طبق جدیدترین گزارش وزارت بهداشت در 27 خرداد 1400، در حال حاضر ۲۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۷۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۵۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ عادی انگاری نسبت به ویروس کرونا، می تواند همچون سم مهلکی شرایط بهداشت و درمان کشور را پیچیده کند و احتمال بروز موج های بعدی را فراهم سازد.

اکنون در آستانه انتخابات سرنوشت ساز ۱۴۰۰  باز هم وجود این ویروس مهلک نگرانی‌هایی را در بین مسوولان بهداشتی و کادر درمان دامن می‌زند.

عادی‌انگاری مردم، شکل‌گیری تجمع‌های انتخاباتی، برگزاری انواع مراسم شادی و عزاداری و همچنین روند افزایشی شیوع ویروس کرونا در برخی استان‌های جنوبی کشور مانند هرمزگان ، سیستان و بلوچستان  و بوشهر خطر شیوع  دوباره و ورود به موج پنجم این ویروس در هفته‌های آینده را یادآوری می کند .

 رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی نظیر فاصله گذاری، ماسک نزدن و شرکت در تجمعات مختلف تا کنون نشان داده است که این موارد چقدر می تواند شرایط را ناپایدار و شکننده کند و احتمال بروز موج های بعدی را فراهم سازد.

برگزارکنندگان انتخابات تاکید دارند که علاوه بر دستورالعملی‌های انتخاباتی شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای ایمن‌سازی محل و رای دهندگان فراهم باشد و این مهم از سوی ناظران دانشگاه علوم پزشکی در هر شهر، منطقه و روستا رصد می‌شود که نبود رعایت نکات بهداشتی ویژه بیماری کرونا ناظران می‌توانند شعبه اخذ رای را ملزم به انجام دستورات بهداشتی کنند.

رای دهندگان نیز در روز انتخابات ملزم به داشتن ماسک، رعایت فاصله یک و نیم تا ۲ متر می باشند و محیط عاری از هر گونه آلودگی،تامین تجهیزات بهداشتی از جمله مواد ضدعفونی کننده و گندزدایی مکان از شرایط هر شعبه اخذ رای است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز پیشتر در توصیه‌ای از معاونان بهداشت و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خواست بر پروتکل‌های بهداشتی برای حضور مردم پای صندوق‌های رای به صورت ویژه نظارت کنند.

علیرضا رئیسی گفته است که بر حسب وظیفه ذاتی که داریم حتما نیاز است که سلامتی حضور مردم را پای صندوق های رای تضمین کنیم.

وی ادامه داد: این اطمینان را می دهیم که طوری پروتکل های بهداشتی را تدارک دیده ایم که برای حضور مردم پای صندوق های رای هیچ مشکلی پیش نمی آید.

معاون بهداشت وزیر بهداشت بیان کرد: در مرحله نخست ۱۰ هزار صندوق نسبت به دوره قبل بیشتر شده و دوم اینکه مدت زمان رای گیری از هفت صبح شروع خواهد شد و قابل تمدید تا ۲ بامداد شنبه خواهد بود.

رئیسی گفت: این افزایش صندوق و زمان برای کاهش تجمعات پیش بینی شده تا مردم بتوانند برای رای دادن زمان و شعبه خلوت تر را انتخاب کنند.

معاون بهداشت افزود: وزارت کشور هم تمهیدی اندیشیده که می تواند شعبات خلوت تر را به مردم برای حضور پای صندوق های رای معرفی کند.

وی ادامه داد: تجمعی پای صندوق ها نخواهیم داشت چون پروتکل ها طوری طراحی شده که اگر هم صفی تشکیل شد خارج از فضای بسته با فاصله گذاری اجتماعی باشد. 

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، نخستین میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و دومین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا روز جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت نیز از شناسایی ۱۰ هزار و ۲۹۱ بیمار جدید مبتلا به کووید و مرگ ۱۳۹ بیمار خبر داد.

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تا کنون ۴ میلیون و ۳۶۶ هزار و ۱۴۸ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۸۸۶ هزار و ۱۰۷ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۵ میلیون و ۲۵۲ هزار و ۲۵۵ دُز رسید.

بنابر اعلام این مرکز، از روز گذشته تا امروز ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۰ هزار و ۲۹۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۲۹۶ نفر از آنها بستری شدند.

اکنون مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۷۰ هزار و ۴۲۶ نفر رسیده است. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۳۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۲ هزار و ۶۱۹ نفر رسید.

به گفته روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، خوشبختانه تا کنون دو میلیون ۷۰۸ هزار و ۷۴۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. سه هزار و ۳۲۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

همچنین تا کنون ۲۲ میلیون و ۶۹ هزار و ۸۴۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۲۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۷۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۵۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

بیست و هفتم خرداد ماه و مهمترین اخبار کرونایی استان ها

به گزارش خبرنگاران از سراسر کشور رییس‌ ستاد انتخابات لرستان نیز در این خصوص گفت: تمهیدات لازم برای رعایت نکات بهداشتی در تمامی شعب اخذ رای استان فراهم شده است تا خطر شیوع ویروس کرونا در این مکان‌ها به کمترین حد برسد.

محمود ثمینی اظهار کرد: ضدعفونی کردن محل اخذ رای، علامت گذاری در زمینه رعایت فاصله گذاری اجتماعی، توجه دادن مردم به مسائل بهداشتی و رعایت بهداشت فردی و تهیه ملزومات بهداشتی در شعبه از جمله اقداماتی است که در روز انتخابات اجرایی می شوند.

وی گفت: به منظور رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی، اثر انگشت در برگ تعرفه رای حذف شده است و در تمام شعب اخذ رای حق استفاده از استامپ برای این موضوع وجود ندارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: برپایی هرگونه اجتماع با هر بهانه‌ای می‌تواند خطر پیدایش موج جدید کرونا و گسترش این ویروس را درپی داشته باشد.

دکتر مهدی قلیان افزود: گرچه روند کنونی ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در خراسان رضوی رو به کاهش است اما چون این وضعیت شکننده و ناپایدار است، رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی به ویژه در تجمعات مرتبط با انتخابات خطر گسترش ویروی کرون را در پی دارد.

وی ادامه داد: ظرف روزهای اخیر نگرانی ما بیشتر از بابت فعالیتهای مرتبط با انتخابات شوراهای شهر و روستا بود زیرا تبلیغات نامزدهای این انتخابات به صورت سنتی و قومی حتی در منازل رواج داشت که نظارت بر رعایت پروتکلهای بهداشتی را مشکل کرده بود.  

 دبیرستاد انتخابات کهگیلویه و بویراحمد هم گفت:تدبیرهای لازم برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در روز بیست و هشتم خرداد هنگام اخذ رای از انتخاب کنندگان اندیشیده شده و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: تاکنون مورد فوتی و عوارض جدی و نگران کننده به دنبال تزریق واکسن کرونا در این استان گزارش نشده است.

دکتر پرویز قزلباش افزود: در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و این استان، سامانه‌ای تعریف شده است که عوارض واکسن از درجه مختلف خفیف تا شدید و تمامی مشخصات دریافت‌کنندگان واکسن در آن ثبت می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تا کنون عوارض جدی ناشی از تزریق واکسن کرونا و یا فوتی بلافاصله بعد از تزریق، گزارش نشده است تصریح کرد: در این خصوص کمیته استانی و کشوری وجود دارد، و وضعیت فردی که فوت کرده در این کمیته توسط محققین و دانشمندان مربوطه بررسی می‌شود و در صورت تشخیص فوت بخاطر تزریق واکسن، مورد مربوطه به مراجع رسمی اطلاع‌رسانی و در صورت اثبات به کارخانه سازنده واکسن هم اعلام می‌شود.

این مسوول درخصوص واردات جدید واکسن کرونا و نحوه واکسیناسیون ادامه داد: محموله جدیدی از واکسن وارد استان شده است و براساس نوبت‌دهی از هفته بعد تزریق انجام خواهد شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز با بیان اینکه ۱۱۵ مرکز واکسیناسیون کرونا در این استان فعال است، گفت: به زودی ۹۴ مرکز دیگر به این تعداد اضافه خواهد شد.

دکتر ابراهیم شکیبا افزود: با اقدامات صورت گرفته و همکاری ادارات و سازمان‌ها، ۶۰ مرکز تجمیعی و ۳۴ مرکز سالنی واکسیناسیون در استان آماده شد.

وی تاکید کرد: ۹ مرکز از ۳۴ مرکز در شهرستان کرمانشاه فعال است که شامل ۸ مرکز سالنی و یک مرکز خودرویی است.

شکیبا اظهار داشت: چهار مرکز خودرویی در کرمانشاه، گیلانغرب، سرپل ذهاب و کنگاور جهت واکسیناسیون ایجاد شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: واکسیناسیون عمومی در استان با تمام توان و بی وقفه و حتی در روزهای تعطیل نیز در حال انجام است.

از استان اردبیل نیز گزارش شده است که شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان در روزهای اخیر با نوسان کم به وضعیت پایدار رسیده و در ادامه این شرایط، ۳۱ فرد جدید طی شبانه‌روز گذشته در این استان به کرونا مبتلا شدند که ۹۰ نفر کمتر از بالاترین آمار ثبت شده در ۲ ماه قبل است.

بر اساس اعلام دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، شمار مبتلایان بستری همزمان کووید.۱۹ در این استان از ۶۳۳ نفر در پنجم اردیبهشت ماه با ۴۷۲ نفر کاهش، به ۱۶۱ فرد بستری در شبانه‌روز گذشته رسیده است.

همچنین بر اساس اعلام دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، طی شبانه‌روز گذشته یک نفر دیگر از مبتلایان به کرونا جان باخت و مجموع فوتی‌های کووید.۱۹ در این استان طی ۱۶ گذشته نیز به یک هزار و ۸۱۲ نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل روز پنجشنبه، با اشاره به کاهش مبتلایان جدید و مجموع شمار بستری‌های همزمان مبتلایان کووید.۱۹ گفت: در شبانه‌روز گذشته ۴۶ نفر از بیماران بستری مبتلا به کرونا از مراکز درمانی استان ترخیص شدند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده همچنین با اشاره به افزایش جزئی شمار مبتلایان بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان اردبیل بیان کرد: هم‌اکنون ۵۲ بیمار مبتلا به کووید.۱۹ در مراکز درمانی استان تحت مراقبت قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل وضعیت کاهشی شیوع کرونا در این استان را همچنان شکننده عنوان کرد و افزود: در صورت بی‌توجهی شهروندان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، احتمال صعودی شدن دوباره شیوع کرونا در استان وجود دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام نیز در این خصوص گفت : بر اساس بررسی های انجام گرفته از ستادهای انتخاباتی نامزدهای انتخابات بویژه شوراهای اسلامی، فاصله گذاری اجتماعی به اصلی فراموش شده تبدیل شده است.

دکتر جمیل صادقی فر افزود: در بیش از ۹۰ درصد بازدیدهای انجام شده توسط همکاران از ستادهای انتخاباتی، فاصله گذاری اجتماعی رعایت نمی شود.

وی اظهار کرد: با وجود اینکه گشت های دانشگاه علوم پزشکی به صورت مکرر از ستادها بازدید، تذکر های لازم را ارایه داده و ستادهای متخلف را به فرمانداری ها معرفی کرده است اما باز هم شاهد عدم رعایت پروتکل ها هستیم.

 بر اساس تازه‌ترین ارزیابی نرم افزار ماسک مربوط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که امروز منتشر شده ۱۶ شهرستان گیلان به لحاظ شیوع ویروس کرونا وارد رنگ‌ بندی زرد شدند و یک شهرستان همچنان نارنجی است.

همچنین  بر اساس آخرین رنگ بندی اعلام شده توسط نرم افزار ماسک، استان قم نیز با بهبود شرایط بار دیگر در وضعیت زرد کرونایی قرار گرفت.

قم که از ۱۸ فروردین‌ماه امسال در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته بود، از ۱۴ اردیبهشت‌ماه جاری وارد شرایط نارنجی شد و از امروز ۲۷ خردادماه پس از چندین ماه دوباره با بهبود شرایط در وضعیت زرد کرونایی قرار گرفت.

بر اساس این گزارش رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز گفت: طبق گزارش نرم افزار سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وضعیت شیوع ویروس کرونا در پنج شهرستان جنوبی این استان از وضعیت نارنجی پرخطر به قرمز خیلی پرخطر تغییر رنگ داد.

دکتر سعید کشمیری افزود: براین اساس شهرستان‌های تنگستان، دشتستان، دشتی، عسلویه و کنگان  در نوار جنوبی استان بوشهر در وضعیت قرمز خیلی پرخطر کرونایی قرار دارند.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقای جنوبی موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده است.

 

کرونا یک شهرستان خوزستان را به وضعیت قرمز در آورد

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در آخرین آماری که وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد وضعیت یک شهرستان خوزستان از حیث افزایش مبتلایان به کرونا به وضعیت قرمز در آمد.

دکتر فرهاد ابول نژادیان روز پنجشنبه اظهار داشت: بر اساس آخرین اعلام رنگ بندی شهرستان اندیمشک که پیش از این در وضعیت نارنجی بود در وضعیت قرمز قرار گرفت.

وی گفت:  در حال حاضر شهرستان های ایذه، باغملک، رامهرمز، شوشتر، اهواز، دشت‌آزادگان، شوش، دزفول، بهبهان، امیدیه، ماهشهر، شادگان، خرمشهر و آبادان در حالت نارنجی قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: همچنین شهرستان های هندیجان، آغاجاری، رامشیر، هفتکل، باوی، کارون، حمیدیه، هویزه، گتوند، مسجدسلیمان، اندیکا و لالی در وصعیت زرد کرونایی هستند.

طبق آمار بیش از ۵۶ درصد موارد ابتلا به کرونا در استان از شرکت در دورهمی خانوادگی و تردد درون و برون شهری است.

 

رنگ‌بندی جدید شهرستان‌های استان کرمانشاه اعلام شد

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رنگ‌بندی جدید استان‌های کشور را از روز پنجشنبه ۲۷ خرداد اعلام کرد که براساس آن هشت شهرستان استان کرمانشاه در وضعیت نارنجی و ۶ شهرستان دیگر در وضعیت زرد قرار دارند.

شهرستان های کرمانشاه، اسلام‌آبادغرب، سرپل‌ذهاب، کنگاور، سنقر و کلیایی، هرسین، جوانرود و پاوه در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، قصرشیرین، دالاهو، روانسر، صحنه و گیلانغرب در وضعیت زرد قرار دارند.

طرح محدودیت و ممنوعیت های تردد برابر مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داشته و مجوزهای تردد برای سفرهای ضروری از طریق فرمانداری ها صادر می شود.

براین اساس ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی به شهرهای گروه قرمز و نارنجی و همچنین خروج خودروها با پلاک بومی از این شهرها ممنوع است.

تردد از شهرهای گروه زرد به سایر شهرهای گروه زرد بلامانع است، اما محدودیت تردد شبانه نیز از ساعت ۲۲ تا سه بامداد ادامه دارد.

تردد خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی بار، کالا و مسافر از این محدودیت‌ها مستثنی هستند.

هم‌اکنون ۳۶۷ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های کرمانشاه بستری هستند و مجموع جانباختگان استان نیز از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به یک هزار و ۸۹۲ نفر رسیده است.

 

فوتی‌های ۱۰ روز گذشته کرونا در خراسان شمالی ۱۴ نفر اعلام شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی گفت: بیماری کووید ۱۹ در بازه زمانی هجدهم خردادماه تاکنون ۱۴ نفر هم استانی را به کام مرگ کشانده است.

دکتر سید احمد هاشمی اظهار داشت: در این بازه زمانی روزانه به طور میانگین ۴۰ نفر مبتلای جدید در بیمارستان های استان بستری شدند و روزانه ۱.۴ نفر جان باختند. 

وی با بیان اینکه شمار بستری های کرونایی در این مدت روزانه ۱۹۴ تا ۲۱۸ نفر متغیر بوده است خاطرنشان کرد: شمار فوتی ها در این مدت در بیشتر روزها یک نفر و تنها در یک روز صفر بوده است. 

وی افزود: با اعلام نتایج قطعی آزمایش های انجام شده در شبانه روز گذشته یک نفر از بیماران مبتلا به کرونا در استان جان خود را از دست داد.

دکتر هاشمی افزود: با بستری ۳۶ بیمار جدید طی ۲۴ ساعت گذشته، اکنون ۲۱۱ بیمار با علایم بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۶۰ درصد مردم استان ماسک می زنند، گفت: برخی افراد با وجود اینکه در وضعیت شکننده ای به سر می بریم اما همچنان نسبت به زدن ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی کم توجهی می کنند.

وی افزود: همه گروها های سنی اعلام شده برای دریافت واکسن باید از طریق مراجعه به آدرس salamat.gov.ir  ثبت‌نام کنند.

دکتر هاشمی گفت: اکنون متاسفانه میزان رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک، نسبت به چند ماه گذشته کاهش یافته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی با تاکید بر زدن ماسک و دوری از تجمعات افزود: میزان تست های مثبت استان کاهش یافته و در حال حاضر ۳۲ درصد تعداد تست ها مثبت گزارش می شوند.

 

۶۳ بیمار با علایم کرونا مثبت در قم پذیرش شدند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، درباره آخرین وضعیت بیماران کووید-۱۹ در استان قم گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به ۲۷ خردادماه جاری ۶۳ تَن بیمار با علایم کرونا مثبت به صورت سرپایی پذیرش شدند.

محمدرضا قدیر در گفت‌وگویی در این رابطه اظهار داشت: در این مدت ۴۸ تن بیمار جدید در زمینه مذکور در مرکزهای درمانی استان قم بستری شدند و نیز ۳۶ تن بیمار در این رابطه از مراکز درمانی ترخیص شدند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته سه تَن به علت کرونا در استان قم فوت شد.

وی گفت: ۱۳۳ تن بیمار به علت بیماری کووید-۱۹ در مراکز درمانی قم بستری هستند که ۲۷ تن از آن‌ها بَدحال هستند.

قدیر با بیان اینکه تاکنون تعداد ۵۱ هزار و ۲۰۳ دوز واکسن کرونا در قم تزریق شده است، گفت: همچنین در ۲۴ گذشته ۵۹۶ مورد آزمایش (تست) در زمینه کرونا در این استان انجام شده که ۸۶ مورد آن مثبت بوده است.

 

کرونا جان ۲ نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت ۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، آمار متوفیان استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۲۳۰ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز پنجشنبه افزود: همچنین با ابتلای ۱۲۰ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان به بیماری کووید ۱۹ در مجموع بیماران بستری مثبت به ۱۷ هزار و ۹۲۱ و بیماران سرپایی مثبت به ۴۴ هزار و ۳۰۰ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۳۷۲ مورد بود که ۶۱ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اضافه کرد: ۱۵ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۳۳ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۷۹۴، بهار ۹۶۶، تویسرکان یک هزار و ۱۲، رزن ۷۵۷، درگزین ۲۸۶، فامنین ۳۱۶ و کبودراهنگ یک هزار و ۱۶ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون سه هزار و ۲۲۶ نفر در ملایر، ۲ هزار و ۲۸۲ نفر در نهاوند و ۶ هزار و ۸۴۴ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، «فامنین، اسدآباد و تویسرکان» در وضعیت زرد و هفت شهرستان دیگر در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارند.

 

کرمانشاه دومین روز بدون فوتی کرونا را پشت سرگذاشت

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه گفت: در شبانه‌روز گذشته فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان نداشتیم تا برای دومین روز متوالی بدون مرگ بیمار کرونایی ثبت شود.

«مهدی محمدی» روز پنجشنبه با بیان اینکه تاکنون یک هزار و ۸۹۲ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در این استان جانباخته‌اند، اظهار داشت: هم اکنون ۳۶۷ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های این استان بستری هستند که نسبت به روز گذشته ۲۰ نفر کمتر است.

وی تاکید کرد: در ۲۴ ساعت گذشته، ۴۵ مورد بیمار مثبت بستری و ۱۴۲ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که این تعداد نسبت به روز قبل ۳۰ نفر بیشتر است.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۹۸ نفر در مراکز درمانی استان بستری و ۱۰۵ بیمار هم بعد از بهبودی از مراکز درمانی ترخیص شدند.

پاوه در وضعیت قرمز است

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رنگ‌بندی شهرستان‌های استان کرمانشاه را اعلام کرد که براساس این گزارش شهرستان پاوه در وضعیت قرمز قرار گرفته است.

شهرستان‌های کرمانشاه، صحنه، اسلام‌آبادغرب، سرپل دهاب، کنگاور، سنقر و کلیایی، هرسین، گیلانغرب و جوانرود در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، قصرشیرین، دالاهو و روانسر نیز در وضعیت زرد قرار دارند.  

 

۸۱ مبتلای کرونا در ایلام بستری هستند

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: ۲۵ مبتلای کرونایی جدید در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بستری های استان ۸۱ نفر است.

دکتر محمد کریمیان روز پنجشنبه اظهار داشت: از بستری های جدید ۹ نفر مربوط به ایلام، ۶ نفر دهلران، پنج نفر مهران، ۲ نفر آبدانان ۲ نفر دره شهر و یک نفر  ایوان است.

وی ادامه داد: مورد فوتی ناشی از کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ثبت نشده و مجموع فوتی های استان تا این لحظه ۸۰۱ نفر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته ۵۶ ابتلای جدید کرونا شناسایی شده و مجموع مبتلایان استان ۳۹ هزار و ۵۸۰ نفر است.

دکتر کریمیان با بیان اینکه مجموع بهبودیافتگان کرونا استان ۳۸ هزار و ۴۷۲ نفر است، گفت: شهرستان ایلام، دهلران و چوار در وضعیت نارنجی و شهرشتان های آبدانان، دره شهر، سیروان، ایوان، هلیلان، چرداول، ملکشاهی، بدره و مهران در وضعیت زرد قرار دارند.

 

پنج شهرستان استان بوشهر در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهرگفت: طبق گزارش نرم افزار سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وضعیت شیوع ویروس کرونا در پنج شهرستان جنوبی این استان از وضعیت نارنجی پرخطر به قرمز خیلی پرخطر تغییر رنگ داد.

دکتر سعید کشمیری روز پنجشنبه افزود: براین اساس شهرستان‌های تنگستان، دشتستان، دشتی، عسلویه و کنگان  در نوار جنوبی استان بوشهر در وضعیت قرمز خیلی پرخطر کرونایی قرار دارند.

وی بیان کرد: همچنین براساس این سامانه هم اکنون وضعیت شهرستان‌های بوشهر، جم، دیر و گناوه نیز در وضعیت نارنجی پرخطر قرار دارند.

کشمیری اضافه کرد: براساس گزارش سامانه ماسک در زمان حاضر از ۱۰ شهرستان استان بوشهر تنها شهرستان دیلم در وضعیت زرد با خطر متوسط قرار دارد.

وی اظهار کرد: هرچند تاکنون شیوع سوش جهش یافته ویروس کرونا هندی در استان بوشهر تائید نشده است اما در زمان حاضر بعنوان یکی از عوامل و فاکتورهای تشدید کننده ویروس کرونا در این استان  است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: افزون براین همسایگی با استان هرمزگان، گرم شدن هوا، تهویه نامناسب، تجمع های انتخاباتی و بسته شدن درب‌ها از جمله دیگر عوامل شیوع و شعله ور شدن دوباره ویروس کرونا شده است.

کشمیری ادامه داد: در زمان حاضر روزانه ۴۰۰ نفر در استان بوشهر به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند این درحالی است که تا سه هفته گذشته میزان ابتلا روزانه به ۲۵۰ نفر رسیده بود و همچنین بستری روزانه در بیمارستان‌های استان نیز از ۲۵۰ به ۳۵۰ نفر افزایش یافته است.

وی بیان کرد: وضعیت کنونی استان بوشهر در زمینه ابتلا و شیوع ویروس کرونا مناسب نیست و مردم باید بیش از این با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از شیوع هرچه بیشتر این ویروس تلاش کنند. 

کشمیری با اشاره به برگزاری انتخابات گفت: مردم تلاش کنند در اول وقت در حوزه های رای گیری حاضر و به این وسیله از ایجاد صف‌های طولانی در شعب رای گیری جلوگیری کنند.

وی تاکید کرد: همچنین مردم از توقف در حوزه های رای گیری بپرهیزند و نسبت به رعایت فاصله اجتماعی و دور انداختن ماسک بعد از حضور در شعبه های رای گیری اقدام کنند.

 

۱۷۲ بیمار کرونایی در بیمارستان های زنجان بستری هستند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: در زمان حاضر ۱۷۲ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های زنجان بستری هستند که هفت مورد از این آمار مربوط به بستری‌های روز گذشته است.

دکتر علیرضا آرمانی کیان روز پنجشنبه افزود: شمار فوتی کرونایی ها از زمان شیوع کرونا تاکنون به رقم یک‌هزارو ۴۸۴ نفر رسیده که روز گذشته یک مورد فوتی در استان گزارش شد.

وی اضافه کرد: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون آمار مبتلایان مثبت سرپایی کرونا بر اساس تست آزمایشگاهی به ۸۱ هزارو ۹۹۹ نفر رسید که ۸۶ مورد آن، آمار روز گذشته را شامل می‌شود.

 این مسوول  یادآوری کرد: آمار موارد مثبت سرپایی استان کاهش یافته و این موضوع بیانگر آن است که شهروندان زنجانی باید همچنان پروتکل های بهداشتی تا مهار بیماری مورد توجه قرار دهند.

وی اظهار داشت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در این استان تاکنون مجموع مبتلایان به این بیماری" تمامی موارد مثبت بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی" به رقم ۹۱ هزارو ۵۴۳ نفر رسیده است.

قزلباش  افزود: طبق گزارش های اعلام شده از اسفند سال‌ گذشته تاکنون بر اساس یافته های آزمایشگاهی ابتلای ۹ هزارو ۵۴۴ نفر به بیماری کووید - ۱۹ در استان زنجان ثابت شده و هشت هزار و ۱۴ نفر از آن‌ها بعد از بهبودی از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

وی اظهار داشت: آمار تجمیعی بیماران بستری شده در بیمارستان‌های استان زنجان شامل مبتلای قطعی همچنین مشکوک به عدد ۲۶ هزارو ۶۳۹ نفر رسیده است.

این مسوول، درمورد وضعیت رنگبندی کرونایی استان نیز خاطرنشان کرد: هم اکنون هیچ شهری در استان قرمز نیست و اغلب شهرستانهای استان نارنجی و یا در وضعیت زرد هستند.

 

۱۰۲ بیمار مبتلا به کرونا در منطقه کاشان بستری هستند

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: ۱۰۲ بیمار مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۹۱ بیمار در کاشان و ۱۱ بیمار در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

مریم امیدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران، موارد بستری بیماران کووید ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۱۰ نفر اعلام و اضافه کرد: هشت نفر از بیماران در کاشان و ۲ نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

وی خاطر نشان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته هیچ موردی از فوت به دلیل کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل گزارش نشده است.

ثبت ۳۲ مورد جدید کرونا

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۳۲ مورد جدید به ۲۴ هزار و ۳۴۰ نفر رسید.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۰ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۱۷ در کاشان و ۳ نفر در آران و بیدگل با سن۲۶ تا۸۲ سال تحت مراقبت و درمان هستند.

امیدی گفت: از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون ۱۸۳ هزار و ۶۰۷ نفر به مرکزهای بستری، تشخیص سرپایی و درمانی شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان مراجعه کردند.

وی ادامه داد: در این مدت، ۱۱ هزار و ۷۲۲ بیمار حاد تنفسی از بیمارستان‌های کاشان و آران و بیدگل ترخیص شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اضافه کرد: ۹۲۲ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) این دانشگاه است.

حمید سوری مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس کمیته‌های کشوری اپیدمیولوژی و واکنش سریع برای کووید ۱۹، هشتم خرداد پس از نشست با فرماندار ویژه کاشان گفت: کارنامه و عملکرد این شهرستان در مدیریت اپیدمی کرونا نسبت به میانگین کشوری موفق و مثبت است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

وضعیت کرونایی شهرستان‌ کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی نارنجی است.

ویروس کرونا اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

 

وضعیت کرونا در ۱۶ شهرستان گیلان زرد شد

بر اساس تازه‌ترین ارزیابی نرم افزار ماسک مربوط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که امروز منتشر شده ۱۶ شهرستان گیلان به لحاظ شیوع ویروس کرونا وارد رنگ‌ بندی زرد شدند و یک شهرستان همچنان نارنجی است.

طبق گزارش نرم افزار ماسک هم اکنون شهرستان های رشت، خمام، رودسر، املش، سیاهکل، لنگرود، لاهیجان، شفت، فومن، صومعه سرا، بندرانزلی، ماسال، رضوانشهر، تالش، آستارا و آستانه اشرفیه در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

طبق ارزیابی وزارت بهداشت از سیزدهم خرداد تاکنون دو شهرستان رودسر و آستانه اشرفیه از وضعیت نارنجی کرونایی خارج و به شهرستان های زرد گیلان اضافه شدند و به این ترتیب تعداد شهرستان های زرد از ۱۴ به ۱۶ شهرستان افزایش یافت.

 همچنین براساس گزارش نرم افزار ماسک، در زمان حاضر "رودبار" تنها شهرستان نارنجی استان گیلان است.

آمار مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ طی هفته ها به ویژه روزهای اخیر در گیلان روند نزولی دارد، هم اکنون ۱۹۹ بیمار در بیمارستان های استان بستری هستند، در دو هفته گذشته ٢٨٣ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های گیلان بستری بودند.

با آغاز موج چهارم کرونا در گیلان از ۲۰ فروردین تا ۲۰ اردیبهشت روزانه به طور میانگین بیش از ۴۰۰ بیمار به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان های استان بستری می شدند.

۳۱ فروردین ماه امسال نیز در موج چهارم شیوع کرونا به دلیل بی توجهی به توصیه های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا و دید و بازدیدهای نوروزی، تعداد بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های گیلان به یک هزار  و ۵۰ نفر نیز رسیده بود، ضمن اینکه ۱۲۰ نفر در بخش مراقبت های ویژه بستری بودند

همچنین در آن ایام جز شهرستان رضوانشهر که در وضعیت نارنجی کرونا قرار داشت، بقیه شهرستان های استان گیلان قرمز بودند که با رعایت پروتکل های بهداشتی آمار بستری های کرونایی کاهش یافت و شهرستان های قرمز به نارنجی و سپس نارنجی به زرد تغییر رنگ دادند.

مسئولان بهداشتی گیلان گیلان تغییر رنگ های کرونایی از قرمز به نارنجی و زرد را نتیجه همکاری مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی دانسته و از مردم می خواهند تا با حساسیت بیشتر توصیه ها را مراعات کنند تا شاهد تغییر رنگ کرونایی شهرستان ها به سمت آبی باشیم.

گیلان با دو و نیم میلیون نفر جمعیت از نخستین استان های درگیر شیوع کرونا در کشور بود.

 

شمار مبتلایان کرونا در لرستان به بیش از ۱۱۹ هزار نفر رسید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۱۱۹ هزار و ۴۳۲ نفر در استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به این ویروس مبتلا شده‌اند.

"مریم کوشکی" روز پنجشنبه با اعلام این مطلب به رسانه ها بیان کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۶۶ بیمار جدید کووید ۱۹ در استان شناسایی شده است و چهار نفر به دلیل این بیماری جان باختند.

وی اظهار داشت: در مجموع تاکنون یک هزار و ۸۹۸ شهروند لرستانی به دلیل ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده اند.

کوشکی ادامه داد: تاکنون ۳۷۳ هزار و ۶۹۹ نمونه تشخیص کرونا به آزمایشگاه ارسال شده که از این مجموع ۳۶۹ هزار و ۷۸۲ مورد پاسخ داده شده و ۲۵۰ هزار و ۳۴۵ نمونه آن منفی بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه در حال حاضر ۳۵۵ بیمار و مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس کرونای انگلیسی در استان، مراقبت جدی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضروری است.

بر اساس اعلام ستاد مقابله با کرونا هم اکنون سه شهرستان رومشکان، سلسله و چگنی در وضعیت زرد و هشت شهرستان مابقی در وضعیت نارنجی قرار دارند.

 

فوت پنج نفر و بستری شدن ۶۴ بیمار کووید۱۹ در البرز

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که پنج بیمار کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در استان جان باختند و ۶۴ بیمار بدحال دیگر به تخت های بستری انتقال یافتند.

دکتر محمد فتحی روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: اکنون ۵۲۴ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

وی بیان داشت: با مرگ پنج بیمار کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته  در البرز، شمار کل جانباختگان استان به چهارهزارو۱۸۲ رسید.

فتحی گفت: ۴۶ هزارو۲۸۰ بیمار کووید۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در البرز بستری شده اند که ۴۱ هزارو۵۷۱ بیمار آنان بهبود یافته اند.

رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک مهمترین توصیه دانشگاه علوم پزشکی البرز به مردم است.

از مجموع هفت شهرستان تابعه استان البرز ، پنج شهرستان نارنجی و ۲ شهرستان زرد کرونایی هستند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.