طبق گزارش وزارت بهداشت در روز سه شنبه 12 مرداد، اکنون ۲۸۵ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی، ۵۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ آژیر خطر شیوع کرونا در بسیاری از استان‌ها به صدا درآمده، اما آمار صعودی بستری شدگان و قربانیان نشان می‌دهد که جمعیت زیادی از مردم هنوز خطر را درک نکرده و در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی سهل‌انگاری می‌کنند.

هم اکنون واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ با سرعت و دامنه بیشتری در کشور در حال انجام است، اما بی‌توجهی به پروتکل ها از جمله استفاده از ماسک که کاربردی‌ترین سلاح برای محافظت از خود و دیگران در برابر بیماری کشنده کروناست، شرایط بحرانی برای کشور ایجاد کرده است. 

کارشناسان حوزه بهداشت و درمان و مسوولان با توجه به شیوع سویه جهش یافته دلتا که سرایت‌پذیری چندین برابری دارد، به طور مستمر مردم را حتی با وجود دریافت واکسن، از  برگزاری دورهمی ها، حضور در تجمعات، سفرهای غیرضروری و کم اهمیت شمردن خطر کرونا در خیابان ها و مراکز خرید برحذر می‌دارند 

در این شرایط، از خراسان جنوبی خبر رسید که برگزاری مراسم عروسی در منطقه درمیان این استان، ۲۵ نفر را به کرونا مبتلا کرد و جان سه هموطن را گرفت. 

هم اکنون تعداد شهرهای قرمز در کشور افزایش چشمگیر یافته و به گفته رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، به نظر می رسد که این روند به زودی کاهش نیابد.

علیرضا ناجی روند بیماری کرونا در کشور را بسیار نامناسب می‌داند و می گوید: در صورتی که روند فعلی بیماری کرونا ادامه داشته باشد، احتمالا در آینده نزدیک تعداد جانباختگان به ۵۰۰ نفر در روز خواهد رسید.

ناجی معتقد است: روند افزایشی بیماری کرونا به دلیل عدم رعایت توصیه های بهداشتی و تا واکسینه شدن بیشتر ایرانی ها می تواند ادامه داشته باشد و با این شرایط باید در انتظار فوت شدگان بیشتر کرونا باشیم.

مسوولان نیز درباره کاهش شدید رعایت نکات بهداشتی هشدار می دهند. در این زمینه به گفته استاندار لرستان، کمتر از ۳۰ درصد مردم این استان پروتکل های  بهاشتی را رعایت می‌کنند که در صورت تداوم  عادی‌انگاری ها شاهد افزایش مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا خواهیم بود.

 سید "موسی خادمی" گفت: به همین دلیل از سه شنبه به مدت سه روز نسبت به ارزیابی و تاکید بر رعایت پروتکل ها در همه اماکن خاص مانند پاساژ ها،دفاتر خدمات و پیشخوان دولت ،مراکز پلیس + ۱۰، باشگاه های ورزشی، رستوران ها ، هتل ها و مراکز اقامتی ، تالار ها و سایر مکان های پر خطری که وجود دارد نظارت خواهد شد و اگر به این نتیجه برسیم که در این اماکن نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی همکاری نمی‌کنند، احتمالاً از روز شنبه باید به سمت تعطیلی کامل حرکت کنیم.

خادمی با اشاره به وضعیت بیمارستانهای استان اظهار داشت: تعداد مبتلایان به شدت در حال افزایش است تعداد فوتی ها به چهار تا پنج نفر در روز رسیده و آمار بستری ها هم خیلی بالا است که خوشبختانه هنوز تخت خالی وجود دارد اما اگر روند به همین شکل ادامه پیدا کند در چند روز آینده با مشکل تخت مواجه خواهیم شد .

در قزوین هم به گفته جانشین ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا استان، تعطیلی کامل به دلیل تداوم وضع قرمز و شرایط بسیار بد کرونا و رشد نگران کننده آمار مبتلایان در دست بررسی قرار گرفته است. .

منوچهر حبیبی افزود: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون طی ۲-۳ روز اخیر بیشترین حجم شناسایی بیماران و مراجعات به بیمارستان ها و بستری در استان قزوین به ثبت رسیده است.

هم اکنون  همه مناطق استان قزوین در وضعیت قرمز کرونایی به سر می برند، تخت های بیمارستان ها در استان تکمیل شده و به این دلیل به نظر می رسد که قرنطینه و مراقبت خانگی باید در دستور کار قرار بگیرد.

به گفته حبیبی، اگرچه سرعت واکسیناسیون بسیار بالا رفته اما این موضوع کفایت نمی کند چرا که سویه دلتا کرونا به صغیر و کبیر رحم نمی کند و حتی بعضا افرادی که دو مرحله واکسن زده اند نیز مبتلا و گرفتار شده اند و شهروندانی که واکسن زده اند نیز باید مراقبت های لازم را داشته باشند.

این مسوول افزود: در شرایط فعلی کادر درمان دچار خستگی مفرط و فرسودگی شده و بسیاری از آنان گرفتار کرونا شده اند و انتظار می رود مردم با مراعات خود قدردان زحمات پرستاران و پزشکان باشند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی هم در نشست اضطراری مقابله با کرونا از وضعیت بحرانی کرونا در استان سخن گفت و تاکید کرد که تمامی اجزای حاکمیتی برای مقابله با این بیماری بسیج شوند و امکانات خود را در اختیار دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی قرار دهند.

احمد برادران توضیح داد: مصوبات ستاد ملی و استانی کرونا به شکلی صریح به محدودیت و چگونگی فعالیت واحدهای صنفی و مشاغل گوناگون با توجه به رنگبندی هر شهرستان پرداخته است بنابراین نباید شاهد کم کاری مدیران در برخورد با واحدهای متخلف باشیم.

وی ادامه داد: گرچه روزانه به طور میانگین پنج هزار دوز واکسن کرونا در استان تزریق می شود و این امر تعداد فوتی ها در استان را کاهش داده است ولی همچنان میزان بستری های بیماران کرونایی بسیار بالاست.

جولان کرونا در استان‌ها 

اخبار دریافتی خبرنگاران استانی نشان می دهد که کرونا در مناطق مختلف جولان می دهد و هر لحظه بر آمار  مبتلایان و قربانیان می افزاید.

در همین ارتباط، مرگ ۱۲ بیمار کرونایی در هرمزگان در شبانه روز گذشته، امار  فوتی ها در استان را به هزار و ۷۱۹ نفر رساند. 

وضعیت شیوع کرونا در هرمزگان بسیار بحرانی و روند فوتی ها و بستری ها صعودی است، همچنین بیمارستان های استان که مملو از بیماران کرونایی شده، با کمبود تخت و دارو برای بستری ها روبرو هستند. 

اما سیاه‌ترین شبانه‌روز کرونایی از ابتدای شیوع این ویروس در مازندران تا کنون، با مرگ ۳۸ نفر در شبانه‌روز گذشته رقم خورد و علاوه بر این که تعداد مرگ‌های کرونایی روزانه این استان برای نخستین بار بیش از ۳۰ نفر شد، مجموع مرگ‌های کرونایی این خطه نیز در سال جاری چهار رقمی شد و به ۱۰۰۱ نفر رسید.

موج پنجم کرونا در مازندران به حدی گسترده شده که حتی ظرفیت پذیرش آزمایشگاه‌ها برای انجام آزمایش کرونا تکمیل شده و بسیاری از شهروندان طی دو روز اخیر برای انجام تست کرونا با سردرگمی مواجه شدند.

همچنین بنا به اظهارات مسئولان دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل، تعداد مراجعات روزانه برای معاینات کرونایی به حدود هشت هزار نفر در روز رسیده است.

در خراسان رضوی هم شیوع کرونا ۱۲ شهرستان مشهد، سرخس، تربت‌جام، بینالود، چناران، گلبهار، درگز، قوچان، کاشمر، سبزوار، صالح آباد و ششتمد را در وضعیت قرمز قرار داده و بقیه شهرستان های استان  نارنجی و زرد هستند.

در همسایه جنوبی خراسان رضوی، رییس دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: طغیان موج پنجم ویروس کرونا با سویه دلتا همزمان با عادی‌انگاری این وضعیت از سوی مردم، شمار بیماران سرپایی و بستری را در مراکز درمانی شهرستان‌های گناباد و بجستان واقع در جنوب خراسان رضوی افزایش داده است.

دکتر جواد باذلی افزود: این عادی‌انگاری مردم و کاهش احساس مسوولیت آنان نسبت به رعایت مسائل پیشگیرانه، خطر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ را تشدید کرده و میزان رعایت این پروتکل ها در این شهرستانها به کمتر از ۴۰ درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: با وجود شیوع موج پنجم کرونا و تصمیمات مختلف ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا، متاسفانه میزان سفرها، دورهمی ها، برگزاری مراسم عروسی و مذهبی، آن هم بدون رعایت پروتکل های بهداشتی در این منطقه افزایش یافته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گناباد افزود: به طور متوسط روزانه ۵۰ تا ۷۰ مورد تست مثبت کرونا در شهرستان های گناباد و بجستان ثبت می شود و مراکز درمانی و بهداشتی از جمله بیمارستان‌های علامه بهلول گنابادی و بیدخت با بیشترین ظرفیت خود در حال خدمت رسانی به بیماران کرونایی این منطقه هستند.

دکتر باذلی ادامه داد: با تمهیدات انجام شده، مشکل و کمبود خاصی از نظر تامین دارو در این منطقه وجود ندارد و ذخیره دارویی به مدت ۲ ماه پیش بینی شده است.

اما در بجنورد، رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی گفت: وضعیت کرونایی استان بسیار بحرانی و وخیم است به‌گونه‌ای که شمار بستری‌ها، تنها در بیمارستان امام حسن(ع) بجنورد به ۲۵۰ نفر رسیده است.

دکتر سیداحمد هاشمی اظهار داشت: اکنون به طور میانگین در هر ۲۴ ساعت بیش از ۱۰۰ نفر از بیماران کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری می شوند که این وضعیت از ابتدای همه گیری کرونا تاکنون بی سابقه است.

وی با بیان اینکه میزان رعایت شیوه نامه های بهداشتی در خراسان شمالی بشدت کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: بیشتر بیماران کووید۱۹ که اینک در بیمارستان ها بستری می شوند، افرادی هستند که  در مراسم های تعزیه و عروسی حضور داشته اند.

در یزد هم اعلام شد که در شبانه‌روز گذشته ۵۶۵ فرد جدید مبتلای قطعی به کووید ۱۹ در استان شناسایی شدند و ۱۰ نفر هم در این مدت بر اثر ابتلا به این بیماری فوت کردند.

در زنجان، موارد مثبت سرپایی کرونایی‌ها در زنجان صعودی شده است، این خبر را  رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان اعلام کرد و گفت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون آمار مبتلایان مثبت سرپایی بر اساس تست آزمایشگاهی به ۸۹ هزارو ۱۳۳ نفر رسید که ۵۱۳ مورد آن، آمار روز گذشته را شامل می‌شود.

دکتر پرویز قزلباش اضافه کرد: این استان روز گذشته یک فوتی بر اثر کرونا ثبت کرد که شمار فوتی کرونایی ها از زمان شیوع این ویروس تاکنون در زنجان به یکهزارو ۵۲۹ نفر رسیده است.

در زمان حاضر  شهرستان‌های زنجان، ابهر، خرم‌دره در وضعیت قرمز، شهرستان‌های خدابنده و طارم در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان‌های استان نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

اما در آذربایجان غربی، فوتی های روزانه کرونا  دوباره ۲ رقمی شدو طی ۲۴ ساعت گذشته به ۱۰ نفر رسید.

واکسیناسیون برای مقابله با کرونا 

گروه های بیشتری در استان ها مشمول تزریق واکسن شده اند و این فراآیند ادامه دارد. 

فرهنگیان، خبرنگاران، عشایر از جمله جوامع هدف هستند که هم اکنون واکسیناسیون آنها در حال انجام است. اما نکته تاسف بار استقبال نکردن برخی افراد از واکسیناسیون است.  

در همین ارتباط، مدیر شبکه بهداشت و درمان اشنویه از آغاز واکسیناسیون هزار و ۳۶۰ نفر از فرهنگیان و معلمان این شهرستان خبر داد و  افزود: با دریافت دز دوم واکسن کرونا توسط فرهنگیان در شهریورماه سال جاری زمینه بازگشایی مدارس و برگزاری کلاس‌های حضوری فراهم می‌شود.

حسین زرزا با انتقاد از عدم استقبال برخی از شهروندان واجد شرایط گفت: فرهنگ سازی متناسب در این شهرستان جهت واکسیناسیون به خوبی صورت نگرفته و از تمامی رسانه‌ها، معتمدان و روحانیون تقاضا داریم جهت تشویق مردم و سالمندان اقدام کنند و تاکنون هیچ موردی از عوارض واکسیناسیون در افراد دیده نشده است.

وی در خصوص وضعیت کرونا در شهرستان نیز گفت: طی روزهای گذشته بررسی‌ها نشان داده که استفاده از ماسک بین شهروندان به شدت کاهش یافته و این عادی انگاری زنگ خطری برای اوج گرفتن دوباره کرونا در شهرستان است.

اما در خوزستان، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اهواز از بیماران نادر و دیابتی دریافت کننده انسولین در استان  خواست برای تزریق واکسن کرونا اقدام کنند.

 دکتر عرفان مردانی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اهواز  گفت: امکان ثبت‌نام بیماران نادر یا دیابتی دریافت کننده انسولین ۱۸ سال به بالا و بدون اولویت سنی از طریق سامانه salamat.gov.ir فراهم شد و  لازم است که این بیماران ابتدا در سایت مورد نظر ثبت نام کرده و بعد از دریافت پیامک برای تزریق واکسن اقدام کنند.

وی افزود: تنها راه مقابله با کرونا در کنار رعایت پروتکل های بهداشتی، انجام واکسیناسیون است لذا از شهروندان تقاضا داریم که هر چه سریعتر نسبت به دریافت واکسن اقدام کنند.

در ایلام اعلام شد که خبرنگاران این استان  امروز و فردا برای تزریق واکسن فرصت دارند، اما در لرستان، واکسیناسیون خبرنگاران استان از ۱۴ مرداد آغاز می‌شود و واجدان شرایط برای تزریق دز اول واکسن خود به  اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مراجعه می کنند.

در همدان هم واکسیناسیون پنج هزار و ۲۰۰ نفر از جمعیت عشایر کوچ رو بالای ۱۸ سال این شهرستان علیه کرونا آغاز شده است.

محمد خیراندیش بیان کرد: واکسیناسیون عشایر به ترتیب گروه سنی پیشتر نیز صورت می گرفت اما دسترسی تعدادی از عشایر به مراکز واکسیناسیون سخت و دشوار بود. بنابراین تصمیم بر این شد که تیم های پزشکی با حضور در سامانه های عرفی اقدام به واکسیناسیون جمعیت بالای ۱۸ سال عشایر کنند که در این راستا تیم های پزشکی با حضور در محل های اتراق عشایر، واکسیناسیون این قشر را آغاز کردند.

همچنین معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه گفت: در راستای اجرای سند ملی واکسیناسیون علیه ویروس کرونا ،۵۰۰ نفر از جمعیت عشایر بالای ۱۸ سال این شهرستان واکسینه شدند.

 لطف‌الله افراشته اظهار داشت: با همکاری کارکنان مرکز بهداشت کهگیلویه کار واکسیناسیون این جمعیت عشایری با عبور از مسیرهای سخت گذر و کوهستانی در محل های کوچ تابستانه آنها انجام شد.

افراشته اضافه کرد: با برنامه‌ریزی های انجام شده همه جمعیت عشایری شهرستان واکسینه خواهند شد.

استاندار اردبیل هم با اشاره به  افزایش میزان واکسیناسیون در استان افزود: میزان واکسیناسیون در ۲ هفته پیش ۲ هزار نفر  در روز بود که هم اکنون به ۱۳ هزار نفر در  روز رسیده است.

اکبر بهنامجو بیان کرد: واکسیناسیون افراد بالای ۵۵ ساله در استان در حال انجام است و علاوه بر آن گروه های در ،معرض خطر از جمله رانندگان اتوبوس ، کارمندان بانک‌ها و کسانی که با عموم ارتباط دارند واکسینه می‌شوند.

وی با دعوت از جامعه هدف برای دریافت واکسن گفت:  بیشتر افرادی که در بیمارستان‌ها بستری هستند  واکسن دریافت نکرده‌اند و میزان بستری افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند  بسیار اندک است.

استاندار اردبیل همچنین از اعمال و استمرار محدودیت‌های کرونایی در اماکن و تفریح گاه‌ها برای کنترل شیوع و انتشار ویروس دلتای کرونا خبر داد.

وی همه اقشار مردم را برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تذکر به همدیگر فرا خواند و گفت: افزایش شمار افراد بستری مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان نگران‌کننده است.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز اعلام کرد:‌ کرونا در ۲۴ ساعت گذشته جان ۳۷۸ نفر دیگر را گرفت و مجموع شمار تلفات کرونا در کشور به ۹۱ هزار و ۷۸۵ نفر رسیده است.

از دیروز تا امروز ۱۲ مرداد ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۹ هزار و ۱۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که چهار هزار و ۸۳۸ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۹۷۹ هزار و ۷۲۷ نفر رسید.

تا کنون ۱۰ میلیون و ۷۴۱ هزار و ۹۵۶ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۸۴۴ هزار و ۲۵۰ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۳ میلیون و ۵۸۶ هزار و ۲۰۶ دُز رسید.

اکنون ۲۸۵ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی، ۵۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

 

تعداد بیماران بستری مبتلا به کرونا در کرمانشاه به ۶۹۳ نفر افزایش یافت

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه گفت: هم‌اکنون ۶۹۳ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های این استان بستری هستند که این تعداد نسبت به روز گذشته ۲۷ نفر بیشتر است.

«مهدی محمدی» عصر سه شنبه با اشاره به اینکه در شبانه‌روز گذشته ۳۹ نفر بر اثر ابتلای قطعی به کرونا در استان فوت کردند، افزود: مجموع جان‌باختگان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به یک هزار و ۹۷۷ نفر رسیده است.

وی اظهار داشت: در شبانه روز گذشته ۴۰۸ نفر شامل ۹۲ بیمار مثبت بستری و ۳۱۶ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل ۸۲ نفر کمتر است.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه یادآور شد: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۹۸ نفر در مراکز درمانی این استان بخاطر ابتلای به کرونا بستری و ۱۵۵ نفر هم پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند.

هفت شهرستان استان کرمانشاه در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفت

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه گفت: براساس رنگ‌بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های کنگاور، صحنه، گیلانغرب و سنقر وکلیایی از روز شنبه (۹ مرداد) در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفتند.

محمدی افزود: براساس رنگ بندی جدید شهرستان‌های کرمانشاه، کنگاور،  گیلانغرب،  صحنه، سنقر و کلیایی،  هرسین و پاوه در وضعیت قرمز گرفتند.

وی اظهار داشت: براساس این گزارش، شهرستان‌های اسلام آبادغرب، سرپل‌ذهاب و جوانرود در وضعیت زرد و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، دالاهو، روانسر و قصرشیرین در وضعیت زرد قرار دارند.  

 

کرونا در قم ١٠ خانواده را عزادار کرد

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به دوازدهم مردادماه ۱۴۰۰، کرونا ١٠ خانواده را در این استان عزادار کرد.

محمدرضا قدیر با اشاره به آخرین وضعیت کووید ۱۹ در قم، افزود: در ۲۴ ساعت منتهی به دوازدهم مردادماه ۱۴۰۰، ١٧٨ نفر با علایم ابتلا به کرونا پذیرش و از این تعداد ١۶۶ نفر بستری شدند.

وی اضافه کرد: در این مدت ١۴۴ بیمار بهبود یافته نیز مرخص شدند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ٧۵٨ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های قم بستری هستند که ١۶۴ نفرشان بدحال هستند.

قدیر گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به دوازدهم مردادماه ۱۴۰۰، یک هزار و ۵٢٨ تست از شهروندان قم گرفته شده است که ۴۶۵ مورد مثبت بوده است.

به گفته وی، تاکنون ١۴۶ هزار و ٣٢٢ دوز واکسن کرونا به شهروندان قم تزریق شده است.

وضعیت کرونایی استان قم که از ۲۷ خردادماه پس از ۴۰ روز از وضعیت نارنجی به زرد بهبود یافته بود بر اساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده توسط نرم‌افزار ماسک، از تاریخ نهم تیرماه جاری بار دیگر جزو شهرهای نارنجی از نظر شیوع کرونا قرار گرفت.

مبتلایان کنونی به کرونا در چهارمحال و بختیاری ۱۰هزار نفر برآورد می‌شود

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: طی ۲ هفته اخیر حدود پنج هزار مبتلای به کرونا در استان شناسایی شده که با احتساب خانواده‌های این افراد و بیمارانی که تست آنها منفی کاذب بوده است در حال حاضر ۱۰ هزار بیمار مبتلا به کرونا در استان وجود دارد.

مجید شیرانی روز سه‌شنبه در نشست ستاد استانی مقابله با کرونا، وضعیت شیوع این ویروس با سویه دلتا را در استان بحرانی اعلام کرد و افزود: از ابتدای شیوع ویروس کرونا به جز ماه‌های ابتدایی آن که هنوز این ویروس برای ما بسیار ناشناخته بود این نخستین باری است که استرس و نگرانی ناشی از کنترل وضعیت استان احساس می‌شود.

وی ادامه داد: بحرانی بودن شرایط به حدی است که دیگر تختی برای بستری بیماران مبتلا به کرونا در استان وجود ندارد و مجبور هستیم با ترخیص بیمارانی که شرایط بهتری دارند و یا با استقرار بیمارستان صحرایی خدمات‌رسانی به مبتلایان را بدون وقفه ادامه دهیم و همانطور که از وضعیت کنونی پیداست روزهای بسیار سختی را در هفته‌های آینده در پیش خواهیم داشت.

شیرانی با بیان اینکه در روزهای اخیر روزانه ۵۰۰ بیمار بستری مبتلا به کرونا به مراکز درمانی استان مراجعه می‌کنند، تصریح کرد: از این تعداد اگرچه تست ۳۰ تا ۳۵ درصد آنها منفی کاذب می‌شود اما به لحاظ تشخیص پزشکی این افراد مبتلا به کرونا هستند و باید تحت درمان و بستری قرار گیرند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: علاوه‌بر آن روزانه حدود ۴۰۰ بیمار سرپایی مبتلا به کرونا نیز در استان شناسایی می‌شود که این افراد نیز نیاز به دارو دارند که با تنگناهایی در این خصوص مواجه هستیم.

شیرانی با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری جزو ۱۰ استان اول کشور در خصوص میزان شیوع کرونا است، خاطرنشان کرد: در این موج (موج پنجم) مشخص نیست که چه زمانی به قله می‌رسیم و اوج آن تاچه زمانی ادامه پیدا می‌کند از همین رو به نظر می‌رسد گرفتاری در این موج بسیار طولانی‌تر و  سخت‌تر از موج‌های قبلی باشد.

وی، تنها راه مقابله با این وضعیت را رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی دانست و گفت: واکسیناسیون گروه‌های هدف نیز برای مقابله با این موج کارساز نیست و تنها راه رعایت توصیه‌های بهداشتی است.

شیرانی تعطیلی کامل ۲ هفته‌ای استان را بعنوان مهمترین راهکار برای جلوگیری از وخامت بیشتر شرایط استان پیشنهاد داد و افزود: این تعطیلی ۲ هفته‌ای در صورت تصویب باید با جدیت زیاد اجرا شود و اجازه هیچگونه تردد حتی بین روستایی هم داده نشود.

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان را ۵۰ درصد اعلام کرد و گفت: این میزان رعایت پروتکل‌ها برای مقابله با ویروس کرونا مناسب نیست و دست کم باید به ۸۵ درصد افزایش پیدا کند.

سیدراشد جزایری در ادامه به روند واکسیناسیون کرونا در استان اشاره کرد و افزود: تاکنون ۱۶۲ هزار و ۳۴ دوز واکسن وارد استان شده که از این تعداد ۱۴۵ هزار و ۸۴۵ دوز تزریق شده است.

وی درصد جمعیت واکسینه شده استان را ۱۶.۴ درصد اعلام کرد و گفت: به زودی با آغاز واکسیناسیون گروه‌های جدید از جمله زندانیان، کارکنان بانک‌ها، شاغلان در تعویض پلاک، اساتید دانشگاه‌ها، پلیس راهور و راهنمایی و رانندگی، قضات و اعضای نظام دامپزشکی درصد جمعیت واکسینه شده استان افزایش پیدا می‌کند.

از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در حدود ۱۵۸ هزار مورد نمونه‌گیری کرونا در چهارمحال و بختیاری انجام شده که بر اساس آن بیش از ۵۶ هزار نفر مبتلای قطعی به این ویروس شناسایی شده است.

بر اساس جدیدترین رنگبندی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، فارسان، اردل و کیار در وضعیت قرمز ( خیلی پرخطر) شیوع کرونا و شهرستان‌های کوهرنگ، خانمیرزا، بن و سامان در وضعیت نارنجی( پرخطر) شیوع کرونا قرار دارند.

۴۴۶ بیمار جدید کووید ۱۹ در استان مرکزی شناسایی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: ۴۴۶ بیمار جدید کووید ۱۹ بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی طی ۲۴ ساعت گذشته، در استان مرکزی شناسایی شد.

دکتر سید " محمد جمالیان" افزود: از مجموع بیماران جدید شناسایی شده، ۸۳ نفر در بیمارستان‌های استان بستری شده اند که تحت مراقبت قرار دارند و خدمات تخصصی درمانی را دریافت می‌کنند.

وی بیان داشت: ۳۶۳ نفر از بیماران جدید شناسایی شده نیز به صورت سرپایی بوده‌اند که تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: با احتساب ۴۴۶ مورد ابتلای جدید، تعداد موارد مبتلا به کرونا ویروس از زمان شیوع این ویروس تاکنون در استان مرکزی به ۷۰ هزار و ۱۲۸ نفر رسیده است.

جمالیان بیان داشت: در این بازه زمانی پنج مورد فوتی در اثر ابتلا به ویروس کرونا در استان مرکزی گزارش شده که بر این اساس تعداد فوتی‌ها به ۲ هزار و ۲۷۳ نفر رسیده است.

شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال ۹۸ آغاز شد و استان مرکزی پس از قم در زمره نخستین استان‌هایی بود که موارد ابتلا در آن مشاهده شد.

اعمال محدودیت‌های جدید کرونایی در چهارمحال و بختیاری تصویب شد

استاندار چهارمحال و بختیاری از تصویب اعمال محدودیت‌های جدید کرونایی در نشست روز سه‌شنبه ستاد استانی مقابله با کرونا از روز چهارشنبه ۱۲ مرداد در این استان با نظارت فرمانداران خبر داد.

اقبال عباسی در نشست ستاد مقابله و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، به مصوبات جدید ستاد اشاره کرد و گفت: فرمانداران از روز چهارشنبه با مدت ۲ هفته برگزاری هرگونه تجمع شامل همایش‌های اداری و به ویژه مراسم‌های عروسی و ترحیم را به خوبی رصد کرده و با همراهی و همیاری دادستان‌ها و نیروی انتظامی اقدام به تعطیلی این مراسم‌ها کنند.

اقبال عباسی ادامه داد: همچنین با پیشنهاد دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، فعالیت هفت رسته شغلی از جمله تالارهای پذیرایی، سالن‌های سینما و تئاتر، پاساژهای سربسته، استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌های بدنسازی، شهربازی و نمایشگاه‌های عمومی و تخصصی ممنوع است و رستوران‌ها در صورت بیرون‌بر بودن غذا می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

وی تصریح کرد: دو سوم کارمندان در ادارات شهرستان‌های قرمز باید دورکاری کنند، جلسات اداری با یک سوم ظرفیت برگزار شود، اعمال محدودیت‌های ناشی از رنگ‌بندی‌های کرونایی باید در بازار اجرا شود و رعایت پروتکل‌های بهداشتی با جدیت بیشتری از سوی بازرسان نظارت شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری با تاکید بر نظارت بیش از پیش بر ترددهای ورودی به استان، نیروی انتظامی را مسوول اصلی اجرای این مصوبه اعلام کرد و گفت: اجازه ورود به خودروهای غیربومی داده نشود و در این خصوص فرمانداران باید بر نحوه اجرای این مصوبه نظارت جدی داشته باشند.

عباسی، تصمیم‌گیری در خصوص نحوه فعالیت هیات‌های مذهبی در ماه محرم و صفر را منوط به تصمیمات ملی دانست و گفت: با این وجود چنانچه تصمیمی مشابه با سال گذشته گرفته شود هیات‌های مذهبی ملزم به برگزاری مراسم‌های عزاداری ماه محرم در فضای باز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی هستند.

وی با بیان اینکه تعطیلی کامل استان از اختیارات ستاد استانی نیست، خاطر نشان کرد: تنها در صورتی استان را به طور کامل تعطیل می‌کنیم که ستاد ملی این برنامه را تصویب کند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست با انتقاد از اجرا نشدن مصوبات نشست قبلی ستاد استانی کرونا، اظهار داشت: این نحوه برخورد مسوولان با مصوبات به بی‌اعتمادی مردم منجر می‌شود از این رو می‌طلبد برای ترغیب مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مسوولان نیز در اجرای مصوبات اهتمام بیشتری به کار گیرند.

عبدالرضا علی‌محمدی افزود: در رابطه با جلوگیری از برگزاری مراسم‌های عروسی و ترحیم و همچنین ورود خودروهای غیربومی به استان نباید کوتاهی شود و چنانچه نیاز به دستور قضایی باشد تمامی دادستان‌های استان در این خصوص آماده همکاری هستند.

وی با بیان اینکه جریمه خودروهای متخلف تاکنون راهگشا نبوده است، تصریح کرد: باید جلوی وورد خودروهای غیربومی به استان گرفته شود و به سوی مبدا بازگشت داده شوند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز چهارمحال و بختیاری افزود: نهادهایی نظیر هلال‌احمر نیز می‌توانند در حوزه فرهنگسازی در سطح جامعه نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مجموعه بهداشت و درمان استان را یاری دهند.

از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در حدود ۱۵۸ هزار مورد نمونه‌گیری کرونا در چهارمحال و بختیاری انجام شده که بر اساس آن بیش از ۵۶ هزار نفر مبتلای قطعی به این ویروس شناسایی شده است.

بر اساس جدیدترین رنگبندی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، فارسان، اردل و کیار در وضعیت قرمز ( خیلی پرخطر) شیوع کرونا و شهرستان‌های کوهرنگ، خانمیرزا، بن و سامان در وضعیت نارنجی( پرخطر) شیوع کرونا قرار دارند.

 

ظرفیت پذیرش بیماران کرونایی در جنوب غرب خوزستان تکمیل شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان آمار بستری بیماران کرونایی در شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان را افزایشی و نگران کننده توصیف کرد و گفت:ظرفیت بخش کرونایی تمام بیمارستان‌های منطقه جنوب غرب خوزستان تکمیل شده است.

شکراله سلمان‌زاده سه‌شنبه رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان را علت اصلی ورود منطقه جنوب غرب خوزستان به پیک جدید کرونا و پر شدن بخش‌های بستری در پنج بیمارستان منطقه عنوان کرد و اظهار داشت:حتی در بخش اورژانس نیز جایی برای بستری بیماران مبتلا به بیماری کووید۱۹ در منطقه جنوب غرب خوزستان وجود ندارد.

وی افزود: ویروس دلتا کرونا در منطقه جنوب غرب خوزستان در حال چرخش است و سرایت آن و درگیر شدن مردم در منطقه به سرعت در حال افزایش است.

سلمان‌زاده خواستار اجرای دقیق دستورالعمل های ستاد کرونا شد و گفت: متاسفانه این دستورالعمل ها در شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان بدرستی اجرا نمی‌شوند و با ادامه این روند شرایط در منطقه بحرانی‌تر خواهد شد.

وی با اشاره به شناسایی ۴۰۷ بیمار جدید کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته در جنوب غرب خوزستان گفت: از این تعداد ۲۲۱ نفر در آبادان، ۱۲۵ نفر در خرمشهر و ۶۱ نفر در شادگان شناسایی شدند.

سلمان زاده افزود: از ۴۰۷ مورد مثبت جدید ۳۵۲ نفر به صورت سرپایی درمان شدند و ۵۹ بیمار نیز در بیمارستان‌های منطقه بستری شدند.

وی تعداد بیماران بستری در بیمارستان های جنوب غرب خوزستان را ۲۶۲ نفر بیان کرد و افزود: در ۲۴ ساعت گذشته یک نفر در آبادان و ۲ نفر در خرمشهر به علت کرونا جان خود را از دست دادند.

تعداد کل موارد مراجعه بیماران کرونایی به مجموعه دانشگاه علوم پزشکی آبادان از ابتدای اپیدمی کرونا تاکنون ۲۲۰ هزار و ۵۶۰ نفر بوده که از این تعداد ۱۳ هزار و ۷۹۶ نفر بستری شدند و ۱۱ هزار و ۱۸۷ نفر نیز پس از دریافت خدمات و بهبودی از بیمارستانها مرخص شدند.

شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان زیرپوشش خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی آبادان هستند.

هم اکنون ۹ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز، ۹ شهرستان نارنجی و ۹ شهرستان زرد کرونایی هستند.

بیشترین بستری‌شدگان کرونایی اخیر موارد خانوادگی هستند

عضو هیات علمی گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: خطرات ویروس دلتا به مراتب خطرناک‌تر از گونه‌های قبلی است و در این روزها بیشترین گروه بستری‌شدگان کرونایی در بخش‌های داخلی کووید موارد خانوادگی هستند.

دکتر مهناز مزدوریان افزود: وضعیت بخش‌های داخلی کووید در تمامی بیمارستان‌های مشهد به خصوص مراکز درمانی امام رضا(ع) و قائم(عج) نگران‌کننده است و بیشتر بستری‌ها مسافران تابستانی حاضر در مشهد و یا مشهدی‌های بازگشته از سفر هستند و علی‌رغم هشدارهای بسیار بابت عدم رفتن به مسافرت شاهد اوج مسافرت‌ها بودیم.

وی ادامه داد: گروه سنی بستری‌شدگان کرونایی در بخش‌های داخلی کووید بین ۳۰ تا ۶۰ سال بوده که بیشتر به‌صورت خانوادگی هستند و نیز کسانی که در مجالس عروسی، عزا، مسافرت‌ها و دورهمی‌ها مبتلا شدند و متأسفانه تعداد فوتی‌ها هم در روزهای اخیر بالا بوده است.

عضو هیات علمی گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این که کادر بهداشت و درمان به شدت خسته و تحلیل رفته شده‌اند و فشار کاری شدیدی در این روزها بر آنان تحمیل شده است گفت: از مردم می‌خواهیم به خاطر سلامتی خودشان و خانواده‌ هایشان دورهمی‌ها را لغو کنند البته قبول داریم که وضعیت سختی را از ابتدای بحران کرونا تاکنون گذرانده‌اند اما باید بدانند که به طور قطع سخت‌تر از وضعیت مدافعان سلامت که افزون بر ۵۰۰ روز است که استراحت نکرده اند و شرایط بسیارسختی را داشته‌اند نبوده و نیست.

مزدوریان با اشاره به این که خطرات ویروس دلتا به مراتب خطرناک‎تر از گونه‌های قبلی بوده است افزود: مردم هرگونه علایم مشکوک از قبیل آب ریزش بینی، سردرد، گلو درد، درد شکم، اسهال و استفراغ را شوخی نگیرند و بلافاصله به پزشک یا مراکز منتخب کرونا مراجعه کنند و اگر نیاز به پیگیری بیشتر باشد از طریق این مراکز بیماران ارجاع می شوند و نیازی نیست که در همان گام نخست مراجعه مستقیم به بیمارستان داشته باشند.

وی ادامه داد: در این روزها نقش کلیدی والدین در مراقبت از فرزندان بیش از پیش احساس می‌شود و متاسفانه بیشترین آمار مبتلایان به دلتا کودکان و نوجوانان بوده اند از این رو از والدین درخواست داریم که بیش از پیش مراقب فرزندانشان باشند تا خدای نکرده دچار مشکل نشوند

او اضافه کرد: خروج از موج پنجم بحران کرونا منوط به همکاری شایسته مردم با مدافعان سلامت است و اگر عدم رعایت‌ها و بی‌توجهی‌ها تداوم یابد با وضعیت بدتری مواجه خواهیم شد.

 تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در مشهد و استان خراسان رضوی در پنجمین موج طغیان ویروس کرونا به طور نگران‌کننده‌ ای در حال افزایش است و شمار مبتلایان به این ویروس در این استان به ۶۰۰ نفر در روز رسیده است.

هم اکنون ۱۳ شهرستان خراسان رضوی در وضعیت قرمز، ۱۰ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۱۰ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند. 

۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیرپوشش خدمات دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و بقیه جمعیت این استان توسط دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام خدمات‌رسانی می‌شوند.

بنا بر آخرین اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته جان ۳۷۸ تن دیگر را گرفت و مجموع شمار تلفات کرونا در کشور به ۹۱ هزار و ۷۸۵ تن رسیده است.

از دیروز تا امروز ۱۲ مرداد ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۹ هزار و ۱۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که چهار هزار و ۸۳۸ نفر از آنها بستری شدند.

۶۳۴ نفر دیگر در استان همدان به کرونا مبتلا شدند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با شناسایی ۶۳۴ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۲۰ هزار و ۳۵۴و بیماران سرپایی مثبت به ۵۲ هزار و ۶۵۳ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز سه شنبه افزود: همچنین با فوت سه بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در استان از ابتدای اپیدمی ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۳۷۰ مورد رسیده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته یک هزار و  ۸۲ مورد بود که ۲۱۹ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان افزود: ۱۸ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی  استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۴۲ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۹۴۴، بهار یک هزار و ۷۵، تویسرکان یک هزار و ۱۱۱، رزن ۸۴۲، درگزین ۲۹۹، فامنین ۳۳۶ و کبودراهنگ یک هزار و ۱۱۳ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون سه هزار و ۸۲۳ نفر در ملایر، ۲ هزار و ۴۹۵نفر در نهاوند و هفت هزار و ۸۴۰ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

به گفته استاندار همدان هم اینک ۹ شهرستان این استان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند و تنها شهرستان فامنین در وضعیت زرد کرونایی است.

 

168980201

 

فراز و فرود کرونا در سیستان و بلوچستان

کاهش آمار مبتلایان و مرگ و میر کرونا در سیستان و بلوچستان نباید ما را از رعایت پروتکل‌های بهداشتی باز دارد بلکه این روند باید ادامه داشته باشد تا به صورت ریشه‌ای شاهد نابودی ویروس از سطح استان باشیم.

با شروع پیک جدید کرونا در سیستان و بلوچستان و شوک ناگهانی از آمار مبتلایان و مرگ و میری که روزهای متمادی همه ما را از سایه خودمان هم می‌ترساند و کابوس دلتا را به رویای همیشگی خیلی‌هایمان تبدیل کرده فکر کردن به اینکه آمار کاهشی ‌شود برای خیلی از ماها که شرایط بیمارستان‌ها و بعضا آرمستان‌ها را می‌بینیم بعید است.

در این روزها مردم بهت زده از شرایط سیستان و بلوچستان حال و احوال شهرهاشان را طی ۲ سال ورود کرونا تا حالا اینگونه ندیده‌اند حتی هوای شهر هم به گفته خودشان برای تنفس ایمن نیست و آمار کرونا هم گاهی بالای یکهزارو ۵۰۰  نفر و گاهی هم زیر یکهزار نفر می‌‍رود و تکلیف مشخصی ندارد.

با وجود اینکه وضعیت کرونای سیستان و بلوچستان از اول هفته جاری نارنجی شد اما با آمار متنوع کرونا که هر روز می‌بینیم و همین امروز یکهزارو ۲۶۳ نفر را به خود گرفتار کرد می‌توان گفت صحبت از تثبیت و شرایط نزولی کرونا در این استان کمی زود است و تا حافظه‌مان فراموش کند در این روزها چه بر سرمان آمده چه داغ‌ها  دیده‌ایم و چه بغض‌ها در گلویمان حبس شده زمان زیادی باقیست.

اما هر چه باشد چه فراز یا چه فرود آمار کرونا، اقدامات را باید دید اقداماتی که توانست سیستان و بلوچستان را از وضعیت فوق بحرانی خارج کند اقداماتی که توانست فضای بیمارستانیش را گسترش و خیال خیلی از بیماران و خانوادهایشان را راحت کند اقداماتی که توانست آمار بستری‌های بد حال را کم کند و فوتی‌های کرونا را از ۳۰ مورد روزهای آغازین پیک سوم این استان به  ۹ مورد در روز برساند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: شرایط آماری کرونا در این استان هم‌اینک نزولی است اما زمانی به این شرایط می‌توانیم مطمئن شویم که روزهای آینده رفتار مراجعات و بستری‌ها نیز کاهشی باشد.

علیرضا شهرکی با بیان اینکه ایرانشهر و بمپور همچنان در وضعیت قرمز هستند و اعمال محدودیت‌ها براساس وضعیت قرمز و نارنجی ادامه دارد افزود: شرایطی که نمودار مبتلایان کرونا در سیستان و بلوچستان نشان می‌دهد از اوج قله به سمت پایین حرکت می‌کنیم  به یاری خدا که این وضعیت ماندگار باشد و شاهد اوج گیری مجدد ویروس کرونا در منطقه نباشیم.

وی تصریح کرد: توصیه به همگان این است که رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در دستور کار داشته باشند در غیر این‌صورت با هماهنگی دستگاه قضایی و نظارتی اقدام به پلمب واحدهای نظارتی هم خواهد شد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: عادی‌انگاری و سهل‌انگاری در رعایت اصول و پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم علت اصلی شیوع گسترده ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان است.

 دبیرکل جمعیت هلال‌احمر درباره خدمات این جمعیت برای مقابله با کرونا در سیستان و بلوچستان با تاکید بر ادامه خدمات قرارگاه مرکزی هلال‌احمر در این زمینه گفت: از ابتدای افتتاح این قرارگاه تا ۶ مرداد، ۹۵۷ کپسول اکسیژن اعم از کپسول های ۵۰، ۴۰، ۲۰ و۱۰ لیتری در استان سیستان و بلوچستان اهدا شده است.

محمدحسن قوسیان مقدم در خصوص اقدامات انجام‌شده در قرارگاه مرکزی مبارزه و پیشگیری از کرونا در سیستان و بلوچستان اظهارداشت: از زمان استقرار این قرارگاه، حمایت‌های سازمان داوطلبان و همچنین مشارکت خیرین در این استان برای پیشگیری و درمان کرونا با سرعت بیشتری دنبال شده است و تا هفته نخست مردادماه جاری ۲ میلیون و ۳۲۷ هزار ماسک سه‌لایه،  ‌۵ هزار و ۱۰۰ بسته کامل موادبهداشتی، سه هزار و ۶۰ لیتر الکل و ۱۸ هزار و ۲۰۰ اسپری و ژل ضدعفونی کننده دست، ۵۴ دستگاه کولرآبی، بیش از ۱۴ تن موادغذایی، ۱۰۲ دستگاه اکسیژن‌ساز خانگی و ۹۵۷ کپسول اکسیژن از منابع امدادی هلال‌احمر و همچنین کمک خیرین داوطلب این جمعیت و همکاری چند سازمان مردم نهاد و خیریه تهیه شده و توسط امدادگران هلال احمر توزیع شده است.  

قرارگاه مرکزی مبارزه با کرونا در جریان سفر دبیر کل جمعیت هلال‌احمر روز پنجشنبه ۱۷ تیرماه به استان سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شد و در این قرارگاه ۲۴ خیریه بزرگ کشور با محوریت جمعیت هلال احمر ساماندهی خدمات و حمایت از مردم محروم این منطقه را بر عهده گرفته‌اند و تاکنون بیش از هشت هزار تریلر اقلام و کمک‌های اهدایی تشکل‌های مردم نهاد جهت توزیع در مناطق محروم استان سیستان و بلوچستان در اختیار هلال احمر قرار گرفته و توزیع شده است.

قوسیان مقدم درباره کپسول‌های اکسیژن اهدا شده تشریح کرد: کپسول اکسیژن نیاز ضروری مردم در بحران کرونا است و در این مدت تعداد ۲۵۹ «کپسول ۱۰ لیتری»، ۵۷ «کپسول ۲۰ لیتری»، ۳۵۳ «کپسول ۴۰ لیتری» و ۱۹۴ «کپسول ۵۰ لیتری» همگی با مانومتر توسط جمعیت هلال احمر و خیرین تهیه و در اختیار مراکز درمانی و بیماران نیازمند قرار گرفت.  

او افزود: تعدادی از تشکل های مردم نهاد به طور مستقیم در منطقه حضور خواهند داشت و توزیع بیش از یک میلیون و ۶۰۰  ماسک بهداشتی، سه هزار و ۳۰۰ بسته غذایی و بهداشتی، ۱۲۰ هزار بطری آب معدنی، طبخ یک هزار و ۵۰۰ پرس غذا و  یک هزار و ۵۰۰ دست لباس ایزوله را در دستور کار خود قرار دادند.

دبیر کل جمعیت هلال احمر تاکید کرد: تا کنون شهرستانهای سراوان، خاش، میرجاوه، هامون، هیرمند، زهک، فنوج، زابل، نیمروز، سرباز، مهرستان، ایرانهشر، نیکشهر، سیب و سوران و همچنین مراکز درمانی بوعلی زاهدان، رازی سراوان، امام خمینی(ره) خاش و امام علی (ع) چابهار از خدمات این قرارگاه بهره‌مند شده‌اند و فعالیت قرارگاه تا زمان خروج از شرایط بحران ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: بخشی از تجهیزات پزشکی در اختیار بیمارستان‌ها و برخی دیگر در بانک امانات تجهیزات پزشکی شعب جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان قرار گرفت تا پس از ثبت‌نام اهداکنندگان، به صورت امانی در اختیار بیماران بستری در منزل قرار گیرد.

واکسن‌ها همچنان راهی برای مبارزه با کرونا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: ۱۲۸ هزار و ۲۷۲ دز واکسن کرونا بر اساس سند ملی واکسیناسیون کووید-۱۹ در سیستان و بلوچستان به گروه‌های هدف تزریق شده است.

دکتر سیدمهدی طباطبایی افزود: در این مدت  ۱۰۶ هزار و ۴۶۴ دز در نوبت نخست و ۲۱ هزار و ۸۰۸ دز در نوبت دوم دریافت واکسن تزریق شده است. 

وی ادامه داد: هم‌اینک با هدف دسترسی مردم ۱۶ مرکز تجمیعی واکسیناسیون در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان راه‌اندازی شده است. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: تلقیح واکسن به منزله ایمنی کامل نیست بلکه هم استانی های عزیز بایستی همچنان استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی را مدنظر داشته باشند.

وی با بیان اینکه  پویش همگانی واکسیناسیون کرونا با شعار «واکسیناسیون حداکثری، تداوم زندگی» در سیستان و بلوچستان در حال اجراست ادامه داد: با شرایط و روندی که در سیستان و بلوچستان اتفاق افتاده اعداد و ارقام کرونا کاهشی شده ولی همچنان نگران تعداد بستری هستیم و این میزان در جنوب استان نگران‌کننده است. 

طباطبایی بیان کرد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه  تمامی موارد مثبت کرونا در سیستان و بلوچستان از نوع جهش یافته انگلیسی و دلتا است ادامه داد:‌ کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات مورد نیاز بیماران کرونایی نداریم.

آمار کرونا سیستان و بلوچستان بر روی خط یکهزار نفر

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن یک‌هزار و ۲۶۳ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۹۷ هزار و ۴۹۳ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری افزود: همچنین با فوت ۹ مورد جدید طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۲۲۶ نفر رسید.

وی با بیان اینکه ۸۱۸ بیمار حاد تنفسی و  ۲۹۱ مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: مردم در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

تا کرونا هست رعایت باید کرد

اینکه بگویم کرونا به طور کلی می‌رود و روزی می‌رسد که نیاز به رعایت پروتکل‌ها نداشته باشیم موضوعی است که علم و دانش بشر تاکنون برایش زمانی تخمین نزده حتی واکسنها هم با آمدنشان نتوانستند نوید جهان بدون کرونا را بدهند و کرونا شکل و شمایل و جهش‌اش را با آمدن این واکسن‌ها تغییر داد اما آن‌چیزی که  همه متخصصان می‌گویند تنها و نخستین راه مبارز  با این ویروس که از روز اول بارها گفته شده و این روزها هم مدام تکرار می‌شود رعایت پروتکل‌های بهداشتی است که نباید لحظه‌ای ترک شود و تحت تاثیر هیچ فراز و فرودی هم از جهت آمار کرونایی نباید قرار گیرد چون کرونا از این غافلگیری‌ها طی این ۲ سال ورودش به کشور کم نداشته و نخواهد داشت.

روزهای سیاه مازندران؛ مرگ‌های کرونایی استان چهار رقمی شد

سیاه‌ترین شبانه‌روز کرونایی از ابتدای شیوع این ویروس درمازندران تا کنون با مرگ ۳۸ نفر در شبانه‌روز گذشته رقم خورد و علاوه بر این که تعداد مرگ‌های کرونایی روزانه این استان برای نخستین بار بیش از ۳۰ نفر شد، مجموع مرگ‌های کرونایی این خطه نیز در سال جاری چهار رقمی شد و به ۱۰۰۱ نفر رسید.

آمارهای دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل نشان می‌دهد که کرونای هندی همچنان در مازندران می‌تازد و بدون توجه به رکوردشکنی‌های انجام شده در حال رسیدن به عددهای فراتر از حد تصور و پیش‌بینی‌های انجام شده است.

موج پنجم کرونا که تا کنون تمام آمارهای ثبت شده توسط موج‌های قبلی در مازندران را شکست، در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد جان ۳۸ نفر را گرفت و به این ترتیب بیشترین آمار مرگ‌های کرونایی در مازندران از ابتدای شیوع این ویروس تا امروز رقم خورد.

این در حالی است که بیشترین آمار مرگ‌ طی یک ۲۴ ساعت مربوط به سه روز نخست این هفته یعنی روزهای ۹، ۱۰ و ۱۱ مرداد بود که در هر روز ۲۴ نفر بر اثر ابتلا به کووید۱۹ جان باختند.

 با مرگ ۳۸ نفر طی ۲۴ ساعت اخیر هم تعداد مرگ‌های کرونایی مازندران طی چهار روز اخیر به ۱۱۰ نفر رسید تا تلخ‌ترین و سیاه‌ترین هفته کرونایی مازندران ثبت شود. همچنین تعداد مجموع مرگ‌های کرونایی مازندران از ابتدای مرداد تا کنون به ۲۳۹ نفر و از یکم فروردین تا امروز به ۱۰۰۱ نفر رسید. روندی که طبق مشاهدات و آخرین وضعیت بیمارستان‌های مازندران طی روزهای آتی نیز ادامه خواهد یافت.

در ۲۴ ساعت گذشته ۷۱۹ نفر در بیمارستان‌های مازندران بستری و با احتساب بیماران ترخیص شده از بیمارستان‌ها و اضافه شدن ۱۶۹ نفر به مجموع بستری‌شدگان نسبت به روز گذشته، تعداد مجموع بستری‌شدگان به سه هزار و ۵۷۳ نفر رسید که حدود ۸۰ درصد ظرفیت تخت‌های بیمارستانی مازندران است.

موج پنجم کرونا در مازندران به حدی گسترده است که حتی ظرفیت پذیرش آزمایشگاه‌ها برای انجام آزمایش کرونا تکمیل شده و بسیاری از شهروندان طی دو روز اخیر برای انجام تست کرونا با سردرگمی مواجه شدند.

همچنین بنا به اظهارات مسئولان دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل، تعداد مراجعات روزانه برای معاینات کرونایی به حدود هشت هزار نفر در روز رسیده است.

در حال حاضر ۲۰ شهرستان از ۲۲ شهرستان مازندران در وضعیت قرمز و کبود کرونایی قرار دارند و ظرفیت‌های بیمارستانی این استان نیز به طور کامل پر شده است. به طوری که اقدامات اولیه برای برپایی بیمارستان‌های موقت به منظور ارائه خدمات به بیماران بستری موقت در برخی شهرستان‌ها در حال انجام است و به گفته برخی مسئولان از همین هفته احتمالا به بهره‌برداری خواهد رسید.

روند افزایشی تعداد بستری‌شدگان کرونایی مازندران در موج پنجم پس از حدود یک ماه روند کاهشی، از ۳۰ خرداد آغاز شد و روز هشتم تیر شهرستان آمل نخستین شهرستانی بود که در موج پنجم رنگ قرمز کرونایی گرفت. سه روز بعد سه شهرستان دیگر نیز قرمز شدند و تعداد شهرستان‌های قرمز مازندران به چهار رسید. این روند افزایشی ادامه یافت و در روز ۱۵ تیر تعداد مناطق قرمز مازندران به ۹ شهرستان و روز ۱۸ تیر هم رنگ قرمز کرونایی بر ۱۳ شهرستان مازندران حاکم شد. با اضافه شدن تنکابن و بابلسر به شهرستان های قرمز مازندران در روز ۲۳ تیر نیز تعدادمناطق قرمز مازندران به ۱۵ شهرستان افزایش یافت. از ۸ مرداد نیز با اضافه شدن پنج شهرستان دیگر تعداد شهرستان های با وضعیت قرمز مازندران به ۲۰ رسید.

 موج پنجم کرونا در مازندران مانند سراسر کشور ناشی از شیوع ویروس هندی یا سویه دلتا است که سرعت سرایت بسیار بیشتری دارد و گروه‌های سنی کودک و نوجوان را نیز درگیر می‌کند. این سویه از کرونا تا کنون تمام رکوردهای ثبت شده از سویه‌های ووهان و انگلیسی در مازندران را شکسته و همچنان زیر سایه بی‌توجهی‌های مردم و سفرهای پرتعداد مسافران و خوش‌نشینان به مازندران، با سرعت در حال افزایش آمارهای کرونایی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی شهرهای قرمز اسامی استان های قرمز اسامی شهرهای قرمز اسامی استان های قرمز کرونا اسامی استان های قرمز کشور رنگ بندی شهرها رنگ بندی کرونایی رنگ بندی استان ها رنگ بندی استان ها از نظر کرونا رنگ بندی استان ها از نظر کرونا امروز رنگ بندی شهرها از نظر کرونا رنگ بندی استان ها امروز رنگ بندی کرونا رنگ بندی شهرها از نظر کرونا امروز اسامی استان های قرمز کرونا امروز رنگ بندی استان رنگ بندی شهرهای ایران رنگ بندی استان های کشور رنگ بندی استان های کشور از نظر کرونا اسامی استان های قرمز امروز رنگ بندی کرونایی شهرهای کشور رنگ بندی کرونایی شهرها رنگ بندی استان های کشور کرونایی رنگ بندی شهرها شهرهای قرمز امروز رنگ بندی جدید شهرها رنگ بندی شهرهای ایران از نظر کرونا رنگ بندی شهرهای ایران از نظر کرونا امروز رنگ بندی استان ها و شهرها رنگ بندی استان های ایران رنگ بندی رنگ بندی استان های ایران از نظر کرونا رنگ بندی جدید رنگ بندی جدید شهرها از نظر کرونا رنگ بندی جدید کشور رنگ بندی کرونایی کشور
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.