بر اساس گزارش امروز وزارت بهداشت در دوشنبه 21 تیر 1400، در حال حاضر ۱۴۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ ویروس کرونا با عنوان "دلتا" هم اکنون در بسیاری شهرها و استان‌های کشور مشاهده می‌شود، پزشکان و کارشناسان بهداشتی معتقدند بسیار خطرناکتر و سرعت سرایت پذیری آن حدود ۶۰ تا ۷۰ برابر بیشتر از کرونای آلفا (انگلیسی) و زمان انتقال آن بین پنج تا ۱۰ ثانیه است.

با گسترش شیوع ویروس کرونا نوع "دلتا" در اکثر شهرهای ایران، نقشه تقسیم ‌بندی میزان شیوع تقریبا به رنگ قرمز و نارنجی درآمده است و در این میان وضعیت استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان بحرانی گزارش شده است.

کرونا در خیز جدید خود سیستان وبلوچستان را بیشتر از نواحی دیگر کشور در تیررس نگاه خود قرار داده و بطوریکه رکورد بی سابقه افزایش شمار روزانه یک هزار و ۳۰۰ تا یک هزار و ۸۰۰ مبتلا توجه مردم و مسوولان را به خود جلب کرد.

در هفته‌ های اخیر کرونا دلتا جزو مهمترین خبرهای کرونایی دنیا و کشورمان قرار گرفته است، این ویروس تاکنون در اکثر استان های کشور ورود کرده است، ویروس دلتا جهشی است بر ویروس کرونای ووهان که در هند رخ داده است.

سویه جدید ویروس کرونا در کمین همه افراد با هر رده سنی است از این رو باید آن را جدی گرفت و با رعایت موازین بهداشتی سلامت خود و دیگران را حفظ کرد.

کرونا دلتا که مرگ و میر آن با دیگر گونه‌های کرونا تفاوت چشمگیری ندارد بیشتر کودکان و نوجوانان را آلوده می‌کند و با کسی شوخی ندارد از این رو باید بتوانیم رفتارهای پرخطر در رابطه با انتقال این ویروس را کنار بگذاریم.

در همین حال امروز دوشنبه بخش‌های بستری و تشخیصی بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی ایرانمهر سراوان با حضور دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، استاندار سیستان و بلوچستان مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که از روز گذشته(یکشنبه) برای بررسی وضعیت مقابله با کرونا و افتتاح چند مرکز بهداشتی و درمانی به سیستان و بلوچستان سفر کرده است، صبح امروز بیمارستان ایرانمهر سراوان را افتتاح کرد.

وی در آیین افتتاح این بیمارستان، با انتقاد از بی‌توجهی برخی مسوولان و کوتاهی بعضی از افراد که باعث وارد شدن  فشار مضاعف به فعالان حوزه سلامت شده است، بیان کرد: مسوولان و بزرگان طوایف،علمای اهل تسنن و تشیع و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی باید در مناطق مختلف مردم سیستان و بلوچستان را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق واکسن کرونا تشویق کنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تامین واکسن کرونا برای سیستان و بلوچستان افزود: این استان اولین استانی است که واکسن را از ۵۰ سالگی آغاز کردیم و این منطقه نخستین دروازه ورود ما به سن‌های پایین‌تر است.

 

آخرین وضعیت بیماران کرونایی در استان ها

وضعیت کرونا در آذربایجان غربی بعد از هفته ها روند کاهشی، دوباره طی ۲ هفته اخیر در مسیر افزایشی قرار گرفته و این امر زنگ خطری برای استان در خصوص افزایش مبتلایان، بستری ها و فوتی ها به شمار می رود و باید همه مردم و مسوولان نگران این زنگ خطر باشند.

در این استان به غیراز ۲ شهرستان شمالی و ۲ شهرستان جنوبی شامل چایپاره و پلدشت در شمال و سردشت و تکاب در  جنوب، ۱۲ شهرستان در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند و شاید به زودی، تعداد شهرستان های با وضع قرمز افزایش یابد.

روند صعودی موج پنجم شیوع بیماری کووید۱۹ و ابتلای به ویروس کرونا در استان اردبیل نیز همچنان ادامه دارد به طوری که طی شبانه‌روز گذشته شمار بیماران بستری همزمان به ۲۵۶ نفر رسید.

دبیرخانه ستاد مقابله با کرونا در استان اردبیل اعلام کرد که در ادامه روند افزایشی شیوع کرونا، طی شبانه‌روز گذشته ۴۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شدند که ۳۲ نفر بیشتر از پایین‌ترین آمار ثبت شده در سال جاری است.

همچنین رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه اعلام کرده است: براساس رنگ بندی جدید شهرستان گیلانغرب همچنان قرمز است و شهرستان‌های کرمانشاه، اسلام‌آبادغرب، سرپل‌ذهاب، کنگاور، سنقر و کلیایی، هرسین، قصرشیرین، جوانرود، پاوه و صحنه در وضعیت نارنجی به سر می برند.

رئیس شبکه بهداشت قائمشهر هم با اعلام این که بیشتر تخت‌های بیمارستانی این شهرستان در اختیار بیماران مبتلا به کووید ۱۹ قرار گرفته است ، نسبت به وخیم شدن وضعیت شهرستان در صورت تداوم مراجعه زیاد بیماران کرونایی هشدار داد.

به گفته دکتر محمد گران، تنها روز گذشته ۳۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های شهرستان بستری شدند که آمار بسیار بالایی است و تخت های بیمارستانی یکی پس از دیگر در حال پر شدن است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان مینودشت نیز از روند صعودی شیوع و بستری بیماران کرونایی در این شهرستان خبر داد و گفت: هم اکنون از مجموع ۷۰ تخت‌ بیمارستانی پیش‌بینی شده برای این بیماران بیمارستان فاطمه الزاهرا (س) مینودشت ، ۶۴ تخت مورد استفاده بیماران مبتلا به این ویروس است.

همچنین طبق آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی گلستان، هم اکنون ۵۸۴ بیمار کرونایی در مراکز درمانی و بیمارستان‌های این استان شمالی بستری هستند و شهرهای گرگان، گنبدکاووس، علی‌آبادکتول، گالیکش، مینودشت، آزادشهر، آق‌قلا، کردکوی و کلاله در وضعیت قرمز، بندرترکمن، رامیان و مراوه‌تپه در وضعیت نارنجی و گمیشان و بندرگز در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

از هرمزگان نیز خبر رسیده است که این روزها موج پنجم کرونای جهش یافته سراسر این استان را فرا گرفته و هر روز نیز با سرعت بیشتری در حال پیشروی است و وضعیت این استان را به حالت فوق بحرانی درآورده است.

طبق اعلام کارشناسان بهداشتی غالب کرونا در هرمزگان از نوع انگلیسی است، اما احتمال شیوع و وجود کرونای هندی (دلتا) نیز در این استان به ویژه در مناطق شرقی با توجه به همسایگی آن با استان سیستان و بلوچستان که درگیر این نوع کرونا است، بسیار بالا است و مسوولان بهداشتی هرمزگان به شدت نگران این موضوع هستند.

خبر دیگر اینکه سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: طبق بررسی‌های انجام شده در روزهای اخیر،نزدیک به ۴۰ تا ۵۰ درصد از موارد ابتلای ویروس کرونا در استان ناشی از کرونای دلتای هندی است.

۲۱ تیر ماه و آخرین اخبار کرونایی استان ها

از سوی دیگر رییس مرکز توسعه سلامت کیش گفته است: آمار شناسایی بیماران مبتلا به ویروس کرونا در پیک پنجم به نسبت اوج گیری چهارم ۲ درصد رشد داشته است.

محمدرضا رضانیا با ابراز نگرانی در خصوص کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی در جامعه بیان کرده است: با افزایش ۲ درصدی موارد مثبت در کیش، آمار بستری‌ها در بیمارستان نیز در این مدت ۲ و نیم برابر رشد داشته است.

از بوشهر هم خبر رسیده که باتوجه به روند بالای ابتلا و مراجعه بیماران کرونایی، در زمان حاضر مراکز درمانی استان شلوغ و در شرایط حاد قرار دارند.

دکتر رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر سعید کشمیری افزود: در زمان حاضر ۴۴۷ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بوشهر بستری هستند و این به معنی اشغال یک سوم تخت‌های بیمارستانی است. 

همچنین رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خبر داده است که با توجه به وضعیت قرمز استان‌های همجوار و افزایش میزان مراجعه آنها به مراکز بهداشتی و درمانی، احتمال ورود موج جدید کرونا به خوزستان وجود دارد.

به گفته دکتر فرهاد ابول‌نژادیان، از مردم استان خواسته است برای جلوگیری از انتشار بیماری رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند.براساس اعلام وی روزانه ۸۰ تا ۱۰۰ بیمار قطعی مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های خوزستان بستری می‌شوند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نیز اعلام کرده است در شبانه‌روز گذشته از ۹۵۲ نمونه گرفته شده از افراد مشکوک به ویروس کرونا بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی در مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی ، ۵۲۱ فرد جدید مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در این استان شناسایی شدند.

براساس خبر اعلام شده به نقل از ابراهیم سلمانی، از این تعداد ۶۷ نفر در  بیمارستان‌های استان بستری شدند و ۴۵۴ نفر هم در منزل دوره نقاهت خود را طی می کنند و در شبانه روز گذشته نیز سه بیمار هم  به دلیل ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند.

از کرج نیز خبر رسیده که سخنگوی ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرده است میزان مراجعه روزانه بیماران کووید۱۹ به مراکز درمانی استان طی هفته جاری نسبت به هفته قبل افزایش یافته است.

به گفته دکتر مهردادبابایی، تا پیش از هفته جاری میزان مراجعه روزانه بیماران سرپایی کووید۱۹ به مراکز درمانی استان حدود یک هزار ۱۰۰ تا یک هزارو۲۰۰ نفر بود که اکنون به حدود یک هزارو۶۰۰ نفر رسیده است.

همچنین استاندار مازندران وضعیت شیوع کرونا در این استان را نامطلوب عنوان کرده و از اجرای جدی‌تر محدودیت‌های کرونایی و پروتکل‌های بهداشتی در بخش‌های مختلف خبر داده است.

وضعیت کرونایی استان قم که از ۲۷ خردادماه پس از ۴۰ روز از وضعیت نارنجی به زرد بهبود یافته بود بر اساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده توسط نرم‌افزار ماسک، از تاریخ نهم تیرماه جاری بار دیگر جزو شهرهای نارنجی از نظر شیوع کرونا قرار گرفت.

براساس آمار اعلام شده از سوی رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، متاسفانه وضعیت بیماری کووید ۱۹ در کشور و برخی از استان‌های همجوار افزایشی است و این امکان که در کرمانشاه نیز افزایش افراد مبتلا و بستری روند صعودی پیدا کند، وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی اراک هم تعداد موراد جدید ابتلا به کرونا در استان مرکزی را ۲۰۵ نفر  در شبانه روز اخیر اعلام کرده و گفته است ۲۴ نفر از مبتلایان جدید کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند و خدمات تخصصی درمانی دریافت می‌کنند.

همچنین رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام اعلام کرده است ۴۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در مراکز درمانی این استان بستری شده‌اند و شهرستان مهران با ۱۹ نفر بیشترین آمار بستری جدید استان را به خود اختصاص داده است

وضعیت واکسیناسیون در کشور

روند تزریق واکسن کرونا به گروه‌های سنی تعیین شده براساس جدول زمانبندی اعلام شده در حال انجام است اما در برخی نقاط از جمله تهران برخی افراد بدون دریافت پیامک به مراکز تجمیعی واکسیناسیون مراجعه کرده‌اند که فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران، از آنان خواسته بدون دریافت پیامک به مراکز مراجعه نکنند.

به گفته علیرضا زالی، حضور بدون نوبت به مراکز تجمیعی، ممکن است سبب ازدحام در این مراکز شود؛ بنابراین گروه های سنی ۶۸ تا ۷۰ سال بر اساس نوبت دهی الکترونیک به مراکز مراجعه کنند.

رییس شبکه بهداشت قائمشهر نیز امروز گفته است بتازگی سه هزار دوز واکسن کرونا برای این شهرستان ارسال شده است که از امروز به جاماندگان گروه های قبلی و افراد ۶۸ به بالا تزریق می شود.

همچنین براس اعلام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، ۲۸ هزار دوز واکسن سینوفارم و یک هزار و ۸۰۰ دوز واکسن برکت وارد این استان شده و در هفته‌های آینده به اندازه کافی واکسن برای اجرای طرح واکسیناسیون عمومی وارد کرمانشاه می‌شود.

از خوزستان نیز خبر رسیده است که حدود ۸۰ هزار دوز واکسن کرونا وارد این استان شده و مسوولان مربوطه در تلاش هستند روند واکسیناسیون را با سرعت بیشتری دنبال کنند.

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران هرمزگان هم گفته است: واکسیناسیون پیشگیری از ویروس کرونای جانبازان ۲۵ تا ۵۰ درصد و همسران جانبازان ۷۰ درصد روز دوشنبه در سراسر این استان انجام می‌شود.

در استان کردستان نیز تاکنون ۱۴ مرحله واکسن به استان اختصاص یافته و ۶۷ هزار و ۵۵۵ نفر واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

آخرین آمار کرونا در کشور

مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دوشنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:۱۸۲ نفر دیگر در طول ۲۴ ساعت گذشته بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند.

براساس این اطلاعیه، از دیروز تا امروز ۲۱ تیرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۰ هزار و ۸۲۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۲۸۷ نفر از آنها بستری شدند.

همچنین تعداد بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۳۹۴ هزار و ۲۷۹ نفر رسیده که از این تعداد تا کنون ۸۶ هزار و ۴۱ نفر جان باختند.

براساس اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، تا کنون سه میلیون ۴۱ هزار و ۵۴۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند.

سه هزار و ۷۹۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و تا کنون ۲۴ میلیون و ۵۹۴ هزار و ۴۲۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر ۱۴۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

تا کنون ۴ میلیون و ۹۰۷ هزار و ۵۴۵ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۱۴۹ هزار و ۷۱۲ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۷ میلیون و ۵۷ هزار و ۲۵۷ دُز رسید.

 

فوت ۳ نفر بر اثر کرونا در قم

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به بیست و یکم تیرماه ۱۴۰۰، سه نفر بر اثر ابتلا به کرونا در این استان جان باختند.

محمدرضا قدیر با اشاره به آخرین وضعیت کووید ۱۹ در قم، افزود: در ۲۴ ساعت منتهی به بیست و یکم تیرماه ۱۴۰۰، ۱۴۰ نفر با علایم ابتلا به کرونا پذیرش و از این تعداد ۸۶ نفر بستری شدند.

وی اضافه کرد: در این مدت ۶۹ بیمار بهبود یافته نیز مرخص شدند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۳۸۳ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های قم بستری هستند که ۵۸ نفرشان بدحال هستند.

قدیر گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به بیست و یکم تیرماه ۱۴۰۰، یک هزار و ۳۶۳ تست از شهروندان قم گرفته شده است که ۳۶۳ مورد مثبت بوده است.

به گفته وی، تاکنون ۷۰ هزار و ۴۶۱ دوز واکسن کرونا به شهروندان قم تزریق شده است.

 

استاندار تهران: زنگ خطر کرونایی به صدا درآمد

استاندار تهران با اشاره به افزایش تمامی شاخص‌هایی کرونایی در این استان اعلام کرد: زنگ خطر کرونایی در تهران به صدا درآمده و از شهروندان می‌خواهیم در این شرایط حساس با اقدامات پیشگیرانه در مقابل این ویروس خطرناک مقابله کنند.

انوشیروان محسنی بندپی عصر دوشنبه در جلسه هفتگی ستاد مقابله با کرونا استان تهران که در محل استانداری برگزار شد گفت: در این هفته اخیر شاهد افزایش مبتلایان، بستری ها و فوتی های ویروس کرونایی از نوع دلتا در استان تهران هستیم.

وی اظهار داشت: در پیک پنجم شرایط بسیار خطرناک است و از مردم می خواهیم تا زمانی که واکسینه نشوند بهترین اقدام استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل های بهداشتی است.

استاندار تهران ادامه داد: در شرایط فعلی رعایت فاصله گذاری اجتماعی در استان تهران ۷۲ درصد است و این استان یکی از استان های موفق در اقدامات پیشگیرانه مقابل این ویروس است.

وی خاطرنشان کرد: در این جلسه مشخص شد که فرودگاه ها و پایانه های مسافربری برون شهری رعایت فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل های بهداشتی پایین است که مقرر شد مدیران این بخش ها فراخوانده شوند و در این زمینه پاسخگو باشند.

 

بستری های مبتلا یا مشکوک به کرونا در خوی به ۱۴۰ نفر رسید

معاون دانشکده علوم پزشکی خوی با اشاره به وضعیت قرمز کرونایی این شهرستان گفت: بستری های مبتلا یا مشکوک به کرونا در این شهرستان با رشد ۲ برابری به ۱۴۰ نفر رسیده است.

اسماعیل طالبی روز دوشنبه افزود: روند افزایشی ابتلا و بستری بیماران کرونایی در خوی از ابتدای تیرماه امسال آغاز شده است.

وی اضافه کرد: این شرایط ویژه و خاص، ضرورت رعایت شیوه نامه های بهداشتی ازسوی مردم را بسیار بیشتر گوشزد می کند.

معاون دانشکده علوم پزشکی خوی ادامه داد: با توجه به این شرایط، تالارهای پذیرایی های شهرستان تعطیل بوده و دیگر اصناف نیز در صورت رعایت نکردن، تعطیل خواهند شد.

طالبی گفت: تاکنون ۱۶ هزار نفر در خوی واکسن کرونا را تزریق کرده اند که این آمار روز به روز در حال افزایش است.

خوی تنها شهر با وضعیت قرمز کرونایی در آذربایجان غربی است.

 

کرونا جان ۲ نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت ۲ بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در استان از ابتدای اپیدمی ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۲۸۷ مورد رسیده است.

دکتر «محمد طاهری» روز دوشنبه افزود: همچنین  ۲۱۲ نفر دیگر در استان همدان به کرونا مبتلا شدند با شناسایی ۱۳۲ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۱۸ هزار و ۷۰۹ و بیماران سرپایی مثبت به ۴۶ هزار و ۵۵۰ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۵۱۷ مورد بود که ۱۱۱ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

وی گفت: ۱۷ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۲۲ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۸۳۱، بهار ۹۹۸، تویسرکان یک هزار و ۳۴، رزن ۷۹۴، درگزین ۲۹۱، فامنین ۳۲۰ و کبودراهنگ یک هزار و ۴۹ نفر است.

دکتر طاهری افزود: همچنین تاکنون سه هزار و ۴۱۴ نفر در ملایر، ۲ هزار و ۳۵۰  نفر در نهاوند و هفت هزار و ۱۸۹ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان تنها شهرستان فامنین در وضعیت زرد کرونایی بوده و مابقی در وضعیت نارنجی قرار دارند.

 

یکهزار نفر در بخش کرونا بیمارستان شفا سمنان بستری شدند

مدیر درمان تامین اجتماعی استان سمنان گفت: یکهزار نفر از ۱۷ خرداد تا پایان سال ۹۹ در بخش ویژه کرونا بیمارستان شفا سمنان بستری و ۱۵ هزار نفر ویزیت شدند.

سید مجتبی اکرم روز دوشنبه در نشست خبر با اصحاب رسانه در دفتر مدیریت تامین اجتماعی استان سمنان افزود: تامین اجتماعی دومین ارائه دهنده خدمات درمانی در دوران شیوع کرونا بود و از ابتدای شیوع این ویروس هم‌پای وزارت بهداشت برای بهبود بیماران کرونایی تلاش کرد.

وی افزود: سال گذشته ۹۵۰ هزار بار به مراکز درمانی تحت نظارت تامین اجتماعی استان سمنان مراجعه شد که به دلیل شیوع کرونا نسبت به سال ۹۸ کاهش داشت.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان سمنان گفت: سال گذشته در مجموع هفت هزار و ۲۰۰ نفر در بیمارستان بستری شدند و سه هزار و ۵۰۰ عمل جراحی انجام شد.

اکرم افزود: همچنین در این مدت ۲ هزار و ۸۰۰ خدمت دیالیز برای بیماران ارائه شد و ۸۰۰ نوزاد نیز در بیمارستان شفا متولد شدند.

 

۲۳۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کرمانشاه شناسایی شدند

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه گفت: در ۲۴ ساعت گذشته، ۳۹ مورد بیمار مثبت بستری و ۱۹۷ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل ۱۳۷ نفر بیشتر است.

«مهدی محمدی» روز دوشنبه با اشاره به فوت سه نفر دیگر در شبانه‌روز گذشته بر اثر ابتلای قطعی به کرونا اظهار کرد: مجموع جان‌باختگان استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به یک هزار و ۹۳۷ نفر رسیده است.

وی افزود: هم اکنون ۳۴۸ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های این استان بستری هستند که این تعداد نسبت به روز گذشته ۶ نفر بیشتر است.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه یادآور شد: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۱۰ نفر در مراکز درمانی استان بستری و ۱۰۰ نفر پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند.

وضعیت شهرستان گیلانغرب قرمز و شهرستان صحنه نارنجی است

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه در ادامه گفت: براساس رنگ‌بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان صحنه از روز شنبه (۱۹ تیر) از وضعیت زرد کرونایی به نارنجی تغییر یافت.

محمدی افزود: براساس رنگ بندی جدید شهرستان گیلانغرب همچنان قرمز است و شهرستان‌های کرمانشاه، اسلام‌آبادغرب، سرپل‌ذهاب، کنگاور، سنقر وکلیایی، هرسین، قصرشیرین، جوانرود، پاوه و صحنه در وضعیت نارنجی به سر می برند.

براساس این گزارش، شهرستان‌های ثلاث باباجانی، دالاهو و روانسر هم در وضعیت زرد قرار دارند.

 

حدود ۳۰ هزار دوز واکسن جدید وارد کرمانشاه شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: ۲۸ هزار دوز واکسن سینوفارم و یک هزار و ۸۰۰ دوز واکسن برکت وارد این استان شد و در هفته‌های آینده نیز به اندازه کافی واکسن برای اجرای طرح واکسیناسیون عمومی وارد می‌شود.

دکتر ابراهیم شکیبا روز دوشنبه افزود: هم اکنون تزریق واکسن کرونا در مراکز تجمیعی این استان برای افراد بالای ۶۵ سال آغاز شده است البته افراد واجد شرایط بدون ثبت نام در سامانه salamat.gov.ir به مراکز تزریق واکسن مراجعه نکنند تا از ازدحام جمعیت جلوگیری بعمل آید.

تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار دوز واکسن کرونا به گروه‌های هدف در استان کرمانشاه تزریق شده است.

 

زالی: تعداد بستری‌های کرونایی در تهران رو به افزایش است

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا درکلان شهر تهران گفت: مجموع بیماران بستری کرونا در تهران به ۶ هزار و ۶۱۰ نفر رسیده است که نسبت به روزهای قبل افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

دکتر علیرضا زالی روز دوشنبه در حاشیه نخستین جشنواره انضباط مالی و اقتصاد مقاومتی در پاسخ به سوال اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار، با فرایند رو به رشد بیماری کرونا در تهران مواجه هستیم به طوری که روز گذشته بیش از ۱۴ هزار و ۸۰۰ مراجعه کننده سرپایی در پایتخت داشتیم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه مراجعین بستری حدود هزار و ۱۵۰ مورد جدید داشتیم، افزود: حدود ۹۰۰ بیمار هم روز گذشته در تهران ترخیص شدند.

زالی ادامه داد: هنوز آمار مرگ و میر در تهران متناسب با موضوع میزان مراجعان سرپایی تغییر چندانی نداشته است‌.

این موضوع ممکن است به این دلیل باشد که شاخص مرگ و میر با تاخیر نسبت به سایر شاخص ها تغییر پیدا می کند یا اینکه در خیز پنجم، سوش دلتا گونه غالب است و این واریانت فقط سرایت پذیری بالاتری دارد که این موضوع باید مورد تحلیل قرار گیرد.

نخستین جشنواره انضباط مالی و اقتصاد مقاومتی امروز در سالن همایش های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد. 

 

سه نفر دیگر در لرستان قربانی کرونا شدند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: سه بیمار مبتلا به کرونا طی شبانه‌روز گذشته در این استان جان خود را از دست دادند و تعداد جان‌ باختگان به یک‌ هزار و ۹۴۳ نفر رسید.

دکتر"مریم کوشکی" روز دوشنبه به رسانه ها اعلام کرد: ۳۱۹ بیمار جدید کووید ۱۹ طی شبانه روز گذشته در استان شناسایی شد و شمار مبتلایان نیز به ۱۲۴ هزار و ۴۷۳ نفر رسیده است.

وی ادامه داد: تاکنون ۳۹۱ هزار و ۵۷۱ نمونه تست تشخیص کرونا به آزمایشگاه‌های استان ارسال شده که از این مجموع ۳۸۷ هزار و ۱۰۴ مورد پاسخ داده شده و ۲۶۲ هزار و ۶۲۹ نمونه آن منفی بوده است.

وی تصریح کرد: هم اکنون ۴۳۱بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در بیمارستان ها و مراکز درمانی استان بستری هستند.

براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا هم اکنون شهرستان های خرم‌آباد، پلدختر، سلسه، و دلفان در وضعیت قرمز، رومشکان در وضعیت زرد و بقیه شهرستان‌های۱۱ گانه استان در شرایط نارنجی قرار دارند.

 

۱۹ بیمار کرونایی در مهران بستری شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: ۴۰ بیمار کرونایی جدید در مراکز درمانی بستری شدند و شهرستان مهران با ۱۹ نفر بیشترین آمار بستری جدید استان را به خود اختصاص داد.

دکتر محمد کریمیان روز دوشنبه اظهار داشت: هم اکنون بستری های موجود در استان ۱۰۸ نفر و پس از مهران، ایلام با هفت نفر بیشترین تعداد بستری جدید را داراست.

وی افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته ۹۸ ابتلای جدید شناسایی شد و مجموع بستری های استان به ۴۱ هزار و ۱۲۵ نفر افزایش یافت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام یادآور شد: همچنین از بستری های جدید چهار نفر مربوط به دره شهر، سه نفر دهلران، سه نفر آبدانان، ۲ نفر ایوان، یک نفر چرداول و یک نفر بدره است.

دکتر کریمیان ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته مورد فوتی ناشی از کرونا ثبت نشده و مجموع فوتی های استان تا این لحظه ۸۰۸ نفر است.

وی اضافه کرد: ایلام، مهران، دره شهر و چوار در وضعیت قرمز کرونا، آبدانان، دهلران و بدره در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان ها در وضعیت زرد قرار دارند.

 

ادامه روند افزایشی شیوع کرونا در استان اردبیل با بستری شدن ۲۵۶ بیمار

روند صعودی موج پنجم شیوع بیماری کووید.۱۹ و ابتلای به ویروس کرونا در استان اردبیل همچنان ادامه دارد به طوری که طی شبانه‌روز گذشته شمار بیماران بستری همزمان به ۲۵۶ نفر رسید.

دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل روز دوشنبه اعلام کرد که در ادامه روند افزایشی شیوع کرونا، طی شبانه‌روز گذشته ۴۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شدند که ۳۲ نفر بیشتر از پایین‌ترین آمار ثبت شده در سال جاری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد: در شبانه‌روز گذشته با فوت یک نفر دیگر از مبتلایان، مجموع جان‌باختگان کرونا در ۱۷ ماه گذشته در این استان به یک‌هزار و ۸۳۷ نفر رسید.

دکتر شهرام حبیب‌زاده با اشاره به ترخیص ۴۰ نفر از مبتلایان بستری در مراکز درمانی استان اردبیل گفت: افزایش شمار بستری مبتلایان به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی این استان به ۵۸ نفر نشان دهنده خیز شیوع کرونا در استان است.

وی ادامه داد: شمار بیماران بستری و سرپایی کووید.۱۹ در سطح استان به شدت در حال افزایش است و با توجه به شدت چرخه شیوع ویروس کرونا در استان اردبیل، حداقل ۹۰ درصد مردم، باید معتقد و عامل به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای توقف این فرایند باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با هشدار به شیوع گسترده موج پنجم کرونا در استان طی روزهای آینده اعلام کرد: با تایید موارد ابتلای قطعی به سویه دلتای ویروس کرونا در استان اردبیل، زنگ خطر شیوع خیز پنجم کرونا در این استان هم به صدا در آمده است.

وی افزود: موج جدید شیوع کرونا که از جنوب و جنوب شرق کشور آغاز شده، به استان اردبیل نیز رسیده است و بر همین اساس، وضعیت شهر اردبیل در مقایسه با سایر شهرهای استان به مراتب حادتر است و انتظار می‌رود که علاوه بر اردبیل، سایر شهرها نیز در چند روز آینده وارد وضعیت قرمز شوند.

دکتر حبیب‌زاده تاکید کرد: با توجه به مشاهده سویه دلتای این ویروس موسوم به کرونای هندی در استان و سرعت بسیار زیاد آن در سرایت پذیری و درگیری سنین پایین، باید در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به خصوص رعایت فاصله ۱.۵ متری، زدن ماسک و کاهش دورهمی دقت شود تا بتوانیم این خیز را مهار کرده و وارد وضعیت بحرانی تر نشویم.

وی با تاکید بر ضرورت رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و سامانه های تهویه در رستوران‌ها، تالارها و مراسم عروسی اظهار کرد: برای جلوگیری از ابتلای جمعی، رعایت ظرفیت سالن‌های آبدرمانی در سرعین، مشکین‌شهر و اردبیل و نیز ظرفیت تالارهای عروسی در ایام پیش رو بسیار ضروری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل همچنین با اشاره به قرار گرفتن شهرستان اردبیل در وضعیت قرمز و شهرستان‌های پارس‌آباد و مشکین‌شهر در وضعیت نارنجی بیان کرد: هم‌اینک شهرستان‌های گرمی، کوثر، نیر، سرعین، نمین، اصلاندوز، خلخال و بیله‌سوار در وضعیت زرد قرار دارند.

وی همچنین افزایش میزان سفرهای درون و برون استانی را زنگ خطری برای شیوع گسترده موج پنجم کرونا عنوان کرد و خواستار تعطیلی سفرهای غیرضروری و همه دورهمی‌ها مانند شب‌نشینی، عروسی و مراسم دید و بازدید جمعی شد.

دکتر حبیب‌زاده، برگزاری هرگونه تجمع را موجب افزایش شمار مبتلایان کرونا عنوان و اضافه کرد: مهمترین خطر در روزهای آینده، برگزاری مراسم عروسی و سفر تابستانی شهروندان است و باید این مساله به شکل درست و مطابق با توصیه‌های بهداشتی مدیریت شود.

وی با تاکید بر ضرورت ادامه استفاده از ماسک حتی با انجام واکسیناسیون سراسری، به افراد مبتلا به کرونا توصیه کرد که شرایط قرنطینه در منزل را با شدت بیشتر رعایت کرده و از تردد در سطح جامعه خودداری کنند تا دوره انتقال پذیری بیماری طی شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با اشاره به تداوم فرایند واکسیناسیون کرونا در این استان گفت: از ۲۲ بهمن سال گذشته تاکنون ۹۸ هزار و ۹۸ دوز واکسن کرونا برای گروه‌های هدف در استان اردبیل تزریق شده است.

وی افزود: تاکنون ۶۸ هزار و ۲۵۷ دوز واکسن نوبت اول و ۲۹ هزار و ۸۴۱ دوز واکسن نوبت دوم در استان اردبیل تزریق شده است.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه سال گذشته با ۲۲ فوتی، بالاترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا با ۱۲۱ نفر در روز ۲۷ فروردین ماه امسال و نیز بالاترین رکورد بستری همزمان بیماران کرونا با ۶۳۳ نفر در روز پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است.

 

احتمال افزایش افراد مبتلا و بستری کرونا در کرمانشاه وجود دارد

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: متاسفانه وضعیت بیماری کووید ۱۹ در کشور و برخی از استان‌های همجوار افزایشی است و این امکان که در کرمانشاه نیز افزایش افراد مبتلا و بستری روند صعودی پیدا کند، وجود دارد.

دکتر «محمودرضا مرادی» روز دوشنبه در پنجاه و نهمین نشست ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: امیدوارم وارد پیک پنجم بیماری کرونا نشویم، اما این اتفاق اجتناب ناپذیر است.

وی اظهار داشت: با توجه به گزارش های ستاد ملی مدیریت کرونا، روند بیماری در استان ایلام با شیب بالا در حال افزایش است که با توجه به مراودات این استان با کرمانشاه، احتمال انتقال و گسترش بیماری بسیار بالاست.

مرادی اضافه کرد: در هفته سوم تیر ماه، افزایش بیماران سرپایی گزارش شده که می بایست تمهیدات لازم در این خصوص اندیشیده شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: خوشبختانه زیرساخت‌های استان طی ماه‌های گذشته به لحاظ دستگاه اکسیژن ساز، تخت های بستری و آمادگی کادر درمان و اعضای هیات علمی به شرایط مطلوبی رسیده است.

هم اکنون ۳۴۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های کرمانشاه بستری هستند و مجموع جان‌باختگان استان هم از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به یک هزار و ۹۳۴ نفر رسیده است.

وضعیت گیلانغرب قرمز و ۱۱ شهرستان دیگر استان نارنجی است

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه در ادامه گفت: براساس رنگ‌بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان صحنه از روز شنبه (۱۹ تیر) از وضعیت زرد کرونایی به نارنجی تغییر یافت.

محمدی افزود: براساس رنگ بندی جدید شهرستان گیلانغرب همچنان قرمز است و شهرستان‌های کرمانشاه، اسلام‌آبادغرب، سرپل‌ذهاب، کنگاور، سنقر و کلیایی، هرسین، قصرشیرین، جوانرود، پاوه و صحنه در وضعیت نارنجی به سر می برند.

براساس این گزارش، شهرستان‌های ثلاث باباجانی، دالاهو و روانسر هم در وضعیت زرد قرار دارند.

طرح محدودیت و ممنوعیت تردد خودروها به این شهرستان برابر مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داشته و مجوزهای تردد برای سفرهای ضروری از طریق فرمانداری صادر می‌شود.

براین اساس ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی به شهرهای گروه قرمز و نارنجی و همچنین خروج خودروها با پلاک بومی از این شهرها ممنوع است.

تردد از شهرهای گروه زرد به سایر شهرهای گروه زرد بلامانع است، اما محدودیت تردد شبانه از ساعت ۲۲ تا سه بامداد همچنان پابرجاست و اجرا می‌شود.

 

۱۹۱ بیمار مبتلا به کرونا در منطقه کاشان بستری هستند

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: ۱۹۱ بیمار مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۱۶۶ نفر در کاشان و ۲۵ نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

مریم امیدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۲۲ نفر اعلام کرد و افزود: ۲۰ از بیماران در کاشان و دو نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

وی ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته یک مرد ۵۸ ساله مبتلا به کرونا در یکی از مراکز درمانی این شهرستان جان باخت. 

ثبت ۱۱۱ مورد جدید کرونا در منطقه کاشان 

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۱۱۱ مورد جدید به ۲۵ هزار و ۶۸۱ نفر رسید.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۳۰ بیمار جدید حاد تنفسی از سن ۱۴ تا ۹۳ سال در مرکزهای درمانی کاشان و ۶ نفر با سن ۴۹ و ۸۸ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان هستند.

امیدی گفت: از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون ۱۹۴ هزار و ۸۹۸ نفر به مرکزهای بستری، تشخیص سرپایی و درمانی شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان مراجعه کردند.

وی ادامه داد: در این مدت، ۱۲ هزار و ۱۹۰ بیمار حاد تنفسی از بیمارستان‌های کاشان و آران و بیدگل ترخیص شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اضافه کرد: یکهزار و ۱۷۳ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) این دانشگاه است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

وضعیت کرونایی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی قرمز و تاکنون ۱۷ مورد قطعی و ۳۰۰ مورد مشکوک کرونای هندی (دلتا) در این منطقه شناسایی شده است.

ویروس کرونا اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌ برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

 

ورود استان قم به پیک پنجم کرونا

در پنجاه و یکمین جلسه شورای اطلاع‌رسانی استان قم که روز دوشنبه در سالن کرامت استانداری قم برگزار شد، ضمن اعلام ورود این استان به پیک پنجم کرونا، نسبت به عادی انگاری هشدار داده شد.

رییس مرکز بهداشت قم در این جلسه با بیان این‌که شاخص روند بیماری، درصد مثبت بودن آزمایش پی سی آر است، گفت: درصد مثبت بودن تست‌های پی سی آر از شهروندان قمی طی چند روز گذشته از ۷۰ درصد گذشت و این مساله نشان می‌دهد قم وارد پیک پنجم کرونا شده‌است.

سیامک محبی افزود: بیمارستان فرقانی به چرخه پذیرش بیماران کرونایی برگشته و بیمارستان امام رضا(ع) نیز به‌زودی وارد این چرخه می‌شود.

وی ادامه داد: می‌توانستیم با رعایت موازین بهداشتی وارد پیک پنجم کرونا نشویم، ولی اکنون که این اتفاق افتاده، الان نیز می‌توانیم اجازه ندهیم قله پیک اوج گیرد.

 وی خاطرنشان کرد: میزان شیوع کرونای دلتا ۲.۵ برابر کرونای انگلیسی است.

محبی گفت: تصاویر بصری که به مردم یادآوری کند کرونا دوباره اوج گرفته در سطح شهر نداریم؛ درحالی‌که وارد پیک پنجم شده‌ایم.

وی با اشاره به انتقادهای مردم در فضای مجازی، افزود: ویروس کرونا در هر زمان و مکانی افراد را تهدید می‌کند و به مناسبت‌های مختلف مربوط نمی‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد: درصد بالایی از مردم واکسینه شوند تا میزان افرادی که در ریسک ابتلا و مرگ هستند کاهش چشم‌گیری یابد.

تزریق یکهزار و ۳۳ دوز واکسن کووبرکت 

مدیر گروه آموزش و ارتقاء سلامت مرکز بهداشت قم گفت: بر اساس آخرین رنگ‌بندی عمومی کشور که تا تاریخ ۱۴ تیرماه منتشر شده، ۱۴۳ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۸۶ شهرستان نارنجی و ۱۱۹ شهرستان نیز در شرایط زردرنگ هستند.

محمدتقی سلطانی با بیان این‌که شهرستان آبی در سطح کشور نداریم، افزود: استان قم نیز در محاصره شهرستان‌های قرمز قرار گرفته‌است.

وی با اشاره به این‌که وضعیت این روند، اوج بیماری را نشان می‌دهد، اضافه کرد: میانگین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کل کشور به ۶۸ درصد رسیده است، در استان قم نیز همین وضعیت را شاهد هستیم و لازم است فکر اساسی شود.

وی تصریح کرد: روند بستری‌های ناشی از ابتلا به کرونا افزایشی و موارد مثبت نیز به‌صورت صعودی در حال افزایش است؛ در استان قم میزان بستری‌های جدید به ۳۷۶ مورد افزایش یافته است.

به گفته سلطانی، تعداد مراجعان با علائم مشکوک به کرونا در مراکز منتخب رشد چشم‌گیری داشته و به یک هزار و ۵۵۰ مورد در هفته افزایش و تعداد بیماران شناسایی شده از ۷۵۴ مورد منتهی به ۱۱ تیرماه به یک هزا رو ۲۲۹ نفر در هفته جاری افزایش یافته‌است.

وی گفت: تاکنون دوز اول واکسن کرونا به ۴۴ هزار و ۸۹۹ نفر و دوز دوم این واکسن به ۲۵ هزار و ۶۱۸ نفر تزریق شده‌است و در مجموع ۷۰ هزار و ۵۱۷ دوز واکسن کرونا دراستان قم تزریق که از این تعداد، یک هزار و ۳۳ دوز، واکسن کووبرکت ایرانی بوده‌است.

وی خاطرنشان کرد: کمتر از پنج درصد کسانی که نوبت دوم واکسیناسیونشان فرارسیده، به مراکز منتخب مراجعه نکرده‌اند.

کارشناس مرکز بهداشت قم با اشاره به این‌که واکسیناسیون گروه سنی ۶۵ سال به بالا از روز گذشته آغاز شده است، افزود: برخی گروه‌ها ترس از واکسن را در بین مردم رواج دادند و همچنان این مساله در فضای مجازی در حال انتشار است.

لزوم اطلاع‌رسانی متناسب با شرایط کرونایی استان قم

مدیرکل مدیریت بحران استان قم گفت: متناسب با شرایط کرونایی شهر قم اطلاع‌رسانی نیز باید تغییر کند، اگر بنرها تغییر نکند به عادی انگاری دامن زده می‌شود.

محسن اوروجی افزود: انتظار داریم تمام دستگاه‌های اجرایی بنرهای هشدار و توصیه پیشگیری از ابتلا به کرونا نصب کنند و اطلاع‌رسانی از بلندگوهای نماز و بوستان‌ها به‌صورت مرتب در مورد رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شود.

وی با بیان این‌که سازمان تبلیغات اسلامی و ستاد اقامه نماز باید نسبت به اطلاع‌رسانی از طریق امام جماعت اهتمام داشته باشند، ادامه داد: اطلاع‌رسانی به زائران حرم حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران به‌ویژه در ساعت‌های نماز خواندن می‌تواند بسیار موثر باشد.

درخواست واکسیناسیون خبرنگاران

مدیرخانه مطبوعات نیز گفت: با توجه به شیوع کرونا در بین خبرنگاران استان، دستگاه‌های اجرایی باید نشست‌های خبری را به‌صورت مجازی برگزار نمایند و خانه مطبوعات نیز آمادگی دارد در زمینه مسائل فنی به این دستگاه‌ها کمک نماید.

محمدحسین همتی نژاد افزود: با توجه به این‌که طبق سند ملی واکسیناسیون، خبرنگاران در اولویت سوم تزریق واکسن قرار دارند، انتظار داریم در آستانه روز خبرنگار این اقدام انجام شود.

وضعیت کرونایی استان قم که از ۲۷ خردادماه پس از ۴۰ روز از وضعیت نارنجی به زرد بهبود یافته بود بر اساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده توسط نرم‌افزار ماسک، از تاریخ نهم تیرماه جاری بار دیگر جزو شهرهای نارنجی از نظر شیوع کرونا قرار گرفت.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.