به گزارش وزارت بهداشت در 4 تیر 1400، در حال حاضر ۳۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۷۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۴۲ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با فوت ۱۱۵ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جانباختگان این بیماری در ایران به ۸۳ هزار و ۵۸۸ نفر رسید.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: از دیروز تا امروز (۴ تیرماه ۱۴۰۰) براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۰ هزار و ۸۲۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که ۱۳۹۷ نفر از آنها بستری و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳ میلیون و  ۱۵۰ هزار و ۹۴۹ نفر رسید.

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تاکنون ۲ میلیون و ۸۰۹ هزار و ۵۹۵ نفر از بیماران بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.۳ هزار و ۲۱۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند و ۲۳ میلیون و ۶۷ هزار و ۲۵۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون ۴ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۸۶۴ نفر دوز اول واکسن کرونا و یک میلیون و ۱۲۷ هزار و ۸۸۶ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده‌اند. بر این اساس مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۵ میلیون و ۵۴۳ هزار و ۷۵۰ دوز رسید.

به گزارش وزارت بهداشت همچنین، در حال حاضر ۳۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۷۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۴۲ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

 

چهارم تیرماه و آخرین اخبار کرونایی استان‌ها

واکسیناسیون علیه کووید۱۹ در کشور ادامه دارد، اما تازه ترین اخبار نشان می دهد که شهرهای قرمز کرونایی از جنوب به سمت مرکز در حال گسترش هستند ومناطق بیشتری در کشور در مدار افزایش آمار مبتلایان قرار گرفته اند.

چرخش ویروس کرونا از ابتدای شیوع در کشور با فراز و نشیب هایی همراه بوده و  تجربه این مدت نشان داده است که هر زمان رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیری از انتشار این ویروس در سطح جامعه جدی گرفته می شود، ابتلا به کووید ۱۹ کاهش می یابد و با افزایش عادی انگاری، آمار ابتلا سیر صعودی پیدا می کند.

کارشناسان حوزه بهداشت و درمان حساسیت و جدیت مردم را در رعایت پروتکل های بهداشتی حتی با وجود واکسیناسیون، برای کاهش آمار روزانه بستری ها و سرپایی های مبتلا به کرونا بسیار مهم می دانند .

فارغ از واکسیناسیون، برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا چاره ای جز رعایت پروتکل های توصیه شده همچون حفظ فاصله فیزیکی، دوری از تجمعات، استفاده از ماسک و شست و شوی مرتب دست ها نیست.

 امروز رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: طبق تازه ترین گزارش نرم افزار سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با تغییر رنگ شهرستان دیر از نارنجی (پرخطر) به قرمز (خیلی پرخط)، شمار مناطق قرمز این استان به ۶ شهرستان افزایش یافت.

دکتر سعید کشمیری افزود: براین اساس شهرستان‌های دیر، تنگستان، عسلویه، کنگان، دشتستان، و دشتی استان بوشهر در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند و همچنین شهرستان‌ دیلم از رنگ زرد (خطر متوسط) به نارنجی تغییر رنگ داد.

وی  با بیان این که هم اکنون شهرستان‌های دیلم، گناوه بوشهر و جم از توابع استان بوشهر در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند، ادامه داد: این تغییر رنگ کرونایی استان بوشهر و افزایش روند مرگ و میز ناشی از کرونا زنگ خطری برای این استان به شمار می‌رود.

دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر گفت: در زمان حاضر ۳۳۲ نفر در بیمارستان‌های این استان بستری هستند که از این تعداد ۳۲ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری و ۱۳ نفر از آنان در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

از سوی دیگر، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نیز با اشاره به ۲ برابر شدن تعداد مراجعه کنندگان به کلینیک های تنفسی در استان گفت: مرکز این استان نیز به دلیل افزایش تعداد بیماران بستری و سرپایی از لحاظ شیوع ویروس کرونا در وضعیت قرمز قرار گرفت.

دکتر سید ابراهیم سلمانی افزود: به دلیل بی‌توجهی برخی شهروندان به رعایت شیوه نامه های بهداشتی ،رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی به میزان ۲ متر تعدادی از شهرهای کشور از جمله یزد  از رنگ بندی  نارنجی به قرمز تغییر وضعیت پیدا کرد.

به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد، شهرستان های اردکان و بهاباد در وضعیت زرد کرونایی و هشت شهرستان دیگر در وضعیت نارنجی قرار دارد.

سلمانی تصریح کرد: هم‌اکنون ۳۲۷ فرد مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان‌ های استان بستری هستند که از این تعداد ۷۰ نفر به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه به آنها خدمات درمانی ارایه می شود.

در کرمانشاه هم براساس تازه ترین اطلاعات نرم افزار ماسک، رنگ کرونایی برخی شهرستان ها تغییر کرده است. بر این اساس، شهرستان های کرمانشاه، اسلام‌آبادغرب، سرپل‌ذهاب، کنگاور، سنقر و کلیایی، هرسین، قصرشیرین و پاوه در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، دالاهو، روانسر، صحنه، جوانرود و گیلانغرب در وضعیت زرد قرار دارند.

وضعیت شهرستان قصرشیرین نسبت به رنگ بندی ۲۷ خرداد ماه از زرد به نارنجی و شهرستان جوانرود از نارنجی به زرد تبدیل شده است.

همچنین در گیلان، بر اساس تازه ترین ارزیابی نرم افزار ماسک، رنگ نارنجی کرونایی به یکی از شهرستان های استان گیلان بازگشت.

شهرستان آستارا از وضعیت زرد کرونایی خارج و به وضعت نارنجی برگشت و  به این ترتیب دو شهرستان آستارا و رودبار در استان گیلان نارنجی هستند.

هم اکنون شهرستان های رشت، خمام، رودسر، املش، سیاهکل، لنگرود، لاهیجان، شفت، فومن، صومعه سرا، بندرانزلی، ماسال، رضوانشهر، تالش و آستانه اشرفیه در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند و به این ترتیب تعداد شهرستان های زرد از ۱۶ به ۱۵ شهرستان کاهش یافت.

بر اساس آخرین آمار، ۲۱۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های گیلان بستری هستند که نسبت به هفته گذشته "منتهی به ۲۷ خرداد" ، افزایش حدود ١٠ درصدی یافته است.

طرح محدودیت و ممنوعیت های تردد برابر مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه دارد و مجوزهای تردد برای سفرهای ضروری از طریق فرمانداری ها صادر می شود.

براین اساس ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی به شهرهای گروه قرمز و نارنجی و همچنین خروج خودروها با پلاک بومی از این شهرها ممنوع است.

تردد از شهرهای گروه زرد به سایر شهرهای گروه زرد بلامانع است، اما محدودیت تردد شبانه نیز از ساعت ۲۲ تا سه بامداد ادامه دارد.

تردد خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی بار، کالا و مسافر از این محدودیت‌ها مستثنی هستند.

 روند واکسیناسیون گروه های هدف در استان های مختلف از سر گرفته شده است و افراد براساس اولویت های از پیش تعیین شده برای دریافت به مراکز مشخص مراجعه می کنند. 

کارشناسان در عین حال تاکید دارند که این مراجعان توصیه های بهداشتی را مد نظر قرار دهند و حتی پس از تزریق واکسن، رعایت پروتکل های بهداشتی همچنان ضروری است.

در زنجان، رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان گفت: از مجموع واکسن های تحویلی استان حدود ۹۰ درصد به تعداد ۹۰ هزارو ۳۹۴ دوز به گروه های هدف در استان تزریق شده است.

دکتر پرویز قزلباش با اشاره به روند واکسیناسیون در استان افزود: تاکنون ۱۰۳ هزارو ۴۵۲ دوز واکسن به این استان تحویل داده شده است که تعداد واکسنهای تحویلی نوبت اول ۷۴ هزارو ۹۶۰ دوز و نوبت دوم نیز ۲۸  هزارو ۵۹۲ دوز را شامل می شود.

وی، شمار واکسن های تزریق شده در نوبت اول را ۶۶ هزارو ۹۸۳ دوز ذکر کرد و گفت: این تعداد در نوبت دوم ۲۳ هزارو ۴۱۱ دوز را شامل می شود.

 این مسوول با بیان اینکه تا کنون در گروه سنی بالای ۸۰ سال پوشش ۷۸ درصدی واکسیناسیون کرونایی انجام گرفته است، اظهار داشت: این میزان در گروه سنی ۷۵ تا ۷۹ سال ۷۲ درصد و برای رده های سنی ۷۰ تا ۷۴ سال ۷۳ درصد بوده است.

همچنین در استان مرکزی در ۲ روز اخیر،  ۲۱ هزار دوز واکسن کرونا در مرحله یادآوری با هدف تکمیل دوره واکسیناسیون به گروه های هدف بالای ۷۰سال سن تزریق شد.

دکتر «علی علیمحمدی» معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک با اعلام این خبر افزود: هفت هزار دوز از واکسن‌های تزریقی مرحله یادآوری در کلانشهر اراک تزریق شد.

به گفته این مسوول، قرار است ۲۰ هزار دوز جدید واکسن نیز به زودی در استان تحویل شود  تا مرحله یادآوری گروه هدف ۷۰ ساله‌های استان تکمیل شوند و واکسیناسیون گروه سنی جدید با اعلام وزارتخانه کلید بخورد.

دکتر علیمحمدی با بیان این که در مجموع هشت درصد مردم استان مرکزی تاکنون واکسن بیماری کووید ۱۹ را دریافت کرده‌اند، اظهار داشت: اولویت دور واکسیناسیون با مرحله یادآوری دوم است و افراد باقی مانده‌ تکمیلی ۷۰ ساله به بالا واکسن دریافت می‌کنند.

 کرونا در استان‌ها 

آمار مبتلایان به کووید۱۹ و بستری شدگان در اسان های مختلف متفاوت است. در لرستان، ۲ شهروند دیگر این استان طی شبانه روز گذشته به دلیل کرونا جان باختند و تعداد قربانیان به یک هزار و ۹۱۱ نفر رسید.

دکتر "مریم کوشکی" معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان افزود: همچنین شبانه روز گذشته ۱۹۸ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان شناسایی شد و شمار مبتلایان به ۱۲۰ هزار و ۷۰۷ نفر رسیده است.

به گفته کوشکی، هم اکنون ۳۵۲ نفر بیمار یا مشکوک به ویروس کرونا در مراکز درمانی و بیمارستان های لرستان بستری هستند.

در زنجان هم به بیان  رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان ، امار  بیماران سرپایی کرونا صعودی است و در زمان حاضر ۱۵۳ بیمار کرونایی در بیمارستانهای استان بستری هستد که همین رقم طی ۲ هفته گذشته نمود داشته است.

پرویز قزلباش  با بیان اینکه در هفته سوم خرداد امسال پنج هزارو ۱۳۱ نفر به مراکز ۱۶ ساعته استان مراجعه کردند، اضافه کرد: این رقم  در هفته چهارم همین ماه به ۶ هزارو ۱۳۲ نفر افزایش یافت که این آمار وضعیت خوبی را نشان نمی دهد چرا که تجربه قبلی بیانگر آن است که وقتی مراجعات سرپایی بالا می رود، به معنی قرار گرفتن در مسیر پیک دیگر بیماری بوده و این یک هشدار جدی است.

این مسوول با تا کید بر اینکه آثار شمار سرپایی کرونایی استان طی ۲ هفته آینده در بخش بستری خود را نشان خواهد داد، ادامه داد: میزان پی سی آر در شهرستان ابهر از ۲۲ به ۱۴ درصد رسیده که این وضعیت در شهرهای ایجرود و خدابنده ثابت و مختصری کاهش داشته اما این شاخص در خرمدره افزایشی بوده است.

قزلباش افزود: وضعیت  پی سی آر در شهرهای زنجان و  سلطانیه نیز ثابت و یا مختصری روند کاهشی داشته و در شهرهای طارم  ماهنشان نیز مختصر افزایشی و روند ثابتی نشان می دهد که با اجرای طرح شهید قاسیم سلیمانی از ابتدای آذر سال گذشته نسبت رهگیری و افراد در تماس نزدیک با بیماران از ۲.۶ نفر در هفته اول ماه یاد شده به ۹ نفر در هفته چهارم خرداد افزایش  یافته است.

 اما در کهگیلویه و بویراحمد، هم اکنون ۱۶۲ بیمار در بیمارستان‌های معین کرونای کهگیلویه و بویراحمد بستری بوده که از این تعداد ۵۹ نفر مبتلای قطعی و چهار نفر نیز در بخش مراقبت‌های ویژه درمان هستند.

همچنین به گفته  پرویزیزدان پناه رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، در ۲۴ ساعت گذشته مورد فوتی کرونایی در کهگیلویه و بویراحمد گزارش نشده و شمار قربانیان کرونا در این استان همچنان ۶۹۵ نفر است.

وی از مردم استان درخواست کرد در صورت مشاهده هر گونه نشانه بیماری‌های ویروسی با مراجه به مراکز ١٦ساعته تست کرونا را انجام داده و تا آماده شدن جواب تست و برطرف شدن علایم در خانه بمانند و از انتشار احتمالی ویروس بیماری کرونا جلوگیری کنند.

در یزد، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد پنجشنبه شب گفت که هم‌اکنون ۳۲۷ فرد مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان‌ های استان بستری هستند که از این تعداد ۷۰ نفر به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه به آنها خدمات درمانی ارایه می شود.

ابراهیم سلمانی همچنین از افزایش ۲ برابری مراجعه به کلینیک‌های تنفسی و افزایش ۴۰ درصد بیماران سرپایی شناسایی شده نسبت به هفته گذشته در استان خبر داد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد اظهار کرد: در شبانه روز گذشته، سه نفر بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹  در استان جان خود را از دست دادند.

در هرمزگان، کرونا در شبانه روز گذشته ۶ قربانی گرفت  و با احتساب این آمار، مجموع قربانیان این ویروس در استان به یک هزار و ۴۱۷ نفر رسید.

دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با هشدار نسبت به وضعیت صعودی کرونا در استان، افزود: در شبانه روز گذشته ۱۷۴ نفر دیگر بر اثر ابتلا به کرونا در بیمارستان های هرمزگان بستری شدند و مجموع بستری ها در استان به ۶۹۸ نفر رسید.

وی بیان داشت: به دلیل بی توجهی برخی از افراد به رعایت پروتکلهای بهداشتی ، برگزاری تجمع ها و رفت و آمدهای غیرضروری، شاهد شیوع کرونا در تمام مناطق هرمزگان هستیم و از نظر دانشگاه علوم پزشکی استان،  تمام مناطق هرمزگان در وضعیت پرخطر قرار دارند.

به گفته وی در بندرعباس مرکز هرمزگان ، پیامبر اعظم، کوی نیایش، صادقیه و کوی ملت آلوده ترین و پرخطرترین مناطق هستند.

دکتر نوروزیان با تاکید بر مراجعه به هنگام افراد با علایم مشکوک کرونا به مراکز درمانی، گفت: متاسفانه شماری از مبتلایان به دلیل مراجعه دیرهنگام و از دست دادمان زمان درمان، جان خود را از دست دادند.

وی تاکید کرد: افراد در صورت داشتن هر کدام از علایم تب، سردرد، آب ریزش بینی، گلودرد، خستگی و تهوع و دیگر علایم گوارشی بلافاصله به مراکز غربالگری مراجعه کرده و تست کرونا انجام دهند.

در اردبیل هم مراکز درمانی استان ظی شبانه روز گذشته پذیرای ۲۶ بیمار جدید کووید.۱۹ بودند اما در این مدت این بیماری فوتی به همراه نداشت.

 دکتر شهرام حبیب زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل روز جمعه گفت: هم اکنون در استان اردبیل، شهرستان‌های پارس‌آباد، گرمی، کوثر، نیر، سرعین، نمین، اصلاندوز، خلخال  و بیله‌سوار در وضعیت زرد و شهرستان‌های مشگین‌شهر و اردبیل در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارند.

او  وضعیت کاهشی شیوع کرونا در این استان را همچنان شکننده عنوان کرد و افزود: در صورت بی‌توجهی شهروندان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، احتمال صعودی شدن دوباره شیوع کرونا در استان وجود دارد.

دکتر حبیب‌زاده خواستار تعطیلی سفرهای غیرضروری و همه دورهمی‌ها مانند شب نشینی، عروسی و مراسم دید و بازدید جمعی شد و گفت: برای مهار این بیماری، رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت سفت و سخت ضروری است و هر تجمع ضروری حتما باید با زمان بسیار کم و رعایت فاصله ۲ تا سه متری برگزار شود.

وی برگزاری هر گونه تجمع را موجب افزایش شمار مبتلایان کرونا عنوان و اضافه کرد: مهم‌ترین خطر در روزهای آینده، برگزاری مراسم عروسی و سفر شهروندان است و باید این مساله فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با تاکید بر ضرورت ادامه استفاده از ماسک حتی با انجام واکسیناسیون سراسری، به افراد مبتلا به کرونا توصیه کرد که شرایط قرنطینه در منزل را با شدت بیشتر رعایت کرده و از تردد در سطح جامعه خودداری کنند تا دوره انتقال پذیری بیماری طی شود.

در ایلام، ۳۶ ابتلای جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته  ثبت شد و مجموع مبتلایان استان را به ۳۹ هزار و ۹۳۴ نفر رساند. 

این خبر را دکتر محمد کریمیان  رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام اعلام کرد  و اظهار داشت: طی پنج روز گذشته مورد فوتی ناشی از کرونا در ایلام ثبت نشده و مجموع فوتی های استان تا این لحظه ۸۰۳ نفر است.

اما "مراجعه کنندگان به مراکز سنجش سلامت پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند"، این درخواست  کارشناس مسئول سلامت جوانان، نوجوانان و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان است که گفت: والدین و نوآموزان هنگام مراجعه به پایگاه های سنجش سلامت برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا همه اصول بهداشتی به ویژه فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

فاطمه بختیاری افزود: حضور تنها یکی از والدین همراه نوآموز در پایگاه سنجش کافی است و حین حضور در این پایگاه ها بهتر است از ماسک های سه لایه معمولی بدون فیلتر استفاده کنند.

وی گفت: والدین هنگام مراجعه به پایگاه سنجش دستان خود و نوآموز را با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه شسته و یا ضدعفونی کنند و با پرهیز از تجمع در اتاق انتظار پایگاه در محل های دارای تهویه و کم تردد مانند محوطه روباز محل منتظر بمانند.

وی با تاکید بر اینکه دست کم باید فاصله اجتماعی ۲ متری با کارکنان پایگاه سنجش و سایر افراد رعایت شود، افزود: چنانچه والدین دارای بیماری زمینه ای شامل بیماری قلبی عروقی، فشارخون، دیابت، بیماری های تنفسی، شاخص توده بدنی (BMI) بیشتر از ۴۰ هستند از مراجعه به پایگاه سنجش خودداری کرده و فرد دیگری نوآموز را همراهی کند.

 

هشت شهرستان استان کرمانشاه در وضعیت نارنجی قرار دارد

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رنگ‌بندی جدید استان‌های کشور را از روز شنبه پنجم تیرماه اعلام کرد که براساس آن هشت شهرستان استان کرمانشاه در وضعیت نارنجی و ۶ شهرستان دیگر در وضعیت زرد قرار دارند.

شهرستان های کرمانشاه، اسلام‌آبادغرب، سرپل‌ذهاب، کنگاور، سنقر و کلیایی، هرسین، قصرشیرین و پاوه در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، دالاهو، روانسر، صحنه، جوانرود و گیلانغرب در وضعیت زرد قرار دارند.

براساس این گزارش، وضعیت شهرستان قصرشیرین نسبت به رنگ بندی ۲۷ خرداد ماه از زرد به نارنجی و شهرستان جوانرود از نارنجی به زرد تبدیل شده است.

طرح محدودیت و ممنوعیت های تردد برابر مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داشته و مجوزهای تردد برای سفرهای ضروری از طریق فرمانداری ها صادر می شود.

براین اساس ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی به شهرهای گروه قرمز و نارنجی و همچنین خروج خودروها با پلاک بومی از این شهرها ممنوع است.

تردد از شهرهای گروه زرد به سایر شهرهای گروه زرد بلامانع است، اما محدودیت تردد شبانه نیز از ساعت ۲۲ تا سه بامداد ادامه دارد.

تردد خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی بار، کالا و مسافر از این محدودیت‌ها مستثنی هستند.

هم‌اکنون ۳۳۴ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های کرمانشاه بستری هستند و مجموع جانباختگان استان نیز از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به یک هزار و ۹۰۳ نفر رسیده است.

 

۳۲۷ فرد مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در یزد بستری هستند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: هم‌اکنون ۳۲۷ فرد مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان‌ های استان بستری هستند که از این تعداد ۷۰ نفر به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه به آنها خدمات درمانی ارایه می شود.

ابراهیم سلمانی افزود:  در شبانه روز گذشته از ۹۰۳ نمونه گرفته شده از افراد مشکوک به ویروس کرونا در مراجعه به مراکز درمانی و بهداشتی بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۴۹۴ نفر مبتلای قطعی به بیماری کووید ۱۹ در مناطق مختلف استان شناسایی شدند.

وی افزود: از این تعداد، ۴۶ نفر در بیمارستان‌های استان بستری شدند و ۴۴۸ نفر در منزل دوره نقاهت خود را طی می‌کنند.

سلمانی همچنین از افزایش ۲ برابر شدن مراجعه به کلینیک‌های تنفسی و افزایش ۴۰ درصد بیماران سرپایی شناسایی شده نسبت به هفته گذشته در استان خبر داد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد اظهار کرد: در شبانه روز گذشته، سه نفر بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹  در استان جان خود را از دست دادند.

همچنین محمدعلی طالبی  استاندار یزد از مسوولان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی خواست از طریق هماهنگی با استان های دیگر، محدودیت هایی را در ورود بیماران غیربومی به این استان اتخاد کنند.

وی دیروز( پنجشنبه )در نشست پیشگیری و مقابله با کرونای استان با اشاره به گزارش رییس دانشگاه علوم پزشکی یزد مبنی با اینکه ۲۵ درصد افراد مبتلا به ویروس کرونا در یزد بیماران سایر مناطق کشور هستند، خواستار اتخاذ تدابیری در این مورد شد و افزود: لازم است در مطب پزشکان  و مراکز درمانی یزد محدودیت هایی اعمال شود.

وی تاکید کرد: اعمال محدودیت باید به اینگونه باشد که با هماهنگی از طریق مسوولان دانشگاه های علوم پزشکی استان های دیگر، از شروع حرکت آنها به سمت یزد جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه توجه به مسایل انسانی در پذیرش بیماران غیربومی، خوب است ،تاکید کرد: باید این دسته از بیماران، نکات بهداشتی را رعایت و حتما از ماسک استفاده و فاصله گذاری اجتماعی را نیز کنند.

یزد با یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر  جمعیت ۱۰ شهرستان دارد،  با توجه به اظهارات سخنگوی دانشگاه یادشده روند سرعت انتشار ویروس کرونا که عامل بیماری کووید ۱۹ است، در استان  رو به افزایش است.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان جهانی بهداشت در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌ گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

این ویروس با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطره های تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علایم  بیماری کووید ۱۹ است  و بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا و هند که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدی را در جهان به وجود آورده است.

 

شمار شهرستان‌های قرمز کرونایی بوشهر افزایش یافت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: طبق گزارش نرم افزار سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تغییر رنگ شهرستان دیر از نارنجی (پرخطر )به قرمز (خیلی پرخط)، شمار مناطق قرمز این استان به ۶ شهرستان افزایش یافت.

دکتر سعید کشمیری افزود: براین اساس شهرستان‌های دیر، تنگستان، عسلویه، کنگان، دشتستان، و دشتی استان بوشهر در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

وی بیان کرد: همچنین شهرستان‌ دیلم نیز از رنگ زرد (خطر متوسط) به نارنجی تغییر رنگ داد.

کشمیری اضافه کرد: بر اساس آخرین گزارش سامانه ماسک شهرستان‌های دیلم، گناوه بوشهر و جم از توابع استان بوشهر در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

وی ادامه داد: این تغییر رنگ کرونایی استان بوشهر و افزایش روند مرگ و میز ناشی از کرونا زنگ خطری برای این استان به شمار می‌رود.

دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر گفت: در زمان حاضر ۳۳۲ نفر در بیمارستان‌های این استان بستری هستند که از این تعداد ۳۲ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری و ۱۳ نفر از آنان در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

وی ادامه داد: از ابتدای شیوع کرونا ۵۰ هزار و ۲۹۷ نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا و یکهزار و ۲۴۵ نفر نیز بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

 

۲۶ نفر در خاش امسال بر اثر کرونا جان باختند

فرماندار خاش سیستان و بلوچستان گفت: از آغاز همه گیری کرونا تاکنون ۲ هزار و ۱۸۲ مورد مثبت کرونا و ۱۰۸ نفر فوتی در این شهرستان گزارش شده که ۶۰۷ مورد مثبت کرونا و ۲۶ نفر فوتی فقط از ابتدای امسال تاکنون بوده است.

صاحب گل صالحی روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: امروز شاهد افزایش قابل توجه آمار مبتلایان، بستری و فوتی های ناشی از کرونا هستیم و باید با تصمیم جدی و انقلابی تمامی اعضای ستاد برنامه ریزی لازم انجام و محدودیت هایی را مصوب کنیم چرا که صیانت از جان مردم مقدم بر همه چیز است.

وی بیان کرد: از فردا شنبه، فقط مشاغل گروه یک شامل سوپرمارکت، عرضه مواد غذایی، میوه و تره‌بار، خبازی و تعمیرگاه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک می‌توانند فعالیت کنند و فعالیت سایر مشاغل گروه ۲ و ۳و ۴ ممنوع است.

فرماندار خاش ادامه داد: حضور کارکنان در دستگاه‌های دولتی با دو سوم نیروها بوده و نماز جمعه با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک در صحن مساجد برگزار و در صورت اعلام گزارش ناظرین از عدم رعایت شیوه نامه بهداشتی در هفته جاری، بر اساس دستورالعمل های ستاد کرونا نماز جمعه هفته های آتی برگزار نخواهد شد و محدودیت هایی اعمال می‌شود.

وی اظهارداشت: تردد شبانه در سطح شهر خاش از ساعت۲۱ تا ۳ بامداد ممنوع است.

صالحی گفت: همراهی و همگامی علما با ستاد مدیریت و پیشگیری از کرونا در شهرستان قابل تقدیر است، بنابراین آموزش و اطلاع رسانی در مسیر آگاهی بخشی عمومی و فرهنگسازی رعایت پروتکل‌ها بویژه استفاده از ماسک و پرهیز از تجمعات و دوره همی‌های خانوادگی استمرار یابد.

وی بیان کرد: توزیع مرغ در سطح شهرستان صرفا از طریق کشتار روز انجام شود و با مرغداری‌هایی که اقدام به فروش مرغ به صورت زنده کنند برخورد قانونی خواهد شد.

فرماندار خاش اظهارداشت: ضدعفونی و گندزدایی سطح بازار، معابر و اماکن پرتردد با همکاری شهرداری و تیپ و مرکز آموزشی ۰۸ برنامه ریزی و انجام شود.

وی ادامه داد: کنکور سراسری ۱۴۰۰ در شهرستان با انجام نظارت‌های بهداشتی و رعایت صد در صدی پروتکل های بهداشتی از  ۹ تا ۱۲ تیر ماه برگزار خواهد شد.

صالحی افزود: از تمامی ظرفیت‌های موجود بویژه خودروهای مجهز به بلندگو، تلویزیون شهری و نصب بنر در میادین و اماکن پرتردد در اطلاع رسانی رعایت پروتکل‌های بهداشتی به مردم استفاده شود.

وی اظهارداشت: با توجه به تجربیات موفق واکسیناسیون در کاهش موارد ابتلا به نوع شدید کرونا و مرگ و میر ناشی از آن همشهریان عزیز نسبت به تلقیح واکسن در گروه‌های واجد شرایط و در رده‌های سنی اعلام شده اقدام کنند چرا که مهمترین گام پیشگیری کرونا در حال حاضر انجام واکسیناسیون و سپس رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

 

۷۸ بیمار بدحال کووید ۱۹ در البرز بستری شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد : ۷۸ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های استان پذیرش و تحت مراقبت پزشکی قرار گرفتند.

دکتر محمد فتحی روز جمعه به خبرنگاران گفت: اکنون ۵۱۳ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های این استان تحت مراقبت های پزشکی قرار دارند.

وی بیان داشت: با مرگ ۹ بیمار دیگر کووید ۱۹ شمار کل جانباختگان این بیماری در البرز به چهار هزارو ۲۴۲ نفر رسید.

وی بیان داشت: ۴۷هزار و ۱۳۵ بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تا کنون در بیمارستان های البرز بستری شدند که ۴۲ هزار و ۳۷۶ نفر آنان بهبود یافتند.

از مجموع هفت شهرستان استان البرز ۲ شهرستان دروضعیت زرد و پنج شهرستان در وضعیت نارنجی کرونایی است .

همچنان توصیه کارشناسان بهداشت و درمان به مردم البرز برای پیشگیری از شیوع کرونا حفظ فاصله اجتماعی، شستن مکرر دست ها و استفاده از ماسک است.

 

 روز بدون فوتی کرونا در استان اردبیل

مراکز درمانی استان اردبیل در شبانه روز گذشته با اینکه پذیرای ۲۶ بیمار جدید کووید.۱۹ بودند اما در این مدت این بیماری فوتی به همراه نداشت.

بر اساس اعلام دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل،  با بستری ۲۶ نفر و بهبودی و ترخیص ۱۳ نفر در شبانه روز گذشته، شمار بستری‌های ویروس کرونا در استان به۱۵۶ نفر افزایش یافت که  از این تعداد ۴۳ نفر در بخش‌های ویژه تحت مراقبت قرار دارند.

 دکتر شهرام حبیب زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل روز جمعه گفت: طی شبانه‌روز گذشته کرونا در استان قربانی نداشته و  شمار جانباختگان این ویروس در ۱۶ ماه گذشته همچنان یک هزار و۸۲۳ نفر  می‌باشد.

وی بیان کرد: هم اکنون در استان اردبیل، شهرستان‌های پارس‌آباد، گرمی، کوثر، نیر، سرعین، نمین، اصلاندوز، خلخال  و بیله‌سوار در وضعیت زرد و شهرستان‌های مشگین‌شهر و اردبیل در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارند. 

او  وضعیت کاهشی شیوع کرونا در این استان را همچنان شکننده عنوان کرد و افزود: در صورت بی‌توجهی شهروندان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، احتمال صعودی شدن دوباره شیوع کرونا در استان وجود دارد.

وی همچنین با اشاره به کم شدن بار مراجعه بیماران کرونایی به مراکز درمانی استان در چند روز اخیر اضافه کرد: مراکز درمانی استان آماده پذیرش و بستری بیماران مبتلا به کرونا هستند.

دکتر حبیب‌زاده خواستار تعطیلی سفرهای غیرضروری و همه دورهمی‌ها مانند شب نشینی، عروسی و مراسم دید و بازدید جمعی شد و گفت: برای مهار این بیماری، رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت سفت و سخت ضروری است و هر تجمع ضروری حتما باید با زمان بسیار کم و رعایت فاصله ۲ تا سه متری برگزار شود.

وی برگزاری هر گونه تجمع را موجب افزایش شمار مبتلایان کرونا عنوان و اضافه کرد: مهم‌ترین خطر در روزهای آینده، برگزاری مراسم عروسی و سفر شهروندان است و باید این مساله فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با تاکید بر ضرورت ادامه استفاده از ماسک حتی با انجام واکسیناسیون سراسری، به افراد مبتلا به کرونا توصیه کرد که شرایط قرنطینه در منزل را با شدت بیشتر رعایت کرده و از تردد در سطح جامعه خودداری کنند تا دوره انتقال پذیری بیماری طی شود.

دکتر حبیب‌زاده، رعایت دقیق محدودیت‌های وضع شده، در خانه ماندن، عمل به شیوه‌نامه‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک، پرهیز از حضور در تجمعات و هرگونه دورهمی، تعطیلی مجالس عروسی و ترحیم را تنها راه برون‌رفت و گذر از شرایط بحرانی موجود ذکر کرد.

کارشناسان بهداشت و درمان استان از شهروندان خواسته‌اند به محض مشاهده علایم اولیه ابتلای به کرونا از جمله سردرد و بدن درد شدید و نیز ناراحتی‌های تنفسی، به سرعت به مراکز ۱۶ ساعته بهداشت و درمان مراجعه کرده و نسبت به اقدامات تشخیصی و درمان اقدام کنند.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه با ۲۲ فوتی، بالاترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا با ۱۲۱ نفر در روز ۲۷ فروردین ماه امسال و نیز بالاترین رکورد بستری همزمان بیماران کرونا با ۶۳۳ نفر در روز پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی وزارت بهداشت شهرهای قرمز اسامی استان های قرمز اسامی استان ها اسامی استان های قرمز کرونا اسامی استان های قرمز کشور رنگ بندی شهرها رنگ بندی کرونایی رنگ بندی استان ها اسامی استان های نارنجی رنگ بندی استان ها از نظر کرونا رنگ بندی استان ها از نظر کرونا امروز رنگ بندی شهرها از نظر کرونا رنگ بندی استان ها امروز اسامی استان های زرد اسامی استان های آبی رنگ بندی کرونا اسامی استان های نارنجی در کشور اسامی استان های نارنجی کشور اسامی استان های زرد ایران رنگ بندی شهرها از نظر کرونا امروز اسامی استان های قرمز کرونا امروز رنگ بندی استان رنگ بندی شهرهای ایران رنگ بندی استان های کشور رنگ بندی استان های کشور از نظر کرونا اسامی استان های قرمز امروز رنگ بندی کرونایی شهرهای کشور رنگ بندی کرونایی شهرها رنگ بندی استان های کشور کرونایی رنگ بندی شهرها رنگ بندی جدید شهرها رنگ بندی شهرهای ایران از نظر کرونا رنگ بندی شهرهای ایران از نظر کرونا امروز رنگ بندی استان ها و شهرها رنگ بندی استان های ایران رنگ بندی رنگ بندی استان های ایران از نظر کرونا رنگ بندی جدید رنگ بندی جدید شهرها از نظر کرونا شهرهای قرمز 4 تیر

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.