طبق گزارش وزارت بهداشت در دوشنبه 25 مرداد 1400، در زمان حاضر ۳۵۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، موج پنجم کرونا کشور را در برگرفته است و در این شرایط هیچ چیز به اندازه احساس مسوولیت در رعایت نکات بهداشتی ، پرهیز از ترددهای غیر ضرور و تسریع در واکسیناسیون نمی‌تواند به کنترل این بحران که تبعات آن بر اقتصاد ، کسب و کار و روح و روان مردم سایه انداخته است ،کمک کند.

حال و هوا و چهره این روزهای بسیاری از مراکز درمانی خوب نیست، اورژانس، تریاژ و بخش ها مملو از بیماران کرونایی است و ازدحام مبتلایان و  در بیمارستانها و همچنین تعداد جانباختگان بیش از موج های قبلی است چرا که قدرت انتقال ویروس دلتا در مقایسه با سایر گونه‌های کرونا بسیار بیشتر است.

ابتلاهای خانوادگی ،  افزایش شمار بستری ها و نرخ مرگ و میر همگی تاییدی بر خطرناک بودن نوع دلتای کروناست که این روزها سایه سنگین اش بر زندگی مردم در حال امتداد است .

در شرایط فعلی اقدامات پیشگیرانه مهم ترین گام برای کاهش شیوع این ویروس منحوس است که تسریع در روند واکسیناسیون و همچنین رعایت شیوه نامه ها از سوی مردم مهمترین سهم را در کاهش خسارت های مادی و معنوی و تبعات انتشار ویروس کرونا دارد.

در زمان حاضر ۳۵۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند که به همین منظور و برای کاهش دامنه شیوع کرونا ؛ معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور هم امروز از تعطیلی تمامی پارک‌ها، تفرجگاه‌ها و سایر مراکز تجمعی افراد در شهرهای قرمز و نارنجی طی روزهای ۲۵ تا ۳۰ مرداد خبر داد.

 مهدی جمالی‌نژاد افزود: این ممنوعیت در اجرای  مصوبات نوزدهمین جلسه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا اتخاذ شده و موضوع برای اجرایی شدن توسط شهرداری ها به استانداری های سراسر کشور ابلاغ شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در ابلاغیه‌ای به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور بر تداوم خدمات کلینیک‌های تخصصی سرپایی در ایام تعطیلات کرونا و نحوه تجویز داروها تاکید کرد.

مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو هم با بیان اینکه در حال حاضر کمبودی از لحاظ داروهای درمان کرونا به خصوص رمدسیویر نداریم، گفت: اکنون مصرف داروی رمدیسیور در بیماران کرونایی هشت برابر افزایش یافته و بخشی از مشکل نیز تجویز غیرمنطقی این دارو است.

محمدی افزود:کمبودی از لحاظ داروهای درمان کرونا به خصوص رمدیسیویر نداریم و واردات نیز علاوه بر تولید داخل انجام می شود.

وی گفت: مصرف سرم هم که به دلیل گرما افزایش یافت  اقدام به واردات آن کردیم بطوریکه اکنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار عدد سرم به داروخانه ها توزیع شده و تا یک ماه دیگر برنامه ریزی برای واردات سرم انجام شده است.

کرونا و خبرهایی در استان ها

با توجه به افزایش شمار مبتلایان به کرونا در جای جای کشور ،معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت که کلینیک‌های سرپایی ۲۴ ساعته در بیمارستان‌های فارابی، گلستان، ۵۲۰ ارتش و امام حسین (ع) راه‌اندازی شده است و خدمات موردنیاز به بیماران کرونایی ارایه می‌شود که با فعالیت این مراکز تعداد مراجعین به بیمارستان‌ها نیز کاهش چشم‌گیری خواهد داشت.

دکتر بهمن روشنی افزود: با وجود روند افزایشی بیماری کرونا و وضعیت قرمز 10 شهرستان در استان انتظار می رود در هفته های آینده با افزایش تعداد بستری ها در بیمارستان‌های استان مواجه شویم.

رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا هم در آذربایجان غربی گفت: بیشترین میزان تعداد بستری حاد تنفسی در استان در پیک سوم با تعداد یکهزار و ۳۸۰ نفر ثبت شد که این میزان در پیک پنجم به یکهزار و ۵۲۰ نفر افزایش یافت.

علی احمد آقاپور  افزود: ۱۰۴ نفر در هفته گذشته در آذربایجان غربی بر اثر کرونا فوت شدند و ظرفیت بیمارستانهای استان کاملا پر شده و تخت اورژانس مختص بیماران مشکوک به کرونا نیز در استان اشباع از بیماران است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز هم گفت: بیمارستان های خصوصی در خوزستان وارد چرخه ارائه خدمات به بیماران کرونایی نشده اند در حالی که به شدت از نظر تخت بیمارستانی تحت فشار هستیم.

 دکتر فرهاد ابول نژادیان با بیان اینکه همچنان در حال پیگیری برای حل این مشکل هستیم  از همه بیمارستان های خصوصی خواست با توجه به نیاز مردم هرچه زودتر بیماران کرونایی را پذیرش کنند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان نیز با اشاره به افزایش چشمگیر موارد بیماری و بستری و خستگی مدافعان سلامت استان گفت: انتظار داریم مردم عادی انگاری را کنار بگذارند.

علوی بیان کرد: در ۲ هفته اخیر موارد ابتلا ۸۷ درصد، موارد بستری ۸۴ درصد و موارد فوت ۱۵۷ درصد افزایش یافته که بسیار نگران کننده است.

نماینده ولی فقیه در سیستان‌وبلوچستان و امام جمعه زاهدان هم به ویروس کرونا مبتلا شد و هم‌اینک در قرنطینه بسر می‌برد.

دستیار ویژه نماینده ولی فقیه در سیستان‌وبلوچستان ضمن اعلام خبر ابتلای آیت‌الله محامی به کرونا اظهارداشت: حال عمومی ایشان مساعد است و به دستور پزشکان در قرنطینه به سر می‌برند.

علیرضا محمدیان بیان کرد: تا پایان دوران قرنطینه، امکان برگزاری دیدارها و جلسات نخواهد بود و از مومنان تقاضامند دعا برای ایشان و تمام بیماران هستیم.

به گفته  معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ،با توجه به آمار بالای مراجعه به مراکز ۱۶ ساعته تشخیص کرونا در شیراز، دو مرکز حضرت ابوالفضل(ع) واقع در بلوار نصر و فاطمه الزهرا(س) در بلوار ایمان جنوبی به صورت ۲۴ ساعته به مراجعان خدمات ارایه می دهند.

دکتر عبدالرسول همتی با اشاره به پذیرش سه هزار و ۱۶۹ نفر در مراکز ۱۶ ساعته در شبانه روز گذشته در سطح استان فارس، افزود: ارایه خدمات در مراکز منتخب درمان سرپایی کرونا در تعطیلات پیش رو ادامه دارد.

۲۵ مرداد ماه با اخبار مهم کرونا در استان ها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: روند ابتلا به‌کرونا و بستری‌ها در این استان همچنان صعودی است و پیش‌بینی می‌شود، حداقل ۲ تا ۴ هفته دیگر نیز ادامه داشته باشد.

محمد رضا قدیر اظهار داشت: اکثر افراد با حال عمومی بد به‌بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند و تعداد بیماران بستری بدحال در حال افزایش است, که این امر باعث می‌شود روند ترخیص بیمار نیز با کُندی صورت گیرد.ظرفیت مراکز درمانی استان تقریبا تکمیل شده و کادر بهداشت و درمان واقعا خسته و فرسوده شده‌اند و تاب‌آوری سیستم سلامت به‌شدت کاهش یافته‌است.

در خبر دیگری از قم آمده که تمامی بیمارستان‌های کرونایی استان به‌حالت کاملا پُر درآمده و بخشی از بیمارستان شهدا نیز به ‌بیماران کرونایی اختصاص پیدا کرده‌است.

وضعیت کرونایی قم که از ۲۷ خردادماه پس از ۴۰ روز از وضعیت نارنجی به زرد بهبود یافته بود بر اساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده توسط نرم‌افزار ماسک، از تاریخ نهم تیرماه جاری بار دیگر جزو شهرهای نارنجی و از ۲۳ تیرماه دوباره در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفت.

زنجان هم از افزایش شمار بستری های کرونا در امان نمانده بطوریکه معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت که هم اکنون شمار بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌های زنجان از مرز ۶۰۰ بنفر گذشت که ۳۱ مورد از این آمار مربوط به بستری‌های مثبت روز گذشته است.

دکتر  علیرضا آرمانی افزود: این استان روز گذشته چهار فوتی بر اثر کرونا ثبت کرد که نسبت به روزها و هفته های گذشته روند صعودی یافته که در مجموع شمار فوتی ها از زمان شیوع این ویروس تاکنون در زنجان به یک‌هزارو ۵۵۳ نفر رسیده است.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی آبادان هم از آماده سازیو تجهیز مصلای ثامن الائمه آبادان برای بستری بیماران کرونایی بدحال خبر داد.

شکرالله سلمان زاده افزود: به علت افزایش شمار بیماران و تکمیل ظرفیت بیمارستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان چاره‌ای جز تجهیز مکان‌های مانند مصلاهای نماز جمعه باقی نمانده است.

وی گفت: وضعیت در منطقه جنوب غرب خوزستان خوب نیست و در آبادان، خرمشهر و شادگان با کمبود کادر درمان و تخت بستری مواجه هستیم.

۲۰ شهرستان خوزستان از جمله آبادان ، خرمشهر و شادگان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

کرونا و اعمال محدودیت ها

شیوع کرونا و افزایش شمار مبتلایان و بستری شدگان و همچنین فوتی ها در استان های مختلف سبب شد تا ستاد مقابله با کرونا در استان ها در روزهای اخیر ضمن تعطیلی بازارها و اصناف و ممنوعیت ورود به برخی شهرها محدودیت های سختگیرانه ای را اعمال کنند.

مسئول اجرایی هیأت امنای بازار اراک گفت: بازار تاریخی اراک برای چهارمین بار پیرو مصوبه ستاد مدیریت کرونا با هدف جلوگیری از تشکیل اجتماع مردمی و قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا تا ۳۰ مردادماه تعطیل شد.

علیرضا عسگری هزاوه‌ای افزود: علاوه بر بازار سرپوشیده اراک پاساژهای سرباز و سربسته، مراکز خرید و فروش بزرگ، بازارهای موقت و گروه‌های شغلی۴،۳،۲ به غیر از عرضه کنندگان مواد غذایی و صنوف گروه یک تعطیل هستند.

فرماندار سرپل ذهاب هم گفت: اعمال محدودیت‌ها و اقدامات سختگیرانه کرونایی بدون همراهی و مشارکت مردم در کنترل و مدیریت بیماری و بهبود وضعیت رنگ‌بندی شهرستان تاثیری نخواهد داشت.

نورالدین فرزادی‌پور افزود: شهرستان سرپل‌ذهاب همچون شهرستان‌های دیگر و سایر نقاط کشور با وجود تمام تلاش های صورت گرفته برای کنترل و مدیریت وضعیت رنگ بندی اما به دلیل سهل انگاری برخی و عدم توجه به شیوه نامه های بهداشتی در وضعیت قرمز قرار گرفته است.  

 رئیس پلیس راه شمال استان کرمان نیز گفت: به منظور پیشگیری و قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا و برای حفظ سلامتی شهروندان، خروج تمامی خودروها با پلاک بومی از شهرها و ورود خودروی های غیربومی به شهرهای دیگر ممنوع است.

 سرهنگ علی رضایی افزود: در پی ابلاغ مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر اعمال و تشدید ممنوعیت های تردد ، این ممنوعیت از ۱۲ ظهر روز یکشنبه ۲۴ مرداد شروع شده و تا ساعت ۲۴ جمعه ۵ شهریور ماه در ورودی و خروجی تمام شهرها اعمال خواهد شد .

 معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی ویژه کیش هم گفت: ۸۰۶ خودروی ناقض محدودیت های منع تردد شبانه در این جزیره از سوی پلیس راهور و دوربین های نظارتی جریمه شدند.

سرگرد محمد زنگانه اظهار داشت: طرح ممنوعیت تردد شبانه در جزیره کیش از روز جمعه ۱۵ مرداد آغاز شده است و طبق مصوبات ستاد مبارزه با ویروس کرونا جزیره تا ۳۰ مرداد ماه ادامه دارد.همچنین تردد و ورود به سواحل و تفرجگاه‌های کیش نیز که از ۲۰ مرداد و تا پنجم شهریور تداوم دارد در این طرح پلیس به منظور جلوگیری از تجمع از ورود افراد به سواحل جلوگیری می کند.

رییس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور فرماندهی انتظامی زنجان هم از ممنوعیت ورود خودروهای پلاک غیربومی به شهرهای این استان خبر داد.

سرهنگ محمدحسن خلجی افزود: ماموران پلیس راهور زنجان با آن دسته از رانندگانی که نسبت به این امر مهم بی توجه باشند برابر با قانون برخورد می کنند.

 سرپرست فرمانداری گیلانغرب نیز اظهار داشت که وضعیت شهرستان از نظر ابتلا به ویروس کرونا فوق بحرانی است و مجبور به تشدید محدودیت‌های سختگیرانه برای کنترل این وضعیت هستیم.

حشمت رضایی افزود: از متنفذین شهرستان در هدایت مردم برای کنترل شیوع کرونا و رعایت دستورالعمل های بهداشتی و سرعت در واکسیناسیون به عنوان ۲ موضوع موثر در قطع زنجیره کرونا درخواست کمک داریم.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان نیز گفت: محدودیت‌های کرونایی در این استان به طور کامل اجرا می‌شود و افرادیکه این محدودیت‌ها را نقض کنند مشمول جریمه یک میلیون تومانی خواهند شد.

علیرضا شهرکی اظهارداشت: هرکسی محدودیت‌های تردد بین مسیرهای ارتباطی را در سیستان و بلوچستان در نظر نگیرد فارغ از هرگونه رنگبندی کرونایی یک میلیون تومان جریمه می‌شود و تنها یک ماه فرصت خواهد داشت این جریمه را پرداخت کند در غیر اینصورت ۲برابر خواهد شد.

شیوع کرونا سبب شد اجتماع بزرگ عزاداران تاسوعای حسینی که قرار بود کنار پرچم بوستان غدیر بندرعباس برگزار شود ، انجام نگیرد.

 دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان افزود: با توجه به وضعیت فوق بحرانی کرونا در استان و شهرستان ، رایزنی های لازم با معاون سیاسی امنیتی استانداری هرمزگان انجام شد و با تدبیر استانداری و هماهنگی فرمانداری بندرعباس ، این برنامه برای سلامت شهروندان لغو شد.

ستاد استانی مقابله با کرونا در یزد نیز محدودیت های جدید از امروز دوشنبه  تا ساعت ۲۴ روز جمعه پنجم شهریور ماه را را اعلام کرد.

بر این اساس، تردد خودرو های شخصی از استان یزد به سایر استانها ممنوع بوده و به منظور تقویت ضمانت اجرایی این ممنوعیت، جریمه متخلفین به صورت یکسان، یک میلیون تومان خواهد بود.

چنانچه از تاریخ صدور قبض جریمه تا یکماه نسبت به پرداخت آن اقدام نشود جریمه مذکور، دو برابر خواهد شد.

۲۵ مرداد ماه با اخبار مهم کرونا در استان ها

سخنگوی ستاد ملی مقابله کرونا ۲۳ مردادماه از تعطیلی ۶ روزه همه اصناف و بانک ها و مشاغل دولتی در سطح کشور به جز اصناف ضروری از روز دوشنبه ۲۵ تا روز شنبه ۳۰ مردادماه به منظور کمک به کنترل این بیماری مهلک خبر داد.

روند واکسیناسیون در استان ها

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان نیز گفت:  واکسیناسیون کرونا برای گروه‌های هدف طی روزهای تعطیل و محدودیت‌های کرونایی پیش رو در مراکز تجمیعی سیستان و بلوچستان بجز روز عاشورا انجام می‌شود.

دکتر سید مهدی طباطبایی اظهارداشت: در روز عاشورا واکسیناسیون کرونا در شهر زاهدان توسط تیم‌های سیار انجام خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین هم گفت: تاکنون ۱۹ هزار و ۱۰۰‌ نفر از فرهنگیان استان دُز اول واکسن علیه کرونا را دریافت کرده اند.

حسنعلی اصغری افزود: همزمان با سراسر کشور واکسیناسیون فرهنگیان استان در ۱۵ مرکز تزریق واکسن با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در حال انجام است.

با توجه به انجام واکسیناسیون برای گروه های هدف رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین هم گفت که واکسیناسیون بانوان باردار علیه ویروس کرونا در این شهرستان آغاز شد.

دکتر علی رضا مهرعلیان  افزود: هیچ مادر بارداری نباید بدون مراجعه به مرکز خدمات جامع سلامت تحت پوشش خود و دریافت معرفی نامه به مراکز تزریق واکسن کرونای مادران باردار مراجعه کند.

در البرز و به گفته سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا استان البرز ۲۵ مرکز برای واکسیناسیون مردم علیه ویروس منحوس کرونا در این استان فعال شده است .

 دکتر مهردادبابایی  اظهارداشت:روزانه ۲۰ هزار دز واکسن در این مراکز برای مردم تزریق می شود و تا کنون ۷۰۰هزار دز واکسن کرونا در مراکز یاد شده  و روند واکسیناسیون با سرعت ادامه دارد.

در اصفهان نیز به منظور تسریع در امر واکسیناسیون مرکز در شهر بهارستان به وسیله گروه موشکی ١۵خرداد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی راه اندازی شد.

سرهنگ پاسدار جلال احمدی  فرمانده گروه موشکی ١۵خرداد با اشاره به لبیک نیروی زمینی سپاه پاسداران به منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص ایجاد ظرفیت مناسب برای کمک به کادر درمان گفت: با شیوع موج پنجم این بیماری و نیاز به افزایش ظرفیت‌های واکسیناسیون، گروه موشکی ۱۵ خرداد در جهت  مردم‌یاری مرحله پنجم طرح شهید سلیمانی، راه‌اندازی مرکز واکسیناسیون در شهر بهارستان را در دستور کار قرار داد.

وی با اشاره به بهره‌گیری از کادر بهداشت و درمان این گروه در واکسیناسیون، افزود: روزانه ۵۰۰ دُز واکسن تحویل این مرکز می‌شود و در ۲ نوبت صبح از ساعت ۸ تا ۱۳ و بعد از ظهر از ساعت ۱۴ تا ۱۸ واکسیناسیون انجام می‌شود.

نظر به تاکید بر تسریع روند واکیسناسیون در کشور ،معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کرد که ۴۰ مرکز تجمیعی تزریق واکسن کرونا در استان در روزهای تعطیل پیش‌رو فعال است و کادر درمان مشغول تزریق هستند.

دکتر قاسم اویس با بیان این که گروه های سنی ۴۷ سال به بالای مناطق شهری و ۳۸ سال به بالای مناطق روستایی مشمول تزریق واکسن هستند ، افزود : این گروه سنی فقط با داشتن کارت ملی می توانند تزریق واکسن را انجام بدهند.

وی با بیان این که تزریق ۴۱  هزار دز واکسن در یک روز در مازندران رکورد انجام واکسیناسیون کشور محسوب شده است، ادامه داد : امروز و فردا دز دوم واکسن افراد انجام می شود و از روز چهارشنبه با ارسال محموله جدید واکسن ، تزریق دز اولی ها و دومی ها به صورت همزمان صورت می گیرد.

در سمنان و به گفته معاون هماهنگ‌کننده سپاه قائم(عج) استان ، چهار مرکز واکسیناسیون کرونا با کمک گروه‌های جهادی سپاه استان در چهار شهرستان آغاز به‌کارمی‌کند.

 سرهنگ علی خالقیان افزود: چهار مرکز واکسیناسیون در شهرستان‌های سمنان، شاهرود، دامغان و گرمسار با همراهی دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان و شاهرود فعال می‌شود.

براساس آخرین رنگ بندی اعلام شده توسط سامانه ماسک وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی، شهرستان سمنان، دامغان، شاهرود و سرخه در وضعیت قرمز تیره، شهرستان‌ گرمسار در وضعیت قرمز، شهرستان مهدیشهر، میامی و آرادان در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند. 

و اما در نوشهر  شهروندان نوشهری واجد شرایط دریافت واکسن کرونا به خاطر نبود واکسن سرگردان شدند و از این که به آنها اطلاع رسانی نشده تا مراجعه نکنند ، انتقاد کردند.

 صبح امروز هم بیش از یکصد نفر در محوطه مرکز تجمعی واکسیناسیون نوشهر ساعت ها به انتظار نشستند و در نهایت با اعلام نبود واکسن ناامیدانه و منتقدانه به خانه هایشان برگشتند.

در میان این جمعیت عده ای افراد سالخورده هم حضور داشتند که می گفتند در این شرایط فوق حاد کرونایی و بحرانی ، نبود واکسن از یک طرف و بیم آلوده شدن به ویروس کرونا از منزل خارج شدند به امید این که دز دوم کرونا را تزریق کنند ولی پس از چند ساعت به آنها اعلام شد که واکسن موجود نیست.

مدیر شبکه بهداشت نوشهر نیز با تایید نبود واکسن در این شهرستان گفت : از روز گذشته تاکنون واکسن کرونا در نوشهر تمام شده است.

تا کنون ۱۵ میلیون و ۴۵۴ هزار و ۳۵۱ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۴ میلیون و ۳۸۱ هزار و ۲۸۸ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۹ میلیون و ۸۳۵ هزار و ۶۳۹ دُز رسید.

تازه ترین آمارهای وزارت بهداشت/ جانباختگان باز هم افزایش داشت

طی مدت ۲۴ ساعت گذشته ۶۵۵ بیمار کووید ۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹۸ هزار و ۴۸۳ نفر رسید.

روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پرشکی روز یکشنبه اعلام کرد: از دیروز تا امروز ۲۵ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴۱ هزار و ۱۹۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵ هزار و ۴۴ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴ میلیون و۴۶۷ هزار و ۱۵ نفر رسید.سه میلیون ۷۵۷ هزار و ۱۵۷ نفر از بیماران نیز بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

هفت هزار و ۳۷۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چندی با استناد به یک برآورد بین المللی هشدار داد اگر به رعایت پروتکل های بهداشتی بی اعتنایی شود تعداد تلفات ویروس کرونا به ۶۰۰ تا ۸۰۰ نفر در روز خواهد رسید.

ویروس کرونا موسوم به «کووید-۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد و سازمان جهانی بهداشت ۲۱ اسفند ۹۸ همه گیری جهانی این ویروس را اعلام کرد.

جهش ویروس کرونا در انگلیس، بزریل، هند و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

۱۶ بوشهری دیگر بر اثر کرونا جان باختند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۶ نفر در این استان بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند.

دکتر سعید کشمیری روز دوشنبه در نشست شورای عالی ستاد مردمی حمایت از سلامت و درمان بیماران کرونایی افزود: این افراد شامل سه مرد با ۶۶، ۵۹ و  ۵۵ سال و هفت زن با ۷۸، ۷۷، ۷۲، ۷۰، ۶۳، ۵۲ و ۴۸ سال سن با سابقه بیماری زمینه ای قلبی، فشارخون، دیابت، ریوی، سرطان و چهار مرد با  ۷۷، ۶۱، ۶۰، و ۴۵ سال و ۲ زن با ۶۶ و ۲۴ سال سن بدون سابقه بیماری در استان بوشهر به ثبت رسید.

وی ادامه داد: از جمع جان باختگان امروز در اثر کرونا ۶  نفر بدون بیماری زمینه‌ای بوده‌اند که نشان دهنده این است که همه افراد باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

کشمیری اضافه کرد: با احتساب جان باختگان امروز از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون یکهزار و ۶۳۷ نفر در استان بوشهر بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر گفت: با بستری ۱۸۶ بیمار جدید در ۲۴ ساعت گذشته شمار بیماران بستری در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر به ۸۹۳ نفر رسیده است.

وی یادآور شد: ۴۵۰ تخت بستری برای بیماران مبتلا به کرونا در استان بوشهر پیش بینی شده است در زمان حاضر ۲ برابر این ظرفیت بیمار کرونایی در بیمارستان‌های این استان بستری هستند.

کشمیری بیان کرد: در زمان حاضر ۶۷  نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که از این شمار ۳۱ نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

وی با بیان اینکه تنها بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر ماهانه هشت میلیارد تومان بابت خرید مایحتاج بیماران هزینه می‌کند ادامه داد: بیمارستان‌های استان در این شرایط حساس نیاز به کمک و حمایت مالی برای خرید وسایل و تجهیزات پزشکی و غیر پزشکی دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به بستری ۲۰۰ بیمار مبتلا به کرونا تنها در بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر افزود: با توجه به شرایط حاد این استان، راه‌اندازی یک مرکز درمانی سرپایی در مرکز استان بوشهر برای ارائه خدمات سرپایی از جمله سرم تراپی و تزریق دارو برای جلوگیری از سرگردانی بیماران ضروری است.

وی همچنین بر ضرورت حمایت از خانواده‌های نیازمند برای تهیه برخی داروها و راه‌اندازی ۲ مرکز دیگر برای سرعت بخشی در امر واکسیناسیون در مرکز استان بوشهر تاکید کرد.

کشمیری گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۷۵ هزار و ۷۰۸ نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

وی اظهار کرد: تنها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مسافرت نکردن و رعایت فاصله اجتماعی می‌توان از این پیک گذر کرد.

براساس گزارش سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استان بوشهر در وضعیت قرمز خیلی پرخطر کرونایی قرار دارد.

 

مردم رعایت موازین بهداشتی را جدی بگیرند

رییس مرکز بهداشت قصرشیرین گفت: مردم رعایت موازین و دستورالعمل های بهداشتی را با توجه به افزایش تعداد مبتلایان و قدرت سرایت سویه کرونای دلتا جدی بگیرند.

عزیز کرمی عصر دوشنبه افزود: تعداد موارد ابتلا به ویروس کرونای سرپایی مثبت در چند روز اخیر زیاده شده و نیاز است مردم حتما از حضور در اجتماعات، دورهمی ها و ترددهای غیر ضرور خودداری کنند و در منازل خود بمانند.

وی اظهار داشت: افراد در بیرون از منزل حتما از ماسک استفاده کنند چون ماسک یکی از راه های در امان ماندن از شر ویروس کرونا است.

رییس مرکز بهداشت قصرشیرین گفت: افرادی که مشکوک به علایم کرونا هستند با مراجعه به مراکز ۱۶ ساعته تست کرونا بدهند، مرکز ۱۶ ساعته  همه روزه ایام تعطیل و غیر تعطیل از ساعت ٨صبح تا ١٠شب فعال است.

کرمی ادامه داد: همه افرادی که آزمایش آن ها مثبت می‌شود و یا دارای علایمی همچون سرما خوردگی هستند حتما شرایط قرنطینه را رعایت و از تردد در سطح شهر و آلوده کردن دیگران به این ویروس خودداری کرده و در صورت تشدید علایم حتما به مرکز درمانی مراجعه کنند.

وی ادامه داد: تاکنون هشت هزار دوز واکسن کرونا به گروه‌های سنی مختلف در این شهرستان بر اساس اولویت بندی وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا تزریق شده است.

او گفت:روند واکسیناسیون در سه پایگاه و یک مرکز تجمیعی به آدرس خیابان مهدیه، سرسرای ورزشی شهدای آموزش و پرورش و مراکز بهداشتی و درمانی شماره یک و ۲ شهری در حال انجام است.

 وی اضافه کرد: تمامی گروه های سنی ٤٠سال به بالا جهت واکسیناسیون در ایام تعطیل و غیر تعطیل برای دریافت دوز واکسن مراجعه کنند ضمن اینکه افرادی که دوز دوم واکسن برکت و سینوفارم را دریافت نکرده اند براساس تاریخ قید شده بر روی کارت واکسن به مراکز مراجعه نمایند.

رییس مرکز بهداشت قصرشیرین گفت: افراد غیربومی جهت واکسیناسیون کرونا به مراکز واکسیناسیون در شهرستان مراجعه نکنند چون سهمیه واکسن فقط برای جمعیت ساکن قصرشیرین است.

کرمی اظهار داشت : افرادی که کرونا گرفته اند و یا دارای علامت هستند تا بهبودی از مراجعه جهت واکسیناسیون خودداری نمایند.

وی گفت:  از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در شهرستان قصرشیرین یک هزار و ۱۷۱نفر به این ویروس مبتلا شده و از مجموع مبتلایان به این ویروس نیز تاکنون ۳۱ نفر فوت کرده‌اند.

او اضافه کرد: برای ریشه کنی ویروس کرونا و قطع زنجیره انتقال این ویروس نیازمند همراهی و مشارکت مردم  هستیم چون در حال حاضر تنها راه مقابله با کرونا و ایمن سازی بدن تا واکسیناسیون کامل جامعه رعایت پروتکل بهداشتی است.

شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد.

ورود غیربومی‌ها به تفت در تعطیلات پیش رو ممنوع شد

فرماندار تفت گفت: بر اساس مصوبه ستاد کرونای شهرستان و با هدف کاهش تراکم جمعیت در برنامه‌های عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و حفظ سلامت عزاداران حسینی، ورود خودروهای غیربومی به مناطق تفت در روزهای پیش رو ممنوع شد.

علیرضا نوکار روز دوشنبه افزود: تردد خودروهای غیربومی توسط دوربین های نظارتی و گشت های محسوس و غیرمحسوس پلیس کنترل و جریمه یک میلیون تومانی اعمال می شود و در صورت عدم پرداخت ظرف یک ماه این جریمه ۲ برابر می شود.

وی ادامه داد: برای ممانعت از ورود خودروهای غیربومی به شهر تفت در ۲۰ نقطه شناسایی شده در ورودیهای این شهر، اعمال محدودیت صورت می گیرد و فقط خودروهای بومی اجازه ورود پیدا می کنند.

فرماندار تفت تصریح کرد: خودروهای عبوری از شهر تفت می توانند از مسیرهای جایگزین شامل بلوار حضرت آیت الله خامنه ای و کمربندی تفت - یزد تردد کنند.

وی با بیان اینکه وضعیت کرونا بحرانی است و آمار فوتی هیا کشور به شکل بی‌سابقه‌ای به بالای ۶۰۰ نفر در روز رسیده است، اظهار داشت: قطعا همکاری مردم سبب عبور از این بحران خواهد شد.

نوکار با اشاره به جلسات متعدد برنامه ریزی مراسم های عزاداری تأکید کرد: برگزاری مراسم ها با رعایت شیوه نامه های بهداشتی سبب می شود در عین برگزاری مراسمات عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، کمترین شیوع ویروس کرونا را داشته باشیم.

وی اضافه کرد: تمام تلاش ما این است که افراد کمتری مبتلا به کرونا شوند و به سلامتی مردم آسیبی نرسد.

مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری تفت در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

حدود ۱۱۰ هزار نفر در سیستان و بلوچستان تا کنون به کرونا مبتلا شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۸۶۲ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۰۹ هزار و۹۲۱ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری روز دوشنبه اظهار داشت: همچنین با فوت هفت مورد جدید طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۳۵۵ نفر رسید.

وی با بیان اینکه ۸۶۲ بیمار حاد تنفسی و ۲۲۸بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: مردم در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان‌ تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی گفت: تمامی موارد مثبت کرونا در سیستان و بلوچستان از نوع جهش یافته انگلیسی و دلتا است.

هاشمی از وضع فوق بحرانی کرونا در سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: پایین‌ترین میزان رعایت پروتکل‌ها در سطح کشور مربوط به سیستان و بلوچستان است.

وی بیان کرد:‌ کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات مورد نیاز بیماران کرونایی در استان وجود ندارد.

 

تعداد قربانیان کرونا در قزوین به مرز ۲ هزار نفر رسید

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین گفت: با فوت ۱۴ نفر دیگر از شهروندان بیمار در شبانه روز گذشته تعداد قربانیان کرونا در استان به مرز ۲ هزار نفر رسید.

دکتر پیمان نامدار روز دوشنبه با اعلام این خبر افزود: تاکنون هزار و ۹۹۸ نفر در استان قزوین به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند.

وی اظهار داشت: به ورود به موج جدید شیوع کرونا از نوع سویع دلتا شاهد رشد آمار مبتلایان و مرگ و میرها در سطح کشور و استان هستیم.

این مسوول با اشاره به تکمیل ظرفیت تخت های بیمارستان های استان، گفت: در حال حاضر ۹۱۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند و دیگر تختی برای بستری بیماران جدید وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در شبانه روز گذشته حدود ۳۰۰ بیمار جدید به جمع بیماران بستری در بیمارستان ها افزوده شدند،اظهار داشت: در این مدت ۱۵۹ بیمار نیز ترخیص شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی استان قزوین اظهار داشت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون این ویروس ۳۲ هزار و ۴۴۶ نفر از هم استانی ها را در تخت های بیمارستانی بستری کرده است.

 

تلخ کامی مردم فارس با داغدار شدن ۵۲ خانواده بر اثر کرونا

طی ۲۴ ساعت گذشته با جان باختن ۵۲ هم استانی دیگر در اثر ابتلا به بیماری کووید۱۹ استان فارس روز سیاه کرونایی دیگری را تجربه کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، روز دوشنبه در سیصد و هشتاد و چهارمین نشست دانشگاهی ستاد مدیریت کرونا که صبح امروز بیست و پنجم مرداد برگزار شد، وضعیت شیوع کرونا در استان فارس را جدی و بحرانی برشمرد و خواستار اعمال جدی محدودیت های کرونایی از سوی مسوولان استان شد.

مهرزاد لطفی گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونای نوع دلتا در کشور و استان، بررسی آمارها و وضعیت شیوع بیماری کووید۱۹ در استان نشان دهنده بحرانی بودن شرایط است و با ادامه این روند روزهای سختی را در پیش خواهیم داشت.  

او با تاکید بر اینکه تمام توان و امکانات دانشگاه برای مقابله با کرونا بسیج شده، اضافه کرد: باید همچون ماه های گذشته محکم و با قدرت در مسیر مقابله با این ویروس گام برداریم و در این راه نیازمند همکاری مردم و همراهی نهادها، سازمان ها و ادارات مختلف هستیم و خواستار اعمال جدی محدودیت های کرونایی از سوی مسوولان استان شد.

رییس دانشگاه از مردم استان و به ویژه جوانان خواست در این ایام بحرانی به مسوولیت های اجتماعی خود عمل کنند و بر استفاده از ماسک و پایبندی به رعایت دستورالعمل های بهداشتی توجه جدی داشته باشند؛ همچنین در صورت وجود علائم بیماری و مواردی شبیه سرماخوردگی سریعاً به مراکز شانزده ساعته مراجعه کنند.

دکتر لطفی با دعوت از هم استانی ها برای پیوستن به پویش «هر خانه، یک حسینیه»، بر رعایت پروتکل های بهداشتی در برگزاری آیین سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا، تاکید کرد.

او در ادامه این نشست، ضمن بررسی روند واکسیناسیون کرونا در استان، تلاش برای افزایش آگاهی عمومی و فرهنگ سازی در زمینه رعایت بیشتر دستورالعمل های بهداشتی و همچنین مراجعه مردم برای تزریق واکسن کرونا بر اساس اولویت های اعلام شده و گروه های سنی هدف را عاملی مهم در مسیر مقابله با کروناویروس برشمرد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، نیز گفت: از ابتدای شیوع بیماری کووید۱۹ تاکنون، یک میلیون و ۳۰۰ هزار ۷۲۵ تست تشخیصی مولکولی و سریع در استان فارس، شامل یک میلیون و ۱۶۲ هزار و ۳۷۸ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه های استان تهیه شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۳۵۰ هزار و ۸۱۴ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

روح الله حسینی افزود:  همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» تاکنون، ۱۳۸ هزار و ۳۴۷ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۲۶ هزار و ۹۴۵ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۳۷۷ هزار و ۷۵۹ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

او همچنین از بهبودی ۳۲۸ هزار و ۷۹۶ نفر از ابتدا تاکنون خبر داد که از بیمارستان ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه با اشاره به بستری ۶۵۱ بیمار جدید مبتلا یا مشکوک ابتلا به کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های فارس، مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علایم که هم اکنون در بیمارستان های استان بستری هستند را پنج هزار و ۳۸ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد، ۴۰۱ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

دکتر حسینی در ادامه با اعلام جان باختن ۵۲ هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون، مجموع جان باختگان ناشی از کووید۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تاکنون را پنج هزار و ۶۷۴ نفر اعلام کرد.

او از تلخی بی پایان این روزها به دلیل شیوع کرونا و رنگ باختن اعداد و ارقام مربوط به این بیماری گفت و افزود: تعداد قابل توجهی از افراد جانباخته بر اثر کرونا در روزهای گذشته زیر شصت سال هستند و در حال حاضر از بین بیش از پنجاه هزار بیمار مبتلا یا مشکوک ابتلا به کووید۱۹ در فارس، حدود پنج هزار نفر در بخش های کرونا بیمارستان های فارس خدمات درمانی دریافت می کنند و بیش از ۴۵ هزار نفر نیز در ایزوله خانگی به سر می برند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه از این افراد و خانواده های آنان خواست، شرایط ایزوله خانگی را با دقت و جزییات بیشتر رعایت و از حضور در جامعه پرهیز کنند تا بتوانیم از سرایت بیشتر ویروس جلوگیری کنیم.

نقش مسافران در تشدید وخامت اوضاع کرونایی مازندران

ورود ده‌ها هزار مسافر به مازندرانِ کرونازده و بحرانی برای تعطیلات ۶ روزه از یک سو و احتمال برپایی محافل مرتبط با ماه محرم به ویژه در روستاها و ییلاق‌های مازندران که منجر به تجمعات خانوادگی می‌شود، نگرانی‌ها از ادامه موج پنجم کرونا در این استان و شکستن پایداری موج را افزایش داده است.

مازندران در حالی که سخت‌ترین روزهای کرونایی را پشت‌سر می‌گذارد، میزبان ده‌ها هزار مسافری شده که از تهران و برخی استان‌های دیگر خود را به هر شکل ممکن به شهرهای مختلف این استان رسانده‌اند و تا پایان تعطیلات نیز در این استان حضور خواهند داشت.

با وجود سختگیری‌هایی که از ساعت ۱۲ روز یکشنبه در محورهای ورودی مازندران اعمال شد، تعداد زیادی از خودروها شب گذشته پس از ساعت‌ها ماندن در ترافیک طولانی و سنگین و انتظار برای باز شدن مسیر، توانستند وارد این استان شوند و شرایط مازندران را ملتهب‌تر کنند. هزاران خودرو نیز از روز شنبه و با اعلام تعطیلی تهران خودشان را پیش از آغاز اعمال محدودیت‌ها توانستند به مازندران برسانند و در ویلاهای خود یا خانه‌های استیجاری برای گذراندن این تعطیلات کرونایی ساکن شوند.

تقریبا تمام این افراد که به هر شکل ممکن وارد مازندرانِ فوق بحرانی شدند تأکید می‌کنند که زمان حضورشان در مازندران فقط در ویلاهای خود حضور خواهند داشت و به همین دلیل تفاوتی ندارد که در تهران بمانند یا تعطیلات را در مازندران بگذرانند. اما از نگاه مردم مازندران و مسئولان و کارشناسان، حضور این تعداد مسافر در استان از جنبه‌های مختلف می‌تواند عامل افزایش سرعت شیوع بیماری باشد و احتمالا شرایط استان طی روزهای پس از تعطیلات به مراتب بدتر از وضعیت کنونی خواهد شد.

مهمانان قانون‌شکن

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران معتقد است که این تعطیلات اگرچه با هدف کنترل ترددها و کاهش سرعت شیوع بیماری در کشور اعمال شد، اما برای مازندران با توجه به حضور مسافران در این استان احتمالا نتیجه معکوس خواهد داشت و می‌تواند وضعیت این استان را وخیم‌تر از روزهای کنونی کند.

دکتر قاسم اویس تنها راه ثابت ماندن وضعیت کرونایی در مازندران طی روزهای آتی را حضور نیافتن مسافران در اماکن عمومی و خارج نشدن آن‌ها از ویلاها و خانه‌ها می‌داند و در عین حال نیز معتقد است که تحقق چنین امری تقریبا ممکن نیست. چرا که مسافران پس از حضور در مازندران قطعا در اماکن تفریحی نیز حضور می‌یابند و توجهی هم به پروتکل‌های بهداشتی ندارند.

حضور صدها هزار مسافر در استانی که بیشترین ضریب خطر کرونا را بین استان‌های کشور دارد و بالاترین تعداد بستری‌شدگان نسبت به جمعیت در آن ثبت شده قطعا بدون پیامد نخواهد بود. این موضوع از زمان شیوع کرونا در کشور تا کنون بارها تجربه و اثبات شده است. آخرین مورد آن نیز به تعطیلات ۶ روزه استان‌های تهران و البرز که از ۲۹ تیر تا ۳ مرداد اعمال شده بود برمی‌گردد. در آن تعطیلات نیز مسئولان صراحتا اعلام کرده بودند که هیچ خودروی غیر بومی حق ورود به مازندران را ندارد. اما چند میلیون مسافر در نهایت وارد مازندران شدند و بر وخامت اوضاع کرونایی این استان دامن زدند.

نقش مسافران در تشدید وخامت اوضاع کرونایی مازندران

نخستین روز تعطیلات ۶ روزه استان‌های تهران و البرز -۲۹ تیر-، آمار مجموع بستری‌شدگان کرونایی مازندران ۱۹۱۵ نفر بود و پیش‌بینی می‌شد که مازندران بین یک تا دو هفته پس از آن به قله موج پنجم برسد. مازندران آن تعطیلات ۶ روزه را همچنان با روند افزایشی تعداد بستری‌شدگان گذراند و در سوم مرداد که آخرین روز تعطیلات دو استان البرز و تهران بود تعداد مجموع بستری‌شدگان مازندران به ۲۵۰۵ نفر سید. اما تعداد قربانیان کرونای این استان در هر شبانه‌روز بین ۱۲ تا ۱۸ نفر در هر روز در نوسان بود.

 همان روزها برخی مسئولان کارشناسان با توجه به حضور پرتعداد مسافران در مازندران پیش‌بینی کردند که موج پنجم با این وضعیت در استان و پیرو آن در تهران و البرز ادامه خواهد داشت و به روزهای وخیم‌تری خواهد رسید. همین اتفاق هم افتاد و سرعت شیوع ویروس و رشد آمار مجموع بستری‌شدگان بیشتر شد. به طوری که حدود دو هفته بعد از تعطیلات تعداد بستری‌شدگان کرونایی استان به دو برابر نخستین روز تعطیلات یعنی ۲۹ تیر رسید و از مرز چهار هزار نفر هم گذشت و تعداد قربانیان در هر ۲۴ ساعت نیز به ۵۰ نفر افزایش یافت. به طوری که فقط طی ۲۴ روز یعنی از یکم تا ظهر روز ۲۴ مرداد ۷۶۸ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های مازندران جان باختند که بیشتر از مجموع جان‌باختگان کرونایی این استان در چهار ماه نخست سال است.

مازندران این تجربه را در تعطیلات قبلی نیز داشت. یکی از عوامل شکل‌گیری موج پنجم در مازندران که از ۲۹ خرداد آغاز شد، حضور پرتعداد مسافران در این استان طی روزهای تعطیل میانه خرداد بود. یعنی دقیقا دو هفته پیش از ثبت نخستین نشانه‌های افزایش سرعت شیوع ویروس و تعداد بستری‌شدگان کرونایی مازندران، حضور و تجمع مسافران در این استان رقم خورده بود.

احتمال تشدید وخامت کرونایی

بر اساس همین تجربه‌ها نیز اکنون مسئولان و کارشناسان نگران یک تا دو هفته پس از تعطیلات هستند و معتقدند این وضعیت ممکن است همچنان ادامه داشته باشد. مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار می‌کند: نمی‌توان منکر نقش حضور مسافران در بحرانی‌تر شدن وضعیت مازندران شد. هر بار که شاهد حضور مسافران بودیم عملا تشدید وخامت اوضاع کرونایی استان هم مشاهده شد.

دکتر سیمین بابایی می‌افزاید: در حال حاضر تقریبا تمام زیرساخت‌های درمانی مازندران زیر بار و فشار بیماری کووید۱۹ قرار دارد و در صورتی که فشار بیشتری تحمیل شود مشخص نیست چه شرایط ناگواری برای مازندران رقم می‌خورد.

وی اظهار می‌کند: مازندران با ارائه خدمات به حدود هفت هزار بیمار کرونایی بستری موقت و بستری دائم اکنون بسیار بیشتر از ظرفیت درمانی و زیرساخت‌های موجود در حال ارائه این خدمات است. در چنین شرایطی حضور مسافران ما را برای روزهای آتی نگران می‌کند و بعید نیست که طی یک تا دو هفته پس از تعطیلات یک بار دیگر شاهد وخیم‌تر شدن وضعیت استان باشیم و پایداری نسبی موج پنجم بشکند و آمارها دوباره افزایشی شود.

موضوع مهم و مرتبط دیگری که علاوه بر نقش مسافران در افزایش سرعت شیوع ویروس در این زمینه وجود دارد، نیاز برخی از همین مسافران به خدمات درمانی در استان است که با توجه به شرایط حاد و فوق بحرانی مازندران عملا باری مضاعف بر دوش زیرساخت‌های درمانی و کادر درمان این استان است. تا کنون بارها از سوی مسئولان مختلف حوزه بهداشت و درمان استان اعلام شده که در برخی موارد بخشی از زیرساخت‌های درمانی در این استان برای ارائه خدمات درمانی به مسافران اختصاص یافت. برای نمونه آبان ۱۳۹۹ حدود ۳۰ درصد بیماران مبتلا به کووید۱۹ که برای درمان به مراکز درمانی شهرستان نوشهر مراجعه کرده بودند غیربومی و از مسافران این شهرستان بودند.

ابهامات، پرسش‌ها، انتقادها

تکرار وضعیت موجود برای مازندران و سرازیر شدن سیل مسافران به این استان در شرایط بحرانی کرونایی که طی ۱۷ ماه اخیر بارها دیده شد، در نگاه عمده مردم و بسیاری از مسئولان این استان همواره به عنوان یک انتقاد برجسته و البته ابهامی بزرگ در قالب پرسش‌ها و جمله‌های اعتراضی بیان می‌شود. برخی از این جمله‌ها را نیز می‌توان در اظهارات بعضی از مسئولان استان به اشکال مختلف مشاهده کرد. برای نمونه احمد حسین‌زادگان استاندار مازندران روز یکشنبه در جلسه ستاد مقابله با کرونا صراحتا اعلام کرد: «از دیروز –شنبه- که مصوبه ستاد مقابله با کرونا کشور مبنی بر تعطیلی سراسری اعلام شد، با وزارت کشور، دفتر ریاست جمهوری و دستگاه قضایی تماس داشتم و پیگیری کردم که راه‌های ورودی استان را ببندیم. اما امکان بستن زودهنگام راه‌های استان میسر نشد.»

این فاصله زمانی بین اعلام تعطیلی و زمان دقیق اعمال محدودیت تردد هر بار تکرار می‌شود و فرصت کافی را به بسیاری از مسافران و به ویژه ویلاداران و خوش‌نشینان می‌دهد که در زمان مناسب و بدون مشکل بتوانند وارد مازندران شوند. موضوعی که رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز شامگاه شنبه ۲۳ مرداد در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما از آن انتقاد کرد.

 دکتر سید عباس موسوی در این گفت‌وگوی تلویزیونی گفته بود: «یکی از مشکلاتی که در مازندران داریم این است که پس از اعلام تعطیلی و تصمیم‌گیری برای منع تردد، با یک فاصله زمانی منع تردد را اعلام می‌کنند. این روند متاسفانه باعث می‌شود افرادی تا پیش از ساعت اعمال محدودیت‌ها از تهران خارج شوند و به مازندران بیایند و دقیقا در زمانی که موج کرونا در حال رسیدن به ثبات و پایدار شدن است، به دلیل حضور مسافران با مشکل مواجه می‌شویم.»

مسافران غیرمنطقی

به اعتقاد مردم و بسیاری از مسئولان، حتی اگر ممنوعیت‌های تردد که از ساعت ۱۲ روز یکشنبه آغاز شد تا پایان تعطیلات نیز به درستی اجرا شود، حضور همان چند ده هزار خودرو صدها هزار مسافری که وارد مازندران شدند کافی است تا شرایط کرونایی در این استان یک بار دیگر وخیم شود. زیرا این ادعای مسافران که در ویلاهای خود می‌مانند صحت ندارد و مشاهدات و تجربه نشان داده که چنین تصمیمی توسط مسافران عملی نمی‌شود.

دبیر شورای اطلاع‌رسانی مازندران این موضوع را تأیید می‌کند و می‌گوید: افرادی که در این شرایط مسافرت می‌کنند هیچ تعهدی نسبت به مسائل بهداشتی ندارند. چرا که اگر رعایت می‌کردند اصلا تصمیم به مسافرت نمی‌گرفتند. به همین دلیل می‌گوییم این گروه برای مازندران و هر استان دیگری خطرناک هستند.

عباس زارع با اشاره به حضور پرتعداد مسافران در فضاهای تفریحی و جاذبه‌های طبیعی طی تعطیلات گذشته، اظهار می‌کند: در هر تعطیلی دیدیم که سواحل مناطق گردشگرپذیر مازندران پر از مسافر است. آمار فوتی‌های ما در دریا نسبت به سال قبل قابل قیاس نیست. همان تعداد منجی غریق در سواحل مستقر شده، اما تعداد سفرها انقدر زیاد است و مسافر غیرمنطقی داریم که سبب افزایش آمار غریق‌ها شده‌اند. این یعنی مسافران وقتی به مازندران می‌آیند هیچ توجهی به پروتکل‌ها ندارند.

مظلومیت مازندران

وی با اشاره به تصمیم‌گیری‌های نامناسب و زیان‌آور برای سلامت مردم مازندران و بی‌توجهی به هشدارهای مسئولان این استان از سوی مسئولان کشور تصریح می‌کند: یکی از مسائلی که متاسفانه در مازندران با آن مواجه هستیم مظلومیت مازندران و نگاه بالا به پایین مدیران پایتخت‌نشین به این استان است و این که مازندران را حیات خلوت تهران می‌دانند. وقتی می‌گویند تعطیل، کل کشور تعطیل و تهران خلوت می‌شود، ولی مازندران شلوغ و پر از حضور مسافران است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با تأکید بر این که وضعیت حاد کرونا به دلیل برخی تصمیم‌های نادرست به مازندران تحمیل شد، می‌افزاید: متاسفانه در بسیاری از موارد به اشکال مختلف راه برای حضور مسافران باز می‌شود یا زودتر از اعمال محدودیت‌ها تعطیلی را اعلام می‌کنند. در واقع به این شکل اجازه نمی‌دهند جلوی خودروهای غیربومی گرفته شود. چون هنوز مازندران را تفریح‌گاه می‌دانند.

زارع اظهار می‌کند: معتقدم عامل اصلی که مازندران به این روز افتاد مدیریت نادرست پایتخت‌نشینان در قبال این استان است. آمارهای کرونایی مازندران در حد فاجعه است. فقط در مرکز استان طی دو هفته بیش از ۲۰۰ کشته داشتیم. تعداد قربانیان کرونا در مازندران فقط در مرداد به حدود ۸۰۰ نفر رسیده است. ظرفیت تخت‌های بیمارستانی کامل است و کادر درمان زیر فشار خدمت‌رسانی در حال تحلیل رفتن هستند. اما مسافران به هر شکلی از تهران وارد مازندران می‌شوند. این وضعیت نشان می‌دهد عزمی برای کمک به مازندران وجود ندارد.

دبیر شورای اطلاع‌رسانی مازندران می‌گوید: مشکل ما در مهار کرونا غیربومی‌هایی هستند که نه صدای ما را می‌شنوند، نه به پروتکل‌های بهداشتی توجه می‌کنند و نه عزم جدی برای جلوگیری از ورود همه آن‌ها به مازندران دیده می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر فعالان فضای مجازی، رسانه‌ها و صدا و سیمای مازندران تلاش می‌کنند با دادن آگاهی‌های بیشتر و ارائه اطلاعات حساسیت جامعه بومی به شرایط کرونایی را بیشتر کنند و خوشبختانه میزان توجه به پروتکل‌ها نیز بیشتر شده است. اما مسافران و غیربومی‌ها مخاطب این رسانه‌ها و فضای مجازی استان نیستند. در چنین شرایطی نیاز بود که رسانه‌های سراسری صدای مردم مازندران را به کل کشور برسانند. اما در این حوزه هم بی‌توجهی دیدیم.

پیامدهای اجتماعی حضور مسافران بر جامعه بومی

البته بسیاری از مسافران بر این باورند که شیوع کرونا بدون حضور آن‌ها نیز در مازندران دیده می‌شود و این که ورود مسافر باعث وخامت اوضاع مازندران می‌شود صحت ندارد. در حالی که علاوه بر تأکیدی بودن ممنوعیت سفر طی دوران همه‌گیری در همه جای دنیا به دلیل کمک به چرخش ویروس، تاثیرات ناشی از حضور مسافران بر کم‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی در جامعه میزبان نیز قابل چشم‌پوشی نیست.

به اعتقاد کارشناسان مسائل اجتماعی، وقتی جامعه میزبان با حضور پرتعداد مسافران و رعایت نشدن نخستین اصل در پروتکل‌های بهداشتی دوران همه‌گیری مواجه می‌شود، به مرور از میزان اهمیت رعایت پروتکل‌ها در ذهن افراد بومی نیز کاسته شده و در فرآیندی اجتماعی بسیاری از پروتکل‌های دیگر نیز شکسته می‌شود. در واقع حضور مسافران نه تنها سبب افزایش سرعت چرخش ویروس در جامعه می‌شود، بلکه از نظر روانی هم جامعه میزبان را برای کم‌وجهی به پروتکل‌ها آماده می‌کند.

این موضوع به ویژه در این روزها که تاسوعا و عاشورا در پیش است اهمیت بسیار زیادی دارد. چرا که بسیاری از مردم ساکن شهرهای مازندران هر سال برای برگزاری آیین‌های ماه محرم به روستاهای خود می‌روند و محافل خانوادگی در قالب پخت نذری در این دو روز برپا می‌شود. مسأله‌ای که در روزهای آتی احتمالا رقم می‌خورد و می‌تواند تنش‌های کرونایی مازندران در هفته بعد از تعطیلات را افزایش دهد.

ترغیب جامعه بومی به تردد درون استانی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز این نگرانی را مطرح می‌کند و می‌گوید: نگرانی مهم ما در این روزها علاوه بر رفت‌وآمدهای خارج استانی، رفت‌وآمدی است که بین شهرها و به ویژه از شهرها به روستاها و ییلاق‌ها صورت می‌گیرد.

دکتر سید عباس موسوی می‌افزاید: مراسم محرم بین اقوام و به ویژه در مازندران زادگاه‌محور است و افراد به زادگاه‌ خود مراجعه می‌کنند. این موضوع باعث تجمع خانواده‌ها می‌شود و افراد ساعات متمادی زیر یک سقف قرار می‌گیرند. در چنین شرایطی با توجه به وضعیت کنونی مازندران از نظر کرونایی دچار چالش‌های بزرگی می‌شویم.

وی تصریح می‌کند: تأکید ما بر ضرورت ممنوعیت هرگونه تردد به همین دلیل است. چون این رفت‌وآمدها روی هم تاثیر می‌گذارند و اگر کنترل درستی انجام نشود شرایط بدتر از وضعیت موجود خواهد شد.

در حالی که سرعت واکسیناسیون در مازندران نسبت به بسیاری از استان‌ها و میانگین کشوری بالاتر است و تا کنون بیش از یک میلیون و ۳۱۲ هزار دُز واکسن کرونا در این استان تزریق شده، گستردگی دامنه شیوع و انتقال ویروس کرونا در مازندران طی هفته‌های به بالاترین میزان در کشور رسیده است. تا جایی که ضریب خطر یا شاخص ریسک کرونا در این استان به گفته مسئولان بهداشت و درمان مازندران حدود ۳۰ در یکصدهزار نفر است که ۲.۵ برابر وضعیت بحرانی سیستان و بلوچستان در اوج موج پنجم محسوب می‌شود .میانگین کشوری ضریب خطر یا میزان ابتلا نیز در حال حاضر ۱۲ تا ۱۴ نفر به ازای هر یکصدهزار نفر است.

 در چنین وضعیتی حضور مسافران در مازندران و اصرار آن‌ها برای ورود به این استان، هیچ پیامدی جز افزایش مرگ‌های کرونایی و وخیم‌تر شدن وضعیت مازندران و استان‌های مبدا ندارد.

موج پنجم کرونا در مازندران از ۳۰ خرداد آغاز شد و پس از گذشت حدود ۵۵ روز به نظر می‌رسد که به قله رسیده و در حال مقاومت برای آغاز روند نزولی است. با این حال کارشناسان و پزشکان معتقدند در صورت استمرار بی‌توجهی مسافران و جامعه بومی استان به پروتکل‌های بهداشتی، پیاداری ایجاد شده در موج پنجم به زودی خواهد شکست و روند صعودی یک بار دیگر از سر گرفته می‌شود.

در حال حاضر ۲۰ شهرستان از ۲۲ شهرستان مازندران در وضعیت قرمز و کبود کرونایی قرار دارند.

هفت یزدی دیگر قربانی کرونا شدند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: در ۲۴ ساعت گذشته از یک‌هزار و ۳۳۹ نمونه گرفته شده از بیماران مشکوک به کرونا، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی۵۰۳ مبتلای جدید شناسایی و هفت نفر فوت کردند.

ابراهیم سلمانی افزود: از این تعداد ۱۰۰ نفر در بیمارستان‌های استان بستری و ۴۰۳ نفر در منزل دوره نقاهت خود را طی می‌کنند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون ۸۹۶ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۱۴۸ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات دریافت می‌کنند.

یزد با یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۱۱ شهرستان‌ دارد که وضعیت این شهرستان ها از لحاظ شیوع کرونا قرمز است.

یک هزار و ۳۶۲ بیمار جدید کووید ۱۹ در لرستان شناسایی شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: یکهزار و ۳۶۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شد و تعداد مبتلایان به ۱۴۸ هزار و ۳۰۹ نفر رسید.

دکتر"مریم کوشکی" روز دوشنبه به رسانه ها اعلام کرد: ۹ بیمار مبتلا به کرونا نیز طی شبانه روز گذشته در این استان جان باختند و تعداد قربانیان به ۲ هزار و ۷۶ نفر رسیده است.

وی بیان کرد: اکنون یکهزار و ۲۱۴ بیمار مشکوک و مبتلا به کرونا در بیمارستان ها و مراکز درمانی استان بستری هستند.

کوشکی ادامه داد: تاکنون ۴۴۸ هزار و ۸۶۲ نمونه تست تشخیص کرونا به آزمایشگاه های استان ارسال شده که از این مجموع ۴۴۲ هزار و ۱۶ مورد پاسخ داده شده و ۲۹۳ هزار و ۶۶۸ نمونه آن منفی بوده است.

اکنون شهرستان‌های ازنا، دورود، چگنی، خرم‌آباد، پلدختر، سلسله، دلفان، کوهدشت، الیگودرز و بروجرد در وضعیت قرمز و رومشگان در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی شهرهای قرمز اسامی استان های قرمز اسامی شهرهای قرمز اسامی استان های قرمز کرونا اسامی شهرهای قرمز کرونا اسامی استان های قرمز کشور اسامی شهرهای قرمز کشور اسامی استان های نارنجی رنگ بندی استان ها از نظر کرونا رنگ بندی استان ها از نظر کرونا امروز رنگ بندی شهرها از نظر کرونا رنگ بندی استان ها امروز اسامی استان های زرد اسامی استان های آبی اسامی استان های نارنجی در کشور اسامی استان های نارنجی کشور اسامی استان های زرد ایران رنگ بندی شهرها از نظر کرونا امروز اسامی استان های قرمز کرونا امروز رنگ بندی شهرهای ایران رنگ بندی استان های کشور رنگ بندی استان های کشور از نظر کرونا اسامی استان های قرمز امروز رنگ بندی کرونایی شهرهای کشور رنگ بندی کرونایی شهرها اسامی شهرهای قرمز و نارنجی رنگ بندی استان های کشور کرونایی اسامی شهرهای قرمز امروز رنگ بندی جدید شهرها رنگ بندی شهرهای ایران از نظر کرونا رنگ بندی شهرهای ایران از نظر کرونا امروز رنگ بندی استان ها و شهرها رنگ بندی استان های ایران اسامی شهرهای قرمز کرونایی رنگ بندی استان های ایران از نظر کرونا رنگ بندی جدید شهرها از نظر کرونا رنگ بندی جدید کشور رنگ بندی کرونایی کشور اسامی شهرهای قرمز جدید
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.