طبق گزارش وزارت بهداشت در روز جمعه 22 مرداد 1400، امروز ۳۳۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهری در وضعیت آبی نیست.

به گزارش جماران؛ روزهای جدال با ویروس کرونا تمامی ندارد و اینک مردم تمامی نقاط کشورمان با موج پنجم دست و پنجه نرم می کنند اما در عین حال از عزاداری برای سالار و سرور شهیدان نیز غافل نیستند.

در شب و روزهایی که به نام و یاد امام حسین علیهم السلام و ۷۲ تن از یاران باوفایشان به سوگ نشسته‌ایم، و در شرایطی که ابتلا و فوتی های کرونا غم بر دلمان و رنج و سختی بیماری بر تنمان گذاشته است با توسل به وجود مقدس آنان و لبیک به رهنمودهای مقام معظم رهبری، آیین های عزاداری در سراسر کشور با رعایت دستورالعمل های بهداشتی برگزار می شود.

بر اساس گزارش های میدانی خبرنگاران مراکز استانی مسوولان وزارت بهداشت و ادارات کل تبلیغات اسلامی بر برگزاری عزاداری محرم در فضاهای باز به همراه ماسک و رعایت فاصله گذاری تاکید دارند و در این رابطه هیات های عزاداری نیز طبق اعلام مصوبه جدید قرارگاه عملیاتی کشور عمل می کنند.

البته در این میان برخی تذکرات تلفنی و کتبی به هیات هایی که در رابطه با رعایت شیوه نامه های بهداشتی ضعیف عمل کرده اند نیز داده شده و نظارت کامل اعمال می شود تا مردم با آسودگی خاطر در رثای سالار شهیدان سوگواری کنند و از خطرات احتمالی ابتلا به بیماری کووید ۱۹ هم در امان باشند.

همچنین بر اساس اعلام قرارگاه عملیاتی کشور با توجه به نزدیک شدن به تاسوعا و عاشورای حسینی، این نگرانی وجود دارد که به‌دلیل ازدحام جمعیت در آیین عزاداری شرایط کشور به لحاظ شیوع ویروس کرونا وخیم‌تر شود، بنابراین هیات‌های مذهبی باید نسبت به زمان برگزاری مراسم توجه ویژه داشته باشند و حداکثر زمان را یک تا یک ساعت و نیم آن هم‌ در فضای باز در نظر بگیرند.

در کنار این اقدامات پیشگیرانه و بنابر تاکید مقام معظم رهبری طرح شهید سلیمانی نیز بار دیگر با قوت و قدرت اجرایی می شود تا شاهد تغییر در رویه بیماری و کاهش مرگ و میر ناشی از آن باشیم.

امروز نیز همزمان با اولین جمعه ماه محرم بنا به رسم هر سال همایش شیرخوارگان حسینی با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی و با جمعیت محدود در برخی نقاط کشور برگزار شد و در این مراسم معنوی مادران با پوشاندن لباس سبز و مشکی بر تن فرزندان شیرخواره خود به یاد حضرت علی اصغر(ع) عزاداری و کودک خود را نذر قیام کوچکترین شهید کربلا کردند. 

۲۲ مردادماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

در میان خبرهای کرونایی طی چند روز گذشته کمبود دارو و سرم برای بیماران در صدر اخبار قرار گرفته است که در این رابطه امروز مطلبی به نقل از رییس کل دادگستری هرمزگان مبنی بر صدور دستور ترخیص فوری محموله مواد اولیه تولید سرم از بندرشهید رجایی منتشر شد.

علی صالحی اعلام کرد: دستور ویژه قضایی برای ترخیص فوری این محموله و انتقال آن به صنایع تولید سرم، صادر شده است و در نتیجه آن، کامیون ها در حال بارگیری و انتقال این محموله به واحدهای تولید سرم هستند. 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت موضوع، مأموریت ویژه ای به دادستان عمومی و انقلاب بندرعباس داده شد تا ضمن نظارت بر مراحل ترخیص، با همکاری مسوولان بندر شهید رجایی بندرعباس، این محموله بزرگ مواد اولیه، پس از بارگیری به صنایع تولید سرم ارسال شوند.

بنابر اعلام دانشگاه های علوم پزشکی استان های مختلف روند ابتلا به کرونا همچنان سیر صعودی دارد و پرشدن تخت های بیمارستانی، افزایش شمار مبتلایان و مراجعه بیماران به مراکز درمانی و کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی در میان مردم از مهمترین مطالبی است که بار دیگر زنگ خطر رسیدن به وضعیت بحرانی کرونایی را درکشور به صدا در آورده است.

البرز / افزایش روزانه مراجعه مبتلایان کرونا به مراکز درمانی از یک هزار و ۷۷۰ نفر به بالای چهار هزار و ۲۰۰ نفر، انتقال ۲۲۵ بیمار بدحال به بخش مراقبت های ویژه و فوت ۲۲ بیمار طی ۲۴ ساعت گذشته، رعایت پروتکل های بهداشتی زیر ۵۰ درصد، تعداد بیماران بستری در بیمارستان ها حدود یک هزارو ۳۰۰ نفر، بستری در بخش مراقبت های ویژه حدود ۲۴۰ نفر، سه شهرستان کرج ، فردیس و نظرآباد در وضعیت قرمز تیره ، ساوجبلاغ ، چهارباغ و اشتهارد قرمز و شهرستان طالقان نارنجی کرونایی قرار دارد.

ایلام / بستری ۱۰۳ بیمار کرونایی جدید در مراکز درمانی، سه فوتی در ۲۴ ساعت گذشته، شهرستان های ایلام، دهلران، آبدانان، مهران، دره شهر، ایوان و چوار در وضعیت قرمز، بدره و چرداول در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان ها در وضعیت زرد قرار دارد.

اصفهان / بستری بیش از سه هزار بیمار دارای علائم ابتلا به کووید-۱۹در بیمارستان‌ها، وخیم بودن حال ۴۰۰ نفر، وضعیت قرمز در استان

آذربایجان غربی / مهیا کردن ۲ هزار تخت بیمارستانی توسط ارتش، ابتلای روزانه بیش از هزار نفر و دو رقمی شدن فوتی ها و فوت ۲۱ نفر طی شبانه روز گذشته، بستری شدن ۲۴۵ نفر در بخش های مراقبت های ویژه مراکز درمانی، تزریق  ۵۸۵ هزار و ۸۸۹ دوز واکسن کرونا تاکنون

کهگیلویه و بویراحمد / افزایش شمار مبتلایان، ۶۳۱ بیمار بستری در بیمارستان‌ها، مثبت شدن ۴۵ درصد موارد آزمایش کرونا 

کرمانشاه / شناسایی ۵۵۷ مبتلای جدید و فوت ۶ نفر در شبانه روز گذشته، هم اکنون هزار و ۹ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند، روزانه حدود ۱۰۰ نفر بستری می شوند، بیش از ۲۷ درصد مردم استان تاکنون حداقل دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، کمبود دارو وجود ندارد، تزریق هشت هزار دوز واکسن در قصرشیرین و ۳۱ فوتی در این شهرستان تاکنون، وضعیت ۱۰ شهرستان قرمز، یک شهرستان نارنجی و سه شهرستان زرد است.

هرمزگان / وضعیت شیوع کرونا بحرانی، ۱۳ فوتی در شبانه روز گذشته، یک هزار و ۲۹۷ بستری در بیمارستان، ۱۱۴ نفر بشتری در بخش مراقبت های ویژه، تزریق ۴۱۹ هزار و ۴۳۹ دوز واکسن کرونا تاکنون، برپایی بیمارستان صحرایی با ۲۴ تخت در محوطه بیماستان شهید محمدی بندرعباس و آماده شدن یک بیمارستان صحرایی نیروی دریایی سپاه

خوزستان / هنوز به اندازه کافی تخت وجود دارد و بیمارستان های دولتی، تامین اجتماعی و نظامی در حال پذیرش بیمار هستند، ۱۷ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز، پنج شهرستان نارنجی و پنج شهرستان زرد کرونایی هستند.

خراسان رضوی / بستری شدن ۷۲۵ نفر طی روز گذشته ۷۲۵ در بیمارستان ها، تعداد کل بستری ها سه هزار و ۲۰۹ نفر، تعداد فوتی ها با تست قطعی مثبت ۶۰ نفر در روز، تکمیل شدن ظرفیت بیمارستان ها، کمبود دارو، سرم و افزایش بیماران کرونایی غیر بومی در مشهد، افزایش ظرفیت تزریق واکسن به ۵۰ هزار دوز در روز، هم اکنون ۲۵ شهرستان خراسان رضوی در وضعیت قرمز، هفت شهرستان در وضعیت نارنجی و یک شهرستان در وضعیت زرد قرار دارد.

چهارمحال و بختیاری / تزریق ۱۸۳ هزار و ۶۶۳ دوز واکسن کرونا تاکنون، شناسایی ۶۱ هزار و ۲۷۹ نفر مبتلا به کرونا تاکنون، تمامی ۱۰ شهرستان در وضعیت قرمز(خیلی پرخطر) شیوع کرونا قرار دارد.

یزد/ بستری ۸۸۶ فرد بیمار کرونایی در مراکز درمانی، ۱۵۰ نفر بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان ها، ۲ فوتی در ۲۴ ساعت گذشته، هم‌اکنون تمامی ۱۱ شهرستان‌ استان  در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد.

اردبیل / ۱۷۰ مورد ابتلا به کرونا، ۶۰ مورد بستری در بیمارستان و ۱۰ فوتی طی ۲۴ ساعت گذشته، افزایش هفت برابری مبتلایان نسبت به یک ماه قبل، برگزاری نماز جمعه امروز صرفا در شهرستان های نارنجی شامل پارس‌آباد، بیله سوار، نیر، نمین، کوثر و جعفرآباد، هم اکنون ۶۵ کرونایی در بخش‌های مختلف بیمارستان خلخال بستری‌ هستند، تزریق ۲۷۳ هزار و ۷۹۲  دوز واکسن کرونا برای گروه‌های هدف تاکنون 

تازه ترین وضعیت کرونا در کشور

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز (۲۲ مردادماه) اعلام کرد: ۵۲۷  بیمار مبتلا به کووید۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع فوت شدگان به ۹۶ هزار و ۷۴۲ نفر رسید.

 از دیروز تا امروز( ۲۲ مردادماه ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۹ هزار و ۱۱۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴۷۰۷ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۳۵۹ هزار و ۳۸۵ نفر رسید. تا کنون سه میلیون و ۶۷۴ هزار و ۵۳۹ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند.

تاکنون ۱۴ میلیون و ۴۴۵ هزار و ۶۴۲ نفر دوز اول واکسن کرونا و سه میلیون و ۶۱۰ هزار و ۷۷۵ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۸ میلیون و ۵۶ هزار و ۴۱۷ دوز رسید.

افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند.

۷ هزار و ۱۵۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۲۶ میلیون و ۹۸۴ هزار و ۶۳۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

اکنون ۳۳۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

 

هشدار رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نسبت به شرایط حاد کرونایی استان

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با هشدار نسبت به شرایط حاد کرونایی استان، اعلام کرد: ظرفیت بیمارستان‌ها تقریباً در همه شهرستان ها از مرز اشباع گذشته است و دیگر پزشک و پرستاری برای پُر کردن شیفت‌ها در بخش‌های جدیدی که در تدارک راه‌اندازی آن‌ هستیم، وجود ندارد.

طاهره چنگیز روز جمعه با انتشار پیامی تاکید کرد: علیرغم اینکه تمام کارکنان خدوم و ایثارگر بهداشت و درمان جانفشانی را به اوج رسانده اند، متاسفانه همچنان سیل بیماران کووید نیازمند خدمت به سوی بیمارستان ها سرازیر است از این رو به ناچار به صراحت و روشنی اعلام می کنم که ظرفیت بیمارستان‌ها تقریباً در همه شهرستان های استان از مرز اشباع گذشته است و دیگر پزشک و پرستاری برای پر کردن شیفت‌ها در بخش‌های جدیدی که در تدارک راه‌اندازی آن‌ هستیم وجود ندارد.

وی با بیان اینکه بسیاری از همکاران شاغل بیمار شده و بستری و تحت مراقبت‌اند، افزود: حتی در نقل و انتقال امدادخواهان با کمبود راننده آمبولانس و تکنسین فوریت‌ها مواجهیم.

وی با تاکید بر اینکه امروز وظیفه انسانی و حرفه‌ای ما فارغ از سلیقه‌ها و گرایشات مختلف حکم می‌کند برای نجات جان هموطنان‌ با تمام وجود و به هر نحو ممکن اقدام کنیم، گفت: به عنوان رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از هر دانشجو و دانش‌آموخته پزشکی، پرستاری، مامایی، فوریت‌ها، اتاق عمل، هوشبری و دیگر رشته‌های پیراپزشکی که در این راه کمکی از آنها برمی آید استمداد می‌کنم تا بلکه در این روزگار سخت با تشریک مساعی و اهتمام جمعی تلاش کنیم تا از تلف شدن جان‌های بیشتر و داغدار شدن پدران، مادران، همسران و فرزندان دل‌نگران بیماران کووید تا حد ممکن جلوگیری شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین با اشاره به ایام محرم تصریح کرد: نظر به اینکه به طور سنتی اغلب هموطنان برای مراسم تاسوعا و عاشورا به زادگاهشان مراجعه می کنند و معمولا این امر توام با سفر از شهرهای بزرگ به شهرهای کوچکتر و روستاهایی است که امکانات درمانی کمتری دارند و سوغات مسافران در اپیدمی، ویروس های سرکش تر برای هم ولایتی هاست، تمنا می کنم به طور جدی مساله منع تردد بین شهری از یک روز قبل از تاسوعا تا یک روز بعد از عاشورا در دستور قرار گیرد و از هم اکنون توضیح و توجیه کافی مردم برای ممانعت از این حجم جابه جایی انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته بعد از مراسم تاسوعا و عاشورا مردم بیگناه شهرستان های کم جمعیت ما که به رسم ادب پذیرای خویشاوندان شهری در خانه های کوچکشان بودند گرفتار افزایش بیماری و عواقب آن شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: باید مردم شهرهای بزرگتر متوجه شوند که سفر به زادگاه و اتراق درخانه خویشاوندان در این شرایط  واقعا بی مبالاتی و ناجوانمردی است.

قائم مقام رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در امور مشارکت‌های اجتماعی نیز از مردم استان خواست تا با توجه به بالا بودن آمار ابتلا و بستری بیماران کرونایی، نذور ماه محرم خود را برای تامین تجهیزات مورد نیاز بیمارستانی بویژه کپسول اکسیژن، صرف کنند.

محمد صافی دستجردی افزود: در موج پنجم کرونا بدلیل بستری زیاد بیماران کرونایی و اِشغال شدن تخت ها با شرایط دشواری مواجه هستیم بنابراین از مردم می خواهیم که نذور ماه محرم و عزاداری‌های خود را برای درمان بیماران کرونایی و خرید تجهیزات مصرفی بیمارستان‌ها تخصیص دهند.

به گفته وی، بیمارستان ها بدلیل حجم زیاد بیماران کرونایی و افزایش تعداد بستری ها به بیش از سه هزار نفر در استان اصفهان به شدت به دستگاه‌های اکسیژن ساز، کپسول اکسیژن، تخت، پتو، ملحفه، مواد ضد عفونی کننده و مواد غذایی خشک مانند برنج و حبوبات نیاز دارند که مردم می توانند با تخصیص نذور خود برای تامین این اقلام کمک موثری داشته باشند.

بر اساس آخرین آمار و اطلاعات موجود، آمار کرونا روز به روز در اصفهان در حال افزایش است بطوریکه رسیدن تعداد بستری بیماران کرونایی به بیش از سه هزار نفر، بخش درمان استان را در مرز شکنندگی قرار داد.

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در زمان حاضر حدود سه هزار و ۲۰۰ بیمار دارای علایم کرونا در بیمارستان های استان بستری و حدود ۴۲۰ نفر آنها بدحال هستند.

تعداد بیماران جدید بستری شده در روز نیز بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر هستند و در شبانه روز گذشته ۲۳ بیمار مبتلای قطعی کرونا جان باختند.

 

کرونا جان ۲۱ بوشهری را گرفت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۱ نفر در این استان بر اثر ابتلا به ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ جان باختند.

دکتر سعید کشمیری روز جمعه به رسانه ها اعلام کرد: موارد فوتی شامل ۱۱ زن در رده سنی ۵۳ تا ۸۲ سال و ۱۰ مرد در ۴۰ تا ۸۳ ساله هستند که ۱۴ نفر از آنها دارای بیماری زمینه‌ای دیابت، فشارخون بالا، نارسایی کلیوی، بیماری قلبی و تیروئید و هفت مورد نیز بدون بیماری زمینه‌ای بوده‌اند.

وی بیان کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون یکهزار ۵۹۳ نفر در این استان براثر ابتلا به کرونا جان داده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اضافه کرد: همچنین با بستری شدن ۲۰۲ بیمارجدید  در ۲۴ ساعت گذشته در زمان حاضر ۸۸۵ نفر در بخش‌های کرونایی بیمارستان های این استان بستری هستند.

کشمیری یادآور شد: در زمان حاضر ۶۴ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه کرونایی بستری هستند که از این شمار ۳۱ نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۷۴ هزار و ۹۲ نفر در این استان به این ویروس مبتلا شده اند.

استان بوشهر در وضعیت قرمز (خیلی پر خطر) کرونایی قرار دارد.

رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در استان سمنان بین ۴۰ تا ۵۰ درصد است

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کرونا در استان پایین ترین میزان و حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد است.

نوید دانایی روز جمعه با ابراز نگرانی از روند صعودی  مبتلایان در استان به رسانه‌ها اعلام کرد: کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی، پیک پنجم را در قله نگه داشته است که باید رعایت حداکثری دستورالعمل‌ها در دستور کار قرار گیرد. 

وی ادامه داد: ویروس جهش یافته دلتا با سرایت پذیری بسیار بالا در حال جولان در کشور و استان سمنان است و تفاوت فاحش این پیک بیماری با دفعات قبل، علی‌رغم سرایت بالای ویروس، کاهش رعایت پروتکلهای بهداشتی و عادی انگاری است که موجب پایداری این ویروس در این موج از بیماری شده است.

وی اظهار داشت: در موج های قبلی به محض هر پیک جدید سریعاً با واکنش جامعه و تعطیلی مراکز تجمعی روبرو می‌شد و آمار تلفات کاهش پیدا می‌کرد، اما در این موج بیماری عادی انگاری و عدم تعطیلی مراکز شلوغ و تجمعی منجر به ایجاد یک پیک طولانی و خطرناک شده است.

 دانایی با اشاره به ظرفیت بخش های کرونایی این دانشگاه، افزود: به طور متوسط روزانه حدود ۱۰۰ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان های دانشگاه بستری و بیش از نیمی از آن‌ها تست کرونای مثبت تشخیص داده می‌شوند. 

وی اضافه کرد: روزانه حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر به صورت سرپایی با تست مثبت کرونا در استان شناسایی می‌شوند و به قرنطینه می‌روند.

دانایی خاطرنشان کرد: تمام مراکز درمانی استان تحت تأثیر کرونا و شرایط بسیار سخت است و در حال حاضر ظرفیت بخش های اختصاصی کرونا تکمیل و بیماران در حال انتقال به بخش های دیگر هستند.

وی به سخنان مقام معظم رهبری در روزهای اخیر اشاره و تأکید کرد: سخنان ایشان همواره چراغ راه همگان بوده است و این بار هم بیانات ایشان حجت را بر همگان تمام و بدون شک انگیزه کادر درمان برای ادامه مسیر روشن و انگیزه خدمت به مردم دوچندان شده است.

دانائی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در مورد رعایت پروتکل ها در هیأت مذهبی، افزود: در راستای فرمایشات معظم رهبری، ستاد کرونا در جلسات اضطراری خود تمهیداتی را در مورد ایجاد کمیته نظارت از هیأت در دستور کار قرار داده تا با هیأت های متخلف برخوردهای لازم صورت گیرد.

دانایی با بیان اینکه به هیچ عنوان هیچ فردی در مقابل کرونا ایمن نخواهد بود، اظهار داشت : تزریق ۲ دز واکسن کرونا و یا تصور داشتن ایمنی بالای بدن در مقابل بیماری ها به هیچ عنوان قابل قبول نخواهد بود و بسیاری از افراد با وجود تزریق واکسن باز هم به کرونا مبتلا شده اند و باید همچنان رعایت پروتکل ها تا ایمنی بالای ۷۰ درصدی از طریق واکسیناسیون در جامعه ادامه داشته باشد.

وی مقایسه مقطعی کشورها با یکدیگر از لحاظ آمار تلفات را کاری اشتباه دانست و گفت: آمار تلفات کرونا در کشور های مختلف نباید به صورت همزمان سنجیده شود و زمانی که در یک کشور مانند هند با شیوع ویروس جهش یافته روبرو هستیم قطعاً به مرور باید انتظار سرایت آن به کشورهای همسایه را نیز در نظر داشته باشیم و ویروس در حال گذار از یک منطقه به منطقه ای دیگر است و به همین دلیل آمار ممکن است در یک مقطع زمانی متفاوت باشد.

وی در خصوص میزان دسترسی بیماران کرونایی به تجهیزات و دارو و سرم بیان کرد: ذخایر موارد گفته شده در استان به اندازه کافی است اما این به معنی نامحدود بودن آن نیست و قطعاً با افزایش آمار ابتلا و بستری با کمبود آن مواجه خواهیم شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با تقدیر و تشکر از زحمات و تلاش‌های شبانه روزی تمامی همکاران و قدردانی از همکاری جامعه، تصریح کرد: امیدواریم با رعایت کامل دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی از قبیل استفاده از ماسک، شستشوی مداوم دست ها با آب و صابون و ضد عفونی کردن آن، عدم شرکت در دورهمی و تجمعات خانوادگی، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و همچنین افزایش میزان واکسیناسیون گروه های مختلف هدف، شاهد کنترل و مدیریت بیماری باشیم.

براساس آخرین رنگ بندی اعلام شده توسط ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونای استان، شهرستان سمنان، گرمسار و دامغان قرمز تیره، شهرستان‌ شاهرود قرمز، شهرستان سرخه و مهدیشهر نارنجی و شهرستان‌های میامی و آرادان زرد کرونایی هستند.

 

آرامستان‌های سبزوار به دلیل شرایط حاد کرونایی تعطیل شد

رییس سازمان آرامستان‌های شهرداری سبزوار از تعطیلی آرامستانهای این شهر با توجه به وضعت بحرانی و حاد کرونایی سبزوار خبر داد.

اسماعیل کرمی روز جمعه با بیان این مطلب به خبرنگاران افزود: تصمیم ممنوعیت ورود به ۲ آرامستان سبزوار در کارگروه ستاد پیشگیری از کرونا در این شهرستان گرفته شده است.

وی تصریح کرد: بنا به دستور ستاد ملی کرونا، به دلیل قرارگیری سبزوار در وضعیت بحرانی موج کرونا، ورودی و خروجی آرامستان‌های بهشت رضوان و مصلی شهر تا اطلاع ثانوی مسدود است و از حضور مردم در آرامستانها ممانعت به عمل خواهد آمد.

 رییس سازمان آرامستانهای شهرداری سبزوار همچنین گفت: با توجه به افزایش فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا، گروه دفن این سازمان در مصلی شهر به ۲ گروه افزایش یافته تا بهتر بتوانند به مردم خدمات ارائه کنند.

کرمی افزود: از شهروندان تقاضا داریم به منظور حفظ جان خود و قطع زنجیره انسانی دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نمایند.

وی تصریح کرد: برای حفظ جان مردم، تنها ۱۰ نفر از اقوام متوفی مجاز به حضور در مراسم تدفین در آرامستان‌های سبزوار هستند و از ورود سایر همراهان برای مشایعت و دفن ممانعت می شود و در این راستا از نیروی انتظامی تقاضا داریم برای کنترل در همراهی همراهان فوتی سازمان آرامستانها را یاری رسانند.

شهر۲۵۰  هزار نفری سبزوار دارای ۲ آرامستان 'بهشت رضوان'  و 'مصلی شهر' است.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: ۵۲۷  بیمار مبتلا به کووید۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع فوت شدگان به ۹۶ هزار و ۷۴۲ نفر رسید.

از دیروز تا امروز ۲۲ مردادماه و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۹ هزار و ۱۱۹ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴ هزار و ۷۰۷ نفر از آنها بستری شدند.

تاکنون ۱۴ میلیون و ۴۴۵ هزار و ۶۴۲ نفر دُز اول واکسن کرونا و سه میلیون و ۶۱۰ هزار و ۷۷۵ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۸ میلیون و ۵۶ هزار و ۴۱۷ دُز رسید

 

رییس علوم پزشکی: کرونا ۱۶ خانواده دیگر قمی را داغدار کرد

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره بستری بودن ۱۹۶ بیمار بدحال در مراکز درمانی، گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به بیست و دوم مرداد ماه سال جاری ۱۶ بیمار کرونایی در قم جان خود را از دست دادند.

محمدرضا قدیر، افزود: در این مدت ۱۵۷ تن با علائم بیماری پذیرش و ۱۴۹ بیمار بستری شدند.

وی با اشاره به ترخیص ۱۱۷ بیمار طی شبانه روز گذشته، ادامه داد: در حال حاضر ۸۳۶ بیمار کرونایی در مراکز درمانی این استان بستری هستند.

قدیر با اشاره به تزریق ۲۶۱ هزار و ۳۲ دوز واکسن کرونا در قم، اضافه کرد: در ۲۴ ساعت گذشته از هزار و ۷۰۵ تست انجام شده ۷۴۶ تست مثبت گزارش شده است.

وضعیت کرونایی قم که از ۲۷ خردادماه پس از ۴۰ روز از وضعیت نارنجی به زرد بهبود یافته بود بر اساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده توسط نرم‌افزار ماسک، از تاریخ نهم تیرماه جاری بار دیگر جزو شهرهای نارنجی و از ۲۳ تیرماه مجددا در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفت.

افزون‌بر ۱۰۷ هزار نفر تا کنون در سیستان و بلوچستان به کرونا مبتلا شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن یک‌هزار و ۱۶۰ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۰۷ هزار و ۶۲۶ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری روز جمعه اظهارداشت: همچنین با فوت سه مورد جدید طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۳۳۱ نفر رسید.

وی با بیان اینکه ۸۹۸ بیمار حاد تنفسی و ۳۰۸ مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: مردم در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان‌ تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی گفت: تمامی موارد مثبت کرونا در سیستان و بلوچستان از نوع جهش یافته انگلیسی و دلتا است.

هاشمی از وضع فوق بحرانی کرونا در سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: پایین‌ترین میزان رعایت پروتکل‌ها در سطح کشور مربوط به سیستان و بلوچستان است.

وی بیان کرد:‌ کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات مورد نیاز بیماران کرونایی در استان وجود ندارد.

ابتلا به کرونا ۹ فوتی دیگر در چهارمحال و بختیاری برجا گذاشت

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: ۹ بیمار ظرف ۲۴ ساعت گذشته جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست دادند که بر این اساس شمار فوتی‌های ناشی از این ویروس در استان به یک هزار و ۲۶۶ نفر رسید.

مجید شیرانی روز جمعه افزود: در شبانه‌روز گذشته یک هزار و ۵۵۱ بیمار مشکوک به علائم بالینی کرونا به مراکز بهداشتی استان مراجعه کردند که از این تعداد ۲۷۷بستری شدند و ۵۲۱ نفر نیز سرپایی تحت درمان قرار گرفتند.

وی، مجموع بیماران بستری‌ کنونی در مراکز درمانی استان را ۶۶۷ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۷۱ بیمار بدحال هستند و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند.

شیرانی با بیان اینکه تعداد بیماران بستری و سرپایی استان در موج پنجم کرونا ۶ برابر افزایش داشته است، تصریح کرد: تعداد بیماران بستری در استان از ۱۲۰ نفر به حدود ۷۰۰ بیمار و مبتلایان سرپایی از ۸۰ نفر در روز به ۵۰۰ نفر افزایش یافته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری همچنین از افزایش هشت برابری مصرف دارو و سِرُم مربوط به بیماران کرونایی در استان خبر داد و گفت: با وجود این افزایش قابل توجه اما با مدیریت به کار گرفته شده تاکنون با کمبودی در این خصوص روبرو نشده‌ایم.

شیرانی خاطر نشان کرد: با وجود شتاب در امر واکسیناسیون، اما موثرترین راهکار کنونی برای مقابله با شیوع بیش از پیش کرونا در استان قطع زنجیره شیوع و رعایت جدی پروتکل‌های بهداشتی است.

تمامی ۱۰ شهرستان چهارمحال و بختیاری در وضعیت قرمز(خیلی پرخطر) شیوع کرونا قرار دارد.

از ابتدای شیوع کرونا تاکنون (۲۲ مرداد) ۱۷۲ هزار و ۴۳۵ مورد نمونه‌گیری تشخیص کرونا در استان انجام شده است که بر اساس آن ۶۱ هزار و ۸۷۰  نفر مبتلا به این ویروس شناسایی شده است.

هم اینک تمامی تخت‌های بیمارستانی این استان تکمیل شده و بیمارستان صحرایی برای خدمات‌رسانی به بیماران برپا شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.