اعلام ۱۶۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۶۶ شهر در وضعیت نارنجی و ۱۱۳ شهر در وضعیت زرد از سوی مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در روز دوشنبه 28 تیر ماه 1400 بیانگر آن است که همچنان در شرایط مناسب کرونایی قرار نداریم.

به گزارش جماران؛ ۲۱۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را در طول ۲۴ ساعت گذشته از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۷ هزار و ۳۷۴ نفر رسید.

از دیروز تا امروز ۲۸ تیرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۵ هزار و ۴۴۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۷۴۰ نفر از آنها بستری شدندو مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۵۴۸ هزار و ۷۰۴ نفر رسید.

 تا کنون سه میلیون ۱۵۲ هزار و ۶۵۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند، چهار هزار و ۳۶۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

بر اساس این گزارش، همچنین  ۲۵ میلیون و ۱۱۸ هزار و ۲۴۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است و تا کنون ۶ میلیون و ۵۲۹ هزار و ۳۱۳ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۲۸۹ هزار و ۵۹ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۸ میلیون و ۸۱۸ هزار و ۳۷۲ دُز رسید.

در حال حاضر ۱۶۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۶۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

 

۲۸ تیرماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

خیز پنجم کرونا تمامی کشور را در برگرفته و آنچه این روزها در نقشه ایران خودنمایی می کند رنگ قرمزی است که آژیر خطر شیوع بیماری کووید ۱۹ را به صدا درآورده است.

اعلام ۱۶۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۶۶ شهر در وضعیت نارنجی و ۱۱۳ شهر در وضعیت زرد از سوی مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت بیانگر آن است که همچنان در شرایط مناسب کرونایی قرار نداریم و در کنار واکسیناسیون که با سرعت در حال انجام است تنها چیزی که می تواند ما را از ابتلا به ویروس کرونا آن هم از نوع دلتا مصون بدارد، رعایت دستورالععمل های بهداشتی است.

شرایط در پایتخت و استان همجوار آن البرز وخیم تر است و ابتلای شمار زیادی از مردم در این ۲ استان از چند روز قبل موجب کاهش ساعات کاری کارمندان و فعالیت با حداکثر ۳۰ درصد شده است.

امروز در کنار محدودیت های کرونایی سخنگوی دولت اعلام کرد که بنابر به پیشنهاد قرارگاه عملیاتی و کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا و موافقت رییس جمهور تمامی ادارات استان‌های تهران و البرز از سه شنبه این هفته تا یکشنبه هفته آینده تعطیل است تا شاید اندکی از موج پنجم کرونایی در استان ها کاسته شود.

علی ربیعی همچنین گفت: بنابر این مصوبه تردد از این استان‌ها ممنوع بوده و در صورت رعایت نکردن علاوه بر جریمه، خودرو نیز از مسیرها بازگردانده خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: موضوع استمرار ممنوعیت تردد به شهرهای قرمز و نارنجی براساس طرح مدیریت هوشمند محدودیت ها ادامه داشته و براساس وضعیت شهرها اطلاع رسانی خواهد شد.

مشابه این محدودیت ها در استان های دیگر هم اعمال خواهد شد از جمله رئیس پلیس راه گیلان با اشاره به تعطیلات پیش رو و توصیه به پرهیز از سفر به این استان تاکید کرده است: اعمال محدودیت ها در تعطیلات پیش رو به استان با جدیت ادامه می یابد.

سرهنگ جاور صفاری اظهار داشت: بر اساس مصوبه ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا ورود پلاک های غیربومی به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است؛ ضمن اینکه خودروها با پلاک‌های غیربومی مربوط به ساکنان استان نیز باید برای جلوگیری از اعمال جریمه تعویض شوند.

وی با اشاره به قرمز بودن شهرستان‌های رشت، خمام، رودسر، رودبار، بندانزلی و آستارا اظهار داشت: نیروهای پلیس راه در شهرهای آستارا ، چابکسر و رودبار مستقر هستند و ابتدا با تذکر از خودروهای غیربومی که قصد ورود به استان را دارند ، درخواست بازگشت و در صورت تمکین نکردن اعمال قانون می شوند.

به گفته سرهنگ صفاری، این جریمه همانند مصوبات ستاد ملی برای ورود به شهرهای قرمز یک میلیون تومان و برای ورود به شهرهای نارنجی ۵۰۰ هزار تومان است.

در همدان نیز بازگشت وضعیت قرمز کرونایی باعث تعطیلی فعالیت‌های ورزشی در شهرستان نهاوند واقع در این استان شده است.

سرپرست اداره ورزش و جوانان نهاوند در این باره گفت: باتوجه به اعلام وضعیت قرمز کرونایی در این شهرستان، تعطیلی فعالیت‌های ورزشی براساس دستورالعمل اداره ورزش و جوانان استان و نیز مصوبه ستاد کرونا در نهاوند اجرا شد.

سلیمان جوانمردی اظهار داشت: در صورت مشاهده هر گونه تخلف، بازگشایی باشگاه‌ها و فعالیت ورزشی در آن‌ها برخورد قانونی صورت خواهد گرفت و هر گونه اعزام به مسابقات، میزبانی مسابقات و تمرینات ورزشی تیم‌های منتخب نهاوند نیز باید با هماهنگی اداره ورزش این شهرستان و کسب مجوز از ستاد کرونا انجام شود.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان سه شهرستان ملایر، نهاوند و کبودراهنگ در وضعیت قرمز، شهرستان های همدان، تویسرکان، اسدآباد، درگزین و رزن در وضعیت نارنجی و شهرستان های فامنین و بهار در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

اما در استان خراسان رضوی هم جانشین رییس پلیس راه اعلام کرده است که مالکان ۱۸۵ دستگاه خودرو غیربومی در ورودی شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی استان جریمه شدند.

سرهنگ محمد قانعی‌نژاد افزود: مالکان این خودروها در ۲۴ ساعت گذشته در پی تخلف ورود به شهرهای با وضعیت نامناسب کرونایی با جریمه پنج میلیون و ۱۰ میلیون ریالی جریمه شدند و رانندگان ۷۴۳ دستگاه خودرو غیربومی نیز دیروز از پلیس استان تذکر گرفتند.

جانشین رییس پلیس راه خراسان‌رضوی اضافه کرد: همچنین پلیس دیروز رانندگان ۶۰۵ دستگاه خودرو غیربومی را از ورودی شهرهای با وضعیت نامناسب کرونایی بازگرداند.

تمامی این محدودیت ها و سخت گیری ها به این علت است که رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرد: هم‌اینک شمار قابل توجهی از بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌های مشهد را مسافران و افراد غیربومی، به‌ویژه از استان سیستان و بلوچستان تشکیل می‌دهند.

دکتر محمدحسین بحرینی افزود: افزایش بیماران غیربومی مراجعه کننده در بخش سرپایی مراکز منتخب کرونای مشهد نیز در هفته‌های اخیر مشهود بوده است و به دلیل کمبود امکانات درمانی در استان های دچار بحران کرونا به ویژه سیستان و بلوچستان، بیماران مبتلا برای درمان به دیگر شهرها از جمله مشهد مراجعه می کنند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط خاص مشهد، که به بیماران زائر و مسافر کرونایی و غیرکرونایی از همه نقاط کشور خدمات می دهد،  دانشگاه علوم پزشکی مشهد در شرایط کنونی نیازمند حمایت و کمک بیشتری است.

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت ۲۱۳ بیمار کووید ۱۹ جان خود را در طول ۲۴ ساعت گذشته از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۷ هزار و ۳۷۴ نفر رسید.

از دیروز تا امروز ۲۸ تیرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۵ هزار و ۴۴۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۷۴۰ نفر از آنها بستری شدندو مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۵۴۸ هزار و ۷۰۴ نفر رسید.

 تا کنون سه میلیون ۱۵۲ هزار و ۶۵۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند، چهار هزار و ۳۶۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

بر اساس این گزارش، همچنین  ۲۵ میلیون و ۱۱۸ هزار و ۲۴۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است و تا کنون ۶ میلیون و ۵۲۹ هزار و ۳۱۳ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۲ میلیون و ۲۸۹ هزار و ۵۹ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۸ میلیون و ۸۱۸ هزار و ۳۷۲ دُز رسید.

وضعیت کرونا در نقاط مختلف کشور

هرمزگان این روزها وضعیت مناسبی ندارد و در این رابطه سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اعلام کرده است که پنج بیمار ابتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت در این استان فوت کرده اند و هم اکنون وضعیت عمومی ۱۵ بیمار کرونایی دیگر نیز وخیم است.

دکتر فاطمه نوروزیان افزود: در شبانه‌روز گذشته ۲۲۵ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های هرمزگان بستری شدند و با این شمار اکنون در مجموع ۸۱۷ نفر تحت مراقبتند و از مجموع بستری ها در بیمارستان‌های هرمزگان، ۱۱۶ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه (آی. سی. یو) بستری هستند.

وی درباره واکسن کرونا هم گفته است: تزریق یک دز واکسن ایمنی کافی ایجاد نمی‌کند و حتی پس از مرحله دوم واکسیناسیون هم ایمنی پس از یک ماه ایجاد می‌شود و افراد پس از دریافت واکسن به طور حتم استفاده از ماسک، دوری از تجمع‌ها و رعایت شیوه نامه بهداشتی را همچنان رعایت کنند.

همچنین به منظور مقابله با کرونا، تمامی تدابیر برای کنترل و بسته شدن ورودی و خروجی در رفت و آمد به شهرها و روستاهای استان به ویژه در تعطیلات عید قربان درنظر گرفته شده است.

فریدون همتی استاندار هرمزگان گفت: انواع جهش‌یافته ویروس کرون به سرعت در حال انتشار است و مردم هرمزگان باید متوجه خطر این ویروس کشنده باشند و در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، همکاری کنند.

وی، طولانی شدن دوران شیوع کرونا، گرمای شدید هوا، عادی انگاری، دید و بازدیدها، مراسم‌های عروسی و ختم، رفت و آمدها و کم توجهی و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی را از عوامل شکل گیری موج جدید شیوع کرونا در هرمزگان اعلام کرد.

هم اکنون وضعیت بهداشتی ۹ شهرستان استان یزد، به دلیل افزایش شیوع ویروس کرونا در حالت قرمز قرار دارد و تنها شهرستان اشکذر به رنگ نارنجی است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد اعلام کرده است که ۸۱۷ نفر به دلیل ابتلا به بیماری کووید ۱۹ که منشا آن ویروس کروناست در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد به ۱۴۳ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه آی . سی . یو( I.C.U) خدمات درمانی ارایه می شود.

ابراهیم سلمانی افزود: همچنین در شبانه‌روز گذشته از ۹۹۵ نمونه گرفته شده از افراد مشکوک به ویروس کرونا بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی در مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی ، ۵۱۷ فرد جدید مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در استان شناسایی شدند. 

وی ادامه داد: از این تعداد ۹۸ نفر در بیمارستان‌های استان بستری شدند و ۴۱۹ نفر هم در منزل دوره نقاهت خود را طی می کنند و در شبانه روز گذشته نیز ۶ بیمار هم  به دلیل ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند.

درباره وضعیت کرونایی استان سیستان و بلوچستان هم امروز خبری منتشر شد به نقل از سخنگو و مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان که گفت: دستگاه‌های اکسیژن‌ساز در بیمارستان‌های تابعه این دانشگاه از ۱۰ دستگاه به ۲۸ دستگاه افزایش یافته و ظرفیت تولید اکسیژن هم از چهار هزار لیتر به حدود ۱۵هزار لیتر در دقیقه رسیده است.

دکتر محمدعباسی خاطرنشان کرد: از ابتدای تیر تاکنون و با وجود افزایش پنج تا ۶ برابری مبتلایان و تعداد بیماران مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌ها همکاران ما موفق شدند ۲ هزار و ۵۱۴ نفر از بیماران بستری شده را ترخیص کنند اما در کمال تاسف و تاثر، تلاش‌هایشان برای نجات جان ۵۳۴ نفر از هموطنان مبتلا به کرونا موثر واقع نشده و همچنان در تلاشند تا ۸۷۵ بیمار بستری فعلی را نیز با لباس عافیت راهی منازلشان کنند.

وی اضافه کرد: بیماران کرونا مثبت نیاز ویژه‌ای به اکسیژن دارند و از ابتدای بحران کرونا همه مراکز درمانی با سرعت به دنبال افزایش ظرفیت تولید اکسیژن بوده‌اند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان هم گفت: با اجرای طرح "پویش واکسیناسیون حداکثری" طی ۱۰ تا ۱۴ روز آینده شرایط خوبی در وضعیت کرونا و روند ابتلا به آن در استان رقم خواهد خورد و حجم واکسیناسیون نیز افزایش می‌یابد.

علیرضا شهرکی اظهارداشت: برداشت ما از شرایط سیستان و بلوچستان این است که کم کم آرامش در حال حاکم شدن بوده اما نمی‌توان به این وضعیت اطمینان کرد چون کوچکترین رفتار غیرمنطقی مردم می‌تواند به آن دامن بزند.

وی یادآورشد:موقعی می‌توانیم بگوییم که شرایط کرونا در استان نزولی شده که حداقل شرایط آمار ابتلای  پارسال که روزانه حدود ۳۰۰ نفر بود را تجربه کنیم نه اینکه روزانه افزون‌بر یک‌هزار نفر مبتلا داشته باشیم.

درباره وضعیت دارو نیز معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اعلام کرد: مراکز درمانی و بیمارستان‌های زیر پوشش این دانشگاه از زمان شروع موج جدید کرونا تاکنون در خصوص تامین دارو با مشکل مواجه نشده و با پیگیری‌های به عمل آمده هم‌اینک داروهای کرونایی بیش‌از نیاز فعلی در استان موجود است.

دکتر رضا کیخا اظهارداشت: هم‌اینک در شهرستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیش‌ از ۱۰ هزار ویال رمدسیویر ذخیره داریم و داروی فاویپیراویر نیز به میزان کافی در اکثر داروخانه‌های خصوصی موجود است.

وی ادامه داد: با وجود تحریم‌های ظالمانه و اعمال محدودیت در واردات برخی از اقلام دارویی با افزایش تولید مشابه داخلی این اقلام بسیاری از مشکلات و کمبودهای دارویی مرتفع شده است.

بر اساس اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان با افزوده شدن ۲۱مورد جدید فوت کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار درگذشتگان این ویروس در استان تاکنون به ۲ هزار و ۱۷ نفر رسیده است.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهارداشت: با افزوده شدن یک‌هزار و ۴۷۹ مورد جدید مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار مبتلایان این ویروس در سیستان و بلوچستان به ۸۱ هزار و ۵۱۳ نفر رسید.

وی با بیان اینکه ۸۵۷ بیمار حاد تنفسی و۴۳۶مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: مردم در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان هم گفت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۲۶۷ مورد جدید و افزایش قابل توجه نسبت به روز گذشته به ۲۶ هزار و ۸۵۸ نفر رسید.

افزایش قابل توجه شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در منطقه کاشان از ۱۵۸ مورد در روز گذشته به ۲۶۷ مورد، سبب برگزاری نشست فوق‌العاده ستاد شهرستانی مدیریت کرونا در فرمانداری کاشان شد و محمد حاجی جعفری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان هشدار داد که روزهای سیاه کرونایی در صورت تداوم رعایت‌نکردن شیوه‌نامه‌ها در پیش است.

مریم امیدی اظهار داشت: اکنون ۲۹۷ بیمار مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۲۵۹ نفر در کاشان و ۳۸ نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

وی شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۴۰ نفر اعلام کرد و افزود: ۳۲ از بیماران در کاشان و ۸ نفر در آران و بیدگل بستری هستند و در ۲۴ ساعت گذشته یک مرد ۸۳ ساله در اثر کرونا در مرکزهای درمانی کاشان جان باخت.

در ادامه خبری بگیریم از استان لرستان که بنا بر اعلام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی این استان که ۲ بیمار مبتلا به کرونا در شبانه‌روز گذشته جان باختند که با احتساب این آمار شمار قربانیان این ویروس در استان به یکهزار و ۹۵۹نفر رسیده است.

دکتر "مریم کوشکی" افزود:۴۳۴ بیمار جدید کووید ۱۹ طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شد و شمار مبتلایان به ۱۲۶ هزار و۸۴۱ نفر رسیده است و هم اکنون ۵۰۷ بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در بیمارستان ها و مراکز درمانی استان بستری هستند.

براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا هم اکنون شهرستان های خرم‌آباد، بروجرد، پلدختر، سلسله و دلفان در وضعیت قرمز، رومشکان در وضعیت زرد و بقیه شهرستان‌های استان در شرایط نارنجی قرار دارند.

در مازندران نیز شرایط مناسبی به لحاظ کرونا وجود ندارد و مدیر شبکه بهداشت و درمان محمودآباد در این استان با اعلام این‌که در زمان حاضر بستری بیماران جدید کرونایی از ترخیصی‌ها بیشتر است، گفت : ظرفیت تخت‌های بیمارستان شهرستان تکمیل شده است.

عباس توان روند افزایشی ابتلا به کرونا در محمودآباد را بحرانی توصیف کرد و افزود : اکنون ۸۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ از شهرستان محمودآباد در بیمارستان ها بستری هستند و روند افزیشی بیماران بستری سبب شد از تمام ظرفیت و بخش های بیمارستان برای بیماران کرونایی استفاده شود.

مدیر شبکه بهداشت محمود آباد توضیح داد : روز گذشته آمار بیماران بستری در محمودآباد رکورد زد و ۴۳ نفر در بیمارستان شهدا بستری بودند که امروز به ۳۷ نفر رسید.

فرماندار بابل هم با ابراز نگرانی شدید از افزایش جهشی شیوع کرونا در این شهرستان ، گفت که بستری روزانه بیماران کرونایی در بابل به ۱۱۸ نفر رسیده که افزایش حدود ۱۰۰ درصدی نسبت به ۲۴ ساعت قبل دارد.

قربانعلی ولیزاده بورا افزود : متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته در یک جهش کم سابقه در یک سال اخیر بستری روزانه بیماران کرونایی در مراکز درمانی بابل از حدود ۶۰ نفر به یک ۱۱۸ نفر افزایش یافته است که این امر بسیار نگران کننده است .

وی گفت : آمار فوتی های کرونایی در بابل هم در حال افزایش است و در ۲۴ ساعت گذشته چهار نفر به خاطر وخامت حال جان باختند.

در ایلام هم با شناسایی ۱۵۶ ابتلای جدید در شبانه روز گذشته مجموع مبتلایان این استان به ۴۱ هزار و ۸۸۷ نفر افزایش یافت.

دکتر محمد کریمیان رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام در این رابطه اظهار داشت: همچنین در این مدت( شبانه روز گذشته) ۴۵ بیمار کرونایی جدید نیز در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بستری های استان به ۱۵۰ نفر افزایش یافت اما در عین حال هیچ مورد فوتی ناشی از کرونا ثبت نشده و مجموع فوتی های استان تا این لحظه ۸۱۲ نفر است.

وی گفت: شهرستان های ایلام، دره شهر، مهران  و چوار در وضعیت قرمز و آبدانان، دهلران و بدره نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند.

دکتر کریمیان با بیان اینکه مجموع مبتلایان استان ۴۰ هزار و ۱۹۸ نفر است، بیان کرد: شهرستان های ملکشاهی، سیروان، چرداول، ایوان و هلیلان در وضعیت زرد قرار دارند.

 

آخرین شرایط واکسیناسیون کرونا در استان‌ها

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان نیز با اشاره به ظرفیت استان در تزریق بیش از ۱۵ هزار دز واکسن کرونا در روز گفت: در زمان حاضر تعداد دوزهای تزریقی با میزان واکسن‌هایی که در اختیار استان قرار داده شده تنظیم شده است.

دکتر پرویز قزلباش افزود: با توجه به افزایش تعداد واکسن‌ها طی روز شنبه در سطح استان هفت هزارو ۵۰۰ دوز به گروه‌های سنی هدف در استان تزرق شده است که این رقم طی چند روز آینده به بالای ۱۰هزار دوز نیز خواهد رسید.

وی اضافه کرد: تا کنون بیش از ۸۰ درصد گروه سنی بالای ۸۰سال، حدود ۸۰درصد گروه سنی بالای ۷۵سال و حدود ۷۵درصد گروه سنی ۷۰ تا ۷۵سال در استان واکسن کرونا دریافت کرده‌اند که مابقی این گروه‌های سنی به رغم  پیگیری ها هنوز جهت دریافت واکسن مراجعه نکرده اند و انتظار می‌رود رسانه‌ها در جهت تشویق این افراد برای واکسیناسیون، یاری کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام هم با اشاره به تداوم واکسیناسیون گروه های هدف بخصوص افراد آسیب پذیر و پرخطر، گفت: تاکنون بیش از ۵۰ هزار دز واکسن کرونا در استان تزریق شده است.

جمیل صادقی فر اظهار داشت: اگر روند تزریق واکسن کرونا به گروه های هدف به همین شکل استمرار داشته باشد برای فصل های پاییز و زمستان سال جاری با مشکلات کمتری نسبت به سال گذشته مواجه خواهیم بود.

وی تاکید کرد: واکسن تولید داخل مشترک با کشور کوبا در کشور و استان ایلام در حال تزریق است و خیلی تفاوت زیادی با سایر واکسن های خارجی و داخلی ندارند اما خاصیت اصلی تمامی واکسن این است که مقادیر آنان کمک کند که از بستری شدن، بدحال شدن، از ابتلا با علایم زیاد و از مرگ افراد بر اثر ابتلا به کرونا جلوگیری کند.

صادقی فر تصریح کرد: واکسن خارجی برتری بر واکسن داخلی ندارد اما برخی از آنان قدرت آنتی بادی بیشتری دارند و برخی کمتر است اما همه آنان از مرگ فرد مبتلا به کرونا ممانعت می کنند.

سخنگوی شورای سلامت جزیره کیش نیز با اشاره به انجام واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ سال گفت:  تاکنون سه هزار نفر از جمعیت جزیره علیه ویروس کرونا واکسینه شده اند.

محمدرضا رضانیا اظهار داشت: از ابتدای شیوع ویروس تاکنون با انجام ۲۶ هزار و ۹۲۵ تست تعداد پنج هزار و ۸۱۲ نفر بیمار کرونا مثبت در جزیره شناسایی شده که این آمار بیانگر آن است که به ازای هر هفت نفر جمعیت ۴۵ هزار نفری ثابت کیش نمونه گیری انجام شده است.

وی افزود: از ابتدای همه گیری ویروس کرونا در کیش ۲۴ مورد فوتی داشتیم و ۸۴۳ نفر بیمار در بیمارستان کیش بستری شده اند، در حال حاضر نیز از ۳۵ بیمار بستری در بیمارستان ۴ نفر در ICU به سر می‌برند و یک نفر بیمار بدحال تحت نظر است.

رضانیا گفت: تعداد ۵۲۱ نفر بیمار نیز در جزیره کیش در قرنطینه فعال هستند و این رقمی بی سابقه بوده و احتمال بروز تلفات به دلیل بسیاری از فاکتورها به ویژه غلبه بار بیماری بر سیستم بهداشت و درمان وجود دارد و می‌تواند موجب شکستن خط تاب آوری کادر درمان در بیمارستان و مرکز توسعه سلامت این منطقه آزاد شود.

سخنگوی شورای سلامت جزیره کیش یادآور شد: اکنون تعداد بیماران بستری نسبت به پیک چهارم چهار برابر افزایش داشته و وضعیت در جزیره بحرانی است.

سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مرکزی هم گفت: جانبازان بالای ۵۰ درصد و والدین معظم شهدای این استان علیه ویروس کرونا واکسینه شدند.

محمدرضا توحیدنژاد افزود: بر اساس گزارش‌ دانشگاه‌های علوم پزشکی اراک و حوزه درمان اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مرکزی، پوشش واکسیناسیون جانبازان ۵۰ درصد به بالا و والدین شهدای استان علیه کرونا کامل شده و در صورتی که افراد مشمول این گروه از واکسیناسیون جامانده‌اند، می‌توانند با مراجعه به مراکز بهداشت نقاط مختلف استان واکسن را دریافت کنند.

وی ادامه داد: واکسن کرونا برای پنج‌هزار جانباز ۲۵ تا ۵۰ درصد و همسران جانبازان ۷۰ درصد استان نیز تامین شده و فرآیند تزریق واکسن برای این جامعه هدف در مراکز بهداشت نقاط مختلف استان در حال انجام است.

سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا استان البرز هم اعلام کرد که از ابتدای طرح واکسیناسیون کرونا تاکنون ۳۰۰ هزار دز واکسن در این استان تزریق شده است.

دکتر مهرداد بابایی گفت : طرح واکسیناسیون کرونا در این استان با سرعت در حال انجام است و امیدواریم بتوانیم بخش زیادی از جمعیت سه میلیون نفری استان  البرز را تا شهریورماه امسال واکسینه کنیم.

وی بیان داشت: اکنون واکسیناسیون گروه های سنی به طور منظم در پایگاه های بهداشتی استان با استفاده از واکسن داخلی «کووبرکت» و واکسن های خارجی در حال انجام است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هم از شکسته شدن تزریق روزانه واکسن‌ کرونا در این استان خبر داد و گفت: میزان تزریق از مرز ۱۲ هزار و ۶۰۰ دُز گذشت تا رکورد جدیدی به ثبت برسد.

ابراهیم شکیبا افزود: کارکنان بهداشت و درمان استان امروز در هر دقیقه ۳۵ واکسن را به افراد مراجعه کننده گروه های سِنی هدف تزریق کردند.

وی اظهار داشت: این کار بزرگ حاصل همت عالی و تلاش بی وقفه همکارانم در مراکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا می باشد که ضمن خداقوت، این افتخار  را به آنان تبریک می ‌گویم. 

 

وضعیت قرمز شیوع کرونا، شرق کرمان را به تعطیلی کشاند

فرماندار بم گفت: وضعیت بحرانی شیوع نوع دلتای کرونا در شرق استان کرمان شهرستان های بم، نرماشیر، فهرج و ریگان را با هماهنگی فرمانداران این شهرستان ها به تعطیلی کشاند.

هادی شهسوارپور روز دوشنبه در نشست اضطراری ستاد کرونای شرق استان کرمان افزود: طبق هماهنگی با فرمانداران شهرستان‌های نرماشیر، فهرج و ریگان از روز سه شنبه ۲۹ تیرماه تا روز شنبه دوم مردادماه شرق استان کرمان تعطیل است.

وی اظهار داشت: ادارات، سازمان‌ها، نهادهای دولتی، بانک‌ها و تمام گروه‌های اصناف شرق استان کرمان تعطیل خواهند بود.

شهسوارپور تاکید کرد: نهادهای خدمات رسان و واحدهای نظامی و انتظامی با ۵۰ درصد نیرو خدمت رسانی می کنند.

وی اظهارداشت: محدودیت‌های کرونایی منع تردد در سطح شهر برقرار خواهد بوده و خودروهای متخلف از ساعت ۲۲ تا سه بامداد جریمه خواهد شد.

فرماندار بم از بسته شدن ورودی منطقه گردشگری دهبکری خبر داد و افزود: طبق هماهنگی با فرمانداری شهرستان جیرفت، خروجی این شهرستان به سمت دهبکری بسته شده و از سمت بم نیز هیچ خودرویی حق ورود به دهبکری را ندارد و این محدودیت شامل افرادی که در این بخش صاحب ملک هستند نیز می‌شود.

وی اظهار داشت: هر خودرویی که قصد ورود به دهبکری را داشته باشد جریمه و برگردانده خواهد شد.

شهسوار پور بیان کرد: شرکت‌های خودروسازی نیز از روز چهارشنبه ۳۰ تیرماه تا پایان هفته تعطیل هستند.

فرماندار بم گفت: هماهنگی لازم با بهداشت، صنعت معدن، اصناف، نیروی انتظامی و بسیج در زمینه نظارت و اجرای محدودیت‌ها بعمل آمده است.

 

۳۲۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا در چهارمحال و بختیاری شناسایی شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۶۸۹ بیمار مشکوک به کرونا به مراکز بهداشتی، درمانی استان مراجعه کردند که از این تعداد آزمایش ۳۲۶ نفر مثبت اعلام شد.

مجید شیرانی روز دوشنبه افزود: از مجموع مبتلایان جدید، ۴۹ بیمار بستری شدند و ۲۷۷ بیمار نیز بصورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند.

وی همچنین از فوت سه بیمار مبتلا به کرونا در استان طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت: شمار فوتی‌های ناشی از این ویروس در استان به یک هزار و ۱۷۴ نفر رسید.

شیرانی مجموع بیمارن بستری در بخش‌های ویژه کرونا در استان را ۳۰۰ نفر اعلام و تصریح کرد: از این تعداد ۳۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری در ادامه روند شیوع ویروس کرونا در شهرستان‌های شهرکرد، فارسان و سامان را بیش از دیگر نقاط استان اعلام کرد و گفت: چنانچه روند افزایش تعداد بیماران به همین روند تداوم یابد امکان قرمز شدن این سه شهرستان وجود دارد.

شیرانی افزود: روند شیوع در دیگر شهرستان‌ها از جمله در شهرستان بروجن که در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار دارد در حالت ثبات قرار دارد و امکان اینکه این شهرستان نیز از حالت قرمز خارج شود وجود دارد.

وی با تاکید بر رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی، خاطرنشان کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان به شدت کاهش یافته از همین رو اگر بخواهیم با گرفتاری کمتری در موج پنجم کرونا در استان مواجه شویم می‌طلبد مردم در رعایت پروتکل‌ها همراهی بیشتری داشته باشند.

بر اساس آخرین رنگ‌بندی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان بروجن در وضعیت قرمز(خیلی پرخطر)، شهرستان‌های شهرکرد، فارسان، لردگان، کیار و اردل در وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان‌های کوهرنگ، بن، سامان و خانمیرزا در وضعیت زرد( خطر متوسط) شیوع کرونا قرار دارند.

 

معاون استاندار: محدودیت تردد بین استان تهران و البرز وجود ندارد

معاون امنیتی و انتظامی استاندار تهران با اشاره به تعطیلی ۶ روزه استان های تهران و البرز گفت: استان های تهران و البرز به صورت یکپارچه دیده شده و بین استان البرز و تهران محدودیتی برای تردد وجود ندارد.

حمیدرضا گودرزی روز یکشنبه در جلسه اعضای ستاد مدیریت و مقابله با کرونا اظهار داشت: به سبب افزایش تعداد بیماران کرونایی تصمیماتی در ستاد ملی و کمیته امنیت و اجتماعی گرفته شد و برای تعطیلی تهران و البرز به ۱۶ فرمانداری استان دستور داده شده که مجوزی برای خروج از استان داده نشود.

وی افزود: محدودیت ها از ساعت ۱۸ امروز ۲۸ تیرماه اعمال می‌شود و تا دوشنبه ۷ صبح چهارم مرداد ماه ادامه خواهد داشت؛ ضمن اینکه مجوزهای قبلی تردد باطل است و افرادی که اقدام به سفر کنند ضمن جریمه برگردانده می شود.

معاون امنیتی و انتظامی استاندار تهران ادامه داد: استان های تهران و البرز به صورت یکپارچه دیده شده و بین استان البرز و تهران محدودیتی برای تردد وجود ندارد.

گودرزی گفت: تعطیلی شامل اصناف، بانک ها، بخش‌های خصوصی و دولتی می شود و تیم های نظارتی نیز بر نحوه اعمال محدودیت ها نظارت می کنند.

 

مبتلایان روزانه کرونا در آذربایجان‌غربی؛ بیشترین رقم در ۲ ماه گذشته

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۵۷۳ نفر در استان به کرونا مبتلا شدند که بیشترین رقم ابتلا در ۲ ماه گذشته است.

دکتر جواد آقازاده روز دوشنبه افزود: طی ۲ ماه گذشته تعداد مبتلایان روزانه کرونا در آذربایجان غربی کمتر از این مقدار بود و حتی به ارقامی نزدیک ۱۵۰ نفر نیز رسید ولی در هفته های اخیر روند افزایشی محسوس بوده است.

وی اضافه کرد: ۲۶ درصد از این مبتلایان شامل ۱۴۹ نفر در مراکز درمانی آذربایجان غربی بستری شده اند که سهم ارومیه، مرکز استان از این تعداد ۷۲ نفر معادل ۴۸ درصد است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی بیان کرد: با اضافه شدن این تعداد، کل بستری شدگان سندرم حاد تنفسی در استان به ۷۲۰ نفر رسید.

آقازاده ادامه داد: در حال حاضر، ۱۴۹ نفر از بستری شدگان در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند و ۲۳ نفر نیز فقط با استفاده از ونتیلاتور تنفس می‌کنند.

وی با اشاره به فوت چهار نفر در آذربایجان غربی از جمله ۲ نفر در ارومیه بر اثر ابتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته اظهار کرد: با اضافه شدن این تعداد، کل فوتی های ناشی از کرونا در استان به چهارهزار و ۸۳۷ نفر رسید.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا ۱۸۷ هزار و ۳۰۳ نفر در آذربایجان غربی به کووید ۱۹ مبتلا شده اند.

۵.۲ درصد مبتلایان و ۵.۵ درصد فوتی های ناشی از کرونا در کشور مربوط به آذربایجان غربی است.

این استان، سهمی ۴.۱ درصدی از جمعیت کشور دارد.

 

شش بیمار کرونایی در قم جان باختند

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به بیست و هشتم تیرماه ۱۴۰۰، شش نفر از بیمارانی که به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری بودند، جان خود را از دست دادند.

محمدرضا قدیر با اشاره به آخرین وضعیت کووید ۱۹ در قم، افزود: در ۲۴ ساعت منتهی به بیست و هشتم تیرماه ۱۴۰۰، ۱۵۵ بیمار با علائم ابتلا به کرونا در بیمارستان پذیرش و از این تعداد، ۱۰۷ نفر بستری شدند.

وی اضافه کرد: در این مدت، ۹۴ نفر از بیماران کرونایی که بهبود یافته‌اند نیز مرخص شدند.

به گفته وی، در حال حاضر کل بیماران بستری در بیمارستان ۴۹۹ نفر است که حال ۱۰۵ نفر وخیم می‌باشد.

قدیر بیان کرد: در ۲۴ ساعت منتهی به بیست و هشتم تیرماه ۱۴۰۰، یک هزار و ۸۱۵ تست از شهروندان قم گرفته شده است که جواب ۵۴۷ مورد مثبت بوده است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون مجموع واکسن تزریق شده در این استان، ۸۸ هزار و ۹۴۳ دوز می‌باشد.

وضعیت کرونایی استان قم که از ۲۷ خردادماه پس از ۴۰ روز از وضعیت نارنجی به زرد بهبود یافته بود بر اساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده توسط نرم‌افزار ماسک، از تاریخ نهم تیرماه جاری بار دیگر جزو شهرهای نارنجی و از ۲۳ تیرماه مجددا در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفت.

 

موج پنجم کرونا، حوزه سلامت فارس را در حالت آماده باش قرار داد

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز ضمن ابلاغ دستور لغو مرخصی استحقاقی تمام کارکنان بهداشت و درمان استان فارس تا اطلاع ثانوی، بر آماده باش مجموعه دانشگاه برای عبور از موج پنجم کرونا تاکید کرد.

مهرزاد لطفی دوشنبه در سیصد و شصت و پنجمین نشست ستاد مدیریت بیماری کووید ۱۹ در دانشگاه علوم پزشکی شیراز با توجه به روند افزایشی موارد ابتلا و بستری ناشی از کرونا گفت:مسوولان و مدیران ارشد ستاد این دانشگاه، بیمارستان ها، مراکز بهداشتی، شبکه های بهداشت و درمان در سطح استان، می توانند از ظرفیت نیروهای انسانی سایر واحدها برای رفع کمبودهای احتمالی استفاده کنند تا بتوانیم از این بحران سنگین نیز عبور کنیم.

وی با قدردانی از مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز به پاس تلاش برای مقابله با کرونا، از همکاری مضاعف تیم های بهداشتی درمانی برای برون رفت از این بحران تاکید کرد.

لطفی از مسوولان، کارشناسان و فعالان حوزه های اجتماعی، فرهنگی و رسانه ها و مجموعه دانشگاهیان علوم پزشکی شیراز خواست نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی و ترویج فرهنگ استفاده از ماسک در اقشار مختلف جامعه مشارکت جدی داشته باشند.

نگرانی از افزایش ابتلای مادران باردار به بیماری کرونا در موج پنجم کرونا

  معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم گفت:  علاوه بر تلاش مستمر تیم های سلامت در حوزه بهداشت و درمان، متاسفانه در روزهای اخیر شاهد افزایش موارد ابتلا به بیماری کرونا بوده ایم.

عبدالرسول همتی ضمن ابراز نگرانی از افزایش ابتلا مادران باردار در موج پنجم کرونا گفت: با توجه به شیوع گسترده موج پنجم کرونا و افزایش موارد ابتلا به نوع دلتا ویروس کرونا، شواهد موجود بیانگر آن است که علائم ابتلا به این نوع ویروس بیشتر شبیه سرماخوردگی است.

وی افزود: سردرد، گلودرد و آبریزش بینی علائم غالب گزارش شده در ارتباط با موارد جدید ابتلا به کرونا بوده که متاسفانه در ایران نیز در حال گسترش است.

همتی ادامه داد: ویروس دلتا، مشابه کرونای معمولی است با این تفاوت که سرعت انتقال و تکثیرش در بدن افراد، زیاد است به طوری که پس از دو تا سه روز، علائم بیماری در افراد درگیر تشدید و به دنبال آن آمار مرگ و میر ناشی از ابتلا افزایش می یابد.

او اضافه کرد: در این میان مثل همیشه مادران باردار باید مراقبت بیشتری از خود برای پیشگیری از ابتلا داشته باشند، به ویژه به دلیل آنکه متاسفانه با آغاز موج پنجم، با افزایش آمار مادران باردار مشکوک و مبتلا به بیماری کرونا مواجه شده ایم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به همین دوره زمانی در سال گذشته، شاهد افزایش ۳ برابری ابتلا در مادران باردار و افزایش ۶ برابری تعداد موارد بستری در استان هستیم.

 همتی با این توضیح که مراقبت های دوران بارداری به ویژه در مادران پُرخطر نظیر مادران دارای فشارخون بالا، بیماری دیابت، قلبی عروقی و دیگر موارد مشابه از اهمیت بسیاری برخوردار است به نحوی که آنان باید تحت نظر متخصص زنان و زایمان و مراکز خدمات جامع سلامت پیگیری و مراقبت ویژه شوند، گفت: در دوران همه گیری کرونا، مراقبت های دوران بارداری با هماهنگی قبلی با مراقبان سلامت انجام شده و مادر باردار در شرایط مناسب ضمن رعایت تمام دستورالعمل های بهداشتی، تحت مراقبت قرار می گیرد.

او با این تاکید که مادران باردار توجه داشته باشند که بسیاری از علائم خطر بارداری می تواند علائمی مشابه بیماری کووید-۱۹ ایجاد کند، ادامه داد: عفونت، خونریزی و لخته شدن خون در رگ ها، سه عارضه مهم پس از زایمان است که با نشانه هایی مانند ضعف، خستگی شدید، تب و لرز، افزایش ضربان قلب، افزایش تعداد تنفس، درد قفسه سینه و درد شکم همراه است و در صورت وجود هر کدام از این نشانه ها، مراجعه فوری به مراکز درمانی ضروری است.

این مقام مسوول ضمن توصیه به پرهیز از حضور در اماکن شلوغ و سربسته و رعایت فاصله فیزیکی با دیگران، اضافه کرد: چنانچه مادران باردار، علائم مشکوک بیماری کرونا داشتند، حتما برای انجام تست تشخیصی به مراکز منتخب سرپایی کرونا (۱۶ ساعته) مراجعه کنند تا در این مراکز توسط پزشکان مجرب، از نظر تمامی علائم و نشانه های بیماری ارزیابی شوند و از آن جا که بیشتر مبتلایان نیاز به درمان های تخصصی ندارند، در صورت طبیعی بودن درجه تب و سطح اکسیژن خون و خفیف بودن علائم، قرنطینه بودن در خانه کافی است.

او ابراز امیدواری کرد که با همکاری تمام افراد جامعه به ویژه مادران باردار در زمینه رعایت اصول اولیه بهداشت نظیر استفاده مداوم از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی با دیگران و پرهیز از شرکت در دورهمی های خانوادگی و اماکن شلوغ، در حفظ سلامت خود و دیگران در این همه گیری مشارکت کنیم.

 

بستری‌های کرونایی در قم با شیب تندی درحال افزایش است

مدیرگروه آموزش و ارتقا سلامت مرکز بهداشت قم با اشاره به‌افزایش تعداد بیماران کرونایی دراین استان گفت: وضعیت بستری‌های کرونایی در قم با شیب تندی درحال افزایش است.

محمد تقی سلطانی روز دوشنبه در جلسه شورای اطلاع رسانی قم در تالار کرامت استانداری اظهار داشت: نرخ رعایت پروتکل‌های بهداشتی در قم کاهش چشمگیری داشته و به ۴۸ درصد رسیده‌است.

وی شیب تند افزایش بستری‌های کرونایی در مراکز درمانی استان را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: تعداد مراجعه کنندگان به‌مراکز ۹ گانه جامع سلامت از یکهزار و ۵۵۰ مورد به ۲ هزار و ۳۷۴ مورد افزایش یافته‌است.

سلطانی در ادامه همچنین یادآور شد: طی یک هفته منتهی به‌هجدهم تیرماه یکهزار و ۹۱۳ بیمار را شناسایی کردیم که نسبت به‌هفته قبل از آن که هزار و ۲۲۹ مورد بوده رشد چشمگیری داشته‌است.

مدیر گروه آموزش مرکز بهداشت قم گفت: موارد مثبت آزمایش‌های پی. سی‌. آر نیز به ۴۶ درصد رشد پیدا کرده‌است.

وی تاکید کرد: این آمار و اطلاعات که نشان دهنده قدرت اپیدمی در موج پنجم بیماری است، زنگ خطر را به‌صدا درآورده است و اگر توجه نکنیم، قطعا دچار بحران خواهیم شد.

 

قربانیان کرونا در کیش به ۲۵ نفر رسید

رییس مرکز توسعه سلامت جزیره کیش گفت: قربانیان ساکن در این جزیره به علت ابتلا به ویروس کرونا به ۲۵ نفر رسید.

محمد رضا رضانیا روز  دوشنبه اظهار داشت: با فوت یک آقای ۳۱ ساله از اتباع خارجی ، با علائم ضعف، بی حالی، سرفه ،تهوع و بستری در بیمارستان آمار فوتی ها در کیش از ابتدا تا کنون به ۲۵ نفر رسید.

وی اضافه کرد: این فرد دارای بیماری زمینه ای دیابت و بستری در  بیمارستان کیش بوده که علی رغم همه تلاش‌های انجام شده فوت شد.

رضانیا با بیان اینکه ویروس دلتا قدرت سرایت بالاتری دارد و می‌تواند در مدتی کم افراد زیادی را درگیر کند افزود: میزان سرایت این ویروس، ۶۰ درصد بیشتر از گونه های دیگر است و سریع در بین اعضای خانواده منتقل می شود.

وی گفت: مطالعات نشان می دهد که درگیری ریوی در نوع دلتا سریع تر رخ می دهد و سرعت پیشرفت بیشتری دارد، حتی ممکن است که شخص سرفه نداشته ولی ریه درگیر باشد و همین موضوع باعث می شود که بیماران بستری نوع دلتا نسبت به کرونای قبلی حال وخیم تری داشته باشند.

تا کنون چهار نفر از اتباع خارجی در جزیره کیش به علت ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند.

از ابتدای شیوع پاندمی کرونا تا ساعت ۲۴ یک شنبه ۲۷ تیر در این جزیره پنج هزار و ۸۸۵ بیمار مبتلا به ویروس کرونا (کووید ۱۹ و نوع جهش یافته انگلیسی) شناسایی شده است که ابتلای حدود ۷۱ نفرآنان در روز گذشته تایید شد،

اکنون ۳۱  بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان کیش بستری هستند .

جزیره کیش با ۹۲ کیلومتر مربع مساحت و ۴۲ هزار نفر جمعیت از توابع شهرستان بندر لنگه استان هرمزگان بوده در آب های نیلگون خلیج فارس واقع شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.