بر اساس گزارش وزارت بهداشت در روز جمعه 19 شهریور، در حال حاضر ۲۴۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۴۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۵۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ براساس اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ۲۴ ساعت گذشته، ۴۴۵ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست داده و مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۱۱۳ هزار و ۳۸۰ نفر رسید.

تا کنون ۲۱ میلیون و ۷۵۳ هزار و ۲۰ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۱ میلیون و ۶۹۶ هزار و ۵۶۹ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۳۳ میلیون و ۴۴۹ هزار و ۵۸۹ دُز رسید.

همچنین در شبانه روز گذشته یک میلیون و ۳۹ هزار و ۹۶۲ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شد.

افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند.

همچنین از دیروز تا امروز ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۱ هزار و ۱۱۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۱۸۷ نفر از آن ها بستری شده و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۲۵۸ هزار و ۹۱۳ نفر رسید.

خوشبختانه تا کنون چهار میلیون ۵۰۹ هزار و ۹۰۵ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند.

براساس این گزارش همچنین هفت هزار و ۴۱۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۳۰ میلیون و ۱۷ هزار و ۳۷۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر ۲۴۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۴۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۵۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

 

۱۹ شهریور ماه با آخرین اخبار کرونا در استانها

اقدامات پیشگیرانه و تسریع در روند واکسیناسیون در شرایط کنونی مهم ترین گام برای کاهش شیوع ویروس منحوس کرونا است و رعایت شیوه نامه های بهداشتی از سوی مردم نیز سهم بسزایی در کاستن از خسارت های جانی ،مادی ، روحی و تبعات ناشی از انتشار آن دارد.

کارشناسان معتقدند رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هر شرایطی باید از سوی مردم دنبال شود ،اگر چه واکسیناسیون بدون رعایت شیوه نامه ها نمی‌تواند تنها راهکار پایان دادن به بحران کرونا باشد، اما افزایش شمار جمعیت واکسینه شده در برابر این ویروس می تواند میزان مرگ و میر مبتلایان را به شکل قابل توجهی کاهش دهد.

وضعیت کرونا در استانها

اگر چه شمار جانباختگان و مبتلایان و همچنین تعداد شهرهای با وضعیت قرمز کرونایی نسبت به چند روز گذشته اندکی کاهش یافته است اما  همچنان تاکید بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی و پرهیز از برگزاری تجمعات و دورهمی ها است .

تبریز / بستری شدن بیش از هزار و ۹۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان ها و مراکز درمانی آذربایجان‌شرقی

مراغه / پلمب شدن ۱۲ واحد صنفی متخلف به علت نداشتن پروانه کسب و رعایت نکردن مقررات اعلامی از سوی ستاد مقابله با کرونا/شرایط قرمز کرونایی و تکمیل شدن ظرفیت بخش کرونای بیمارستان امیرالمومنین (ع) این شهرستان به دلیل تعدد بیماران

اردیبل /  تداوم روند کاهشی مبتلایان به کرونا در استان اردبیل / ۱۱۱ نفر از بیماران بستری در بخش‌های ویژه بیمارستانی تحت مراقبت قرار دارند/  شهرستان‌های اردبیل، مشگین شهر، خلخال ، سرعین ، پارس آباد و بیله سوار مغان در وضعیت قرمز / کمبود فضای لازم برای بستری بیماران کرونایی ، مشکل تامین تخت، پرستار و اکسیژن کافی

ارومیه / شمار مبتلایان به کرونا در آذربایجان غربی از ۲۵۰ هزار نفر هم گذشت /ثبت یک هزار و ۶۳۰ نفر مبتلا طی ۲۴ ساعت گذشته در استان و بستری ۴۰۰ نفر در مراکز درمانی

 ایلام/  مرگ ۶ نفر دیگر در شبانه روز گذشته بر اثر کرونا و شناسایی  ۲۶۱ ابتلای جدید و قرمز بودن وضعیت در شهرستان های ایلام، آبدانان، ملکشاهی، مهران، هلیلان، چرداول، ایوان و چوار

البرز/ فوت ۲۴ نفر و بستری شدن ۱۵۵ بیمار کووید ۱۹ در البرز /  ۶ شهرستان تابعه البرز در وضعیت قرمز و یک شهرستان زرد کرونایی است

۱۹ شهریور ماه با آخرین اخبار کرونا در استانها

اصفهان/ بستری حدود سه هزار بیمار کرونایی در بیمارستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان /کاهش  تعداد بیماران جدید بستری

قزوین/ فروکش کردن تب کرونا در قزوین با کاهش آمار بیماران مبتلا و بستری ها

سیستان و بلوچستان /افزوده شدن ۱۹۹ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان / ۳۳۵ بیمار حاد تنفسی و ۱۱۰ بیمار مبتلا به کرونا تحت درمان قرار دارند / هیچ کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات مورد نیاز بیماران کرونایی در استان نیست

روند واکسیناسیون در شهرهای مختلف

انجام واکسیناسیون قشرهای مختلف جامعه از مهمترین دغدغه‌ها برای جلوگیری از  همه‌گیری کرونا در کشور است که به گفته رییس‌جمهوری موضوع تولید واکسن در داخل نیز باید با جدیت پیگیری  و همه تمهیدات لازم برای تسریع و افزایش تولید واکسن داخلی فراهم شود.

آمارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشانگر آن است که هنوز وضعیت کرونایی تعداد زیادی از شهرهای کشور قرمز است اما به موازات آن تامین واکسن و واکسیناسیون گروه های مختلف سنی و هدف با سرعت و جدیت دنبال می شود.

در زمان حاضر با برنامه ریزی های صورت گرفته روند ورود واکسن به کشور شتاب گرفته است و  شمار پایگاههای واکسیناسیون نیز در کشور تا ۲ برابر افزایش خواهد یافت.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم شب گذشته در نشست مشترک هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی قزوین و اعضای ستاد استانی مقابله با کرونا در استانداری قزوین  گفت : تا به امروز ۳۵ میلیون دز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است و تا پایان شهریورماه نیز ۴۰ تا ۵۰ میلیون دز وارد می‌شود.

بهرام عین اللهی  افزود: وقتی دولت را تحویل گرفتیم اصلا واکسن نداشتیم و ذخیره ما صفر بود ولی شخص رییس جمهوری، معاون اول، وزیر خارجه و راه و شهرسازی همه هم قسم شدند تا مشکل را حل کنند.

وی گفت: وضع واکسن کشور خوب است و روزانه به کشور وارد می شود و هیچ نگرانی در این زمینه نداریم.

عین اللهی  در اولین  برنامه کاری خود در سفر به زنجان هم گفت :با ورود محموله های جدید واکسن کرونا رکورد واکسیناسیون در کشور شکسته شده و دستور تزریق واکسن به افراد بالای ۱۸ سال در مناطق روستایی هم صادر شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران هم در این زمینه اظهار داشت : واکسیناسیون روزانه در تهران تا ۳۰۰ هزار دُز قابل افزایش است و به عبارتی هر سه تا چهار روز می توان به حدود یک میلیون شهروند تهرانی واکسن کرونا تزریق کرد.

دکتر جلیل کوهپایه زاده  مهمترین شرط رسیدن به این هدف را تامین واکسن مورد نیاز اعلام کرد و افزود: با افزایش ساعات کار مراکز تجمیعی و بهره گیری کامل از ظرفیت های مراکز واکسیناسیون موجود، به این هدف مهم دست خواهیم یافت.

وی تعداد مراکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا در استان تهران را بیش از ۱۳۰ مرکز اعلام کرد و گفت: روزانه حدود ۱۰۰ هزار دُز واکسن تزریق می شود و رکورد روزانه تزریق واکسن کرونا در تهران به ۱۳۰ هزار دز نزدیک شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: تاکنون بیش از ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار دز واکسن کرونا در تهران تزریق شده و با تامین مناسب واکسن، این روند در چند ماه آینده شتاب مطلوبی می گیرد و می توان همه واجدین شرایط واکسینه کرد.

زاهدان / انجام واکسیناسیون در مراکز منتخب این دانشگاه با تمام توان و نداشتن کمبود در زمینه تامین واکسن کرونا / پیشتاز بودن سیستان و بلوچستان از لحاظ سن تزریق واکسن کرونا در کشور / با افزوده شدن ۲۹۹ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان طی ۲۴ ساعت گذشته  شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۲۰هزار و ۵۲۱ نفر رسید.

مهاباد /تزریق واکسن کرونا در میاندوآب‌ از ۸۰ هزار دُز فراتر رفت/ همکاری مردم در استقبال از تزریق واکسن

دزفول/ اهدای ۱۰۰ هزار عدد سرنگ برای واکسیناسیون کرونا در دزفول از  سوی خیران حوزه سلامت / ورود محموله ای برای  تسریع در روند واکسیناسیون عمومی /قرمز بودن وضعیت کرونا در دزفول

بوشهر/ تزریق ۵۴۱ هزار و ۴۸۶ دُز واکسن در استان بوشهر / دریافت محموله جدید واکسن و برنامه‌ریزی برای افزایش ظرفیت روزانه واکسیناسیون

قشم / آغاز واکسیناسیون ۲۲ ساله ها در قشم

زنجان/  پوشش واکسیناسیون کرونا درجمعیت بالای ۱۸ سال استان ۴۲ درصد است / راه اندازی  ۳۱ پایگاه واکسیناسیون در استان تا کنون / آمادگی برای اتمام دز اول واکسیناسیون در مدت ۲ هفته

کیش / تزریق واکسن در کیش هم از مرز ۲۷ هزار دُز گذشت/ آغاز ثبت نام گروه های سنی بالا ۱۸ سال جزیره در سامانه سلامت برای نوبت گیری واکسن

قزوین / فعالیت سه شیفته مرکز واکسیناسیون نمایشگاه بین المللی قزوین از فردا

ارومیه / رکورد تزریق روزانه واکسن کرونا در آذربایجان‌غربی به ۴۳ هزار دز رسید/ اعلام وزارت بهداشت برای ثبت نام افراد بالای ۳۵ سال و برخی اقشار نظیر خبرنگاران، معلمان و فرهنگیان و رانندگان تاکسی در سامانه سلامت برای تزریق واکسن

بروجرد / برداشته شدن محدودیت سنی تزریق واکسن با توجه به بحرانی بودن وضعیت /آغاز واکسیناسیون گروه سنی ۱۸سال به بالا  از شنبه ۲۰ شهریور /  واکسن مورد نیاز در اختیار شبکه بهداشت و درمان بروجرد قرار داده می شود /۱۱ شهرستان لرستان در وضعیت قرمز شیوع کرونا

 تا کنون ۲۱ میلیون و ۷۵۳ هزار و ۲۰ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۱ میلیون و ۶۹۶ هزار و ۵۶۹ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۳۳ میلیون و ۴۴۹ هزار و ۵۸۹ دُز رسید.

همچنین در شبانه روز گذشته یک میلیون و ۳۹ هزار و ۹۶۲ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شد.

۲۰ تَن به علت کرونا در قم فوت شدند

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته ۲۰ تَن به علت کرونا در استان قم فوت شدند.

به گزارش عصر جمعه از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، محمدرضا قدیر در گفت‌وگویی درباره آخرین وضعیت بیماران کووید-۱۹ در این استان افزود: در ۲۴ ساعت منتهی به ۱۹ شهریورماه جاری، ۱۶۱ تَن بیمار با علایم کرونا مثبت به صورت سرپایی پذیرش شدند.

وی خاطرنشان کرد: در این مدت ۱۲۲ تن بیمار جدید در زمینه مذکور در مرکزهای درمانی استان قم بستری و همچنین ۱۳۰ تن بیمار در این رابطه از مراکز درمانی این استان ترخیص شدند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت کرونا در قم «قرمز» است، بیان کرد: ۸۱۹ تن بیمار به علت بیماری کووید-۱۹ در مرکزهای درمانی قم بستری هستند که ۲۶۱ تن از آن‌ها بَدحال هستند.

۹ نفر دیگر در چهارمحال و بختیاری قربانی ویروس کرونا شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: کرونا در شبانه‌روز گذشته ۹ قربانی دیگر در استان برجا گذاشت که با حساب موارد جدید مجموع فوتی‌های ناشی از این ویروس در استان به یک هزار و ۴۷۳ مورد رسید.

مجید شیرانی روز جمعه افزود: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته با شناسایی ۳۰۴ بیمار جدید مبتلا به کرونا، شمار مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در استان از ابتدای شیوع تاکنون به ۷۳ هزار و ۴۸۳ نفر رسید.

وی، تعداد بیماران بستری در بخش‌های ویژه کرونا در استان را ۵۲۶ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۶۱ بیمار با حال عمومی وخیم در بخش مراقبت‌های ویژه قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با اشاره به تداوم روند کاهشی شیوع کرونا در استان، تصریح کرد: چنانچه این روند بدون وقفه ادامه پیدا کند پیش‌بینی می‌شود ظرف یک ماه آینده به پایین‌ترین حد منحنی شیوع برسیم.

شیرانی شکندگی مهار شیوع ویروس کرونا در استان را دورهمی‌ها و تجمعات دانست و گفت: بنا بر فرم‌های خوداظهاری بیماران استان، ۷۳ درصد این افراد در دورهمی‌های خانوادگی مبتلا به ویروس شده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: در گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، چهارمحال و بختیاری بالاترین شاخص گرفتاری در فضاهای سربسته و تجمعات را در مقایسه با سایر استانهای کشور دارد و به این دلیل باید با همکاری مردم این چالش را در استان مدیریت کرد تا به دنبال آن شاهد مهار و کاهش شیوع کرونا در استان باشیم.

کماکان تمامی ۱۰ شهرستان چهارمحال و بختیاری در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) شیوع کرونا قرار دارد.

از ابتدای شیوع کرونا تا ۱۹ شهریور، ۲۰۴ هزار و ۴۴۰ مورد نمونه‌گیری تست مولکولی تشخیص کرونا در چهارمحال و بختیاری انجام شده که بر اساس آن ۷۳ هزار و ۴۸۳ بیمار مبتلا به کرونا شناسایی شده است.

 

مبتلایان به کرونا در آذربایجان غربی از ۲۵۰ هزار نفر هم گذشت

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: مبتلایان به کرونا در استان پس از ۱۸ ماه از آغاز شیوع بیماری کووید ۱۹ به ۲۵۱ هزار و ۵۰۴ نفر رسید.

دکتر جواد آقازاده روز جمعه افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته ابتلای هزار و ۶۳۰ نفر به کرونا در آذربایجان غربی ثبت شد که از این تعداد، حدود ۴۰۰ نفر در مراکز درمانی بستری شدند.

وی اضافه کرد: کل بستری شدگان سندرم حاد تنفسی در استان به ۲ هزار و ۱۸۱ نفر رسید که حدود ۲ برابر یک ماه گذشته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: در ۱۶ مرداد امسال، تعداد مبتلایان در استان ۵۱ هزار نفر رشد داشته که این روند نگران کننده است.

وی افزود: با این آمار، طی حدود یک ماه گذشته، متوسط روزانه مبتلایان به کرونا در آذربایجان غربی حدود هزار و ۵۰۰ نفر است.

آقازاده اضافه کرد: هم اینک ۳۱۹ نفر از بستری شدگان در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بوده و ۶۵ نفر نیز فقط با استفاده از ونتیلاتور تنفس می‌کنند.

وی با اشاره به فوت ۳۰ نفر در آذربایجان غربی از جمله ۱۰ نفر درارومیه طی ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلا به کرونا افزود: با اضافه شدن این تعداد، فوتی‌های ناشی از کرونا در استان به پنج هزار و ۸۲۶ نفر رسید.

تاکنون ۴.۸ درصد مبتلایان به کرونا در کشور و همچنین ۵.۱۵ درصد فوتی های ناشی از کرونا در کشور مربوط به آذربایجان غربی است.

جمعیت آذربایجان غربی حدود ۴.۱ درصد جمعیت کشور است.

فوت ۲۴ نفر و بستری شدن ۱۵۵ بیمار کووید ۱۹ در البرز

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد که ۲۴ بیمار کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان جان باختند و ۱۵۵ بیمار بدحال دیگر به تخت های بستری انتقال یافتند..

د️کتر محمد فتحی روز جمعه به خبرنگاران گفت: اکنون یک هزارو۱۷۴ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

وی بیان داشت: با مرگ ۲۴ بیمار کووید ۱۹ شمار کل جانباختگان این بیماری در البرز به پنج هزار و ۷۰۶ نفر رسید.

فتحی اظهار داشت: ۶۷ هزار و ۱۲۱  بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در بیمارستان های البرز بستری شده اند.

توصیه پزشکان برای مهار کرونا همچنان رعایت فاصله اجتماعی ، استفاده از ماسک و ماندن در خانه ها است.

اکنون ۶ شهرستان تابعه البرز در وضعیت قرمز و یک شهرستان زرد کرونایی است. 

بیش از هزار و ۹۰۰ بیمار کرونایی در آذربایجان‌شرقی بستری هستند 

معاون درمان رییس دانشگاه علوم پزشکی مرکز آذربایجان‌شرقی گفت: در حال حاضر یکهزار و ۹۰۴ بیمار کرونایی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان بستری هستند.

روزبه رجایی روز جمعه افزود: متاسفانه تست کرونای ۲۸۴ نفر از این تعداد طی شبانه‌روز گذشته مثبت اعلام شده و با شرایط نامناسب جسمانی به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.

وی تعدادی فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا طی شبانه‌روز گذشته در آذربایجان‌شرقی را  ۱۹ نفر اعلام و اضافه کرد: این آمار نسبت به روزهای گذشته و اوایل هفته قبل کاهش نسبی داشته است اما با این حال این تعداد فوتی نیز به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

«رجایی» روند تعداد بستری‌های کرونایی استان را طی سه روز اخیر ثابت عنوان کرد و اظهار داشت: روند صعودی بستریهای هفته‌های قبل متوقف شده است و ورود به روند کاهشی طی هفته آینده دور از انتظار نیست.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون آذربایجان‌شرقی در پیک پنجم کرونا قرار دارد، ابراز امیدواری کرد این وضعیت طی روزهای آینده با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در شهرها و روستاهای استان تغییر یابد و آمارهای مربوط به فوتی، بستری‌ها و افراد مثبت کرونایی رو به کاهش بگذارد.

تعداد بستری‌های مبتلا به کووید ۱۹ در آذربایجان‌شرقی از ۱۶ شهریورماه جاری به بیش از ۲ هزار نفر افزایش یافته است.

فارس همچنان روی موج قرمز کرونا 

استان فارس همچنان روی موج قرمز و شرایط حاد کرونا قرار دارد ، ۳۳۱ بیمار مبتلا به کووید۱۹ به دلیل وخامت وضعیت جسمی در بخش مراقبت های ویژه خدمات درمانی دریافت می کنند و شمار جانباختگان کرونا دو رقمی است.

سید روح اله حسینی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با اعلام آخرین وضعیت کرونا در استان فارس از جان باختن ۶ هزار و ۳۷۲ بیمار کووید۱۹ در استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون، خبر داد.

دکتر حسینی گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون، یک میلیون و ۲۷۸ هزار و ۴۱۱ مورد تست تشخیصی به روش مولکولی در آزمایشگاه های استان انجام شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۳۸۶ هزار و ۵۲۱ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

 همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» تاکنون، ۱۶۹ هزار و ۴۰۰ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۳۶ هزار و ۷۲۵ بیمار مثبت نیز به این روش شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۴۲۳ هزار و ۲۴۶ نفر بیمار مبتلا به کووید۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

او همچنین از بهبودی ۳۷۲ هزار و ۲۳۹ نفر از ابتدا تاکنون خبر داد که از بیمارستان ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه با اعلام جان باختن ۲۱ هم استانی دیگر در اثر کرونا ، مجموع جان باختگان ناشی از کووید۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تاکنون را ۶ هزار و ۳۷۲ نفر اعلام کرد.

دکتر حسینی اضافه کرد: هم اکنون سه هزار و ۲۵۶ بیمار مثبت و یا مشکوک دارای علایم کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد، ۳۳۱ بیمار مبتلا به کووید۱۹ به دلیل وخامت وضعیت جسمی در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه همچنین با اشاره به کاهش ذخایر خون استان، از مردم نیکوکار و همیشه در صحنه فارس درخواست کرد ضمن پایبندی به رعایت شیوه نامه های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و حفظ فاصله فیزیکی، با حضور در پایگاه های انتقال خون استان و اهدای خون به بیماران، در نجات جان آنها سهیم باشند.

 

کرونا چراغ عمر ۶ شهروند دیگر استان سمنان را خاموش کرد

طبق آخرین آمار منتشر شده فوتی‌های کرونا در استان سمنان، از چهارشنبه ۱۷ تا پنجشنبه ۱۸ شهریور، ۶ نفر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در این استان جان باختند.

کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت مقابله با کرونا استان سمنان شامگاه پنجشنبه اعلام کرد که در فاصله چهارشنبه تا پنجشنبه، تعداد ۳۳۱ نفر محتمل به ابتلا به کرونا به بیمارستان های استان سمنان مراجعه داشتند.

بنا بر این گزارش در مدت مذکور جمع کل موارد مثبت و مبتلای قطعی به کرونا در استان سمنان ۲۱۵ نفر بود و ۱۶۳ نفر نیز دارای موارد مثبت سرپایی بودند. ضمن این که ۵۲ نفر نیز در این مدت به جمع بستریان کرونایی استان سمنان اضافه شدند.

هم چنین این کمیته خبر داد که ۶۳ نفر در همین مدت از مراکز درمانی استان سمنان ترخیص شدند و هم اکنون جمع کل افراد کرونایی بستری استان سمنان در روز جاری شامل مبتلایان قطعی و مشکوک ۵۲۳ نفر است.

براساس آخرین رنگ بندی اعلام شده از سوی سامانه ماسک وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های آرادان و مهدیشهر در وضعیت قرمز تیره، شهرستان های سمنان، شاهرود و گرمسار در وضعیت قرمز، دامغان در وضعیت نارنجی و سرخه و میامی زرد کرونایی هستند.

 

وزیر بهداشت: دانشگاه های علوم پزشکی از اواسط مهرماه بازگشایی می شوند

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت: دانشگاههای علوم پزشکی از اواسط مهرماه بصورت حضوری و مجازی بازگشایی خواهند شد.

دکتر بهرام عین اللهی شامگاه پنجشنبه با سفر به استان قزوین به واکسیناسیون اساتید دانشگاه ها اشاره کرد و افزود: تصمیم گیری درباره بازگشایی دانشگاه ها بر عهده وزارت علوم است و هر زمانی صلاح دانستند نسبت به بازگشایی دانشگاهها اقدام خواهند کرد.

وی یادآورشد: روند واکسیناسیون دانشجویان در سطح کشور از روز گذشته آغاز شده است و امیدواریم واکسیناسیون دانشجویان و خانواده های آنها هر چه زوتر به اتمام برسد. 

وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی شامگاه پنجشنبه با سفر به استان قزوین از مرکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا مستقر در نمایشگاه بین المللی قزوین بازدید و در جریان روند واکسیناسیون و وضعیت بیماری کووید ۱۹ این استان قرار گرفت.

 به منطور تقویت تمهیدات مورد نیاز برای واکسیناسیون عمومی با حضور وزیر بهداشت از امشب فعالیت مجتمع واکسیناسیون کرونا شهرستان قزوین به صورت شبانه روزی است و ارائه خدمات تزریق واکسن تا پوشش کامل ادامه دارد.

شرکت در نشست مشترک هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی قزوین و اعضای ستاد استانی مقابله با کرونا از دیگر برنامه های وزیر بهداشت در سفر به استان قزوین است.

 

احتمال ابتلای چاق‌ها به کرونا بیشتر، شدیدتر و کشنده‌تر است

عضو فدراسیون چاقی و متابولیک ایران گفت: احتمال ابتلای افراد چاق به نوع شدید بیماری کرونا بالا است؛ چراکه این افراد معمولا به بیماری‌های فشارخون بالا، دیابت و تنگی نفس دچار هستند. بنابراین در شرایط اپیدمی کرونا باید بیشتر مراقب باشند و در صورت امکان درصدد کاهش وزن خود برآیند.

دکتر پدرام طالبیان،  فلوشیپ فوق تخصصی جراحی لاپاراسکوپی روز جمعه توضیح داد: ۷۰ درصد ایرانی ها یا چاق اند یا اضافه وزن دارند. یعنی از هر سه نفر ایرانی دو نفر دچار اضافه وزن و حدود پنج درصد کل افراد جامعه دچار چاقی مرضی هستند.  

وی تاکید کرد: به افرادی چاق اطلاق می شود که بی ام آی (BMI) یا شاخص توده بدنی آنها بالای ۳۰ است. یعنی وزن بیمار را بر اساس کیلوگرم دو بار تقسیم بر قد بر اساس متر می کنیم و به عددی که از این فرمول به دست می آید، بی ام آی گفته می شود.  

طالبیان ادامه داد: این افراد ممکن است به بیماری های مرتبط با چاقی مثل فشار خون بالا، چربی خون بالا، مشکلات تنفسی و آسم و... دچار شوند و بر اساس مقالات علمی ثابت شده افرادی که بی ام ای بالای ۳۰ دارند، احتمال ابتلایشان به بیماری کرونا یا فرم شدیدتر این بیماری و در مواقعی مرگ بیشتر می شود.  

وی اظهار داشت: برخی تصور می کنند افراد چاق تغذیه مناسب دارند و کمبود ریزمغذی ها و ویتامین ها در این افراد دیده نمی شود. در حالی که این تصور کاملا اشتباه است؛  چراکه این افراد اغلب فست فود و مواد غذایی پرکالری با ارزش غذایی پایین دریافت می کنند و همچنین از سبزیجات و میوه ها به میزان کمتر استفاده می کنند.  در نتیجه خیلی از بیمارانی که چاق هستند، دچار کمبود ویتامین دی، آهن، زینک، روی و پروتئین هستند و تمام این موارد باعث ضعف سیستم ایمنی فرد می شود.  

طالبیان اعلام کرد: واقعیت این است که افراد چاق با مجموعه ای از مشکلات دست و پنجه نرم می کنند. از بیماری های جسمی تا مشکلات روانشناختی. این درحالی است که عموم مردم فکر می کنند افراد چاق اراده نداشته یا دوست ندارند وزن خود را پایین بیاورند اما باید بدانیم چاقی یک بیماری است.  

این پزشک متخصص اظهار داشت: چاقی به سه درجه تقسیم بندی می شود اگر بی ام آی فرد بین ۳۰ تا ۳۵ باشد، چاقی درجه یک، اگر بی ام آی بین ۳۵ تا ۴۰ باشد، فرد دچار چاقی درجه دو و بی ام آی بالای ۴۰ را چاقی درجه ۳ یا چاقی مرضی می گوییم.  

فوق تخصص جراحی لاپاراسکوپی، متابولیک و چاقی تاکید کرد: در بسیاری از موارد افراد چاق نیاز به کمک متخصص تغذیه، روانشناس و... دارند. چراکه خیلی از این افراد دچار پرخوری عصبی و افسردگی هستند، خوابشان منظم نیست و از طرفی واکنش خوبی در جامعه به خاطر چاقی شان نمی گیرند.  

عضو فدارسیون چاقی و متابولیک بیان کرد: در نتیجه یک متخصص تغذیه می تواند برنامه تغذیه و ورزشی مدونی را در اختیار این افراد بگذارد و متخصص روانشناسی کمک کند مشکلات مربوط به سلامت روان این افراد مثل وسواس، افسردگی، اضطراب که از عوامل پرخوری عصبی است، حل شود. حتی در مواقعی مساله چاقی باعث مشکلات زناشویی می شود چراکه چاقی عامل ناباروری نیز هست.

طالبیان کاهش وزن را مهم ترین عامل پیشگیری افراد چاق به انواع بیماری دانست و افزود: لازم است افراد چاق در اولین قدم سعی کنند وعده های غذایی شان را سر زمان خودش میل کنند. چراکه یکی از علت های چاقی تغذیه نامنظم است. بنابراین بهترین زمان صرف صبحانه بین ساعت ۷ تا ۸:۳۰ صبح است و افراد نباید پس از ساعت ۱۰ صبح صبحانه میل کنند. ضمن  اینکه بهتر است بین صبحانه و ناهار چهار ساعت فاصله زمانی باشد.  

وی اضافه کرد: بهترین زمان صرف ناهار ساعت ۱۲ تا ۱:۳۰ ظهر است و افراد نباید پس از ساعت ۴ ناهار میل کنند و بهترین زمان صرف شام ساعت ۷ تا ۸:۳۰ شب است. بهتر است دو سه ساعت قبل از خواب چیزی نخورند و در صورت نیاز مایعات مصرف شود و حتما ۲ ساعت فاصله باشه بین شام و خوابیدن در نظر بگیرند. این درحالی است که افراد می توانند برای خود میان وعده تعریف کنند. میان وعده باید مواد کم کالری و مفید باشد. مثل میوه و سالاد و سبزیجات. این باعث می شود حجم وعده های غذایی بیشتر اما افراد میل کمتری برای مصرف غذا داشته باشند.  

این متخصص جراحی عمومی اظهار داشت: مورد بعدی کالری شماری است. افراد چاق در انجام رژیم خود سعی کنند کالری روزانه خود را بر اساس وزن ایده آل آنها محاسبه و شمارش کنند. ضمن اینکه از مصرف مواد غذایی پرکالری که ارزش غذایی ندارند مثل چیپس، پفک، فست فود، نوشابه و... پرهیز کرده یا مصرف آن را به حداقل میزان ممکن برسانند.  

طالبیان با بیان اینکه رژیم غذایی باید همراه با ورزش باشد تصریح کرد: داشتن یک برنامه ورزشی منظم حتی اگر روزی ۲۰ دقیقه باشد بسیار مهم است. ضمن اینکه ورزش هوازی و بی هوازی باید در کنار هم انجام شود تا کاهش وزن همراه با تناسب اندام باشد.  این دو در کنار هم باعث افزایش کالری سوزی و فرم دهی بهتر بدن می شود.  

عضو فدارسیون چاقی و متابولیک تاکید کرد: خوشبختانه امروزه دسترسی به برنامه های ورزشی راحت و بدون هزینه است و افراد با جست و جوی این برنامه ها در فضای مجازی حتی می توانند در خانه تمرین انجام بدهند.  

وی ادامه داد: اما گاهی در خصوص بعضی از بیماران مبتلا به چاقی این روش ها جواب نمی دهد و بیمار احتیاج به جراحی در کنار رژیم و تغذیه دارد.

طالبیان تصریح کرد: در افراد چاق  آپنه خواب یا وقفه تنفسی در خواب وجود دارد. یعنی فرد چاق در حالت درازکش و خوابیده ممکن است به طور ناگهانی تنفسش قطع شود که این قطع تنفس می تواند در حد یک ثانیه یا در مواردی آنقدر به طول انجامد که فرد دچار خفگی در خواب شود. پس چاقی را نباید شوخی گرفت و  برای کاهش وزن باید از همین امروز اقدام کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی شهرهای قرمز کرونا اسامی استان های قرمز اسامی شهرهای قرمز شهرهای قرمز کرونایی اسامی استان های قرمز کرونا اسامی شهرهای قرمز کرونا اسامی استان های قرمز کشور شهرهای قرمز کرونا در ایران رنگ بندی شهرها رنگ بندی استان ها رنگ بندی استان ها از نظر کرونا رنگ بندی استان ها از نظر کرونا امروز رنگ بندی شهرها از نظر کرونا رنگ بندی استان ها امروز رنگ بندی شهرها از نظر کرونا امروز اسامی استان های قرمز کرونا امروز رنگ بندی شهرهای ایران رنگ بندی استان های کشور رنگ بندی استان های کشور از نظر کرونا اسامی استان های قرمز امروز رنگ بندی استان های کشور کرونایی اسامی شهرهای قرمز امروز شهرهای قرمز کرونایی در ایران شهرهای قرمز کرونایی امروز رنگ بندی شهرهای ایران از نظر کرونا رنگ بندی شهرهای ایران از نظر کرونا امروز رنگ بندی استان ها و شهرها رنگ بندی استان های ایران اسامی شهرهای قرمز کرونایی رنگ بندی استان های ایران از نظر کرونا اسامی استان های قرمز کرونایی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.