با توجه به گزارش وزارت بهداشت در روز سه شنبه 2 شهریور 1400، در حال حاضر ۳۵۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، طی ۲۴ ساعت گذشته ۷۰۹ نفر در کشور بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند و این ویروس بار دیگر یک رکورد جدید تلفات روزانه را به نام خود ثبت کرد.

ویروس کرونا طی مرداد ماه تلفات روزانه را چندین بار جابجا کرد و ۳۱ مرداد ماه به رکورد بی سابقه مرگ ۶۸۴ طی ۲۴ ساعت رسید.

اما با گذشت دو روز از شهریور، کرونا نشان داد که قصدی برای عقب نشینی ندارد و درصدد کسب رکوردهای تازه است.

 مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت روز سه شنبه اعلام کرد: ۷۰۹ نفر در طول ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند و  مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۰۳ هزار و ۳۵۷ نفر رسید.

از دیروز(دوشنبه) تا امروز سه شنبه دوم شهریور ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴۰ هزار و ۶۲۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵ هزار و ۴۸۷ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۷۵۶ هزار و ۳۹۴ نفر رسید.  

تا کنون سه میلیون ۹۹۳ هزار و ۲۱۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

۷ هزار و ۷۲۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۲۸ میلیون و ۹۳ هزار و ۵۸۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

تا کنون ۱۷ میلیون و ۲۳۳ هزار و ۶۶۱ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۶ میلیون و ۴۷۶ هزار و ۷۷۳ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۲۳ میلیون و ۷۱۰ هزار و ۴۳۴ دُز رسید.

افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند.

در شبانه روز گذشته، بیش از ۵۷۲ هزار دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

در حال حاضر ۳۵۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

ایران اکنون در خیز پنجم کرونا که از ابتدای تیر ماه از جنوب آغاز شد و به مرکز کشور رسید، به سر می برد.

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چندی با استناد به یک برآورد بین المللی هشدار داد اگر به رعایت پروتکل های بهداشتی بی اعتنایی شود تعداد تلفات ویروس کرونا به ۶۰۰ تا ۸۰۰ نفر در روز خواهد رسید.

تلفات کرونا در کشور ۲۸ مرداد ماه از مرز یکصد هزار نفر عبور کرد.

ویروس کرونا اوایل اسفند ۹۸ در ایران شیوع یافت.

 

دوم شهریور ماه با اخبار مهم کرونا در استانها

کرونا در خیز پنجم به نسبت خیزهای گذشته سرکش تر شده و تعداد بیشتری را مبتلا کرده ،بیمارستان ها پر از بیماران کوویدی و آمار مبتلایان افزایشی است ،بسیاری دلایل آن را بی‌توجهی عده ای به رعایت پروتکل های بهداشتی و برخی دیگر انجام سفرها و دورهمی ها غیرضرور با وجود اعمال محدودیت ها می دانند.

کرونا این ویروس ریز جثه تنها یک واژه نیست، در هر شکلی و به هر نامی برای جامعه بشری خطر آفرین است و دردناک تر از همه، وقتی جهش  می یابد قدرت کشندگی ، سرعت شیوع و دایره فتوحات آن افزایش پیدا می کند و جان می ستاند.کرونای هندی، انگلیسی، آفریقایی،آلفا، بتا ، دلتا و اینکه در جهش و چهره جدید «لامبدا» ،نام هایی است که کرونا از بدو حضورش در جهان به خود گرفته است.

سوش دیگر کرونا به نام سویه لامبدا (Lambda) نیز برای نخستین بار در کشور پرو مشاهده شده و اکنون این سوش ۵۲ کشور جهان انتقال یافته است .سرایت پذیری لامبدا نسبت به دلتا زیادترو واکسن گریزی بیشتری دارد و ابتلای کودکان و نوجوانان به این سویه بیش از دیگر انواع کرونا است.

کرونا تاکنون بیش از ۴ میلیون و ۷۵۶ هزار و ۳۹۴ نفر را در کشور درگیر کرده و با گرفتن جان ۱۰۳ هزار و ۳۵۷ نفر خانواده های زیادی را به سوگ عزیزانشان نشانده است.

کارشناسان با اشاره به شدت بیماری کووید ۱۹ در موج پنجم کشور و بدحالی بیشتر مبتلایان، می گویند که تاب و توان از کادر درمان بریده شده چرا که نیروهای درمانی ماه هاست به صورت شبانه روزی به بیماران خدمت رسانی می کنند و حال افزایش تعداد بیماران کار را برای آنان دشوارتر ساخته است .

در محدودیت ها و تعطیلات اعمال شده توسط ستاد ملی مقابله با کرونا و دولت برخی با هر شیوه ای محدودیت ها و ممنوعیت ها را شکستند و بدون توجه به همه گیری افسار گسیخته کرونا به گشت و گذار پرداختند ، آنها کسانی بودند که به داغ جدایی خانواده ها از عزیرانشان توجه نکردند و با بی اعتنایی به توصیه های بهداشتی به دامنه شیوع کرونا دامن زدند.

در یک نگاه این بی توجهی ها را می توان در آمار فقط پایتخت مشاهده کرد که به گفته معاون درمان ستاد مقابله با ویروس کرونا، در کلان‌شهر تهران میزان مرگ و میر بیماران مبتلا به کووید- ۱۹، طی مرداد ماه ۲.۵ برابر نسبت به تیرماه افزایش یافت.

دکتر "نادر توکلی" اظهار داشت: تعداد فوتی ها هم در سن ۴۰ تا ۵۰ سال در مقایسه با سال گذشته نیز ۲ برابر شده و در هفته گذشته درصد مرگ در سنین ۱۰ تا ۲۰ سال نسبت به ماه های قبل ۱.۵ برابر افزایش یافته است.

وضعیت کرونا در استان ها

در آذربایجان غربی تعداد فوتی ها همچنان بالاتر از ۲۰ نفر است بطوریکه رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی این آمار را  طی ۲۴ ساعت گذشته  ۲۱ نفر اعلام کرد .

دکتر جواد آقازاده با بیان اینکه تعداد فوتی های روزانه ناشی از کرونا در استان از اواخر تیرماه، دورقمی شده است.افزود: با اضافه شدن این تعداد، کل فوت شدگان ناشی از کرونا در آذربایجان غربی از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به پنج‌هزار و ۲۹۳ نفر رسید.

 استاندار زنجان آمار تجمیعی فوتی‌های کرونا در این استان با ۱.۴ درصد، کمتر از میانگین کشوری با رقم ۲.۲ درصد دانست و گفت :کنترل بیماری کووید - ۱۹ در استان در سایه همکاری و همراهی مردم با رعایت دستوالعمل های بهداشتی ممکن شده است.

فتح الله حقیقی با بیان اینکه تا کنون در سطح استان زنجان ۴۵۰ هزار تست تشخیص کرونا از شهروندان گرفته شده است، یکی از علل کاهش مرگ و میر کرونایی در استان و نیز وارد شدن با تاخیر زنجان به پیک های شیوع کرونا، شناسایی بیماران با انجام تست های تشخیص کرونا است.

از اردبیل هم خبر رسیده که بخش‌های جدید بستری کرونایی و آی سی یو برای پذیرش و ارائه خدمات به مبتلایان این ویروس در بیمارستان‌های امام رضا(ع) و امام خمینی(ره)  اردبیل راه اندازی شده است .

اکبر بهنامجو استاندار اردبیل در آیین راه اندازی این بخش‌ها  اظهار داشت : با همکاری معاونت بهداری سپاه، بخش ۶۴ تختخوابی و ۱۲ تخت آی سی یو  برای درمان بیماران کووید.۱۹  راه اندازی می‌شود.

طرح شهید سلیمانی "حافظان سلامت محله‌ها" یکی از طرحهایی بود که در جریان شیوع بیماری کرونا در استان های مختلف اجرا شد و هم اکنون نیز ادامه دارد که به گفته سخنگوی قرارگاه شهید سلیمانی اصفهان، ۷۷ درصد جمعیت استان در قالب طرح شهید سردار سلیمانی به‌صورت تلفنی و ۷۵ درصد به‌صورت خانه به خانه مورد غربالگری بیماری کووید-۱۹ قرار گرفتند.

سرهنگ علی قمیان با اشاره به اقدامات سلامتی نظیر،کمک به کادر درمان، اعزام نیروی انسانی، راه اندازی نقاهتگاه، اعزام تیم مراقبتی و راه اندازی مراکز پاسخگویی به پرسش‌های کرونا،افزود: در بخش واکسیناسیون نیز سپاه صاحب الزمان (عج) اصفهان اقدام به راه اندازی ۶ مرکز مستقل تجمیعی واکسیناسیون و مشارکت در راه اندازی پنج مرکز دیگر کرده است.

در بوکان هم آماربستری شدگان کرونا طی ۱۰ روز گذشته صعودی بوده است که به گفته فرماندار بوکان، به طور میانگین در ۱۰ روز گذشته ۱۵ بیمار مرتبط با کرونا در بیمارستان شهید قلی پور بوکان بستری شده اند و این آمار در ۲۴ ساعت گذشته به ۲۵ نفر بستری رسیده است.

امین زاده  با اشاره به اینکه کادر درمانی این روزها متحمل فشار سنگین ارایه خدمات به بیماران است، ادامه داد: هم اکنون ۱۱۰ بیمار در بیمارستان بوکان بستری هستند که تعدای از این افراد به دستگاه ونتیلاتور وصل هستند و حال عمومی مساعدی ندارند.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان بوشهر هم گفت: این مدیریت در چهار ماه اخیر ۱۹ هزار و ۸۵۴ بیمار کرونایی را به صورت سرپایی پذیرش کرده که نسبت به کل پذیرشدگان سال گذشته هشت هزار نفر افزایش داشته است.

سید جواد رکاب‌پور افزود : در پیک اخیر بیمارستان مهر برازجان نیز از هیچ تلاشی برای درمان بیماران سرپایی کوتاهی نکرد و روزانه بیش از ۵۰ بیمار به صورت سرپایی درمان می کند. بیمارستان نبی اکرم عسلویه نیز ۱۶ تخت برای بستری دائم بیماران کرونایی و ۲۵ تخت نیز برای بستری موقت بیماران کرونایی دارد.

در خبری دیگر از تربت حیدریه و به نقل از رییس دانشگاه علوم پزشکی تربت‌ حیدریه آمده است که این شهرستان اکنون در بدترین شرایط کرونایی خود از آغاز پیدایش این ویروس قرار دارد و روند مثبت شدن نمونه‌های کرونا در آن حتی نسبت به ماه قبل ۴ برابر شده است.

دکتر حسین ابراهیمی‌پور افزود: تا پیش از موج پنجم حدود ۲۵ درصد از آزمایش های پی سی آر انجام شده بر روی افراد مثبت بود که این رقم اکنون به ۷۰ درصد رسیده است و میزان مثبت رپید تست مراجعان نیز که پیش از این تنها ۱۰ درصد بود اکنون به ۴۰ درصد افزایش یافته است.

دکتر محمد فتحی رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز نیز اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۸۷ بیمار بدحال کووید ۱۹ در مراکز درمانی این استان بستری و تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گرفتند و مجموع موارد بستری از ابتدای شیوع کرونا تا امروز در استان البرز ۶۱ هزار و ۲۲۳  نفر است.

وضعیت کرونایی کاشان و آران و بیدگل با تدوام تشدید بحران کرونا در این شهرستان‌ها قرمز و با توجه به تکمیل ظرفیت بیمارستان‌های شهید بهشتی و سیدالشهدا(ع) اضطراری شده است بطوریکه در ۲۴ ساعت گذشته  ۸ زن و مرد مبتلا به کرونا  در مرکزهای درمانی کاشان و آران و بیدگل جان باختند.

بیمارستان‌های منطقه جنوب غرب خوزستان با توجه به فراگیری و گسترش بیماری کووید ۱۹  با کمبود شدید نیروی انسانی و اکسیژن مواجه هستند این خبر را  معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی آبادان اعلام کرد و گفت:با توجه به حجم بالای بستری بیماران در پنج بیمارستان آبادان، خرمشهر و شادگان در صورتی که اکسیژن در کوتاه‌ترین زمان ممکن تامین نشود با فاجعه مواجه خواهیم شد.

دکتر مهدی کریمی افزود: با توجه به شرایط جوی و شرجی هوای حاکم در منطقه عملا دستگاه‌های اکسیژن ساز بیمارستانی جوابگوی نیاز بیماران نیستند و واحدهای تولید اکسیژن کپسولی نیز توان تولید به مقدار نیاز را ندارند.

کریمی وضعیت فراگیری کرونا در منطقه جنوب غرب خوزستان را بحرانی و در حد یک زلزله هشت ریشتری توصیف کرد و گفت:ظرفیت بستری در بیمارستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان هم اکنون به  ۵۰۰ تخت افزایش یافته در حالی که تعداد بیماران بستری بیش از ۵۰۰ بیمار است و برخی از بیماران به دلیل تکمیل ظرفیت در راهروی بیمارستان‌ها بستری بوده و درمان هستند.

 مسئولان بهداشت فارس هم می گویند موج فزاینده پنجم کرونا در استان با بروز سویه دلتا همچنان شتابناک به پیش می‌تازد و بیمارستان‌های مرجع درمان کرونا و بیمارستان‌های پشتیبان مملو از بیمار است و جایی برای پذیرش بیماران تازه از راه رسیده نیست.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز اظهار داشت : روزانه شاهد روند افزایشی موارد ابتلا به کروناویروس در فارس هستیم.

عبدالرسول همتی با اشاره به شدت انتقال گونه دلتا و مرگ آوری بیشتر کرونا در موج پنجم اضافه کرد: طبق بررسی های انجام شده، موارد ابتلا و فوت ناشی از کووید۱۹ در تمام گروه های سنی اعم از کودکان تا میانسالان، سالمندان، ورزشکاران و افراد بدون بیماری زمینه ای اتفاق افتاده است، بنابراین تمام گروه های سنی با کوچکترین بی توجهی و سهل انگاری درگیر این بیماری می شوند.

با توجه به شیوع ویروس کرونا و اهمیت تجهیز بخش مراقبت‌های ویژه ،تخت‌های آی سی یو در بیمارستان‌های استان خراسان جنوبی ۵۰ درصد افزایش یافته است این مطلب را محمد دهقانی فیروزآبادی رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اعلام کرد.

توزیع ۵۰۰ کپسول اکسیژن بین مراکز درمانی گیلان آغاز شد ،این مطلب را فرمانده سپاه قدس گیلان اعلام کرد .

سردار محمد عبدالله پور افزود: پیک پنجم بیماری کووید ۱۹ از نظر شدت، بسیار بیشتر از پیک اول است و هم اینک بیماران زیادی در بیمارستان های گیلان بستری هستند و تعداد مراجعه کنندگان به مراکز درمانی افزایش یافته و به همین دلیل، بیمارستان ها با کمبود کپسول اکسیژن مواجه شده اند.

ادامه روند واکسیناسیون 

امروز خبرهایی از آماده سازی پنج مرکز جدید واکسیناسیون کرونا از سوی شهرداری تبریز و راه اندازی دومین مرکز بزرگ واکیسناسیون کشور منتشر شده است.

همزمان با نخستین روز هفته گرامیداشت دولت ، دومین مرکز بزرگ واکسیناسیون کشور امروز در مجموعه اکو مال شهرستان فردیس استان البرز راه اندازی شد.

عزیزاله شهبازی استاندار البرز گفت : مرکز واکسیناسیون شهرستان فردیس پس از تهران دومین مرکز بزرگ کشور است که  امروز برای خدمات رسانی سریع به ساکنان این شهرستان پرجمعیت فعالیت خود را آغاز کرد، قرار است روزانه بیش  از یک هزار و ۲۰۰ نفر در این مجموعه واکسینه شوند.

استان البرز پیشتاز در تزریق واکسن است به طوری که از ابتدای شروع واکسیناسیون تا کنون در این استان بیش از ۸۰۰ هزار نفر بر علیه ویروس کرونا واکسینه شده اند و از نظر دارو و واکسن کمبودی نیست.

در تهران نیز یکصد و پانزدهمین مرکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا با مشارکت سازمان فرهنگی هنری شهرداری ، مرکز بهداشت شرق تهران و بسیجیان پایگاه مالک اشتر، در فرهنگسرای خاوران راه اندازی شد.

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران ظرفیت تزریق مرکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا فرهنگسرای خاوران را حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تزریق در روز اعلام کرد و گفت: مردمی بودن از مهمترین ویژگی این مرکز است و کارها توسط نیروهای مردمی انجام می شود و همکاران بهداشتی فقط کار نظارت انجام می دهند.

علیرضا زالی تصریح کرد: هفته آینده هم دو مجموعه جدید تزریق واکسن در مجموعه فرهنگسرهای تهران افتتاح خواهد شد.

 ناظر شهرستان رودبارجنوب در امور کرونا از واکسیناسیون ۱۷ هزار و ۱۵۶ نفر از ابتدای اجرای واکسیناسیون علیه این بیماری تاکنون خبر داد.

فاطمه سیدی همچنین به واکسیناسیون ۲۰ درصدی نوبت اول و چهار درصدی نوبت دوم واکسینه مردم این شهرستان اشاره کرد و افزود :تعداد افراد واکسینه شده در نوبت اول شهرستان رودبار جنوب را ۱۴ هزار و ۷۲۶ نفر و نوبت دوم ۲ هزار و ۴۳۰ نفر است.

 سرپرست شهرداری تبریز هم گفت: پنج مرکز جدید واکسیناسیون کرونا از سوی این شهرداری در مناطق مختلف شهر تجهیز و برای ارایه خدمات به شهروندان آماده‌سازی شده است.

مظفر سلیمانی با بیان اینکه این اقدام در راستای تسریع در واکسیناسیون شهروندان تبریزی انجام شده است، افزود: از این تعداد سه مرکز واکسیناسیون در ایام تعطیلات اخیر و سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) از سوی شهرداری تبریز در فرهنگسرای ارم، بوستان قرآن و فرهنگسرای الغدیر دایر شده بود.

در شهرستان بروجن هم ۲۴ درصد جمعیت علیه کرونا واکسینه شدند ، این آمار را  رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بروجن اعلام کرد.

محمدحسن کرمی گفت: واکسیناسیون گروه‌های سنی مختلف در ۱۴ مرکز واکسیناسیون شهرستان در حال انجام است و برای بقیه رده‌ها و گروه‌های سنی براساس برنامه زمان‌بندی و اولویت‌های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام خواهد شد.

در قزوین و به گفته رییس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی استان ،واکسیناسیون جامعه کارگری در دست بررسی است.

مجید آهنگریان افزود: براساس سند ملی کارگران واحدهای صنعتی و تولیدی مطابق با رده سنی اعلام شده می توانند برای واکسیناسیون به مراکز اعلام شده مراجعه کنند.

رضا حمیدپور مدیر کل پست استان البرز هم اعلام کرد که با توجه به پرخطر بودن شغل مجموعه کارکنان پست ، تاکنون ه ۶۰ درصد کارکنان این اداره کل در برابر کرونا واکسینه شده اند.

دوم شهریور ماه با اخبار مهم کرونا در استانها

مرحله دوم واکسیناسیون کارکنان شرکت بهره برداری مترو تهران نیز از صبح امروز آغاز شده است که این خبر را رییس ستاد مقابله و پیشگیری بیماری کرونا و مدیر اجرایی پروژه واکسیناسیون شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه اعلام کرد.

عباس نظری با اشاره به اینکه تعدادی از همکاران به دلایل موجه از جمله ابتلا به بیماری در زمان واکسیناسیون مرحله نخست موفق به دریافت واکسن نشده اند، افزود: هماهنگی های لازم برای تزریق واکسن این افراد هم زمان با واکسیناسیون مرحله دوم سایر کارکنان انجام خواهد شد.

روند واکسیناسیون در کشور در حال انجام است و محموله های واکسن نیز مطابق برنامه به استان ها و شهرهای مختلف تحویل می شود .

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریها در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هر هفته سه محموله حاوی واکسن کرونا برای تزریق به گروههای هدف در مناطق زیرپوشش این دانشگاه در خراسان رضوی تحویل‌ استان می‌شود.

دکتر محمدجعفر صادقی  افزود: هریک از محموله‌های سه‌گانه تحویلی شامل ۷۰ هزار تا ۸۰ هزار دُز واکسن کرونا است و مشکلی از بابت کمبود واکسن در مشهد وجود ندارد.

 پنجمین مرکز تجمیعی واکسیناسیون شهید سلیمانی هم با حضور جمعی از مسئولان استان مرکزی در کانون بسیج اراک راه‌اندازی شد.این مرکز ظرفیت تزریق ۲ هزار دُز واکسن برای زنان و مردان را دارد.

 مرکز تجمیعی واکسیناسیون شهید سلیمانی کانون امام خمینی(ره) اراک با همکاری ناحیه مقاومت بسیج سپاه استان مرکزی راه‌اندازی شده و در نوبت صبح از ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه تا ۱۳ و ۳۰ فعال است.

رییس مرکز بهداشت شهرستان همدان هم در مورد میزان واکسن های تزریقی  گفت: ۲۰۸ هزار و ۴۵۴ دوز واکسن کرونا تاکنون در این شهرستان به گروه‌های هدف تزریق شده است.

"محمد خیراندیش افزود: طبق داده های آماری تاکنون ۳۱ درصد جمعیت واجد شرایط شهرستان همدان علیه کرونا واکسینه شدند.

۹۰ درصد جامعه فرهنگیان سمنان از آغاز طرح واکسیناسیون این گروه دز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند این آماری است که مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان اعلام کرده است .

محمد دستورانی ابراز داشت: آن دسته از فرهنگیان که به دلایل ابتلا یا مشکوک بودن به کرونا یا داشتن بیماری زمینه‌ای از تزریق جا ماندند، تا قبل از آغاز سال تحصیلی دز اول واکسن را دریافت می‌کنند.مقدمات تزریق دز دوم واکسن در حال آماده‌سازی است و در زمان مقرر انجام می‌شود.

بیش از ۸۴ درصد فرهنگیان و کارکنان آموزش و پرورش استان کرمانشاه هم در مقابل ویروس کرونا  واکسینه شدند این آمار را معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان  اعلام کرد.

ماشاء الله پروین اظهار کرد: با توجه به اینکه تزریق دوز دوم واکسن کرونا ۲۸ روز پس از تزریق دوز اول انجام می‌شود، لذا تزریق دوز دوم واکسن برای فرهنگیان استان از هفتم شهریور ماه آغاز  و به مدت ۲۰ روز ادامه خواهد داشت.

در جنوب غرب خوزستان و در شهرستان های آبادان، خرمشهر و شادگان هم ۵۶ درصد افراد بالای ۵۰ سال واکسینه شدند

ساسان قربانی با اشاره به کاهش میزان واکسن سینوفارم در مراکز تزریق در آبادان، خرمشهر و شادگان گفت: سهمیه این نوع واکسن کرونا روز گذشته در این منطقه به پایان رسید و منتظر ارسال سهمیه جدید هستیم. امروز پنج هزار دز واکسن سینوفارم وارد آبادان شد تا برای افرادی که زمان تزریق دٌز دوم آنها رسیده استفاده شود. 

رییس مرکز بهداشت خوزستان نیز گفت: موارد روزانه بیماری و مرگ بیماران کرونایی در استان خوزستان ۱.۷ برابر میانگین کشوری و بسیار نگران کننده است.

دکتر سیدمحمد علوی با بیان اینکه روزانه حدود ۳۶ تا ۴۰ هزار بیمار کرونایی در کشور شناسایی می شود افزود: از آنجا که حدود ۵.۶ درصد جمعیت کشور در خوزستان سکونت دارند، سهم استان بر اساس میانگین کشوری باید روزانه حدود ۲ هزار و ۱۰۰ بیمار باشد در حالی که موارد روزانه بیماری در خوزستان حدود چهار هزار نفر است. این موضوع نشان می دهد موارد بیماری و چرخش ویروس کرونا در این استان بالا است. 

وی افزود: روزانه حدود ۶۵۰ فوتی کرونایی در کشور گزارش می شود که سهم استان به طور میانگین باید ۳۷ مورد باشد در حالی که موارد فوت روزانه در خوزستان در هفته اخیر بالای ۶۰ نفر بوده که ۱.۷ برابر متوسط مرگ و میر کشوری است.

هم اکنون ۲۰ شهرستان خوزستان از جمله آبادان، خرمشهر و شادگان در وضعیت قرمز، ۲ شهرستان نارنجی و پنج شهرستان زرد کرونایی هستند.

یوسف امینی  سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی هم گفت: با پیگیری‌های انجام گرفته توسط مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، اسامی هنرمندان عضو این صندوق برای انجام واکسیناسیون به وزارت بهداشت اعلام شده و به‌زودی اصحاب فرهنگ و هنر عضو این صندوق در استان واکسینه می‌شوند.

در خبری دیگر معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعلام کرد که واکسیناسیون مادران باردار علیه کرونا در کرمانشاه آغاز شد،

دکتر ابراهیم شکیبا گفت: افزود: هرچند مادران باردار بیشتر از سایرین در خطر ابتلا به بیماری کرونا نمی باشند، اما در صورت ابتلا نسبت به زنان غیرباردار در سن مشابه، شدت بیماری در آنان بیشتر خواهد بود.  

تا کنون ۱۷ میلیون و ۲۳۳ هزار و ۶۶۱ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۶ میلیون و ۴۷۶ هزار و ۷۷۳ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۲۳ میلیون و ۷۱۰ هزار و ۴۳۴ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته، بیش از ۵۷۲ هزار دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

 

مسئولان بهداشت: کرونا در فارس همچنان شتابناک و مرگبار است

به گفته مسئولان بهداشت موج فزاینده پنجم کرونا در استان با بروز سویه دلتا همچنان شتابناک به پیش می‌تازد و بیمارستان‌های مرجع درمان کرونا و بیمارستان‌های پشتیبان مملو از بیمار است و جایی برای پذیرش بیماران تازه از راه رسیده نیست.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز روز سه شنبه در نشست روزانه ستاد دانشگاهی مدیریت بیماری کووید۱۹ گفت: روزانه شاهد روند افزایشی موارد ابتلا به کروناویروس در فارس هستیم.

عبدالرسول همتی اظهار کرد: کماکان آمار بیماران مبتلا و دارای علائم کرونا در فارس به صورت سرپایی، بستری و فوت در حال افزایش است و با وضعیتی بسیار نگران کننده و وخیم مواجهیم.

او با اشاره به شدت انتقال گونه دلتا و مرگ آوری بیشتر کرونا در موج پنجم اضافه کرد: طبق بررسی های انجام شده، موارد ابتلا و فوت ناشی از کووید۱۹ در تمام گروه های سنی اعم از کودکان تا میانسالان، سالمندان، ورزشکاران و افراد بدون بیماری زمینه ای اتفاق افتاده است، بنابراین تمام گروه های سنی با کوچکترین بی توجهی و سهل انگاری درگیر این بیماری می شوند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تبیین وضعیت کنونی، خواستار مشارکت و همکاری بیشتر مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی در برابر کرونا شد و ادامه داد: با توجه به روند افزایشی موارد ابتلا به کرونا در استان، نیاز است بازدیدها و نظارت های دستگاه ها و سازمان های مرتبط بر رعایت پروتکل های بهداشتی و اجرای دقیق محدودیت های کرونایی به ویژه در اماکن پرتردد در استان افزایش یابد.

همتی مهم ترین راه برون رفت از بحران کرونا و قطع زنجیره انتقال آن را جدی گرفتن این بیماری از سوی تمام اقشار جامعه عنوان کرد و گفت: در صورت رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی، باید منتظر وضعیتی وخیم تر از این در استان باشیم.

 مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، نیز  مجموع قربانیان کرونا در فارس را  پنج هزار و ۹۳۴ نفر  اعلام کرد.

سید روح الله حسینی  با اعلام جان باختن ۳۲ هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون، مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تا کنون را پنج هزار و ۹۳۴ نفر عنوان کرد.

وی اظهار کرد: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، یک میلیون و ۲۰۹ هزار و ۸۵ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه های استان تهیه شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۳۶۷ هزار و ۴۲۳ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است؛.

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۱۴۶ هزار و ۸۸۹ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد سی هزار و ۲۴۴ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۳۹۷ هزار و ۶۶۷ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

او همچنین گفت:‌ ۳۴۶ هزار و ۳۴۰ نفر از ابتدا تاکنون بهبودی یافتند که از بیمارستان ها ترخیص یا از ایزوله خانگی خارج شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه با بیان اینکه ۵۶۷ بیمار جدید و دارای علائم کرونا در بیمارستان های بستری هستند، افزود: در حال حاضر پنج هزار و ۷۹ بیمار مثبت و مشکوک دارای علایم در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد، ۴۲۰ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

حسینی با اشاره به گزارش هایی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی مبنی بر روند نزولی موج پنجم کرونا در برخی از نقاط کشور، اظهار کرد: طبق اطلاعات علمی، گزارش روند نزولی موج پنجم کرونا در رسانه ها و شبکه های اجتماعی، در حال حاضر در سطح آماری است و در سطح بالینی مشاهده نشده است، بنابراین هموطنان نباید با این شنیده ها تشویق به ساده انگاری در برابر کروناویروس شوند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: حتی اگر موج پنجم نزولی باشد، باید برای حفظ جان خود و عزیزانمان، دقت بیشتری در رعایت پروتکل های بهداشتی داشته باشیم.

شمار مبتلایان کرونا در سیستان و بلوچستان از مرز ۱۱۴ هزار نفر گذشت

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۷۲۷ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۱۴ هزار و ۶۶۳ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری روز سه شنبه اظهارداشت: همچنین با فوت ۶ مورد جدید در ۲۴ ساعت گذشته، شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۴۰۹نفر رسید.

وی با بیان اینکه ۴۸۶ بیمار حاد تنفسی و ۱۹۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: مردم در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان‌ تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی گفت: تمامی موارد مثبت کرونا در سیستان و بلوچستان از نوع جهش یافته انگلیسی و دلتا است.

هاشمی از وضع فوق بحرانی کرونا در سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: پایین‌ترین میزان رعایت پروتکل‌ها در سطح کشور مربوط به سیستان و بلوچستان است.

وی بیان کرد:‌ کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات مورد نیاز بیماران کرونایی در استان وجود ندارد.

تب کرونا در شهرستان فسا همچنان بالاست 

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی فسا با بیان اینکه تب کرونا در این شهرستان همچنان بالاست گفت: در مرداد ۱۴۰۰ تعداد ۳ هزار و ۱۸۱ بیمار مبتلا به کرونا در شهرستان فسا شناسایی شدند که متاسفانه  ۵۹ نفر از آنها جان خود را از دست دادند.

صادق مهدوی نیا روز سه شنبه اظهار داشت: تعداد  ۲۱ هزار و ۶۶۰ نفر در مرداد ماه سالجاری به درمانگاه کووید این شهرستان مراجعه کردند که از ۶ هزار و ۶۵۰ نفر از آنها تست پی سی آر گرفته شد.

به گفته مهدوی نیا ، جان باختن ۲۷ بیمار مبتلا به کووید۱۹، مراجعه ۷ هزار و ۴۸۹ نفر به درمانگاه کرونا،  شناسایی یک هزار و  ۵۲نفر بیمار مبتلا به کرونا و انجام ۲ هزار و ۲۷۱ تست پی سی آر در ۹ روز پایانی مرداد ماه گویای  بدتر شدن وضعیت کرونا در این شهرستان است.

مهدوی نیا بر رعایت پروتکل های بهداشتی و عدم حضور در تجمعات، دورهمی های خانوادگی و استفاده صحیح از ماسک در زمان خروج ضروری از منزل تاکید کرد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی فسا بیان کرد:  ظرفیت بخش های بیمارستان تکمیل شده است و تخت های بیمارستانهای فسا در حال پرشدن با بیماران کرونایی بد حال است.

به گفته مهدوی نیا ؛ از ابتدای شیوع کرونا تا پایان مرداد ماه حدود ۱۹ هزار  مبتلا به کرونا در شهرستان فسا شناسایی شده اند که  متاسفانه ۳۱۱ نفر جان خود را از دست داده اند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی فسا ادامه داد: افزایش سرعت واکسیناسیون در مردادماه بسیار چشمگیر بوده است و طبق آمار در مردادماه سال جاری، ۲۶ هزار و ۹۲ نفر از همشهریان دوز اول واکسن کووید۱۹ را دریافت کرده اند.

مهدوی نیا اضافه کرد: از زمان آغاز واکسیناسیون تا پایان مردادماه سال جاری، ۵۹ هزار و ۶۶ دوز واکسن کرونا تزریق شده است که که ۴۳ هزار و ۵۷۰ نفر دوز اول و ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر دوز دوم واکسن را دریافت نموده اند.

شهرستان فسا در فاصله ۱۳۰کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است. 

 

امام جمعه شهرکرد: زدن واکسن کرونا یک وظیفه و تکلیف اجتماعی است

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد با تاکید بر انجام واکسیناسیون و دریافت واکسن ایرانی گفت: زدن واکسن کرونا یک وظیفه و تکلیف اجتماعی است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد علی نکونام پس از دریافت نوبت نخست واکسن ایرانی کوو ایران برکت افزود: با توجه به اینکه از نظر شرایط سنی زودتر می‌توانستنم دُز نخست واکسن خود را دریافت کنم، اما به دلیل بهره‌مندی بیشتر مردم استان نوبت واکسن خود را به تاخیر انداختم.

وی گفت: واکسن برکت به دلیل اینکه از تولید داخل است و انسان اطمینان بیشتری به تولید داخل دارد، این واکسن را تزریق کردم و براساس اطلاعات کسب شده این واکسن برای ایمنی بخشی در برابر ویروس کرونا موثر است.

امام جمعه شهرکرد اظهار داشت: هر چه که در داخل تولید می‌شود با یک‌سری تبلیغات سوء علیه کشور و تولیدات داخلی مواجه می‌شود و مردم باید با این تبلیغات سوء به نوعی مواجهه شوند، که دشمن ناامید شود.

وی بر استقبال خوب مردم از تولیدات داخلی تاکید کرد و گفت: به هر میزان که از تولیدات داخلی کشور استقبال شود به استقلال خودمان، رشد کشور، توانمندی جوانانی که در کشور فعالیت دارند کمک شده است.

نکونام با اشاره به پیشقدم بودن مقام معظم رهبری در استفاده از واکسن ایرانی کرونا افزود: همیشه مردم انقلابی در استفاده از تولیدات داخلی پیشقدم هستند.

وی با تاکید بر اینکه واکسن زدن یک وظیفه و تکلیف اجتماعی است، گفت: واکسن نزدن به نوعی کمک به افزایش ویروس است و کمک به افزایش این ویروس از هر طریق که باشد خیانت به جامعه و عموم مردم است. 

امام جمعه جمعه شهرکرد ضمن توصیه مردم به انجام واکسیناسیون گفت: همه مردم باید علاوه بر رعایت نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی و کاهش سفر ،به توصیه‌های بهداشت توجه داشته باشند و واکسیناسیون را انجام دهند.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا یکم شهریورماه ۱۸۴ هزار و ۸۶ مورد تست مولکولی تشخیص کرونا در چهارمحال و بختیاری انجام شده است.

بر اساس آخرین رنگ‌بندی وزارت بهداشت، درمان و  آموزش پزشکی، تمامی ۱۰ شهرستان چهارمحال و بختیاری در وضعیت قرمز (خیلی پُرخطر) شیوع ویروس کرونا قرار دارد.

طرفیت تمامی تخت‌های بیمارستانی ویژه بیماران کرونایی چهارمحال و بختیاری که حدود ۷۰ درصد ظرفیت تخت‌های بیمارستانی استان را شامل می‌شود، تکمیل و بیمارستان صحرایی در شهرهای شهرکرد و فارسان برای خدمات‌رسانی به بیماران برپا شده است.

۷۴۱ بیمار جدید کووید ۱۹ در استان مرکزی شناسایی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: ۷۴۱ بیمار جدید کووید ۱۹ بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی طی ۲۴ ساعت گذشته، در استان مرکزی شناسایی شد.

دکتر سید " محمد جمالیان" افزود: از مجموع بیماران جدید شناسایی شده، ۹۰ نفر در بیمارستان‌های استان بستری شده اند که تحت مراقبت قرار دارند و خدمات تخصصی درمانی را دریافت می‌کنند.

وی بیان داشت: ۶۵۱ نفر از بیماران جدید شناسایی شده نیز به صورت سرپایی بوده‌اند که تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: با احتساب ۷۴۱ مورد ابتلای جدید، تعداد موارد مبتلا به کرونا ویروس از زمان شیوع این ویروس تاکنون به ۷۹ هزار و ۸۸۷ نفر رسیده است.

جمالیان بیان داشت: در این بازه زمان هفت مورد فوتی در اثر ابتلا به ویروس کرونا در استان مرکزی گزارش شده که بر این اساس، تعداد فوتی‌ها به ۲ هزار و ۴۱۰ نفر رسیده است.

شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال ۹۸ آغاز شد و استان مرکزی پس از قم در زمره نخستین استان‌هایی بود که موارد ابتلا در آن مشاهده شد.

 

وضعیت قم اسفبار است؛ فوت ١٨ بیمار کرونایی دیگر

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به دوم شهریورماه ۱۴۰۰، ١٨ بیمار مبتلا به کرونا در این استان جان خود را از دست دادند و وضعیت قم اسفبار است.

محمدرضا قدیر با اشاره به آخرین وضعیت کووید ۱۹ در قم، افزود: در ۲۴ ساعت منتهی به دوم شهریورماه ۱۴۰۰، ٢٠٨ بیمار با علائم ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان‌های این استان پذیرش شدند.

وی اضافه کرد: از این تعداد، ١۵٩ نفر بستری و ١٣١ نفر از افراد مبتلا به کرونا که در روزهای گذشته بستری شده بودند، ترخیص شدند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ٩۶۶ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در این استان بستری هستند که ٢٢۶ نفرشان بدحال می‌باشند.

قدیر بیان کرد: در ۲۴ ساعت منتهی به دوم شهریورماه ۱۴۰۰، یک هزار و ٧٢۵ تست تشخیص کرونا از شهروندان گرفته شده که ۶٧۴ مورد مثبت بوده است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون ٣۴٣ هزار و ۷۱۹ دوز واکسن کرونا به شهروندان قمی تزریق شده است.

کرونا جان ۱۴ نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت ۱۴ بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در استان از ابتدای اپیدمی ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۵۴۲ مورد رسیده است.

دکتر «محمد طاهری» روز سه شنبه افزود: همچنین با شناسایی یک هزار و ۲۰۹ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۲۳ هزار و ۳۶۴ و بیماران سرپایی مثبت به ۶۵ هزار و ۸۰ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته یک هزار و  ۶۵۱ مورد بود که ۲۶۸ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

طاهری افزود: ۱۹ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۴۷ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد یک هزار و ۱۵۹، بهار یک هزار و ۱۹۲، تویسرکان یک هزار و ۲۸۸، رزن ۹۵۷، درگزین ۳۲۰، فامنین ۳۵۸ و کبودراهنگ یک هزار و ۲۱۹ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون چهار هزار و ۴۵۳ نفر در ملایر، ۲ هزار و ۸۵۵ نفر در نهاوند و ۹ هزار و ۴۲ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

تمامی شهرستان های تابعه استان همدان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد.

شمار مبتلایان کرونا در سیستان و بلوچستان از مرز ۱۱۴ هزار نفر گذشت

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۷۲۷ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۱۴ هزار و ۶۶۳ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری روز سه شنبه اظهارداشت: همچنین با فوت ۶ مورد جدید در ۲۴ ساعت گذشته، شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۴۰۹نفر رسید.

وی با بیان اینکه ۴۸۶ بیمار حاد تنفسی و ۱۹۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: مردم در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان‌ تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی گفت: تمامی موارد مثبت کرونا در سیستان و بلوچستان از نوع جهش یافته انگلیسی و دلتا است.

هاشمی از وضع فوق بحرانی کرونا در سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: پایین‌ترین میزان رعایت پروتکل‌ها در سطح کشور مربوط به سیستان و بلوچستان است.

وی بیان کرد:‌ کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات مورد نیاز بیماران کرونایی در استان وجود ندارد.

فعالیت برخی مراکز تجمیعی واکسیناسیون کرمانشاه در شیفت عصر آغاز شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: با اقدامات صورت گرفته فعالیت برخی از مراکز تجمیعی واکسیناسیون در این استان در شیفت عصر، برای سرعت بخشیدن به طرح واکسیناسیون کرونا از امروز آغاز شده است.

دکتر ابراهیم شکیبا روز سه‌شنبه افزود: براین اساس شیفت عصر در مراکز تجمیعی خلیج فارس و حضرت خدیجه کبری (س) و سایت خودرویی ورزشگاه ۱۵ خرداد در کرمانشاه فعال است و واکسیناسیون در این مراکز تا ساعت ۱۹ ادامه خواهد داشت.  

وی اظهار داشت: مراکز تجمیعی واکسیناسیون در شهرستان‌های اسلام آبادغرب، دالاهو، پاوه، جوانرود، روانسر، سرپل ذهاب و کنگاور نیز در شیفت عصر فعال هستند.  

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه یادآور شد: تاکنون ۳۵/۵ درصد از جمعیت هدف در استان واکسن کرونا دریافت کرده اند.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۱۲ هزار دور واکسن در استان تزریق شده است، گفت: از این تعداد بیش از ۵۲۶ هزار دوز مربوط به نوبت اول و تعداد بیش از ۱۸۶ هزار دوز مربوط به نوبت دوم بوده است.

هم اکنون ۳۴ مرکز تجمیعی و سه مرکز خودرویی در استان فعال است که علاوه بر مراکز فوق، ۱۰ پایگاه ویژه مشاغل در استان به چرخه تزریق واکسن کووید۱۹ اضافه شده است.

هم‌اکنون یک هزار و ۳۵۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های کرمانشاه بستری هستند که این تعداد از ابتدای اپیدمی کرونا در استان بی سابقه بوده است.

از این تعداد ۴۱ درصد در بیمارستان های شهرستان ها و مابقی در شهر کرمانشاه بستری هستند.

۱۴/۵ درصد از این بیماران هم در بخش های ویژه بستری بوده و ۲/۵ درصد به دستگاه تنفس مصنوعی وصل هستند.  

معاون دانشگاه پزشکی فسا: کرونا در این شهرستان جان سه زن باردار را گرفت

متخصص بیماری‌های عفونی و معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت:  از ابتدای شیوع کرونا تاکنون سه زن باردار در این شهرستان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

جلال کریمی سه شنبه اظهار داشت: در سال جاری،  ۱۰۰ مادر باردار مثبت و مشکوک به بیماری کووید-۱۹ در شهرستان فسا  شناسایی شدند که از این تعداد ۲۰مادر باردار مبتلا به کرونا در بیمارستان بستری و تحت درمان قرار گرفتند.

وی اضافه کرد: مادران بادرار از گروه های پرخطر در ابتلا به کرونا بخصوص در نوع دلتا هستند که می بایست رعایت توصیه ها و پروتکل های بهداشتی و عدم حضور در تجمعات و دورهمی های خانوادگی را جدی بگیرند.

به گفته کریمی مادران باردار می بایست علاوه بر توجه به  مراقبت های دوره ای خود در پایگاه های بهداشتی و مراجعه بموقع به مراکز بهداشتی یا پزشک خانواده ، از درمان های خودسرانه در منزل و بدون مشورت با پزشک خودداری کنند.

متخصص بیماری‌های عفونی اضافه کرد: مادران باردار چنانچه شرایط واکسیناسیون را دارا باشند، ابتدا با پایگاه بهداشتی یا پزشک خانواده خود به صورت تلفنی تماس بگیرند و معرفی نامه دریافت، سپس به مرکز واکسیناسیون ویژه مادران باردار مراجعه کنند.

به گفته وی؛ در گام اول، اولویت دریافت واکسن با مادران بارداری است که در یکی از گروه های زنان باردار ٣٥ سال و بالاتر، مادران در همه گروه های سنی شاغل در بهداشت و درمان، مادرانی که همسرانشان در بخش های کرونا و یا مراکز بهداشتی مدیریت کرونا اشتغال دارند، مادران چاق با نمایه توده بدنی بالای ٣٥ ، مادران با بارداری دو قلویی، چند قلویی و بارداری با IVF، مادران با بیماری زمینه ای مثل فشار خون و دیابت و مادران واجد شرایط با سن بارداری بالای ٢٨ هفته بیشتر باشند و سپس سایر گروه ها نیز واکسینه خواهند شد.

شهرستان فسا در فاصله ۱۳۰کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است. 

 

کمبود اکسیژن و نیروی انسانی در بیمارستان‌های جنوب غرب خوزستان

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی آبادان گفت:بیمارستان‌های منطقه جنوب غرب خوزستان با توجه به فراگیری و گسترش بیماری کووید ۱۹  با کمبود شدید نیروی انسانی و اکسیژن مواجه هستند.

دکتر مهدی کریمی سه‌شنبه اظهار داشت:با توجه به حجم بالای بستری بیماران در پنج بیمارستان آبادان، خرمشهر و شادگان با کمبود نیروی درمان و اکسیژن مواجه هستیم و در صورتی که اکسیژن در کوتاه‌ترین زمان ممکن تامین نشود با فاجعه مواجه خواهیم شد.

وی افزود: با توجه به شرایط جوی و شرجی هوای حاکم در منطقه عملا دستگاه‌های اکسیژن ساز بیمارستانی جوابگوی نیاز بیماران نیستند و واحدهای تولید اکسیژن کپسولی نیز توان تولید به مقدار نیاز را ندارند.

کریمی وضعیت فراگیری کرونا در منطقه جنوب غرب خوزستان را بحرانی و در حد یک زلزله هشت ریشتری توصیف کرد و گفت:ظرفیت بستری در بیمارستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان ۳۰۰ تخت است که هم اکنون به  ۵۰۰ تخت افزایش یافته است در حالی که تعداد بیماران بستری بیش از ۵۰۰ بیمار است و عملا برخی از بیماران به دلیل تکمیل ظرفیت در راهروی بیمارستان‌ها بستری بوده و درمان می باشند.

وی به درخواست دانشگاه علوم پزشکی آبادان از نیروهای مسلح برای کمک به امر درمان بیماران کووید ۱۹ در منطقه اشاره کرد و افزود: با وجود ابتلای برخی از کادر درمان این منطقه به کرونا و کمبود شدید کادر درمان تاکنون کمکی  از نظر تامین نیروی انسانی به دانشگاه علوم پزشکی آبادان صورت نگرفته است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی آبادان گفت:به دلیل کمبود فضای بستری ناچار تعدادی از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ به بیمارستان شهید بهشتی آبادان منتقل شدند ضمن اینکه آماده‌سازی یک بخش دیگر از این بیمارستان برای بستری بیماران کرونایی در حال انجام است.

وی افزود:هم اکنون بیمارستان‌های منطقه جنوب غرب خوزستان با کمبود اکسژن، فضای بستری و نیروی درمان مواجه هستند و نیاز است نیروهای کمکی و امکانات و تجهیزات هر چه سریعتر به منطقه ارسال شود.

شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان زیر مجموعه خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی آبادان هستند.

از ابتدای اپیدمی کرونا تاکنون یک هزار و ۱۵۵ نفر در جنوب غرب خوزستان فوت کردند.

۲۰ شهرستان خوزستان از جمله آبادان ، خرمشهر و شادگان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.