طبق گزارش جدید وزارت بهداشت در روز سه شنبه 11 آبان 1400، در حال حاضر 29 شهر کشور در وضعیت قرمز، 112 شهر در وضعیت نارنجی، 221 شهر در وضعیت زرد و 86 شهر در وضعیت آبی قرار دارند و این آمار حاکی از کاهش شهرهای با وضعیت آبی است.

به گزارش جماران؛ تعدادی از شهرستان‌های مختلف از هفته گذشته وضعیت قرمز به خود گرفتند، اما در عین حال تعداد بیماران سرپایی، بستری و فوتی‌ها در کل استان ها به شدت رو به کاهش است و نشان از نزولی شدن وضعیت شیوع کرونا در کشور دارد .

به گفته کارشناسان اگر مردم شرایط و روند نزولی شدن وضعیت شیوع کرونا در کشور را عادی انگاشته و شیوه‌نامه‌های بهداشتی را به درستی رعایت نکنند چه بسا موج ششم سختی در پیش داشته باشیم.

سرعت بخشی به روند واکسیناسیون شهروندان و اهمیت دادن به پیشگیری مورد تاکید همه کارشناسان بهداشت و درمان است و اولویت نخست در حوزه پیشگیری رعایت پروتکل ‌های بهداشتی و واکسیناسیون است و به عقیده آنان همه دستگاه ها باید قبل از ورود به موج ششم و درگیر شدن با شرایط بحرانی، با به‌کارگیری تمام ظرفیت‌ها، ‌هزینه‌ها و خسارت‌های مادی و معنوی، مرگ و میرها را کاهش دهند. ‌

در همین حال مشارکت تمامی افراد جامعه برای دریافت واکسن در اسرع وقت کمکی مهم به استحکام سپر دفاعی جامعه در برابر بحران کرونا در موج ششم است.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا از احتمال اضافه شدن به تعداد شهرهای قرمز در کشور خبر داده و بیان کرده است که محدودیت‌های کرونایی تا رفع نگرانی‌ها از پیک ششم ادامه خواهد داشت.

احمد وحیدی با بیان اینکه باید نسبت به پیک ششم حساس باشیم، گفته است: مقرر شد اکیپ‌های خاص وارد شهرهای قرمز شوند و نسبت به شدیدتر نشدن کرونا در این شهرها مراقبت کنند، و در شهرهای نارنجی هم باید بیشتر دقت و مراقبت شود تا قرمز نشود.

همچنین براساس گفته عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ ، حدود ۲۲ تا ۲۳ درصد مردم کشور هنوز واکسن کرونا نزده اند و این افراد یکی از مهمترین ضعف ها در ایجاد ایمنی جمعی خواهند بود.

یازدهم آبان و مهمترین اخبار کرونایی استان ها

در همین حال معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان از تزریق حدود یک میلیون و ۸۶۳ هزار دُز واکسن کرونا تاکنون برای جامعه هدف در این استان خبر داد .

بر اساس اعلام رییس مرکز بهداشت شهرستان زنجان نیز در زمان حاضر ۸۱ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال این شهرستان دُز اول و ۶۱ درصد نیز هر ۲ دُز واکسن کرونا را زده اند که تداوم این وضعیت چشم انداز بهتری را در کنترل این بیماری فراهم می‌کند.

طبق پیش بینی ها، میزان واکسیناسیون کامل جمعیت بالای ۱۲ سال شهرستان زنجان تا پایان آبان جاری به ۷۰ درصد خواهد رسید که این روند ایمنی لازم را ایجاد می‌کند.

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفته است که هم‌اکنون بیش از پنج میلیون نفر زیر پوشش خدمات رسانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارند که تاکنون ۸۰ درصد این جمعیت دُز اول و ۵۰ درصد نیز دُز اول و دوم واکسن خود را دریافت کرده‌اند.

بنا به گفته دکتر محمد پهلوان ، تا پایان آبان ماه امسال، جمعیتی که دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند باید به بیش از ۷۵ درصد کل جمعیت استان برسد که در آن صورت می توانیم انتظار ایمنی زایی در مقابل کرونا را داشته باشیم 

بر اساس اعلام فرماندار خوسف در استان خراسان جنوبی نیز تا کنون  ۸۰.۲ درصد افراد بالای ۱۲ سال دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز هم با بیان اینکه ۷۰ درصد افرادی که در بیمارستان های این استان بستری هستند واکسن کرونا تزریق نکرده اند، گفته است:۲۰ درصد بیمارانی که در مراکز درمانی خوزستان بستری هستند تنها یک دُز و ۱۰ درصد هر ۲ دُز واکسن را تزریق کرده‌اند.

 رییس شبکه بهداشت و درمان سردشت نیز اعلام کرده است: با توجه به گذشت ۶ ماه از زمان تزریق دُز دوم واکسن کرونا به برخی از افراد جامعه هدف، تزریق نوبت سوم این واکسن به جانبازان شیمیایی این شهرستان آغاز شده است.

همچنین بر اساس اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل ۲۴ بیمار جدید مبتلا به ویروس کرونا طی شبانه روز گذشته در مراکز درمانی استان اردبیل بستری شده و تحت مداوا قرار گرفتند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده با اشاره به نوسان شمار مبتلایان کرونا در استان اردبیل و احتمال اوج گیری آمار مبتلایان گفته است: این میزان بستری نسبت به بالاترین آمار ثبت شده در ۲.۵ ماه قبل، ۱۶۵ نفر کاهش را نشان می‌دهد.

خبر خوش دانشگاه علوم پزشکی مازندران از مهار کرونا تا ۲ ماه آینده

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم گفته است که شیوع کرونا در استان با تسریع و تدوام تزریق واکسن در گروه‌های هدف و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی حداکثر تا ۲ ماه آینده کنترل و مهار می‌شود.

به گفته دکتر قاسم اویس، در روزهای گذشته تزریق دُز دوم واکسن کرونا در استان رشد چشمگیری داشته و تاکنون ۶۲.۵ درصد از  جامعه هدف ۲ میلیون و ۳۹۰ هزار نفری دُز دوم و ۸۹.۶ درصد هم دُز اول واکسن را دریافت کرده اند.

وی بیان کرده است: دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران از نظر تزریق واکسن در بین جامعه هدف در بین پنج دانشگاه برتر کشور قرار دارد و با استمرار تزریق کرونا، تا ۲ ماه آینده کرونا در استان کنترل خواهد شد.

پیشتازیی گیلان در واکسیناسیون دانش آموزان

بر اساس گزارش مرکز بهداشت گیلان تا ۹ آبان ماه جاری دُز نخست واکسن کرونا به ۹۶ درصد از دانش آموزان ۱۲ سال به بالای این استان تزریق شد که نسبت به میانگین کشوری هفت درصد بیشتر است.

مدیرگروه بیماری های مرکز بهداشت گیلان اعلام کرده است: تا یکشنبه هفته جاری ۱۷۵ هزار و ۷۳۵ نفر از دانش آموزان ۱۲ سال به بالای استان گیلان نوبت اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

 بر اساس اعلام رییس مرکز بهداشت بانه نیز از ۱۳۵ هزار دُز واکسنی که در این شهرستان توزیع شده ۸۵ هزار نفر معادل ۶۹ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال دُز اول را دریافت کردند.

به گفته محمدعلی مسلمی، تاکنون ۸۵ هزار نفر از جمعیت شهرستان بانه دُز اول و ۴۹ هزار نفر نیز دُز دوم کرونا را دریافت کردند.

در همین حال معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان نیز گفته است که هم‌اینک پوشش واکسیناسیون کرونا در حوزه زیر پوشش این دانشگاه در جمعیت سنی بالای ۱۸ سال ۶۰ درصد و در جمعیت سنی ۱۲ تا ۱۸ سال به ۵۰ درصد رسیده است.

سرپرست فرمانداری گیلانغرب هم از اجرای دُز سوم واکسیناسیون کرونا در این شهرستان برای کارکنان و کادر درمانی و کسانی که ۶ ماه از تزریق دُز دوم واکسن آن ها گذشته است، خبر داده است.

حشمت رضایی با بیان اینکه با آغاز تزریق دُز سوم واکسن کرونا در این شهرستان تاکنون ۸۰ نفر واکسینه شده اند، گفته است که شهرستان گیلانغرب با ۸۷ درصد واکسیناسیون نوبت اول و ۷۸ درصد نوبت دوم و واکسینه شدن ۹۲ درصدجمعیت دانش آموزی همچنان پیشتاز در سطح استان کرمانشاه است.

یازدهم آبان و مهمترین اخبار کرونایی استان ها

اما از شهر لنده در استان کهگیلویه و بویر احمد گزارش شده است که شیوع پیک جدید کرونا در بین دانش آموزان این شهرستان بحرانی است که باید برای مقابله با آن تدابیر لازم اندیشیده شود.

فریبرز یاوریان سرپرست شبکه بهداشت و درمان لنده با اشاره به اینکه پیک جدید ویروس کرونا آغاز و جمعیت بیشتری را درگیر می کند، بیان کرده است: شیوع پیک در بین دانش آموزان وضعیت شهرستان لنده را به نقطه بحرانی نزدیک کرده است.

همچنین بر اساس اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام  یک فوتی ناشی از کرونا در شبانه روز گذشته ثبت شد و مجموع فوتی های استان تا این لحظه به هزار و ۳۰ نفر رسیده است.

به گفته کارشناسان و مسئولان بهداشت و درمان ، انجام واکسیناسیون از مهم‌ترین عوامل پیشگیری از مرگ و میر ناشی از انواع بیماری ها از جمله کووید ۱۹ است .

اما به نظر می رسد با وجود سرعت گرفتن واکسیناسیون در کشور، برخی در فضای مجازی سعی دارند مردم را نسبت به دریافت واکسن دچار شک و تردید کنند و این توهم در افرادی که سواد کمتری دارند یا اطلاعات خود را از منابع غیرمعتبر دریافت می‌کنند، بیشتر است.

در حالی که واکسیناسیون اقشار مختلف جامعه در وضعیت خوب و مناسبی قرار دارد و به مراحل نهایی خود نزدیک می‌شود، واکسن‌گریزی و استناد به برخی منابع نامعتبر می تواند سلامت همه اقشار جامعه را در معرض تهدید قرار دهد.

کرونا جان ۱۶۰ هموطن دیگر را گرفت 

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سه شنبه اعلام کرد که ۱۶۰ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته جان خود را بر اثر کرونا از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۶ هزار و ۶۱۶ نفر رسید.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از دیروز(دوشنبه) تا امروز سه شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۰ هزار و ۱۰۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۳۴۴ نفر از آنها بستری شدند.

تزریق یک میلیون و ۱۸ هزار دُز واکسن طی ۲۴ ساعت گذشته

همچنین تا کنون ۵۳ میلیون و ۱۰۲ هزار و ۸۳۷ نفر دُز اول، ۳۶ میلیون و ۵۴ هزار و ۸۹۳ نفر دُز دوم و ۹۷ هزار و ۴۸۱ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۸۹ میلیون و ۲۵۵ هزار و ۲۱۱ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته نیز یک‌میلیون و ۱۸ هزار و ۶۵۹ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

در حال حاضر ۲۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۰۱ شهر در وضعیت زرد و ۱۱۱ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

 

۲۶۱ بیمار مبتلا به کرونا در منطقه کاشان بستری هستند

معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: ۲۶۱ بیمار مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۱۷۹ بیمار در کاشان و ۸۲ نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

مهدی دلاوری روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود:  ۲۷۸ هزار و ۴۲۶ نفر از ابتدا شیوع کرونا تاکنون به مرکزهای بستری و سرپایی تشخیصی و درمانی کاشان و آران و بیدگل مراجعه کرده‌اند و ۱۷ هزار و ۹۸۹ بیمار حاد تنفسی نیز از بیمارستان‌های این شهرستان‌ها مرخص شده‌اند.

وی اظهار داشت: شمار آزمایش مثبت کرونا از آغاز شیوع این ویروس (اسفند ۹۸) تاکنون در این منطقه با ثبت ۱۰۵ مورد جدید به ۵۳ هزار و ۲۸۹ نفر رسید.

به گفته دلاوری، طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۲ بیمار جدید در مرکزهای درمانی کاشان و آران و بیدگل  به طور موقت بستری شده‌اند.

وی با اشاره به بستری موقت ۴۰ بیمار در مرکزهای درمانی این منطقه، اظهار داشت: طی ۲۴ ساعت گذشته تنها یک مرد  ۶۶ ساله در مرکز درمانی کاشان به دلیل ابتلا به بیماری کووید ۱۹ جان باخت.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۲۶ نفر اعلام و اضافه کرد: ۲۲ نفر از بیماران در کاشان و چهار نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

به گفته وی، در ۲۴ ساعت گذشته ۴۱ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۲۲ بیمار با سن ۲۴ تا ۶۹ سال در مرکزهای درمانی کاشان و ۱۹نفر با سن ۳۱ تا ۸۹ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند.

دلاوری با اشاره به مراجعه ۳۷۱ نفر به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در ۲۴ ساعت گذشته گفت: ۶ هزار و ۳۸۰ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) دانشگاه است.

تزریق ۴۸۷ هزار و ۹۷۵ دُز واکسن کرونا

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به تزریق ۴۸۷ هزار و ۹۷۵دُز واکسن کرونا از ابتدای طرح ملی واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل گفت: ۲۹۳ هزار و ۹۷۷ دز از این تعداد مربوط به نوبت نخست و ۱۹۳ هزار و ۹۹۸ دز مربوط به نوبت دوم بوده است.

وی خاطر نشان کرد: تاکنون ۷۳ و ۹۷ صدم درصد گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال منطقه کاشان نیز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

وضعیت کرونایی کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی به ترتیب نارنجی و آبی است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

 

حدود ۲۳ درصد ایرانی‌ها هنوز واکسن کرونا نزده‌اند

عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ گفت: حدود ۲۲ تا ۲۳ درصد مردم کشور هنوز واکسن کرونا نزده اند. این افراد یکی از مهمترین ضعف ها در ایجاد ایمنی جمعی خواهند بود.

دکتر پیام طبرسی روز سه شنبه در حاشیه جلسه کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ در جمع خبرنگاران افزود: این افراد ممکن است به این بیماری مبتلا شوند و به دیگران منتقل کنند و حتی واکسن زده ها را هم دچار بیماری کرونا کنند.

وی تاکید کرد: باید با اقناع و ایجاد زیرساخت های مناسب زمینه تزریق واکسن این افراد را فراهم کنیم.

این متخصص بیماری های عفونی یادآور شد: واکسن کرونا  با نوع های مختلف و به اندازه کافی در کشور موجود است و هر کسی می تواند نوع واکسن مورد نظر خود را انتخاب و تزریق کند تا دچار بحرانی مانند پیک پنجم نشویم.

وی ادامه داد: در عموم شهرها و استان های کشور روند کرونا کاهشی است و تعداد مبتلایان روزانه طی چند روز اخیر کمتر از ۱۰ هزار نفر بوده است.

طبرسی با بیان اینکه زمان دقیق شروع پیک ششم قابل پیش بینی نیست، افزود: ریتم بیماری سینوسی است، این موضوع به احتمال فراوان سبب می شود افزایشی را شاهد باشیم.

عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ گفت: همه در تلاش هستند این افزایش به پیک جدید تبدیل نشود. با واکسیناسیونی که در حال انجام است به احتمال فراوان از بروز پیک جدید جلوگیری خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: تزریق دز سوم واکسن کرونا به هموطنان در کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ در حال بررسی و تصمیم گیری است. 

طبرسی یادآور شد: تزریق این دز به کادر درمان این واکسن در حال انجام است و بسیاری از کارکنان کادر درمان دز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

وی ادامه داد: دستورالعمل دز سوم واکسن کرونا به سایر هموطنان هم به زودی اعلام خواهد شد.

طبرسی همچنین اظهار داشت: به محض اینکه آزمایشگاه مرکزی اعلام کند بیماری آنفلوآنزا به حد قابل توجهی رسیده است، تست های تشخیصی افتراقی انجام خواهد شد.  

وی، افتراق بیماری کرونا و آنفلوآنزا را کاری سخت و دشوار اعلام کرد و گفت: افتراق این بیماری ها با تست های تشخیصی امکان پذیر است تا مشخص شود فرد به کدام بیماری مبتلا شده است.

متخصص بیماری عفونی، نوع شایع آنفلوآنزا را در کشور نوع A اعلام کرد و افزود: آنفلوآنزا تاکنون به صورت موردی گزارش شده، اما تعداد آنها قابل توجه نیست. 

وی در مورد بازگشایی مدارس نیز گفت: در کمیته علمی نقطه نظرات علمی را به ستاد ملی کرونا اعلام می کنیم و آنها با توجه به جمیع جوانب، در این مورد تصمیم گیری می کنند.

طبرسی، بازگشایی مدارس و دانشگاه ها را یک اصل اعلام کرد و گفت: بیشتر به بازگشایی تدریجی مدارس و دانشگاه ها اعتقاد داریم. اگر دانش آموزان بالای ۱۲ سال و معلمان واکسن زده اند، می توان مدارس را با رعایت پروتکل های بهداشتی باز کرد.

یک فوتی ناشی از کرونا در ایلام ثبت شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: یک فوتی ناشی از کرونا در شبانه روز گذشته ثبت شد و مجموع فوتی های استان تا این لحظه به هزار و ۳۰ نفر رسیده است.

دکتر محمد کریمیان روز سه شنبه اظهار داشت: ۱۱۶ ابتلای جدید کرونا در شبانه روز گذشته شناسایی شد که با این احتساب مجموع مبتلایان استان به ۶۴ هزار و ۹۱ نفر افزایش یافت.

به گفته وی مجموع بهبودیافتگان کرونا در استان نیز تا امروز ۶۲ هزار و ۲۶۵ نفر بوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام یادآور شد:در ۲۴ ساعت گذشته ۳۸ بیمار جدید کرونایی در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بستری های استان به ۱۲۵ نفر افزایش یافت.

کریمیان ادامه داد: از بستری های جدید ۱۶ نفر مربوط به ایلام، چهار نفر ایوان، سه نفر آبدانان، هشت نفر چرداول، یک نفر دره شهر، سه نفر مهران، ۲ نفر هلیلان و یک نفر نیز مربوط به چوار است.

وی اضافه کرد: ۲ شهرستان چرداول و دره شهر در وضعیت قرمز و و سه شهرستان ایلام، آبدانان و ایوان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام بیان کرد: شهرستان های دهلران، بدره، سیروان، ملکشاهی، هلیلان و مهران نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

 

۳۰۴ نفر دیگر در استان همدان به کرونا مبتلا شدند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با شناسایی ۳۰۴ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹، مجموع بیماران بستری مثبت در استان به ۳۰ هزار و ۱۰۶ و بیماران سرپایی مثبت به ۹۶ هزار و ۱۲۴ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز سه‌شنبه افزود: همچنین با فوت ۲ بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در استان از ابتدای اپیدمی ویروس تاکنون به سه هزار و ۳۲ مورد رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۹۱۰ نفر بود که ۷۴ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

طاهری افزود: ۱۳ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی. سی. یو مراکز درمانی استان همدان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۴۴ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

وی درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری (از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد یک هزار و ۵۷۴ و بهار یک هزار و ۵۱۱، تویسرکان یک هزار و ۵۲۳، رزن یک هزار و ۲۰۲، درگزین ۴۰۱، فامنین ۴۰۱ و کبودراهنگ یک هزار و ۴۸۰ نفر است.

طاهری افزود: همچنین تاکنون پنج هزار و ۶۳۳ نفر در ملایر، چهار هزار و ۱۸ نفر در نهاوند و ۱۱ هزار و ۷۱۷ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از ۱۰ شهرستان تابعه استان همدان، پنج شهرستان «اسدآباد، فامنین، بهار، کبودرآهنگ و ملایر» در وضعیت زرد و شهرستان های «همدان، رزن، درگزین، نهاوند و تویسرکان» نیز در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

 

آمار کرونا در مازندران؛ ۱۱ آبان

بر اساس اعلام دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل در شبانه روز گذشته آمار مجموع بستری‌های کرونایی استان با ۹۵ بیمار جدید به ۴۱۸ نفر رسید. طی ۲۴ ساعت گذشته سه نفر دیگر از شهروندان مازندرانی هم به خاطر ابتلا به کرونا جان باختند.

 

کرونا دفتر زندگی ۹ کرمانشاهی دیگر را بست

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه در شبانه‌روز گذشته ۹ نفر دیگر بر اثر ابتلای قطعی به کرونا فوت کردند، گفت: مجموع جان‌ باختگان استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۷۸۳ نفر رسیده است.

«مهدی محمدی» روز سه‌شنبه افزود: هم‌اکنون ۶۰۵ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی این استان بستری هستند که تعداد آنها نسبت به روز گذشته پنج نفر کمتر شده است.

وی اظهار داشت: از این تعداد، ۱۴۴ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند که حال ۲۸ نفر آنها وخیم است.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه اظهار داشت: در شبانه‌روز گذشته ۱۸۱ نفر شامل ۵۱ بیمار مثبت بستری و ۱۳۰ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل ۴۳ نفر کمتر است.

محمدی یادآور شد: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۴۷ نفر در مراکز درمانی استان با علایم کرونا بستری و ۱۴۲ نفر هم پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند.

وی ادامه داد: ۲۲۰ بیمار هم در شبانه روز گذشته در مراکز درمانی استان کرمانشاه برای تزریق رمدسیویر بستری موقت شدند که نسبت به روز قبل پنج نفر کمتر است.

براساس رنگ بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های پاوه، جوانرود، سرپل ذهاب و روانسر از روز شنبه اول آبان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

براساس این گزارش، شهرستان‌ های کرمانشاه، هرسین، سنقر وکلیایی، کنگاور، صحنه، اسلام آبادغرب، گیلانغرب و روانسر در وضعیت نارنجی و شهرستان های قصرشیرین، ثلاث باباجانی و دالاهو نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۴ شهرستان و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.

 

۱۸۹ سیستان و بلوچستانی دیگر به کرونا مبتلا شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۱۸۹مورد جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۲۸هزار و ۷۸۹نفر رسید.

دکتر سید محمد هاشمی شهری روز سه‌شنبه اظهارداشت: در شبانه‌روز گذشته با فوت یک نفر دیگر شمار درگذشتگان ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۵۹۷ نفر رسید.

وی با بیان اینکه هم‌اینک ۱۸۴ بیمار حاد تنفسی و ۴۳ فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: از مردم عزیز درخواست می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس براساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان‌ تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات موردنیاز بیماران کرونایی در سیستان و بلوچستان وجود ندارد، گفت: براساس مطالعات انجام شده واکسیناسیون عمومی از شمار مبتلایان، بستری و فوت‌شدگان ناشی از کرونا به شدت کاسته و این روند کاهشی موارد ابتلا به کرونا در این استان نیز ارتباط مستقیمی با انجام واکسیناسیون داشته است.

 

۸۶ درصد جانباختگان کرونا در آران و بیدگل واکسن دریافت نکردند

سرپرست شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل گفت: ۸۶ درصد جانباختگان کرونا در این شهرستان بر پایه آخرین بررسی‌های صورت گرفته واکسن دریافت نکرده‌اند.

اعظم باقری روز سه‌شنبه افزود: ۱۴ درصد جانبختگان کرونا در آران و بیدگل نیز یک یا هر ۲ دوز واکسن را تزریق کرده بودند که البته بیشتر آنان بیماری‌های زمینه‌ای داشتند.

وی ادامه داد: اکنون درصد بسیار کمی از افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند به دلیل ابتلا به کرونا در مرکزهای درمانی آران و بیدگل بستری هستند که نشانگر تاثیر مثبت و مطلوب واکسیناسیون و کاهش محسوس فوتی‌ها و بستری‌ها در بین دریافت‌کنندگان واکسن است.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون جامعه هدف در آران و بیدگل از روند مطلوب و قابل قبولی برخوردار است از مردم این شهرستان خواست علاوه بر انجام هر چه سریعتر واکسیناسیون، به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در راستای حفظ سلامت خود و کمک به کادر درمان بیش از پیش توجه کنند.

واکسینه شدن بیش از ۶۳ درصد آران و بیدگلی‌ها

سرپرست شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل با اشاره به اینکه نزدیک به ۹۱ هزار نفر از جمعیت آران و بیدگل بالای ۱۲ سال هستند، اظهار داشت: از این تعداد، تاکنون حدود ۵۸ هزار نفر علیه کرونا واکسینه شدند که ۶۳ و شش دهم درصد جمعیت جامعه هدف را تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون رده سنی ۱۲ سال به بالا در آران و بیدگل همچنان ادامه دارد، اضافه کرد: حدود ۳۸ هزار و ۵۰۰ نفر از جمعیت هدف این شهرستان هم نوبت دوم واکسن کرونا را دریافت کردند که افزون بر ۴۰ درصد جامعه هدف را تشکیل می‌دهند.

باقری با بیان اینکه از نزدیک به ۱۰ هزار نوجوان (۱۲ تا ۱۸) سال در این شهرستان، تاکنون حدود پنج هزار و ۵۰۰ نوجوان علیه کرونا واکسینه شدند.

وی افزود: هم اکنون در چهار مرکز در شهر آران و بیدگل تزریق واکسن کرونا انجام می شود، در حالی که پیشتر فقط در یک مرکز تجمیعی واقع در سالن ورزشی دانشگاه پیام نور انجام می شد.

تغییر وضعیت کرونایی آران و بیدگل از زرد به آبی

سرپرست شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل با اشاره به تغییر وضعیت کرونایی این شهرستان از زرد به آبی گفت: انتظار می‌رود رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچنان افزایش یابد تا شاهد تبدیل وضعیت کرونایی از آبی به سفید باشیم.

وی ادامه داد: در جدیدترین دسته‌بندی شهرهای کرونایی کشور در نرم‌افزار ماسک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وضعیت آران و بیدگل آبی اعلام شده است و بر پایه آخرین آمارها، شمار بستری‌ها و مراجعه سرپایی‌های به مطب‌ها و درمانگاه‌ها، از روند کاهشی شیوع کرونا در آران و بیدگل حکایت دارد.

باقری به ضرورت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی شهروندان، استفاده از ماسک به صورت مستمر و اجرای دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی اشاره و اضافه کرد: وضعیت شیوع کرونا در این شهرستان ناپایدار است و در این شرایط ضرورت دارد علاوه بر استقبال از واکسیناسیون، از ماسک به عنوان بهترین راه پیشگیری استفاده شود.

وی یادآور شد: تنها خواسته کادر درمان از همشهریان این است که از دورهمی، حضور در مکان‌های شلوغ و ترددهای غیرضروری خودداری کنند و استفاده از ماسک را همچنان جدی بگیرند.

شهرستان آران و بیدگل با جمعیت بیش از ۱۰۳ هزار نفر در فاصله ۲۱۵ کیلومتری شمال اصفهان واقع است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.