بر اساس گزارش وزارت بهداشت در روز دوشنبه 24 خرداد 1400، اکنون ۱۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۰۱ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۳۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهری در وضعیت آبی قرار ندارد.

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با فوت ۱۱۹ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان‌ باختگان این بیماری در ایران به ۸۲ هزار و ۲۱۷ نفر رسید.

در اطلاعیه روز دوشنبه روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمده است: از دیروز تا امروز (۲۴ خرداد ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۰ هزار و ۷۱۵ هزار نفر بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۱۲۴۶ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۳۹ هزار و ۴۳۲ نفر رسید.

تاکنون دو میلیون و ۶۶۶ هزار و ۶۰۱نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند. سه هزار و ۴۱۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند و ۲۱ میلیون و ۶۱۹هزار و ۵۳۶آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس این گزارش، اکنون ۱۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۰۱ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۳۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهری در وضعیت آبی قرار ندارد.

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون چهار میلیون و ۳۵۴هزار و ۴۴۵نفر دوز اول واکسن کرونا و ۸۵۱هزار و ۲۰۷نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند. مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به پنج میلیون و ۲۰۵هزار و ۶۵۲ دوز رسید.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۷۵ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و بیش از سه میلیون و ۷۷۷ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقای جنوبی موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده است.

 

۲۴ خردادماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

با توجه به انتخابات پیش رو و تجمع های انتخاباتی خطر آغاز پیک پنجم وجود دارد و مردم و مسوولان ستادها در مراکز استان ها و شهرستان ها باید به این موضوع توجه داشته و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

تبلیغات ستادهای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا هر چند فضای انتخاباتی را در بین مردم رونق و نشاط داد تا زمینه حضور آنها درانتخابات ۲۸ خرداد فراهم شود، اما سایه عادی انگاری وبی توجهی به پروتکل‌های کرونا بر این فضا باعث نگرانی مردم و مسئولان بهداشتی شده‌است.

پیک چهارم کرونا نیز با همکاری مردم و مسوولان مهار شد و مبارزه با کرونا با همه سختی‌ها وارد فاز واکسیناسیون شد . بر اساس اعلام مسوولان بهداشتی روند کاهش مبتلایان و فوتی های کرونا در کشور ادامه دارد ، این روند اگر چه امیدوارکننده است اما کاهش محسوس رعایت پروتکل‌های بهداشتی ،هشداری برای صعودی شدن این ویروس است.

شرایط شکننده وضعیت شیوع کرونا هم اکنون بیش از هر زمان دیگری رعایت پروتکل های بهداشتی را به هموطنان یادآوری می کند چرا که تنها راه قطع زنجیره بیماری کشنده کووید.۱۹ اجتناب از دورهمی ها و رعایت فاصله اجتماعی است تا با واکسیناسیون اکثر جمعیت کشور،  شرایط به پایداری و مرگ و میرها کنترل و به صفر برسد.

خبر خوب اینکه واکسن کووایران برکت محصول ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به عنوان نخستین واکسن صدر در صد ایرانی مجوز اضطراری مصرف عمومی از وزارت بهداشت دریافت کرد.

  در همین حال وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز اعلام کرد : مجوز مصرف واکسن ایرانی کوو برکت دیروز (یکشنبه) صادر شده است.

« سعید نمکی» روز دوشنبه در آیین بیست و نهمین پویش ره سلامت و افتتاح پروژه‌های بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی اراک در سالن غدیر استانداری مرکزی در اراک افزود: امروز ایران اجازه مصرف اضطراری واکسن ایرانی کووبرکت را اخذ کرده و مجوز واکسن پاستور هم هفته آتی صادر می‌شود.

وی بیان کرد: واکسن پاستور دارای ۲ نقص پرونده کتبی بوده که با تکمیل آن هفته آتی مجوز مصرف آن صادر می‌شود و در آینده نزدیک تزریق واکسن رازی و فخرا نیز به جمع واکسن‌های مصرفی اضافه می‌شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: زیرساخت‌های تولید واکسن داخلی به گونه‌ای فراهم شده که بودن و نبودن هر فردی در روند تزریق واکسن مشکلی ایجاد نشود.

دکتر نمکی عنوان کرد: با ظرفیت ایجاد شده در داخل کشور همه جمعیت هدف ایران تا پایان پاییز امسال واکسینه می‌شوند.

وی گفت: روند واکسیناسیون از هفته جاری و آتی در کشور تسریع می‌شود و مشکل کندی حل می‌شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: قول داده بودیم که تا پایان بهار مجوز واکسن ایرانی به شبکه تزریق برسد که این وعده عملیاتی شد.

دکتر نمکی اظهار داشت: روی همه قول‌هایی را که دادیم بودیم را عملیاتی کردیم و قول دادیم که در پیک چهارم هیچ بیمار بدون تخت در کشور سرگردان نشود و بیماران برای داروهای خاص وتجهیزات پزشکی با همه تحریم‌ها دچار مشکل نشوند.

وی عنوان کرد: اگر کشور در زمینه پذیرش بیماران کووید ۱۹ و دارو دچار مشکل بود، تلویزیون‌های خارجی پوست ایران را می‌کندند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: تا دقیقه آخر هرجا باشم، سربازم و وظیفه خود را انجام می‌کنم و در این مسیر با خدا معامله کرده‌ام.

دکتر نمکی اضافه کرد: پارسال و با مشاهده نخستین مورد ویروس کرونا، مباحثی بود که اعلام این خبر می‌تواند در حضور مردم در انتخابات تاثیرگذار باشد اما من اعلام کردم که مسئول انتخابات نیستم و مسئول گفتمان درست با مردم هستم.

وی تصریح کرد: برخی قضاوت‌ها جای تاسف دارد، زیرا راهی که در راستای تولید واکسن داخلی در یک سال اخیر طی شد، باید در ۲۰ سال انجام می‌شد.

وزیر بهداشت، درمان واموزش پزشکی ادامه داد: با افتخار بیان می‌کنم که واکسن ایرانی کم عارضه‌ترین، موثرترین و بی‌خطرترین واکسن دنیا است.

خبر دیگر اینکه فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران اعلام کرد: مرگ و میر ناشی از کرونا در تهران نسبت به چند هفته قبل حدود ۱۷.۵ درصد کاهش یافت.

دکتر علیرضا زالی در حاشیه مراسم آغاز طرح رزمایش کمک های مومنانه در دهه کرامت ویژه اقشار آسیب پذیر در دوران کرونا در جمع خبرنگاران افزود: این کاهش در سایر شاخص های از جمله تعداد بیماران در مراکز درمانی و مراجعان به بیمارستان ها هم مشاهده می شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر تعداد ترخیص شدگان بیماران کرونایی در مجموع بیمارستان های تخصیص یافته به کرونای استان تهران نسبت به ورودی جدید شتاب بیشتری گرفته و تراز مثبت شده است.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران همچنین اظهار  داشت: در حال حاضر تعداد مراجعان سرپایی در تهران بین پنج هزار تا هفت هزار نفر در نوسان است.

آمار بیماری کرونا در  هفته های اخیر در استان تهران روبه کاهش است. در حال حاضر مجموع بیماران بستری در این استان نسبت به هفته های قبل کاهش را نشان می دهد.

 

آخرین وضعیت بیماران کرونایی در استان ها

وضعیت پایدار شیوع کرونا در اردبیل در روزهای اخیر شکننده شده و تعداد کل بیماران بستری در مراکز درمانی استان روند نسبتا افزایشی به خود گرفته است.

بر اساس اعلام دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، شمار بیماران بستری کووید.۱۹در مراکز درمانی استان با ۲۷ نفر بستری جدید در شبانه‌روز گذشته به ۱۹۱ نفر رسید. این تعداد در آمار اعلامی روز گذشته دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ۱۸۴ نفر بود.

بر اساس اعلام این مرجع، ۵۰ نفر از این تعداد در بخش‌های ویژه تحت مراقبت قرار دارند ضمن اینکه در شبانه‌روز گذشته ۱۹ نفر هم با بهبودی نسبی از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

همچنین  با فوت یک نفر دیگر از مبتلایان در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع جان‌باختگان کووید.۱۹ در این استان طی ۱۵ ماه گذشته به یک هزار و ۸۰۷ نفر رسید.

در ادامه روند کاهشی شیوع کرونا در استان اردبیل، شهرستان‌های پارس‌آباد، مشگین‌شهر، گرمی، کوثر، نیر، سرعین، نمین، اصلاندوز و بیله‌سوار در وضعیت زرد و شهرستان‌های خلخال و اردبیل در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل روز دوشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا، وضعیت کاهشی شیوع کرونا در این استان را همچنان شکننده دانست و افزود: در صورت بی‌توجهی شهروندان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، احتمال صعودی شدن دوباره شیوع کرونا در استان وجود دارد.

همچنین استاندار هرمزگان با بیان اینکه نزدیک به ۱۰ هزار بیمار مبتلا به کرونا در هرمزگان، در قرنطینه خانگی هستند، اضافه کرد: از این افراد درخواست می‌کنیم که به طور حتم قرنطینه را رعایت کنند و در خانه بمانند تا بیماری را به دیگران منتقل نکنند.

فریدون همتی اعلام کرد:ظرفیت بیمارستان‌های هرمزگان با افزایش بستری بیماران مبتلا به کرونا، در حال تکمیل است و متاسفانه عده‌ای از بیماران مبتلا به ویروس کرونا هم بسیار دیر و با درگیری ریوی بالا به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند که باید در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شوند.

وی ادامه داد: شهرستان‌های بندرعباس، میناب، رودان، جاسک، حاجی‌آباد، قشم، بندرلنگه، بستک و پارسیان همچنان در وضعیت قرمز، شهرستان‌های بندرخمیر و سیریک در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های بشاگرد و ابوموسی در وضعیت زرد کرونا هستند.

خبر دیگر اینکه رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان اعلام کرد: سیستان و بلوچستان در وضعیت هشدار دهنده کرونا قرار دارد و عبور از این شرایط بدون همراهی مردم و رفع عادی انگاری‌ها برطرف نخواهد شد.

 محمد هاشمی شهری اظهارداشت: به دلیل رعایت ۵۸ درصدی پروتکل‌های بهداشتی در سیستان و بلوچستان شاهد هستیم این استان جزو سه استان نخست کشور با کمترین درصد رعایت پروتکل هاست.

وی ادامه داد: در دوره‌های قبل ۷۰ درصد مبتلایان به کرونای در سیستان و بلوچستان به حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اختصاص داشت که هم‌اینک به ۴۰ درصد رسیده بطوریکه در مناطق جنوبی استان شاهد افزایش مبتلایان هستیم.

از سوی دیگر سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: شبانه‌روز گذشته از ۴۳۸ نمونه گرفته شده از افراد مشکوک به بیماری کووید ۱۹ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی در مراکز بهداشتی و درمانی ، ۱۳۵ مبتلای جدید به ویروس کرونا در این استان شناسایی شدند.

 ابراهیم سلمانی افزود: از این تعداد ۲۸ نفر در بیمارستان‌های استان بستری شدند و ۱۰۷ نفر هم در منزل دوره نقاهت خود را طی می‌کنند. در شبانه‌روز گذشته ۲ فرد مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در استان جان خود را از دست دادند.

این مسوول گفت: هم‌اکنون ۲۹۴ فرد مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۷۲ نفر به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

خبر دیگر اینکه رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز همچنین در خصوص آخرین وضعیت شهرهای خوزستان گفت:در هفته گذشته وضعیت شهرستان های هندیجان و امیدیه به دلیل ورود اطلاعات اشتباه در سامانه ماسک قرمز اعلام شدند که پس از ارائه اطلاعات درست به مسئول این سامانه مجددا از حالت قرمز خارج شدند.

وی افزود: بازدیدهای صورت گرفته از مراکز درمانی این  ۲ شهرستان نشان می داد که تعداد بیماران این مناطق کمتر از حد قرمز بوده بنابراین شهرستان های امیدیه و هندیجان اکنون در وضعیت نارنجی قرار دارند. در حال حاضر روزانه ۱۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان های خوزستان بستری می شوند. 

 رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در خصوص اظهار نگرانی مدیر شبکه بهداشت هندیجان از وضعیت بیماری در این شهرستان گفت: وضعیت نارنجی در این منطقه کاملا شکننده است لذا اظهار نگرانی مدیر شبکه بهداشت این شهرستان به جهت عدم  رعایت پروتکل های بهداشتی به ویژه در هفته منتهی به انتخابات است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که ۶۶ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های این استان بستری شدند.

دکتر محمد فتحی گفت : اکنون ۵۴۴ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.  با فوت ۶ بیمار دیگر کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در البرز شمار کل متوفیان این بیماری در استان به چهارهزارو۱۷۰ نفر رسید.

پنج شهرستان تابعه البرز دارای وضعیت نارنجی و ۲ شهرستان زرد کرونایی هستند.

در ایلام ۵۴ ابتلای جدید کرونا در ایلام شناسایی شد و مجموع مبتلایان استان به ۳۹ هزار و ۴۳۸ نفر افزایش یافت.

دکتر محمد کریمیان رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام اظهار داشت: طی ۲۴ ساعت گذشته مورد فوتی ناشی از کرونا ثبت نشده و مجموع فوتی های استان تا این لحظه ۷۹۹ نفر است. ۱۸ بستری بیمار جدید کرونا در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بستری های موجود ۷۹ نفر است.

کریمیان با بیان اینکه مجموع بهیودیافتگان کرونا استان ۳۸ هزار و ۳۵۱ نفر است، گفت: شهرستان های ایلام با مجموع ۱۶ هزار و ۷۸ ابتلا، دهلران با سه هزار و ۱۸۶ ابتلا و چوار با ۴۲۱ ابتلا در وضعیت نارنجی قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام یادآور شد: شهرستان های دره شهر، آبدانان، بدره، ملکشاهی، مهران، سیروان، چرداول و هلیلان نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

در ارومیه به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی بستری شدگان کرونا در این استان پس از حدود ۱۱ هفته بالاخره دورقمی شد.

جواد آقازاده افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته حدود ۷۰ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در مراکز درمانی آذربایجان غربی بستری شدند که از این تعداد، ۳۰ نفر مربوط به ارومیه بود.

وی اضافه کرد: در این مدت همچنین شاهد ابتلای ۲۸۴ نفر در آذربایجان غربی به کرونا بودیم که در تداوم روند کاهشی بوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی ادامه داد: طی ۲۴ ساعت گذشته، ۹ بیمار کرونایی نیز در استان بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند که سهم ارومیه، پنج نفر است.

از کرمانشاه خبر رسیده که سخنگوی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه اعلام کرده در شبانه روز گذشته موردی از فوت در اثر ابتلا قطعی به کرونا در این استان ثبت نشده تا مجموع جانباختگان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون همان یک هزار و ۸۹۰ نفر باقی بماند.

«مهدی محمدی» اظهار داشت: هم اکنون ۳۸۸ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ اکنون در بیمارستان‌های این استان بستری هستند که تعداد آنها نسبت به روز گذشته پنج نفر کمتر است.

وی تاکید کرد: در ۲۴ ساعت گذشته، ۲۹ مورد بیمار مثبت بستری و ۱۷۱ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که این تعداد نسبت به روز قبل ۱۱۰ نفر بیشتر است.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رنگ بندی شهرستان‌های استان کرمانشاه را اعلام کرد که براساس این گزارش شهرستان پاوه در وضعیت قرمز قرار گرفته است.

شهرستان‌های کرمانشاه، صحنه، اسلام‌آبادغرب، سرپل دهاب، کنگاور، سنقر و کلیایی، هرسین، گیلانغرب و جوانرود در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، قصرشیرین، دالاهو و روانسر نیز در وضعیت زرد قرار دارند.  

وضعیت واکسیناسیون کرونا در استان‌ها

بر اساس اطلاعات دریافت شده از دانشگاه های علوم پزشکی کشور تا کنون و با توجه به دریافت واکسن های وارداتی و تولیدات داخلی اجرای طرح  واکسیناسیون کرونا در بسیاری از استان ها به خوبی انجام شده و با رسیدن محموله های جدید و توزیع آن کار تزریق واکسن به سرعت از سر گرفته خواهد شد.

از سوی دیگر در خصوص تزریق واکسن کرونا رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: پیرانشهر و سردشت کمترین واکسیناسیون علیه کرونا را در این استان دارند که باید برای بهبود این وضعیت، بیشترین اهتمام در این ۲ شهرستان صورت گیرد.

دکتر جواد آقازاده افزود: شهروندان بالای ۷۰ سال این شهرستان ها برای دستیابی به ایمنی دسته جمعی به مراکز واکسیناسیون مراجعه کرده و واکسن تزریق کنند.

وی اضافه کرد: در ارومیه به عنوان بزرگترین شهرستان آذربایجان غربی، وضعیت بهتری در خصوص واکسیناسیون داریم و بیش از ۹۲.۵ درصد سالمندان بالای ۷۰ سال واکسن تزریق کرده اند.

به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان میزان ابتلای کادر درمان این استان به بیماری کووید ۱۹ پس از دریافت واکسن کرونا کاهش یافته است و در سال جاری، هیچ مورد شهید مدافع سلامت نداشتیم.

آرش نجیمی افزود: کاهش شدید موارد ابتلا به کرونا در میان کادر درمان اصفهان و رسیدن میزان مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ به صفر در میان آنها در چند ماه اخیر، پاسخ به افرادی است که اثربخشی واکسیناسیون کرونا را زیر سووال می‌برند.

وی با بیان اینکه اکثریت قریب به اتفاق کادر درمان استان اصفهان واکسن کرونا را دریافت کردند مگر افرادی که نمی‌خواستند این واکسن را تزریق کنند، اظهار داشت: گروه‌های ثانویه که در ارتباط با گروه‌های پر خطر بودند مانند مطب دارها و منشی های مطب نیز واکسن کرونا را دریافت کردند.

نجیمی این موضوع را خبر خوشحال کننده ای برای مردم و نظام سلامت اصفهان و کشور خواند و اضافه کرد: حدود ۷۰ درصد جمعیت بالای ۷۰ سال استان نیز واکسن کرونا را دریافت کردند به‌طوری‌که در برخی شهرستان‌ها مانند اردستان این شاخص بالای ۸۰ درصد است.

وی تاکید کرد: هرچه میزان پوشش واکسیناسیون برای گروه‌های سنی سالمند بیشتر باشد میزان بیماران بدحال و مرگ و میر ناشی از کرونا نیز کاهش می‌یابد و امیدواریم در هفته های آتی شاهد این موضوع باشیم.

همچنین رییس شبکه بهداشت ودرمان دنا گفت: تاکنون بیش از ۲ هزار دوز واکن کرونا به افراد بالای ۷۰ سال به بالا تزریق شد.

ظفر پریسایی اظهارداشت: تاکنون بیش از ۹۰ درصد جمعیت ۷۰ سال به بالا واکسن آنها تزریق شد. شهرستان دنا بیشترین پوشش واکسن کرونا را تاکنون داشته است.

فرماندار شهرستان فیروزآباد با اشاره به شروع واکسیناسیون افراد علیه ویروس کرونا گفت: از ابتدای شروع واکسیناسیون تاکنون هشت هزار و ۶۳۹ نفر در این شهرستان واکسینه شده‌اند.

 حسین آرگیو در حاشیه جلسه ستاد کرونا شهرستان اظهار داشت: از این تعداد ۶ ‌هزار و ۱۴۹ نفر در رده سنی سالمندان، و مابقی بر اساس برش شهرستانی و سهمیه طبق ابلاغ به کارکنان ادارات شبکه بهداشت، درمان،شهرداری، بهزیستی، خاص و بنیاد شهید مورد استفاده قرار گرفته است.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا در انتخابات 

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان با اشاره به تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات پیش رو گفت: پروتکل‌های بهداشتی مدون و بسیار خوبی برای برگزاری هرچه بهتر انتخابات در سطح استان آماده و در این خصوص تمامی نکات در نظر گرفته شده است.

دکتر پرویز قزلباش استان افزود: زنجان در مورد دستورالعمل ابلاغی برای برگزاری انتخابات جزو استانهایی است که حتی قبل از پروتکل‌های کشوری، پروتکل های بهداشتی مدون و بسیار خوبی را آماده کرده و در کمیته های فرماندهی استان نیز برای مقابله با کرونا هماهنگی های لازم را انجام داده است.

وی یادآوری کرد: بر این اساس آمادگی لازم برای برگزاری هرچه بهتر انتخابات وجود دارد و نظارت ها در راستای رعایت پروتکل های بهداشتی توسط ارگانهای مختلف برای برگزاری هرچه بهتر انتخابات انجام خواهد گرفت.

از سوی دیگر رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با ابراز نگرانی از رعایت نشدن دستور العمل های بهداشتی در تجمع های انتخاباتی گفت: ادامه این روند افزایش تعداد بیماران کرونایی در استان خوزستان را به دنبال دارد.

دکتر فرهاد ابول نژادیان اظهار داشت: با توجه به برگزاری تجمع های انتخاباتی شوراهای اسلامی و ریاست جمهوری در روزهای اخیر نگران آن هستیم که شیوه نامه ها و پروتکل های بهداشتی به خوبی رعایت نشوند و مجددا تعداد بیماران کرونایی در خوزستان افزایش یابد.

 در همین خصوص معاون فرماندارو جانشین ستاد مدیریت کرونا لارستان فارس گفت: تمام تدابیر و تمهیدات لازم بهداشتی در ۱۳۹ شعبه رای گیری این شهرستان در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا اندیشیده شده است.

احمد دلاوراظهار داشت: همکاری و هماهنگی خوبی بین ستاد مدیریت کرونا و همچنین اعضای کمیته ها، هیات های نظارت و اجرایی انتخابات در این زمینه وجود دارد.

وی بیان کرد: بر اساس مصوبه ستاد مدیریت کرونا شهرستان لارستان برای هر شعبه رای گیری یک مامور بهداشتی حضور دارد و از نزدیک موارد و پروتکل های بهداشتی را نظارت و کنترل خواهد کرد.

او گفت: همچنین بر اساس پیش بینی ها و تدابیر لازم  پنج تیم گشت و کنترل ویژه برای نظارت بهداشتی در روز رای گیری (۲۸ خرداد ۱۴۰۰) به طور مستمر ومنظم در محل ها و شعبه‌های رای گیری حضور خواهند یافت.

خبر دیگر اینکه مدیر سلامت محیط و کار معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: وضعیت بهداشتی شعب اخذ رای در این استان یک روز قبل از رای گیری و روز رای گیری توسط شعب اخذ رای بررسی می‌شود.

لیدا رفعتی افزود: ۱۰ تیم در مرکز استان و ۲ تا چهار تیم در شهرستان ها کار نظارت بر وضعیت رعایت پروتکل های بهداشتی شعب اخذ رای را بر عهده دارند با این وجود احتمال افزایش شمار تیم های پیش بینی شده وجود دارد.

وی با بیان اینکه اولویت برگزاری انتخابات در فضای باز، با رعایت فاصله گذاری فیزیکی، استفاده از ماسک و گندزدایی محیط است افزود: باید از تجمع رای دهندگان و یا مسئولان اجرایی و نظارتی در محل اخذ رای، بدون رعایت فاصله گذاری پرهیز شود.

برگزاری هرگونه مراسم استقبال از کاندیدا و تشکیل کاروان تبلیغاتی چه انسانی و چه خودرویی باید خودداری شود، برگزاری هرگونه مراسم و تجمع انتخاباتی در فضاهای سربسته نظیر مساجد، حسینیه‌ها، زیارتگاه‌ها، مدارس و سالن‌های ورزشی و هنری خارج از مکان‌های تعیین‌شده ممنوع است.

 

 

یک بیمار مبتلا به کرونا در آران و بیدگل جان باخت

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: یک مرد ۶۵ ساله طی ۲۴ ساعت گذشته به دلیل ابتلا به کرونا در مرکزهای درمانی آران و بیدگل جان باخت.

مریم امیدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: شمار بستری مبتلایان کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل ۸۷ نفر است که ۷۶ بیمار در کاشان و ۱۱ بیمار در آران و بیدگل بستری تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

وی، موارد بستری بیماران کووید ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را هفت نفر اعلام و اضافه کرد: پنج نفر از بیماران در کاشان و ۲ نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

ثبت ۳۲ مورد جدید کرونا در منطقه کاشان 

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۳۲ مورد جدید به ۲۴ هزار و ۲۵۱ نفر رسید.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۱۱ نفر با سن ۱۸ تا ۸۹ سال در کاشان و یک نفر با سن ۸۶ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان هستند.

امیدی گفت: از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون ۱۸۲ هزار و ۱۷۱ نفر به مرکزهای بستری، تشخیص سرپایی و درمانی شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان مراجعه کردند.

وی ادامه داد: در این مدت، ۱۱ هزار و ۶۸۴ بیمار حاد تنفسی از بیمارستان‌های کاشان و آران و بیدگل ترخیص شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اضافه کرد: ۸۹۷ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) این دانشگاه است.

امیدی افزود: ۲۰۸ نفر نیز به درمانگاه‌های حاد تنفسی دانشگاه مراجعه کردند.

حمید سوری مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس کمیته‌های کشوری اپیدمیولوژی و واکنش سریع برای کووید ۱۹، هشتم خرداد پس از نشست با فرماندار ویژه کاشان گفت: کارنامه و عملکرد این شهرستان در مدیریت اپیدمی کرونا نسبت به میانگین کشوری موفق و مثبت است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

وضعیت کرونایی شهرستان‌ کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی نارنجی است.

ویروس کرونا اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

 

۱۲۱ نفر دیگر در استان همدان به کرونا مبتلا شدند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با ابتلای ۱۲۱ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان به بیماری کووید ۱۹ در مجموع بیماران بستری مثبت به ۱۷ هزار و ۸۳۶ و بیماران سرپایی مثبت به ۴۴ هزار و ۲۷ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز دوشنبه افزود: همچنین با فوت ۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، آمار متوفیان استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۲۲۵ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۴۰۷ مورد بود که ۷۱ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اضافه کرد: ۱۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۴۱ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۷۸۸، بهار ۹۶۲، تویسرکان یک هزار و ۱۰ ، رزن ۷۵۴، درگزین ۲۸۶، فامنین ۳۱۶ و کبودراهنگ یک هزار و ۱۵ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون سه هزار و ۲۱۰ نفر در ملایر، ۲ هزار و ۲۷۴ نفر در نهاوند و ۶ هزار و ۸۰۲ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

به گزارش ایرنا، از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، «فامنین، اسدآباد و تویسرکان» در وضعیت زرد و هفت شهرستان دیگر در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارند.

 

کرونا یک فوتی دیگر در چهارمحال و بختیاری برجا گذاشت

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: با فوت یک بیمار مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته مجموع فوتی‌های ناشی از این ویروس در استان به یک هزار و ۱۲۰ نفر رسید.

مجید شیرانی روز دوشنبه افزود: همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۶ مبتلای جدید به این ویروس شناسایی شده است که از این تعداد ۹۶ نفر به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند و ۱۲ نفر نیز در مراکز درمانی استان بستری شدند.

وی ادامه داد: ۱۴۶ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند که از این تعداد ۲۴ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه قرار دارند.

شیرانی با بیان اینکه کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان منجر به کند شدن روند کاهشی شیوع کرونا در استان شده است، افزود: می‌طلبد در چند روز آینده پروتکل‌های بهداشتی در ستادهای انتخاباتی بیش از پیش رعایت شود تا با چالشی در خصوص افزایش شیوع کرونا در استان روبرو نشویم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با تشریح دستورالعمل‌های بهداشتی ستادهای انتخاباتی، اظهار داشت: مسئولیت نظارت و مراقبت نسبت به اجرای ضوابط بهداشتی بر عهده ستاد انتخابات کشور و با همکاری استانداران و فرمانداران مراکز حوزه‌های انتخابات است.

شیرانی خاطرنشان کرد: در انتخابات ریاست جمهوری این مسئولیت بر عهده ستاد انتخابات کشور و ستادهای استانی است و در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا برعهده مسئول اجرایی انتخاباتی هر محل است.

وی افزود: همچنین نظارت عالی بر اجرای صحیح و کامل دستورالعمل‌های حاضر بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کارشناسان بهداشتی دانشگاه است.

شیرانی خاطرنشان کرد: جانمایی صندوق‌های رای با نظر بازرسان وزارت بهداشت و همکاری و تایید هیات‌های اجرایی انجام خواهد گرفت.

به گزارش ایرنا، از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۱۳۶ هزار و ۱۸۸ مورد نمونه‌گیری ویروس کرونا در این استان انجام شده است.

بر اساس آخرین رنگ‌بندی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، چهار شهرستان کوهرنگ، خانمیرزا، بن و سامان در وضعیت زرد (خطر متوسط) و سایر شهرستان‌ها در وضعیت نارنجی (خطر زیاد) شیوع کرونا قرار دارند.

 

متوسط سن ابتلا به کرونا در فارس کاهش یافته است

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، از کاهش سن مبتلایان به کرونا در استان فارس خبر داد و این را موضوع را سبب نگرانی در جامعه دانست.

مهرزاد لطفی روز دوشنبه در نشست ستاد مدیریت کرونا دانشگاه مهم ترین راه موفقیت در کنترل بیماری کووید۱۹ را پیشگیری از ابتلا و رعایت پروتکل های بهداشتی در جامعه برشمرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بر اساس بررسی های به عمل آمده، در مدت یک هفته گذشته شاهد رشد و افزایش نمونه های مثبت ابتلا به کرونا و درصد بستری بیماران بوده ایم، این موضوع را زنگ خطری جدی دانست و بر توجه ویژه به این موضوع تاکید کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین با هشدار در زمینه کاهش سن موارد ابتلا به کرونا و افزایش ابتلای جوانان، اضافه کرد: سهل انگاری در رعایت دستورالعمل های بهداشتی و مرگ بر اثر کرونا به ویژه در جوانان و سنین پایین نگران کننده است، زیرا مرگ جوانان به معنی از بین رفتن نیروی مولد جامعه است.  

لزوم افزایش آزمایش ها و تست های کرونا با هدف شناسایی به موقع بیماران مبتلا به کووید۱۹ از دیگر موارد مورد تاکید رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در این نشست بود.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی  شیراز نیز از بستری شدن هزار و ۴۷ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان فارس خبر داد.

 سید روح الله حسینی در این نشست گفت: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، ۹۳۴ هزار و ۸۹۷ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه های استان تهیه شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۲۶۸ هزار و ۶۶ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

 همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۱۰۸ هزار و سه مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۱۶ هزار و ۵۳۸ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۲۸۴ هزار و ۶۰۴ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

او مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علایم که هم اکنون در بیمارستان های استان بستری هستند را نیز هزار و ۴۷ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد، ۱۴۴ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین از بهبودی ۲۶۰ هزار و هفت مبتلا به کرونا از ابتدا تاکنون خبر داد که از بیمارستان ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.

این مقام مسوول در دانشگاه در ادامه با اعلام جان باختن ۱۰ هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون، مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تا کنون را چهار هزار و ۷۰۳ نفر اعلام کرد.

 حسینی اعلام کرد: تاکنون درصد بالایی از سالمندان استان فارس دوز اول واکسن را دریافت کرده اند، تاثیر مثبت آن در کاهش مرگ و میر سالمندان در بیماران مبتلا به کرونا ویروس به خوبی نشان داده شده است. اما در کنار آن باید به موضوع ساده انگاری و عدم رعایت موازین بهداشتی در جوانان و میانسالان به عنوان یک عامل خطر  افزایش بیماری در استان توجه کنیم.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز توصیه کرد: با توجه به این که رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی منجر به خطر افتادن جان افراد می شود، ضروری است خانواده ها با رعایت موازین بهداشتی مانند استفاده از ماسک، حفظ فاصله فیزیکی، پرهیز از حضور در تجمعات و دورهمی ها و مراقبت بیشتر در قطع زنجیره انتقال بیماری سهیم باشند. 

 

رئیس علوم پزشکی: ۳۰ بیمار مبتلا به کرونا در قم بدحال هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: ۳۰ نفر از بیماران مبتلا به کرونا که در بیمارستان‌های این استان بستری می‌باشند، بدحال هستند.

محمدرضا قدیر با اشاره به آخرین وضعیت کووید۱۹ در قم، افزود: در ۲۴ ساعت منتهی به بیست و چهارم خردادماه جاری، ۴۱ بیمار با علائم ابتلا به کرونا در بیمارستان‌های این شهر پذیرش و ۳۸ نفرشان بستری شده‌اند.

وی اضافه کرد: ۴۱ نفر از بیماران مبتلا به کرونا که در هفته‌های گذشته در بیمارستان بستری شده بودند نیز با بهبودی ترخیص شدند.

به گفته وی، در ۲۴ ساعت منتهی به بیست و چهارم خردادماه ۱۴۰۰، فوتی ناشی از ابتلا به کرونا در قم گزارش نشده است.

قدیر خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۲۷ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های این استان بستری هستند که حال ۳۰ نفرشان وخیم است.

وی گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به بیست و چهارم خردادماه ۱۴۰۰، ۶۵۳ تست کرونا از شهروندان قمی گرفته شده که جواب ۱۲۴ مورد مثبت بوده است.

وی افزود: تاکنون ۵۱ هزار و۲۰۳ دز واکسن کرونا به همشهریان قم تزریق شده است.

استان قم که از ۱۸ فروردین‌ماه امسال در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته بود، از ۱۴ اردیبهشت‌ماه جاری وارد شرایط نارنجی شد.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

 

۵۴ ابتلای جدید کرونا در ایلام شناسایی شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: ۵۴ ابتلای جدید کرونا در ایلام شناسایی شد و مجموع مبتلایان استان به ۳۹ هزار و ۴۳۸ نفر افزایش یافت.

دکتر محمد کریمیان روز دوشنبه اظهار داشت: طی ۲۴ ساعت گذشته مورد فوتی ناشی از کرونا ثبت نشده و مجموع فوتی های استان تا این لحظه ۷۹۹ نفر است.

وی افزود: ۱۸ بستری بیمار جدید کرونا در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بستری های موجود ۷۹ نفر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام ادامه داد: از بستری های جدید پنج مورد مربوط به ایلام، سه نفر چرداول، ۲ نفر ایوان، ۲ نفر دهلران، ۲ نفر ملکشاهی، ۲ نفر مهران، یک نفر آبدانان و یک نفر نیز مربوط به دره شهر است.

کریمیان با بیان اینکه مجموع بهیودیافتگان کرونا استان ۳۸ هزار و ۳۵۱ نفر است، گفت: شهرستان های ایلام با مجموع ۱۶ هزار و ۷۸ ابتلا، دهلران با سه هزار و ۱۸۶ ابتلا و چوار با ۴۲۱ ابتلا در وضعیت نارنجی قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام یادآور شد: شهرستان های دره شهر، آبدانان، بدره، ملکشاهی، مهران، سیروان، چرداول و هلیلان نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

کریمیان تاکید کرد: با توجه به انتخابات پیش رو و تجمع های انتخاباتی خطر آغاز پیک پنجم وجود دارد و مردم و مسوولان ستادهای انتخاباتی استان باید به این موضوع توجه داشته و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

وی یادآور شد: ۲۷۵ ستاد انتخاباتی شناسایی و از آنها بازدید صورت گرفته که در این راستا بیش از ۴۵ تذکر کتبی جهت عدم رعایت پروتکل ها داده شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام اضافه کرد: همچنین به بیش از ۲۵ ستاد انتخاباتی نیز به دلیل فعالیت در فضای بسته و موارد لازم به به ستاد مربوطه برای برپایی ۲ کارناوال تبلیغاتی نیز داده شد.

 

سه لرستانی دیگر بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ جان باختند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: سه شهروند این استان طی شبانه روز گذشته به دلیل ابتلا به کرونا جان باختند و شمار جانباختگان به یکهزار و ۸۸۹ نفر رسیده است.

دکتر "مریم کوشکی" روز دوشنبه به رسانه ها اعلام کرد: همچنین ۱۵۵ بیمار مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در استان شناسایی شد و شمار مبتلایان به ۱۱۸ هزار و ۹۵۱ نفر رسید.

وی اظهار داشت: تاکنون ۳۷۱ هزار و ۴۳۰ نمونه کرونا به آزمایشگاه های تشخیص استان ارسال شده که از این مجموع ۳۶۷ هزار و ۵۴۸ مورد پاسخ داده شده و ۲۴۸ هزار و ۵۹۷ نمونه آن منفی بوده است.

وی ادامه داد: اکنون ۳۴۸ بیمار مبتلا یا مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند.

بر اساس اعلام ستاد مقابله با کرونا هم اکنون سه شهرستان رومشکان، سلسله و چگنی در وضعیت زرد و هشت شهرستان مابقی در وضعیت نارنجی قرار دارند.

 

عبور موفق ایلام از چهار موج کرونا در شرایط محرومیت و تحریم

کرونا که آمد، پیشرفته‌ترین سیستم‌های بهداشتی درمانی جهان با چالش مواجه شد چه رسد به ایلام؛ کوچک‌ترین و کم‌جمعیت ترین استان در غرب ایران که حتی پیش از کرونا هم با نارسایی‌هایی مواجه بود اما با اینحال با عزم جهادی و تجمیع امکانات، هیچ بیماری بدون تخت، دارو و خدمات درمانی نماند.

در استانی که با کمبود تخت‌های بیمارستانی و تجهیزات مواجه بود در این حدود ۱۶ ماه که از ورود کرونا می‌گذرد، تمامی خدمات مرتبط با بیماران کرونا به صورت رایگان انجام شد و حتی برای آزمایش نیز هزینه‌ای دریافت نشد.

در روزهای ابتدای شیوع کرونا این استان حتی با کمبود ماسک و مواد بهداشتی مواجه شد اما با برنامه‌ریزی و مدیریت مناسب، خط تولید محصولات بهداشتی راه‌اندازی و نه تنها از این نظر مشکلات رفع شد بلکه آمادگی برای ارسال به سایر نقاط کشور نیز بوجود آمد.

در حالیکه کشور با انواع تحریم‌ها و کمبودها مواجه بود، مسوولان بهداشتی و درمانی این استان نه تنها از شرایط سخت و بحرانی روزهای ابتدایی شیوع کرونا گذر کردند بلکه در ادامه و تا کنون نیز اجازه ندادند هیچ بیماری برای دریافت خدمات بهداشتی درمانی با مشکل مواجه شود.

استان ایلام تا کنون چهار پیک ابتلا به کرونا را پشت سر گذاشته است که هر کدام سهمگین‌تر از قبلی، آمار ابتلای روزانه، بستری‌ها و فوتی‌های کرونا را به اوج رساندند و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تا مرز اشباع ظرفیت پیش رفتند اما با مدیریت درست و همکاری و مشارکت دستگاه‌ها و نهادها، نقاهتگاه‌های مختلف برپا شد و این استان با کمبود تخت برای بستری بیماران مواجه نشد.

در نهایت پیک چهارم کرونا نیز با همکاری مردم و مسوولان مهار شد و مبارزه با کرونا با همه سختی‌ها وارد فاز واکسیناسیون شد و ۲۶ هزار نفر در این استان بر اساس سند ملی و اولویت‌های تعیین شده واکسن کرونا تزریق کردند.

در این مدت از زمان ورود کرونا به استان با مساعدت دولت و وزارت بهداشت تجهیزات و امکانات درمانی مختلف از جمله تخت آی‌سی‌یو، دستگاه سی‌تی‌اسکن، دستگاه‌های اکسیژن‌ساز و دستگاه‌های ونتیلاتور وارد استان شد و با تلاش و مجاهدت پرستاران، پزشکان و کارکنان بهداشتی درمانی، استان ایلام با وجود شرایط پرخطر از آخرین و سهمگین‌ترین موج کرونا عبور کرد که با قدردانی وزیر بهداشت مواجه شد.

عملکرد ایلام در عبور از پیک چهارم کرونا بی‌نظیر بود

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور با قدردانی از تلاش های استاندار و مجموعه ستاد مدیریتی کرونا در استان، گفت: عملکرد این استان در مهار کرونا و عبور از پیک چهارم بی‌نظیر بود. 

سعید نمکی در جریان سفر اخیر خود به استان ایلام افزود: با وجود محرومیت‌ها و شرایط خاص و همسایگی با یکی از استان‌های پرخطر که سهمگین‌ترین موج کرونای انگلیسی را به همراه داشت، مدیریت پیک چهارم در ایلام با عملکرد مناسب، موفق به عبور از این پیک شد.

وی  با بیان اینکه هر پیروزی در راستای مبارزه با کرونا با همدلی همه اقشار بوده است، افزود: اگر این همدلی، وفاق و محوریت خردمندانه مقام معظم رهبری، ستاد ملی و استانی کرونا، سازمان‌های مردم‌نهاد و مردم نبود عبور از این پیک میسر نمی‌شد.

وی ادامه داد: در پیک چهارم با توجه به تجربه دفاع مقدس و همکاری تمامی اقشار موفق شدیم کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها را توسعه دهیم و با زنده نگه داشتن طرح شهید حاج قاسم سلیمانی ذخیره و سرمایه‌های ملی را حفظ کنیم.

نمکی تصریح کرد: در این مدت درمانگاها و بیمارستان‌های موقت و سرپایی و همچنین کمیته‌هایی برای ترخیص ایجاد شد و هیچ مریضی پشت درهای بیمارستان نماند.

اضافه شدن ۴۰۰ تخت برای مبتلایان کرونا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: کشور ما با وجود اینکه از نظر حجم تحریم‌ها با هیچ کشوری قابل مقایسه نیست اما با برنامه‌ریزی و مدیریت مناسب، از موفق‌ترین مناطق جهان در مبارزه با کروناست و امیدواریم بزودی واکسن ایرانی با کیفیت تولید شود و از این نظر نیز بی‌نیاز شویم.

دکتر جمیل صادقی‌فر به شرایط دشوار استان در روزهای ابتدای شیوع کرونا اشاره کرد و افزود: با وجود آن شرایط دشوار ٤٠٠ تخت برای بیماران فراهم شد و هیچ بیماری با کمبود تخت مواجه نبود، حتی بیمارستان‌های خصوصی نیز تعطیل نشدند و به فعالیت خود ادامه دادند.

 

بستری شدگان روزانه کرونا در آذربایجان‌غربی دورقمی شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی گفت: بستری شدگان کرونا در این استان پس از حدود ۱۱ هفته بالاخره دورقمی شد.

جواد آقازاده روز دوشنبه افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته حدود ۷۰ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در مراکز درمانی آذربایجان غربی بستری شدند که از این تعداد، ۳۰ نفر مربوط به ارومیه بود.

وی اضافه کرد: در این مدت همچنین شاهد ابتلای ۲۸۴ نفر در آذربایجان غربی به کرونا بودیم که در تداوم روند کاهشی بوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی ادامه داد: طی ۲۴ ساعت گذشته، ۹ بیمار کرونایی نیز در استان بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند که سهم ارومیه، پنج نفر است.

آقازاده اظهار کرد: کل بستری شدگان سندرم حاد تنفسی در آذربایجان غربی به ۶۴۹ نفر رسیده که ۲۶۹ نفر مشکوک بوده و ۳۸۰ مبتلای قطعی هستند.

وی گفت: از کل بستری شدگان در آذربایجان غربی، ۱۳۵ نفر از بستری شدگان در بخش‌های مراقبت‌های ویژه تحت درمان بوده و ۳۲ نفر نیز فقط با استفاده از ونتیلاتور تنفس می‌کنند.

به گزارش ایرنا، تاکنون حدود ۱۷۶ هزار نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده و چهار هزار و ۶۸۴ نفر بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست داده اند.

 

کرونا شمار متوفیان البرز را ۵۰ درصد افزایش داد

رییس سازمان آرامستان های شهرداری کرج اعلام کرد که به علت شیوع ویروس کرونا شمار متوفیان این استان در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ حدود ۵۰ درصد افزایش یافت.

حمیدرضا عسگری روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: سال گذشته ۱۵ هزار و ۵۱۰ نفر در استان البرز جان خود را از دست دادند که نسبت به سال ۹۸ حدود ۶ هزار نفر افزایش داشت.

سال ۹۸ شمار متوفیان استان البرز حدود ۱۰ هزار نفر ثبت شده است.

وی بیان داشت:  بیشترین متوفیان سال ۹۹  استان البرز به ترتیب بیماران کووید۱۹ ، ایسکمی قلبی (سکته) و عوارض فشار خون  بوده است.

عسکری  گفت: سال گذشته حدود پنج هزار نفر براثر بیماری کووید ۱۹ در این استان جان خود را از دست دادند که حدود سه هزار نفر آنان در استان خاکسپاری و مابقی پس از دریافت خدمات لازم برای خاکسپاری به سایر مناطق کشور انتقال یافتند.

وی بیان داشت : از مجموع کل متوفیان سال گذشته استان البرز،  هشت هزار و ۴۳۹ نفر مرد و پنج هزار و ۷۱۸ نفر زن بودند که  میانگین سنی متوفیان مرد ۶۲ سال و متوفیان زن ۶۵ سال بود.

عسکری ادامه داد: در این مدت یک هزارو۳۵۳ کودک زیر ۲ سال در استان البرز جان خود را از دست دادند.

وی یادآور شد: طی سال گذشته درمجموع به چهار هزار و ۲۶۱ نفر از خانواده‌های شهدا، جانبازان و ایثارگران خدمات لازم ارائه شد و تعدادی از آن‌ها به خارج از سازمان منتقل و یا داخل استان البرز و به دیگر استان‌های کشور اعزام شدند.

رییس سازمان آرامستان های شهرداری کرج بیان داشت: اکنون این سازمان  حدود ۲۰۰ نفر نیروی انسانی ،  ۹ دستگاه آمبولانس حمل متوفی عمومی و ۱۵ دستگاه آمبولانس بخش خصوصی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.