بر اساس گزارش وزارت بهداشت در یکشنبه 3 مرداد 1400، در حال حاضر ۲۳۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۹۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ جولان ویروس کرونا درکشور همچنان ادامه دارد و افزایش تعداد شهرهای قرمز موج همه گیری را وارد راند پنجم مبارزه بر ضد این بیماری کرده از این رو به گفته کارشناسان حوزه سلامت، این ویروس تهاجمی به سرعت از استانهای جنوبی و شرقی به سمت شمال و غرب در حرکت است.

به اعتقاد کارشناسان، ماسک گریزی مردم و کاهش استفاده از ماسک به عنوان عامل اصلی در مقابله با کرونا بار دیگر قربانی های کرونا را روز گذشته تا ۲۵۰ فوتی و امروز نیز ۲۶۸ نفر افزایش داده است.

 همه گیری بیماری کووید۱۹ در ایران بار دیگر رو به افزایش گذاشته است. خیز پنجم کرونا با ویروس جهش یافته دلتا که اوایل خرداد از هند به ایران آمد، در ابتدا استانهای جنوبی و شرقی به خصوص سیستان و بلوچستان را درگیر کرد و حالا به علت فقدان قرنطینه و ایزوله بیماران، کل کشور را فراگرفته است. ۲۳۲ شهر را به حالت قرمز یا فوق قرمز درآورده، ۱۱۷ شهر در وضعیت نارنجی هستند. ۹۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهری رنگ آبی یا سفید ندارد.

به گفته کارشناسان بهداشت، سرعت انتشار ویروس دلتا حدود ۶۰ درصد از انواع قدیمی تر ویروس کرونا بیشتر است. به همین علت این ویروس تهاجمی به سرعت از استانهای جنوبی و شرقی به سمت شمال و غرب در حرکت است و اکنون شهرهای نهبندان در خراسان جنوبی، بم، کرمان، رفسنجان، سیرجان، یزد، شیراز، بوشهر، بهبهان، ایلام، اصفهان شهرکرد، نطنز، کاشان، تهران،؛ کرج، فیروزکوه، آمل و میانه را به حالت فوق قرمز و بحرانی درآورده و همچنان به سمت شهرهای دیگر در حال پیش روی است.

در همین حال وزیر بهداشت در نامه ای به روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور، دستور العمل جدید واکسیناسیون در خصوص گروه های سنی ۴۸ تا ۵۰ و ۵۸ تا ۶۰ ساله در کشور را ابلاغ کرد.

سعید نمکی، در این نامه خطاب به روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور خاطرنشان کرد: پیرو نامه شماره ۱۰۰.۵۴۰ مورخ ۳۱ تیرماه ۱۴۰۰ در صورتی که دانشگاهی به حد نصاب قید شده در نامه فوق الذکر در پوشش واکسیناسیون جمعیت ۶۰ سال به بالا و یا ۵۰ سال به بالا در استان های جنوبی و جنوب شرقی نرسیده است و ظرفیت خالی برای پذیرش دارد، می تواند جمعیت ۵۸-۶۰ سال و در استان های فوق الذکر ۵۰-۴۸ سال را با فراخوان ثبت نام و با تعیین نوبت واکسیناسیون انجام دهد.

 وزیر بهداشت با بیان اینکه واکسن مشترک ایران و کوبا می تواند به عنوان از موفق ترین واکسن های دنیا مطرح باشد، گفت: معتقدم که ویروس کرونا کاملا با اجدادش متفاوت است و جهش های پیاپی خواهیم داشت و هرگز نباید فکر کنیم که به سادگی و به زودی دنیا از شر این ویروس، خلاص خواهد شد.

وی در حاشیه دیدار با پروفسور ویسنته ورث رییس موسسه فینلای کوبا و یکی از بزرگترین بایوتکنولوژیست ها و از افراد مطرح در حوزه واکسن سازی در دنیا درباره روند پیشرفت پروژه مشترک ساخت واکسن گفت: امروز نشستی با پروفسور ویسنته ورث، رییس موسسه فینلای کوبا و یکی از بزرگترین بایوتکنولوژیست ها و از افراد مطرح در حوزه واکسن سازی در دنیا با موضوع واکسن مشترک انستیتو فینلای کوبا و انستیتو پاستور ایران داشتیم.

وی خاطرنشان کرد :امروز نقطه نظرات علمی بین ما و پروفسور ویسنته مبادله شد و خوشبختانه اثربخشی واکسن و اقدامات انجام شده در کارآزمایی بالینی واکسن مورد بررسی قرار گرفت.

وزیر بهداشت به گفت و گو با رییس موسسه فینلای کوبا اشاره کرد و گفت: برآورد ما این است که جهش های کرونا به قدری شدید خواهد بود که در آینده هیچ قسمتی از ویروس جهش یافته شاید تشابهی با ویروس اولیه ووهان نداشته باشد به همین دلیل موسسات علمی در سطح جهان به ویژه ایران و کوبا که کار مشترک می کنیم، باید خودمان را برای واکسن هایی که با واکسن های امروز شاید تشابهی نداشته باشند، آماده کنیم.

آخرین وضعیت بیماران کرونایی در استان ها

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه هنوز به قله خیز پنجم کرونا نرسیده ایم، پیش بینی کرد تعداد بیماران بستری در بیمارستان های تهران در روزهای آتی به ۹ هزار نفر نیز برسد.

دکتر علیرضا زالی با بیان اینکه بدون حل مشکلات معیشتی مردم لاک داون اجباری شهر (تعطیلی) اقدام موثری برای کنترل کرونا نخواهد بود، بر ضرورت برنامه ریزی برای توزیع بسته های حمایتی برای اقشار آسیب پذیر با هدف مقابله با بیماری تاکید کرد.

زالی درباره وضعیت کرونای استان تهران در خیز پنجم گفت: در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۱۴۰۰ بیمار جدید در بیمارستان های تهران بستری شدند که حدود ۱۷۷ نفر از آنان در بخش مراقبت های ویژه به سر می برند.

وی با بیان اینکه مجموع بیماران کرونایی سرپایی و بستری در ۲۴ ساعت گذشته به ۱۶ هزار نفر می رسد، گفت: اگر تعداد مراجعان سرپایی به کمتر از ۱۰ هزار نفر در روز نرسد نباید در انتظار تنزل تعداد بیماران بستری باشیم.

وی همچنین با بیان اینکه امروز بین ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰ بیمار با مکانیسم بستری موقت درمان شده اند، از برنامه ریزی برای افزایش مراکز بستری موقت بیماران کرونایی با همکاری سه دانشگاه علوم پزشکی استان تهران در روزهای آتی خبر داد.

وضعیت کرونا در آذربایجان غربی دوباره حاد شده و همزمان با افزایش سرعت واکسیناسیون برای گروه های هدف، افزایش مبتلایان و بستری ها را در استان شاهد هستیم؛ هرچند تعداد فوتی ها همچنان در میزان پایین‌تری قرار دارد.

خیز جدید کرونا همزمان با سراسر کشور طی هفته های اخیر در آذربایجان غربی هم ایجاد شده که نتیجه آن، افزایش بستری شدگان در مراکز درمانی بوده است.

در حالی که تا حدود یک ماه پیش، روند ثابت و حتی رو به پایینی را در بستری شدگان مبتلا یا مشکوک به کرونا در آذربایجان غربی شاهد بودیم، طی این مدت روند افزایشی در تعداد مبتلایان و بستری شدگان ایجاد شده است.

این روند افزایشی موجب شده تا وضعیت برخی شهرستان های آذربایجان غربی به قرمز برسد و حتی در شهرستان هایی نظیر ارومیه و خوی، تعداد بستری شدگان به تعداد فزاینده ای افزایش یافته است.

طبق اعلام وزارت بهداشت، از ۱۷ شهرستان این استان، پنج شهرستان در وضعیت قرمز بوده که ارومیه از جمله آنهاست.

خبر دیگر اینکه رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت:شمار قربانیان کووید ۱۹ در کهگیلویه و بویراحمد با فوت یک بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته به ۷۲۵ نفر رسید.

پرویز یزدان‌پناه اظهار داشت: هم اکنون ۲۹۹ بیمار در بیمارستان‌های کرونایی کهگیلویه و بویراحمد  بستری اند که از این تعداد ۱۰۶ بیمار مبتلای قطعی و ۱۴ بیمار نیز در بخش مراقبت‌های ویژه درمان هستند.

هم اکنون شهرستان های بویراحمد، دنا و بهمئی در کهگیلویه و بویراحمد در وضع قرمز کرونا و سایر شهرستان های این استان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

از سیستان و بلوچستان خبر رسیده که رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان اعلام کرده با افزوده شدن یک‌هزار و ۴۲۰ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۸۷هزار و ۵۸۳ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهارداشت: همچنین با فوت ۱۸ مورد جدید طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۱۰۰ نفر رسید.

وی با بیان اینکه ۷۹۶ بیمار حاد تنفسی و  ۳۶۹ مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: مردم در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در خصوص آخرین وضعیت کرونا در هرمزگان گفت: در دومین روز از مردادماه ۹ نفر دیگر در استان بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست دادند و شمار قربانیان به یک هزار و ۶۰۲ نفر رسید.

وی خاطرنشان کرد: فوتی های شبانه روز گذشته ۴ مرد و ۵ زن در بازه سنی ۵۴ تا ۸۹ سال از شهرستان های میناب، رودان، قشم، جاسک و حاجی آباد بودند.

دکتر نوروزیان بیان داشت: در شبانه روز گذشته ۱۹۲ مبتلای جدید در بیمارستان های هرمزگان بستری شدند و شمار بستری ها به ۹۶۱ نفر رسید که حال ۲۲ نفر از آنها بسیار وخیم گزارش شده است.

خبر دیگر اینکه سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: تیرماه سال ۱۴۰۰ از ۳۰ هزار و ۸۵۳ نمونه گرفته شده از افراد مشکوک به کرونا در مراجعه به مراکز درمانی بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۵ هزار و ۴۹۷ نفر مبتلای قطعی به کووید ۱۹ شناسایی شدند و ۱۴۴ نفر هم به علت ابتلا به این بیماری در استان فوت کردند.

ابراهیم سلمانی افزود: همچنین در  شبانه‌روز گذشته از ۶۸۸ نمونه گرفته شده از افراد مشکوک به کرونا، بر اساس معیارها ابتلای ۲۷۷ نفر به بیماری کووید ۱۹ در استان  قطعی شد و از این تعداد ۲۵ نفر در بیمارستان‌های استان بستری شدند و ۲۵۲ نفر هم در منزل دوره نقاهت ( قرنطینه خانگی) خود را طی می‌کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد اظهارکرد: در این مدت پنج بیمار مبتلا به کووید ۱۹  در استان جان خود را از دست دادند.

از خوزستان خبر رسیده که رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفته شهرستان های نارنجی خوزستان باید هوشیار باشند زیرا وضعیت در این نقاط شکننده است.

دکتر فرهاد ابول‌نژادیان با اشاره به اینکه مردم بهبهان و ماهشهر باید خیز بیماری را جدی بگیرند اظهار داشت: روند مراجعه به مراکز بهداشتی در ماهشهر و بهبهان افزایشی بوده و بسیار نگران کننده است.

وی با بیان اینکه تجهیز و افزایش مراکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا در دستور کار است افزود: قرار است با حمایت سازمان های مختلف این مراکز افزایش پیدا کنند.

در حال حاضر سه شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز، ۱۱ شهرستان نارنجی و ۱۳ شهرستان زرد کرونایی هستند.

سوم مرداد و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

وضعیت قرمز شیوع بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل که از چند روز قبل آغاز شده، همچنان ادامه دارد به طوری که طی شبانه‌روز گذشته مجموع مبتلایان بستری در مراکز درمانی این استان به ۳۹۶ نفر افزایش یافت.

 دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل روز یک‌شنبه اعلام کرد که در ادامه روند صعودی موج پنجم شیوع کرونا در این استان، شمار مبتلایان جدید شناسایی شده طی شبانه‌روز گذشته نیز به ۷۴ نفر افزایش یافت.

این آمارها نشان می‎دهد که شمار مبتلایان جدید و بستری همزمان کووید.۱۹ در استان اردبیل نسبت به یک ماه هفته قبل بیش از سه برابر شده و این بیماری با سرعت بیشتر در حال شیوع گسترده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد: در شبانه‌روز گذشته فوت مبتلایان کرونا به صفر رسیده و مجموع جان‌باختگان کرونا در ۱۷ ماه گذشته در این استان در حد یک‌هزار و ۸۶۸ نفر باقی ماند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده با اشاره به ترخیص ۴۷ نفر از مبتلایان بستری در مراکز درمانی استان اردبیل گفت: افزایش شمار بستری مبتلایان به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی این استان به ۶۴ نفر، نشان دهنده شدت شیوع کرونا در این استان است.

وی ادامه داد: موارد ابتلای جدید در استان مربوط به سویه دلتای ویروس کرونا بوده و خطر شیوع گسترده این ویروس در استان روز به روز بیشتر می‌شود.

از سوی دیگر معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اعلاک کرد : ۴۰۷ بیمار جدید کووید ۱۹ طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شد و شمار مبتلایان به ۱۲۹ هزار و ۱۵۵ نفر رسید.

دکتر "مریم کوشکی" روز یکشنبه به رسانه ها اعلام کرد: طی شبانه روز گذشته ۲ بیمار مبتلا به کرونا در این استان جان باختند و شمار قربانیان نیز به یکهزار و ۹۷۰ نفر رسید.

کوشکی  عنوان کرد: هم اکنون ۶۰۸ بیمار مشکوک و مبتلا به کرونا در مراکز درمانی و بیمارستان‌های این استان بستری هستند.

بر اساس این گزارش، بروجرد، خرم‌آباد، پلدختر، کوهدشت، الیگودرز، سلسله و دلفان در وضعیت قرمز، رومشگان در وضعیت زرد و بقیه شهرستان‌های استان در شرایط نارنجی شیوع کرونا قرار دارند.

در استان همدان نیز از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان پنج شهرستان همدان، اسدآباد، ملایر، نهاوند و کبودراهنگ در وضعیت قرمز، شهرستان های تویسرکان، بهار، درگزین و رزن در وضعیت نارنجی و شهرستان های فامنین در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان درباره آخرین وضعیت همه گیری ویروس کرونا در این استان نیز گفت: بررسی آمارها نشان دهنده روند افزایشی بیماران بستری و سرپایی مبتلا به کرونا از اول تیر ماه امسال است به نحوی که شمار بیماران بستری در بیمارستان ها از ۳۸۰ نفر در اول تیرماه با ۳۰۰ نفر افزایش به ۶۸۰ نفر در روزهای اخیر رسیده است.

حیدری مقدم تصریح کرد: همچنین شاخص سرایت پذیری ویروس کرونا در استان همدان از ۹۳. درصد به ۱.۳۲ درصد افزایش یافته که مهم‌ترین علت این طغیان همه گیری نیز با ۶۱ درصد تماس های درون خانگی و  ۳۸ درصد شرکت در اجتماعات است.

همچنین رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی گلستان گفت که روند شیوع پیک پنجم ویروس کرونا در استان سریع و افزایشی بوده و همین روند باعث شده تا تعداد بستری‌های امروز نسبت به روز گذشته ۷۹ نفر بیشتر باشد.

عبدالرضا فاضل اظهار داشت: روز گذشته هزار و ۱۳۵ بیمار مبتلا به کرونا در استان بستری بودند که این تعداد امروز به هزار و ۲۱۴ نفر رسیده است.

وی یادآور شد: همچنین از این تعداد بستری ۱۳۸ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار دارند و حال ۴۶ نفر وخیم است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی با اعلام این که وضعیت تخت‌های بستری بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شرق استان وخیم است گفت: ظرفیت پذیرش در شرق استان تکمیل شده و با سرعت زیاد روند افزایش مبتلایان و بستری افراد طی ۲ تا ۳ روز آینده ظرفیت همه تخت های بیماران کرونایی استان تکمیل خواهد شد.

آخرین وضعیت واکسیناسیون در کشور

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه تا کنون بیش از یک میلیون و ۷۴۹ هزار واکسن در استان تهران تزریق شده است که ۵۶۹ هزار واکسن، دوز دوم بوده است، گفت: البته اگرچه ۷۰۹ هزار فرد بالای ۶۵ سال در تهران وجود دارد، اما ۴۰ درصد کادر بهداشت و درمان کشور، تعداد زیادی از بیماران خاص و سایر گروه های پرخطر نیز در تهران واکسینه شده اند.

علیرضا زالی افزود: برای دوز اول و دوم واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ سال در تهران منابع کافی لجستیک شده است.

زالی با بیان اینکه تا قبل از شیوع کرونا تعداد پرونده های الکترونیکی سلامت شهروندان تهرانی کمتر از ۱۰ درصد بوده است، از روند صعودی این پرونده ها خبر داد و گفت: اگر تعداد این پرونده ها کامل تر بود مکانیسم نوبت دهی بسیار ساده تر صورت می گرفت.

وی همچنین درباره آمار واکسیناسیون در تهران توضیح داد: در افراد بالای ۸۰ سال ۷۴ درصد، در افراد بین ۷۵ تا ۸۰ سال ۷۶ درصد، در افراد بین ۷۰ تا ۷۵ درصد نیز حدود ۷۸ درصد واکسینه شده اند.

مطالعات ما نشان می دهد در استان تهران شانس مرگ و میر و بستری در بخش مراقبت های ویژه در گروه های سنی بالای ۷۰ سال که واکسینه شده اند، پنج تا هفت برابر نسبت به افرادی که واکسن نزده اند کاهش می یابد.

در همین حال سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: بزرگترین مرکز تزریق واکسن استان مرکزی با هدف تسریع در ایمن‌سازی گروه‌های هدف در مصلی بیت المقدس اراک آغاز به‌ کار کرد.

«یاسر قربانی» افزود: ۲۰ محل تزریق واکسن برای گروه‌های هدف در مصلی اراک پیش بینی شده و ۱۰۰ نیرو شامل درمان، حفاظت، پشتیبانی، خدمات و تدارکات در این مجموعه همکاری دارند.

وی توضیح داد: گروه هدف ۲ هزار نفری، شامل افرادی است که نوبت دوم تزریق واکسن آسترازنکای آنان فرا رسیده و از امروز در مصلی اراک واکسینه می‌شوند.

همچنین معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه گفت: ۳۵ هزار نفر از جمعیت زیر پوشش این دانشگاه تاکنون واکسن کرونا دریافت کرده‌اند که از این تعداد ۲۷ هزار نفر دوز اول و هشت هزار نفر نیز دوز دوم واکسن کووید۱۹ را زده‌اند.

دکتر الهام بهره‌مند افزود: واکسیناسیون کووید ۱۹ برای جمعیت زیر پوشش این دانشگاه همزمان با سراسر کشور، در شهرستان های تربت حیدریه، زاوه و مه ولات آغاز شده و برابر با سند ملی واکسیناسیون در حال انجام است.

از سوی دیگر سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: افراد بالای ۵۰سال که تاکنون واکسن دریافت نکرده و یا در سامانه سلامت ثبت نام نکرده اند تا ۷۲ساعت دیگر فرصت دارند تا نام نویسی کنند.

دکتر فاطمه نوروزیان اظهار داشت: تاکنون بیش از ۲۱۸ هزار دز واکسن کرونا در هرمزگان تزریق شده که ۱۷۹ هزار و ۴۱۵ نفر دز اول و بیش از ۳۹ هزار نفر نیز دز دوم را دریافت کردند.

به گفته رییس گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: دریافت‌کنندگان واکسن کرونا در حالت عادی ناقل کووید ۱۹ نیستند اما درصورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی ممکن است به نوع بدخیم این ویروس مبتلا شوند.

"حمید مخیری" افزود: زمانی می توانیم به راحتی با ماسک خداحافظی کنیم که ۷۰ درصد جامعه ۲ نوبت واکسن کرونا را دریافت کرده باشند و ۲۸ روز هم از تزریق نوبت دوم گذشته باشد در حالیکه اکنون متوسط دریافت کنندگان واکسن در کشور و استان هفت درصد است.

وی در این خصوص توضیح داد: افرادی که دوز اول واکسن کرونا را با هر نام تجاری دریافت کرده باشند احتمال ابتلا به بیماری کووید ۱۹ را دارند همچنان که گزارش ها نشان می دهد  برخی از آنها به دلیل رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی و حذف ماسک، مبتلا شده اند.

همچنین معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اعلام کرد : تاکنون در مجموع ۱۴۴ هزار و ۶۹۶ دوز واکسن کرونا در استان به گروه‌های هدف تزریق شده است.

ابراهیم قادری اظهار داشت: این تعداد دوز واکسن کرونا در قالب ۲ نوبت اول و دوم به گروه‌های هدف در استان و براساس سند ملی واکسیناسیون کووید۱۹ تززیق شد.

وی بر لزوم حضور گروه‌های هدف در زمان مقرر برای دریافت واکسن تاکید و اضافه کرد: براساس آخرین گزارش تاکنون، ۹۹ هزار و ۳۵۰ نفر در کردستان واکسن نوبت اول و ۴۵ هزار و ۳۴۶ نفر نیز واکسن نوبت دوم را دریافت کرده‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان تعداد افراد واکسینه شده در استان را ۹۹ هزار و ۳۵۰ نفر اعلام کرد و یادآور شد: تاکنون ۲۲۱ هزار و ۳۹۰ دوز واکسن کرونا در استان دریافت شده است.

خبر دیگر اینکه فرماندار مهران گفته که ۶۰ درصد جمعیت هدف این شهرستان طبق سند ملی واکسیناسیون تا تاریخ ۲۹ تیر ماه واکسن کرونا تزریق کردند.

مجید کاکی اظهار داشت: همچنین تاکنون ۶۰ درصد عوامل انتخابات شهرستان اعم از هیات های اجرایی، نظارت و بازرسی واکسن کرونا تزریق کردند و طی روزهای آینده مابقی این افراد واکسن کرونا تزریق می کنند.

وی افزود: طرح شهید سلیمانی (غربالگری محله به محله) در شهرستان مهران با قدرت همچنان ادامه دارد و کمیته های نظارتی، رهیگیری، آموزش همگانی در این شهرستان فعال هستند.

فرماندار مهران میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در شهرستان مهران را ۵۰ درصد اعلام کرد و تاکید کرد: مردم اگر چنانچه پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نکنند، شرایط کرونا بسیار نگران کننده خواهد بود.

از بوشهر خبر رسیده که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: تاکنون ۱۳۱ هزار دُز واکسن کرونا در این استان تزریق شده‌است و بیش از ۲۰ هزار نفر هر ۲ دُز واکسن را دریافت کرده اند.

عبدالمحمد خواجه‌ئیان افزود: تزریق واکسن کرونا از ۲۲ بهمن سال گذشته در استان بوشهر آغاز شد و تاکنون ۷۳.۱ درصد از جمعیت گروه سنی بالای ۶۰ سال در این استان واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

وی بیان کرد: گروه سنی ۵۰ تا ۶۰ سال نیز که بتازگی تزریق واکسن آنها آغاز شده تا به امروز بیش از ۳۳ درصد موفق به تزریق واکسن شده‌اند و پیش بینی شده در هفته جاری تزریق این گروه به پایان برسد.

خبر دیگر اینکه معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری همدان با بیان اینکه واکسن کرونا به اندازه کافی و بیش از نیاز برای استان تامین شده است، از مردم خواست با ثبت نام در سامانه پیش بینی شده در موعد مقرر نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

«مصطفی آزادبخت» اظهار داشت: با توجه به فعالیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و به تبع آن دانشگاه های علوم پزشکی، مازاد بر سهمیه واکسن کرونا برای استان دریافت شده است که مردم باید برای پیشگیری از تجمع و ازدحام نسبت به حضور در وقت اعلامی و تزریق واکسن اقدام کنند.

وی اضافه کرد: انواع واکسن کرونا برای استان همدان تهیه شده و انتخاب نوع واکسن تزریقی به افراد واگذار شده است.

همچنین مدیر گروه بیماری های مرکز بهداشت گیلان گفت: تاکنون حدود ۱۴ درصد از جامعه هدف در این استان واکسن کرونا را دریافت کردند.

دکتر حسن رخ شاد اظهار داشت: واکسن کرونا تاکنون به ۲۸۴ هزار نفر از جامعه هدف در گیلان تزریق شده است که در مجموع تزریق ۳۸۰ هزار دوز واکسن نوبت اول و دوم انجام گرفت.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی گیلان در تزریق واکسن کرونا جز ۱۰ دانشگاه برتر کشور است، اضافه کرد: روز گذشته ۱۲ هزار دوز واکسن در این استان تزریق شد، میانگین بین ۱۰ تا ۱۵ هزار دوز واکسن در گیلان به گروه های هدف تزریق می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: از آغاز واکسیناسیون علیه کرونا تاکنون بیش از ۸۰ درصد از گروه‌های هدف براساس شیوه‌نامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در شهرستان های زیر پوشش این دانشگاه واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

دکتر علیرضا مسلم افزود: کارکنان بهداشت و درمان، پزشکان، بیماران خاص، سالمندان، جانبازان، کارکنان آرامستان و پاکبانان، افراد کم‌توان ذهنی و گروه سنی اعلامی از جمله دریافت کنندگان واکسن کرونا در منطقه زیر پوشش این دانشگاه هستند.

وی تصریح کرد هم اینک با تلاش بی وقفه کادر درمان، آمار تزریق واکسن کرونا در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به روزانه حدود سه هزار دوز رسیده است.

سومین مرکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا روز یکشنبه در پردیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند راه‌اندازی شد و واکسیناسیون افراد بالای ۵۰ سال هم در این مرکز پذیرفته می‌شود.

۲ مرکز تجمیعی دیگر هفته گذشته برای پوشش جمعیت بیشتری از گروه‌های هدف در بیرجند آغاز به کار کرد و همزمان با ورود محموله‌های جدید واکسن به خراسان جنوبی سرعت واکسیناسیون در مرکز استان افزایش یافت.

از سوی دیگر مدیرکل زندان‌های هرمزگان گفت: همه مددجویان بالای ۶۰ سال در زندان بندرعباس، با همکاری معاونت دانشگاه علوم پزشکی دز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

مصطفی کیشانی بر پیگیری واکسیناسیون همه مددجویان، کارکنان و سربازان وظیفه در زندان های هرمزگان تاکید کرد و افزود: برای ایمن‌سازی جامعه هدف در زندان، باید همه شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کنند.

وی بیان داشت: با ایجاد سه مرحله قرنطینه بر ورود زندانیان تازه وارد نظارت شدیدی می شود وبیماریابی و غربالگری زندانیان به طور مستمر انجام شده و مددجویان مشکوک به کووید ۱۹ شناسایی، جداسازی و درمان می شوند.

آمارهای جدید وزارت بهداشت /کرونا جان ۲۶۸ نفر دیگر را گرفت 

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۶۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۸ هزار و ۸۰۰ نفر رسید.

از دیروز تا امروز ۳ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۷ هزار و ۱۴۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۹۳۵ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۶۹۱ هزار و ۴۳۲ نفر رسید.

در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۶۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۸ هزار و ۸۰۰ نفر رسید و تا کنون سه میلیون ۲۵۶ هزار و ۸۵۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند.

چهار هزار و ۸۶۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و تا کنون ۲۵ میلیون و ۵۳۷ هزار و ۵۱۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

همچنین تا امروز، ۷ میلیون و ۸۷۱ هزار و ۱۰۴ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۳۹۴ هزار و ۷۰۷ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۰ میلیون و ۲۶۵ هزار و ۸۱۱ دُز رسید.

افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام و پس از دریافت پیامک نوبت دهی، به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

در حال حاضر ۲۳۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۹۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

 

تعداد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌های قزوین به ۵۲۹ نفر رسید

رئیس دانشگاه علوم پزشکی،خدمات بهداشتی و درمانی قزوین گفت: تعداد بیماران مبتلا به کووید ۱۹ که در بیمارستان های استان بستری هستند به ۵۲۹ نفر رسید که نسبت به هفته پیش ۱۲۲ بیمار بیشتر است.

دکتر پیمان نامدار عصر یکشنبه افزود: در حالی ۵۲۹ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های استان قزوین بستری هستند که این تعداد تا یک هفته پیش ۴۰۷ بیمار بود که نشان می دهد با موج جدید کرونا درگیر هستیم.

وی اظهار داشت: در شبانه روز گذشته ۱۲۱ بیمار جدید در بیمارستان های استان بستری شده و ۸۰ بیمار نیز ترخیص شدند.

این مسوول گفت: در مدت یاد شده همچنین ۳۶۷ بیمار قطعی مبتلا به ویروس کرونا در استان مورد شناسایی قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین افزود: در ۲۴ ساعت گذشته متاسفانه ۲ تن از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در استان جان خود را از دست دادند.

دکتر نامدار اظهار داشت: تا رسیدن به ایمنی جمعی با واکسیناسیون سراسری همچنان بهترین راه پیشگیری از کرونا حفظ فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، عدم حضور در مکان های شلوغ و رعایت دستورالعمل های بهداشتی است.

کرونا تاکنون در استان قزوین کار ۲۸ هزار و ۲۶۶ نفر را به تخت های بیمارستان ها کشانده و هزار و ۸۶۰ نفر قربانی داشته است.

 

۳۵۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در چهارمحال و بختیاری شناسایی شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارحال و بختیاری گفت: با شناسایی ۳۵۰ بیمار مبتلای قطعی به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته همچنان روند افزایشی شیوع کرونا در استان در حال پیشروی است.

مجید شیرانی روز یکشنبه افزود: بار مراجعات روزانه بیماران مشکوک به ویروس کرونا در استان در حال افزایش است به طوری که در شبانه‌روز گذشته ۸۱۸ نفر به مراکز درمانی و بهداشتی استان مراجعه کردند که با انجام نمونه‌گیری ابتلای ۳۵۰ نفر قطعی شد.

وی با بیان اینکه ۴۰ بیمار جدید در ۲۴ ساعت گذشته در مراکز درمانی استان پذیرش شد، اظهار داشت: تمامی ظرفیت‌های بخش بستری استان به کار گرفته شده است  و هم اینک ۳۸۶ بیمار در بخش‌های ویژه کرونا در استان بستری هستند و چنانچه روند افزایش بیماران بستری تداوم یابد با چالش تامین فضای بیمارستانی مواجه خواهیم شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارحال و بختیاری با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته فوتی ناشی از کرونا در استان گزارش نشده است، افزود: کماکان تعداد فوتی‌های ناشی از این ویروس در استان یک هزار و ۱۸۵ نفر است.

شیرانی با تشریح وضعیت شهرستان‌های استان در خصوص شیوع کرونا، نسبت به افزایش شیوع کرونا در شهرستان سامان هشدار داد و گفت: احتمال اینکه این شهرستان از وضعیت زرد به نارنجی تغییر رنگ دهد وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: در سایر شهرستان‌ها نیز روند افزایش بیماران بستری و سرپایی کم و بیش در حال افزایش و یا در وضعیت ثبات است.

هم‌اینک شهرستان‌های شهرکرد، بروجن و فارسان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر)، شهرستان‌های لردگان، اردل، کیار در وضعیت در وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان‌های کوهرنگ، خانمیرزا، بن و سامان در وضعیت زرد (خطر متوسط) شیوع کرونا قرار دارند.

 

۸ خانواده دیگر در قم داغدار کرونا شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: طی بیست و چهار ساعت منتهی به سوم مردادماه جاری متاسفانه هشت بیمار کرونا مثبت در قم جان خود را از دست دادند.

محمدرضا قدیر آخرین وضعیت کووید۱۹ در قم را مورد توجه قرار داد و افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۵۶ تن با علائم مشکوک ابتلا به کرونا در مراکز درمانی استان پذیرش و ۱۲۴ تن بستری شدند.

وی با اشاره به این که هم اکنون ۶۲۵ بیمار مبتلا به کرونا در قم بستری هستند، گفت: در این مدت ۷۰ تن با بهبودی از مراکز درمانی استان ترخیص شدند، همچنین وضعیت ۱۱۷ بیمار مبتلا به کرونا در قم وخیم است.

قدیر اضافه کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۹۱۹ تست کرونا در قم انجام گرفت که ۲۷۰ مورد آن مثبت گزارش شده‌است، همچنین تاکنون در مجموع ۱۰۳ هزار و ۱۰۲ دوز واکسن کرونا در بین گروه های هدف استان تزریق شده‌است.

وضعیت کرونایی قم که از ۲۷ خردادماه پس از ۴۰ روز از وضعیت نارنجی به‌زرد بهبود یافته بود بر اساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده توسط نرم‌افزار ماسک، از تاریخ نهم تیرماه جاری بار دیگر جزو شهرهای نارنجی و از ۲۳ تیرماه مجددا در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفت.

 

ارائه هرگونه خدمات به مسافران در چهارمحال و بختیاری ممنوع است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: ارائه هرگونه خدمات، پذیرش در اقامتگاه‌ها و مراکز تفریحی به مسافران ورودی به استان ممنوع است و می‌طلبد فرمانداران در این خصوص نظارت جدی داشته باشند.

جعفر مردانی روز یکشنبه در نشست قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا این استان افزود: علاوه‌بر آن پلیس‌راه باید خودروهای بومی را از مبادی ورودی استان برگشت دهد چرا که صدور جریمه به تنهای کارساز نیست.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش قدرت بیماری‌زایی ویروس کرونا و ورود به موج پنجم کرونا، ضروری است تا مراقبت‌ها در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیش از پیش تشدید شود.

مردانی با تاکید بر همکاری بین‌بخشی برای مدیریت شیوع کرونا و جلوگیری از طولانی شدن موج پنجم این ویروس در استان، تصریح کرد: علاوه‌بر مشارکت‌جویی دستگاه‌ها، همراهی و همراهی مردم نیز نقش اساسی دارد از همین رو باید با اطلاع‌رسانی و حساس‌سازی جامعه همکاری مردم را تقویت کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اعمال برخی محدودیت‌ها در فعالیت بازار استان، افزود: تلاش بر این است که اعمال این محدودیت‌ها به صورت داوطلبانه از سوی اصناف انجام گیرد و برای این موضوع از ظرفیت اتحادیه‌ها و اصناف بهره‌گیری شود و ساعاتی را برای تعطیلی اصناف در نظر گرفت.

مردانی بر ضرورت تشدید نظارت بر ترددهای شبانه ( ۲۲ تا ۳ بامداد) و جریمه خودروهای متخلف تاکید کرد و گفت: برخی افراد با مجوز تردد می‌کنند که باید این مجوزها راستی‌آزمایی شود.

وی با بیان اینکه حضور مردم در پارک‌ها و بوستان‌ها باعث شیوع بیشتر ویروس خواهد شد، خاطرنشان کرد: این در حالی است که چادر زدن در این مکان‌ها ممنوع است و پارک‌بان‌ها و ماموران شهرداری باید در این خصوص تذکر دهند.

در این نشست مصوب شد تا فعالیت تمامی رشته‌های ورزشی در شهرستان‌های قرمز شیوع کرونا ( شهرکرد، فارسان و بروجن) تعطیل شود.

همچنین فعالیت هیات‌های مذهبی در ماه‌های محرم و صفر بر اساس پروتکل‌های بهداشی سال گذشته باشد و تا اطلاع بعدی ستاد ملی کرونا مجوزی برای برگزاری مراسم‌های تعزیه‌خوانی صادر نشود.

تالارهای پذیرایی نیز با ۲۵ درصد ظرفیت فعال باشند و صرف شام به صورت بیرون‌بر باشد.

هم‌اینک شهرستان‌های شهرکرد، بروجن و فارسان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر)، شهرستان‌های لردگان، اردل، کیار در وضعیت در وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان‌های کوهرنگ، خانمیرزا، بن و سامان در وضعیت زرد (خطر متوسط) شیوع کرونا قرار دارند.

 

روزانه به بیش از ۳۰۰ نفر در نهاوند واکسن کرونا تزریق می شود

رئیس شبکه بهداشت و درمان نهاوند با بیان اینکه روزانه بیش از ۳۰۰ نفر در نهاوند واکسن کرونا دریافت می‌کنند، گفت: تلاش می کنیم با اضافه کردن مراکز، روند تزریق واکسن در شهرستان تسریع شود.

«سیامک دانشور» روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با تجهیز ۲ مرکز دیگر، تزریق واکسیناسیون در شهرستان نهاوند به هزار و ۵۰۰ دوز در روز خواهد رسید.

وی تاکید کرد: امکان راه‌اندازی و تجهیز مراکز جدید تزریق واکسن در نهاوند با هماهنگی و همکاری بیشتر وجود دارد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان نهاوند افزود: هم اکنون در پنج مرکز شهر نهاوند تزریق واکسن انجام می‌شود و یک مرکز خودرویی تزریق نیز در این شهر فعال است.

دانشور خاطرنشان کرد: ۶ مرکز نیز در مناطق روستایی شهرستان نهاوند فعال شده و در حال افزایش مرکز تجمیع جدید هستیم که تعداد تزریق روزانه واکسیناسیون‌ها افزایش یابد.

او گفت: برای جلوگیری از ازدحام و با تجهیز این مکان‌ها می‌توانیم به ارائه خدمات به شهروندان مشغول شویم و شهروندان نیز نگران کمبود واکسن نباشند چون واکسن به اندازه کافی وجود دارد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان نهاوند از شهروندان خواست فقط بعد از دریافت پیامک به مراکز دریافت واکسن مراجعه کنند و ازدحام نیز به دلیل این است که عده‌ای بدون دریافت پیامک به مراکز مراجعه می‌کنند.

دانشور با اشاره به شرایط قرمز کرونا در شهرستان نهاوند، یادآوری کرد: با پرهیز از تجمع و دورهمی و رعایت نکات بهداشتی می‌توانیم از این‌ پیک عبور کنیم.

با شناسایی ۲۵۲ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۱۹ هزار و ۵۳۵  و بیماران سرپایی مثبت به ۴۹ هزار و ۳۶۷  نفر رسید.

 از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان پنج شهرستان همدان، اسدآباد، ملایر، نهاوند و کبودراهنگ در وضعیت قرمز، شهرستان های تویسرکان، بهار، درگزین و رزن در وضعیت نارنجی و شهرستان های فامنین در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

 

کرونا در ۴۸ ساعت، ۵ قربانی در فسا گرفت

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی فسا یکشنبه اعلام کرد: در طی ۴۸ساعت گذشته در فسا پنج بیمار در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و ۱۱۹ بیمار جدید نیز شناسایی شدند.

صادق مهدوی نیا با اشاره سن فوتی های ۴۸ ساعت گذشته در فسا افزود: قربانی های کرونا در ۴۸ ساعت گذشته در فسا در رده سنی ۴۷ تا ۷۲سال بودند.

وی اضافه کرد: ظرفیت بخش سوم کرونا در بیمارستان حضرت ولیعصر (عج) فسا در پی افزایش مبتلایان و چهار برابر شدن بستری ها طی ۲ هفته اخیر،  در حال تکمیل شدن است.

مهدوی نیا بیان کرد:روزانه ۵۰ درصد تست های مراجعین مثبت می‌شود که زنگ خطر جدی برای همه مردم و مسوولان برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و افزایش نظارت ها و بازرسی‌های مشترک است.

به گفته وی رنگ شهرستان فسا از نظر وضعیت کرونایی، قرمز و خیلی پرخطر است و بهتر شدن وضعیت به رعایت پروتکل های بهداشتی و عدم کاهش حساسیت مردم و مسوولین بستگی دارد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی فسا از شهروندان درخواست کرد تا از هرگونه مسافرت غیر ضروری، برگزاری تجمعات اداری و فرهنگی مذهبی، میهمانی و دورهمی خانوادگی و پارک نشینی و بازار گردی خودداری کنند.

وی همچنین بررعایت فاصله گذاری فیزیکی توسط همه اقشار جامعه،استفاده مداوم و صحیح از ماسک، رعایت فاصله گذاری فیزیکی، شست و شوی دست ها،بازبودن پنجره ها، تهویه هوا و جدی گرفتن واکسیناسیون تاکید کرد.

شهرستان فسا در فاصله ۱۳۰کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.

 

۷۶ درصد سالمندان گناوه واکسن کرونا دریافت کردند

رئیس شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: ۷۶ درصد از گروه سالمندان بالای ۶۰ سال این شهرستان واکسن کرونا دریافت کردند.

عصمت حیدری روز یکشنبه افزود: از شمار ۹ هزار و ۷۱۴ جمعیت سالمند ۶۰ سال به بالاتر در شهرستان گناوه تاکنون به هفت هزار و ۳۵۲ نفر واکسن کرونا تزریق شده است.

وی اظهارداشت: از جمعیت ۹ هزار و ۲۰۱ نفری میانسال ۵۰ تا ۶۰ سال این شهرستان نیز سه هزار و ۹۰۶ نفر به میزان ۴۳ درصد واکسن کرونا دریافت کردند.

حیدری گفت: از ابتدای طرح واکسیناسیون تاکنون ۱۳ هزار و ۱۸ نفر در این شهرستان واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

وی یادآورشد: ۲ مرکز تجمیعی شامل سالن ورزشی غدیر و شهید عبدویی در بندرگناوه برای تزریق واکسن شهروندان ۵۰ سال به بالا اختصاص یافته است.

رئیس شبکه بهداشت ودرمان گناوه گفت: واکسیناسیون افراد ۵۰ سال به بالا در بندرریگ در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه هفته جاری در حسینیه شهدای این بندر انجام خواهد شد.

شهرستان گناوه با جمعیت ۱۰۵ هزارنفر در ۱۱۰ کیلومتری شمال مرکز استان بوشهر واقع است و در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد.

 

۲۵۲ نفر دیگر در استان همدان به کرونا مبتلا شدند 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با شناسایی ۲۵۲ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۱۹ هزار و ۵۳۵  و بیماران سرپایی مثبت به ۴۹ هزار و ۳۶۷  نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز یک شنبه افزود: همچنین با فوت چهار بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در استان از ابتدای اپیدمی ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۳۲۴ مورد رسیده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۷۲۹ مورد بود که ۱۱۴ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: ۱۴ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۳۴ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۸۸۶، بهار یک هزار و ۳۷، تویسرکان یک هزار و ۶۷، رزن ۸۱۸، درگزین ۲۹۶، فامنین ۳۲۸ و کبودراهنگ یک هزار و ۸۰ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون سه هزار و ۶۲۴ نفر در ملایر، ۲ هزار و ۴۲۵  نفر در نهاوند و هفت هزار و ۵۱۳ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان پنج شهرستان همدان، اسدآباد، ملایر، نهاوند و کبودراهنگ در وضعیت قرمز، شهرستان های تویسرکان، بهار، درگزین و رزن در وضعیت نارنجی و شهرستان های فامنین در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

 

فرماندار انزلی خواستار تعطیلی شناگاه‌ها شد 

فرماندار انزلی شرایط کرونایی این شهرستان را بسیار خطرناک توصیف کرد و خواستار دستورالعملی واضح برای مدیریت یا تعطیلی سواحل و شناگاههای این شهرستان شد.

اسماعیل میرغضنفری روز یکشنبه در جلسه ستاد فرماندهی کرونا شهرستان انزلی با تقدیر از زحمات کادر بهداشت و درمان، گفت: بر اساس مصوبات ستادهای استانی و ملی شناهگاه ها باید با نیمی از ظرفیت فعالیت کنند در حالی که هیچ مقیاسی برای اندازه گیری این ظرفیت وجود ندارد و همین مسئله منجر به شلوغی بیش از حد سواحل شده است.

وی تصریح کرد: دوگانگی برنامه های مدیریت کرونا و اجرای آن باعث ایجاد دغدغه برای مردم شده است و این عوامل را می توان از اصلی ترین دلایل فاصله گرفتن مردم از اجرای پروتکل های بهداشتی دانست.

فرماندار انزلی سپس به کاهش رغبت عموم مردم در استفاده از ماسک اشاره کرد و افزود: این مسئله در میان سنین کمتر و جوانان بیشتر همه گیر است که تمایل کمتری به استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارند و خطر کرونا را جدی نمی‌گیرند.

میرغضنفری اضافه کرد: موافق تعطیلی‌ هیچ شغلی نیستم ولی باید از حضور در اماکن عمومی کاسته شود و مردم را به رعایت پروتکل‌ها توصیه کرد. این روزها ترس از کرونا کم شده و این امر موجب شده بخش قابل توجهی از مردم نسبت به رعایت پروتکل ها بی توجه باشند.

وی بازار را نبض اقتصاد محلی دانست و تاکید کرد: نمی توان با هربار قرمز اعلام شدن شهرستان نوک پیکان اتهام را به سمت بازار نشانه رفت و مردم باید با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی خودمحافظتی داشته باشند.

فرماندار انزلی گفت: متاسفانه تا خانواده ای درگیر ویروس کرونا نشود این مسائل جدی گرفته نمی شود. در بازدید از برخی ادارات شاهد عدم استفاده از ماسک بین کارمندان بودیم این مسئله باید به صورت جدی مورد پیگیری قرار گیرد.

رئیس بیمارستان شهید بهشتی بندر انزلی نیز از پذیرش ۲۰۲ بیمار کرونایی طی ماه گذشته خبر داد و گفت : از این تعداد بیمار 25 درصد زیر ۴۰ سال بودند و ۵.۴ درصد از بیماران بستری نیز فوت کردند.

دکتر مرتضی فلاح با بیان اینکه تاب آوری بیمارستان به حداقل رسیده خواستار رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی عموم جامعه شد.

وی با اشاره به انجام  ۳۳۰ مورد سی تی اسکن ریه طی یک روز گذشته در این بیمارستان گفت : نگرانی خانواده‌ها قابل درک است اما بسیاری از این بیماران شاخص انجام سی تی اسکن ندارند . این دستگاه ظرفیت خاصی دارد که اگر کنترل نشود استهلاک شدید پیدا می کند .

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بندر انزلی نیز به قدرت انتقال بالای ویروس کرونا از نوع ویروس دلتا اشاره کرد و افزود : این ویروس کودکان را نیز درگیر می‌کند .

دکتر بابک صیاد با بیان اینکه تست کرونا رایگان است به واکسیناسیون ۷۲ درصد جمعیت بالای ۶۰ سال انزلی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۲ سالن فعال در سطح شهر عمل واکسیناسیون انجام می شود و در روستاها هم واکسیناسیون انجام می‌شود.

بندرانزلی در ۴۰ کیلومتری غرب مرکز گیلان واقع شده و با توجه به اینکه ۶۰ درصد واحد های اقامتی استان گیلان در این شهرستان گردشگر پذیر واقع شده از اولین شهرهایی بود که در دوران شیوع ویروس کرونا وضعیت آن قرمز اعلام شده بود و در حال حاضر درگیر پیک پنجم کرونا است .

 

روند شیوع کووید۱۹ در البرز رو به افزایش است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار البرز با اعلام زنگ‌خطر گفت: تعداد بیماران بستری و فوتی بیماری کووید۱۹ در این استان رو به افزایش است.

نور محمد فردی روز یکشنبه افزود: تعداد بستری های کووید۱۹ البرز از ۵۰۴ نفر در در اول تیر ماه  به یک هزار و ۸۱ نفر در زمان حاضر رسیده است یعنی  بیش از ۲ برابر شده است.

وی ادامه داد: تعداد فوتی ها هم در همین ایام از ۶ نفر در اول تیرماه به ۲۳ نفر درسوم مردادماه رسیده که حدود پنج برابر شده است.

فردی گفت : از طرفی دیگر ظرفیت تخت های بیمارستانی رو به پر شدن بوده و متاسفانه ممکن است انجام روند تا چند روز آینده ادامه داشته باشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار البرز گفت:  در نتیجه تعداد مرگ و میر رو به افزایش است و همراهی و هماهنگی رعایت نمودن پروتکل های بهداشتی و خود داری از ترددهای غیرضرور و رعایت نمودن فاصله های اجتماعی همواره مورد تاکید می باشد. 

فردی بیان داشت: پنج  شهرستان استان در وضعیت قرمز و ۲ شهرستان وضعیت نارنجی می باشند بنابراین با توجه به رنگ بندی ها اعلام شده محدودیت ها در مورد ادارات و سازمانهای دولتی ، صنوف و ترددهای غیرضرور کاملا باید رعایت شود.

وی افزود:  در مجموع تعداد مراکز تجمعی واکسیناسیون  ۱۹ مرکز می باشد و تا کنون ۳۸۵ هزار و ۹۴۶ دز واکسن تزریق شده و روزانه بیش از ۱۳ هزار دز  به طور متوسط تزریق می‌شود.

فردی ادامه داد: و از طریق دیگر به زودی تعداد پنج مرکز دیگر اضافه خواهد شد.

 

رعایت پروتکل‌های بهداشتی دربرخی نقاط چهارمحال وبختیاری به ۱۰ درصد رسید

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با هشدار نسبت به کاهش شدید رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان، گفت: میزان رعایت پروتکل‌ها در برخی نقاط استان از جمله روستاهای حاشیه زاینده‌رود به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است.

سید راشد جزایری روز یکشنبه در نشست قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا این استان افزود: در مجموع میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان ۵۰ درصد است که چنانچه بخواهیم موج پنجم کرونا را با ضایعات کمتری پیش سر بگذاریم ضروری است تا این میزان دست‌کم به ۸۵ درصد برسد.

وی با اشاره به اینکه این استان پله دوم موج پنجم کرونا را پشت سرگذاشته و وارد مرحله سوم شده است، اظهار داشت: احتمال اینکه موج پنجم کرونا نسبت به موج‌های قبلی طولانی‌تر شود و تعداد مبتلایان و فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا در استان بیشتر شود وجود دارد.

جزایری، واکسیناسیون را از دیگر راهکارهای مدیریت موج پنجم کرونا دانست و گفت: تاکنون ۱۱۲ هزار دوز واکسن کرونا در استان تزریق شده است که ۱۲.۳ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال استان را پوشش داده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: ۱۰۰ درصد جمعیت ثبت‌نام شده در سامانه salamat.gov.ir واکسن دریافت کرده‌اند و شاخص تزریق واکسن کرونا در استان ۲ درصد بالاتر از میانگین کشوری است.

جزایری در عین حال میزان استقبال گروه سنی بالای ۶۰ سال استان از واکسن کرونا در ۲ روزگذشته را نامطلوب ارزیابی کرد و افزود: انتظار می‌رود رسانه‌ها در خصوص ترغیب افراد واجد شرایط برای دریافت واکسن، بیش از پیش اطلاع‌رسانی کنند.

وی با تاکید بر اینکه واکسیناسیون کرونا بر اساس سند ابلاغ شده انجام می‌شود و به هیچ فردی خارج از این سند سهمیه‌ای تعلق نمی‌گیرد، تصریح کرد: طبق این سند پیش‌بینی می‌‎شود در مرداد ماه معلمان، استادان دانشگاه و دانشجویان سایر رشته‌های دانشگاه علوم پزشکی واکسن دریافت کنند.

جزایری افزود: همچنین تزریق واکسن کرونا به بیماران دیابتی و دارای فشار خون بالا ی ۱۸ سال، عشایر ۱۸ سال به بالا و شاغلان در حوزه پلیس راهور و راه در برنامه قرار گرفته است.

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه رعایت محدودیت‌های هوشمند مطابق با رنگبندی‌های شیوع کرونا با جدیت لازم در استان رعایت نمی‌شود، افزود: در همین راستا پیشنهاد می‌شود تالارهای پذیرایی یا تعطیل شود و یا با حداقل ظرفیت و محدودیت در سرو شام فعال باشند، ساعات کاری اصناف کاهش یابد و برخی از صنوف نیز به صورت اختیاری مغازه‌های خود را تا بهبود شرایط تعطیل کنند.

در این نشست مصوب شد تا فعالیت تمامی رشته‌های ورزشی در شهرستان‌های قرمز شیوع کرونا ( شهرکرد، فارسان و بروجن) تعطیل شود.

همچنین فعالیت هیات‌های مذهبی در ماه‌های محرم و صفر بر اساس پروتکل‌های بهداشی سال گذشته باشد و تا اطلاع بعدی ستاد ملی کرونا مجوزی برای برگزاری مراسم‌های تعزیه‌خوانی صادر نشود.

تالارهای پذیرایی نیز با ۲۵ درصد ظرفیت فعال باشند و صرف شام به صورت بیرون‌بر باشد.

هم‌اینک شهرستان‌های شهرکرد، بروجن و فارسان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر)، شهرستان‌های لردگان، اردل، کیار در وضعیت در وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان‌های کوهرنگ، خانمیرزا، بن و سامان در وضعیت زرد (خطر متوسط) شیوع کرونا قرار دارند.

تجمع در مراکز واکسیناسیون، منشا انتشار کرونا

واکسیناسیون کرونا که در کشور ما از ۲۱ بهمن ماه سال گذشته آغاز شد، اکنون سرعت بیشتری گرفته و نوبت به تزریق واکسن به افراد ۶۰ ساله رسیده؛ در این بین تجمع در مراکز واکسیناسیون به عنوان عامل انتشار ویروس کرونا، نگرانی‌هایی ایجاد کرده است، موضوعی که مسوولان به کرات مردم را از آن منع می‌کنند.

با توجه به اینکه واکسیناسیون در تعداد محدودی از مراکز در سطح کشور به افراد تزریق می‌شود، همین امر باعث شده است که مردم برای دریافت واکسن در مراکز تعیین شده تجمع کنند؛ مساله ای که علاوه بر کندی روند واکسیناسیون در مراکز، موجب انتقال این ویروس از فردی به فرد دیگر می‌شود زیرا ممکن است تعدادی از همراهان یا خود افراد نیازمند واکسن مبتلا به کرونا باشند اما اطلاعی از این موضوع نداشته باشند.

به گفته کارشناسان و پزشکان، افرادی که یک دز یا هر دو دز واکسن کرونا را تزریق کرده باشند نیز ممکن است برای دیگر افراد انتقال دهنده باشند و به طور یقین بسیاری از افراد سالمند که برای تزریق واکسن به مراکز واکسیناسیون مراجعه می‌کنند، افرادی را به همراه دارند که این مساله امکان انتقال ویروس کرونا را بیشتر می‌کند.  

به همین منظور پای صحبت مراجعان برخی مراکز واکسیناسیون نشستیم. احمد که ۶۵ سال دارد، می‌گوید: هفته گذشته برای تزریق واکسن به یکی از مراکز تجمیعی واکسیناسیون در سطح شهر تهران مراجعه کردم، ساعت هشت صبح بود خیال می‌کردم که خیلی خلوت باشد و به فرزندم گفتم اول صبح ممکن است خلوت‌تر باشد پس همان ساعات اولیه برویم تا واکسن را تزریق کنم، اما زمانی که مراجعه کردم با ازدحام جمعیت در یکی از مراکز واکسیناسیون در شرق تهران مواجه شدم.

وی ادامه داد: بسیار متعجب شدم که چرا ساعت هنوز هشت صبح نشده،  این مرکز انقدر شلوغ است.  کمی که نزدیک‌تر شدم متوجه شدم که همه این افراد ساعات اولیه را به خاطر خلوتی و دوری از اجتماع انتخاب کرده‌اند اما غافل از اینکه تعداد زیاد بود و هنوز خود کادر درمانی برای تزریق واکسن حضور نداشتند.

این سالمند اضافه کرد: حدود ساعت ۱۱ پس از سه ساعت معطلی نوبت به من رسید و واکسن را تزریق کردم و به خاطر اینکه فرزند جوانم همراهم بود، دلهره زیادی داشتم و می‌ترسیدم با وجود اینکه دو ماسک استفاده کرده بود به کرونا مبتلا شود. معتقدم که این مراکز به عنوان منشا اصلی انتشار ویروس کرونا هستند و بسیاری از افراد می‌توانند در این مراکز به کرونا مبتلا شوند.

مریم هم که به همراه مادر ۶۰ ساله خود در یکی دیگر از مراکز واکسیناسیون مراجعه کرده است، می‌گوید: معتقدم اگر فرد سالم بدون علایم کرونا به این مراکز مراجعه کنند به طور یقین کرونا را خواهد گرفت چون ازدحام جمعیت، عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و حتی استفاده نکردن از ماسک به عنوان مهمترین موضوعاتی است که در این مکان‌ها رعایت نمی‌شود.

وی که پس از تماس مرکز برای تزریق واکسن کرونا به این مرکز مراجعه کرده است، معتقد است: کرونا دلتا که اکنون سرعت انتشار بالایی دارد، می‌تواند با سرعت بیشتری انتقال داده شود و اکنون زمینه انتقال آن در این مراکز فراهم است و باید تعداد مراکز واکسیناسیون افزایش یابد تا زمینه انتقال کاهش پیدا کند.

یکی از افرادی که در این مرکز ماسک بر صورت نداشت، در پاسخ به این سوال که چرا ماسک ندارید، گفت: من دز اول واکسن را تزریق کرده‌ام و امروز برای تزریق دز دوم آمده‌ام پس واکسینه شده‌ام.

این تصور که واکسن کرونا می‌تواند به صورت صددرصد افراد را واکسینه کند نادرست است چون بسیاری از کارشناسان معتقدند حتی اگر فردی دو دز واکسن کرونا را هم تزریق کرده باشد، ممکن است به این ویروس مبتلا شود. پس باید حتما از ماسک به صورت مداوم و بیرون از منزل استفاده شود.

طبق آمارهای وزارت بهداشت از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۷ هزار و ۳۷۴ نفر و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۵۴۸ هزار و ۷۰۴ نفر رسیده است که اکنون چهار هزار و ۳۶۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

اما آمار مرگ و میر و تعداد زیاد افراد بستری و مبتلایان هم نمی تواند برای برخی افراد هشداردهنده باشد.  متاسفانه علاوه بر خیابان‌ها و بازار، در مراکز واکسیناسیون هم تعدادی از افراد بدون توجه به پروتکل‌های بهداشتی و بدون دریافت پیامک برای مراجعه به مراکز، ساعت‌ها در صف طولانی برای تزریق واکسن می‌ایستند و فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک برای آنها معنایی ندارد.

پزشکان متخصص عفونی و اپیدمیولوژی به مردم هشدار می‌دهند که هنوز بهترین راه برای کاهش انتقال این ویروس رعایت پروتکل‌های بهداشتی است اما در صف‌های طولانی تزریق واکسن این مساله دیده نمی شود.  گرچه مسئولان و متولیان تزریق واکسن مردم را به این مساله هوشیار می‌کنند که این مراکز می‌توانند منشا آلودگی باشند و تنها زمانی باید به این مراکز مراجعه کنید که با شما تماس گرفته شود اما گوش شنوایی در این زمینه وجود ندارد و متاسفانه صف‌های تزریق واکسن هر روز شلوغ و شلوغ تر می‌شود.

بر اساس آمار وزارت بهداشت، با گذشت حدود ۱۸ ماه از شیوع کرونا در ایران و حدود پنج ماه از شروع واکسیناسیون در کشور تاکنون ۶ میلیون و ۵۲۹ هزار و ۳۱۳ نفر، دز اول واکسن کرونا و ۲ میلیون و ۲۸۹ هزار و ۵۹ نفر نیز دز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به هشت میلیون و ۸۱۸ هزار و ۳۷۲ دز رسیده است. آماری که نشان دهنده تزریق یک دز واکسن به حدود هشت درصد جمعیت بزرگسال و تزریق هر دو دز واکسن به حدود سه درصد آنان است.

بدون دریافت پیامک مراجعه نکنید

دکتر علیرضا زالی فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران، از شهروندان تهرانی تقاضا کرده است که بدون دریافت پیامک به مراکز تجمیعی واکسیناسیون مراجعه نکنند و برای تزریق واکسن کرونا منتظر پیامک بمانند.

وی می گوید: حضور بدون نوبت به مراکز تجمیعی، ممکن است سبب ازدحام این مراکز شود؛ از همکاران خود در وزارت بهداشت درخواست مجدانه داریم که حتما نوبت دهی تزریق واکسن به گونه ای طراحی شود که اینکار به صورت منظم و پویا عمل شود تا افراد دچار سردرگمی و نگرانی نشوند.  

افزایش تعداد مراکز تجمیعی واکسیناسیون در تهران

زالی فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران گفته است: تعداد مراکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا در تهران تا پایان هفته به ۹۰ مرکز می‌رسد، در حال حاضر ۸۱ مرکز واکسیناسیون کرونا در تهران فعال هستند که این مراکز در روزهای آینده افزایش می یابد.

به گفته وی،  علاوه بر راه اندازی یک مرکز تجمیعی خودرویی واکسیناسیون کرونا واقع در خیابان فاطمی تهران در روز گذشته، تعدادی مرکز هم در چند روز گذشته به بهره برداری رسید، با افزایش مراکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا در تهران درصدد هستیم تا هم از ازدحام مردم جلوگیری شود و هم روند واکسیناسیون شتاب بگیرد.

زالی همچنین معتقد است: در هفته جاری هشتاد و یکمین مرکز واکسیناسیون کرونا در تهران واقع در دژبان مرکز ارتش جمهوری اسلامی راه اندازی شد. ارتش علاوه بر ارایه خدمات موثر در تامین بخش های درمانی، در حوزه واکسینه کردن مردم هم فعالیت های خوبی دارد. در تلاش هستیم با افزایش تعداد مراکز واکسیناسیون کرونا شرایط مطلوب تری را برای شهروندان تهرانی فراهم کنیم.

واکسیناسیون راه موثر کنترل ویروس کرونا

مسعود مردانی عضو ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در این زمینه می گوید: بعد از ۱۶ ماه شیوع و گسترش اپیدمی کرونا در دنیا، محققان به این نتیجه رسیده اند که روش‌ های مقابله با کرونا مثل شستشوی دست‌ ها، فاصله گذاری اجتماعی، پرهیز از مسافرت‌ های غیرضروری، عدم شرکت در تجمعات و استفاده از ماسک تنها می‌توانند وقوع اپیدمی کرونا را برای مدتی به تعویق بیندازند و از پیک‌ ها جلوگیری کنند اما آنچه اهمیت دارد، این است که گفته می‌شود واکسیناسیون می‌تواند شر این ویروس را از سر ما کم کند. پس واکسیناسیون یکی از راه های موثر کنترل ویروس کرونا است.

وی افزود: محققان در کشورهای اروپای غربی مانند کانادا و استرالیا بر اساس تجارب خود به این نتیجه رسیده اند که اگر بیش از ۷۰ درصد جامعه واکسینه شوند، عملا زنجیره انتقال بیماری قطع می‌شود و دیگر مورد جدیدی اتفاق نمی افتد که بیماری یا اپیدمی یا طغیان بیماری صورت بگیرد.

مردانی اظهار داشت: به همین خاطر است که اکنون همه کشورها روی واکسن کرونا خیلی خوب کار کرده اند و هم و غم کشورهای مختلف تعجیل و تکمیل پروژه واکسیناسیون است. در ایران هم این کوشش‌ ها اتفاق افتاده و در هر صورت یا باید به واکسن وارداتی متکی باشیم یا باید توان داخلی را به جد برای ساخت واکسن بسیج کنیم.

بر اساس اطلاعات موجود، در ایران چندین شرکت مانند پاستور، رازی، کووبرکت و فخرا مجوز برای تولید واکسن را دریافت کرده‌اند و برخی از آنها مانند کووبرکت اکنون در مرحله تولید انبوه هستند اما همزمان با تولید واکسن، اقداماتی برای واردات واکسن هم انجام شده و بخشی از اقشار جامعه از جمله پزشکان، پرستاران، سالمندان و افراد در معرض خطر واکسینه شده‌اند اما این تلاش‌ها نباید با ندانم کاری برخی افراد و ازدحام جمعیت در مراکز تجمیعی واکسیناسیون بی‌نتیجه بماند.

دو هفته از برنامه واکسیناسیون عقب هستیم

زالی فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران، از وضعیت واکسیناسیون در کشور ابراز نگرانی کرده و گفته است: واردات واکسن باید دغدغه و مساله روی میز تمام مسئولان باشد، پروفایل کشور در برابر این بیماری مطلوب نیست. کشور در برابر ویروس کرونا باید آرایش جنگی به خود بگیرد و در تمام سازمان‌ها باید اقداماتی فراتر از آنچه تاکنون انجام شده است، صورت گیرد.

وی تصریح کرد: اگر واکسیناسیون به موقع انجام نشود، شاهد خیزهای مجدد کرونا خواهیم بود. اکنون حدود دو هفته از برنامه واکسیناسیون کشور عقب هستیم که امیدواریم با راه اندازی حدود ۹۰ مرکز تجمیعی واکسیناسیون بخشی از این تاخیر دو هفته ای جبران شود.

زالی با بیان اینکه واکسیناسیون یکی از سهل الوصول ترین، سریعترین و نسبتا کاراترین روش های پیشگیری از کووید ۱۹ است که اثربخشی نسبی آن در عرصه جهانی به اثبات رسیده است و می تواند نقش موثری در کاهش مرگ و میر داشته باشد، گفت: واکسیناسیون متناسب با جمعیت کشور انجام نشده است.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران،  با بیان اینکه هم اکنون در موج اول و خیز پنجم کرونا هستیم، گفت: دامنه، شتاب و سرعت درگیری در خیز پنجم کرونا نسبت به چهار خیز قبلی بسیار نگران کننده است.

کنترل نظم مراکز تجمیعی واکسیناسیون با ناجا

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به واکسیناسیون گروه های هدف در سطح کشور، در نامه ای به فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، بر لزوم استقرار نیروهای انتظامی در مراکز واکسیناسیون تجمعی استان تهران به منظور کنترل نظم، تاکید کرد.

نمکی به سردار سرتیپ پاسدار حسین اشتری نوشت: با توجه به اینکه در حال حاضر واکسیناسیون گروه های هدف به سرعت در حال انجام است، به منظور کنترل نظم در مراکز واکسیناسیون تجمعی در سطح استان تهران، حداقل سه نفر از همکاران آن نیرو در هر مرکز واکسیناسیون مستقر و همکاری لازم را در جهت برقراری نظم معمول کنند.

ویروس کرونا تا زمانی که همه افراد جامعه واکسینه نشوند، به عنوان یک ویروس تاجدار میهمان همیشگی ماست، پس در واکسینه شدن هم عاملی برای ابتلای دیگران نباشیم و هنگام واکسیناسیون هم حتما همه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم تا نه بر تعداد مبتلایان و نه بر مرگ بر اثر کرونا اضافه کنیم.

کرونا خود به راحتی هم جان می‌گیرد و هم افراد را درگیر می‌کند. فقط ما هستیم که با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی می‌توانیم بر این موضوع صحه بگذاریم که می‌توانیم کرونا را شکست دهیم اگر همه مسایل را رعایت کنیم و صف‌های طولانی واکسیناسیون را به منشا بزرگ آلودگی و ابتلای دیگران به کرونا تبدیل نکنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.