بر اساس گزارش وزارت بهداشت در روز دوشنبه 1 شهریور 1400، اکنون ۳۵۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ بیماری خطرناک کووید ۱۹ با سویه های مختلف در حال شتاب و اوج گیری است و واکسیناسیون عمومی کشور مهمترین و اساسی ترین راهکار برون رفت از این شرایط بسیار حساس است .

خیز پنجم کرونا که از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد و همراهی سویه دلتا با آن ، شمار قربانیان کووید ۱۹ در اغلب استان ها را به شکل بی‌سابقه ای افزایش داده به طوری که در  چند روز اخیر آمارهای بستری و مرگ و میر در کشور به بالاترین حد خود رسیده و چندین بار رکورد تلفات روزانه طی چند ماه گذشته شکسته شده است.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، در هفته گذشته شاهد افزایش پنج درصدی در تعداد بیماران مثبت بستری کرونا و افزایش ۱۲.۵ درصدی در تعداد بیماران فوت شده نسبت به هفته قبل‌تر بودیم.

کارشناسان بهداشت و درمان معتقدند که اگر سرعت واکسیناسیون را بالا ببریم به سمت ایمنی جمعی حرکت خواهیم کرد و هرچه سرعت واکسیناسیون بالاتر باشد شانس جهش های ویروس کمتر می شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در نامه‌ای به معاون بهداشت این وزارتخانه تاکید کرد با همکاری صندوق حمایت از هنرمندان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نسبت به واکسیناسیون هنرمندان اقدام شود.

وی پیش از این نیز بر واکسیناسیون کارمندان بانک ها و پنج گروه هدف شامل رانندگان، زندانیان، معلمان، خبرنگاران و دیابتی ها تاکید کرد.

سخنگوی ستاد ملی کرونا نیز با تاکید بر اینکه مردم مطمئن باشند که واکسیناسیون کرونا در شرایط خوبی ادامه خواهد داشت گفت : همانطوری که رییس جمهوری اسلامی ایران تاکید کردند، اولویت اول دولت ، کرونا و تامین سلامتی مردم است و دولت برای تامین واکسن هیچ گونه مشکل ارزی ندارد.

در شبانه روز گذشته، ۵۸۹ هزار و ۳۷۸ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

۱۶ میلیون و ۹۸۶ هزار و ۸۸۲ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۶ میلیون و ۱۵۰ هزار و ۸۱۷ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۲۳ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۶۹۹ دُز رسید.

متاسفانه طی ۲۴ ساعت گذشته، ۶۱۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۰۲ هزار و ۶۴۸ نفر رسید.

اکنون ۳۵۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

اول شهریور ماه و آخرین اخبار کرونایی استان ها

معاون شبکه بهداشت و درمان سرپل‌ذهاب گفت: روند مبتلایان به ویروس کرونا در این شهرستان افزایشی است از این رو مردم باید دستورالعمل‌های بهداشتی را با دقت بیشتر و به خوبی رعایت کنند.

دکتر محسن مرادی افزود: هم اکنون وضعیت این شهرستان از نظر ابتلا به کرونا قرمز است و روزانه شمار زیادی از افراد به این ویروس مبتلا می‌شوند.

وی اظهار کرد: از ابتدای شروع واکسیناسیون کرونا در سرپل‌ذهاب تاکنون ۲۲ هزار نفر دُوز اول واکسن و ۶ هزار نفر دُوز دوم را دریافت کرده‌اند.

در همین حال مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: با توجه به وضعیت کرونا و آمار بالای مراجعه به بیمارستان های خوزستان نیاز به واکسن در این استان همچنان احساس می شود.

دکتر عرفان مردانی اظهار داشت: سن واکسیناسیون در خوزستان نسبت به کشور ۱۲ سال جلوتر است اما سهمیه واکسن استان فقط جوابگوی چند ساعت مراجعه مردم است لذا انتظار می رود به استان خوزستان سهمیه واکسن بیشتری تخصیص داده شود.

وی با بیان اینکه کرونا در خوزستان جولان می دهد و فضای بیمارستان ها جوابگوی حجم سنگین مراجعه بیماران نیست افزود: انتظار می رود هر چه سریعتر سهمیه واکسن کرونا در اختیار استان خوزستان قرار گیرد.

و اما بر اساس گزارش های رسیده از شهرستان آمل نیز این شهرستان طی یک ماهه مرداد ۱۴۰۰ تاریک‌ترین دوران همه گیری ویروس کرونا را تجربه کرد ،به طوری که در این مدت به طور روزانه ۶ نفر در بیمارستان های این شهرستان قربانی بیماری کووید۱۹ شده و در مجموع ۱۸۶ نفر بر اثر این بیماری جان باختند.

شهرستان آمل که همواره از ابتدای شیوع ویروس کرونا جزو پرخطرترین مناطق کشور و مازندران و یکی از دغدغه های اصلی ستاد استانی کرونا محسوب می شد در موج پنجم به تاریک ترین روزهای کرونایی خود رسید. به طوری که فقط طی یک ماه اخیر ۱۸۶ بیمار کووید ۱۹ براساس تشخیص قطعی جان سپردند که بدترین آمار طی ۱۸ ماهه اخیر محسوب می

مرداد ماه امسال با تکیه بر آمار فوتی ۱۸۶ نفری شاهد رشد حدود پنج برابری میزان مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در شهرستان آمل هستیم . اما مرداد سیاه تنها متعلق به شهرستان آمل نبود بلکه در استان مازندران نیز طی یک ماه اخیر یکهزار و ۲۹ نفر قربانی سوی جدید کرونا دلتا شدند.

فرماندار آمل درباره آخرین وضعیت این شهرستان گفت: در حال حاضر شاهد کاهش میزان بستری جدید بیماران کووید ۱۹در این شهرستان هستیم که نقطه ای امیدوار کننده برای خروج از شرایط بحرانی محسوب می شود. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز با اشاره به افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در آذربایجان‌شرقی گفت: شمار افراد کرونایی بستری در بیمارستان های استان به اوج خود رسیده است.

دکتر محمدحسین صومی اظهار کرد: هم اکنون بیش از یک هزار و ۷۰۰ بیمار کرونایی در بخش های مراکز درمانی آذربایجان شرقی بستری هستند که این تعداد، بیشترین میزان بستری های کرونا از زمان شیوع این بیماری در استان محسوب می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه خوشبختانه روند واکسیناسیون نیز به خوبی انجام می شود، گفت: دیروز ۲۵ هزار نفر را واکسینه کردیم و امروز هم همین تعداد واکسینه می شوند و از روز سه شنبه محموله جدید واکسن نیز می رسد.

بر اساس اعلام مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان شمالی ، وضعیت ابتلا به کرونا در روستاهای استان بسیار وخیم و حاد است و شناسایی افراد مبتلا به خوبی انجام نشده است. 

امین کلاته با بیان اینکه انجام تست کرونا در روستاها بسیار ضعیف و ناچیز است اظهار داشت: از دانشگاه علوم پزشکی استان انتظار می رود انجام آزمایش ها و تست کرونا در روستاها را گسترده تر کند.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی به وظایف خود در قبال پیشگیری و نیز درمان در مناطق روستایی به خوبی عمل نکرده است و مشاهدات نشان می دهد شمار ابتلا به کرونا در میان روستاییان بسیار زیاد است.

 رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی نیز گفت: وضعیت شیوع کرونا در استان بسیار وخیم شده به طوری که طی ۲۴ ساعت گذشته هزار و ۸۹۰ نفر به کرونا مبتلا شده اند که این، بالاترین رقم طی ماه های اخیر است.

علی احمد آقاپور افزود: از این تعداد، بیش از ۳۱۰ نفر در مراکز درمانی آذربایجان غربی بستری شده اند که در این خصوص نیز همچنان در اوج قرار داریم.

از استان اردبیل گزارش شده است که وضعیت بحرانی و قرمز شیوع موج پنجم بیماری کووید.۱۹ در این استان همچنان ادامه دارد به طوری که طی شبانه روز گذشته، ۱۳ از مبتلایان جان باخته و ۱۵۷ بیمار جدید نیز در مراکز درمانی این استان بستری شدند.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده توسط دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، طی شبانه‌روز گذشته شمار مبتلایان بستری همزمان در مراکز درمانی این استان به ۸۷۴ نفر رسید.

همچنین بر اساس اعلام این مرجع، با فوت ۱۳ نفر دیگر از مبتلایان شمار جان‌باختگان پنج موج شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان به ۲ هزار و ۸۷ نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اظهار کرد: در ادامه روند صعودی موج پنجم شیوع کرونا که از حدود یک ماه پیش آغاز شده، شمار مبتلایان جدید و بستری همزمان کووید.۱۹ در این استان نسبت به ماه قبل بیش از هشت برابر شده و این بیماری با سرعت بیشتر در حال شیوع گسترده است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده با ابراز نگرانی از صعود روزافزون شمار مبتلایان کرونا در استان اردبیل نسبت به یک ماه قبل افزود: شمار مراجعه روزانه افراد مشکوک به ابتلای کووید.۱۹ به مراکز درمانی استان اردبیل به شدت در حال افزایش است به طوری که مراجعان ساعت‌ها در مراکز درمانی استان معطل پذیرش و دریافت خدمات درمانی می‌شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان نیز گفت: با افزوده شدن ۶۸۷ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۱۳ هزار و ۹۳۶نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهارداشت: همچنین با فوت ۱۰ مورد جدید در ۲۴ ساعت گذشته، شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۴۰۳نفر رسید.

هاشمی از وضع فوق بحرانی کرونا در سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: پایین‌ترین میزان رعایت پروتکل‌ها در سطح کشور مربوط به سیستان و بلوچستان است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز گفت: یکهزار و ۲۳۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شدند و مجموع این افراد به ۱۵۶ هزار و ۲۴۹ نفر رسید.

دکتر"مریم کوشکی" اعلام کرد: همچنین ۱۰ بیمار مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان جان باختند و تعداد قربانیان نیز به ۲ هزار و ۱۴۳ نفر رسیده است.

بر اساس اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز پنج فوتی ناشی از کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ثبت شد و مجموع فوتی های استان به ۹۱۴ نفر افزایش یافت.

دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: ۱۰۲ بیمار جدید کرونایی در شبانه روز گذشته در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بستری های موجود استان به ۴۷۳ نفر رسید که بی سابقه است.

دبیر شورای سلامت شهرستان اهواز نیز گفت: نتیجه بیش از ۵۰ درصد افرادی که در این شهرستان تست p.c.r انجام می دهند مثبت است که این وضعیت بسیار نگران کننده است.

دکتر امراله مردانی اظهار داشت: طی روزهای اخیر به طور متوسط روزانه سه هزار تا سه هزار و ۵۰۰ نفر به مراکز تجمیعی این شهرستان برای انجام تست کرونا مراجعه کرده اند که در مقایسه با هفته های قبل جهش بسیار بالائی داشته است.

استاندار تهران با بیان اینکه چند روزی است که میزان مراجعان بیماران کرونایی در این استان کاهش یافته است، اعلام کرد: در روزهای آینده بیماران بستری و فوتی نیز رو به کاهش خواهد بود.

"انوشیروان محسنی بندپی" گفت: روز گذشته ۶۸۵ فوتی در کشور داشتیم که ۱۴۵ نفر آن در استان تهران بود و در حال حاضر هیچ نگرانی برای بستری و پذیرش بیماران وجود ندارد.

به گفته استاندار تهران، ۲ شهرستان بهارستان و اسلامشهر جمعیت بالایی دارند که در شهرستان بهارستان با کمک جمعیت هلال احمر یک بیمارستان صحرایی ۴۰ تخته راه اندازی و در اسلامشهر نیز مرکز مدیریت بحران سوله ای را افتتاح کردیم که ظرفیت ۴۰ تخت دارد.

در خیز پنجم کرونا فشار فراوانی بر دوش بیمارستان ها و نیروهای انسانی حوزه بهداشت و درمان وارد شده است و امیدواریم با استقرار دولت جدید و همچنین آغاز به کار منتخبان انتخابات سازمان نظام پزشکی، مطالبات به حق کادر بهداشت و درمان پیگیری و محقق شود.

در ایران، اول شهریور ماه، هم زمان با زادروز بوعلی سینا، به پاس تألیفات و خدمات وی به علوم پزشکی و فعالیت وی در این رشته و تجلیل از پزشکان، روز پزشک نام گذاری شده‌است.

 

تعداد بیماران بستری در چهارمحال و بختیاری همچنان افزایشی است

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: با وجود توقف در افزایش تعداد بیماران سرپایی اما در بخش بستری همچنان روند افزایشی تعداد بیماران وجود دارد.

مجید شیرانی روز دوشنبه افزود: توقف روند افزایشی تعداد بیماران سرپایی نیز بسیار شکننده است و هر زمان امکان افزایشی شدن آن وجود دارد.

وی با اشاره به بستری شدن ۲۹۱ بیمار مشکوک به علائم بالینی کرونا در شبانه‌روز گذشته، تصریح کرد: از این تعداد تاکنون آزمایش ۱۰۰ نفر مثبت قطعی اعلام شده است.

شیرانی با بیان اینکه بیش از ۷۰۰ بیمار در بخش‌های ویژه کرونای مراکز درمانی استان بستری هستند، اظهار داشت: از این تعداد حال ۷۳ بیمار وخیم است و در بخش مراقبت‌های ویژه تحت مداوا قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری همچنین از مثبت شدن آزمایش ۳۶۴ بیمار سرپایی در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت: در مجموع مبتلایان به ویروس کرونا در استان از ابتدای شیوع تاکنون به ۶۶ هزار و ۵۸۳ نفر رسیده است.

شیرانی با بیان اینکه سه بیمار دیگر در استان طی شبانه‌روز گذشته جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست دادند، تصریح کرد: با این حساب مجموع فوتی‌های ناشی از این ویروس در استان به یک هزار و ۳۳۶ نفر رسید.

از ابتدای شیوع کرونا تاکنون (یکم شهریور) ۱۸۴ هزار و ۸۶ مورد تست مولکولی تشخیص کرونا در چهارمحال و بختیاری انجام شده است.

بر اساس آخرین رنگ‌بندی وزارت بهداشت، درمان و  آموزش پزشکی، تمامی ۱۰ شهرستان چهارمحال و بختیاری در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) شیوع کرونا قرار دارد.

طرفیت تمامی تخت‌های بیمارستانی ویژه بیماران کرونایی چهارمحال و بختیاری که حدود ۷۰ درصد ظرفیت تخت‌های بیمارستانی استان را شامل می‌شود، تکمیل و بیمارستان صحرایی در شهرستان‌های شهرکرد و فارسان برای خدمات‌رسانی به بیماران برپا شده است.

 

کرونا جان ۹ نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت ۹ بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در استان از ابتدای اپیدمی ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۵۲۸ مورد رسیده است.

دکتر «محمد طاهری» روز دوشنبه افزود: همچنین با شناسایی یک هزار و ۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۲۳ هزار و ۱۸۷ و بیماران سرپایی مثبت به ۶۴ هزار و ۴۸ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته یک هزار و  ۹۰۷ مورد بود که ۳۲۹ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

طاهری افزود: ۲۱ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۴۸ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد یک هزار و ۱۴۴، بهار یک هزار و ۱۸۶، تویسرکان یک هزار و ۲۷۱، رزن ۹۴۸، درگزین ۳۱۸، فامنین ۳۵۷ و کبودراهنگ یک هزار و ۲۱۰ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون چهار هزار و ۴۲۸ نفر در ملایر، ۲ هزار و ۸۳۳ نفر در نهاوند و هشت هزار و ۹۷۵ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

تمامی شهرستان های تابعه استان همدان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

 

دانشگاه علوم پزشکی: شمار مبتلایان کرونا در منطقه کاشان از ۳۸ هزار نفر گذشت

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۴۲۲ مورد جدید به ۳۸ هزار و ۴۳ نفر رسید.

مریم امیدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۲ مرد ۶۸ و ۸۷ ساله مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی کاشان و آران و بیدگل جان باختند.

وی افزود: اکنون ۷۵۰ بیمار مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۶۶۴ نفر در کاشان و ۸۶ نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

وی شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۸۶ نفر اعلام کرد و افزود: ۸۰ نفر از بیماران در کاشان و ۶ نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: ۲۲۶ هزار و ۹۶۰ نفر از آغاز شیوع کرونا (اسفند ۱۳۹۸) تاکنون به مرکزهای بستری، تشخیص سرپایی و درمانی شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان مراجعه کردند و ۱۴ هزار و ۴۹۴ بیمار حاد تنفسی ترخیص شدند.

امیدی ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته ۷۱ بیمار جدید حاد تنفسی با سن یک تا ۸۹ سال در مرکزهای درمانی کاشان و ۹ نفر با سن ۴۷ تا ۷۵ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان بستری شدند.

وی اضافه کرد: در این مدت، ۲۵۱ بیمار کووید ۱۹ به طور موقت بستری شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به مراجعه ۳۹۴ نفر به کلینیک‌های حاد تنفسی این دانشگاه در ۲۴ ساعت گذشته گفت: سه هزار و ۹۰۰ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) دانشگاه است.

وضعیت کرونایی کاشان و آران و بیدگل با تدوام تشدید بحران کرونا در این شهرستان‌ها قرمز و با توجه به تکمیل ظرفیت بیمارستان‌های شهید بهشتی و سیدالشهدا(ع) اضطراری شده است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

ویروس کرونا (COVID-۱۹) اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌ برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد؛ این ویروس در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

 

کووید۱۹ سبب بستری شدن ۱۸۹ نفر دیگر در البرز شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که بیماری کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته سبب بستری شدن ۱۸۹ شهروند دیگر البرزی در بیمارستان ها شد.

دکتر محمد فتحی روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: اکنون یک هزارو ۳۰۳ بیمار کووید۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

وی بیان داشت: ۲۲ بیمار کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در استان البرز جان خود را از دست دادند و شمار کل جانباختگان این بیماری به پنج هزارو ۲۵۵ نفر رسید.

فتحی افزود: ۶۰ هزار و ۷۹۲ بیمار کووید۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در استان البرز بستری شده اند که ۵۴ هزار ۲۱۲ بیمار آنان بهبود یافته اند.

رعایت فاصله اجتماعی ، استفاده از ماسک سه لایه و پارچه ای و شستشوی مرتب دست ها مهمترین توصیه ها برای پیشگیری از کرونا است.

اکنون سه شهرستان تابعه البرز در وضعیت قرمز تیره ، سه شهرستان در وضعیت قرمز و یک شهرستان نارنجی کرونایی است.

 

شمار مبتلایان جدید کرونا در سیستان و بلوچستان به ۶۸۷ نفر رسید

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۶۸۷ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۱۳ هزار و ۹۳۶نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری روز دوشنبه اظهار داشت: همچنین با فوت ۱۰ مورد جدید در ۲۴ ساعت گذشته، شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۴۰۳نفر رسید.

وی با بیان اینکه ۴۴۷ بیمار حاد تنفسی و ۱۸۳ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: مردم در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان‌ تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی گفت: تمامی موارد مثبت کرونا در سیستان و بلوچستان از نوع جهش یافته انگلیسی و دلتا است.

هاشمی از وضع فوق بحرانی کرونا در سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: پایین‌ترین میزان رعایت پروتکل‌ها در سطح کشور مربوط به سیستان و بلوچستان است.

وی بیان کرد:‌ کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات مورد نیاز بیماران کرونایی در استان وجود ندارد.

 

 کرونا پنج خانواده را در کهگیلویه بویراحمد داغدار کرد

رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: شمار قربانیان کرونا در کهگیلویه و بویراحمد با فوت پنج بیمار کرونایی در 24 ساعت گذشته به ۸۱۸ رسید.

پرویز یزدان‌پناه عصر دوشنبه اظهار داشت: هم اکنون ۶۰۷ بیمار در بیمارستان‌های کرونایی کهگیلویه و بویراحمد بستری بوده که از این تعداد ۲۸۹ بیمار مبتلای قطعی و ۴۰ بیمار هم  در بخش مراقبت‌های ویژه هستند.

وی افزود: ازمجموع ۸۴۷ نمونه پی سی آر دریافت شده از آزمایشگاه سلولی و مولکولی یاسوج ۴۰ درصد موارد مثبت بودند که بیشترین موارد مثبت در شهرستان‌های بویراحمد، کهگیلویه و گچساران بوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بیان کرد: از مجموع مبتلایان به کرونا در کهگیلویه و بویراحمدتا کنون ۵۸ هزار و ۸۵۶ بیمار بهبود یافته اند.

یزدان پناه عنوان کرد: روند افزایشی موارد مثبت بیماری و بستری در همه شهرستان‌های استان ادامه دارد که در هفته‌های بعدی می‌تواند باعث پرشدن تخت‌های بیمارستانی و افزایش مرگ و میر بیشتری در مقایسه با پیک‌های قبلی شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از مردم استان درخواست کرد ضمن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی از حضور در تجمعات و دورهمی‌ها، پرهیز کرده و از رفت و آمد به مکان‌های شلوغ و پرخطر خود داری کنند.

سه هزار ۲۰۷ گچسارانی در مرداد امسال به کرونا مبتلا شدند

فرماندار گچساران گفت: سه هزارو ۲۰۷ گچسارانی در مرداد ماه امسال به ویروس کرونا مبتلا شدند.

علیرضا اتابک روز دوشنبه در نشست ستاد مقابله با کرونا در گچساران افزود: از این تعداد افراد مبتلا شده به ویروس کرونا یکهزارو ۵۰۰ نفر آن در ۱۰ روز اخیر بوده است.

وی با بیان اینکه آمار فوتی ها در این شهرستان نسبت به پیک های گذشته افزایش چند برابری داشته است، گفت: از ابتدای مرداد تاکنون ۳۶ نفر بر اثرابتلا به کرونا در گچساران جان باختند.

اتابک اظهار داشت: پیک پنجم  یکی از طولانی ترین پیک ها در شهرستان بوده که برخلاف موج های قبلی آمار فوتی در مرداد ماه به شدت افزایش یافته است و به طور میانگین در این پیک پنجم روزانه بیش از یک نفر جان خود را از دست دادند که آمار بالایی است.

فرماندار گچساران خواستار رعایت پروتکل های بهداشتی در شهرستان شد و افزود: تا زمانی که  پروتکل های بهداشتی به صورت دقیق و کامل اجرا نشود واکسیناسیون به تنهایی نمی تواند شرایط را بهبود بخشد.

اتابک گفت: ۴۷ هزار و ۳۳۱ مورد تست کرونا  از ابتدای انتشار ویروس کرونا تاکنون در این شهرستان از افراد  با علائم مشکوک گرفته شده است.

وی بیان کرد: تاکنون بیش از ۱۴ هزارو ۶۲۲ نفر مبتلا شده به ویروس کرونا در این شهرستان شناسایی شده است.

اتابک  اظهار داشت: ۱۷۶ نفر در این شهرستان بر اثر ویروس کرونا  تاکنون جان باخته اند.

وی تصریح کرد: هم اکنون ۱۴۵ بیمار کرونایی در بیمارستان های این شهرستان بستری هستند.

اتابک ابراز کرد: محدودیت های کرونایی در این شهرستان تاکنون به نحو مناسب انجام شده و بازاریان همکاری لازم را در این زمینه داشته اند.

وی بیان کرد: طولانی شدن پیک پنجم موجب شده کادر درمان بسیار آسیب پذیر شود که برای خروج از این وضعیت به همراهی مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی نیاز است.

فرماندار گچساران ادامه داد: شهرستان گچساران نسبت به شهرستان های همجوار از لحاظ مبتلایان به ویروس کرونا و آمار فوتی ها هم اکنون وضعیت مناسبی دارد.

اتابک تصریح کرد: برخی خانواده ها به دلیل رعایت کردن پرتکل های بهداشتی تاکنون به ویروس کرونا مبتلا نشده اند.

وی افزود: مسیرهای ورودی به آرامستان شهر دوگنبدان را مسدود کرده ایم، اما برخی شهروندان وارد این آرمستان  می شوند.

فرماندار گچساران تصریح کرد: بیمارستان های این شهرستان در زمینه خدمات رسانی به بیماران کرونایی از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد که متاسفانه برخی افراد خدمات این افراد را زیر سوال می برند.

اتابک اظهار داشت: برخی از بخش های بیمارستان نرگسی گچساران برای ارائه خدمات به بیماران کرونایی تجهیز شده و جای خوشحالی است که این شهرستان از لحاظ تخت بیمارستانی هم اکنون با مشکل مواجه نیست.

فرماندار گچساران ادامه داد: پرو تکل های بهداشتی باید از سوی شرکت های پتروشیمی و چم شیر بیش از پیش رعایت شود.

وی تصریح کرد: برخی افراد توان خرید ماسکزرا ندارند و نهادها،شرکت ها و موسسات در این راستا نیز باید اقداماتی در توزیع ماسک بهداشتی داشته باشند.

شهرستان ۱۵۰ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

ادامه بحران شیوع کرونا در استان اردبیل با ۱۳ فوتی و ۱۵۷ بستری جدید

وضعیت بحرانی و قرمز شیوع موج پنجم بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل همچنان ادامه دارد به طوری که طی شبانه روز گذشته، ۱۳ از مبتلایان جان باخته و ۱۵۷ بیمار جدید نیز در مراکز درمانی این استان بستری شدند.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده توسط دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، طی شبانه‌روز گذشته شمار مبتلایان بستری همزمان در مراکز درمانی این استان به ۸۷۴ نفر رسید.

همچنین بر اساس اعلام این مرجع، با فوت ۱۳ نفر دیگر از مبتلایان شمار جان‌باختگان پنج موج شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان به ۲ هزار و ۸۷ نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اظهار کرد: در ادامه روند صعودی موج پنجم شیوع کرونا که از حدود یک ماه پیش آغاز شده، شمار مبتلایان جدید و بستری همزمان کووید.۱۹ در این استان نسبت به ماه قبل بیش از هشت برابر شده و این بیماری با سرعت بیشتر در حال شیوع گسترده است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده با ابراز نگرانی از صعود روزافزون شمار مبتلایان کرونا در استان اردبیل نسبت به یک ماه قبل افزود: شمار مراجعه روزانه افراد مشکوک به ابتلای کووید.۱۹ به مراکز درمانی استان اردبیل به شدت در حال افزایش است به طوری که مراجعان ساعت‌ها در مراکز درمانی استان معطل پذیرش و دریافت خدمات درمانی می‌شوند.

وی با بیان این که موج پنجم کرونا با قدرت تمام در حال گسترش است و مسئولان بهداشت و درمان استان اردبیل هر روز مجبور هستند تا تختهای جدیدی را برای پذیرش بیماران اضافه کنند، گفت: افزایش شمار بستری مبتلایان به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی این استان  به ۱۱۷ نفر، نشان دهنده شدت شیوع کرونا در این استان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل پیش بینی کرد که شمار مبتلایان کرونا در این استان طی روزهای آتی به علت تراکم جمعیتی و ازدحام روزهای اخیر افزایش یابد.

وی اضافه کرد: ممکن است در روزهای آینده با کمبود جدی فضای لازم برای بستری بیماران در استان مواجه شویم چرا که پذیرش و درمان مبتلایان نیاز به تخت، پرستار و اکسیژن کافی دارد که تامین همه آنها زمانبر و بسیار سخت است.

دکتر حبیب زاده به پر شدن ظرفیت تخت‌های مراکز درمانی استان اردبیل و بروز محدودیت جدی در پذیرش بیماران مبتلا به کرونا اشاره کرد و تنها چاره کنترل وضعیت کنونی و کاهش سیر شیوع کرونا در این استان را رعایت جدی و سختگیرانه دستورالعمل‌های بهداشتی ذکر کرد.

وی با بیان این که سویه دلتای ویروس کرونا با شدت بیشتری در سطح این استان در حال انتشار است، سرعت انتشار این ویروس را مثل ویروس آبله مرغان ذکر کرد و ادامه داد: سویه دلتای کرونا مسری‌ترین ویروس شناخته شده است به طوری که ۱۰ ثانیه تنفس در هوای آلوده یا در کنار یک فرد آلوده می‌تواند باعث ابتلا شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل بیان کرد: علایم این نوع ویروس شبیه سرماخوردگی است که با آبریزش بینی شروع شده و بعد از گذشت چند روز علائم حاد یعنی درگیری ریوی بروز می‎‌کند.

وی اظهار کرد: در شبانه روز گذشته ۱۶۷ نفر از مبتلایان بستری در مراکز درمانی استان اردبیل نیز پس از بهبودی نسبتی و ادامه درمان در منزل ترخیص شدند.

دکتر حبیب زاده، نزدن ماسک را مساوی با ابتلا دانست و تاکید کرد: تمامی افرادی که حتی دو دُز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، باید ماسک بزنند، فاصله‌ اجتماعی را رعایت کنند و از ازدحام و دورهمی و حضور در مراسم پرتعداد و فضاهای سربسته پرهیز کنند.

وی همچنین گفت: در صورت ادامه روند فعلی شیوع کرونا در استان اردبیل، برپایی بیمارستان صحرایی و بستری در سالن‌ها و اماکن مختلف اجتناب‌ناپذیر خواهد بود و ارائه خدمات اولیه از جمله اکسیژن رسانی به بیماران دچار مشکل اساسی خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل تاکید کرد: با توجه به شیوع کرونای هندی در استان و سرعت بسیار زیاد آن در سرایت‌پذیری و درگیری سنین پایین، باید در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بویژه رعایت فاصله ۱.۵ متری، زدن ماسک و کاهش دورهمی دقت شود تا بتوانیم این خیز را مهار کرده و وارد وضعیت بحرانی‌تر نشویم.

وی اضافه کرد: افرادی که حتی علایم خفیف مثل آبریزش از بینی دارند به مراکز ۱۶ ساعته در سطح استان مراجعه کنند تا تست تشخیصی انجام شده و تحت قرنطینه خانگی و درمان قرار گیرند و افراد در تماس با این افراد نیز توسط مراقبان بهداشتی رهگیری شده و در دوره کمون تحت مراقبت قرار بگیرند تا چرخه ویروس هر چه سریع‌تر مهار شود.

دکتر حبیب زاده، برگزاری هرگونه تجمع را موجب افزایش شمار مبتلایان کرونا عنوان کرد و گفت: مهم‌ترین خطر در روزهای آینده، برگزاری هر نوع مراسم در فضای سربسته و مسقف و سفر تابستانی شهروندان است و باید این مساله به شکل درست و مطابق با توصیه‌های بهداشتی مدیریت شود.

وی افزایش میزان سفرهای درون و برون استانی را زنگ خطری برای شیوع گسترده موج پنجم کرونا ذکر کرد و خواستار تعطیلی سفرهای غیرضروری و همه دورهمی‌ها مانند شب‌نشینی و مراسم دید و بازدید جمعی شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اضافه همچنین با اشاره به قرار گرفتن شهرستان‌های اردبیل، خلخال، سرعین، مشگین‌شهر و گرمی، پارس‌آباد و اصلاندوز در وضعیت قرمز بیان کرد: هم‌اینک شهرستان‌های کوثر، نیر، نمین و بیله‌سوار در وضعیت نارنجی قرار دارند.

وی با تاکید بر ضرورت ادامه استفاده از ماسک حتی با انجام واکسیناسیون سراسری، به افراد مبتلا به کرونا توصیه کرد که شرایط قرنطینه در منزل را با شدت بیشتر رعایت کرده و از تردد در سطح جامعه خودداری کنند تا دوره انتقال پذیری بیماری طی شود.

دکتر حبیب زاده در ادامه اعلام کرد: از ۲۲ بهمن سال گذشته تاکنون ۳۴۱ هزار و ۸۸۴ دُز واکسن کرونا برای گروه‌های هدف در استان اردبیل تزریق شده است.

وی افزود: تاکنون ۲۷۲ هزار و ۱۶۹ دُز واکسن نوبت اول و ۶۹ هزار و ۷۱۵ دُز واکسن نوبت دوم در استان اردبیل تزریق شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با اشاره به تداوم فرایند واکسیناسیون کرونا در این استان، سرعت واکسیناسیون در این استان را کاملا مطلوب خواند و افزود: امیدواریم با ادامه همین روند، تا آخر مرداد ماه، تمام گروه‌های سنی و بسیاری از گروه‌های شغلی واکسینه شوند.

وی تاکید کرد: حتی افرادی که ۲ دُز واکسن کرونا زده‌اند و ۲ هفته از زمان واکسیناسیون آنها گذشته است، باید ماسک زده و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند چون واکسیناسیون باعث پیشگیری از ابتلا نمی‌‍‌شود و تنها در پیشگیری از مرگ و میر موثر است.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه سال گذشته با ۲۲ فوتی، بیشترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا با ۱۸۹ نفر و بالاترین رکورد بستری همزمان مبتلایان نیز با ۸۹۷ نفر در روز ۳۱ مردادماه ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.