طبق گزارش وزارت بهداشت در روز یکشنبه 27 تیر 1400، در حال حاضر ۱۶۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۶۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشتاعلام کرد: ۱۹۵ نفر دیگر از هموطنان طی ۲۴ ساعت گذشته بر اثر کرونا جان باختند.

از روز گذشته- شنبه- تا امروز ۲۷ تیرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۲ هزار و ۱۸۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۱۲ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۵۲۳ هزار و ۲۶۳ نفر رسید. همچنین  مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۷ هزار و ۱۶۱ نفر رسید.

بر اساس این گزارش، خوشبختانه تا کنون سه میلیون ۱۳۵ هزار و ۶۰ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. چهار هزار و ۳۰۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۲۵ میلیون و ۴۴ هزار و ۹۸۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

تاکنون ۶ میلیون و ۱۷۹ هزار و ۲۴۴ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۲۶۸ هزار و ۸۲۶ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۸ میلیون و ۴۴۸ هزار و ۷۰ دُز رسید.

در حال حاضر ۱۶۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۶۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

 

۲۷ تیر ماه و آخرین اخبار کرونایی استان ها

افزایش عادی انگاری سبب شد که هم اکنون اغلب استان های کشور در موج اول و خیز پنجم کرونا قرار بگیرند و به گفته مسوولان وزارت بهداشت ، دامنه، شتاب و سرعت درگیری این بیماری در خیز پنجم نسبت به چهار خیز قبلی بسیار نگران کننده است.

 سرایت ویروس کرونا از نوع دلتا طی هفته‌های اخیر در اغلب مناطق کشور شتاب گرفته و اگر از این ویروس غفلت کنیم، خیز پنجم آن مرگبارتر خواهد بود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به گردش و قدرت سرایت بالای ویروس دلتا در جامعه گفت که رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در جامعه به زیر ۵۰ درصد رسیده است که این موضوع موجب افزایش تعداد بیماران می‌شود.

علیرضا رئیسی با بیان اینکه این ویروس در سراسر کشور در حال گردش است، گفت: با توجه به قدرت بالای سرایت، ما باید بیشتر به سمت رعایت کردن شیوه نامه‌های بهداشتی حرکت کنیم. 

او ادامه داد: با توجه به وضعیت فعلی، رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی از ۹۰ به زیر ۵۰ درصد رسیده که این نشانه چه موضوعی است؟، آیا ویروس ضعیف شده است، خیر بلکه ویروس جهش پیدا کرده و شدیدتر و با قدرت بیشتری از قبل هم دارد عمل می‌کند.

رئیسی گفت: ما عمیقا ناراحت هستیم و از مردم می خواهیم که این موضوع را جدی بگیرند و جدی تر به دستورالعمل‌ها و شیوه نامه‌ها عمل کنند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه به موضوع واکسیناسیون در کشور اشاره کرد و افزود: تمام ۷۵ مرکز تزریق واکسن در تهران و ۸۰۰ مرکز در سطح کشور بدون مشکل کار واکسیناسیون هموطنان را انجام داده‌اند و تا چهارشنبه ۶ مرداد ماه، همه افراد بالای ۶۰ سال واکسینه می‌شوند.

به اعتقاد مسوولان وزارت بهداشت و درمان ، واکسیناسیون یکی از سهل الوصول ترین، سریعترین و نسبتا کاراترین روش های پیشگیری از کووید ۱۹ است که اثربخشی نسبی آن در عرصه جهانی به اثبات رسیده و می تواند نقش موثری در کاهش مرگ و میر داشته باشد.

علیرضا زالی فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با تاکید به اینکه واردات واکسن باید دغدغه و مساله روی میز تمام مسوولان کشور باشدگفت که پروفایل کشور در برابر این بیماری مطلوب نیست و کشور باید در برابر ویروس کرونا آرایش جنگی به خود بگیرد و در تمام سازمان‌ها باید اقداماتی فراتر از آنچه تاکنون انجام شده است، صورت گیرد .

به اعتقاد وی اگر واکسیناسیون به موقع انجام نشود، شاهد خیزهای مجدد کرونا خواهیم بود. 

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با بیان اینکه با گسترش سویه‌های جدید ویروس کووید ۱۹ در اغلب استان‌های کشور و کاهش چشمگیر در میزان عمل به توصیه‌های بهداشتی، شاهد تداوم روند افزایشی این بیماری در کشور هستیم گفت که در هفته‌ای که گذشت تعداد بیماران سرپایی کرونا مثبت در کشور با افزایش حدود ۲۵ درصدی مواجه بوده است. همچنین در این هفته با افزایش حدود ۳۵ درصدی در تعداد بیماران بستری مثبت و افزایش ۱۸.۵ درصدی در تعداد بیماران فوت شده کووید ۱۹ بودیم.

سیما سادات لاری درباره آخرین وضعیت بیماری کووید ۱۹ در کشور بیان کرد: در هفته گذشته  استان‌های ایلام، کرمان، یزد، مازندران و هرمزگان به ترتیب دارای بالاترین میزان بروز موارد بستری مثبت در کشور بودند.

معاون وزیر بهداشت گفت: همچنین استان‌های سیستان و بلوچستان، یزد، هرمزگان و البرز به ترتیب دارای بالاترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از کووید۱۹ بودند.

وی افزود: کاهش میزان عمل به توصیه‌های بهداشتی در کشور در حال حاضر در طول ماه‌های اخیر بی‌سابقه بوده و هم اکنون به ۴۸ درصد رسیده و استان‌های گیلان، البرز، یزد، کرمان، فارس، هرمزگان و سیستان و بلوچستان دارای پایین‌ترین میزان عمل به دستورالعمل‌های بهداشتی در کشور هستند.

بر اساس اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در حال حاضر ۱۶۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۶۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

بر اساس این گزارش ، متاسفانه طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۹۵ نفر دیگر از هموطنان بر اثر کرونا جان باختند.

از روز گذشته- شنبه- تا امروز ۲۷ تیرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۲ هزار و ۱۸۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۱۲ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۵۲۳ هزار و ۲۶۳ نفر رسید. همچنین  مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۷ هزار و ۱۶۱ نفر رسید.

خوشبختانه تا کنون سه میلیون ۱۳۵ هزار و ۶۰ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. چهار هزار و ۳۰۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۲۵ میلیون و ۴۴ هزار و ۹۸۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

تاکنون ۶ میلیون و ۱۷۹ هزار و ۲۴۴ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۲۶۸ هزار و ۸۲۶ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۸ میلیون و ۴۴۸ هزار و ۷۰ دُز رسید.

۲۷ تیر ماه و آخرین اخبار کرونایی استان ها

اوج‌گیری دوباره ویروس کرونا در قزوین ضمن افزایش آمار مبتلایان جدید و شمار بیماران بستری در بیمارستان‌ها، باعث تشدید محدودیت‌های کرونایی از جمله تعطیلی کسب و کارها به جز مشاغل ضروری در این استان شد.

بازگشت قزوین به وضعیت قرمز کرونایی در حالی است که با این وجود تغییر محسوس و قابل توجهی در رعایت دستورالعمل های بهداشتی از سوی شهروندان را شاهد نیستیم.

دکتر جلال رحمانی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین از افزایش تعداد بیماران جدید و رشد موارد بستری در بیمارستان ها خبر داد و گفت: در حال حاضر ۳۸۷ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند.

این مسوول ادامه داد: متاسفانه روند شناسایی بیماران جدید و میزان بستری ها رو به رشد هست و باید خود را برای روزهای سخت تر آماده کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین هشدار داد: اگر روند رو به رشد بستری بیماران مبتلا به کووید ۱۹ تداوم داشته باشد، احتمال تکمیل ظرفیت بیمارستان های استان بالاست.

دکتر رحمانی گفت: بررسی های میدانی نشان می دهد بیش از ۴۰ درصد شهروندان استان نسبت به رعایت دستورالعمل های بهداشتی کم توجه بوده و آنها را جدی نمی گیرند و از ماسک استفاده نمی کنند.

 دبیر کارگروه مراقبت و درمان کووید-۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با بیان اینکه روند ابتلا به بیماری کرونا در استان خراسان رضوی همچنان صعودی است گفت: روزانه حدود ۲۵۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های زیر پوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی بستری می‌شوند.

دکتر علی‌اصغر انجیدنی اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد علاوه بر کلانشهر مشهد، ۱۵ شهرستان تابعه را زیر پوشش دارد و این در حالی است که بخش زیادی از بیماران کرونایی در مشهد زیر معالجه قرار دارند.

وی بیان کرد: هم اینک هزار و ۱۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های خراسان رضوی بستری هستند که ۸۵۰ نفر آن مربوط به مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد است.

مدیر توسعه شبکه و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد از افزایش ۷۰ درصدی میزان مراجعات مردم به مراکز منتخب کرونا در مناطق زیر پوشش این دانشگاه خبر داد.

دکتر محمدحسن درخشان اظهار داشت: هم اکنون ۴۱ مرکز خدمات جامع سلامت ویژه کرونا در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حوزه سرپایی و برای افراد با علائم مشکوک به کرونا دایر است.

وی بیان کرد: در حال حاضر نتیجه آزمایش افزون بر ۳۵ درصد از مراجعه کنندگان به مراکز منتخب دانشگاه علوم پزشکی مشهد مثبت می شود و این میزان از ابتدای آغاز  موج پنجم کرونا و شیوع دلتای هندی در حال افزایش است.

وی خاطرنشان کرد: شدت هر موج جدید بیش از ۱۰ برابر موج‌های قبلی بوده است، این روزها نگرانی شدیدی بابت کنار گذاشتن ماسک، عدم رعایت فاصله اجتماعی و بی‌توجهی نسبت به رعایت شیوه نامه های بهداشتی داریم.

از استان گلستان نیز گزارش شده است که  روند صعودی ابتلا به کرونا و رشد روز افزون سویه دلتا از یک سو و افزایش آیین‌های استقبال از عید قربان همراه با شلوغی بازار به خصوص در شهرهای ترکمن‌نشین گلستان زنگ خطر استمرار پیک پنجم کرونا در این خطه شمالی را به صدا درآورده است.

در حال حاضر به جز گمیشان که در وضعیت نارنجی قرار دارد شیوع کرونا در دیگر شهرهای گلستان قرمز و در ۶ شهر گرگان، رامیان، کلاله، بندرگز، آزادشهر و مینودشت بحرانی است.

استاندار گلستان با تاکید بر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک در مجامع مختلف عمومی و خصوصی گفت: از زمان شیوع کرونا تاکنون هر زمان مردم در تعطیلات راهی مناطق تفرجگاهی شدند، روزهای پس از آن با پیک شدید شیوع کرونا در استان مواجه شدیم.

هادی حق‌شناس اظهار داشت: به دلیل اهمیت عید قربان اگر روند شیوع تا دوشنبه کاهشی بود جلسه ستاد کرونا در مورد بازگشایی و یا بسته بودن بازار برگزار می شود و در مورد تعطیلی های آتی تصمیم گیری خواهد شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز با بیان اینکه تعداد مبتلایان و بستری‌های کرونایی در خوزستان در روزهای اخیر حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است گفت که  اگر رعایت شیوه‌ نامه‌های بهداشتی را جزو برنامه های اصلی  قرار ندهیم قطعا در ۲ هفته آینده خوزستان وارد پیک جدیدی خواهد شد.

فرهاد ابول نژادیان افزود: در حال حاضر میزان مراجعه به مراکز منتخب بهداشتی در استان خوزستان افزایش یافته و معمولا ۲ هفته پس از افزایش مراجعه، میزان بستری‌ها افزایشی می شود.

از استان اردبیل نیز گزارش شده است که روند صعودی موج پنجم شیوع بیماری کووید.۱۹ و ابتلای به ویروس کرونا در این استان که از چند روز قبل آغاز شده، همچنان ادامه دارد به طوری که طی شبانه روز گذشته شمار مبتلایان جدید و بستری همزمان افزایش شدیدی یافت.

دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل اعلام کرد که در ادامه روند صعودی شیوع کرونا، شمار مبتلایان جدید شناسایی شده کووید.۱۹ طی شبانه‌روز گذشته با ۱۶ نفر افزایش به ۶۱ نفر و مجموع مبتلایان بستری در مراکز درمانی این استان نیز با ۲۵ نفر افزایش به ۲۸۶ نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد: در شبانه‌روز گذشته با فوت یک نفر دیگر از مبتلایان، مجموع جان‌باختگان کرونا در ۱۷ ماه گذشته در این استان به یک‌هزار و ۸۴۹ نفر رسیده است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده با اشاره به ترخیص ۳۵ نفر از مبتلایان بستری در مراکز درمانی استان اردبیل گفت: افزایش شمار بستری مبتلایان به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی این استان به ۶۰ نفر، نشان دهنده خیز شیوع کرونا در این استان است.

وی ادامه داد: شمار بیماران بستری و سرپایی کووید.۱۹ در سطح استان به شدت در حال افزایش است و با توجه به شدت چرخه شیوع ویروس کرونا در استان اردبیل، حداقل ۹۰ درصد مردم، باید معتقد و عامل به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای توقف این فرایند باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اضافه کرد: با تایید موارد ابتلای قطعی به سویه دلتای ویروس کرونا در کل استان اردبیل، زنگ خطر شیوع خیز پنجم کرونا در این استان هم به صدا در آمده است.

فرماندار گناوه نیز در این باره گفت: این شهرستان در شرایط فراتر از وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته و به مرحله شیوع ویروس دلتای هندی رسیده است.

غلامرضا مهرجو افزود: مراجعه افراد مبتلا به کرونا به ۲ بیمارستان شهرستان گناوه افزایش یافته و ظرفیت آنها تکمیل شده است.

وی اظهار داشت: به رغم اینکه پیش‌بینی های لازم برای ایجاد ظرفیت امکانات بیمارستان با دستور و پیگیری استاندار بوشهر و دانشگاه علوم پزشکی بوشهر صورت گرفته است، اما به علت روند افزایشی بیماران کرونایی اکنون پاسخگو نیست.

فرماندار گناوه بیان کرد: در چند روز اخیر ، علاوه بر افزایش تعداد مبتلایان به کرونا ، روند فوتی‌ها نیز سیر صعودی گرفته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری نیز با بیان اینکه کمبود تخت بیمارستانی به دنبال شلوغی بیمارستان‌ها مهمترین چالش برای مواجه با افزایش تعداد بیماران بستری در موج پنجم کرونا است گفت که عادی‌انگاری مردم و خستگی کادر بهداشت و درمان را هم باید به این چالش اضافه کرد که می‌تواند کنترل این موج را با مشکل مواجه کند.

مجید شیرانی در عین حال ابراز امیدواری کرد تا تعداد افراد نیازمند به بستری در موج پنجم نسبت به موج چهارم کمتر شود و همین موضوع می‌تواند تا حدی چالش کمبود تخت‌های بیمارستانی را برطرف کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری، تداوم روند واکسیناسیون در استان را از دیگر نکات امیدوارکننده برای مواجه با موج پنجم کرونا دانست و گفت: واکسینه شدن گروه‌های پرخطر و سالمندان از قدرت بیماری‌زایی و شدت مرگ و میر این ویروس کاسته است.

از استان گیلان نیز گزارش شده که روند افزایشی شمار مبتلایان بستری به کرونا در گیلان در سه هفته اخیر تداوم داشته و در این مدت نزدیک به ۲ و نیم برابر افزایش یافته و هر روز به تعداد مبتلایان افزوده می شود.

آمار بیماران بستری و سرپایی کرونا تقریبا از اوایل تیرماه امسال رو به افزایش رفت، بر اساس آخرین آمارهای موجود در دهم تیر ماه  ۲۴۵ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های گیلان بستری بودند و با گذشت این مدت با افزایش هر روز آمار بستری ها اکنون ۵۸۴ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند ضمن اینکه ۹۰ نفر نیز بدحال بوده و تحت مراقبت های ویژه قرار دارند.

در این مدت شمار بستری های روزانه مبتلایان به کرونا در بیمارستان های گیلان نیز هر روز از روزهای گذشته بیشتر می شود، طی شبانه روز گذشته ۱۶۵ بیمار مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری شدند.

علاوه بر افزایش آمار بستری های مبتلا به کرونا در بیمارستان های گیلان، شمار افراد سرپایی مبتلا به کرونا نیز رو به افزایش است و هم اکنون روزانه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ بیمار مبتلا به بیماری کووید ١٩ در گیلان مثبت شناسایی می شوند.

شهرستان آمل در استان مازندران نیز این روزها در حالی یک تنه ۲۵ درصد از بیماران بستری کرونایی مازندران را به خود اختصاص داده و مسیر رساندن آمار به ۳۰ درصد یا بیشتر را طی می‌کند که برگزاری دورهمی‌های خانوادگی و ضیافت‌های طایفه‌ای بدون کم کاست و شاید هم بیشتر از گذشته ادامه در این شهرستان ادامه دارد.

شهرستان آمل طی ۱۷ ماه همه گیری ویروس کرونا همواره از مهم ترین دغدغه استانی و حتی کشوری محسوب می شد و از زمانی هم که رنگ بندی به جریان افتاد ، بجز یک دوره کوتاه که به رنگ نارنجی درآمده بود ، همواره قرمز پوش باقی ماند.

این شهرستان که همواره در طول چهار موج کرونا طولانی ترین دوره را تا رسیدن به پیک در اختیار داشت ، این بار پیش قراول ورود به موج پنجم کرونا در استان شد و از هشتم تیر ماه امسال با قرار گرفتن در رنگ بندی قرمز ، عملا مازندران را وارد موج پنجم کرونا با سویه هندی کرد .

بر اساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، ویروس دلتا قدرت سرایت بالا و انتقال آلودگی زیادی دارد و بنا به نتایج بررسی‌ها از کشورهای درگیر با این گونه ویروس و از جمله هند که حالا تعداد قابل‌توجهی از بیمارانش، مبتلایان همین نوع ویروس هستند، دلتا تعداد بیشتری را مبتلا می‌کند، علائم به سرعت و کمتر از ۷۲ ساعت ظاهر می‌شود و فرد آلوده می‌تواند ۱۰ تا ۱۲ نفر از افرادی که با وی در تماس بوده‌اند را مبتلا کند.

مستندات اخیر نشان می‌دهد ویروس کرونای دلتا قدرت سرایت‌پذیری بیشتری نسبت به واریانت انگلیسی دارد و میزان بستری شدن بیماران را نیز افزایش می‌دهد اما گزارشی از تفاوت در میزان مرگ ناشی از واریانت دلتا نسبت به واریانت‌های پیشین در دست نیست، گر چه گزارش‌ها از موارد مرگ ناشی از واریانت دلتا در کشورهای دیگر نشان می‌دهد، افرادی که واکسینه نشده‌اند یا واکسیناسیون آنها کامل نشده است، در معرض خطر قرار دارند.

واریانت دلتا ۸ تا ۱۲ برابر سرعت انتقال بالاتری دارد و نسبت به ویروس کرونای انگلیسی ۶۰ درصد قدرت سرایت پذیری بالاتری دارد؛ درمورد این‌که این نوع کرونا چه میزان درمان‌پذیربوده در جهان پاسخی پیدا نشده است. هنوز هیچ نقطه متقن و مشخصی درباره میزان مرگ و میر این سویه وجود ندارد اما باتوجه به سرعت بالای انتقال واریانت دلتا و افزایش سرعت ابتلای افراد،  می‌تواند مرگ و میر بالاتری را داشته باشد.

 

کرونا جان ۲ نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت ۲ بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در استان از ابتدای اپیدمی ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۳۰۲ مورد رسیده است.

دکتر «محمد طاهری» روز یکشنبه افزود: همچنین با شناسایی ۱۵۸ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۱۹ هزار و ۷۵ و بیماران سرپایی مثبت به ۴۷ هزار و ۵۹۵ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۴۸۱ مورد بود که ۸۶ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت:  ۱۹ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۲۵ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۸۶۰  ، بهار یک هزار و هفت ، تویسرکان یک هزار و ۵۱ ، رزن ۸۰۰، درگزین ۲۹۴، فامنین ۳۲۴ و کبودراهنگ یک هزار و ۶۷ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون سه هزار و ۵۱۲ نفر در ملایر، ۲ هزار و ۳۸۱ نفر در نهاوند و هفت هزار و ۳۲۹ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان سه شهرستان ملایر، نهاوند و کبودراهنگ در وضعیت قرمز، شهرستان های همدان، تویسرکان، اسدآباد، درگزین و رزن در وضعیت نارنجی و شهرستان های فامنین و بهار در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

 

افزایش ۲ و نیم برابری بستریهای بیماران کرونایی در گیلان

روند افزایشی شمار مبتلایان بستری به کرونا در گیلان در سه هفته اخیر تداوم داشته و در این مدت نزدیک به ۲ و نیم برابر افزایش یافته و هر روز به تعداد مبتلایان افزوده می شود.

آمار بیماران بستری و سرپایی کرونا تقریبا از اوایل تیرماه امسال رو به افزایش رفت، بر اساس آخرین آمارهای موجود در دهم تیر ماه  ۲۴۵ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های گیلان بستری بودند و با گذشت این مدت با افزایش هر روز آمار بستری ها اکنون ۵۸۴ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند ضمن اینکه ۹۰ نفر نیز بدحال بوده و تحت مراقبت های ویژه قرار دارند.

در این مدت شمار بستری های روزانه مبتلایان به کرونا در بیمارستان های گیلان نیز هر روز از روزهای گذشته بیشتر می شود، طی شبانه روز گذشته ۱۶۵ بیمار مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری شدند.

علاوه بر افزایش آمار بستری های مبتلا به کرونا در بیمارستان های گیلان، شمار افراد سرپایی مبتلا به کرونا نیز رو به افزایش است و هم اکنون روزانه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ بیمار مبتلا به بیماری کووید ١٩ در گیلان مثبت شناسایی می شوند.

گوش شنوا برای عمل به توصیه متخصصان نیست

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان روز یکشنبه گفت: عدم رعایت توجه به توصیه های پیشگیری از انتشار ویروس کرونا موجب افزایش مبتلایان بستری و سرپایی کرونا در این استان شده است.

دکتر دهنادی مقدم اظهار داشت: بارها در مورد توجه و عمل به توصیه های پیشگیری از انتشار ویروس کرونا گفته شده و اطلاع رسانی انجام گرفته اما متاسفانه بسیاری به سخنان متخصصان در این ارتباط گوش نمی دهند که نتیجه اش این می شود.

وی با اشاره به تجربه استفاده از ماسک در پیشگیری از ابتلا به کرونا در سال گذشته خاطر نشان کرد: در سال گذشته دیدیم که حتی سرماخوردگی های عادی در افرادی که از ماسک استفاده می کردند بسیار کمتر بوده و موارد بیماری کووید در افرادی مشاهده شد که پروتکل ها را رعایت نمی کردند بنابراین مردم با تجربه خودشان می توانند به تاثیر استفاده از ماسک پی ببرند.

دکتر دهنادی مقدم به مواردی از ابتلای کودکان به کرونا اشاره و اضافه کرد: نباید تصور شود که کودکان از بیماری کووید ۱۹ صد درصد مصون هستند بلکه آنان نیز ممکن است به نوع شدید بیماری دچار  شوند بنابراین باید مراقبت آنان باشیم و اگر با خودمان به فضاهای خارج از منزل می بریم حتما از ماسک استفاده کنند.

وی با بیان اینکه هم اکنون بر اساس آمارهای موجود بیشترین مبتلایان به کرونا در شهرهای رشت، آستارا و شرق گیلان است، اظهار داشت: این مناطق به دلیل گردشگرپذیر بودن بیشتر درگیر بیماری کووید ۱۹ هستند.

شهروندان در استان گیلان در صورت مشاهده علائم سرماخوردگی به مراکز انجام تست کووید مراجعه کنند، در صورت عدم دسترسی به مراکز کووید ۱۹ می توانند به مراکز جامع سلامت نزدیک محله خود مراجعه کنند.

اکنون تنها راه محفوظ ماندن از بیماری کووید ۱۹ تا انجام واکسیناسیون عمومی گوش فرادادن به تاکیدات متخصصان بهداشتی در رعایت توصیه های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا است.

بر اساس آخرین رنگ بندی شهرستان های رشت، خمام، رودسر، رودبار، بندانزلی و آستارا به لحاظ رنگ بندی کرونایی قرمز، سیاهکل، لاهیجان، آستانه اشرفیه، فومن، ماسال، صومعه سرا و تالش نارنجی و لنگرود، املش، شفت و رضوانشهر در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

 

روند بیماری کرونا در کشور مستمر و افزایشی است

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با گسترش سویه‌های جدید ویروس کووید ۱۹ در اغلب استان‌های کشور و کاهش چشمگیر در میزان عمل به توصیه‌های بهداشتی، شاهد تداوم روند افزایشی این بیماری در کشور هستیم.

سیما سادات لاری درباره آخرین وضعیت بیماری کووید ۱۹ در کشور بیان کرد: در هفته‌ای که گذشت تعداد بیماران سرپایی کرونا مثبت در کشور با افزایش حدود ۲۵ درصدی مواجه بوده است. همچنین در این هفته با افزایش حدود ۳۵ درصدی در تعداد بیماران بستری مثبت و افزایش ۱۸.۵ درصدی در تعداد بیماران فوت شده کووید ۱۹ بودیم.

وی ادامه داد: در هفته گذشته  استان‌های ایلام، کرمان، یزد، مازندران و هرمزگان به ترتیب دارای بالاترین میزان بروز موارد بستری مثبت در کشور بودند.

معاون وزیر بهداشت گفت: همچنین استان‌های سیستان و بلوچستان، یزد، هرمزگان و البرز به ترتیب دارای بالاترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از کووید۱۹ بودند.

وی افزود: کاهش میزان عمل به توصیه‌های بهداشتی در کشور در حال حاضر در طول ماه‌های اخیر بی‌سابقه بوده و هم اکنون به ۴۸ درصد رسیده و استان‌های گیلان، البرز، یزد، کرمان، فارس، هرمزگان و سیستان و بلوچستان دارای پایین‌ترین میزان عمل به دستورالعمل‌های بهداشتی در کشور هستند.

لاری اظهار کرد: امیدواریم با همکاری جدی دستگاه‌های اجرایی در اعمال محدودیت‌ها و تقویت همکاری مردم کشور با پرسنل نظام سلامت در عمل به توصیه‌های موکد بهداشتی شاهد توقف روند رو به رشد بیماری در کشور باشیم.

سفر به قشم ممنوع شد

فرماندار قشم گفت: محدودیت‌های تردد در اسکله‌های این شهرستان اعمال می‌شود و ورود خودروهای غیر بومی و مسافر به داخل جزیره و همچنین خروج خودروی بومی و شهروندان قشم ممنوع است.

علیرضا نصری رو یکشنبه در ستاد مقابله با بیماری کرونای شهرستان قشم افزود: بنا بر وضعیت شیوع ویروس کرونا و افزایش بیماران بستری و موارد مثبت، این محدودیت‌ها با جدیت دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: ممنوعیت تردد درون شهری شبانه خودروها، از ساعت ۲۲ تا سه بامداد ادامه دارد و جریمه رانندگی برای آن صادر می‌شود.

مجتمع‌های تجاری قشم تعطیل شد

فرماندار قشم تصریح کرد: مشاغل گروه ۲، سه و چهار نیز تعطیل اعلام می‌شود و بر این اساس فعالیت مجتمع‌های تجاری، مدرسه‌های شبانه‌روزی، باشگاه‌های ورزشی مربوط به ورزش‌های پر برخورد مانند کشتی، کاراته و جودو، کافه‌ها و چایخانه‌ها تعطیل و مراسم‌های اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و اقامه نماز جمعه تا تبدیل وضعیت مساعد در شهرستان ممنوع است.

وی تاکید کرد: هرگونه تجمع، دورهمی، عزا و عروسی در قشم ممنوع است و توسط دستگاه قضایی و نیروی انتظامی با خاطیان برخورد قانونی می‌شود.

نصری افزود: سازمان منطقه آزاد، شهرداری‌ها، دهیای‌ها و سازمان بنادر نسبت به ضدعفونی معابر و اماکن شهری و اسکله‌ها اقدام فوری کنند.

واکسیناسیون بالای ۱۸ سال در جزایر لارک و هنگام

فرماندار قشم گفت: واکسیناسیون همه افراد بالای ۱۸ سال در دو جزیره همگام و لارک در دستور کار قرار دارد و به زودی آغاز می‌شود.

نصری افزود: با هماهنگی انجام شده با ستاد کرونای استان و برای ایجاد یکپارچگی بین جزایر کوچک خلیج فارس، واکسیناسیون عمومی در این جزایر به زودی آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: واکسیناسیون افراد بالای ۵۰ سال نیز در قشم و هرمزگان زودتر از موعد مقرر در کشور آغاز شده است و هیچ گونه مشکلی در تامین واکسن برای افراد مشمول این رده سنی وجود ندارد.

فرماندار قشم ضمن دعوت از مردم برای واکسیناسیون تاکید کرد: برای سلامتی خود، خانواده و جامعه همه باید در مقابل این ویروس واکسینه شوند و این امر وظیفه‌ای همگانی است.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتردر میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

 

رکورد شکنی کرونا در بابل روزانه شد

رکورد شکنی بستری بیماران مبتلا به کووید ۱۹ و طغیان ویروس کرونا در بابل روزانه شده است و روند افزایشی سه رقمی شدن آمار بستری روزانه را هدف گرفته است.

شیوع ویروس کرونا در بابل در یک هفته اخیر به گونه ای افزایشی شده که در هر ۲۴ ساعت رکورد ۶ ماه قبل را می شکند به گونه ای که در دو هفته اخیر که بابل وارد پیک پنجم شده ، شاهد جهش بستری بیماران کرونایی بوده تا جایی که ظرف مدت یک هفته ۴۱۴ نفر در مراکز درمانی شهرستان بستری شدند.

طبق گزارش رسمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، طی یک هفته اخیر افزایش جهشی ویروس کرونا به گونه ای بوده که روزانه ۶۰ نفر در مراکز درمانی بابل بستری می شدند و این آمار افزایشی امروز به رکورد بی سابقه ۷۷ نفر رسیده است.

همچنین بستری بیماران بدحال کرونایی در بابل هم از حدود ۱۵ نفر در دو هفته پیش اکنون به مرز ۴۰ نفر افزایش یافته است.

از سویی دیگر آمار های ارائه شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی بابل نشان می دهد که استفاده از ماسک در سطح شهرستان به ۴۵ درصد سقوط کرده است که با این شرایط همچنان باید منتظر رکورد شکنی های جدید کرونایی در بابل  بود.

کاهش ۱۰ ساله سن بستری بیماران کرونایی 

رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل با تایید افزایشی بودن شدید ابتلا به کرونا در این شهرستان، گفت : در موج پنجم کرونایی به علت جهش این ویروس میانگین سنی بستری بیماران کرونایی از ۵۶ سال موج های گذشته به ۴۶ سال کاهش یافت.

دکتر سیدفرزاد جلالی افزود: آمارها و جهش بستری بیماران کرونایی در موج پنجم به گونه ای است که تمامی گروه های سنی در معرض خطر شدید قرار دارند و استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی را باید به بالای ۹۰ درصد برسانیم.

وی اظهار داشت: براساس جمع بندی های صورت گرفته در پنج موج اپیدمی کرونایی در بابل آمار بستری مردان بیشتر از بانوان است و ۵۰.۶ دهم درصد  بستری بیماران کرونایی مرد و بقیه زن می باشند.

جلالی گفت: در ۱۷ ماه گذشته بیش از ۱۴ هزار بیمار مشکوک و قطعی مبتلا به ویروس کووید ۱۹ در مراکز درمانی بابل بستری شدند که این آمار ۲.۸ دهم درصد جمعیت بیش از ۵۰۰ هزار نفری شهرستان بابل را شامل می شود.

وی افزود: در حال حاضر یکی از ضروری ترین اقداماتی که شهروندان باید انجام دهند این است که تحت هیچ شرایطی ماسک را از صورت خود در بیرون از منزل بر ندارند و فاصله گذاری اجتماعی را شدیدتر از قبل رعایت کنند تا بتوانیم از این موج هم عبور کنیم.

شهرستان بابل به عنوان درورازه ورود ویروس کرونا به مازندران از ۳۰ بهمن ماه ۹۸ با بستری دو بیمار وارد چرخه شیوع کرونا شد.

طبق گزارش دانشگاه علوم پزشکی بابل ، در ۲۴ ساعت گذشته ۷۷ بیمار کرونایی جدید در بیمارستان های این شهرستان بستری و ۶۵ بیمار هم با حال عمومی مساعد ترخیص شدند و آمار کل بستری به ۳۳۸ نفر افزایش یافته است.

 

رئیس علوم پزشکی: ۶ تن در قم بر اثر کرونا جان باختند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: طی بیست و چهار ساعت منتهی به بیست و هفتم تیرماه جاری، ۶ تن در قم بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند.

محمدرضا قدیر در گفت‌وگویی، بیان کرد: طی این مدت، ۱۲۷ بیمار با علائم کرونایی در مراکز درمانی قم پذیرش و ۱۰۷ بیمار جدید بستری شدند.

وی ادامه داد: در این مدت ۷۹ بیمار مبتلا به ویروس کرونا با بهبود وضعیت جسمانی خود، از مراکز درمانی قم ترخیص شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، افزود: هم اکنون ۴۹۲ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند که متاسفانه حال ۱۰۱ تن از ایشان وخیم است.

وی اظهار داشت: از یک هزار و ۳۵۸ تست کرونایی که در ۲۴ ساعت گذشته در استان گرفته شده،‌ نتیجه ۳۱۶ تست مثبت بوده‌است.

قدیر با اشاره به آخرین وضعیت واکسیناسیون در این استان گفت: از ابتدای طرح وکسیناسیون در این استان تا کنون، ۸۵ هزار و ۱۳۳ دُز واکسن به گروه های هدف تعیین شده توسط وزرات بهداشت تزریق شده که این روند در روزهای اخیر با ورود واکسن های ایرانی سرعت گرفته است.

وضعیت کرونایی استان قم که از ۲۷ خردادماه پس از ۴۰ روز از وضعیت نارنجی به زرد بهبود یافته بود بر اساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده توسط نرم‌افزار ماسک، از تاریخ نهم تیرماه جاری بار دیگر جزو شهرهای نارنجی و از ۲۳ تیرماه مجددا در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفت.

 

۹ بوشهری براثر کرونا جان خود را از دست دادند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهرگفت: ۹ بیمار مبتلا به کرونا در یک روز جان خود را از دست دادند.

دکتر سعید کشمیری روز یکشنبه به رسانه ها اعلام کرد: از شمار فوت شدگان ۶ مرد ۷۵، ۷۳، ۶۵ و ۶۲  سال سن  و سه زن ۶۹، ۶۸ و ۶۷ ساله با سابقه بیماری زمینه ای دیابت، کلیوی، فشار خون و قلبی و ۲ مرد ۶۵ و ۴۵ سال بدون سابقه بیماری به ثبت رسید.

وی بیان کرد: با احتساب شمار فوتی های امروز یک هزارو ۳۳۷ نفر در استان بوشهر از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا کنون جان خود را از دست داده اند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر گفت: موارد جان باختگان ناشی از کرونا در این استان بسیار بالا بوده و برای کاهش موارد بستری که منجر به کاهش تعداد فوتی شود نیاز به تشدید رعایت پروتکل‌ها و محدودیت‌ها در استان است.

وی افزود: در زمان حاضر ۴۸۵ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های این استان بستری هستند.

کشمیری اظهار کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۳۲ بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری‌ شده‌اند که از این تعداد ابتلای ۸۰  مورد به کرونا مثبت، قطعی است.

وی یادآورشد: در زمان حاضر ۴۸ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که از این شمار ۱۲ نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: در شبانه‌ روز گذشته ۹۸ بیمار نیز باحال عمومی خوب از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شده‌اند، که از این تعداد ۶۳ نفر از آنها مثبت قطعی بودند.

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر گفت: از آغاز شیوع کرونا تاکنون ۵۹ هزارو ۸۸۴ نفر در این استان به این ویروس مبتلا شدند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی ویروس کرونا شهرهای قرمز شهرهای قرمز کرونا اسامی استان های قرمز اسامی استان های قرمز کرونا اسامی استان های قرمز کشور رنگ بندی شهرها رنگ بندی کرونایی رنگ بندی استان ها رنگ بندی استان ها از نظر کرونا رنگ بندی استان ها از نظر کرونا امروز رنگ بندی شهرها از نظر کرونا رنگ بندی استان ها امروز رنگ بندی کرونا رنگ بندی شهرها از نظر کرونا امروز اسامی استان های قرمز کرونا امروز رنگ بندی شهرهای ایران رنگ بندی استان های کشور رنگ بندی استان های کشور از نظر کرونا اسامی استان های قرمز امروز رنگ بندی کرونایی شهرهای کشور رنگ بندی کرونایی شهرها رنگ بندی استان های کشور کرونایی شهرهای قرمز امروز رنگ بندی جدید شهرها رنگ بندی شهرهای ایران از نظر کرونا رنگ بندی شهرهای ایران از نظر کرونا امروز رنگ بندی استان ها و شهرها رنگ بندی استان های ایران رنگ بندی استان های ایران از نظر کرونا رنگ بندی جدید رنگ بندی جدید شهرها از نظر کرونا رنگ بندی جدید کشور
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.