بعضی شهرستان‌های قرمز با انتشار ویروس هندی و آفریقای جنوبی مواجه هستند. در صورت عدم رعایت پروتکل‌ها، احتمال شروع موج جدید کرونا جدی است. رنگ بندی شهرهای کشور بدین صورت است: ۱۶ شهرستان قرمز، ۲۰۱ شهرستان نارنجی ۲۳۱ شهرستان زرد.

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با فوت ۱۲۸ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جانباختگان این بیماری در ایران به ۸۰ هزار و ۹۴۱ نفر رسید.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: از دیروز تا امروز (پانزدهم خرداد ۱۴۰۰) براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۴۴۲ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که ۹۷۳ نفر از آنها بستری و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲ میلیون و  ۹۶۰ هزار و ۷۵۱ نفر رسید.

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تاکنون ۲ میلیون و ۵۳۷ هزار و ۹۲ نفر از بیماران بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. هشت هزار و ۸۰۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند و ۲۰ میلیون و ۵۶۴ هزار و ۲۰۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون ۴ میلیون و ۱۷۸ هزار و ۱۲۵ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۵۷۹ هزار و ۹۳۴ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده‌اند. بر این اساس مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۴ میلیون و ۷۵۸ هزار و ۵۹ دوز رسید.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقای جنوبی که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

پانزدهم خرداد ماه و مهمترین اخبار کرونایی استان ها

شیوع ویروس کرونا به ویژه نوع هندی و انگلیسی در برخی استان های جنوبی کشور طی یک هفته گذشته بسیار گسترده بوده و طبق گفته مسوولان دانشگاه علوم پزشکی برخی از این استان ها وضعیت از مرحله بحران فراتر رفته و احتمال وقوع یک فاجعه بزرگ وجود دارد.

به گزارش گروه اخبار استان ها ،  به رغم گذشت چند هفته ای از روند نزولی کرونا در اغلب استان های کشور اما به گفته مسوولان بهداشتی این شرایط شکننده بوده و برای تداوم روند فعلی نیازمند همراهی وتوجه ویژه مردم هستیم.

مسوولان وزارت بهداشت و درمان معتقدند که تا زمانی که پوشش واکسیناسیون علیه کرونا به میزان ۷۰ درصد نرسد، برای رهایی از اثرات مرگبار این ویروس ، چاره‌ای جز رعایت شیوه‌ نامه‌های بهداشتی نداریم.

در همین حال رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از غربالگری و کنترل بهداشتی ۳۴۲ هزار و ۸۹۶ مسافر ورودی به کشور در مبادی مرزی رسمی ایران خبر داد.

مهدی ولی‌پور ضمن تاکید بر تداوم اجرای طرح کنترل بهداشتی مسافران در مبادی مرزی کشور گفت: این طرح با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ٢٠ اسفندماه کلید خورده و تا صبح روز پانزدهم خرداد ماه، ۳۴۲ هزار و ۸۹۶ نفر از مسافران کنترل و غربالگری شده اند.

وی افزود: در این مدت ۴۸ هزار و ۷۳۴ مورد تست فوری و ۲۰ هزار ۵۰۸ مورد تست پی سی آر از مسافران مشکوک به کرونا گرفته شده و ۶۳ نفر از مسافران نیز به صورت موقت قرنطینه شده اند.

ولی پور اضافه کرد: این طرح با مشارکت ۴۷۱ نیروی عملیاتی در ١۶ استان کشور در حال اجرا است.

اما متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته با فوت ۱۲۸ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ ، تعداد جانباختگان این بیماری در ایران به ۸ هزار و ۹۴۱ نفر رسید.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز شنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: از دیروز تا امروز (پانزدهم خرداد ۱۴۰۰) براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۴۴۲ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که ۹۷۳ نفر از آنها بستری و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲ میلیون و  ۹۶۰ هزار و ۷۵۱ نفر رسید.

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تاکنون ۲ میلیون و ۵۳۷ هزار و ۹۲ نفر از بیماران بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. هشت هزار و ۸۰۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند و ۲۰ میلیون و ۵۶۴ هزار و ۲۰۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون ۴ میلیون و ۱۷۸ هزار و ۱۲۵ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۵۷۹ هزار و ۹۳۴ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده‌اند. بر این اساس مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۴ میلیون و ۷۵۸ هزار و ۵۹ دوز رسید.

پانزدهم خرداد ماه و مهمترین اخبار کرونایی استان ها

به گفته مسوولان بهدداشتی استان هرمزگان ،  بیشتر موارد ابتلا به کرونا در این استان از نوع انگلیسی است که احتمال کشندگی و سرایت پذیری آن بسیار بالا می باشد و با توجه به سیر صعودی کرونا در استان، خطر ابتلا به این ویروس در هرمزگان بسیار بالا است و شرایط استان در آستانه یک فاجعه بزرگ کرونایی قرار دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه هرمزگان در یک وضعیت بحرانی شیوع کرونا قرار دارد، گفت: با توجه به در پیش بودن انتخابات و احتمال برگزاری نشست های تبلیغاتی، رعایت نشدن پروتکلهای بهداشتی و انجام سفرهای غیرضروری از سوی مردم در این ایام تعطیلات پیش بینی می کنیم که روند شیوع کرونا در استان همچنان صعودی باشد.

دکتر محمود حسین پور بیان داشت: در حال حاضر روزانه شاهد شناسایی بیش از یک هزار مورد ابتلا به کرونا در هرمزگان هستیم که از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون، این آمار بی سابقه بوده و نشان دهنده وضعیت بحرانی استان و چرخش پرقدرت کووید ۱۹ در هرمزگان است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان نیز در این باره گفت: در پی افزایش بی سابقه موارد ابتلا به کرونای انگلیسی ، هندی و آفریقایی در استان همه تجمع‌ها تا ۱۰ روز آینده ممنوع است.

علی رئوفی افزود: متاسفانه هر روز بر شمار مبتلایان به کرونا در هرمزگان اضافه می شود و اگر شیوه نامه‌های بهداشتی رعایت نشود در دو هفته آینده وضعیت بحرانی برای هرمزگان پیش بینی می‌شود.

از استان فارس نیز گزارش شده که ۹ نفر در روستای بریز لارستان مبتلا به کرونای آفریقایی وانگلیسی شدند، این روستا قرنطینه کامل شده وضعیت در استان های همجوار با شهرهای جنوب فارس قرمز و بسیار شکننده و شمار مبتلایان نیز روی موج فزآینده قرار دارد.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان در همین راستا اعلام کرد:وضعیت در برخی مناطق همچون روستاهای بریز و کرمستج لارستان ، فیشور و هرم قرمز و یا سیاه کرونایی است و شرایط در بسیاری مناطق دیگر نیز ناپایدار و خطرناک پیش می رود.

وحید یگانه اظهار داشت: با وجود این شرایط و همچنین تجربه های تلخ گذشته به همه مردم فهیم لارستان و شهرهای جنوبی فارس هشدار می دهیم که احتمال ورود به موج پنجم کرونایی در منطقه طی روزهای آینده دوراز دسترس نیست و مردم باید همچنان پایبند به رعایت اصول و موازین بهداشتی باشند.

وی با هشدار جدی از مردم لارستان و شهرهای جنوبی فارس خواسته تا از هرگونه سفر به استان های همسایه از جمله هرمزگان حداقل تا عبور از وضعیت هشدار و قرمز آن استان پرهیز کنند.

 از آذربایجان شرقی نیز گزارش شده است که معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به روند نزولی شیوع کرونا در آذربایجان‌شرقی گفت: به رغم گذشت چند هفته ای از روند نزولی کرونا در استان، این شرایط شکننده بوده و برای تداوم روند فعلی نیازمند همراهی و توجه کرونایی توجه ویژه مردم هستیم.

روزبه رجایی با تاکید بر ضرورت حفظ فاصله فیزیکی، اظهار کرد: اکنون تعداد بیماران بستری کرونایی بیمارستان آذربایجان شرقی به ۸۵۰ بیمار رسیده است.  

وی افزود: ۲۶۲ بیمار کرونایی در بخش های ویژه بستری هستند و از تعداد نیز ۱۱۵ بیمار زیر دستگاه تنفس مصنوعی قرار دارند.  

رجایی تعداد متوسط بیماران فوت شده بر اثر کرونا در آذربایجان شرقی را ۱۳ نفر در روز اعلام کرد و گفت: ۱۰ نفر از مبتلایان به کرونا در ۲۴ساعت گذشته فوت شدند. 

رییس مرکز بهداشت خوزستان نیز گفت: تاکنون ۱۶۸ هزار خوزستانی معادل حدود ۳.۶ درصد جمعیت این استان تحت پوشش واکسیناسیون کرونا قرار گرفته‌اند. 

دکتر سیدمحمد علوی اظهار داشت: این میزان کم ولی هدفمند واکسیناسیون نیز اثرگذاری خوبی داشته و به کاهش بیش از ۶۰ درصدی مرگ و میر در استان خوزستان منجر شده است.

وی با بیان اینکه ۲۰ درصد میزان بروز کرونا در افراد بالای ۶۰ سال و دارای بیماری زمینه‌ای است افزود: همچنین بیش از ۷۵ درصد مرگ و میرها در بین سالمندان می باشد.

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: اگر بر اساس برنامه زمان بندی شده، سالمندان را واکسینه کنیم قطعا به کنترل بیماری در استان نزدیک می‌شویم.

وی افزود: همان طور که پیش بینی شد با توجه به درصد پایین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برخی از مناطق خوزستان، برخی از شهرهای این استان مجددا به وضعیت قرمز تغییر رنگ دادند.

از استان اردبیل نیز گزارش شده که روندکاهشی شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان طی شبانه روز گذشته ادامه یافته و برای سومین بار درسال جاری شمار جان‌باختگان کرونا در استان به صفر رسید.

بر اساس اعلام دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، طی شبانه‌روز گذشته هیچ مورد فوتی کرونا در استان ثبت نشده و این آمار همچنان در رقم یک هزار و ۸۰۰ نفر باقی ماند.

با بستری شدن ۲۷ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان اردبیل و بهبودی و ترخیص ۳۱  نفر، مجموع بستری‌ها در مراکز درمانی استان  به ۱۸۴ نفر کاهش یافت که  ۴۲ نفر از این تعداد در بخش‌های ویژه بیمارستانی تحت مراقبت قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل وضعیت کاهشی شیوع کرونا در این استان را همچنان شکننده عنوان کردو  افزود: در صورت بی‌توجهی شهروندان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، احتمال صعودی شدن دوباره شیوع کرونا در استان وجود دارد.

دکتر حبیب‌زاده خواستار تعطیلی سفرهای غیرضروری و همه دورهمی‌ها مانند شب نشینی، عروسی و مراسم دید و بازدید جمعی، تجمع هخای انتخاباتی شد و گفت: برای مهار این بیماری، رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت سفت و سخت ضروری است و هر تجمع ضروری حتما باید با زمان بسیار کم و رعایت فاصله ۲ تا سه متری برگزار شود.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز گفت: ۴ شهروند این استان طی شبانه روز گذشته به دلیل ابتلا به کرونا جان باختند و شمار جانباختگان به یکهزار و ۸۶۹ نفر رسید.

دکتر "مریم کوشکی" افزود: ۱۹۳ بیمار مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته نیز در استان شناسایی شد و شمار مبتلایان به ۱۱۷ هزار و ۵۲۰ نفر رسید.

وی ادامه داد: تاکنون ۳۶۵هزار ۸۶۳ نمونه تشخیص کرونا به آزمایشگاه های استان ارسال شده که از این مجموع ۳۶۲هزار و ۲۶۰ مورد پاسخ داده شده و ۲۴۴ هزار و ۷۳۵ نمونه آن منفی بوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز با بیان اینکه کرونا همچنان قربانی می گیرد، گفت: کرونا در ۲۴ ساعت جان ۲ ایلامی دیگر را گرفت و مجموع فوتی های استان به  ۷۹۶ نفر افزایش یافت.

دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: ۳۱ ابتلای جدید کرونا در ۲۴ ساعت گذشته شناسایی شده و مجموع مبتلایان استان به ۳۹ هزار و ۲۲ نفر افزایش یافته و تعداد بهبودیافتگان نیز ۳۸ هزار و ۶ نفر است.

وی افزود: ۱۸ بستری جدید ناشی از کرونا نیز بستری شدند و مجموع بستری های موجود در مراکز  استان ۷۹ نفر است.

دکتر کریمیان یادآور شد: ایلام با ۶ بستری جدید و دهلران با پنج نفر بیشترین میزان بستری های جدید را داشتند.

 رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز با اشاره به نداشتن فوتی بر اثر ابتلای به کووید ۱۹ در شبانه روز گذشته گفت: مجموع جانباختگان در این استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون همان یک هزار و ۸۶۰ نفر است.

«مهدی محمدی»افزود: هم‌اکنون ۳۶۷ بیمار مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در مراکز درمانی این استان بستری هستند که این تعداد نسبت به روز گذشته یک نفر کمتر است.

 

۱۶۸ هزار خوزستانی واکسن کرونا دریافت کردند

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: تاکنون ۱۶۸ هزار خوزستانی معادل حدود ۳.۶ درصد جمعیت این استان تحت پوشش واکسیناسیون کرونا قرار گرفته‌اند. 

دکتر سیدمحمد علوی بامداد شنبه در یک برنامه تلویزیونی اظهار داشت: این میزان کم ولی هدفمند واکسیناسیون نیز اثرگذاری خوبی داشته و به کاهش بیش از ۶۰ درصدی مرگ و میر در استان خوزستان منجر شده است.

وی با بیان اینکه ۲۰ درصد میزان بروز کرونا در افراد بالای ۶۰ سال و دارای بیماری زمینه‌ای است افزود: همچنین بیش از ۷۵ درصد مرگ و میرها در بین سالمندان می باشد.

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: اگر بر اساس برنامه زمان بندی شده، سالمندان را واکسینه کنیم قطعا به کنترل بیماری در استان نزدیک می‌شویم.

وی افزود: همان طور که پیش بینی شد با توجه به درصد پایین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برخی از مناطق خوزستان، برخی از شهرهای این استان مجددا به وضعیت قرمز تغییر رنگ دادند.

علوی گفت: بر این اساس وضعیت ۲ شهرستان هندیجان و امیدیه از حالت نارنجی به قرمز تبدیل شده است لذا باید این موضوع را جدی بگیریم.

وی بیان کرد: تا زمانی که پوشش واکسیناسیون علیه کرونا به میزان ۷۰ درصد نرسد، برای رهایی از اثرات مرگبار کرونا، چاره‌ای جز رعایت شیوه‌ نامه‌های بهداشتی نداریم.

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: انتظار داریم که مردم رعایت تهویه محل زیست و کار، اجتناب از تردد در مکان های شلوغ، دربسته و مسافرت ها، استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی را به خوبی اجرا کنند.

در حال حاضر ۲ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز، ۱۴ شهرستان نارنجی و ۱۱ شهرستان زرد هستند.

 

پنج مرکز واکسیناسیون کرونا در شهرهای غرب خراسان رضوی فعال شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: پنج مرکز واکسیناسیون کرونا در مناطق زیرپوشش این دانشگاه شامل شهرستانهای داورزن، جوین، جغتای، خوشاب و مرکز شهید ناوی دوست سبزوار در غرب خراسان رضوی فعال شده است.

دکتر فاطمه نوده عصر جمعه در گفتگو با خبرنگاران افزود: همچنین در تمامی مراکز خدمات جامع سلامت مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی سبزوار واکسیناسیون کرونا برای گروه‌های هدف انجام می شود.

وی ادامه داد: دومین مرکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا نیز با پیگیری‌های صورت گرفته و نیاز منطقه در سبزوار راه اندازی می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: روزانه بیش از  ۴۰ کادر بهداشتی متناسب با تعداد تیم ها انجام واکسیناسیون را در حوزه دانشگاه علوم پزشکی سبزوار بر عهده دارند.

وی افزود: بر اساس تعداد متقاضی و مراجعه افراد، روزانه بین ۲۵۰ تا هزار و ۴۵۰ نفر از گروه‌های هدف در مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی سبزوار علیه کرونا واکسینه می‌شوند.  

دکتر نوده ادامه داد: تاکنون کادر درمان و بهداشت، بیماران خاص، سالمندان سرای سالمندان، گروه های دارای اولویت جانبازان و گروه پاکبانان، واجدین شرایط سازمان نظام پزشکی، غسالان آرامستانها، معلولان و افراد کم توان‌ ذهنی مراکز نگهداری معلولان، گروه سنی بالای ۷۰ سال و گروه‌های دارای اولویت هلال احمر علیه کرونا واکسینه شده‌اند.

مرکز آموزشی، درمانی واسعی در شهر سبزوار به طور ویژه برای پذیرش بیماران مشکوک به ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در نظر گرفته شده است.

۳۷ مرکز بهداشتی درمانی، ۱۹۴ خانه بهداشت و ۶ بیمارستان زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به جمعیت نیم میلیون نفری شهرستان‌های سبزوار، جوین، داورزن، جغتای و خوشاب در غرب خراسان رضوی خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌کنند.

سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

 

۲۵۹ بیمار مشکوک به کووید ۱۹ در یزد بستری هستند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهبد صدوقی یزد گفت: هم‌اکنون ۲۵۹ بیمارمشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۵۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات دریافت می‌کنند.

ابراهیم سلمانی افزود: از ۴۴۵ نمونه گرفته شده از بیماران مشکوک به کرونا در شبانه‌روز گذشته، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۵۰ بیمار جدید مبتلا به این ویروس در استان شناسایی شدند.

وی ادامه داد: از این تعداد، ۲۳ نفر در بیمارستان‌های استان بستری شده و ۱۲۷ نفر در منزل دوره نقاهت خود را طی می‌کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد اظهار کرد: در شبانه روز گذشته یک بیمار مبتلا به کرونا در استان جان خود را از دست داد.

 

 

عوارض واکسن کرونا اغلب ۴ ساعت پس از تزریق ظاهر می‌شود

استاد دانشکده علوم پزشکی تربیت مدرس گفت: ۳۰ دقیقه تا چهار ساعت پس از تزریق واکسن کرونا اغلب عوارض ناخواسته ظاهر خواهد شد، بنابراین اشخاص پس از تزریق واکسن حداقل نیم‌ساعت مرکز درمانی تزریق واکسن را ترک نکنند.

مهرداد روانشاد روز شنبه افزود: درد و احساس سوزش و خارش در محل تزریق واکسن، تب خفیف، احساس ضعف، سردرد خفیف، برخی از مشکلات گوارشی نظیر اسهال و درد مفاصل از جمله عوارض شایع واکسن کرونا است.

وی ادامه داد: برای رفع برخی از این عوارض همچون تب خفیف می‌توان از آنتی‌هیستامین و استامینوفن استفاده کرد، اما تب بالای ۳۸ درجه سانتی‌گراد که با گذشت ۴۸ ساعت پس از تزریق ادامه داشته باشد، مستلزم مشورت با کارشناسان پزشکی است.

روانشاد خاطرنشان کرد: سردرد ناشی از واکسن کرونا نیز عمدتا در ۲۴ ساعت نخست بهبود پیدا می‌کند، اما در صورت تداوم و تشدید درد (به ویژه پس از مصرف مسکن) باید تحت نظارت پزشک قرار بگیرد.

دانشیار دانشکده علوم پزشکی تربیت مدرس گفت: این عوارض همچنین گاه به سمت گسترش و تشدید وضعیت پیش می‌رود، در این شرایط هم باید بلافاصله با مرکز درمانی تزریق واکسن یا تلفن گویای وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی تماس و مشورت گرفته شود.

به گفته وی، این گسترش و تشدید علائم ناشی از حساسیت به واکسن کووید-۱۹ یا ظهور عوارض ناخواسته واکسن است که باید مورد نظارت متولیان بهداشت قرار بگیرد.  

روانشاد تاکید کرد: مراکز درمانی تزریق واکسن معمولا مجهز به امکانات اورژانسی بوده و در صورت بروز عوارض احتمالی می‌توانند کمک‌رسانی داشته باشند، بنابراین اشخاص پس از واکسینه شدن حداقل نیم ساعت مرکز درمانی تزریق واکسن را ترک نکنند.

ضرورت مصرف مایعات پس از تزریق واکسن کرونا

این استاد علوم پزشکی یادآور شد: استراحت پس از تزریق واکسن، مصرف مایعات، سبزیجات و میوه‌جات (به ویژه میوه‌جات غنی از ویتامین سی) می‌تواند عوارض واکسیناسیون را کاهش دهد.

 

۶۵۰ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی البرز تحت مراقبت هستند

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که اکنون ۶۵۰ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان تحت مراقبت پزشکی هستند که ۶۲ نفر آنان در ۲۴ ساعت گذشته پذیرش شدند.

دکتر محمد فتحی روز شنبه به خبرنگاران گفت :  هشت بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های البرز جان باختند و شمار متوفیان این بیماری به چهارهزارو۹۲ نفر رسید.

وی بیان داشت: ۴۴هزارو۹۱۶ بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در بیمارستان های البرز بستری شده اند که ۴۰ هزارو۱۷۲ بیمار آنان بهبود یافته اند. 

فتحی از مردم استان البرز خواست تا مهار کامل کرونا پروتکل های بهداشتی شامل رعایت فاصله اجتماعی ، استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده را اولویت کاری خود قرار دهند.

پنج شهرستان تابعه  البرز نارنجی و ۲ شهرستان دیگر زرد کرونایی هستند.

 

پایش سلامت بیش از ۳۴۲ هزار مسافر در مبادی مرزی کشور

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از غربالگری و کنترل بهداشتی ۳۴۲ هزار و ۸۹۶ مسافر ورودی به کشور در مبادی مرزی رسمی ایران خبر داد.

مهدی ولی‌پور ضمن تاکید بر تداوم اجرای طرح کنترل بهداشتی مسافران در مبادی مرزی کشور گفت: این طرح با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ٢٠ اسفندماه کلید خورده و تا صبح روز پانزدهم خرداد ماه، ۳۴۲ هزار و ۸۹۶ نفر از مسافران کنترل و غربالگری شده اند.

وی افزود: در این مدت ۴۸ هزار و ۷۳۴ مورد تست فوری و ۲۰ هزار ۵۰۸ مورد تست پی سی آر از مسافران مشکوک به کرونا گرفته شده و ۶۳ نفر از مسافران نیز به صورت موقت قرنطینه شده اند.

ولی پور اضافه کرد: این طرح با مشارکت ۴۷۱ نیروی عملیاتی در ١۶ استان در حال اجرا است.

 

یک بیمار مبتلا به کرونا در کاشان جان باخت

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: یک مرد ۸۶ ساله طی ۲۴ ساعت گذشته به دلیل ابتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این شهرستان جان باخت.

مریم امیدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: شمار بستری مبتلایان کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل ۸۱ نفر است که ۶۷ بیمار در کاشان و ۱۴ بیمار در آران و بیدگل بستری تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

وی موارد بستری بیماران کووید ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۲۰ نفر اعلام و اضافه کرد: ۱۴ نفر از بیماران در کاشان و ۶ نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

ثبت ۱۲ مورد جدید کرونا در منطقه کاشان 

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۱۲ مورد جدید به ۲۳ هزار و ۹۸۱ نفر رسید.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۹ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۶ نفر با سن ۱۵ تا ۷۹ سال در کاشان و سه نفر با سن ۳۶ و ۹۱ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان هستند.

امیدی گفت: از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون ۱۸۷ هزار و ۲۵۳ نفر به مرکزهای بستری، تشخیص سرپایی و درمانی شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان مراجعه کردند.

وی ادامه داد: در این مدت، ۱۱ هزار و ۵۶۳ بیمار حاد تنفسی از بیمارستان‌های کاشان و آران و بیدگل ترخیص شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اضافه کرد: ۸۴۳ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) این دانشگاه است.

حمید سوری مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس کمیته‌های کشوری اپیدمیولوژی و واکنش سریع برای کووید ۱۹، هشتم خرداد پس از نشست با فرماندار ویژه کاشان گفت: کارنامه و عملکرد این شهرستان در مدیریت اپیدمی کرونا نسبت به میانگین کشوری موفق و مثبت است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

وضعیت کرونایی شهرستان‌ کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی نارنجی است.

 

۲ بیمار کرونایی در قم جان باختند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به‌آخرین وضعیت کرونا در این استان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته، ۲ بیمار که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت شده بود جان خود را از دست دادند.

محمد رضا قدیر در گفت و گویی اظهار داشت: در شبانه روز منتهی به‌پانزدهم خردادماه، ۴۳ بیمار با علائم قطعی کرونا توسط اورژانس مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی با اشاره به‌بستری شدن ۳۲ تَن از این بیماران افزود: ۳۳ تَن از بیمارانی که طی روزهای گذشته بستری شده بودند نیز ترخیص شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم تعداد کل بیماران کرونایی که در حال حاضر در مراکز درمانی قم بستری می‌باشند را ۲۰۱ تَن ذکر کرد و افزود: ۴۹ تَن از این افراد به‌دلیل وخامت اوضاع جسمانی در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

قدیر ادامه داد: از ۲۹۱ آزمایش کرونای صورت گرفته نتیجه ۷۷ مورد مثبت شد.

وی‌ ‌همچنین یادآور شد: از ابتدای اجرای طرح واکسیناسیون کرونا در قم ۴۸ هزار و ۳۷۴ دُز واکسن تزریق شده است.

استان قم که از ۱۸ فروردین‌ماه امسال در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته بود، از ۱۴ اردیبهشت‌ماه جاری وارد شرایط «نارنجی» شد.

 

کرمانشاه در شبانه روز گذشته مرگ ناشی از کرونا نداشته است

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به نداشتن فوتی بر اثر ابتلای به کووید ۱۹ در شبانه روز گذشته گفت: مجموع جانباختگان در این استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون همان یک هزار و ۸۶۰ نفر است.

«مهدی محمدی» روز شنبه افزود: هم‌اکنون ۳۶۷ بیمار مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در مراکز درمانی این استان بستری هستند که این تعداد نسبت به روز گذشته یک نفر کمتر است.

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: در ۲۴ ساعت گذشته، ۲۸ مورد بیمار مثبت بستری و ۱۴۳ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل ۳۴ نفر کاهش داشته است.

وی یادآور شد: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۸۱ نفر در مراکز درمانی استان بستری و ۸۰ بیمار هم بعد از بهبودی از مراکز درمانی ترخیص شده‌اند.

شهرستان پاوه در وضعیت قرمز قرار دارد

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رنگ بندی شهرستان‌های استان کرمانشاه را اعلام کرد که براساس این گزارش شهرستان پاوه در وضعیت قرمز قرار گرفته است.

شهرستان‌های کرمانشاه، صحنه، اسلام‌آبادغرب، سرپل دهاب، کنگاور، سنقر و کلیایی، هرسین، گیلانغرب و جوانرود در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، قصرشیرین، دالاهو و روانسر نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی اسامی استان های قرمز اسامی استان ها اسامی استان های قرمز کرونا اسامی استان های قرمز کشور رنگ بندی شهرها رنگ بندی کرونایی رنگ بندی استان ها اسامی استان های نارنجی رنگ بندی استان ها از نظر کرونا رنگ بندی استان ها از نظر کرونا امروز رنگ بندی شهرها از نظر کرونا رنگ بندی استان ها امروز اسامی استان های زرد اسامی استان های آبی رنگ بندی کرونا اسامی استان های نارنجی کشور اسامی استان های زرد ایران رنگ بندی شهرها از نظر کرونا امروز اسامی استان های قرمز کرونا امروز رنگ بندی استان رنگ بندی شهرهای ایران رنگ بندی استان های کشور رنگ بندی استان های کشور از نظر کرونا اسامی استان های قرمز امروز رنگ بندی کرونایی شهرهای کشور رنگ بندی کرونایی شهرها رنگ بندی استان های کشور کرونایی رنگ بندی شهرها رنگ بندی جدید شهرها رنگ بندی شهرهای ایران از نظر کرونا رنگ بندی شهرهای ایران از نظر کرونا امروز رنگ بندی استان ها و شهرها رنگ بندی استان های ایران رنگ بندی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.