آخرین رنگ‌بندی شهرهای کشور در جمعه 11 تیر 1400 از نظر شیوع ویروس کرونا منتشر شد و بر این اساس ۹۲ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۸۳ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۱۷۳ شهرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ گسترش مناطق قرمز کرونا از جنوب به مرکز و شمال کشور و افزایش روند بستری بیماران مبتلا به کووید ۱۹، استان‌های مختلف را با مشکلاتی مواجه کرده و باعث تشدید محدودیت‌ها در بسیاری از نقاط شده است.

ورود ویروس جدید کرونا از مرزهای شرقی و جنوبی به کشور در دو تا سه هفته اخیر، باعث شده که هم اینک ۶۳ شهرستان در وضعیت قرمز(بحرانی) شیوع کرونا قرار گیرند که از این تعداد حدود ۵۰ شهرستان در حوزه جنوب و جنوب شرق هستند.

روند افزایش تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ در کشور نگران کننده است، استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان که از ابتدای شیوع ویروس کرونا پایین‌ترین مبتلایان را به خود اختصاص داده بودند هم اکنون در وضعیت بحرانی قرار گرفته‌اند و اگر این وضعیت تا دو الی سه هفته آینده تداوم داشته باشد مجموعه بهداشت و درمان را برای رسیدگی به بیماران با مشکلاتی مواجه می‌کند.

برای مقابله با روند شیوع کرونا در استان سیستان و بلوجستان از روز گذشته تیم واکنش سریع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این استان مستقر شدند و امکانات لازم برای مقابله با این ویروس بسیج شده است. فعالیت دستگاه‌های اجرایی غیرضرور این استان نیز طی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه ۹ و ۱۰ تیرماه تعطیل شده بود.

وضعیت شیوع کرونا در هرمزگان نیز به گونه‌ای بحرانی شده و هر روز رکورد تازه‌ای از تعداد بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در این استان ثبت می‌شود و وضعیت نگران کننده‌ای دارد.

وضعیت بحرانی شیوع کرونا در هرمزگان، انتقاد سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی این استان در زمینه بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به دنبال داشت که وی از دستگاه‌های مسوول خواست با این مساله برخورد شود.

نوع جدید ویروس کرونا به نام دلتای هندی در استان‌های مختلف گسترش یافته و آنگونه از سوی مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شده، قدرت سرایت این ویروس بیشتر است و بیشتر جوانان را درگیر می‌کند.

هم‌اکنون شهرستان‌های جم، دیلم و گناوه (استان بوشهر)، اسلامشهر و بهارستان (تهران)، نهبندان (خراسان جنوبی)، امیدیه و اندیمشک (خوزستان)، بمپور، زهک، سراوان، سرباز و میرجاوه (سیستان و بلوچستان)، جهرام، داراب، زرین‌دشت، قیروکارزین و کازرون (فارس)، ارزوئیه، رفسنجان، سیرجان و عنبرآباد (کرمان)، گچساران (کهگیلویه و بویراحمد)، علی‌آباد و مینودشت (گلستان)، پلدختر (لرستان)، آمل (مازندران)، تفت، خاتم، مهریز و میبد (یزد) در وضعیت قرمز قرار دارند.

آخرین اخبار تعداد مبتلایان و فوتی‌های کرونا در استان‌ها

از سیستان و بلوچستان خبر رسیده که کرونا همچنان می‌تازد به گونه‌ای که حدود ۴۰ درصد تست‌های پی سی آر مثبت اعلام می‌شود و براساس اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان در ۲۴ ساعت گذشته یک‌هزار و۱۷۶ مورد جدید کرونا در این استان شناسایی شده است.

به گفته دکتر سید محمد هاشمی‌شهری، با فوت ۱۶ مورد جدید شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به یک‌هزار و ۶۲۵نفر رسیده و در حال حاضر ۶۵۸ بیمار حاد تنفسی و ۳۴۲ مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند.

همچنین براساس اعلام سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، هر روز شاهد ثبت رکوردهای تازه‌ای از شمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا در این استان هستیم و متاسفانه گونه‌های جدید کرونا به ویژه نوع انگلیسی و هندی (دلتا) آن، افراد در سنین پایین‌تر را درگیر کرده‌ است.

به گفته دکتر فاطمه نوروزیان، در شبانه روز گذشته ۱۷۲ مبتلای جدید در بیمارستان‌های هرمزگان بستری شدند و مجموع بستری‌ها در این استان به ۷۱۷ نفر رسیده که ۹۵ نفر از آنها در بخش مراقبت‌های ویژه تحت نظر هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز گفته است: ۹۱ ابتلای جدید کرونا در ۲۴ ساعت گذشته شناسایی شده و مجموع مبتلایان استان به ۴۰ هزار و ۳۱۶ نفر افزایش یافته است.

براساس اطلاعات منتشر شده از سوی دکتر محمد کریمیان، طی ۲۴ ساعت گذشته مورد فوتی ناشی از کرونا ثبت نشده و مجموع فوتی های استان تا این لحظه ۸۰۷ نفر است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد هم تعداد افراد مشکوک به بیماری کووید ۱۹ در این استان در ۲۴ ساعت گذشته را ۴۸۷ نفر اعلام کرده و گفته است: از این تعداد ۹۳ نفر به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات دریافت می‌کنند.

با توجه به اظهارات وی، روند سرعت انتشار ویروس کرونا در استان یزد رو به افزایش است و هم اکنون وضعیت بهداشتی نیمی از ۱۰ شهرستان استان یزد به دلیل افزایش شیوع ویروس کرونا در حالت قرمز قرار دارند.

همچنین از لرستان خبر رسیده است که ۱۶۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شدند و شمار مبتلایان به ۱۲۱هزار و ۹۱۵نفر رسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفته است همچنین ۲ نفر دیگر طی شبانه روز گذشته در استان قربانی کرونا شدند و شمار جان‌ باختگان به یک‌هزار و ۹۲۴ نفر رسیده است.

استان اردبیل نیز، امروز دهمین روز بدون فوتی کرونا در سال جاری را سپری کرد و این در حالی بود که همچنان تعداد مبتلایان بستری در مراکز درمانی این استان در حال افزایش است.

به گفته دکتر شهرام حبیب زاده رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، در شبانه روز گذشته  مجموع بستری مبتلایان به بیماری کووید.۱۹ در مراکز درمانی استان  به ۱۸۶  نفر افزایش یافت که از این تعداد ۴۲ نفر در بخش‌های ویژه تحت مراقبت قرار دارند.

وی افزود: در شبانه روز گذشته ۲۸ مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های استان بستری و در همین مدت ۱۹ نفر با بهبودی نسبی از بیمارستان ترخیص شدند.

همچنین در جزیره کیش به علت کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی روند ابتلا به کرونا رو به افزایش است به طوری که براساس اعلام سخنگوی شورای سلامت این جزیره، طی ۲ هفته گذشته شناسایی قطعی افراد مبتلا افزایش ۴۰ درصدی داشته است.

کنکور و رعایت پروتکل‌های بهداشتی

از مدت‌ها پیش دغدغه‌ها و نگرانی‌های زیادی برای برگزاری کنکور سراسری در شرایط کرونایی مطرح بود اما سرانجام تمهیداتی اندیشیده شد که براساس آن خطری شرکت کنندکان در این آزمون را تهدید نکند.

گزارش‌های دریافتی خبرنگاران  از استان‌های مختلف حاکی از آن است که طی سه روز گذشته پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری کنکور سراسری رعایت شده است.

استاندار خوزستان که امروز برای بازدید از روند رعایت پروتکل‌های بهداشتی در یکی از حوزه‌های آزمون حضور یافته بود، در این زمینه گفت: یکی از نگرانی های ما در روزهای کرونایی برگزاری آزمون سراسری بود که خوشبختانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در محل‌های آزمون سطح استان مطلوب است.

قاسم سلیمانی دشتکی ضمن قدردانی از برگزار کنندگان آزمون در سطح استان اظهار داشت: امسال حدود ۸۳ هزار داوطلب در سطح استان در حوزه‌های مختلف در آزمون سراسری حضور پیدا کردند که این دانشگاه میزبان ۲۸ هزار داوطلب است و تاکنون روند اجرای پروتکل های بهداشتی مناسب بوده است.

تازه ترین آمار وزارت بهداشت

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمعه اعلام کرد: با فوت ۱۲۷ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۸۴ هزار و ۵۱۶ نفر رسید.

براساس اطلاعیه مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، از دیروز تا امروز (یازدهم خرداد ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۸۳۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۵۶۱ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳ میلیون و ۲۳۲ هزار و ۶۹۶ نفر رسید.

در ادامه این اطلاعیه بیان شده است: تاکنون ۲ میلیون ۹۰۲ هزار و ۱۴۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. سه هزار و ۱۹۶  نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و ۲۳ میلیون و ۸۰۶ هزار و ۴۵۲ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون چهار میلیون و ۴۴۷ هزار و ۲۸ نفر دوز اول واکسن کرونا و یک میلیون ۷۵۴ هزار و ۵۴۵ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند.   مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۶ میلیون و ۲۰۱ هزار و ۵۷۳ دوز رسید.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان جهانی بهداشت در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌ گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

این ویروس با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطره های تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علایم  بیماری کووید ۱۹ است  و بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا و هند که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدی را در جهان به وجود آورده است.

 

تهران و ۹۱ شهرستان دیگر در وضعیت قرمز کرونا

آخرین رنگ‌بندی شهرهای کشور از نظر شیوع ویروس کرونا منتشر شد و بر این اساس ۹۲ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۸۳ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۱۷۳ شهرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

وزارت بهداشت با اعلام وضعیت قرمز کرونا در تهران و ۹۱ شهرستان دیگر رنگ‌بندی شهرستان‌ها که از شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۰ اعمال می‌شود در اپلیکیشن ماسک منتشر شد.

این وزارت خانه اعلام کرد: شیوع سویه‌های جدید ویروس و کاهش سطح مراقبت‌های بهداشتی باعث آغاز خیز پنجم کرونا در کشور شده‌ است.

بر اساس این اعلام، حضور در مراکز پرازدحام، صرف غذا در رستوران ها و تالارهای سرپوشیده و سفر با وسایل نقلیه عمومی که تعویض هوای مناسبی ندارد از جدی‌ترین عوامل انتقال بیماری است.

وزات بهداشت در این رنگ بندی اعلام کرد: بعضی شهرستان های قرمز با انتشار ویروس هندی و آفریقای جنوبی مواجه هستند و در صورت عدم رعایت پروتکل‌ها، احتمال شروع موج جدید کرونا جدی است.

فهرست کل شهرستان‌هایی که از شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۰ در وضعیت قرمز قرار می‌گیرند:

استان اصفهان: اردستان

استان ایلام: مهران

استان بوشهر: تنگستان، جم، دشتی، دیلم، عسلویه، گناوه

استان تهران: اسلامشهر، بهارستان، پاکدشت، پردیس، تهران، دماوند، ری، شمیرانات، فیروزکوه، قرچک، ورامین

استان خراسان جنوبی: نهبندان

استان خراسان شمالی: اسفراین، بجنورد

استان خوزستان: امیدیه، اندیمشک

استان سیستان و بلوچستان: ایرانشهر، بمپور، خاش، زابل، زاهدان، زهک، سراوان، سرباز، میرجاوه، نیک شهر

استان فارس: جهرم، خنج، داراب، زرین دشت، قیر و کارزین، کازرون، کوار، گراش، لارستان، لامرد

استان کردستان: دهگلان

استان کرمان: ارزوئیه، بم، جیرفت، رابر، رفسنجان، رودبار جنوب، ریگان، سیرجان، عنبرآباد، فاریاب، فهرج، قلعه گنج، کرمان، کهنوج، منوجان، نرماشیر

استان کرمانشاه: گیلانغرب

استان کهگیلویه و بویر احمد: گچساران

استان گلستان: آزادشهر، علی آباد، گنبد کاووس، مینودشت

استان گیلان: آستارا

استان لرستان: پلدختر، خرم آباد

استان مازندران: آمل، چالوس، قائم شهر، محمودآباد

استان مرکزی: خمین

استان هرمزگان: بستک، بندر لنگه، بندرعباس، پارسیان، حاجی آباد، خمیر، رودان، سیریک، قشم، کیش، میناب

استان یزد: اردکان، تفت، خاتم، مهریز، میبد، یزد

 

۶۳۰ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که ۶۳۰ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند که ۸۸ نفر آنان طی ۲۴ ساعت گذشته پذیرش شدند.

دکتر محمد فتحی روز جمعه به خبرنگاران گفت: ۴۸ هزار و ۲۵ بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تا کنون در بیمارستان های البرز بستری شدند که ۴۳ هزار و ۱۰۹ نفر آنان بهبود یافتند.

وی بیان داشت: با مرگ هفت بیمار دیگر کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در البرز شمار جانباختگان این بیماری به چهار هزار و ۲۸۳ نفر رسید.

 از مجموع هفت شهرستان البرز ۲ شهرستان در وضعیت زرد شیوع کرونا و پنج شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارند .

همچنان توصیه کارشناسان بهداشت درمان و بهداشت استان البرز به مردم برای پیشگیری از شیووع. کرونا به مردم حفظ فاصله اجتماعی ، استفاده از ماسک و شستن مکرر دست ها است .

 

رییس علوم پزشکی: ۲ بیمار کرونایی در قم جان باختند

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به وخیم بودن حال ۳۲ بیمار در این استان از جان باختن ۲ بیمار کرونایی دیگر طی ۲۴ ساعت منتهی به یازدهم تیرماه سال جاری خبر داد.

 محمدرضا قدیر آخرین وضعیت کووید۱۹ در قم را مورد توجه قرار داد و افزود: در ۲۴ ساعت منتهی به یازدهم تیر ماه سال جاری، ۷۰ تن با علائم مشکوک به کرونا پذیرش که ۵۳ تن از آنها بستری شدند.

وی با بیان اینکه ۲۳۶ بیمار مبتلا به کرونا در قم بستری هستند، ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته ۳۳ بیمار با بهبودی از مراکز درمانی استان ترخیص شدند.

قدیر همچنین خاطرنشان کرد: در شبانه روز گذشته ۸۲۹ تست کرونا در قم گرفته شده که ۲۲۸ مورد از آنها مثبت گزارش شده است.

وی آخرین وضعیت واکسیناسیون کرونا را نیز مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: تاکنون ۶۶ هزار و ۳۴۹ دوز واکسن در بین گروه های هدف در این استان تزریق شده است.

 

یک بیمار مبتلا به کرونا در آران و بیدگل جان باخت

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: یک مرد ۹۵ ساله طی ۲۴ ساعت گذشته به دلیل ابتلا به کرونا در مرکزهای درمانی آران و بیدگل جان باخت.

مریم امیدی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: شمار بستری مبتلایان کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل ۱۱۱ نفر است که ۱۰۳ بیمار در کاشان و هشت بیمار در آران و بیدگل بستری تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

وی، موارد بستری بیماران کووید ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان و آران و بیدگل را ۶ نفر بستری هستند.

ثبت ۵۵ مورد جدید کرونا در منطقه کاشان 

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۵۵ مورد جدید به ۲۴ هزار و ۸۹۶ نفر رسید.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۳ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۱۱ نفر با سن ۲۳ تا ۷۰ سال در کاشان و ۲ نفر با سن ۳۱ تا ۹۳ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان هستند.

امیدی گفت: از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون ۱۹۰ هزار و ۳۷ نفر به مرکزهای بستری، تشخیص سرپایی و درمانی شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان مراجعه کردند.

وی ادامه داد: در این مدت، ۱۱ هزار و ۹۷۰ بیمار حاد تنفسی از بیمارستان‌های کاشان و آران و بیدگل ترخیص شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اضافه کرد: یک هزار و ۴۰ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) این دانشگاه است.

امیدی افزود: ۱۰۵ نفر نیز به درمانگاه‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان مراجعه کردند.

حمید سوری مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس کمیته‌های کشوری اپیدمیولوژی و واکنش سریع برای کووید ۱۹، هشتم خرداد پس از نشست با فرماندار ویژه کاشان گفت: کارنامه و عملکرد این شهرستان در مدیریت اپیدمی کرونا نسبت به میانگین کشوری موفق و مثبت است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

وضعیت کرونایی شهرستان‌ کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی نارنجی است.

ویروس کرونا اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

 

۵۵۸ نفر بیمار مبتلا یا مشکوک به کرونا در آذربایجان‌غربی بستری هستند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: بستری‌شدگان سندرم حاد تنفسی ( بیماران مبتلا یا مشکوک به کرونا) در استان به ۵۵۸ نفر رسیده که برای کاهش این تعداد باید موارد بهداشتی توسط مردم بیش از پیش رعایت شود.

دکتر جواد آقازاده روز جمعه افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۶۲ نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده و ۱۲۰ نفر از آنان در مراکز درمانی بستری شدند.

وی ادامه داد: از کل بستری شدگان ۲۴ ساعت گذشته ۴۱ نفر شامل ۳۴ درصد آمار استانی مربوط به ارومیه است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی از بستری بودن ۱۲۵ نفر از بیماران کرونایی در بخش های مراقبت های ویژه مراکز درمانی آذربایجان غربی خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد ۲۱ نفر با استفاده از ونتیلاتور تنفس می کنند.

آقازاده با اشاره به فوت چهار نفر بر اثر کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در آذربایجان غربی که همه آنها مربوط به شهر ارومیه بودند، گفت: با اضافه شدن این تعداد، کل فوتی ها به چهار هزار و ۷۶۷ نفر رسیده است.

تاکنون ۱۸۱ هزار نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده اند.

 

تعداد شهرهای قرمز و نارنجی مازندران افزایش می‌یابد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت که با توجه به مشاهدات و شرایط موجود و همچنین پایین آمدن میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مازندران به زیر ۶۵ درصد، احتمال افزایش شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی مازندران طی روزهای آینده بسیار زیاد است.

دکتر قاسم اویس روز جمعه با اشاره به روند رو به رشد شناسایی بیماران جدید مبتلا به کووید۱۹ و همچنین تعداد بستری‌شدگان در مراکز درمانی مازندران اظهار کرد: با توجه به وضعیتی که در هفته‌های قبل مشاهده کردیم و افزایش بی‌توجهی‌ها به پروتکل‌های بهداشتی، قابل پیش‌بینی بود که دوباره روند صعودی ابتلا به بیماری در مازندران آغاز شود. احتمالا دست‌کم تا دو هفته آینده نیز همین روند رو به رشد بیماری در مازندران ادامه خواهد داشت.

وی افزود: متأسفانه در حال حاضر شهرستان آمل در وضعیت قرمز قرار دارد و بار بیماری در این شهرستان بالاست. همچنین مشاهدات نشان می‌دهد که احتمالا وضعیت شهرستان قائمشهر نیز در روزهای آتی قرمز می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: در حال حاضر به جز قائمشهر چهار شهرستان محمودآباد، نور، نکا و چالوس نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند. ضمن این که بنا بر آمارهای موجود طی روزهای پیش رو احتمال این که ساری و رامسر نیز به جمع شهرهای نارنجی مازندران اضافه شوند وجود دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: مازندران در حال حاضر در آغاز یک روند صعودی قرار دارد و تجربه دوران کرونایی به ما ثابت کرده که باید در ادامه این روند منتظر موج دیگری از بیماری و رسیدن به یک پیک دیگر باشیم.

اویس یادآور شد: تجربه به ما ثابت کرده وقتی تعداد بیماران سرپایی افزایش پیدا می‌کند، حدود یک تا دو هفته بعد تعداد بستری‌شدگان افزایش می‌یابد و متعاقب آن نیز حدود دو هفته بعد فوتی‌های کرونایی بیشتر خواهد شد. البته ما امیدواریم که این اتفاق نیفتد، اما این قاعده کلی کروناست که تا کنون شاهد آن بودیم.

تعداد شهرهای قرمز و نارنجی مازندران افزایش می‌یابد

این مسئول با اشاره به کم‌توجهی مشهود مردم به پروتکل‌های بهداشتی دوران کرونا طی هفته‌های اخیر گفت: یکی از دلایل مهم بازگشت روند صعودی کرونا بی‌توجهی به پروتکل‌ها و عادی‌انگاری اجتماعی است. متأسفانه در حال حاضر رعایت پروتکل‌ها در مازندران به پایین‌تر از ۶۵ درصد رسیده است.

وی به افزایش سفرهای پایان هفته‌ای مردم برخی نقاط استان به مناطق ییلاقی به روال تابستان‌های هر سال اشاره کرد و افزود: یکی از دلایلی که آمل زودتر از سایر شهرستان‌ها وارد وضعیت قرمز شد و پارسال هم دورانی طولانی در وضعیت قرمز قرار داشت این است که آمار رفت‌وآمدهای خانوادگی و دورهمی‌ها و سفر هفتگی به ییلاقات در این شهرستان بالاست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: یکی از عوامل مهم افزایش شیوع کرونا در این فصل بی‌توجهی تهویه عمومی است. با توجه به افزایش دمای هوا، درها و پنجره‌ها برای استفاده از کولر بسته می‌شود و خانواده‌ها در محیطی کاملا بسته کنار هم قرار می‌گیرند که این روند سرعت شیوع و انتقال بیماری را افزایش می‌دهد. در حالی که گرما را می‌شود تحمل کرد، اما این بیماری غیرقابل تحمل است.

اویس افزود: عادی شدن رفتارهای اجتماعی در برخی اماکن پررفت‌وآمد و پرتجمع مانند رستوران‌ها، تالارها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و برخی اماکن ورزشی سرپوشیده دوباره ما را در وضعیت سختی قرار می‌دهد. انتظار داریم رسانه‌ها به این عادی‌انگاری در این اماکن واکنش نشان دهند و برای افزایش توجه جامعه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی طی این روزها تلاش کنند.

موج چهارم کرونا از چهار فروردین با حدود ۴۰۰ بیمار بستری در این استان آغاز شده بود که ۲۳ روز بعد یعنی در روز ۲۷ فروردین تعداد بستری‌شدگان به یکهزار و ۶۴۴ نفر رسید و از آن به بعد شیب نزولی کرونا در این استان آغاز شد که تا دهه سوم خرداد نیز این روند ادامه داشت. به طوری که روز ۲۹ خرداد فقط ۴۰ بیمار جدید در مازندران شناسایی شده بودند، اما طی دو هفته اخیر نمودار ابتلا به کرونا در مازندران باز هم صعودی شد و تعداد افراد شناسایی شده در هر روز سه رقمی شد.

در حالی که تعداد بستری‌شدگان کرونایی در بیمارستان‌های مازندران روز هشتم تیر ۴۲۵ نفر بود، طبق آخرین آمار اعلام شده از وضعیت کرونایی مازندران تا ظهر روز ۱۰ تیر، یعنی پس از ۴۸ ساعت با اضافه شدن ۱۱۵ نفر، تعداد بستری‌شدگان کرونایی در این استان دست‌کم به ۵۶۰ نفر رسید که ۱۰۲ نفر از آن‌ها به دلیل وخامت حال‌شان در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

 

افزایش بستری‌های کرونا در روز بدون فوتی اردبیل

استان اردبیل دهمین روز بدون فوتی کرونا در سال جاری را در حالی سپری کرد که همچنان تعداد مبتلایان بستری در مراکز درمانی این استان در حال افزایش است.

با این وضعیت شمار جان‌باختگان کرونا در ۱۶ ماه گذشته در این استان در رقم یک هزار و ۸۳۰ نفر باقی ماند.

 دکتر شهرام حبیب‌زاده  رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل روز جمعه گفت: در شبانه روز گذشته  مجموع بستری مبتلایان به بیماری کووید.۱۹ در مراکز درمانی استان  به ۱۸۶  نفر افزایش یافت که از این تعداد ۴۲ نفر در بخش‌های ویژه تحت مراقبت قرار دارند.

وی افزود:  در شبانه روز گذشته ۲۸ مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های استان بستری و در همین مدت ۱۹ نفر با بهبودی نسبی از بیمارستان ترخیص شدند.

به گفته وی، هم‌اینک شهرستان‌های پارس‌آباد، گرمی، کوثر، نیر، سرعین، نمین، اصلاندوز، خلخال، بیله‌سوار و مشگین‌شهر در وضعیت زرد و تنها شهرستان اردبیل در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارد.

وی بیان کرد: در روزهای اخیر همچنان شاهد افزایش نسبی میزان بستری بیماری کووید.۱۹ در استان هستیم.

وی بیان کرد: با توجه به خیز و حرکت موج پنجم کرونا از جنوب به سمت شمال کشور که سویه غالب آن ویروس آفریقای جنوبی و هندی است، انتظار می‌رود که در روزهای آینده شاهد شروع خیز کرونا در استان اردبیل باشیم.

وی وضعیت شیوع کرونا در این استان را همچنان شکننده عنوان کرد و افزود: در صورت بی‌توجهی شهروندان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، احتمال شیوع گسترده کرونا در استان وجود دارد.

او  افزایش میزان سفرهای درون و برون استانی را زنگ خطری برای شیوع گسترده موج پنجم کرونا عنوان کرد و خواستار تعطیلی سفرهای غیرضروری و همه دورهمی‌ها مانند شب‌نشینی، عروسی و مراسم دید و بازدید جمعی شد.

دکتر حبیب‌زاده، گفت: برای مهار بیماری کووید.۱۹، رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت سفت و سخت ضروری است و هر تجمع ضروری حتما باید با زمان بسیار کم و رعایت فاصله ۲ تا سه متری برگزار شود.

وی برگزاری هرگونه تجمع را موجب افزایش شمار مبتلایان کرونا عنوان و اضافه کرد: مهمترین خطر در روزهای آینده، برگزاری مراسم عروسی و سفر تابستانی شهروندان است و باید این مساله به شکل درست و مطابق با توصیه‌های بهداشتی مدیریت شود.

وی با تاکید بر ضرورت ادامه استفاده از ماسک حتی با انجام واکسیناسیون سراسری، به افراد مبتلا به کرونا توصیه کرد که شرایط قرنطینه در منزل را با شدت بیشتر رعایت کرده و از تردد در سطح جامعه خودداری کنند تا دوره انتقال پذیری بیماری طی شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، رعایت دقیق محدودیت‌های وضع شده، در خانه ماندن، عمل به شیوه‌نامه‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک، پرهیز از حضور در تجمعات و هرگونه دورهمی، تعطیلی مجالس عروسی و ترحیم را تنها راه برون‌رفت و گذر از شرایط بحرانی موجود ذکر کرد.

کارشناسان بهداشت و درمان استان از شهروندان خواسته‌اند به محض مشاهده علایم اولیه ابتلای به کرونا از جمله سردرد و بدن درد شدید و نیز ناراحتی‌های تنفسی، به سرعت به مراکز ۱۶ ساعته بهداشت و درمان مراجعه کرده و نسبت به اقدامات تشخیصی و درمان اقدام کنند.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه با ۲۲ فوتی، بالاترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا با ۱۲۱ نفر در روز ۲۷ فروردین ماه امسال و نیز بالاترین رکورد بستری همزمان بیماران کرونا با ۶۳۳ نفر در روز پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است.

 

 ۱۶۹ مبتلای جدید کرونا در لرستان شناسایی شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۱۶۹بیمار مبتلا به کووید ۱۹ طی شبانه روز گذشته در استان شناسایی شد و شمار مبتلایان به ۱۲۱هزار و ۹۱۵نفر رسیده است.

دکتر "مریم کوشکی" روز جمعه به رسانه ها اعلام کرد: همچنین ۲ نفر دیگر طی شبانه روز گذشته در استان قربانی کرونا شد و شمار جان‌ باختگان به یک‌هزار و ۹۲۴ نفر رسید.

وی ادامه داد: تاکنون ۳۸۳هزار و ۵۱۵نمونه تست تشخیص کرونا به آزمایشگاه های استان ارسال شده که از این مجموع، ۳۷۹هزار و ۳۹۰ مورد پاسخ داده شده و ۲۵۷هزار و ۴۷۰ نمونه آن منفی بوده است.

به گفته کوشکی اکنون ۳۸۲بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی و بیمارستان های استان بستری هستند.

براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا هم اکنون شهرستان های رومشکان و چگنی در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند، شهرستان های خرم آباد، بروجرد، دورود، الیگودرز و سلسله، دلفان، ازنا و کوهدشت در وضعیت نارنجی هستند و شهرستان پلدختر در وضعیت قرمز است.

 

۸۰ مبتلای کرونا در ایلام بستری هستند

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: هم اکنون ۸۰ مبتلای کرونا در بیمارستان ها و مراکز درمانی این استان بستری هستند که ۲۶ مورد آنها مربوط به روز گذشته است.

محبوب رستم زاد روز جمعه اظهار داشت: از موارد جدید بستری ۱۲ نفر مربوط به مهران به عنوان شهرستان قرمز استان و پنج نفر نیز مربوط به ایلام، چهار نفر آبدانان، ۲ نفر دهلران و چرداول و دره شهر هر کدام یک نفر است.

وی یادآور شد: شهرستان ایلام با ۱۶ هزار و ۳۴۸ نفر همچنان بالاترین آمار مبتلایان را در استان دارد و بعد از آن آبدانان با چهار هزار و ۲۸۴ نفر و ایوان با چهار هزار و ۱۶۱ نفر در رتبه های بعدی قرار دارند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: در مجموع تا کنون ۴۰ هزار و ۲۲۵ نفر در این استان به کرونا مبتلا شده اند که ۸۰۷ نفر از آنها جان خود را از دست داده و ۳۸ هزار و ۹۶۵ نفر نیز بهبود یافته اند.

رستم زاد اضافه کرد: هم اکنون شهرستان مهران در وضعیت قرمز کرونا، شهرستان های ایلام، دهلران و چوار در وضعیت نارنجی و مابقی شهرستان های استان در وضعیت زرد قرار دارند.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ موردی از ابتلا به کرونای جهش یافته هندی در استان ایلام مشاهده یا ثبت نشده است، تاکید کرد: قدرت سرایت کرونای دلتا بسیار شدیدتر است اما با رعایت توصیه‌ها و دستور العمل های بهداشتی می‌توان از ابتلا مصون ماند.

 

۴۸۷ فرد مشکوک به بیماری کووید ۱۹ در یزد بستری هستند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: هم‌اکنون ۴۸۷ فرد مشکوک به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری هستند و از این تعداد ۹۳ نفر به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات دریافت می‌کنند.

ابراهیم سلمانی افزود: هم‌اکنون شهرستان‌های ابرکوه، بافق، اردکان در وضعیت نارنجی، شهرستان‌های بهاباد و اشکذر در وضعیت زرد و سایر شهرستان‌ها در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

وی ادامه داد: در شبانه‌روز گذشته ۱۷۷ فرد مشکوک به بیماری کووید ۱۹ در یزد شناسایی شدند.

این مسوول با اشاره به کاهش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به کمتر از ۵۰ درصد گفت: هم‌اکنون استفاده از ماسک در استان ۵۸ درصد و رعایت فاصله گذاری اجتماعی به ۴۸ درصد  کاهش یافت.

یزد با یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر  جمعیت ۱۰ شهرستان دارد،  با توجه به اظهارات سخنگوی دانشگاه یادشده روند سرعت انتشار ویروس کرونا که عامل بیماری کووید ۱۹ است، در استان  رو به افزایش است.

 هم اکنون وضعیت بهداشتی نیمی از ۱۰ شهرستان استان یزد به دلیل افزایش شیوع ویروس کرونا در حالت قرمز قرار گرفت.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان جهانی بهداشت در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌ گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

این ویروس با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطره های تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علایم  بیماری کووید ۱۹ است  و بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا و هند که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدی را در جهان به وجود آورده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.