بر اساس گزارش وزارت بهداشت در روز جمعه 5 شهریور 1400، در حال حاضر ۳۵۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، طی ۲۴ ساعت گذشته  ۵۷۱ نفر دیگر از هموطنان بر اثر بیماری کرونا جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان به ۱۰۵ هزار و ۲۸۷ نفر رسید.

از دیروز تا امروز (جمعه، ۵ شهریور ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۶ هزار و ۲۷۹ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴ هزار و ۷۹۹ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴ میلیون و۸۶۹ هزار و ۴۱۴ نفر رسید.

خوشبختانه تاکنون ۴ میلیون  ۸۴ هزار و  ۹۹۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

۷ هزار و ۸۱۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند، تا کنون ۲۸ میلیون و ۴۳۸ هزار و ۱۶۱ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

تا کنون ۱۷ میلیون و ۸۶۶ هزار و ۴۸۳ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۷ میلیون و ۲۴۸ هزار و ۹۱۸ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۲۵ میلیون و ۱۱۵ هزار و ۴۰۱ دُز رسید.

افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند.

در حال حاضر ۳۵۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

ویروس کرونا طی مرداد ماه تلفات روزانه را چندین بار جابجا کرد و دوم شهریور به رکورد ۷۰۹ نفر مرگ در روز رسید.

ایران اکنون در خیز پنجم کرونا که از ابتدای تیر ماه از جنوب آغاز شد و به مرکز کشور رسید، به سر می برد. تلفات کرونا در کشور ۲۸ مرداد از مرز یکصد هزار نفر عبور کرد. ویروس کرونا اوایل اسفند ۹۸ در ایران شیوع یافت.

 

پنجم شهریور و آخرین اخبار کرونایی استان ها

بهتر است نخستین خبر مربوط به کرونا در استان ها را از خوزستان و سفر سرزده رییس جمهوری به این استان شروع کنیم . استانی که ۲۰ شهرستانش در وضعیت قرمز ابتلا به کووید ۱۹ قرار دارند.

به گزارش گروه اخبار استان ها ، رییسی  در بازدید ازبیمارستان رازی اهواز و در جمع کادر درمان و مراجعان تاکید کرد: اولویت ما رسیدگی به بحث کرونا است و دولت به مشکلات خوزستان در خصوص کرونا به طور ویژه رسیدگی خواهد کرد.

رییس جمهوری همچنین ضمن تاکید بر تلاش بیشتر برای عبور هر چه سریع تر از پیک همه گیری کرونا این نکته نیز بیان داشت که در صورت نیاز به محل بستری بیشتر بیماران کرونایی، از ظرفیت پادگان‌های منطقه استفاده شود.

او همچنین افزود:تمام هم و غم دولت رسیدگی به مشکلات ناشی از کرونا است و تلاش می کنیم تا وضعیت بهتر شود؛ البته جا دارد از فعالیت کادر درمان نهایت تشکر را داشته باشم.

اظهارات وزیر بهداشت درباره واکسیناسیون

و اما این روزها واکسیناسیون جزو مهم ترین دغدغه های همه گیری کرونا در کشور است و اینکه روند آن باید با سرعت بیشتری انجام شود . اتفاقا امروزدکتر بهرام عین اللهی  وزیرجدید بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی  که رییس جمهوری را در سفر به خوزستان همراهی کرده است این خبر را داد که تمام جامعه هدف کشور تا دهه‌فجر امسال واکسینه می‌شوند.

 

پنجم شهریور و آخرین اخبار کرونایی استان ها

عین اللهی تاکید کرد: واکسیناسیون باید هر چه سریعتر انجام شود و مردم دنبال نوع واکسن نباشد. واردات واکسن کرونا به کشور سرعت گرفته است و به طور قطع سهمیه مناسبی برای استان خوزستان در نظر خواهیم گرفت. همچنین پیگیر وضعیت مطالبات پزشکان و کادر درمانی خوزستان هستیم.

وزیر بهداشت در جریان بازدید از یک مرکز واکسیناسیون در اهواز روند واکسیناسیون در کشور را خوب ارزیابی کرد و اظهار امیدواری کرد که با همراهی مردم روند بیماری نزولی شود. او ضمنا تصریح کرد : هر نوع واکسنی که تزریق شود مفید است و مردم باید هر چه سریعتر برای تزریق واکسن اقدام کنند.

 

وزیر بهداشت: ملاک ارایه خدمات، کارت واکسیناسیون خواهد شد

یک خبر مهم دیگر از وزیر بهداشت این است که اوروز جمعه در حاشیه بازدید از بیمارستان گلستان اهواز گفت: یکی از ملاک‌های ارایه خدمات در آینده داشتن کارت واکسیناسیون کرونا خواهد بود و همه خدمات با کارت واکسن انجام می‌شود.

آخرین خبرهای واکسیناسیون در کشور

و اما در خصوص آخرین خبرهای واکسیناسیون در کشور می توان به اظهارات  روز جمعه فرماندار مشهد اشاره کرد که از تزریق بیش از یک میلیون دُز واکسن کرونا در این شهرستان خبرداد  و اینکه ۵۳.۵ درصد افراد واکسینه شده در این شهرستان مرد و ۴۶.۵ درصد آنان زن هستند.

به گفته سید محمدرضا هاشمی ۳۰ مرکز تجمیعی برای تزریق واکسن کرونا در شهر مشهد در نظر گرفته شده است  و در مناطق حاشیه شهر نیز واکسیناسیون با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد و بسیج جامعه پزشکی با محوریت مساجد در حال انجام است.

بر اساس این گزارش، اگر بخواهیم از سایر نقاط کشور هم برای امروز درخصوص موضوع واکسن خبرداشته باشیم می توانیم به خبری از لرستان اشاره کنیم که اعلام شد: ۳۰ درصد جمعیت لرستان علیه کرونا واکسینه شدند. همچنین از قول  رییس شبکه بهداشت، افزون بر ۲۵ درصد آران و بیدگلی‎‌ها واکسینه شده اند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی در زاهدان هم این خبر را داده که ۱۴۰هزار دز واکسن کرونا در زاهدان تاکنون تزریق شده است. از گیلان خبر رسیده است که پوشش کلی واکسیناسیون دراین استان به ۱۴.۵ درصد رسید. همچنین از کرمانشاه این خبر منتشر شد که ۳۷ درصد از جامعه هدف کرمانشاه دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

در این میان ، ۳۷۹ هزار دز واکسن کرونا در قزوین ، ۱۹ هزار و ۴۶۹ دُز دیگر در آذربایجان‌غربی آن هم طی یک روز (در این استان) تزریق شده است.

استاندار هرمزگان: آمادگی واردات ۱۰میلیون واکسن را داریم

امروز یک خبر از بندرعباس به نظر می رسد که بیشتر توجه ها را به خود جلب کرده است و آن اظهارات فریدون همتی استاندار هرمزگان است که با اشاره به تعلل دریافت مجوز واردات واکسن توسط یکی از شرکت های دولتی در استان گفت: باتوجه به رایزنی انجام شده، در صورت تایید مجوز، آمادگی داریم ۱۰میلیون واکسن را برای واکسینه کردن مردم استان و سایر مناطق کشور وارد کنیم.

این را همتی شامگاه پنجشنبه در نشست با احمد وحیدی وزیر کشور دولت سیزدهم که با حضور برخی از استانداران برگزار شد ، عنوان کرد و اینکه به گفته همتی علت تاخیر در روند واردات واکسن این شرکت دولتی در هرمزگان در واقع تعلل در ارسال تاییدی مجوز به شرکت تولیدکننده واکسن از سوی وزارت بهداشت و وزارت خارجه بوده است.

وی بیان داشت: بار مالی بخش واردات واکسن نیز صرف کمک به بهبود معیشت و افزایش مزایای دریافتی پزشکان و پرستاران می‌شود.

تفویض اختیارات به استان‌ها روند مقابله با کرونا را تسهیل می‌کند

استاندار فارس هم در نخستین جلسه  استاندارها با وزیر کشور گفت: تسریع در واکسیناسیون،تامین اقلام ضروری بیمارستان‌ها، پرداخت فوری مطالبات کادر درمان و تفویض اختیارات به استان‌ها از جمله مواردی است که روند مقابله با کرونا و بهبود شرایط را شتاب خواهد بخشید.

عنایت‌الله رحیمی نخستین نشست وزیر کشور با استانداران سراسر کشور که به شکل ویدئو کنفرانس برگزار شد، افزود: علاوه بر این، اختصاص بخشی از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به هزینه‌ای برای استفاده از اعتبارات عمرانی نیز می‌تواند به مدیریت بهتر کرونا کمک کند.

 

عبور لارستان از بحران موج پنجم کرونا

البته ناگفته نماند که امروز به نقل از امین والی پور معاون درمان دانشکده علوم پزشکی لارستان فارس این خبر امیدوار کننده از این منطقه منتشر شد مبنی بر اینکه این شهرستان از وضعیت بحرانی روزهای دهشتناک موج پنجم کرونایی عبور کرده است اما خطر بازگشت به وضعیت بغرنج همچنان در صورت کمترین لغزش، عادی‌انگاری‌ها و سبک شمردن‌ها و عدم رعایت پروتکل‌ها وجود دارد.

به گفته این مقام مسئول در علوم پزشکی لارستان ، هم اینک میزان مراجعه بیماران به بیمارستان ها و مراکز مرجع کرونایی حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است و بیمارستان ها و کادر درمان تا حدودی از زیر فشار سخت و بحران روزهای بیمناک کرونایی در پیک پنجم و ظرف یک ماه گذشته خارج شده اند.

او همچنین تاکید کرد: البته این شرایط نباید اعتماد کاذب بین شهروندان ایجاد کند و خطر و هجوم کرونا همچنان وجود دارد، بسیاری از مناطق و شهرهای استان فارس و حتی مناطقی در همسایگی لارستان با موج سنگین مراجعان و بستری ها مواجه هستند.

 

سرازیری آمارهای کرونایی مازندران

تعداد مرگ‌های کرونایی مازندران در هر شبانه‌روز پس از ۲۴ روز که همواره بیش از ۳۰ و ۴۰ نفر بود طی شبانه‌روز گذشته به کمتر از ۳۰ نفر رسید تا روند کاهشی آمارهای کرونایی این استان محسوس‌تر از روزهای گذشته شود. تعداد مجموع بستری‌شدگان نیز در ادامه روند کاهشی به ۲۵۵۲ نفر رسید.

روند کاهشی آمارهای کرونایی مازندران که از حدود دو هفته پیش و تاریخ ۲۲ مرداد آغاز شده بود در پنج روز نخست شهریور نیز ادامه یافته و طی ۲۴ ساعت گذشته با پایین آمدن تعداد قربانیان کرونا بیشتر از روزهای قبل احساس شد.

به استناد آمارهای دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل، طی شبانه‌روز گذشته ۲۷ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های مازندران جان باختند که کمترین تعداد مرگ کرونایی این استان از ۱۲ مرداد تا امروز محسوب می‌شود. تعداد قربانیان کرونایی مازندران در هر ۲۴ ساعت از روز ۱۲ مرداد که برای نخستین بار به بیش از ۳۰ نفر رسیده بود در فرآیندی افزایشی قرار گرفته بود و در روزهای ۱۷، ۱۸ و ۱۹ مرداد به ۵۰ نفر در هر شبانه‌روز رسیده بود. پس از این سه روز نیز آمار مرگ‌های کرونایی مازندران همواره بیشتر از ۳۰ نفر بود.

 این روند افزایشی و تعداد بالای مرگ‌های کرونایی در مرداد سبب شد که آمار مرگ ۱۰۲۹ بیمار کرونایی برای مازندران در پنجمین ماه سال ثبت شود که ۲۶۷ نفر بیشتر از مجموع مرگ‌های کرونایی این استان در چهار ماه نخست سال است. اما در شبانه‌روز منتهی به ظهر روز جمعه پنجم شهریور تعداد قربانیان کرونا پس از ۲۴ روز به زیر ۳۰ نفر رسید. با فوت این ۲۷ بیمار تعداد قربانیان کرونا در مازندران از یکم شهریور تا کنون به ۱۷۳ نفر و از ابتدای سال جاری تا ظهر روز پنجم شهریور به ۱۹۶۴ نفر رسید.

کاهش آمارهای کرونایی در سایر بخش‌ها نیز قابل مشاهده است. تعداد مجموع بستری‌شدگان کرونایی در بیمارستان‌های مازندران که در روز یکم شهریور ۲۹۳۷ نفر بود، در روزهای دوم شهریور به ۲۸۷۹ نفر، سوم شهریور ۲۸۱۹ نفر، چهارم شهریور ۲۶۷۹ نفر و تا ظهر امروز –جمعه- به ۲۵۵۲ نفر رسید که نزدیک به آمار مجموع بستری‌شدگان کرونایی روز سوم مرداد است.

 از ۲۵۵۲ بیمار کرونایی بستری شده در مازندران نیز ۳۷۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. تعداد بیماران بدحال و بستری شده در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان نیز روز پنجشنبه چهارم شهریور پس از ۲۵ روز به کمتر از ۴۰۰ نفر رسید و آمار ۳۸۹ نفر را ثبت کرد و طی ۲۴ ساعت اخیر هم با کاهش ۱۹ نفری به ۳۷۰ نفر رسید. البته کارشناسان معتقدند که از سرگیری کم‌توجهی‌ به پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند بار دیگر آمارهای کرونایی در این استان را افزایشی کند.

مازندران در موج پنجم کرونا روزهای بسیار تلخ و فوق بحرانی را پشت‌سر گذاشت. به طوری که ظرفیت تمام مراکز درمانی این استان تکمیل شد و شاخص ریسک ۳۰ نسبت به یکصد هزار نفر، بالاترین ضریب خطر ابتلا به کرونا نسبت به سراسر کشور را داشت. تعداد مجموع بستری‌شدگان کرونایی در این استان روز ۲۱ مرداد به ۴۰۷۶ نفر رسید که حدود دو برابر بیشترین آمار ثبت شده بستری‌شدگان کرونایی مازندران در چهار موج پیشین این بیماری است.

در حال حاضر ۲۰ شهرستان از ۲۲ شهرستان مازندران در وضعیت قرمز و کبود کرونایی قرار دارند. روند افزایشی تعداد بستری‌شدگان کرونایی مازندران در موج پنجم پس از حدود یک ماه روند کاهشی، از ۳۰ خرداد آغاز شد و روز هشتم تیر شهرستان آمل نخستین شهرستانی بود که در موج پنجم رنگ قرمز کرونایی گرفت. سه روز بعد سه شهرستان دیگر نیز قرمز شدند و تعداد شهرستان‌های قرمز مازندران به چهار رسید. این روند افزایشی ادامه یافت و در روز ۱۵ تیر تعداد مناطق قرمز مازندران به ۹ شهرستان و روز ۱۸ تیر هم رنگ قرمز کرونایی بر ۱۳ شهرستان مازندران حاکم شد. با اضافه شدن تنکابن و بابلسر به شهرستان های قرمز مازندران در روز ۲۳ تیر نیز تعدادمناطق قرمز مازندران به ۱۵ شهرستان افزایش یافت. از ۸ مرداد نیز با اضافه شدن پنج شهرستان دیگر تعداد شهرستان های با وضعیت قرمز مازندران به ۲۰ رسید.

کرونا جان ۲۳ تَن دیگر را درقم گرفت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به‌آخرین وضعیت کرونا دراین استان گفت: درشبانه روز گذشته ۲۳ بیمار که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت شده‌ بود جان خود را از دست دادند.

محمد رضا قدیر در گفت و گویی اظهار داشت: در ۲۴ ساعت منتهی به‌پنجم شهریورماه ۱۹۱ تَن مشکوک و یا با علائم قطعی ابتلا به‌کرونا توسط اورژانس مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی با اشاره به‌بستری شدن ۱۵۶ تَن از این افراد گفت: ۱۳۷ تَن که طی روزهای گذشته بستری شده‌بودند نیز به‌تشخیص پزشکان معالج جهت ادامه روند درمان در منزل از بیمارستان مرخص شدند.

وی با اشاره به‌اینکه هم اکنون ۹۶۲ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های قم استان بستری هستند گفت: ۲۱۷ بیمار به‌دلیل وخیم بودن وضعیت جسمی در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

قدیر افزود: از مجموع هزار و ۵۰۵ آزمایش کرونای انجام شده نتیجه ۴۴۰ مورد مثبت شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم همچنین بیان کرد: از ابتدای اجرای طرح واکسیناسیون کرونا در قم ۳۶۹ هزار و ۸۱۹ دُز واکسن تزریق‌ شده‌است.

وضعیت کرونایی قم که از ۲۷ خردادماه پس از ۴۰ روز از وضعیت نارنجی به زرد بهبود یافته بود بر اساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده توسط نرم‌افزار ماسک، از تاریخ نهم تیرماه جاری بار دیگر جزو شهرهای نارنجی و از ۲۳ تیرماه مجددا در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفت.

کرونا جان ۱۶ شهروند خراسان شمالی را گرفت

رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به آخرین وضعیت کووید۱۹ در این استان گفت: متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته ۱۶ مبتلا به این ویروس جان خود را از دست دادند.

دکتر سیداحمد هاشمی روز جمعه اظهار داشت: با بستری ۲۰۴ بیمار جدید در ۲۴ ساعت گذشته، هم اکنون ۹۶۶بیمار دارای علایم بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند.

وی با بیان اینکه تعداد موارد ابتلا و بستری با شیب بسیار زیاد در حال افزایش است گفت: وضعیت بیمارستان های استان از وضعیت قرمز گذر کرده است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه تعداد موارد ابتلا و بستری بقدری افزایش یافته که دیگر تخت خالی وجود ندارد و وضعیت بیمارستان های استان در حالت بحرانی است.

هاشمی گفت: عوامل متعددی بویژه عادی انگاری، عدم رعایت مسائل بهداشتی، نزدن ماسک در مجامع عمومی و برگزاری و شرکت در دورهمی ها و مراسم عزا و عروسی و رفتن به سفر در این خصوص تاثیرگذار بوده است.

وی افزود: میزان رعایت پروتکل های بهداشتی بخصوص استفاده از ماسک در استان شدیدا کاهش یافته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: شدت بیماری زایی همراه با تاخیر در مراجعه بیماران به مراکز درمانی و خود درمانی سبب افزایش میزان بستری و مرگ و میر شده است.

وی گفت: در کنار رعایت همگانی پروتکل ها، دیگر ادارات و نهادها هم باید براساس تصمیمات ستاد کرونا، به وظایف نظارتی خود جدی تر بپردازند.

استان خراسان شمالی که از اواخر سال ۹۸ وارد همه گیری ویروس کرونا شد، تاکنون چهار موج از این بیماری را پشت سرگذاشته و از هفته جاری وارد موج پنجم بیماری کووید ۱۹ و سویه جدید آن ویروس کرونای دلتایی موسوم به هندی شده است.

براساس آمار رسمی تا پایان موج چهارم ویروس کرونا یکهزار و ۴۰۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در خراسان شمالی جان خود را از دست دادند که این میزان در موج پنجم افزایش زیادی داشته است.

براساس اعلام آخرین رنگبندی کرونایی شهرستان ها، هم اکنون تمامی شهرستان های بجنورد، اسفراین، شیروان، مانه و سملقان، فاروج، گرمه، جاجرم و  رازوجرگلان در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته است.

خراسان شمالی از ابتدای آغاز برنامه ملی واکسیناسیون در کشور تاکنون، ۱۹۵ هزار دُز واکسن کرونا دریافت کرده است.

کرونا ۴۱۲ نفر دیگر را در سیستان و بلوچستان مبتلا کرد

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۴۱۲ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۱۶ هزار و ۱۸۴ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری روز جمعه اظهارداشت: همچنین با فوت سه مورد جدید در ۲۴ ساعت گذشته، شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۴۳۰نفر رسید.

وی با بیان اینکه ۴۱۴ بیمار حاد تنفسی و ۱۵۸ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: مردم در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان‌ تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی گفت: تمامی موارد مثبت کرونا در سیستان و بلوچستان از نوع جهش یافته انگلیسی و دلتا است.

هاشمی از وضع فوق بحرانی کرونا در سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: پایین‌ترین میزان رعایت پروتکل‌ها در سطح کشور مربوط به سیستان و بلوچستان است.

وی بیان کرد:‌ کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات مورد نیاز بیماران کرونایی در استان وجود ندارد.

ابتلا به کرونا در تایباد خراسان رضوی ۳۰ درصد افزایش یافت

مدیر شبکه بهداشت و درمان تایباد در استان خراسان رضوی گفت: نتیجه مثبت آزمایش‌های تشخیص طبی کرونا در این شهرستان مرزی طی ۲ هفته اخیر نسبت به قبل از آن ۳۰ درصد بیشتر شده است.

حیدر احسانی روز جمعه افزود: هم‌اینک روزانه ۵۲ شهروند تایبادی به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده و ۱۰ تا ۱۵ نفر آنها در بیمارستان بستری می‌شوند.  

وی ادامه داد: این وضعیت در حالی است که میزان پایبندی شهروندان به شیوه‌نامه‌های بهداشتی به بیش از ۶۰ درصد رسیده است. 

مدیر شبکه بهداشت و درمان تایباد همچنین به تکمیل گنجایش بیمارستان خاتم‌الانبیا (ص) این شهر اشاره و بیان کرد: هم‌اینک ۱۰۰ درصد تخت‌های بخش عفونی این مرکز درمانی اشغال شده و هیچ تخت خالی در بیمارستان تایباد برای بستری بیماران وجود ندارد.  

وی گفت: امسال ۵۱۵ نفر از شهروندان تایبادی مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در تنها مرکز درمانی این شهرستان مرزی بستری شده‌اند. 

احسانی افزود: همچنین در این مدت ۲۰ نفر از شهروندان مبتلا به ویروس کرونا در تایباد جان خود را از دست داده‌اند.  

وی ادامه داد: هم‌اکنون ۷۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش عفونی بیمارستان خاتم‌الانبیا (ص) تایباد بستری و تحت نظر پزشکان هستند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان تایباد وضعیت بیماری ۱۰ نفر از این شهروندان را "وخیم" توصیف و بیان کرد: در این وضعیت برای ارائه افزایش خدمات درمانی و بستری بیماران احتمالی چند بخش دیگر در بیمارستان تایباد پیش‌بینی شده است.

وی گفت: بی‌توجهی و سهل‌انگاری مردم در عمل به دستورهای بهداشتی پیشگیرانه طی چند هفته اخیر موجب شده است وضعیت تایباد از نظر شیوع کرونا به رنگ قرمز تغییر یابد و اگر دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت نشود وضعیت بدتر از این خواهد شد. 

احسانی افزود: از شهروندان درخواست می‌شود ضمن رعایت پروتکلهای بهداشتی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا و حفظ سلامت جامعه در صورت مشاهده هرگونه مراسم‌ جمعی آن را به مرجع قضایی گزارش دهند.   

مرکز شهرستان مرزی و ۱۳۸ هزار نفری تایباد در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است. 

هم اکنون ۲۷ شهرستان از مجموع ۳۳ شهرستان استان خراسان رضوی در وضعیت قرمز، پنج شهرستان در وضعیت نارنجی و یک شهرستان در شرایط زرد از نظر شیوع کرونا قرار دارند. 

براساس آخرین آمار رسمی تاکنون چهار میلیون و ۸۳۳ هزار و ۱۳۵ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۶۹۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته تعداد جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۱۰۴ هزار و ۷۱۶ نفر رسیده است.

همچنین تاکنون چهار میلیون و ۵۳ هزار و ۲۲ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

۲۳ مادر باردار مبتلا به کووید۱۹ در بیمارستان طالقانی  اراک بستری شدند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ۲۳ مادر باردار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان طالقانی اراک بستری شدند و خدمات تخصصی درمانی دریافت می‌کنند.

دکتر " بهمن صادقی سده " روز جمعه افزود: با توجه به میزان سرایت پذیری بسیار بالای دلتا هنوز قله موج پنجم بیماری کووید ۱۹ را تجربه نکردیم و چنان‌چه تاثیرات دوره جدید کمون بیماری را سه تا پنج روز در نظر بگیریم به طور حتم تا اوایل هفته آتی شاهد افزایش مبتلایان هستیم.

وی تاکید کرد: ظرفیت تمام بیمارستان‌ها در حال تکمیل است و سانتر اصلی بیماری بیمارستان امیرالمومنین با ظرفیت ۲۳۰ تخت، تکمیل و ۲۰ تخت باقی مانده به سایر بیماران از جمله جراحی قلب باز اختصاص دارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار داشت: ظرفیت ۲۲ تخت بیمارستان آیت الله خوانساری نیز تکمیل شده و بخش مگا آی سی یو هم با ۱۵ تخت تکمیل شد و امکان ایجاد ظرفیت در یک بخش دیگر نیز وجود دارد اما با این روند بیمارانی که تحت شیمی درمانی هستند، با مشکل جدی در خدمات روبرو می‌شوند. 

صادقی ادامه داد: در پیک قبلی ۵۰ تخت در بیمارسنان امیرکبیر اضافه شد که اکنون مجدد این ۵۰ تخت نیز تکمیل ظرفیت شده و ۲۲ کودک زیر ۱۵ سال در این پیک بستری شدند.

وی، ظرفیت بستری بیمارستان طالقانی را  ۱۲۰ تخت عنوان کرد و گفت: اکنون ۱۰۴ تخت تکمیل شده و ناچار شدیم از فضاهای غیر از بخش‌های درمانی نیز به شکل موقت بهره‌گیری کنیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: ظرفیت ۱۵ تخت بیمارستان ولی‌عصر(عج) هم تکمیل شده و امکان افزایش۴۰ تخت برای پذیرش بیماران کرونایی را دارد و بخش ای سی یو نیز  وارد مدار ارائه خدمت شد.

دکتر صادقی اضافه کرد: همزمان بیمارستان سینا، قدس و تامین اجتماعی نیز با حداکثر ظرفیتی که داشتند ارائه خدمان می‌کنند و تاکنون ۸۰ درصد از ظرفیتی که به بخش کرونا اختصاص داده شده بود، تکمیل شد.

وی در خصوص وضعیت نقاهتگاه اراک نیز گفت: در نقاهتگاه ۴۵ تخت جانمایی شده و کادر درمان در این راستا با  تلاش شبانه روزی  به بیماران کرونایی خدمات ارائه می دهند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در مرکز نقاهتگاه برای بیماران معاینات اولیه انجام و پرونده نیز تشکیل می‌شود و در یک زمان بندی مشخص تحت نظر و مداوا قرار می‌گیرند و سپس  مرخص می‌شوند و پس از گذشت پنج روز از بیماری برای پنج روز آتی دارو دریافت می‌کنند.

دکتر صادقی عنوان کرد: ۴۴۵ نفر از بیماران کرونایی روزانه از این مرکز خدمات دریافت می‌کنند و باید اذعان داشت که با ایجاد این نقاهتگاه درصد مواردی که در اورژانس بستری می‌شوند کمتر از دو درصد است که با این اقدام رضایتمندی مناسبی صورت گرفته است.

وی با اشاره به کمبود داروهای کرونا نیز گفت: در خصوص داروها تسکینی به هیچ عنوان در سطح مراکز درمانی مشکلی وجود ندارد و همچنین در بحث داروی رمدسیویر که صرفا بیمارستانی است، در مراکز درمانی ارائه می‌شود.

صادقی سده خاطر نشان کرد: از آغاز اجرای این طرح تامین داروی کرونا، حتی یک روز هم در خصوص تامین رمدسیویر با مشکل مواجه نشدیم و با توجه به اینکه یکی از خط‌های اصلی شرکت تولید کننده  سرم در کشور دچار اختلال شده بود با کمبود سرم مواجه شدیم که اکنون این مشکل رفع شده هر چند با کمبود سرم نیز  ارائه خدمات درمانی محدود نشد.

 وی بیان داشت: با توجه به افزایش تقاضا در بخش خصوصی تا حدودی مشکل تامین سرم وجود دارد که امید است به زودی این مشکل نیز رفع شود.

شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال ۹۸ آغاز شد و استان مرکزی پس از قم در زمره نخستین استان‌هایی بود که موارد ابتلا در آن مشاهده شد.

چهار یزدی دیگر قربانی کرونا شدند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: در شبانه‌روز گذشته از هزار و ۵۴۶ نمونه گرفته شده از بیماران مشکوک به کرونا، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۴۸۰ فرد مبتلای جدبد در استان شناسایی و چهار نفر فوت کردند.

ابراهیم سلمانی افزود: از این تعداد ۷۰ نفر در بیمارستان‌های استان بستری و ۴۱۰ نفر در منزل دوره نقاهت خود را طی می‌کنند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون ۶۷۲ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۱۳۱ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات دریافت می‌کنند.

یزد با یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۱۱ شهرستان‌ دارد و وضعیت به جز اشکذر در بقیه شهرستان‌ها از لحاظ شیوع کرونا قرمز است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.