طبق گزارش وزارت بهداشت در روز دوشنبه 10 آبان 1400، در حال حاضر ۲۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۰۱ شهر در وضعیت زرد و ۱۱۱ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد:‌ ۱۵۳ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته جان خود را بر اثر کرونا از دست دادند، این درحالیست تعداد موارد بستری جدید در این بازه زمانی نسبت به روز گذشته(یکشنبه) ۱۷۳ نفر افزایش یافته است.

تعداد موارد بستری جدید طی روز گذشته ۱۱۰۸ نفر اعلام شد، اما امروز ۱۷۳ مورد بستری جدید به این رقم اضافه شد به رقم ۱۲۸۱ مورد رسید.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۱۰ آبان ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۹ هزار و ۸۵۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۲۸۱ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۹۳۴ هزار و ۴۹۵ نفر رسید.

طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۵۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۶ هزار و ۴۵۶ نفر رسید.

خوشبختانه تا کنون ۵ میلیون ۵۲۱ هزار و ۹۳۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

سه هزار و ۸۵۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۳۵ میلیون و ۶۲۰ هزار و ۳۸۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

همچنین تا کنون ۵۲ میلیون و ۸۶۰ هزار و ۴۹ نفر دُز اول، ۳۵ میلیون و ۲۸۳ هزار و ۶۱۷ نفر دُز دوم و ۹۲ هزار و ۸۸۶ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۸۸ میلیون و ۲۳۶ هزار و ۵۵۲ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته، یک‌میلیون و ۴۹ هزار و ۹۲۹ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شد.

در حال حاضر ۲۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۰۱ شهر در وضعیت زرد و ۱۱۱ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

گرچه طی ماه های اخیر به پشتوانه رویکرد دولت سیزدهم در افزایش واردات واکسن و تسریع واکسیناسیون تلفات کرونا کاهش یافته اما هر گونه عادی سازی و بی توجهی به پروتکل های بهداشتی می تواند طغیان مجدد ویروس را رقم بزند.

سید ابراهیم رییسی رییس جمهوری روز شنبه یکم آبان ماه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه مهم‌تر از تعداد دز واکسن تزریقی، صیانت از سلامت مردم است، گفت: اقناع افکار عمومی در موفقیت مقابله با کرونا یک ضرورت است و باید تلاش کرد سطح رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از شیب نزولی به صعودی بازگردد.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه ۲۵ مهر ماه نیز گفت:‌ هنوز بابت کرونا و پیک ششم آسوده خاطر نیستیم و باید رحالت آماده‌باش بمانیم و امیدوارم با انجام واکسیناسیون سراسری در ماه‌های آینده، در وضعیت بهتری قرار بگیریم. 

بر این اساس کلیدی ترین ابزار دفاعی در برابر ویروس کرونا و خیز ششم آن، در کنار واکسیناسیون، رعایت پروتکل های بهداشتی است و بدون شک می توان در صورت بروز این خیز، سر به سلامت برد و مانع از تجربه مرگبار خیز پنجم کرونا شد.

دهم آبان و آخرین اخبار کرونایی استان ها 

خوشبختانه بر اساس اعلام سخنگوی هلال احمر، ذخیره واکسن کرونا در کشور بالا است .حتی اگر ۹۰ میلیون دز هم تزریق شده باشد، برای ۲ ماه آینده هم ذخیره داریم.محمدحسن قوسیان مقدم روز گذشته گفت: اگر روزی یک میلیون تزریق واکسن در کشور داشته باشیم، مشکلی برای واکسیناسیون درکشور نخواهیم داشت.

قابل توجه اینکه در شبانه روز گذشته، یک‌میلیون و ۴۹ هزار و ۱۵۳ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شد.

به گزارش گروه استان ها، همزمان با ورود واکسن ها به کشور ، واکسیناسیون هم به سرعت در کشور در حال انجام است و امروز امیدواریم هر چه زودتر به میزان ۹۹ درصدی واکسیناسیونی برسیم که مردم سیمرغ مازندران بدان رسیده اند . خبر تزریق این میزان واکسیناسیون را رییس شبکه بهداشت و درمان سیمرغ روز دوشنبه داد، البته منظور از ۹۹ درصد ، جمعیتی است که دستکم یک نوبت واکسن زده اند که باز هم در حد خود ، غنیمت است.

به گفته محمد رضا احمدی بیش از ۶۵ درصد از جمعیت هدف این شهرستان تاکنون ۲ دُز واکسن را گرفته اند.

امروز رییس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل از تزریق یک میلیون و ۴۰۳ هزار دُز واکسن کرونا در استان اردبیل از بهمن سال گذشته تا کنون خبرداده است. شهرام حبیب زاده با اشاره به تداوم فرآیند واکسیناسیون کرونا در استان اردبیل و افزایش سرعت واکسیناسیون در این استان با اختصاص محموله‌های پرتعداد واکسن کرونا به استان ابراز امیدواری کرده است که با ادامه همین روند، تا آخر همین ماه، تمام گروه‌های سنی و بسیاری از گروه‌های شغلی واکسینه شوند.

و اما از همدان به نقل از رییس مرکز بهداشت این شهرستان خبر رسیده است که ۹۰.۴ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال شهرستان همدان علیه کرونا واکسینه شده و دُز نخست واکسن را زده اند.به طور کلی در همدان  بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار دُز واکسن کرونا تاکنون در استان همدان تزریق شده است.

به جز همدان از شهرستان آشتیان اراک هم این خبر رسیده است که ۸۰ درصد جمعیت شهرستان آشتیان واکسن کرونا دریافت کردند.

همچنین رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد از تزریق دُز اول واکسن کرونا به ۸۰ درصد جمعیت و دُز دوم به ۵۰ درصد جمعیت زیر پوشش علوم پزشکی مشهد خبر داده است. البته قابل توجه اینکه بیش از پنج میلیون نفر زیر پوشش خدمات رسانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارند.

دکتر محمد پهلوان روز دوشنبه افزوده است: تا پایان آبان ماه امسال، جمعیتی که دُز دومشان را دریافت کرده اند بایستی به بیش از ۷۵ درصد برسند که در آن صورت می توانیم انتظار ایمنی زایی در مقابل کرونا را داشته باشیم.

 از دیلم واقع در استان بوشهر هم خبر رسیده است که ۶۱ درصد جمعیت ۱۸ سال به بالای دیلم واکسن کرونا در هر ۲ نوبت را دریافت کرده اند.اگر بخواهیم از واکسیناسیون دانش اموزان دیلمی خبری هم داشته باشیم باید به نقل از معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان دیلم بگوییم که تاکنون ۷۱ درصد دانش آموزان متوسطه اول و دوم این شهرستان نوبت اول واکسیناسیون کرونا و ۲۰ درصد آنها نیز هر دو نوبت انجام داده اند.

اگر بخواهیم از کاشان نیز در خصوص میزان واکسیناسیون خبری داشته باشیم می توانیم به اظهارات معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی این شهر اشاره کنیم که امروز از  تزریق ۴۸۲ هزار و ۹۱۲ دُز واکسن کرونا از ابتدای طرح ملی واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل خبر داد.

مهدی دلاوری این را نیز اضافه کرده است که  ۲۹۲ هزار و ۴۹۹ دُز از این تعداد مربوط به نوبت نخست و ۱۹۰ هزار و ۴۱۳ دُز مربوط به نوبت دوم بوده است.

می توانیم از لرستان هم این خبر را داشته باشیم که رییس دانشگاه علوم پزشکی این استان گفته است ۴۵ درصد افراد ۱۲ سال به بالا هر ۲ دُز واکسن را تزریق کرده اند یعنی ۴۵ درصد گروه های هدف در این استان.

دکتر محمدرضا نیکبخت با توجه به این شرایطی که لرستان دارد ، وضعیت واکسیناسیون استان را رضایت بخش ارزیابی نکرده است و این استان را از نظر تزریق واکسن در رده پانزدهم کشوری معرفی می کند.

به گفته نیکبخت در مجموع تاکنون یک میلیون و ۷۰۰ هزار دُز واکسن کرونا در لرستان تزریق شده است .

دیگر آن که تزریق بیش از ۲۴ هزار دُز واکسن در قصر شیرین و ۵۸ درصد جمعیت اندیکا در خوزستان و واکسیناسیون بیش از ۷۵ درصد اصناف شاهرود در استان سمنان از جمله خبرهای مربوط به واکسیناسیون استان ها برای  دهم آبان بود.

دهم آبان و آخرین اخبار کرونایی استان ها 

از واکسن زده ها گفته شد بد نیست به کسانی که واکسن نزده اند هم اشاره ای کنیم و می توانیم خبر رشت را در این خصوص داشته باشیم که علی فتح اللهی ، فرماندار رشت روز دوشنبه گفته است : ۸۱ هزار نفر در شهرستان رشت دُز اول واکسن کرونا را دریافت نکرده اند.

فرماندار رشت از این شمار هموطن اهل رشت خواسته است تا به سرعت برای تزریق واکسن اقدام کنند تا از پیک ششم کرونا در امان باشند.

البته ناگفته نماند که تاکنون یک میلیون و ۱۷۲ هزار و ۴۶۹ دُز واکسن در شهرستان رشت تزریق شده که از این تعداد ۶۸۲ هزار و ۷۶۰ نفر دُز یک و  ۴۸۹ هزار و ۷۰۹ نفر دُز ۲ واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

همچنین بر اساس اظهارات فتح اللهی ۵۷ هزار و ۶۴۶ دانش آموز شهرستان رشت دُز نخست و ۱۸ هزار و ۲۷۹  دانش‌آموز نیز دُز ۲ واکسن کرونا را دریافت کرده اند به عبارت دیگر ۸۷ درصد دانش آموزان دُز اول و ۳۱ درصد نیز دُز دوم را دریافت کرده اند.

از شادگان خوزستان هم خبر رسیده است که کمتر از ۴۰ درصد فرهنگیان این شهرستان واکسینه شده اند . این را نوراله طاهری ، مدیر شبکه بهداشت و درمان شادگان گفت.ارزیابی طاهری این است که متاسفانه جامعه فرهنگی شادگان همراهی مناسبی در اجرای طرح واکسیناسیون کرونا ندارد.

از طرفی دیگر اظهارات رییس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود را داریم که عنوان کرده است :عادی انگاری و کم توجهی به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در بازگشایی مدارس، کسب و کارها و فعالیت های اجتماعی، آموزشی، فرهنگی موجب افزایش نسبی مبتلایان به کرونا و قرمز شدن وضعیت شهر شد.

بیژن سلیمان پور که معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار قم است نیز این نکته را بیان کرده است: عده‌ای عالمانه یا عامدانه سعی در انکار آثار مثبت واکسن کرونا دارند و واکسن هراسی را به هر شیوه و برنامه‌ای در گروه‌ها و فضای مجازی ترویج می‌کنند.

سوال این است که در قم چند درصد مردم واکسن زده اند. محمد تقی سلطانی مدیرگروه آموزش و ارتقا سلامت مرکز بهداشت قم اظهارداشته است که  ۳۵.۳ درصد از مردم قم ۲ دُز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند که اصلی‌ترین علت آمار پایین واکسن هراسی است.

ساعت اجرای طرح ترافیک پایتخت از امروز تغییر کرد

برای پایتخت نشینان تغییر ساعت اجرای طرح ترافیک تهران خیلی مهم است و خبر جدید در این خصوص اینکه ساعت اجرای طرح ترافیک پایتخت از امروز(۱۰ آبان) از ۸:۳۰ به ۷:۳۰ برای ورود و ۱۶ به ۱۷ برای خروج تغییر کرد.

به گفته  معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران ،جمع بندی بر این شد که این ساعات تغییر کند و در گام بعدی از روز بازگشایی مراکز آموزشی بر اساس تصمیم ستاد ملی کرونا بلافاصله در همان روز محدودیت از ۷:۳۰ به ساعت ۶:۳۰ صبح و از ۱۷ به ۱۸ تغییر خواهد کرد.

به طور معمول ۲ طرح «ترافیک» و «کنترل آلودگی هوا» یعنی زوج و فرد سابق و حلقه دوم طرح ترافیک در محدوده مرکزی شهر تهران اجرا می‌شود و شرط ورود به این محدوده‌ها و جلوگیری از جریمه مالکان خودروها، ثبت‌نام مالک و مشخصات خودرو در سامانه «تهران من» و شارژ حساب شهروندی است.

از تغییراتی که بزودی در استان ها انجام می شود می توانیم به خراسان رضوی اشاره کنیم که قرار است تمام مراکز دانشگاهی خراسان رضوی به زودی آموزش حضوری را از سر گیرند.این را محمد کافی ،نماینده عالی وزارت علوم در استان خراسان رضوی گفته است.

البته در وانفسای بازگشایی مراکز آموزشی خبری آمد که مراکزی هم به دلیل رعایت نکردن دستور العمل های بهداشتی تعطیل شده اند مثل یک خبر از فسا که آن را معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی فسا (استان فارس) اعلام کرد مبنی بر اینکه سه دبستان در فسا به دلیل رعایت نشدن دستورالعمل بهداشتی تعطیل شد

جلال کریمی اظهارداشته است که این سه دبستان به علت برگزاری کلاس های حضوری برای پایه های بالاتر از اول و دوم ابتدایی و رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی، توسط بازرسان بهداشت پلمب شد.

 آسیب های روانی ناشی از کرونا

آسیب‌های روانی ناشی از کرونا گاهی اوقات از ابتلا یک فرد به آن هم خطرناک تر است که باید با انجام اقدامات مراقبتی و کنترلی این موضوع را به بهترین شکل ممکن مدیریت کرد.خبرگزاری جمهوری اسلامی در قزوین در این خصوص با روانشناس تربیتی گفت و گویی ترتیب داده است که شما می توانید در اینجا در جریان این مصاحبه قرار گیرید.

در این مصاحبه می توانید پاسخی برای سوال هایی همچون "چرا ویروسی مانند کرونا استرس زاست؟"، " برای مقابله با استرس و اضطراب کرونا چه اقداماتی را باید انجام داد؟" و " هنگام ابتلا یک فرد به ویروس کرونا چه نکات روانشناسی مدنظر است؟" را  داشته باشید.

فوتی ها و مبتلایان به کرونا در اخبار استان ها

شرکت در تجمعات، دورهمی‌ها ، رفتن به سفرهای غیرضروری و مکان‌های پر خطر مثل مراکز بهداشتی و درمانی، آرامستان ها، بوستان‌ها و بازار توسط شماری از هموطنان انجام می شود که باعث ابتلای تعدادی از آنان به کرونا و متاسفانه فوت تعدادی دیگر می شود.کسانی  هم که تاکنون واکسن نزده اند باید هر چه سریع‌تر به مراکز واکسیناسیون استان مراجعه کنند تا چنانچه گرفتار کرونا شوند شدت بیماری در آن‌ها کمتر، احتمال بستری کاهش یافته و مرگ و میر کرونا در استان به حداقل برسد.

متاسفانه طی ۲۴ ساعت گذشته بر اساس اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج،چهار بیمار کرونایی دیگر در کهگیلویه و بویراحمد جان باختند.

ضمنا  شمار فوتی ها در شبانه روز گذشته در لرستان براساس گفته  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان ، سه تن بود . البته ۲۶۸ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شده و تعداد مبتلایان به ۱۹۱ هزار و ۸۰۸ نفر رسیده است.

درست است که رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز امروز اعلام کرده است که طی ۲۴ ساعت گذشته مورد فوتی ناشی از ابتلا به کرونا در استان ثبت نشده اما طی همین مدت ۱۲۱ ابتلای جدید کرونا شناسایی شد و مجموع مبتلایان استان به ۶۳ هزار و ۹۷۵ نفر افزایش یافت.

از زنجان نیز امروز خبر رسید که ۲۰۶ بیمار مثبت کرونا در زنجان شناسایی شده اند.

آمار کرونا در مازندران؛ ۱۰ آبان

روند با ثبات کرونایی مازندران همچنان ادامه دارد و بر اساس آمارهای رسمی تعداد مجموع بستری‌شدگان کرونایی استان طی شبانه‌روز گذشته با ۸۵ بستری جدید، ۷۷ ترخیص و یک نفر افزایش نسبت به روز قبل به ۴۰۳ نفر رسید. طی ۲۴ ساعت گذشته یک نفر در مازندران بر اثر ابتلا به کرونا جان باخت.

سمنان جزو ۶ استان درگیر با موج جدید کرونا است

مدیرکل دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری و رئیس کمیته بازرسی و نظارت ستاد استانی مدیریت مقابله با کرونا سمنان گفت: سمنان به همراه پنج استان دیگر کشور با وضعیت اوج‌گیری جدید کرونا مواجه است.

محمود قدرتی روز دوشنبه در نشست کمیته بازرسی و نظارت ستاد استانی مدیریت مقابله با کرونا استان سمنان در سالن جلسات مدیریت بحران استانداری افزود: امروز جامعه با پدیده عادی‌انگاری مواجه است و هربار پس از آن باید اقدامات مناسب برای کنترل پیک های کرونا در دستور کار قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه شهرستان های شاهرود و دامغان در حال حاضر در وضعیت رنگ بندی کرونایی قرمز قرار دارند، بیان کرد: رعایت پروتکل های بهداشتی در استان به پایین ترین حد خود کاهش پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: با دستور سیدمحمدرضا هاشمی استاندار سمنان در جلسه روز شنبه ستاد استانی مدیریت مقابله با کرونا، اقدامات و ‌پیگیری ها به صورت جدی تر دنبال می شود و این کمیته بحث بازرسی و نظارت ها را جدی تر پیگیری خواهد کرد.

مدیرکل دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری سمنان گفت: بحث نظارت، کنترل و بازرسی برای تقویت رعایت پروتکل های بهداشتی و همچنین ترغیب برای افزایش پوشش واکسیناسیون، در دستور کار این کمیته و اعضا قرار دارد.

 قدرتی ادامه داد: افزایش پوشش و ضریب واکسیناسیون با قدرت و سرعت بیشتری باید از طریق اقدامات و راهکارهای خلاقانه پیگیری شود.

وی بیان کرد: از ابتدای فروردین ۱۳۹۹ تاکنون بیش از ۶۹ هزار بازرسی در حوزه اصناف صورت گرفت و ۸۴۲ واحد صنفی به دلیل عدم رعایت پروتکل های بهداشتی پلمب شد.

مدیرکل دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری سمنان افزود: یکهزار و ۷۸۵ گشت مشترک در حوزه صنوف در بحث مدیریت مقابله با کرونا انجام شد و  ۵۹۵ واحد صنفی به تعزیرات حکومتی معرفی شدند.

شهرستان های دامغان و شاهرود در شرق استان سمنان در تازه ترین رنگ بندی کرونا از روز شنبه در وضعیت قرمز قرار گرفتند.

پنج بیمار کرونایی در قم جان باختند

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به دهم آبان ماه ۱۴۰۰، پنج نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در این استان جان خود را از دست دادند.

محمدرضا قدیر با اشاره به آخرین وضعیت کووید ۱۹ در قم، افزود: دراین مدت  ۵۱ بیمار با علائم ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان‌های این استان پذیرش شدند.

وی اضافه کرد: از این تعداد، ۴۴ نفر بستری و ۲۶ نفر از افراد مبتلا به کرونا که در روزهای گذشته بستری شده بودند، ترخیص شدند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۲۵۵ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در این استان بستری هستند که ۵۴ نفرشان بدحال می‌باشند.

قدیر بیان کرد: در ۲۴ ساعت منتهی به دهم آبان ماه ، ۴۹۲ تست تشخیص کرونا از شهروندان گرفته شده که ۱۰۴ مورد مثبت بوده است.

وی گفت: تاکنون یک‌میلیون و ۱۰۹ هزار و ۷۶۵ دُز واکسن کرونا به شهروندان قمی تزریق شده است.

روز بدون فوتی کرونا در استان بوشهر ثبت شد

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در شبانه روز گذشته فوتی ناشی از کرونا در این استان به ثبت نرسید.

دکتر سعید کشمیری روز دوشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۲هزار نفر مبتلا جان خود را از دست داده اند.

وی بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته با بستری ۲۶ بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر شمار بیماران مبتلا به کرونا در استان به ۱۱۴ نفر رسید.

کشمیری یادآور شد: از این شمار ۱۳ نفر در بخش‌های مراقبت ویژه بستری که از این شمار پنج نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: در شبانه‌روز گذشته ۱۶ بیمار نیز باحال عمومی خوب از بیمارستان‌های این استان ترخیص شده‌اند، که از این تعداد ۱۰  نفر از آنها مثبت قطعی بوده ‎اند.

وی افزود: از آغاز شیوع کرونا تاکنون ۸۷هزار و ۹۵۰ نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده اند.

براساس اعلام سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۶۰ درصد شهرستان‌های استان در وضعیت آبی کم خطر کرونایی و ۴۰ درصد این شهرستان‌ها نیز در وضعیت زرد کم خطر کرونایی قرار دارند.

 

۲۴۴ سیستان و بلوچستانی دیگر به کرونا مبتلا شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۲۴۴ مورد جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۲۸هزار و ۶۰۰ نفر رسید.

سید محمد هاشمی شهری روز دوشنبه اظهار داشت: در شبانه‌روز گذشته با فوت ۲ نفر دیگر شمار درگذشتگان ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۵۹۶ نفر رسید.

وی با بیان اینکه هم‌اینک ۱۷۴ بیمار حاد تنفسی و ۳۹ فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: از مردم عزیز درخواست می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس براساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان‌ تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات موردنیاز بیماران کرونایی در سیستان و بلوچستان وجود ندارد، گفت: براساس مطالعات انجام شده واکسیناسیون عمومی از شمار مبتلایان، بستری و فوت‌شدگان ناشی از کرونا به شدت کاسته و این روند کاهشی موارد ابتلا به کرونا در این استان نیز ارتباط مستقیمی با انجام واکسیناسیون داشته است.

 

هشت فوتی و ۸۳ نفر بستری جدید کووید۱۹ در البرز ثبت شد

سرپرست ‌دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد که هشت بیمار دیگر کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان جان باختند و ۸۳ بیمار جدید نیز در بیمارستان ها بستری شدند.

دکتر شهرام صیادی روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: مجموع کل بیماران بستری  کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تا کنون در استان البرز به ۷۶ هزار و ۵۱۲  نفر  رسیده است.

وی  بیان داشت:  اکنون  ۴۷۸ نفر در مراکز درمانی استان البرز تحت مراقبت پزشکی و درمانی قرار دارند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز خاطرنشان کرد: با مرگ هشت بیمار دیگر کووید ۱۹، مجموع جانباختگان این بیماری در استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون  ۶ هزارو ۳۳۵ نفر ثبت شده است.

 صیادی یادآورشد : ۶۹ هزارو ۶۹۴ نفر از ابتدای شیوع کرونا تا کنون بهبود یافته و از مراکز درمانی استان البرز ترخیص شده اند.

توصیه کارشناسان بهداشت و درمان استان البرز برای پیشگیری از ابتلا به کرونا در استان رعایت فاصله اجتماعی، شستن مکرر دست‌ها، ‌استفاده از ماسک و تزریق واکسن کرونا است.

اکنون ۲ شهرستان تابعه البرز نارنجی ، چهارشهرستان زرد و یک شهرستان آبی کرونایی است.

تعداد بیماران بستری کرونا در کرمانشاه به ۶۱۰ نفر کاهش یافت

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه گفت: هم‌اکنون ۶۱۰ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی این استان بستری هستند که تعداد آنها نسبت به روز گذشته ۴۱ نفر کمتر شده است.

«مهدی محمدی» روز دوشنبه افزود: از این تعداد، ۱۴۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند که حال ۲۷ نفر آنها وخیم است.

وی با اشاره به اینکه در شبانه‌روز گذشته پنج نفر دیگر بر اثر ابتلای قطعی به کرونا فوت کردند، گفت: مجموع جان‌ باختگان استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۷۷۴ نفر رسیده است.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه اظهار داشت: در شبانه‌روز گذشته ۲۲۴ نفر شامل ۴۸ بیمار مثبت بستری و ۱۷۶ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل ۹۱ نفر بیشتر است.

محمدی یادآور شد: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۶۲ نفر در مراکز درمانی استان با علایم کرونا بستری و ۱۹۷ نفر هم پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند.

وی ادامه داد: ۲۲۵ بیمار هم در شبانه روز گذشته در مراکز درمانی استان کرمانشاه برای تزریق رمدسیویر بستری موقت شدند که نسبت به روز قبل ۱۴ نفر بیشتر است.

براساس رنگ بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های پاوه، جوانرود، سرپل ذهاب و روانسر از روز شنبه اول آبان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

براساس این گزارش، شهرستان‌ های کرمانشاه، هرسین، سنقر وکلیایی، کنگاور، صحنه، اسلام آبادغرب، گیلانغرب و روانسر در وضعیت نارنجی و شهرستان های قصرشیرین، ثلاث باباجانی و دالاهو نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۴ شهرستان و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.  

آمار فوتی های کرونا در آذربایجان غربی همچنان بالاست

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: آمار فوتی های ناشی از کرونا در استان همچنان بالا بوده و دورقمی است به طوری که طی هر ۲ روز گذشته، ۱۵ فوتی داشتیم.

دکتر جواد آقازاده روز دوشنبه افزود: با اضافه شدن این تعداد، ۶ هزار و ۸۷۷ نفر در آذربایجان غربی جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده اند.

وی اضافه کرد: همچنین تعداد بستری شدگان ناشی از کرونا در آذربایجان غربی، چهار رقمی است و طبق آخرین آمار به هزار و ۶۹ نفر رسیده که این رقم نیز بسیار بالاست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی ادامه داد: تعداد مبتلایان روزانه در استان سه رقمی شده و به کمتر از ۷۰۰ نفر رسیده ولی تعداد بستری شدگان روزانه کرونا همچنان بیشتر از ۱۵۰ نفر است.

آقازاده گفت: همه این آمار نشان دهنده فروکش نکردن شیوع کرونا در آذربایجان غربی است و باید شهروندان با رعایت پروتکل های بهداشتی، سهم خود را در کاهش این آمار و ارقام ادا کنند.

وی افزود: وضعیت استان از لحاظ انتشار بیماری کرونا طبق آمارهای ۲ هفته قبل، نزولی است ولی اخیرا شیب ابتلا به بیماری ملایم تر شده و این بر خلاف انتظار کاهش ابتلاست.

تاکنون بیش از ۳۰۵ هزار نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده و نزدیک به ۶ هزار و ۹۰۰ نفر بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست داده اند.

این آمار نشان می دهد که نزدیک به ۹ درصد جمعیت استان به کرونا مبتلا شده و ۲.۳ درصد مبتلایان نیز متاسفانه جان خود را از دست داده اند.

کرونا جان ۶ نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت ۶ بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در استان از ابتدای اپیدمی ویروس تاکنون به سه هزار و ۳۰ مورد رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز دوشنبه افزود: همچنین با شناسایی ۲۸۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹، مجموع بیماران بستری مثبت در استان به ۳۰ هزار و ۴۹ و بیماران سرپایی مثبت به ۹۵ هزار و ۸۷۷ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۹۲۷ نفر بود که ۱۲۵ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

طاهری افزود: ۲۱ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی. سی. یو مراکز درمانی استان همدان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۳۹ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

وی درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری (از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد یک هزار و ۵۷۳ و بهار یک هزار و ۵۰۵، تویسرکان یک هزار و ۵۲۰، رزن یک هزار و ۱۹۹، درگزین ۴۰۰، فامنین ۴۰۱ و کبودراهنگ یک هزار و ۴۷۵ نفر است.

طاهری افزود: همچنین تاکنون پنج هزار و ۶۲۵ نفر در ملایر، چهار هزار و ۱۰ نفر در نهاوند و ۱۱ هزار و ۶۹۵ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از ۱۰ شهرستان تابعه استان همدان، پنج شهرستان «اسدآباد، فامنین، بهار، کبودرآهنگ و ملایر» در وضعیت زرد و شهرستان های «همدان، رزن، درگزین، نهاوند و تویسرکان» نیز در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

صدای پای موج ششم کرونا پشت دروازه‌های فارس 

هر روز که می گذرد شاهد فاصله بیشتر شهروندان در فارس از فاصله گذاری های اجتماعی هستیم، ماسک به عنوان تنها سپر دفاعی در برابر کرونا دلتا کمرنگ شده و همچنان برخی شهروندان در برابر واکسن کرونا مقاومت می کنند. در این شرایط ایمنی نسبی ایجاد شده در برابر موج ششم کرونا بسیار شکننده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز روز دوشنبه در نشست روزانه ستاد دانشگاهی مدیریت بیماری کووید ۱۹، مشارکت تمامی افراد جامعه برای دریافت واکسن در اسرع وقت را کمکی مهم به استحکام سپر دفاعی جامعه در برابر بحران کرونا در موج ششم دانست.

 مهرزاد لطفی با اشاره به خیز آهسته موارد ابتلا و بستری بیماران مشکوک و یا دارای علائم کرونا در بیمارستان های استان گفت: دانشگاه علوم پزشکی شیراز با به کارگیری تمامی توانمندی های موجود و ایجاد زیرساخت های موردنیاز در زمینه انجام واکسیناسیون علیه بیماری کووید۱۹، کماکان از زمان تحویل واکسن تا تلقیح آن در کشور پیشتاز است.

او بخشی از این موفقیت را مرهون مشارکت و هوشمندی مردم استان در زمینه اهمیت واکسیناسیون دانست و بر ضرورت افزایش این شتاب تا زمان دستیابی به میزان قابل قبول در سطح جامعه تاکید کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با هشدار به افرادی که برای دریافت واکسن کرونا کوتاهی می کنند، اظهار کرد: آمارها نشان دهنده افرایش ایمنی افراد واکسینه در برابر این بیماری و حتی کاهش شدت آن در صورت ابتلا است، اما افراد غیر واکسینه در معرض خطر شدید ابتلا به بیماری هستند.

لطفی با بررسی آخرین وضعیت کرونا در استان، به روند افزایشی موارد مراجعه به مراکز ۱۶ ساعته و ورودی بیماران جدید بیمارستان ها اشاره کرد و گفت: با توجه به آغاز فصل سرما و احتمال خطر مواجهه با موج ششم بیماری، از تمامی مسوولان و افراد شاخص جامعه دعوت می شود تا در جلب مشارکت عمومی برای مراجعه و دریافت واکسن، همکاری داشته باشند.

او همچنین از افرادی که دُز اول واکسن علیه کرونا را دریافت کرده اند و هنوز برای دُز دوم واکسن مراجعه نکرده اند، خواست که هر چه زودتر برای این امر اقدام کنند، زیرا ایمنی کافی در برابر این بیماری با دریافت دو دُز واکسن میسر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد: واکسیناسیون علیه کرونا در کنار رعایت کامل پروتکل های بهداشتی می تواند در مدیریت و کنترل بیماری موثر باشد، بنابراین شهروندان رعایت شیوه نامه های بهداشتی در برابر کرونا را جدی بگیرند.

ابتلای بیش از ۴۷۸ هزار نفر در فارس به کرونا

به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، از ابتدای شیوع کرونا تاکنون، بیش از ۴۷۸ هزار نفر در فارس به این بیماری مبتلا شدند.

عبدالرسول همتی گفت: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، یک میلیون و ۴۳۲ هزار و ۴۹۱ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه های استان تهیه شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۴۲۶ هزار و ۹۸۶ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است؛ همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۲۲۰ هزار و ۴۱۳ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۵۱ هزار و ۱۰۸ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۴۷۸ هزار و ۹۴ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

او مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علایم که هم اکنون در بیمارستان های استان بستری هستند را نیز هزار و ۶۳۶ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد، ۱۹۳ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از مراجعه هزار و ۶۰۵ بیمار مبتلا و دارای علائم کرونا در شبانه روز گذشته به مراکز ۱۶ ساعته سطح استان خبر داد و گفت: این روند افزایشی مراجعه به مراکز ۱۶ ساعته نشان از چرخش سریع بیماری در سطج جامعه است.

این مقام مسوول در دانشگاه همچنین از بهبودی ۴۶۴ هزار و ۳۶۶ نفر از ابتدا تاکنون خبر داد که از بیمارستان ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.

همتی در ادامه با اعلام جان باختن ۱۲ هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون، مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تاکنون را ۶ هزار و ۹۹۰ نفر اعلام کرد.

او با اشاره به تزریق ۴۴ هزار و ۸۷۵ دُز واکسن علیه کرونا در شبانه روز گذشته در استان، مجموع تعداد دُز تزریق شده واکسن کرونا تا کنون در فارس را پنج میلیون و ۱۸۰ هزار و ۶۸۳ دُز اعلام کرد و افزود:از این تعداد، دو میلیون و ۹۹۴ هزار و ۳۴۷ دُز نوبت اول و دو میلیون و ۸۶ هزار و ۳۳۶ دُز نوبت دوم در مراکز واکسیناسیون، واکسن به مردم استان فارس تزریق شده است.

معاون بهداشت دانشگاه با توجه به وضعیت رنگ بندی کرونایی استان اظهار کرد: در حال حاضر یک شهرستان فارس در وضیعت قرمز، ۶ شهرستان نارنجی، ۲۵ شهرستان زرد و چهار شهرستان نیز در وضعیت آبی به سر می برند که نسبت به روزهای گذشته، تعداد شهرستان های زرد افزایش و شهرستان های با وضعیت نارنجی کاهش یافته است.

 همتی با اشاره به فرارسیدن فصل سرما و احتمال وقوع همزمان بیماری آنفلوآنزا و کووید۱۹، توصیه کرد: ضرورت دارد شهروندان برای کمک به مجموعه سلامت در کنترل هر چه بهتر بیماری کووید۱۹، شیوه نامه های بهداشتی در برابر این بیماری را جدی بگیرند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.