بر اساس گزارش وزارت بهداشت در روز سه شنبه 16 شهریور 1400، هم اکنون ۲۴۶ شهر در وضعیت قرمز، ۱۴۴ در وضعیت نارنجی و ۵۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ‌یک از شهرهای کشور رنگ آبی ندارد.

به گزارش جماران؛ آمار رسمی در روزهای اخیر از سیر نزولی ابتلا به کرونا در برخی استان‌ها حکایت دارند و عزم مسوولان برای افزایش سرعت و دامنه واکسیناسیون، نویدبخش کاهش مرگ و میر هم‌میهنان بر اثر ابتلا به کروناست، اما کشور هنوز پیک پنجم شیوع این ویروس را پشت سر نگذاشته است.

حدود ۱۸ ماه است که ویروس کرونا نه تنها ایران بلکه تمام کشورهای دنیا را درگیر خود کرده است و هم اکنون   ۲۴۶ شهر در وضعیت قرمز، ۱۴۴ در وضعیت نارنجی و  ۵۸  شهر در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ‌یک از شهرهای کشور رنگ آبی ندارد.

تازه ترین اخبار دریافتی حاکی از جان باختن ۶۳۵ بیمار کرونایی در شبانه روز گذشته و ابتلای ۲۷ هزار و ۱۳۸ هموطن دیگر  است.

در این میان و با توجه به فرارسیدن سال تحصیلی جدید تا دو هفته دیگر،  مسوولان آموزش و پرورش و بسیاری از والدین دانش آموزان بازگشایی مدارس و پیگیری آموزش حضوری را ضروری می‌دانند، هر چند شرایط کرونایی کشور اما و اگرهای زیادی رادر برابر این امر قرار داده است. 

تاکنون ۳۰ میلیون و ۳۳۸ هزار و ۲۵۴ دُز واکسن در کشور تزریق شده است و معلمان از تازه ترین گروه های هدف برای دریافت واکسن هستند.  

به گفته متخصصان، پایبندی به پروتکل های بهداشتی بعد از واکسیناسیون هم ضرورت دارد تا زمانی که کل جمعیت کشور در مقابل این بیماری مصون شوند؛ اگر چه حتی بعد از این نیز با وجود جهش های ویروس کرونا، نمی توان پایان و زمان دقیقی برای این بیماری در ایران و جهان متصور شد.

کرونا و و ضعیت واکسیناسیون در استان‌ها

چکیده‌ای از تازه‌ترین وضعیت کرونایی استان‌ها به شرح زیر است: 

آذربایجان غربی/ ابتلای ۲ هزار و ۳۰۹ نفر به کرونا و بستری شدن ۴۱۸ نفر در مراکز درمانی در ۲۴ ساعت گذشته، افزایش نگران کننده بستری شدگان در مراکز مراقبت های ویژه، فوت ۱۸ بیمار در استان،  واکسیناسیون افراد بالای ۳۰ سال در سردشت، 

کرمانشاه/ آغاز واکسیناسیون دانشجویان استان، بحران کرونا در پاوه، افزایش روزانه تعداد بیماران کرونایی در پاوه و انبوه بیماران بستری در بیمارستان، استقبال کمرنگ جوانان از واکسیناسیون عمومی، شهرستان های پاوه، گیلانغرب، اسلام‌آبادغرب، صحنه، هرسین، کرمانشاه، جوانرود، کنگاور، سنقروکلیایی سرپل‌ذهاب، روانسر و قصرشیرین در وضعیت قرمز، شهرستان‌های دالاهو و ثلاث باباجانی هم در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند. 

ایلام/ تزریق  بیش از ۶  هزار دُز واکسن کرونا معادل ۶۱ درصد به جامعه هدف در شهرستان چوار/ درگذشت سه بیمار کرونایی و شناسایی ۳۳۱ مورد ابتلای جدید و بستری  ۶۶ بیمار جدید در مراکز درمانی استان طی شبانه روز گذشته، شهرستان های ایلام، آبدانان، ایوان، دهلران، مهران، ملکشاهی،چرداول، هلیلان و چوار در وضعیت قرمز و سیروان، دره شهر و بدره نی در وضعیت نارنجی قرار دارند.

البرز/بستری شدن  ۱۴۵ بیمار بدحال کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان و فوت ۲۵ بیمار   طی ۲۴ ساعت گذشته، توقف روند شتابان ابتلا به کرونا در استان در پی اجرای مناسب واکسیناسیون عمومی و بالا رفتن رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مردم،شهرستان طالقان استان البرز به لحاظ شیوع کرونا در وضعیت زرد و ۶ شهرستان دیگر در وضعیت قرمز کرونایی، 

چهارمحال و بختیاری/ واکسینه شدن  ۱۸ درصد از جمعیت هدف در شهرستان خانمیرزا، فوت بیش از ۱۰۰ بیمار کرونایی در خانمیرزا از زمان شیوع ویروس، تمامی ۱۰ شهرستان چهارمحال و بختیاری در وضعیت قرمز کرونایی، 

قزوین/ واکسینه شدن بیش از ۹۸ درصد فرهنگیان استان، کاهش آمار روزانه بستری مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان‌های تاکستان طی یک هفته گذشته، تزریق در مجموع  ۵۲ هزار دوز واکسن در  تاکستان، 

کرمان/ ثبت تقاضای دریافت ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات کرونایی در استان و پرداخت ۲۵۶ میلیارد تومان از این تسهیلات به متقاضیان، 

زنجان/ آغاز واکسیناسیون دانشجویان، 

همدان/ فعال شدن سامانه ثبت نام واکسیناسیون کرونا برای متولدین ۱۳۵۵ و قبل از آن،  تزریق در مجموع بیش از ۶۵۰ هزار دُز واکسن کرونا در استان، رسیدن امار مرگ و میر بر اثر کرونا در استان به  ۲ هزار و ۶۶۱ مورد، شهرستان فامنین در وضعیت نارنجی و ۹ شهرستان دیگر استان در وضعیت قرمز کرونایی هستند، 

مرکزی/ کافی نبود سهمیه تخصیصی واکسن در قیاس با جمعیت ساوه و زرندیه، آغاز واکسیناسیون جامعه کارگری در ساوه و زرندیه و راه اندازی مرکز واکسیناسیون ویژه صنایع، تزریق واکسن به  ۶۰ هزار نفر از شهروندان شازند، 

لرستان/ درگذشت ۱۳ بیمار مبتلا به کرونا و شنلاسایی  ۸۳۰ بیمار جدید مبتلا طی شبانه روز گذشته ، واکسینه شدن در مجموع  ۳۲.۸ درصد جمعیت استان علیه کرونا، تمامی ۱۱شهرستان‌ لرستان در وضعیت قرمز کرونایی هستند. 

یزد/  شیب نزولی ابتلا به کرونا در استان، تزریق واکسن به ۹۰ درصد جامعه هدف در شهرستان تفت، 

آذربایجان شرقی/تزریق ۲۴ هزار و ۵۸۵ دز واکسن کرونا در هشترود با وضعیت قرمز کرونایی، وضعیت وخیم عجب‌شیر با توجه به تعداد بالای فوتی‌ها و بستری‌های کرونا، افزایش نگرانی ها در خصوص سلامت و توان کادر درمان در عجب شیر، 

سیستان و بلوچستان/ فوت یک بیمار کرونایی و ۲۶۳ مورد جدید ابتلا در ۲۴ ساعت گذشته، تحت درمان بودن ۳۲۷ بیمار حاد تنفسی و ۱۱۴ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان، 

اصفهان/ فوت ۷ بیمار مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی کاشان و آران و بیدگل ، 

خوزستان/تزریق در مجموع  ۱۹۷ هزار و ۵۵۰ دُز واکسن در جنوب غرب خوزستان، واکسینه شدن پنج هزار فرهنگی در شهرستان دزفول، تزریق ۷۳ هزار دُز واکسن کرونا طی یک روز در استان، 

خوزستان جنوبی/ آغاز واکسیناسیون ۳۵ ساله ها و قبل از آن، کاهش  ۱۴.۳ درصدی بستری مبتلایان در استان طی هفته جاری در قیاس با هفته قبل، کاهش ۴۵.۶ درصدی کل موارد مثبت ابتلا به کرونا در قیاس با هفته قبل، 

هرمزگان/ آغاز واکسیناسیون متولدین ۶۵ و قبل از آن، 

اردبیل/ پایداری روند کاهشی شیوع کرونا در استان به سبب رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فوت ۱۳ بیمار کرونایی در استان طی شبانه روز گذشته، تداوم کمبود فضا و تجهیزات برای بستری بیماران، آغاز قریب الوقوع واکسیناسیون کارگران واحدهای تولیدی، هم‌اکنون شهرستان‌های کوثر، نیر، نمین و اصلاندوز در وضعیت زرد، شهرستان گرمی در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های اردبیل، خلخال، سرعین، مشگین‌شهر، پارس‌آباد و بیله‌سوار همچنان در وضعیت قرمز قرار دارند.

گیلان/ فوت پنج بیمار کرونایی در شبانه روز اخیر در لاهیجان، 

کهگیلویه و بویراحمد/ واکسینه شدن ۴۰درصد جمعیت ۸۹ هزارنفری بالای ۱۸ سال گچساران علیه کرونا، عدم تامین دز دوم واکسن اسپوتنیک در گچساران و ضرورت جایگزینی واکسن آسترازنکا، 

خراسان رضوی/ آغاز واکسیناسیون متولدین قبل از سال ۱۳۶۰ .

 

کرونا با ۱۷ فوتی در خراسان شمالی باردیگر رکورد زد

رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اعلام کرد که بیماری کووید۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته ۱۷ نفر دیگر را در استان به کام مرگ برد.

دکتر سیداحمد هاشمی روز سه شنبه اظهار داشت: با بستری ۱۴۹ بیمار جدید در ۲۴ ساعت گذشته، هم اکنون ۷۶۶ بیمار دارای علایم بیماری کووید۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند.

وی با بیان اینکه تعداد موارد ابتلا و بستری با شیب بسیار زیاد در حال افزایش است گفت: وضعیت بیمارستان های استان از وضعیت قرمز گذر کرده است.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون واکسیناسیون در استان از سرعت قابل قبولی برخوردار است و تاکنون بیش از ۳۴ درصد جامعه هدف در استان واکسن دریافت کرده اند.

وی گفت: به دنبال افزایش سرعت واکسیناسیون در استان هستیم، بخصوص در مناطق روستایی از مردم توقع همکاری و مراجعه بیشتری برای تزریق واکسن داریم.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه تعداد موارد ابتلا و بستری بقدری افزایش یافته که دیگر تخت خالی وجود ندارد و وضعیت بیمارستان های استان در حالت بحرانی است.

وی افزود: میزان رعایت پروتکل های بهداشتی بخصوص استفاده از ماسک در استان شدیدا کاهش یافته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: شدت بیماری زایی همراه با تاخیر در مراجعه بیماران به مراکز درمانی و خود درمانی سبب افزایش میزان بستری و مرگ و میر شده است.

براساس آمار رسمی تا پایان موج چهارم ویروس کرونا یکهزار و ۵۰۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در خراسان شمالی جان خود را از دست دادند که این میزان در موج پنجم افزایش زیادی داشته است.

براساس اعلام آخرین رنگبندی کرونایی شهرستان ها، هم اکنون شهرستان های بجنورد، اسفراین، شیروان، فاروج، گرمه، جاجرم در وضعیت قرمز و شهرستان های مانه و سملقان و  رازوجرگلان نیز در وضعیت نارنجی کرونایی قرار گرفته است.

براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن، خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آن در روستاها سکونت دارند.

کرونا به زندگی سه نفر دیگر در ایلام پایان داد

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: سه فوتی ناشی از کرونا در شبانه روز گذشته ثبت شد و مجموع فوتی های استان به ۹۹۳ نفر افزایش یافت.

دکتر محمد کریمیان روز سه شنبه اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۳۳۱ ابتلای جدید شناسایی شد و مجموع مبتلایان استان به ۵۶ هزار و ۳۲ نفر رسید.

وی افزود: همچنین ۶۶ بیمار جدید در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بستری های موجود استان به ۳۵۲ نفر کاهش یافت.

دکتر کریمیان ادامه داد: از بستری های جدید ۲۲ نفر مربوط به ایلام، ۱۲ نفر دهلران، ۱۰ نفر آبدانان، هفت نفر ایوان، ۶ نفر دره شهر، سه نفر چرداول، ۲ نفر سیروان، ۲ نفر مهران، یک نفر هلیلان و یک نفر نیز مربوط به چوار است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: شهرستان های ایلام، آبدانان، ایوان، دهلران، مهران، ملکشاهی،چرداول، هلیلان و چوار در وضعیت قرمز و سیروان، دره شهر و بدره نی در وضعیت نارنجی قرار دارند.

 

۱۰ نفر دیگر در استان همدان قربانی کرونا شدند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت ۱۰ بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در استان از ابتدای اپیدمی ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۶۷۱ مورد رسیده است.

دکتر «محمد طاهری» روز سه‌شنبه افزود: همچنین با شناسایی یک هزار و ۳۶۵ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۲۵ هزار و ۶۱۸ و بیماران سرپایی مثبت به ۷۶ هزار و ۴۵۳ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته یک هزار و ۴۶۱  مورد بود که ۲۷۰ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

طاهری اضافه کرد: ۲۶ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۶۴ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد یک هزار و ۲۹۳ ، بهار یک هزار و ۳۰۵، تویسرکان یک هزار و ۳۷۵، رزن یک هزار و ۱۶، درگزین ۳۴۱، فامنین ۳۷۱ و کبودراهنگ یک هزار و ۳۱۸ نفر است.

وی خاطر نشان کرد: همچنین تاکنون چهار هزار و ۸۸۴ نفر در ملایر، سه هزار و ۱۹۲ نفر در نهاوند و ۹ هزار و ۹۶۴ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، فامنین در وضعیت نارنجی و مابقی شهرستان ها در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

رییس علوم پزشکی: کرونا در قم ٢۵ خانواده دیگر را عزادار کرد

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: طی بیست و چهار ساعت منتهی به شانزدهم شهریورماه سال جاری، کرونا جان ٢۵ شهروند قمی را گرفت و خانواده هایشان را عزادار کرد.

محمدرضا قدیر پیرامون آخرین وضعیت کرونا در این استان بیان داشت: در این مدت، ١٧۴ تَن مشکوک و یا با علائم قطعی ابتلا به‌کرونا توسط اورژانس بیمارستان‌های استان مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی با اشاره به‌بستری شدن ١٢٣ تَن از این بیماران گفت: ١۴۴ تَن از بیمارانی که طی روزهای گذشته بستری شده بودند، نیز به‌تشخیص پزشکان معالج برای ادامه روند درمان درمنزل از بیمارستان مرخص شدند.

وی افزود: در حال حاضر ٨٧٣ تن به علت ابتلا به بیماری کرونا در مراکز درمانی استان قم بستری هستند که حال ٣١٠ تن از ایشان وخیم است.

وی یادآور شد: از مجموع یک هزار و ۴٨ مورد تست کرونای انجام شده، نتیجه ۴٣۴ مورد مثبت شد.

قدیر همچنین از شکستن رکورد تزریق واکسن کرونا خبرداد و افزود: از ابتدای اجرای طرح واکسیناسیون کرونا در استان ۴٨١ هزار و ٧۴٢ دُز واکسن تزریق شده‌است.

وی ادامه داد: روز گذشته ١٧ هزار دز واکسن به همشهریان تزریق شده است که از ابتدای عملیات واکسیناسیون تا کنون در قم سابقه نداشته است.

وضعیت کرونایی قم که از ۲۷ خردادماه پس از ۴۰ روز از وضعیت نارنجی به زرد بهبود یافته بود بر اساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده توسط نرم‌افزار ماسک، از تاریخ نهم تیرماه جاری بار دیگر جزو شهرهای نارنجی و از ۲۳ تیرماه مجددا در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفت.

کرونا جان ۹ نفر را در آبادان و خرمشهر گرفت

رییس دانشگاه علوم پزشکی آبادان گفت: کرونا در ۲۴ ساعت گذشته جان پنج نفر در آبادان و چهار نفر را در خرمشهر گرفت.

دکتر شکراله سلمان‌زاده روز سه‌شنبه در گفت‌وگو بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۴۵ مورد جدید مثبت قطعی ابتلا به کووید-۱۹ ( ۱۰۵ نفر مربوط به آبادان، ۷۵ نفر خرمشهر و ۶۵ نفر در شادگان) گزارش شد.

وی افزود: از این ۲۴۵ مورد مثبت جدید ۶۸ نفر در آبادان ، ۶۱ نفر در خرمشهر و ۶۲ نفر در شادگان به صورت سرپایی درمان شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی آبادان گفت: در روز گذشته نیز ۷۲ نفر در بیمارستان‌های این منطقه بستری و ۴۹ نفر نیز بهبود و از بیمارستان مرخص شدند.

وی ادامه داد: هم اکنون ۴۸۴ بیمار کووید۱۹ در پنج بیمارستان این منطقه بستری هستند.

سلمان زاده اضافه کرد: تعداد کل موارد مراجعه سرپایی در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی آبادان از ابتدای اپیدمی کرونا تاکنون ۲۷۱ هزار و ۴۵۰ بیمار بوده که از این تعداد ۱۶ هزار و ۸۲۹ نفر بستری  شدند.

شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان زیرنظر خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی آبادان هستند.

 

کرونا در سیستان و بلوچستان بر مدار کنترل

کرونا در سیستان و بلوچستان این روزها با تدابیر و کنترل‌های انجام شده و اقدامات گوناگون از سوی مسوولان و همکاری خوب مردم روند کاهشی در تعداد مبتلایان و مرگ‌ومیر داشته است.

توفان کرونا از وقتی آمد حال و روزمان را گرفت یک روز مبتلایمان، روز دیگر عزادار و روزی هم بیکارمان کرد و در بین همه شگفتانه‌هایش که جایی برای نفس کشیدن و جانی برای عزاداری باقی نگذاشته پیک دلتا آمد دلتایی که در همین لحظه‌ها و ثانیه‌ها هم جان هموطنی را می‌گیرد و هیچ فرصتی را از دست نمی‌دهد.

 اما در این گزارش می‌خواهیم از یک تجربه بگوییم از روزهایی که در سیستان و بلوچستان پشت سرگذاشتیم، تلخی‌هایی که گذشت و لبخندی که زده شد همان روزهای اول پیک دلتا در این استان که آمارهای کرونا سخت غافلگیرمان می‌کرد و روزی یکهزار و ۵۰۰ تا یکهزار و ۶۰۰ نفر را مبتلا و حداقل ۳۰ فوتی به تن سرد خاک سپرده می‌شدند و هر جا هم که می‌رفتیم و می‌دیدیم رنگ غم پاشیده شده بود مغازه‌های چهارراه رسولی زاهدان بسته و دیگر هیاهوی کودکان شاد در پشت گاری‌های دستفروشی و دعوت برای خرید از آن‌ها به گوش نمی‌رسید و ما گزارشگران و خبرنگاران هم یا در آرامستان برای تهیه گزارش یا پشت درب بیمارستان‌ها و بخش‌های عفونی برای گفت‌وگو با بیماران و خانوادهایشان و عده‌ای هم بر بستر بیماری در جنگ با ویروس بودیم.

 هر چه بود آن روزها فعلا کنترل شده و آن آمارهای بالای مرگ و میرهای کرونایی هم‌اینک در سیستان و بلوچستان به روزی صفر و یا نهایت یک نفر رسیده این که چگونه پیک دلتا کرونا در  این استان کنترل شد هدف اصلی این گزارش است.

کرونا در سیستان و بلوچستان بر مدار کنترل

 ۲۴ ساعت گذشته کرونا جان ۵۸۳ نفر از مردم کشورمان را گرفت و داغدارمان کرد که در این بازه زمانی سهم سیستان و بلوچستان از این فوتی‌ها تنها یک نفر بود.

 معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان با افزوده شدن یک نفر دیگر در شبانه‌روز گذشته به ۲ هزار و۴۸۱ نفر رسید.

دکتر قاسم میری‌علی‌آباد افزود: با افزوده شدن ۲۶۳ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان طی ۲۴ ساعت گذشته شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۱۹ هزار و ۹۳۲ نفر رسید.

سیستان و بلوچستان رتبه دوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور 

اکثر پزشکان و متخصصان حوزه بهداشت و درمان و دانشمندان نظریه‌پرداز در کنترل اپیدمی‌های رایج در مورد ویروس فراگیری چون کرونا و انواعش به اتفاق از رعایت پروتکل‌های بهداشتی و یکسری کارهایی که به نظر ساده ولی در عمل مهم هستند می‌گویند تاکید آنان بر ماسک، دستکش و رعایت فاصله‌گذاری‌هایی  است که در سیستان و بلوچستان این روزها به شدت انجام می‌شود به گفته علیرضا شهرکی مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان هم‌اینک این استان رتبه دوم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی را دارد و اگر میانگین کشوری ۵۰ باشد در همین ردیف قرار می‌گیرد.

 همکاری‌ها و مهار کرونا در سیستان و بلوچستان

 از قدیم هم گفتن یک دست صدا ندارد و مردم و مسوولان سیستان و بلوچستان هم در پیک دلتاشان به خوبی این موضوع را می‌دانستند و عمل کردند؛ مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان در تاکید این مهم با بیان اینکه موفقیت در مهار کرونا  این استان با همراهی و هم‌افزایی تمام دستگاه‌ها محقق شد افزود:  وقتی این استان دچار مشکل و پیک شد نگاه خوبی اتفاق افتاد و آن حضور خیران و سمن‌ها بود که خلاءهای که ما نمی‌توانستیم را پر کردند.

 بیماریابی به موقع و کنترل کرونا

بیماریابی منجر به تشخیص بموقع بیماری‌های واگیر می‌شود که از ۲ منظر درمان بموقع و کاهش عوارض بیمار و پیشگیری از انتقال بیماری و کنترل اپیدمی حائز اهمیت است.  

شهرکی با اشاره به حوزه بیماریابی و نقش آن در مهار کرونا در سیستان و بلوچستان بیان کرد: طرح شهید سلیمانی اساس و محور کارش بیماریابی است در بخش دولتی مجموعه‌هایی مثل ارتش، سپاه، نیروی انتظامی در این بیماریابی با در دسترس قرار دادن کیت‌های تشخیص سریع بسیار کمک کردند.

وی با اشاره به اینکه نیروهای جهادی مانند گروه‌های بسیج مردمی در چرخه بیماریابی کرونا قرار گرفتند و به این حوزه کمک کردند تصریح کرد: با بالا رفتن رعایت پروتکل‌ها در سیستان و بلوچستان جلوگیری از گسترش اپیدمی دلتا در این استان محقق شد.

چند تن از شهروندان این استان نیز کاهش مراسم عروسی و عزا، تعطیل کردن دورهمی های خانوادگی از سوی بسیاری از خانواده ها، استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی از سوی مردم استان را یکی از مهمترین دلایل کاهش مبتلایان و مرگ و میر عنوان کردند.

یکی از شهروندان که خود را معصومه حسن‌آبادی معرفی کرد گفت: برگزاری مراسم عروسی و عزا با حضور تعداد زیادی از مردم و رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی عامل مهم افزایش شمار مرگ و میر و مبتلایان به کرونا در این استان بود.

وی با قدردانی از رسانه های استان اظهار داشت: اطلاع رسانی خوب و فعال رسانه ها مردم را بر آن داشت تا به فکر راه و چاره بیفتند و فهمیدند که اگر اقدام اساسی نکنند همه خانواده ها با از دست دادن عزیزان شان  روبرو می شوند، همین مساله موجب شد تا برگزاری جشن های عروسی و مراسم عزا را تعطیل کنند یا حداقل با حضور تعداد اندکی از افراد درجه یک خانواده برگزار کنند.

عصمت محمودی نیز در ادامه سخنان دوستش گفت: استفاده از ماسک و شرکت نکردن در تجمع ها و دورهمی های خانوادگی از دیگر عوامل مهم کاهش مرگ و میر کرونایی در استان است.

وی افزود: تعطیلی اماکن عمومی و بازارها با همت مسوولان و کسبه نیز عامل دیگری بر کاهش جولان کرونا در  استان بود.

عثمان یاراحمدزهی از دیگر شهروندان سیستان و بلوچستان گفت: همکاری خوب مردم و تلاش مدافعان سلامت و مسوولان دستگاهها و نهادهای مختلف دست بدست هم داد و کرونا را تا حدودی متوقف کرد.

وی افزود: هر گاه مردم وارد صحنه شوند و مدیران و مسوولان نیز تلاش کنند هر کار نشدنی را شدنی می کنند.

دلخوشی به آمار پایین ممنوع

 اینکه سیستان و بلوچستان توانست کرونا را در پیک جدیدش تا حدی مهار کند و در دلتا و آمار بالای مرگ و میرش نماند اتفاق خوبی است اما نباید فراموش کرد این استان در سال گذشته پیک‌های دیگری هم داشت پیک‌هایی که به ما یادآور می‌شود آینده عملکرد این ویروس هنوز نامشخص است و به هیچ آماری نباید دلخوش بود.

استاندار سیستان وبلوچستان هم با بیان اینکه وجود حتی یک نفر فوتی هم در آمار روزانه کرونا در این استان زیاد و آزاردهنده است گفت: بایستی علما، نخبگان، روحانیون و صاحبان قلم، تریبون و اندیشه نسبت به آگاه‌سازی مردم در راستای دوری از تجمعات و مراجعه زودهنگام به مراکز درمانی در صورت مشاهده علائم اولیه این بیماری تلاش کنند.

وی افزود: آگاهی بخشی عمومی و بالا بردن درک مردم در زمینه رعایت پروتکل‌ها و اعتماد به سیستم بهداشتی و درمانی، امری بسیار ضروری است.

 استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به تجربه موفق برخی استان‌ها در کاهش روند مبتلایان و فوتی‌های ناشی از کرونا گفت: شناسایی و بیماریابی اولیه هم تلفات جانی و هم هزینه‌های درمانی را به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهد.

بستری بیماران کرونایی در خراسان جنوبی ۱۴.۳ درصد کاهش یافت

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی گفت: موارد بستری بیماران مبتلا به کرونا در این استان طی هفته جاری نسبت به هفته گذشته ۱۴.۳ درصد کاهش داشته است.

غلامرضا شریف‌زاده روز سه‌شنبه افزود: موارد بستری مثبت کرونا از میانگین ۲۸۰ مورد بستری روزانه در هفته گذشته به ۲۴۰ بیمار در هفته جاری رسید.

وی گفت: موارد بستری بیماران با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان نیز از میانگین روزانه ۴۴۵ نفر در هفته گذشته به ۳۹۲ بیمار در هفته جاری رسیده و در این مدت ۱۱.۹ درصد کاهش داشته است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: با توجه به گزارش‌های رسیده کل موارد مثبت ابتلا به کرونا شامل تست‌های مولکولی و سریع در استان از ۴۰۶ مورد متوسط روزانه در هفته گذشته به ۲۲۱ نفر رسیده که کاهش ۴۵.۶ درصدی را نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: تعداد بیماران کرونایی بستری در بخش مراقبت‌های ویژه از متوسط روزانه هفته گذشته که ۴۰ نفر بوده، به ۴۴ بیمار در هفته جاری رسیده و ۱۰ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: فوتی‌های کرونا در استان روند ثابتی دارد و تاکنون هزار و ۸۵ نفر در خراسان جنوبی بر اثر ویروس کرونا در پنج موج بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند.

شریف‌زاده همچنین از کاهش سن ثبت‌نام کنندگان واکسیناسیون کرونا در خراسان جنوبی همزمان با چند استان دیگر خبر داد و گفت: متولدین ۱۳۶۵ به قبل یعنی افراد بالای ۳۵ سال می‌توانند نسبت به ثبت‌نام و دریافت نوبت اقدام کنند.

وی بیان کرد: خراسان جنوبی براساس آخرین ارزیابی وزارت بهداشت، سومین استان کشور از نظر پوشش واکسیناسیون جمعیت هدف است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی افزود: سالن‌های واکسیناسیون در استان ظرفیت خالی دارد و افراد بلافاصله بعد از ثبت‌نام در سامانه می‌توانند مرکز مورد نظر را انتخاب و نسبت به واکسیناسیون اقدام کنند.

خراسان جنوبی به گفته مسوولان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از قله پیک پنجم کرونا عبور کرده است.

۱۴۵ بیمارکووید ۱۹ در مراکز درمانی البرز بستری شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۴۵ بیمار بدحال کووید ۱۹ در مراکز درمانی این استان بستری و تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گرفتند.

دکتر محمد فتحی روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: ۶۶ هزارو ۱۱۴ بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تا امروز در مراکز درمانی استان البرز بستری شدند.

فتحی بیان داشت: اکنون یک هزارو ۲۳۰ بیمار بدحال کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز گفت: ۲۵ بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته جان خود را  از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری در استان به  پنج هزارو ۶۱۹ نفر رسید.

وی یادآورشد: ۵۹ هزارو ۲۵۳ نفر از ابتدای شیوع کرونا تاکنون بهبود یافته و از مراکز درمانی استان ترخیص شدند.

از مجموع هفت شهرستان البرز طالقان در وضعیت زرد و ۶ شهرستان دیگر در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

همچنان توصیه کارشناسان بهداشتی و درمانی به مردم برای پیشگیری از شیوع کرونا حفظ فاصله اجتماعی،‌ تزریق واکسن، ‌استفاده از ۲ ماسک سه لایه و پارچه ای و شستن مکرر دست‌ها است.

فوتی های کرونایی خراسان شمالی همچنان در مدار ۲ رقمی

با وجود کاهش شمار مبتلایان بستری کرونایی در خراسان شمالی از ابتدای شهریور اما، آمار جان‌باختگان کووید۱۹ در آخرین ماه تابستان همچنان ۲ رقمی است و روزهای مرگبار کرونایی در این استان ادامه دارد.

موج پنجم با سویه جدید ویروس کرونا تحت عنوان دلتا که از نیمه دوم مردادماه در خراسان شمالی اوج گرفت و رکوردهای تلخی را در میزان مبتلایان و فوتی ها ثبت کرد،  این روزها در میزان بستری روندی کاهشی دارد اما این روند شامل فوتی های کرونایی نشده به گونه ای که همچنان این ویروس منحوس در استان خواهان حفظ ثبت رکوردهای تلخ خود در میزان فوتی هاست.

به تعبیر دیگر با وجود اینکه دیگر خبری از رکوردزنی های این سویه جدید ویروس با بستری یکهزار بیمار نیست ولی همچنان فوتی های کرونایی این استان ۲ رقمی است و روزانه به طور میانگین نام ۱۳ نفر دیگر در پرونده فوتی های استان ثبت می شود به طوری که تنها در نیمه اول شهریورماه ۲۰۲ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان باختند.

ناهمخوانی فوتی ها با بستری های کرونایی

در مورد کاهش نیافتن شمار افرادی که به علت کرونا از بین ما می روند استاندار خراسان شمالی نیز خواهان گزارش های دقیق تری است.

محمدعلی شجاعی با اشاره به افزایش موارد فوتی کرونایی در استان همزمان با کاهش تعداد بستریها، گفت: آمارهای دانشگاه علوم پزشکی استان روند نزولی میزان ابتلا به کرونا را نشان می دهد ولی منحنی فوتی های کرونایی نزولی نیست در حالی که در سایر استان ها مبتلایان و فوتی های کرونایی با هم روند نزولی را طی می کنند.

وی افزود: بخشی از این فوتی های می تواند به میزان کیفیت مراقبت های درمانی برگردد در این میان می توان با تسریع بیماریابی و ارتقای کیفیت در حوزه مراقبت و درمان، میزان فوتی های کرونایی استان را نیز کاهش داد.

شجاعی با مقایسه روند نزولی مبتلایان استان با استان های شمالی و خراسان رضوی، گفت: همزمانی افزایش و کاهش موارد بستری در خراسان شمالی و استانهای همسایه در موج پنجم کرونا نشانگر آن است که باید همچنان نیروی انتظامی و فرمانداران، جدیت لازم را در اجرای محدودیت ترددهای بین استانی داشته باشند تا دیگر در موج ششم متاثر از این استان ها نباشیم.

وی با اشاره به کسب آمادگی دستگاه ها برای مقابله با موج ششم کرونا، خاطرنشان کرد: باید تمامی کمبودها در سه حوزه نیروی انسانی، تجهیزات پزشکی و دارو را برآورد و تامین کنیم تا دیگر مانعی برای حفظ سلامتی در موج بعدی این بیماری نباشد.

مرگ بیماران کرونایی ارتباطی به مراقبت های درمانی ندارد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی  فوت بیماران کرونایی را مرتبط با  مراقبت های درمانی ندانست و اظهار داشت: افزایش فوتی های کرونایی با توجه به افزایش میزان بیماران سرپایی و بستری کرونایی امری طبیعی است به گونه ای در ۲ تا سه هفته آینده شاهد روند کاهشی فوتی های این بیماری نیز خواهیم بود.

دکتر افشین دلشاد گفت: در واقع با توجه به میزان بالای بستری های کرونایی در موج پنجم، میانگین فوتی ها نسبت به موج های قبلی این بیماری نه تنها بالا نیست بلکه پایین هم است.

وی افزود: هم اینک خراسان شمالی با توجه به میزان بستری های کرونایی جزو استان هایی با میزان پایین فوتی های کرونایی است.

برای تامین اکسیژن بیماران کرونایی مشکلی نداریم

رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اظهار داشت: با همکاری نهادهای اجرایی استان هم اینک در تامین اکسیژن بیماران کرونایی هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد.

دکتر سیداحمد هاشمی افزود: ۹ اکسیژن ساز دیگر وارد استان شده است و حتی بیمارستان های امام علی(ع) بجنورد و بیمارستان جاجرم نیز مجهز به دستگاه اکسیژن ساز شدند.

وی یادآور شد: همچنین با توزیع سرم توسط بخش خصوصی در استان، هم اکنون هیچ کمبودی در این بخش نداریم.

هاشمی با بیان اینکه موارد بستری کرونایی در استان سیر نزولی پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: در شبانه روز گذشته ۱۴۹ بیمار کرونایی دیگر بستری و ۱۷ فوتی کرونایی نیز ثبت شد.

وی افزود: هم اینک ۷۶۶ بیمار کرونایی در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان بستری هستند.

براساس آمار رسمی تا پایان موج چهارم ویروس کرونا یکهزار و ۵۰۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در خراسان شمالی جان خود را از دست دادند که این میزان در موج پنجم افزایش زیادی داشته است.

براساس اعلام آخرین رنگبندی کرونایی شهرستان ها، هم اکنون شهرستان های بجنورد، اسفراین، شیروان، فاروج، گرمه، جاجرم در وضعیت قرمز و شهرستان های مانه و سملقان و  رازوجرگلان نیز در وضعیت نارنجی کرونایی قرار گرفته است.

براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن، خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آن در روستاها سکونت دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.