طبق تازه ترین گزارش وزارت بهداشت در حال حاضر ۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۳۳ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۰۷ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ بر اساس اعلام وزارت بهداشت، طی ۲۴ ساعت گذشته ۹۹۹۴ مورد جدید کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند و متاسفانه ۱۶۵ تن نیز به دلیل این بیماری جان باختند.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز پنج شنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد تا کنون سه میلیون و ۵ هزار و ۶۳۲ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۴۹۳ هزار و ۹۳۱ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به سه میلیون و ۴۹۹ هزار و ۵۶۳ دوز رسید.

 از دیروز تا امروز ۶ خرداد ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۹ هزار و ۹۹۴ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که ۱۳۲۲ نفر از آنها بستری شدند.

همچنین مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به دو میلیون و ۸۷۵ هزار و ۸۵۸ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۶۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۷۹ هزار و ۳۸۴ نفر رسید.

خوشبختانه تا کنون دو میلیون ۳۹۶ هزار و ۵۴۰ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند. همچنین ۴۴۷۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

بر اساس این گزارش، تا کنون ۱۹ میلیون و ۴۳۰ هزار و ۲۴۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر ۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۳۳ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۰۷ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۶۷ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و بیش از سه میلیون و ۴۷۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقای جنوبی که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

۶ خرداد ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

روزهای حساسی پیش‌رو هست و انتظار می‌رود با رعایت نکات بهداشتی و تداوم پروتکل ها، روند کاهش بیماری کووید ۱۹ در کنار افزایش واکسیناسیون افراد به کنترل هرچه بهتر این ویروس منجر شود.

بنا بر اعلام امروز وزارت بهداشت، متاسفانه با فوت ، ۱۶۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۷۹ هزار و ۳۸۴ نفر رسید و طی ۲۴ ساعت گذشته ۹۹۹۴ مورد جدید کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز پنج شنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد تا کنون سه میلیون و ۵ هزار و ۶۳۲ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۴۹۳ هزار و ۹۳۱ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به سه میلیون و ۴۹۹ هزار و ۵۶۳ دوز رسید.

 از دیروز تا امروز ۶ خرداد ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۹ هزار و ۹۹۴ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که ۱۳۲۲ نفر از آنها بستری شدند.

همچنین مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به دو میلیون و ۸۷۵ هزار و ۸۵۸ نفر رسید.

خوشبختانه تا کنون دو میلیون ۳۹۶ هزار و ۵۴۰ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند. همچنین ۴۴۷۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

بر اساس این گزارش، تا کنون ۱۹ میلیون و ۴۳۰ هزار و ۲۴۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

به بیان وزارت بهداشت ،در حال حاضر ۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۳۳ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۰۷ شهر در وضعیت زرد قرار دارند

در همین رابطه امروز رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: در طرح مراقبت بهداشتی پیشگیری از شیوع بیماری کرونا در مبادی مرزی رسمی کشور ۳۲۳ هزار و ۴۵۹ نفر در مبادی مرزی کشور پایش شدند.

مهدی ولی پور افزود: در طرح مراقبت بهداشتی پیشگیری از شیوع بیماری کرونا در مبادی مرزی رسمی کشور که با همکاری جمعیت هلال احمر و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال انجام است، از ۴۴ هزار و ۷۹۴ نفر در مبادی مرزی کشور تست فوری کرونا گرفته و ۶۳ نفر هم قرنطینه شدند.

وی افزود: این طرح با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ٢٠ اسفندماه کلید خورد و تا صبح روز ششم خرداد ماه، ۳۲۳ هزار و ۴۵۹ نفر از مسافران کنترل و غربالگری شده و ۱۶ هزار ۸۲۴ مورد تست پی سی آر از مسافران مشکوک به کرونا گرفته شده است.

ولی پور اظهار داشت: این طرح با مشارکت ۴۷۱ نیروی عملیاتی در ١۶ استان در حال اجرا است.

 

 وضعیت کرونایی شهرها و استان های مختلف کشور 

شیوع موج چهارم کووید.۱۹ در استان اردبیل در شرایط به نسبت پایدار قرار گرفته است به طوری که بر اساس آمار اعلام شده، شمار مبتلایان کرونا در این استان به کمترین حد ۱.۵ ماه اخیر رسید.

 بر اساس اعلام دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، مجموع افراد مبتلا به کرونای بستری در مراکز درمانی این استان طی شبانه‌روز گذشته به ۲۳۳ نفر کاهش یافته که ۴۰۰ نفر کمتر از بالاترین آمار ثبت شده در این زمینه است.

شیوع موج چهارم بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل که از نیمه فروردین ماه آغاز شده بود، طی روزهای اخیر روند نزولی به خود گرفته است به طوری که در شبانه روز گذشته ۳۲ فرد جدید به بیماری کووید.۱۹ در این استان مبتلا شده‌اند که ۸۹ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده در یک ماه قبل است.

همچنین بر اساس اعلام دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، شمار روزانه جان‌باختگان کرونا نیز کاهش یافته و با فوت یک فرد بیمار دیگر در شبانه روز گذشته، مجموع جان‌باختگان کرونا در این استان طی ۱۵ ماه گذشته به یک هزار و ۷۷۹ نفر رسید.

خبر دیگر اینکه رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان با اشاره به روند نزولی بیماری کووید - ۱۹ گفت: از زمان شیوع بیماری تاکنون بیش از ۳۴۰ هزار نمونه تست کرونا انجام شده که ۸۸ هزارو ۹۵۹ نفر از بیماران مثبت شناسایی شده استان بر اساس یافته های آزمایشگاهی بوده است.

 دکتر پرویز قزلباش در ستاد  استانی پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا استان با بیان اینکه از زمان شیوع کرونا تاکنون حدود ۲۶ هزار نفر در  بیمارستان ها بستری و خدمات لازم را دریافت کردند، اظهار داشت: تاکنون یک‌هزارو ۴۴۴ بیمار کرونایی بر اثر ابتلا جان خود را از دست داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه بخش سرپایی بیماری در استان نزولی شده بطوریکه نسبت به هفته گذشته شمار مراجعه کنندگان به بیمارستان ها حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است، گفت: به رغم اینکه آمارها از کاهش بیماری در استان حکایت دارند اما موارد مثبت پی سی آر در ابهر با توجه به روند نزولی نسبت به هفته قبل افزایشی است.

دراین راستا استاندار زنجان گفت: با هدف قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا، واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ سال تا آخر خرداد در استان به پایان می‌رسد این درحالی است که بیشترین بسترهای کرونایی را قشر سالمند تشکیل می دهد.

همچنین رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد که ۱۵ بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در استان جان باختند و ۸۸ بیمار بدحال دیگر در بیمارستان ها بستری شدند.

دکتر محمد فتحی گفت: اکنون ۷۰۹ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

وی بیان داشت: با مرگ ۱۵ بیماردیگر کووید۱۹ شمار جانباختگان این بیماری از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در البرز به سه هزارو۹۹۷ نفر رسید.

از مجموع هفت شهرستان تابعه استان البرز ، پنج شهرستان نارنجی و ۲ شهرستان زرد کرونایی هستند.

از سوی دیگر رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اعلام کرده که شمار قربانیان کووید ۱۹ در کهگیلویه و بویراحمد با فوت یک بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته به ۶۶۷ نفر رسید.

پرویز یزدان پناه اظهار داشت: هم اکنون ۲۲۴ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های معین کرونای کهگیلویه و بویراحمد بستری هستند.

وی افزود:از این تعداد ۱۲۰ مبتلای قطعی و ۲۵ نفر نیز در بخش مراقبت‌های ویژه درمان هستند. بیشترین موارد مثبت در شهرستان‌های بویراحمد، گچساران و کهگیلویه است.

از سیستان و بلوچستان خبر رسیده که رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۲۳۶مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۳۶ هزار و ۶۰۹ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهارداشت: هم‌اینک ۱۸۹بیمار حاد تنفسی و ۱۰۶ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند. 

وی ادامه داد: همچنین با فوت ۲ مورد جدید شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به یکهزار و ۳۲۰ نفر رسید.

هاشمی گفت: موارد مثبت کرونای جهش یافته انگلیسی در سیستان و بلوچستان نیز در حال افزایش است و این نوع از ویروس تقریبا جایگزین نوع قبلی شده بطوریکه حدود ۸۰ درصد موارد ابتلا در سطح استان را شامل می‌شود.

از سوی دیگر سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: هم‌اکنون ۲۹۳ فرد مشکوک به بیماری کووید ۱۹ به دلیل تداوم شیوع کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد، ۷۸ نفر به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه از خدمات درمانی ویژه اسفتاده می‌کنند.

ابراهیم سلمانی افزود: در شبانه روز گذشته ۶۱ فرد مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان پذیرش شدند.

خبر خوب دیگر اینکه ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته جان شهروندی را در استان سمنان نگرفت و بر این اساس از ابتدای شیوع این ویروس تا ظهر چهارشنبه تعداد جان‌باختگان در استان یکهزار و ۹۵ نفر باقی ماند.

کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت مقابله با کرونا استان سمنان با ارائه آخرین آمار شیوع این ویروس در استان اعلام کرد: ۱۱۰ مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در استان سمنان از ظهر شنبه تا ظهر چهارشنبه شناسایی شدند و مجموع آمار بیماران کووید ۱۹ در این استان از ابتدا تاکنون به ۳۸ هزار و ۹۶۸ نفر رسید.

۱۸۹ نفر به خاطر ابتلای قطعی به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان سمنان بستری هستند و از ابتدای شیوع ویروس تاکنون ۲۹ هزار و ۲۳۹ نفر به صورت سرپایی درمان شدند.

از ایلام نیز خبر رسید که رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفته که پنج ایلامی دیگر در ۲۴ ساعت گذشته قربانی کرونا شدند و مجموع فوتی های استان تا این لحظه به ۷۸۶ نفر افزایش یافت.

 دکتر محمد کریمیان روز پنجشنبه اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۵۷ ابتلای جدید ناشی از کرونا شناسایی شد و مجموع فوتی های استان به ۳۸ هزار و ۶۰۸ نفر افزایش یافت.

دکتر کریمیان اضافه کرد: شهرستان های ایلام، آبدانان، مهران و چوار در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان ها در وضعیت زرد قرار دارند.

خبر خوب از ایلام اینکه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام اعلام کرده که ۲۲ هزار نفر از آغاز تزریق واکسن کرونا تا کنون در استان واکسینه شده اند که از این تعداد بیش از ۱۱ هزار نفر افراد بالای ۷٠ سال هستند.

دکتر جمیل صادقی فر اظهار داشت: واکسن افراد جامعه هدف(بالای ۷٠ سال) همچنان ادامه دارد و افرادی که برای تزریق واکسن با آنان تماس و یا پیامک ارسال شده است بر اساس زمانبندی به مرکز اعلام شده مراجعه و واکسن خود را دریافت کنند.

دکتر صادقی فر یادآور شد: برای افرادی که در موعد مقرر مراجعه نکرده اند و اصطلاحا جا مانده تلقی می شوند، نیز امکان تزریق واکسن وجود دارد.

خبر دیگر اینکه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفته که تاکنون ۲۰۶ هزار نفر معادل بیش از ۱۰ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال استان واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

دکتر قاسم اویس جمعیت بالای ۱۸ سال استان را ۲ میلیون نفر اعلام کرد و افزود که به ۲۱ هزار از این تعداد دوز کامل واکسن کرونا تزریق شد و ۱۸۵ هزار نفر دیر هم تنها دوز نخست را دریافت کردند.

وی با اعلام این که واکسینه جمعیت استان بر اساس اولویت بندی کلی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی انجام می شود ، گفت : تا کنون از جمعیت ۵۱ هزار نفری ۸۰ سال به بالا ۴۱هزار نفر برابر با ۸۰ درصد آنان واکسن دریافت کرده اند.

وی جمعیت ۷۵تا ۸۰ ساله مازندران را ۳۹ هزار نفر اعلام کرد و افزود : تا کنون ۳۰ هزار نفر از این گروه سنی برابر با ۷۸ درصد واکسن کرونا را دریافت کردند.

همچنین رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین گفت: هفت هزار و ۴۰۷ دُز واکسن کرونا برای جامعه هدف سالمند و کادر درمان در این شهرستان خبر داد.

دکتر «مجتبی دیده‌دار » افزود: ۷۰ درصد سالمندان بالای ۷۰ سال معادل پنج هزار و ۹۳۷ نفر در خمین علیه ویروس کرونا واکسینه شده‌اند.

وی اضافه کرد: با دریافت مجدد واکسن از وزارت بهداشت کار واکسیناسیون به سنین پایین تر در شهرستان تداوم می‌یابد.

 رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین اظهار داشت: واکسیناسیون کرونا به معنای رفع خطر این ویروس نیست و کاهش شیوع آن مستلزم رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، پرهیز از حضور غیرضروری در معابر عمومی و خودداری از شرکت در اجتماعات از سوی شهروندان است.

خمین در وضعیت نارنجی رنگ‌بندی کرونا است.

در همین رابطه مدیرکل بهزیستی گیلان گفت: تاکنون واکسن کرونا به ۲ هزار و ۸۴ نفر از توانخواهان و ۷۴۵ نفر کارکنان مراکز شبانه روزی تحت نظارت بهزیستی این استان تزریق شده است.

دکتر حسین نحوی نژاد اظهار داشت: بر اساس سند ملی واکسیناسیون کرونا در فاز نخست، توانخواهان  مراکز تحت نظارت بهزیستی در چهار بخش سالمندان، بیماران روانی مزمن، کم توانان ذهنی و معلولان جسمی و حرکتی باید علیه بیماری کووید-۱۹ واکسن شوند.

کرونا، هواداران را به وادی مجازی کشاند

 

۲ بیمار مبتلا به کرونا در کاشان جان باختند

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: یک مرد۵۸ ساله و  یک زن ۸۷ ساله طی ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی کاشان و آران و بیدگل جان باختند.

مریم امیدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: شمار بستری مبتلایان کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل ۱۲۶ نفر است که ۱۰۸ بیمار در کاشان و ۱۸ بیمار در آران و بیدگل بستری تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

وی موارد بستری بیماران کووید ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۲۹ نفر اعلام و اضافه کرد: ۲۵ نفر از بیماران در کاشان و چهار نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

ثبت ۴۳ مورد جدید کرونا در منطقه کاشان 

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۴۳ مورد جدید به ۲۳ هزار و ۶۶۳ نفر رسید.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۱ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۱۸ نفر با سن ۱۶ تا ۸۲ سال در کاشان و سه نفر از آران و بیدگل با سن ۱۶ تا ۵۰ سال تحت مراقبت و درمان هستند.

امیدی گفت: از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون ۱۷۴ هزار و ۵۲۷ نفر به مرکزهای بستری، تشخیص سرپایی و درمانی شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان مراجعه کردند.

وی ادامه داد: در این مدت، ۱۱ هزار و ۳۹۵ بیمار حاد تنفسی از بیمارستان‌های کاشان و آران و بیدگل ترخیص شدند.

به گفته وی، ۲۷۴ بیمار به درمانگاه دانشگاه علوم پزشکی کاشان مراجعه کردند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اضافه کرد: ۷۶۹ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) این دانشگاه است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

وضعیت کرونایی شهرستان‌ کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی نارنجی است.

ویروس کرونا اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

 

۲ نفر دیگر در استان همدان قربانی کرونا شدند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت ۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، آمار متوفیان استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۱۶۱ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز پنج‌شنبه افزود: ۱۵۳ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شدند که در مجموع بیماران بستری مثبت به ۱۷ هزار و ۲۰۹ و بیماران سرپایی مثبت به ۴۲ هزار و ۴۴۰ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۴۶۵ مورد بود که ۸۶ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اضافه کرد: در عین حال هم اینک ۱۴ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۳۵ بیمار وخیم گزارش شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۷۶۵، بهار ۹۴۳، تویسرکان ۹۸۶، رزن ۷۴۰، درگزین ۲۷۵، فامنین ۳۰۸و کبودراهنگ ۹۹۷ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون سه هزار و  ۹۵ نفر در ملایر، ۲ هزار و ۲۲۲ نفر در نهاوند و ۶ هزار و ۴۷۹ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، فامنین در وضعیت زرد و ۹ شهرستان دیگر در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارند.

 

فوت ۱۵ نفر و بستری شدن ۸۸ بیمار کووید۱۹ در البرز

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد که ۱۵ بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در استان جان باختند و ۸۸ بیمار بدحال دیگر در بیمارستان ها بستری شدند.

دکتر محمد فتحی روز پنجشنبه گفت: اکنون ۷۰۹ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

وی بیان داشت: با مرگ ۱۵ بیماردیگر کووید۱۹ شمار جانباختگان این بیماری از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در البرز به سه هزارو۹۹۷ نفر رسید.

فتحی گفت : ۴۳ هزار و ۸۷۰  بیمار کووید از ابتدای شیوع این بیماری  تاکنون در بیمارستان های استان بستری شده اند که  ۳۹ هزار و ۱۵۴ نفر بهبود یافته اند.

از مجموع هفت شهرستان تابعه استان البرز ، پنج شهرستان نارنجی و ۲ شهرستان زرد کرونایی هستند.

استفاده از ماسک ، رعایت فاصله اجتماعی و پرهیز از حضور در مکان های پرازدحام توصیه دانشگاه علوم پزشکی البرز به مردم برای مهار کرونا است.

 

یک نفر دیگر در کرمانشاه تسلیم کرونا شد

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به فوت یک نفر دیگر بر اثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹ در شبانه روز گذشته، گفت: مجموع جانباختگان در این استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به یک هزار و ۸۳۷ نفر رسیده است.

«مهدی محمدی» روز پنجشنبه اظهار داشت: هم‌اکنون ۴۵۵ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند که این تعداد نسبت به روز گذشته ۲۸ نفر کمتر است.

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: در ۲۴ ساعت گذشته، ۳۸ مورد بیمار مثبت بستری و ۱۸۶ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل از آن، ۱۷ نفر افزایش دارد.

وی یادآور شد: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۹ نفر در مراکز درمانی استان بستری و ۱۲۸ بیمار هم بعد از بهبودی از مراکز درمانی ترخیص شدند.

 

رنگ بندی جدید شهرهای استان کرمانشاه اعلام شد

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز شنبه (اول خرداد) رنگ بندی جدید شهرستان‌های استان کرمانشاه را اعلام کرد که نسبت به گذشته تغییری در آن دیده نمی شود.

براساس این گزارش، شهرستان‌های کرمانشاه، صحنه، اسلام‌آبادغرب، پاوه، کنگاور، سنقر وکلیایی، سرپل ذهاب و جوانرود، هرسین و گیلانغرب در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، قصرشیرین، دالاهو و روانسر نیز در وضعیت زرد قرار دارند. 

 

۲۱۸ بیمار بدحال کرونا در بیمارستان‌های فارس خدمات ویژه دریافت می‌کنند

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: وضعیت ۲۱۸ بیمار مبتلا به کرونا وخیم است و آنها در بخش های مراقبت‌های ویژه بیمارستان های استان فارس بستری هستند.

 سید روح الله حسینی روز پنجشنبه مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علایم که هم اکنون در بیمارستان های استان بستری هستند را نیز هزار و ۲۵۵ نفر اعلام کرد. 

این مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، ۹۰۰ هزار و ۷۲ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه های استان تهیه شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۲۶۰ هزار و ۳۶۸ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۱۰۳ هزار و ۷۳۵ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۱۵ هزار و ۴۱۸ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۲۷۵ هزار و ۷۸۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

وی همچنین از بهبودی ۲۵۱ هزار و ۹۸۵ نفر از ابتدا تاکنون خبر داد که از بیمارستان ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.

حسینی با بیان اینکه ۱۴ هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون جان خود را از دست دادند، مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تا کنون را چهار هزار و ۵۳۷ نفر اعلام کرد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد: جدی گرفتن دستورات بهداشتی در برابر کروناویروس مانند استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، شست و شوی مرتب دست ها و پرهیز از ترددهای غیرضرور و دورهمی های خانوادگی، راهکاری موثر در پیشگیری از ابتلا به این بیماری است. 

 

عوارض مغزی کرونا را نبایدنادیده گرفت

امروز حیاتی‌ترین مشکل جهان پاندمی کرونا است و هر روز عوارض جدیدی از بیماری کووید کشف می‌شود که عوارض مغزی در بین آن ها از اهمیت بیشتری برخوردارند، پزشکان و کارشناس حاضر در میزگرد مجازی به ضرورت آگاهی بخشی عمومی در مورد عوارض مغزی کووید تاکید کردند.

استان پهناور اصفهان با مشکلات عدیده ای از آب تا ریزگردها دست به گریبان است ولی بی شک در زمان حال حیاتی‌ترین و مهمترین مشکل استان، کشور و حتی کل جهان پاندمی کروناست. این ویروس  روزانه هزاران نفر در سراسر جهان را قربانی می‌کند و به نظر می رسد این روند تا ایمن شدن جوامع ادامه خواهد داشت.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون ۱۶۸ میلیون و ۵۹ هزار و ۴۰ نفر  را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده  است و از ۳میلیون و ۴۸۹ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند و جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هند و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

ابتدای شیوع ویروس کرونا همگان مهمترین عارضه آن را تنها درگیری‌ ریوی می‌دانستند ولی با گذشت زمان مشخص شد آسیب‌های دیگری مانند آریتمی‌های قلبی ( اختلال در نظم طبیعی ضربان قلب )، ایجاد ترومبوز و آمبولی ( لخته‌های خونی در اندام  ها ) و همچنین سکته‌های مغزی از دیگر عوارض مهم آن است.

موارد مورد اشاره اثرات کوتاه مدت ویروس کرونای ناشناخته است و بی شک اثرات بلندمدت ابتلا به کرونا به اندازه اثرات کوتاه مدت آن اهمیت دارد، چون ممکن است این بیماری به علت تغییرات ژنتیکی به یک اپیدمی مزمن تبدیل شود.

با توجه به اینکه ویروس کرونا سیستم‌های تنفسی، مغزی، قلبی، گوارشی، چشایی بویایی و عروقی آن‌ها را درگیر می‌کند و به تمام سیستم‌های بدن دست اندازی می‌کند، لازم است تا واکسیناسیون کامل، مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت و از جمع‌های خانوادگی و مسافرت‌ها پرهیز کنند.

امروزه مشخص شده است که سرایت ویروس کرونا به بدن تنها موجب درگیری‌ ریوی نمی‌شود بلکه می‌تواند به مغز و عروق آن نیز آسیب جدی وارد کند، به عبارتی این بیماری با رفتاری ناشناخته در کمین برای آسیب رسانی به مغز بشر است و این موضوع مهمی است که پزشکان متخصص مغز و اعصاب و کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در میزگرد مجازی به آن پرداختند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی استان اصفهان در همین ارتباط میزگردی مجازی با عنوان "عوارض مغزی کووید ۱۹" با حضور دکتر مرضیه رحیمی متخصص مغز و اعصاب و محقق اختلالات نورولوژیک کووید ۱۹ و مدرس دانشگاه، دکتر جعفر مهوری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و فلوشیپ صرع و مهتاب رحیمی کارشناس ارشد روانشناسی بالینی برگزار کرد.

پزشکان شرکت کننده در این میزگرد معتقد هستند، یکی از مکانیسم‌های ویروس کرونا حمله آن به سیستم هدایتی قلب و مغز انسان است که فرد را دچار افزایش یا کاهش ضربان قلبی می‌کند و این آریتمی قلبی بر فرآیند کارکرد مغز تاثیر منفی دارد و علاوه بر این از دیگر عارضه‌های این ویروس ایجاد لخته خون در عروق مغز و بروز سکته مغزی در برخی مبتلایان است.

خطر کرونا برای بیماران مغزی بیشتر از سایر بیماران است

جعفر مهوری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بر اساس مشاهدات انجام شده حدود چهار تا پنج درصد بیمارانی که مبتلا به بیماری کووید هستند، دچار سکته‌های مغزی شده اند و از طرفی حدود ۲۵ الی ۳۰ درصد بیمارانی که ناراحتی های مرتبط با مغز و اعصاب دارند مبتلا به ویروس کرونا می‌شوند.

مهوری افزود: افرادی که ریسک فاکتورهای زمینه‌ای و مشکلات عروق مغزی دارند بیشتر در معرض اثرات مغزی کووید هستند و البته خود این ویروس در افرادی که سابقه بیماری مغزی ندارند هم می‌تواند منجر به بیماری های نورولوژیک شود.

وی افزود: روش اصلی حمله ویروس کرونا به بیمار، از راه فعال کردن سیستم‌های ایمنی و انعقادی است، به این صورت که در مرحله اول سیستم ایمنی بیش از حد فعال می‌شود و با التهاب و طوفان سایتوکینی باعث التهاب در تمام بافت‌های بدن از جمله مغز و عروق آن می‌شود و این التهاب می‌تواند باعث آسیب جدی و حتی برگشت ناپذیر به مغز و عروق آن شود.

مهوری معتقد است در مرحله دوم ویروس کرونا از سیستم انعقادی خون استفاده می‌کند و به کمک لخته‌های خونی موجب سکته مغزی و قلبی می‌شود و از عوارض بسیار خطرناک ویروس کرونا، افزایش انعقاد پذیری خون است که می‌تواند تا حدی ریسک سکته‌ها و سکته مغزی را افزایش دهد.

وی تاکید کرد : همین روش عمل ویروس کرونا، ترس از سکته مغزی را در افرادی که فاکتورهای خطری مانند فشار خون، چربی خون و سابقه مشکلات عروق مغزی دارند، دوچندان کرده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: افزایش انعقاد پذیری خون به طور معمول در کسانی رخ می‌دهد که عوامل خطر دیگر مثل فشار خون، بیماری قلبی، سیگار کشیدن، چربی خون و دیابت دارند.

مهوری افزود: سن بالا به تنهایی، یک عامل خطر برای سکته مغزی است و اگر فرد دچار بیماری‌ کووید-۱۹ هم شود، نگرانی بیشترمی‌شود، به‌ویژه اگر فرد سابقه سکته مغزی در بین بستگانش داشته باشد، احتمال بالای سکته مغزی وجود دارد.

وی تاکید دارد: آن چه باعث نگرانی دوچندان متخصصان مغز و اعصاب شده آن است که شرایط ناشی از همه‌گیری کووید و امتناع بیماران از بستری شدن، باعث افزایش مرگ‌ومیر و عوارض سکته مغزی به‌ دلیل مراجعه دیرهنگام به مراکز درمانی می‌شود که عامل مهمی در افزایش آمار مرگ و میرهاست.

مهوری تاکید کرد: مردم  از سکته های مغزی بیشتر از  قلبی می‌ترسند و این هراس منطقی است زیرا از ۱۵میلیون نفری که بنابر گزارش‌های سازمان‌ جهانی بهداشت، سالانه به سکته مغزی دچار می‌شوند، حدود ۶ میلیون نفر می‌میرند و بقیه دچار انواع معلولیت‌ها می‌شوند.

وی افزود: بیماری که سکته قلبی را رد می‌کند با طی دوره‌های درمان به‌موقع و اصلاح سبک زندگی می‌تواند به زندگی عادی بازگردد ولی کته مغزی در بسیاری موارد با کم‌توانی و ناتوانی‌های تکلمی، حسی و حرکتی همراه می‌شود که شاید همیشه و تا اخر عمر با فرد باقی بماند.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان گفت: نشانه سکته مغزی همان نشانه‌های معمول یعنی فلج ناگهانی است، به‌ ویژه اگر دست به‌ طور ناگهانی دچار ضعف و یا صورت کج یا صحبت‌کردن مختل شود یا بیمار به‌صورت ناگهانی دچار سرگیجه شدید همراه با دوبینی و عدم تعادل شود باید به خطر بروز سکته مغزی در او شک کرد و در چنین مواردی باید به‌سرعت با اورژانس برای بررسی‌های بیشتر تماس گرفت.

مهوری تاکید کرد: اقدامات درمانی به‌موقع برای فردی که دچار سکته مغزی می‌شود، بسیار حیاتی است. در حالی که ترس این بیماران از مراجعه به مراکز درمانی به دلیل شیوع کووید-۱۹ باعث به تاخیر افتادن درمان و افزایش مرگ‌ومیر می‌شود.

درگیری سیستم اعصاب مرکزی و محیطی در کووید

 مرضیه رحیمی  متخصص مغز و اعصاب در این رابطه گفت: کووید ۱۹ علاوه بر اثری که بر روی سیستم ریوی دارد و  با تب، سرفه و تنگی نفس همراه است در انتها باعث اختلالات تنفسی شدید می‌شود و در شکل‌های شدید آن در ۳۰ درصد موارد می‌تواند سیستم اعصاب مرکزی و محیطی را درگیر کند.

وی اظهارداشت: برخی از جدیدترین مطالعات علمی نشان داده که کرونا دربسیاری موارد باعث سکته مغزی می‌شود و این با مشاهدات ما در بیمارستان‌های مجموعه تامین اجتماعی اصفهان تطابق کامل دارد و در آینده نزدیک یافته‌های خود در این باره را اعلام خواهیم کرد.

دکتر رحیمی به عارضه‌های مغزی بعد از بهبودی از کرونا و حتی بعد از پاکسازی ویروس از بدن بیمار اشاره کرد و افزود: بیماران مغزی بهبود یافته از کرونا همواره در معرض تهدید لخته‌های خونی و عروقی هستند.

وی تاکید کرد: اگر این لخته ها در اندام های فرد باشد منجر به سیاه شدن آن عضو از بدن می‌شود یا در ریه به صورت آمبولی ریه و در عروق قلبی به صورت سکته قلبی و در عروق مغزی به صورت سکته مغزی تاخیری بروز می‌کند.

این متخصص  بیان کرد: به عنوان مثال بیمارانی هستند که پس از بهبودی از کرونا با گذشت یک ماه و حتی بیشتر از ترخیص با سکته مغزی، دوباره به بیمارستان برمی‌گردند که علت آن لخته شدن تاخیری خون در عروق مغزی بوده است.

وی ادامه داد: انتشار از راه خون و انتشار از راه پایانه‌های عصبی مانند اختلالات چشایی و بویایی می‌تواند علت درگیری سیستم مغز و اعصاب در این بیماری باشد.

دکتر رحیمی تصریح کرد: مبتلایان به این بیماری برخی علائم نورولوژیک از جمله کاهش سطح هوشیاری، تشنج، سکته مغزی و اختلالات بویایی و چشایی، سردرد، سرگیجه و درد عضلات را نشان داده‌اند و بخشی از بیماران دچار درگیری عروق مغزی و عوارض در مغز و اعصاب شده‌اند.

به گفته وی  طبق آخرین گزارشهای علمی، دست‌کم ۱۵ درصد مبتلایان به کرونا با علائم سردرد، سرگیجه و گیجی به بیمارستان ها مراجعه می‌کنند.

این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: در میان مبتلایان به کرونا افرادی هستند که به علت تشنج یا کاهش اکسیژن رسانی به مغز دچار کاهش سطح هوشیاری می‌شوند و در برخی موارد افراد مبتلا به ویروس جدید کرونا دچار اختلالات بویایی و چشایی می‌شوند.

رحیمی اضافه کرد: طبق گزارش بیمارستان‌های دولتی چین بین پنچ تا ۶ درصد افراد مبتلا به کرونا در این کشور، دچار اختلالات بویایی و چشایی شده‌اند و در موارد مشاهده شده در سایر کشورها نیز این نسبت تایید شده است.

وی دردهای عضلانی و اسکلتی را از دیگر عوارض عصبی این ویروس برشمرد و گفت: در منابع علمی جدید اعلام شده در حدود ۱۲ درصد افراد مبتلا، میزان آنزیم های عضلانیشان بالا رفته است.

این دارنده بورد تخصصی مغز و اعصاب ادامه داد: افراد مسن و همچنین افرادی که ریسک فاکتورهایی همچون فشارخون بالا، دیابت و سابقه بدخیمی دارند در صورتی که دچار کویید ۱۹ شوند ممکن است سیستم عصبی مرکزی و محیطی آن‌ها درگیر شود و احتمال اختلال سیستم اعصاب مرکزی در آنها بیشتر است.

وی تاکید کرد: اهمیت بسیار زیادی دارد که افرادی که با علائم شدید کرونا در سنین بالا و با عوامل خطر مراجعه می‌کنند از نظر مغز و اعصاب مورد بررسی قرار گیرند.

رحیمی افزود: در موارد بسیار زیادی، مبتلایان به کرونا در هفته‌های دوم به بعد دچار سردردهای شدیدی می‌شوند و تا مدتی هم ممکن است این سردرد ادامه پیدا کند ولی این سردردها به معنی ورود ویروس به سیستم عصبی بیمار و عفونت مغزی نیست.

وی ادامه داد: سردرد، جزو عوارض شایع بیشتر بیماری‌های ویروسی است. اما تاکنون تعداد موارد به نسبت کمی، از درگیری ویروس با سیستم عصبی گزارش شده است.

اثرگذاری بیشتر کووید ۱۹ بر روی بیماران مغز و اعصاب 

دکتر رحیمی خاطرنشان کرد: کرونا روی سیستم عصبی بیمارانی که دچار بیماریهای مغز و اعصاب همچون "ام اس"، "پارکینسون"، "آلزایمر"، "سکته‌های مغزی" و بیماری "میاستنی" هستند اثرگذارتر است.

وی توصیه کرد بیماران مبتلا به "ام اس" و "میاستنی" با توجه به الگو و مصرف داروهای مختلفی که استفاده می‌کنند و می‌تواند باعث ضعف سیستم ایمنی آن‌ها شود مراقبت‌های بهداشتی را کامل رعایت کنند و  بیماران مبتلا به "ام اس" بر اساس نوع دارویی که مصرف می‌کنند  باید تمهیداتی را در مورد شکل زندگی خود داشته باشند.

این متخصص مغر و اعصاب درباره بیماران مبتلا به "میاستنی گراویس"، توضیح داد: این بیماری باعث درگیری تنفسی و ضعف عضلات می‌شود و افراد مبتلا باید بسیار توجه داشته باشند که درگیر شدن با بیماری کرونا باعث دو چندان شدن علائم بیماری خودشان می‌شود و با توجه به مصرف داروهایی که سیستم ایمنی بدن را سرکوب می‌کند به این افراد توصیه می‌شود که در محیط منزل بمانند و با افراد در ارتباط نباشند.

رحیمی تاکید کرد: اشخاصی که داروهای تزریقی خوراکی مصرف می‌کنند به هیچ وجه نباید سر کار بروند زیرا سیستم ایمنی بدن آنها بسیار ضعیف و مستعد بیماری کروناست.

این پزشک تصریح کرد: طبق جدیدترین پژوهش‌ها، بیمارانی که داروی کورتن دار مصرف می‌کنند، یکی از گروه‌های پرخطر در برابر کرونا هستند و توصیه می‌شود در این دوران، به مبتلایان به "ام اس"، کورتن داده نشود و داروهایی که ماهانه به صورت تزریقی است تجویز نشود و این بیماران تا حد امکان با افراد دیگر در تماس نباشند و در خانه بمانند ونکات بهداشتی را کامل رعایت کنند.

رحیمی خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود پس از ابتلای بیمار به بیماری کرونای شدید، بیشتر نگران سکته های قلبی و مغزی وی بود و به این دسته از بیماران باید دارو های ضد انعقاد خون هم داده شود.

دکتر رحیمی درباره بیماران با سابقه سکته مغزی گفت: این افراد باید داروهای خود را مرتب طبق دستور پزشک معالج مصرف کنند و با توجه به اینکه این افراد بیشتر دارای عوامل خطر دیگری همچون فشارخون بالا، بیماری های عروق قلب و دیابت هستند باید بیش از سایر افراد نکات بهداشتی را رعایت کنند و خارج از منزل فعالیتی نداشته باشند.

وی درباره بیماران مبتلا به آلزایمر توضیح داد: همراهان و اطرافیان این بیماران باید به این افراد توجه کافی داشته باشند زیرا ممکن است به خاطر اختلالات شناختی نتوانند نکاتی همچون ماندن در خانه و مصرف داروها را رعایت کنند، اگر این افراد دچار کرونا شوند سلامتشان در معرض خطر جدی است.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی وجود سطح معقولی از اضطراب ضروری است، گفت: این استرس باعث می‌شود که افراد در جامعه حتی‌المقدور حضور پیدا نکنند اما اگر این استرس بیمارگونه شود توصیه می‌شود، افراد از متخصصان مغز و اعصاب و روان‌پزشکان مشاوره و خدمات بگیرند.

دکتر رحیمی ادامه داد: سیستم ایمنی بدن بیماران مبتلا به شکل‌های خفیف تا متوسط پارکینسون چندان وضعیت بدی ندارد اما افرادی که این بیماری دارند باید از خود در برابر ویروس کرونا مراقبت کنند و از خانه خارج نشوند و اگر به کرونا مبتلا شدند نباید داروهای پارکینسون را قطع کنند زیرا باعث کندی حرکاتشان می‌شده و علائم بیماری را تشدید می‌کند.

وی تاکید کرد: در بحران کرونا بیماران مغز و اعصاب باید بیشتر از سایرین موازین بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و ماسک زدن را رعایت کنند و در صورت امکان از منزل خارج نشوند.

وی ادامه داد: افرادی که با این بیماری سروکار دارند نیز بهتر است در صورت داشتن کوچکترین علامتی از بیماری کرونا از تماس با افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای خودداری کنند چون شاید همین علائم ساده که برای دیگران مشکلی ایجاد نمی کند به قیمت جان برخی بیماران دیگر تمام شود.

کووید و اثر آن بر حافظه

مهتاب رحیمی کارشناس ارشد روانشناسی بالینی گفت: تحقیقات نشان می دهد ابتلا به کووید-۱۹ عواقب ماندگاری بر روی مغز دارد و احتمال تغییرات در اتصالات بین نورون های مغز، پس از ابتلا به کووید وجود دارد و تایید اثرات پایدار آن بر حافظه بر اساس مشاهداتی است که از  سایر بیماری ها به دست آمده است.

وی افزود: این تغییرات می تواند از طریق آسیب دایمی در اتصالات نورون‌ها و یا از طریق تغییرات در عملکرد نورون ها ایجاد شود. 

رحیمی افزود مغز انسان به نحوی تکامل یافته که در نتیجه مواجه با بیماری تغییر کند تا بتواند خطرات را بهتر خنثی کند و احتمال دارد کویید هم می‌تواند موجب تغییرات در مغز شود ولی ممکن است سال‌ها طول بکشد تا متوجه شویم که آیا عفونت ناشی از کووید باعث افزایش خطر کاهش شناختی، حافظه و یا بیماری آلزایمر شود.

وی تاکید کرد: مبتلایان به کووید می‌تواند پس از درمان با انجام "تست های حافظه" زیر نظر پزشک متخصص تغییرات حافظه خود را رصد و از بروز آلزایمر پیشگیری کنند.

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی ادامه داد: امروزه ثابت شده است که التهاب خفیف، از جمله استرس مزمن، به عنوان عوامل خطرزا برای ابتلا به زوال عقل و کاهش شناختی در دوران پیری شناخته شده اند که زمینه ساز بروز آلزایمر است.

وی تاکید کرد: تحقیقات جدید نشان می‌دهد که واکسن‌های متداول  از جمله واکسن های آنفلوآنزا و ذات الریه می‌توانند خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهند و این می‌تواند نوید بخش پیشگیری و درمان اختلال ناشی از کووید بر حافظه باشد.

 

کرونا ۱۶۸ میلیون کودک را از حضور در مدرسه محروم کرد

نماینده یونیسف در ایران گفت: به منظور رعایت شرایط قرنطینه، بیش از ۱۶۸ میلیون کودک در سراسر جهان از رفتن به مدرسه برای مدت یکسال محروم شدند.

آیین پایانی جایزه ملی نوآوری برای کودک و نوجوان در دوران کووید-۱۹ با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و مندیپ اوبرایان نماینده یونیسف در ایران به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

این رویداد اقدامی از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) است که برای گسترش فرهنگ نوآوری میان کودکان در ایران طراحی و در نتیجه آن ۸۰ طرح نوآورانه از سوی شرکت های دانش بنیان و خلاق ارسال شد. همچنین برگزیدگان تقدیر شدند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.