طبق گزارش وزارت بهداشت در شنبه 9 مرداد، اکنون ۲۸۵ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی، ۵۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد:  ۲۸۶ نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته بر اثر کرونا جان باختند و مجموع جان باختگان این بیماری در ایران به ۹۰ هزار و ۶۳۰ نفر رسید.

از دیروز تا امروز ۹ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۹ هزار و ۸۴۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۶۲۰ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۸۷۱ هزار و ۸ نفر رسید.

همچنین تا کنون سه میلیون و ۳۶۷ هزار و ۲۷۲ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند.

۵ هزار و ۴۵۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۲۵ میلیون و ۹۱۷ هزار و ۹۲۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

همچنین ۹ میلیون و ۵۵۲ هزار و ۵۲۶ نفر تاکنون دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۶۸۷ هزار و ۳۱۱ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۲ میلیون و ۲۳۹ هزار و ۸۳۷ دُز رسید.

افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند.

اکنون ۲۸۵ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی، ۵۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

 

نهم مرداد و آخرین خبرهای کرونایی استان ها

موج پنجم کرونا، با سویه دلتا کرونا در اغلب استان های کشور به چرخش درآمده و به گفته پزشکان، این ویروس جهش یافته تمامی گروه های سنی از نوزادان تا سالمندان را گرفتار می کند و در حال حاضر در بیمارستان های کشور از نوزاد ۱۷ روزه تا سالمند ۸۵ ساله به دلیل ابتلا به این بیماری بستری هستند.

به گزارش گروه اخبار استان ها ، به گفته مسوولان وزارت بهداشت و درمان ،در پیک پنجم بیماری کووید ۱۹میزان انتشار و سرایت پذیری ویروس دلتا بسیار بالا است به همین سبب شاهد افزایش بی شمار مبتلایان و همچنین موارد بستری و به تبع آن تعداد فوتی‌ها در کشور هستیم.

به گفته آنان در حال حاضر انجام واکسیناسیون به سرعت برای گروه‌های هدف در حال انجام است اما انتظار می‌رود مردم بیش از گذشته نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی پایبند باشند تا موج پنجم بیماری کنترل شود.

امیدواریم با انجام واکسیناسیون طبق جدول تنظیمی وزارت بهداشت و درمان شاهد کاهش موارد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در سطح جامعه و به‌تبع کاهش بار مراجعان به بیمارستان باشیم که باعث کاهش آمار فوتی‌ها و تلفات انسانی نیز خواهد شد.

در همین حال سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه ۲۹ استان کشور درگیر ویروس کرونا دلتا هستند، گفت:‌ میزان بستری‌ها به شدت رو به افزایش است.

علیرضا رییسی افزود: رعایت پروتکل های بهداشتی به زیر ۴۰ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه طی هفته آینده درگیر موج سهمگین تری از دلتا کرونا می شویم، گفت: رعایت پروتکل های بهداشتی به زیر ۴۰ درصد رسیده و روند شیوع بیماری رو به بالا است.

رییسی اظهار داشت: میزان ورودی های واکسن کرونا به کشور قابل قبول است طی دو روز اخیر ۲ میلیون دز واکسن به کشور وارد شده ، فردا هم یک میلیون دز واکسن می رسد و تا پایان مرداد ماه بطور کلی هفت میلیون دز واکسن به کشور می رسد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر سامانه ثبت نام واکسیناسیون افراد بالای ۵۵ سال باز است و سامانه طوری طراحی شده که نیاز به دریافت پیامک نیست و همان لحظه می توان محل، ساعت و روز واکسیناسیون را انتخاب کرد.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا افزود: واکسن به اندازه کافی در کشور موجود بوده و همزمان با عید غیر خم واکسیناسیون مشاغل پرخطر شامل اساتید دانشگاه و حوزه، بانک ها، معلمان، زندان ها ، حمل و نقل ریلی، دریایی و هوایی آغاز شده و طی هفته انجام می شود.

رییسی گفت: پیش بینی می کنیم تا پایان شهریورماه فاز ۳ واکسیناسیون به پایان برسد و افراد دیابتی که انسولین تزریق می کنند بانک اطلاعات آنها موجود بوده و از طرف مراکز بهداشتی برای تزریق واکسن به آنها فراخوان داده می شود و عجله از نداشته باشند.

سویه دلتا ویروس کرونا در کشور در حال چرخش است و به همه هموطنان توصیه می‌کنیم که حتی پس از تزریق واکسن کووید ۱۹ نیز از ماسک استفاده کرده و فاصله گذاری را رعایت کنند و در اماکن پرجمعیت حاضر نشوند.

در حال حاضر ۲۸۵ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی، ۵۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

 متاسفانه ۲۸۶ نفر دیگر از هموطنانمان در ۲۴ ساعت گذشته بر اثر کرونا جان باختند و مجموع جان باختگان این بیماری در ایران به ۹۰ هزار و ۶۳۰ نفر رسید.

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: از دیروز تا امروز ۹ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۹ هزار و ۸۴۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۶۲۰ نفر از آنها بستری شدند.

افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند.

نهم مرداد و آخرین خبرهای کرونایی استان ها

به گزارش خبرنگاران از سراسر کشور، پیشروی کرونا در خراسان رضوی بحرانی و نگران‌کننده اعلام شده و این در حالی است که بررسی‌های میدانی از سطح داروخانه‌های مشهد از کمبود برخی اقلام دارویی ویژه درمان بیماران کووید ۱۹ حکایت دارد.

این در شرایطی است که آمار مبتلایان به کرونا در مشهد و استان خراسان رضوی هم اکنون در موج پنجم کرونا به طور چشمگیری در حال افزایش است و شمار بیماران بستری در مراکز درمانی استان به حدود ۵۰۰ نفر در روز رسیده است.

در چنین وضعیتی که شمار زیادی از بیماران کرونایی استانهای دیگر نیز به استان سفر کرده و در مشهد بستری و تحت درمان هستند پزشکان و متولیان حوزه درمان نسبت به پر شدن ظرفیت تخت های بیمارستانی، کمبود کیت های تشخیص کرونا و کمیاب بودن برخی اقلام داروهای اختصاصی درمان این بیماری هشدار می دهند.

در همین حال مسوولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با صدور بیانیه‌ای نسبت به عدم رعایت دستورالعملهای بهداشتی در مقابل ویروس کرونا هشدار دادند و اعلام کردند: حال مشهد از لحاظ ابتلا به کرونا اصلا خوب نیست.

در این اطلاعیه آمده است: شهر مشهد و بیشتر شهرستان‌های استان خراسان رضوی در وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی قرار گرفته است و این روزها مدافعان سلامت شاهد صحنه‌های غم انگیز و تاسف باری هستند که بسیاری از هموطنانمان به ویژه جوانان به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می دهند و یا در شرایط جسمانی نامناسبی قرار می‌گیرند.

مسوولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد و بسیاری از پزشکان و مدافعان سلامت که از نزدیک شاهد شرایط ناگوار بیمارستان ها، کلینیک ها و مراکز خدمات جامع سلامت ویژه کرونا و افزایش تعداد بیماران بستری، سرپایی و فوتی‌ها هستند از چند روز گذشته هشدارهایی را در خصوص وقوع فاجعه انسانی در شهر مشهد داده اند و اگر مردم خودشان آستین همت را بالا نزنند و به فکر سلامتی شان نباشند به طور قطع با شرایط پیش آمده در روزهای آینده باید شاهد روزهای سخت تر و صحنه های ناگواری از مرگ و میر هموطنانمان باشیم.

رییس بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد مشهد نیز از افزایش ۱۰۰ درصدی میزان مراجعه و بستری بیماران با علایم کرونا در این بیمارستان نسبت به ۲ هفته گذشته خبر داد.

دکتر سید محمد موسوی  افزود: در حال حاضر روزانه ۱۸۰ بیمار با علایم کرونا به بیمارستان هاشمی نژاد مشهد مراجعه می کنند. 

از استان اردبیل نیز گزارش شده است که وضعیت قرمز شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان که از دو هفته قبل آغاز شده، همچنان ادامه دارد به طوری که طی شبانه روز گذشته، شمار مبتلایان جدید ویروس کرونا در این استان به ۱۰۰ نفر افزایش یافت.

دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل اعلام کرد که در ادامه روند صعودی موج پنجم شیوع کرونا، شمار مبتلایان همزمان بستری در مراکز درمانی در این استان نیز به ۴۸۵ نفر افزایش یافته است.

این آمارها نشان می‎‌دهد که شمار مبتلایان جدید و بستری همزمان کووید.۱۹ در استان اردبیل نسبت به یک ماه هفته قبل بیش از چهار برابر شده و این بیماری با سرعت بیشتر در حال شیوع گسترده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با ابراز نگرانی از افزایش شمار مبتلایان اعلام کرد: در شبانه‌روز با فوت چهار نفر دیگر از مبتلایان، مجموع جان‌باختگان کرونا در ۱۷ ماه گذشته در این استان به یک‌هزار و ۸۸۷ نفر رسید.

دکتر شهرام حبیب‌زاده با اشاره شدت افزایش مبتلایان کرونا در سطح استان ادامه داد: به علت افزایش شمار مراجعان، بیمارستان امام رضا(ع) و سبلان اردبیل نیز به مراکز بستری مبتلایان کرونا اضافه شد.

در همین حال از خلخال گزارش شده که با افزایش سرعت واکسیناسیون و پوشش جمعیت بیشتر، میزان مرگ و میر ناشی از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در خلخال بطور چشمگیری کاهش یافته است.

پرویز وکیلی معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی خلخال افزود: در  ۴۵ روز گذشته تنها یک مورد فوتی ناشی از ابتلا به کرونا در این شهرستان گزارش شده است.

وی بیان کرد:  واکسیناسیون در بین گروه‌های سنی پرخطر جامعه، ضمن  کاهش آمار مرگ و میر باعث شده تا سن درگیری با بیماری کووید ۱۹ در خلخال نیز هم اکنون به میانگین ۵۸ سال برسد.

بر اساس گزارش ها از استان بوشهر نیز افزایش ابتلا و بستری‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا و تکمیل ظرفیت بیمارستان‌ها، روزهایی تلخ برای مردم استان بوشهر رقم زده و آژیر خطر فاجعه را در این استان به صدا درآورده است.

شلوغی بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و مطب پزشکان، استفاده از ظرفیت ۲ تالار پذیرایی برای درمان بیماران سرپایی و تجهیز حسینیه اعظم برازجان برای بیماران مبتلا به کرونا به دلیل تکمیل ظرفیت بیمارستان این شهرستان تا تعطیلی فعالیت دستگاه‌های اجرایی و تشدید محدودیت‌ها در شهرستان‌های گناوه و دیلم، همه و همه بیانگر این است که استان بوشهر در شرایطی قرار گرفته که دیگر جایی برای سهل انگاری وجود ندارد و هرگونه بی‌توجهی برابر با از دست دادن عزیزانمان است.

رئیس بیمارستان امیرالمومنین (ع) گناوه در این باره گفت: آمار مراجعان مرتبط با کرونا به بیمارستان در پیک پنجم نسبت به مدت مشابه ماه قبل هفت برابر شده است.

دکتر محمدعلی دریانورد افزود: موج پنجم کرونا در شهرستان گناوه  خیزی بسیار بلندتری داشته است و روزانه بیش از ۱۰۰ مراجعه سرپایی داریم که ۱۰ تا ۱۵ درصد آنها  بستری می‌شوند.

وی اظهارداشت: در موج پنجم بیماری کووید ۱۹ ، آمار مراجعه کنندگان بی سابقه است و  تخت های بیمارستان به طور کامل پر شده است.

سرپرست بیمارستان شهید صادق گنجی برازجان مرکز شهرستان دشتستان استان بوشهر نیز در این خصوص گفت: آمار روزهای اخیر بیماران کرونایی بستری در این بیمارستان در پیک پنجم افزایش بی‌سابقه‌ای یافته است.

شهرام جلال پور اعلام کرد: در پیک پنجم کرونا به علت جهش این ویروس که به شکلی خطرناک‌تر و مسری‌تر نمایان شده علاوه بر افراد میان‌سال و مسن، کودکان و اطفال را هم درگیر کرده است.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون بیمارستان شهید گنجی برازجان با پذیرش بیشتر از ظرفیت واقعی خود روبرو است و ۱۸۰ بیمار بستری کرونایی و ۶۵ بستری موقت را پوشش داده است و روزانه پذیرش بیماران روند صعودی دارد.

بر اساس اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز شمار شهرستان‌های قرمز کرونایی استان مرکزی بر اساس آخرین وضعیت اعلامی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به ۹ شهرستان افزایش یافت.

دکتر سید" محمد جمالیان" افزود: بر اساس آخرین رنگ بندی اعلام شده در نهم مردادماه، ۹ شهرستان در وضعیت قرمز( خیلی پرخطر) و سه شهرستان در وضعیت نارنجی (پرخطر) قرار گرفت.

وی بیان کرد: در حال حاضر شهرستان‌های اراک، ساوه، زرندیه، شازند، خمین، تفرش، دلیجان، محلات و آشتیان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار داشت: شهرستان‌های فراهان، خنداب و کمیجان در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

جمالیان تاکید کرد: با توجه به عادی انگاری و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی شهروندان، ازدحام در اماکن سربسته شامل رستوران و تالارها و همچنین حجم بالای سفرها اکنون وضعیت بیشتر شهرستان‌های استان مرکزی قرمز شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز با بیان اینکه شرایط بستری‌های کرونا نگران کننده است، گفت: درگیری ریه در مبتلایان جدید بسیار بالاست و جوانان بدلیل مراجعه دیرهنگام با درگیری ۷۰ درصد ریه وارد بیمارستان می‌شوند.

دکتر جمیل صادقی فر اظهار داشت: افرادیکه جزو گروه هدف برای واکسیناسیون هستند، بخصوص افراد بالای ۵۸ سال بلافاصله برای واکسینه مراجعه کنند و بیش از این تعلل برای حضور جهت تزریق واکسن ممکن است هزینه های سنگینی شاید به قیمت از دست دادن زندگیشان به دنبال داشته باشد.

بر اساس گزارش های رسیده از اهواز نیز  تعداد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های خوزستان نسبت به ۲ هفته قبل افزایش ۵۰ درصدی داشته است.

دکتر فرهاد ابول نژادیان رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز  اظهار داشت: روند مراجعه و بستری بیماران در اکثر شهرستان‌ها به خصوص در شهرهای قرمز اهواز، آبادان، خرمشهر، بهبهان، شادگان، اندیمشک ، دشت آزادگان، بندر ماهشهر و شوش با شیب تندی در حال افزایش است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شادگان در استان خوزستان نیز روند ابتلا به بیماری کووید ۱۹در این شهرستان را نگران کننده توصیف کرد و گفت: ظرفیت بستری بیماران کرونایی در بیمارستان شهید معرفی‌زاده شادگان در حال تکمیل شدن است.

نورالله طاهری اظهار داشت: افزایش تعداد بستری کرونایی در شادگان نگران کننده است و در ۲۴ ساعت گذشته ۱۸ بیمار جدید در بیمارستان این شهرستان بستری شدند.

وی افزود: ۲۵ تخت از ۱۶۶ تخت بیمارستان شهید معرفی زاده شادگان به بیماران کرونایی اختصاص یافته است ضمن اینکه بخشی از این بیماران به بیمارستان‌های آبادان منتقل می‌شوند.

نماینده مردم شهرستان‌های رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی نیز با ابراز نگرانی از رشد صعودی آمار بیماران کرونایی بستری در مراکز درمانی گلستان، تصریح کرد که این استان برای خدمات‎‌دهی بهتر به مبتلایان کووید ۱۹ نیازمند تامین فوری برخی تجهیزات پزشکی و دارویی است.

غلامعلی کوهساری اظهارداشت: هم اکنون حدود هزار و ۵۰۰ بیمار کرونایی در مراکز درمانی استان بستری هستند که ۱۶۵ نفر از آنان در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند و از این تعداد حال حدود ۵۰ نفر آنها وخیم است.

وی با بیان اینکه حدود هزار بیمار کرونایی دیگر گلستان نیز با نظر کادر پزشکی مراحل درمان خود را در منزل سپری می‌کنند، افزود: شرایط حاد کرونایی استان می‌طلبد تا مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر دستگاه‌های متولی اهتمام بیشتری جهت تامین تجهیزات پزشکی و دارویی از جمله مخازن و اکسیژن مایع، انواع سرم، کیت‌های آزمایش کرونا، افزایش تعداد تخت‌های بخش مراقبت‌های ویژه، دستگاه ونتیلاتور و تب سنج، ماسک و دستکش برای بیمارستان‌های دولتی و تامین اجتماعی گلستان داشته باشند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز گفت: روند افزایشی بستری بیماران تنفسی و کرونایی در استان خراسان جنوبی از سه روز گذشته شدت بیشتری پیدا کرده است.

غلامرضا شریف‌زاده افزود: وضعیت بستری در سه شهرستان بیرجند، زیرکوه‌ و طبس شدیدا افزایشی است و مردم باید توجه بیشتری به رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشته باشند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نیز در این باره گفت: با توجه به افزایش تعداد بستری‌ها، تمام شهرستان‌های استان در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفتند.

ابراهیم سلمانی افزود: هم اکنون  ۸۴۱ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۱۴۱ نفر به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه حضور داشته و خدمات دریافت می‌کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان نیز گفت: روند افزایشی شیوع کرونا در شهرستان‌های استان نگران‌کننده است.

نوید دانایی درباره آخرین آمار مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: ۲۸ بیمار جدید مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه بستری شدند.

وی تاکید کرد: شرایط رعایت پروتکل های بهداشتی در مقابله با کرونا کاهش پیدا کرده و نیاز است تا در این خصوص توجه ها افزایش پیدا کند.

ویروس کرونا دلتا نخستین بار در هند شناسایی و تاکنون در ۸۰ کشور جهان یافت شده است. سازمان جهانی بهداشت گونه‌های جهش‌یافته ویروس کرونا را براساس حروف الفبای یونانی نامگذاری و گونه یافت‌شده در هند را دلتا نامیده است.

علائم کرونا دلتا مشابه سرماخوردگی است و عمدتا با آب‌ریزش بینی، تب، گلودرد و سردرد بروز می‌یابد.

۱۳ تَن به علت کرونا در قم فوت شدند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته ۱۳ تَن به علت کرونا در استان قم فوت شدند.

محمدرضا قدیر در گفت‌وگویی درباره آخرین وضعیت بیماران کووید-۱۹ در این استان افزود: در ۲۴ ساعت منتهی به ۹ مردادماه جاری، ۱۷۸ تَن بیمار با علایم کرونا مثبت به صورت سرپایی پذیرش شدند.

وی خاطرنشان کرد: در این مدت ۱۱۶ تن بیمار جدید در زمینه مذکور در مرکزهای درمانی استان قم بستری و همچنین ۱۰۱ تن بیمار در این رابطه از مراکز درمانی این استان ترخیص شدند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت کرونا در قم «قرمز» است، بیان کرد: ۷۱۱ تن بیمار به علت بیماری کووید-۱۹ در مرکزهای درمانی قم بستری هستند که ۱۵۴ تن از آن‌ها بَدحال هستند.

قدیر با بیان اینکه تاکنون تعداد ۱۲۴ هزار و ۸۱۷ دوز واکسن کرونا در استان قم تزریق شده است، گفت: همچنین در ۲۴ گذشته ۷۹۳ مورد آزمایش (تست) در زمینه کرونا در این استان انجام شده که ۴۵۳ مورد آن مثبت بوده است.     

۱۵ درصد افراد بالای ۶۵ سال در خوزستان هنوز واکسن نزده‌اند

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: ۸۵ درصد گروه سنی بالای ۶۵ سال خوزستان واکسینه شده و هنوز ۱۵ درصد آنها واکسن نزده‌اند که درخواست می‌شود برای تزریق واکسن کرونا ، هر چه سریع‌تر به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

دکتر فرهاد ابول نژادیان روز شنبه در حاشیه نشست استانی ستاد مدیریت کرونا در جمع خبرنگاران بیان کرد: استان خوزستان اکنون در ابتدای پیک چهارم بیماری بوده در حالی که پیک پنجم در کشور شکل گرفته و حتی برخی استان‌ها به قله رسیده‌اند که بسیار نگران کننده است و مردم استان باید هوشیارتر باشند.

وی با بیان اینکه روند واکسیناسیون کرونا با سرعت خوبی در خوزستان در حال انجام است و انتظار داریم که افراد بالای ۴۵ سال برای دریافت واکسن خود اقدام کنند افزود: به طور متوسط حدود ۵۰ درصد افراد ۴۵ تا ۶۵ سال خوزستان تاکنون واکسن دریافت کرده که میزان کمی است. همکاران ما صبح و عصر حتی در روزهای تعطیل آماده تزریق واکسن هستند لذا تقاضا دارم که واجدان شرایط این موضوع را جدی بگیرند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه مردم باید توجه خاصی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشته باشند، گفت: در برخی از استان‌ها حوزه درمان دچار چالش اساسی در زمینه تخت و مسایل  درمانی شده و اگر می‌خواهیم به آن نقطه نرسیم و مرگ و میر ناشی از کرونا بالا نرود تا رسیدن به سطح بالای واکسیناسیون در استان، راهی غیر از رعایت پروتکل‌ها و حضور نیافتن در تجمع‌ها نداریم.

وی افزود: اگرچه میزان ابتلا در برخی از کشورهای دنیا که ۷۰ درصد جمعیت آنها را واکسن زده‌اند، مجدد بالا رفته اما آمار مرگ و میر بالا نرفته است لذا انجام واکسیناسیون می‌تواند تا ۸۰ درصد از ابتلا به بیماری شدید و تا ۹۹ درصد از بروز مرگ و میر جلوگیری کند.

ابول نژادیان به تزریق ۷۰۰ هزار دز واکسن کرونا در خوزستان اشاره کرد و گفت: هم اکنون روزانه ۳۰ هزار دز واکسن در خوزستان تزریق می‌شود و آمادگی داریم که تا ۵۰ هزار دز در روز را تزریق کنیم.

وی ادامه داد: از گروه سنی ۴۵ سال به بالا خواسته شده برای اینکه در مراکز معطل نشوند ابتدا در سایت وزارت بهداشت ثبت نام کنند اما اگر به مراکز بهداشتی مراجعه کنند، می‌توانند واکسن بزنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: به زودی واکسیناسیون چند گروه هدف همچون کارمندان بانک ها، زندانی ها، کارکنان دادگستری و قضات، معلمان و استادان دانشگاه‌ها، رانندگان حمل نقل و پایانه‌های عمومی  و تاکسی سرویس‌ها را در برنامه داریم که این ارگان‌ها ابتدا باید فهرست کارکنان خود را به ما تحویل دهند.

وی افزود:‌واکسیناسیون رانندگان حمل نقل ریلی و کامیون‌ها در خوزستان از ۲ روز آینده شروع می‌شود و واکسیناسیون فرهنگیان نیز پس از برنامه‌ریزی با اداره کل آموزش و پرورش استان، اجرایی خواهد شد.

هم اکنون ۹ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز، ۹ شهرستان نارنجی و ۹ شهرستان زرد کرونایی هستند.

۴ بیمار مبتلا به کرونا در منطقه کاشان جان باختند

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: چهار مرد ۲۳، ۵۸ و ۹۳ (۲ نفر) ساله مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی کاشان و آران و بیدگل جان باختند.

مریم امیدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۱۷۷ مورد جدید به ۲۹ هزار و ۵۷۷ نفر رسید.

وی افزود: اکنون ۷۹۰ بیمار مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۶۱۵ نفر در کاشان و ۱۷۵ نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

وی شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۵۵ نفر اعلام کرد و افزود: ۴۸ از بیماران در کاشان و هفت نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: ۲۰۷ هزار و ۳۴۹ نفر از آغاز شیوع کرونا (اسفند ۱۳۹۸) تاکنون به مرکزهای بستری، تشخیص سرپایی و درمانی شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان مراجعه کردند و ۱۳ هزار و ۴۹ بیمار حاد تنفسی ترخیص شدند.

امیدی ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته ۳۷ بیمار جدید حاد تنفسی با سن ۲۱ تا ۷۵ سال در مرکزهای درمانی کاشان و هشت نفر با سن ۳۸ تا ۷۰ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان بستری شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اضافه کرد: ۲‌هزار و ۱۲۰ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) این دانشگاه است.

وضعیت کرونایی کاشان و آران و بیدگل با تدوام تشدید بحران کرونا در این شهرستان‌ها قرمز و با توجه به تکمیل ظرفیت بیمارستان‌های شهید بهشتی و سیدالشهدا(ع) اظطراری شده است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

ویروس کرونا (COVID-۱۹) اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌ برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد؛ این ویروس در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

 

تعداد بیماران بستری مبتلا به کرونا در کرمانشاه به ۶۳۹ نفر افزایش یافت

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه گفت: هم اکنون ۶۳۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های این استان بستری هستند که این تعداد نسبت به روز گذشته ۱۵ نفر بیشتر است.

«مهدی محمدی» روز شنبه با اشاره به اینکه در شبانه‌روز گذشته موردی بر اثر ابتلای قطعی به کرونا در استان ثبت نشده است، گفت: مجموع جان‌باختگان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون همان یک هزار و ۹۶۵ نفر روز گذشته است.

وی اظهار داشت: در شبانه روز گذشته ۳۲۰ نفر شامل ۷۴ بیمار مثبت بستری و ۲۴۶ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل ۸۰ نفر کمتر است.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه یادآور شد: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۷ نفر در مراکز درمانی این استان بخاطر ابتلای به کرونا بستری و ۸۷ نفر هم پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند.

هفت شهرستان استان کرمانشاه در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفت

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه گفت: براساس رنگ‌بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های کنگاور، صحنه، گیلانغرب و سنقر وکلیایی از روز شنبه (۹ مرداد) در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفتند.

محمدی افزود: براساس رنگ بندی جدید شهرستان‌های کرمانشاه، کنگاور،  گیلانغرب،  صحنه، سنقر و کلیایی،  هرسین و پاوه در وضعیت قرمز گرفتند.

وی اظهار داشت: براساس این گزارش، شهرستان‌های اسلام آبادغرب، سرپل‌ذهاب و جوانرود در وضعیت زرد و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، دالاهو،  روانسر و قصرشیرین در وضعیت زرد قرار دارند.  

 

روند بستری بیماران کرونایی در خراسان جنوبی صعودی است

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روند افزایشی بستری بیماران تنفسی و کرونایی در استان خراسان جنوبی از سه روز گذشته شدت بیشتری پیدا کرده است.

غلامرضا شریف‌زاده روز شنبه افزود: وضعیت بستری در سه شهرستان بیرجند، زیرکوه‌ و طبس به شدت افزایشی است و مردم باید توجه بیشتری به رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشته باشند.

وی بیان کرد: براساس آخرین آمار از ۳۱۰ بیمار تنفسی بستری در بیمارستان‌های استان، تست کرونای ۱۷۵ نفر مثبت بوده است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: آمار بستری بیماران کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه نسبت به قبل از خیز پنجم کرونا چهار برابر شده و اکنون ۱۹ بیمار در آی سی یو بستری هستند که حال هشت نفر وخیم است.

وی افزود: تاکنون ۱۳۰ هزار و ۵۶۲ دز واکسن کرونا در استان خراسان جنوبی تزریق شده که ۱۰۲ هزار و ۲۴۱ دز اول و ۲۸ هزار و ۳۲۱ دز دوم بوده است.

شریف‌زاده با بیان اینکه وضعیت بیمارستان نهبندان در حال حاضر پایدار است گفت: در شهرستان‌های زیرکوه و بیرجند هم بیمارستان‌ها با حداکثر ظرفیت خدمات‌دهی می‌کنند و در حال حاضر مشکل بستری در صورت رعایت همه‌جانبه نخواهیم داشت.

براساس آخرین رنگ‌بندی شهرستان‌های کشور که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد، شهرستان‌های بیرجند، نهبندان، زیرکوه، قاینات، فردوس و طبس در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر)، شهرستان‌های سربیشه، درمیان و بشرویه در وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان‌های سرایان و خوسف در وضعیت زرد (متوسط خطر) هستند.

تمام شهرستان‌های استان یزد در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: با توجه به افزایش تعداد بستری‌ها، تمام شهرستان‌های استان در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفتند.

ابراهیم سلمانی افزود: هم اکنون  ۸۴۱ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۱۴۱ نفر به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه حضور داشته و خدمات دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در شبانه‌روز گذشته ۱۶۵ بیمار جدید مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان یزد پذیرش شدند ادامه داد: امیدواریم مردم بیش از قبل بیماری کرونا را جدی بگیرند، شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند و از برگزاری دورهمی‌های خانوادگی و حضور در سطح شهر بپرهیزند.

در حال حاضر تاکید مسوولان دانشگاه علوم پزشکی یزد بر رعایت پروتکل های و دوری از تجمعات است.

پیک پنجم کرونا در یزد از نگاه آمار

 

بیشتر از یک ماه قبل زنگ خطر شیوع پیک پنجم کرونا در کشور و از جمله استان یزد به صدا در آمد.

به رغم تاکیدات زیاد مسوولان دانشگاه علوم پزشکی و متخصصان این حوزه مبنی بر رعایت دستورات بهداشتی، نرفتن به سفر، زدن ماکس، حاضر نشدن در اجتماعات و شستن دستها، همچنان بخش قابل توجهی از شهروندان با سهل انگاری و عادی انگاری بر طبل این بیماری قرن می کوبند!

متاسفانه کرونا در پیک پنجم خود به صورت آرام و چراغ خاموش جلو آمد و همچنان می تازد در حالیکه بسیاری از سخت گیری‌ها و محدودیت‌ها در این مدت کاهش یافت تا این بیماری همچنان در اوج باشد.

اکنون هر ۱۰ شهرستان استان یزد در وضعیت قرمز قرار دارند و از این رو لزوم رعایت بیشتر پروتکل ها از یک سو و توجه به واکسیناسیون عمومی از سوی دیگر ضروری می نماید.

کادر درمان ما خسته و نگران هستند و حق هم دارند؛ آنها با تمام توان خود در سنگر اول مقابله با این ویروس قرار داشته و دارند و لذا حق دارند که گاهی از دست من و شما  گله گذار باشند.

نگاهی گذرا به آمار مراجعان، بستری ها و  فوتی های کرونا در پیک پنجم در استان یزد نشان می دهد که این بیماری قرن، آرام و بی صدا می تازد و هر چند آمار فوتی های این پیک در مقایسه با ماههای آغاز شیوع این ویروس در سال گذشته، کاسته شده اما آمار مراجعان و مبتلایان سیر صعودی داشته است.

آمار مقایسه ای مراجعان، مبتلایان، فوتی ها و رنگ بندی های کرونا در یک ماه گذشته در استان یزد خود گویاتر از هر توضیحی است .

دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد هفتم تیرماه امسال، نخستین آمار افزایشی و قابل توجه کرونایی‌ها در روزهای آغازین پیک پنجم آن را اعلام کرد.

در این روز یعنی هفتم تیرماه، ۱۵۸ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان یزد پذیرش شدند.

به نوشته این دانشگاه در آن روز ۴۲۸ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان یزد بستری بودند که ۷۹ نفر به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه حضور داشته و خدمات دریافت می‌کردند.

در همین روز پنج نفر فوت کردند.

در هفتم تیرماه شهرستان یزد در وضعیت قرمز، شهرستان های اشکذر، اردکان و بهاباد در وضعیت زرد، سایر شهرستان ها در وضعیت نارنجی کرونایی قرار داشتند.

در ادامه این ماجرا دانشگاه علوم پزشکی یزد ۱۲ تیرماه از پذیرش ۱۵۲ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان یزد و تداوم افزایش بستری های مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان و قرار گرفتن ۶ شهرستان در وضعیت قرمز خبر داد و اعلام کرد بستری های مشکوک به کرونا در یزد به ۵۰۰ تن رسید.

از این تعداد، ۹۸ نفر به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه حضور داشتند .

بنا بر گزارش ۱۲ تیرماه این دانشگاه، شهرستان های ابرکوه، اشکذر، بافق و بهاباد در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان ها در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفتند.

تعداد فوتی های کرونا در این روز یک نفر اعلام شد.

دانشگاه علوم پزشکی یزد سه روز بعد یعنی ۱۵ تیرماه از پذیرش ۲۲۶ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان یزد خبر داد که در مقایسه با ۱۲ تیرماه ۷۴ نفر بیشتر بود.

همچنین این دانشگاه از رسیدن بستری های مشکوک به کرونا در استان به ۶۰۰ نفر خبر داد و این افزایش را "چشمگیر" دانست و اضافه کرد: ۱۲۴ نفر به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه حضور داشته و خدمات دریافت می‌کنند.

در ۱۵ تیرماه، هشت نفر بعلت کرونا در یزد فوت کردند.

اما طی فاصله زمانی ۱۵ تا ۱۹ تیرماه یعنی چهار روز ، تعداد بستری های کرونایی در استان با ۱۲۰ نفر افزایش به ۷۲۰ نفر رسید .

همچنین تعداد بیماران پذیرش شده کرونایی هم ۳۳۴ نفر اعلام شد که در مقایسه با چهار روز قبل از آن بیش از ۱۰۰ نفر افزایش نشان می داد.

این بار هم دانشگاه از اصطلاح "چشمگیر" برای افزایش بیماران کرونایی استفاده کرد که نشان از خوب نبودن اوضاع در مراکز درمانی بود بخصوص آنکه ۱۰۸ نفر از این تعداد به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه حضور داشتند .

دانشگاه پزشکی یزد اعلام کرد: ۱۹ تیرماه شهرستان های ابرکوه و اشکذر در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان ها در وضعیت قرمز کرونایی قرار داشتند.

در این روز هم ۲ فوتی دیگر به جمع درگذشتگان کرونایی اضافه شد.

در ۲۰ تیرماه یعنی ۲۴ ساعت بعد باز هم دانشگاه پزشکی یزد از تداوم روند صعودی بستری های کرونایی در استان و افزایش چشمگیر پذیرش های کرونایی خبر داد.

در این روز اعلام شد ۷۵۱ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان یزد بستری هستند که ۱۱۳ نفر به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه حضور دارند و خدمات دریافت می‌کنند.

طی این روز ۲۷۲ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان یزد پذیرش شدند که در مقایسه با روز قبل از آن حدود ۷۰ نفر کمتر بود.

در همین روز شهرستان های ابرکوه و اشکذر در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان ها در وضعیت قرمز کرونایی قرار داشتند.

در ۲۰ تیرماه هم ۶ نفر  فوت کردند.

دانشگاه علوم پزشکی یزد در تازه ترین آمار خود اعلام کرد مجموعا در تیرماه امسال ۱۴۴ بیمار مبتلا به کرونا در استان یزد قربانی این ویروس شدند.

از ۳۰ هزار و ۸۵۳ نمونه گرفته شده از بیماران مشکوک به کرونا ویروس در تیرماه، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۵ هزار و ۴۹۷  بیمار مبتلای قطعی به کرونا در استان یزد شناسایی شدند.

اما این آمار همچنان می تازد و بنا بر تازه ترین آمار اعلام شده از سوی دانشگاه پزشکی یزد از  ۶۸۸ نمونه گرفته شده از بیماران مشکوک به کرونا ویروس در شبانه روز گذشته، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۲۷۷  بیمار مبتلای قطعی به کرونا در استان شناسایی شدند.

از این تعداد ۲۵ نفر در بیمارستان های استان بستری و ۲۵۲ نفر در منزل دوره نقاهت خود را طی می کنند و ۵ بیمار مبتلا به کرونا هم در استان جان خود را از دست دادند.

و بر اساس آخرین آمار  اکنون، ۸۵۴ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد  ۱۴۱ نفر در بخش مراقبت های ویژه خدمات دریافت می کنند که نسبت تیرماه، جهش قابل توجهی دارد. 

فوتی‌های کرونا در همدان ۲ برابر افزایش داشته است

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا استان همدان گفت: آمار بیماران سرپایی و بستری مبتلا به کووید ۱۹در این استان سه برابر و فوتی ها ۲ برابر نسبت به یکماه گذشته افزایش داشته است.

مهرداد نادری فر روز شنبه در ستاد استانی مدیریت کرونا بیان کرد: مهمترین مولفه برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا پرهیز از حضور در تجمعات، استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی است اما در بیشتر مواقع شاهد بی توجهی به این توصیه ها هستیم.

وی اضافه کرد: با توجه به در پیش بودن ماه محرم نیازمند همراهی عزاداران حسینی و مسئولان هیات های مذهبی درباره آیین های مذهبی این ماه هستیم که در این راستا وزارت کشور در نامه ای خواستار اجرای دستورالعمل های ابلاغی سال گذشته در زمینه برگزاری مراسم ها در شرایط کرونایی است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری همدان با بیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی مسوول اجرای این شیوه نامه است افزود: با توجه به ضرورت حفظ بهداشت محیط در محل های برگزاری مراسم سوگواری، باید نسبت به توجیه هیات امنا و متولیان امر و مداحان مبنی بر رعایت اصول بهداشتی و فراهم کردن اقلام بهداشتی اقدام لازم پیش از رسیدن محرم و حین ایام سوگواری صورت گیرد.

نادری فر تاکید کرد: مسوول برگزاری مراسم نسبت به رعایت کامل ضوابط بهداشتی، تعداد شرکت کنندگان، زمان برگزاری و رعایت نکات مرتبط با پذیرایی متعهد بوده و لازم است به شیوه مناسب اطلاع رسانی و توجیه صورت پذیرد همچنین مراسم فقط در اماکن و فضاهایی دارای مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شود.

وی گفت: در صورت بروز تخلف به هیات‌ها، حسینیه‌ها، مساجد و مداحان در مرحله اول تذکر کتبی داده و در صورت تکرار تخلف ممنوعیت و قطع ارائه خدمات عمومی، یارانه‌ای و پشتیبانی اعمال می‌شود و در مرحله سوم مجوز به مدت ۶ ماه لغو و متخلف به مرجع قضایی معرفی می‌شود.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا استان همدان درباره چگونگی توزیع نذورات در ماه محرم نیز اظهار داشت: هر گونه پذیرایی در جریان برگزاری مراسم عزاداری ممنوع و نذورات تنها در قالب مواد غذایی خشک و یا خام توزیع می شود همچنین برپایی هر نوع ایستگاه صلواتی توزیع نذورات و چای در موکب ها، خیمه ها و چادر ممنوع است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان نیز اظهار داشت: مدیریت هیات ها در فضای باز بسیار سخت و پر هزینه است با این وجود برای سوق دادن هیات های عزاداری به برگزاری مراسم ها در فضای باز تلاش لازم صورت می گیرد.

حجت الاسلام محمدهادی نظیری افزود: از ستاد مدیریت کرونا انتظار می رود در برخی موارد تسهیل شود به عنوان نمونه ایستگاه صلواتی دایر اما در آنها نذورات در قالب بسته بندی بهداشتی توزیع شود همانگونه که سال گذشته در این ایستگاه ها ماسک و مواد بهداشتی توزیع شد. 

وی اضافه کرد: ایجاد محدودیت در برگزاری مراسم محرم سبب کاهش فضا سازی از سوی هیات های عزاداری نیز می شود بنابراین انتظار می رود شهرداری ها نسبت به سیاه پوش کردن معابر و محله ها اقدام لازم را انجام دهند.

حجت الاسلام نظیری بیان کرد: علوم پزشکی لیست مناطق پر خطر از نظر شیوع کرونا را در اختیار سازمان تبلیغات قرار دهد تا در این مناطق برگزاری مراسم در منازل و از طریق فضای مجازی تبلیغ و اجرا شود.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان ۹ شهرستان همدان، اسدآباد، ملایر، نهاوند، کبودراهنگ، تویسرکان، بهار، درگزین و رزن در وضعیت قرمز و شهرستان های فامنین در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

۹۳ هزار نفر تا کنون در سیستان و بلوچستان به کرونا مبتلا شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۳۹۳ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۹۳هزار و ۷۳۸ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری روز شنبه اظهارداشت: همچنین با فوت هفت مورد جدید طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۱۸۷ نفر رسید.

وی با بیان اینکه ۸۳۰ بیمار حاد تنفسی و  ۳۳۷ مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: مردم در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی گفت: تمامی موارد مثبت کرونا در سیستان و بلوچستان از نوع جهش یافته انگلیسی و دلتا است.

هاشمی از وضع فوق بحرانی کرونا در سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: پایین‌ترین میزان رعایت پروتکل‌ها در سطح کشور مربوط به سیستان و بلوچستان است.

وی بیان کرد:‌ کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات مورد نیاز بیماران کرونایی نداریم.

۱۹۸ نفر با ابتلا به کرونا در مراکز درمانی آذربایجان غربی بستری شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: ۱۹۸ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته با ابتلا به کرونا در مراکز درمانی استان بستری شدند.

دکتر جواد آقازاده روز شنبه افزود: طی این مدت، آزمایش کرونای ۸۰۳ نفر در آذربایجان غربی مثبت شد که از این تعداد، ۲۵ درصد در مراکز درمانی تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند.

وی اضافه کرد: با اضافه شدن این تعداد، کل بستری شدگان سندرم حاد تفسی در استان به هزار و ۶۱ نفر رسید که بیشترین میزان طی ۱۰هفته اخیر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی ادامه داد: هم اینک ۱۹۵ نفر در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان های آذربایجان غربی به علت ابتلای شدید به کرونا بستری بوده و ۲۶ نیز با وضعیت حادتر، تنها با استفاده از ونتیلاتور تنفس می کنند.

وی گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۶ تن در سه شهرستان ارومیه، چالدران و سلماس بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند که با احتساب این تعداد، کل فوت شدگان ناشی از کرونا در استان به چهارهزار و ۸۹۸ نفر رسید.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا حدود ۱۹۵ هزار نفر در آذربایجان غربی به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده اند.

آمار جان باختگان کرونا در هرمزگان به یک هزار و ۶۸۲ نفر رسید

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: با فوت ۱۶ بیمار مبتلا به کرونا در شبانه روز گذشته، آمار فوتی های این ویروس در استان به یک هزار و ۶۸۲ نفر رسید.

دکتر فاطمه نوروزیان جمعه شب با اعلام وضعیت بحرانی هرمزگان از نظر شیوع کرونا، اظهار داشت: این ویروس مرگبار پیر و جوان را با هم درگیر می کند و فوتی های شبانه روز گذشته در بازه سنی ۲۱ تا ۹۰ سال بودند که این نشان می دهد، هیچکدام از گروه های سنی از خطرات این ویروس در امان نیستند.

وی با اشاره به روند صعودی شیوع کرونا در هرمزگان و افزایش آمار بستری ها و فوتی در استان، خاطرنشان کرد: طی هفته گذشته آمار فوتی های کرونا نسبت به هفته قبل تر ۸۱ درصد ،شمار موارد بستری در بخش عادی کووید ۱۹ ، ۲۴ درصد و موارد بستری در آی سی یو ۱۹ درصد و آمار مثبت تست های کرونا ۳ درصد افزایش یافته است.

این مقام مسوول تصریح کرد: متاسفانه هم اکنون یک هزار و ۱۶۸ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان های هرمزگان بستری هستند که از این شمار ۲۲۴ نفر در شبانه روز گذشته بستری شدند.

نوروزیان با بیان اینکه شمار بیماران بستری ۱۶۸ نفر بیش از ظرفیت تخت های کووید ۱۹ در هرمزگان است، افزود: از مجموع بستری ها ۱۲۹ نفر در بخش مراقبت های ویژه تحت نظر هستند که حال ۲۳ از آنها بسیار وخیم گزارش شده و پزشکان امید چندانی به بهبودی آنها ندارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بیان داشت: در حال حاضر در سراسر استان شاهد چرخش هر دو نوع ویروس جهش یافته انگلیسی و دلتا هستیم که هر دو نوع آن از سرایت پذیری و کشندگی بالایی برخوردار هستند و شهروندان باید مراقب باشند تا خود و عزیزانشان مبتلا به این ویروس مرگبار نشوند.

دکتر نوروزیان انجام واکسیناسیون ، رعایت پروتکلهای بهداشتی به ویژه استفاده از دو ماسک، شست و شوی مرتب دست ها و اجتناب از حضور در تجمع ها و انجام سفرهای غیرضروری را از جمله مهمترین راهکارهای پیشگیری از ابتلا به کرونا عنوان کرد.

وی مجموع واکسن تزریق شده در هرمزگان را ۲۷۷ هزار و ۹۲۴ دز اعلام کرد و گفت: ۲۳۵ هزار و ۸ نفر دز اول و ۴۲ هزار و ۹۱۶ نفر دز اول را دریافت کردند که از این شمار ۳ هزار و ۳۹۲ نفر در شبانه روز گذشته برابر ویروس کرونا واکسینه شدند.

۲۹ استان درگیر کرونا دلتا/ میزان بستری‌ها رو به افزایش است 

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه ۲۹ استان کشور درگیر ویروس کرونا دلتا هستند، گفت:‌ میزان بستری‌ها به شدت رو به افزایش است.

علیرضا رییسی روز شنبه و پس از آخرین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در دولت دوازدهم که با حضور رییس جمهوری برگزار شد، افزود: رعایت پروتکل های بهداشتی به زیر ۴۰ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه طی هفته آینده درگیر موج سهمگین تری از دلتا کرونا می شویم، گفت: رعایت پروتکل های بهداشتی به زیر ۴۰ درصد رسیده و روند شیوع بیماری رو به بالا است.

وی افزود: ویروس دلتا قدرت سرایت پذیری بالایی دارد و پروتکل های بهداشتی خوب رعایت نمی شود، رستوران ها از مکان های پرخطر برای ابتلا به این بیماری بوده و متاسفانه مردم زیادی به رستوران می روند که این یک هشدار جدی است.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: افراد حتی اشخاصی که دز اول واکسن کرونا را دریافت کردند باید از رفتن به رستوران، مکانهای تجمعی و سرپوشیده پرهیز کنند.

۷ میلیون دز واکسن تا پایان مرداد

رئیسی اظهار داشت: میزان ورودی های واکسن کرونا به کشور قابل قبول است طی دو روز اخیر ۲ میلیون دز واکسن به کشور وارد شده ، فردا هم یک میلیون دز واکسن می رسد و تا پایان مرداد ماه بطور کلی هفت میلیون دز واکسن به کشور می رسد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر سامانه ثبت نام واکسیناسیون افراد بالای ۵۵ سال باز است و سامانه طوری طراحی شده که نیاز به دریافت پیامک نیست و همان لحظه می توان محل، ساعت و روز واکسیناسیون را انتخاب کرد.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا افزود: واکسن به اندازه کافی در کشور موجود بوده و همزمان با عید غیر خم واکسیناسیون مشاغل پرخطر شامل اساتید دانشگاه و حوزه، بانک ها، معلمان، زندان ها ، حمل و نقل ریلی، دریایی و هوایی آغاز شده و طی هفته انجام می شود.

پایان واکسیناسیون فاز ۳ تا پایان شهریورماه 

رئیس گفت: پیش بینی می کنیم تا پایان شهریورماه فاز ۳ واکسیناسیون به پایان برسد و افراد دیابتی که انسولین تزریق می کنند بانک اطلاعات آنها موجود بوده و از طرف مراکز بهداشتی برای تزریق واکسن به آنها فراخوان داده می شود و عجله از نداشته باشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی شهرهای قرمز اسامی استان های قرمز اسامی استان های قرمز کرونا اسامی استان های قرمز کشور رنگ بندی شهرها رنگ بندی کرونایی رنگ بندی استان ها رنگ بندی استان ها از نظر کرونا رنگ بندی استان ها از نظر کرونا امروز رنگ بندی شهرها از نظر کرونا رنگ بندی استان ها امروز رنگ بندی کرونا رنگ بندی شهرها از نظر کرونا امروز اسامی استان های قرمز کرونا امروز رنگ بندی استان رنگ بندی شهرهای ایران رنگ بندی استان های کشور رنگ بندی استان های کشور از نظر کرونا اسامی استان های قرمز امروز رنگ بندی کرونایی شهرهای کشور رنگ بندی کرونایی شهرها رنگ بندی استان های کشور کرونایی رنگ بندی شهرها شهرهای قرمز امروز رنگ بندی جدید شهرها موج پنجم کرونا واکسیناسیون کرونا رنگ بندی شهرهای ایران از نظر کرونا رنگ بندی شهرهای ایران از نظر کرونا امروز رنگ بندی استان ها و شهرها رنگ بندی استان های ایران رنگ بندی استان های ایران از نظر کرونا رنگ بندی جدید رنگ بندی جدید شهرها از نظر کرونا موج پنجم کرونا در ایران رنگ بندی جدید کشور رنگ بندی کرونایی کشور
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.