بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در 31 اردیبهشت 1400، ۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۶۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۸۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با فوت ۲۰۰ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به ویروس کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان‌باختگان این بیماری در ایران از ۷۸ هزار نفر گذشت.

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، از دیروز ۳۰ اردیبهشت تا امروز ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۲۵۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۵۳۲ نفر از آنها بستری شدند.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۰۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۷۸ هزار و ۱۹۴ نفر رسید. ضمن اینکه مجموع بیماران مبتلا به کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۸۱۵ هزار و ۸۸۲ نفر رسید.

خوشبختانه تا کنون دو میلیون و ۳۰۴ هزار و ۸۲۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند.

پنج هزار و ۱۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۱۸ میلیون و ۶۸۳ هزار و ۸۱۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر ۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۶۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۸۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

بنابر گزارش وزارت بهداشت، تا کنون دو میلیون و ۴۲۲ هزار و ۷۶۵ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۴۴۵ هزار و ۲۰۱ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به دو میلیون و ۸۶۷ هزار و ۹۶۶ دُز رسید.

 

۳۱ اردیبهشت ماه و مهمترین اخبار کرونایی استان ها

روند شیوع ویروس کرونا و کاهش تعداد بیماران بستری در اغلب استان های کشور مدتی است که از اوج منحنی شیوع فاصله گرفته و روند نزولی آن آغاز شده اما به گفته کارشناسان این وضعیت شکننده است و برای تند شدن شیب نزولی نیازمند رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دوری از غفلت نسبت به این ویروس هستیم.

مسوولان وزارت بهداشت و درمان با ابراز نگرانی نسبت به ورود ویروس کرونای هندی و آفریقای جنوبی در کشور، هشدار داده اند که تنها راه جلوگیری از شیوع این ویروس‌ها، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و دوری از عادی انگاری نسبت به این ویروس است.

کارشناسان بهداشتی در عین حال معتقدند که شیب نزولی کرونا که هم اکنون در بسیاری از استان ها شاهد آن هستیم بسیار شکننده و ناپایدار است و با عادی انگاری شرایط به سرعت به وضعیت قبل برمی‌ گردیم.

به گفته مسوولان بهداشتی ، روند واکسیناسیون مقابله با کرونا در کشور به خوبی در حال انجام است و از اواخر خرداد با واکسن‌های داخلی در مقیاس کوچک و در تابستان با مقیاس بزرگ روند واکسیناسیون عمومی در کشور آغاز می‌شود.

در همین حال متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۰۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۷۸ هزار و ۱۹۴ نفر رسید. ضمن اینکه مجموع بیماران مبتلا به کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۸۱۵ هزار و ۸۸۲ نفر رسید.

بر اساس گزارش روز جمعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، با فوت ۲۰۰ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به ویروس کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان‌باختگان این بیماری در ایران از ۷۸ هزار نفر گذشت.

بر این اساس از دیروز ۳۰ اردیبهشت تا امروز ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۲۵۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۵۳۲ نفر از آنها بستری شدند.

خوشبختانه تا کنون دو میلیون و ۳۰۴ هزار و ۸۲۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند.

پنج هزار و ۱۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۱۸ میلیون و ۶۸۳ هزار و ۸۱۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر ۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۶۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۸۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

بنابر گزارش وزارت بهداشت، تا کنون دو میلیون و ۴۲۲ هزار و ۷۶۵ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۴۴۵ هزار و ۲۰۱ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به دو میلیون و ۸۶۷ هزار و ۹۶۶ دُز رسید.

۳۱ اردیبهشت ماه و مهمترین اخبار کرونایی استان ها

شیوع موج چهارم بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل که از نیمه فروردین ماه آغاز شده، در حال طی روند نزولی است به طوری که شمار مبتلایان بستری کرونا در شبانه‌روز گذشته به ۲۵۶ نفر کاهش یافت.

روند کاهشی شیوع کرونا در استان اردبیل که طی روزهای نیمه فروردین ماه شتاب گرفته بود، پس از یکماه اوج گیری تاحدودی متوقف شده و طی دو هفته اخیر روند کاهشی را طی کرده و در روزهای اخیر به شرایط پایدار رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل ، کاهش مجموع شمار بستری‌های همزمان مبتلایان کرونا در مراکز درمانی این استان را طی دو هفته اخیر چشمگیر خواند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده با اشاره به افزایش شمار بهبودیافتگان بستری در مراکز درمانی استان اردبیل در تداوم روند کاهشی شیوع کرونا در استان افزود: در شبانه روز گذشته ۵۴ نفر از بیماران بستری مبتلا به کرونا از مراکز درمانی استان ترخیص شدند.

وی همچنین از آغاز روند کاهشی افراد بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان اردبیل خبر داد و بیان کرد: هم‌اکنون ۵۹ بیمار مبتلا به کووید.۱۹ در مراکز درمانی استان تحت مراقبت قرار دارند.

در همین حال رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۴ تفر دیگر بر اثر ابتلا به کرونا در مراکز درمانی شهرستان های مختلف استان بستری شدند.

دکتر جواد آقازاده افزود: طی این مدت ۵۴۰ نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده و نزدیک به ۳۰ درصد آنان تحت مراقبت درمانی در بیمارستان ها قرار گرفتند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: هم‌اکنون ۳۴۷ بیمار مشکوک کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۸۸ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات دریافت می‌کنند.

ابراهیم سلمانی افزود : در شبانه روز گذشته از ۵۰۰ نمونه گرفته شده، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۳۷ بیمار جدید مبتلا به این ویروس در استان شناسایی شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز از کاهش تعداد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های خوزستان به یک هزار و ۳۰۰ نفر خبر داد و گفت: روند کاهشی بیماری در استان بسیار آرام و کند است.

فرهاد ابول نژادیان اظهار داشت: در چند هفته گذشته تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌های استان تا ۲ هزار و ۱۰۰ نفر افزایش یافته بود که با اقدامات صورت گرفته از سوی مردم و مسئولان روند بیماری اکنون سیر نزولی دارد.

وی با بیان اینکه در ایام عید فطر حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد دید و بازدیدها کنترل شد در حالی که از این بابت نگران بودیم افزود: خوشبختانه اقدامات موثری همچون جلسه با بزرگان و شیوخ طوایف در بحث پیشگیری از برگزاری تجمعات در استان اجرا شد تا دید و بازدید عید انجام نشود.

وی در ادامه به موضوع واکسیناسیون اشاره کرد و افزود: با ورود محموله جدید واکسن به استان، افراد بالای ۷۰ سال می‌ توانند برای واکسینه شدن به نزدیک‌ ترین مرکز بهداشتی محل سکونت خود مراجعه کرده و نسبت به دریافت واکسن اقدام کنند.

ابول نژادیان بیان کرد: امیدواریم روند واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال با سرعت بیشتری انجام شود تا از هفته آینده واکسیناسیون افراد  ۶۵ تا ۶۹ سال را آغاز کنیم و اکنون ۷۴ درصد افراد بالای ۸۰ سال، ۷۰ درصد افراد ۷۵ تا ۷۹ سال و ۴۶ درصد افراد ۷۰ تا ۷۴ سال در استان واکسینه شده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز گفت: ۸۱ ابتلای جدید کرونا در ۲۴ ساعت گذشته شناسایی شد و مجموع مبتلایان استان به ۳۸ هزار و ۲۸۳ نفر افزایش یافت.

دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: ۳۱ بستری جدید ناشی از کرونا نیز در مراکز درمانی بستری شدند و هم اکنون تعداد بستری های استان ۱۰۸ نفر است.

وی افزود: از بستری های جدید ۱۰ بیمار حاد تنفسی مربوط به ایلام و هفت نفر نیز مربوط به دهلران است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام تاکید کرد: شهرستان ایلام همچنان با دارا بودن بالاترین آمار بستری نگران کننده و احتمال قرمز شدن وضعیت در آن وجود دارد.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز با اشاره به فوت ۶ تن دیگر در ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹، گفت: مجموع جانباختگان در این استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به یک هزار و ۸۱۴ نفر رسیده است.

«مهدی محمدی» اظهار داشت: هم‌اکنون ۵۲۳ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند که این تعداد نسبت به روز گذشته ۲۴ نفر کمتر است.

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: در ۲۴ ساعت گذشته، ۵۳ مورد بیمار مثبت بستری و ۲۲۷ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل از آن، ۸۹ نفر کاهش دارد.

وی یادآور شد: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۰ نفر در مراکز درمانی استان بستری و ۱۳۶ بیمار هم بعد از بهبودی از مراکز درمانی ترخیص شدند.

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد کرونا دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه افزود: براساس رنگ بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مناطق مختلف این استان از حالت قرمز خارج شد.

محمدی گفت: شهرستان ‌های کرمانشاه، صحنه، اسلام‌آبادغرب، پاوه، کنگاور، سنقر و کلیایی، سرپل ذهاب و جوانرود در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، قصرشیرین، دالاهو و روانسر نیز در وضعیت زرد قرار دارند.  

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان جهانی بهداشت در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌ گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

این ویروس با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطره های تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علایم  بیماری کووید ۱۹ است  و بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، هندوستان  و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدی را در جهان به وجود آورده است.

 

بیش از ۱۵۰ نفر دیگر بر اثر ابتلا به کرونا در آذربایجان غربی بستری شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۴ تفر دیگر بر اثر ابتلا به کرونا در مراکز درمانی شهرستان های مختلف استان بستری شدند.

دکتر جواد آقازاده روز جمعه افزود: طی این مدت ۵۴۰ نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده و نزدیک به ۳۰ درصد آنان تحت مراقبت درمانی در بیمارستان ها قرار گرفتند.

وی اضافه کرد: با اضافه شدن این تعداد، کل بستری‌شدگان سندرم تنفسی در آذربایجان‌غربی به هزار و هشت نفر افزایش یافت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی از بستری بودن ۲۱۴ نفر از بیماران کرونایی در بخش های مراقبت های ویژه مراکز درمانی آذربایجان غربی خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد ۳۹ نفر با استفاده از ونتیلاتور تنفس می کنند.

آقازاده با اشاره به فوت ۶ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در آذربایجان غربی گفت: طی ۲ روز گذشته، فوتی های ناشی از کرونا در استان تک رقمی بوده است.

وی افزود: با اضافه شدن این تعداد، کل فوتی ها به چهارهزار و ۴۹۲ نفر رسیده است.

تاکنون ۱۶۶ هزار نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده اند.

 

سه بیمار مبتلا به کرونا در کاشان جان باختند

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: ۲ مرد ۷۷ و ۸۶ ساله و  یک زن ۷۶ ساله در ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی این شهرستان جان باختند.

مریم امیدی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: شمار بستری مبتلایان کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل ۱۶۲ نفر است که ۱۴۱ بیمار در کاشان و ۲۱ بیمار در آران و بیدگل بستری تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

وی موارد بستری بیماران کووید ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۳۳ نفر اعلام و اضافه کرد: ۳۱ نفر از بیماران در کاشان و ۲ نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

ثبت ۷۰ مورد جدید کرونا در منطقه کاشان 

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۷۰ مورد جدید به ۲۳ هزار و ۴۵۰ نفر رسید.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۳۱ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۲۶ نفر با سن از یک سال تا ۹۴ سال در کاشان و ۵ نفر از آران و بیدگل با سن ۵۵ تا ۹۷ سال تحت مراقبت و درمان هستند.

امیدی گفت: از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون ۱۷۱ هزار و ۹۶۳ نفر به مرکزهای بستری، تشخیص سرپایی و درمانی شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان مراجعه کردند.

وی ادامه داد: در این مدت، ۱۱ هزار و ۲۵۴ بیمار حاد تنفسی از بیمارستان‌های کاشان و آران و بیدگل ترخیص شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه ۱۰۳ بیمار به درمانگاه دانشگاه علوم پزشکی کاشان مراجعه کردند، اضافه کرد: ۷۱۲ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) این دانشگاه است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

وضعیت کرونایی شهرستان‌ کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی نارنجی است.

ویروس کرونا اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

 

کرونا در شبانه روز گذشته جان ۶ کرمانشاهی دیگر را گرفت

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به فوت ۶ تن دیگر در ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹، گفت: مجموع جانباختگان در این استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به یک هزار و ۸۱۴ نفر رسیده است.

«مهدی محمدی» روز جمعه اظهار داشت: هم‌اکنون ۵۲۳ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند که این تعداد نسبت به روز گذشته ۲۴ نفر کمتر است.

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: در ۲۴ ساعت گذشته، ۵۳ مورد بیمار مثبت بستری و ۲۲۷ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل از آن، ۸۹ نفر کاهش دارد.

وی یادآور شد: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۰ نفر در مراکز درمانی استان بستری و ۱۳۶ بیمار هم بعد از بهبودی از مراکز درمانی ترخیص شدند.

استان کرمانشاه از حالت قرمز خارج شد

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد کرونا دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه افزود: براساس رنگ بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مناطق مختلف این استان از حالت قرمز خارج شد.

محمدی گفت: شهرستان ‌های کرمانشاه، صحنه، اسلام‌آبادغرب، پاوه، کنگاور، سنقر و کلیایی، سرپل ذهاب و جوانرود در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، قصرشیرین، دالاهو و روانسر نیز در وضعیت زرد قرار دارند.  

 

۳۴۷ بیمار مشکوک به کرونا در یزد بستری هستند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: هم‌اکنون ۳۴۷ بیمار مشکوک کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۸۸ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات دریافت می‌کنند.

ابراهیم سلمانی افزود: در شبانه روز گذشته از ۵۰۰ نمونه گرفته شده، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۳۷ بیمار جدید مبتلا به این ویروس در استان شناسایی شدند.

وی ادامه داد: از این تعداد ۲۸ نفر در بیمارستان‌های استان بستری شده و ۱۰۹ نفر در منزل دوره نقاهت خود را طی می‌کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد اظهار کرد: در این مدت پنج بیمار مبتلا به کرونا در استان جان خود را از دست دادند.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان جهانی بهداشت در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌ گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

این ویروس با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطره های تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علایم  بیماری کووید ۱۹ است  و بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، هندوستان  و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدی را در جهان به وجود آورده است.

 

کرونا ۴ قربانی دیگر در قم گرفت

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به فوت ۴ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت منتهی به ۳۱ اریبهشت ماه سال جاری، گفت: حال ۷۴ بیمار کرونایی در قم وخیم است.

محمدرضا قدیر آخرین وضعیت کووید۱۹ در قم را مورد توجه قرار داد و افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۶۱ تن با علائم مشکوک به کرونا در قم پذیرش و ۵۵ تن از آنها بستری شدند.

وی با بیان اینکه در این مدت ۶۳ بیمار با بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند، اضافه کرد: هم اکنون ۲۳۷ بیمار کرونایی در قم بستری هستند، همچنین در شبانه روز گذشته ۷۰۸ تست کرونا در قم انجام گرفت که ۱۶۶ مورد از آنها مثبت اعلام شد.

قدیر در پایان یادآور شد: تاکنون ۳۵ هزار و ۶۳۱ دز واکسن کرونا در این استان به گروه های هدف طبق سند ملی واکسیناسیون تزریق شده است.

استان قم که از ۱۸ فروردین‌ماه امسال در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته بود، از ۱۴ اردیبهشت‌ماه جاری وارد شرایط نارنجی شد.

 

۱۱۸ بیمار کووید ۱۹ در البرز بستری شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد که ۱۱۸ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های این استان پذیرش و بستری شدند.

دکتر محمد فتحی روز جمعه به خبرنگاران گفت : اکنون ۸۰۴ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت درمان و مراقبت پزشکی قرار دارند.

وی ادامه داد: با مرگ ۶ بیمار کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته ، شمار جانباختگان این بیماری به سه هزارو۹۲۲ نفر رسید

فتحی  گفت : ۴۳ هزارو ۸۰ بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در بیمارستان های البرز بستری شده اند که ۳۸ هزارو۳۴۷ نفر آنها بهبود یافته اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز مردم خواست برای مهار کرونا در استان استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی را فراموش نکنند.

پنج شهرستان تابعه استان البرز نارنجی و ۲ شهرستان دیگر استان زرد کرونایی است.

 

سهم بستری شدگان از مبتلایان روزانه در آذربایجان غربی به ۷۱ درصد رسید

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی با اشاره به تداوم روند افزایشی روزافزون مبتلایان به کرونا گفت: سهم بستری شدگان از مبتلایان روزانه در استان به ۷۱ درصد رسید.

جواد آقازاده روز جمعه افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۴۳ نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده و ۱۷۳ نفر از آنان در مراکز درمانی بستری شدند که نشان دهنده وضعیت نامناسب بیماران مبتلاست.

وی اضافه کرد: با اضافه شدن این تعداد، کل بستری شدگان سندرم حاد تنفسی در آذربایجان غربی به هزار و ۵۴ نفر رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی از بستری بودن ۲۱۴ نفر در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان های استان خبر داد و بیان کرد: از این تعداد نیز ۳۹ نفر با استفاده از ونتیلاتور تنفس می کنند.

آقاپور ادامه داد: طی ۲۴ ساعت گذشته متاسفانه هفت نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند که با احتساب این تعداد، کل فوت شدگان ناشی از کرونا در استان به چهارهزار و ۴۹۹ نفر رسید.

تاکنون بیش از ۱۶۶ هزار نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده و ۲.۷ درصد آنان جان خود را از دست داده اند.

نسبت فوت شدگان به مبتلایان در آذربایجان غربی بهتر از متوسط کشوری است؛ این رقم در کشور ۲.۸ درصد است.

 

ماسک زدن جایگزین فاصله‌ فیزیکی نمی‌شود

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: ماسک زدن جایگزین رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی نمی‌شود چرا که در کنار رعایت فاصله اجتماعی باید از ماسک نیز استفاده کرد.

عاصفه عباس‌زاده روز جمعه با تاکید براینکه مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، از حضور در مناطق پرخطر و آلوده خودداری کنند، افزود: علاوه براینکه فاصله اجتماعی باید رعایت شود  استفاده از ماسک استاندارد نیز باید همراه با حفظ این فاصله انجام شود.

وی اظهار داشت: خواب کافی، خنده کافی، مصرف مایعات و میوه‌جات کافی نقشی اساسی در تقویت سیستم ایمنی بدن به منظور پیشگیری از کرونا ایفا می‌کند.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری همچنین با اشاره به تاثیر مهر و محبت در تقویت سیستم ایمنی بدن گفت: در حال حاضر مقالات معتبر علمی در دنیا نیز نشان می‌دهد، بی‌توجهی و بی‌مهری به میزان شدیدی سیستم ایمنی بدن را تضعیف و ابتلا به برخی از بیماری‌ها نظیر سرطان و سکته قلبی را افزایش می‌دهد.

به گفته عباس‌زاده، این عامل بیش از مصرف سموم شناخته شده و انواع بیماری‌های زمینه‌ای همچون دیابت می‌تواند خطر ابتلا به سرطان وسکته قلبی را افزایش دهد.

وی افزود: بنابراین در سطح کلان جامعه باید برای سلامت روان شهروندان نیز بودجه کافی اختصاص داده شود. بدون شک برنده پاندمی کرونا نیز یک کشور با تامین زمان، اعتبارات و نیروی انسانی ماهر و مکفی برای مقابله با این بحران است.

حفظ مسئولیت شهروندی؛ نیازمند فرهنگ‌سازی

عباس زاده در ادامه با اشاره به اهمیت حفظ مسئولیت شهروندی در این مقطع تاریخی تاکید کرد: حفظ و پذیرش این مسئولیت مستلزم فرهنگ سازی در کشور است.

وی افزود: به عنوان مثال، برخورد با یک ارباب رجوع در شرایط فعلی باید مثبت‌اندیشی و همدلی را تقویت کند و این مهم نیازمند آموزش است.

عباس‌زاده یادآور شد: امروز تبعات روانی بحران کرونا می‌تواند کادر بهداشت و درمان کشور را هم تحت‌تاثیر قرار دهد، بنابراین برای حفظ سلامت روان این قشر نیز باید اقدامات اساسی طراحی شود.

وی با اشاره به انتظار شهروندان از پرسنل درمان نیز در شرایط کنونی اضافه کرد: گاه کادر بهداشت و درمان خود درگیر تبعات روانی این بحران می‌شوند، اما از نیاز خود به رفتاردرمانی و روان ‌درمانی بی‌اطلاع‌ بوده یا قادر به تامین هزینه این درمان‌ نیستند و این مساله نیازمند حمایت‌های تخصصی در این زمینه است.

این متخصص خاطرنشان کرد: اکنون مطابق با منابع علمی هم درمان قطعی و شناخته شده برای معالجه کرونا وجود نداشته و جامعه نیز باید از پیگیری اخبار زرد (غیرمعتبر) در خصوص درمان این بیماری خودداری و جسم و روان خود را در معرض خطر قرار ندهد.

لبخند سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

وی تاکید کرد: مردم در این شرایط همچنین در سطح فردی، خانواده و محل کار با هم مهربان باشند، با مهر ومحبت و لبخند سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت کنند، که بدون شک برنده این پاندمی کشوری خواهد بود که لبخند و بهداشت روان را نیز (در کنار مبارزه با این بیماری) در جامعه ارتقا دهد.

ماسک زدن جایگزین فاصله‌ فیزیکی نمی‌شود

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۴۶ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و حدود سه میلیون نفر نیز بر اثر بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
8 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.