بر اساس آخرین گزارش وزارت بهداشت، در حال حاضر۲۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۷۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۵۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از شناسایی ۱۱ هزار و ۷۱۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ و مرگ ۱۱۶ بیمار خبر داد و اعلام کرد: مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به ۸۳ هزار و ۲۱۷ نفر رسید.

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تا کنون ۴ میلیون و ۴۰۳ هزار و ۷۵۳ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۹۷۲ هزار و ۸۷۱ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۵ میلیون و ۳۷۶ هزار و ۶۲۴ دوز رسید.

از دیروز تا امروز ۱ تیر  ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۷۱۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۲۷۸ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۱۱۷ هزار و ۳۳۶ نفر رسید.

در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۳ هزار و ۲۱۷ نفر رسید.

تا کنون دو میلیون و ۷۷۱ هزار و ۷۰۵ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

سه هزار و ۲۴۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۲۲ میلیون و ۶۹۹ هزار و ۱۶۶  آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

اکنون ۲۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۷۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۵۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

 

اول تیرماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

این روزها با ورود واکسن تولید متخصصان کشورمان به مرحله تزریق بالینی، امید برای استفاده از این نوع واکسن برای عموم مردم، بهره‌گیری از دانش داخلی برای تامین نیاز کشور و صادرات این محصول تقویت شده است.

هر چند به واسطه تحریم ها تهیه واکسن کرونا از برخی کشورها با مشکل مواجه شد اما دانشمندان کشورمان موفق به تولید این واکسن شده و به دلیل اعلام تولید انبوه واکسن، ایران در ردیف هفت کشور تولیدکننده این محصول در دنیا قرار گرفت و همین موفقیت منجر به رفع تحریم فروش این واکسن به ایران شد.

در ادامه کسب موفقیت در تولید واکسن کرونا سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده است که پنجم تیرماه از نمونه ایرانی واکسن اسپوتنیک‌‎وی رونمایی می‌شود و ششم تیرماه نیز مرحله اول کارآزمایی بالینی واکسن تولید شده سپاه پاسداران در بیمارستان بقیه الله انجام خواهد شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز همچنین در حاشیه مراسم بهره برداری از بیمارستان ۶۴ تختخوابی علوی مراوه‌تپه استان گلستان با اشاره به تلاش دولت برای کاهش محرومیت زیرساختی حوزه درمان به خصوص در مناطق محروم گفت که از زمان شیوع کرونا تاکنون تعداد تخت‌های آی‌سی‌یو کشور به ۲ برابر افزایش یافت.

نمکی این مطلب را هم گفت که در راستای تقویت زیرساخت های درمانی، تا پایان مرداد امسال ۱۴ هزار تخت به مجموعه تخت‌های بیمارستانی کشور افزوده خواهد شد و حدود هزار و ۴۰۰ پروژه بهداشتی شامل خانه بهداشت، مراکز بهداشت و درمان، مراکز جامع سلامت و مراکز زایمان به بهره برداری می رسد.

خبر امیدوارکننده و نوید بخش دیگر اینکه مسوولان وزارت بهداشت اعلام کرده اند با برنامه ریزی انجام شده و پس از تامین کامل نیاز داخلی، ایران از اوایل زمستان امسال به صادر کننده واکسن کرونا تبدیل می شود.

هم اکنون نیز تزریق دوز دوم واکسن کرونا به گروه های هدف در نقاط مختلف کشور ادامه دارد و با وجود تاخیر چند روزه تاکنون مشکل خاصی در این رابطه گزارش نشده است.

بنا به گفته رییس مرکز بهداشت شهرستان زنجان با توجه اخلال پیش آمده در امر واکسیناسیون طی هفته‌های گذشته، تزریق دوز دوم واکسن به گروه‌های هدف در هفت پایگاه شهر زنجان فعال شده است که شهروندان می توانند طبق فراخوان اعلامی برای دریافت آن اقدام کنند.

دکتر محمود حریری با بیان اینکه هم‌اکنون به گروه‌های هدف واکسن سینوفارم چینی تزریق می شود، افزود: در صورت تامین این نوع واکسن به گروه‌های هدفی که دوز اول را دریافت کرده اند، می توان به تزریق گروههای دیگر سنی طی هفته های آینده با ورود واکسن داخلی نیز امیدوار بود.

وی با تاکید بر اینکه نباید به تزریق واکسن نوع ایرانی نگاه بدبینانه ای داشت و تسریع در روند واکسیناسیون کرونایی کشور و این استان چشم انداز بهتری را در مدیریت و کنترل بیماری فراهم می کند، یادآورشد: بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت تزریق هر نوع واکسن حتی در سطح ایمنی حدود پوشش ۵۰ درصدی هم می تواند فرد را از ابتلای شدید به کرونا و حتی مرگ و میرهای احتمالی آن جلوگیری کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هم اعلام کرد: با ورود محموله جدید واکسن، تزریق دوز دوم واکسن کرونا از اول تیر در استان شروع شده است.

دکتر ابراهیم شکیبا افزود: مراقبان سلامت به تعداد ظرفیت، روزانه افراد را براساس اولویت تاریخ تزریق دوز دوم فراخوان کرده و افراد باید به مراکزی که به آنها اعلام خواهد شد در زمان مقرر مراجعه کنند.

وی اظهار داشت: تزریق دوز اول واکسن برای افراد بالای ۷۰ سال فقط از طریق سامانه salamat.gov.ir میسر است و افرادی که دوز اول و دوم واکسن کرونا را دریافت کردند تا زمانی که ۷۵ درصد جامعه واکسینه نشوند نباید پروتکل های بهداشتی رو کنار بگذارند و باید از ماسک استفاده کنند.  

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی خراسان شمالی نیز گفت:با توجه به ورود محموله جدید واکسن کرونا به این استان، عملیات واکسیناسیون شهروندان از فردا دوم تیرماه آغاز می‌شود و به همین دلیل مردم در این زمینه نگرانی نداشته باشند.

دکتر افشین دلشاد اظهار داشت: این محموله شامل ۹ هزار دوز واکسن سینوفارم است که واکسیناسیون در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری در شهرستان های بجنورد و اسفراین انجام می شود.

وی تصریح کرد: کسانی که دوز اول را دریافت کرده اند در این زمینه نگران نباشند و از طریق پیامک یا تماس تلفنی، زمان و مکان مراجعه اعلام می‌شود بنابراین از مراجعه حضوری خودداری کنند.

براساس آمار دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، تاکنون ۲۵ هزار نفر در این استان واکسن کرونا دریافت کرده‌اند که بر اساس اولویت، تزریق این واکسن ادامه دارد.

مسوول بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم گفت: نزدیک به ۲ درصد از جمعیت زیر پوشش این دانشگاه در استان به‌طور کامل علیه کرونا واکسینه شدند و ۲ دوز را دریافت کردند.

رضا فدایی افزود: تاکنون حدود ۲۷۰ هزار نفر در استان اصفهان ( به جز کاشان و آران و بیدگل) دوز اول واکسن کرونا و حدود ۹۰ هزار نفر ۲ دوز واکسن کرونا را دریافت کردند.

وی با اشاره به تحویل محموله جدید ۵۰ هزار دوزی واکسن کرونا به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از نوع "سینوفارم" ، خاطرنشان کرد: در زمان حاضر تزریق دوز دوم واکسن کرونا به افرادی که حدود یک ماه پیش دوز اول واکسن را دریافت کردند در حال اجراست و با رسیدن محموله جدید، تعداد بیشتری از افرادی که موعد تزریق دوز دوم آنها رسیده است، واکسینه می‌شوند.

مسوول بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: بخشی از واکسن‌های جدید نیز برای تزریق دوز اول به افراد مخاطب در گروه‌هایی که تاکنون به منظور دریافت واکسن کرونا معرفی شدند، استفاده می‌شود.

رییس مرکز بهداشت خوزستان هم گفت: تاکنون حدود ۲۲۰ هزار خوزستانی در مقابل کرونا واکسینه شده اند و این روند همچنان ادامه دارد.

دکترمحمد علوی اظهار داشت: قطعا اگر مردم شاهد عادی انگاری در بین مسئولان باشند، تصور می کنند کرونا تمام شده و این نگرش بسیار خطرناک است.

وی با بیان اینکه  کرونا دغدغه خیلی از مسوولان نیست در حالی که این موضوع سلامت دنیا را تهدید می کند، افزود: در زمان حاضر حدود ۴.۸ درصد از مردم خوزستان واکسینه شده اند و تا زمانی که درصد بالایی از مردم واکسن نزنند چاره ای جز رعایت پروتکل های بهداشتی نداریم.

 

اول تیرماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

در ادامه نگاهی داریم به وضعیت کرونایی برخی استان‌ها

اردبیل / وضعیت نسبتا پایدار کرونا در استان اردبیل ادامه داشته و در شبانه روز گذشته ۲۳ نفر مبتلای جدید به این ویروس در بیمارستان‌های استان بستری شدند و ۴ نفر دیگر از مبتلایان کرونا در استان اردبیل جان باخته اند.

اما در عین حال بر اساس اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل وضعیت کاهشی شیوع کرونا در این استان را همچنان شکننده عنوان کرد و افزود: در صورت بی‌توجهی شهروندان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، احتمال صعودی شدن دوباره شیوع کرونا در استان وجود دارد.

البرز / رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز هم اعلام کرد که ۶۱ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان بستری شدند و اکنون ۵۰۴ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

دکتر محمد فتحی افزود: با مرگ ۶ بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در البرز شمار کل جانباختگان این بیماری در استان به چهار هزار و ۲۱۸ نفر رسید.

اکنون پنج شهرستان تابعه البرز نارنجی و ۲ شهرستان دیگر زرد کرونایی هستند.

چهارمحال و بختیاری / رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری هم از شناسایی ۷۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت: از این تعداد ۲۲ بیمار بستری و ۴۸ بیمار به صورت سرپایی درمان شدند.

سید راشد جزایری افزود: با احتساب تعداد بیماران جدید، مجموع مبتلایان به کرونا در استان به ۴۷ هزار و ۲۹۴ نفر رسید و در طول ۲۴ ساعت گذشته مورد فوتی ناشی از کرونا در استان به ثبت نرسید و تعداد فوتی‌های ناشی از این ویروس در استان کماکان یک هزار و ۱۳۳ نفر است.

وی با بیان اینکه پنج شهرستان کوهرنگ، خانمیرزا، سامان، بن و اردل در وضعیت زرد (خطر متوسط) شیوع کرونا قرار دارند، خاطر نشان کرد: دیگر شهرستان‌های استان در وضعیت نارنجی (پرخطر) قرار دارند.

مرکزی / فرماندار اراک نیز در خبری اعلام کرد: شهرستان اراک پس از فراز و نشیب‌های مختلف در موج چهارم این بیماری به وضعیت قابل قبولی رسیده اما عادی‌انگاری‌ها در مقابل این ویروس پرخطر زیاد شده که این امر خطر جدی است.

حسین بختیاری افزود: در موج چهارم بیماری کووید ۱۹، تعداد مبتلایان در اراک از مرز ۸۰۰ نفر در روز هم گذشت اما هم‌اکنون این تعداد کاهشی شده است.

۱۴۴ مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی طی ۴۸ ساعت گذشته، در استان مرکزی شناسایی شد که با احتساب این میزان ابتلای جدید، تعداد موارد مبتلا به کرونا ویروس از زمان شیوع این ویروس تاکنون به ۶۲ هزار و ۴۷۲ نفر رسیده است. 

یزد / سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد هم گفت: از ۵۰۷ نمونه گرفته شده از افراد مشکوک در مراجعه به مراکز درمانی و بهداشتی در شبانه‌روز گذشته بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۲۱۱ فرد جدید مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در استان شناسایی شدند.

ابراهیم سلمانی افزود: از این تعداد، ۳۷ نفر به دلیل وخامت حالشان در بیمارستان‌های استان یزد بستری شدند و ۱۷۴ نفر هم به دلیل خفیف بودن بیماری در منزل دوره نقاهت ( قرنطینه خانگی) خود را طی می‌کنند و در شبانه‌روز گذشته چهار بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان جان خود را از دست دادند.

سیستان و بلوچستان / رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: با ثبت ۸۶۱ مورد جدید ابتلا به کرونا در شبانه روز گذشته این ویروس در سیستان و بلوچستان از زمان همه‌گیری تاکنون رکورد زد.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهارداشت: با افزوده شدن ۸۶۱ مورد جدید ابتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۴۶ هزار و ۸۷۸ نفر رسید و با فوت هشت مورد جدید شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به یکهزار و  ۴۷۰ نفر رسید.

وی گفت: تمامی موارد مثبت کرونا در سیستان و بلوچستان از نوع جهش یافته انگلیسی است.

وی از وضع فوق بحرانی کرونا در سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: شهرهای زاهدان، چابهار، ایرانشهر، بمپور، دشتیاری و نیکشهر به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در وضعیت قرمز کرونا و سه شهر زابل، خاش و تفتان در وضعیت نارنجی قرار گرفتند.

آذربایجان شرقی / معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم با اشاره به فوت روزانه به طور متوسط ۱۰ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در آذربایجان شرقی گفت: ۱۰ شهرستان استان در وضعیت نارنجی کرونایی و ۱۱ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

عباسعلی درستی اظهار کرد: شهرستان های تبریز، مراغه، میانه، بناب، ملکان، عجب شیر، آذرشهر، بستان آباد، سراب و جلفا در وضعیت نارنجی کرونایی و بقیه شهرستان های استان زرد هستند و در ۲۴ساعت گذشته ۹نفر بر اثر ابتلا به کرونا در آذربایجان شرقی فوت شده است.

وی اظهار کرد: عمده علت ابتلا به کرونا در آذربایجان شرقی، برگزاری تورهای مسافرتی به جلفا، فعالیت رستوران ها در نقاط آسیب پذیر و دورهمی خانوادگی و شرکت در جشن ها است. 

درستی اظهار کرد: تزریق دوز دوم واکسن های سینوفارم و اسپوتنیک نیز در آذربایجان شرقی از سرگرفته شده و پیش بینی می شود تزریق دوز اول نیز دوباره از آخر هفته جاری یا ابتدای هفته آینده آغاز  و بر این اساس واکسیناسیون گروه سنی ۶۵ تا ۷۰ هم شروع شود. 

لرستان / معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز اعلام کرد: ۱۵۹ بیمار جدید مبتلا به ویروس کرونا طی ۲۴ساعت گذشته در لرستان شناسایی شد.

دکتر مریم کوشکی افزود: با شناسایی ۱۵۹ بیمار جدید کووید ۱۹، مجموع مبتلایان کرونا در لرستان به ۱۲۰ هزار و ۱۹۴ نفر رسیده  و در شبانه روز گذشته یک نفر بر اثر ابتلا به کرونا در لرستان فوت کرده است.

براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا هم اکنون شهرهای رومشکان و دوره چگنی در وضعیت زرد و مابقی شهرهای استان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

کرمانشاه / رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هم با اشاره به فوت یک نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹ گفت: مجموع جانباختگان در این استان از ابتدای شیوع کرونا (اسفند ۹۸) تاکنون به یک هزار و ۹۰۰ نفر رسیده است.

مهدی محمدی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته علاوه بر فوت یک بیمار کرونایی، ۲۲ مورد بیمار مثبت بستری و ۱۴۳ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا نیز در سطح استان شناسایی شدند که این تعداد نسبت به روز قبل ۲۴ نفر کمتر است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هشت شهرستان استان کرمانشاه شامل کرمانشاه، اسلام‌آبادغرب، سرپل‌ذهاب، کنگاور، سنقر و کلیایی، هرسین، جوانرود و پاوهدر وضعیت نارنجی و ۶ شهرستان ثلاث باباجانی، قصرشیرین، دالاهو، روانسر، صحنه و گیلانغرب در وضعیت زرد قرار دارند.

خوزستان / معاون وزیر بهداشت نیز گفت: شرایط کرونایی خوزستان زمانی بسیار خوب و ایده آل است که بیمار کرونایی بستری نداشته باشیم.

قاسم جان بابایی اظهار داشت: در زمان حاضر شرایط کرونایی خوزستان نسبت به گذشته بهتر شده و قطعا اگر رعایت پروتکل های بهداشتی از جانب مردم بیشتر شود سیر بیماری همچنان نزولی خواهد بود. 

وی افزود: در شرایط فعلی از نظر تخت و امکانات بیمارستانی برای بیماران کرونایی در خوزستان مشکلی نداریم و نگرانی اصلی ما در خصوص استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان است و امیدواریم با همراهی مردم این مناطق، سیر بیماری نزولی و وضعیت ۲ استان بهتر شود.

اکنون یک شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز، ۱۴ شهرستان نارنجی و ۱۲ شهرستان زرد کرونایی هستند.

هرمزگان / رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: تامین هزینه داروهای درمان بیماران مبتلا به کووید، یک چالش مهم این مجموعه است و هم اکنون بیش از ۱۴۰میلیارد تومان به شرکت های دارویی بدهکاریم.

دکتر حسین فرشیدی افزود: با وجود تمام مشکلات، اجازه ندادیم این موضوع خللی در روند درمان بیماران ایجاد کند.

وی ادامه داد: هر ویال داروی رمدسیویر ۶۵۰هزار تومان قیمت دارد و به هر بیمار باید در صورت تشخیص پزشک، ۶ویال از این دارو تزریق شود.

دکتر فرشیدی اضافه کرد: فقط در یک ماه گذشته ۱۵هزار ویال از این دارو در استان مصرف شده که هزینه آن نزدیک به ۱۰میلیارد تومان است.

زنجان / رییس دانشگاه پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: پیش بینی‌ها نشان می‌دهد موارد بستری کرونایی در هفته جاری به صورت جزئی روند افزایشی خود را نشان دهد که در حوزه سرپایی نیز همین روند وجود دارد و در صورت تداوم این روند ورود به پیک پنجم دور از ذهن نیست.

دکتر محمدرضا صائینی افزود: شمار مراجعین سرپایی به مراکز ۱۶ ساعته استان در هفته های اول و دوم خرداد امسال هفت هزارو ۱۹۹ نفر و ۶ هزار و ۹۸۵ نفر و این رقم طی هفته های سوم و چهارم به ترتیب پنج هزار و ۱۳۱ نفر و در نهایت به ۶ هزارو ۳۳۲ نفر رسیده است.

این مسوول با تاکید بر اینکه افزایش شمار مبتلایان سرپایی علامت مبنی بر افزایش بستری های کرونایی طی هفته های آینده است، ادامه داد: در زمان حاضر شمار بستری های کرونایی در این استان به تدریج روند افزایشی به خود گرفته است و در این میان میزان پی سی آر مبتلایان ابهری از ۲۳.۶ به ۱۴.۲ درصد کاهش یافته و رهگیری ها هم از چهار به ۸.۵ درصد رسیده است.

ایلام / رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز گفت: ۶۶ ابتلای جدید کرونا در ۲۴ ساعت گذشته شناسایی شد و مجموع مبتلایان استان به ۳۹ هزار و ۸۰۲ نفر افزایش یافت.

دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: طی ۲۴ ساعت گذشته مورد فوتی ناشی از کرونا ثبت نشد و تعددا فوتی های استان تا این لحظه ۸۰۳ نفر است و شهرستان های ایلام، آبدانان، مهران  چوار در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان ها در وضعیت زرد قرار دارند.

دیگر خبرهای کرونایی استان‌ها

در پایان خبری هم بشنوید از معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌ و پرورش که حاشیه بازدید از چند مدرسه خیری شهرستان میبد گفت: بازگشایی مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۱- ۱۴۰۰ با هماهنگی کامل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد ملی مقابله و پیشگیری از ویروس کرونا، پس از واکسیناسیون فرهنگیان انجام می شود.

رضوان حکیم زاده افزود: با توجه به آسیب‌های شیوع کرونا نسبت به تعطیلی مدارس به‌ویژه دوره ابتدایی تمهیداتی اندیشیده شد تا سال تحصیلی جدید بدون هیچ دغدغه و مشکلی در مهرماه شروع شود.

به گفته وی وزارت آموزش‌ و پرورش مصمم است، تمامی تلاش خود را به کار بگیرد تا همزمان با مهرماه سال ۱۴۰۰ مدارس در استان ها بازگشایی شود.

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر هم از آمادگی این مجموعه تفریحی، سیاحتی برای پذیرش گردشگر از ابتدای فصل تابستان خبر داد و گفت: مجموعه غار علیصدر براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا و با اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی، پس از هفت ماه تعطیلی بازگشایی می شود.

مهدی مجیدی با بیان اینکه غار علیصدر فردا(چهارشنبه) میزبان پرچم سبز حرم رضوی است، اظهار داشت: این مجموعه در هفت ماه گذشته به دلیل مسایل ناشی از شیوع ویروس کرونا تعطیل بود که با پیگیری انجام شده و موافقت ستاد ملی، غار علیصدر از اول تیرماه فعالیت خود را آغاز و آماد پذیرش گردشگران با اجرای دقیق پروتکل های بهداشتی است.

وی با بیان اینکه با بازگشایی غار علیصدر میزبان مسافران در فصل تابستان خواهیم بود، افزود: امیدواریم بازگشایی این مجموعه موجب رونق گردشگری استان و جبران بخشی از آسیب های وارده به این بخش به دلیل شرایط ناشی از همه گیری ویروس کرونا شود.

 

شمار بستری شدگان کرونایی در قم از ۲۰۰ تَن فراتر رفت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به‌آخرین وضعیت کرونا در این استان گفت: در حال حاضر ۲۰۳ بیمار مبتلا به‌کرونا در مراکز درمانی قم بستری هستند که ۲۸ تَن از آنها به‌دلیل وخامت اوضاع جسمانی در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

محمد رضا قدیر در گفت و گویی اظهار داشت: در ۲۴ ساعت منتهی به‌نخستین روز از تیرماه ۶۰ بیمار با علائم مشکوک و یا قطعی ابتلا به‌کرونا توسط اورژانس بیمارستان‌های قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی با اشاره به‌بستری شدن ۵۳ تَن از این بیماران افزود: ۳۴ بیمار که طی روزهای گذشته بستری شده بودند نیز به‌تشخیص پزشکان معالج ترخیص شدند.

قدیر فوت ۲ بیمار که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت شده بود را مورد توجه قرار داد و گفت: از مجموع ۵۲۲ آزمایش کرونای صورت گرفته نتیجه ۱۰۰ مورد مثبت شد.

وی بیان کرد: از ابتدای اجرای طرح واکسیناسیون کرونا در قم ۵۴ هزار و ۸۲۹ دُز واکسن تزریق شده است.

قم از روز بیست و نهم خردادماه از منطقه نارنجی وارد منطقه زرد کرونایی شد.

 

۶۶ ابتلای جدید کرونا در ایلام شناسایی شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: ۶۶ ابتلای جدید کرونا در ۲۴ ساعت گذشته شناسایی شد و مجموع مبتلایان استان به ۳۹ هزار و ۸۰۲ نفر افزایش یافت.

دکتر محمد کریمیان روز سه شنبه اظهار داشت: طی ۲۴ ساعت گذشته مورد فوتی ناشی از کرونا ثبت نشد و تعددا فوتی های استان تا این لحظه ۸۰۳ نفر است.

وی افزود: ۲۶ بستری جدید نیز در مراکز درمانی بستری شدند و میزان بستری های موجود استان ۵۳ نفر است که مهران با هشت مورد جدید دارای بیشترین بستری جدید است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام یادآور شد: همچنین ار بستری های جدید ۶ نفر مربوط به ایلام، پنج نفر ایوان، چهار نفر آبدانان، یک نفر دهلران، یک نفر سیروان و یک نفر نیز مربوط به چوار است.

دکتر کریمیان ادامه داد: شهرستان های ایلام، آبدانان، مهران  چوار در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان ها در وضعیت زرد قرار دارند.

 

تاکنون یک هزار و ۹۰۰ کرمانشاهی بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته‌اند

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به فوت یک نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹ گفت: مجموع جانباختگان در این استان از ابتدای شیوع کرونا (اسفند ۹۸) تاکنون به یک هزار و ۹۰۰ نفر رسیده است.

«مهدی محمدی» روز سه‌شنبه افزود: در ۲۴ ساعت گذشته علاوه بر فوت یک بیمار کرونایی، ۲۲ مورد بیمار مثبت بستری و ۱۴۳ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا نیز در سطح استان شناسایی شدند که این تعداد نسبت به روز قبل ۲۴ نفر کمتر است.

وی اظهار داشت: هم‌ اکنون ۳۵۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های این استان بستریو تحت درمان  هستند که این تعداد نسبت به روز گذشته ۱۷ نفر بیشتر است.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تاکید کرد: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۰۴ نفر در مراکز درمانی استان بستری شده و ۸۰ بیمار هم بعد از بهبودی از مراکز درمانی ترخیص شدند.

رنگ‌بندی جدید شهرستان‌های استان کرمانشاه اعلام شد

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رنگ‌بندی جدید استان‌های کشور را روز پنجشنبه ۲۷ خرداد اعلام کرد که براساس آن هشت شهرستان استان کرمانشاه در وضعیت نارنجی و ۶ شهرستان دیگر در وضعیت زرد قرار دارند.

شهرستان های کرمانشاه، اسلام‌آبادغرب، سرپل‌ذهاب، کنگاور، سنقر و کلیایی، هرسین، جوانرود و پاوه در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، قصرشیرین، دالاهو، روانسر، صحنه و گیلانغرب در وضعیت زرد قرار دارند.  

۲۴ هزار و ۵۰۰ دوز واکسن جدید کرونا روز یکشنبه وارد استان کرمانشاه شد با ورود محموله جدید واکسن، تزریق دوز دوم واکسن کرونا از اول تیر در استان کرمانشاه شروع شد.

تاکنون ۷۳/۸ درصد افراد بالای ۷۰ سال استان کرمانشاه واکسینه شده اند.

 

حدود ۲۲۰ هزار نفر در خوزستان واکسن کرونا تزریق کردند

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: تاکنون حدود ۲۲۰ هزار خوزستانی در مقابل کرونا واکسینه شده اند و این روند همچنان ادامه دارد.

دکترمحمد علوی روز سه شنبه در حاشیه نشست قرارگاه عملیاتی کرونا اظهار داشت: قطعا اگر مردم شاهد عادی انگاری در بین مسئولان باشند، تصور می کنند کرونا تمام شده و این نگرش بسیار خطرناک است.

وی با بیان اینکه  کرونا دغدغه خیلی از مسئولان نیست در حالی که این موضوع سلامت دنیا را تهدید می کند افزود: در حال حاضر حدود ۴.۸ درصد از مردم خوزستان واکسینه شده اند و تا زمانی که درصد بالایی از مردم واکسن نزنند چاره ای جز رعایت پروتکل های بهداشتی نداریم.

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: عادی انگاری سم مهلکی برای مدیریت کرونا است که در بین مردم و مهمتر از آن در مسئولان رواج پیدا کرده است. در درجه اول باید سواد سلامت مردم نسبت به موضوع کرونا بالا برود به عنوان مثال مشاهده می شود که برخی مردم به درستی از ماسک استفاده نمی کنند.

وی ادامه داد: صدا و سیمای هیچ استانی به اندازه خوزستان  از نظر کمی در زمینه کرونا فعالیت نکرده است اما به لحاظ کیفی و اثربخشی چندان قوی ظاهر نشده است. اثربخشی زمانی قابل لمس است که در جامعه نمایان باشد اما وقتی ۴۴ درصد مردم تمایلی به واکسن ندارند، این نشان می دهد که در امر اطلاع رسانی به مردم موفق نبودیم.

علوی گفت: عدم تمایل به واکسن کرونا در کشورهای ایتالیا، دانمارک، کره جنوبی، آمریکا و فرانسه به ترتیب ۲۲، ۱۷، ۲۲، ۲۸ و ۳۴ درصد اما آمار خوزستان به مراتب بالاتر است که نباید اینگونه باشد.

وی با بیان اینکه در زمینه آموزش بهداشت باید تلاش بیشتری کنیم افزود: اولین و موثرترین قدم در موضوع کرونا، آگاهی مردم است و اگر سطح این آگاهی بالا برود مطمئنا از برگزاری دورهمی های خانوادگی پرهیز می کنند.

رییس مرکز بهداشت استان گفت: اکثر موارد بیماری در استان از طریق تماس با افراد خانواده است لذا آموزش بهداشت و بالا بردن سطح سواد سلامت مردم که شامل سلامت جسمانی، معنوی و رسانه ای نقش بسیار مهمی در کنترل بیماری دارد.

وی عنوان کرد: مردم باید به درستی از رسانه استفاده کنند و نکات مثبت آن را ترویج دهند و مهمتر اینکه هر موضوعی که خلاف علم و سلامت مردم است به راحتی نپذیرند.

علوی گفت: خیلی از کشورها با چند برابر قیمت به ما واکسن می فروشند همچنین واکسن خریداری شده به سختی وارد ایران می شود به همین دلیل همچنان در تامین واکسن مشکل داریم. قطعا با ورود واکسن داخلی به چرخه واکسیناسیون، در مدت کوتاهی میزان پوشش واکسیناسیون ما به بالا ۸۰ درصد خواهد رسید.

در حال حاضر یک شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز، ۱۴ شهرستان نارنجی و ۱۲ شهرستان زرد کرونایی هستند.

 

۲۳ نفر مبتلا به کرونا در اردبیل بستری شدند

وضعیت نسبتا پایدار کرونا در استان اردبیل ادامه داشته و در شبانه روز گذشته ۲۳ نفر مبتلای جدید به این ویروس در بیمارستان‌های استان بستری شدند.

بر اساس اعلام دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل،  با بستری این تعداد بیمار  کووید.۱۹  و نیز ترخیص ۲۴ بیمار  از مرکز درمانی  شمار بستری‌های  ویروس کرونای در استان به ۱۴۹ نفر کاهش یافت که  از این تعداد ۴۴ نفر در بخش‌های ویژه تحت مراقبت قرار دارند.

 بر اساس اعلام این دبیرخانه، طی شبانه‌روز گذشته  ۴ نفر دیگر از مبتلایان کرونا در استان اردبیل جان باخته و شمار جانباختگان  طی ۱۶ ماه گذشته  به  یک هزار و ۸۲۱ نفر افزایش یافت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل روز سه شنبه وضعیت کاهشی شیوع کرونا در این استان را همچنان شکننده عنوان کرد و افزود: در صورت بی‌توجهی شهروندان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، احتمال صعودی شدن دوباره شیوع کرونا در استان وجود دارد.

وی همچنین با اشاره به کم شدن بار مراجعه بیماران کرونایی به مراکز درمانی استان در چند روز اخیر اضافه کرد: مراکز درمانی استان آماده پذیرش و بستری بیماران مبتلا به کرونا هستند.

دکتر حبیب‌زاده خواستار تعطیلی سفرهای غیرضروری و همه دورهمی‌ها مانند شب نشینی، عروسی و مراسم دید و بازدید جمعی شد و گفت: برای مهار این بیماری، رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت سفت و سخت ضروری است و هر تجمع ضروری حتما باید با زمان بسیار کم و رعایت فاصله ۲ تا سه متری برگزار شود.

وی برگزاری هر گونه تجمع را موجب افزایش شمار مبتلایان کرونا عنوان و اضافه کرد: مهم‌ترین خطر در روزهای آینده، برگزاری مراسم عروسی و سفر شهروندان است و باید این مساله فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با تاکید بر ضرورت ادامه استفاده از ماسک حتی با انجام واکسیناسیون سراسری، به افراد مبتلا به کرونا توصیه کرد که شرایط قرنطینه در منزل را با شدت بیشتر رعایت کرده و از تردد در سطح جامعه خودداری کنند تا دوره انتقال پذیری بیماری طی شود.

دکتر حبیب‌زاده، رعایت دقیق محدودیت‌های وضع شده، در خانه ماندن، عمل به شیوه‌نامه‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک، پرهیز از حضور در تجمعات و هرگونه دورهمی، تعطیلی مجالس عروسی و ترحیم را تنها راه برون‌رفت و گذر از شرایط بحرانی موجود ذکر کرد.

در ادامه روند کاهشی شیوع کرونا در استان اردبیل، شهرستان‌های پارس‌آباد، گرمی، کوثر، نیر، سرعین، نمین، اصلاندوز، خلخال  و بیله‌سوار در وضعیت زرد و شهرستان‌های مشگین‌شهر و اردبیل در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارند.

کارشناسان بهداشت و درمان استان از شهروندان خواسته‌اند به محض مشاهده علایم اولیه ابتلای به کرونا از جمله سردرد و بدن درد شدید و نیز ناراحتی‌های تنفسی، به سرعت به مراکز ۱۶ ساعته بهداشت و درمان مراجعه کرده و نسبت به اقدامات تشخیصی و درمان اقدام کنند.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه با ۲۲ فوتی، بالاترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا با ۱۲۱ نفر در روز ۲۷ فروردین ماه امسال و نیز بالاترین رکورد بستری همزمان بیماران کرونا با ۶۳۳ نفر در روز پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است.

 

۶۱ بیمار بدحال کووید ۱۹ در البرز بستری شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که ۶۱ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان به تخت های بستر منتقل شدند.

دکتر محمد فتحی روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: اکنون ۵۰۴ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

وی بیان داشت:  با مرگ ۶ بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در البرز شمار کل جانباختگان این بیماری در استان به چهار هزار و ۲۱۸ نفر رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز گفت: ۴۶ هزار ۷۹۴  بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در البرز بستری شده اند که ۴۲ هزار و ۶۹ نفر از آنان بهبود یافته اند.

استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی مهمترین توصیه دانشگاه علوم پزشکی البرز به مردم برای پیشگیری از کرونا است.

پنج شهرستان تابعه البرز نارنجی و ۲ شهرستان دیگر زرد کرونایی هستند.

 

۱۵۹ بیمار جدید کرونایی در لرستان شناسایی شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۱۵۹ بیمار جدید مبتلا به ویروس کرونا طی ۲۴ساعت گذشته در لرستان شناسایی شد.

دکتر "مریم کوشکی" روز سه شنبه به رسانه ها اعلام کرد: با شناسایی ۱۵۹ بیمار جدید کووید ۱۹، مجموع مبتلایان کرونا در لرستان به ۱۲۰ هزار و ۱۹۴ نفر رسیده است.

کوشکی با اشاره به اینکه شبانه روز گذشته یک نفر بر اثر ابتلا به کرونا در لرستان فوت کرده است گفت: در مجموع یکهزار و ۵نفر در استان قربانی این ویروس شده اند.

براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا هم اکنون شهرهای رومشکان و دوره چگنی در وضعیت زرد و مابقی شهرهای استان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

 

تاکنون یک هزار و ۹۰۰ کرمانشاهی بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته‌اند

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به فوت یک نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹ گفت: مجموع جانباختگان در این استان از ابتدای شیوع کرونا (اسفند ۹۸) تاکنون به یک هزار و ۹۰۰ نفر رسیده است.

«مهدی محمدی» روز سه‌شنبه افزود: در ۲۴ ساعت گذشته علاوه بر فوت یک بیمار کرونایی، ۲۲ مورد بیمار مثبت بستری و ۱۴۳ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا نیز در سطح استان شناسایی شدند که این تعداد نسبت به روز قبل ۲۴ نفر کمتر است.

وی اظهار داشت: هم‌ اکنون ۳۵۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های این استان بستریو تحت درمان  هستند که این تعداد نسبت به روز گذشته ۱۷ نفر بیشتر است.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تاکید کرد: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۰۴ نفر در مراکز درمانی استان بستری شده و ۸۰ بیمار هم بعد از بهبودی از مراکز درمانی ترخیص شدند.

رنگ‌بندی جدید شهرستان‌های استان کرمانشاه اعلام شد

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رنگ‌بندی جدید استان‌های کشور را روز پنجشنبه ۲۷ خرداد اعلام کرد که براساس آن هشت شهرستان استان کرمانشاه در وضعیت نارنجی و ۶ شهرستان دیگر در وضعیت زرد قرار دارند.

شهرستان های کرمانشاه، اسلام‌آبادغرب، سرپل‌ذهاب، کنگاور، سنقر و کلیایی، هرسین، جوانرود و پاوه در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، قصرشیرین، دالاهو، روانسر، صحنه و گیلانغرب در وضعیت زرد قرار دارند.  

۲۴ هزار و ۵۰۰ دوز واکسن جدید کرونا روز یکشنبه وارد استان کرمانشاه شد با ورود محموله جدید واکسن، تزریق دوز دوم واکسن کرونا از اول تیر در استان کرمانشاه شروع شد.

تاکنون ۷۳/۸ درصد افراد بالای ۷۰ سال استان کرمانشاه واکسینه شده اند.

 

روند ابتلا به کرونا در استان بوشهر افزایش یافت

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: براساس آمارها در هفته‌های اخیر روند ابتلا به ویروس کرونا در این استان نسبت به گذشته افزایشی و نگران کننده‌است و نشان می‌دهد موج جدید بیماری در حال شکل‌گیری است.

دکتر عبدالمحمد خواجه‌ئیان روز سه‌شنبه افزود: در زمان حاضر از یکهزار و ۷۰۰ مورد آزمایش کرونایی که روزانه در استان بوشهر انجام می‌شود بیش از ۴۰۰ آزمایش مثبت است این درحالی است که تا سه هفته قبل میزان ابتلای روزانه در این استان به حدود ۲۰۰ نفر کاهش یافته بود.

وی بیان کرد: همچنین بستری روزانه در بیمارستان‌های استان بوشهر نیز از ۲۵۰ به ۳۵۰ نفر افزایش یافته و به دنبال آن شمار مرگ ناشی از کرونا نیز در روزهای اخیر به شدت بالا رفته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: افزایش موارد مثبت، موارد بستری و آماربالای جان باختگان ناشی از کرونا در استان بوشهر در روزهای اخیر زنگ خطری به شمار می‌رود که ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی را دوچندان می‌کند.

خواجه‌ئیان با اشاره به کاهش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی اضافه کرد: وضعیت کنونی استان بوشهر در زمینه ابتلا و شیوع ویروس کرونا مناسب نیست و مردم باید بیش از این با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از شیوع هرچه بیشتر این ویروس تلاش کنند.   

وی تاکید کرد: افزون براین همسایگی استان بوشهر با هرمزگان، گرم شدن هوا، تهویه نامناسب و بسته شدن درب‌ها از جمله دیگر عوامل شیوع و شعله ور شدن دوباره ویروس کرونا در این استان است.

خواجه‌ئیان اضافه کرد: در زمان حاضر وضعیت استان‌های نوار جنوبی شامل بوشهر، سیستان و بلوچستان و هرمزگان در زمینه شیوع ویروس کرونا مناسب نیست و رعایت بیش از گذشته پروتکل‌های بهداشتی برای گذر از این بحران ضروری است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: هر شهرستانی امکانات و تجهیزات متناسب با جمعیت همان شهرستان را دارد و نباید اجازه دهیم با شیوع دوباره ویروس کرونا و پرشدن ظرفیت مراکز درمانی با مشکلاتی روبرو شویم.

از آغاز شیوع کرونا تاکنون ۴۹هزار و ۴۷۰ نفر در این استان به این ویروس مبتلا و یکهزار و ۲۳۳ نفر نیز بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

طبق آخرین گزارش سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پنج شهرستان عسلویه، کنگان، دشتی، تنگستان و دشتستان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) و شهرستان‌های جم، دیر، بوشهر و گناوه در وضعیت نارنجی (پرخطر) و دیلم زرد (خطر متوسط) قرار دارند.

وی در باره تزریق واکسن کرونا در استان بوشهر یادآور شد: تاکنون ۴۱ هزار و ۶۰۰ نفر از قشرهای مختلف بر اساس سند ملی واکسیناسیون، در این استان دریافت کرده‌اند که به یک چهارم آنان هم دوز دوم تزریق شده‌است.

خواجه‌ئیان اضافه کرد: در زمان حاضر هشت هزار واکسن برای دوز دوم کسانی که دوز اول را دریافت کرده بودند وارد استان بوشهر شده‌است که به تدریج برای دریافت واکسن با آنها تماس گرفته می‌شود.

وی یادآور شد: در زمان حاضر ۱۷ پایگاه تجمیعی برای تزریق واکسن کرونا در استان بوشهر راه‌اندازی شده‌است.

 

استان مرکزی در آستانه شیوع موج پنجم کرونا است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: عادی انگاری و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هفته‌های اخیر نگرانی برای شیوع موج پنجم کرونا را در استان مرکزی فراهم کرده است.

دکتر سید «محمد جمالیان» افزود: شواهد بیانگر آستانه مشکل جدی در شیوع ویروس کرونا است که در موج پنجم از نوع دلتا  و بسیار خطرناک است و حتی کسانی که قبلا مبتلا شده‌اند و  واکسن زده‌اند نیز در برابر آن ایمنی ندارند.

وی اظهار داشت: استان‌های جنوبی کشور در روزهای اخیر درگیر  این موج کووید ۱۹ شده‌اند و چندین شهر به رنگ قرمز درآمده‌ و دیر یا زود استان مرکزی نیز در چنبره بحران خواهد بود.

وی تاکید کرد : تدابیر لازم باید از اکنون برای موج پنجم کرونا اندیشیده شود و آماده برخورد با این موج با هدف کمتر شدن شمار مبتلایان بود.

دکتر جمالیان در ادامه گفت : از هفته گذشته میزان مراجعان سرپایی به مراکز درمانی در حال افزایش است که این مهم زنگ خطر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: با هر روشی که امکان داشته باشد باید روحیه پزشکان، پرستاران، نیروهای آزمایشگاهی و غیره را افزایش داد.

دکتر جمالیان همچنین از مردم خواست این هشدار را جدی بگیرند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مدافعان سلامت را در موج پنجم یاری کنند،چرا که هر اندازه زمان وقوع پیک پنجم را به تعویق بیاندازیم،به همان مقدار زمان بیشتری برای استراحت و تجددی قوا خواهند داشت.

وی اظهار داشت: با وجود تاکید وزیر بهداشت مبنی بر توقف پروازهای روسیه، همچنان عده‌ای بدون اهمیت به سخنان متولی سلامت اقدام به برقراری این پروازها کرده و حتی تورهای تا ده روز آینده نیز همچنان دایر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: اینگونه رفتارها  شدت وسرعت شیوع موج پنجم کرونا را در کشور و استان افزایش می‌دهد.

دکتر جمالیان افزود:  روسیه با توجه به اینکه واکسن اسپوتنیک که یکی از واکسن های خوب با ایمنی بالا در جهان است را تزریق کرده بود، اکنون دچار اپیدمی جدیدی شده و این نشان دهنده میزان خطرناکی و سرعت انتشار این بیمار و غلبه با واکسن دارد.

وی، از تمامی مردم حتی کسانی که پیش از این به کرونا مبتلا شده و یا یک یا دو دز واکسن را دریافت کرده‌انددرخواست کرد: با توجه به نوع جدید این ویروس،پروتکل‌های بهداشتی از جمله زدن ماسک و پرهیز از هرگونه دورهمی را به شدت رعایت کنند.

۱۴۴ مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی طی ۴۸ ساعت گذشته، در استان مرکزی شناسایی شد که با احتساب این میزان ابتلای جدید، تعداد موارد مبتلا به کرونا ویروس از زمان شیوع این ویروس تاکنون به ۶۲ هزار و ۴۷۲ نفر رسیده است. 

 

واکسن‌های ایرانی کرونا موثر و کارا هستند

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: واکسن های ایرانی کرونا هم موثر هستند و هم کارایی خواهند داشت.

دکتر پیام طبرسی روز سه شنبه در مراسم بهره برداری از فاز دوم بیمارستان امام حسن مجتبی(ع) گفت: اگر این واکسن ها به مردم تزریق شود، شرایط را در چند ماه آینده به حالت ایده آل تبدیل خواهد کرد.

وی اظهار امیدواری کرد که با مساعدت وزارت بهداشت، واکسیناسیون سرعت بیشتری بگیرد تا شاهد کاهش روند بیماری در کشور باشیم. 

طبرسی ادامه داد: با واکسیناسیون کادر درمان بیمارستان مسیح دانشوری که اواخر فروردین امسال به اتمام رسیده، جلسات آموزشی در این مجموعه بیمارستان به صورت مناسبی برگزار شده است.

طبرسی افزود: خوشبختانه پس از تزریق واکسن موارد ابتلا به بیماری در کادر درمان مشاهده نشده است که این موضوع نشان دهنده موثر بودن واکسیناسیون است.

وی خاطرنشان کرد: برخی ها مطرح می کردند که واکسن های وارداتی موثر نیست و حتما باید فایزر یا شبیه آن باشد، اما واکسن هایی که وزارت بهداشت تایید و وارد کرده بسیار موثر بوده است.

فاز دوم بیمارستان امام حسن مجتبی (ع) با حضور ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علی اکبر ولایتی رییس بیمارستان مسیح دانشوری و علیرضا زالی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی امروز ( اول تیر ماه ) در محوطه بیمارستان مسیح دانشوری، راه اندازی شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
کلمات کلیدی وزارت بهداشت کرونا اسامی استان های قرمز اسامی شهرهای قرمز اسامی استان های قرمز کرونا اسامی شهرهای قرمز کرونا اسامی استان های قرمز کشور اسامی شهرهای قرمز کشور رنگ بندی استان ها رنگ بندی استان ها از نظر کرونا رنگ بندی استان ها از نظر کرونا امروز رنگ بندی شهرها از نظر کرونا رنگ بندی استان ها امروز اسامی استان های آبی رنگ بندی کرونا رنگ بندی شهرها از نظر کرونا امروز اسامی استان های قرمز کرونا امروز رنگ بندی شهرهای ایران رنگ بندی استان های کشور رنگ بندی استان های کشور از نظر کرونا اسامی استان های قرمز امروز رنگ بندی کرونایی شهرهای کشور رنگ بندی کرونایی شهرها اسامی شهرهای قرمز و نارنجی رنگ بندی استان های کشور کرونایی اسامی شهرهای قرمز امروز رنگ بندی شهرها رنگ بندی جدید شهرها رنگ بندی شهرهای ایران از نظر کرونا رنگ بندی شهرهای ایران از نظر کرونا امروز رنگ بندی استان ها و شهرها رنگ بندی استان های ایران اسامی شهرهای قرمز کرونایی رنگ بندی استان های ایران از نظر کرونا

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.