طبق گزارش منتشر شده توسط وزارت بهداشت در سه شنبه 9 شهریور 1400، اکنون ۳۰۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی و ۳۲ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، ۶۴۳ بیمار کرونایی طی ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند و تعداد تلفات این بیماری طی ۱۹ ماه گذشته در کشور به ۱۰۷ هزار و ۷۹۴ نفر رسید.

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز سه شنبه اعلام کرد: از دیروز(دوشنبه) تا امروز سه شنبه نهم شهریور ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۱ هزار و ۳۱۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴ هزار و ۶۸۵ نفر از آنها بستری شدند.

اکنون مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۹۹۲ هزار و ۶۳ نفر رسیده است.

همچنین تا کنون ۴ میلیون و ۲۰۵ هزار و ۹۲۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

۷ هزار و ۸۷۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۲۸ میلیون و ۸۹۲ هزار و ۶۸۵ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

اکنون ۳۰۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی و ۳۲ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

تا کنون ۱۸ میلیون و ۷۸۹ هزار و ۶۱۶ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۸ میلیون و ۷۱۱ هزار و ۹۷۰ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۲۷ میلیون و ۵۰۱ هزار و ۵۸۶ دُز رسید.

افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند.

ایران اکنون در خیز پنجم کرونا که از ابتدای تیر ماه از جنوب آغاز شد و به مرکز کشور رسید، به سر می برد.

تلفات کرونا در کشور ۲۸ مرداد ماه از مرز یکصد هزار نفر عبور کرد و روز سه شنبه دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ، رکورد تلفات روزانه طی ۱۹ ماه گدشته شکست. 

کرونا اوایل اسفند ۹۸ در ایران شیوع یافت.

 

وضعیت کرونا در استان ها

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: پس از چندین هفته موج صعودی کرونا در هرمزگان، در یک هفته گذشته شاهد اندک تغییراتی در برخی از شاخص ها از جمله بستری ها، فوتی ها و موارد مثبت بودیم که این وضعیت در ۴۸ ساعت گذشته دچار نوسان شده و شاهد افزایش در شاخص بستری های روزانه کرونا هستیم.

دکتر حسین فرشیدی با بیان اینکه شرایط هرمزگان همچنان بحرانی است، افزود: اینکه به مردم اعلام می کنیم در هفته های اخیر کمی کاهش داشتیم، حاکی از بهتر شدن شرایط نیست، بلکه فقط از حالت فوق بحران به مرحله بحران رسیدیم و خطر ابتلا به کرونای دلتا همچنان بیخ گوش شهروندان هرمزگانی است.

وی ادامه داد: شمار فوتی های کرونا در هرمزگان همچنان بالا بوده و مردم باید با حساسیت بیشتر پروتکلهای بهداشتی را رعایت کنند و در اسرع وقت نسبت به انجام واکسیناسیون اقدام نمایند.

بر اساس اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی ، وضعیت شیوع کرونا در استان بسیار وخیم شده به طوری که هر ۱۹۰ ثانیه ( کمی بیش از سه دقیقه) یک نفر بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ بستری می‌شود که این، رکورد جدیدی به شمار می رود.

دکتر جواد آقازاده افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته هزار و ۶۶۳ نفر در آذربایجان غربی کرونا مثبت شده اند که رقم بسیار بالایی است.

وی اضافه کرد: از این تعداد، ۴۵۷ نفر در مراکز درمانی آذربایجان غربی بستری شده اند که در این خصوص نیز همچنان در اوج قرار داریم و تاکنون به این میزان بستری نرسیده بودیم.

رییس بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد مشهد نیز از کاهش ۳۰ درصدی شمار بستری‌شدگان مبتلا به ویروس کرونا در این بیمارستان در هفته اخیر خبر داد.

دکتر سیدمحمد موسوی افزود: روند مراجعات و بستری‌های کرونایی در بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد به نسبت هفته گذشته سیر نزولی یافته و از سوی دیگر میزان بهبودیافتگان و ترخیص شدگان این بیمارستان نیز افزایش ۳۵ درصدی داشته است.

وی بیان کرد: هم اکنون ظرفیت‌ بخش‌های اورژانس، داخلی، عفونی و آی سی یوی کرونا از اشغال ۱۰۰ درصدی خارج شده است و ‌اکنون در تمامی بخش‌های کرونایی مرکز درمانی شهید هاشمی‌نژاد تخت خالی برای پذیرش بیماران جدید وجود دارد.

 از الیگودرز لرستان نیز گزارش شده است که آمار مراجعه کرونایی‌ها به بیمارستان شهید ولیان نگران‌کننده است و وضعیت این شهرستان در حالت بحرانی قرار دارد.

بر اساس اعلام ماشاالله نعمتی  فرماندار الیگودرز ، وضعیت الیگودرز همچنان بحرانی است و ۲۷۰ کرونایی در بیمارستان شهید ولیان بستری هستند که ۱۱۵ مورد آن پذیرش‌ جدید است.

وی گفت: هم‌اکنون ۱۲ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان دوره‌ی بیماری را طی می‌کنند و شرایط خوبی ندارند و در سه روز گذشته با افزایش مبتلایان و فوتی‌ها مواجه بوده‌ایم و ادامه‌ی این روند مشکل‌ساز خواهد بود.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی نیز گفت: با توجه به بررسی آمار بستری کرونا مثبت از اول شهریور ماه جاری تاکنون موارد بستری در بیمارستان‌های استان ۱۴ درصد کاهش داشته که بیانگر عبور از قله خیز پنجم است.

غلامرضا شریف‌زاده افزود: بالاترین موارد بستری بیماران با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی مربوط به اول شهریور با ۴۹۱ مورد بستری بوده که هشتم شهریور به ۴۲۹ بیمار در بیمارستان‌ها رسیده و ۱۴ درصد کاهش داشته است.

وی گفت: در سه روز اخیر روند موارد کرونا مثبت و بستری همچنان ثابت رو به کاهش بوده که شاهد کاهش موارد بستری نسبت به اوج موج پنجم کرونا در اول شهریور ماه هستیم.

فرماندار ویژه مهاباد نیز در این باره گفت: ظرفیت بخش کرونای بیمارستان امام خمینی (ره) این شهرستان تکمیل و بستری هر بیمار تنها با مرخصی بیمار بهبود یافته دیگر امکان پذیر است.

عارف خدرلو افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته حدود ۵۰ نفر مبتلا به ویروس کرونا در این بیمارستان  بستری شده اند و هم اکنون ۱۷۰ بیمار در بخش کرونا بستری هستند.

وی با اشاره به اینکه آمار مبتلایان و مراجعه کنندگان به بیمارستان همچنان سیر صعودی دارد، بیان کرد: ادامه این روند امکان ارایه خدمات به تمامی بیماران را با مشکل مواجه خواهد کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز با اشاره به افزایش ۱۳۲ درصدی تعداد مبتلایان به کرونا در پیک پنجم نسبت به پیک سوم گفت: روند ابتلا و بستری افراد در بیمارستان‌ها افزایشی است و اپیدمی با سرعت بیشتری‌ نسبت به پیک‌های‌ قبلی در حال گسترش است.

دکتر محمودرضا مرادی افزود: بالاترین تعداد بستری در بیمارستان های استان از ابتدای اپیدمی تاکنون یک هزار و ۵۲۶ نفر و مربوط به روز گذشته دوشنبه هشتم شهریور است ولی پیش بینی می‌شود در روزهای آتی این تعداد بیشتر شود.

بر اساس گزارش های رسیده از استان اردبیل نیز روند نزولی آمار مبتلایان جدید کرونا در این استان همچنان ادامه دارد به طوری که در شبانه روز گذشته با ۵۹ نفر کاهش نسبت به یک هفته پیش، ۱۳۰ فرد مبتلای جدید در مراکز درمانی این استان بستری شدند.

موج پنجم شیوع کرونا در استان اردبیل پس از یک ماه اوج گیری، در روزهای اخیر به نسبت فروکش کرده به طوری که آمار مجموع افراد بستری همزمان نیز با ۵۴ نفر کاهش نسبت به اول این ماه، به ۸۴۳ نفر تنزل کرده است.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده توسط دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، شمار جان‌باختگان روزانه کرونا در این استان نیز که تا ۲۱ نفر افزایش یافته بود، با ۱۰ نفر کاهش به ۱۱ نفر در شبانه روز گذشته رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اظهار کرد: روند افزایشی موج پنجم شیوع کرونا در استان که از حدود یک ماه پیش آغاز شده بود، در روزهای اخیر متوقف شده است ولی ان استان همچنان در وضعیت قرمز قرار دارد.

از استان خوزستان نیز گزارش شده است که خوشبختانه در ۲ هفته اخیر شیب افزایش موارد بیماری مقداری آهسته شده ولی به این معنا نیست که موارد بیماری کم شده بلکه همچنان افزایشی است.

دکتر سیدمحمد علوی رییس مرکز بهداشت خوزستان  اظهار داشت: شیب آهسته بیماری در استان، نوید آن را می دهد که در آینده از موارد بیماری کاسته شده و سیستم درمان ما در بیمارستان ها نفس راحتی خواهد کشید.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین ، وضعیت شیوع کروناویروس را بحرانی توصیف کرد و گفت : طی ۲۴ ساعت گذشته با ابتلای ۲۳۹ بیمار جدید به ویروس کرونا شمار بستری ها در بیمارستانهای استان قزوین به ۸۹۹ نفر رسید.

محمدحسین ارداقیان افزود: موارد قطعی ابتلا به کرونا در استان قزوین به ۴۸۱ نفر و بیماران بدحال نیز ۴۸ نفر رسیده است که در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند.

ارداقیان هشدار داد اگر به رعایت پروتکل های بهداشتی بی اعتنایی شود تعداد تلفات ویروس کرونا در قزوین افزایش خواهد داشت.

۱۸۹ بیمار کووید۱۹ در البرز بستری شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که بیماری کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته سبب فوت ۲۶ نفر و بستری شدن ۱۸۹ نفر دیگر در بیمارستان های این استان شد.

دکتر محمد فتحی روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: اکنون یک هزارو ۳۰۵ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

وی بیان داشت : با مرگ ۲۶ بیمار دیگر ، شمار کل جانباختگان کووید۱۹ در البرز به پنج هزارو۴۴۱ نفر رسید.

فتحی گفت : تاکنون شمار کل بستری شدگان کووید۱۹ در البرز  ۶۳ هزار و ۷۸۷  نفر ثبت شده که  ۵۷ هزار و ۳۱ نفرآنان  از مراکز درمانی ترخیص شده اند.

رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک سه لایه به همراه ماسک پارچه ای و شستشوی مکرر دست ها با مواد ضدعفونی و صابون مهمترین توصیه ها برای مهار کرونا است.

اکنون سه شهرستان تابعه البرز در وضعیت قرمز تیره ، سه شهرستان قرمز و یک شهرستان نارنجی کرونایی است.

۱۰ بیمار مبتلا به کرونا در منطقه کاشان جان باختند

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: پنج مرد ۵۵، ۶۵، ۸۰، ۸۶ و ۱۰۰ ساله و پنج زن ۴۲، ۵۴، ۵۶، ۸۲ و ۸۵ ساله مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی کاشان و آران و بیدگل جان باختند.

مریم امیدی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۴۲۷ مورد جدید به ۴۱ هزار و ۷۲۷ نفر رسید.

وی ادامه داد: اکنون ۷۷۳ بیمار مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۶۵۲ نفر در کاشان و ۱۲۱ نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

وی شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۶۱ نفر اعلام و اضافه کرد: ۵۵ نفر از بیماران در کاشان و ۶ نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: ۲۳۶ هزار و ۵۲۶ نفر از آغاز شیوع کرونا (اسفند ۱۳۹۸) تاکنون به مرکزهای بستری، تشخیص سرپایی و درمانی شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان مراجعه کردند و ۱۵ هزار و ۵۶ بیمار حاد تنفسی ترخیص شدند.

امیدی ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته ۵۵ بیمار جدید حاد تنفسی با سن هفت تا ۹۳ سال در مرکزهای درمانی کاشان و ۱۷ نفر با سن ۲۷ تا ۹۱ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان بستری شدند.

وی مجموع بیماران بستری موقت در مرکزهای درمانی کاشان و آران و بیدگل را ۳۲۹ نفر اعلام و اضافه کرد: از این تعداد، ۶۵ بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته به طور موقت بستری شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به مراجعه ۵۹۸ نفر به کلینیک‌های حاد تنفسی این دانشگاه در ۲۴ ساعت گذشته گفت: چهار هزار و ۴۵۶نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) دانشگاه است.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وضعیت کرونایی کاشان در برهه کنونی قرمز و آران و بیدگل نارنجی است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

 

هشت نفر دیگر در استان همدان قربانی کرونا شدند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت هشت بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در استان از ابتدای اپیدمی ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۶۱۱ مورد رسیده است.

دکتر «محمد طاهری» روز سه شنبه افزود: همچنین با شناسایی ۸۳۴ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۲۴ هزار و ۵۴۴ و بیماران سرپایی مثبت به ۷۱ هزار و ۶۰ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته یک هزار و ۷۹۲ مورد بود که ۲۹۵ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

طاهری افزود: ۳۲ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۵۷ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد یک هزار و ۲۳۵، بهار یک هزار و ۲۴۳، تویسرکان یک هزار و ۳۳۸، رزن ۹۹۳، درگزین ۳۳۴، فامنین ۳۶۳ و کبودراهنگ یک هزار و ۲۶۲ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون چهار هزار و ۶۸۵ نفر در ملایر، سه هزار و ۲۶ نفر در نهاوند و ۹ هزار و ۵۳۰ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

تمامی شهرستان های تابعه استان همدان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

مجموع مبتلایان به کرونا در چهارمحال و بختیاری به ۷۰ هزار نفر رسید

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: با مثبت شدن تست مولکولی تشخیص کرونا (PCR) ۳۷۵ بیمار در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع مبتلایان به این ویروس در استان به ۷۰ هزار و ۶۵ نفر رسید.

مجید شیرانی روز سه‌شنبه افزود: این در حالی است که میزان شیوع ویروس کرونا در استان بیش از تعداد بیمارانی است که تست PCR آنها مثبت قطعی اعلام شده است چرا که تعداد بیمارانی که با تست سریع آزمایش می‌شوند و یا بیمارانی که تست آنها منفی کاذب اعلام می‌شود اما دارای علائم کرونا هستند در آمار کلی مبتلایان حساب نمی‌شوند.

وی همچنین از فوت هفت بیمار دیگر مبتلا به کرونا در شبانه‌روز گذشته خبر داد و گفت: شمار فوتی‌های ناشی از این ویروس در استان به یک هزار و ۴۰۰ نفر رسید که در موج پنجم کرونا مبتلایان گروه سنی میانسال را بیشتر گرفتار کرده است.

شیرانی، روند شیوع کرونا در استان را همچنان در اوج اعلام کرد و گفت: دغدغه کنونی کادر بهداشت و درمان اتصال موج پنجم به موج ششم کرونا است که در همین خصوص انتظار می‌رود مردم استان در رعایت پروتکل‌های بهداشتی جدیت بیشتری به کار گیرند.

وی یکی از گروه‌های پرخطر در خصوص ابتلا به ویروس کرونا را مادران باردار اعلام کرد و گفت: در بیمارستان هاجر شهرکرد، بخش مجزایی برای بستری مادران باردار مبتلا به کرونا در نظر گرفته شده است که در حال حاضر ۱۲ بیمار در این بخش بستری هستند.

شیرانی خاطر نشان کرد: هم‌اینک حدود ۷۰۰ بیمار در بخش‌های ویژه کرونا مراکز درمانی استان بستری هستند که از این تعداد ۶۷ بیمار با حال عمومی وخیم در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

از ابتدای شیوع کرونا تاکنون (۹ شهریور) ۱۹۴ هزار و ۲ مورد تست مولکولی تشخیص ویروس کرونا در استان انجام شده است.

ظرفیت تمامی تخت‌های بیمارستانی ویژه بیماران کرونایی چهارمحال و بختیاری که حدود ۷۰ درصد ظرفیت تخت‌های بیمارستانی استان را شامل می‌شود، تکمیل و بیمارستان صحرایی در شهرستان‌های شهرکرد و فارسان برای خدمات‌رسانی به بیماران برپا شده است.

بر اساس آخرین رنگ‌بندی وزارت بهداشت، درمان و  آموزش پزشکی، تمامی ۱۰ شهرستان چهارمحال و بختیاری در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) شیوع کرونا قرار دارد.

 

 وضعیت کرونا در کرمانشاه حاد قرمز است

فرماندار کرمانشاه وضعیت کرونا در این شهرستان را حاد قرمز توصیف کرد و گفت: تنها راه برون‌رفت از وضعیت موجود رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم است.

«فضل‌الله رنجبر» روز دوشنبه در جلسه ستاد کرونا شهرستان که در سرسرای اجتماعات فرمانداری برگزار شد با اشاره به اینکه روز به روز بر تعداد بیماران بستری شده استان اضافه می‌شود، افزود: امروز یک هزار و ۵۲۰ بستری در بخش کرونا داریم بطوریکه برای اولین بار مجبور شدیم بیمارستان صحرایی راه‌اندازی کنیم.

وی از افزایش نظارت‌ها برای توقف روند رو به رشد کرونا خبر داد و افزود: همه اکیپ‌های نظارتی باید فعال‌تر شوند و از هرگونه تجمع خصوصا در مراسمات فاتحه‌خوانی جلوگیری کنند و همچنین وضعیت بازار روزهای کرمانشاه هم که در آنها غرفه‌های چسبیده به هم دارند، سر و سامان می‌گیرد.

فرماندار با اشاره به اینکه این بیماری در شهرستان کرمانشاه تاکنون یک هزار و ۱۳۸ قربانی گرفته است اظهار داشت: تاکنون ۱۸۶ هزار و ۴۴۵ تست انجام شده که نتیجه بیش از ۵۲ هزار تست مثبت بوده و در مجموع تا به امروز بیش از ۱۰ هزار بیمار در شهرستان کرمانشاه بستری شده است.

رنجبر در خصوص میزان واکسن تزریق شده هم گفت: تا به امروز هم ۳۰۵ هزار و ۹۲۷ دوز واکسن نوبت اول که معادل ۴۳ درصد جامعه هدف و ۱۲۴ هزار و ۵۵۰ دوز واکسن نوبت دوم که معادل ۱۷ درصد جامعه هدف است، در شهرستان کرمانشاه تزریق شده است.

کلانشهر کرمانشاه بیش از یک میلیون نفر از جمعیت ۲ میلیونی استان را در خود جای داده است.

شیب افزایش موارد ابتلا به بیماری کرونا در خوزستان کند شده است

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: خوشبختانه در ۲ هفته اخیر شیب افزایش موارد بیماری مقداری آهسته شده ولی به این معنا نیست که موارد بیماری کم شده بلکه همچنان افزایشی است.

دکتر سیدمحمد علوی روز سه شنبه در نشست قرارگاه عملیاتی ستاد کرونا خوزستان که در محل استانداری برگزار شد اظهار داشت: شیب آهسته بیماری در استان، نوید آن را می دهد که در آینده از موارد بیماری کاسته شده و سیستم درمان ما در بیمارستان ها نفس راحتی خواهد کشید.

وی افزود: یکی از مشکلات ما در سطح استان نبود سیستم تهویه مناسب در بانک ها است که موظف به رعایت این موضوع شدند. حدود ۴۲ درصد بانک های استان تهویه مناسب ندارند که این موضوع از نظر انتقال بیماری بسیار خطرناک است.

رییس مرکز بهداشت خوزستان به امنیت مراکز واکسیناسیون و حمل و نقل واکسن به شهرستان ها اشاره کرد و گفت: با هماهنگی صورت گرفته با نیروی انتظامی استان، بحث حفاظت از مراکز واکسیناسیون و حمل خودروی واکسن به شهرستان ها انجام می شود.

وی عنوان کرد: ساماندهی دستفروشان که یکی از راه های انتقال عفونت در اهواز است باید اجرایی شود. 

علوی افزود: باید از ظرفیت مساجد و بلندگوهای آنها در جهت رعایت شیوه نامه ها استفاده کرد و مردم را به عدم حضور در دورهمی های خانوادگی تشویق کرد.

وی افزود: در شرایط موجود لازم است که روضه های خانگی با رعایت پروتکل های بهداشتی باشد تا شاهد انتقال بیشتر بیماری نباشیم.

اکنون ۲۰ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز، سه شهرستان نارنجی و چهار شهرستان زرد کرونایی هستند.

 

بیشترین مرگ کرونایی در کرمانشاه مربوط به رده سنی بالای ۸۵ سال است

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعلام کرد: از ابتدای اپیدمی کرونا تاکنون بیشترین آمار مرگ و میر در افراد مبتلای با ۲۳۹ مورد مربوط به بیماران با سن بالای ۸۵ سال بوده است.

دکتر محمودرضا مرادی روز سه‌شنبه گفت: دومین تعداد موارد مرگ و میر در رده های سنی ۷۰ تا ۷۵ ساله ها با ۲۰۵ مورد و ۶۰ تا ۶۵ ساله ها با ۱۸۰ مورد در این استان به ثبت رسیده است.

وی اضافه کرد: از میان کل موارد فوتی با تشخیص قطعی ابتلا به کرونا ۵۷/۹۳ مردان و ۴۲/۷ زنان بوده‌اند ضمن اینکه از مجموع تعداد موارد فوت قطعی یک هزار و ۸۷ نفر معادل ۵۰/۳۲ درصد در شهر کرمانشاه رخ داده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: در شهرستان‌ها نیز اسلام آبادغرب با ۲۳۱ نفر(۱۰/۶۹ درصد)؛ هرسین با ۱۳۴ نفر(۶/۲ درصد) و سنقروکلیایی با ۱۰۹ نفر(۵/۵ درصد) دارای بیشترین آمار فوتی هستند.

مرادی اظهار کرد: شهرستان ثلاث باباجانی با ۱۱ نفر (۵./درصد) کمترین میزان فوتی مبتلایان به کرونا را در استان کرمانشاه به خود اختصاص داده است.

هم‌اکنون یک هزار و ۵۲۶ بیمار کرونایی در مراکز درمانی کرمانشاه بستری هستند و مجموع جان‌باختگان استان هم از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۱۷۷ نفر رسیده است.

از آغاز واکسیناسیون کرونا تاکنون بیش از ۸۱۵ هزار و ۳۸۳ دوز واکسن در استان تزریق شده که از ‌این تعداد بیش از ۵۷۶ هزار و ۴۴۷ دوز مربوط به دوز اول و بیش از ۲۳۸ هزار و ۹۳۶ دوز نیز مربوط به دوز دوم است.  

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۱۴ شهرستان و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.  

کرونا در قم ١۴ خانواده را داغدار کرد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در ٢۴ ساعت منتهی به نهم شهریور ماه سال جاری، کرونا در قم جان ١۴ تن را گرفت و خانواده هایشان را داغدار کرد.

محمدرضا قدیر، افزود: دراین مدت  ٢٠٨ تن با علائم بیماری پذیرش و ١۶۵ بیمار بستری شدند.

وی با اشاره به ترخیص ١٣٩ بیمار طی شبانه روز گذشته، ادامه داد: در حال حاضر ٩۶٩ بیمار کرونایی در مراکز درمانی این استان بستری هستند که از این تعداد حال ٢٣۶ بیمار وخیم می باشد.

قدیر با اشاره به تزریق ۴٠۴ هزار و ۵٢٨ دوز واکسن کرونا در قم، اضافه کرد: در ۲۴ ساعت منتهی به نهم شهریور ماه ١۴٠٠، از دوهزار و ٢۴٢ تست انجام شده ۶٣٣ تست مثبت گزارش شده است.

وضعیت کرونایی قم که از ۲۷ خردادماه پس از ۴۰ روز از وضعیت نارنجی به زرد بهبود یافته بود بر اساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده توسط نرم‌افزار ماسک، از تاریخ نهم تیرماه جاری بار دیگر جزو شهرهای نارنجی و از ۲۳ تیرماه مجددا در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفت.

کووید ۱۹ در گیلان؛ به سوی توقفگاه پنجم 

اکنون چند روزیست که توفان کرونا در دیار سبز گیلان از نخستین استانهای درگیر شیوع این ویروس فروکش کرده و آرام به سوی توقفگاه پنجم در حرکت است.

موج پنجم بیماری کووید ۱۹ در گیلان با غالب شدن ویروس دلتا همگام با کشور همه گیری و گستردگی بیشتری نسبت به چهار خیز دیگر داشت، این بیماری در خیز پنجم در این استان نسبت به موج های گذشته افراد بیشتری را در بیمارستان ها و بسیاری را در خانه هایشان بستری کرد.

خیز پنجم کرونا در گیلان تا رسیدن به اوج و حرکت به سوی نزولی شدن نسبت به موج های گذشته طولانی تر شد، ویروس کرونا پس از مدتی آرام گرفتن در توقفگاه چهارم، آرام آرام هوس قدرت نمایی کرد و از ۲ ماه گذشته "دهم تیرماه" بی رحمانه آمار زیر ۲۰۰ نفری بیماران بستری در بیمارستان های استان  را به نزدیک  ۲ هزار و ۱۰۰ نفر رساند.

بیماری کووید ۱۹ در گیلان طی روزهای اخیر پس از نزدیک ۲ ماه اوج گیری،  روند آرام نزولی را طی می کند و  تقریبا از دوشنبه هفته گذشته به ویژه از هفته جاری هر روز از تعداد بیماران بستری روزانه در بیمارستان های استان کاسته می شود و آمار روزانه بستری ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر در روز تقریبا به کمتر از ۳۰۰ نفر  و در شبانه روز گذشته به ۲۴۷  نفر رسیده است.

هم اکنون بر اساس آخرین آمار تا صبح امروز نهم شهریور یکهزار و ۵۱۶ بیمار در بیمارستان های گیلان بستری که از این میان ۱۹۲ نفر در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند که نسبت به آمار جمعه گذشته تعداد بستریهای  کرونایی بیمارستان های استان افزون بر ۱۹ درصد کاهش یافته است.

رشت مرکز گیلان در مقایسه با سایر شهرستان های استان با توجه به تراکم جمعیت شرایط سخت تری را در موج پنجم سپری کرد، اما به گفته علی فتح اللهی فرماندار شهرستان رشت آمار بستری های مبتلا به بیماری کووید ۱۹ مربوط به این شهرستان افزون بر ۱۶ درصد کاهش یافته است.

وی شمار مبتلایان کرونای بستری در بیمارستان های رشت را از یک هزار و ۷۷ نفر  هفته گذشته به ۹۲۶ بستری در روز گذشته عنوان و اضافه کرد: بستری های روزانه از ۱۸۶ نفر هفته گذشته به تعداد ۱۴۰ نفر طی دیروز رسیده ضمن اینکه آمار فوتی ها نیز از ۲۳ نفر به ۱۷ نفر رسیده است، به این ترتیب شاهد سیر نزولی بیماری کووید ۱۹ در این شهرستان هستیم.

فرماندار شهرستان رشت با بیان اینکه رعایت پروتکل های بهداشتی در شهرستان رشت نیز به بالای ۵۰ درصد رسیده، خاطر نشان کرد: توجه مردم به هشدارهای بهداشتی و افزایش رعایت پروتکل ها یقین به روند نزولی بیماری کووید ۱۹ کمک می کند.

تغییر رنگ شهرستان های گیلان که از حدود ٢ ماه گذشته با افزایش بیماران مبتلا به کووید ١٩ به سمت قرمز پیش رفت و از سه هفته گذشته همه شهرستان های این استان قرمز شده بودند، با کاهش آمار مبتلایان روزانه و بستری در بیمارستان های گیلان رنگ های کرونایی در این استان نیز از هفته جاری در حال جابجایی است.

بر اساس تازه ترین نرم افزار ماسک مربوط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رنگ نارنجی به شهرستان های رودسر، املش، شفت، فومن و رضوانشهر بازگشت که پیش از این در رنگ بندی قرمز کرونایی قرار داشتند.

طبق این ارزیابی بقیه ۱۲ شهرستان گیلان شامل رشت ، خمام، سیاهکل، لاهیجان، آستانه اشرفیه، صومعه سرا، تالش ، رودبار، بندانزلی، آستارا ، لنگرود و  ماسال به لحاظ رنگ بندی کرونایی، قرمز "پرخطر کرونایی" هستند که کارشناسان بهداشتی استان تداوم همکاری مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی را راهی برای بازگشت شرایط به سمت نارنجی و زرد عنوان می کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از مردم خواست تا شیوه نامه های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا را بیش از پیش رعایت کنند تا شاهد تداوم روند نزولی آمار مبتلایان به ویروس کرونا و مرگ و میرهای ناشی از این بیماری در استان باشیم.

دکتر فردین مهرابیان بیان داشت: اگر چه بارها گفته شد اما باز تاکید می کنیم که تنها راه قطع زنجیره انتقال بیماری کووید ۱۹ رعایت بهداشت فردی و شیوه نامه ها و دستورالعمل های بهداشتی است.

اگر چه بارها بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا تاکید شده اما هنوز برخی، خطر کرونا را جدی نگرفته و به هشدارها توجه ندارد.

توجه داشته باشیم که کرونا تاکنون قدرت خود را در پنج مرحله به ما نشان داد و هر بار با قدرت بیشتری افراد را به هر طریقی گرفتار کرد، در چنین شرایطی که ویروس کرونا فعلا قصد رها کردن ما را ندارد، بهترین راه برای مقابله با این ویروس رعایت پروتکل های بهداشتی است.

تجربه موج های گذشته نشان داده که هر بار مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا اهتمام جدی داشتند ویروس کرونا عقب نشینی کرد، پس بکوشیم با رعایت پروتکل های بهداشتی و انجام واکسیناسیون، رنگ سیاه و قرمز کرونایی را از چهره ی سبز آبی گیلان بزداییم و لبخند را به لب مردمان این دیار بازگردانیم. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.