بر اساس گزارش وزارت بهداشت در 19 خرداد 1400، ۱۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۰۱ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۳۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهری در وضعیت آبی قرار ندارد.

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با فوت ۱۵۷ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۸۱ هزار و ۵۱۹ نفر رسید.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز چهارشنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد: از دیروز تا امروز(۱۹ خرداد ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۰ هزار و ۵۹۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۱۵۵۷ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۹۹۰ هزار و ۷۱۴ نفر رسید.

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تاکنون دو میلیون ۵۹۰ هزار و ۶۸۲ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. ۳۵۸۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و ۲۱ میلیون و ۶۵ هزار و ۴۵۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

تاکنون چهار میلیون و ۲۸۱ هزار و ۲۶۸ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۷۰۶ هزار و ۶۹۵ نفر نیز دوز دوم را دریافت کرده و واکسینه شده اند. مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به چهار میلیون و ۹۸۷ هزار و ۹۶۳ دوز رسید.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۷۴ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و بیش از سه میلیون و ۷۴۴ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقای جنوبی که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

۱۹ خرداد ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

دانشمندان ایرانی همزمان با دیگر کشورها برای تهیه واکسن و ایمن سازی در مقابل ویروس کرونا در تلاش هستند و هم اکنون تولید این واکسن از سوی چند شرکت ایرانی و یا مشترک با برخی شرکت‌های خارجی در دست اجرا است که تاکنون به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته اند.

بر اساس اعلام مسوولان بهداشتی روند کاهش مبتلایان و فوتی های کرونا در کشور ادامه دارد ، این روند اگر چه امیدوارکننده است اما کاهش محسوس رعایت پروتکل‌های بهداشتی ،هشداری برای صعودی شدن این ویروس است.

شرایط شکننده وضعیت شیوع کرونا هم اکنون بیش از هر زمان دیگری رعایت پروتکل های بهداشتی را به هموطنان یادآوری می کند چرا که تنها راه قطع زنجیره بیماری کشنده کووید.۱۹ اجتناب از دورهمی ها و رعایت فاصله اجتماعی است تا با واکسیناسیون اکثر جمعیت کشور،  شرایط به پایداری و مرگ و میرها کنترل و به صفر برسد.

در همین حال معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی واکسن فخرا را یک کار فوق‌العاده و خیره کننده‌ خواند و گفت: در کل دنیا تعداد محدودی از کشورها توان ساخت واکسن را دارند که خوشبختانه ایران امروز به این کشورها پیوسته است.

ایرج حریرچی امروز چهارشنبه در آیین آغاز فاز دوم کار آزمایی بالینی واکسن ایرانی فخرا گفت: واکسن فخرا یک کار فوق‌العاده و خیره کننده‌ای است که توسط نیروهای مسلح تولید شده و افتخار دیگری را برای سرزمین‌مان به همراه داشته است.

معاون وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی ادامه داد: در کل دنیا تعداد محدودی  از کشورها هستند که توان ساخت واکسن را دارند که خوشبختانه ایران امروز با توجه به دستیابی به چند واکسن به این کشورها پیوسته است.

البته در رابطه با تامین واکسن مورد نیاز کشور مدیر پروژه کارآزمایی واکسن ایرانی - کوبایی انستیتو پاستور ایران گفته که این موسسه تولید واکسن کرونا بر پایه « آدئونوویروس » یا « ناقل ویروسی » را هم در دست ساخت دارد.

واکسن هایی که بر پایه ناقل ویروسی ساخته می شوند ، به گونه ای اصلاح شده اند که نمی توانند تکثیر شوند. آدنوویروس دستورالعمل های ژنتیکی را به سلول های انسانی منتقل می کند و به آنها می گوید پروتئین ویروس کرونا ایجاد کنند. این کار سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با ویروس زنده کرونا آماده می کند.

پیش از این شرکت دارویی آسترازنکا ، اسپوتنیک روسیه و شرکت دارویی جانسون اند جانسون با استفاده از ناقل ویروسی واکسن تولید کرده بودند.احسان مصطفوی روز چهارشنبه در آیین آغاز تزریق دز دوم واکسن کرونای کنژوگه در ساری افزود که ساخت واکسن بر پایه آدئونو ویروس در انستیتو پاستور مراحل پیش بالینی خود را پشت سر گذاشته است و در آینده نزدیک وارد فاز یک کارآزمایی بالینی خواهد شد.

وی زمان مشخصی را برای این منظور اعلام نکرد ولی تاکید کرد : این واکسن کاملا از ابتدا تا انتها در انستیتو پاستور تولیدخواهد شد.

مدیر پروژه کارآزمایی واکسن ایرانی - کوبایی انستیتو پاستور ایران همچنین اعلام کرد که همزمان با کارآزمایی بالینی واکسن کنژوگه ، تولید انبوه آن هم با هدف گذاری تولید ماهانه  یک میلیون دز تا شهریور شروع شده است و و از اول مهر نیز ماهانه به تولید سه میلیون دوز خواهد رسید.

وی افزود : هر زمان نتایج مطالعه و اثربخشی ، کم خطری و یا بی خطری واکسن توسط مراجع ذیصلاح نهایی شود ، واکسن های تولید شده مورد استفاده عمومی قرار می گیرد.

مصطفوری با اعلام این که تزریق دوز دوم واکسن کنژوگه از چهارم خرداد در کشور شروع شد و تاکنون ۱۱ هزار نفر از ۲۴ هزار داوطلب دز دوم این واکسن را دریافت کرده اند ، گفت : دز دوم این واکسن از امروز در۲ دانشگاه بابل و دانشگاه مازندران در ساری آغاز شده است و هدف اصلی در فاز سوم این کارآزمایی بالینی بررسی اثر بخشی این واکسن نسبت به بیماری کووید ۱۹ است.

 واکسن ایرانی - کوبایی که هم اکنون در مرحله کارآزمایی بالینی قرار دارد ، واکسنی نوترکیب با نام کنژوگه است که توسط انستیتو فینلای کوبا و با مشارکت انستیتو پاستور ایران تولید شده است. این واکسن پس از گذراندن موفق فاز یک و دو، وارد فاز سوم کارآزمایی بالینی شده تا پس از تایید نهایی در انستیتو پاستور ایران نیز تولید و واکسیناسیون عمومی با آن آغاز شود.

آخرین وضعیت بیماران کرونایی در استان ها

روند کاهشی شیوع بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل که طی چند روز گذشته در مسیر نزولی قرار گرفته، همچنان ادامه دارد به طوری که شاخص بستری و فوتی کرونا در این استان به پایین‌ترین ارقام ۲ ماه اخیر رسید.

در ادامه وضعیت نزولی شیوع کرونا در استان اردبیل، شمار مبتلایان جدید کووید.۱۹ در این استان به ۲۳ نفر تنزل کرده که ۹۸ نفر پایین تر از بالاترین آمار ثبت شده در ۲ ماه قبل است.

همچنین بر اساس اعلام دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، شمار مبتلایان بستری همزمان در این استان نیز از ۶۳۳ نفر در پنجم اردیبهشت ماه با ۴۶۴ نفر کاهش، به ۱۶۹ فرد بستری در شبانه‌روز گذشته رسیده است.

شمار جان‌باختگان روزانه کرونا در استان اردبیل نیز روند کاهشی را طی می‌کند به طوری که در ۲۴ ساعت گذشته با فوت یک نفر دیگر از مبتلایان، مجموع فوتی‌های کووید.۱۹ در این استان طی ۱۵ گذشته به یک هزار و ۸۰۳ نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل روز چهارشنبه، کاهش آمار فوتی، بستری‌های جدید و همزمان مبتلایان کرونا در مراکز درمانی این استان طی ۲ هفته اخیر را چشمگیر خواند و گفت: شیوع موج چهارم بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل که از نیمه فروردین ماه آغاز شده بود، طی روزهای اخیر روند نزولی به خود گرفته و در وضعیت مهار قرار گرفته است.

در همین راستا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رنگ بندی شهرستان‌های استان کرمانشاه را اعلام کرد که براساس این گزارش شهرستان پاوه در وضعیت قرمز قرار گرفته است.

شهرستان‌های کرمانشاه، صحنه، اسلام‌آبادغرب، سرپل دهاب، کنگاور، سنقر و کلیایی، هرسین، گیلانغرب و جوانرود در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، قصرشیرین، دالاهو و روانسر نیز در وضعیت زرد قرار دارند.  

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به فوت ۲ نفر دیگر بر اثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹ در شبانه‌روز گذشته، گفت: مجموع جانباختگان در این استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به یک هزار و ۸۷۰ نفر رسیده است.

همچنین ۱۴۵ نفر به خاطر ابتلای قطعی به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان سمنان بستری هستند و از ابتدای شیوع ویروس تاکنون ۲۹ هزار و ۸۰۹ نفر به صورت سرپایی درمان شدند.

کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت مقابله با کرونا استان سمنان با ارائه آخرین آمار شیوع این ویروس در استان اعلام کرد: ۴۲ مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در استان سمنان از ظهر سه‌شنبه تا ظهر چهارشنبه شناسایی شدند و مجموع آمار بیماران کووید ۱۹ در این استان از ابتدا تاکنون به ۳۹ هزار و ۳۵۶ نفر رسید.

طی ۲۴ ساعت گذشته یک نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در استان سمنان فوت کرد و بر این اساس از ابتدای شیوع این ویروس تعداد جانباختگان این بیماری در استان به یکهزار و ۱۰۴ نفر رسید.

طبق اعلام این کمیته، با ترخیص ۲۲ بیمار دیگر، موارد بهبودی و ترخیص بیماران کووید ۱۹ در این استان به ۱۰ هزار و ۵۴۳ نفر رسید.

براساس آخرین رنگ بندی اعلام شده توسط سامانه ماسک وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی، تمامی شهرستان‌های استان سمنان در وضعیت نارنجی و شهرستان های میامی، آرادان و سرخه در وضعیت زرد قرار دارند.

در همین رابطه سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اعلام کرد:پنج مبتلای ویروس کرونا در ۲۴ساعت گذشته فوت کردند و شمار جان باختگان این ویروس در هرمزگان به یکهزار و ۳۱۶ نفر رسید.

دکتر فاطمه نوروزیان اظهار داشت: هم اکنون ۵۳۷ مبتلا به کرونا در بیمارستان های هرمزگان بستری هستند که حال ۲۱ نفر از آنها بسیار وخیم گزارش شده است.

وی افزود: در حال حاضر کرونای انگلیسی بیشتر از دیگر گونه ها در هرمزگان شیوع یافته و متاسفانه جوانان و نوجوانان را به شدت درگیر می کند و در صورت بی توجهی این گروه ها به رعایت پروتکلهای بهداشتی، باید منتظر افزایش بیشتر آمار ابتلا و فوتی ها در استان باشیم.

نوروزیان با بیان اینکه هم اکنون شاهد وضعیت بسیار نگران کننده ای در هرمزگان هستیم، گفت: در حاضر وضعیت در شهرستان های بندرعباس، میناب و بندرلنگه بحرانی است که نتیجه بی توجهی به پروتکلهای بهداشتی، برگزاری تجمع و دورهمی های خانوادگی و انجام سفرهای غیرضروری است.

خبر خوب دیگر اینکه شهرستان گناباد در خراسان رضوی هم از نظر وضعیت کرونایی نارنجی شد و هم اکنون هیچ شهرستانی در این استان در وضعیت قرمز نیست.

بر اساس اطلاعات نرم‌افزار ماسک، هفته گذشته تنها شهرستان گناباد در استان خراسان رضوی از نظر کرونایی قرمز بود که با کاهش تعداد مبتلایان، این شهرستان هم تغییر رنگ داد و نارنجی شد.

هم اکنون هشت شهرستان مشهد، بینالود، نیشابور، سبزوار، کاشمر، درگز، قوچان و گناباد در وضعیت نارنجی و بقیه در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

استان خراسان رضوی با احتساب شهرستانهای جدید، هم اکنون دارای ۳۳ شهرستان است.

در همین راستا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: روند تعداد مبتلایان کرونا در خراسان رضوی کاهشی است اما این استان هنوز در دامنه موج چهارم کرونا قرار دارد.

دکتر مهدی قلیان اول افزود: هم اکنون ابتلای به کرونا در استان خراسان رضوی روند کاهشی را طی می کند اما کاهش تعداد مبتلایان خیلی کند است.

وی اضافه کرد: روز گذشته ۱۸۷ بیمار جدید کرونایی در بیمارستانهای استان خراسان رضوی بستری شدند که بدین ترتیب کل بستری شدگان کرونا در استان به  ۸۳۰ نفر رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر ۲۲۰ بیمار کرونایی نیز در بخشهای مراقبت های ویژه بیمارستانهای خراسان رضوی بستری هستند و تعداد فوتی های روزانه به  ۱۰ تا ۱۵ نفر کاهش یافته است.

قلیان افزود: تعداد مبتلایان سرپایی مراجعه به مراکز منتخب کرونا به هزار و ۷۰۰ نفر در روز کاهش یافته است در حالی که در اوج بیماری  این تعداد روزانه بیش از چهار هزار نفر بود.

وی ادامه داد: خطر شیوع موج جدید بیماری به ویژه نوع ویروس هندی آن از جنوب و جنوب شرقی کشور وجود دارد و امیدواریم این اتفاق در خراسان رضوی رخ ندهد.

از سوی دیگر رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری از فوت سه بیمار مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد گفت: با احتساب فوتی‌های جدید، مجموع فوتی‌های ناشی از کرونا از ابتدا تاکنون به یک هزار و ۱۱۱ نفر رسید.

مجید شیرانی افزود: همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۵۲ نفر بیمار مشکوک به کرونا به مراکز بهداشتی و درمانی استان مراجعه کردند که از این تعداد آزمایش ۳۴ بیمار بستری و ۷۵ بیمار سرپایی مثبت اعلام شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۲۲۸ بیمار مبتلای قطعی و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی استان بستری است که از این تعداد ۲۶ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه قرار دارند.

بر اساس آخرین رنگ‌بندی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، چهار شهرستان کوهرنگ، خانمیرزا، بن و سامان در وضعیت زرد (خطر متوسط) و سایر شهرستان‌ها در وضعیت نارنجی (خطر زیاد) شیوع کرونا قرار دارند.

خبر دیگر اینکه سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: در شبانه‌روز گذشته از ۴۲۷ نمونه گرفته شده از بیماران مشکوک به کووید ۱۹ ، ۱۰۲ بیمار جدید به این ویروس در استان شناسایی شدند

ابراهیم سلمانی افزود: از این تعداد ۱۳ نفر در بیمارستان‌های استان بستری و ۸۹ نفر در منزل دوره نقاهت خود را طی می‌کنند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون ۲۹۲ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۶۸ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات دریافت می‌کنند.

این مسوول گفت: در شبانه‌روز گذشته یک بیمار مبتلا به کرونا در استان جان خود را از دست داد.

از خوزستان خبر رسیده که احتمال قرمز شدن وضعیت کرونایی برخی شهرهای خوزستان وجود دارد و رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: احتمال آن وجود دارد که وضعیت کرونا در برخی شهرهای این استان دوباره به حالت قرمز برگردد.

دکتر سیدمحمد علوی اظهار داشت: بعد از چند روز که روند کاهشی بیماری در خوزستان، شتاب خوبی داشت اکنون قدری از شیب کاهش بیماری کاسته شده که این موضوع احتمال شکننده بودن وضعیت را نشان می دهد.

وی افزود: اگرچه تعدادی از مردم استان را واکسینه شدند ولی تا زمانی که واکسیناسیون کل افراد جامعه انجام نشود، وضعیت شکننده است بنابراین تنها راه عبور از موج بیماری، رعایت پروتکل های بهداشتی است.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان با فوت ۶ مورد جدید شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به یکهزار و۳۸۰ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهارداشت:با افزوده شدن ۳۴۱ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۳۹ هزار و ۸۱۲نفر رسید.

وی با بیان اینکه ۲۷۲ بیمار حاد تنفسی و ۱۵۶ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: مردم در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

از استان مرکی خبر رسیده که رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی اراک اعلام کرد : بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی شبانه‌روز اخیر، ۱۴۸ مورد ابتلای جدید کووید ۱۹ در استان مرکزی شناسایی شده است.

دکتر سید «محمد جمالیان»  افزود:  ۲۸ نفر از این بیماران به‌دلیل وخامت حال در بیمارستان‌های استان بستری شده اند و  مراقبت و خدمات تخصصی درمانی دریافت می‌کنند.

وی بیان کرد:  هیچ مورد فوتی‌ در شبانه روز اخیر از نقاط مختلف  استان مرکزی برای ویروس کرونا گزارش نشده است.  شمار جان باختگان ویروس کرونا در این استان تاکنون به ۲ هزار و ۱۳۲ نفر رسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: چهار شهروند این استان طی شبانه روز گذشته به دلیل ابتلا به کرونا جان باختند و شمار جانباختگان به یکهزار و ۸۸۱ نفر رسیده است.

مریم کوشکی اعلام کرد: همچنین ۲۱۵ بیمار مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در استان شناسایی شد و شمار مبتلایان به ۱۱۸ هزار و ۱۴۸ نفر رسید.

براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا هم اکنون سه شهرستان لرستان در وضعیت زرد و هشت شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

وضعیت واکسیناسیون کرونا در استان‌ها

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیماران سرطانی با توجه به فرآیند تشخیص و درمان بیماری، مشکلی در تزریق واکسن کرونا ندارند.

دکتر علی قنبری مطلق افزود: بیماران سرطانی منعی برای تزریق واکسن کرونا ندارند و افرادی که شیمی درمانی و جراحی می کنند، باید یک هفته فاصله میان تزریق واکسن کرونا و شیمی درمانی یا جراحی داشته باشند.

وی اظهار داشت: بیمارانی که تحت پیوند مغز و استخوان قرار می گیرند نیز لازم است سه تا ۶ ماه میان تزریق واکسن کرونا و پیوند فاصله داشته باشند و ممنوعیتی برای تزریق این واکسن ندارند.

قنبری مطلق با بیان اینکه بیماران مبتلا به انواع سرطان با خیال آسوده می توانند واکسن بزنند، تصریح کرد: بیماران سرطانی که به کرونا مبتلا می شوند بیشتر در معرض آسیب ها، عوارض و بستری در بیمارستان و مرگ و میر هستند و باید پروتکل های بهداشتی را بطور کامل رعایت کنند.

در همین رابطه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: تا کنون با اجرای مرحله کارآزمایی بالینی در مجموع مرحله اول ودوم پنج هزارو ۸۴۰ واکسن کوبایی ایرانی (کنژوگه) به افراد واجد شرایط و منتخب در این استان تزریق شده است.

دکتر محمد رضا صائینی افزود: تاکنون ۲ هزارو ۸۴۰  نفر از جامعه هدف در زنجان در مرحله دوم فاز سوم واکسن پاستور را دریافت کرده اند.

وی اضافه کرد: در مرحله دوم فاز سوم کارآزمایی، واکسن پاستور و کوبا بر سه هزار داوطلب زنجانی جامعه هدف در حالی تزریق شده که تا کنون عارضه جدی ثابت شده ای از تزریق مرحله اول فاز سوم گزارش نشده است.

همچنین مسوول پایگاه واکسیناسیون بیمارستان امید مشهد گفت: تاکنون سه هزار و ۶۸۰ بیمار سرطانی و صعب العلاج در این بیمارستان واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

وحید صلاحدید افزود: تزریق واکسن کرونا برای بیماران سرطانی و صعب العلاج، اوتیسم و نقص سیستم ایمنی از ۲۸ اسفند پارسال در بیمارستان امید مشهد در حال انجام است.

وی اضافه کرد: نوبت دوم واکسن کرونا برای بیماران سرطانی نیز از ۲۵ فروردین ماه شروع شده است و تاکنون ۲ هزار و ۱۵۶ بیمار سرطانی نوبت دوم را دریافت کرده اند.

سوپروایزر (مسوول) پایگاه واکسیناسیون بیمارستان امید مشهد گفت: در اوایل، بیماران سرطانی از تزریق واکسن سینوفارم استقبال نمی کردند ولی پس از آن میزان مراجعات بالا رفت.

صلاحدید، پذیرایی از بیماران و رصد و کنترل آنان پس از تزریق واکسن به لحاظ عوارض تابعه را از جمله  خدمات ارائه شده به بیماران سرطانی که واکسن دریافت کردند عنوان کرد.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل تاکنون ۴۱ هزار و ۷۰۰ بیمار بابلی واکسن کرونا را دریافت کردند که از این تعداد سه هزار نفر واکسن تولید مشترک ایران و کوبا بوده است.

دکتر سید فرزاد جلالی در حاشیه تزریق دز دوم واکسن کنژوگه افزود : همچنین تاکنون چهار هزار و ۱۶۶ نفر دز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند و بقیه در روزهای آینده دریافت خواهند کرد.

وی گفت : امروز ۱۹ خرداد دز دوم از فاز سوم واکسیناسیون مشترک ایران -کوبا در شهرستان بابل و در دانشگاه علوم‌پزشکی بابل آغاز شد و طی آن در مرحله صبح پنج نفر از همشهریان دز دوم را دریافت کردند و تا پایان امروز ۱۵۶ نفر دوز دوم را دریافت خواهند کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل همچنین گفت که یک توقف  ۱۰ روزه در ارسال محموله‌های واکسن به کشور ایجاد شد که علت آن تعلل کشورهای ارسال کننده بوده است.

وی افزود : این تاخیر بدان معنا نیست ما کمبود واکسن در آینده خواهیم داشت ، لذا تمام زیر ساخت های ما برای انجام واکسیناسیون به محض رسیدن واکسن ها آماده است.

 

۱۰ فوتی و بستری شدن ۷۶ بیمار کووید ۱۹ در البرز

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد که ۱۰ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان جان باختند و ۷۶ بیمار دیگر به تخت های بستری انتقال یافتند.

دکتر محمد فتحی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگاران بیان داشت: اکنون ۵۷۷ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز افزود: ۴۵ هزار و ۴۱۴  بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در بیمارستان های استان بستری شده اند که ۴۰ هزارو ۷۰۱ بیمار آنان ترخیص شده اند.

وی بیان داشت : با مرگ  ۱۰ بیمار کووید ۱۹  مجموع جانباختگان این بیماری در استان به چهارهزارو۱۳۱ نفر رسید.

اکنون پنج شهرستان تابعه البرز نارنجی و ۲ شهرستان زرد کرونایی هستند.

 

حدود ۹ درصد بیماران کرونایی مازندران در قائمشهر بستری هستند

رییس شبکه بهداشت و درمان قائمشهر گفت که در حال حاضر ۲۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های این شهرستان بستری هستند. این آمار معادل حدود ۹ درصد کل بیماران بستری کرونایی در استان مازندران است.

قائمشهر ۲ بیمارستان دارد و از جمله پنج شهرستان مازندران است که نه تنها همچنان در وضعیت نارنجی قرار دارد ، بلکه بررسی روند شیوع کرونا نشان می دهد که این شهرستان بیشترین درگیری و چسبندگی کرونایی را پس از شهرستان آمل داشته است.

 آمار ارائه شده توسط رییس شبکه بهداشت قائمشهر همچنین گویای این است که بیش از ۱۲ درصد از بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این شهرستان بستری هستند . 

مازندران با ۲۲ شهرستان ۲ دانشگاه علوم پزشکی دارد. دانشگاه علوم پزشکی بابل به صورت مستقل بهداشت و درمان شهرستان بابل را با بیش از نیم میلیون نفر جمعیت بر عهده دارد و بقیه ۲۱ شهرستان زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران هستند.

 رییس شبکه بهداشت و درمان قا ئمشهر امروز چهارشنبه گفت که روند بستری بیماران کرونایی در شهرستان رو به کاهش است و ابراز امیدواری کرد که با رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مردم بزودی رنگ کرونایی قائمشهر هم زرد خواهد شد .

دکتر محمد گران توضیح داد : در وضعیت قرمز بیش از ۲۱۰ بیمار کرونایی در بیمارستان های قائمشهر بستری بودند ، اما هم اکنون با همکاری مردم، اصناف و کادر درمان تعداد بستری های کرونایی به زیر ۳۰ نفر رسیده است.

وی گفت که طی روز گذشته ۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های شهرستان بستری و در مقابل هفت نفر ترخیص شدند.

دکتر گران آمار فوتی های کرونایی در این شهرستان را کاهشی توصیف کرد و افزود که در یک هفته اخیر ۲ نفر از بیماران بستری کرونایی جان باختند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان از شهروندان قائمشهری خواست تا همچنان شیوه نامه های بهداشتی را رعایت و از دورهمی ها و تجمعات پرهیز کنند و تاکید کرد : تا زمانی که واکسیناسیون فراگیر انجام نشده است ، تنها راه جلوگیری از شیوع کرونا رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی است.

دکتر گران گفت : تاکنون بیش از ۲۱ هزار و ۵۰۰ دز واکسن کرونا به سالمندان، کادر درمان، بیماران خاص، معلولان جسمی و حرکتی در شهرستان قائمشهر تزریق شده است که خوشبختانه تاکنون عوارضی که منجر به بستری شود، گزارش نشده است.

وی با اشاره به توصیه بعد از واکسن کرونا ، افزود : افراد بعد از تزریق واکسن کرونا همچنان باید پروتکل های بهداشتی نظیر فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک را رعایت کنند.

رئیس شبکه بهداشت قائمشهر با اشاره به نزدیک بودن انتخابات ۲۸ خردادماه از مردم خواست تا در صحنه انتخابات حضور پرشوری داشته باشند و بیان کرد: از مردم میخواهیم تا در زمان رای گیری، حتما فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

دکتر گران در پایان با تاکید براینکه در بحث فضای تبلیغاتی بهتر است که کاندیدها از فضای مجازی استفاده کنند، گفت که برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا تا حد الاممکن باید از تجمعات و همایش ها جلوگیری کنیم و یا حداقل با فاصله گذاری اجتماعی و در فضای باز برگزار شود.

 

۶۰ ابتلای جدید کرونا در ایلام شناسایی شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: ۶۰ ابتلای جدید کرونا در ۲۴ ساعت گذشته شناسایی شد و مجموع مبتلایان استان به ۳۹ هزار و ۲۰۹ نفر افزایش یافته است.

دکتر محمد کریمیان روز چهارشنبه اظهار داشت: طی ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی ناشی از کرونا ثبت نشده و تعداد فوتی های استان تا این لحظه ۷۹۶ نفر است.

وی افزود: ۲۲ بستری جدید کرونا در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بستری های موجود استان به ۹۴ نفر افزایش یافت.

دکتر کریمیان ادامه داد: از بستری های جدید نفر ۹ مربوط به مهران و هشت نفر نیز مربوط به ایلام است و بالاترین تعداد بستری های جدید را رقم زدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: همچنین از بستری های جدید ۶ نفر مروبط به آبدانان، چهار نفر دهلران، ۲ نفر ایوان، یک نفر چرداول، یک نفر دره شهر و یک نفر ملکشاهی است.

دکتر کریمیان اضافه کرد: شهرستان های ایلام، دهلران و چوار در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان ها در وضعیت زرد قرار دارند.

 

۴۴ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در خراسان شمالی بستری شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی گفت: ۴۴ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته بستری شدند که نسبت به آمار اعلامی روز گذشته چهار نفر کاهش دارد.

خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی، دکتر سید احمد هاشمی افزود: همچنین در این بازه زمانی یکی از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در استان جان خود را از دست داد.

وی اضافه کرد: با بستری این تعداد بیمار جدید در ۲۴ ساعت گذشته، هم اکنون ۲۰۹ بیمار دارای علایم بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۶۰ درصد مردم استان ماسک می زنند، گفت: برخی افراد با وجود اینکه در وضعیت شکننده ای به سر می بریم اما همچنان نسبت به زدن ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی کم توجهی می کنند.

هاشمی یادآور شد: همه گروه‌های سنی اعلام شده برای دریافت واکسن باید از طریق مراجعه به آدرس salamat.gov.ir  ثبت‌نام کنند.

وی با اشاره به واکسیناسیون ۸۱ درصد افراد بالای ۸۰ سال در کشور، گفت: این میزان در استان ۷۱ درصد بوده که علت آن خودداری این افراد از تزریق واکسن است.

براساس آمار رسمی، استان خراسان شمالی از اسفندماه ۹۸ وارد همه گیری ویروس کرونا شد و از فرودین ماه سال جاری نیز با روند افزایشی آمار بیماران کووید ۱۹ در بیمارستان ها وارد فاز چهارم این بیماری شد، به طوری که هم اکنون حدود ۵۰ درصد از تخت های بیمارستانی ویژه بیماران کووید ۱۹ در اشغال این بیماران قرار دارد و از ابتدای شروع ویروس کرونا  تاکنون بیش از یکهزار و ۲۰۰ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های این استان جان خود را از دست دادند.

علاوه بر آن براساس آخرین ارزیابی سامانه ماسک وابسته به وزارت بهداشت و درمان که ۱۳ خردادماه سال جاری منتشر شد از هشت شهرستان این استان چهار شهرستان بجنورد؛ شیروان، مانه و سلقمان و اسفراین در وضعیت نارنجی و چهار شهرستان راز و جرگلان، فاروج، گرمه و جاجرم در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

 

 ۱۶۹ بیمار بدحال آذربایجان‌غربی دربخش مراقبت‌های ویژه کرونا بستری هستند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی آذربایجان‌غربی گفت: هم اینک ۱۶۹ نفر از مبتلایان به کرونا در بخش‌های آی‌سی‌یو مراکز درمانی استان، تحت مراقبت‌ ویژه قرار دارند.

دکتر جواد آقازاده روز چهارشنبه افزود: از این تعداد همچنین ۳۴ نفر تحت دستگاه ونتیلاتور قرار داشته و با کمک این دستگاه تنفس می کنند که شرایط آنان نیز بسیار نامناسب تر است.

وی با اشاره به ابتلای ۴۱۲ نفر به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در استان اظهار کرد: از این تعداد ۱۵۵ نفر در مراکز درمانی بستری شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی بیان کرد: در حال حاضر ۷۳۴ نفر به خاطر سندرم حاد تنفسی در آذربایجان غربی بستری هستند.

آقازاده با اشاره به فوت ۶ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته در آذربایجان‌غربی افزود: کل فوتی‌های ناشی از کرونا در استان به چهارهزار و ۶۵۹  نفر رسید.

وی اضافه کرد: از این تعداد، سه نفر در ارومیه جان خود را از دست داده اند.

تاکنون بیش از ۱۷۴ هزار نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده اند.

 

کرونا جان ۴ بیمار دیگر در قم را گرفت

رئیس دانشگاه علوک پزشکی قم با اشاره به آخرین وضعیت کووید۱۹ در این استان گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به نوزدهم خرداد ماه جاری متاسفانه چهار تن از مبتلایان به این بیماری در قم جان خود را از دست دادند.

محمدرضا قدیر در گفت و گویی افزود: در شبانه روز گذشته همچنین ۵۶ بیمار با علائم کرونا پذیرش شدند که ۳۹ بیمار جدید در مراکز در مانی قم بستری شدند.

وی ادامه داد: همچنین در این مدت ۵۶ بیمار با بهبود وضعیت جسمانی، از مراکز درمانی قم ترخیص شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: هم اکنون  ۱۲۳ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی این استان بستری هستند، ضمن اینکه حال ۳۹ بیمار مبتلا به کرونای بستری در بخش های مراقبت ویژه استان نیز وخیم است.

قدیر با اشاره به آمار تست های روزانه کرونایی در این استان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۴۹۷ مورد تست کرونا در این استان انجام شده که از این تعداد، جواب ۱۴۴ تست کرونا مثبت بوده است.

وی همچنین آخرین روند واکسیناسیون کرونا در این استان را مورد اشاره قرار داد و افزود: تا کنون بیش از ۵۰ هزار دوز واکسن به گروه های هدف اعلام شده وزارت بهداشت در این استان تزریق شده است.

استان قم که از ۱۸ فروردین‌ماه امسال در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته بود، از ۱۴ اردیبهشت‌ماه جاری وارد شرایط نارنجی شد.

 

۱۰ فوتی و بستری شدن ۷۶ بیمار کووید ۱۹ در البرز

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد که ۱۰ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان جان باختند و ۷۶ بیمار دیگر به تخت های بستری انتقال یافتند.

دکتر محمد فتحی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگاران بیان داشت: اکنون ۵۷۷ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز افزود: ۴۵ هزار و ۴۱۴  بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در بیمارستان های استان بستری شده اند که ۴۰ هزارو ۷۰۱ بیمار آنان ترخیص شده اند.

وی بیان داشت : با مرگ  ۱۰ بیمار کووید ۱۹  مجموع جانباختگان این بیماری در استان به چهارهزارو۱۳۱ نفر رسید.

اکنون پنج شهرستان تابعه البرز نارنجی و ۲ شهرستان زرد کرونایی هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.