طبق گزارش وزارت بهداشت در روز پنجشنبه 28 مرداد 1400، در حال حاضر ۳۵۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ تعداد قربانیان ویروس کرونا با جان باختن ۵۶۴ بیمار در ۲۴ ساعت گذشته، از ابتدای شیوع این ویروس در ایران از مرز ۱۰۰ هزار نفر گذشت.

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،  از دیروز- چهارشنبه- تا امروز ۲۸ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۱ هزار و ۲۶۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که چهار هزار و ۶۰۳ نفر از آن ها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به چهار میلیون و ۵۸۷ هزار و ۶۸۳ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۵۶۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۰۰ هزار و ۲۵۵ نفر رسید.

خوشبختانه تا کنون سه میلیون ۸۴۰ هزار و ۵۶۸ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده‌اند و  هفت هزار و ۵۳۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۲۷ میلیون و ۵۷۹ هزار و ۶۵۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است و ۱۶ میلیون و ۲۵۴ هزار و ۲۵۲ نفر دُز اول واکسن کرونا و پنج میلیون و ۲۳۶ هزار و ۴۲۳ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۲۱ میلیون و ۴۹۰ هزار و ۷۰۵ دُز رسید.

افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن باید در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند.

در حال حاضر ۳۵۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

تن رنجور بیماران کرونایی را باید روی تخت بیمارستان‌ها دید و صدای نفس تنگ آنها را باید زیر دستگاه‌های اکسیژن شنید، صدایی که گواهی می‌دهد بی‌توجهی به بایدها و نبایدهای بهداشتی، تنها به نفع دلتاست.

 موج کرونا افسارگسیخته رو به جلو حرکت می‌کند و سرعت و غافلگیری از خصوصیات ابتلا به دلتا، سویه جهش یافته این ویروس است؛ وضعیت دشواری که برای مقابله چاره ای جز رعایت همگانی محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های کرونایی نیست.

کارشناسان معتقدند عموم مردم با رعایت دقیق پروتکلهای بهداشتی می‌توانند از شکل‌گیری، اوج‌گیری و سرعت سیل سهمگین کرونا پیشگیری کنند، اما این ویروس مرگبار به مدد کم توجهی و یا غفلت در رعایت توصیه های بهداشتی موفق شده است در موج پنجم شیوع، هر روز بر آمار مبتلایان به بیماری کووید ١٩ بیافزاید، خانواده های بسیاری را داغدار کند و بیشتر ابعاد زندگی حتی آیین هایی همچون عزاداری های سنتی در سوگ سالار شهیدان را هم تحت‌الشعاع قرار دهد و یا تعطیل کند. 

به واقع، امسال نیز عزاداری‌های دهه اول ماه محرم و سالروز شهادت امام سوم شیعیان و یارانش بسیار محدود، با نفس‌های گرفته و از پشت ماسک‌ برگزار شد.

اخبار دریافتی از استان ها نشان می دهد که در واپسین روزهای مردادماه، با وجود شتاب فزاینده جریان واکسیناسیون در کشور و تاکیدهای صورت گرفته مبنی بر پرهیز از سفر، تجمع و ترددهای غیرضرور و استفاده از ماسک، آمار مراجعات به مراکز درمانی در بیشتر مناطق کشور همچنان صعودی است، به طوری که نیاز است بخش‌های بیشتری در بیمارستان ها به پذیرش بیماران کرونایی و هزینه های بیشتری برای تامین تجهیزات اختصاص یابد. 

همچنین مصرف اکسیژن و ضرورت تامین دستگاه‌های اکسیژن ساز در بیمارستان‌ها برای کمک به بیماران بدحال کرونایی به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده است، نیازی که خیران هم برای رفع آن پیشقدم شده‌اند. 

اما این یک واقعیت است که در پی دقیقه‌های کشدار و پر از دلشوره، برخی از بیماران اعم از پیر و جوان تاب نمی‌آورند و نفس‌ تنگ آنها دیگر بالا نمی‌آید، تا خستگی بر تن کادر درمان باقی بماند و خانواده‌هایی به سوگ بنشینند. 

کرونا در استان‌ها 

ستاد ملی مقابله با کرونا در راستای مهار موج شیوع کرونا، تدابیری را برای جلوگیری از تجمعات و ترددهای غیرضروری هم میهنان اندیشیده که شامل تعطیلی ۶ روزه صنوف به جز مشاغل ضروری، محدودیت در برگزاری آیین‌های سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) و منع تردد بین استانی در سراسر کشور و همه جاده ها از ۲۴ مرداد تا جمعه پنجم شهریور ماه است. با این حال، در روزهای گذشته خودروهای غیربومی زیادی به شهرهای مبدا بازگردانده و یا اعمال قانون شدند. 

وزارت بهداشت امروز اعلام کرد که ۵۶۴ بیمار کرونایی دیگر در ۲۴ ساعت گذشته فوت کردند، ۳۱ هزار و ۲۶۶ نفر طی همین مدت به عنوان مبتلا شناسایی  و ۴۶۰۳ نفر در بیمارستان ها بستری شدند. 

شرایط کرونایی بسیاری از استان‌ها هنوز بحرانی است:

آذربایجان شرقی: رعایت ۴۵ درصدی پروتکل‌های بهداشتی در استان، هشدار رییس دانشگاه علو پزشکی استان درباره روند افزایشی ابتلا و فوتی ها، میانگین روزانه ابتلای یکهزار و ۱۰۰ نفر به کرونا در استان، واکسینه شدن ۳۲ درصد از جمعیت بالای  ۱۸سال استان

خراسان رضوی/ ورود روزانه ۲۰ تن اکسیژن مایع به استان برای تامین ماده اولیه واحدهای تولید اکسیژن طبی مورد نیاز بیماران کرونایی، فعالیت یک واحد تولیدی در جاده فریمان – مشهدرای تولید اکسیژن مایع  از هفته آینده، کمک سه میلیارد ریالی کشاورزان نیکوکار سبزوار برای مقابله با کرونا، اخطار به ۶ هیات عزاداری گناباد بابت رعایت نکردن پروتکلهای بهداشتی، 

کهگیلویه و بویراحمد/ فوت ۷ نفر در استان طی ۲۴ ساعت گذشته و رسیدن شمار قربانیان به به ۷۹۳ نفر، درگذشت ۷ بیمار در شبانه روز گذشته، بستری ۵۸۸ بیمار کرونایی در حال حاضر، تداوم روند افزایشی موارد مثبت بیماری و بستری در همه شهرستان‌های استان، 

یزد/  ۷۶۷ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ بستری در بیمارستان‌های استان، ۱۳۵ بیمار بدحال در بخش مراقبت‌های ویژه،

همدان/ فوت  ۹ بیمار و شناسایی ۹۳۴ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در استان در ۲۴ ساعت گذشته،  هزار و  ۷۸۲ مورد مراجعه سرپایی با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در شبانه روز گذشته، وضعیت قرمز کرونایی در تمامی شهرستان‌های استان

اصفهان/ مسدود شدن ورودی های کاشان، سفید شهر و آران و بیدگل به نوش‌آباد در روز عاشورای حسینی، 

خوزستان/ رکورد  استانی مجموع بستری دو هزار و ۶۴۵ بیمار کرونایی،  تداوم روند صعودی ابتلا و خستگی کادر درمان، ورود بیمارستان های خصوصی استان برای پذیرش و درمان بیماران کرونایی، ۲۰ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز، ۲ شهرستان نارنجی و پنج شهرستان در وضعیت زرد کرونایی

آذربایجان غربی/ تدوم روند افزایشی بستری شدگان سندرم حاد تنفسی در استان و رسیدن تعداد آنها به هزار و ۷۰۵ نفر، ابتلای  هزارو ۸۴۰ نفر به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته و ستری شدن ۳۵۰ نفر، مراقبت از  ۲۷۱  بیمار کرونایی در بخش های ویژه، فوت ۱۷ نفر  طی ۲۴ ساعت گذشته، پر شدن تخت های بیمارستانی و فشار کاری شدید بر کادر درمان، 

رکورد تزریق روزانه  ۲۸ هزار و ۲۱ دُز واکسن کرونا در استان، فعالیت مراکز واکسیناسیون استان در روز عاشورا، تزریق واکسن کرونا به ۴ هزار راننده تاکسی، اتوبوس و وانت در ارومیه تاکنون، 

لرستان/ جان باختن  ۱۱ بیمار مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در استان، شناسایی یکهزار و ۲۲۳ بیمار جدید در شبانه روز گذشته،  آمار نگران کننده مراجعه بیماران کووید ۱۹ به مراکز درمانی بروجرد، تزریق ۶۵ هزار دُز واکسن کرونا در بروجرد تاکنون، شیب تند بستری در پلدختر و درمان همزمان ۱۳۶ نفر در بیمارستان‌ امام‌خمینی (ره) این شهرستان به دلیل ابتلا به کرونا، کمبود فضای درمانی و نیروی انسانی در بیمارستان پلدختر، شهرستان‌های ازنا، دورود، چگنی، خرم‌آباد، پلدختر، سلسله، دلفان، کوهدشت، الیگودرز و بروجرد در وضعیت قرمز و رومشگان در وضعیت نارنجی شیوع کرونا،

کردستان/ تزریق واکسن کرونا به بیش از ۴۳ هزار نفر در سقز، 

مرکزی / اراک حائز رتبه دوم در تزریق واکسن کرونا نسبت به جمعیت هدف، 

چهارمحال و بختیاری/ اهدای ۵۰ دستگاه اکسیژن‌ساز توسط خیرین سلامت استان،

هرمزگان/ وضعیت بسیار بحرانی شیوع کرونا در استان، مرگ ۱۸ نفر دیگر و بستری شدن ۳۱۹ نفر دیگر بر اثر ابتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تداوم روند افزایشی فوتی ها و بستری ها در استان، راه اندازی بیمارستان های صحرایی برای پذیرش بیماران، کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصدی پروازهای فرودگاه بین‌المللی شهدای پرواز ۶۵۵ بندرعباس در راستای اجرای محدودیت های سفر و قطع زنجیره انتقال کرونا، اعمال قانون برای ۳۱۳ خودرو متخلف در استان از ۲۴ مرداد، 

گیلان/ اقدام پلیس استان به بازگرداندن  ۲۰ هزار دستگاه خودرو با پلاک غیر بومی به شهرهای مبدا از ۲۴ مرداد و جریمه  پنج هزار خودروی متخلف، 

اردبیل/ ۱۷۱ بیمار جدید و  ۱۷ فوتی کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته، هشت برابر شدن شمار مبتلایان جدید و بستری همزمان کووید.۱۹ در استان نسبت به یک ماه قبل، پذیرش روزانه بالغ بر ۱۰ هزار فرد با علائم اولیه کرونا در مراکز درمانی استان، پر شدن ظرفیت تخت‌های مراکز درمانی استان، احتمال بروز مشکل اساسی در ارائه خدمات اولیه از جمله اکسیژن رسانی به بیماران،شهرستان‌های اردبیل، خلخال، سرعین، مشگین‌شهر و گرمی، پارس‌آباد و اصلاندوز در وضعیت قرمز و شهرستان‌های کوثر، نیر، نمین و بیله‌سوار در وضعیت نارنجی، تداوم و سرعت مطلوب فرایند واکسیناسیون کرونا در استان، 

زنجان/ ۲ فوتی بر اثر کرونا در ۲۴ ساعت گذشته،  ۳۸ بستری‌ جدید، کاهش محسوس رعایت پروتکل های بهداشتی و روند افزایشی موارد مثبت سرپایی استان طی هفته های گذشته، شهرستان‌های زنجان، ابهر، خرم‌دره در وضعیت قرمز، شهرستان‌های خدابنده و طارم در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان‌های استان در وضعیت زرد کرونایی،

گلستان/  ۴۲۶ هزار و ۶۶۶ دز واکسن تزریق شده در  استان، 

البرز/ مرگ ۱۳ نفر و بستری شدن ۱۸۵ تن دیگر در بیمارستان های استان در ۲۴ ساعت گذشته، شهرستان های  کرج ، فردیس و نظرآباد در وضعیت قرمز تیره، ساوجبلاغ، چهارباغ و اشتهارد قرمز و شهرستان طالقان نارنجی کرونایی است.

قزوین/ بستری  ۱۳۱ بیمار مبتلا به کرونا در تاکستان، تزریق واکسن به ۲۵ درصد جمعیت شهرستان

 

شمار جان باختگان کرونا در بوشهر به یکهزار و ۶۷۶ نفر افزایش یافت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در ۲۴ ساعت گذشته با مرگ ۱۶ نفر دیگر بر اثر ابتلا به کرونا شمار جان باختگان این ویروس در این استان از ابتدای شیوع آن تاکنون به یکهزارو ۶۷۶ تن افزایش یافت.

دکتر سعید کشمیری روز پنجشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: جان باختگان کرونایی ۲۴ ساعت اخیر در استان بوشهر شامل ۶ مرد با ۸۳، ۸۲، ۸۱، ۶۴، ۵۶، ۶۴ سال سن و ۶ زن با ۷۵، ۷۲، ۶۷، ۶۲، ۶۱ و ۴۱ سال سن با سابقه بیماری زمینه ای قلبی، کلیوی، ریوی، فشارخون، چربی خون و دیابت و چهار مرد  با ۶۱، ۴۲، ۴۱ و ۳۷ سال سن بدون سابقه بیماری هستند.

وی بیان کرد: با احتساب جان باختگان امروز شمار فوتی‌های ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در استان بوشهر به یکهزار و ۶۷۶ نفر رسیده است.

کشمیری اضافه کرد: با بستری ۱۸۵ بیمار جدید در ۲۴ ساعت گذشته شمار بیماران بستری در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر ۸۷۶ نفر اعلام شد.

وی یادآور شد: از این شمار ۶۶ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه کرونایی بستری هستند که ۳۷ نفر از آنان در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر گفت: از آغاز شیوع کرونا تاکنون ۷۷ هزار و ۱۱۷ نفر در این استان به این ویروس مبتلا شده‌اند.

استان بوشهر در وضعیت قرمز خیلی پرخطر کرونایی قرار دارد.

فعالیت قرارگاه دانشگاهی عملیاتی مبارزه با کرونا در مشهد ۲۴ ساعته شد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد از ۲۴ ساعته شدن فعالیت قرارگاه دانشگاهی عملیاتی مبارزه با کرونا در این شهر از روز پنجشنبه همزمان با عاشورای حسینی خبر داد.

دکتر شاپور بدیعی در گفتگو با خبرنگاران افزود: این اقدام با توجه به روند افزایشی تعداد بیماران بستری شده و سرپایی در موج پنجم کرونا و به منظور خدمات رسانی بهتر به بیماران انجام شده است.

وی ادامه داد: این قرارگاه با همکاری اعضای هیات علمی، مسوولان دانشگاهی و استانی به صورت شبانه روزی مشکلات روند خدمات رسانی به بیماران کرونایی را رصد و نسبت به برنامه ریزی برای رفع آن اقدام می کند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در ۲ هفته اخیر تعداد بیماران بستری شده و سرپایی مبتلا به کرونا در این استان بطور چشمگیر افزایش یافته است.

وی افزود: در این مدت اقدامات موثری در زمینه افزایش تعداد مراکز خدمات جامع سلامت ویژه کرونا با فعالیت ۲۴ ساعته، افزایش درمانگاه های خصوصی به منظور گسترش خدمات سرپایی در سطوح یک و دو، افزایش مراکز سرپایی تزریق رمدسیویر به ۱۵ مرکز، افزایش داروخانه های توزیع کننده رمدسیویر به ۲۳ مرکز و توسعه تخت های بیمارستانی به منظور خدمات رسانی به بیماران کرونایی انجام شده است.

دکتر بدیعی ادامه داد: بیمارستان شریعتی مشهد به طور مجدد برای خدمات رسانی به بیماران مبتلا به کرونا فعال شده و همچنین در سایر بیمارستان ها نیز ظرفیت هایی برای پذیرش این بیماران مهیا شده است ضمن اینکه از ظرفیت مراکز غیر دانشگاهی نیز در این حوزه به شکل مطلوب استفاده شده است.

وی گفت: با همکاری تولیت آستان قدس رضوی تجهیزات مورد نیاز دانشگاه  علوم پزشکی مشهد خریداری و تحویل داده شد و با پیگیری های استاندار خراسان رضوی، دستگاههای سی.تی.اسکن برای بیمارستان های قائم (عج) و شهید هاشمی نژاد مشهد تامین شد و همچنین تعمیر و تجهیز آمبولانس ها و سایر موارد مورد نیاز نیز انجام شد. 

قائم مقام رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونا اظهار امیدواری کرد با همکاری و مشارکت تمامی مسوولان بتوان به زودی از موج پنجم شیوع کرونا در خراسان رضوی خارج شد.

هم اکنون ۲۷ شهرستان خراسان رضوی از جمله مشهد در وضعیت قرمز، پنج شهرستان در وضعیت نارنجی و یک شهرستان در وضعیت زرد از نظر شیوع کرونا قرار دارند.

روزانه بیش از ۹۰۰ بیمار جدید کرونایی در استان خراسان رضوی بستری می شوند که ۷۰ درصد آنها در شهر مشهد تحت مداوا  قرار دارند.

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون چهار میلیون و ۵۸۷ هزار و ۶۸۳ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۵۶۴ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته تعداد جان باختگان این بیماری در کشور به ۱۰۰ هزار و ۲۵۵ نفر رسید.

همچنین تاکنون سه میلیون و ۸۴۰ هزار و ۵۶۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده‌اند. 

کرونا در چهارمحال و بختیاری ۱۰ قربانی دیگر گرفت

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: در شبانه‌روز گذشته ابتلا به کرونا منجر به فوت ۱۰ نفر دیگر در استان شد و تعداد فوتی‌های ناشی از این ویروس را در استان به یک هزار و ۳۰۹ نفر افزایش داد.

مجید شیرانی روز پنجشنبه در گفت‌وگو افزود: همان طور که از روزهای گذشته پیش‌بینی شده بود، تعداد فوتی‌های استان در حال افزایش است و اگر چه کادر درمان استان با تمام توان در جهت نجات جان مبتلایان در تلاش است اما موارد بدحالی که طی روزهای اخیر در بیمارستان‌های استان پذیرش شده به هیچ یک از روش‌های درمانی پاسخ نداده‌اند.

وی ادامه داد: موارد بدحال بستری در بخش مراقبت‌های ویژه استان همچنان در حال افزایش است و طی شبانه‌روز گذشته با بستری چهار بیمار دیگر مجموع بیماران بدحال استان به ۸۸ نفر رسید.

شیرانی، روند شیوع کرونا در استان را همچنان افزایشی عنوان کرد و گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته یک هزار و ۶۳۸ بیمار مشکوک به کرونا به مراکز بهداشتی استان مراجعه کردند که از این تعداد، تست ۵۸۳ نفر قطعی مثبت اعلام شد که ۸۹ نفر بستری شدند و ۴۹۴ نفر نیز به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری طولانی شدن موج پنجم کرونا را یکی از عوامل افزایش تعداد فوتی‌های ناشی از این ویروس دانست و افزود: برای کوتاه کردن موج پنجم باید پروتکل‌های بهداشتی با جدیت بیشتری رعایت شود.

شیرانی با بیان اینکه کادر بهداشت و درمان استان خسته و فرسوده هستند، خاطر نشان کرد: علاوه‌بر این به شدت به نیروی انسانی تخصصی و غیرتخصصی نیاز است و تلاش شده تا با هماهنگی دستگاه‌های دیگر بخشی از این نیاز تامین شود.

از ابتدای شیوع کرونا تاکنون (۲۸ مرداد) ۱۸۰ هزار و ۱۲۳ مورد تست مولکولی تشخیص کرونا در استان انجام شده که بر اساس آن ۶۴ هزار و ۹۷۲ بیمار مبتلای قطعی به کرونا  در استان شناسایی شده است.

بر اساس آخرین رنگ‌بندی وزارت بهداشت، درمان و  آموزش پزشکی، تمامی ۱۰ شهرستان چهارمحال و بختیاری در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) شیوع کرونا قرار دارد.

تمامی تخت‌های بیمارستانی ویژه بیماران کرونایی چهارمحال و بختیاری که حدود ۷۰ درصد ظرفیت تخت‌های بیمارستانی استان را شامل می‌شود، تکمیل شده و بیمارستان صحرایی در شهرستان‌های شهرکرد و فارسان برای خدمات‌رسانی به بیماران برپا شده است.

۶ بیمار مبتلا به کرونا در منطقه کاشان جان باختند

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: چهار مرد ۷۶، ۷۸، ۷۹، ۸۲ ساله و ۲ زن ۸۴ و ۸۲ ساله مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی کاشان و آران و بیدگل جان باختند.

مریم امیدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۹۹ مورد جدید به ۳۶ هزار و ۳۱۶ نفر رسید.

وی افزود: اکنون ۸۱۱ بیمار مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۶۸۹ نفر در کاشان و ۱۲۲ نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

وی شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۷۶ نفر اعلام کرد و افزود: ۷۲ نفر از بیماران در کاشان و چهار نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: ۲۲۳ هزار و ۵۲۳ نفر از آغاز شیوع کرونا (اسفند ۱۳۹۸) تاکنون به مرکزهای بستری، تشخیص سرپایی و درمانی شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان مراجعه کردند و ۱۴ هزار و ۲۰۸ بیمار حاد تنفسی ترخیص شدند.

امیدی ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته ۵۱ بیمار جدید حاد تنفسی با سن ۳۱ تا ۹۰ سال در مرکزهای درمانی کاشان و ۱۲ نفر با سن ۳۸ تا ۸۱ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان بستری شدند.

وی با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته ۷۵ بیمار کووید ۱۹ به طور موقت در مرکزهای درمانی کاشان و آران و بیدگل شدند، اضافه کرد: مجموع بیماران بستری موقت در مرکزهای درمانی این منطقه ۳۱۴ مورد است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به پذیرش و بستری موقف ۱۶۴ بیمار طی ۲۴ ساعت گذشته در کلینیک‌های حاد تنفسی این دانشگاه، گفت: سه هزار و ۷۱۱ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) دانشگاه است.

وضعیت کرونایی کاشان و آران و بیدگل با تدوام تشدید بحران کرونا در این شهرستان‌ها قرمز و با توجه به تکمیل ظرفیت بیمارستان‌های شهید بهشتی و سیدالشهدا(ع) اضطراری شده است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

ویروس کرونا (COVID-۱۹) اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌ برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد؛ این ویروس در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

 

۳۵۶نفر دیگر در سیستان و بلوچستان به کرونا مبتلا شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۳۵۶مورد  جدید کرونا در سیستان و بلوچستان طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۱۱هزار و ۹۲۳ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری روز پنجشنبه اظهار داشت: همچنین با فوت هفت مورد جدید طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۳۷۲نفر رسید.

وی با بیان اینکه ۴۷۰ بیمار حاد تنفسی و ۲۱۸ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: مردم در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان‌ تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

تعداد بستریهای روزانه کرونایی در جنوب غرب خوزستان سه رقمی شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی آبادان گفت:تعداد بستری‌های بیماری کووید ۱۹ در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان افزایشی شد و برای نخستین بار سه رقمی شد.

شکراله سلمان‌ زاده پنجشنبه افزود: تمام هشدارها تاکنون بی‌فایده بوده و  کسانی است که نسبت به اوضاع کنونی بی‌مسئولیت هستند مقصران اصلی هستند.

وی اظهار داشت: امروز باید گفت در اوج بحران و در دل فاجعه کرونایی قرار داریم اما باز هم همراهی خاصی صورت نمی‌گیرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی آبادان گفت: در این بین تاب و تحمل پرسنل بهداشت و درمان نیز به حداقلی‌ترین میزان خود رسیده اما هنوز برخی بدون توجه به بیش از یک سال و نیم جانبازی به هیچ ضابطه و پروتکلی پایبند نیستند.

وی با بیان اینکه مردم در برابر این فاجعه بزرگ بی‌تفاوت هستند گفت: اگر مردم و مسئولین بسیج نشوند و این بی‌تفاوتی عجیب در برابر مرگ شهروندان و نبودن حتی یک تخت بستری در بیمارستان‌ها ادامه پیدا کند، نظام سلامت قطعا پاسخگو نخواهد بود.

سلمان زاده با اشاره به شناسایی ۵۹۳ بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته در جنوب غرب خوزستان گفت: ۲۱۹ نفر در آبادان، ۱۴۶ نفر در خرمشهر و ۲۸۸ نفر در شادگان بر اساس معیارهای آزمایشگاهی به کووید۱۹ مبتلا شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی آبادان تعداد بستری شدگان در شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان را ۴۹۱ نفر عنوان کرد و افزود: متاسفانه طی روز گذشته پنج نفر در آبادان و یک نفر در خرمشهر جان خود را از دست دادند.

وی بیان کرد: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۷ نفر بیمار بدحال در بیمارستان های جنوب غرب خوزستان بستری و ۷۲ نفر نیز از بیمارستان ترخیص شدند .

سلمان‌زاده افزود: تعداد کل موارد مراجعه سرپایی در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی آبادان از ابتدای اپیدمی تا کنون ۲۴۲ هزار و هفت مورد بوده که از این تعداد ۱۵ هزار و ۴۶ نفر بستری و ۱۲ هزار و ۵۵ نفر نیز پس از دریافت خدمات و بهبودی از بیمارستانها مرخص شده اند.

هم اکنون ۲۰ شهرستان خوزستان از جمله آبادان، خرمشهر و شادگان در وضعیت قرمز، ۲ شهرستان نارنجی و پنج شهرستان زرد کرونایی هستند.

مشهد با افزایش تعداد مبتلایان و فوت شدگان کرونا روبروست

دبیر جامعه جراحان استان‌های خراسان گفت: مشهد درگیر بحران و شرایط نامطلوب به خاطر افزایش تعداد مبتلایان و فوت شدگان ناشی از کرونا است.

دکتر غلامرضا زمانی روز پنجشنبه افزود: هرچه امکانات درمانی مختلف برای بیماران کرونایی ایجاد کنیم در صورتی که راهکاری برای پیشگیری از افزایش تعداد بیماران نداشته باشیم، تلاشها برای مهار کرونا نتیجه ای نخواهد داشت.

وی ادامه داد: کنترل پاندمی کرونا، بهداشت محور است و نگاه درمان محور به این بیماری کشور را تبدیل به کارخانه تولید بیمار کرده و این شرایط بیمارستانها و ظرفیت درمانی کشور را زمین گیر می‌کند.

عضو هیات مدیره سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: تاکنون افزون بر ۹۰ درصد هزینه های مرتبط با کرونا در کشور در حوزه دارو و تجهیزات و درمان بوده است و بهداشت، انواع قرنطینه، محافظت فردی و گروهی و واکسیناسیون به موقع  به حاشیه رانده شده است.

وی افزود: در شرایطی که دو بخش درمان و دارو و تجهیزات پزشکی به علل مختلف از جمله رانتهای نهفته، بیش از حد بزرگ و رشد نموده و عمده بار اقتصادی در این حوزه به وزارت تحمیل می شود نمی توان انتظار کنترل کرونا را داشت.

هم اکنون ۲۷ شهرستان خراسان رضوی از جمله مشهد در وضعیت قرمز، پنج شهرستان در وضعیت نارنجی و یک شهرستان در وضعیت زرد از نظر شیوع کرونا قرار دارند.

روزانه بیش از ۹۰۰ بیمار جدید کرونایی در استان خراسان رضوی بستری می شوند که ۷۰ درصد آنها در شهر مشهد تحت مداوا  قرار دارند.

براساس آخرین آمار رسمی تاکنون چهار میلیون و ۴۶۷ هزار و ۱۵ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۵۸۳ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به ۹۹ هزار و ۶۹۱ نفر رسیده است.

همچنین تاکنون سه میلیون و ۷۵۷ هزار و ۱۵۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان ها ترخیص شده‌اند.

 

کرونا جان ۹ نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت ۹ بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در استان از ابتدای اپیدمی ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۴۸۶ مورد رسیده است.

دکتر «محمد طاهری» روز پنجشنبه افزود: همچنین با شناسایی ۹۳۴ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۲۲ هزار و ۵۸۶ و بیماران سرپایی مثبت به ۶۱ هزار و ۹۵۹ فر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته یک هزار و  ۷۸۲ مورد بود که ۲۴۴ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

طاهری افزود: ۲۹ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۴۸ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد یک هزار و ۱۰۳  ، بهار یک هزار و ۱۶۰، تویسرکان یک هزار و ۲۳۶، رزن ۹۲۶، درگزین ۳۱۳، فامنین ۳۵۳ و کبودراهنگ یک هزار و ۱۸۶نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون چهار هزار و ۳۳۱ نفر در ملایر، ۲ هزار و ۷۵۳ نفر در نهاوند و هشت هزار و ۷۱۷ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

تمامی شهرستان های تابعه استان همدان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

شمار جان باختگان کرونا در بوشهر به یکهزار و ۶۷۶ نفر افزایش یافت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در ۲۴ ساعت گذشته با مرگ ۱۶ نفر دیگر بر اثر ابتلا به کرونا شمار جان باختگان این ویروس در این استان از ابتدای شیوع آن تاکنون به یکهزارو ۶۷۶ تن افزایش یافت.

دکتر سعید کشمیری روز پنجشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: جان باختگان کرونایی ۲۴ ساعت اخیر در استان بوشهر شامل ۶ مرد با ۸۳، ۸۲، ۸۱، ۶۴، ۵۶، ۶۴ سال سن و ۶ زن با ۷۵، ۷۲، ۶۷، ۶۲، ۶۱ و ۴۱ سال سن با سابقه بیماری زمینه ای قلبی، کلیوی، ریوی، فشارخون، چربی خون و دیابت و چهار مرد  با ۶۱، ۴۲، ۴۱ و ۳۷ سال سن بدون سابقه بیماری هستند.

وی بیان کرد: با احتساب جان باختگان امروز شمار فوتی‌های ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در استان بوشهر به یکهزار و ۶۷۶ نفر رسیده است.

کشمیری اضافه کرد: با بستری ۱۸۵ بیمار جدید در ۲۴ ساعت گذشته شمار بیماران بستری در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر ۸۷۶ نفر اعلام شد.

وی یادآور شد: از این شمار ۶۶ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه کرونایی بستری هستند که ۳۷ نفر از آنان در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر گفت: از آغاز شیوع کرونا تاکنون ۷۷ هزار و ۱۱۷ نفر در این استان به این ویروس مبتلا شده‌اند.

استان بوشهر در وضعیت قرمز خیلی پرخطر کرونایی قرار دارد.

فوت هفت بیمار کرونایی دیگر در خراسان شمالی

رییس دانشگاه علوم پزشکی خدمات درمانی و بهداشتی خراسان شمالی گفت: در شبانه روز گذشته هفت بیمار کووید۱۹ در استان جان باختند و پس از چند روز جولان کرونا، شمار فوتی ها تک رقمی شد.

دکتر سید احمد هاشمی روز پنجشنبه اظهار داشت: در شبانه روز گذشته ۱۷۴ بیمار جدید بستری شدند و اکنون ۸۵۱ بیمار با علایم بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند.

آمار روزانه فوتی های کرونا در استان طی چند روز گذشته بین ۱۱ تا ۱۵ نفر بود.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه تعداد موارد ابتلا و بستری به قدری افزایش یافته که دیگر تخت خالی وجود ندارد و بیمارستان ها در حالت بحرانی قرار دارند.

هاشمی با اشاره به تعطیلی چند روزه در کشور و استان گفت: تعطیلی اعلام شده از سوی ستاد ملی کرونا برای قطع زنجیره انتقال کرونا پیش بینی شده است لذا بهترین رفتار عدم خروج از منزل است.

وی افزود: از همه مردم درخواست می کنیم که با رعایت پروتکل های بهداشتی، زدن ماسک، خودداری از حضور در تجمعات و نیز نرفتن به سفر از شیوع بیشتر کرونا پیشگیری کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی خدمات درمانی و بهداشتی خراسان شمالی گفت: رعایت پروتکل های بهداشتی همچنان موثرترین راهکار برای مهار کرونا است از این رو از مردم انتظار می رود در این زمینه حساس باشند.

استان خراسان شمالی که از اواخر سال ۹۸ وارد همه گیری ویروس کرونا شد، تاکنون چهار موج از این بیماری را پشت سرگذاشته و از یک ماه پیش در موج پنجم بیماری کووید ۱۹ و سویه جدید آن ویروس کرونای دلتایی موسوم به هندی قرار دارد.

براساس آمار رسمی تا پایان موج چهارم ویروس کرونا یکهزار و ۴۰۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در خراسان شمالی جان خود را از دست دادند که این میزان در موج پنجم افزایش زیادی داشته است.

براساس اعلام آخرین رنگبندی کرونایی شهرستان ها، هم اکنون تمامی شهرستان های بجنورد، اسفراین، شیروان، مانه و سملقان، فاروج، گرمه، جاجرم و  رازوجرگلان در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته است.

خراسان شمالی از ابتدای آغاز برنامه ملی واکسیناسیون در کشور تاکنون، ۱۹۵ هزار دُز واکسن کرونا دریافت کرده است.

۲۳ خانواده کرونایی دیگر در قم عزادار شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به بستری بودن ۲۲۹ بیمار بدحال کرونایی، گفت: طی ۲۴ ساعت منتهی به ۲۸ مردادماه سالجاری ۲۳ بیمار کرونایی در قم جان خود را از دست دادند.

محمدرضا قدیر در گفت و گویی افزود: در این مدت ۱۵۶ بیمار با علائم کرونا پذیرش و ۱۳۱ تن در مراکز درمانی استان بستری شدند.

وی با اشاره به ترخیص ۱۰۲ بیمار کرونایی در شبانه روز گذشته، اضافه کرد: هم اکنون ۹۲۶ بیمار در مراکز درمانی استان قم بستری هستند.

وی ادامه داد: از یکهزار و ۳۰۵ تست کرونایی انجام گرفته شده در ۲۴ ساعت کذشته ۴۹۹ مورد مثبت گزارش شده‌است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آخرین روند واکسیناسیون مردم ابراز داشت: تاکنون ۳۱۶ هزار و ۴۰۶ دوز واکسن کرونا به گروه های هدف در این استان تزریق شده است.

وضعیت کرونایی قم که از ۲۷ خردادماه پس از ۴۰ روز از وضعیت نارنجی به زرد بهبود یافته بود بر اساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده توسط نرم‌افزار ماسک، از تاریخ نهم تیرماه جاری بار دیگر جزو شهرهای نارنجی و از ۲۳ تیرماه مجددا در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفت.

مرگ‌های کرونایی مرداد مازندران از ۹۰۰ نفر گذشت

موج پنجم کرونا در مازندران هر چند که از نظر تعداد مجموع بستری‌شدگان همچنان در روند کاهشی یک هفته اخیر قرار دارد، اما هنوز در هر شبانه‌روز ده‌ها بیمار را به کام مرگ می‌فرستد. طی ۲۴ ساعت اخیر دلتاکرونا منجر به مرگ ۴۰ بیمار دیگر شد و جمع قربانیان کرونا در مرداد از ۹۰۰ نفر نیز عبور کرد.

آمار مجموع بستری‌شدگان کرونایی مازندران پس از رسیدن به چهار هزار و ۷۶ نفر در روز ۲۱ مرداد، طی هفت روز گذشته در مسیری کاهشی قرار گرفت و تا ظهر امروز –پنجشنبه ۲۸ مرداد- به سه هزار و ۳۵۵ نفر رسید که ۴۱۷ نفر از این تعداد در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

 این روند کاهشی هر چند که تا حدودی از فشار کاری کادر درمان و بیمارستان‌های استان کاست، اما هنوز به کاهش مرگ‌های کرونایی این استان نرسیده و همچنان روزانه بیش از ۳۰ نفر در بیمارستان‌های این استان جان خود را از دست می‌دهند.

با مرگ ۴۰ بیمار کرونایی دیگر در مازندران طی ۲۴ ساعت منتهی به ظهر روز پنجشنبه ۲۸ مرداد، مجموع جان‌باختگان کرونایی این استان در مرداد امسال به ۹۲۹ نفر رسید که میانگین مرگ ۳۳ نفر در هر روز را برای مرداد مازندران نشان می‌دهد. همچنین آمار قربانیان کرونا در این استان از یکم فروردین امسال تا ظهر ۲۸ مرداد به یک هزار و ۶۹۱ نفر رسید.

بر اساس این آمارها تعداد بستری‌شدگان جدید بیمارستان‌های مازندران طی ۲۴ ساعت اخیر در ادامه روند کاهشی چهار روز گذشته به ۴۱۴ نفر رسید که از نظر پزشکان و مسئولان حوزه بهداشت و درمان با توجه به حضور بسیاری از مردم در روستاها و ییلاقات به دلیل تعطیلات این روند کاهشی ممکن است متزلزل و شکننده باشد و پس از بازگشت افراد به شهرها دوباره در مسیری افزایشی قرار بگیرد.

آمارهای کرونایی ۴۸ ساعت اخیر مازندران روند کاهشی تعداد ترخیص‌شدگان کرونایی از بیمارستان‌های استان را نیز نشان می‌دهد که در صورت استمرار می‌تواند نگران‌کننده باشد. هر چه تعداد ترخیص‌شدگان کرونایی در هر شبانه‌روز بیشتر باشد، از آمار مجموع بستری‌شدگان در استان کاسته می‌شود. اما در ۴۸ ساعت گذشته تعداد مجموع ترخیص‌شدگان کاهشی شد و به ۴۸۲ نفر در شبانه‌روز اخیر رسید.

مرگ‌های کرونایی مرداد مازندران از ۹۰۰ نفر گذشت

 پزشکان و مسئولان حوزه بهداشت و درمان مازندران پیش‌بینی می‌کنند که با توجه به حضور پرتعداد مسافران در این استان و بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی به ویژه در جمع‌های خانوادگی که این روزها در روستاها و ییلاقات برگزار می‌شود، این احتمال وجود دارد که مازندران در یک هفته آینده باز هم درگیر روند افزایشی آمارهای کرونایی شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران معتقد است که این تعطیلات اگرچه با هدف کنترل ترددها و کاهش سرعت شیوع بیماری در کشور اعمال شد، اما برای مازندران با توجه به حضور مسافران در این استان احتمالا نتیجه معکوس خواهد داشت و می‌تواند وضعیت این استان را وخیم‌تر از روزهای کنونی کند.

دکتر قاسم اویس تنها راه ثابت ماندن وضعیت کرونایی در مازندران طی روزهای آتی را حضور نیافتن مسافران در اماکن عمومی و خارج نشدن آن‌ها از ویلاها و خانه‌ها می‌داند و در عین حال نیز معتقد است که تحقق چنین امری تقریبا ممکن نیست. چرا که مسافران پس از حضور در مازندران قطعا در اماکن تفریحی نیز حضور می‌یابند و توجهی هم به پروتکل‌های بهداشتی ندارند.

موج پنجم کرونا در مازندران از ۳۰ خرداد آغاز شد و پس از گذشت حدود ۵۴ روز به قله رسیده و در اکنون از نظر تعداد مجموع بستری‌شدگان حدود یک هفته است که در روند نزولی قرار دارد. اما تعداد قربانیان همچنان بالاست. با این حال کارشناسان و پزشکان معتقدند در صورت استمرار بی‌توجهی مسافران و جامعه بومی استان به پروتکل‌های بهداشتی، پایداری ایجاد شده در موج پنجم به زودی خواهد شکست و روند صعودی یک بار دیگر از سر گرفته می‌شود.

در حال حاضر ۲۰ شهرستان از ۲۲ شهرستان مازندران در وضعیت قرمز و کبود کرونایی قرار دارند و با فاصله زیادی نسبت به میانگین کشوری در میزان ابتلا نخستین استان کشور است.

 

ظرفیت تخت‌های بیمارستانی قم تکمیل شده‌است

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم روز پنجشنبه در بازدید از مراکز بستری بیماران کرونایی از تکمیل بودن تخت‌های بیمارستانی قم خبر داد.

محمدرضا قدیر به همراه معاون درمان این دانشگاه با حضور در بیمارستان‌هرای کامکار و شهدا وضعیت بیماران کرونایی بستری را بررسی کرد.

 در این بازدید که رییس و مدیران بیمارستان ها نیز حضور داشتند از بخش های تریاژ، اورژانس، بخش‌های بستری وغیره بازدید انجام و از بیماران بستری عیادت شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم همچنین در ادامه با حضور در بیمارستان امیرالمومنین(ع) آخرین وضعیت بیماران بستری در این مرکز درمانی را از نزدیک مورد بررسی قرار داد.

روند ابتلای افراد به ویروس دلتا کرونا در گلستان افزایشی است

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گلستان گفت: در زمان حاضر هزار و ۸۹۹ نفر مبتلا به ویروس دلتا کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند که این آمار نسبت به روز گذشته ۱۴ نفر بیشتر شده است.

عبدالرضا فاضل روز پنجشنبه از رعایت نکردن برخی از شهروندان به شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فعالیت شماری از اصناف و مشاغل گروه‌های شغلی ۲، سه و  چهار  در این استان انتقاد کرد و افزود: از این تعداد ۲۲۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی منطقه بستری هستند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین حال ۹۳ بیمار بخش مراقبت‌های ویژه وخیم است که برای ادامه حیات به دستگاه ونتیلاتور وصل‌ هستند که تعداد این افراد نسبت به ۲۴ ساعت قبل ۲ نفر افزایش دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان یادآور شد: هیات‌های عزاداری باید همچنان شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی مانند زدن ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و حداکثر برگزاری زمان ۲ ساعته مراسم را رعایت کنند.

فاضل اضافه کرد: براساس مصوبه ستاد ملی کرونا همچنان تا پنجم شهریور منع تردد جاده‌ای وجود خواهد شد و ادارات و بانک‌ها تا پایان وقت اداری شنبه ۳۰ مرداد ماه تعطیل خواهند بود.

وی در خصوص‌ انجام واکسیناسیون در این استان تصریح کرد: تا پایان روز چهارشنبه ۲۷ مرداد ۴۲۶ هزار و ۶۶۶  در استان واکسن کرونا دریافت کردنده اند و این روند ادامه دارد.

روند ابتلای افراد به ویروس دلتا کرونا در گلستان افزایشی است

به گفته وی از این تعداد ۳۵۸ هزار و ۲۶۰ دُز مرحله اول و ۶۸ هزار و ۴۰۶ دُز مرحله دوم واکسن را دریافت کردند.

فاضل یادآور شد: ۵۵ هزار و ۴۸۵ دُز از واکسن‌های تزریق شده در استان، از نوع واکسن کووایران برکت بوده است.

مطابق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تا بیست و ششم ماه مرداد در مجموع ۲۰ میلیون و ۴۸۱ هزار و ۲۶۵ دز واکسن در ایران تزریق شد که ۱۵ میلیون و ۷۶۶ هزار و ۵۶۴ دز اول و چهار میلیون و ۷۱۴ هزار و ۷۰۱ دز دوم بوده است.

مشهد با افزایش تعداد مبتلایان و فوت شدگان کرونا روبروست

دبیر جامعه جراحان استان‌های خراسان گفت: مشهد درگیر بحران و شرایط نامطلوب به خاطر افزایش تعداد مبتلایان و فوت شدگان ناشی از کرونا است.

دکتر غلامرضا زمانی روز پنجشنبه افزود: هرچه امکانات درمانی مختلف برای بیماران کرونایی ایجاد کنیم در صورتی که راهکاری برای پیشگیری از افزایش تعداد بیماران نداشته باشیم، تلاشها برای مهار کرونا نتیجه ای نخواهد داشت.

وی ادامه داد: کنترل پاندمی کرونا، بهداشت محور است و نگاه درمان محور به این بیماری کشور را تبدیل به کارخانه تولید بیمار کرده و این شرایط بیمارستانها و ظرفیت درمانی کشور را زمین گیر می‌کند.

عضو هیات مدیره سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: تاکنون افزون بر ۹۰ درصد هزینه های مرتبط با کرونا در کشور در حوزه دارو و تجهیزات و درمان بوده است و بهداشت، انواع قرنطینه، محافظت فردی و گروهی و واکسیناسیون به موقع  به حاشیه رانده شده است.

وی افزود: در شرایطی که دو بخش درمان و دارو و تجهیزات پزشکی به علل مختلف از جمله رانتهای نهفته، بیش از حد بزرگ و رشد نموده و عمده بار اقتصادی در این حوزه به وزارت تحمیل می شود نمی توان انتظار کنترل کرونا را داشت.

هم اکنون ۲۷ شهرستان خراسان رضوی از جمله مشهد در وضعیت قرمز، پنج شهرستان در وضعیت نارنجی و یک شهرستان در وضعیت زرد از نظر شیوع کرونا قرار دارند.

روزانه بیش از ۹۰۰ بیمار جدید کرونایی در استان خراسان رضوی بستری می شوند که ۷۰ درصد آنها در شهر مشهد تحت مداوا  قرار دارند.

براساس آخرین آمار رسمی تاکنون چهار میلیون و ۴۶۷ هزار و ۱۵ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۵۸۳ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به ۹۹ هزار و ۶۹۱ نفر رسیده است.

همچنین تاکنون سه میلیون و ۷۵۷ هزار و ۱۵۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان ها ترخیص شده‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.