بر اساس گزارش وزارت بهداشت در 11 خرداد 1400، اکنون ۱۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۱۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. هیج شهری در وضعیت آبی قرار ندارد.

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با فوت ۱۷۱ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۸۰ هزار و ۳۲۷ نفر رسید.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز سه شنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد: از دیروز تا امروز (یازدهم خرداد ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۰ هزار و ۶۸۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۶۰۰ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۹۲۳ هزار و ۸۲۳ نفر رسید.

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تاکنون دو میلیون ۴۷۷ هزار و ۵۹۶ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

چهار هزار و ۶۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و ۱۹ میلیون و ۵۹ هزار و ۲۳۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس این گزارش، اکنون ۱۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۱۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. هیج شهری در وضعیت آبی قرار ندارد. 

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون سه میلیون و ۷۸۶ هزار و ۲۶۸ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۵۲۶ هزار و ۳۲۶ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند. مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به چهار میلیون و ۳۱۲ هزار و ۵۹۴ دوز رسید.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون بیش از ۱۷۰ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و بیش از سه میلیون و ۵۴۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقای جنوبی که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

یازدهم خردادماه و مهمترین اخبار کرونایی استان‌ها

پیک چهارم کرونا در اغلب استان‌های کشور روند کاهشی را طی می‌کند اما به گفته کارشناسان بهداشتی این وضعیت شکننده است و همچنان باید پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود چرا که جهش های مختلفی از کرونا شناسایی شده است که خطرناک تر از نوع قبلی آن می‌باشد.

مسوولان وزارت بهداشت و درمان گفته اند که مواردی از ویروس های جهش یافته هندی و آفریقایی در برخی از مناطق کشور شناسایی شده و این موضوع نشان می دهد که باید توصیه های بهداشتی را بهتر و بیشتر رعایت کنیم.

به گفته آنان، ابتلا تعدادی از شهروندان به کرونای هندی و آفریقایی در برخی مناطق کشور، احتمال شیوع آن در سایر استان ها را بیشتر کرده است که این نشان می دهد همچنان باید مراقب باشیم .

با توجه به افزایش مراکز تزریق واکسن، واکسیناسیون عمومی کرونا در استان های مختلف و سنین اعلام شده به خوبی در حال انجام است.

به گفته کارشناسان بهداشتی ، واکسینه کردن جمعیت های در معرض خطر هم مانند گروه های درمانی و بهداشتی، تقریبا به اتمام رسیده است که این موضوع سبب می شود تا ویروس زودتر کنترل و مهار شود.

البته تزریق واکسن کرونا به افراد، به‌خصوص سالمندان، به معنای مصونیت کامل آنان و آسیب‌پذیر نبودن در برابر ابتلا به این ویروس نیست و افرادی که مراحل اول و دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند باز هم باید مسائل پیشگیرانه و پروتکل‌های بهداشتی را به صورت کامل رعایت کنند، چون تا زمانی که بخش اعظم جامعه و یا بیش از ۷۰ درصد جمعیت این واکسن را دریافت نکرده‌اند، همچنان احتمال ابتلای مجدد آنان به این بیماری وجود دارد.

متاسفانه با فوت ۱۷۱ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۸۰ هزار و ۳۲۷ نفر رسید.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز سه شنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد: از دیروز تا امروز (یازدهم خرداد ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۰ هزار و ۶۸۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۶۰۰ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲ میلیون و ۹۲۳ هزار و ۸۲۳ نفر رسید.

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تاکنون دو میلیون ۴۷۷ هزار و ۵۹۶ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. چهار هزار و ۶۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و ۱۹ میلیون و ۵۹ هزار و ۲۳۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس این گزارش، اکنون ۱۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۱۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. هیج شهری در وضعیت آبی قرار ندارد. 

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون سه میلیون و ۷۸۶ هزار و ۲۶۸ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۵۲۶ هزار و ۳۲۶ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند. مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به چهار میلیون و ۳۱۲ هزار و ۵۹۴ دوز رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز درباره آخرین وضعیت بیماری کووید ۱۹ در کشور گفت: با وجود مشاهده روند کاهشی در تعداد موارد بستری بیماران کووید۱۹ در کشور، وضعیت بیماری همچنان ناپایدار، حساس و شکننده بوده و در برخی شهرستان‌های با وضعیت قرمز، سویه‌های کرونای هندی و آفریقای جنوبی در حال انتشار است.

 سیما سادات لاری بیان کرد: در هفته اول خرداد شاهد کاهش ۱۸ درصدی در موارد بستری به علت کرونا، کاهش ۲۲ درصدی در تعداد موارد مرگ و میر و کاهش ۱۳.۴ درصدی در تعداد مراجعات سرپایی نسبت به هفته قبل‌تر بودیم.

وی ادامه داد: بیشترین میزان بروز موارد بستری در هفته گذشته به ترتیب در استان‌های چهارمحال و بختیاری، ایلام و خوزستان و بیشترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در استان‌های البرز، چهار محال و بختیاری و خراسان شمالی گزارش شده است.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سوپرمارکت‌ها و مراکز خواربار فروشی همچنان دارای بیشترین میزان صدور اخطار و معرفی به مراجع قضایی در کشور هستند، به طوری که از ۲۹ اردیبهشت تا ۵ خرداد ماه تعداد ۶ هزار مورد اخطار و مراجعه به مراجعه قضایی برای این اماکن گزارش شده است.

لاری اظهار کرد: کمترین میزان رعایت توصیه‌های بهداشتی در هفته گذشته در کشور در استان سیستان و بلوچستان گزارش شده و استان‌های کرمان، خراسان جنوبی، یزد، فارس، سمنان، تهران، قزوین، زنجان، کرمانشاه و اردبیل دارای رعایت مطلوب‌تر عمل به دستورالعمل‌های بهداشتی نسبت به سایر استانها هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: از هموطنان حتی عزیزانی که واکسن تزریق کرده‌اند، خواهشمندیم همچنان نسبت به استفاده از ماسک، حفظ اصول فاصله گذاری ۱.۵ تا ۲ متر و شست‌وشوی مرتب دست‌ها اقدام کنند.

یازدهم خردادماه و مهمترین اخبار کرونایی استان‌ها

در همین رابطه و بر اساس مصوبات هفتاد ویکمین جلسه ستاد ملی کرونا ، سفر بین استانی از ساعت ۱۲ چهارشنبه ۱۲ خرداد تا ۱۲ ظهر دوشنبه ۱۷ خرداد در سراسر کشور ممنوع است و خودروهای متخلف جریمه می‌شوند.

در بند یک مصوبات جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، مقرر شده با عنایت به شرایط شکننده کشور بعد از گذر از پیک چهارم و افزایش شاخص بستری در برخی استان‌های جنوبی و همچنین پیش بینی رشد مسافرت در روزهای تعطیل نیمه خرداد ماه، به منظور پیشگیری و جلوگیری از بازگشت شرایط صعودی بیماری و مدیریت موضوع با در نظر گرفتن فاصله زمانی کمتر از دو هفته به انتخابات آتی، موضوع بررسی و مقرر شد که سفر بین استانی از ساعت ۱۲ ظهر روز چهارشنبه  ۱۲ خرداد تا ساعت ۱۲ ظهر روز دوشنبه ۱۷ خرداد ممنوع باشد که البته تمامی این محدودیت‌ها بدون توجه به رنگ بندی‌ها صورت گرفته است.

همچنین برابر طرح هوشمند، مدیریت محدودیت‌ها، برای ورود خودروهای غیربومی به شهرهای قرمز و نارنجی جریمه‌ها اعمال می‌شود و برای شهرهای زرد، صرفاً در طول این بازه زمانی نیز جریمه ۵۰۰ هزارتومانی برای یک بار اعمال خواهد شد.

یازدهم خردادماه و مهمترین اخبار کرونایی استان‌ها

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ضمن ابراز نگرانی از تجمعات انتخاباتی گفت: متاسفانه تجمعات انتخاباتی شوراها که این روزها در خانه‌ها و فضاهای سربسته برگزار می‌شود، می‌تواند محلی برای شیوع ویروس کرونا باشد.

دکتر قاسم اویس با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت کرونایی مازندران نسبتا مناسب است ، افزود : طی هفته گذشته خوشبختانه تعداد مراجعین سرپایی ، تعداد بیماران بستری و همچنین تعداد افراد فوت شده بر اثر بیماری کرونا کاهش یافته است ، ولی با این وجود ، وضعیت کرونایی استان پایدار نیست و با توجه به شکنندگی وضعیت کرونایی باید انتظار اوج گیری مجدد ویروس را داشت.

وی ادامه داد: متاسفانه با مشاهده روند نزولی شیوع کرونا در استان ، مردم از پروتکل های بهداشتی فاصله می گیرند و این عادی انگاری مجددا سبب سیر صعودی کرونا می شود.

این مسئول برگزاری نشست های انتخاباتی بدون توجه به پروتکل های بهداشتی را یکی از دغدغه های فعلی کادر درمان در مازندران دانست و گفت : تجمعات انتخاباتی و برگزاری نشست در این دوران از نظر شیوع کرونا نگران کننده است . 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تعطیلات پیش رو را یکی  دیگر از دغدغه های کادر درمان اعلام کرد و گفت :از زمان شیوع کرونا تاکنون تجربه ثابت کرده است که با تعطیلات چند روزه  و افزایش مسافرت ها روند شیوع بیماری مجددا سیر صعودی می یابد.

وی با اشاره به اینکه طبق تصمیمات ملی مسافرت های بین استانی ممنوع اعلام شده است، افزود : امیدواریم این تصمیم با جدیت و قاطعیت در محورهای مواصلاتی استان  اجرا شود تا شاهد تجربه تلخ گذشته و شیوع بیماری پس از تعطیلات نباشیم.

از استان اردبیل نیز گزارش شده است که روند کاهشی شیوع کرونا در این استان که از دو هفته پیش آغاز شده، طی روز گذشته نیز ادامه یافت به طوری که شمار مبتلایان بستری بیماری کووید.۱۹ در این استان به ۲۰۰ نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل کاهش مجموع شمار بستری‌های همزمان مبتلایان کرونا در مراکز درمانی این استان طی دو هفته اخیر را چشمگیر خواند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده با اشاره به افزایش شمار بهبودیافتگان بستری در مراکز درمانی استان اردبیل در تداوم روند کاهشی شیوع کرونا در استان افزود: در شبانه‌روز گذشته ۲۹ نفر از بیماران بستری مبتلا به کرونا از مراکز درمانی استان ترخیص شدند.

وی وضعیت کاهشی شیوع کرونا در این استان را مهار شده عنوان کرد و افزود: در صورت بی‌توجهی شهروندان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، احتمال صعودی شدن دوباره شیوع کرونا در استان وجود دارد.

 دبیر کارگروه پیشگیری از کرونای اداره ‌کل بهزیستی اصفهان نیز در این باره گفت: تاکنون واکسیناسیون نوبت اول سه هزار و ۷۱۲ نفر از مددجویان مقیم در مراکز شبانه‌روزی بهزیستی استان به اتمام رسیده است.

پژمان پورشبانان افزود: واکسیناسیون مددجویان زیرپوشش مراکز شبانه‌روزی بهزیستی شامل سالمندان، معلولان جسمی، ذهنی، بیماران اعصاب و روان و کارکنان شاغل در این مراکز از اسفند سال گذشته آغاز شد و روز گذشته به اتمام رسید.

وی با اشاره به واکسیناسیون صددرصدی مددجویان واجدشرایط با رضایت خانواده‌ها و کارکنان شاغل در این مراکز اظهار داشت: بخش کمی از ظرفیت واکسن نوبت اول برای افرادی که واکسن نزده‌اند، محفوظ مانده است.

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی اصفهان افزود: واکسیناسیون در واحدهای زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و کاشان با همکاری معاونت بهداشتی این دانشگاه‌ها بطور کامل و بر طبق روال صورت گرفت.

در همین حال عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: تزریق واکسن کرونا به افراد، به‌خصوص سالمندان، به معنای مصونیت کامل آنان و آسیب‌پذیر نبودن در برابر ابتلا به این ویروس نیست.

دکتر لیلا صادق‌مقدم اظهار داشت: افرادی که مراحل اول و دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند باز هم باید مسائل پیشگیرانه و پروتکل‌های بهداشتی را به صورت کامل رعایت کنند، چون تا زمانی که بخش اعظم جامعه و یا بیش از ۷۰ درصد جمعیت این واکسن را دریافت نکرده‌اند، همچنان احتمال ابتلای مجدد آنان به این بیماری وجود دارد.

وی ادامه داد: اغلب واکسن های کرونا باید در ۲ دوز تزریق شوند و بعد از دریافت دوز نخست ایمنی در بدن ایجاد نمی شود و افزایش پاسخ بدن به این واکسن به طور معمول بعد از تزریق دوز دوم، که عمدتا سه تا چهار هفته بعد از مرحله نخست انجام می شود، صورت می گیرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان نیز گفت: با افزوده شدن ۲۳۶ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۳۷ هزار و ۷۶۰ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهار داشت: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

هاشمی گفت: موارد مثبت کرونای جهش یافته انگلیسی در سیستان و بلوچستان نیز در حال افزایش است و این نوع از ویروس تقریبا جایگزین نوع قبلی شده بطوریکه حدود ۸۰ درصد موارد ابتلا در سطح استان را شامل می‌شود.

در همین حال از استان هرمزگان گزارش شده است که در حالی که بیشتر نقاط کشور روند نزولی فوت و تعداد بیماران بستری کرونایی را تجربه می کنند، این آمار در هرمزگان همچنان رو به افزایش است و تعداد فوتی ها که در فرودین ۵۱نفر بود در اردیبهشت افزایش بیش از سه برابری داشت و به ۱۳۶نفر رسید که این روند در خرداد نیز همچنان ادامه دارد.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقای جنوبی که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

۱۲۶ نفر دیگر در استان همدان به کرونا مبتلا شدند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که ۱۲۶ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شدند که در مجموع بیماران بستری مثبت به ۱۷ هزار و ۳۶۵ و بیماران سرپایی مثبت به ۴۲ هزار و ۸۷۱ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز سه‌شنبه افزود: همچنین با فوت سه بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، آمار متوفیان استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۱۷۷ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۴۰۵ مورد بود که ۶۴ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اضافه کرد: ۱۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۴۱ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۷۶۹ ، بهار ۹۴۶، تویسرکان ۹۸۷، رزن ۷۴۲، درگزین ۲۷۹ ، فامنین ۳۱۰ و کبودراهنگ یک هزار و یک نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون سه هزار و  ۱۳۴ نفر در ملایر، ۲ هزار و ۲۳۷ نفر در نهاوند و ۶ هزار و ۵۵۷ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، فامنین و اسدآباد در وضعیت زرد و هشت شهرستان دیگر در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارند.

 

پنج بیمار جدید کووید ۱۹ در خراسان شمالی جان باختند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی خراسان شمالی اعلام کرد: در ۲۴ ساعت گذشته پنج بیمار جدید کووید ۱۹ که در بیمارستان‌های این استان بستری بودند، جان باختند.

دکتر سیداحمد هاشمی افزود : در همین مدت ۴۷ بیمار جدید با نتایج قطعی بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های این استان بستری شدند. 

 به گفته وی هم اکنون ۲۵۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستانهای استان بستری هستند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۶۰ درصد مردم استان ماسک می زنند، گفت: برخی افراد با وجود اینکه در وضعیت شکننده ای به سر می بریم اما همچنان نسبت به زدن ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی کم توجهی می کنند.

هاشمی افزود: همه گروها های سنی اعلام شده برای دریافت واکسن باید از طریق مراجعه به آدرس salamat.gov.ir  ثبت‌نام کرده تا به ترتیب سنی به صورت هوشمند و از طریق پیامک نوبت‌دهی شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی گفت: افراد از هرگونه مراجعه بصورت حضوری و بدون نوبت خودداری کنند.

وی با اشاره به واکسیناسیون ۸۱ درصد افراد بالای ۸۰ سال در کشور، گفت: این میزان در استان ۷۱ درصد بوده که علت آن خودداری این افراد از تزریق واکسن است.

براساس آمار رسمی، استان خراسان شمالی از اسفندماه ۹۸ وارد همه گیری ویروس کرونا شد که بتازگی از پیک فاز چهارم این بیماری عبور کرده است و تاکنون بیش از یکهزار و ۲۰۰ بیمار کرونایی جان خود را از دست دادند.

تاکنون در این استان افزون بر ۲۵ هزار نفر واکسن دریافت کرده اند.

 

۴٨ بیمار مبتلا به کرونا در قم به دلیل وخامت حال، بستری شدند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: ۴٨ بیمار مبتلا به ویروس کرونا به دلیل وخامت حال در بیمارستان‌های این استان بستری شدند.

محمدرضا قدیر با اشاره به آخرین وضعیت کووید۱۹ در قم، افزود: در ۲۴ ساعت منتهی به یازدهم خردادماه ۱۴۰۰، ۵۴ بیمار با علائم ابتلا به کرونا در این استان پذیرش شده‌اند.

وی اضافه کرد: از این تعداد ۴٨ نفر بستری شده و ۴٠ نفر از بیمارانی که در هفته‌های گذشته در بیمارستان بستری شده بودند، نیز ترخیص شده‌اند.

به گفته وی، در ۲۴ ساعت منتهی به یازدهم خردادماه ۱۴۰۰، یک بیمار کرونا مثبت در استان قم جان خود را از دست داده است.

قدیر بیان کرد: در حال حاضر کل بیماران بستری در بیمارستان، ١٩١ نفر است که حال ۴٨ نفر وخیم است.

وی افزود: در ۲۴ ساعت منتهی به یازدهم خردادماه ۱۴۰۰، ۵٣٨ تست کرونا از شهروندان گرفته شده که جواب ١١١ مورد مثبت بوده است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون ۴۶ هزار و ٨٨۶ دوز واکسن کرونا به شهروندان استان قم تزریق شده است.

استان قم که از ۱۸ فروردین‌ماه امسال در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته بود، از ۱۴ اردیبهشت‌ماه جاری وارد شرایط نارنجی شد.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید-۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

 

پنج نفر دیگر در کرمانشاه تسلیم کرونا شدند

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به فوت پنج نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹، گفت: مجموع جانباختگان در این استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به یک هزار و ۸۵۴ نفر رسید.

«مهدی محمدی» روز سه‌شنبه اظهار داشت: هم‌اکنون ۴۱۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند ضمن اینکه در ۲۴ ساعت گذشته، ۴۹ مورد بیمار مثبت بستری و ۱۶۸ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند.

وی یادآور شد: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۹۴ نفر در مراکز درمانی استان بستری و ۱۱۵ بیمار هم بعد از بهبودی از مراکز درمانی ترخیص شدند.

رنگ بندی جدید شهرهای استان کرمانشاه اعلام شد

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رنگ بندی شهرستان‌های استان کرمانشاه را اعلام کرد که براساس این گزارش شهرستان سرپل ذهاب در وضعیت قرمز قرار گرفته است.

شهرستان‌های کرمانشاه، صحنه، اسلام‌آبادغرب، پاوه، کنگاور، سنقر وکلیایی، هرسین، گیلانغرب و جوانرود در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، قصرشیرین، دالاهو و روانسر نیز در وضعیت زرد قرار دارند. 

 

۲ بیمار مبتلا به کرونا در کاشان جان باختند

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: ۲ زن ۵۶ و ۶۷ ساله طی ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی این شهرستان جان باختند.

مریم امیدی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: شمار بستری مبتلایان کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل ۱۲۱ نفر است که ۹۷ بیمار در کاشان و ۲۴ بیمار در آران و بیدگل بستری تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

وی موارد بستری بیماران کووید ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۱۸ نفر اعلام و اضافه کرد: ۱۴ نفر از بیماران در کاشان و چهار نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

ثبت ۳۱ مورد جدید کرونا در منطقه کاشان 

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۳۱ مورد جدید به ۲۳ هزار و ۸۴۹ نفر رسید.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۴ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد۱۹ نفر با سن هفت تا ۶۷ سال در کاشان پنج نفر با سن ۳۸ تا ۱۰۰ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان هستند.

امیدی گفت: از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون ۱۷۶ هزار و ۶۴۳ نفر به مرکزهای بستری، تشخیص سرپایی و درمانی شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان مراجعه کردند.

وی ادامه داد: در این مدت، ۱۱ هزار و ۴۸۱ بیمار حاد تنفسی از بیمارستان‌های کاشان و آران و بیدگل ترخیص شدند.

به گفته وی، ۲۵۰ بیمار به درمانگاه دانشگاه علوم پزشکی کاشان مراجعه کردند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اضافه کرد: ۸۱۲ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) این دانشگاه است.

حمید سوری مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس کمیته‌های کشوری اپیدمیولوژی و واکنش سریع برای کووید ۱۹ روز شنبه هشتم خرداد پس از نشست با فرماندار ویژه کاشان گفت: کارنامه و عملکرد این شهرستان در مدیریت اپیدمی کرونا نسبت به میانگین کشوری موفق و مثبت است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

وضعیت کرونایی شهرستان‌ کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی نارنجی است.

ویروس کرونا اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

 

۹۰ مبتلای کرونا در مراکز درمانی ایلام بستری هستند

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: ۲۹ مورد جدید کرونا طی شبانه روز گذشته در مراکز درمانی بستری شدند که با این احتساب مجموع بستری های موجود در استان به ۹۰ نفر افزایش یافت.

دکتر محمد کریمیان روز سه شنبه اظهار داشت: شهرستان ایلام با هشت بستری و مهران با ۶ بستری بالاترین میزان بستری جدید را در استان دارا هستند.

وی افزود: همچنین از بستری های جدید پنج نفر مربوط به ایوان، سه نفر دهلران، ۲ نفر چرداول، ۲ نفر آبدانان، ۲ نفر ملکشاهی و یک نفر نیز مربوط به دره شهر است.

دکتر کریمیان یادآور شد: ۳۳ ابتلای جدید در ۲۴ ساعت گذشته شناسایی شده و مجموع مبتلایان استان به ۳۸ هزار و ۸۰۶ نفر افزایش یافته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: در ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی از کرونا  در استان ثبت نشد و مجموع فوتی های استان تا این لحظه ۷۸۹ نفر است.

دکتر کریمیان اضافه کرد: شهرستان های ایلام با ۱۵ هزار و ۸۴۷ ابتلا، آبدانان با چهار هزار و ۱۴۸ نفر و چوار با ۴۱۶ ابتلا در وضعیت نارنجی قرار دارند.

وی ادامه داد: شهرستان های دهلران، دره شهر، بدره، ملکشاهی، مهران، سیروان، چرداول، ایوان و هلیلان در وضعیت زرد قرار دارند.

 

کاهش آمار مبتلایان کووید ۱۹ گیلان نویدبخش اما شکننده

سیر نزولی بیماران بستری مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های گیلان که از چند هفته اخیر شتاب گرفته، طی ۲۴ ساعت گذشته به کمترین میزان خود طی حدود یک ماه و نیم گذشته رسیده است.

در شبانه روز گذشته ۵۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های گیلان بستری شدند، این درحالی است که با آغاز موج چهارم کرونا در این استان از ۲۰ فروردین تا ۲۰ اردیبهشت روزانه به طور میانگین بیش از ۴۰۰ بیمار به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان های گیلان بستری می شدند.

۳۱ فروردین ماه امسال در موج چهارم شیوع کرونا به دلیل بی توجهی به توصیه های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا و دید و بازدیدهای نوروزی، تعداد بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های گیلان به یک هزار  و ۵۰ نفر نیز رسیده بود، ضمن اینکه ۱۲۰ نفر در بخش مراقبت های ویژه بستری بودند.

طی هفته های اخیر آمار بستری مبتلایان بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های گیلان روند کاهشی یافت، بر اساس آمار دریافتی امروز ۱۱ خرداد  ، هم اکنون ۲۷۵ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان ها گیلان بستری بوده و ۷۴ نفر در بخش مراقبت های ویژه هستند.

کارشناسان بهداشتی گیلان همراهی مردم و حساسیت آنان در رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا را از دلایل کاهش آمار بستری های روزانه مبتلا به کرونا در استان عنوان می کنند و با توجه به شکنندگی بیماری کرونا خواستار تداوم مراعات توصیه های بهداشتی هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان با بیان اینکه بیماری کرونا در این استان روند نزولی را طی می کند، اظهار داشت: برای ادامه این روند پروتکل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا باید با دقت توسط همه رعایت شود.

دکتر ارسلان سالاری اظهار داشت: ویروس کرونا علاقه زیادی به تجمعات دارد، لذا از دورهمی های خانوادگی و سایر تجمعات باید خودداری شود ضمن اینکه در بیرون از منزل باید حتما از ماسک استفاده و فاصله فیزیکی رعایت شود.

وی با اشاره به برگزاری سیزدهمین انتخابات رئیس جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا خاطر نشان کرد: در فعالیت های انتخاباتی ،  پروتکل های بهداشتی باید با حساسیت و دقت مراعات شود.

مدیر گروه بیماری های مرکز بهداشت گیلان نیز بیان کرد: سیر نزولی بیماران بستری مبتلا به کووید ۱۹ طی روزهای اخیر شتاب گرفته و با بستری روزانه ۵۰ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته، به کمترین میزان بعد از نوروز امسال رسیده است.

دکتر حسن رخ شاد اظهار داشت: هم اکنون ۲۷۵ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های گیلان بستری هستند که در مقایسه با یک هفته گذشته نزدیک به ۷۰ نفر کاهش یافته است که البته در مقایسه با اواخر فروردین در اوج موج چهارم با بستری بیش از یک هزار و ۵۰ بستری کاهش چشمگیری را نشان می دهد.

وی با تاکید بر ضرورت استمرار رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا خاطر نشان کرد: با توجه به وضعیت شکننده بیماری کرونا در گیلان توصیه های بهداشتی باید جدی گرفته شود.

وی با اشاره به فرارسیدن تعطیلات پیش رو از مردم خواست تا از برگزاری دورهمی های خانوادگی به طور جدی خودداری کنند تا روند نزولی مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در گیلان ادامه یابد.

مدیر گروه بیماری های مرکز بهداشت گیلان از مردم خواست تا در صورت مشاهده علایم اولیه ابتلای به کرونا از جمله سر درد و بدن درد شدید و  ناراحتی‌های تنفسی، به مراکز بهداشتی مراجعه تا مشاوره های لازم را دریافت کنند.

واکسیناسیون ۱۵۵ هزار نفر در گیلان علیه کرونا

با آغاز طرح واکسیناسیون کرونا در گیلان تاکنون، ۱۵۵ هزار نفر از گروه های هدف از جمله کادر بهداشت و درمان، جانبازان شیمیایی، سالمندان بستری در مراکز بهزیستی و بیماران خاص، سالمندان بالای ۸۰ سال و گروه سنی بالای ۷۰ سال در این استان علیه بیماری کووید ۱۹ واکسینه شدند.

هم اکنون واکسیناسیون گروه های سنی ۷۰ سال به بالا در شهرها و بالای ۶۰ سال در روستاهای استان گیلان در حال انجام بوده و بر اساس آخرین آمار، ۴۳ پایگاه ثابت و سیار برای تزریق واکسن کرونا در این استان فعال است.

تاکنون از ۵۵ هزار سالمند بالای ۸۰ سال گیلان، نزدیک به ۳۶ هزار نفر واکسن کرونا را دریافت کردند، ۲۳ هزار نفر از ۳۹ هزار سالمند ۷۹ - ۷۵ سال و ۳۱ هزار نفر از افزون بر ۵۹ هزار نفر در گروه سنی ۷۴ - ۷۰ سال در این استان علیه کرونا واکسینه شدند.

مدیر گروه بیماری های مرکز بهداشت گیلان با بیان اینکه تزریق واکسن کرونا با اولویت و بر اساس سند ملی واکسیناسیون کرونا در این استان در حال انجام است و مردم نگران نباشند، اظهار داشت: گروه های هدف با ثبت نام در سامانه سلامت و با دریافت پیامک "از محل و زمان تزریق" به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

وی از گروه های هدف واکسیناسیون خواست تا برای پیشگیری از ازدحام،  بدون دریافت پیامک به مراکز واکسیناسیون مراجعه نکنند.

بر اساس آخرین گزارش نرم افزار ماسک مربوط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۱۱ شهرستان استان گیلان شامل لاهیجان، لنگرود، املش، صومعه سرا، رضوانشهر، ماسال، فومن، شفت، تالش، آستارا و سیاهکل زرد هستند.

همچنین بر اساس گزارش این سامانه شهرستان های آستانه اشرفیه، رودسر، رودبار، بندرانزلی و رشت و شهرستان جدید «خمام» در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به دو میلیون و ۹۱۳ هزار و ۱۳۶ نفر  و تعداد جان باختگان این بیماری نیز به ۸۰ هزار و ۱۵۶ نفر رسیده است .

 

۸۵ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی البرز بستری شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته ۸۵ بیمار بدحال کووید ۱۹ به خاطر وخامت حال عمومی در مراکز درمانی استان بستری و تحت مراقبت های پزشکی قرار گرفتند.

دکتر محمد فتحی روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: ۴۴ هزارو ۴۸۳ بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تا کنون در مراکز درمانی استان البرز بستری شده اند که  ۳۹ هزار و ۷۶۵ بیمارآنان  بهبود یافته اند.

وی  خاطرنشان کرد: ۶۶۴ بیمار کووید ۱۹ اکنون در مراکز درمانی استان البرز تحت درمان قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز با اشاره به اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۱ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند، اظهارداشت: مجموع جانباختگان این بیماری از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در استان البرز به چهار هزارو ۴۸ نفر رسیده است.

از مجموع هفت شهرستان استان البرز پنج شهرستان در وضعیت نارنجی و ۲ شهرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

همچنان کارشناسان بهداشت و درمان برای پیشگیری از کرونا به مردم توصیه می کنند که از رعایت پروتکل های بهداشتی مانند فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و شست و شوی مکرر دست ها غافل نشوند.

 

۲۲۱ مبتلای جدید کرونا در لرستان شناسایی شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۲۲۱ بیمار مبتلا به کرونا در شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شد و شمار مبتلایان در لرستان به ۱۱۶ هزار و ۷۳۱ نفر رسید.

دکتر "مریم کوشکی" روز سه شنبه به رسانه ها اعلام کرد:سه بیمار مبتلا به کرونا طی شبانه‌روز گذشته در این استان فوت شدند و شمار جانباختگان به یکهزار و ۸۵۴نفر رسید.

وی ادامه داد: تاکنون ۳۶۲ هزار و ۷۲۱نمونه تست تشخیص کرونا به آزمایشگاه های استان ارسال شده که از این مجموع، ۳۵۹ هزار و ۸۱مورد پاسخ داده شده و ۲۴۲ هزار و ۳۴۶نمونه آن منفی بوده است.

کوشکی عنوان کرد: در حال حاضر۴۶۸بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند.

براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا هم اکنون شهرهای رومشکان و دوره چگنی در وضعیت زرد و مابقی شهرهای استان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.