بر اساس گزارش وزارت بهداشت در روز دوشنبه 18 مرداد 1400 ویروس کرونا دورخیز خود برای خیز پنجم را از ابتدای تیر ماه از جنوب کشور به مرکز کشور آغاز کرد و اکنون ۳۳۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ آمار منتشر شده درباره مبتلایان و فوتی‌های بیماری کووید ۱۹ طی روزهای گذشته بسیار بالا رفته به گونه‌ای که انواع اقدامات پیشگیرانه و درمان هم نتوانسته تاکنون ویروس سرکش کرونا را مهار کند و در این میان نفس شمار زیادی از افراد به شماره افتاده است.

آنچه در این روزهای سخت در کنار رنج بیماری و از دست دادن عزیزان، اذهان عمومی را آزرده خاطر کرده است انتشار خبرهای کذب از روند واکسیناسیون و ایجاد دلهره برای اخلال در فرایند کنترل، پیشگیری و درمان بیماری کووید ۱۹ است، موضوعی که در بسیاری موارد با مدیریت رسانه های معاند و برخی وابستگان آنها در داخل کشور خبرسازی می شود.

کمبود دارو، تخت بیمارستانی و تجهیزات پزشکی، بی توجهی کادر درمان به بیماران بستری در این بخش ها و مواردی از این قبیل تنها بخشی از مسائلی است که توسط عده ای پررنگ تر از آنچه هست، بازگو می شود البته نمی توان کمبودها و مشکلات طاقت فرسای مبارزه با ویروس کرونا را کتمان کرد اما آنچه مسلم است اینکه ریشه کنی این بیماری جهانی با همدلی و همراهی قشرهای مختلف جامعه و بسیج امکانات موجود و تکیه بر توانمندی های متخصصان داخلی میسر خواهد شد.

در میان خبرهای کرونایی امروز بشنوید از تکذیب یک شایعه که صرفا بنا دارد با ایجاد تنش در اذهان عمومی، بر روند پیشگیری از همه گیری هر چه بیشتر بیماری کووید ۱۹ تاثیر منفی بگذارد و آن انتشار مطلبی مبنی بر فوت یک فرد پس از تزریق واکسن کرونا بود که در این رابطه رییس دانشگاه علوم پزشکی کاشان اعلام کرد این شهرستان مورد فوتی ناشی از تزریق واکسن کرونا نداشته و شایعه‌ها در این خصوص کذب محض است.

سیدعلیرضا مروجی افزود: تمامی شایعه‌هایی که گفته می‌شود برخی فوتی‌ها در روزهای اخیر ناشی از تزریق واکسن کرونا است به طور کامل دروغ است.

وی، احتمال عوارض ناشی از تزریق واکسن را تب، لرز و کوفتگی برشمرد و ادامه داد: تمامی موارد رصد و به وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گزارش داده می‌شود.

همچنین مطلب دیگری این روزها دست به دست می شود مبنی بر اینکه تزریق واکسن نوع آسترازنکا برای بانوان ممنوعیت سنی دارد، که در این مورد نیز امراله مردانی رییس مرکز بهداشت شرق اهواز توضیح داد: این واکسن هیچ ممنوعیت سنی برای واجدان شرایط از جمله بانوان نداشته و اینکه گفته می شود برای خانم های زیر ۵۰ سال ممنوع است، شایعه بوده و وزارت بهداشت این موضوع را تکذیب کرد.

اما در ادامه این خبر مسرت بخش را هم بشنوید که بنابر اعلام رییس هیات مدیره گروه دارویی برکت مستقر در شهرستان ساوجبلاغ استان البرز حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دُز واکسن کوو ایران برکت تا دیروز یکشنبه ۱۷ مردادماه تحویل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شده است.

حمیدرضا جمشیدی این را هم گفت که پنج تا ۶ میلیون دُز واکسن در مجموع تولید که از این تعداد تاکنون ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دُز آن  تحویل وزارت بهداشت شده و مابقی نیز در آینده نزدیک با توجه به اینکه روند تحویل ۱۵ تا ۱۶ روز به طول می انجامد  پس از تایید تست های نهایی تحویل داده خواهد شد.

وی یادآورد: با هدف افزایش کیفیت واکسن این شرکت تمام کیت های تشخیصی تولیدی را از معتبرترین شرکت های خارجی دنیا تهیه کردیم تا نتایج عملی کار به بهترین نحو مشخص شود و تاکنون جواب های بسیار خوبی گرفته ایم.

۱۸ مردادماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

بر اساس آمار منتشره از سوی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور امروز (۱۸ مردادماه) همانند روزهای قبل ایران به لحاظ وضعیت کرونا حال خوشی ندارد و افزایش نقاط قرمز و مبتلایان و فوتی‌ها طی ۲۴ ساعت گذشته بار دیگر کام همگان را تلخ کرد که در ادامه به برخی از خبرها در این رابطه اشاره می شود:

یزد /  شناسایی ۵۵۱ مبتلای قطعی و ۱۱ فوتی / ۱۱ شهرستان در وضعیت قرمز

هرمزگان / ۲۰ فوتی ، تعداد مبتلایان بستری در بیمارستان یک هزار و ۲۰۱ نفر، آخرین آمار واکسیناسیون انجام شده ۳۵۸ هزار و ۴۶۸ دوز

سبزوار / ۲ شهرستان "ششتمد و جغتای" و سبزوار در وضعیت قرمز، افزایش ۲.۵ برابری مبتلایان، مجموع بستری شدگان در بیمارستان ۳۲۰ نفر، مثبت شدن نتیجه ۴۰ درصد آزمایش ها

خوزستان / تزریق ۱۷۰ هزار دوز واکسن کرونا به مردم شرق اهواز، مراجعه هفت هزار و ۴۰۰ بیمار کرونایی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و بستری ۴۳۱ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته، افزایش ۷۷ درصدی فوتی ها نسبت به هفته قبل، ۱۷ شهرستان در وضعیت قرمز، پنج شهرستان نارنجی و پنج شهرستان زرد 

البرز / تزریق روزانه بین ۱۵ هزار تا ۲۰ هزار دوز واکسن کرونا، سه شهرستان کرج ، فردیس و نظرآباد در وضعیت قرمز تیره، شهرستان‌های چهارباغ، ساوجبلاغ و اشتهارد دارای وضعیت قرمز و شهرستان طالقان در وضعیت نارنجی کرونایی، میزان اشغال تخت های بیمارستانی استان توسط بیماران کرونایی یک هزار و۲۰۰ تخت، سه برابر شدن میزان ماموریت های اورژانس البرز و ۷۵۰ ماموریت و بستری شدن ۱۹۴ بیمار کووید ۱۹ و فوت ۱۸ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته

کیش / برنامه ریزی برای واکسیناسیون ۷۱۳ فرهنگی و نیروی خدماتی و راننده مدارس، کیش در وضعیت قرمز، ۳۹ فوتی تاکنون، شناسایی ۶۲ مورد ابتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، بستری ۶۳ بیمار در بیمارستان کیش

کهگیلویه و بویراحمد / فوت سه بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته، هم اکنون ۵۵۷ بیمار در بیمارستان‌های کرونایی بستری هستند و شهرستان های بویراحمد، کهگیلویه و گچساران در وضعیت قرمز و سایر شهرستان ها در وضعیت نارنجی قرار دارد.

سیستان و بلوچستان / شناسایی یک‌هزار و ۹۵ مورد جدید و فوت ۱۱ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته و تحت درمان قرار گرفتن ۸۹۹ بیمار حاد تنفسی و ۳۰۲ مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان

بوشهر / تزریق واکسن کرونا به ۲۲۶ هزار نفر معادل ۳۰ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال تاکنون، افزایش موارد ابتلا در این استان طی یک هفته گذشته به میزان ۱۵.۷ درصد و موارد مرگ ناشی از کرونا ۲۸ درصد، آغاز تزریق واکسن به دریانوردان 

کاشان / ثبت ۴۲۵ مورد جدید ابتلا به کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل و فوت ۳ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته، اکنون ۷۹۶ بیمار مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند، کاشان و آران و بیدگل در وضعیت قرمز تیره

جهرم/ ۱۸۷ نفر اکنون در بیمارستان بستری هستند، ظرفیت بیمارستان تکمیل است و این شهرستان در شرایط فوق بحرانی به سر می برد.

همدان / تاکنون ۷۹.۵ درصد از جمعیت هدف برنامه ملی واکسیناسیون در شهرستان همدان واکسینه شده اند و تمامی شهرستان های تابعه استان همدان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

رشت / افزایش روزانه بیماران کرونایی بستری در بیمارستان به یک هزار و پنج نفر، تزریق ۲۰۰ هزار دوز واکسن در شهرستان رشت، بستری یک هزار و ۸۸۳ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های گیلان و در وضعیت قرمز خیلی پرخطر قرار گرفتن ١٧ شهرستان استان گیلان 

لرستان / ظرفیت پذیرش بیمارستان تامین اجتماعی خرم آباد تکمیل است، اکنون ۹۰۱ بیمار مشکوک و مبتلا به کرونا در بخش کرونای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این استان بستری هستند و شهرستان‌های ازنا، دورود، چگنی، خرم‌آباد، پلدختر، سلسله، دلفان، کوهدشت، الیگودرز و بروجرد در وضعیت قرمز و رومشگان در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارند.

خراسان رضوی / تعداد بیماران کرونایی بستری‌ شده در بیمارستان های این استان از مرز سه هزار نفر گذشت، روزانه ۷۰۰ بیمار کرونایی بستری می شوند و

تکمیل ظرفیت بیمارستان ها، کمبود دارو و سرم و افزایش بیماران کرونایی غیربومی در مشهد از چالش های پیش رو در استان خراسان رضوی است. هم اکنون ۲۵ شهرستان خراسان رضوی در وضعیت قرمز، هفت شهرستان در وضعیت نارنجی و یک شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

ایلام/ ۷۵ تخت جدید به منظور پاسخگویی به نیاز بیماران کرونایی به تجهیزات بیمارستانی استان افزوده شد، شناسایی ۳۴۴ ابتلای جدید کرونا و فوت سه نفر در شبانه روز گذشته، هفت شهرستان ایلام، دهلران، آبدانان، دره شهر، مهران، ایوان و چوار در وضعیت قرمز و بدره و چرداول در وضعیت نارنجی قرار دارد.

اردبیل / افزایش بیش از ۶ برابری شمار مبتلایان کرونا نسبت به یک ماه قبل، بستری ۶۶۲ نفر و فوت ۱۱ نفر در شبانه روز گذشته، پر شدن ظرفیت تخت‌های مراکز درمانی استان اردبیل و بروز محدودیت جدی در پذیرش بیماران مبتلا به کرونا 

کرمانشاه / شناسایی ۴۷۳ بیمار کرونایی و فوت پنج نفر در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۰ شهرستان در وضعیت قرمز، یک شهرستان نارنجی و سه شهرستان نیز در وضعیت زرد قرار دارد.

تازه‌ترین آمار کرونایی در کشور

بر اساس اعلام مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۵۸۸ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته در کشور و در خیز پنجم کرونا جان خود را از دست دادند.

بنابر این گزارش، ویروس کرونا دورخیز خود برای خیز پنجم را از ابتدای تیر ماه از جنوب کشور به مرکز کشور آغاز کرد و اکنون ۳۳۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

از ابتدای شیوع کرونا در کشور(اسفند ۹۸) تا کنون، این ویروس پنج خیز برداشته و روز ۱۵ مرداد جاری نیز در خیز پنجم ۴۵۸ نفر را به کام مرگ کشاند.

رکورد شکنی تلفات کرونا امروز در حالی رقم خورد که مقامات وزارت بهداشت پیشتر از وخیم تر شدن وضعیت در خیز پنجم این ویروس خبر داده بودند.

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چندی پیش با استناد به یک برآورد بین المللی هشدار داد اگر به رعایت پروتکل های بهداشتی بی اعتنایی شود تعداد تلفات ویروس کرونا به ۶۰۰ تا ۸۰۰ نفر در روز خواهد رسید.

بستری ۳۵۴ بیمار کرونایی در پنج بیمارستان جنوب غرب خوزستان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان روند بستری بیماران کرونایی در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان را نگران کننده توصیف کرد و گفت: با بستری شدن ۷۵ بیمار جدید تعداد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌های جنوب غرب خوزستان برای نخستین بار بعد از فراگیری کرونا به ۳۵۴ نفر رسید.

به گزارش ایرنا دکتر شکراله سلمان‌زاده دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: مهم‌ترین عامل انتشار ویروس کرونا در منطقه دورهمی خانوادگی و تجمع‌ است که با ادامه این روند شاهد افزایش بی‌سابقه تعداد بیماران کرونایی در این منطقه هستیم.

وی افزود:در ۲۴ ساعت گذشته ۵۸۵  بیمار جدید مبتلا به کرونا در منطقه جنوب غرب خوزستان شناسایی شدند که شامل ۳۰۷ بیمار در آبادان، ۱۷۷ نفر در خرمشهر و ۱۰۱ نفر در شادگان می باشند.

سلمان‌زاده با اشاره به ارایه خدمات درمانی سرپایی به ۵۴۱ بیمار کرونایی و فوت سه بیمار در آبادان و شادگان در شبانه روز گذشته گفت: ۴۶ بیمار نیز پس از بهبودی از بیمارستانهای این منطقه مرخص شدند.

وی افزود:برخی از بیماران دیر و با درگیری بالای ۵۰ درصدی ریه به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند به همین دلیل مدت بستری آنها در بیمارستان‌ها طولانی‌تر شده است که این امر موجب تکمیل ظرفیت بستری بیمارستان‌های منطقه شده است.

سلمان زاده با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک بخصوص در مراکز پرجمعیت از مردم آبادان ، خرمشهر و شادگان در خواست کرد از تردد غیرضروری در سطح شهر خودداری کنند تا از این موج با کمترین تلفات عبور کنیم.

از ابتدای اپیدمی کرونا تاکنون  ۲۲۸ هزار و ۷۳ نفر در جنوب غرب خوزستان به کرونا مبتلا شدند که از این تعداد ۱۴ هزار و ۱۹۴ نفر در بیمارستان‌های منطقه بستری شدند.

شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان از خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی آبادان بهره‌مند هستند.

 

تعداد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان قائم مشهد به ۳۳۰ نفر رسید

مدیر مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی قائم (عج) مشهد گفت: تعداد بیماران بستری کرونا در این مرکز به بیش از ۳۳۰ نفر رسیده است و روزانه بیش از ۵۰ بیمار جدید نیز در این بیمارستان بستری می‌شوند.

به گزارش روز دوشنبه دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر حسن خداپرست افزود: ظرفیت بیشتر بخشهای این مرکز به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص داده شده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر در پنجمین دوره اوج کرونا در شرایطی بحرانی قرار داریم و بیشتر بخشهای بیمارستان به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص داده شده و بیشترین ابتلا نیز مربوط به دورهمی های خانوادگی است. 

مدیر مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی قائم (عج) مشهد با اشاره به این که ویروس دلتا قدرت سرایت بسیار بالایی دارد گفت: اگر بیمار علایم  وخیمی ندارد بهتر است در ابتدا به نزدیکترین مرکز درمانی محل زندگی خود مراجعه کند.

خداپرست از مردم خواست ضمن انجام واکسیناسیون و رعایت شیوه نامه های بهداشتی، پرهیز از مسافرت، تجمعات و دورهمی ها حساسیت دو چندانی داشته باشند تا بتوان از پنجمین دوره اوج کرونا با اطمینان خاطر گذر کرد.

ویروس کرونا دورخیز خود برای خیز پنجم را از ابتدای تیر ماه از جنوب کشور به مرکز کشور آغاز کرد و اکنون ۳۳۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

از ابتدای شیوع کرونا در کشور(اسفند ۹۸) تا کنون، این ویروس پنج خیز برداشته است و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه اعلام کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته ۵۴۲ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان بیماری کرونا در کشور به ۹۴ هزار و ۱۵ نفر رسیده است.

این درحالی است که بالاترین آمار فوتی های روزانه کرونا در ایران طی ۱۹ ماه گذشته مربوط به ششم اردیبهشت ماه سال جاری با ۴۹۶ فوتی بوده است. 

ظرفیت تخت‌های بیمارستانی استان سمنان به دلیل کرونا رو به تکمیل است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان گفت: افزایش تعداد مبتلایان به کرونا و رعایت نشدن دستورالعمل‌های بهداشتی، سبب افزایش بستری شده است و تقریبا ظرفیت تخت‌های بیمارستانی استان رو به تکمیل است.

جعفر جندقی روز دوشنبه در دومین جلسه کمیته بهداشت و سلامت ستاد مدیریت مقابله با کرونا که در سالن غدیر استانداری سمنان برگزار شد، افزود: در حال حاضر ۳۹۶ نفر در بیمارستان‌های تحت مدیریت این دانشگاه به علت ابتلا به کرونا بستری هستند و طبق آمارها، میزان بستری ۲۴ ساعته در بیمارستان‌های تحت مدیریت این دانشگاه به ۹۷ نفر رسیده است.‌

وی ادامه داد: نوع دلتای ویروس کرونا به شدت سرایت پذیری بالا دارد و با توجه به این شرایط، روزانه تا ۷۰۰ نمونه‌گیری پی‌سی‌آر به‌صورت سرپایی انجام می‌شود. 

جندقی خاطرنشان کرد: به علت شرایط ناشی از ویروس کرونا بسیاری از خانواده ها دچار مشکلات روحی و روانی شده اند که امیدواریم هر چه زودتر این ویروس ریشه کن شود. 

وی با اشاره به اینکه هیچ علائمی از کاهش میزان ابتلا به کرونا در استان دیده نمی شود، تصریح کرد: با توجه به فرارسیدن ایام محرم، لازم است تا همیاران سلامت در هیات مذهبی فعال شوند.‌

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: ۵۸۸ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته در کشور و در خیز پنجم کرونا جان خود را از دست دادند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از وبدا، ویروس کرونا دورخیز خود برای خیز پنجم را از ابتدای تیر ماه از جنوب کشور به مرکز کشور آغاز کرد و اکنون ۳۳۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

وضعیت کرونا در مراغه وخیم‌تر می‌شود؟

مراغه که با تاخیر وارد موج پنجم کرونا شده این روزها شرایط متفاوت‌تری نسبت به سایر مناطق کشور دارد و کارشناسان و مسئولان امر با ابراز نگرانی می‌گویند که با تداوم وضع موجود، ابتلا به کووید ۱۹ در این شهرستان وخیم‌تر از گذشته خواهد بود. 

حضور گسترده مردم در آیین‌های عزاداری ماه محرم بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بی‌توجهی به رعایت فاصله اجتماعی، نزدن ماسک و جولان ویروس جهش‌یافته دلتا از جمله دلایل این نگرانی به شمار می‌رود.

اکنون در آستانه ورود به ماه محرم تعداد مبتلایان بستری و سرپایی این شهرستان به گفته مسئولان در حال افزایش بوده و شرایط مقابله با کرونا به هیچ وجه با زمان مشابه سال قبل قابل مقایسه نیست؛ بر همین اساس می‌توان تا حدود زیادی پیش‌بینی کرد که پس از تجمع‌های مردم و عزاداران طی دهه اول ماه محرم در شهر حسینی مراغه، وضعیت به مراتب وخیم‌تر شود. 

تعداد بیماران بستری در حال رکوردزنی است 

رئیس دانشکده علوم پزشکی مراغه می‌گوید: مراغه تاکنون این تعداد از بیماران بستری کرونا را تجربه نکرده بود و مقایسه آماری نشان می‌دهد که وضعیت شهرستان از زمان مشابه سال قبل بدتر است.

به گفته «اصغر تنومند» اکنون ۹۸ بیمار کرونایی در بیمارستان امیرالمومنین (ع) مراغه بستری هستند که ۱۵ نفر آنان در بخش «آی سی یو» حضور دارند و ۶ نفرشان بدحال هستند. 

وی اضافه می‌کند: روزانه نزدیک به ۱۰۰ بیمار سرپایی مبتلا به کووید ۱۹ در شهرستان شناسایی می‌شود و تعداد ترخیصی‌ها کمتر از بستری‌هاست. 

رئیس دانشکده علوم پزشکی مراغه ادامه می‌دهد: طی ۱۰ روز آینده تعداد بیماران بستری شهرستان بر اساس پیش‌بینی‌ها افزایش چشمگیر خواهد داشت و بر همین اساس علاوه بر ۱۶۰ تخت بیمارستان امیرالمومنین(ع) که به بیماران مبتلا به کووید ۱۹ اختصاص یافته، ۶۰ تخت نیز در دو بیمارستان دیگر شهرستان به همین منظور در نظر گرفته شده است. 

«تنومند»، تجمع‌های مربوط به عزاداری‌های ماه محرم را در مراغه یادآوری می‌کند و می‌گوید: علاوه بر کسانی که عزاداری می‌کنند، برخی از مردم نیز بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی و برای تماشای عزاداری کنار هم جمع می‌شوند و به این ترتیب زمینه شیوع گسترده ویروس فراهم می‌شود. 

وی با بیان اینکه عادی‌انگاری کرونا در شهرستان بسیار افزایش یافته است، بیان می‌کند: رسانه‌ها و گروه‌های مرجع باید وارد میدان شوند و با دعوت از مردم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، زمینه را برای پشت سر گذاشتن موج پنجم در این شهرستان فراهم کنند. 

نظاره‌کنندگان بیشتر از عزاداران به شیوع کرونا دامن می‌زنند

فرماندار مراغه با انتقاد از برخی از اهالی که بدون ماسک و چسبیده به هم در حاشیه خیابان‌ها و معابر جمع می‌شوند و عزاداری را نظاره می‌کنند، بیان کرد: با توجه به شیوع ویروس جهش‌یافته دلتا، تجمع‌های عزاداری حسینی می‌تواند در این شهرستان بسیار خطرآفرین باشد. 

سیدعلی موسوی اضافه می‌کند: متاسفانه در برخی آیین‌های عزاداری مراغه همچون آیین «شاه‌حسین گویان» شیوه‌نامه‌های بهداشتی رعایت نمی‌شود و ایجاد حساسیت برای رعایت موازین بهداشتی و فاصله اجتماعی در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه می‌دهد: ما همواره برای شفای بیماران به امام حسین (ع) و خاندان ایشان پناه برده‌ایم و اکنون با بی‌توجهی به شیوه‌نامه‌های بهداشتی در عزاداری‌های ماه محرم، نباید عامل ابتلای جامعه به بیماری باشیم.

رئیس ستاد مقابله با کرونای مراغه تاکید می‌کند که باید با بهره‌گیری از ابزارهای فرهنگی و رسانه‌ای در جهت اجرای صحیح شیوه‌نامه‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی در آیین‌های سوگواری حسینی تلاش کنیم.

به گزارش ایرنا تاکنون ۵۳ هزار دز از انواع واکسن کرونا در این شهرستان به اهالی تزریق شده و میانگین گروه‌های سنی بالای ۱۸ در مراغه ۲۲ درصد و در سطح کشور ۲۱ درصد است اما تا زمان تکمیل فرآیند واکسیناسیون علیه کرونا، نمی‌توان به تاثیر آن امیدوار بود و تنها راه در وهله نخست دوری از تجمع و در مرحله دوم رعایت فاصله اجتماعی و زدن ماسک در محافل عمومی است.

 ۲۲ درصد از جمعیت خمین در برابر کرونا واکسینه شدند

رییس دانشکده علوم پزشکی خمین گفت: ۳۰ هزار و ۷۳۹ نفر معادل ۲۲ درصد از جمعیت این شهرستان در برابر بیماری کووید ۱۹ واکسینه شدند و این شهرستان در شاخص جمعیت، رتبه برتر کشور در واکسیناسیون را دارد.

دکتر " مجتبی دیده دار" روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران خمین به مناسبت روز خبرنگار افزود: ۲۴ هزار و ۱۹۶ دُز واکسن در نوبت نخست و ۶ هزار و ۵۴۳ دُز واکسن در نوبت دوم در این شهرستان تزریق شد.

وی بیان کرد: ۷۶ درصد از شهروندان ۸۰ سال به بالا، ۸۳ درصد از جمعیت ۷۰ تا ۸۰ سال، ۷۳ درصد از افراد ۶۰ تا ۷۰  سال و ۶۰ درصد از واجدین شرایط ۵۳ تا ۶۰ سال در خمین واکسن کرونا را دریافت کردند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین با اشاره به فعالیت یک مرکز تزریق واکسن کرونا در این شهرستان، گفت: این مرکز روزانه ظرفیت ارایه خدمات به ۶۰۰ واجد شرایط دریافت واکسن را دارد و امکان پوشش تا یک‌هزار نفر را نیز داراست.

دیده دار اظهار داشت: تاکنون هشت هزار و ۹۶۷ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در خمین انجام و سه هزار و ۵۹۹ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در این شهرستان شناسایی شدند.

وی با اشاره به اینکه سه هزار و ۱۵۳ بیمار کووید ۱۹ در شهرستان بهبود یافتند، افزود: از ابتدای شیوع کرونا تا کنون ۱۶۶ بیمار کووید ۱۹ در خمین جان خود را از دست دادند.

رییس دانشکده علوم پزشکی خمین با اشاره به شرایط قرمز در این شهرستان گفت: ۲۳۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا در خمین طی ۹‌روز گذشته شناسایی شدند و سه بیمار در این مدت جان خود را از دست دادند.

دیده دار بیان کرد: ۲۰ هزار و ۷۹۲ آزمایش سریع نیز در ادامه طرح شهید سلیمانی در خمین انجام شد و پنج هزار و ۲۸۱ بیمار شناسایی شدند.

وی خاطرنشان کرد: این شهرستان با توجه به شاخص جمعیت، نسبت به میانگین شمار جان باختگان کووید ۱۹ در کشور، رتبه پایینی دارد.

رییس دانشکده علوم پزشکی خمین ادامه داد: ۷۰ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان این شهرستان بستری هستند و پنج بیمار نیز در بخش ویژه بستری هستند.

دیده دار گفت: روزانه به ۳۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان خمین خدمات درمانی سرپایی ارائه می‌شود.

وی تاکید کرد: تنها بیمارستان شهرستان با ۱۲۰ تخت کمبودی در پذیرش و بستری بیماران کووید ۱۹ ندارد.

رییس دانشکده علوم پزشکی خمین اظهار داشت: ۵۶ درصد از بیماران کووید ۱۹ در این شهرستان زنان هستند و ۴۴ درصد از این بیماران را مردان تشکیل می‌دهند.

دیده دار میانگین سنی بیماران کووید ۱۹ در خمین را ۵۱ و ۴ دهم درصد بیان کرد و افزود: بیشترین گروه سنی بیماران مبتلا به ویروس کرونا در سنین ۶۰ تا ۶۱ سال و ۳۰ تا ۳۹ سال هستند.

رییس دانشکده علوم پزشکی خمین با اشاره به اینکه میانگین سنی جان باختگان کووید ۱۹ در این شهرستان ۷۴ است، گفت: بیشترین جان باختگان این بیماران در بین سنین ۷۰ تا ۷۹ سال و  ۸۰ تا ۸۹ سال  هستند.

دیده دار اظهار داشت: قبل و در حین پیک چهارم شیوع ویروس کرونا ۹۵ درصد از شهروندان از ماسک استفاده می‌کردند اما به دلیل عادی انگاری‌ها در پیک پنجم ۵۰ تا ۶۰ درصد از شهروندان ماسک می‌زنند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند.

وی با اشاره به خستگی مدافعان سلامت در پیک پنجم یادآور شد: ۲۱۵ نفر از کادر بهداشت و درمان خمین به ویروس کرونا مبتلا شدند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین با تسلیت فرارسیدن ماه محرم تاکید کرد: حفظ پیام قیام عاشورا ضروری است و شهروندان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در عزاداری‌های سالار شهیدان مسئولیت خود در برابر حفظ سلامتی خانواده و دیگر شهروندان ایفا کنند.

استفاده از ماسک در مهاباد کمتر از ۵۰ درصد است

مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد گفت: استفاده از ماسک توسط شهروندان نسبت به اوایل سال کاهش یافته و هم اکنون، به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است.

بهاء الدین حسینی دوشنبه اظهار داشت: با وجود اینکه اولین سلاح مقابله با ویروس خطرناک کرونا استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی است، همچنان برخی از افراد از رعایت آن خودداری کرده و زمینه گرفتار شدن خود و بقیه را فراهم می‌کنند.

وی ادامه داد: طی یک هفته گذشته افزایش آمار مبتلایان، مهاباد را در شرایط وضعیت قرمز کرونایی قرار داده بر این اساس ستاد مقابله با کرونا مجبور به اعمال محدودیت های اجتماعی و ترافیکی شده است. 

مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد با بیان اینکه هم اکنون کادر درمانی متحمل فشار سنگینی است، گفت: امکانات بیمارستانی و تخت های ویژه بیماران محدود بوده و در صورت همراهی نکردن شهروندان فاجعه‌ای بزرگ رخ خواهد داد.

حسینی، با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته توجه ویژه به حوزه سلامت شده است، بیان کرد: جمهوری اسلامی جزو کشورهایی است که در زمینه مقابله با کرونا علی رغم محدودیت و تحریم های ظالمانه بسیار خوب عمل کرده است.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون کرونا با سرعت مناسب در حال انجام است، گفت: افراد بالای ۵۵ سال که تاکنون برای دریافت دز اول واکسن خود مراجعه نکرده اند باید در اسرع وقت با ثبت نام سامانه https://vaccine.salamat.gov.ir/login و پس از دریافت پیامک، نسبت به تعیین زمان و مکان تزریق واکسن خود اقدام کنند.

تاکنون بیش از ۴۱۴ نفر در مهاباد به علت ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

 

فوتی های ناشی از کرونا در آذربایجان غربی از ۵ هزار نفر فراتر رفت

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: روند فوت شهروندان استان بر اثر ابتلا به کرونا همچنان ادامه داشته و با اضافه شدن ۱۱ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته، کل فوتی های ناشی از این ویروس در استان به پنج هزار و هشت نفر رسیده است.

دکتر جواد آقازاده روز دوشنبه افزود: ۱۱ فوتی ناشی از کرونا در آذربایجان غربی طی ۲۴ ساعت گذشته شامل پنج نفر در ارومیه، ۲ نفر در سلماس و یک نفر در هریک از شهرستان های خوی، ماکو، میاندوآب و نقده بود.

وی اضافه کرد: در ۲۴ ساعت گذشته همچنین هزار و ۱۲۰ نفر به تعداد مبتلایان و ۲۷۴ نفر به تعداد بستری شدگان ناشی از کرونا در آذربایجان غربی اضافه شد و تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ در آذربایجان غربی به ۲۰۴ هزار و ۳۷ نفر افزایش یافت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی ادامه داد: همچنین در حال حاضر هزار و ۳۱۰ نفر در مراکز درمانی استان بر اثر ابتلا به سندرم حاد تنفسی بستری هستند.

آقازاده گفت: از این تعداد، ۲۳۶ نفر در بخش مراقبت های ویژه بستری بوده و ۲۶ نفر تحت ونتیلاتور قرار دارند.

۵۰۰ بیمار به مجموع مبتلایان به کرونا در چهارمحال و بختیاری اضافه شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری از شناسایی بیش از ۵۰۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان طی شبانه‌روز گذشته خبر داد و گفت: با احتساب این بیماران مجموع مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در استان به ۵۹ هزار و ۵۷۵ نفر رسید.

مجید شیرانی روز دوشنبه افزود: از مجموع مبتلایان جدید به کرونا آزمایش ۷۹ بیمار بستری و ۳۹۵ بیمار سرپایی مثبت قطعی اعلام شده است و مابقی منتظر جواب آزمایش هستند و تعدادی نیز با وجود دارا بودن علائم کرونا اما جواب آزمایش‌ها منفی کاذب گزارش شده است.

وی ادامه داد: تعداد بیماران بدحال مبتلا به کرونا نیز در استان در حال افزایش است و در حال حاضر ۶۱ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

شیرانی با بیان اینکه روزانه حدود یک هزار و ۵۰۰ بیمار مشکوک به علائم بالینی کرونا به مراکز بهداشتی استان مراجعه می‌کنند، تصریح کرد: این تعداد در مقایسه با روزهای قبل از آغاز موج پنجم کرونا رشد چند برابری پیدا کرده و به نظر می‌رسد همچنان تا رسیدن به قله این موج فاصله داریم و شرایط در روزهای آینده وخیم‌تر می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری همچنین از فوت ۲ بیمار مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت: مجموع فوتی‌های ناشی از این ویروس در استان به یک هزار و ۲۴۸ نفر رسید.

شیرانی با تاکید بر رعایت پروتکل‌های اجتماعی به ویژه خودداری از تجمعات فامیلی، خاطر نشان کرد: هر چه در قطع زنجیره شیوع کرونا در استان موفق‌تر عمل کنیم طول موج پنجم در استان کوتاه‌تر می‌شود.

به گزارش ایرنا، از ابتدای شیوع کرونا تاکنون (۱۸ مرداد) ۱۶۷ هزار و ۴۱ مورد نمونه‌گیری کرونا در استان انجام شده است که بر اساس آن ۵۹ هزار و ۵۷۵ بیمار مبتلای قطعی به این ویروس شناسایی شده است.

بر اساس آخرین رنگ بندی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تمامی ۱۰ شهرستان این استان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) شیوع کرونا قرار دارد.

استاندار: آمارهای کرونایی تهران نگران کننده است

استاندار تهران اعلام کرد: آمارهای کرونا نگران کننده است و برخلاف پیک‌های قبلی، در حال حاضر تمامی آمارها در تعداد بستری، سرپایی و فوتی‌ افزایش یافته است.

«انوشیروان محسنی بندپی» عصر دوشنبه در جلسه هفتگی ستاد مقابله با کرونا استان تهران گفت: رعایت پروتکل‌ها و حفظ فاصله اجتماعی در ادارات، رستوران ها، پایانه ها، تالارها و پاساژها بسیار کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه هر گونه تجمعی در اماکن عمومی باید با رعایت پروتکل‌ها باشد و برای ایام محرم هم رعایت دستورالعمل ها باید انجام شود، افزود: نگرانی ما برای ایام سوگواری محرم هم این است که ازدحام به وجود آید و در این راستا کمیته صیانت از حقوق شهروندی با محوریت سلامت مردم در ستاد کرونای استان تشکیل می‌شود.

استاندار تهران ادامه داد: رابطه معناداری بین تزریق واکسن و کاهش آمارهای شیوع کرونا وجود دارد و باید هرچه سریعتر واکسن تزریق شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هلال احمر و درمانگاه‌های شهرداری می‌توانند در تزریق سریع‌تر واکسن نقش مهمی داشته باشند تا روند واکسیناسیون حفظ شود و سرعت بیشتری بگیرد.

به گفته محسنی بندپی، بنابر گزارش ها رابطه معناداری بین کاهش رعایت پروتکل‌ها و افزایش آمارها وجود دارد از این رو به صنوفی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، در ابتدا اخطار کتبی داده می‌شود و اگر روند ادامه دار باشد، متخلفان به دستگاه‌های مربوطه احضار خواهند شد.

استاندار تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: متأسفانه امروز در کشور تعداد فوتی ها به ۵۸۵ نفر رسید و ۴۰ هزار و ۸۰۸ نفر هم مبتلا داشته ایم که این آمار نگران کننده است از این رو باید به صورت جدی تمهیداتی را به صورت اقدام و عمل در دستور کار قرار دهیم.

وی اظهار داشت: ما در هشت هفته اخیر آمارمان رو به افزایش بوده و همچنان در تعداد مراجعین سرپایی، بستری های معمولی و بستری های مراقبت های ویژه و فوتی ها روند کاهشی را شاهد نیستیم. بی تردید رابطه معناداری میان پایین آمدن رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی با افزایش ابتلا و سرایت این بیماری وجود دارد.

محسنی بندپی به افزایش درمانگاه های سرپایی اشاره کرد و گفت: باید راهنمای درمان اولیه برای افرادی که مرخص می شوند و همچنین برای مراقبت از بیماران سرپایی تدوین شود تا این افراد بدانند که باید چگونه در مقابل این بیماری عمل کنند.

وی در ادامه این جلسه به موضوع تأمین منابع مالی و انسانی دانشگاه های علوم پزشکی اشاره کرد و افزود: در این جلسه مصوب شد تا در ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد مطالبات بیمارستان ها و سازمان های دیگر و همچنین کمک معنادار به بیمارستان ها تصمیم گیری جدی شود.

استاندار تهران خاطرنشان کرد: امروز نیاز است که برای استخدام نیروی انسانی به جای طی کردن سیکل طولانی استخدام مشکل را از طریق شرکت های پیمانکار حل و فصل کنیم.

بستری ۳۵۴ بیمار کرونایی در پنج بیمارستان جنوب غرب خوزستان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان روند بستری بیماران کرونایی در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان را نگران کننده توصیف کرد و گفت: با بستری شدن ۷۵ بیمار جدید تعداد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌های جنوب غرب خوزستان برای نخستین بار بعد از فراگیری کرونا به ۳۵۴ نفر رسید.

دکتر شکراله سلمان‌زاده دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: مهم‌ترین عامل انتشار ویروس کرونا در منطقه دورهمی خانوادگی و تجمع‌ است که با ادامه این روند شاهد افزایش بی‌سابقه تعداد بیماران کرونایی در این منطقه هستیم.

وی افزود:در ۲۴ ساعت گذشته ۵۸۵  بیمار جدید مبتلا به کرونا در منطقه جنوب غرب خوزستان شناسایی شدند که شامل ۳۰۷ بیمار در آبادان، ۱۷۷ نفر در خرمشهر و ۱۰۱ نفر در شادگان می باشند.

سلمان‌زاده با اشاره به ارایه خدمات درمانی سرپایی به ۵۴۱ بیمار کرونایی و فوت سه بیمار در آبادان و شادگان در شبانه روز گذشته گفت: ۴۶ بیمار نیز پس از بهبودی از بیمارستانهای این منطقه مرخص شدند.

وی افزود:برخی از بیماران دیر و با درگیری بالای ۵۰ درصدی ریه به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند به همین دلیل مدت بستری آنها در بیمارستان‌ها طولانی‌تر شده است که این امر موجب تکمیل ظرفیت بستری بیمارستان‌های منطقه شده است.

سلمان زاده با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک بخصوص در مراکز پرجمعیت از مردم آبادان ، خرمشهر و شادگان در خواست کرد از تردد غیرضروری در سطح شهر خودداری کنند تا از این موج با کمترین تلفات عبور کنیم.

از ابتدای اپیدمی کرونا تاکنون  ۲۲۸ هزار و ۷۳ نفر در جنوب غرب خوزستان به کرونا مبتلا شدند که از این تعداد ۱۴ هزار و ۱۹۴ نفر در بیمارستان‌های منطقه بستری شدند.

شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان از خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی آبادان بهره‌مند هستند.

کرونا سه نفر دیگر را در ایلام به کام مرگ کشاند

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: سه فوتی ناشی از کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ثبت شد و مجموع فوتی های استان به ۸۵۳ نفر افزایش یافت.

دکتر محمد کریمیان روز دوشنبه اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۳۴۴ ابتلای جدید کرونا شناسایی شد و مجموع مبتلایان استان به ۴۷ هزار و چهار نفر افزایش یافت.

وی افزود: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۹۶ بیمار جدید کرونایی در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بستری های موجود استان به ۳۷۳ نفر افزایش یافت.

دکتر کریمیان یادآور شد: ایلام با ۲۹ نفر و دره شهر با ۱۵ نفر بیشترین تعداد بستری های جدید را به خود اختصاص دادند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام ادامه داد: همچنین از بستری های جدید ۱۵ نفر مربوط به دره شهر، ۱۴ نفر آبدانان، ۱۳ نفر دهلران، ۱۱ نفر مهران، ۶ نفر ایوان، پنج نفر چرداول، یک نفر بدره، یک نفر ملکشاهی و یک نفر نیز مربوط به سیروان است.

دکتر کریمیان اضافه کرد: هفت شهرستان ایلام، دهلران، آبدانان، دره شهر، مهران، ایوان و چوار در وضعیت قرمز و بدره و چرداول در وضعیت نارنجی قرار دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام با بیان اینکه مجموع بهبودیافتگان استان ۴۴ هزار و ۷۴ نفر است، گفت: شهرستان های ملکشاهی، سیروان و هلیلان نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.