتوند، هفتکل، باوی، حمیدیه، دشت آزادگان، هویزه، کارون، ماهشهر و شادگان در وضعیت آبی قرار گرفتند.

 روند شیوع بیماری کووید ۱۹ در استان اردبیل نیز که تا چند روز اخیر در حال کاهش بود، متوقف شده و با صعودی شدن ابتلا، نگرانی از اوج‌گیری دوباره شیوع این بیماری افزایش یافته و از امروز شهرستان اردبیل به علت افزایش موارد ابتلا، از شرایط زرد شیوع خارج شده و در وضعیت نارنجی قرار گرفته است و در شبانه‌روز گذشته ۹۷ فرد مبتلا خدمات درمانی دریافت و ۲ نفر نیز فوت کردند.

طبق اعلام وزارت بهداشت اکنون شهرستان های اشنویه و پیرانشهر در جنوب استان آذربایجان غربی قرمز و سه شهرستان زرد کرونایی قرار دارد و با نارنجی شدن وضعیت شهر بوکان، چایپاره به وضع قرمز بازگشته است و شهرستان های ارومیه، خوی، شوط و ماکو در شمال آذربایجان غربی و نقده، تکاب، میاندوآب، بوکان، مهاباد، سردشت و شاهین دژ در جنوب استان وضعیت نارنجی کرونایی دارند و علاوه بر آن، سه شهرستان پلدشت، سلماس و چالدران در شمال استان وضعیت زرد دارند.

درباره استان البرز هم هشدار داده شده که وضعیت کرونایی استان شکننده است زیرا حدود ۳۰ درصد از جمعیت هدف هنوز واکسن کرونا دریافت نکرده اند و اکنون ۲ شهرستان کرج و فردیس در وضعیت نارنجی، ساوجبلاغ، چهارباغ، نظرآباد و اشتهارد در وضعیت زرد و شهرستان طالقان آبی کرونایی است.

هشتم آبان‌ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

درباره آخرین وضعیت واکسیناسیون در کشور هم مطلع باشید که در استان قم بیش از یک میلیون و ۷۴ هزار دُز واکسن، در استان خوزستان بیش از چهار میلیون دُز، در شهرستان خمین واقع در استان مرکزی ۱۲۵ هزار و ۸۳۵ دُز، در استان چهارمحال و بختیاری ۹۸۹ هزار و ۵۶۷ دُز واکسن کرونا، در آذربایجان غربی سه میلیون و ۳۳۷ هزار دُز،  در استان اردبیل یک میلیون و ۳۶۵ هزار و ۷۰۷ دُز، در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل ۴۷۱ هزار و ۷۱۹ دُز واکسن، در استان البرز ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار دز واکسن، در استان همدان یک میلیون و ۸۵۰ هزار دُز واکسن، در شهرستانهای آبادان، خرمشهر و شادگان ۴۱۸ هزار و ۳۲۶ دُز واکسن کرونا و در استان تهران نیز بیش از ۳۰ هزار دز واکسن به افراد آسیب پذیر از ابتدای طرح ملی واکسیناسیون تاکنون تزریق شده و در استان ایلام ۵۰ درصد افراد واجد شرایط، در استان بوشهر هم یک میلیون و ۱۸۷هزار و ۲۹ نفر واکسینه شده اند.

همچنین از ۶ هزار و ۴۵۱ دانش‌آموز ۱۲ تا ۱۸ سال واجد شرایط در شهرستان اشنویه واقع در آذربایجان غربی تاکنون پنج هزار و ۲۷۳ نفر دُز اول و از ۳۱ هزار و ۳۲۶ دانش آموز در سنین ۱۲ تا ۱۸ سال تاکنون ۲۴ هزار و ۸۶۲ نفر در گنبدکاووس در شرق استان گلستان و ۸۲ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال استان واکسن کرونا را دریافت کرده اند و بیش‌ از ۸۰ هزار و ۵۰۰ دُز واکسن به رده‌های سنی بالای ۱۲سال معادل ۴۰ درصد جمعیت شهرستان خاش واقع در سیستان و بلوچستان تزریق شده است.

در خصوص شمار مبتلایان به کرونا هم بنابر انتشار آخرین آمار، با افزوده شدن ۱۶۷ مورد جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۲۸هزار و ۱۵۱ نفر و با فوت چهار نفر دیگر در شبانه‌روز گذشته شمار درگذشتگان ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۵۹۰ نفر رسید.

در آذربایجان غربی طی ۲۴ ساعت گذشته، ۷۸۵ نفر در آذربایجان غربی به بیماری کووید ۱۹ مبتلا و نزدیک به ۳۰ درصد معادل ۲۳۳ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در مراکز درمانی استان بستری شدند که بیشتر از روزهای گذشته است. همچنین در این مدت ۱۶ نفر فوت کرده اند که با اضافه شدن این تعداد، فوتی‌های ناشی از کرونا در استان به ۶ هزار و ۸۳۷ نفر رسیده است.

از ۸۴۱ نمونه گرفته شده از افراد مشکوک به کرونا در شبانه روز گذشته در مراجعه به مراکز درمانی ، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی سازمان جهانی بهداشت ۳۲۴ بیمار مبتلای قطعی به کووید ۱۹ در استان یزد شناسایی و از این تعداد، ۳۱ نفر به دلیل وخامت حالشان در بیمارستان های استان بستری شدند و ۲ فرد مبتلا به کووید ۱۹ در مرکز استان فوت کردند.

هم اکنون از وضعیت رنگ بندی ۱۱ شهرستان استان یزد، اردکان و مهریز قرمز، اشکذر زرد و شهرستان های یزد، تفت، ابرکوه، خاتم، بهاباد، بافق و میبد نارنجی است.  

در استان همدان طی شبانه روز گذشته ۳۱۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ شناسایی و سه بیمار فوت شدند و اکنون از ۱۰ شهرستان تابعه استان همدان، پنج شهرستان در وضعیت زرد و پنج شهرستان همدان، رزن، درگزین، نهاوند و تویسرکان نیز در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

در استان البرز هم ۵۷ بیمار جدید کووید ۱۹ به خاطر وخامت حال عمومی طی ۲۴ ساعت گذشته در مراکز درمانی استان پذیرش شده و تحت درمان قرار گرفتند و چهار نفر قربانی ویروس کرونا شدند.

۱۹۲ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ طی شبانه روز گذشته هم در استان لرستان شناسایی شد و چهار نفر نیز جان خود را از دست دادند.

۲۹۰ بیمار کرونایی در قم بستری هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در این استان گفت: در حال حاضر ۲۹۰ بیمار کرونایی در مراکز درمانی قم تحت معالجه و درمان قرار دارند که ۵۴ تَن از آنها به دلیل وخیم بودن وضعیت جسمی در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

محمد رضا قدیر در گفت‌وگویی اظهار داشت: در شبانه روز منتهی به هشتم آبان‌ماه، ۵۴ تَن مشکوک و یا با علائم قطعی ابتلا به کرونا توسط اورژانس مراکز درمانی قم پذیرش شدند.

وی بستری شدن ۴۶ تَن از این افراد را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: ۱۸ تَن که طی روزهای گذشته بستری شده بودند، نیز به تشخیص پزشکان معالج برای ادامه روند درمان در منزل از بیمارستان مرخص شدند.

وی ادامه داد: ۲ تَن که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت شده بود نیز جان باختند.

قدیر افزود: از مجموع ۴۱۰ آزمایش انجام شده نتیجه ۹۸ مورد مثبت شد.

وی بیان کرد: از ابتدای اجرای طرح واکسیناسیون کرونا در قم یک میلیون و ۸۴ هزار و ۷۱۶ دُز واکسن به جامعه هدف تزریق تزریق شده است.

۲ پایگاه سیار تزریق واکسن در قم ایجاد شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز با اشاره به ورود ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس به فرآیند واکسیناسیون استان گفت: به منظور رفاه حال شهروندان این تعداد اتوبوس آمبولانس برای ایجاد ۲ پایگاه واکسیناسیون سیار تجهیز و از هشتم آبان‌ماه در مناطق پر آمدوشد مستقر شده و اقدام به تزریق واکسن کرونا به متقاضیان می‌کنند.

سیامک محبی یادآور شد: طبق دستورالعمل وزارت بهداشت، واکسیناسیون کووید ۱۹ باید در مکان‌هایی انجام شود که دارای امکانات، تجهیزات، نیروهای پزشک یا فوریت پزشکی باشند، از این رو فراهم کردن مراکز واکسیناسیون در تمام نقاط شهرستان قم مقدور نیست.

معاون علوم پزشکی قم با بیان اینکه تمامی زیرساخت‌های سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون در استان پیش بینی و اجرایی شده است ادامه داد: از تمامی شهروندان انتظار داریم در اسرع وقت برای تزریق واکسن اقدام کنند.

براساس آخرین رنگ‌بندی کرونایی اعلام شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، استان قم از اول آبان‌ماه جاری در فهرست مناطق زرد و نسبتا پرخطر کرونایی قرار دارد.

 

کرونا جان هشت نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت هشت بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در استان از ابتدای اپیدمی ویروس تاکنون به سه هزار و ۱۹ مورد رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز شنبه افزود: همچنین شناسایی ۲۲۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۲۹ هزار و ۹۶۸ و بیماران سرپایی مثبت به ۹۵ هزار و ۵۰۷ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۸۷۴ نفر بود که ۹۵ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

طاهری افزود: ۲۲ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی. سی. یو مراکز درمانی استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۴۳ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

وی درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری (از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد یک هزار و ۵۶۸ و بهار یک هزار و ۵۰۱، تویسرکان یک هزار و ۵۱۴، رزن یک هزار و ۱۹۵، درگزین ۳۹۸، فامنین ۴۰۰ و کبودراهنگ یک هزار و ۴۷۰ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون پنج هزار و ۶۰۹ نفر در ملایر، سه هزار و ۹۹۴ نفر در نهاوند و ۱۱ هزار و ۶۷۳ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از ۱۰ شهرستان تابعه استان همدان، پنج شهرستان «اسدآباد، فامنین، بهار، کبودرآهنگ و ملایر» در وضعیت زرد و شهرستان های «همدان، رزن، درگزین، نهاوند و تویسرکان» نیز در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

 

۶۷۵ بیمار کرونایی در خراسان رضوی بستری هستند

رییس کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هم‌اکنون ۶۷۵ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان خراسان رضوی بستری شده و مراحل درمانی را می‌گذرانند.

دکتر محمد پهلوان روز شنبه اظهار داشت: از ۲۸ مهرماه تاکنون تعداد کل بیماران کرونایی در بیمارستان های استان خراسان رضوی بین ۶۷۵ تا ۷۸۸ نفر در نوسان بوده است.

وی بیان کرد: هم اینک روزانه ۱۶۵ بیمار جدید کرونایی در بیمارستان های خراسان رضوی بستری می‌شوند که ۱۱۴ نفر از این تعداد متعلق به دانشگاه علوم پزشکی مشهد است که علاوه بر مشهد، ۱۵ شهرستان دیگر استان را زیر پوشش دارد.

وی تعداد بیماران بدحال کرونایی و بستری در بخشهای مراقبت‌های ویژه خراسان رضوی را نیز ۱۶۸ نفر عنوان کرد.

رییس کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شایعات فضای مجازی در ایام بحران کرونا باورهای نادرست زیادی در جامعه ایجاد کرده است و از مردم می‌خواهیم که توجهی به این شایعات نکرده و اخبار درست کرونایی را از رسانه‌های معتبر دنبال کنند.

دکتر پهلوان افزود: ما به دنبال تقویت موضوعات پیشگیرانه هستیم، زیرا همواره معتقدیم که پیشگیری بهتر از درمان است و به این جمله کلیدی و حیاتی نباید تنها به عنوان یک شعار نگاه کرد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: خوشبختانه این دانشگاه در حوزه اطلاع‌رسانی عملکرد بسیار خوبی داشته است، اما آن را کافی نمی‌دانیم و همچنان در این حوزه باقوت تمام فعالیت خواهیم کرد.

۸۰ درصد جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش خدمات دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام نیز بقیه جمعیت این استان را زیر پوشش خدمات‌ بهداشتی و درمانی دارند.

 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد:‌ ۱۲۸ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته جان خود را بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند.

 

کرونا مدارس و نمازهای جمعه ایرندگان خاش را تعطیل کرد

بخشدار ایرندگان خاش سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به روند رو به رشد موارد مثبت کرونا در مناطق مختلف این بخش مدارس در تمامی مقاطع تحصیلی، نمازهای جمعه و جماعات و اماکن ورزشی تعطیل است.

عنایت الله ایرندگانی روز شنبه با بیان اینکه زنگ خطر بحران کرونا در ایرندگان خاش به صدا درآمده اظهارداشت: پیرو جلسات ستاد مبارزه با این ویروس در بخش ایرندگان و نشست فوری در خصوص سطح هشدا کرونا انتظار داریم علاوه بر آمادگی ارگان‌ها و نهادهای اداری و خدماتی تمام اعضای شورای اسلامی روستاها، دهیاران، معتمدان و متنفذان همکاری لازم را با کادر بهداشت درمان داشته باشند.

وی ادامه داد: اطلاع‌رسانی در خصوص تسریع در امر واکسیناسیون خانوارها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، عدم ارائه خدمات به افراد فاقد کارت واکسن و ماسک، برخورد قاطع با متخلفان عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، پمپ مراکز خرید و فروش و نانوایی‌ها متخلف، پایش همه روزه فروشگاه‌ها، نانوایی‌ها و ممنوع بودن برگزاری مراسمات عروسی، پرسه و هرگونه تجمعات از دیگر مصوبات ستاد مبارزه با کرونا در بخش ایرندگان خاش است.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس براساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان‌ تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

 سیدمهدی طباطبایی با اشاره به اینکه کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات موردنیاز بیماران کرونایی در سیستان و بلوچستان وجود ندارد، گفت: براساس مطالعات انجام شده واکسیناسیون عمومی از شمار مبتلایان، بستری و فوت‌شدگان ناشی از کرونا به شدت کاسته و این روند کاهشی موارد ابتلا به کرونا در این استان نیز ارتباط مستقیمی با انجام واکسیناسیون داشته است.

بخش ایرندگان در فاصله یکصد کیلومتری و جنوب شهرستان مرزی خاش واقع شده است.

 

۵۷ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی البرز بستری شدند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد که ۵۷ بیمار جدید کووید ۱۹ به خاطر وخامت حال عمومی طی ۲۴ ساعت گذشته در مراکز درمانی استان پذیرش و تحت درمان قرار گرفتند.

دکتر شهرام صیادی روز شنبه به خبرنگاران گفت: مجموع کل بستری شدگان کووید۱۹  از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در استان  به ۷۶ هزار و ۲۰۹  نفر رسیده است.

این مسوول خاطرنشان کرد:  اکنون ۵۳۱  بیمار بدحال کووید۱۹ در مراکز درمانی استان  البرز بستری هستند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته چهار بیمار کووید ۱۹ در البرز جان باختند، اظهار داشت: مجموع جانباختگان این بیماری از ابتدای شیوع  کرونا تاکنون در استان به ۶ هزار و ۳۱۸ نفر رسیده است.

وی یاد آورشد: ۶۹ هزار و ۳۵۴ نفر از ابتدای شیوع کرونا تا کنون بهبود یافته و از مراکز درمانی استان ترخیص شده ند.

همچنان توصیه کارشناسان بهداشت و درمان استان برای پیشگیری از کرونا رعایت فاصله اجتماعی، شستن مکرر دست‌ها ،‌استفاده از ماسک و تزریق واکسن کرونا است.

اکنون ۲ شهرستان تابعه البرز نارنجی ، چهار شهرستان زرد و یک شهرستان آبی کرونایی است.

 

۲۸۸ بیمار مبتلا به کرونا در منطقه کاشان بستری هستند

معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: ۲۸۸ بیمار مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۲۲۴ بیمار در کاشان و ۶۴ نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

مهدی دلاوری روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: شمار آزمایش مثبت کرونا از آغاز شیوع این ویروس (اسفند ۹۸) تاکنون در این منطقه با ثبت ۹۸ مورد جدید به ۵۳ هزار و ۱۹ نفر رسید.

وی ادامه داد: ۲۷۶ هزار و ۵۱۲ نفر از ابتدا شیوع کرونا تاکنون به مرکزهای بستری و سرپایی تشخیصی و درمانی کاشان و آران و بیدگل مراجعه کرده‌اند و ۱۷ هزار و ۸۹۲ بیمار حاد تنفسی نیز از بیمارستان‌های این شهرستان‌ها مرخص شده‌اند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به بستری موقت ۷۳ بیمار در مرکزهای درمانی این منطقه، اظهار داشت: مرکزهای درمانی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل طی ۲۴ ساعت گذشته مورد فوتی مبتلا به کرونا گزارش نکردند.

وی شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۳۴ نفر اعلام و اضافه کرد: ۲۸ نفر از بیماران در کاشان و ۶ نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

به گفته وی، در ۲۴ ساعت گذشته ۲۶ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۱۸ بیمار با سن ۳۲ تا ۸۹ سال در مرکزهای درمانی کاشان و هشت نفر با سن ۵۳ تا ۷۰ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند.

دلاوری با اشاره به مراجعه ۴۰ نفر به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در ۲۴ ساعت گذشته گفت: ۶ هزار و ۳۵۴ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) دانشگاه است.

تزریق ۴۷۱۷ هزار و ۷۱۹ دُز واکسن کرونا

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به تزریق ۴۷۱ هزار و ۷۱۹ دُز واکسن کرونا از ابتدای طرح ملی واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل گفت: ۲۸۹ هزار و ۵۷۹ دز از این تعداد مربوط به نوبت نخست و ۱۸۲ هزار و ۱۴۰ دز مربوط به نوبت دوم بوده است.

وی خاطر نشان کرد: تاکنون ۷۱ و ۵۳ صدم درصد گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال منطقه کاشان نیز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

وضعیت کرونایی کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی به ترتیب نارنجی و آبی است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.