طبق گزارش وزارت بهداشت در سه شنبه 15 تیر 1400، ۹۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۷۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ شیوع کرونا با قدرت و شتاب ادامه دارد و با تاخت و تاز خود برخی مناطق کشور را درگیر موج پنجم کرده است، «دلتا» کرونا با قدرت سرایت بالا رنگ شهرستانها را یکی پس از دیگری قرمز می کند و با عادی انگاری ها و کاهش رعایت شیوه نامه های بهداشتی بستری پیدا کرده است تا همه جا را یکرنگ کند.

کرونا این ویروس ریز جثه از اواخر سال ۹۸ در کشور خودنمایی کرده و اینک با گذشت بیش از ۱۶ ماه و سپری شدن چهار موج سنگین امروز با چهره جدید از نوع «دلتا» که قدرت سرایت پذیری بالایی دارد خیز دیگری برداشته  و سبب جانباختن تعداد دیگری از شهروندان شده است .

اکنون ۹۲ شهرستان وضعیت قرمز را تجربه می‌کنند و این مرتبه، کرونای نوع دلتا از استان‌های مرزی و جنوب شرقی از جمله سیستان و بلوچستان با وضعیت سیاه کرونایی به سمت شهرهای مرکزی و شمال کشور در حرکت است.

معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران هم امروز گفت: دلتا یا همان ویروس جهش یافته هندی کرونا در بیماران تهرانی هم مشاهده و به عبارتی این بیماری وارد پایتخت شده و وضعیت بالینی بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی موید این موضوع است.

دکتر نادر توکلی افزود: با وجود اینکه شدت ابتلا و عفونت دلتا نسبت به ویروس انگلیسی بیشتر بوده و این ویروس مسری تر است، خوشبختانه مرگ و میر بر اثر این جهش بیشتر نشده است.

وی ادامه داد: هرچند توصیه های قبلی مانند رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک برای مقابله با بیماری کرونا موثر است اما مهمترین راهکار مقابله با آن پوشش کامل واکسیناسیون در کشور است.

 از شنبه هفته جاری شهر تهران و برخی از شهرهای دیگر استان تهران مانند دماوند و فیروزکوه در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفتند و اکنون شاهد افزایش روند بیماری کرونا در این مناطق هستیم.

 آغاز سفرهای تابستانی، برگزاری دورهمی ها، بی توجهی به شیوه نامه های بهداشتی ،گرمای هوا و عمومی نشدن واکسیناسیون از مهمترین عوامل شیوع و همه گیری کرونا است و کارشناسان تنها راه مقابله با این ویروس را استفاده از ماسک، حفظ فاصله اجتماعی و واکسیناسیون عنوان می کنند.

با توجه به شکننده بودن وضعیت ابتلا به کرونا در بسیاری از شهرها چنانچه پیشگیری و مراقبت ها با جدیت دنبال نشود، مجددا شاهد بروز و شیوع این ویروس با شدت و فراگیری گسترده تری نسبت به قبل خواهیم بود.

پانزدهم تیرماه با مهمترین اخبار کرونا در استانها

با توجه به پنج برابری شدن موارد ابتلا به کرونا در پیک جدید سیستان و بلوچستان ، سخنگو و مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان نیز گفت: طبیعی است که وقتی آمار موارد مبتلا به کرونا بالا باشد تعداد موارد نیازمند بستری و بیماران بدحال به این نسبت افزایش یابد.

دکتر محمدعباسی اظهارداشت: با توجه به افزایش پنج برابری ورود و مراجعات به بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان از نظر شاخص فوت به بستری و شاخص فوت به جمعیت هنوز به متوسط کشوری نرسیده‌ایم. 

رییس بیمارستان بوعلی زاهدان هم گفت: ویروس هندی چهار برابر ویروس انگلیسی انتقال پیدا می‌کند اگر در پیک‌های قبلی ۲۵۰ تست مثبت داشتیم هم‌اینک به یک‌هزار و ۳۰۰ مورد افزایش پیدا کرده است.

دکتر شهاب‌الدین مشایی افزود: هر چقدر تعداد مبتلایان افزایش یابد آمار کسانی که نسبت به ویروس واکنش نشان می‌دهند بیشتر می‌شود حتی اگر بدخیمی ویروس افزایش پیدا نکند.

به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان؛ با افزوده شدن یک‌هزار و ۵۱۰ مورد جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۶۳هزارو ۵۲۳  نفر رسید.

دکتر قاسم میری علی آباد اظهارداشت: با فوت ۲۰مورد جدید، شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به یک‌هزار و ۷۱۲ رسید.

وی با بیان اینکه ۷۲۹ بیمار حاد تنفسی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: مردم در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

همچنین به دلیل افزایش بودن روند ابتلا و مرگ و میر کرونا در این استان مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: سه بیمارستان سیار امروز با حضور فرمانده نیروی زمینی ارتش در استان راه‌اندازی و تجهیزات مورد نیاز در بخش‌های فنی و درمانی، کیت‌های تشخیص، مراکز واکسیناسیون و تجهیزات لجستیکی مانند آمبولانس از طریق ارتش منتقل می‌شود.

علیرضا شهرکی افزود: تجهیزات بهداشت و درمان به سیستان و بلوچستان در حال گسیل است و نماینده تام الاختیار این وزارتخانه در استان مستقر و وضعیت ویروس کرونا را از نزدیک رصد می‌کند. 

بحرانی شدن وضعیت ابتلا به کرونا در این استان سبب شد تا فرمانده کل ارتش با صدور دستوری به امیر سرتیپ حیدری فرمانده نیروی زمینی و فرمانده میدانی مبارزه با کرونا در ارتش، ضرورت حضور گسترده‌تر و تسریع در امداد رسانی به مردم سیستان و بلوچستان را ابلاغ کند.

 فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر به زاهدان گفت: ۲۰۰ نفر از کادر درمانی نزاجا تا پایان بحران کرونا در سیستان و بلوچستان مستقر خواهند بود.

امیرسرتیپ کیومرث حیدری اظهارداشت: ارتش سه بیمارستان تنفسی سیار ۱۰۰ تختخوابی در شهرستان‌های زاهدان، خاش و زابل برای مقابله با ویروس کرونا راه‌اندازی می‌کند.

بدنبال شیوع گسترده کرونا و کاهش سطح ذخیره خون استان سیستان و بلوچستان ، با استفاده از شبکه ملی خون رسان و همچنین اهدای خونی که توسط اهدا کنندگان در استان های آذبایجان شرقی، زنجان، تهران، کردستان، سمنان، کرمان، خراسان جنوبی و رضوی و مرکزی انجام شد، خون های اهدایی به استان ارسال و خون مورد نیاز بیماران تامین شد و اکنون مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

سخنگوی سازمان انتقال خون هم در این زمینه گفت: به دنبال شیوع کرونا، میزان اهدای خون به میزان یک چهارم کاهش یافت و موجب شد که سطح ذخیره خون در این استان به شدت کاهش یابد.

بشیر حاجی بیگی تاکید کرد: اکنون میزان ذخایر خون در سیستان و بلوچستان عادی است، اما هنوز در گروه های خونی O مثبت و O منفی کمبود داریم و نیاز است که مردم این استان که دارای این گروه های خونی هستند نسبت به اهدای خون اقدام کنند.

فرماندار بندرعباس هم از رعایت ۹۰ درصد شیوه نامه های بهداشتی توسط بازاریان این شهرستان خبر داد و افزود:با متخلفانی که به این برنامه توجه نکنند به شدت برخورد می‌شود.

عزیزاله کناری اظهار داشت: درصورت رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی و برنامه ستاد ملی کرونا ضمن پلمب واحد متخلف برچسب رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی کرونا نیز نصب خواهد شد.

وی ادامه داد: اتحادیه ها باید نظارت و بازرسی دقیق و لازم را بر زیرمجموعه های خود در سطح بازار و مجتمع های تجاری داشته باشند تا همچنان پروتکل های بهداشتی بطور کامل رعایت شود و از شهروندان نیز درخواست می شود از ورود به واحدهای صنفی شلوغ خودداری نمایند.

در محمود آباد ساری هم روند افزایشی شیوع کرونا نگران کننده است و رئیس شبکه بهداشت و درمان محمودآباد در این خصوص گفت که این روند سبب شد در کمتر از یک هفته شهرستان محمودآباد دو بار تغییر رنگ بدهد و به وضعیت قرمز کرونایی وارد شود.

عباس توان تعداد بیماران بستری محمودآباد را در حال حاضر حدود ۴۰ نفر اعلام کرد و گفت : این افراد در بیمارستان شهدای محمودآباد و بیمارستان های شهرهای اطراف بستری هستند.

وی با اعلام این که تمامی روستاهای شهرستان محمودآباد با کرونا درگیر هستند، افزود: هیچکس در شهرستان مصونیت ندارد مگر رعایت کند.

مدیر شبکه بهداشت محمودآباد رعایت پروتکل های بهداشتی را در سطح این شهرستان بسیار ضعیف توصیف کرد و گفت : متاسفانه عادی انگاری های اخیر از جمله حضور در سواحل و تجمعات تبلیغات انتخاباتی سبب ایجاد وضعیت قرمز در محمودآباد شده است.

در همدان نیز رییس پلیس راه استان اعلام کرد که با توجه به نارنجی بودن وضعیت کرونایی در این استان تردد بین شهرستانی خودروها نیز ممنوع بوده در غیراینصورت راننده های متخلف جریمه می شوند.

سرهنگ رضا عزیزی گفت: شهروندانی که اقدام به تردد بین استانی می کنند از طریق دوربین های ثبت تخلف موجود در جاده های برون شهری اعمال قانون شده و پیامک نیز برای آنها ارسال می شود.

 از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان ۲ شهرستان «فامنین و  اسدآباد» در وضعیت زرد کرونایی و مابقی در وضعیت نارنجی قرار دارند.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج هم در خصوص بیماران کرونایی استان گفت :در ۴۸ ساعت گذشته تعداد ۲۸ بیمار جدید کرونایی در بیمارستانهای کهگیلویه و بویراحمد بستری شدند که روند افزایشی این آمار نسبت به هفته های گذشته نگران کننده است.

پرویز یزدان پناه  نسبت به شیوع بیماری کرونا هندی در کهگیلویه و بویراحمد هشدار داد و افزود: روند افزایش ابتلا به بیماری دلتای هندی در کشور و به تبع آن در استان شروع شده میزان ابتلا و مرگ میر این بیماری خیلی زیاد است.

وی  گفت:روند شیوع بیماری کرونا در شهرستان های بویراحمد، بهمئی و لنده نگران کننده است و در صورت ادامه این روند بزودی وضعیت این سه شهرستان قرمز می شود.

با توجه به اینکه استان‌های همجوار با خراسان رضوی به ویژه استان‌های جنوبی و جنوب شرقی کشور با شرایط حاد کرونایی و وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا روبرو هستند و نزدیک بودن آنها به این استان و ترددهای سبب تغییر شرایط و وضعیت کرونایی می شود.

در مشهد نیز دبیر کارگروه مراقبت و درمان کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی گفت: تمهیدات لازم برای مقابله با موج پنجم شیوع کرونا از جمله تخت‌های بیمارستانی مورد نیاز در مناطق زیرپوشش این دانشگاه فراهم شده است.

دکتر علی اصغر انجیدنی تعداد تخت‌های ویژه بیمارستانی در مناطق زیرپوشش این دانشگاه را یک هزار و ۵۰۰ تخت عنوان کرد و گفت: حدود ۷۷۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستانهای خراسان رضوی بستری هستند که حدود ۱۸۰  نفر آنان در بخشهای مراقبتهای ویژه می‌باشند.

وی با بیان اینکه سویه هندی ویروس کرونا موسوم به دلتا از انواع دیگر این ویروس خطرناک‌تر و دارای سرعت انتشار بیشتری است افزود: بیش از ۳۰ درصد بیماران کرونایی بستری شده در مراکز درمانی زیر پوشش این دانشگاه مبتلا به نوع هندی این ویروس هستند و این امر نشان دهنده مواجهه با موج پنجم شیوع کرونا با سویه هندی آن است.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: روند افزایشی تعداد بیماران کرونایی سرپایی و بستری در خراسان رضوی نشان از آغاز موج پنجم شیوع کرونا در این استان دارد.

دکتر مهدی قلیان افزود: تعداد بیماران کرونایی بستری‌شده در خراسان رضوی دیروز ۲۳۵ نفر بود در حالی که طی هفته چهارم خرداد ماه به طور میانگین روزانه ۱۸۲ نفر در بیمارستانهای این استان بستری می‌شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل نیز نسبت به شیوع موج پنجم کرونا در این استان تا ۱۰ روز آینده هشدار داد و گفت: در صورت عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی، به زودی با موج پنجم کرونا مواجه خواهیم شد.

دکتر شهرام حبیب‌زاده بیان کرد: ویروس در حال انتشار به احتمال خیلی زیاد از نوع ویروس دلتای هندی بوده و دارای قدرت انتقال بسیار بالایی است که می‌تواند سنین پایین و کودکان را نیز مبتلا کند.

وی  اعلام کرد: طی روزهای اخیر شمار مبتلایان جدید و بستری شدگان کرونا در استان اردبیل افزایش یافته به طوری که در شبانه روز گذشته، ۳۷ بیمار جدید مبتلای به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان بستری شدند که ۱۸ نفر بیشتر از کمترین آمار ثبت شده در هفته گذشته است.

هم‌اینک شهرستان‌های پارس‌آباد، گرمی، کوثر، نیر، سرعین، نمین، اصلاندوز، خلخال، بیله‌سوار و مشگین‌شهر به جز مرکز استان در وضعیت زرد قرار گرفته و تنها شهرستان اردبیل در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارد.

به گفته  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان تعداد جان باختگان کرونا در این استان به یکهزار و ۹۳۰ نفر رسیده است .

دکتر مریم کوشکی اعلام کرد: همچنین طی شبانه روز گذشته ۲۸۸ بیمار مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد و شمار مبتلایان به ۱۲۲ هزار و ۸۴۵ نفر افزایش یافت.

 به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی ،آزمایش ۳۵ بیمار مبتلا به کرونا با سویه دلتا توسط آزمایشگاه مرجع تهران تایید شد.

دکتر علی علی‌محمدی اظهار داشت: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی مرتبط به ویروس کرونا در استان مرکزی به ۶۵ درصد رسیده که انتظار می‌رود برای جلوگیری از انتشار سویه جدید رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی افزایش یابد.

حبیب الله برهانی رئیس شبکه بهداشت و درمان بردسیر کرمان نیز گفت: با توجه به افزایش موارد علامت دار در این شهرستان، خصوصا بخش نگار، به نظر می رسد ویروس کرونای از نوع جهش یافته هندی دلتا در بردسیر در حال چرخش باشد.

شمار بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های استان اصفهان هم امروز از یکهزار نفر فراتر رفت .

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت افزود: تعداد بیماران دارای علائم کرونا بستری در بیمارستان های استان اصفهان در یک ماه گذشته به کمتر از یک هزار نفر رسیده بود اما با افزایش مجدد آن امروز از مرز یکهزار نفر گذشت.

آرش نجیمی اظهار داشـت: خطر موج پنجم کرونا و شیوع گسترده کووید ۱۹ در استان اصفهان بسیار جدی و اگر وضعیت ابتلا و بستری کرونا به همین منوال پیش رود احتمال دارد در رنگ‌بندی بعدی همه گیری کووید ۱۹ تعداد بیشتری از شهرستان های استان، قرمز و بسیار پر خطر شود.

 در زمان حاضر ۱۴ شهرستان استان دارای وضعیت نارنجی (پر خطر)، ۹ شهرستان زرد (خطر متوسط) و شهرستان اردستان قرمز (بسیار پر خطر) است.

رییس مرکز توسعه سلامت جزیره کیش نیز گفت: افزایش غیر منتظره بسترها و بیماران شناسایی شده کرونا زنگ هشدار همه گیری سریع این ویروس در موج پنجم را به صدا در آورده است.

محمدرضا رضانیا اظهار داشت: شیوع پیک جدید بیماری کرونا در کشور و استان های جنوبی با قدرت سرایت بسیار زیاد آغاز شده است و جزیره کیش نیز اکنون تحت تاثیر این پیک قرار دارد .

وی افزود :طی ۲ هفته گذشته بیماران بستری بخش کرونا در این جزیره ۲ و شناسایی قطعی افراد مبتلا ۴۰ درصد افزایش یافته است.

 رییس مرکز بهداشت شرق اهواز هم از واکسیناسیون تمام افراد واجد شرایط دوز دوم واکسن سینوفارم در این منطقه خبر داد.

امراله مردانی با اشاره به ادامه روند واکسیناسیون در اهواز اظهار داشت: اگر واکسن به میزان کافی در اختیارمان قرار گیرد، قطعا در روزهای آینده واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ سال را آغاز خواهیم کرد.

تاکنون بیش از ۲۱۸ هزار خوزستانی در مقابل کرونا واکسینه شده اند. بر اساس آخرین رنگ بندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت ۲ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز، ۱۲ شهرستان نارنجی و ۱۳ شهرستان زرد کرونایی هستند.

 وضعیت کرونایی مازندران هم بر اساس ارزیابی جدید سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با تغییر رنگ پنج شهر دیگر به قرمز وخیم‌تر شده است.

 طبق این ارزیابی هم اکنون ۹ شهرستان از ۲۲ شهرستان مازندران در وضعیت قرمز قرار دارند.

 هم اکنون ۱۳ شهرستان مازندران در رنگ بندی نارنجی قرار گرفته اند در حالی که تا سه روز پیش تعداد مناطق دارای رنگ نارنجی استان ۹ شهرستان بود.

وضعیت واکسیناسیون

فرماندار لاهیجان با بیان اینکه تاکنون ۲۱ هزار و ۵۷۲ دوز واکسن در این شهرستان تزریق شده است، گفت: از این مقدار، ۱۳ هزار و ۹۴۲ دوز مربوط به مرحله اول و ۷ هزار و ۶۴۰  دوز هم مربوط به مرحله دوم واکسیناسیون کرونا است.

یونس محمودی  تعداد بیماران بستری مبتلا به ویروس کرونا در سه مرکز درمانی لاهیجان  را ۲۷ نفر عنوان و تصریح کرد: از این تعداد بیمار ۳ نفر در شرایط بدحال قرار دارند.

وی با اشاره به انجام ۵۲۲ مورد تست PCR و رپید (تست سریع کرونا) طی ۱۰ روز اخیر در سطح شهرستان، افزود: در این مدت، ۱۴۱ مورد از تست های انجام شده در لاهیجان مثبت شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با اشاره به تداوم فرایند واکسیناسیون کرونا در استان اردبیل گفت: از ۲۲ بهمن سال گذشته تاکنون ۹۵ هزار و ۳۰۸ دوز واکسن کرونا برای گروه‌های هدف در استان اردبیل تزریق شده است.

شهرام حبیب زاده افزود: تاکنون ۶۶ هزار و ۹۰۷ دوز واکسن نوبت اول و ۲۸ هزار و ۴۰۱ دوز واکسن نوبت دوم در استان اردبیل تزریق شده است.

با ورود بیش از  ۲ هزار دوز واکسن ایرانی برکت به استان لرستان تزریق این واکسن با داوطلبی ۱۰ عضو هیات علمی این دانشگاه آغاز شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت : تزریق واکسن برکت برای افرادی که در سامانه ثبت نام کرده اند در حال انجام است و پایان هفته جاری نیز محموله جدید واکسن برکت وارد استان می شود اما تاکنون میزان آن و دستورالعملی برای انتخاب گروه های هدف ابلاغ نشده است.

مریم کوشکی افزود: اول تیرماه نیز تزریق جدیدترین محموله  واکسن کرونا  از نوع سینو فارم به تعداد ۱۹هزار و ۱۹۴  دوز در استان آغاز شد و این روند ادامه دارد و با اولویت تکمیل مرحله اول واکسیناسیون افراد واجد شرایط در حال تزریق است.

براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا هم اکنون شهرستان های رومشکان و چگنی در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند، بروجرد، دورود، الیگودرز و سلسله، دلفان، ازنا و کوهدشت در وضعیت نارنجی هستند و شهرستان های پلدختر و خرم آباد در وضعیت قرمز قرار دارند.

واکسیناسیون گروه سنی جمعیت ۶۵ تا ۷۰ سال استان یزد علیه ویروس کرونا هم از امروز سه شنبه آغاز شد.

معاون فنی مرکز بهداشت استان تصریح کرد: مشخصات این افراد در شبکه بهداشت وجود دارد ، به تدریج با این افراد تماس برقرار و یا برای آنان پیامک فرستاده می شود.

 دکتر مسعود شریفی افزود: تاکنون، ۱۰۲ هزار و ۸۳ دوز واکسن به گروه های هدف در استان تزریق شد که از این تعداد ۶۸ هزار و ۱۷۲ دوز  در مرحله اول و ۳۳ هزار و ۹۱۱ دوز واکسن در  مرحله دوم به گروه های هدف تزریق شد.

 هم اکنون وضعیت بهداشتی شهرستان های یزد، میبد، تفت، مهریز و خاتم از ۱۰ شهرستان استان یزد به دلیل افزایش شیوع کرونا در حالت قرمز قرار گرفت و شرایط در بافق هم در آستانه قرمز شدن قرار دارد.

بر اساس آمارهای اعلامی وزارت بهداشت ،تا کنون ۴ میلیون و ۴۹۷ هزار و ۵۷۶ نفر دوز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۱۷ هزار و ۸۰۹ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۶ میلیون و ۵۱۵ هزار و ۳۸۵ دُز رسید.

تازه ترین آمارهای وزارت بهداشت/ ۱۴۶ نفر دیگر جان باختند

۱۴۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را در طول ۲۴ ساعت گذشته از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۵ هزار و ۹۵ نفر رسید.

از دیروز(دوشنبه) تا امروز ۱۵ تیر ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۶ هزار و ۸۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۷۳۳ نفر از آنها بستری شدند.

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون سه میلیون و ۲۸۶  هزار و ۹۲۳ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. و دو میلیون ۹۵۳ هزار و ۵۸۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

سه هزار و ۲۹۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۲۴ میلیون و ۱۱۹ هزار و ۸۵۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

اکنون ۹۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۷۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان جهانی بهداشت در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌ گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

این ویروس با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطره های تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علایم  بیماری کووید ۱۹ است  و بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا و هند که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدی را در جهان به وجود آورده است.

 

اصفهان در وضعیت بسیار پرخطر کرونا قرار گرفت

شهرستان اصفهان بر اساس آخرین اعلام "سامانه ماسک" در وضعیت قرمز و بسیار پرخطر همه‌گیری بیماری کووید -۱۹ قرار گرفت.

سامانه ماسک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز سه شنبه رنگ‌بندی جدید همه‌گیری کووید- ۱۹ را اعلام کرد که بر اساس آن شهرستان های اصفهان و کاشان از استان اصفهان در وضعیت قرمز و بسیار پرخطر قرار گرفتند.

بر این اساس، این رنگ بندی از چهارشنبه ۱۶ تیر اِعمال می شود و تعداد شهرستان های قرمز در کشور به ۱۲۰ رسید که غالب آنها در مناطق جنوب شرقی، جنوبی و مرکزی کشور هستند.

طبق آخرین رنگ بندی همه گیری کووید- ۱۹ , سه شهرستان استان شامل اصفهان، کاشان و اردستان در شرایط قرمز، ۱۲ شهرستان در شرایط نارنجی و پرخطر و ۹ شهرستان در شرایط زرد و خطر متوسط قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان امروز درباره قرمز شدن وضعیت اصفهان تاکید کرد: با توجه به افزایشی شدن آمار کرونا، احتمال تغییر رنگ بندی در فواصل کوتاه و کمتر از یک هفته وجود دارد.

آرش نجیمی با بیان اینکه شنبه این هفته شهرستان اردستان در وضعیت قرمز قرار گرفت، اظهار داشت: پیش بینی می‌شد که شهر اصفهان نیز بزودی در وضعیت قرمز کرونایی قرار گیرد.

نجیمی همچنین صبح امروز از افزایش شمار بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های استان خبر داد و افزود: تعداد بیماران دارای علائم کرونا بستری در بیمارستان های استان در یک ماه گذشته به کمتر از یک هزار نفر رسیده بود اما با افزایش مجدد آن، امروز از مرز یکهزار نفر گذشت.

مسوولان استان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید دارند که علاوه بر رعایت دستورهای بهداشتی، مردم باید از هرگونه تجمع و دورهمی پرهیز کنند.

بر اساس آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در زمان حاضر یکهزار و ۱۲ بیمار دارای علائم کرونا در بیمارستان های استان ( جز کاشان و آران و بیدگل) بستری هستند که ۱۴۳ نفر آنها در  وضعیت حاد بسر می برند.

از ۲ هزار و ۶۱ نمونه تست کرونا در شبانه روز گذشته در استان نیز ۶۷۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شدند که حدود ۳۲ از درصد نمونه ها را شامل می شود.

 

مرگ هفت نفر و بستری شدن ۹۴ بیمار کووید ۱۹ در البرز 

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد که هفت بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در البرز جان باختند و ۹۴ بیمار بدحال دیگر به تخت های بستری انتقال یافتند.

دکتر محمد فتحی روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: اکنون ۶۵۳ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

وی بیان داشت: چهارهزارو ۳۱۴ بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در استان البرز جان خود را از دست داده اند.

فتحی گفت: ۴۸ هزارو۵۵۰ بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در استان البرز بستری شده انده که ۴۳ هزارو۵۷۹ بیمار آنان بهبود یافته اند.

استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی ۲ توصیه مهم بهداشتی برای مهار کرونا است .

پنج شهرستان تابعه البرز در وضعیت نارنجی و ۲ شهرستان زرد کرونایی هستند.

 

وضعیت شهرهای مشهد و بینالود از نظر شیوع کرونا قرمز شد

بر اساس آخرین رنگ‌بندی نرم افزار ماسک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شهرستانهای مشهد و بنیالود (طرقبه و شاندیز) در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفتند.

بر اساس اطلاعات روز سه‌شنبه نرم افزار ماسک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم اکنون۲ شهرستان خراسان رضوی از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار دارند، هشت شهرستان نیشابور، کاشمر، گناباد، تربت‌حیدریه، بردسکن، سبزوار، سرخس و قوچان در وضعیت نارنجی و بقیه در وضعیت زرد هستند. 

بر این اساس شهرستانهای تربت‌جام، تایباد، فریمان، زاوه، رشتخوار، مه‌ولات، چناران، فیروزه، کلات، درگز، باخرز، خواف، بجستان، جوین، جغتای، داورزن و فیروزه در وضعیت زرد قرار دارند. 

استان خراسان رضوی با احتساب شهرستانهای جدید دارای ۳۳ شهرستان است.

۸۰ درصد جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و به بقیه این جمعیت توسط دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد و تربت‌حیدریه و دانشکده های علوم پزشکی تربت‌جام و نیشابور خدمات رسانی می شود.

 

۲.۳ درصد مبتلایان به کرونا در چهارمحال و بختیاری فوت کردند

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: از مجموع بیش از ۴۸ هزار مبتلای به کرونا در استان از ابتدا تاکنون یک هزار و ۱۵۴ نفر معادل ۲.۳ درصد جان خود را از دست دادند.

مجید شیرانی روز سه‌شنبه با بیان اینکه وضعیت شیوع کرونا در این استان نسبت به میانگین کشوری بهتر است، اظهار داشت: میانگین مرگ و میر کرونا در کشور ۲.۶ درصد و میزان بهبودی ۸۴.۷ درصد است در حالی که میزان بهبودی استان ۹۴.۵ درصد اعلام شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر استان از نظر بروز بیماری در بیماران بستری رتبه نهم و از نظر بیماران سرپایی در رتبه ۱۷ کشور قرار دارد.

شیرانی با بیان اینکه هنوز ورود ویروس جهش‌یافته کرونا با سویه دلتا در استان شناسایی نشده است، تصریح کرد: قدرت سرایت این ویروس نسبت به ویروس انگلیسی ۶۰ درصد بیشتر و در مقایسه با ویروس معمولی کرونا ۱۲ برابر سرایت‌پذیرتر است.

وی افزود: ویروس کرونا با سویه دلتا جوانان و نوجوانان و بچه‌ها را نیز گرفتار می‌کند و علائمی نظیر تب، گلودرد و آبریزش بینی دارد با این وجود این موضوع که می‌تواند مرگ‌بارتر از ۲ ویروس قبلی باشد ثابت نشده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه تاکنون از بیش از ۱۴۰ هزار بیمار مشکوک به کرونا در استان نمونه‌گیری مولکولی انجام شده است، اظهار داشت: علاوه‌بر آن ۵۰ هزار تست سریع نیز در استان انجام شد که در مجموع تاکنون بیش از ۴۸ هزار مورد مثبت قطعی مبتلا به کرونا شناسایی شده است.

شیرانی خاطر نشان کرد: روند کاهشی تعداد بیماران سرپایی در استان متوقف شده است اما افزایش هم نداشته است و افزایش مقطعی بیماران بستری نیز در استان خیلی نگران‌کننده نیست.

وی در عین حال برگزاری دورهمی‌های را مهمترین چالش شیوع کرونا در استان دانست و گفت: ۸۰ درصد عامل شیوع کرونا در استان دورهمی‌ها است و پس از آن ترددها و بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ادارات خدمات‌رسان نگران‌کننده است و می‌تواند منجر به موج پنجم کرونا در استان شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بیشترین مسئولیت در خصوص کنترل شیوع کرونا بر عهده مردم است، افزود: از مردم همچنان تقاضا می‌شود تا در شرایط حساس کنونی بیش از پیش به توصیه‌های بهداشتی دقت کنند و همانند گذشته مسوولان را در این خصوص یاری دهند.

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست از ورود ۸۰ هزار دوز واکسن کرونا به استان خبر داد و گفت: تا ۲ روز آینده واکسن گروه‌های باقی‌مانده از رده سنی بالای ۷۰ سال تزریق می‌شود.

سید راشد جزایری تصریح کرد: در حال حاضر ۲ هزار دوز واکسن سینوفارم و ۲ هزار دوز واکسن آسترازینکا در استان موجود است که برای تزریق آن منتظر اعلام گروه سنی جدید هستیم.

وی در ادامه به مشکل نیروی کار استان که اقامت کشور کویت را دارند، اشاره کرد و گفت: کشور کویت اعلام کرده که افرادی که در ایران هستند و قصد بازگشت به کویت را دارند باید با واکسن‌های مورد تایید این کشور واکسینه شوند و این موضوع برای کارگران استان مشکل‌ساز شده است چرا که مجوز این کار در حال حاضر وجود ندارد.

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری خاطر نشان کرد: اگر بیش از سه ماه از اقامت این افراد در ایران بگذرد امکان بازگشت به کویت ندارند و کار خود را از دست می‌دهند که در همین خصوص در حال رایزنی با وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت هستیم.

در این نشست مصوب شد تا آزمون استخدامی شرکت فولاد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود.

همچنین مصوب شد برگزاری هرگونه نمایشگاه تخصصی با مجوز دانشگاه علوم پزشکی باشد و از ورود اتوبوس‌های بدون صورتحساب به استان از سوی راهداری و نیروی انتظامی جلوگیری شود.

 

٢۶٨ بیمار کرونایی در قم بستری هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به‌آخرین وضعیت کرونا در این استان گفت: ٢۶٨ بیمار کرونایی در مراکز درمانی قم بستری هستند که ۴٠ تَن از آنها به‌دلیل وخامت اوضاع جسمانی در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

محمدرضا قدیر در گفت و گویی اظهار داشت: در ۲۴ ساعت منتهی به‌ پانزدهم تیرماه، ۶۵ بیمار با علایم مشکوک و یا قطعی ابتلا به‌ویروس کرونا توسط اورژانس مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه ۵١ تَن از این تعداد در بیمارستان‌های مختلف استان تحت معالجه و درمان قرار گرفتند، افزود: ۴٩ تَن از بیمارانی که در روزهای گذشته بستری شده بودند نیز با تشخیص پزشکان معالج از بیمارستان مرخص شده‌اند.

قدیر یادآور شد: متاسفانه یک بیمار که نتیجه آزمایش کرونای وی مثبت شده بود نیز فوت کرد.

وی خاطرنشان کرد: از مجموع ٩۴٨ آزمایش انجام شده نتیجه ٢٩٠ مورد مثبت شد.

وی بیان کرد: از ابتدای اجرای طرح واکسیناسیون کرونا در قم ۶٧ هزار و ٧٣١ دُز واکسن تزریق شده است.

قم مطابق رنگ‌بندی جدید کرونایی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از نهم تیرماه از منطقه زرد وارد منطقه نارنجی کرونایی شد.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید-۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌ عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به ‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

 

تعداد مراجعان کرونایی بیمارستان مسیح دانشوری ۲ برابر شد

رییس بیمارستان مسیح دانشوری تهران اظهار داشت: بعد از پیدایش ویروس جهش یافته دلتا، تعداد مراجعان در این بیمارستان نسبت به دو هفته گذشته ۲ برابر شده است.

دکتر علی اکبر ولایتی روز سه شنبه در مراسم رونمایی از کتاب جستارهایی در سلامت و بحران کووید - ۱۹ در ایران اظهار داشت: این بیمارستان از زمان شیوع بیماری کرونا حدود ۷۰ هزار مراجعه کننده داشتیم که از این تعداد هفت هزار نفر بستری شدند.  

وی افزود: نیمی از پرسنل و همکاران بیمارستان و حدود ۸۰۰ نفر که مشغول ارائه خدمات به بیماران بوده اند نیز به این ویروس مبتلا شده اند و یکی از پزشکان و مدافعان سلامت نیز متاسفانه از این مرکز به رحمت خدا رفتند.

ولایتی ادامه داد: متوسط مرگ و میر ناشی از کرونا در بیمارستان های کشور حدود ۱۲ تا ۱۳ درصد است که در بیمارستان مسیح دانشوری ۷.۵ درصد است.

 

کرونا جان چهار نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت چهار نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته آمار مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ در استان از ابتدای اپیدمی کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۲۷۵ مورد رسیده است.

دکتر «محمد طاهری» روز سه شنبه افزود: همچنین با شناسایی ۱۸۴ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۱۸ هزار و ۴۷۶ و بیماران سرپایی مثبت به ۴۵ هزار و ۸۱۰ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۴۷۴ مورد بود که ۸۵ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

وی گفت: ۱۸ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۲۷ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۸۲۰ بهار ۹۹۰، تویسرکان یک هزار و ۲۸، رزن ۷۸۵، درگزین ۲۹۰، فامنین ۳۱۹ و کبودراهنگ یک هزار و ۳۷ نفر است.

دکتر طاهری افزود: همچنین تاکنون سه هزار و ۳۳۶ نفر در ملایر، ۲ هزار و ۳۳۰ نفر در نهاوند و هفت هزار و ۱۱۰ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان تنها شهرستان فامنین در وضعیت زرد کرونایی بوده و مابقی در وضعیت نارنجی قرار دارند.

 

۹ شهرستان مازندران در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند

وضعیت کرونایی مازندران بر اساس ارزیابی جدید سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با تغییر رنگ پنج شهر دیگر به قرمز وخیم‌تر شده است.

سامانه ماسک تازه ترین ارزیابی اش را که قرار است از ۱۷ تیر ماه اعمال شود ، امروز سه شنبه منتشر کرده است. طبق این ارزیابی هم اکنون ۹ شهرستان از ۲۲ شهرستان مازندران در وضعیت قرمز قرار دارند.

پیش از این مازندران چهار شهرستان شامل چالوس ، آمل ، محمود آباد و قائمشهر با رنگ بندی قرمز داشت که در ارزیابی جدید شهرستان های نور ، نوشهر  ، ساری ، بابل و سوادکوه هم به آنها اضافه شده است.

علاوه بر این ، رنگ کرونایی زرد تمامی ۹ شهرستان های مازندران هم طی سه روز گذشته به قرمز یا نارنجی تغییر یافته است.

بدترین شرایط کرونایی طی ۷۲ ساعت گذشته طبق ارزیابی جدید سامانه ماسک مربوط به شهرستان نوشهر است که به صورت پرشی از رنگ زرد به قرمز تغییر وضعیت داده است.

رنگ زرد شهرستان های بابلسر ،  فریدونکنار ، سیمرغ ، جویبار ، میاندرود ، گلوگاه ، کلاردشت و عباس آباد هم به نارنجی تبدیل شده است.

 هم اکنون ۱۳ شهرستان مازندران در رنگ بندی نارنجی قرار گرفته اند در حالی که تا سه روز پیش تعداد مناطق دارای رنگ نارنجی استان ۹ شهرستان بود.

طبق ارزیابی جدید سامانه ماسک ، از ۱۲ تیر ماه تاکنون تنها وضعیت کرونایی شهرستان های سوادکوه شمالی ، نکا ، بهشهر ، تنکابن و رامسر تغییری نداشته و نارنجی باقی مانده است.

بر اساس تقسیم بندی که ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا برای مدیریت و اجرای محدودیت های کرونایی انجام داد، شهرستان های کشور به رنگ بندی های کرونایی شامل چهار رنگ قرمز، نارنجی ، زرد و آبی علامت گذاری می شوند که بر اساس همین الگو نیز مشمول محدودیت ها خواهند بود. 

رنگ زرد در فرهنگ ستاد مقابله با کرونا به معنای خطر متوسط محسوب می شود. مناطقی که بیشتر از بین چهار تا ۶ نفر از میان هر یکصد هزار نفر بیمار کووید ۱۹ بستری به صورت روزانه داشته باشند با وضعیت زرد تعریف می شوند. رنگ نارنجی به معنای وضعیت کرونایی پرخطر است. آمار روزانه بستری بیشتر از ۶ نفر از میان یکصد هزار نفر جمعیت ، آن منطقه را در وضعیت نارنجی تعریف می کند. وضعیت قرمز یا خیلی پرخطر  نیز به شرایطی اطلاق می‌شود که در یک شهر از هر صدهزار نفر، دست‌کم ۱۰ نفر روزانه به علت ابتلا به کرونا  در بیمارستان بستری شوند. 

تغییر رنگ بندی کرونایی مازندران در حالی است که طی ۷۲ ساعت گذشته آمار بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بستری در بیمارستان های استان دو برابر شده است.

طبق آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل هم اکنون بیش از یکهزار بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.