طبق گزارش امروز وزارت بهداشت، در حال حاضر ۳۳۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: ۵۰۸ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع فوت شدگان به ۹۵ هزار و ۱۱۱ نفر رسید.

 از دیروز تا امروز ۱۹ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۹ هزار و ۱۳۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴ هزار و ۶۳۶ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۲۳۸ هزار و ۶۷۶ نفر رسید.

بر اساس این گزارش، تا کنون سه میلیون ۵۹۱ هزار و ۳۱۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

۶ هزار و ۷۴۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۲۶ میلیون و ۶۸۳ هزار و ۶۸۶ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

تا کنون ۱۳ میلیون و ۵۲۰ هزار و ۱۲۷ نفر دُز اول واکسن کرونا و سه میلیون و ۲۷۴ هزار و ۹۸۰ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۶ میلیون و ۷۹۵ هزار و ۱۰۷ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته، ۶۴۶ هزار و ۷۳۲ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شد که یک رکورد جدید از شروع فرآیند واکسیناسیون عمومی است.

افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند.

در حال حاضر ۳۳۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

از ابتدای شیوع کرونا در کشور(اسفند ۹۸) تا کنون، این ویروس پنج خیز داشته و تلفات آن روز گذشته(یکشنبه) به یک رکورد دست یافت و طی ۲۴ ساعت ۵۸۸ نفر جان خود را از دست دادند.

خیز پنجم کرونا از ابتدای تیر ماه از جنوب کشور به مرکز کشور آغاز شد.

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چندی با استناد به یک برآورد بین المللی هشدار داد اگر به رعایت پروتکل های بهداشتی بی اعتنایی شود تعداد تلفات ویروس کرونا به ۶۰۰ تا ۸۰۰ نفر در روز خواهد رسید.

 

۱۹ مرداد و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها 

کرونا روز به روز هولناک‌تر ظاهر می شود و آمار بیشتری از مبتلایان و قربانیان در استان‌ها را به ثبت می‌رساند.

کرونا به مدد کم توجهی برخی افراد به بایدها و نبایدهای بهداشتی، بسیاری از استان‌ها را در وضعیت بحرانی و یا فوق بحرانی قرار داده است.

افزایش تعداد مبتلایان در نقاط مختلف کشور و تکمیل ظرفیت تخت‌های بستری بیمارستان‌ها، کادر بهداشت و درمان و بیماران مبتلا به کووید ۱۹ را با مشکلات زیادی مواجه کرده است و با روند پیش‌رو در افزایش تعداد مبتلایان شرایط دشوارتری در روزهای آینده پیش‌بینی می‌شود.

هم‌اکنون ۳۳۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند و تعداد مبتلایان به کرونا در نقاط مختلف کشور روند صعودی را طی می‌کند.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی تربت‌ حیدریه، قدرت مخرب و کشنده کرونا این روزها با طغیان سویه جهش‌یافته موسوم به "دلتا" هولناکتر از دوره‌های پیشین اوجگیری این ویروس شده بطوری که با سماجت در حال گرفتن جان افراد مبتلا است. 

دکتر حسین ابراهیمی‌پور تصریح می کند: شرایط هم‌اکنون بگونه‌ای پیش می‌رود که کمترین غفلت از روند شیوع طغیانی ویروس منحوس کرونا عواقب فردی و اجتماعی جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت.

کارشناسان تاکید دارند که عبور از این بحران سخت تنها با همراهی عمومی در رعایت دستورات بهداشتی پیشگیرانه و تعهد عملی یکایک شهروندان به ایفای مسوولیت اجتماعی خود میسر است. 

در همین حال، با فرارسیدن دومین ماه عزای سالار شهیدان در شرایط کرونایی، توجه به رعایت دقیق شیوه نامه های بهداشتی در آیین های عزا بیش از پیش مورد تاکید است. 

شتاب بالای ابتلا و بستری شدن بیماران کرونایی، بسیاری از مراکز درمانی را با کمبود اقلام و تجهیزات درمانی روبرو  کرده، خستگی کادر درمانی را موجب شده و درمان سایر بیماران را مختل کرده است. 

وضعیت کرونایی استان‌ها

گلستان: هزار و ۹۲۶ نفر بیمار بستری، کمبود تخت، اکسیژن، دارو و سرم ویژه درمان بیماران کرونایی 

آذربایجان غربی:  ۵۳۰ هزارو ۸۹۱ دُز واکسن تزریق شده، 

اردبیل: ۶۸۰ بیمار بستری طی شبانه روز گذشته، 

ایلام: سه فوتی دیگر بر اثر کرونا در ۲۴ ساعت گذشته،بستری شدن  ۱۱۰ بیمار جدید کرونایی در مراکز درمانی ، برگزاری آیین های سوگواری محرم تنها در فضاهای باز، برنامه  افزایش تعداد واکسیناسیون روزانه به پنج هزار دُز و بیشتر، 

زنجان: بیش از ۴۰۰ بیمار کرونایی بستری در بیمارستان‌های استان و اشغال ۵۳ درصد تخت‌ها، 

سیستان و بلوچستان: هزار و ۲۰ مورد جدید کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، ۹ فوتی دیگر، 

لرستان: شناسایی هزار و ۸۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته، ۶ قربانی دیگر، هزار و هشت نفر بستری، شهرستان‌های ازنا، دورود، چگنی، خرم‌آباد، پلدختر، سلسله، دلفان، کوهدشت، الیگودرز و بروجرد در وضعیت قرمز و رومشگان در وضعیت نارنجی شیوع کرونا 

هرمزگان:  ثبت فوت ۳ بیمار دیگر در کیش، 

البرز: ۲۰۹ بیمار بستری جدید در شبانه روز  گذشته، ۱۷ فوتی دیگر،  سه شهرستان کرج ، فردیش و نظرآباد در وضعیت قرمز تیره ، ساوجبلاغ ، چهارباغ و اشتهارد قرمز و شهرستان طالقان نارنجی کرونایی است.

خراسان شمالی: اختصاص تمامی ظرفیت بیمارستان تخصصی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در شیروان به بیماران کووید۱۹، 

همدان: اختصاص ۴۵ درصد از تخت های ۲ بیمارستان نهاوند به بیماران کرونایی، ممنوعیت ورود خودروهای شهرستانی به مرکز استان در روزهای تعطیل، 

آذربایجان غربی: تکمیل ۹۰ درصد ظرفیت بیمارستان امام خمینی (ره) مهاباد، 

گیلان: تکمیل ظرفیت بخش بیماران کرونایی بیمارستان کوثر در آستانه اشرفیه و کمبود تخت، 

اصفهان: افزون بر سه هزار بیمار کرونایی  بستری، تکمیل ظرفیت و نیاز مبرم بیمارستان های استان به پرستار، 

خراسان رضوی: ۲۵ شهرستان استان در وضعیت قرمز، هفت شهرستان در وضعیت نارنجی و یک شهرستان در وضعیت زرد شیوع ویروس کرونا، حضور هیأتی عالیرتبه در مشهد  برای بررسی وضعیت این شهر  و رسیدگی به نیازهای تجهیزاتی حوزه درمانی کرونا، منع تردد وسائل نقلیه از سایر نقاط استان به گناباد، شناسایی  ۲۲۰ مبتلا به کرونا در تربیت حیدریه ظرف ۲۴ ساعت گذشته، 

کرونا سه ایلامی دیگر را به کام مرگ کشید

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام با ابراز نگرانی از روند افزایش فوتی های ناشی از کرونا گفت: کرونا در ۲۴ ساعت گذشته سه ایلامی دیگر را به کام مرگ کشاند و مجموع فوتی های با احتساب این سه مورد به ۸۵۶ نفر رسید.

دکتر محمد کریمیان روز سه شنبه اظهار داشت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۴۱۸ ابتلای جدید کرونا شناسایی شد و مجموع مبتلایان استان به ۴۷ هزار و ۴۲۲ نفر افزایش یافت.

وی افزود: ۱۱۰ بیمار جدید کرونایی در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بستری های موجود در استان به ۳۸۸ نفر افزایش یافته است.

دکتر کریمیان ادامه داد: مهران با ۲۳ نفر، ایلام و دره شهر هر کدام ۱۸ نفر بالاترین تعداد بستری های جدید را به خود اختصاص دادند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام شرایط بیماران بستری و طولانی شدن زمان بستری آنها را نگران کننده خواند و گفت: همچنین از بستری های جدید ۱۶ نفر مربوط به دهلران، ۱۵ نفر آبدانان، ۱۰ نفر ایوان، ۶ نفر چرداول، یک نفر بدره، یک نفر سیروان، یک نفر ملکشاهی و یک نفر نیز مربوط به چوار است.

دکتر کریمیان اضافه کرد: هفت شهرستان، ایلام با مجموع ۱۸ هزار و ۲۹۴ ابتلا، آبدانان با پنج هزار و ۳۴۴ ابتلا، ایوان با چهار هزار و ۵۲۰ ابتلا، دره شهر با چهار هزار و ۲۹۵ ابتلا، دهلران با چهار هزار و ۷۳ ابتلا، مهران با ۲ هزار و ۸۳۲ ابتلا و چوار با ۴۷۱ ابتلا در وضعیت قرمز قرار دارند.

وی یادآور شد: شهرستان های چرداول با مجموع ۲ هزار و ۵۴۲ و بدره با ۲ هزار و ۱۸۸ ابتلا نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند.

وی با بیان اینکه مجموع بهبودیافتگان استان نیز ۴۴ هزار و ۳۸۰ نفر است، گفت: شهرستان های ملکشاهی با مجموع یک هزار و ۱۶۰ ابتلا، سیروان با ۹۲۳ ابتلا و هلیلان با ۷۸۲ ابتلا نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

 

کرونا جان ۱۱ فرهنگی گنبدکاووس را گرفت

مدیر آموزش و پرورش گنبدکاووس در شرق استان گلستان گفت که ۱۱ نفر از نیروهای فرهنگی این شهرستان که یک نفر از آنان بازنشسته بود، طی یک ماه اخیر باشدت گرفتن شیوع کرونا بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند.

کمال‌الدین نظرنژاد روز سه‌شنب از جامعه فرهنگی گنبدکاووس خواست با توجه به شرایط بحرانی شهرستان در بحث شیوع کرونا بیش از پیش رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند تا مهرماه امسال با سلامت کامل بر سر کلاس درس حاضر شوند.

وی افزود: آموزش و پرورش گنبدکاووس پنج هزار و ۸۰۰ فرهنگی شاغل دارد که با همکاری مرکز بهداشت شهرستان تا کنون سه هزار و ۵۰۰ نفر از آنان معادل ۶۰ درصد، واکسن کرونا دریافت کردند.

نظرنژاد، درباره ساخت فضاهای آموزشی طی سال تحصیلی ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ در گنبدکاووس گفت: از مهرماه سال ۹۹ تا کنون ۱۴ آموزشگاه خیرساز با ۹۰ کلاس درس در چهار نقطه شهری و ۱۰ روستای این شهرستان برای استفاده دانش آموزان ساخته و تحویل آموزش و پرورش شد.

مدیر آموزش و پرورش گنبدکاووس اظهارداشت: همچنین عملیات ساخت پنج آموزشگاه با ۳۴ کلاس درس با همکاری خیران مدرسه ساز در این شهرستان در حال انجام است.

وی افزود: علاوه بر اقدامات انجام شده در حوزه ساخت و ساز مدارس، امسال پروژه‌ درمانگاه فرهنگیان و سالن ورزشی تخصصی ویژه بانوان فرهنگی افتتاح و به بهره برداری رسید.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس نیز صبح امروز گفت: هم اینک ۴۴۷ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های این شهرستان بستری هستند که ۵۳ نفر از آنان به دلیل وخامت بیماری در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

فرهاد بدیعی افزود: طی ۲۴  ساعت گذشته ۱۰ بیمار کرونایی بستری در بیمارستان‌های گنبدکاووس جان خود را از دست دادند که ۶ نفر از آنان از اهالی این شهرستان و بقیه از شهرهای همجوار بودند.

وضعیت شیوع کرونا در گنبدکاووس با ۳۷۵ هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهرستان بزرگ استان گلستان از ۱۲ تیرماه امسال قرمز شد.

رکوردزنی آمار کرونا در اصفهان و نیاز بیمارستان‌ها به پرستار

 آمار ابتلا و بستری کرونا در موج پنجم کرونا در اصفهان روز به روز روبه افزایش است و بخش درمان در مرز شکنندگی قرار داد به همین دلیل بیمارستان ها برای خدمات دهی به بیماران، نیاز فوری به پرستار دارند.

موج پنجم شیوع کرونا در کشور با آمار بی سابقه و حجم بالای مبتلایان و بیماران بستری در بیمارستان ها مواجه شد، به طوریکه با بالاترین ارقام شناسایی بیماران جدید و مرگ و میر روزانه مواجه هستیم و هر روز رکورد جدیدی در این زمینه ثبت می‌شود.

استان اصفهان نیز از حدود یک ماه گذشته وارد موج پنجم کرونا و قرمز شدن وضعیت همه گیری بیماری کووید ۱۹ شد و  در زمان حاضر تعداد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان ها به رقم بی سابقه سه هزار رسیده که در مرز شکنندگی بخش درمان استان است.

درحالیکه در موج چهارم و در فروردین امسال، حداکثر دو هزار و۸۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌ها بستری شدند این شاخص در ماه مرداد امسال به سه هزار بیمار رسید که آستانه تحمل بخش درمان استان محسوب می‌شود.

به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در موج جدید ویروس کرونا با گونه جهش یافته دلتا مواجهیم که موجب سیر سریع بیماری در استان‌های درگیر شده و مرداد ماه سختی در حوزه درمان است.

بهروز کلیدری از وضعیت فوق بحرانی کرونا در استان خبر داد و گفت: بیماران کرونایی در فهرست انتظار قرار گرفته‌اند و باید اتاق عمل و راهروی بیمارستان‌های استان را هم به بخش بستری تبدیل کنیم.

وی تاکید کرد: اگر محدودیت‌ها اجرا نشود و روند بیماری به همین روند ادامه یابد بطور قطع باید منتظر بیماران بر زمین مانده پشت درِ بیمارستان‌ها باشیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به نقطه شکنندگی ساختار درمان ، خاطرنشان کرد: پیشتر درخواست قرنطینه کامل داده شد اما با آن موافقت نکردند و ما امروز باردیگر این درخواست را از متولیان امر داریم و در صورت عدم تعطیلی کامل، به‌طور قطع آسیب جدی بر پیکره شهر وارد می‌شود.

نیاز مبرم بیمارستان‌های اصفهان به پرستار

درحالیکه آمار و اطلاعات موجود حاکی از شدت گرفتن همه گیری بیماری کووید ۱۹ در استان اصفهان و تکمیل شدن ظرفیت بیمارستان هاست، به گفته مسوولان دانشگاه علوم پزشکی مراکز درمانی نیاز مبرمی به نیروی پرستار برای ارائه خدمات به بیماران هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به کمبود پرستار اعلام کرد: نیاز جدی به ۲۵۰ پرستار داریم که با استفاده از توان بیمارستان‌های کوچک توانستیم کمبود یکصد پرستار را جبران کنیم.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز با تاکید بر اینکه با سه هزار بیمار کرونایی بستری در بیمارستان ها در مرکز شکنندگی بخش درمان استان قرار داریم، گفت: ما نیاز مبرمی به نیروی پرستار برای بکارگیری آنها در بخش های جدید کرونا داریم.

شیما صفازاده با بیان اینکه ما موظف به ارائه خدمات به همه بیماران کرونایی و غیر کرونایی هستیم، افزود: کادر درمان و پرستاران در ۲ سال گذشته بی وقفه برای ارائه خدمت به بیماران مبتلا به کووید ۱۹ تلاش کردند که این امر به خستگی و فرسودگی روحی آنها منجر شده است.

وی خاطرنشان کرد ، اگر سایر اداره ها در برخی روزها تعطیل بودند اما نیروهای درمان و پرستاران در بیمارستان ها مشغول کار بودند و تعطیلی نداشتند.

صفازاده با بیان اینکه بی تفاوتی برخی افراد به دستورهای بهداشتی مقابله با کرونا و شیوع این ویروس به افزایش تقاضای درمان منجر می شود، تصریح کرد: پرستاران در شیفت های کاری فشرده فعالیت دارند، به طوریکه در برخی بیمارستان ها با ۳۵ تا ۴۵ شیفت کاری در ماه، روزی استراحت ندارند.

وی با تاکید بر اینکه نیروهایی که شیفت های متوالی به سر کار می آیند دارای توان و انرژی کافی نیستند، خاطرنشان کرد: بدلیل مراجعه زیاد بیماران، تخت خالی در بیمارستان نداریم و ناچار به افزایش تخت و بخش جدید هستیم به عنوان مثال اگر بخش جدیدی در یک بیمارستان ایجاد شود ناچار به کاهش پرستاران بخش های دیگر به منظور تامین نیروی انسانی بخش جدید هستیم

به گفته وی، از طرف دیگر بیماران انتظارات و توقعاتی از کادر درمان و پرستاران دارند که باید پاسخ داده شود و بدلیل کمبود نیرو ممکن است در برخی موارد به تنش منجر شود.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه در این شرایط فوق حاد با کمبود نیرو و تجهیزات مواجهیم، گفت: راه اندازی بخش جدید مراقبت های ویژه ICU در بیمارستان الزهرا(س) اصفهان به سه برابر نیروی بخش های عادی، پرستار نیاز دارد زیرا بیماران بستری در این بخش، شرایط بدتری دارند.

کمک گرفتن از دانشجویان و نیروهای بازنشسته برای تامین پرستار

صفازاده با اشاره به تأمین نیروی پرستار، اظهار داشت: ما حتی از دانشجویان پرستاری، بازنشستگان، پرستاران شاغل در بخش خصوصی و پرستارانی که در خانه هستند درخواست کمک کردیم.

به گفته وی در این شرایط حتی نیروهای بخش‌های دیگر مانند ماماها، بهیاران و کارشناسان اتاق‌های عمل نیز برای خدمت‌رسانی در بخش‌های کرونا به کار گرفته شدند.

وی بابیان اینکه درمجموع در استان حدود ۴۰۰ پرستار و یک‌صد کمک پرستار در شرایط فوق حاد موج پنجم کرونا نیاز داریم، افزود: در بیمارستان‌های الزهرا(س) و امین اصفهان دست‌کم به ۲۰۰ پرستار و ۳۰ کمک پرستار برای راه‌اندازی ۳۰۰ تخت مراقبت‌های ویژه ICU نیاز داریم که تعدادی از آن با جابه‌جا کردن پرستاران از بیمارستان‌های دیگر مرتفع شد.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: بر اساس دستورالعمل جدید، برخی بیمارستان‌های استان به دلیل اینکه فضای کافی برای بستری بیماران کرونایی ندارند باید کلینیک‌های سرپایی برای تزریق دارو ایجاد کنند که همین موضوع نیز به حدود یک‌صد پرستار نیاز دارد.

صفازاده با تأکید بر اینکه امروز جنگ در حوزه سلامت است و باید از همه ظرفیت‌های موجود استفاده کرد، گفت: مردم در این زمینه یاری‌رسان باشند، اگر امکان فعالیت در بیمارستان‌ها رادارند و دوره‌هایی مانند هلال‌احمر را گذراندند به کمک بیایند، اگر توانایی مالی دارند برای حمایت از کادر درمان کمک کنند و با در خانه ماندن از انتشار ویروس جلوگیری کنند.

وی همچنین از مردم خواست تا امسال مراسم عزاداری ماه محرم را در خانه انجام دهند و با کادر درمان در مقابله با بیماری کووید ۱۹ همکاری بیشتری داشته باشند.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز اعلام کرد: با توجه به‌شدت یافتن موج پنجم بیماری کووید ۱۹ و نیاز به افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی در مراکز مهم کرونا مانند بیمارستان‌های الزهرا(س)  و امین، این مرکز به دنبال به‌کارگیری کادر پرستاری از روش‌هایی مانند کار دانشجویی، استفاده از خدمات سایر دستگاه‌ها برای انجام خدمات در خارج از ساعات موظف اداری و به‌کارگیری بازنشستگان دانشگاه و سایر دستگاه‌هاست.

بر اساس آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در زمان حاضر بیش از سه هزار بیمار دارای علائم کرونا در بیمارستان‌های تحت پوشش علوم پزشکی اصفهان بستری هستند.

در استان اصفهان، امور بهداشتی و درمانی ۲۲ شهرستان با حدود چهار میلیون و ۸۰۰ هزار نفر زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و ۲ شهرستان کاشان و آران و بیدگل با حدود ۵۰۰ هزار نفر جمعیت زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی کاشان است.

رکورد فوتی های روزانه در کیش شکسته شد

 رکورد جانباختگان کرونا با ثبت سه فوتی در کیش از ابتدای همه گیری این ویروس روز گذشته دراین جزیره شکسته شد.

طبق اعلام مرکز توسعه سلامت کیش سه مرد ۳۹، ۵۹ و ۸۳ ساله در این جزیره بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند.

کیش از مرداد امسال متلاطم ترین وضعیت خود از نظر روند ابتلا و فوتی ها را تجربه می کند به طوریکه در ۱۹ روز گذشته از این ماه آمار فوتی ها از ۲۳ نفر  ابتدای شیوع همه گیری اکنون به ۴۱ نفر رسیده است.

با افزایش رود ابتلا به ویروس کرونا در کیش از ابتدای مرداد ماه ۱۴۰۰ این جزیره در برخی از روزها شاهد فوت ۲ نفر از کیشوندان بود اما در روز گذشته ثبت سه فوتی رکورد تازه ای از این آمار در کیش بر جا گذاشت.

سخنگوی شورای سلامت کیش در این ارتباط با تایید ثبت سه فوتی در روز گذشته اظهار داشت: هر سه جانباخته با علائم سرفه، ضعف و بی حالی، تنگی نفس، کاهش سطح هوشیاری در بیمارستان بستری شده و ۲ تن نیز دارای بیماری زمینه ای فشار خون و دیابت بودند.

محمدرضا رضانیا افزود: تاکنون تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا در کیش به ۴۱ نفر رسید و علاوه بر آن تمام بیماران در تماس با بیمار مثبت از خانواده درگیر این بیماری شده اند.

وی اضافه کرد: از خصوصیات مهم سویه دلتا، سرایت پذیری بسیار زیاد نسبت به سوش‌های قبلی است، بنابراین ابتلای بیشتر رخ خواهد داد و افراد با بیماری سخت هم در بین آن‌ها بیشتر خواهد بود و تعدادبیشتری هم فوت می‌کنند.

رضانیا یادآور شد: علائم عمده ویروس دلتا آبریزش بینی، گلودرد و تب بوده و با سایر علائم نظیر سرفه، بدن درد، سردرد، تنگی نفس و مشکلات گوارشی نیز ظاهر می شود.

سخنگوی شورای سلامت میش گفت: در مجموع توصیه کلی رعایت فاصله اجتماعی و پرهیز از شرکت در مجالس و مراکز پرازدحام، استفاده از ماسک در خارج از منزل، مراجعه به موقع به پزشک و تهویه مکان‌هایی که افراد حضور دارند، است.

با توجه وضعیت قرمز کرونایی و افزایش شمار فوتی ها ، اعمال محدودیت های شدید در این جزیره از روز  یکشنبه ۱۷ مرداد آغاز شد که شامل تعطیلی سه روزه تمامی گروه های شغلی ۲، سه و چهار، ممنوعیت یک هفته ای تردد خودروهای شخصی از ساعات ۲۳ تا چهار بامداد و دور کاری  هفت روزه ۷۰ درصدی کارکنان ادارات، ارگان ها و شرکت ها است.

همچنین براساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا در کیش ادارات، شرکت‌ها و ارگان‌های مختلف براساس آیین نامه شهرهای قرمز ستاد ملی کرونا مکلف به اجرای دورکاری ۷۰ درصد از نیروهای خود هستند.

ممنوعیت تردد شناورهای مسافر بری از مبادی ورودی به جزیره کیش، فعالیت بیرون بر مراکز  پذیرایی شامل رستوران ها و کافی شاپ ها به مدت یک هفته از دیگر مصوبات کمیته امنیتی و انتظامی ستاد مبارزه با کرونای جزیره بوده که اجرای آن از روز یکشنبه آغاز شده است.

از ابتدای شیوع پاندمی کرونا تا ساعت ۲۴ دوشنبه ۱۸ مرداد در این جزیره هفت هزار و ۲۴۸ بیمار مبتلا به ویروس کرونا (کووید ۱۹ و نوع جهش یافته انگلیسی) شناسایی شده است که ابتلای ۷۲ نفرآنان در روز گذشته تایید شد.

اکنون ۵۶ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان کیش بستری هستند که چهار تن در روز گذشته بستری شده اند.

جزیره کیش با ۹۲ کیلومتر مربع مساحت و ۴۲ هزار نفر جمعیت از توابع شهرستان بندر لنگه استان هرمزگان بوده در آب های نیلگون خلیج فارس واقع شده است.

شمار قربانیان کرونا درهرمزگان به هزار و ۸۴۳ نفر رسید 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: در شبانه روز گذشته ۱۷ نفر دیگر از بیماران کرونایی در استان جان باختند و شمار کل قربانیان این ویروس در استان به یکهزار و ۸۴۳ نفر رسید.

دکتر فاطمه نوروزیان دوشنبه شب با اعلام این خبر به رسانه‌ها افزود: ۱۳ نفر از این جانباختگان مرد و ۴ نفر زن در بازه سنی ۲۴ تا ۹۴ سال و از شهرهای بندرعباس، رودان، میناب، بندرلنگه وکیش بودند.

وی بیان داشت: همچنین در شبانه روز گذشته،  با بستری شدن ۳۲۷ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های هرمزگان، شمار کل بستری‌ها در استان هم اکنون به یکهزار و ۲۶۵ نفر رسید.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهارداشت: اکنون ۱۴۰ نفر از بیماران کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه (آی. سی. یو) بستری هستند که حال ۳۳ نفر از آن‌ها وخیم است.

دکتر نوروزیان یادآورشد: هم اکنون ۲۰ هزار و ۳۹۲ بیمار مبتلا به کووید در هرمزگان  در منزل قرنطینه هستند.

وی اضافه کرد: تاکنون ۳۷۱ هزار و ۸۲۸ نفر در هرمزگان علیه ویروس کرونا در نوبت اول و دوم واکسیناسیون شدند که تزریق‌های ۲۴ ساعت اخیر ۱۳هزار و ۳۶۱ دز بوده است. 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ادامه داد: همچنین تعداد نمونه گیری کرونا در استان از ابتدای اپیدمی تاکنون ۴۳۳ هزار و ۱۳۱ نفر بوده است.

استان سمنان در روزهای اوج بحران پیک پنجم کرونا قرار دارد

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: استان اکنون شرایط بحرانی و روزهای اوج پیک پنجم کرونا را می‌گذراند و بیش از هر زمانی به مراقبت نیاز دارد.

نوید دانایی شامگاه دوشنبه به رسانه ها افزود: مردم باید بدانند شهرهای استان سمنان روزهای اوج پیک پنجم کرونا را می‌گذراند.

وی با تاکید بر اینکه روند ابتلای شهروندان استان سمنان به کرونا اکنون افزایشی است، افزود: شرایط کرونا در استان اکنون نگران‌کننده است.

وی با اشاره به اینکه در ۴٨ ساعت گذشته ١١۵ شهروند کرونامثبت در مراکز درمانی استان سمنان بستری شدند،گفت: ٢٠٠ مورد مثبت کرونایی در همین مدت به صورت سرپایی شناسایی شدند که رقم‌های قابل توجهی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان تاکید کرد: سیر افزایشی کرونا در خیز پنجم اکنون در روزهای اوج خود در استان سمنان قرار دارد و بیش از هر زمان دیگری مردم باید در رعایت مسائل بهداشتی کوشا باشند. 

وی بیان کرد: رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی با توجه به آغاز آیین‌های عزاداری ماه محرم بسیار ضروری است و هر گونه کوتاهی منجر به شکل‌گیری شرایط بحرانی برای بیمارستان‌های استان سمنان می‌شود. 

دانایی ادامه داد: استفاده از ماسک، پرهیز از حضور در اجتماعات، و خودداری از هر گونه جابه‌جایی جمعیت مهمترین توصیه‌ها به شهروندان است، مردم تا جای ممکن در خانه بمانند و از تردد غیرضروری خودداری کنند. 

وی با اشاره آیین های ماه محرم گفت: توصیه جدی این است که افرادِ درخطر در این آیین‌ها شرکت نکنند و از طریق فضای مجازی و رسانه‌ها این مراسم را دنبال کنند. 

دانایی درباره اهمیت رعایت مسایل بهداشتی در آیین های عزاداری حسینی افزود: برگزارکنندگان باید شیوه‌نامه‌های بهداشتی و شرکت‌کنندگان نیز باید فاصله‌گذاری اجتماعی را تا جای ممکن رعایت کنند.

شمار مبتلایان جدید کرونا در استان مرکزی به ۶۴۶ مورد رسید

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: شمار مبتلایان جدید کرونا ویروس در استان مرکزی، بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی طی ۲۴ ساعت گذشته به ۶۴۶ مورد رسید.

دکتر سید " محمد جمالیان" افزود: از مجموع بیماران جدید شناسایی شده، ۶۸ نفر در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند که تحت مراقبت قرار دارند و خدمات تخصصی درمانی را دریافت می‌کنند.

وی بیان داشت: ۵۷۸ نفر از بیماران جدید شناسایی شده نیز به صورت سرپایی بوده‌اند که تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: با احتساب ۶۴۶ مورد ابتلای جدید، تعداد موارد مبتلا به کرونا ویروس از زمان شیوع این ویروس تاکنون به ۷۲ هزار و ۶۴۰ نفر رسیده است.

جمالیان بیان داشت: در این بازه زمانی چهار مورد فوتی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در استان مرکزی گزارش شده است که بر این اساس تعداد فوتی‌ها به ۲ هزار و ۳۰۱ نفر رسید.

شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال ۹۸ آغاز شد و استان مرکزی پس از قم در زمره نخستین استان‌هایی بود که موارد ابتلا در آن مشاهده شد.

شمار قربانیان کرونا در کهگیلویه و بویراحمد به ۷۶۲ نفر رسید

رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: با فوت چهار بیمار کرونایی طی ۲۴ساعت گذشته شمار قربانیان کووید ۱۹ در کهگیلویه و بویراحمد به ۷۶۲ نفر رسید.

پرویز یزدان‌پناه عصر دوشنبه اظهار داشت: هم اکنون ۵۷۵ بیمار در بیمارستان‌های کرونایی کهگیلویه و بویراحمد بستری بوده که از این تعداد  ۱۹۷  مبتلای قطعی و ۲۶ نفر هم در بخش مراقبت‌های ویژه  هستند.

وی افزود: از مجموع یک هزار و ۲۵۰ نمونه پی سی آر دریافت شده از آزمایشگاه سلولی و مولکولی یاسوج حدود ۴۰ درصد موارد مثبت بودند که بیشترین موارد مثبت در شهرستان‌های بویر احمد، گچساران، کهگیلویه، بهمئی و باشت است.

 یزدان پناه عنوان کرد: از مجموع مبتلایان به کرونا در کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۵۴ هزار و ۴۳۸ نفر بهبود یافته اند.

یزدان پناه عنوان کرد: به دلیل افزایش روز افزون تعداد مبتلایان به کرونا علاوه بر بخش‌های بستری، بخش‌های مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌های معین کرونا در کهگیلویه و بویراحمد در حال تکمیل است.

وی ابراز داشت: مردم  برای پیشگیری از شیوع کرونا و جلوگیری از ابتلا به این بیماری کشنده دستور العمل‌های بهداشتی را رعایت کرده و از حضور در مراکز بهداشتی و درمانی، پاساژها، ماکان‌های شلوغ، بازار، تجمعات وهمچنین از خروج غیر ضروری از خانه خودداری کنند.

هم اکنون شهرستان های بویراحمد، کهگیلویه و گچساران در وضع قرمز و سایر شهرستان های کهگیلویه و بویراحمد در وضع نارنجی قرار دارند.

 

پنج یزدی دیگر قربانی کرونا شدند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: در شبانه‌روز گذشته ۵۱۸ بیمار مبتلای قطعی به کرونا در استان شناسایی شدند و پنج نفر دیگر بر اثر ابتلا به این ویروس فوت کردند.

 ابراهیم سلمانی افزود: در این مدت از یک هزار و ۴۸۹ نمونه گرفته شده از بیماران مشکوک به کرونا، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی این تعداد بیمار مبتلای قطعی به کرونا در استان شناسایی شدند.

وی ادامه داد: از این تعداد ۶۸ نفر در بیمارستان‌های استان بستری و ۴۵۰ نفر در منزل دوره نقاهت خود را طی می‌کنند.

این مسوول اظهار کرد: وی تصریح کرد: هم‌اکنون  ۸۷۱ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۱۴۲ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات دریافت می‌کنند.

سلمانی گفت: همه شهرستان‌های استان در وضعیت قرمز قرار دارد.

طوفان کرونا در فارس؛ بستری شدن ۶۶۶ نفر در یک روز 

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اعلام وضعیت فوق بحرانی در فارس، از بستری شدن ۶۶۶ بیمار مثبت و مشکوک دارای علائم به کرونا در بیمارستان های فارس طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و اظهار داشت: روند افزایشی موارد ابتلا و بستری ناشی از کرونا، نشانگر ورود استان به وضع فوق بحرانی است.

مهرزاد لطفی روز دوشنبه در نشست روزانه ستاد دانشگاهی مدیریت بیماری کووید۱۹ اظهار کرد: بستری ۶۶۶ بیمار مبتلا و مشکوک دارای علائم کرونا در بیمارستان های فارس تنها در یک روز و جان باختن روزانه بسیاری از هم استانی ها به دلیل ابتلا به این بیماری، حکایت از بی رحمی این ویروس دارد و می تواند به سادگی بسیاری از خانواده ها را با گرفتن عزیزانشان داغدار کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به کاهش شدید رعایت پروتکل های بهداشتی در فارس توصیه کرد: تنها راه دوری از طوفان وحشتناک کرونا در فارس، پایبند بودن به رعایت جدی دستورالعمل های بهداشتی از سوی یکایک افراد جامعه است، بی توجهی و ساده انگاری در برابر این ویروس خطرناک، بسیار زیانبار و جبران ناپذیر است.

لطفی بیان کرد: با توجه به آمار چشمگیر بیماران جدید نیازمند بستری و تکمیل ظرفیت تخت های بخش های کووید۱۹ بیمارستان های دولتی، خصوصی و خیریه استان، در زمینه پذیرش بیماران با بحران مواجه هستیم و بسیاری از بیماران در صف انتظار قرار دارند.

او از مردم خواست تا برای پیشگیری از ابتلا به کرونا و حفظ سلامتی خود و خانواده، خطرات این بیماری را جدی بگیرند و در راستای مسوولیت اجتماعی و رعایت حقوق دیگران، پروتکل های بهداشتی را بیش از پیش جدی بگیرند.

در ۴۸ ساعت گذشته، هر ۴۲ دقیقه یک هم استانی بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داد

لطفی بیان کرد: در ۴۸ ساعت گذشته، هر ۴۲ دقیقه یک هم استانی را بر اثر ابتلا به کرونا  از دست دادیم، آیا همچنان باید نسبت به این بیماری سهل انگار بود و این بیماری مهلک را نادیده گرفت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز از همه اقشار جامعه خواست که سهم خود را در ترویج رعایت پروتکل های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، دوری از مهمانی ها و دورهمی های خانوادگی متذکر شوند تا جان عزیزانمان را با عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی، قربانی این ویروس منحوس نکنیم.

لطفی با بیان اینکه خوشبختانه در فارس به همت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکنون بیش از یک میلیون دوز واکسن علیه بیماری کووید۱۹ به مردم استان تزریق شده است، روند انجام واکسیناسیون علیه کرونا به جامعه هدف را نیز مورد بررسی قرار داد.

با داغدار شدن ۳۰ خانواده دیگر، شمار جانباختگان ناشی از کروناویروس در فارس به ۵۴۲۴ نفر رسید

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز، با اعلام آخرین وضعیت کرونا در استان فارس از ابتدای شیوع تا امروز دوشنبه هجدهم مرداد ۱۴۰۰، از جان باختن ۳۰ هم استانی دیگر در اثر ابتلا به بیماری کووید۱۹ خبر داد.

سید روح اله حسینی گفت: از ابتدای شیوع بیماری کووید۱۹ تاکنون، یک میلیون و ۲۵۲ هزار ۹۲۰ تست تشخیصی کرونا در استان فارس شامل یک میلیون و ۱۲۰ هزار و ۵۶۵ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه های استان تهیه شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۳۳۵ هزار و ۱۵۶ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

 همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۱۳۲ هزار و ۳۵۵ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۲۴ هزار و ۹۴۳ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۳۶۰ هزار و ۹۹ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

او همچنین از بهبودی ۳۱۵ هزار و ۷۶ نفر از ابتدا تاکنون خبر داد که از بیمارستان ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه با اشاره به بستری ۶۶۶ بیمار جدید طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های فارس، مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علایم که هم اکنون در بیمارستان های استان بستری هستند را چهار هزار و ۴۸۰ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد، ۳۸۳ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

 حسینی در ادامه با اعلام جان باختن ۳۰ هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون، مجموع جان باختگان ناشی از کووید۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تا کنون را پنج هزار و ۴۲۴ نفر اعلام کرد.

او با اشاره به آغاز ماه محرم الحرام و عزاداری حضرت سیدالشهداء(ع) از مردم استان خواست برای مراقبت از خود و خانواده، شیوه نامه های بهداشتی را در هیات های عزاداری به صورت جدی رعایت کنند و در ساعات دیگر شبانه روز نیز با پیوستن به پویش «هر خانه یک حسینیه» در منازل عزادار شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان باشیم و با توسل به این امام، از خداوند بخواهیم تا این بلای جهان گیر را از تمام دنیا برطرف کند و برای شفای بیماران دعا کنیم. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.